تاثیر ویروس کرونا بر مغز و سیستم عصبی مرکزی

یافته جدید محققان در خصوص تاثیر ویروس کرونا برمغز و سیستم عصبی عضلانی
علائم جدیدی که در بیماران مبتلا به بیماری کووید۱۹ مشاهده شده است از تاثیر ویروس کرونا بر عملکرد مغز و دستگاه عصبی انسان حکایت دارد.

پزشکان هنگام معاینه و معالجه بیماران در نیویورک که شاخص‌‌ترین ایالت آمریکا از حیث آلودگی به ویروس کرونا و شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ به حساب می‌آید جدا از تب،‌ سرفه،‌ بدن درد و تنگی نفس نشانه‌های جدیدی از تاثیر مخرب ویروس کرونا بر سلامت انسان‌ها یافته‌اند که نشان می‌دهد مغز و سیستم عصبی بیماران نیز به نوعی درگیر این بیماری می‌شوند.

از جمله مشخصه‌های این یافته جدید ابتلا به نوعی گیجی،‌ فراموشی و حتی تشنج ناشی از فشار عصبی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است که موارد متعدد آن در ایالت نیویورک مشاهده شده است؛ به نحوی که برخی بیماران حتی نمی‌دانند کجا هستند و برای چه در بیمارستان به سر می‌برند یا اینکه هم اکنون در چه سالی هستیم.

این علائم در اغلب موارد به کمبود اکسیژن در خون ربط داده می‌شود اما مشاهده شده که این اختلال حافظه در برخی از بیماران با توجه به سطح درگیری ریوی با ویروس چندان تناسبی ندارد.

“جنیفر فرونترا”،‌ متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاهی لانگون در بروکلین،‌ یکی از بخش‌های قدیمی شهر نیویورک معتقد است که با توجه به یافته‌های جدید،‌ مسئله درگیر شدن مغز و سیستم عصبی هنگام ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا هم اکنون به صورت جدی در دست بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

تاثیر کرونا بر التهاب مغز
بر اساس برخی نتایج تحقیقات اولیه در این خصوص که هفته گذشته در ژورنال انجمن پزشکان آمریکا منتشر شد در ۳۶ درصد از ۲۱۴ بیمار چینی مبتلا به کووید ۱۹ علائمی حاکی از درگیر شدن سیستم عصبی مشاهده شده است که از تضعیف و محو شدن قدرت بویایی و چشایی و دردهای عصبی تا تشنج و سکته مغزی را شامل می‌شود.

در ژورنال پزشکی نیوانگلند،‌ از معتبرترین و قدیمی‌ترین ژورنال‌های پزشکی که در آمریکا منتشر می‌شود نیز با استناد به تحقیقات پزشکان فرانسوی در استراسبورگ آمده است که بیش از نیمی از ۵۸ بیمار مبتلا به «کووید ۱۹» که در بخش مراقبت‌های ویژه بوده و تحت معاینه قرار گرفته‌اند از اختلال عصبی و گیجی رنج می‌بردند.

بر اساس این تحقیق اسکن‌های مغزی از افراد یاد شده نشان داده است که آنها به التهاب در ناحیه مغز دچار شده‌اند.

اس. اندرو جوزفسون، رئیس بخش عصب شناسی دانشگاه سانفرانسیسکو در ایالات کالیفرنیا در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه می‌گویند که این بیماری در واقع یک اختلال تنفسی است اما بر آنچه برای ما بسیار ارزشمند و مهم است یعنی مغز نیز تاثیرگذار است.»

ویروس ها چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارند
به گفته این پزشک متخصص اگر دچار گیجی و سردرگمی شدید و احساس کردید که در اندیشیدن و فکر کردن نیز با مشکل روبرو هستید حتما برای معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

بر این اساس با استناد به توصیه‌های این پزشک متخصص نسخه تجویز شده قبلی مبنی بر اینکه تنها در صورت بروز علائم حاد تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کنید دیگر چندان معتبر نیست.

در کل برای ویروس‌ شناس‌ها زیاد تعجب آور نیست که نوع جدید ویروس کرونا مغز و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد زیرا این نوع ارتباط پیش از این نیز در نوع تاثیر دیگر ویروس‌ها از جمله ویروس عامل بیماری ایدز یا «اچ آی وی» (HIV) بر دستگاه عصبی مشاهده شده است.

ویروس‌ها از دیدگاه میشل تولیدانو،‌ عصب شناس کلینیک تخصصی مایو در ایالت مینه‌سوتا در آمریکا از دو راه بر مغز و سیستم عصبی تاثیر می‌گذارند:

یکی از طریق ایجاد پاسخ ایمنی غیر طبیعی به نام «طوفان یا شوکِ سیتوکین» است که باعث التهاب مغز می شود: به این بیماری «آنسفالیتِ خود ایمنی» نیز گفته می شود. راه دوم عفونت مستقیم مغز است که آنرا «آنسفالیت ویروسی» می‌نامند. مغز بواسطه آنچه حفاظ «خونریزی درونی» است محافظت می‌شود که از دیگر نقش‌های آن مسدود کردن راه نفوذ خارجی است اما این حفاظ در پی ابتلا به ویروس قابل نفوذ خواهد شد.
روش سوم درگیری سیستم عصبی از طریق واکنش نامناسب سیستم ایمنی خود فرد علیه سلول های عصبی و پوشش سلول های عصبی است. یک مورد بیماری گیلن باره پس از بهبود از بیماری کووید 19 گزارش شده است (در این بیماری سلول های عصبی محیطی مورد هجوم سلول های ایمنی بدن قرار می گیرندبیماری خود ایمن و پوشش این سلول ها تخریب می شود.)
طبق گزارشی- که روی 214 بیمار در بیمارستان ووهان چین انجام شد- 36.4% بیماران دچار آسیب سیستم عصبی مرکزی، 24.8% دچار بیماری سیستم عصبی محیطی و 10.7% دچار ضایعات اسکلتی و عضلانی شدند.

دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [11.04.20 01:37]
ابزارهای بقای موجود زنده از نخستین همانند سازها تا مغز، از مغز تا ابزارهای بقای ویروس کرونا(قسمت سیزدهم)
نقش پلاسمای بیماران درمان شده در درمان بیماران
آیا در مقابله با ژن های خودخواه ویروس کرونا میتوان به روش های درمانی فعلی به طور کامل اطمینان کرد؟!

در قسمت های قبلی به طور مفصل در مورد رقابت تکاملی میان موجودات زنده صحبت شد. از آنجا که مغز با هماهنگ و همراه کردن همه دریافت های حسی و پردازش آن به سوی واکنش مناسب، قادر است اطلاعات حسی دریافت شده از دستگاه های مختلف بدن را با هم هماهنگ سازد میتواند با دیدی یکپارچه جوانب زیادی از خطرات موجود بر موجود زنده را درک و پردازش کند و به این ترتیب، قادر است شایسته ترین واکنش را بر اساس معیارهای بقای مادی در نبرد رقابتی میان ژن های خودخواه، بیافریند.

مغز انسان می تواند با کشف و اختراع ابزارهای بررسی دقیق- که می تواند تا ریزترین اجزای موجودات زنده را بببیند- پیش برود. در این تلاش، مغز هرگز محدود به چیزهای دیدنی نخواهد ماند بلکه میتواند با مشاهده تاثیراتی توجیه نشده، عللی نادیدنی را کشف کند. آنچه مسلم است ندیدن علت ها هرگز مغز سالم را از درک تاثیرات آنها باز نمی دارد و شاید بتوانیم در یک نگاه کلی، تفاوت مغز انسان را با حیوانات در قدرت انتزاع و فرانگری آن دانست. بسیاری علل؛ چه علل مادی یا علل غایی یا فاعلی وجود دارد که چشم انسان نمی تواند آن را ببیند ولی مغز انسان میتواند با مشاهده تاثیرات، به آن پی ببرد.

مثلا از علل مادی غیر قابل مشاهده با چشم غیر مسلح، میتوان گلبول های سفید خون انسان و آنتی بادی های پروتئینی موجود در جریان خون را نام برد. از علل فاعلی که با چشم دیده نیمشود میتوان به جهان های موازی ای نام برد که هرچند با چشم ما دیده نمی شود ولی میتوان تاثیرات عمیق آنها را در اجزای مختلف کیهان مادی دید.(و در این میان تفسیر ثابت کیهانی مادی و یا مشاهدات خاص کوانتومی در جهان پیرامون ما مانند آزمایش تجربی دو شکاف و یا آزمون ذهنی گربه شرودینگر نشان دهنده تاثیر آنهاست. به قسمت پنجم این سلسله مباحث مراجعه شود.)

از علل غایی که قابل مشاهده با چشم غیر مسلح نیست میتوان به هدف از تکامل مادی چندین میلیارد ساله رو ی کره زمین اشاره کرد. مشخص است در محدوده عمر کم موجودات زنده، مشاهده هدف نهایی تکامل مادی ممکن نیست ولی بررسی این سیر، میتواند هدف را به ما نشان بدهد؛ هرچند این هدف یعنی ابزار هوش مادی هنوز کودکی در راه رسیدن به هدف نهایی است.(به فصل چهارم کتاب توهم بی خدایی نوشته سید احمد الحسن، مراجعه شود.)

پس عقل سالم، ندیدن را دلیلی بر نبودن نمیداند بلکه مشاهده هر اثر و تاثیر، آن را به سوی علت یابی در پس این تاثیرات میکند.

از موارد بسیار تاثیر گذار در مقابله با عوامل مهاجم در رقابت های ژنتیکی، سیستم ایمنی میزبان است. در قسمت پنجم این سلسله مباحث، به طور مفصل در مورد سیستم ایمنی و روش های تقویت آن، صحبت شد. ولی آیا فردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، دستش در رقابت با ویروس ها وباکتری ها و دیگر موارد بیماری زا بسته است؟

پیشرفت های عظیم علم پزشکی و روش های نوین درمانی، جواب رامنفیمیکند. دست انسان های امروزهر چقدر هم بدن ضعیفی داشته باشند، بسته نیست؛ بلکه علوم جدید میرود تا با ییچیده ترین روش های اکتشافی، از روش های نوین مانند سلول های بنیادی(قسمت هشتم این سلسله مباحث) و حتی تولید مغزمصنوعی، قدرتی دو چندان را به افراد ناتوان بدهد. در این تلاش بی وقفه با باز شدن درهایی که سالهای قبل اصلا قابل تصور نبود، روش های مختلف بازی و پردازش سیستم ایمنی گامی بلندی است، و همه آنها تلاشی مصنوعی از طرف انسان برای تقویت و اجرای خواسته هایی است که به صورت طبیعی وجود ندارد.

و این، در حقیقت انتخابی است که فراتر از انتخاب طبیعی، کوشش میکند نقش ساخته های دست بشر را بر عالم ما مسلط کند و نقش انسان را به عنوان تعیین کننده مسیر کیهان و زندگی خود مشخص کند.(گمان میکنی جرمی کوچکی؟! در حالی که جهانی بزرگتر در درون توست)و این تلاش هاست که در کنار کشفیات جدید فیزیک کوانتوم مانند آزمون ذهنی گربه شرودینگر و یا عدم قطعیت هایزنبرگ، از انسان، موجودی مختار و توانمند میسازد که آینده بشریت به دست خود اوست.

نقش تکامل مادی در کشف روش های جدید درمانی

دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [11.04.20 01:37]
در رقابت تکاملی و ژنتیکی بقا، سیستم ایمنی بدن میزبان در مواجهه با عامل بیماری زا موادی را تولید میکند که به جنگ با ویروس و باکتری میرود. از خصوصویات سیستم ایمنی مهره داران، توانایی ایجاد حافظه ایمنی است. این حافظه ایمنی سبب می شود بدن میزبان در برابر تهاجم دوباره ویروس یا باکتری و دیگر عوامل بیماری زا مقاوم باشد. همه ما با بیماری هایی- که ایجاد ایمنی میکند- آشنا هستیم مثلا اگر کسی سرخک یا اوریون بگیرد تا پایان عمر علیه این بیماری ها مقاوم می شود. از همین فرایند در تولید واکسن هم استفاده میشود یعنی یک قطعه از عامل بیماری زا یا عامل بیماری زای ضعیف شده به داخل بدن میزبان وارد میشود و بدن میزبان با تولید حافظه ایمنی، علیه آن عامل بیماری زا، فرد را برای همیشه از ابتلا به آن، دور میکند. در این فرایند، عامل بیماری زا هم آرام نخواهد نشست و با ایجاد تغییرات ساختاری در بدن خود میتواند از دست سیستم ایمنی فرد، بگریزد و این حالت را در ویروس های جدیدی که در دهه های اخیر وارد زندگی انسان شده است مانند ویروس ایدز، مشاهده می کنیم.
هر کنش از طرف عامل بیماری زا یا سیستم ایمنی با واکنش از طرف رقیب ،مواجه میشود و آن را مقاوم تر میکند.

در این تلاش طبیعی، نقش تلاش مصنوعی و دلخواه انسان بسیار تاثیرگذار است علاوه بر تولید واکسن، انسان امروز با جمع آوری یا تولید آنتی بادی ها به جنگ با عوامل بیماری زا پرداخته است. انسان امروز با کمک پیشرفته ترین وسایل جمع آوری سلول ها و آنتی بادی ها میتواند پلاسما، سلول و حتی یک آنتی بادی خاص را از بدن فرد بیمار بیرون بکشد و آن را به بدن فرد نیازمند تزریق کند. و حتی از این هم فراتر رفته است به طوری که در بسیاری موارد، قادر است از روی آنتی بادی های پروتئینی، آنتی بادی های مصنوعی در مقادیر بسیار زیاد تولید کند(آنتی بادی بادی های منوکلونال) و امروز نقش این آنتی بادی های منوکلونال در درمان سخت ترین بیماری ها واضح است (از ریتوکسیماب و اوکرلیزوماب در بیماری ام اس تا درمان بسیاری از التهاب های خود ایمن در قسمت های دیگر بدن تا درمان بیماری های کشنده ای مانند انسفالیت یا التهاب مغزی خود ایمن)

مشخص است این آنتی بادی ها می توانند علیه ویروس یا باکتری مهاجم هم عمل کنند نمونه آن، تاثیر نسبی برخی از این آنتی بادی ها(تاسی لیزوماب) در درمان عفونت ویروسی جدید با کرونا ویروس بوده است.

اخیرا هم استفاده از آنتی بادی های تولید شده در فرد درمان شده از عفونت ویروس کرونا در تعدادی از بیماران، نتایج خوبی داشته است. ولی آنچه نباید از نظر دور کرد، توانایی عامل بیماریزا در ایجاد جهش های جدید در برابر همه روش های درمانی ماست به طوری که قبلا طی مقاله ای بیان شد در حال حاضر هشت نوع ویروس کرونا در کشور آمریکا شناسایی شده است! یعنی اگر روش های درمانی شما علیه یکی از این ویروس ها موثر باشد ممکن است اصلا روی ویروس های دیگر موثر نباشد.

پس باید به قدرت ژنهای خودخواه در تکامل خودش، آگاه بود. هر نوع اطمینان و آرامش بی مورد و فکر به تولید بیشتر و اقتصاد پویا در شرایط حاضر میتواند به قیمت جان میلیون ها انسان تمام شود.

ندیدن ویروس و ندیدن فرایندهای پیچیده تکاملی آن در رویارویی با درمان های حاضر، وجود ویروس را منتفی نمی کند بلکه باید با دیدن تاثیرات کشنده ویروس در این رقابت تکاملی باز و پیچیده، بسیار هوشیار و آگاه بود.

دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [12.04.20 13:41]
وقتی فهمیدی خطا کردی، برگرد، اصرار بر خطا خطای بزرگتری است!
آیا کرونا عذاب الهی است؟(کاری از دکتر زینب شمری)

شاید این قسمت بر بقیه زندگی تو و آینده آن، تاثیر داشته باشد!

یک اتفاق کوچک ممکن است تاثیر بزرگی داشته باشد مثلا ورق زدن یک برگه در کتاب ممکن است تاثیر زیادی بر همه کیهان داشته باشد!

اتفاقی در یک گوشه زندگی تو میتواند همه زندگی تو را تحت تاثیر قرار دهد مثلا بال زدن یک پروانه در برزیل، ممکن است تغییرات زیادی در تگزاس ایجاد کند.

این، تاثیر پروانه ای نامیده می‌شود

خوش آمدید به برنامه قهوه من.
من زینب شمری هستم و میخواهم در این قسمت به این سوال پاسخ دهم: آیا کرونا عذاب الهی است یا نه و ببینیم تاثیر پروانه ای چیست؟

تأثیر پروانه ای را دانشمند آب وهوا ادوارد لورانتس در سال1961 مطرح کرد و گفت آیا بال زدن پروانه ای در برزیل باعث تاثیراتی در ایالت تگزاس میشود یا نه؟ این اثر می گوید تغییر جزیی در شرایط دینامیکی اولیه، میتواند به نتایج وسیع و پیش بینی نشده در مناطق دور دست منجر شود. او از ماشین حساب عددی استفاده کرد تا پیشگویی بعدی را حدس بزند
در محاسبه اولیه به عدد 0.506 رسید که با مقدار دقیق محاسبات بعدی یعنی 0.506127 اندکی متفاوت بود.
و او به نتیجه و سناریویی کاملا متفاوت رسید.... (لورنتس در پژوهش بر روی مدل ریاضی بسیار ساده‌ای از آب و هوای جو زمین، به معادلهٔ دیفرانسیل غیرقابل حل رسید. وی برای حل این معادله از روش‌های عددی به کمک رایانه بهره جست. او برای این‌که بتواند این کار را در روزهای متوالی انجام دهد، نتیجه آخرین خروجی یک روز را به عنوان شرایط اولیه روز بعد وارد می‌کرد. لورنتس در نهایت مشاهده کرد که نتیجه شبیه‌سازی‌های مختلف با شرایط اولیه یکسان با هم کاملاً متفاوت است. بررسی خروجی چاپ شده رایانه نشان داده که رویال مک‌بی (Royal McBee)، رایانه‌ای که لورنتس از آن استفاده می‌کرد، خروجی را تا ۴ رقم اعشار گرد می‌کند. از آنجایی که محاسبات داخل این رایانه با ۶ رقم اعشار صورت می‌گرفت، از بین رفتن دو رقم آخر باعث چنین تأثیری شده بود. مقدار تغییرات در عمل گردکردن نزدیک به اثر بال‌زدن یک پروانه‌است. این واقعیت غیرممکن بودن پیش‌بینی آب و هوا در دراز مدت را نشان می‌دهد.)

اختلاف در عددها بسیار اندک بود. با مشاهده این اثر، نتیجه گیری شد تاثیرات انسان بر طبیعت زیاد است، مانند صنعت، که منجر به آزاد شدن دی اکسید کربن در جو میشود و باعث تغییرات در لایه جو و زمین میشود پس انسان می‌تواند بر محیط خود تاثیر بگذارد؛ چه به صورت مادی، روحی یا نفسانی
می تواند طی یک روز تاثیر عصبی بر اطرافیان داشته باشی و روز تو را سیاه کند! و نیز یک کلام زیبا مثلا از امام علی و یا رویارو شدن با فقیران و یتیمان و کمک به آنها می تواند شکل زندگی روز را زیبا کند.

امروز با مشکل بزرگ ویروس کرونا مواجه هستیم. آیا عذاب الهی یا تکامل بیولوژیک است؟

در قسمت قبلی به طور مفصل در مورد ویروس کرونا صحبت شد و دیدیم که محصول تکاملی، در ضمن نظریه تکامل است(در این مورد به مقاله مجله نیچر- که در کانال دکتر سید سلمان فاطمی منتشر شد- مراجعه شود) ولی آیا هدف دیگری از آن وجود ندارد؟

اگر با چوب و میخ، صندلی ای درست شود هدف از صندلی آن است که رویش بنشینی. به همین ترتیب اگر تکاملی طبیعی رخ دهد و باعث جهشی در یک ویروس شود، این جهش، علت و هدفی در پس آن هست.(نگاه خالص و خیره ماندن بر حوادث عالم مادی، و دور ماندن از علل ایجاد کننده آن؛ چه علت فاعلی یا علت غایی، کاری است که یک موجود ساده لوح و محدود انجام می دهد.

در پس حوادث روزمره زندگی ما نه تنها علت فاعلی مشخصی وجود دارد- که امروز دانشمندان فیزیک را به دلیلی ناتوانیشان در مشخص کرن آن در عالم مادی، به سوی نظریه چند جهانی کشانده است بلکه علت غایی خاصی هم هست یعنی همانطور که هدف غایی از صندلی، نشستن بر آن است در پس حوادث روزانه زندگی ما هم هدفی غایی مثلا آگاه کردن مردم به حادثه ای که در همین نزدیکی ها رخ داده است می باشد.)

در کتاب های مقدس آسمانی، بیاناتی در مورد آخرالزمان هست و می‌گوید طاعون و بیماری در میان مردم شایع می‌شود

در آن زمان در زمین گرسنگی شایع می شود و وبا یا طوفان یا بیماری یا ملخ ها یا خونریزی ایجاد شود یا در آن زمان، دشمنان آنها را در زمین شهرهایشان در هجوم و هر بیماری، محاصره می‌کنند.) انجیل- سفر ملوک- 1:37

از امام باقر ع روایت است: (بدانید قائم ع، مگر در زمان ترس شدید و زلزله ها و فتنه و بلایا و طاعونی که مردم را می زند، نمی آید) غیبت نعمانی جلد یک

ویروس کرونا عذاب الهی است
خدا اینگونه نکرد ما اینگونه کردیم!

دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [12.04.20 13:41]
ولی بحث دیگری هست: آیا خدای مهربان کسی را عذاب می کند؟ علت اینکه عذاب فرود می آید چیست؟
(دروازه های عذاب را انسان خودش با کارهایش، به روی خود باز میکند. این مساله اسباب و مسببات است.
ارتباطی بین خدا و فروفرستادن عذاب به معنی فعلی مستقیم، وجود ندارد و آن، کاملا مانند بارانی است که وقتی همه اسباب آن فراهم باشد می‌بارد و مردم آن را فرو می فرستند.)( احمد الحسن)

خدا می تواند از آن مانع شود یا آن را متوقف سازد ولی این نیازمند اعجاز است ولی معجزه به صورت کور و بی هدف، نمی آید. پس این عذاب الهی، نتیجه کارهای خود ماست. چگونه میتوانیم عذاب خود را از میان ببریم تا حال ما به حال خوب، تبدیل شود؟

دو راه وجود دارد:

(خدا آنها را عذاب نمی کند در حالی که تو در میان آنها هستی و خدا آنها را عذاب نمیکند در حالی که بخشایش می‌خواهند)

تو در میان آنها هستی یعنی رسول یا خلیفه یا مهدی یعنی اگر تو از آنها دفاع کنی و بخواهی اذیت و آزار از آنها برداشته شود، خدا میتواند عذاب را از آنها بردارد

و راه دوم اینکه آنها درحال استغفار باشند و این استغفار اینطور نیست که بگویی استغفر الله، بلکه معنی این است که وقتی کسی خطا یا گناهی می کند و این گناه، دروازه عذاب را بر او باز می کند، استغفار یعنی اینکه مردم از آن گناه یا خطا برگردند و کلمات، بدون عمل فایده ای ندارد و اگر کسی، کس دیگری را آزار دهد باید از او بخواهد او را ببخشد و کلام کافی نیست.

(با توبه ای راستین، به درگه خدا توبه کنید) و اینها با کار است و فقط سخن نیست و این راه دوم بر طرف شدن عذاب است و قرآن می‌فرماید: (ما کسی را عذاب نمی‌کنیم تا آنکه رسولی را بفرستیم) و همانطور که قرآن مانند جریان خورشید و ماه در جریان است، این آیه در زمان مهدی و احمد الحسن علیه السلام هم هست.

این شبکه برهمه ادیان و حتی بی دین ها و بی خدایان باز است و می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند و این شبکه از ابتدا به روی همه ادیان و علما و حتی بی دین ها باز بوده است پس همه می‌توانند بیایند.

مهم نیست افکار و عقاید تو چیست بلکه بحث و پژوهش و تفکر در افکار دیگران مهم است پس امروز به سایت almahdyoon.com بیا و این آغاز امری جدید در زندگی توست، مانند بال زدن یک پروانه!

ممنون از پیگیری شما ان شاءالله در قسمت بعد شما را ببینم. https://www.youtube.com/watch?v=ChQFwChKPWw&fbclid=IwAR3dIyRhDhCn1V_XKQ7Rijg37LU4MgCswOZwJp91qoHjz-XcQAxIW8n97V8 @salmanfatemi
@

دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [20.04.20 10:23]
تحقیقات انجام شده در آمریکا همچنین نشان می‌دهد که دست کم ۴۰ درصد افرادی که بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده و زیر دستگاه‌های تنفسی قرار گرفته بودند پس از نجات یافتن از بیماری نیاز به معاینه توسط متخصصان مغز و اعصاب نیاز پیدا کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا اختلالات عصبی ناشی از ویروس کرونا چه مدت زمانی به طول خواهد انجامید و آیا بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و دریافت داروهایی ویژه در این بخش می‌تواند در ایجاد اختلالات نقش داشته باشد یا خیر.

اما آنچه متخصصان مغز و اعصاب بر آن تاکید دارند این است که بازگشت به وضعیت عادی برای بیماران مبتلا به «کووید ۱۹» که دچار اختلالات مغزی شده‌اند بیشتر از بیمارانی که از حملات و سکته‌های قلبی یا مغزی نجات یافته‌اند، به زمان نیاز دارد.

خونریزی مغز در سندرم کووهوش مصنوعی الفاگوکریستال زمان(قسمت اولزبان مشترک ژنتیکی موجوداابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیامغز ابزار برتر بقاتکامل ساختار رگهای مغزی دلایلی که نشان میدهد ما بگامی در درمان بیماریهای سفر تجهیزات ناسا به مریخ فیزیک مولکولها و ذرات در بیمار 101 ساله، مبتلا به ستاثیر کپسول نوروهرب بر ننقش محیط زندگی و مهاجرت دهوش مصنوعی از عروسک بازی دانشمندان پاسخ کوانتومی پیام های ناشناخته بر مغز سوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از قبل از انفجار بزرگبیست تمرین ساده برای جلوتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش روزه داری در سالم و جهوش عاطفی در زنان بیشتر اداستانها و مفاهیمی اشتباآیا هوش ارثی دریافتی از پسخن پاک و ثابتاخلاق پایه تکامل و فرهنگمنابع انرژی از نفت و گاز بحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکچندین ماده غذایی که ماننوقتی فهمیدی خطا کردی برگدرمان ام اس(مولتیپل اسکلآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجشواهدی از نوع جدیدی از حاارتباط هوش ساختار مغز و ژمنبع هوشیاری در کجاست؟(قبرخی نکات از گاید لاین پرتاثیر رژیم گیاهخواری بر چگونه واکسن کرونا را توزواسطه ها د رمسیر ایجاد مغدرگیری مغزی در سندرم کووافزایش مرگ و میر سندرم کوطوفان فقر و گرسنگی و بی ساز نخستین همانند سازها تما انسانها چه اندازه نزدبزرگ شدن تقریبا ناگهانی تغییر عمودی سر انسان از پنخستین تصویر از سیاهچالهیادآوری خواب و رویاروح رهاییانسان عامل توقف رشد مغزعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز از مغز تمرکز حافظه کجاستتلقین اطلاعات و حافظهحقیقت تنها چیزی است که شانظام مثبت زندگیکووید نوزده و خطر بیماریرژیم های غذایی و نقش مهم ایا کوچک شدن مغزانسان الاز تکینگی تا مغز از مغز تمغز فکر میکند مرگ برای دیتوهم چیستخواندن ، یکی از شستشو دهنهوش مصنوعی از عروسک تا ککریستال زمان(قسمت دوم)زبان چهار حرفی حیات زمینابزار بقا از نخستین هماناستیفن هاوکینگ در مورد همغز از بسیاری حقایق می گرتکامل شناخت انسان با کشفدنیای شگفت انگیز کوانتومگاهی لازم است برای فهم و سفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانفیزیکدانان ماشینی برای تبیماری های مغز و اعصاب و تاثیر کپسول نوروهرب بر تنقش نگاه از پایین یا نگاههوش مصنوعی از عروسک بازی دانشمندان اولین سلول مصنپیشینیان انسان از هفت میسودمندی موجودات ابزی بر ابزارهای بقای موجود زندقدم زدن و حرکت دید را تغیبیش از نیمی از موارد انتقتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش رژیم غذایی بر رشد و اهوشیاری کوانتومیدر مانهای کمر دردآیا هوش سریعی که بدون احسسرنوشتاختلال خواب فرد را مستعد مناطق خاصی از مغز در جستجبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکچه زیاد است بر من که در ایویتنام نوعی کرونا ویروس درمان تومورهای مغزی با اآیا خداباوری محصول تکاملشواهدی از دنیسوان(شبه نئارتباط انسانی، محدود به منبع خواب و رویابرخی اثرات مضر ویتامین دتاثیر عصاره تغلیظ شده گیچگونه آن شکری که می خوریموبینار اساتید نورولوژی ددرگیری اعصاب به علت میتوافسردگی و اضطراب در بیماطی یکصد هزار سال اخیر هرچاز نشانه ها و آثار درک شدما با کمک مغز خود مختاريمبزرگترین خطایی که مردم متغییرات منطقه بویایی مغزنرمش های مفید در سرگیجهژن هوش و ساختارهای حیاتی روزه داری متناوب، مغز را انعطاف پذیری مکانیسمی علعصب حقوق نورولوواز تکینگی تا مغز از مغز تمرکز حافظه کجاستتلاش هایی در بیماران قطع حقیقت خواب و رویانظریه ی تکامل در درمان بیکودک ایرانی که هوش او از رژیم غذایی حاوی تخم مرغ وایا این جمله درست است کسیاز تکینگی تا مغز از مغز تمغز ما کوچکتر از نیم نقطهتوانایی مغز و دیگر اجزای خواب سالم عامل سلامتیهوش مصنوعی از عروسک تا ککریستال زمان(قسمت سوم)زبان و کلمه حتی برای کسانابزار بقا از نخستین هماناستیفن هاوکینگ در تفسیر مغز به تنهایی برای فرهنگ دندان ها را مسواک بزنید تگاهی مغز بزرگ چالش استسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانفرگشت و تکامل تصادفی محض بیماری گیلن باره و بیمارتاثیر کپسول نوروهرب بر سنقش نظام غذایی در تکامل مهوش مصنوعی از عروسک بازی دانشمندان تغییر میدان مغپیشرفت های جدید علوم اعصسیلی محکم محیط زیست بر انابزارهای پیشرفته ارتباط قدرت انسان در نگاه به ابعبیشتر کمردردها نیازی به تاثیر گیاهخواری بر رشد و نقش رژیم غذایی در رشد و اهوش، ژنتیکی است یا محیطیدر محل کار ارزش خودت را بآیا هشیاری کوانتومی وجودسریعترین کامپیوتر موجوداختلال در شناسایی حروف و منبع هوشیاری کجاست؟ (قسمبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکنهایت معرفت و شناخت درک عویتامین E برای فعالیت صحدرمان تشنجآیا دلفین ها می تواند از شگفتی های زنبور عسلارتباط از بالا به پایین ممنحنی که ارتباط بین معرفبرخی اختلالات عصبی مثانهتاریخ همه چیز را ثبت کردهچگونه انتظارات بر ادراک وراپامیل در بارداریدستورالعمل مرکز کنترل بیالکتروتاکسی(گرایش و حرکظهور امواج مغزی در مغز مصاز نظر علم اعصاب یا نرووسما تحت کنترل ژنها هستیم یبسیاری از بیماری های جدیتغییرات آب و هوایی که به نرمشهای مهم برای تقویت عژن یا نقشه توسعه مغز و نقروزه داری و بیمار ی ام اس اولین هیبرید بین انسان وعضلانی که طی سخن گفتن چقداز تکینگی تا مغز از مغز تمرکز خنده در کجای مغز استتلاشی برای درمان قطع نخاحقیقت راستین انسان علم بنظریه تکامل در درمان بیمکودکان میتوانند ناقل بی راه های جدید برای قضاوت رایا ابزار هوشمندی یا مغز از تکینگی تا مغز از مغز تمغز مادران و کودکان در زمتوازن مهمتر از فعالیت زیمغز چون ابزار هوش است دلیتوسعه هوش مصنوعی قادر اسخواب سالم عامل سلامتی و یهوش مصنوعی از عروسک تا ککشف مکانیسم عصبی خوانش پزبان و بیان نتیجه ساختماابزار بقا از نخستین هماناستخوان های کشف شده، ممکتأثیر نگاه انسان بر رفتامغز برای فراموشی بیشتر کدو ویژگی انتزاع و قدرت تجگذر زمان کاملا وابسته به سفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانفراموش کارها باهوش تر هسبیماری ای شبیه آلزایمر و تاثیر کپسول نوروهرب بر سنقش نظریه تکامل در شناساهوش مصنوعی از عروسک تا کمدانشمندان روش هاي جدیدی پیشرفتی مستقل از ابزار هسیاهچاله و تکینگی ابتدایابزارهای بقا از نخستین هلوب فرونتال یا پیشانی مغبا هوش مصنوعی خودکار روبتاثیر انتخاب از طرف محیط نقش زنجبیل در جلوگیری از هیچگاه از فشار و شکست نتردر چه مرحله ای از خواب ، رآیا واکنش های یاد گرفته وسرگیجه از شایعترین اختلااختلال در شناسایی حروف و منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکچهار میلیارد سال تکامل بویتامین E در چه مواد غذایدرمان جدید میگرن با انتی آیا دلفین ها میتوانند باشاهکار قرنارتباط بین هوش طبیعی و هومنشأ اطلاعات و آموخته ها برخی بیماری ها که در آن بتازه های اسکیزوفرنی(جنوچگونه باغبانی باعث کاهش ورزش هوازی مرتب خیلی به قذهن ما از در هم شکستن منبالتهاب شریان تمپورالعلم به ما کمک میکند تا مواز نظر علم اعصاب اراده آزماه رجببسیاری از بیماری های جدیتغییرات تکاملی سر انسان چرا مغزهای ما ارتقا یافت ژنها نقشه ایجاد ابزار هوروزه داری سلول های بنیاداولین مورد PML به دنبال تکمقالاتاز تکینگی تا مغز از مغز تمرگ انتقال است یا نابود شتلاشی تازه برای گشودن معحمله ویروس کرونا به مغزنظریه تکامل در درمان بیمکودکان خود را مشابه خود تراه های جدید برای قضاوت رایا بیماری ام اس (مولتیپاز تکینگی تا مغز از مغز تمغز چگونه صداها را فیلتر توسعه برخی شغل ها با هوش خواب عامل دسته بندی و حفطهوش مصنوعی از عروسک تا ککشف مکانیسمی پیچیده در بابزار بقا از نخستین هماناستروژن مانند سپر زنان دتئوری تکامل امروز در درممغز بزرگ چقدر مفید هست ؟دو برابر شدن خطر مرگ و میگربه شرودینگر و تاثیر مشسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانفراموشی همیشه هم بد نیستبیماری ای شبیه ام اس مولتتاثیر کتامین در درمان پانقش هورمون های تیروئید دهوش مصنوعی از عروسک تا کمدانشمندان روشی برای تبدیپاسخ گیاهان در زمان خوردسیاره ابلهانابزارهای بقا ازنخستین هملایو دوم دکتر سید سلمان فبار سنین ابزار هوشمندی اتاثیر احتمالی عصاره تغلینقش زبان در سلطه و قدرت اهاوکينگ پیش از مرگش رسالدر هم تنیدگی کوانتومی و پآیا گذشته، امروز وآینده سربازان ما محققا غلبه می اختلالات مخچهمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکچهار ساعت پس از کشتار خوکویتامین دی گنجینه ای بزردرمان جدید کنترل مولتیپلآیا دست مصنوعی به زودی قاشبیه سازی میلیون ها جهان ارتباط شگفت مغز انسان و فمهندسی ژنتیک در حال تلاش برخی بیماری های خاص که بدتازه های بیماری پارکینسوچگونه تکامل مغزهای کنونیورزش هوازی ، بهترین تمریذهن چند جانبه نیازمند نگامیوتروفیک لترال اسکلروعلایم کمبود ویتامین E را از نظر علم اعصاب اراده آزماپروتیلینبعد از کروناثبت امواج الکتریکی در عصچرا پس از بیدار شدن از خوژنها ، مغز و ارادهروش مقابله مغز با محدودیاولین مورد پیوند سر در انتاثیر ویتامین دی بر بیمااز تکینگی تا مغز از مغز تمراحل ارتقای پله پله کیهتلاشی جدید در درمان ام اسحوادث روزگار از جمله ویرنظریه تکامل در درمان بیمکوری گذرای ناشی از موبایراه پیروزی در زندگی چیستایا بدون زبان میتوانیم تاز تکینگی تا مغز از مغز تمغز ناتوان از توجیه پیداتوصیه های سازمان بهداشت خودآگاهی و هوشیاريهوش مصنوعی از عروسک تا ککشف ارتباط جدیدی از ارتبزبان و بیان، در سایه پیشرابزار بقا از نخستین هماناسرار بازسازی اندام هاتئوری تکامل در پیشگیری و مغز بزرگ چالش است یا منفعدو برابر شدن خطر مرگ و میگزیده ای از وبینار یا کنفسفری به آغاز کیهانابزار بقای موجود زنده از فرایند پیچیده ی خونرسانیبیماری اضطراب عمومیتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش هورمون زنانه استروژنهوش مصنوعی به کمک هوش طبیداروهای مصرفی در ام اسپختگی پس از چهل سالگي به سیاره ابلهانابزارهای بقای از نخستین لبخند بزن شاید صبح فردا زبارداری بدون رحمتاثیر ترکیبات استاتین (سنقش زبان در سلطه و قدرت اهاوکينگ پیش از مرگش رسالدر هم تنیدگی کوانتومی و دآیا آگاهی پس از مرگ از بیسردرد میگرن در کودکاناختلالات حرکتی در انسانمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتبحثی درباره احساسات متفاتاثیر درجه حرارت بر عملکنوآوری ای شگفت انگیز دانویرایش DNA جنین انسان، بردرمانهای بیماری پارکینسآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشبیه سازی سیستم های کوانارتباط شگفت انگیز مغز انمولتیپل اسکلروز در زنان برخی توجهات در ببمار پارتبدیل تراکت صوتی مصنوعی چگونه جمعیت های بزرگ شکل ورزش و میگرنرفتار اجتماعی انسان، حاصامید نیکو داشته باش تا آنعلایم کمبود ویتامین E را از آغاز خلقت تا نگاه انسامبانی ذهنی سیاه و سفیدبعد از کروناجمجمه انسان های اولیهچرا بیماری های تخریبی مغژنهای مشترک بین انسان و وروش های صرفه جویی در ایجااولین تصویر در تاریخ از سصفحه اصلیاز تکینگی تا مغز از مغز تمرز مرگ و زندگی کجاستتمایل زیاد به خوردن بستنحافظه و اطلاعات در کجاست هفت چیز که عملکرد مغز تو کی غایب شدی تا نیازمند دلراست دستی و چپ دستیایا تکامل هدفمند استاز تکینگی تا مغز- از مغز مغز و سیر تکامل ان دلیلی توصیه های غیر دارویی در سخودآگاهی و هوشیاريهوش مصنوعی از عروسک بازی کشف جمجمه ای درکوه ایرهوزبان و تکلم برخی بیماریهابزار بقا از نخستین هماناصول سلامت کمرتا 20 سال آینده مغز شما به مغز بزرگ چالشهای پیش رودوچرخه سواری ورزشی سبک و گزارش یک مورد جالب لخته وسقوط درون جاذبه ای خاص، چابزار بقای موجود زنده از فرایند تکامل و دشواری هابیماری بیش فعالیتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش ژنتیک در درمان اختلاهوش مصنوعی در کامپیوترهاداروهای ام اسپرورش مغز مینیاتوری انساسیر آفرینش از روح تا مغز ابزارهای دفاعی و بقای مولرزش ناشی از اسیب به عصببازگشت از آثار به سوی خداتاثیر دوپامین و سروتونیننقش سجده بر عملکرد مغزهدف یکسان، در مسیرهای متدر کمتر از چند ماه سوش جدآیا امکان بازسازی اندامهسردرد و علتهای آناختلالات صحبت کردن در انمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتبحثی درباره احساساتی غیرتاثیر درجه حرارت بر عملکنوار مغزی روشی مهم در تشخواکنش های ناخودآگاه و تقدرک فرد دیگر و رفتارهای اآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشبکه های مصنوعی مغز به درارتباط شگفت انگیز مغز انمواد کوانتومی جدید، ممکنبرخی توصیه ها برای واکسیتبدیل سلولهای محافط به سچگونه جمعیت های بزرگ شکل ورزش بهترین درمان بیش فعرقیبی قدرتمند در برابر مامید درمان کرونا با همانعلت خواب آلودگی بعد از خواز انفجار بزرگ تا انفجار مجموعه های پر سلولی بدن مبعد از کرونا دلخوشی بیهوجنسیت و تفاوت های بیناییچرا حیوانات سخن نمی گوینژنهای هوش ، کدامندروش هایی ساده برای کاهش ااولین سلول مصنوعیسوالات پزشکیاز تکینگی تا مغز از مغز تمرز بین انسان و حیوان کجاتمدن قدیمی ای در جنوب ایرحافظه و اطلاعات در کجاست هفت سین یادگاری از میراث کیست کلوئید بطن سومرجزخوانی هایی که امروز بایرادهای موجود در خلقت باز تکینگی تا مغز- از مغز از تکینگی تا مغز- از مغزتمغز آیندگان چگونه است ؟توصیه هایی در مصرف ماهیخورشید مصنوعیهوش مصنوعی از عروسک بازی گمان میکنی جرمی کوچکی در زبان و شناخت حقیقت قسمت چابزار بقا از نخستین هماناضطراب و ترستاثیر مشاهده بر واقعیت بمغز بزرگ و فعال یا مغز کوديدن با چشم بسته در خواب گشایش دروازه جدیدی از طرسلول های بنیادی منابع و اابزار بقای موجود زنده از فرایند حذف برخی اجزای مغبیماری تی تی پیتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش گرمایش آب و هوا در همهوش مصنوعی در خدمت خلق وحداروهای ضد بیماری ام اس وآلودگی هوا و ویروس کروناسیستم تعادلی بدناثر مضر مصرف طولانی مدت رلزوم سازگاری قانون مجازابازگشت به ریشه های تکاملتاثیر دپاکین بر بیماری منقش غذاها و موجودات درياهدف از تکامل مغزدر آستانه ی موج پنجم کوویآیا انسان با مغز بزرگش اخسردرد تنشناختراع جدید اینترنت کوانمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتبخش بزرگتر کیهان ناشناختتاثیر درجه حرارت بر عملکنورون هاي مصنوعی می توانواکسن های شرکت فایزر آمردرک و احساسآیا راهی برای رفع کم آبی شباهت مغز با کیهان مادیارتباط غیرکلامی بین انساموجود بی مغزی که می تواندبرخی روش های تربیتی کودکتری فلوپرازینچگونه حافظه را قویتر کنیورزش در کمر دردرموزی از نخستین تمدن بشرامگا سه عامل مهم سلامتعوامل موثر در پیدایش زبااز بحث های کنونی در ویروسمحل درک احساسات روحانیبعد از کرونا دلخوشی بیهوجنسیت و تفاوت های بیناییچرا حجم مغز گونه انسان درژنهای حاکم بر انسان و انسروش صحبت کردن در حال تکاماوکرلیزوماب داروی جدید شپیامهای کاربراناز تکینگی تا مغز از مغز تمزایای شکلات تلخ برای سلتمدن بشری و مغز اخلاقیحافظه و اطلاعات در کجاستهم نوع خواری در میان پیشیکاهش مرگ و میر ناشی از ابرشته نوروایمونولوژی و نقاگر نعمت فراموشی نبود بساز تکینگی تا مغز، از مغز مغز انسان ایا طبیعتا تماتوضیحی ساده در مورد هوش مخانواده پایدارهوش مصنوعی از عروسک بازی گنجینه ای به نام ویتامین زبان و شناخت حقیقت قسمت اابزار بقا از نخستین هماناطلاعات حسی ما از جهان، چتاثیر نگاه ناظر هوشیار بمغز حریص برای خون، کلید تدی متیل فومارات(زادیوا)(پمبرولیزوماب در بیماری چسلول عصبی شاهکار انطباق ابزار بقای موجود زنده از فرد حساس از نظر عاطفی و ببیماری دویکتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش آتش در رسیدن انسان بههوش مصنوعی در خدمت خلق وحداروی فامپیریدین یا نورلآلزایمرسیستم دفاعی بدن علیه مغز اثرات فشار روحی شدیدلزوم سازگاری قانون مجازابازسازي مغز و نخاع چالشی تاثیر داروهای ضد التهاب نقش غذاها و موجودات درياهدف از خلقت رسیدن به ابزادر درمان بیماری مولتیپل آیا احتمال دارد رویا از آسردرد سکه ایادامه بحث تکامل چشممنبع هوشیاری کجاست؟(قسمبخش دیگری در وجود انسان هتاثیر درجه حرارت بر عملکنورون های ردیاب حافظهواکسن کووید 19 چیزهایی که درک احساسات و تفکرات دیگآیاما مقهور قوانین فیزیکشباهت زیاد بین سلول هاي عارتروز یا خوردگی و التهاموجودات مقهور ژنها هستندبرخی سلولهای عصبی در تلاتری فلوپرازیننگاه محدود و تک جانبه، مشوزوز گوشرمز و رازهای ارتباط غیر کامروز دانش ژنتیک هیچ ابهعوامل ایجاد لغت انسانی و از تلسکوپ گالیله تا تلسکمحل درک احساسات روحانی دتفکر خلا ق در برابر توهم جهان کاملی در اطراف ما پرچرا خشونت و تعصبکلرال هیدرات برای خوابانروشهای نو در درمان دیسک بايندگان چگونه خواهند دیدسایتهای دیگراز تکینگی تا مغز از مغز تمسیر دشوار تکامل و ارتقاتمساح حد واسط میان مغز کوحس چشایی و بویاییهمیشه اطمینان تو بر خدا بکاهش التهاب ناشی از بیمارشد مغز علت تمایل انسان باگر نعمت فراموشی نبود بساز تکینگی تا مغز، از مغز مغز انسان برای ایجاد تمدتکنولوژی جدید که سلول‌هخارق العاده و استثنایی بهوش مصنوعی از عروسک بازی گویید نوزده و ایمنی ساکتزبان و شناخت حقیقت قسمت دابزار بقا از نخستین هماناطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر نگاه و مشاهده ناظر مغز زنان جوانتر از مغز مردژا وو یا اشنا پنداریپنج اکتشاف شگفت آور در موسلولهای ایمنی القا کنندهابزار بقای موجود زنده از فرضیه ای جدید توضیح میدهبیماری ضعف عضلات نزدیک بتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش انتخاب از طرف محیط، نهوش مصنوعی درمانگر کامپیداروی لیراگلوتیدآمارهای ارائه شده در سطح سکته مغزیاثرات مفید قهوهمقاومت به عوارض فشار خون بحتی علمی درباره تمایل بتاثیر داروی ضد تشنج سدیم نقش غذاها و موجودات درياهزینه ای که برای اندیشیددرمان های اسرار آمیز در آآیا احتمال دارد رویا از آسرعت فکر کردن چگونه استاداراوون تنها داروی تاییمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرنامه و ساختار پیچیده متاثیر درجه حرارت بر عملکنوروپلاستیسیتی چیستواکسن کرونا و گشودن پنجردرک تصویر و زبان های مخلتآزمون ذهنی گربه شرودینگرشباهت زیاد بین سلول هاي عارزش حقیقی زبان قسمت اولمیهمانهای ناخوانده عامل برخی سيناپسها طی تکامل و تسلیم شدن از نورون شروع منگاه انسان محدود به ادرایک پیشنهاد خوب برای آسان رویا و خبر از آیندهانفجار و توقف تکاملی نشاعواملی که برای ظهور لغت ااز تلسکوپ گالیله تا تلسکمحدودیت های حافظه و حافظتفاوت مغز انسان و میمون هجهش های ژنتیکی مفید در ساچرا در مغز انسان، فرورفتکمردرد و علل آنروشهای شناسایی قدرت شنواايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز از مغز تمشکلات نخاعیتنفس هوازی و میتوکندریحس و ادراک (قسمت اول )همیشه عسل با موم بخوریمکاهش دوپامین عامل بیماریزمین زیر خلیج فارس تمدنی اگر تلاش انسان امروز براابزار هوش در حال ارتقا ازاز تکینگی تا مغز، از مغز مغز انسان برای شادمانی طتکنولوژی جدید که سلول‌هخدا موجود استهوش مصنوعی از عروسک بازی گوشه بیماری اتوزومال رسسزبان و شناخت حقیقت قسمت سابزار بقا از نخستین همانفلج بل، فلجی ترسناک که آناطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر نگاه انسان بر رفتامغزهای کوچک بی احساسدژاوو یا آشناپنداریپوست ساعتی مستقل از مغز دسلولهای بنیادی مصنوعی درابزار بقای موجود زنده از قیچی ژنتیکیبیماریهای تحلیل عضلانی اتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش اتصالات بین سلولهای هوش مصنوعی درخدمت خلق وحداروی تشنجی دربارداریآن چیزی که ما جریان زمان سانسور از روی قصد بسیاری اثرات مضر ماری جوانامقابله با کرونا با علم اسبحث درباره پیدایش و منشاتاثیر درجه حرارت بر عملکنقشه مغزی هر فرد منحصر بههزینه سنگین انسان در ازادرمان های بیماری آلزایمرآیا برای تولید مثل همیشه شلیک فراموشیادغام میان گونه های مختلمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرنامه ی مسلط ژنها در اختتاثیر درجه حرارت بر عملکنوشیدن چای برای مغز مفید واکسن کرونا از حقیقت تاتدرک حقیقت نردبان و مسیری آسيب میکروواسکولاریا آسشرکت نورالینک ویدیویی ازارزش حقیقی زبان قسمت دوممیگرن سردردی ژنتیکی که ببرداشت مغز ما از گذر زمانتشنج چیستنگاه از درون مجموعه با نگیک آلل ژنتیکی که از نئاندرویا بخشی حقیقی از زندگی انواع سکته های مغزیعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکنیکی تا مغز از مغز تمخچه فراتر از حفظ تعادلتفاوت ها و تمایزها کلید بجهش های ژنتیکی غیر تصادفچراروياها را به یاد نمی آکمردرد با پوشیدن کفش مناروشی برای بهبود هوش عاطفايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز از مغز تمشکلات بین دو همسر و برخیتنفس هوازی و میتوکندریحس و ادراک (قسمت دوم )همراهی نوعی سردرد میگرنیکاهش سن بیولوژیکی، تنها زندگی هوشمند در خارج از زابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز مغز انسان برای شادمانی طتکامل مادی تا ابزار هوشمخطا در محاسبات چیزی کاملگوشت خواری یا گیاه خواریزبان شناسی مدرن در سطح سلابزار بقا از نخستین همانفلج خواببلندی در ذهن ما درک بلندیتاثیر نگاه انسان بر رفتامغزتان را در جوانی سیم کشدگرگونی های نژادی و تغییپیموزایدسلسله مباحث هوش مصنوعیابزار بقای موجود زنده از قیچی ژنتیکی تهدید یا فرصبیهوش کردن در جراحی و بیمتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش حفاظتی مولکول جدید دهوش مصنوعی ساخته هوش طبیداروی جدید s3 در درمان ام آیا ممکن است موش کور بی مسانسور بر بسیاری از حقایاجزای پر سلولی بدن انسان ملاحظات بیهوشی قبل از جربحثي درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکنقشه های مغزی جدید با جزیهزاران سال چشم های بینا ودرمان های جدید میگرنآیا بزرگ شدن مغز فقط در دشلیک فراموشیادغام دو حیطه علوم مغز و منبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرین نت به جای اینترنتتاثیر درجه حرارت بر عملکنوعی سکته مغزی ، وحشتناک واکسن کرونا ساخته شده تودرک عمیق در حیواناتآسیب ها ناشی از آلودگی هوشش مرحله تکامل چشمارزش حقیقی زبان قسمت سوممیگرن شدید قابل درمان اسبررسي علل احتمالي تغيير تشنج و حرکات شبه تشنجی قانگاهی بر قدرت بینایی درایک جهش ممکن است ذهن انسانرویا تخیل یا واقعیتانگشت نگاری مغز نشان میدعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز از مغز تمخچه ، فراتر از حفظ تعادلتفاوت های بین زن و مرد فقجهشهای مفید و ذکاوتی که دچراروياها را به یاد نمی آکنفرانس تشنج هتل کوثر اصروشی جدید در درمان قطع نخای آنکه نامش درمان و یادشاز تکینگی تا مغز از مغز تمشکلات روانپزشکی پس از ستو دی ان ای خاص ميتوکندريحس و ادراک قسمت چهارمهوموارکتوس ها ممکن است دکایروپاکتیک چیستزونا به وسیله ویروس ابله زیباترین چیز در افزایش سابزار بقا از نخستین هماناز روده تا مغزمغز انسان رو به کوچک تر شتکامل مداومخطا در محاسبات چیزی کاملگیلگمش باستانی کیستزبان شناسی نوین نیازمند ابزار بقا از نخستین همانفلج خواب چیستبه خودت مغرور نشوتاثیر ویتامین دی بر بیمامغزتان را در جوانی سیمکشدانشمندان موفق به بازگردپیچیدگی های مغزی در درک زسم زنبور ، کلیدی برای وارابزار بقای موجود زنده از قانون مندی نقشه ژنتیکی مبیهوشی در بیماران دچار اتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش حیاتی تلومر دی ان آ دهوش احساسیداروی جدید میاستنی گراویآیا ما تنها موجودات زنده ساخت شبکه عصبی با الفبایاجزایی ناشناخته در شکل گممانتین یا آلزیکسا یا اببحثی در مورد نقش ویتامينتاثیر درجه حرارت بر عملکنقص در تشخیص هیجانات عامهستي مادي ای که ما کوچکتردرمان های جدید در بیماری آیا تکامل و تغییرات ژنتیشنا در ابهای گرم جنوب نیارتقا و تکامل سنت آفرینش منبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرای پیش بینی آینده مغز دتاثیر رو ح و روان بر جسمنیاز به آموزش مجازی دیجیواکسن دیگر کرونا ساخته شدرگیری قلب در بیماری ویرإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَششمین کنگره بین المللی سارزش خود را چگونه میشناسمیدان مغناطيسي زمین بشر بررسی و اپروچ جدید بر بیمتشنج عدم توازن بین نورون نگاهی بر توانایی اجزاي بیک رژیم غذایی جدید، می تورویاها از مغز است یا ناخواندوهگین نباش اگر درب یا عامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز و از مغز مخچه ابزاري که وظیفه آن فتفاوت های تکاملی در مغز وجهشهای مفید و ذکاوتی که دنزاع بین جهل و علم رو به پکنگره بین المللی سردرد دروشی جدید در درمان سکته مایمپلانت نخاعی میتواند داز تکینگی تا مغز از مغز تمشکلات روانپزشکی در عقب تولید پاک و فراوان انرژیحس و ادراک قسمت پنجمهوش مصنوعی می تواند بر احکاربرد روباتهای ريزنانوزیر فشار کووید چه باید کرابزار بقا از نخستین همانازدواج های بین گونه ای، رمغز انسان رو به کوچکتر شدتکامل چشمخطرات هوش مصنوعیگیاه خواری و گوشت خوار کدزبان، وسیله شناسایی محیطابزار بقا از نخستین همانفلج دوطرفه عصب 6 چشمبه زودی شبکه مغزی به جای تاثیر ویروس کرونا بر مغز نقش قهوه در سلامتیدانشمندان نورون مصنوعی سپیوند مغز و سر و چالشهای سندرم کووید طولانیابزار بقای موجود زنده از قانون جنگلبیوگرافیتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش خرچنگ های نعل اسبی درهوش احساسیداروی جدید ضد میگرنآیا مغز تا بزرگسالی توسعساخت شبکه عصبی مصنوعی با احیای بینایی نسبی یک بیممنابع انرژي پاک سرچشمه حبحثی جالب درباره محدودیتتاثیر درجه حرارت بر عملکنقطه بی بازگشتهستی ما پس از شروعی چگال درمان های رایج ام اسآیا جنین انسان، هوشمندی شناخت و معرفت، و نقش آن دارتوکين تراپی روشی جديد منبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرای اولین بار دانشمندانتاثیر رژیم گیاه خواری بر چیزی خارج از مغزهای ما نیواکسن دیگری ضد کرونا از ددرگیری مغز در بیماری کویافت فشار خون ناگهانی در وصرع و درمان های آناز نخستین همانند سازها تمیدازولام در درمان تشنج بررسی سیستم تعادلی بدن اتصویربرداری فضاپیمای آمناتوانی از درمان برخی وییکی از علل محدودیت مغز امرویاهای پر رمز و حیرتی درانسان قدیم در شبه جزیره ععادت کردن به نعمتاز تکینگی تا مغز از مغز تمدارک ژنتیکی چگونه انسانتفاوت های زبانی سرمنشا تجواب دانشمند سوال کننده نزاع بین علم و نادانی رو کنگره بین المللی سردرد دريتوکسيمب در درمان ام اساینکه به خاطرخودت زندگی از تکینگی تا مغز از مغز تمشاهده آینده از روی مشاهتولید سلولهای جنسی از سلحس و ادراک قسمت سومهوش مصنوعی و کشف زبان هایکاربرد روباتهای ريز، در کجای مغز مسئول پردازش تجزیرفون داروی ضد ام اسابزار بقا از نخستین هماناستفاده از مغز، وزن را کممغز ایندگان چگونه استتکامل ابزار هوش ، راه پر دفاع در برابر تغییر ساختگالکانزوماب، دارویی جدیسفر نامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانفناوری هوش مصنوعی نحوه خبوزون هیگز چیستتاثیر ژنها بر اختلالات خنقش مهاجرت در توسعه نسل ادانشمندان یک فرضیه رادیکپیوند سر آیا ممکن استسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از قانونمندی و محدودیت عالمبیوگرافیتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش داروهاي مختلف معروف هوش عاطفی بیشتر در زنانداروی ضد تشنج با قابليت تآیا همه جنایت ها نتیجه بیساختار شبکه های مغزی ثاباحساس گذر سریعتر زمانمنابع انرژی از نفت و گاز بحثی در مورد نقش کلسیم و تاثیر درجه حرارت بر عملکچند نرمش مفید برای کمردرو هر کس تقوای خدا پیشه کندرمان های علامتی در ام اسآیا جهان ذهن و افکار ما مشناسایی تاریخچه ی تکاملیارتباط میکروب روده و پارمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرخی ملاحظات در تشنج های تاثیر رژیم گیاه خواری بر چگونه مغز پیش انسان یا همواکسن سرطاندرگیری مغز در بیماران مبافراد آغاز حرکت خودشان رضررهای مصرف شکر و قند بر از نخستین همانند سازها تمکانیزمهای دفاعی در براببررسی علل کمر درد در میانتغییر الگوی رشد مغزی با زناتوانی در شناسایی چهره یافته های نوین علوم پرده رویای شفافانسان ها می توانند میدان عارضه جدید ویروس کرونا ساز تکینگی تا مغز از مغز تمروری بر تشنج و درمان هایتفاوتهای جنسیتی راهی براجاذبه و نقش آن در شکلگیرینزاع بین علم و جهل رو به پکندر در بیماریهای التهابریواستیگمیناینکه خانواده ات سالم بااز تکینگی تا مغز از مغز تمطالعه ای بیان میکند اهدتومورها و التهاب مغزی عاحساسیت روانی متفاوتهوش مصنوعی گوگل به کمک تشکرونا چه بر سر مغز می آورزاوسکا درمان گوشرابزار بقا از نخستین هماناستفاده از هوش مصنوعی در مغز ابزار بقای برتر مادیتکامل زباندقیق ترین تصاویر از مغز اگامی در درمان بیماریهای سفر به مریخ در 39 روزابزار بقا از نخستین همانفیلمی بسیار جالب از تغییبی عدالتی در توزیع واکسن تاثیر کلام در آیات کلام بنقش میدان مغناطیسی زمین هوش مصنوعی از عروسک بازی دانشمندان ژنی از مغز انسپیوند سر، یکی از راه حلهاسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از قارچ بی مغز در خدمت موجودبیان ژن های اسکیزوفرنی دتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش ذهن و شناخت در حوادث هوش عاطفی در زنان بیشتر اداروی ضد تشنج با قابليت تآیا هوش مصنوعی زندگی بشرسازگاری با محیط بین اجزااخلاق و علوم اعصابمنابع انرژی از نفت و گاز بحثی در مورد عملکرد لوب فتاثیر درجه حرارت بر عملکچند جهانیوقت نهيب هاي غير علمي گذشدرمان ژنتیکی برای نوآوریآیا جهش های ژنتیکی، ویروشناسایی سلول های ایمنی اارتباط چاقی و کاهش قدرت بمنبع هوشیاری در کجاست؟ قبرخی مرزهای اخلاق و علومتاثیر رژیم گیاه خواری بر چگونه هموساپينس بر زمین واکسنی با تاثیر دوگانه ادرگیری مغزی در سندرم کووافزایش قدرت ادراکات و حسضررهای شکر بر سلامت مغزاز نخستین همانند سازها تما انسانها چه اندازه نزدبزرگ شدن مغز محدود به دورتغییر زودتر اتصالات مغزینخاع ما تا پایین ستون فقریادگیری مهارت های جدید دروبات های ریز در درمان بیانسان جدید از چه زمانی پاعدم توقف تکامل در یک اندااز تکینگی تا مغز از مغز تمرکز هوشیاری، روح یا بدن تقلید مرحله ای نسبتا پیشحقیقت قربانی نزاع بین بی نشانه های گذشته در کیهان کوچک شدن مغز از نئاندرتاریسدیپلام تنها داروی تایایندرالاز تکینگی تا مغز از مغز تمعنی روزهتوهم لیلیپوتی(ریزبینی)خلاصه ای از مطالب همایش مهوش مصنوعی گوگل به کمک تش