استخوان های کشف شده، ممکن است، نشان دهد نئاندرتال ها سخن می گفتند

استخوان های کشف شده، ممکن است، نشان دهد نئاندرتال ها سخن می گفتند.

در مورد قدرت های زیاد نئاندرتال ها و مغز بزرگتر آنها سخن بسیار گفته شده است. با توجه به مغز بزرگتر، این انتظار هم هست که قابلیت های خاصی در تکلم داشته باشند.

ابراز کلمات خاص و توانایی در ادای حروف و صداها، قابلیت مهمی است ولی مهمتر از آن قدرت درک طرف مقابل است، حتی اگر صدایی از طرف مقابل در نیاید و این توانایی، بخش مهمی را از کلام(language) تشکیل می دهد. بدون این توانایی هرچقدر هم صداهای قشنگ از دهان خارج شود، کمکی به ساختار اجتماعی و تبادلات افراد ندارد.

کشف استخوان دو اینچی 60 هزار ساله در غاری در فلسطین- که در مجله نیچر انگلستان منتشر شد- نشان داد، پیشینیان وحشی انسان جدید، نئاندرتال، شاید قابلیت فیزیکی برای صحبت کردن داشتهاند.

نتیجه- که توسط گروهی از دانشمندان باستانشناس اسراییل، فرانسه و آمریکا منتشر شد- واکنش زیادی را از طرف دیگر دانشمندان داشته است و چالش های زیادی را در مورد منشأ و تکامل قدرت تکلم انسان ایجاد کرده است. اما باروخ ارنسبرگ و همکاران او، فسیلی را به شکل U در غاری در فلسطین پیدا کردند که مشابه استخوان هیویید در انسان جدید است. این چه چیزی را نشان میدهد؟ این، نشان میدهد دستگاه تکلم طی شصت هزار سال اخیر تغییر کمی کرده است.

ظرفیت تکلم

این پژوهشگران در مقاله ای در مجله نیچر میگویند، ما نتیجه گرفتیم پایه ظرفیت های کلامی انسان جدید در دوره پالئولیتیک میانی معروف به دوره سنگی از دو میلیون سال تا نه هزار سال قبل، تکامل یافته است. توانایی برای صحبت، فرمان دادن، ارتباط برقرار کردن و صدا درآوردن در پاسخ به احساسات، یکی از پیچیده ترین امکانات برجسته انسان است. برای سالها تصور میشد تکلم، مشخصه ای است که انسان جدید را از پیشینیان او جدا میکند.(باید توجه داشت تکلم، مشخصه انسان جدید است ولی نه تکلم به معنی صدا در آوردن!

صدا در آوردن و تقلید صداها کار طوطی و مرغ مینا هم هست. آنچه انسان را از حیوان در تکلم متمایز میکند، قدرت درک انسان است.

قدرت درک سخن طرف مقابل و بالاتر از آن قدرت درک احساسات و عواطفی که اطرافیان در ذهن خود دارد(هوش عاطفی) از مهمترین قدرت هایی است که خاص انسان جدید است و حتی در پیشینیان انسان نیست.)

در سالهای اخیر، باستان شناسان و متخصصان آناتومی و متخصصان زبان و دیگران، در اروپا نتیجه گیری کرده اند اجزای فیزیکی ای- که برای زبان کلامی پیچیده، لازم است، ساختمان کلامی، زبان، و عضلات مرتبط باید طی 300000 تا 400000 سال اخیر، ایجاد شده باشد.

پژوهشگران نتایج خود را بر اساس بازسازی وسیع استخوان های سر و جمجمه فسیل های پیش انسان ها و انسان های نخستین به دست آوردند و آنها بافت نرمی را- که ممکن است استخوان ها را در بر بگیرد- با محاسبات کامپیوتری بازسازی کردند.

دکتر ادموند اس. کرلین پروفسور آناتومی در دانشگاه پزشکی یال میگوید: آنچه باروخ کرد، در ارتباط با تئوری کامل تکامل یک استخوان کوچک است. منتقدان زمانی را در بیان شک و تردید خود در مورد این مطالعه جدید، هدر ندادند.

دکترجفری تی. لیتمنپروفسور آناتومی در دانشگاه پزشکی سینایی در نیویورک میگوید: این نخستین و اولین فسیل از این نوع است که ما در فسیل های پیش انسان ها پیدا کرده ایم. همه آنچه ما می دانیم آنکه همه استخوان های هیوئید، ممکن است مشابه هم باشند.

از نظر فیلیپ لیبرمنپروفسور علوم زبانی و شناختی در دانشگاه برون، همه پستانداران دارای استخوان هیوئید هستند که مانند استخوان باقی مانده انسان است با اینحال مشخص است که بیشتر پستانداران مشابه انسان سخن نمیگویند.اگر ما استدلال این باستان شناسان را بپذیریم ما تایید میکنیم که خوکها مانند انسان سخن میگویند و ممکن است شواهدی در مورد ممنوعیت خوردن خوک برای ما فراهم کند! در زمان قدیمی تر و شادتر گذشته ممکن است در اسراییل خوکها سخن می گفتند.لیبرمن میگوید.(بیان عباراتی این چنینی، از بی توجهی به حقیقت تفاوت بین انسان و حیوان در دانشمندان معاصر پرده بر میدارد. در قسمت های بالاتر بیان شد، آنچه کلام انسان را از حیوان متمایز میکند قدرت بیان و ابراز عبارتها نیست بلکه عمق قدرت درک است.

حتی تفاوتهای انسان و حیوان به این هم خلاصه نمیشود آنچه حقیقتا انسان را از حیوان متمایز میکند، قدرت انسان بر شناختی فراتر از شناخت های مادی و رها کردن تمایلات جسمانی و دست کشیدن از ژنهای خودخواهی است که عالم حیوانی را اسیر زمین کرده است. توصیه میشود به فصل پنجم کتاب توهم بی خدایی نوشته سید احمد الحسن مراجعه شود.)

پژوهشگران اعتقاد دارند، نئاندرتال و دیگر پیشینیان انسان میتوانستند صدا تولید کنند و با این صدا با هم مرتبط شوند. حیوانات. دیگر هم میتوانند چنین کنند. موضوع اینجاست که چگونه آنها میتوانند بخش وسیعی از صداهای تولید

ی انسان را تولید کنند و میتوانند تکلم پیچیده انسان را ایجاد نمایند. کرلین میگوید: نخستین مسیر تکاملی انسان در فسیل ها در 300000 سال قبل رخ داد .. مدارک بسیار آشکار است: شکل جمجمه و طول آرواره پایین .. و قبل از همه مسیر تکلمی، مشابه میمون های نخستی یا کودک بود.

یکی از جنبه های جالب مسیر تکلمی انسان، آن است که در طول زمان تغییر میکند. در زمان تولد، مسیر کلامی در کودک مشابه این مسیر، در گربه یا سگ است یعنی میتواند صداهای محدودی را ایجاد کند و میتواند همزمان تنفس و بلع کند. در یک سالگی، حنجره پایین می آید و مشابه صداهایی میشود که بچه کم سن در می آورد.

ولی انسان بالغ هزینه زیادی را برای تولید صدا میپردازد، چون همزمان نمیتواند بلع و تنفس کنند. انسان ممکن است خیلی راحت غذا را آسپیره کند و بمیرد.(دشواری تکلم پیچیده، کاملا در دستگاه تکلمی انسان آشکار است.) ساختارها و مدل های کامپیوتری سر و گردن و ساختارهای دهان، مدارک قانع کننده ای از تکامل برجسته در ساختار صوتی ارائه میدهد.

لیتمن میگوید. باروخ و همکاران او چیزی پیدا نکردند آنها فقط اعلامیه هایی دادند. در علوم، تو نباید فقط چیزی را بگویی بلکه باید آن را مشاهده کنی. قرن نوزدهم و علوم زمان گذشته است.

در یک مکالمه تلفنی از اتاق خودش در دانشگاه یال، کرلین با باروخ کمتر محترمانه سخن میگوید: این یک پسر خرفت است و اعتراف می کند او چیزی کمتر، از چاپلوسی و تملقی- که باروخ زودتر از کتاب او در سال 1987 نوشته است و تکامل دستگاه تکلی انسان را توضیح میدهد- شگفت زده شده است. در یک مقاله در مجله American scientist، باروخ فرضیه های کرلین را ناکامل و نتیجه او را ناجور میداند و توصیف میکند این کتاب اختلالات آناتومی دارد. کرلین میگوید: اشتباهاتی در کتاب آناتومی من پیدا کرده است .. خدای من! من 35 سال استاد آناتومی در اینجا بوده ام.

خشونتی که این دانشمندان در این زمینه با آن بر هم می تازند، در مقایسه با کسانی که در میانه پژوهش در زمینه تکامل راه های صوتی هستند، سابقه نداشته است. یکی از علل، آن است که نزاع و اختلاف در زمینه تکلم انسان، بخشی از چالش بزرگتری است که آیا نئاندرتال ها واقعا از پیشینیان انسان مدرن هستند یا نه. در پس این اختلاف، یک چالش بزرگتر وجود دارد که کجا و چگونه پستانداران پیش از تاریخ شبیه میمون، انتقال خود را به سوی انسان جدید انجام دادند.

از یک سو گروهی تصور میکنند انسان جدید در یک مکان، احتمالا آفریقا ارتقا و تکامل یافت و از آنجا به نقاط دیگر جهان مهاجرت کرد. این گروه مهاجر با توجه به شرایط محیطی- که با آن مواجه شدند- نژادهای مختلفی را به وجود آوردند. در سوی دیگر دانشمندانی مانند باروخ هستند که تصور میکنند انسان جدید همزمان و مستقل از هم در مناطق مختلف آفریقا اروپا و آسیا، پدیدار شدند.

آنچه جالب به نظر میرسد تلاش دانشمندان در کشف توانایی هایی است که پیش انسان ها داشتهاند. این توانایی ها در بسیاری از موارد کمتر از انسان جدید نیست(بدون توجه به نتایج این آزمون در مورد زبان) و قبلا در مقالات متعددی در مورد نئاندرتال ها در این کانال، به آن پرداخته شد. شاید تفاوت بین انسان و پیش انسان و حیوان، آنقدرها آسان نباشد!!

مغز انسان رو به کوچکتر شدکمردرد و علل آنبیهوش کردن در جراحی و بیمسردرد سکه ایچندین ماده غذایی که مانناولین سلول مصنوعیپنج اکتشاف شگفت آور در موبرخی توجهات در ببمار پاردفاع در برابر تغییر ساختسوالات پزشکیچراروياها را به یاد نمی آادغام میان گونه های مختلتکامل ساختار رگهای مغزی درک تصویر و زبان های مخلتما با کمک مغز خود مختاريمهوش، ژنتیکی است یا محیطیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و بیان، در سایه پیشرمغز ایندگان چگونه استآیا احتمال دارد رویا از آکمردرد با پوشیدن کفش منابیوگرافیتغییر عمودی سر انسان از پسرعت فکر کردن چگونه استچه زیاد است بر من که در ایاوکرلیزوماب داروی جدید شپوست ساعتی مستقل از مغز دبرخی سلولهای عصبی در تلادقیق ترین تصاویر از مغز اپیامهای کاربرانفلج بل، فلجی ترسناک که آننزاع بین جهل و علم رو به پادغام دو حیطه علوم مغز و تکامل شناخت انسان با کشفدرک عمیق در حیواناتما تحت کنترل ژنها هستیم یهیچگاه از فشار و شکست نتراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و تکلم برخی بیماریهمغز ابزار برتر بقاآیا احتمال دارد رویا از آکنفرانس تشنج هتل کوثر اصبیوگرافیثبت امواج الکتریکی در عصشلیک فراموشیچهار میلیارد سال تکامل بايندگان چگونه خواهند دیدپیموزایدبرخی سيناپسها طی تکامل و دلایلی که نشان میدهد ما بسایتهای دیگرفلج خوابنزاع بین علم و نادانی رو ارتقا و تکامل سنت آفرینش تئوری تکامل امروز در درمدرگیری اعصاب به علت میتوماه رجبهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و شناخت حقیقت قسمت چمغز از بسیاری حقایق می گرآیا برای تولید مثل همیشه کنگره بین المللی سردرد دبیان ژن های اسکیزوفرنی دجمجمه انسان های اولیهشنا در ابهای گرم جنوب نیچهار ساعت پس از کشتار خوکايا اراده آزاد توهم است یپیچیدگی های مغزی در درک زبررسي علل احتمالي تغيير دندان ها را مسواک بزنید تفلج خواب چیستنزاع بین علم و جهل رو به پارتوکين تراپی روشی جديد تئوری تکامل در پیشگیری و رقیبی قدرتمند در برابر مماپروتیلینهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و شناخت حقیقت قسمت امغز برای فراموشی بیشتر کآیا بزرگ شدن مغز فقط در دکنگره بین المللی سردرد دبیست تمرین ساده برای جلوجنسیت و تفاوت های بیناییشناخت و معرفت، و نقش آن دنوار مغزی روشی مهم در تشخايا اراده آزاد توهم است یپیوند مغز و سر و چالشهای بررسی و اپروچ جدید بر بیمدو ویژگی انتزاع و قدرت تجفیلمی بسیار جالب از تغیینظام مثبت زندگیارتباط میکروب روده و پارتا 20 سال آینده مغز شما به رموزی از نخستین تمدن بشرمبانی ذهنی سیاه و سفیدهدف از تکامل مغزاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و شناخت حقیقت قسمت دمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟آیا تکامل و تغییرات ژنتیکندر در بیماریهای التهاببیشتر کمردردها نیازی به جنسیت و تفاوت های بیناییشناسایی سلول های ایمنی انورون هاي مصنوعی می توانای آنکه نامش درمان و یادشپیوند سر، یکی از راه حلهابررسی سیستم تعادلی بدن اديدن با چشم بسته در خواب فیزیکدانان ماشینی برای تنظریه تکامل در درمان بیمارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر مشاهده بر واقعیت برمز و رازهای ارتباط غیر کمجموعه های پر سلولی بدن مهزینه ای که برای اندیشیداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و شناخت حقیقت قسمت سمغز بزرگ چالش است یا منفعآیا خداباوری محصول تکاملکوچک شدن مغز از نئاندرتابا هوش مصنوعی خودکار روبجهش های ژنتیکی مفید در ساشواهدی از دنیسوان(شبه نئنورون های ردیاب حافظهایندرالپیشینیان انسان از هفت میبررسی علل کمر درد در میاندی متیل فومارات(زادیوا)(فرگشت و تکامل تصادفی محض هفت چیز که عملکرد مغز تو ارتباط هوش ساختار مغز و ژتاثیر نگاه ناظر هوشیار برویای شفافمحل درک احساسات روحانیهستي مادي ای که ما کوچکتراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان، وسیله شناسایی محیطمغز بزرگ چالشهای پیش روآیا دلفین ها می تواند از کودک ایرانی که هوش او از بارداری بدون رحمجهش های ژنتیکی غیر تصادفشاهکار قرننوروپلاستیسیتی چیستایا کوچک شدن مغزانسان الپیشرفتی مستقل از ابزار هبزرگ شدن مغز محدود به دوردژا وو یا اشنا پنداریفراموش کارها باهوش تر هسهفت سین یادگاری از میراث ارتباط انسانی، محدود به تاثیر نگاه انسان بر رفتاروبات های ریز در درمان بیمحل درک احساسات روحانی دهستی ما پس از شروعی چگال از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رو ح و روان بر جسمسفر نامه سفر به بم و جنوب سفرنامه سفر به بم و جنوب مغز حریص برای خون، کلید تآیا دست مصنوعی به زودی قاکودکان خود را مشابه خود تبازگشت از آثار به سوی خداجهشهای مفید و ذکاوتی که دشبیه سازی میلیون ها جهان نوشیدن چای برای مغز مفید ایا ابزار هوشمندی یا مغز پاسخ گیاهان در زمان خوردبسیاری از بیماری های جدیدژاوو یا آشناپنداریفراموشی همیشه هم بد نیستهمیشه عسل با موم بخوریمارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر نگاه انسان بر رفتاروح رهاییمحدودیت های حافظه و حافظو هر کس تقوای خدا پیشه کناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاه خواری بر سفرنامه سفر به بم و جنوب مغز زنان جوانتر از مغز مرآیا رژیم غذایی گیاهی سلاکوری گذرای ناشی از موبایبازسازي مغز و نخاع چالشی جهشهای مفید و ذکاوتی که دشبیه سازی سیستم های کواننوعی سکته مغزی ، وحشتناک ایا بیماری ام اس (مولتیپپختگی پس از چهل سالگي به تفاوت مغز انسان و میمون هدانشمندان ژنی از مغز انسفرایند حذف برخی اجزای مغهوموارکتوس ها ممکن است دارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ویتامین دی بر بیماروزه داری و بیمار ی ام اس مخچه ، فراتر از حفظ تعادلویتامین E برای فعالیت صحاز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر سفرنامه سفر به بم و جنوب مغزهای کوچک بی احساسآیا راهی برای رفع کم آبی کی غایب شدی تا نیازمند دلبحتی علمی درباره تمایل بجاذبه و نقش آن در شکلگیریشباهت زیاد بین سلول هاي عچیزی خارج از مغزهای ما نیایا بدون زبان میتوانیم تپرورش مغز مینیاتوری انساتفاوتهای جنسیتی راهی برادانشمندان روش هاي جدیدی فرد حساس از نظر عاطفی و بهوش مصنوعی می تواند بر احارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ژنها بر اختلالات خروش مقابله مغز با محدودیمخچه ابزاري که وظیفه آن فویتامین E در چه مواد غذایاز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر سفرنامه سفر به بم و جنوب مغزتان را در جوانی سیمکشآیاما مقهور قوانین فیزیککاهش التهاب ناشی از بیمابحث درباره پیدایش و منشاحقیقت راستین انسان علم بشباهت زیاد بین سلول هاي عچگونه مغز پیش انسان یا همایا تکامل هدفمند استآلزایمرتقلید مرحله ای نسبتا پیشدانشمندان روشی برای تبدیقانون مندی نقشه ژنتیکی مهوش مصنوعی گوگل به کمک تشارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر کپسول نوروهرب بر نروش های صرفه جویی در ایجامدارک ژنتیکی چگونه انسانویتامین دی گنجینه ای بزراز تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر رژیم گیاهخواری بر تاثیر عصاره تغلیظ شده گیسفری به آغاز کیهاننقش قهوه در سلامتیآزمون ذهنی گربه شرودینگرکایروپاکتیک چیستبحثی در مورد نقش ویتامينحافظه و اطلاعات در کجاست شش مرحله تکامل چشمچگونه هموساپينس بر زمین ایرادهای موجود در خلقت بآیا ما تنها موجودات زنده تلقین اطلاعات و حافظهداروهای مصرفی در ام اسقارچ بی مغز در خدمت موجودهوش مصنوعی گوگل به کمک تشارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر کپسول نوروهرب بر تروش هایی ساده برای کاهش امروری بر تشنج و درمان هایواکنش های ناخودآگاه و تقاز تکینگی تا مغز، از مغز تاریخ همه چیز را ثبت کردهسلولهای بنیادی مصنوعی درنقش مهاجرت در توسعه نسل اإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَکاربرد روباتهای ريزنانوبحثی جالب درباره محدودیتحافظه و اطلاعات در کجاست ششمین کنگره بین المللی سچگونه آن شکری که می خوریماگر نعمت فراموشی نبود بسآیا مغز تا بزرگسالی توسعتلاش هایی در بیماران قطع داروهای ضد بیماری ام اس وقدم زدن و حرکت دید را تغیهوش مصنوعی الفاگوارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر کپسول نوروهرب بر سروش صحبت کردن در حال تکاممرکز خنده در کجای مغز استواکسن سرطانازدواج های بین گونه ای، راستفاده از هوش مصنوعی در تبدیل تراکت صوتی مصنوعی سلسله مباحث هوش مصنوعینقش هورمون های تیروئید دافراد آغاز حرکت خودشان رکاربرد روباتهای ريز، در بحثی در مورد نقش کلسیم و حافظه و اطلاعات در کجاستصرع و درمان های آنچگونه انتظارات بر ادراک اگر نعمت فراموشی نبود بسآیا همه جنایت ها نتیجه بیتلاشی برای درمان قطع نخاداروی فامپیریدین یا نورلقدرت انسان در نگاه به ابعهوش مصنوعی از عروسک تا کارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر کپسول نوروهرب بر سروشهای نو در درمان دیسک بمرگ انتقال است یا نابود شواسطه ها د رمسیر ایجاد مغوراپامیل در بارداریاستیفن هاوکینگ در مورد هتبدیل سلولهای محافط به سسم زنبور ، کلیدی برای وارنقش ژنتیک در درمان اختلاافزایش قدرت ادراکات و حسکجای مغز مسئول پردازش تجبحثی در مورد عملکرد لوب فحس چشایی و بویاییضررهای مصرف شکر و قند بر چگونه باغبانی باعث کاهش اگر تلاش انسان امروز براآیا هوش ارثی دریافتی از پتلاشی جدید در درمان ام اسداروی تشنجی دربارداریلوب فرونتال یا پیشانی مغهوش مصنوعی از عروسک تا کارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر گیاه خواری بر رشد وروشهای شناسایی قدرت شنوامراحل ارتقای پله پله کیهورزش هوازی مرتب خیلی به قاستیفن هاوکینگ در تفسیر تری فلوپرازینسودمندی موجودات ابزی بر نقش انتخاب از طرف محیط، نافسردگی و اضطراب در بیماکشف مکانیسم عصبی خوانش پبحثی درباره هوش و تفاوتهحس و ادراک (قسمت اول )ضررهای شکر بر سلامت مغزچگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزار هوش در حال ارتقا ازآیا هوش سریعی که بدون احستمایل زیاد به خوردن بستنداروی جدید s3 در درمان ام لبخند بزن شاید صبح فردا زهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر گیاه خواری بر رشد وروشی برای بهبود هوش عاطفمزایای شکلات تلخ برای سلمسیر دشوار تکامل و ارتقاورزش هوازی ، بهترین تمریاستخوان های کشف شده، ممکتری فلوپرازینسیاهچاله و تکینگی ابتداینقش اتصالات بین سلولهای الکتروتاکسی(گرایش و حرککشف مکانیسمی پیچیده در ببحثی درباره هوش و تفاوتهحس و ادراک (قسمت دوم )طی یکصد هزار سال اخیر هرچچگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزارهای بقای موجود زندآیا هشیاری کوانتومی وجودتمدن قدیمی ای در جنوب ایرداروی جدید ضد میگرنلرزش ناشی از اسیب به عصبهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد وروشی جدید در درمان قطع نخمشکلات نخاعیورزش و میگرناصول سلامت کمرتسلیم شدن از نورون شروع مسیاره ابلهاننقش حفاظتی مولکول جدید دالتهاب شریان تمپورالکشف ارتباط جدیدی از ارتببحثی درباره هوش و تفاوتهحس و ادراک قسمت چهارمظهور امواج مغزی در مغز مصچگونه حافظه را قویتر کنیابزارهای پیشرفته ارتباط آیا واکنش های یاد گرفته وتمساح حد واسط میان مغز کوداروی ضد تشنج با قابليت تلزوم سازگاری قانون مجازاهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد وروشی جدید در درمان سکته ممشاهده آینده از روی مشاهورزش بهترین درمان بیش فعاضطراب و ترستشنج چیستسیاره ابلهاننقش حیاتی تلومر دی ان آ دامیوتروفیک لترال اسکلروکشف جمجمه ای درکوه ایرهوبحثی درباره هوش و تفاوتهحس و ادراک قسمت پنجمعلم به ما کمک میکند تا مونگاهی بر قدرت بینایی دراابزارهای دفاعی و بقای موآیا آگاهی پس از مرگ از بیتنفس هوازی و میتوکندریداروی ضد تشنج با قابليت تلزوم سازگاری قانون مجازاهوش مصنوعی از عروسک تا کماز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر گیاه خواری بر رشد وريتوکسيمب در درمان ام اسمعنی روزهورزش در کمر درداطلاعاتی عمومی در مورد متغییر الگوی رشد مغزی با زسیر آفرینش از روح تا مغز نقش داروهاي مختلف معروف امگا سه عامل مهم سلامتگنجینه ای به نام ویتامین بحثی درباره هوش و تفاوتهحس و ادراک قسمت سومعلایم کمبود ویتامین E را نگاهی بر توانایی اجزاي باثر مضر مصرف طولانی مدت رآیا امکان بازسازی اندامهتنفس هوازی و میتوکندریداستانها و مفاهیمی اشتباممانتین یا آلزیکسا یا ابهوش مصنوعی از عروسک تا کماز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد وریواستیگمینمغز فکر میکند مرگ برای دیوزوز گوشاطلاعاتی عمومی در مورد متغییر زودتر اتصالات مغزیسیستم تعادلی بدننقش روزه داری در سالم و جامروز دانش ژنتیک هیچ ابهگیاه خواری و گوشت خوار کدبحثی درباره احساسات متفاحساسیت روانی متفاوتعلایم کمبود ویتامین E را ناتوانی از درمان برخی ویاثرات مفید قهوهآیا انسان با مغز بزرگش اختو دی ان ای خاص ميتوکندريدر مانهای کمر دردمنابع انرژي پاک سرچشمه حهوش مصنوعی در کامپیوترهااز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ورژیم غذایی حاوی تخم مرغ ومغز ما کوچکتر از نیم نقطهیک پیشنهاد خوب برای آسان بلندی در ذهن ما درک بلندیسیستم دفاعی بدن علیه مغز نقش رژیم غذایی در رشد و اانفجار و توقف تکاملی نشاگالکانزوماب، دارویی جدیبحثی درباره احساساتی غیرخلاصه ای از مطالب همایش معلت خواب آلودگی بعد از خوناتوانی در شناسایی چهره اثرات مضر ماری جواناتولید سلولهای جنسی از سلدر چه مرحله ای از خواب ، رمولتیپل اسکلروز در زنان هوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وراه های جدید برای قضاوت رمغز مادران و کودکان در زمیکی از علل محدودیت مغز امبه زودی شبکه مغزی به جای سکته مغزینقش زبان در سلطه و قدرت اانگشت نگاری مغز نشان میدگامی در درمان بیماریهای بخش دیگری در وجود انسان هخواندن ، یکی از شستشو دهنعوارض ازدواج و بچه دار شدنخاع ما تا پایین ستون فقراجزای پر سلولی بدن انسان توانایی مغز و دیگر اجزای در هم تنیدگی کوانتومی و پمواد کوانتومی جدید، ممکنهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وراه های جدید برای قضاوت رمغز چون ابزار هوش است دلییادگیری مهارت های جدید دبوزون هیگز چیستساخت شبکه عصبی با الفباینقش زبان در سلطه و قدرت ااندوهگین نباش اگر درب یا گاهی لازم است برای فهم و برنامه و ساختار پیچیده مخواب سالم عامل سلامتیعید نوروز مبارکنخستین تصویر از سیاهچالهاجزایی ناشناخته در شکل گتوازن مهمتر از فعالیت زیدرمان های بیماری آلزایمرموجود بی مغزی که می تواندهوش مصنوعی درمانگر کامپیاز تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر انتخاب از طرف محیط راه پیروزی در زندگی چیستمغز چگونه صداها را فیلتر یادآوری خواب و رویابیماری گیلن باره و بیمارساخت شبکه عصبی مصنوعی با نقش سجده بر عملکرد مغزانسان قدیم در شبه جزیره عگاهی مغز بزرگ چالش استبرین نت به جای اینترنتخواب سالم عامل سلامتی و یعامل کلیدی در کنترل کارآنرمش های مفید در سرگیجهاحساس گذر سریعتر زمانتوسعه برخی شغل ها با هوش درمان های جدید میگرنموجودات مقهور ژنها هستندهوش مصنوعی درخدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ترکیبات استاتین (سرشته نوروایمونولوژی و نقمغز آیندگان چگونه است ؟ژن هوش و ساختارهای حیاتی بیماری ای شبیه آلزایمر و ساختار شبکه های مغزی ثابنقش غذاها و موجودات درياانسان جدید از چه زمانی پاگذر زمان کاملا وابسته به برای پیش بینی آینده مغز دخواب عامل دسته بندی و حفطعسل طبیعی موثر در کنترل بنرمشهای مهم برای تقویت عاخلاق و علوم اعصابتوصیه های غیر دارویی در سدرمان های رایج ام اسمیهمانهای ناخوانده عامل هوش مصنوعی ساخته هوش طبیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر دپاکین بر بیماری مرشد مغز علت تمایل انسان بمغز انسان ایا طبیعتا تماژن یا نقشه توسعه مغز و نقبیماری ای شبیه ام اس مولتسخن پاک و ثابتنقش غذاها و موجودات درياانسان عامل توقف رشد مغزگربه شرودینگر و تاثیر مشبرخی نکات از گاید لاین پرخودآگاهی و هوشیاريعصب حقوق نورولووچرا مغزهای ما ارتقا یافت اختلال در شناسایی حروف و توصیه هایی در مصرف ماهیدرمان جدید میگرن با انتی میگرن سردردی ژنتیکی که بهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروهای ضد التهاب زمین زیر خلیج فارس تمدنی مغز انسان برای ایجاد تمدژنها نقشه ایجاد ابزار هوبیماری بیش فعالیسریعترین کامپیوتر موجودنقش غذاها و موجودات درياانعطاف پذیری مکانیسمی علگزیده ای از وبینار یا کنفبرخی اثرات مضر ویتامین دخودآگاهی و هوشیاريعضلانی که طی سخن گفتن چقدچرا حیوانات سخن نمی گویناختلالات مخچهتوضیحی ساده در مورد هوش مدرمانهای بیماری پارکینسمیدان مغناطيسي زمین بشر هوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروی ضد تشنج سدیم زندگی هوشمند در خارج از زمغز انسان برای شادمانی طژنها ، مغز و ارادهبیماری تی تی پیسرگیجه از شایعترین اختلانقشه مغزی هر فرد منحصر بهاولین هیبرید بین انسان وگزارش یک مورد جالب لخته وبرخی اختلالات عصبی مثانهخانواده پایدارمقالاتچرا حجم مغز گونه انسان دراختلالات حرکتی در انسانتکامل چشمدرک فرد دیگر و رفتارهای امکانیزمهای دفاعی در برابهوش عاطفی بیشتر در زناناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزیباترین چیز در افزایش سمغز انسان برای شادمانی طژنهای هوش ، کدامندبیماری ضعف عضلات نزدیک بسردرد و علتهای آننقص در تشخیص هیجانات عاماولین مورد پیوند سر در انگشایش دروازه جدیدی از طربرخی بیماری ها که در آن بخطا در محاسبات چیزی کاملتاثیر ویتامین دی بر بیماچرا در مغز انسان، فرورفتاختلالات صحبت کردن در انتکامل ابزار هوش ، راه پر درک و احساسما انسانها چه اندازه نزدهوش عاطفی در زنان بیشتر ااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزیرفون داروی ضد ام اسمغز انسان رو به کوچک تر شکلرال هیدرات برای خوابانبیماریهای تحلیل عضلانی اسردرد تنشنچند جهانیاولین تصویر در تاریخ از سپمبرولیزوماب در بیماری چبرخی بیماری های خاص که بدخطا در محاسبات چیزی کاملصفحه اصلیچراروياها را به یاد نمی آادامه بحث تکامل چشمتکامل زباندرک احساسات و تفکرات دیگما انسانها چه اندازه نزدهوشیاری کوانتومیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان چهار حرفی حیات زمین