ارتباط هوش ساختار مغز و ژنها

ارتباط هوش، ساختار مغز و ژنها

در طول تکامل بشری مغزهای ما توسعه زیادی یافته است. از مناطقی- که طی چند میلیون سال اخیر توسعه یافته است- منطقه قشر مغز است. این منطقه اطلاعات حسی را پردازش میکند و منجر به حرکت میشود و مسئول عملکردهای سطح بالای ما مانند پردازش زبان و حل مشکلات است. دانشمندان در ساختار قشر مغز تمرکز میکنند و درباره دلایل موجود برای تکامل آن در طول زندگی ما و تکامل ما به عنوان یک گونه، بحث میکنند و تا بفهمیم وراثت در کجا با هوش ما برخورد دارد.

پژوهش جدیدی بر روی صدها مغز در حال رشد، وجود ترکیبی را در مناطق خاصی از قشر مغز- که از کودکی تا بلوغ رشد میکند و طی بلوغ ارتقا می یابد و مرتبط با وراثت است- نشان داد.

دانشمندان همچنین روابط وراثت بین درجات آزمون معدل هوش و مساحت سطح در مناطق مرتبط با هوش را پیدا کردند.

مساحت سطحی مغز تداخلی را بین ژنهای مغز، هوش و تکامل، نشان میدهد.

یک آنالیز روی مغز 600 کودک، ارتباطی را بین سطح مغز و قابلیت وراثت در مناطق مهم مغز برای شناخت را نشان میدهد.

طی تکامل انسان، مغزهای ما بسیار بزرگ شده است. یکی از این مناطق مهم- که خیلی توسعه یافته است- قشر مغز است. پژوهشگران همچنین ارتباطی ژنتیکی را بین درجات تست ای کیو و منطقه سطحی مرتبط با هوش یافتند و این مطلب در مجله نوروساینس منتشر شد.

راشل بروورنوروساینتیست در دانشگاه اوتریخت در هلند گفت: من فکر میکنم این کاری بسیار بزرگ است. نویسندگان پژوهش مناطقی از مغز را- که متغیرها به میزان زیادی با ژنها تعیین میشود- با بررسی ارتباطات عصبی و توسعه تکامل و تکامل عصبی، مشخص کردند.

این تلاشی برای مرتبط کردن وراثت با آن چیزی است که معنی وسیع تر وراثت است(یعنی هوش).نویسندگان مقاله تصویربرداری های مغزی با ام ار آی677 کودک را بررسی کردند. اسکن ها کمک کرد آنها مغز بچه ها را بررسی کنند و پیچ و تاب ها و فرورفتگی های قشر را بررسی کنند.

با ربط ساختارهای مغز و متغیرهای ژنتیکی در نمونه ها پژوهشگران میتوانند مشخص کنند کدام ژن ها مغز را طی تکامل و طی رشد سازماندهی میکند.

با استفاده از وسایل پردازش، پژوهشگران، قشر و سطح مقطع آن را مشخص کردند.این اندازه گیری ای است گویا بخشی از مغز را برداشته ای و چین های آن را برطرف کرده ای و مانند پیتزا آن را پهن کرده ای.جی اریک اشمیتنورولوژیست در دانشگاه پنسیلوانیا و یکی از نویسندگان مقاله این مطلب را بیان میکند.

بروور میگوید: نتایج پژوهش به اهمیت مساحت سطحی خاص در تکامل اشاره میکند در حالی که تا زمان کنونی توجه زیادی را در مقایسه با حجم کلی و ضخامت قشری جلب نکرده است.

پژوهشگران همچنین قابلیت وراثت این مشخصات را با مقایسه مغزها در نمونه ای- که شامل تعداد زیادی از دوقلوهای مشابه و غیر مشابه و اعضای خانواده است- انجام دادند. بر اساس ژنهای مشترک به وسیله نزدیکی خانوادگی آنها توانستند ارتباطات بین ژنتیکی و برخی ویژگی های مغزی را مشخص کنند.

سطح مقطع و ساختار مغزی در انسان، به میزان زیادی تغییر میکند و دانشمندان متوجه شدند سطح مقطع مغز تا حد زیادی وراثتی است.

فاکتورهای ژنتیکی، 85% متغیرها را تعیین میکند و این مشابه نتایج مطالعات قبلی است.

اشمیتمیگوید: این، بخش بزرگی از قابلیت تغییر است. ژن ها حقیقتا در تعیین سطح مقطع گلوبال نقش دارد. دانشمندان همچنین دیدند ضخامت قشر و سطح مقطع مغز از نظر ژنتیکی در این کودکان با هم مرتبط است و این برعکس اطلاعات قبل در بالغین است که فاکتورهای ژنتیکی متفاوت بهعنوان پایه ایجاد سطح مقطع در برابر ضخامت قشری است. این مطلب را جان گیلمورروانپزشک در دانشگاه کارولینای شمالی بیان کرد.

قبلا گیلمور،اشمیتو همکاران آنها ارتباط ژنتیکی ضخامت قشری و سطح مقطع را در نوزادان بررسی نموده بودند.

بروورمیگوید: اگر ما واقعا بتوانیم بفهمیم کدام ژن ها این ارتباط را ایجاد میکند و چرا وقتی مردم پیرتر میشوند، اینها به صورت جداگانه رشد میکنند، این حقیقتا به دگرگونی در درک تکامل کمک میکند.

بله این، یک تاثیر مهم به نظر میرسد ولی اگر سطح مقطع کوچک یا بزرگ داشته باشیم این چه ربطی با آی کیو دارد؟ پژوهشگران همچنین بر تفاوت های منطقه ای در مغز تمرکز کردند. پس از آنکه سطح مقطع مغز را به 80000 تکه کوچک تقسیم کردند آنها توانستند سطح مقطع ها را در مناطق مختلف مغز مقایسه کنند. بررسی این اطلاعات با اطلاعات ژنتیکی به پژوهشگران اجازه داد تعیین کنند تفاوت ها تا چه حد مرتبط با وراثت است. وقتی دانشمندان تفاوت ها در سطح مقطع را به طور دقیق محاسبه کردند توانستند ببینند کدام مناطق مغز ارتباط تنگاتنگ و عمیقی با وراثت و ژنتیک دارد. این مناطق- که خیلی با وراثت در ارتباط است- شامل نوارهای باریکی از لوب فرونتال و تمپورال است و اینها با پردازش زبان و هوش در ارتباط هستند و به طو

ر قوی مرتبط با قسمت هایی از مغز هستند- که طی تکامل توسعه پیدا میکند.

بر اساس پژوهش های دیگر، این قسمت ها در نخستی های غیر از انسان بسیار متفاوت هستند. اشمیتمیگوید: این سبب شد ما تصور کنیم یک فاکتور ژنتیکی وجود دارد که بر همه این مناطق- که یک داستان تکاملی است- تاثیر می گذارد. این مناطق بخش هایی است که طی کودکی به سرعت رشد میکنند و این، نشان میدهد ممکن است برخی ژنهایی- که تفاوت های فردی را در انسان ایجاد میکند- مواردی باشد که طی زمان، تکامل یافته است.

من آن را بسیار جالب دیدم من میخواهم بدانم آن ژنها کدام هستند. این مطالعه دقیقا مشخص نمیکند کدام ژنها این کار را انجام میدهند. برای تعیین آن ژنها شاید لازم است نمونههای وسیع تری گرفته شود.

با آنالیز کردن نقشه های توصیفی مغز، در کنار نتایج تست های ای کیو- که بر کودکان استفاده میشد- پژوهشگران توانستند مشخص کنند کدام مناطق کورتکس مرتبط با عملکرد بالاتر در ادراک است و ممکن است مرتبط با وراثت باشد. نتایج آنها مناطق اندکی را مشخص کرد ولی یک منطقه یعنی منطقه ژایروس سوپرامارجیتنالچپ حقیقتا مرتبط با ساختار ژنتیکی باقی ماند و این منطقه زبانی حسی و دریافتی در بیشتر مردم است. ارتباطات یکی است یعنی یک اورلپ ژنتیکی بین ای کیو و سطح مقطع وجود دارد. این، مرتبه اول نیست که ارتباط با هوش را نشان میدهد. اشمیت میگوید هرچند ای کیو یک وسیله سودمند و ارزشمند است، اندازه گیری مستقیم هوش نیست.(هوش، محدود به ای کیو و قدرت محاسبات ریاضی و حتی تفکر انتزاعی خاص انسان نیست. هوش عاطفی- که اهمیت آن کمتر از هوش انتزاعی نیست- بسیار تحت تاثیر ژنتیک، آموزش و محیط است ولی تحت کنترل کامل اندازه مغز یا سطح مقطع قسمت های مختلف مغز و ژنها نیست. گاهی کوچک شدن اندازه ی مغز، با ایجاد نیاز در فرد، منجر به توسعه هوش عاطفی میشود زیرا انسان ضعیف، در اینجا به جای اعتماد به توانایی های خود کوشش میکند از قدرت جمعی و همکاری با دیگران در حل مشکلات خود، استفاده کند.)

این نتایج تا حدی جالب است زیرا کار زیادی انجام نشده است تا ببینند ارتباط سطح مقطع با هوش چگونه است. بیشتر تاثیرات به نظر میرسد کلی باشد و به نظر میرسد یک فاکتور ژنتیکی کلی وجود دارد که مثلا برای مغز و هوش تو خوب است.

هرچند تصور مثبتی در مورد مطالعه و یافته های آن وجود دارد دیوید گلانروانپزشک بیمارستان کودکان در بوستون و دانشگاه هاروارد در مورد اهمیت نتایج به دست آمده، برای ارتباط ساختار مغز و هوش دچار تردید است.بله این ارتباط به نظر، مهم میرسد. اما اگر سطح نمونه و سطح مقطع مورد بررسی، بزرگتر یا کوچکتر باشد ارتباطات با ای کیو چگونه خواهد بود؟ او میگوید این سبب میشود دانشمندان ارتباطی بین ساختار مغز ببینند ولی هرچند دیگران هم چنین ارتباطی را بیان کرده اند ولی کسانی هم هستند که چنین نکرده اند و ارتباط در بالغین ضعیف است. اشمیتبیان میکند شالوده هوش یک موضوع حساس در علوم اعصاب است. او میگوید: من تصور میکنم این که چه چیزی توانایی های ذهنی ما را تحریک میکند یکی از سوالات اساسی در علوم اعصاب است و از مسائلی است که مرا علاقه مند به علوم اعصاب کرده است. چرا ما چنین چیزی را داریم که انرژی زیادی را از ما میگیرد؟ این مطلب قطعا فواید زیادی برای ما خواهد داشت.

1:
نتیجه گیری: نقش ژنها در توسعه مغز- که کاملا جهت گیرانه و خاص است- هدفمندی نقشه ژنتیکی را حتی فراتر از توسعه ناگهانی و بدون مقدمه اندازه مغز در دو میلیون سال اخیر، ثابت میکند.

توسعه مغز پیشینیان انسان در دو میلیون سال اخیر، جهشی تکاملی و ناگهانی است که نشان دهنده قانون و برنامه در برنامه ژنهاست و این قانون مندی- که سبب میشود گاهی سرعت توسعه و بزرگ شدن مغز در دوره ای، ناگهان بیشتر شود و گاهی کند شود و گاهی رو به افول برود و وارد سیر برگشتی شود- نشانه دهنده قانون مند و هدفمند بودن نقشه ژنهاست.

فراتر از این نگاه، کشفیات جدید نشان می دهد توسعه اندازه مغز، به صورت جریانی کلی و تصادفی و کور نیست بلکه این توسعه در جهت توسعه بخش خاصی از مغز مربوط به ادراک و فهم زبانی است(فهم زبانی، فقط محدود به درک لغات و زبان های رایج دنیا نیست بلکه مفهومی عمیقتر به معنی درک معانی و مقصود از حوادث و جریانات و رسیدن از جزییات به کلیات و تفکر انتزاعی ... است)؛ یعنی این بخش خاص از مغز، طی برنامه ای قبلی و مستقل از هزاران بخش دیگر مغز، توسعه می یابد.

اگر در میان هزاران انتخاب، و هزاران گزینش فقط یکی از گزینش ها بارها تکرار شود، انسان عاقل، تصور نخواهد کرد این تکرار، طی فرایندی کور و تصادفی ایجاد شده است.

حتی احتمال ایجاد یک زنجیره پروتئین ساده مانند هموگلوبین، طی میل

یاردها سال زندگی زمین، به صورت کور و تصادفی ممکن نیست (برای تشکیل زنجیره ساده 32 اسید امينه ای پروتئین، باید بیشتر از ده به توان 41 آزمون انجام بشه تا احتمال تشکیل این زنجيره پروتئین ممکن بشه .

هر ساعت 3600 ثانیه است هر روز 84600 ثانیه است و یک سال 31536000 ثانیه است یعنی تقریبا 3*10 به توان هفت .
در یک میلياد سال چند ثانیه هست؟

تقریبا 3*10 به توان شانزده

و در سيزده ميليارد سال حدود 4*10 به توان هفده .
اگر در هر ثانیه یک آزمون انجام بشه کل آزمون های این سیزده میلیارد سال میشه حدودا 4* 10 به توان هفده . که خیلی کمتر از ازمونهاي لازم برای تشکیل یک زنجیره پروتئینی با 32 اسید امینه است . یعنی اصلا احتمال تشکیل تصادفی حتی یک زنجیره 32 اسید امینه ای در کل عمر کيهان وجود نداره چه برسه به عمر زمین)

چگونه سازماندهی پیچیده ساختار مغز با میلیون ها زنجیره پروتئینی و زنجیره های چربی و کربوهیدرات به صورت تصادفی ممکن باشد؟؛ آن هم در حالی که ساختار مغز، ساختاری ثابت و غیر قابل انعطاف نیست و دائما میتواند تحت تاثیر ژنها و تغییرات محیطی و با داشتن سیستم های پیچیده ای مانند ارتباطات بین نورونی دچار تحول و دگرگونی شود!

اینکه چرا گروه زیادی از انسان ها امروز به این نتیجه یعنی تصادفی بودن خلقت، رسیدهاند به خود آنها مربوط است!!

تاثیر درجه حرارت بر عملکما انسانها چه اندازه نزدسلولهای بنیادی مصنوعی درهوش عاطفی در زنان بیشتر ااضطراب و ترستسلیم شدن از نورون شروع ممرگ انتقال است یا نابود شسرگیجه از شایعترین اختلاواسطه ها د رمسیر ایجاد مغآیا برای تولید مثل همیشه بیان ژن های اسکیزوفرنی دحافظه و اطلاعات در کجاست مغز انسان برای شادمانی طششمین کنگره بین المللی سژنهای هوش ، کدامندامیوتروفیک لترال اسکلروبحثی درباره هوش و تفاوتهخانواده پایدارنقش هورمون های تیروئید دمقالاتکاربرد روباتهای ريز، در ايا اراده آزاد توهم است یبررسي علل احتمالي تغيير داروهای ضد بیماری ام اس ونقص در تشخیص هیجانات عامگشایش دروازه جدیدی از طرابزارهای دفاعی و بقای موتنفس هوازی و میتوکندریدرک فرد دیگر و رفتارهای اچگونه انتظارات بر ادراک آیا همه جنایت ها نتیجه بیارتوکين تراپی روشی جديد تئوری تکامل در پیشگیری و روش صحبت کردن در حال تکامچرا در مغز انسان، فرورفتاز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر گیاه خواری بر رشد وقدرت انسان در نگاه به ابعزیباترین چیز در افزایش سهوش مصنوعی از عروسک تا کاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکما انسانها چه اندازه نزدسلسله مباحث هوش مصنوعیهوشیاری کوانتومیاطلاعاتی عمومی در مورد متشنج چیستمراحل ارتقای پله پله کیهسردرد و علتهای آنوراپامیل در بارداریآیا بزرگ شدن مغز فقط در دبیست تمرین ساده برای جلوحافظه و اطلاعات در کجاستمغز انسان رو به کوچک تر شصرع و درمان های آنکلرال هیدرات برای خوابانامگا سه عامل مهم سلامتبحثی درباره هوش و تفاوتهخطا در محاسبات چیزی کاملنقش ژنتیک در درمان اختلاتاثیر ویتامین دی بر بیماکجای مغز مسئول پردازش تجايا اراده آزاد توهم است یبررسی و اپروچ جدید بر بیمداروی فامپیریدین یا نورلچند جهانیپمبرولیزوماب در بیماری چاثر مضر مصرف طولانی مدت رتنفس هوازی و میتوکندریدرک و احساسچگونه باغبانی باعث کاهش آیا هوش ارثی دریافتی از پارتباط میکروب روده و پارتا 20 سال آینده مغز شما به روشهای نو در درمان دیسک بچراروياها را به یاد نمی آاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ولوب فرونتال یا پیشانی مغزیرفون داروی ضد ام اسهوش مصنوعی از عروسک تا کاز تکینگی تا مغز از مغز تاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکما با کمک مغز خود مختاريمسم زنبور ، کلیدی برای وارهوش، ژنتیکی است یا محیطیاطلاعاتی عمومی در مورد متغییر الگوی رشد مغزی با زمزایای شکلات تلخ برای سلسردرد تنشنورزش هوازی مرتب خیلی به قآیا تکامل و تغییرات ژنتیبیشتر کمردردها نیازی به حس چشایی و بویاییمغز انسان رو به کوچکتر شدضررهای مصرف شکر و قند بر کمردرد و علل آنامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبحثی درباره احساسات متفاخطا در محاسبات چیزی کاملنقش انتخاب از طرف محیط، نصفحه اصلیکشف مکانیسم عصبی خوانش پای آنکه نامش درمان و یادشبررسی سیستم تعادلی بدن اداروی تشنجی دربارداریچندین ماده غذایی که ماننپنج اکتشاف شگفت آور در مواثرات مفید قهوهتو دی ان ای خاص ميتوکندريدرک احساسات و تفکرات دیگچگونه جمعیت های بزرگ شکل آیا هوش سریعی که بدون احسارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر مشاهده بر واقعیت بروشهای شناسایی قدرت شنواچراروياها را به یاد نمی آاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ولبخند بزن شاید صبح فردا ززبان چهار حرفی حیات زمینهوش مصنوعی از عروسک تا کاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکما تحت کنترل ژنها هستیم یسودمندی موجودات ابزی بر هیچگاه از فشار و شکست نتربلندی در ذهن ما درک بلندیتغییر زودتر اتصالات مغزیمسیر دشوار تکامل و ارتقاسردرد سکه ایورزش هوازی ، بهترین تمریآیا خداباوری محصول تکاملبا هوش مصنوعی خودکار روبحس و ادراک (قسمت اول )مغز ایندگان چگونه استضررهای شکر بر سلامت مغزکمردرد با پوشیدن کفش مناانفجار و توقف تکاملی نشابحثی درباره احساساتی غیردفاع در برابر تغییر ساختنقش اتصالات بین سلولهای سوالات پزشکیکشف مکانیسمی پیچیده در بایندرالبررسی علل کمر درد در میانداروی جدید s3 در درمان ام چه زیاد است بر من که در ایپوست ساعتی مستقل از مغز داثرات مضر ماری جواناتولید سلولهای جنسی از سلدرک تصویر و زبان های مخلتچگونه جمعیت های بزرگ شکل آیا هشیاری کوانتومی وجودارتباط هوش ساختار مغز و ژتاثیر نگاه ناظر هوشیار بفلج بل، فلجی ترسناک که آنروشی برای بهبود هوش عاطفنزاع بین جهل و علم رو به پاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ولرزش ناشی از اسیب به عصبزبان و بیان، در سایه پیشرهوش مصنوعی از عروسک تا کاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رو ح و روان بر جسمماه رجبسیاهچاله و تکینگی ابتدایهاوکينگ پیش از مرگش رسالبه زودی شبکه مغزی به جای تغییر عمودی سر انسان از پمشکلات نخاعیسرعت فکر کردن چگونه استورزش و میگرنآیا دلفین ها می تواند از بارداری بدون رحمحس و ادراک (قسمت دوم )مغز ابزار برتر بقاطی یکصد هزار سال اخیر هرچکنفرانس تشنج هتل کوثر اصانگشت نگاری مغز نشان میدبخش دیگری در وجود انسان هدقیق ترین تصاویر از مغز انقش حفاظتی مولکول جدید دپیامهای کاربرانکشف ارتباط جدیدی از ارتبایا کوچک شدن مغزانسان البزرگ شدن مغز محدود به دورداروی جدید ضد میگرنچهار میلیارد سال تکامل بپیموزایداجزای پر سلولی بدن انسان توانایی مغز و دیگر اجزای درک عمیق در حیواناتچگونه حافظه را قویتر کنیارتباط انسانی، محدود به تاثیر نگاه انسان بر رفتافلج خوابروشی جدید در درمان قطع نخنزاع بین علم و نادانی رو از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ولزوم سازگاری قانون مجازازبان و تکلم برخی بیماریههوش مصنوعی از عروسک تا کاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاه خواری بر ماپروتیلینسیاره ابلهانهاوکينگ پیش از مرگش رسالبوزون هیگز چیستثبت امواج الکتریکی در عصمشاهده آینده از روی مشاهشلیک فراموشیورزش بهترین درمان بیش فعآیا دست مصنوعی به زودی قابازگشت از آثار به سوی خداحس و ادراک قسمت چهارممغز از بسیاری حقایق می گرظهور امواج مغزی در مغز مصکنگره بین المللی سردرد داندوهگین نباش اگر درب یا برنامه و ساختار پیچیده مدلایلی که نشان میدهد ما بنقش حیاتی تلومر دی ان آ دسایتهای دیگرکشف جمجمه ای درکوه ایرهوایا ابزار هوشمندی یا مغز بسیاری از بیماری های جدیداروی ضد تشنج با قابليت تچهار ساعت پس از کشتار خوکپیچیدگی های مغزی در درک زاجزایی ناشناخته در شکل گتوازن مهمتر از فعالیت زیدرگیری اعصاب به علت میتونگاهی بر قدرت بینایی دراارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر نگاه انسان بر رفتافلج خواب چیستروشی جدید در درمان سکته منزاع بین علم و جهل رو به پاز تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر انتخاب از طرف محیط لزوم سازگاری قانون مجازازبان و شناخت حقیقت قسمت چهوش مصنوعی از عروسک تا کماز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر مبانی ذهنی سیاه و سفیدسیاره ابلهانهدف از تکامل مغزبیماری گیلن باره و بیمارجمجمه انسان های اولیهمعنی روزهشنا در ابهای گرم جنوب نیورزش در کمر دردآیا رژیم غذایی گیاهی سلابازسازي مغز و نخاع چالشی حس و ادراک قسمت پنجممغز برای فراموشی بیشتر کعلم به ما کمک میکند تا موکنگره بین المللی سردرد دانسان قدیم در شبه جزیره عبرین نت به جای اینترنتدندان ها را مسواک بزنید تنقش داروهاي مختلف معروف گنجینه ای به نام ویتامین ایا بیماری ام اس (مولتیپتفاوت مغز انسان و میمون هداروی ضد تشنج با قابليت تنوار مغزی روشی مهم در تشخپیوند مغز و سر و چالشهای احساس گذر سریعتر زمانتوسعه برخی شغل ها با هوش رقیبی قدرتمند در برابر منگاهی بر توانایی اجزاي بارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ویتامین دی بر بیمافیلمی بسیار جالب از تغییريتوکسيمب در درمان ام اسنظام مثبت زندگیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ترکیبات استاتین (سممانتین یا آلزیکسا یا ابزبان و شناخت حقیقت قسمت اهوش مصنوعی از عروسک تا کماز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر مجموعه های پر سلولی بدن مسیر آفرینش از روح تا مغز هزینه ای که برای اندیشیدبیماری ای شبیه آلزایمر و جنسیت و تفاوت های بیناییمغز فکر میکند مرگ برای دیشناخت و معرفت، و نقش آن دوزوز گوشآیا راهی برای رفع کم آبی بحتی علمی درباره تمایل بحس و ادراک قسمت سوممغز بزرگ چقدر مفید هست ؟علایم کمبود ویتامین E را کندر در بیماریهای التهابانسان جدید از چه زمانی پابرای پیش بینی آینده مغز ددو ویژگی انتزاع و قدرت تجنقش روزه داری در سالم و جگیاه خواری و گوشت خوار کدایا بدون زبان میتوانیم تتفاوتهای جنسیتی راهی براداستانها و مفاهیمی اشتبانورون هاي مصنوعی می توانپیوند سر، یکی از راه حلهااخلاق و علوم اعصابتوصیه های غیر دارویی در سرموزی از نخستین تمدن بشرناتوانی از درمان برخی ویارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ژنها بر اختلالات خفیزیکدانان ماشینی برای تریواستیگمیننظریه تکامل در درمان بیماز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر دپاکین بر بیماری ممنابع انرژي پاک سرچشمه حزبان و شناخت حقیقت قسمت دهوش مصنوعی در کامپیوترهااز تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر رژیم گیاهخواری بر محل درک احساسات روحانیسیستم تعادلی بدنهستي مادي ای که ما کوچکتربیماری ای شبیه ام اس مولتجنسیت و تفاوت های بیناییمغز ما کوچکتر از نیم نقطهشناسایی سلول های ایمنی ایک پیشنهاد خوب برای آسان آیاما مقهور قوانین فیزیکبحث درباره پیدایش و منشاحساسیت روانی متفاوتمغز بزرگ چالش است یا منفععلایم کمبود ویتامین E را کوچک شدن مغز از نئاندرتاانسان عامل توقف رشد مغزبرخی نکات از گاید لاین پرديدن با چشم بسته در خواب نقش رژیم غذایی در رشد و اگالکانزوماب، دارویی جدیایا تکامل هدفمند استتقلید مرحله ای نسبتا پیشدر مانهای کمر دردنورون های ردیاب حافظهپیشینیان انسان از هفت میاختلال در شناسایی حروف و توصیه هایی در مصرف ماهیرمز و رازهای ارتباط غیر کناتوانی در شناسایی چهره ارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر کپسول نوروهرب بر نفرگشت و تکامل تصادفی محض رژیم غذایی حاوی تخم مرغ وهفت چیز که عملکرد مغز تو از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروهای ضد التهاب مولتیپل اسکلروز در زنان زبان و شناخت حقیقت قسمت سهوش مصنوعی در خدمت خلق وحهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز، از مغز تاثیر عصاره تغلیظ شده گیمحل درک احساسات روحانی دسیستم دفاعی بدن علیه مغز هستی ما پس از شروعی چگال بیماری بیش فعالیجهش های ژنتیکی مفید در سامغز مادران و کودکان در زمشواهدی از دنیسوان(شبه نئیکی از علل محدودیت مغز امآزمون ذهنی گربه شرودینگربحثی در مورد نقش ویتامينخلاصه ای از مطالب همایش ممغز بزرگ چالشهای پیش روعلت خواب آلودگی بعد از خوکودک ایرانی که هوش او از انعطاف پذیری مکانیسمی علبرخی اثرات مضر ویتامین ددی متیل فومارات(زادیوا)(نقش زبان در سلطه و قدرت اگامی در درمان بیماریهای ایرادهای موجود در خلقت بتلقین اطلاعات و حافظهدر چه مرحله ای از خواب ، رنوروپلاستیسیتی چیستپیشرفتی مستقل از ابزار هاختلالات مخچهتوضیحی ساده در مورد هوش مرویای شفافنخاع ما تا پایین ستون فقرارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر کپسول نوروهرب بر تفراموش کارها باهوش تر هسراه های جدید برای قضاوت رهفت سین یادگاری از میراث از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروی ضد تشنج سدیم مواد کوانتومی جدید، ممکنزبان، وسیله شناسایی محیطهوش مصنوعی درمانگر کامپیازدواج های بین گونه ای، رتاریخ همه چیز را ثبت کردهمحدودیت های حافظه و حافظسکته مغزیو هر کس تقوای خدا پیشه کنآیا واکنش های یاد گرفته وبیماری تی تی پیجهش های ژنتیکی غیر تصادفمغز چون ابزار هوش است دلیشاهکار قرنیادگیری مهارت های جدید دإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَبحثی جالب درباره محدودیتخواندن ، یکی از شستشو دهنمغز حریص برای خون، کلید تعوارض ازدواج و بچه دار شدکودکان خود را مشابه خود تاولین هیبرید بین انسان وبرخی اختلالات عصبی مثانهدژا وو یا اشنا پندارینقش زبان در سلطه و قدرت اگاهی لازم است برای فهم و اگر نعمت فراموشی نبود بستلاش هایی در بیماران قطع در هم تنیدگی کوانتومی و پنوشیدن چای برای مغز مفید پاسخ گیاهان در زمان خورداختلالات حرکتی در انسانتکامل چشمروبات های ریز در درمان بینخستین تصویر از سیاهچالهارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر کپسول نوروهرب بر سفراموشی همیشه هم بد نیستراه های جدید برای قضاوت رهمیشه عسل با موم بخوریماز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکموجود بی مغزی که می تواندسفر نامه سفر به بم و جنوب هوش مصنوعی درخدمت خلق وحاستفاده از هوش مصنوعی در مخچه ، فراتر از حفظ تعادلساخت شبکه عصبی با الفبایویتامین E برای فعالیت صحآیا آگاهی پس از مرگ از بیبیماری ضعف عضلات نزدیک بجهشهای مفید و ذکاوتی که دمغز چگونه صداها را فیلتر شبیه سازی میلیون ها جهان یادآوری خواب و رویاافراد آغاز حرکت خودشان ربحثی در مورد نقش کلسیم و خواب سالم عامل سلامتیمغز زنان جوانتر از مغز مرعید نوروز مبارککوری گذرای ناشی از موبایاولین مورد پیوند سر در انبرخی بیماری ها که در آن بدژاوو یا آشناپندارینقش سجده بر عملکرد مغزگاهی مغز بزرگ چالش استاگر نعمت فراموشی نبود بستلاشی برای درمان قطع نخادرمان های بیماری آلزایمرنوعی سکته مغزی ، وحشتناک پختگی پس از چهل سالگي به اختلالات صحبت کردن در انتکامل ابزار هوش ، راه پر روح رهایینرمش های مفید در سرگیجهارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر کپسول نوروهرب بر سفرایند حذف برخی اجزای مغراه پیروزی در زندگی چیستهوموارکتوس ها ممکن است داز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکموجودات مقهور ژنها هستندسفرنامه سفر به بم و جنوب سفرنامه سفر به بم و جنوب هوش مصنوعی ساخته هوش طبیاستیفن هاوکینگ در مورد هتبدیل تراکت صوتی مصنوعی مخچه ابزاري که وظیفه آن فساخت شبکه عصبی مصنوعی با ویتامین E در چه مواد غذایآیا امکان بازسازی اندامهبیماریهای تحلیل عضلانی اجهشهای مفید و ذکاوتی که دمغز آیندگان چگونه است ؟شبیه سازی سیستم های کوانژن هوش و ساختارهای حیاتی افزایش قدرت ادراکات و حسبحثی در مورد عملکرد لوب فخواب سالم عامل سلامتی و یمغزهای کوچک بی احساسعامل کلیدی در کنترل کارآکی غایب شدی تا نیازمند دلاولین تصویر در تاریخ از سبرخی بیماری های خاص که بددانشمندان ژنی از مغز انسنقش غذاها و موجودات درياگذر زمان کاملا وابسته به اگر تلاش انسان امروز براتلاشی جدید در درمان ام اسدرمان های جدید میگرنچیزی خارج از مغزهای ما نیپرورش مغز مینیاتوری انساادامه بحث تکامل چشمتکامل زبانروزه داری و بیمار ی ام اس نرمشهای مهم برای تقویت عارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر گیاه خواری بر رشد وفرد حساس از نظر عاطفی و برشته نوروایمونولوژی و نقهوش مصنوعی می تواند بر احاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکمیهمانهای ناخوانده عامل میگرن سردردی ژنتیکی که بسفرنامه سفر به بم و جنوب هوش احساسیاستیفن هاوکینگ در تفسیر تبدیل سلولهای محافط به سمدارک ژنتیکی چگونه انسانساختار شبکه های مغزی ثابویتامین دی گنجینه ای بزرآیا انسان با مغز بزرگش اخبیهوش کردن در جراحی و بیمجاذبه و نقش آن در شکلگیریمغز انسان ایا طبیعتا تماشباهت زیاد بین سلول هاي عژن یا نقشه توسعه مغز و نقافسردگی و اضطراب در بیمابحثی درباره هوش و تفاوتهخواب عامل دسته بندی و حفطمغزتان را در جوانی سیمکشعسل طبیعی موثر در کنترل بکاهش التهاب ناشی از بیمااولین سلول مصنوعیبرخی توجهات در ببمار پاردانشمندان روش هاي جدیدی نقش غذاها و موجودات درياگربه شرودینگر و تاثیر مشابزار هوش در حال ارتقا ازتمایل زیاد به خوردن بستندرمان های رایج ام اسچگونه مغز پیش انسان یا همآلزایمرادغام میان گونه های مختلتکامل ساختار رگهای مغزی روش مقابله مغز با محدودیچرا مغزهای ما ارتقا یافت از نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر گیاه خواری بر رشد وقانون مندی نقشه ژنتیکی مرشد مغز علت تمایل انسان بهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکمیدان مغناطيسي زمین بشر سفرنامه سفر به بم و جنوب هوش احساسیاستخوان های کشف شده، ممکتری فلوپرازینمروری بر تشنج و درمان هایسخن پاک و ثابتواکنش های ناخودآگاه و تقآیا احتمال دارد رویا از آبیوگرافیحقیقت راستین انسان علم بمغز انسان برای ایجاد تمدشباهت زیاد بین سلول هاي عژنها نقشه ایجاد ابزار هوالکتروتاکسی(گرایش و حرکبحثی درباره هوش و تفاوتهخودآگاهی و هوشیارينقش قهوه در سلامتیعصب حقوق نورولووکایروپاکتیک چیستاوکرلیزوماب داروی جدید شبرخی سلولهای عصبی در تلادانشمندان روشی برای تبدینقش غذاها و موجودات درياگزیده ای از وبینار یا کنفابزارهای بقای موجود زندتمدن قدیمی ای در جنوب ایردرمان جدید میگرن با انتی چگونه هموساپينس بر زمین آیا ما تنها موجودات زنده ادغام دو حیطه علوم مغز و تکامل شناخت انسان با کشفروش های صرفه جویی در ایجاچرا حیوانات سخن نمی گویناز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد وقارچ بی مغز در خدمت موجودزمین زیر خلیج فارس تمدنی هوش مصنوعی گوگل به کمک تشاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکتاثیر درجه حرارت بر عملکمکانیزمهای دفاعی در برابسفری به آغاز کیهانهوش عاطفی بیشتر در زناناصول سلامت کمرتری فلوپرازینمرکز خنده در کجای مغز استسریعترین کامپیوتر موجودواکسن سرطانآیا احتمال دارد رویا از آبیوگرافیحافظه و اطلاعات در کجاست مغز انسان برای شادمانی طشش مرحله تکامل چشمژنها ، مغز و ارادهالتهاب شریان تمپورالبحثی درباره هوش و تفاوتهخودآگاهی و هوشیارينقش مهاجرت در توسعه نسل اعضلانی که طی سخن گفتن چقدکاربرد روباتهای ريزنانوايندگان چگونه خواهند دیدبرخی سيناپسها طی تکامل و داروهای مصرفی در ام اسنقشه مغزی هر فرد منحصر بهگزارش یک مورد جالب لخته وابزارهای پیشرفته ارتباط تمساح حد واسط میان مغز کودرمانهای بیماری پارکینسچگونه آن شکری که می خوریمآیا مغز تا بزرگسالی توسعارتقا و تکامل سنت آفرینش تئوری تکامل امروز در درمروش هایی ساده برای کاهش اچرا حجم مغز گونه انسان دراز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد وقدم زدن و حرکت دید را تغیزندگی هوشمند در خارج از زهوش مصنوعی الفاگواز تکینگی تا مغز از مغز ت