روشهای نو در درمان دیسک بیرون زده ستون فقرات ( دیسکوژل )

در 90 % دیسکها نیازی به درمان جراحی نیست و مصرف مسکن و ورزش و فیزیوتراپی به تنهایی کافی است

. در مراحل پیشرفته تری که با هیچ یک از اقدامات قبلی بهبود نیابند و یا با عوارضی مثل مشکلات ادراری مدفوعی، ضعف حرکتی و برخی از علائم خطر دیگر همراهند، نیازمند مداخله جراحی باز خواهند بود. در عمل جراحی، بسته به روش مورد نظر پزشک، قطعه پاره شده و یا کل دیسک به طور کامل تخلیه می شود و در صورت صلاحدید جراح مربوطه ممکن است به جای آن دیسک مصنوعی به صورت پروتز قرار داده شود.

جدیدا دیسکوژل به عنوان انقلابی نوین در درمان غیرجراحی دیسک های ستون فقرات استفاده می شود .

عامل اصلی در این روش درمانی، الکل اتیلیک است که نخستین بار در سال ١٩٧٥ از آن به عنوان ماده ای بسیار مؤثر و مفید در درمان کم تهاجمی دیسک های بیرون زده استفاده شد. این تزریق با نتایج عالی و درصد بالایی از موفقیت همراه بود، اما ایرادهای اساسی هم به آن وارد شد از جمله اینکه چون تزریق درد زیادی داشت بیمار باید بیهوش می شد و از طرفی چون الکل در روش های تصویربرداری قابل رویت نبود به علت نشت می توانست موجب دردهای انتشاری بعد از تزریق شود و مهم تر از آن اینکه در ناحیه گردن و پشت هم قابل استفاده نبود.

پروفسور ژاک ترون فرانسوی، استاد Interventional Radiology و مبتکر دیسکوژل تلاش کرد با ایجاد تغییراتی، ضمن استفاده از مزایای الکل، معایب و نواقص آن را برطرف کرده و به کیمیایی به نام دیسکوژل دست یافت. در همین راستا تغییراتی در آن به وجود آورد و اتیل سلولز را به آن اضافه کرد. این ماده هیچ واکنش نامطلوب با عناصر بدن نداده، حساسیت و عارضه ای ندارد. در واقع خاصیت اتیل سلولز آن است که وقتی با آب میان بافتی تماس پیدا می کند تبدیل به حالتی شبیه پنبه شده و مشکل نشت الکل را برطرف می کند و علاوه بر اینکه مسیر پارگی های دیسک را می بندد و جلوی انتشار واسطه های مولد درد را گرفته و اثر الکل را هم ماندگارتر می کند. وی همچنین از فلز تنگستن با مقدار بسیار کم برای دیده شدن در حین و بعد از تزریق الکل استفاده کرد که قابلیت انجام MRI دارد. در واقع این دانشمند بزرگ محلولی درست کرد که وقتی وارد بدن می شود تبدیل به ماده پنبه ای با خواص فلزی شده که به صورت یک ایمپلنت ماندگار عمل می کند.

در روش درمانی دیسکوژل مطلقا نیاز به بیهوشی نیست و از بی حسی های موضعی استفاده می شود. تنها ماده ضد درد که جهت بی حسی موضعی استفاده می شود ٥ تا ١٠ سی سی لیدوکایین است. حتی اگر دیسکوژل به کانال نخاعی وارد شود هیچ عارضه و دردی ندارد. دیسکوژل پس از ورود به داخل دیسک آسیب دیده راه خود را پیدا می کند و به صورت خارق العاده ای در تمام نواحی آسیب دیده آن منتشر می شود. کل زمان عمل با توجه به تعداد دیسک ها از نیم ساعت تا حدود یک ساعت است و مهم تر از همه اینکه حالا در ناحیه گردن نیز قابل استفاده است. در واقع دیسکوژل فشار داخل دیسک را کم می کند و نه تنها هیچ کاهشی در ارتفاع دیسک تخریب شده ایجاد نمی کند بلکه ماده ای هم به آن اضافه می کند اما با این وجود با کاهش فشار داخل دیسک، موجب بهبودی علائم و حتی در بسیاری از موارد با گذشت زمان باعث بازگشت دیسک بیرون زده به محل اصلی خود می گردد.

طبق آمار غیررسمی تا کنون بیش از یکصد بیمار از این طریق معالجه شده اند .در مقایسه این روش با عمل جراحی دیسکوژل را نمی توان در رده سایر روشهای کم تهاجمی دیگر دانست چرا که حد اقل یک سروگردن بالاتر از همه آن ها قرار دارد و از نظر کاهش هزینه های مالی، روحی، جسمی و استرس و نگرانی هایی که بیمار با آن دست به گریبان است هیچ نوع روش درمانی دیگری نمی تواند جایگاه آن را داشته باشد .

لزوم سازگاری قانون مجازااولین مورد پیوند سر در اندلایلی که نشان میدهد ما بنقش زبان در سلطه و قدرت ااضطراب و ترسرشد مغز علت تمایل انسان بهوش مصنوعی در خدمت خلق وحبررسي علل احتمالي تغيير مقالاتکشف مکانیسمی پیچیده در بتاثیر درجه حرارت بر عملکلزوم سازگاری قانون مجازاايندگان چگونه خواهند دیدديدن با چشم بسته در خواب نقش زبان در سلطه و قدرت ااطلاعاتی عمومی در مورد مزمین زیر خلیج فارس تمدنی هوش مصنوعی درمانگر کامپیبررسی و اپروچ جدید بر بیمتاثیر ویتامین دی بر بیماگنجینه ای به نام ویتامین تاثیر درجه حرارت بر عملکمنابع انرژي پاک سرچشمه حايا اراده آزاد توهم است یدژا وو یا اشنا پندارینقش غذاها و موجودات دريااطلاعاتی عمومی در مورد مزندگی هوشمند در خارج از زهوش مصنوعی درخدمت خلق وحبررسی سیستم تعادلی بدن اصفحه اصلیگامی در درمان بیماریهای تاثیر درجه حرارت بر عملکمولتیپل اسکلروز در زنان ايا اراده آزاد توهم است یدژاوو یا آشناپندارینقش غذاها و موجودات دريابلندی در ذهن ما درک بلندیزبان چهار حرفی حیات زمینهوش احساسیبررسی علل کمر درد در میانسوالات پزشکیگزارش یک مورد جالب لخته وتاثیر درجه حرارت بر عملکموجودات مقهور ژنها هستندایا ابزار هوشمندی یا مغز دانشمندان روش هاي جدیدی نقش غذاها و موجودات دريابیماری گیلن باره و بیمارسلولهای بنیادی مصنوعی درهوش احساسیتلاشی برای درمان قطع نخاپیامهای کاربرانگشایش دروازه جدیدی از طرتاثیر درجه حرارت بر عملکمیهمانهای ناخوانده عامل ایا بیماری ام اس (مولتیپداروهای مصرفی در ام اسنقشه مغزی هر فرد منحصر بهبیماری ای شبیه ام اس مولتسم زنبور ، کلیدی برای وارهاوکينگ پیش از مرگش رسالتلاشی جدید در درمان ام اسسایتهای دیگرپنج اکتشاف شگفت آور در موتاثیر درجه حرارت بر عملکمیدان مغناطيسي زمین بشر ایا تکامل هدفمند استداروی ضد تشنج با قابليت تچهار میلیارد سال تکامل ببیماریهای تحلیل عضلانی اسودمندی موجودات ابزی بر هدف از تکامل مغزتمدن قدیمی ای در جنوب ایرپیوند مغز و سر و چالشهای تاثیر درجه حرارت بر عملکما انسانها چه اندازه نزدایرادهای موجود در خلقت بداروی ضد تشنج با قابليت تنورون هاي مصنوعی می توانبیوگرافیسیاره ابلهانهزینه ای که برای اندیشیدتنفس هوازی و میتوکندریپیوند سر، یکی از راه حلهاتاثیر درجه حرارت بر عملکما انسانها چه اندازه نزداگر نعمت فراموشی نبود بسداستانها و مفاهیمی اشتبانوروپلاستیسیتی چیستبیوگرافیسیاره ابلهانهستي مادي ای که ما کوچکترتنفس هوازی و میتوکندریپیشرفتی مستقل از ابزار هتاثیر درجه حرارت بر عملکما تحت کنترل ژنها هستیم یاگر نعمت فراموشی نبود بسدر چه مرحله ای از خواب ، رچیزی خارج از مغزهای ما نیبیست تمرین ساده برای جلوسیستم تعادلی بدنویتامین E برای فعالیت صحتو دی ان ای خاص ميتوکندريپختگی پس از چهل سالگي به تاثیر درجه حرارت بر عملکمجموعه های پر سلولی بدن ماگر تلاش انسان امروز برادرمان های بیماری آلزایمرچگونه مغز پیش انسان یا همبیشتر کمردردها نیازی به سکته مغزیویتامین E در چه مواد غذایتولید سلولهای جنسی از سلپرورش مغز مینیاتوری انساتاثیر رژیم گیاه خواری بر محل درک احساسات روحانیاثر مضر مصرف طولانی مدت ردرمان جدید میگرن با انتی چگونه هموساپينس بر زمین با هوش مصنوعی خودکار روبساخت شبکه عصبی با الفبایویتامین دی گنجینه ای بزرتوانایی مغز و دیگر اجزای آیا هوش ارثی دریافتی از پتاثیر رژیم گیاه خواری بر محل درک احساسات روحانی داثرات مفید قهوهدرمانهای بیماری پارکینسچگونه آن شکری که می خوریمبارداری بدون رحمساخت شبکه عصبی مصنوعی با واکنش های ناخودآگاه و تقتوصیه های غیر دارویی در سآیا هوش سریعی که بدون احستاثیر عصاره تغلیظ شده گیمخچه ، فراتر از حفظ تعادلاثرات مضر ماری جوانادرک فرد دیگر و رفتارهای اچگونه جمعیت های بزرگ شکل بازسازي مغز و نخاع چالشی سردرد و علتهای آنورزش هوازی مرتب خیلی به قتوصیه هایی در مصرف ماهیآیا هشیاری کوانتومی وجودتشنج چیستمخچه ابزاري که وظیفه آن فاخلاق و علوم اعصابدرک و احساسچگونه جمعیت های بزرگ شکل بحث درباره پیدایش و منشاسردرد تنشنورزش هوازی ، بهترین تمریتکامل ابزار هوش ، راه پر آیا آگاهی پس از مرگ از بیثبت امواج الکتریکی در عصمدارک ژنتیکی چگونه انساناختلال در شناسایی حروف و درک احساسات و تفکرات دیگچگونه حافظه را قویتر کنیبحثی در مورد نقش ویتامينسرعت فکر کردن چگونه استورزش و میگرنتکامل ساختار رگهای مغزی آیا امکان بازسازی اندامهجهش های ژنتیکی مفید در سامرگ انتقال است یا نابود شاختلالات مخچهدرک عمیق در حیواناتنگاهی بر قدرت بینایی درابحثی جالب درباره محدودیتشنا در ابهای گرم جنوب نیورزش بهترین درمان بیش فعتئوری تکامل امروز در درمآیا انسان با مغز بزرگش اخحافظه و اطلاعات در کجاست مزایای شکلات تلخ برای سلاختلالات حرکتی در انساندرگیری اعصاب به علت میتونگاهی بر توانایی اجزاي ببحثی در مورد نقش کلسیم و شاهکار قرنورزش در کمر دردتئوری تکامل در پیشگیری و آیا احتمال دارد رویا از آحافظه و اطلاعات در کجاست مشکلات نخاعیاختلالات صحبت کردن در انرقیبی قدرتمند در برابر منخاع ما تا پایین ستون فقربحثی در مورد عملکرد لوب فشباهت زیاد بین سلول هاي عوزوز گوشتاثیر ویتامین دی بر بیماآیا برای تولید مثل همیشه حافظه و اطلاعات در کجاستمغز ما کوچکتر از نیم نقطهادامه بحث تکامل چشمرویای شفافنرمش های مفید در سرگیجهبحثی درباره هوش و تفاوتهشباهت زیاد بین سلول هاي عیکی از علل محدودیت مغز امتاثیر کپسول نوروهرب بر نآیا بزرگ شدن مغز فقط در دحس چشایی و بویاییمغز آیندگان چگونه است ؟ارتوکين تراپی روشی جديد روبات های ریز در درمان بینرمشهای مهم برای تقویت عبحثی درباره هوش و تفاوتهصرع و درمان های آنیادگیری مهارت های جدید دتاثیر کپسول نوروهرب بر تآیا تکامل و تغییرات ژنتیحس و ادراک (قسمت اول )مغز انسان ایا طبیعتا تماارتباط میکروب روده و پارروزه داری و بیمار ی ام اس چرا حیوانات سخن نمی گوینبحثی درباره هوش و تفاوتهضررهای مصرف شکر و قند بر یادآوری خواب و رویاتاثیر کپسول نوروهرب بر سآیا خداباوری محصول تکاملحس و ادراک (قسمت دوم )مغز ایندگان چگونه استارتباط شگفت انگیز مغز انروش مقابله مغز با محدودیچرا حجم مغز گونه انسان دربحثی درباره هوش و تفاوتهضررهای شکر بر سلامت مغزژن هوش و ساختارهای حیاتی تاثیر کپسول نوروهرب بر سآیا دلفین ها می تواند از حس و ادراک قسمت چهارمحس و ادراک قسمت پنجممغز ابزار برتر بقاارتروز یا خوردگی و التهاروش صحبت کردن در حال تکامچراروياها را به یاد نمی آبحثی درباره هوش و تفاوتهطی یکصد هزار سال اخیر هرچژن یا نقشه توسعه مغز و نقتاثیر گیاه خواری بر رشد وآیاما مقهور قوانین فیزیکحس و ادراک قسمت سوممغز بزرگ چقدر مفید هست ؟ارزش حقیقی زبان قسمت اولروشهای نو در درمان دیسک بچراروياها را به یاد نمی آبحثی درباره احساسات متفاعلم به ما کمک میکند تا موژنها نقشه ایجاد ابزار هوتاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج خوابافراد آغاز حرکت خودشان رامیوتروفیک لترال اسکلروخلاصه ای از مطالب همایش منقش قهوه در سلامتیارزش حقیقی زبان قسمت دومروشهای شناسایی قدرت شنواهفت چیز که عملکرد مغز تو بحثی درباره احساساتی غیرعلایم کمبود ویتامین E را ژنهای هوش ، کدامندتاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج خواب چیستامگا سه عامل مهم سلامتخواندن ، یکی از شستشو دهننقش هورمون های تیروئید دارزش حقیقی زبان قسمت سومروشی جدید در درمان قطع نخهمیشه عسل با موم بخوریمبخش دیگری در وجود انسان هعلایم کمبود ویتامین E را کندر در بیماریهای التهابتاثیر گیاه خواری بر رشد وفیلمی بسیار جالب از تغییفراموشی همیشه هم بد نیستامروز دانش ژنتیک هیچ ابهخواب سالم عامل سلامتینقش ژنتیک در درمان اختلااز نظر علم اعصاب یا نرووسروشی جدید در درمان سکته مهوش مصنوعی می تواند بر احبرای پیش بینی آینده مغز دعوارض ازدواج و بچه دار شدکوری گذرای ناشی از موبایتاثیر گیاه خواری بر رشد وفرایند حذف برخی اجزای مغانگشت نگاری مغز نشان میدخواب سالم عامل سلامتی و ینقش اتصالات بین سلولهای از نظر علم اعصاب اراده آزريتوکسيمب در درمان ام اسهوش مصنوعی گوگل به کمک تشبرخی اثرات مضر ویتامین دعید نوروز مبارککایروپاکتیک چیستتاثیر گیاه خواری بر رشد وقارچ بی مغز در خدمت موجودانسان جدید از چه زمانی پاخواب عامل دسته بندی و حفطنقش حفاظتی مولکول جدید داز نظر علم اعصاب اراده آزراه های جدید برای قضاوت رهوش مصنوعی گوگل به کمک تشبرخی بیماری ها که در آن بعامل کلیدی در کنترل کارآکاربرد روباتهای ريزنانوتاثیر دپاکین بر بیماری ملوب فرونتال یا پیشانی مغانسان عامل توقف رشد مغزخودآگاهی و هوشیارينقش حیاتی تلومر دی ان آ داستفاده از هوش مصنوعی در راه های جدید برای قضاوت رهوش مصنوعی الفاگوبرخی توجهات در ببمار پارعصب حقوق نورولووکاربرد روباتهای ريز، در تاثیر داروهای ضد التهاب لرزش ناشی از اسیب به عصبانعطاف پذیری مکانیسمی علخودآگاهی و هوشیارينقش داروهاي مختلف معروف استیفن هاوکینگ در مورد هراه پیروزی در زندگی چیستهوش مصنوعی در خدمت خلق وحبرخی سيناپسها طی تکامل و عضلانی که طی سخن گفتن چقدکجای مغز مسئول پردازش تجتاثیر داروی ضد تشنج سدیم