استخوان های کشف شده، ممکن است، نشان دهد نئاندرتال ها سخن می گفتند

استخوان های کشف شده، ممکن است، نشان دهد نئاندرتال ها سخن می گفتند.

در مورد قدرت های زیاد نئاندرتال ها و مغز بزرگتر آنها سخن بسیار گفته شده است. با توجه به مغز بزرگتر، این انتظار هم هست که قابلیت های خاصی در تکلم داشته باشند.

ابراز کلمات خاص و توانایی در ادای حروف و صداها، قابلیت مهمی است ولی مهمتر از آن قدرت درک طرف مقابل است، حتی اگر صدایی از طرف مقابل در نیاید و این توانایی، بخش مهمی را از کلام(language) تشکیل می دهد. بدون این توانایی هرچقدر هم صداهای قشنگ از دهان خارج شود، کمکی به ساختار اجتماعی و تبادلات افراد ندارد.

کشف استخوان دو اینچی 60 هزار ساله در غاری در فلسطین- که در مجله نیچر انگلستان منتشر شد- نشان داد، پیشینیان وحشی انسان جدید، نئاندرتال، شاید قابلیت فیزیکی برای صحبت کردن داشتهاند.

نتیجه- که توسط گروهی از دانشمندان باستانشناس اسراییل، فرانسه و آمریکا منتشر شد- واکنش زیادی را از طرف دیگر دانشمندان داشته است و چالش های زیادی را در مورد منشأ و تکامل قدرت تکلم انسان ایجاد کرده است. اما باروخ ارنسبرگ و همکاران او، فسیلی را به شکل U در غاری در فلسطین پیدا کردند که مشابه استخوان هیویید در انسان جدید است. این چه چیزی را نشان میدهد؟ این، نشان میدهد دستگاه تکلم طی شصت هزار سال اخیر تغییر کمی کرده است.

ظرفیت تکلم

این پژوهشگران در مقاله ای در مجله نیچر میگویند، ما نتیجه گرفتیم پایه ظرفیت های کلامی انسان جدید در دوره پالئولیتیک میانی معروف به دوره سنگی از دو میلیون سال تا نه هزار سال قبل، تکامل یافته است. توانایی برای صحبت، فرمان دادن، ارتباط برقرار کردن و صدا درآوردن در پاسخ به احساسات، یکی از پیچیده ترین امکانات برجسته انسان است. برای سالها تصور میشد تکلم، مشخصه ای است که انسان جدید را از پیشینیان او جدا میکند.(باید توجه داشت تکلم، مشخصه انسان جدید است ولی نه تکلم به معنی صدا در آوردن!

صدا در آوردن و تقلید صداها کار طوطی و مرغ مینا هم هست. آنچه انسان را از حیوان در تکلم متمایز میکند، قدرت درک انسان است.

قدرت درک سخن طرف مقابل و بالاتر از آن قدرت درک احساسات و عواطفی که اطرافیان در ذهن خود دارد(هوش عاطفی) از مهمترین قدرت هایی است که خاص انسان جدید است و حتی در پیشینیان انسان نیست.)

در سالهای اخیر، باستان شناسان و متخصصان آناتومی و متخصصان زبان و دیگران، در اروپا نتیجه گیری کرده اند اجزای فیزیکی ای- که برای زبان کلامی پیچیده، لازم است، ساختمان کلامی، زبان، و عضلات مرتبط باید طی 300000 تا 400000 سال اخیر، ایجاد شده باشد.

پژوهشگران نتایج خود را بر اساس بازسازی وسیع استخوان های سر و جمجمه فسیل های پیش انسان ها و انسان های نخستین به دست آوردند و آنها بافت نرمی را- که ممکن است استخوان ها را در بر بگیرد- با محاسبات کامپیوتری بازسازی کردند.

دکتر ادموند اس. کرلین پروفسور آناتومی در دانشگاه پزشکی یال میگوید: آنچه باروخ کرد، در ارتباط با تئوری کامل تکامل یک استخوان کوچک است. منتقدان زمانی را در بیان شک و تردید خود در مورد این مطالعه جدید، هدر ندادند.

دکترجفری تی. لیتمنپروفسور آناتومی در دانشگاه پزشکی سینایی در نیویورک میگوید: این نخستین و اولین فسیل از این نوع است که ما در فسیل های پیش انسان ها پیدا کرده ایم. همه آنچه ما می دانیم آنکه همه استخوان های هیوئید، ممکن است مشابه هم باشند.

از نظر فیلیپ لیبرمنپروفسور علوم زبانی و شناختی در دانشگاه برون، همه پستانداران دارای استخوان هیوئید هستند که مانند استخوان باقی مانده انسان است با اینحال مشخص است که بیشتر پستانداران مشابه انسان سخن نمیگویند.اگر ما استدلال این باستان شناسان را بپذیریم ما تایید میکنیم که خوکها مانند انسان سخن میگویند و ممکن است شواهدی در مورد ممنوعیت خوردن خوک برای ما فراهم کند! در زمان قدیمی تر و شادتر گذشته ممکن است در اسراییل خوکها سخن می گفتند.لیبرمن میگوید.(بیان عباراتی این چنینی، از بی توجهی به حقیقت تفاوت بین انسان و حیوان در دانشمندان معاصر پرده بر میدارد. در قسمت های بالاتر بیان شد، آنچه کلام انسان را از حیوان متمایز میکند قدرت بیان و ابراز عبارتها نیست بلکه عمق قدرت درک است.

حتی تفاوتهای انسان و حیوان به این هم خلاصه نمیشود آنچه حقیقتا انسان را از حیوان متمایز میکند، قدرت انسان بر شناختی فراتر از شناخت های مادی و رها کردن تمایلات جسمانی و دست کشیدن از ژنهای خودخواهی است که عالم حیوانی را اسیر زمین کرده است. توصیه میشود به فصل پنجم کتاب توهم بی خدایی نوشته سید احمد الحسن مراجعه شود.)

پژوهشگران اعتقاد دارند، نئاندرتال و دیگر پیشینیان انسان میتوانستند صدا تولید کنند و با این صدا با هم مرتبط شوند. حیوانات. دیگر هم میتوانند چنین کنند. موضوع اینجاست که چگونه آنها میتوانند بخش وسیعی از صداهای تولید

ی انسان را تولید کنند و میتوانند تکلم پیچیده انسان را ایجاد نمایند. کرلین میگوید: نخستین مسیر تکاملی انسان در فسیل ها در 300000 سال قبل رخ داد .. مدارک بسیار آشکار است: شکل جمجمه و طول آرواره پایین .. و قبل از همه مسیر تکلمی، مشابه میمون های نخستی یا کودک بود.

یکی از جنبه های جالب مسیر تکلمی انسان، آن است که در طول زمان تغییر میکند. در زمان تولد، مسیر کلامی در کودک مشابه این مسیر، در گربه یا سگ است یعنی میتواند صداهای محدودی را ایجاد کند و میتواند همزمان تنفس و بلع کند. در یک سالگی، حنجره پایین می آید و مشابه صداهایی میشود که بچه کم سن در می آورد.

ولی انسان بالغ هزینه زیادی را برای تولید صدا میپردازد، چون همزمان نمیتواند بلع و تنفس کنند. انسان ممکن است خیلی راحت غذا را آسپیره کند و بمیرد.(دشواری تکلم پیچیده، کاملا در دستگاه تکلمی انسان آشکار است.) ساختارها و مدل های کامپیوتری سر و گردن و ساختارهای دهان، مدارک قانع کننده ای از تکامل برجسته در ساختار صوتی ارائه میدهد.

لیتمن میگوید. باروخ و همکاران او چیزی پیدا نکردند آنها فقط اعلامیه هایی دادند. در علوم، تو نباید فقط چیزی را بگویی بلکه باید آن را مشاهده کنی. قرن نوزدهم و علوم زمان گذشته است.

در یک مکالمه تلفنی از اتاق خودش در دانشگاه یال، کرلین با باروخ کمتر محترمانه سخن میگوید: این یک پسر خرفت است و اعتراف می کند او چیزی کمتر، از چاپلوسی و تملقی- که باروخ زودتر از کتاب او در سال 1987 نوشته است و تکامل دستگاه تکلی انسان را توضیح میدهد- شگفت زده شده است. در یک مقاله در مجله American scientist، باروخ فرضیه های کرلین را ناکامل و نتیجه او را ناجور میداند و توصیف میکند این کتاب اختلالات آناتومی دارد. کرلین میگوید: اشتباهاتی در کتاب آناتومی من پیدا کرده است .. خدای من! من 35 سال استاد آناتومی در اینجا بوده ام.

خشونتی که این دانشمندان در این زمینه با آن بر هم می تازند، در مقایسه با کسانی که در میانه پژوهش در زمینه تکامل راه های صوتی هستند، سابقه نداشته است. یکی از علل، آن است که نزاع و اختلاف در زمینه تکلم انسان، بخشی از چالش بزرگتری است که آیا نئاندرتال ها واقعا از پیشینیان انسان مدرن هستند یا نه. در پس این اختلاف، یک چالش بزرگتر وجود دارد که کجا و چگونه پستانداران پیش از تاریخ شبیه میمون، انتقال خود را به سوی انسان جدید انجام دادند.

از یک سو گروهی تصور میکنند انسان جدید در یک مکان، احتمالا آفریقا ارتقا و تکامل یافت و از آنجا به نقاط دیگر جهان مهاجرت کرد. این گروه مهاجر با توجه به شرایط محیطی- که با آن مواجه شدند- نژادهای مختلفی را به وجود آوردند. در سوی دیگر دانشمندانی مانند باروخ هستند که تصور میکنند انسان جدید همزمان و مستقل از هم در مناطق مختلف آفریقا اروپا و آسیا، پدیدار شدند.

آنچه جالب به نظر میرسد تلاش دانشمندان در کشف توانایی هایی است که پیش انسان ها داشتهاند. این توانایی ها در بسیاری از موارد کمتر از انسان جدید نیست(بدون توجه به نتایج این آزمون در مورد زبان) و قبلا در مقالات متعددی در مورد نئاندرتال ها در این کانال، به آن پرداخته شد. شاید تفاوت بین انسان و پیش انسان و حیوان، آنقدرها آسان نباشد!!

تلاشی جدید در درمان ام اسروش های صرفه جویی در ایجاچرا حیوانات سخن نمی گویناولین مورد پیوند سر در انتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش، ژنتیکی است یا محیطیشاهکار قرناز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پمبانی ذهنی سیاه و سفیدکندر در بیماریهای التهاببحث درباره پیدایش و منشادی متیل فومارات(زادیوا)(نقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا ما تنها موجودات زنده تمایل زیاد به خوردن بستنروش هایی ساده برای کاهش اچرا حجم مغز گونه انسان دراولین تصویر در تاریخ از سزبان و شناخت حقیقت قسمت داخلاق و علوم اعصابتاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج بل، فلجی ترسناک که آنهاوکينگ پیش از مرگش رسالشباهت زیاد بین سلول هاي عاز تکینگی تا مغز از مغز تثبت امواج الکتریکی در عصمجموعه های پر سلولی بدن مکودک ایرانی که هوش او از بحثی در مورد نقش ویتاميندژا وو یا اشنا پندارینقش داروهاي مختلف معروف آیا مغز تا بزرگسالی توسعتمدن قدیمی ای در جنوب ایرروش صحبت کردن در حال تکامچرا در مغز انسان، فرورفتايندگان چگونه خواهند دیدزبان و شناخت حقیقت قسمت ساختلال در شناسایی حروف و تاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج خوابهاوکينگ پیش از مرگش رسالشباهت زیاد بین سلول هاي عاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییمحل درک احساسات روحانیکودکان خود را مشابه خود تبحثی جالب درباره محدودیتدژاوو یا آشناپندارینقش روزه داری در سالم و جآیا هوش ارثی دریافتی از پتمساح حد واسط میان مغز کوروشهای نو در درمان دیسک بچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یزبان، وسیله شناسایی محیطاختلالات مخچهتاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج خواب چیستهدف از تکامل مغزشش مرحله تکامل چشماز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییمحل درک احساسات روحانی دکوری گذرای ناشی از موبایبحثی در مورد نقش کلسیم و دانشمندان ژنی از مغز انسنقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هوش سریعی که بدون احستنفس هوازی و میتوکندریروشهای شناسایی قدرت شنواچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یسفر نامه سفر به بم و جنوب اختلالات حرکتی در انسانتاثیر گیاه خواری بر رشد وفیلمی بسیار جالب از تغییهزینه ای که برای اندیشیدصرع و درمان های آناز تکینگی تا مغز- از مغزتجهش های ژنتیکی مفید در سامحدودیت های حافظه و حافظکی غایب شدی تا نیازمند دلبحثی در مورد عملکرد لوب فدانشمندان روش هاي جدیدی نقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هشیاری کوانتومی وجودتنفس هوازی و میتوکندریروشی برای بهبود هوش عاطفنزاع بین جهل و علم رو به پایا کوچک شدن مغزانسان السفرنامه سفر به بم و جنوب اختلالات صحبت کردن در انتاثیر انتخاب از طرف محیط فیزیکدانان ماشینی برای تهستي مادي ای که ما کوچکترضررهای مصرف شکر و قند بر از تکینگی تا مغز، از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفمخچه ، فراتر از حفظ تعادلکاهش التهاب ناشی از بیمابحثی درباره هوش و تفاوتهدانشمندان روشی برای تبدینقش غذاها و موجودات درياآیا واکنش های یاد گرفته وتو دی ان ای خاص ميتوکندريروشی جدید در درمان قطع نخنزاع بین علم و نادانی رو ایا ابزار هوشمندی یا مغز سفرنامه سفر به بم و جنوب ادامه بحث تکامل چشمتاثیر ترکیبات استاتین (سفراموشی همیشه هم بد نیستهستی ما پس از شروعی چگال ضررهای شکر بر سلامت مغزازدواج های بین گونه ای، رجهشهای مفید و ذکاوتی که دمخچه ابزاري که وظیفه آن فکایروپاکتیک چیستبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای مصرفی در ام اسنقش غذاها و موجودات درياآیا آگاهی پس از مرگ از بیتولید سلولهای جنسی از سلروشی جدید در درمان سکته منظریه تکامل در درمان بیمایا بیماری ام اس (مولتیپسفرنامه سفر به بم و جنوب ادغام میان گونه های مختلتاثیر دپاکین بر بیماری مفرایند حذف برخی اجزای مغو هر کس تقوای خدا پیشه کنطی یکصد هزار سال اخیر هرچاستفاده از هوش مصنوعی در جهشهای مفید و ذکاوتی که دمدارک ژنتیکی چگونه انسانکاربرد روباتهای ريزنانوبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای ضد بیماری ام اس ونقش غذاها و موجودات درياآیا امکان بازسازی اندامهتوانایی مغز و دیگر اجزای ريتوکسيمب در درمان ام اسهفت چیز که عملکرد مغز تو ایا بدون زبان میتوانیم تسفرنامه سفر به بم و جنوب ادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر داروهای ضد التهاب فرد حساس از نظر عاطفی و بویتامین E برای فعالیت صحعلم به ما کمک میکند تا مواستیفن هاوکینگ در مورد هجاذبه و نقش آن در شکلگیریمرگ انتقال است یا نابود شکاربرد روباتهای ريز، در بحثی درباره هوش و تفاوتهداروی فامپیریدین یا نورلنقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا انسان با مغز بزرگش اختوازن مهمتر از فعالیت زیراه های جدید برای قضاوت رهفت سین یادگاری از میراث ایا تکامل هدفمند استسلولهای بنیادی مصنوعی درارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر داروی ضد تشنج سدیم قانون مندی نقشه ژنتیکی مویتامین E در چه مواد غذایعلایم کمبود ویتامین E را استیفن هاوکینگ در تفسیر حافظه و اطلاعات در کجاست مزایای شکلات تلخ برای سلکجای مغز مسئول پردازش تجبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی تشنجی دربارداریچندین ماده غذایی که ماننآیا احتمال دارد رویا از آتوسعه برخی شغل ها با هوش راه های جدید برای قضاوت رهمیشه عسل با موم بخوریمایرادهای موجود در خلقت بسلسله مباحث هوش مصنوعیارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر درجه حرارت بر عملکقارچ بی مغز در خدمت موجودویتامین دی گنجینه ای بزرعلایم کمبود ویتامین E را استخوان های کشف شده، ممکحافظه و اطلاعات در کجاست مشکلات نخاعیکشف مکانیسم عصبی خوانش پبحثی درباره احساسات متفاداروی ضد تشنج با قابليت تچه زیاد است بر من که در ایآیا احتمال دارد رویا از آتوصیه های غیر دارویی در سراه پیروزی در زندگی چیستهوش مصنوعی می تواند بر احاگر نعمت فراموشی نبود بسسم زنبور ، کلیدی برای وارارتباط میکروب روده و پارتاثیر درجه حرارت بر عملکلوب فرونتال یا پیشانی مغواکنش های ناخودآگاه و تقعوارض ازدواج و بچه دار شداصول سلامت کمرحافظه و اطلاعات در کجاستمغز ما کوچکتر از نیم نقطهکشف مکانیسمی پیچیده در ببحثی درباره احساساتی غیرداروی ضد تشنج با قابليت تچهار میلیارد سال تکامل بآیا برای تولید مثل همیشه توصیه هایی در مصرف ماهیرشته نوروایمونولوژی و نقهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر نعمت فراموشی نبود بسسودمندی موجودات ابزی بر ارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر درجه حرارت بر عملکلبخند بزن شاید صبح فردا زواسطه ها د رمسیر ایجاد مغعید نوروز مبارکاضطراب و ترسحس چشایی و بویاییمغز چون ابزار هوش است دلیکشف ارتباط جدیدی از ارتببخش دیگری در وجود انسان هداستانها و مفاهیمی اشتباچهار ساعت پس از کشتار خوکآیا بزرگ شدن مغز فقط در دتوضیحی ساده در مورد هوش مرشد مغز علت تمایل انسان بهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر تلاش انسان امروز براسیاهچاله و تکینگی ابتدایارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر درجه حرارت بر عملکلرزش ناشی از اسیب به عصبوراپامیل در بارداریعامل کلیدی در کنترل کارآاطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت اول )مغز آیندگان چگونه است ؟کشف جمجمه ای درکوه ایرهوبرنامه و ساختار پیچیده مدر مانهای کمر دردنوار مغزی روشی مهم در تشخآیا تکامل و تغییرات ژنتیآیا خداباوری محصول تکاملتکامل چشمزمین زیر خلیج فارس تمدنی هوش مصنوعی الفاگوابزار هوش در حال ارتقا ازسیاره ابلهانارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی مرتب خیلی به قعسل طبیعی موثر در کنترل باطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت دوم )مغز انسان ایا طبیعتا تماگنجینه ای به نام ویتامین برین نت به جای اینترنتدر چه مرحله ای از خواب ، رنورون هاي مصنوعی می توانآیا دلفین ها می تواند از تکامل ابزار هوش ، راه پر زندگی هوشمند در خارج از زهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای بقای موجود زندسیاره ابلهانارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی ، بهترین تمریعصب حقوق نورولووبلندی در ذهن ما درک بلندیحس و ادراک قسمت چهارممغز انسان برای شادمانی طگیاه خواری و گوشت خوار کدبرای پیش بینی آینده مغز ددرمان های بیماری آلزایمرنوروپلاستیسیتی چیستچیزی خارج از مغزهای ما نیآیا دست مصنوعی به زودی قاتکامل ساختار رگهای مغزی زیباترین چیز در افزایش سهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای دفاعی و بقای موسیستم تعادلی بدنارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر درجه حرارت بر عملکممانتین یا آلزیکسا یا ابورزش و میگرنعضلانی که طی سخن گفتن چقدبه زودی شبکه مغزی به جای حس و ادراک قسمت پنجممغز انسان رو به کوچکتر شدگالکانزوماب، دارویی جدیبرخی نکات از گاید لاین پردرمان های رایج ام اسچگونه مغز پیش انسان یا همآیا راهی برای رفع کم آبی تکامل شناخت انسان با کشفزبان چهار حرفی حیات زمینهوش مصنوعی از عروسک تا کاثر مضر مصرف طولانی مدت رسیستم دفاعی بدن علیه مغز ارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر درجه حرارت بر عملکمنابع انرژي پاک سرچشمه حورزش بهترین درمان بیش فعمقالاتبوزون هیگز چیستحس و ادراک قسمت سوممغز ایندگان چگونه استگامی در درمان بیماریهای برخی اثرات مضر ویتامین ددرمان جدید میگرن با انتی چگونه هموساپينس بر زمین آیاما مقهور قوانین فیزیکتئوری تکامل امروز در درمزبان و بیان، در سایه پیشرهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مفید قهوهسکته مغزیارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر درجه حرارت بر عملکمولتیپل اسکلروز در زنان ورزش در کمر دردتاثیر ویتامین دی بر بیمابیماری گیلن باره و بیمارحساسیت روانی متفاوتمغز ابزار برتر بقاگاهی لازم است برای فهم و برخی اختلالات عصبی مثانهدرمانهای بیماری پارکینسچگونه آن شکری که می خوریمإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَتئوری تکامل در پیشگیری و زبان و تکلم برخی بیماریههوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مضر ماری جواناساخت شبکه عصبی با الفبایارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر درجه حرارت بر عملکمواد کوانتومی جدید، ممکنوزوز گوشصفحه اصلیبیماری ای شبیه ام اس مولتخلاصه ای از مطالب همایش ممغز برای فراموشی بیشتر کگاهی مغز بزرگ چالش استبرخی بیماری ها که در آن بدرک فرد دیگر و رفتارهای ادرک و احساسچگونه جمعیت های بزرگ شکل افراد آغاز حرکت خودشان رتا 20 سال آینده مغز شما به زبان و شناخت حقیقت قسمت چهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزای پر سلولی بدن انسان ساخت شبکه عصبی مصنوعی با ارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر رو ح و روان بر جسمموجود بی مغزی که می تواندیک پیشنهاد خوب برای آسان سوالات پزشکیبیماری بیش فعالیخواندن ، یکی از شستشو دهنمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟گزیده ای از وبینار یا کنفبرخی توجهات در ببمار پاردرک احساسات و تفکرات دیگچگونه جمعیت های بزرگ شکل افزایش قدرت ادراکات و حستاثیر مشاهده بر واقعیت بزبان و شناخت حقیقت قسمت اهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزایی ناشناخته در شکل گساختار شبکه های مغزی ثاباز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر رژیم گیاه خواری بر موجودات مقهور ژنها هستندیکی از علل محدودیت مغز امپیامهای کاربرانبیماری تی تی پیخواب سالم عامل سلامتیمغز بزرگ چالش است یا منفعگزارش یک مورد جالب لخته وبرخی سيناپسها طی تکامل و بررسي علل احتمالي تغيير درک تصویر و زبان های مخلتچگونه حافظه را قویتر کنیالکتروتاکسی(گرایش و حرکتاثیر ویتامین دی بر بیماهوش مصنوعی در کامپیوترهاسریعترین کامپیوتر موجوداز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر میهمانهای ناخوانده عامل یادگیری مهارت های جدید دسایتهای دیگربیماری ضعف عضلات نزدیک بخواب سالم عامل سلامتی و یمغز بزرگ چالشهای پیش روگشایش دروازه جدیدی از طربررسی و اپروچ جدید بر بیمدرک عمیق در حیواناتنگاهی بر قدرت بینایی دراامیوتروفیک لترال اسکلروتاثیر ژنها بر اختلالات خهوش مصنوعی در خدمت خلق وحسرگیجه از شایعترین اختلااز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر میگرن سردردی ژنتیکی که بیادآوری خواب و رویابیماریهای تحلیل عضلانی اخواب عامل دسته بندی و حفطمغز حریص برای خون، کلید تپنج اکتشاف شگفت آور در موبررسی سیستم تعادلی بدن ادرگیری اعصاب به علت میتونگاهی بر توانایی اجزاي بامگا سه عامل مهم سلامتتاثیر کپسول نوروهرب بر نهوش مصنوعی در خدمت خلق وحسردرد و علتهای آناز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر رژیم گیاهخواری بر میدان مغناطيسي زمین بشر ژن هوش و ساختارهای حیاتی بیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريمغز زنان جوانتر از مغز مرپیموزایدبررسی علل کمر درد در میانرقیبی قدرتمند در برابر مناتوانی از درمان برخی ویامروز دانش ژنتیک هیچ ابهتاثیر کپسول نوروهرب بر تهوش مصنوعی درمانگر کامپیسردرد تنشناز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر عصاره تغلیظ شده گیمکانیزمهای دفاعی در برابژن یا نقشه توسعه مغز و نقبیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريمغزهای کوچک بی احساسپیوند مغز و سر و چالشهای بزرگ شدن مغز محدود به دوررموزی از نخستین تمدن بشرناتوانی در شناسایی چهره انفجار و توقف تکاملی نشاتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی درخدمت خلق وحسردرد سکه ایاز تکینگی تا مغز از مغز تتبدیل تراکت صوتی مصنوعی ما انسانها چه اندازه نزدژنها نقشه ایجاد ابزار هوبیست تمرین ساده برای جلوخطا در محاسبات چیزی کاملنقش قهوه در سلامتیپیوند سر، یکی از راه حلهاتفاوت مغز انسان و میمون هرمز و رازهای ارتباط غیر کنخاع ما تا پایین ستون فقرانگشت نگاری مغز نشان میدتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی ساخته هوش طبیسرعت فکر کردن چگونه استاز تکینگی تا مغز و از مغز تبدیل سلولهای محافط به سما انسانها چه اندازه نزدژنها ، مغز و ارادهبیشتر کمردردها نیازی به خطا در محاسبات چیزی کاملنقش هورمون های تیروئید دپیشینیان انسان از هفت میتفاوتهای جنسیتی راهی برارویای شفافنخستین تصویر از سیاهچالهاندوهگین نباش اگر درب یا تاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیشنا در ابهای گرم جنوب نیاز تکینگی تا مغز از مغز تتری فلوپرازینما با کمک مغز خود مختاريمژنهای هوش ، کدامندبا هوش مصنوعی خودکار روبدفاع در برابر تغییر ساختنقش ژنتیک در درمان اختلاپیشرفتی مستقل از ابزار هتقلید مرحله ای نسبتا پیشروبات های ریز در درمان بینرمش های مفید در سرگیجهانسان جدید از چه زمانی پاتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیشناخت و معرفت، و نقش آن داز تکینگی تا مغز از مغز تتشنج چیستما تحت کنترل ژنها هستیم یکمردرد و علل آنبارداری بدون رحمدقیق ترین تصاویر از مغز انقش انتخاب از طرف محیط، نپاسخ گیاهان در زمان خوردتلاش هایی در بیماران قطع روزه داری و بیمار ی ام اس نرمشهای مهم برای تقویت عانسان عامل توقف رشد مغزتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی بیشتر در زنانشناسایی سلول های ایمنی ااز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر الگوی رشد مغزی با زماه رجبکمردرد با پوشیدن کفش منابازسازي مغز و نخاع چالشی دلایلی که نشان میدهد ما بنقش اتصالات بین سلولهای پختگی پس از چهل سالگي به تلاشی برای درمان قطع نخاروش مقابله مغز با محدودیچرا مغزهای ما ارتقا یافت انعطاف پذیری مکانیسمی علتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر اشواهدی از دنیسوان(شبه نئاز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر زودتر اتصالات مغزیماپروتیلینکنفرانس تشنج هتل کوثر اصبحتی علمی درباره تمایل بديدن با چشم بسته در خواب نقش حفاظتی مولکول جدید دپرورش مغز مینیاتوری انسا