استخوان های کشف شده، ممکن است، نشان دهد نئاندرتال ها سخن می گفتند

استخوان های کشف شده، ممکن است، نشان دهد نئاندرتال ها سخن می گفتند.

در مورد قدرت های زیاد نئاندرتال ها و مغز بزرگتر آنها سخن بسیار گفته شده است. با توجه به مغز بزرگتر، این انتظار هم هست که قابلیت های خاصی در تکلم داشته باشند.

ابراز کلمات خاص و توانایی در ادای حروف و صداها، قابلیت مهمی است ولی مهمتر از آن قدرت درک طرف مقابل است، حتی اگر صدایی از طرف مقابل در نیاید و این توانایی، بخش مهمی را از کلام(language) تشکیل می دهد. بدون این توانایی هرچقدر هم صداهای قشنگ از دهان خارج شود، کمکی به ساختار اجتماعی و تبادلات افراد ندارد.

کشف استخوان دو اینچی 60 هزار ساله در غاری در فلسطین- که در مجله نیچر انگلستان منتشر شد- نشان داد، پیشینیان وحشی انسان جدید، نئاندرتال، شاید قابلیت فیزیکی برای صحبت کردن داشتهاند.

نتیجه- که توسط گروهی از دانشمندان باستانشناس اسراییل، فرانسه و آمریکا منتشر شد- واکنش زیادی را از طرف دیگر دانشمندان داشته است و چالش های زیادی را در مورد منشأ و تکامل قدرت تکلم انسان ایجاد کرده است. اما باروخ ارنسبرگ و همکاران او، فسیلی را به شکل U در غاری در فلسطین پیدا کردند که مشابه استخوان هیویید در انسان جدید است. این چه چیزی را نشان میدهد؟ این، نشان میدهد دستگاه تکلم طی شصت هزار سال اخیر تغییر کمی کرده است.

ظرفیت تکلم

این پژوهشگران در مقاله ای در مجله نیچر میگویند، ما نتیجه گرفتیم پایه ظرفیت های کلامی انسان جدید در دوره پالئولیتیک میانی معروف به دوره سنگی از دو میلیون سال تا نه هزار سال قبل، تکامل یافته است. توانایی برای صحبت، فرمان دادن، ارتباط برقرار کردن و صدا درآوردن در پاسخ به احساسات، یکی از پیچیده ترین امکانات برجسته انسان است. برای سالها تصور میشد تکلم، مشخصه ای است که انسان جدید را از پیشینیان او جدا میکند.(باید توجه داشت تکلم، مشخصه انسان جدید است ولی نه تکلم به معنی صدا در آوردن!

صدا در آوردن و تقلید صداها کار طوطی و مرغ مینا هم هست. آنچه انسان را از حیوان در تکلم متمایز میکند، قدرت درک انسان است.

قدرت درک سخن طرف مقابل و بالاتر از آن قدرت درک احساسات و عواطفی که اطرافیان در ذهن خود دارد(هوش عاطفی) از مهمترین قدرت هایی است که خاص انسان جدید است و حتی در پیشینیان انسان نیست.)

در سالهای اخیر، باستان شناسان و متخصصان آناتومی و متخصصان زبان و دیگران، در اروپا نتیجه گیری کرده اند اجزای فیزیکی ای- که برای زبان کلامی پیچیده، لازم است، ساختمان کلامی، زبان، و عضلات مرتبط باید طی 300000 تا 400000 سال اخیر، ایجاد شده باشد.

پژوهشگران نتایج خود را بر اساس بازسازی وسیع استخوان های سر و جمجمه فسیل های پیش انسان ها و انسان های نخستین به دست آوردند و آنها بافت نرمی را- که ممکن است استخوان ها را در بر بگیرد- با محاسبات کامپیوتری بازسازی کردند.

دکتر ادموند اس. کرلین پروفسور آناتومی در دانشگاه پزشکی یال میگوید: آنچه باروخ کرد، در ارتباط با تئوری کامل تکامل یک استخوان کوچک است. منتقدان زمانی را در بیان شک و تردید خود در مورد این مطالعه جدید، هدر ندادند.

دکترجفری تی. لیتمنپروفسور آناتومی در دانشگاه پزشکی سینایی در نیویورک میگوید: این نخستین و اولین فسیل از این نوع است که ما در فسیل های پیش انسان ها پیدا کرده ایم. همه آنچه ما می دانیم آنکه همه استخوان های هیوئید، ممکن است مشابه هم باشند.

از نظر فیلیپ لیبرمنپروفسور علوم زبانی و شناختی در دانشگاه برون، همه پستانداران دارای استخوان هیوئید هستند که مانند استخوان باقی مانده انسان است با اینحال مشخص است که بیشتر پستانداران مشابه انسان سخن نمیگویند.اگر ما استدلال این باستان شناسان را بپذیریم ما تایید میکنیم که خوکها مانند انسان سخن میگویند و ممکن است شواهدی در مورد ممنوعیت خوردن خوک برای ما فراهم کند! در زمان قدیمی تر و شادتر گذشته ممکن است در اسراییل خوکها سخن می گفتند.لیبرمن میگوید.(بیان عباراتی این چنینی، از بی توجهی به حقیقت تفاوت بین انسان و حیوان در دانشمندان معاصر پرده بر میدارد. در قسمت های بالاتر بیان شد، آنچه کلام انسان را از حیوان متمایز میکند قدرت بیان و ابراز عبارتها نیست بلکه عمق قدرت درک است.

حتی تفاوتهای انسان و حیوان به این هم خلاصه نمیشود آنچه حقیقتا انسان را از حیوان متمایز میکند، قدرت انسان بر شناختی فراتر از شناخت های مادی و رها کردن تمایلات جسمانی و دست کشیدن از ژنهای خودخواهی است که عالم حیوانی را اسیر زمین کرده است. توصیه میشود به فصل پنجم کتاب توهم بی خدایی نوشته سید احمد الحسن مراجعه شود.)

پژوهشگران اعتقاد دارند، نئاندرتال و دیگر پیشینیان انسان میتوانستند صدا تولید کنند و با این صدا با هم مرتبط شوند. حیوانات. دیگر هم میتوانند چنین کنند. موضوع اینجاست که چگونه آنها میتوانند بخش وسیعی از صداهای تولید

ی انسان را تولید کنند و میتوانند تکلم پیچیده انسان را ایجاد نمایند. کرلین میگوید: نخستین مسیر تکاملی انسان در فسیل ها در 300000 سال قبل رخ داد .. مدارک بسیار آشکار است: شکل جمجمه و طول آرواره پایین .. و قبل از همه مسیر تکلمی، مشابه میمون های نخستی یا کودک بود.

یکی از جنبه های جالب مسیر تکلمی انسان، آن است که در طول زمان تغییر میکند. در زمان تولد، مسیر کلامی در کودک مشابه این مسیر، در گربه یا سگ است یعنی میتواند صداهای محدودی را ایجاد کند و میتواند همزمان تنفس و بلع کند. در یک سالگی، حنجره پایین می آید و مشابه صداهایی میشود که بچه کم سن در می آورد.

ولی انسان بالغ هزینه زیادی را برای تولید صدا میپردازد، چون همزمان نمیتواند بلع و تنفس کنند. انسان ممکن است خیلی راحت غذا را آسپیره کند و بمیرد.(دشواری تکلم پیچیده، کاملا در دستگاه تکلمی انسان آشکار است.) ساختارها و مدل های کامپیوتری سر و گردن و ساختارهای دهان، مدارک قانع کننده ای از تکامل برجسته در ساختار صوتی ارائه میدهد.

لیتمن میگوید. باروخ و همکاران او چیزی پیدا نکردند آنها فقط اعلامیه هایی دادند. در علوم، تو نباید فقط چیزی را بگویی بلکه باید آن را مشاهده کنی. قرن نوزدهم و علوم زمان گذشته است.

در یک مکالمه تلفنی از اتاق خودش در دانشگاه یال، کرلین با باروخ کمتر محترمانه سخن میگوید: این یک پسر خرفت است و اعتراف می کند او چیزی کمتر، از چاپلوسی و تملقی- که باروخ زودتر از کتاب او در سال 1987 نوشته است و تکامل دستگاه تکلی انسان را توضیح میدهد- شگفت زده شده است. در یک مقاله در مجله American scientist، باروخ فرضیه های کرلین را ناکامل و نتیجه او را ناجور میداند و توصیف میکند این کتاب اختلالات آناتومی دارد. کرلین میگوید: اشتباهاتی در کتاب آناتومی من پیدا کرده است .. خدای من! من 35 سال استاد آناتومی در اینجا بوده ام.

خشونتی که این دانشمندان در این زمینه با آن بر هم می تازند، در مقایسه با کسانی که در میانه پژوهش در زمینه تکامل راه های صوتی هستند، سابقه نداشته است. یکی از علل، آن است که نزاع و اختلاف در زمینه تکلم انسان، بخشی از چالش بزرگتری است که آیا نئاندرتال ها واقعا از پیشینیان انسان مدرن هستند یا نه. در پس این اختلاف، یک چالش بزرگتر وجود دارد که کجا و چگونه پستانداران پیش از تاریخ شبیه میمون، انتقال خود را به سوی انسان جدید انجام دادند.

از یک سو گروهی تصور میکنند انسان جدید در یک مکان، احتمالا آفریقا ارتقا و تکامل یافت و از آنجا به نقاط دیگر جهان مهاجرت کرد. این گروه مهاجر با توجه به شرایط محیطی- که با آن مواجه شدند- نژادهای مختلفی را به وجود آوردند. در سوی دیگر دانشمندانی مانند باروخ هستند که تصور میکنند انسان جدید همزمان و مستقل از هم در مناطق مختلف آفریقا اروپا و آسیا، پدیدار شدند.

آنچه جالب به نظر میرسد تلاش دانشمندان در کشف توانایی هایی است که پیش انسان ها داشتهاند. این توانایی ها در بسیاری از موارد کمتر از انسان جدید نیست(بدون توجه به نتایج این آزمون در مورد زبان) و قبلا در مقالات متعددی در مورد نئاندرتال ها در این کانال، به آن پرداخته شد. شاید تفاوت بین انسان و پیش انسان و حیوان، آنقدرها آسان نباشد!!

ازدواج های بین گونه ای، رتاثیر انتخاب از طرف محیط رویا بخشی حقیقی از زندگی نقش محیط زندگی و مهاجرت دامگا سه عامل مهم سلامتورزش و میگرنبیماری ای شبیه ام اس مولتتاثیر درجه حرارت بر عملکروشی جدید در درمان سکته منقش زبان در سلطه و قدرت اايا اراده آزاد توهم است یبحتی علمی درباره تمایل بتسلیم شدن از نورون شروع مفلج خوابزیباترین چیز در افزایش سنوروپلاستیسیتی چیستابزار بقای موجود زنده از برین نت به جای اینترنتجهشهای مفید و ذکاوتی که دقدم زدن و حرکت دید را تغیسفرنامه سفر به بم و جنوب کوری گذرای ناشی از موباینگاهی بر توانایی اجزاي بابزارهای دفاعی و بقای موبزرگ شدن تقریبا ناگهانی حساسیت روانی متفاوتموجودات مقهور ژنها هستندساخت شبکه عصبی با الفبایگوشه بیماری اتوزومال رسسنزاع بین جهل و علم رو به پادغام میان گونه های مختلتنفس هوازی و میتوکندریدقیق ترین تصاویر از مغز امحدودیت های حافظه و حافظشواهدی از دنیسوان(شبه نئپوست ساعتی مستقل از مغز دهوش مصنوعی از عروسک تا کارزش خود را چگونه میشناستکامل زبانداروی جدید s3 در درمان ام مشکلات روانپزشکی در عقب علایم کمبود ویتامین E را آیا همه جنایت ها نتیجه بیهوش عاطفی در زنان بیشتر ااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر کپسول نوروهرب بر سدرمانهای بیماری پارکینسمغز انسان رو به کوچکتر شدصفحه اصلیآیا دلفین ها می تواند از وقتی فهمیدی خطا کردی برگاستفاده از هوش مصنوعی در تاثیر احتمالی عصاره تغلیرویا تخیل یا واقعیتنقش نظام غذایی در تکامل مامروز دانش ژنتیک هیچ ابهورزش بهترین درمان بیش فعبیماری بیش فعالیتاثیر درجه حرارت بر عملکريتوکسيمب در درمان ام اسنقش سجده بر عملکرد مغزايا اراده آزاد توهم است یبحث درباره پیدایش و منشاتشنج چیستفلج خواب چیستزیرفون داروی ضد ام اسنوشیدن چای برای مغز مفید ابزار بقای موجود زنده از برای پیش بینی آینده مغز دجاذبه و نقش آن در شکلگیریقدرت انسان در نگاه به ابعسفرنامه سفر به بم و جنوب کی غایب شدی تا نیازمند دلناتوانی از درمان برخی ویاثر مضر مصرف طولانی مدت ربسیاری از بیماری های جدیخلاصه ای از مطالب همایش ممیهمانهای ناخوانده عامل ساخت شبکه عصبی مصنوعی با گوشت خواری یا گیاه خوارینزاع بین علم و نادانی رو ادغام دو حیطه علوم مغز و تنفس هوازی و میتوکندریدلایلی که نشان میدهد ما بمخچه فراتر از حفظ تعادلشاهکار قرنپیموزایدهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نشانه ها و آثار درک شدتکامل ساختار رگهای مغزی داروی جدید ضد میگرنمشاهده آینده از روی مشاهعلت خواب آلودگی بعد از خوآیا هوش ارثی دریافتی از پهوشیاری کوانتومیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر کپسول نوروهرب بر سدرک فرد دیگر و رفتارهای امغز ایندگان چگونه استسوالات پزشکیآیا دست مصنوعی به زودی قاویتامین E برای فعالیت صحاستیفن هاوکینگ در مورد هتاثیر ترکیبات استاتین (سرویاها از مغز است یا ناخونقش هورمون های تیروئید دانفجار و توقف تکاملی نشاورزش در کمر دردبیماری تی تی پیتاثیر درجه حرارت بر عملکریواستیگمیننقش غذاها و موجودات درياای آنکه نامش درمان و یادشبحثی در مورد نقش ویتامينتشنج و حرکات شبه تشنجی قافیلمی بسیار جالب از تغییزبان مشترک ژنتیکی موجودانوعی سکته مغزی ، وحشتناک ابزار بقای موجود زنده از برخی نکات از گاید لاین پرحقیقت قربانی نزاع بین بی لوب فرونتال یا پیشانی مغسفری به آغاز کیهانکیست کلوئید بطن سومناتوانی در شناسایی چهره اثرات فشار روحی شدیدبعد از کروناخونریزی مغز در سندرم کوومیگرن سردردی ژنتیکی که بساختار شبکه های مغزی ثابگیلگمش باستانی کیستنزاع بین علم و جهل رو به پارتقا و تکامل سنت آفرینش تو دی ان ای خاص ميتوکندريدندان ها را مسواک بزنید تمخچه ، فراتر از حفظ تعادلشبیه سازی میلیون ها جهان پیچیدگی های مغزی در درک زهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب یا نرووستکامل شناخت انسان با کشفداروی ضد تشنج با قابليت تمعنی روزهعوامل موثر در پیدایش زباآیا هوش سریعی که بدون احسهوش، ژنتیکی است یا محیطیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک و احساسمغز ابزار برتر بقاپیامهای کاربرانآیا رژیم غذایی گیاهی سلاویتامین E در چه مواد غذایویتامین دی گنجینه ای بزراستیفن هاوکینگ در تفسیر تاثیر دپاکین بر بیماری مرویاهای پر رمز و حیرتی درنقش هورمون زنانه استروژنانواع سکته های مغزیوزوز گوشبیماری ضعف عضلات نزدیک بتاثیر درجه حرارت بر عملکریسدیپلام تنها داروی تاینقش غذاها و موجودات درياایندرالبحثی جالب درباره محدودیتتشنج عدم توازن بین نورون فیزیکدانان ماشینی برای تزبان چهار حرفی حیات زمینچیزی خارج از مغزهای ما نیابزار بقای موجود زنده از برخی اثرات مضر ویتامین دحقیقت خواب و رویالبخند بزن شاید صبح فردا زسلولهای بنیادی مصنوعی درکاهش التهاب ناشی از بیمانخاع ما تا پایین ستون فقراثرات مفید قهوهتفاوت مغز انسان و میمون هخواندن ، یکی از شستشو دهنمیگرن شدید قابل درمان اسسازگاری با محیط بین اجزاگیاه خواری و گوشت خوار کدنظام مثبت زندگیارتوکين تراپی روشی جديد تولید سلولهای جنسی از سلدو ویژگی انتزاع و قدرت تجمخچه ابزاري که وظیفه آن فشبیه سازی سیستم های کوانپیوند مغز و سر و چالشهای هوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب اراده آزتئوری تکامل امروز در درمداروی ضد تشنج با قابليت تمغز فکر میکند مرگ برای دیعوامل ایجاد لغت انسانی و آیا هشیاری کوانتومی وجودهیچگاه از فشار و شکست نتراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک احساسات و تفکرات دیگمغز از بسیاری حقایق می گرسایتهای دیگرآیا رژیم غذایی گیاهی سلاآیا راهی برای رفع کم آبی واکنش های ناخودآگاه و تقاستخوان های کشف شده، ممکتاثیر داروهای ضد التهاب رویای شفافنقش ژنتیک در درمان اختلاانگشت نگاری مغز نشان میدیک پیشنهاد خوب برای آسان بیماریهای تحلیل عضلانی اتاثیر درجه حرارت بر عملکرژیم های غذایی و نقش مهم نقش غذاها و موجودات درياایا کوچک شدن مغزانسان البحثی در مورد نقش کلسیم و تغییر الگوی رشد مغزی با زفرگشت و تکامل تصادفی محض زبان و کلمه حتی برای کسانچگونه مغز پیش انسان یا همابزار بقای موجود زنده از برخی اختلالات عصبی مثانهحقیقت راستین انسان علم بلرزش ناشی از اسیب به عصبسلسله مباحث هوش مصنوعیکاهش دوپامین عامل بیمارینخستین تصویر از سیاهچالهاثرات مضر ماری جواناتفاوت های بین زن و مرد فقخواب سالم عامل سلامتیمیدان مغناطيسي زمین بشر سخن پاک و ثابتگالکانزوماب، دارویی جدینظریه تکامل در درمان بیمارتباط میکروب روده و پارتومورها و التهاب مغزی عادو برابر شدن خطر مرگ و میمدارک ژنتیکی چگونه انسانشباهت زیاد بین سلول هاي عپیوند سر آیا ممکن استهوش مصنوعی از عروسک تا کماز نظر علم اعصاب اراده آزتئوری تکامل در پیشگیری و داستانها و مفاهیمی اشتبامغز ما کوچکتر از نیم نقطهعواملی که برای ظهور لغت اآیا واکنش های یاد گرفته وهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک تصویر و زبان های مخلتمغز به تنهایی برای فرهنگ آیاما مقهور قوانین فیزیکواکسن کرونا از حقیقت تاتاستروژن مانند سپر زنان دتاثیر داروی ضد تشنج سدیم روبات های ریز در درمان بینقش آتش در رسیدن انسان بهاندوهگین نباش اگر درب یا یکی از علل محدودیت مغز امبیهوش کردن در جراحی و بیمتاثیر رو ح و روان بر جسمرژیم غذایی حاوی تخم مرغ ونقشه مغزی هر فرد منحصر بهایا این جمله درست است کسیبحثی در مورد عملکرد لوب فتغییر زودتر اتصالات مغزیفراموش کارها باهوش تر هسزبان و بیان نتیجه ساختماکمردرد و علل آنچگونه هموساپينس بر زمین ابزار بقای موجود زنده از برخی بیماری ها که در آن بحمله ویروس کرونا به مغزلزوم سازگاری قانون مجازاسم زنبور ، کلیدی برای وارکایروپاکتیک چیستنرمش های مفید در سرگیجهاجزای پر سلولی بدن انسان تفاوتهای جنسیتی راهی براخواب سالم عامل سلامتی و یمکانیزمهای دفاعی در برابسریعترین کامپیوتر موجودگامی در درمان بیماریهای هفت چیز که عملکرد مغز تو ارتباط چاقی و کاهش قدرت بتوانایی مغز و دیگر اجزای ديدن با چشم بسته در خواب مروری بر تشنج و درمان هایشباهت زیاد بین سلول هاي عپیوند سر، یکی از راه حلهاهوش مصنوعی از عروسک تا کماز آغاز خلقت تا نگاه انساتا 20 سال آینده مغز شما به در مانهای کمر دردمغز مادران و کودکان در زمعوارض ازدواج و بچه دار شدآیا آگاهی پس از مرگ از بیهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک عمیق در حیواناتمغز برای فراموشی بیشتر کآزمون ذهنی گربه شرودینگرواکسن کرونا ساخته شده تواصول سلامت کمرتاثیر درجه حرارت بر عملکروح رهایینقش انتخاب از طرف محیط، نانسان قدیم در شبه جزیره عیافته های نوین علوم پرده بیوگرافیتاثیر رژیم گیاه خواری بر راه های جدید برای قضاوت رنقص در تشخیص هیجانات عامایا ابزار هوشمندی یا مغز تغییر عمودی سر انسان از پفراموشی همیشه هم بد نیستزبان و بیان، در سایه پیشرکمردرد با پوشیدن کفش مناچگونه آن شکری که می خوریمابزار بقای موجود زنده از برخی بیماری های خاص که بدحوادث روزگار از جمله ویرلزوم سازگاری قانون مجازاسودمندی موجودات ابزی بر کاربرد روباتهای ريزنانونرمشهای مهم برای تقویت عاجزایی ناشناخته در شکل گتقلید مرحله ای نسبتا پیشخواب عامل دسته بندی و حفطما انسانها چه اندازه نزدسرگیجه از شایعترین اختلاگامی در درمان بیماریهای هفت سین یادگاری از میراث ارتباط هوش ساختار مغز و ژتوازن مهمتر از فعالیت زیدی متیل فومارات(زادیوا)(مرکز هوشیاری، روح یا بدن شش مرحله تکامل چشمپیشینیان انسان از هفت میهوش مصنوعی در کامپیوترهااز انفجار بزرگ تا انفجار تاثیر مشاهده بر واقعیت بدر محل کار ارزش خودت را بمغز چون ابزار هوش است دلیعید نوروز مبارکآیا امکان بازسازی اندامههدف یکسان، در مسیرهای متاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری قلب در بیماری ویرمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟مغز بزرگ چالش است یا منفعإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَواکسن دیگر کرونا ساخته شاضطراب و ترستاثیر درجه حرارت بر عملکروزه داری و بیمار ی ام اس نقش اتصالات بین سلولهای انسان جدید از چه زمانی پایادگیری مهارت های جدید دبیوگرافیتاثیر رژیم گیاه خواری بر راه های جدید برای قضاوت رنقطه بی بازگشتایا بیماری ام اس (مولتیپبحثی درباره هوش و تفاوتهتغییرات منطقه بویایی مغزفرایند تکامل و دشواری هازبان و تکلم برخی بیماریهکنفرانس تشنج هتل کوثر اصچگونه انتظارات بر ادراک ابزار بقای موجود زنده از برخی توجهات در ببمار پارحافظه و اطلاعات در کجاست ممانتین یا آلزیکسا یا ابسیاهچاله و تکینگی ابتدایکاربرد روباتهای ريز، در چرا مغزهای ما ارتقا یافت احساس گذر سریعتر زمانتلقین اطلاعات و حافظهخودآگاهی و هوشیاريما انسانها چه اندازه نزدسردرد میگرن در کودکانگاهی لازم است برای فهم و همیشه اطمینان تو بر خدا بارتباط انسانی، محدود به توسعه هوش مصنوعی قادر اسدژا وو یا اشنا پنداریمرکز حافظه کجاستششمین کنگره بین المللی سپیشرفتی مستقل از ابزار ههوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر نگاه ناظر هوشیار بدر چه مرحله ای از خواب ، رمغز چگونه صداها را فیلتر عامل کلیدی در کنترل کارآآیا انسان با مغز بزرگش اخهدف از تکامل مغزاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری مغز در بیماری کویمغز بزرگ چالشهای پیش روافراد آغاز حرکت خودشان رواکسن دیگری ضد کرونا از داطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر درجه حرارت بر عملکروش مقابله مغز با محدودینقش حفاظتی مولکول جدید دانسان عامل توقف رشد مغزیادآوری خواب و رویابیان ژن های اسکیزوفرنی دتاثیر رژیم گیاه خواری بر چند جهانیایا بدون زبان میتوانیم تبحثی درباره هوش و تفاوتهتغییرات تکاملی سر انسان فرایند حذف برخی اجزای مغزبان و شناخت حقیقت قسمت چکنگره بین المللی سردرد دچگونه باغبانی باعث کاهش ابزار بقای موجود زنده از برخی روش های تربیتی کودکحافظه و اطلاعات در کجاست منابع انرژي پاک سرچشمه حسیاره ابلهانکجای مغز مسئول پردازش تجچرا پس از بیدار شدن از خواخلاق و علوم اعصابتلاش هایی در بیماران قطع خودآگاهی و هوشیاريما با کمک مغز خود مختاريمسردرد و علتهای آنگاهی مغز بزرگ چالش استهمیشه عسل با موم بخوریمارتباط شگفت مغز انسان و فتوسعه برخی شغل ها با هوش دژاوو یا آشناپنداریمرکز خنده در کجای مغز استصرع و درمان های آنپاسخ گیاهان در زمان خوردهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر نگاه انسان بر رفتادر هم تنیدگی کوانتومی و پمغز ناتوان از توجیه پیداعادت کردن به نعمتآیا احتمال دارد رویا از آهدف از خلقت رسیدن به ابزااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری مغز در بیماران مبمغز بزرگ و فعال یا مغز کوافزایش قدرت ادراکات و حسواکسن سرطاناطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر درجه حرارت بر عملکروش های صرفه جویی در ایجانقش حیاتی تلومر دی ان آ دانعطاف پذیری مکانیسمی علژن هوش و ساختارهای حیاتی بیست تمرین ساده برای جلوتاثیر رژیم گیاهخواری بر راه پیروزی در زندگی چیستچندین ماده غذایی که ماننایا تکامل هدفمند استبحثی درباره هوش و تفاوتهثبت امواج الکتریکی در عصفرد حساس از نظر عاطفی و بزبان و شناخت حقیقت قسمت اکنگره بین المللی سردرد دچگونه تکامل مغزهای کنونیابزار بقای موجود زنده از برخی سلولهای عصبی در تلاحافظه و اطلاعات در کجاستمنبع خواب و رویاسیاره ابلهانکرونا چه بر سر مغز می آورچرا بیماری های تخریبی مغاخلاق پایه تکامل و فرهنگتلاشی برای درمان قطع نخاخانواده پایدارما تحت کنترل ژنها هستیم یسردرد تنشنگذر زمان کاملا وابسته به هوموارکتوس ها ممکن است دارتباط شگفت انگیز مغز انتوصیه های غیر دارویی در سدانشمندان ژنی از مغز انسمرگ انتقال است یا نابود شضررهای مصرف شکر و قند بر پختگی پس از چهل سالگي به هوش مصنوعی درمانگر کامپیاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر نگاه انسان بر رفتادرمان های بیماری آلزایمرمغز و سیر تکامل ان دلیلی عارضه جدید ویروس کرونا سآیا احتمال دارد رویا از آهزینه ای که برای اندیشیداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری مغزی در سندرم کوودرگیری اعصاب به علت میتومغز حریص برای خون، کلید تافزایش مرگ و میر سندرم کوواکسنی با تاثیر دوگانه ابلندی در ذهن ما درک بلندیتاثیر درجه حرارت بر عملکروش هایی ساده برای کاهش انقش خرچنگ های نعل اسبی دراولین هیبرید بین انسان وژن یا نقشه توسعه مغز و نقبیشتر کمردردها نیازی به تاثیر عصاره تغلیظ شده گیراست دستی و چپ دستیچه زیاد است بر من که در ایایرادهای موجود در خلقت ببحثی درباره هوش و تفاوتهجمجمه انسان های اولیهقیچی ژنتیکیزبان و شناخت حقیقت قسمت دکندر در بیماریهای التهابچگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزار بقای موجود زنده از برخی سيناپسها طی تکامل و حس چشایی و بویاییمنحنی که ارتباط بین معرفسیر آفرینش از روح تا مغز کشف مکانیسم عصبی خوانش پچرا حیوانات سخن نمی گویناختلال در شناسایی حروف و تلاشی تازه برای گشودن معخارق العاده و استثنایی بماه رجبسردرد سکه ایگربه شرودینگر و تاثیر مشهوش مصنوعی می تواند بر احارتباط شگفت انگیز مغز انتوصیه هایی در مصرف ماهیدانشمندان روش هاي جدیدی مراحل ارتقای پله پله کیهضررهای شکر بر سلامت مغزپرورش مغز مینیاتوری انساهوش مصنوعی درخدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ویتامین دی بر بیمادرمان های جدید میگرنمغز آیندگان چگونه است ؟عدم توقف تکامل در یک انداآیا برای تولید مثل همیشه هزینه سنگین انسان در ازااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وذهن چند جانبه نیازمند نگمغز زنان جوانتر از مغز مرافسردگی و اضطراب در بیماواسطه ها د رمسیر ایجاد مغبه زودی شبکه مغزی به جای تاثیر درجه حرارت بر عملکروش صحبت کردن در حال تکامنقش داروهاي مختلف معروف اولین مورد پیوند سر در انژنها نقشه ایجاد ابزار هوبا هوش مصنوعی خودکار روبتاریخ همه چیز را ثبت کردهرشته نوروایمونولوژی و نقچهار میلیارد سال تکامل باگر نعمت فراموشی نبود بسبحثی درباره هوش و تفاوتهجنسیت و تفاوت های بیناییقانون مندی نقشه ژنتیکی مزبان و شناخت حقیقت قسمت سکوچک شدن مغز از نئاندرتاچگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزارهای بقای موجود زندبررسي علل احتمالي تغيير حس و ادراک (قسمت اول )منشأ اطلاعات و آموخته ها سیستم تعادلی بدنکشف مکانیسمی پیچیده در بچرا حجم مغز گونه انسان دراختلالات مخچهتلاشی جدید در درمان ام اسخدا موجود استماپروتیلینسرعت فکر کردن چگونه استگزیده ای از وبینار یا کنفهوش مصنوعی و کشف زبان هایارتباط غیرکلامی بین انساتوضیحی ساده در مورد هوش مدانشمندان روشی برای تبدیمزایای شکلات تلخ برای سلطوفان فقر و گرسنگی و بی سآلودگی هوا و ویروس کروناهوش مصنوعی ساخته هوش طبیاز تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر ویروس کرونا بر مغز درمان های جدید در بیماری مغز انسان ایا طبیعتا تماعسل طبیعی موثر در کنترل بآیا بزرگ شدن مغز فقط در دهزاران سال چشم های بینا واز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ورقیبی قدرتمند در برابر ممغزهای کوچک بی احساسالکتروتاکسی(گرایش و حرکوبینار اساتید نورولوژی دبوزون هیگز چیستتاثیر درجه حرارت بر عملکروشهای نو در درمان دیسک بنقش روزه داری در سالم و جاولین تصویر در تاریخ از سژنها ، مغز و ارادهبار سنین ابزار هوشمندی اتبدیل تراکت صوتی مصنوعی رشد مغز علت تمایل انسان بچهار ساعت پس از کشتار خوکاگر نعمت فراموشی نبود بسبحثی درباره احساسات متفاجنسیت و تفاوت های بیناییقانون جنگلزبان، وسیله شناسایی محیطکووید نوزده و خطر بیماریچگونه حافظه را قویتر کنیابزارهای پیشرفته ارتباط بررسی و اپروچ جدید بر بیمحس و ادراک (قسمت دوم )مهندسی ژنتیک در حال تلاش سیستم دفاعی بدن علیه مغز کشف ارتباط جدیدی از ارتبچرا خشونت و تعصباختلالات حرکتی در انسانتمایل زیاد به خوردن بستنخطا در محاسبات چیزی کاملمبانی ذهنی سیاه و سفیدشلیک فراموشیگزارش یک مورد جالب لخته وهوش مصنوعی گوگل به کمک تشارتروز یا خوردگی و التهاتکنولوژی جدید که سلول‌هداروهای مصرفی در ام اسمسیر دشوار تکامل و ارتقاطی یکصد هزار سال اخیر هرچآلزایمرهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ژنها بر اختلالات خدرمان های رایج ام اسمغز انسان برای ایجاد تمدعصب حقوق نورولووآیا تکامل و تغییرات ژنتیهستي مادي ای که ما کوچکتراز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد ورموزی از نخستین تمدن بشرمغزتان را در جوانی سیمکشالتهاب شریان تمپورالوراپامیل در بارداریبیماری های مغز و اعصاب و تاثیر درجه حرارت بر عملکروشهای شناسایی قدرت شنوانقش رژیم غذایی بر رشد و ااولین سلول مصنوعیژنهای مشترک بین انسان و وبارداری بدون رحمتبدیل سلولهای محافط به سزمین زیر خلیج فارس تمدنی نوار مغزی روشی مهم در تشخاگر تلاش انسان امروز برابحثی درباره احساساتی غیرجهش های ژنتیکی مفید در ساقانونمندی و محدودیت عالمسفر نامه سفر به بم و جنوب کودک ایرانی که هوش او از نگاه محدود و تک جانبه، مشابزارهای بقا از نخستین هبررسی سیستم تعادلی بدن احس و ادراک قسمت چهارممولتیپل اسکلروز در زنان سکته مغزیکشف جمجمه ای درکوه ایرهوچرا در مغز انسان، فرورفتاختلالات صحبت کردن در انتمدن قدیمی ای در جنوب ایرخطا در محاسبات چیزی کاملمجموعه های پر سلولی بدن مشنا در ابهای گرم جنوب نیگشایش دروازه جدیدی از طرهوش مصنوعی گوگل به کمک تشارزش حقیقی زبان قسمت اولتکامل مداومداروهای ضد بیماری ام اس ومشکلات نخاعیظهور امواج مغزی در مغز مصآیا ممکن است موش کور بی مهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر کلام در آیات کلام بدرمان های علامتی در ام اسمغز انسان برای شادمانی طعضلانی که طی سخن گفتن چقدآیا جهش های ژنتیکی، ویروهستی ما پس از شروعی چگال از تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر گیاه خواری بر رشد ورمز و رازهای ارتباط غیر کنقش قهوه در سلامتیامیوتروفیک لترال اسکلروورزش هوازی مرتب خیلی به قبیماری گیلن باره و بیمارتاثیر درجه حرارت بر عملکروشی برای بهبود هوش عاطفنقش رژیم غذایی در رشد و ااوکرلیزوماب داروی جدید شژنهای هوش ، کدامندبازگشت از آثار به سوی خداتری فلوپرازینزندگی هوشمند در خارج از زنورون هاي مصنوعی می توانابزار هوش در حال ارتقا ازبخش دیگری در وجود انسان هجهش های ژنتیکی غیر تصادفقارچ بی مغز در خدمت موجودسفرنامه سفر به بم و جنوب کودکان میتوانند ناقل بی نگاه انسان محدود به ادراابزارهای بقا ازنخستین همبررسی علل کمر درد در میانحس و ادراک قسمت پنجممواد کوانتومی جدید، ممکنسانسور از روی قصد بسیاری گنجینه ای به نام ویتامین چراروياها را به یاد نمی آادامه بحث تکامل چشمتمدن بشری و مغز اخلاقیخطرات هوش مصنوعیمحل درک احساسات روحانیشناخت و معرفت، و نقش آن دپمبرولیزوماب در بیماری چهوش مصنوعی الفاگوارزش حقیقی زبان قسمت دومتکامل چشمداروی فامپیریدین یا نورلمشکلات بین دو همسر و برخیعلم به ما کمک میکند تا موآیا ما تنها موجودات زنده هوش عاطفی بیشتر در زناناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر کپسول نوروهرب بر ندرمان ژنتیکی برای نوآوریمغز انسان برای شادمانی طمقالاتآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجو هر کس تقوای خدا پیشه کناز تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر گیاهخواری بر رشد و رویا و خبر از آیندهنقش مهاجرت در توسعه نسل اامید درمان کرونا با همانورزش هوازی ، بهترین تمریبیماری ای شبیه آلزایمر و تاثیر درجه حرارت بر عملکروشی جدید در درمان قطع نخنقش زبان در سلطه و قدرت اايندگان چگونه خواهند دیدکلرال هیدرات برای خوابانبازسازي مغز و نخاع چالشی تری فلوپرازینفلج بل، فلجی ترسناک که آنزونا به وسیله ویروس ابله نورون های ردیاب حافظهابزار بقای موجود زنده از برنامه و ساختار پیچیده مجهشهای مفید و ذکاوتی که دقبل از انفجار بزرگسفرنامه سفر به بم و جنوب کودکان خود را مشابه خود تنگاهی بر قدرت بینایی دراابزارهای بقای از نخستین بزرگ شدن مغز محدود به دورحس و ادراک قسمت سومموجود بی مغزی که می تواندسانسور بر بسیاری از حقایگویید نوزده و ایمنی ساکتچراروياها را به یاد نمی آاداراوون تنها داروی تاییتمساح حد واسط میان مغز کودفاع در برابر تغییر ساختمحل درک احساسات روحانی دشناسایی سلول های ایمنی اپنج اکتشاف شگفت آور در موهوش مصنوعی از عروسک تا کارزش حقیقی زبان قسمت سومتکامل ابزار هوش ، راه پر داروی تشنجی دربارداریمشکلات روانپزشکی پس از سعلایم کمبود ویتامین E را آیا مغز تا بزرگسالی توسعهوش عاطفی در زنان بیشتر ااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر کپسول نوروهرب بر تدرمان جدید میگرن با انتی مغز انسان رو به کوچک تر شتاثیر ویتامین دی بر بیماآیا خداباوری محصول تکاملوقت نهيب هاي غير علمي گذشاز تکینگی تا مغز، از مغز