زبان language، ابزار ارتباط افراد در یک مجموعه است. گفتار بخشی از زبان است.
در این مقاله به زبان و جنبه ای مهم از آن یعنی زیر یا بم بودن آن پرداخته میشود.
12 فوریه 2024
صدای بم با فرکانس پایین، جذاب تر و مهیب تر تلقی می شود
نوشته شده توسط:آنی لنون (https://www.labroots.com/profile/annie-lennon)
صدای با فرکانس پایین تر بم، هنگام جستجوی همسر در میان مردان و زنان، جذاب تر و مهیب تر است.
صدای با فرکانس پایینتر بم، در میان مردان، مهیب تر و جذابتر است.
مطالعه ی مربوطه، درمجله یPsychological Science منتشر شده است.
دیوید پوتس، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد مردم شناسی در دانشگاه ایالتی پن در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «ارتباط صوتی یکی از مهم ترین ویژگی های انسان است و سطح صدا(بمی یا زیری صدا)قابل توجه ترین جنبه ی ادراکی صدااست.
او افزود: «درک این که چگونه بلندی صدا بر ادراکات اجتماعی تأثیر میگذارد میتواند به ما کمک کند روابط اجتماعی را به طور گستردهتری درک کنیم، کمک میکند بفهمیم چگونه به موقعیت اجتماعی دست مییابیم، درک کنیم چگونه دیگران را در موقعیت اجتماعی ارزیابی میکنیم و کمک میکند بفهمیم چگونه همسر، انتخاب می کنیم.»
برای این مطالعه، محققان دو صدای ضبط شده ی مردانه و دو صدای زنانه را انتخاب کردند که یک جمله را تکرار می کردند.آنها سپس کلیپها را ویرایش کردند تا میانگین زیر و بمی صدا برای جنسیت گوینده را در کنار نسخهای با فرکانس بلندتر و پایینتر از هر صدا تولید کنند و از 3173 شرکتکننده از 22 کشور خواستند گزارش دهند که کدام صدا جذابتر، عاشقانهتر، قدرتمندتر و معتبرتر است.
در نهایت، آنها دریافتند هم مردان و هم زنان برای روابط بلندمدت مانند ازدواج، صداهای با سطح صوتی پایینتر(بم تر) را ترجیح می دهند.این در حالی است که مردان، زنان با صدای با فرکانس بالا را برای روابط کوتاهمدت جذابتر میدانستند، در حالی که زنان همان زمزمهها را برای روابط کوتاه مدت با مردان، جذابتر و معتبرتر میدانستند.
پژوهشگران همچنین دریافتند که شرکتکنندگان از فرهنگهای مختلف، صدای مردانه با فرکانس پایینتر(صدای بم) را مهیب تر به ویژه در میان مردان جوانتر، و معنبرتر بهویژه در میان مردان مسنتر، میدانستند.
محققان خاطرنشان کردند گامهای پایینتر صدا(صدای بم) ممکن است مهیب تر تلقی شود زیرا موجودات بزرگتر، فرکانسهای پایین تری(صدای بم) تولید میکنند.
متغیرهای اجتماعی-اکولوژیکی هم بر نتایج تأثیر گذاشتند.به عنوان مثال، درصد ادراک قدرت و اعتبار از طرف مردان در جوامعی با نرخ قتل بالاتر و تحرک ارتباطی بیشتر، بالاتر بود. تحرک ارتباطی بیشتر یک معیار جامعه شناختی برای آزادی و فرصت برای ایجاد روابط بین فردی بر اساس ترجیحات شخصی است.
محققان خاطرنشان کردند این عوامل ممکن است نشان دهنده ی رقابت مردانه ی بالاتر و اهمیت بیشتر در شناسایی رقبای دارای موقعیت بالاتر باشد.
با این حال، آنها خاطرنشان کردند برخی محدودیت ها در یافته های آنها وجود دارد.برای مثال، استفاده از نمونههای گفتار انگلیسی شاید به این معنی نباشد که نتایج برای سایر زبانها یا تغییرات زبانی اعمال شود.
آنها همچنین خاطرنشان کردند متغیرهای جامعهشناختی در سطح ملی اندازه گیری میشود و مستقیماً از شرکتکنندگان گرفته نمیشوند و این، یعنی ممکن است تجربیات زندگی شرکتکنندگان را بهطور دقیق، منعکس نکند.
https://www.labroots.com/trending/neuroscience/26663/low-voice-pitch-perceived-attractive-formidable?fbclid=IwAR2PChJYQfROqHpABwBYnMFYWxTD1K8M7252t3oouHmZ4s2IeqKTUC2Gng8
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031