تاثیر ویروس کرونا بر مغز و سیستم عصبی مرکزی

یافته جدید محققان در خصوص تاثیر ویروس کرونا برمغز و سیستم عصبی عضلانی
علائم جدیدی که در بیماران مبتلا به بیماری کووید۱۹ مشاهده شده است از تاثیر ویروس کرونا بر عملکرد مغز و دستگاه عصبی انسان حکایت دارد.

پزشکان هنگام معاینه و معالجه بیماران در نیویورک که شاخص‌‌ترین ایالت آمریکا از حیث آلودگی به ویروس کرونا و شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ به حساب می‌آید جدا از تب،‌ سرفه،‌ بدن درد و تنگی نفس نشانه‌های جدیدی از تاثیر مخرب ویروس کرونا بر سلامت انسان‌ها یافته‌اند که نشان می‌دهد مغز و سیستم عصبی بیماران نیز به نوعی درگیر این بیماری می‌شوند.

از جمله مشخصه‌های این یافته جدید ابتلا به نوعی گیجی،‌ فراموشی و حتی تشنج ناشی از فشار عصبی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است که موارد متعدد آن در ایالت نیویورک مشاهده شده است؛ به نحوی که برخی بیماران حتی نمی‌دانند کجا هستند و برای چه در بیمارستان به سر می‌برند یا اینکه هم اکنون در چه سالی هستیم.

این علائم در اغلب موارد به کمبود اکسیژن در خون ربط داده می‌شود اما مشاهده شده که این اختلال حافظه در برخی از بیماران با توجه به سطح درگیری ریوی با ویروس چندان تناسبی ندارد.

“جنیفر فرونترا”،‌ متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاهی لانگون در بروکلین،‌ یکی از بخش‌های قدیمی شهر نیویورک معتقد است که با توجه به یافته‌های جدید،‌ مسئله درگیر شدن مغز و سیستم عصبی هنگام ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا هم اکنون به صورت جدی در دست بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

تاثیر کرونا بر التهاب مغز
بر اساس برخی نتایج تحقیقات اولیه در این خصوص که هفته گذشته در ژورنال انجمن پزشکان آمریکا منتشر شد در ۳۶ درصد از ۲۱۴ بیمار چینی مبتلا به کووید ۱۹ علائمی حاکی از درگیر شدن سیستم عصبی مشاهده شده است که از تضعیف و محو شدن قدرت بویایی و چشایی و دردهای عصبی تا تشنج و سکته مغزی را شامل می‌شود.

در ژورنال پزشکی نیوانگلند،‌ از معتبرترین و قدیمی‌ترین ژورنال‌های پزشکی که در آمریکا منتشر می‌شود نیز با استناد به تحقیقات پزشکان فرانسوی در استراسبورگ آمده است که بیش از نیمی از ۵۸ بیمار مبتلا به «کووید ۱۹» که در بخش مراقبت‌های ویژه بوده و تحت معاینه قرار گرفته‌اند از اختلال عصبی و گیجی رنج می‌بردند.

بر اساس این تحقیق اسکن‌های مغزی از افراد یاد شده نشان داده است که آنها به التهاب در ناحیه مغز دچار شده‌اند.

اس. اندرو جوزفسون، رئیس بخش عصب شناسی دانشگاه سانفرانسیسکو در ایالات کالیفرنیا در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه می‌گویند که این بیماری در واقع یک اختلال تنفسی است اما بر آنچه برای ما بسیار ارزشمند و مهم است یعنی مغز نیز تاثیرگذار است.»

ویروس ها چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارند
به گفته این پزشک متخصص اگر دچار گیجی و سردرگمی شدید و احساس کردید که در اندیشیدن و فکر کردن نیز با مشکل روبرو هستید حتما برای معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

بر این اساس با استناد به توصیه‌های این پزشک متخصص نسخه تجویز شده قبلی مبنی بر اینکه تنها در صورت بروز علائم حاد تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کنید دیگر چندان معتبر نیست.

در کل برای ویروس‌ شناس‌ها زیاد تعجب آور نیست که نوع جدید ویروس کرونا مغز و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد زیرا این نوع ارتباط پیش از این نیز در نوع تاثیر دیگر ویروس‌ها از جمله ویروس عامل بیماری ایدز یا «اچ آی وی» (HIV) بر دستگاه عصبی مشاهده شده است.

ویروس‌ها از دیدگاه میشل تولیدانو،‌ عصب شناس کلینیک تخصصی مایو در ایالت مینه‌سوتا در آمریکا از دو راه بر مغز و سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند:

یکی از طریق ایجاد پاسخ ایمنی غیر طبیعی به نام «طوفان یا شوکِ سیتوکین» است که باعث التهاب مغز می شود: به این بیماری «آنسفالیتِ خود ایمنی» نیز گفته می شود. راه دوم عفونت مستقیم مغز است که آنرا «آنسفالیت ویروسی» می‌نامند. مغز بواسطه آنچه حفاظ «خونریزی درونی» است محافظت می‌شود که از دیگر نقش‌های آن مسدود کردن راه نفوذ خارجی است اما این حفاظ در پی ابتلا به ویروس قابل نفوذ خواهد شد.
روش سوم درگیری سیستم عصبی از طریق واکنش نامناسب سیستم ایمنی خود فرد علیه سلول های عصبی و پوشش سلول های عصبی است. یک مورد بیماری گیلن باره پس از بهبود از بیماری کووید 19 گزارش شده است (در این بیماری سلول های عصبی محیطی مورد هجوم سلول های ایمنی بدن قرار می گیرندبیماری خود ایمن و پوشش این سلول ها تخریب می شود.)
طبق گزارشی- که روی 214 بیمار در بیمارستان ووهان چین انجام شد- 36.4% بیماران دچار آسیب سیستم عصبی مرکزی، 24.8% دچار بیماری سیستم عصبی محیطی و 10.7% دچار ضایعات اسکلتی و عضلانی شدند.

دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [11.04.20 01:37]
ابزارهای بقای موجود زنده از نخستین همانند سازها تا مغز، از مغز تا ابزارهای بقای ویروس کرونا(قسمت سیزدهم)
نقش پلاسمای بیماران درمان شده در درمان بیماران
آیا در مقابله با ژن های خودخواه ویروس کرونا میتوان به روش های درمانی فعلی به طور کامل اطمینان کرد؟!

در قسمت های قبلی به طور مفصل در مورد رقابت تکاملی میان موجودات زنده صحبت شد. از آنجا که مغز با هماهنگ و همراه کردن همه دریافت های حسی و پردازش آن به سوی واکنش مناسب، قادر است اطلاعات حسی دریافت شده از دستگاه های مختلف بدن را با هم هماهنگ سازد میتواند با دیدی یکپارچه جوانب زیادی از خطرات موجود بر موجود زنده را درک و پردازش کند و به این ترتیب، قادر است شایسته ترین واکنش را بر اساس معیارهای بقای مادی در نبرد رقابتی میان ژن های خودخواه، بیافریند.

مغز انسان می تواند با کشف و اختراع ابزارهای بررسی دقیق- که می تواند تا ریزترین اجزای موجودات زنده را بببیند- پیش برود. در این تلاش، مغز هرگز محدود به چیزهای دیدنی نخواهد ماند بلکه میتواند با مشاهده تاثیراتی توجیه نشده، عللی نادیدنی را کشف کند. آنچه مسلم است ندیدن علت ها هرگز مغز سالم را از درک تاثیرات آنها باز نمی دارد و شاید بتوانیم در یک نگاه کلی، تفاوت مغز انسان را با حیوانات در قدرت انتزاع و فرانگری آن دانست. بسیاری علل؛ چه علل مادی یا علل غایی یا فاعلی وجود دارد که چشم انسان نمی تواند آن را ببیند ولی مغز انسان میتواند با مشاهده تاثیرات، به آن پی ببرد.

مثلا از علل مادی غیر قابل مشاهده با چشم غیر مسلح، میتوان گلبول های سفید خون انسان و آنتی بادی های پروتئینی موجود در جریان خون را نام برد. از علل فاعلی که با چشم دیده نیمشود میتوان به جهان های موازی ای نام برد که هرچند با چشم ما دیده نمی شود ولی میتوان تاثیرات عمیق آنها را در اجزای مختلف کیهان مادی دید.(و در این میان تفسیر ثابت کیهانی مادی و یا مشاهدات خاص کوانتومی در جهان پیرامون ما مانند آزمایش تجربی دو شکاف و یا آزمون ذهنی گربه شرودینگر نشان دهنده تاثیر آنهاست. به قسمت پنجم این سلسله مباحث مراجعه شود.)

از علل غایی که قابل مشاهده با چشم غیر مسلح نیست میتوان به هدف از تکامل مادی چندین میلیارد ساله رو ی کره زمین اشاره کرد. مشخص است در محدوده عمر کم موجودات زنده، مشاهده هدف نهایی تکامل مادی ممکن نیست ولی بررسی این سیر، میتواند هدف را به ما نشان بدهد؛ هرچند این هدف یعنی ابزار هوش مادی هنوز کودکی در راه رسیدن به هدف نهایی است.(به فصل چهارم کتاب توهم بی خدایی نوشته سید احمد الحسن، مراجعه شود.)

پس عقل سالم، ندیدن را دلیلی بر نبودن نمیداند بلکه مشاهده هر اثر و تاثیر، آن را به سوی علت یابی در پس این تاثیرات میکند.

از موارد بسیار تاثیر گذار در مقابله با عوامل مهاجم در رقابت های ژنتیکی، سیستم ایمنی میزبان است. در قسمت پنجم این سلسله مباحث، به طور مفصل در مورد سیستم ایمنی و روش های تقویت آن، صحبت شد. ولی آیا فردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، دستش در رقابت با ویروس ها وباکتری ها و دیگر موارد بیماری زا بسته است؟

پیشرفت های عظیم علم پزشکی و روش های نوین درمانی، جواب رامنفیمیکند. دست انسان های امروزهر چقدر هم بدن ضعیفی داشته باشند، بسته نیست؛ بلکه علوم جدید میرود تا با ییچیده ترین روش های اکتشافی، از روش های نوین مانند سلول های بنیادی(قسمت هشتم این سلسله مباحث) و حتی تولید مغزمصنوعی، قدرتی دو چندان را به افراد ناتوان بدهد. در این تلاش بی وقفه با باز شدن درهایی که سالهای قبل اصلا قابل تصور نبود، روش های مختلف بازی و پردازش سیستم ایمنی گامی بلندی است، و همه آنها تلاشی مصنوعی از طرف انسان برای تقویت و اجرای خواسته هایی است که به صورت طبیعی وجود ندارد.

و این، در حقیقت انتخابی است که فراتر از انتخاب طبیعی، کوشش میکند نقش ساخته های دست بشر را بر عالم ما مسلط کند و نقش انسان را به عنوان تعیین کننده مسیر کیهان و زندگی خود مشخص کند.(گمان میکنی جرمی کوچکی؟! در حالی که جهانی بزرگتر در درون توست)و این تلاش هاست که در کنار کشفیات جدید فیزیک کوانتوم مانند آزمون ذهنی گربه شرودینگر و یا عدم قطعیت هایزنبرگ، از انسان، موجودی مختار و توانمند میسازد که آینده بشریت به دست خود اوست.

نقش تکامل مادی در کشف روش های جدید درمانی

دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [11.04.20 01:37]
در رقابت تکاملی و ژنتیکی بقا، سیستم ایمنی بدن میزبان در مواجهه با عامل بیماری زا موادی را تولید میکند که به جنگ با ویروس و باکتری میرود. از خصوصویات سیستم ایمنی مهره داران، توانایی ایجاد حافظه ایمنی است. این حافظه ایمنی سبب می شود بدن میزبان در برابر تهاجم دوباره ویروس یا باکتری و دیگر عوامل بیماری زا مقاوم باشد. همه ما با بیماری هایی- که ایجاد ایمنی میکند- آشنا هستیم مثلا اگر کسی سرخک یا اوریون بگیرد تا پایان عمر علیه این بیماری ها مقاوم می شود. از همین فرایند در تولید واکسن هم استفاده میشود یعنی یک قطعه از عامل بیماری زا یا عامل بیماری زای ضعیف شده به داخل بدن میزبان وارد میشود و بدن میزبان با تولید حافظه ایمنی، علیه آن عامل بیماری زا، فرد را برای همیشه از ابتلا به آن، دور میکند. در این فرایند، عامل بیماری زا هم آرام نخواهد نشست و با ایجاد تغییرات ساختاری در بدن خود میتواند از دست سیستم ایمنی فرد، بگریزد و این حالت را در ویروس های جدیدی که در دهه های اخیر وارد زندگی انسان شده است مانند ویروس ایدز، مشاهده می کنیم.
هر کنش از طرف عامل بیماری زا یا سیستم ایمنی با واکنش از طرف رقیب ،مواجه میشود و آن را مقاوم تر میکند.

در این تلاش طبیعی، نقش تلاش مصنوعی و دلخواه انسان بسیار تاثیرگذار است علاوه بر تولید واکسن، انسان امروز با جمع آوری یا تولید آنتی بادی ها به جنگ با عوامل بیماری زا پرداخته است. انسان امروز با کمک پیشرفته ترین وسایل جمع آوری سلول ها و آنتی بادی ها میتواند پلاسما، سلول و حتی یک آنتی بادی خاص را از بدن فرد بیمار بیرون بکشد و آن را به بدن فرد نیازمند تزریق کند. و حتی از این هم فراتر رفته است به طوری که در بسیاری موارد، قادر است از روی آنتی بادی های پروتئینی، آنتی بادی های مصنوعی در مقادیر بسیار زیاد تولید کند(آنتی بادی بادی های منوکلونال) و امروز نقش این آنتی بادی های منوکلونال در درمان سخت ترین بیماری ها واضح است (از ریتوکسیماب و اوکرلیزوماب در بیماری ام اس تا درمان بسیاری از التهاب های خود ایمن در قسمت های دیگر بدن تا درمان بیماری های کشنده ای مانند انسفالیت یا التهاب مغزی خود ایمن)

مشخص است این آنتی بادی ها می توانند علیه ویروس یا باکتری مهاجم هم عمل کنند نمونه آن، تاثیر نسبی برخی از این آنتی بادی ها(تاسی لیزوماب) در درمان عفونت ویروسی جدید با کرونا ویروس بوده است.

اخیرا هم استفاده از آنتی بادی های تولید شده در فرد درمان شده از عفونت ویروس کرونا در تعدادی از بیماران، نتایج خوبی داشته است. ولی آنچه نباید از نظر دور کرد، توانایی عامل بیماریزا در ایجاد جهش های جدید در برابر همه روش های درمانی ماست به طوری که قبلا طی مقاله ای بیان شد در حال حاضر هشت نوع ویروس کرونا در کشور آمریکا شناسایی شده است! یعنی اگر روش های درمانی شما علیه یکی از این ویروس ها موثر باشد ممکن است اصلا روی ویروس های دیگر موثر نباشد.

پس باید به قدرت ژنهای خودخواه در تکامل خودش، آگاه بود. هر نوع اطمینان و آرامش بی مورد و فکر به تولید بیشتر و اقتصاد پویا در شرایط حاضر میتواند به قیمت جان میلیون ها انسان تمام شود.

ندیدن ویروس و ندیدن فرایندهای پیچیده تکاملی آن در رویارویی با درمان های حاضر، وجود ویروس را منتفی نمی کند بلکه باید با دیدن تاثیرات کشنده ویروس در این رقابت تکاملی باز و پیچیده، بسیار هوشیار و آگاه بود.

دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [12.04.20 13:41]
وقتی فهمیدی خطا کردی، برگرد، اصرار بر خطا خطای بزرگتری است!
آیا کرونا عذاب الهی است؟(کاری از دکتر زینب شمری)

شاید این قسمت بر بقیه زندگی تو و آینده آن، تاثیر داشته باشد!

یک اتفاق کوچک ممکن است تاثیر بزرگی داشته باشد مثلا ورق زدن یک برگه در کتاب ممکن است تاثیر زیادی بر همه کیهان داشته باشد!

اتفاقی در یک گوشه زندگی تو میتواند همه زندگی تو را تحت تاثیر قرار دهد مثلا بال زدن یک پروانه در برزیل، ممکن است تغییرات زیادی در تگزاس ایجاد کند.

این، تاثیر پروانه ای نامیده می‌شود

خوش آمدید به برنامه قهوه من.
من زینب شمری هستم و میخواهم در این قسمت به این سوال پاسخ دهم: آیا کرونا عذاب الهی است یا نه و ببینیم تاثیر پروانه ای چیست؟

تأثیر پروانه ای را دانشمند آب وهوا ادوارد لورانتس در سال1961 مطرح کرد و گفت آیا بال زدن پروانه ای در برزیل باعث تاثیراتی در ایالت تگزاس میشود یا نه؟ این اثر می گوید تغییر جزیی در شرایط دینامیکی اولیه، میتواند به نتایج وسیع و پیش بینی نشده در مناطق دور دست منجر شود. او از ماشین حساب عددی استفاده کرد تا پیشگویی بعدی را حدس بزند
در محاسبه اولیه به عدد 0.506 رسید که با مقدار دقیق محاسبات بعدی یعنی 0.506127 اندکی متفاوت بود.
و او به نتیجه و سناریویی کاملا متفاوت رسید.... (لورنتس در پژوهش بر روی مدل ریاضی بسیار ساده‌ای از آب و هوای جو زمین، به معادلهٔ دیفرانسیل غیرقابل حل رسید. وی برای حل این معادله از روش‌های عددی به کمک رایانه بهره جست. او برای این‌که بتواند این کار را در روزهای متوالی انجام دهد، نتیجه آخرین خروجی یک روز را به عنوان شرایط اولیه روز بعد وارد می‌کرد. لورنتس در نهایت مشاهده کرد که نتیجه شبیه‌سازی‌های مختلف با شرایط اولیه یکسان با هم کاملاً متفاوت است. بررسی خروجی چاپ شده رایانه نشان داده که رویال مک‌بی (Royal McBee)، رایانه‌ای که لورنتس از آن استفاده می‌کرد، خروجی را تا ۴ رقم اعشار گرد می‌کند. از آنجایی که محاسبات داخل این رایانه با ۶ رقم اعشار صورت می‌گرفت، از بین رفتن دو رقم آخر باعث چنین تأثیری شده بود. مقدار تغییرات در عمل گردکردن نزدیک به اثر بال‌زدن یک پروانه‌است. این واقعیت غیرممکن بودن پیش‌بینی آب و هوا در دراز مدت را نشان می‌دهد.)

اختلاف در عددها بسیار اندک بود. با مشاهده این اثر، نتیجه گیری شد تاثیرات انسان بر طبیعت زیاد است، مانند صنعت، که منجر به آزاد شدن دی اکسید کربن در جو میشود و باعث تغییرات در لایه جو و زمین میشود پس انسان می‌تواند بر محیط خود تاثیر بگذارد؛ چه به صورت مادی، روحی یا نفسانی
می تواند طی یک روز تاثیر عصبی بر اطرافیان داشته باشی و روز تو را سیاه کند! و نیز یک کلام زیبا مثلا از امام علی و یا رویارو شدن با فقیران و یتیمان و کمک به آنها می تواند شکل زندگی روز را زیبا کند.

امروز با مشکل بزرگ ویروس کرونا مواجه هستیم. آیا عذاب الهی یا تکامل بیولوژیک است؟

در قسمت قبلی به طور مفصل در مورد ویروس کرونا صحبت شد و دیدیم که محصول تکاملی، در ضمن نظریه تکامل است(در این مورد به مقاله مجله نیچر- که در کانال دکتر سید سلمان فاطمی منتشر شد- مراجعه شود) ولی آیا هدف دیگری از آن وجود ندارد؟

اگر با چوب و میخ، صندلی ای درست شود هدف از صندلی آن است که رویش بنشینی. به همین ترتیب اگر تکاملی طبیعی رخ دهد و باعث جهشی در یک ویروس شود، این جهش، علت و هدفی در پس آن هست.(نگاه خالص و خیره ماندن بر حوادث عالم مادی، و دور ماندن از علل ایجاد کننده آن؛ چه علت فاعلی یا علت غایی، کاری است که یک موجود ساده لوح و محدود انجام می دهد.

در پس حوادث روزمره زندگی ما نه تنها علت فاعلی مشخصی وجود دارد- که امروز دانشمندان فیزیک را به دلیلی ناتوانیشان در مشخص کرن آن در عالم مادی، به سوی نظریه چند جهانی کشانده است بلکه علت غایی خاصی هم هست یعنی همانطور که هدف غایی از صندلی، نشستن بر آن است در پس حوادث روزانه زندگی ما هم هدفی غایی مثلا آگاه کردن مردم به حادثه ای که در همین نزدیکی ها رخ داده است می باشد.)

در کتاب های مقدس آسمانی، بیاناتی در مورد آخرالزمان هست و می‌گوید طاعون و بیماری در میان مردم شایع می‌شود

در آن زمان در زمین گرسنگی شایع می شود و وبا یا طوفان یا بیماری یا ملخ ها یا خونریزی ایجاد شود یا در آن زمان، دشمنان آنها را در زمین شهرهایشان در هجوم و هر بیماری، محاصره می‌کنند.) انجیل- سفر ملوک- 1:37

از امام باقر ع روایت است: (بدانید قائم ع، مگر در زمان ترس شدید و زلزله ها و فتنه و بلایا و طاعونی که مردم را می زند، نمی آید) غیبت نعمانی جلد یک

ویروس کرونا عذاب الهی است
خدا اینگونه نکرد ما اینگونه کردیم!

دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [12.04.20 13:41]
ولی بحث دیگری هست: آیا خدای مهربان کسی را عذاب می کند؟ علت اینکه عذاب فرود می آید چیست؟
(دروازه های عذاب را انسان خودش با کارهایش، به روی خود باز میکند. این مساله اسباب و مسببات است.
ارتباطی بین خدا و فروفرستادن عذاب به معنی فعلی مستقیم، وجود ندارد و آن، کاملا مانند بارانی است که وقتی همه اسباب آن فراهم باشد می‌بارد و مردم آن را فرو می فرستند.)( احمد الحسن)

خدا می تواند از آن مانع شود یا آن را متوقف سازد ولی این نیازمند اعجاز است ولی معجزه به صورت کور و بی هدف، نمی آید. پس این عذاب الهی، نتیجه کارهای خود ماست. چگونه میتوانیم عذاب خود را از میان ببریم تا حال ما به حال خوب، تبدیل شود؟

دو راه وجود دارد:

(خدا آنها را عذاب نمی کند در حالی که تو در میان آنها هستی و خدا آنها را عذاب نمیکند در حالی که بخشایش می‌خواهند)

تو در میان آنها هستی یعنی رسول یا خلیفه یا مهدی یعنی اگر تو از آنها دفاع کنی و بخواهی اذیت و آزار از آنها برداشته شود، خدا میتواند عذاب را از آنها بردارد

و راه دوم اینکه آنها درحال استغفار باشند و این استغفار اینطور نیست که بگویی استغفر الله، بلکه معنی این است که وقتی کسی خطا یا گناهی می کند و این گناه، دروازه عذاب را بر او باز می کند، استغفار یعنی اینکه مردم از آن گناه یا خطا برگردند و کلمات، بدون عمل فایده ای ندارد و اگر کسی، کس دیگری را آزار دهد باید از او بخواهد او را ببخشد و کلام کافی نیست.

(با توبه ای راستین، به درگه خدا توبه کنید) و اینها با کار است و فقط سخن نیست و این راه دوم بر طرف شدن عذاب است و قرآن می‌فرماید: (ما کسی را عذاب نمی‌کنیم تا آنکه رسولی را بفرستیم) و همانطور که قرآن مانند جریان خورشید و ماه در جریان است، این آیه در زمان مهدی و احمد الحسن علیه السلام هم هست.

این شبکه برهمه ادیان و حتی بی دین ها و بی خدایان باز است و می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند و این شبکه از ابتدا به روی همه ادیان و علما و حتی بی دین ها باز بوده است پس همه می‌توانند بیایند.

مهم نیست افکار و عقاید تو چیست بلکه بحث و پژوهش و تفکر در افکار دیگران مهم است پس امروز به سایت almahdyoon.com بیا و این آغاز امری جدید در زندگی توست، مانند بال زدن یک پروانه!

ممنون از پیگیری شما ان شاءالله در قسمت بعد شما را ببینم. https://www.youtube.com/watch?v=ChQFwChKPWw&fbclid=IwAR3dIyRhDhCn1V_XKQ7Rijg37LU4MgCswOZwJp91qoHjz-XcQAxIW8n97V8 @salmanfatemi
@

دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [20.04.20 10:23]
تحقیقات انجام شده در آمریکا همچنین نشان می‌دهد که دست کم ۴۰ درصد افرادی که بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده و زیر دستگاه‌های تنفسی قرار گرفته بودند پس از نجات یافتن از بیماری نیاز به معاینه توسط متخصصان مغز و اعصاب نیاز پیدا کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا اختلالات عصبی ناشی از ویروس کرونا چه مدت زمانی به طول خواهد انجامید و آیا بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و دریافت داروهایی ویژه در این بخش می‌تواند در ایجاد اختلالات نقش داشته باشد یا خیر.

اما آنچه متخصصان مغز و اعصاب بر آن تاکید دارند این است که بازگشت به وضعیت عادی برای بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» که دچار اختلالات مغزی شده‌اند بیشتر از بیمارانی که از حملات و سکته‌های قلبی یا مغزی نجات یافته‌اند، به زمان نیاز دارد.

تکامل مداومنقش انتخاب از طرف محیط، نهوش مصنوعی و کشف زبان هایحقیقت تنها چیزی است که شاکودکان خود را مشابه خود تدرگیری قلب در بیماری ویرامیوتروفیک لترال اسکلروسکته مغزیارتقا و تکامل سنت آفرینش باهوش ترین و با کیفیت تریمنبع هوشیاری در کجاست؟ قتا بحر یفعل ما یشانقش غذاها و موجودات درياهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت نهمکجای مغز مسئول پردازش تجذرات کوانتومی زیر اتمی قانسانیت در هم تنیده و متصسردرد سکه ایارزش حقیقی زبان قسمت دومبحثی درباره هوش و تفاوتهمکانیزمهای دفاعی در برابتاثیر گیاه خواری بر رشد ونوار مغزی روشی مهم در تشخهوش مصنوعی درمانگر کامپیحس و ادراک قسمت سی و هشتمروبات های ریز در درمان بیگیلگمش باستانی کیستاینکه به خاطرخودت زندگی شباهت مغز با کیهان مادیاز تلسکوپ گالیله تا تلسکبرای خودآگاه بودن تو بایمحدودیت های حافظه و حافظتاثیر احتمالی عصاره تغلیهدف یکسان، در مسیرهای متخورشید مصنوعیریاضیات یک حس جدید استاگر با مطالعه فیزیک کوانعلم به ما کمک میکند تا مواز تکینگی تا مغز از مغز تفیزیکدانان ماشینی برای تبررسي علل احتمالي تغيير مراحل ارتقای پله پله کیهچیزی شبیه نور تو نیستتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین کادو برابر شدن خطر مرگ و میپروژه ی ژنوم انسانیرساناها و ابر رساناها و عابزار بقا از نخستین همانعضلانی که طی سخن گفتن چقداز تکینگی تا مغز از مغز تقارچ بی مغز در خدمت موجودتفاوت ها و تمایزها کلید بمعادله ها فقط بخش خسته کننگاه حقیقی نگاه به درون اتازه های بیماری پارکینسوواکسن کرونا از حقیقت تاتدانشمندان تغییر میدان مغآیا هوش مصنوعی زندگی بشرزبان مشترک ژنتیکی موجوداابزار بقای موجود زنده از استیفن هاوکینگ در مورد هلزوم سازگاری قانون مجازاتمدن پیشرفته ی پیشینیانمغز انسان رو به کوچکتر شدچرا پس از بیدار شدن از خوتغییر الگوی رشد مغزی با زورزش در کمر دردداستانها و مفاهیمی اشتباآیا تکامل و تغییرات ژنتیسفر دشوار اکتشافابزارهای بقا ازنخستین همبلعیدن ستاره توسط سیاهچامنابع انرژی از نفت و گاز توهم لیلیپوتی(ریزبینی)مغزتان را در جوانی سیم کشنظریه ی ریسمانجهان در حال نوسان و چرخشژنهای هوش ، کدامنددرمان های علامتی در ام اسآب زندگی است قسمت سومسندرم گیلن باره به دنبال احساسات کاذببیماری اضطراب عمومیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل چشمنقش اتصالات بین سلولهای هوش مصنوعی گوگل به کمک تشحقیقت خواب و رویاکوری گذرای ناشی از موبایدرگیری مغز در بیماری کویامید نیکو داشته باش تا آنسانسور از روی قصد بسیاری ارتوکين تراپی روشی جديد بار بزرگ ایستادن بر دو پامنبع هوشیاری در کجاست؟(قتاثیر مشاهده بر واقعیت بنقش غذاها و موجودات درياهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت چهارمکرونا چه بر سر مغز می آوررفتار اجتماعی انسان، حاصانعطاف پذیری مکانیسمی علسرعت فکر کردن چگونه استارزش حقیقی زبان قسمت سومبحثی درباره هوش و تفاوتهما انسانها چه اندازه نزدتاثیر گیاه خواری بر رشد ونورون هاي مصنوعی می توانهوش مصنوعی درخدمت خلق وححس و ادراک قسمت سی و ششمروح رهاییگیاه خواری و گوشت خوار کداینکه خانواده ات سالم باشباهت کیهان و مغزاز تکنیکی تا مغز از مغز تبرخی ملاحظات در تشنج های مخچه فراتر از حفظ تعادلتاثیر ترکیبات استاتین (سهدف از تکامل مغزخانواده پایدارپیموزایدریسدیپلام تنها داروی تایاگر تلاش انسان امروز براعلایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تفرگشت و تکامل تصادفی محض بررسی و اپروچ جدید بر بیممرز مرگ و زندگی کجاستنکاتی در مورد تشنجتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین کا و استخواندو سوی واقعیتپرواز از نیویورک تا لوس آرشته نوروایمونولوژی و نقابزار بقا از نخستین همانغیرقابل دیدن کردن مادهاز تکینگی تا مغز- از مغز قبل از آغازتفاوت های بین زن و مرد فقمعجزه ی علم در کنترل کروننگاهی بر قدرت بینایی دراتبدیل تراکت صوتی مصنوعی واکسن کرونا ساخته شده تودانشمندان روش هاي جدیدی آیا هوش ارثی دریافتی از پزبان چهار حرفی حیات زمینابزار بقای موجود زنده از استیفن هاوکینگ در تفسیر مقاومت به عوارض فشار خون تمدن بشری و مغز اخلاقیمغز ایندگان چگونه استچرا بیماری های تخریبی مغتغییر زودتر اتصالات مغزیوزن حقیقی معرفت و شناختدر مانهای کمر دردآیا جنین انسان، هوشمندی سفرنامه سفر به بم و جنوب ابزارهای بقای موجود زندهبه مغز خزندگان خودت اجازمنابع انرژی از نفت و گاز توهم چیستمغزتان را در جوانی سیمکشنظریه تکامل در درمان بیمجهش های ژنتیکی مفید در ساژنهای حاکم بر انسان و انسدرمان ژنتیکی برای نوآوریآزمون ذهنی گربه شرودینگرسندرم پیریفورمیساخلاق و علوم اعصاببیماری بیش فعالیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل ابزار هوش ، راه پر نقش تیروئید در تکامل مغزهوش مصنوعی گوگل به کمک تشحقیقت راستین انسان علم بکی غایب شدی تا نیازمند دلدرگیری مغز در بیماران مبامید درمان کرونا با همانسانسور بر بسیاری از حقایارتباط میکروب روده و پاربار سنین ابزار هوشمندی امنبع خواب و رویاتاثیر نگاه ناظر هوشیار بنقش غذاها و موجودات درياهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت نوزدهمکریستال زمان(قسمت اولرقیبی قدرتمند در برابر ماولین مورد PML به دنبال تکشلیک فراموشیارزش خود را چگونه میشناسبحثی درباره هوش و تفاوتهما انسانها چه اندازه نزدتاثیر گیاه خواری بر رشد ونورون های ردیاب حافظههوش مصنوعی ساخته هوش طبیحس و ادراک قسمت سیزدهمروزه داری متناوب، مغز را گالکانزوماب، دارویی جدیاینترنت بدون فیلتر ماهواشباهت زیاد بین سلول هاي عبرخی مرزهای اخلاق و علوم مخچه ، فراتر از حفظ تعادلتاثیر دوپامین و سروتونینهدف از خلقت رسیدن به ابزاخارق العاده و استثنایی بپیموزایدریشه های مشترک حیاتاپی ژنتیکعلایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تفراموش کارها باهوش تر هسبررسی ژنها در تشخیص بیمامرز بین انسان و حیوان کجاچگونه مولکول های دی ان ایتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین کا در سبزیجاتدوچرخه سواری ورزشی سبک و پرورش مغز مینیاتوری انسارشد مغز فرایندی پیچیده اابزار بقا از نخستین همانمقالاتاز تکینگی تا مغز- از مغز قبل از انفجار بزرگتفاوت های تکاملی در مغز ومغز فکر میکند مرگ برای دینگاهی بر توانایی اجزاي بتبدیل سلولهای محافط به سواکسن ایرانی کرونا تولیددانشمندان روشی برای تبدیآیا هوش سریعی که بدون احسزبان و کلمه حتی برای کسانابزار بقای موجود زنده از استخوان های کشف شده، ممکمقابله با کرونا با علم استمدنی قدیمی در شمال خلیج مغز ابزار بقای برتر مادیچرا حیوانات سخن نمی گوینتغییر عمودی سر انسان از پوزوز گوشدر محل کار ارزش خودت را بآیا جهان ذهن و افکار ما مسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزارهای بقای از نخستین به بالا بر ستارگان نگاه کمنابع انرژی از نفت و گاز توهمات و شناخت حقیقتنقش قهوه در سلامتینظریه تکامل در درمان بیمجهش های ژنتیکی غیر تصادفکلرال هیدرات برای خواباندرمان ام اس(مولتیپل اسکلآسيب میکروواسکولاریا آسسوپاپ ها یا ترانزیستورهااخلاق پایه تکامل و فرهنگبیماری تی تی پیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل داروینی هنوز در حانقش حفاظتی مولکول جدید دهوش مصنوعی الفاگوحقایق ممکن و غیر ممکنکیهان خود را طراحی میکنددرگیری مغزی در سندرم کووامگا سه عامل مهم سلامتساخت شبکه عصبی مصنوعی با ارتباط ماده و انرژیبارداری بدون رحممنحنی که ارتباط بین معرفتاثیر نگاه و مشاهده ناظر نقشه مغزی هر فرد منحصر بههوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت هفتمکریستال زمان(قسمت دوم)رموزی از نخستین تمدن بشراولین مورد پیوند سر در انشلیک فراموشیاز نخستین همانند سازها تبحثی درباره هوش و تفاوتهما اکنون میدانیم فضا خالتاثیر گیاه خواری بر رشد ونوروپلاستیسیتی چیستهوش احساسیحس و ادراک قسمت ششمروزه داری و بیمار ی ام اس گامی در درمان بیماریهای ایندرالشباهت زیاد بین سلول هاي عبرخی نکات از گاید لاین پرمخچه ابزاري که وظیفه آن فتاثیر دپاکین بر بیماری مهر حرکت خمیده می شود و هر خبر مهم تلسکوپ هابلپیچیدگی های مغزمگسرژیم های غذایی و نقش مهم ابزار هوش در حال ارتقا ازعلت خواب آلودگی بعد از خواز تکینگی تا مغز از مغز تفراموشی همیشه هم بد نیستبررسی سیستم تعادلی بدن امزایای شکلات تلخ برای سلچگونه مغز پیش انسان یا همتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین دی گنجینه ای بزرديدن با چشم بسته در خواب آلودگی هوا و ویروس کرونارشد مغز علت تمایل انسان بابزار بقا از نخستین همانتاثیر ویتامین دی بر بیمااز تکینگی تا مغز- از مغزتقدم زدن و حرکت دید را تغیتفاوت های زبانی سرمنشا تمغز قلبچالش دیدگاه های سنتی در بتداخل مرزها و صفات با بینواکسن اسپایکوژنداروهای مصرفی در ام اسآیا هشیاری کوانتومی وجودزبان و بیان نتیجه ساختماابزار بقای موجود زنده از استروژن مانند سپر زنان دملاحظه های اخلاقی دربارهتمساح حد واسط میان مغز کومغز ابزار برتر بقاچرا حجم مغز گونه انسان درتغییرات منطقه بویایی مغزیک پیشنهاد خوب برای آسان در چه مرحله ای از خواب ، رآیا جهش های ژنتیکی، ویروسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزارهای دفاعی و بقای موبه خودت مغرور نشومنابع انرژی از نفت و گاز توپیراماتنقش مهاجرت در توسعه نسل انظریه تکامل در درمان بیمجهشهای مفید و ذکاوتی که دکمردرددرمان تومورهای مغزی با اآسیب ها ناشی از آلودگی هوسوپاپ ها یا ترانزیستورهااختلال خواب فرد را مستعد بیماری دویکبیماری دیستروفی میوتونیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل داروینی هنوز در حانقش حیاتی تلومر دی ان آ دهوش مصنوعی از عروسک های بحمله ویروس کرونا به مغزکیهانِ هوشیارِ در حال یادرگیری مغزی در سندرم کووامروز دانش ژنتیک هیچ ابهساخت شبکه عصبی با الفبای ارتباط متقابل با همه ی حیبازگشت از آثار به سوی خدامنشأ اطلاعات و آموخته ها تاثیر نگاه انسان بر رفتانقشه های مغزی جدید با جزیهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت هفدهمکریستال زمان(قسمت سوم)رمز و رازهای ارتباط غیر کاولین هیبرید بین انسان و شنا در ابهای گرم جنوب نیااز نخستین همانند سازها تبحثی درباره احساسات متفاما با کمک مغز خود مختاريمتاثیر گیاه خواری بر رشد ونوروز یا روز پایانیهوش احساسیحس و ادراک سی و هفتمروزه داری سلول های بنیادگامی در درمان بیماریهای ایا کوچک شدن مغزانسان الشرکت نورالینک ویدیویی ازاز تکینگی تا مغز و از مغز برخی نرمش های گردنمدل همه جانبه نگر ژنرالیتاثیر داروهای ضد التهاب هرچیز با یک تاب تبدیل به خدا موجود استپیچیدگی های مغزی در درک زرژیم های غذایی و نقش مهم ابزار بقا از نخستین همانعماد الدین نسیمی قربانی از تکینگی تا مغز از مغز تفرایند پیچیده ی خونرسانیبررسی علل کمر درد در میانمسیر دشوار تکامل و ارتقاچگونه هموساپينس بر زمین تاثیر درجه حرارت بر عملکویروس مصنوعیدی متیل فومارات(زادیوا)(آلزایمرزمین زیر خلیج فارس تمدنی ابزار بقا از نخستین همانصفحه اصلیاز تکینگی تا مغز، از مغز قدرت انسان در نگاه به ابعتفاوتهای جنسیتی راهی برامغز ما کوچکتر از نیم نقطهچاالش ها در تعیین منبع هوتروس جریان انرژیواکسن اسپایکوژن ضد کروناداروهای ام اسآیا واکنش های یاد گرفته وزبان و بیان، در سایه پیشرابزار بقای موجود زنده از اسرار آفرینش در موجملاحظات بیهوشی قبل از جرتنفس هوازی و میتوکندریمغز از بسیاری حقایق می گرچرا خشونت و تعصبتغییرات آب و هوایی که به یک آلل ژنتیکی که از نئانددر هم تنیدگی مرزها و بی مآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجسفرنامه سفر به بم و جنوب اتفاق و تصادفبه زودی شبکه مغزی به جای منابع انرژی از نفت و گاز توانایی مغز و دیگر اجزای نقش میدان مغناطیسی زمین هفت چیز که عملکرد مغز تو جهشهای مفید و ذکاوتی که دکمردرد ناشی از تنگی کانادرمان تشنجآشنا پنداریسوپاپ ها یا ترانزیستورهااختلال در شناسایی حروف و بیماری ضعف عضلات نزدیک بمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل داروینی هنوز در حانقش خرچنگ های نعل اسبی درهوش مصنوعی از عروسک های بحمایت از طبیعتکیست کلوئید بطن سومدرگیری اعصاب به علت میتوانفجار و توقف تکاملی نشاساختار شبکه های مغزی ثابارتباط چاقی و کاهش قدرت ببازگشت به ریشه های تکاملمهندسی ژنتیک در حال تلاش تاثیر نگاه انسان بر رفتانقص در تشخیص هیجانات عامهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک قسمت هجدهمکشف مکانیسم عصبی خوانش پرمز بقای جهش ژنتیکیاولین تصویر در تاریخ از سشناخت و معرفت، و نقش آن داز نخستین همانند سازها تبحثی درباره احساساتی غیرما تحت کنترل ژنها هستیم ینوشیدن چای برای مغز مفید هوش عاطفی بیشتر در زنانحس و ادراک- قسمت بیست و پروش مقابله مغز با محدودیگاهی لازم است برای فهم و ایا این جمله درست است کسیشش مرحله تکامل چشماز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی یونها و مولکول های ممدل های ریز مغز مینی برینتاثیر داروی ضد تشنج سدیم هزینه ای که برای اندیشیدخطا در محاسبات چیزی کاملپیوند مغز و سر و چالشهای رژیم ضد التهابیابزار بقا از نخستین همانعوامل موثر در پیدایش زبااز تکینگی تا مغز از مغز تفرایند تکامل و دشواری هابزرگ شدن مغز محدود به دورمسئول صیانت از عقیده کیسچگونه واکسن کرونا را توزتاثیر درجه حرارت بر عملکویرایش DNA جنین انسان، بردید تو همیشه محدود به مقدآمارهای ارائه شده در سطح زمان واقعیت است یا توهمابزار بقا از نخستین همانسوالات پزشکیاز تکینگی تا مغز، از مغز لمس کوانتومیتقلید مرحله ای نسبتا پیشمغز مادران و کودکان در زمناتوانی از درمان برخی ویتری فلوپرازینواکسن دیگر کرونا ساخته شداروهای تغییر دهنده ی سیآیا یک، وجود داردزبان و تکلم برخی بیماریهابزار بقای موجود زنده از اسرار بازسازی اندام هاممانتین یا آلزیکسا یا ابتنفس هوازی و میتوکندریمغز به تنهایی برای فرهنگ چرا در مغز انسان، فرورفتتغییرات تکاملی سر انسان یک جهش ممکن است ذهن انساندر هم تنیدگی کوانتومی و پآیا خداباوری محصول تکاملسفری به آغاز کیهاناتوبان اطلاعات و پلِ بینبه زیر پای خود نگاه نکن بمنابع بی نهایت انرژی در دتوازن مهمتر از فعالیت زینقش محیط زندگی و مهاجرت دهفت سین یادگاری از میراث جواب دانشمند سوال کننده کمردرد و علل آندرمان جدید میگرن با انتی آغاز فصل سرما و دوباره تکسودمندی موجودات ابزی بر اختلال در شناسایی حروف و اختلالات مخچهبیماریهای تحلیل عضلانی امنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل داروینی هنوز در حانقش داروهاي مختلف معروف هوش مصنوعی از عروسک بازی حوادث روزگار از جمله ویرکاهش مرگ و میر ناشی از ابدرختان اشعار زمینانواع سکته های مغزیسازگاری با محیط بین اجزاارتباط هوش ساختار مغز و ژبازخورد یا فیدبکمولتیپل اسکلروز در زنان تاثیر ویتامین دی بر بیمانقطه بی بازگشتهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک قسمت هشتمکشف مکانیسمی پیچیده در بروی و منیزیم در تقویت استاولین سلول مصنوعیشناسایی تاریخچه ی تکاملیاز نخستین همانند سازها تبخش فراموش شده ی حافظهماه رجبنوعی سکته مغزی ، وحشتناک هوش عاطفی در زنان بیشتر احساسیت روانی متفاوتروش های صرفه جویی در ایجاگاهی مغز بزرگ چالش استایا ابزار هوشمندی یا مغز ششمین کنگره بین المللی ساز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی اثرات مضر ویتامین دمدیریت اینترنت بر جنگتاثیر درجه حرارت بر عملکهزینه سنگین انسان در ازاخطا در محاسبات چیزی کاملپیوند اندام از حیوانات برژیم غذایی حاوی تخم مرغ وابزار بقا از نخستین همانعوامل ایجاد لغت انسانی و از تکینگی تا مغز از مغز تفرایند حذف برخی اجزای مغبزرگ شدن تقریبا ناگهانی مسئولیت جدیدچگونه آن شکری که می خوریمتاثیر درجه حرارت بر عملکواقعیت فیزیکی، تابعی از دژا وو یا اشنا پنداریآن چیزی که ما جریان زمان زمان شگفت انگیزابزار بقا از نخستین همانپیامهای کاربراناز تکینگی تا مغز، از مغز لوب فرونتال یا پیشانی مغتقلید از روی طبیعتمغز چون ابزار هوش است دلیناتوانی در شناسایی چهره تری فلوپرازینواکسن دیگری ضد کرونا از دداروهای ضد بیماری ام اس وآیا کیهان می تواند یک شبیزبان و شناخت حقیقت قسمت چابزار بقای موجود زنده از اصل بازخوردمنابع انرژي پاک سرچشمه حتنفس بدون اکسیژنمغز برای فراموشی بیشتر کچراروياها را به یاد نمی آثبت امواج الکتریکی در عصیک رژیم غذایی جدید، می تودر هم تنیدگی کوانتومی و دآیا دلفین ها می تواند از سقوط درون جاذبه ای خاص، چاتوسوکسیمایدبوزون هیگز چیستمناطق خاصی از مغز در جستجتوسعه هوش مصنوعی قادر اسنقش نگاه از پایین یا نگاههم نوع خواری در میان پیشیجاذبه و نقش آن در شکلگیریکمردرد با پوشیدن کفش منادرمان جدید کنترل مولتیپلإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَسیلی محکم محیط زیست بر اناختلالات حرکتی در انسانبیهوش کردن در جراحی و بیممنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل زباننقش ذهن و شناخت در حوادث هوش مصنوعی از عروسک بازی حافظه و اطلاعات در کجاست کاهش التهاب ناشی از بیمادرد باسن و پا به دلیل کاهانگشت ماشه ایستون فقرات انسان دو پا جلارتباط انسانی، محدود به بازسازي مغز و نخاع چالشی مواد کوانتومی جدید، ممکنتاثیر ویروس کرونا بر مغز چند نرمش مفید برای کمردرهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک قسمت پنجمکشف ارتباط جدیدی از ارتبرویا و خبر از آیندهاوکرلیزوماب داروی جدید ششناسایی سلول های ایمنی ااز نشانه ها و آثار درک شدبخش بزرگی حس و ادراک ما اماپروتیلینتاثیر گیاه خواری بر رشد ونیکولا تسلاهوش عاطفی در زنان بیشتر اخفاش با شیوع همه گیری جدیروش هایی ساده برای کاهش اگذر زمان کاملا وابسته به ایا بیماری ام اس (مولتیپصرع و درمان های آناز تکینگی تا مغز از مغز تفلج نخاعی با الکترودهای برخی اختلالات عصبی مثانهمدارک ژنتیکی چگونه انسانتاثیر درجه حرارت بر عملکهزاران سال چشم های بینا وخطر آلودگی هواپیوند سر آیا ممکن استرژیم غذایی ضد التهابیابزار بقا از نخستین همانعواملی که برای ظهور لغت ااز تکینگی تا مغز از مغز تفرد حساس از نظر عاطفی و ببزرگترین خطایی که مردم ممستند جهان متصلچگونه انتظارات بر ادراک تاثیر درجه حرارت بر عملکواقعیت چیستدژاوو یا آشناپنداریآنچه واقعیت تصور میکنیم زندگی هوشمند در خارج از زابزار بقا از نخستین همانسایتهای دیگراز تکینگی تا مغز، از مغز لوتیراستامتقویت استخوان در گرو تغذمغز چگونه صداها را فیلتر نبرو و انرژی مداومتسلیم شدن از نورون شروع مواکسن سرطانداروی فامپیریدین یا نورلآیا گذشته، امروز وآینده زبان و شناخت حقیقت قسمت اابزار بقای موجود زنده از اصول توسعه ی یک ذهن کاملمنابع انرژی از نفت و گاز تو یک معجزه ایمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟چراروياها را به یاد نمی آجمجمه انسان های اولیهیکی از علل محدودیت مغز امدر کمتر از چند ماه سوش جدآیا دلفین ها میتوانند باسلول های بنیادی منابع و ااثر مضر مصرف طولانی مدت ربوزون هیگز جهان را از متلمنبع هوشیاری کجاست قسمت توسعه برخی شغل ها با هوش نقش نظام غذایی در تکامل مهمیشه اطمینان تو بر خدا بجدایی خطای حسی استکنفرانس تشنج هتل کوثر اصدرمانهای بیماری پارکینسافت فشار خون ناگهانی در وسیاهچاله های فضایی منابعسیاهچاله و تکینگی ابتدایاختلالات صحبت کردن در انبیهوشی در بیماران دچار امنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل زباننقش روی و منیزیم در سلامتهوش مصنوعی از عروسک بازی حافظه و اطلاعات در کجاست کاهش دوپامین عامل بیماریدستورالعمل مرکز کنترل بیانگشت نگاری مغز نشان میدسخن پاک و ثابتارتباط از بالا به پایین مبحتی علمی درباره تمایل بموجود بی مغزی که می تواندتاثیر ژنها بر اختلالات خچند جهانیهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک قسمت بیست و چهکشف جمجمه ای درکوه ایرهوايندگان چگونه خواهند دیدشواهدی از نوع جدیدی از حااز نظر علم اعصاب یا نرووسبخش بزرگتر کیهان ناشناختماجرای جهل مقدستاثیر گیاه خواری بر رشد وهوشیاری کوانتومیخلاصه ای از مطالب همایش مروش صحبت کردن در حال تکامگربه شرودینگر و تاثیر مشایا بدون زبان میتوانیم تضررهای مصرف شکر و قند بر از تکینگی تا مغز از مغز تفلج بل، فلجی ترسناک که آنبرخی بیماری ها که در آن بمروری بر تشنج و درمان هایتاثیر درجه حرارت بر عملکهستي مادي ای که ما کوچکترخطرات هوش مصنوعیپیوند سر، یکی از راه حلهاراه فراری نیستابزار بقا از نخستین همانعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکینگی تا مغز از مغز تفرضیه ای جدید توضیح میدهبسیاری از بیماری های جدیمشکلات نخاعیچگونه باغبانی باعث کاهش تاثیر رو ح و روان بر جسمواقعیت چیستدگرگونی های نژادی و تغییآنزیم تولید انرژی در سلوزندگی زمینی امروز بیش از ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز لوزالمعده(پانکراس)مصنوعتقویت سیستم ایمنیمغز ناتوان از توجیه پیدانخاع ما تا پایین ستون فقرتشنج چیستواکسنی با تاثیر دوگانه اداروی لیراگلوتیدآیا پیدایش مغز از روی تصازبان و شناخت حقیقت قسمت دابزار بقای موجود زنده از اصول سلامت کمرمنابع انرژی از نفت و گاز تو یک جهان در مغز خودت هسمغز بزرگ چالش است یا منفعنزاع بین جهل و علم رو به پجنسیت و تفاوت های بینایییافته های نوین علوم پرده در آستانه ی موج پنجم کوویآیا دست مصنوعی به زودی قاسلول عصبی شاهکار انطباق اثرات فشار روحی شدیدبی نهایت در میان مرزهامنبع هوشیاری کجاست قسمت توصیه های سازمان بهداشت نقش نظریه تکامل در شناساهمیشه عسل با موم بخوریمجریان انرژی در سیستم های کنگره بین المللی سردرد ددرهای اسرارآمیز و پوشیدهافراد آغاز حرکت خودشان رسیاهچاله ی تولید کنندهاختلالات عضلانی ژنتیکبیوگرافیمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتکامل زبان انسان از پیشینقش روزه داری در سالم و جهوش مصنوعی از عروسک بازی حافظه و اطلاعات در کجاستکاهش سن بیولوژیکی، تنها ذهن ما از در هم شکستن منباندوهگین نباش اگر درب یا سرنوشتارتباط بین هوش طبیعی و هوبحث درباره پیدایش و منشا موجودات مقهور ژنها هستندتاثیر کلام در آیات کلام بچندین ماده غذایی که ماننهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک قسمت بیست و یکگل زندگیايا اراده آزاد توهم است یشواهدی از دنیسوان(شبه نئاز نظر علم اعصاب اراده آزبخش دیگری در وجود انسان هماده ی تاریکتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش، ژنتیکی است یا محیطیخونریزی مغز در سندرم کووروشهای نو در درمان دیسک بگزیده ای از وبینار یا کنفایا تکامل هدفمند استضررهای شکر بر سلامت مغزاز تکینگی تا مغز از مغز تفلج خواببرخی بیماری های خاص که بدمرکز هوشیاری، روح یا بدن تاثیر درجه حرارت بر عملکهستی ما پس از شروعی چگال دفاع در برابر تغییر ساختپیام های ناشناخته بر مغز راه های جدید برای قضاوت رابزار بقا از نخستین همانعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز از مغز تقلب و عقلبسیاری از بیماری های جدیمشکلات بین دو همسر و برخیچگونه تکامل مغزهای کنونیتاثیر رژیم گیاه خواری بر واقعیت های متفاوتدانش بی نهایتآینده ی انسان در فراتر اززندگی زودگذرابزار بقا از نخستین هماناز روده تا مغزلیس دگرامفتامین یا ویاستلقین اطلاعات و حافظهمغز و سیر تکامل ان دلیلی نخستین تصویر از سیاهچالهتشنج و حرکات شبه تشنجی قاواسطه ها د رمسیر ایجاد مغداروی تشنجی دربارداریآیا آگاهی پس از مرگ از بیزبان و شناخت حقیقت قسمت سابزار بقای موجود زنده از اضطراب و ترسمنابع انرژی از نفت و گاز تو پیچیده ترین تکنولوژی مغز بزرگ چالشهای پیش رونزاع بین علم و نادانی رو جنسیت و تفاوت های بینایییادگیری مهارت های جدید ددر درمان بیماری مولتیپل آیا رژیم غذایی گیاهی سلاسلولهای ایمنی القا کنندهاثرات مفید قهوهبی عدالتی در توزیع واکسن منبع هوشیاری کجاست قسمت توصیه های غیر دارویی در سنقش هورمون های تیروئید دهمراهی نوعی سردرد میگرنیجریان انرژی در سیستم های کنگره بین المللی سردرد ددرک فرد دیگر و رفتارهای اافزایش قدرت ادراکات و حسدرک نیازمند شناخت خویش اافزایش مرگ و میر سندرم کوسیاره ی ابلهاناختراع جدید اینترنت کوانبیوگرافیمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتکامل ساختار رگهای مغزی نقش رژیم غذایی بر رشد و اهوش مصنوعی از عروسک بازی حس چشایی و بویاییکایروپاکتیک چیستذهن چند جانبه نیازمند نگانرژی تاریکسریعترین کامپیوتر موجودارتباط شگفت مغز انسان و فبحثي درباره هوش و تفاوتهمیهمانهای ناخوانده عامل تاثیر کپسول نوروهرب بر نچه زیاد است بر من که در ایهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک قسمت بیست و دورویا بخشی حقیقی از زندگی گلوئونايا اراده آزاد توهم است یشکل های متفاوت پروتئین هاز نظر علم اعصاب اراده آزبرنامه و ساختار پیچیده مماده ی خالیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهیچ کاری نکردن به معنی چیخواندن ، یکی از شستشو دهنروشهای شناسایی قدرت شنواگزارش یک مورد جالب لخته وایجاد احساساتطلای سیاهاز تکینگی تا مغز از مغز تفلج خواب چیستبرخی توجهات در ببمار پارمرکز حافظه کجاستتاثیر درجه حرارت بر عملکو هر کس تقوای خدا پیشه کندقیق ترین تصاویر از مغز اپیشینیان انسان از هفت میراه های جدید برای قضاوت رابزار بقا از نخستین همانعامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز از مغز تقیچی ژنتیکیبعد از کرونامشکلات روانپزشکی پس از سچگونه جمعیت های بزرگ شکل تاثیر رژیم گیاه خواری بر واقعیت و مجازدانشمندان موفق به بازگردآینده ی علم و فیزیک در60 ثزونیسومایدابزار بقا از نخستین همانازدواج های بین گونه ای، رلا اکراه فی الدینتلاش هایی در بیماران قطع مغز آیندگان چگونه است ؟نخستین روبات های زنده ی جتشنج عدم توازن بین نورون وبینار اساتید نورولوژی دداروی جدید s3 در درمان ام آیا امکان بازسازی اندامهزبان شناسی مدرن در سطح سلابزار بقای موجود زنده از اطلاع رسانی اینترنتیمنابع انرژی از نفت و گاز تو جهانی هستی که خودش را مغز بزرگ و فعال یا مغز کونزاع بین علم و جهل رو به پجهل مقدسیادآوری خواب و رویادر سال حدود 7 میلیون نفر آیا رژیم غذایی گیاهی سلاسلولهای بنیادی مصنوعی دراثرات مضر ماری جوانابیمار 101 ساله، مبتلا به سمنبع هوشیاری کجاست قسمت توصیه هایی در مصرف ماهینقش هورمون زنانه استروژنهندسه ی پایه ایجریان انرژی در سیستم های کنترل همجوشی هسته ای با هدرک و احساسافزایش سرعت پیشرفت علوم سیاره ابلهانادامه بحث تکامل چشمبیان ژن های اسکیزوفرنی دمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتکامل شناخت انسان با کشفنقش رژیم غذایی در رشد و اهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک (قسمت اول )کار با یگانگی و یکپارچگیذهن هوشیار در پس ماده ی مانرژی تاریک که ما نمی توسرگیجه از شایعترین اختلاارتباط شگفت انگیز مغز انبحثی جالب درباره محدودیتمیگرن سردردی ژنتیکی که بتاثیر کپسول نوروهرب بر تنهایت معرفت و شناخت درک عهوش مصنوعی از عروسک تا کمحس و ادراک قسمت بیست و سورویا تخیل یا واقعیتگمان میکنی جرمی کوچکی در ای نعمت من در زندگیمشگفتی های زنبور عسلاز واقعیت امروز تا حقیقتبرنامه ی مسلط ژنها در اختمبانی ذهنی سیاه و سفیدتاثیر گیاه خواری بر رشد وهیچ کس مانند تو نگاه نمیکخواب سالم عامل سلامتیروشی برای بهبود هوش عاطفگشایش دروازه جدیدی از طرایرادهای موجود در خلقت بطوفان فقر و گرسنگی و بی ساز تکینگی تا مغز از مغز تفلج دوطرفه عصب 6 چشمبرخی توصیه ها برای واکسیمرکز حافظه کجاستتاثیر درجه حرارت بر عملکوقت نهيب هاي غير علمي گذشدلایلی که نشان میدهد ما بپیشرفت های جدید علوم اعصراه پیروزی در زندگی چیستابزار بقا از نخستین همانعادت کردن به نعمتاز تکینگی تا مغز از مغز تقیچی ژنتیکی تهدید یا فرصبعد از کرونامشکلات روانپزشکی در عقب چگونه جمعیت های بزرگ شکل تاثیر رژیم گیاه خواری بر واکنش های ناخودآگاه و تقدانشمندان نورون مصنوعی سآیا ممکن است موش کور بی مزونا به وسیله ویروس ابله ابزار بقا از نخستین هماناستفاده از مغز، وزن را کملایو دوم دکتر سید سلمان فتلاشی برای درمان قطع نخامغز انسان ایا طبیعتا تمانرمش های مفید برای درد زاتشخیص ژنتیکی آتروفی های وراپامیل در بارداریداروی جدید میاستنی گراویآیا انسان با مغز بزرگش اخزبان شناسی نوین نیازمند ابزار بقای موجود زنده از اطلاعات حسی ما از جهان، چمنابع انرژی از نفت و گاز تو دی ان ای خاص ميتوکندريمغز بزرگترین مصرف کننده نسبت طلایی، نشانه ای به سجهان یکپارچهژن هوش و ساختارهای حیاتی درمان های اسرار آمیز در آآیا راهی برای رفع کم آبی سلسله مباحث هوش مصنوعیاجزای پر سلولی بدن انسان بیماری های مغز و اعصاب و منبع هوشیاری کجاست قسمت توضیحی ساده در مورد هوش منقش ویتامین K در ترمیم اسهندسه ی رایج کیهانجستجوی متن و تصویر به صورکندر در بیماریهای التهابکوچک شدن مغز از نئاندرتادرک احساسات و تفکرات دیگافسردگی و اضطراب در بیماسیاره ابلهاناداراوون تنها داروی تاییبیست تمرین ساده برای جلومنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتأثیر نگاه انسان بر رفتانقش زنجبیل در جلوگیری از هوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک (قسمت دوم )کاربرد روباتهای ريزنانوذهن تو همیشه به چیزی اعتقانسان قدیم در شبه جزیره عسربازان ما محققا غلبه می ارتباط شگفت انگیز مغز انبحثی در مورد نقش ویتامين میگرن شدید قابل درمان استاثیر کپسول نوروهرب بر سچهار میلیارد سال تکامل بهوش مصنوعی به کمک هوش طبیحس و ادراک قسمت بیستمرویا حقی از طرف خداگنجینه ای به نام ویتامین ای آنکه نامش درمان و یادششاهکار قرناز آغاز خلقت تا نگاه انسابرندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۱مباحث مهم حس و ادراکتاثیر گیاه خواری بر رشد وهیچگاه از فشار و شکست نترخواب سالم عامل سلامتی و یروشی جدید در درمان قطع نخپمبرولیزوماب در بیماری چاگر میدانی مصیبت بزرگتر طی یکصد هزار سال اخیر هرچاز تکینگی تا مغز از مغز تفناوری هوش مصنوعی نحوه خبرخی روش های تربیتی کودکمرکز خنده در کجای مغز استتاثیر درجه حرارت بر عملکوقتی فهمیدی خطا کردی برگدنیای شگفت انگیز کوانتومپیشرفتی مستقل از ابزار هرابطه تشنج و اوتیسمابزار بقا از نخستین همانعارضه جدید ویروس کرونا ساز تکینگی تا مغز از مغز تقانون مندی نقشه ژنتیکی مبعد از کرونا دلخوشی بیهومشاهده گر جدای از شیء مشاچگونه حافظه را قویتر کنیتاثیر رژیم گیاهخواری بر واکنش به حس جدیددانشمندان یک فرضیه رادیکآیا ما تنها موجودات زنده زیباترین چیز در افزایش سابزار بقا از نخستین هماناستفاده از هوش مصنوعی در لبخند بزن شاید صبح فردا زتلاشی تازه برای گشودن معمغز انسان برای ایجاد تمدنرمش های مفید در سرگیجهتصویربرداری فضاپیمای آمورزش هوازی مرتب خیلی به قداروی جدید ضد میگرنآیا احتمال دارد رویا از آزبان، وسیله شناسایی محیطابزار بقای موجود زنده از اطلاعاتی عمومی در مورد ممنابع انرژی از نفت و گاز تولید مثل اولین ربات های مغز حریص برای خون، کلید تنشانه های گذشته در کیهان جهان یکپارچهژن یا نقشه توسعه مغز و نقدرمان های بیماری آلزایمرآیاما مقهور قوانین فیزیکسلطان جنگل یا صاحب ملکوتاجزایی ناشناخته در شکل گبیماری گیلن باره و بیمارمنبع هوشیاری کجاست قسمت تیوتیکسن داروی ضد جنوننقش ژنتیک در درمان اختلاهندسه بنیادینجستجوی هوشیاری در مغز ماکووید نوزده و خطر بیماری درک تصویر و زبان های مخلتالکتروتاکسی(گرایش و حرکسیر آفرینش از روح تا مغز ادراک ما درک ارتعاشی است بیش از نیمی از موارد انتقمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتئوری تکامل امروز در درمنقش زبان در سلطه و قدرت اهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت چهلکاربرد روباتهای ريز، در ذخیره ی شگفت انگیز اطلاعانسان ها می توانند میدان سردرد میگرن در کودکانارتباط غیرکلامی بین انسابحثی در مورد نقش کلسیم و میدان مغناطيسي زمین بشر تاثیر کپسول نوروهرب بر سچهار ساعت پس از کشتار خوکهوش مصنوعی در کامپیوترهاحس و ادراک قسمت دهمرویاها از مغز است یا ناخوگویید نوزده و ایمنی ساکتایمپلانت مغزی کمک میکند شبیه سازی میلیون ها جهان از انفجار بزرگ تا انفجار برین نت به جای اینترنتمجموعه های پر سلولی بدن متاثیر گیاه خواری بر رشد وهیپرپاراتیروئیدیسمخواب عامل دسته بندی و حفطروشی جدید در درمان سکته مپنج اکتشاف شگفت آور در مواگر نیروی مغناطیس نباشد ظهور امواج مغزی در مغز مصاز تکینگی تا مغز از مغز تفیلمی بسیار جالب از تغییبرخی سلولهای عصبی در تلامرگ چیستتاثیر درجه حرارت بر عملکویتنام نوعی کرونا ویروس دندان ها را مسواک بزنید تپاسخ گیاهان در زمان خوردراز تغییرابزار بقا از نخستین همانعدم توقف تکامل در یک اندااز تکینگی تا مغز از مغز تقانون جنگلبعد از کرونا دلخوشی بیهومشاهده آینده از روی مشاهنگاه محدود و تک جانبه، مشتاثیر عصاره تغلیظ شده گیواکسن های شرکت فایزر آمردانشمندان ژنی از مغز انسآیا مغز تا بزرگسالی توسعزیر فشار کووید چه باید کرابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیالرزش ناشی از اسیب به عصبتلاشی جدید در درمان ام اسمغز انسان برای شادمانی طنرمشهای مهم برای تقویت عتصادف یا قوانین ناشناختهورزش هوازی ، بهترین تمریداروی ضد تشنج با قابليت تآیا احتمال دارد رویا از آسفر نامه سفر به بم و جنوب ابزار بقای موجود زنده از اطلاعاتی عمومی در مورد ممنابع انرژی از نفت و گاز تولید پاک و فراوان انرژیمغز را از روی امواج بشناسنظام مثبت زندگیجهان کنونی و مغز بزرگتریژنها نقشه ایجاد ابزار هودرمان های جدید میگرنآب زندگی است قسمت چهارمسم زنبور ، کلیدی برای واراحیای بینایی نسبی یک بیمبیماری ای شبیه آلزایمر و منبع هوشیاری کجاست قسمت تکنولوژی جدید که سلول هانقش گرمایش آب و هوا در همهندسه در پایه ی همه ی واکحفره در مغزحقیقت قربانی نزاع بین بی کودک ایرانی که هوش او از درک حقیقت نردبان و مسیری الگوبرداری از طبیعتسیستم تعادلی بدنادغام میان گونه های مختلبیشتر کمردردها نیازی به منبع هوشیاری کجاست؟(قسمتئوری تکامل در پیشگیری و نقش زبان در سلطه و قدرت اهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت چهل و دومکتاب زیست شناسی باورذرات کوانتومی زیر اتمی قانسان جدید از چه زمانی پاسردرد و علتهای آنارتروز یا خوردگی و التهابحثی در مورد عملکرد لوب فمیدازولام در درمان تشنج تاثیر کتامین در درمان پانوآوری ای شگفت انگیز دانهوش مصنوعی در خدمت خلق وححس و ادراک قسمت دوازدهمرویاهای پر رمز و حیرتی درگوشه بیماری اتوزومال رسسایمپلانت نخاعی میتواند دشبیه سازی سیستم های کواناز بحث های کنونی در ویروسبرای پیش بینی آینده مغز دمحل درک احساسات روحانیتاثیر گیاهخواری بر رشد و هاوکينگ پیش از مرگش رسالخودآگاهی و هوشیاريريتوکسيمب در درمان ام اسپوست ساعتی مستقل از مغز داگر نعمت فراموشی نبود بسعقل مجادله گراز تکینگی تا مغز از مغز تفیزیک مولکولها و ذرات در برخی سيناپسها طی تکامل و مرگ و میر پنهاننیاز به آموزش مجازی دیجیتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین E برای فعالیت صحدو ویژگی انتزاع و قدرت تجپختگی پس از چهل سالگي به راست دستی و چپ دستیابزار بقا از نخستین همانعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز از مغز تقانون جنگلتفکر خلا ق در برابر توهم مطالعه ای بیان میکند اهدنگاه انسان محدود به ادراتاریخ همه چیز را ثبت کردهواکسن کووید 19 چیزهایی که دانشمندان پاسخ کوانتومی آیا همه جنایت ها نتیجه بیزیرفون داروی ضد ام اسابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیالرزش عضله یا فاسیکولاسیوتمایل زیاد به خوردن بستنمغز انسان برای شادمانی طچرا مغزهای ما ارتقا یافت تظاهر خوابیده ی مادهورزش و میگرنداروی ضد تشنج با قابليت تآیا برای تولید مثل همیشه سفر به مریخ در 39 روزابزارهای پیشرفته ارتباط اعداد بینهایت در دنیای ممنابع انرژی از نفت و گاز تولید سلولهای جنسی از سلمغز زنان جوانتر از مغز مرنظریه ی تکامل در درمان بیجهان کاملی در اطراف ما پرژنها ، مغز و ارادهدرمان های جدید در بیماری آب زندگی است قسمت اولسماگلوتید داروی کاهش دهناحیای بینایی نسبی یک بیمبیماری ای شبیه ام اس مولتمنبع هوشیاری کجاست قسمت تکنولوژی جدید که سلول هانقش پیش زمینه ها و اراده هوموارکتوس ها ممکن است دحقیقت اشیاکودکان میتوانند ناقل بی درک عمیق در حیواناتالتهاب شریان تمپورالسیستم دفاعی بدن علیه مغز ادغام دو حیطه علوم مغز و با هوش مصنوعی خودکار روبمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتا 20 سال آینده مغز شما به نقش سجده بر عملکرد مغزهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت چهل و سومکتاب، سفری به تاریخذرات کوانتومی زیر اتمی قانسان عامل توقف رشد مغزسردرد تنشنارزش حقیقی زبان قسمت اولبحثی درباره هوش و تفاوتهمکانیک کوانتومی بی معنی تاثیر گیاه خواری بر رشد ونوار مغز مشاهده ی غیر مستهوش مصنوعی در خدمت خلق وححس و ادراک قسمت سومرویای شفافگوشت خواری یا گیاه خواریاین پیوند نه با مغز بلکه شبکه های مصنوعی مغز به دراز تلسکوپ گالیله تا تلسکبرای اولین بار دانشمندانمحل درک احساسات روحانی دتاثیر انتخاب از طرف محیط هاوکينگ پیش از مرگش رسالخودآگاهی و هوشیاريریواستیگمیناگر نعمت فراموشی نبود بسعلم اپی ژنتیک دریچه ای بهاز تکینگی تا مغز از مغز تفیزیک و هوشیاریبرداشت مغز ما از گذر زمانمرگ انتقال است یا نابود شچیزی خارج از مغزهای ما نیتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین E در چه مواد غذایدو برابر شدن خطر مرگ و میپروژه ی ژنوم انسانیرجزخوانی هایی که امروز بابزار بقا از نخستین همانعصب حقوق نورولوواز تکینگی تا مغز از مغز تقانونمندی و محدودیت عالمتفاوت مغز انسان و میمون همعنی روزهنگاه از درون مجموعه با نگتازه های اسکیزوفرنی(جنوواکسن کرونا و گشودن پنجردانشمندان اولین سلول مصنآیا هوش مصنوعی می تواند نزاوسکا درمان گوشرابزار بقای موجود زنده از استفاده از سلول های بنیالزوم سازگاری قانون مجازاتمدن قدیمی ای در جنوب ایرمغز انسان رو به کوچک تر شچرا ویروس کرونای دلتا واتظاهری از ماده است که بیدورزش بهترین درمان بیش فعداروی ضد تشنج توپیراماتآیا بزرگ شدن مغز فقط در دسفر تجهیزات ناسا به مریخ ابزارهای بقا از نخستین هبلندی در ذهن ما درک بلندیمنابع انرژی از نفت و گاز تومورها و التهاب مغزی عامغزهای کوچک بی احساسنظریه ی تکامل در درمان بیجهان دارای برنامهژنهای مشترک بین انسان و ودرمان های رایج ام اسآب زندگی است قسمت دومسندرم کووید طولانیاحساس گذر سریعتر زمانبیماری اسپینال ماسکولار منبع هوشیاری کجاست؟ (قسمتکامل مادی تا ابزار هوشمنقش آتش در رسیدن انسان بههوش مصنوعی می تواند بر اح