ادغام میان گونه های مختلف انسان نماها مسیری برای رسیدن سریع تربه هوش

ادغام میان گونه های مختلف انسان نماها، مسیری برای رسیدن سریع تر، به هوش و مغز بزرگ!

زاد و ولد جنسی، راهی برای ایجاد تمایز بیشتر در نقشه ژنتیکی و محصول این نقشه، یعنی موجود زنده است. و هرچه این گام، جلوتر میرود، تمایزها را بیشتر میکند. معمولا زاد و ولد میان دو گونه مختلف، وجود ندارد ولی استثناهایی هم هست، مثلا گرگ و سگ، با هم رابطه جنسی برقرار میکنند و فرزند حاصل شده، هاسکی است و متفاوت از سگ و متفاوت از گرگ است و اگر میتوانست بچه دار شود با توجه به تمایز بیشتر، کمک زیادی به سیر ارتقا و تکامل میکرد و دست انتخاب طبیعی در گزینش موجود سازگارتر با محیط، بازتر میشد. همین حالت در ازدواج بین اسب و الاغ هم هست. فرزند حاصل شده، قاطر است.

هر دوی این محصولات ناتوان از زاد و ولد هستند.

ولی در سیر تکامل موجودات و سیر تولید ابزار هوش، محصولاتی هم در نتیجه زاد و ولد بین گونه ها هست که هم از مزیت تمایز بیشتر، بهره میبرند و هم از قدرت زاد و ولد جنسی برای تولید تمایز بیشتر، بهره مند است.(مانند زاد و ولد بین نئاندرتال و هموساپینس و یا زاد و ولد بین نئاندرتال و دنیسوان)

عدم امکان زاد و ولد، در محصول ناشی از ادغام دو گونه، میتواند واقعا سدی در برابر سازگاری مفیدی باشد که تکامل از طریق ایجاد تمایز بیشتر در زاد و ولد جنسی ایجاد کرده است و بسیاری از گونههای جانوری را از ارتقای سریعتر و پیشرفته تر باز می دارد.

و اگر روزی با پیشرفت تکنولوژی، بتوان این سد بزرگ را از سر راه تکامل برداشت میتوان انتظار ارتقایی بسیار سریعتر و کامل تر را در گونه های حیوانی و حتی در انسان داشت.

این مورد، یک افسانه نیست و به سادگی میتوان تصور کرد ادغام دو کروموزم در سلول تخم شامپانزه 48 کروموزومی، بتواند سلول تخمی مشابه سلول تخم انسان با 46 کروموزوم درست کند. و با این روش، نه تنها انسان می تواند، سد راه تبدیل فرزندان یک گونه پایین به گونه بالاتر را بردارد بلکه با مداخله ای که صورت میگیرد فرایند تبدیل تخم، نیازمند هزاران بلکه میلیون ها سال برای رسیدن به کروموزومی های موجود مترقی تر نیست.

این روش های فعلا نظری، شاید بتواند ارتقای گونه مورد سلیقه ما را سریعتر کند ولی با کم کردن گونههای در ظاهر بی فایده، میتواند مشکلات زیادی را در فقدان برخی گونه ها ایجاد کند.

این تصور که برخی حیوانات یا گونه ها برای ما بی فایده و بدون سود هستند تصوری اشتباه است. شاید بهره وجود برخی گونه ها برای نگاه سطحی و غیر عمیق ما حس نشود ولی در بررسی های دقیق چرخه های حیات، نقش مفید آنها بسیار برجسته و مهم است.

دنیسوان تیره ای از انسان های ابتدایی است که تقریبا هم دوره با نئاندرتال هستند و در میان آنها زاد و ولد هم وجود دارد.(به نظر میرسد دنیسوان، حدود 287هزار سال قبل پیدا شدهاند و در حدود 55هزار سال قبل، منقرض شده اند.)

تحقیقات نشان می دهد که دختری نوجوان، مادری نئاندرتال و پدری دنیسووان داشته است. این دختربچه- که به نام دنیسووا ۱۱ شناخته می شود- در غار دنیسووا سیبری کشف شده و در زمان مرگ حداقل ۱۳ سال سن داشته است. تحقیقات بیشتر روی استخوان به دست آمده از او نشان می دهد که این دختر حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش، فوت کرده است.

این کشفیات از طریق تحقیق روی DNA به دست آمده از استخوان این دختر، به دست آمده است. این DNA با نمونه های مشابه متعلق به نئاندرتال ها، انسان های مدرن و دنیسووان ها مقایسه شد اما شبیه به هیچ کدام نبود. تنها توجیه ممکن برای آرایش DNA این دختر این بود که مادرش نئاندرتال و پدرش دنیسووان بوده باشند(یا برعکس) یعنی این دختر ترکیب دو گونه مختلف انسان است.

ملاقات نئاندرتال ها با دنیسووان ها

نئاندرتال ها (Homo neanderthalensis) تا حدود ۳۰۰۰۰ سال پیش در سرتاسر اروپا و آسیای غربی زندگی می کردند. این گونه انسانی در مناطق مختلف و شرایط جغرافیایی متفاوتی زندگی می کردند و از سه عصر یخبندان، جان سالم به در بردند. یافته ها نشان می دهد که نئاندرتال ها شکارچیانی ماهر بودند و در ساخت ابزارآلات، تبحر داشتند.

اما در مورد دنیسووان ها(Homo sapiens denisova) اطلاعات بسیار کمی داریم. تنها اطلاعات ما برگرفته از کشف چند تکه استخوان است که از غار دنیسووا در سیبری به دست آمده است. ما هنوز به طور دقیق نمی دانیم که دنیسووان ها چه شکلی بوده اند و چه قابلیت ها و مهارت هایی داشته اند.

جالب است بدانید که نئاندرتال ها، دنیسووان ها و انسان های مدرن امروزی، همگی در حدود ۴۰۰۰۰۰ سال پیش جدی مشترک داشته اند!(شکلی از نئاندرتال) حالا با کشف این دختربچه ۵۰۰۰۰ ساله دانشمندان می توانند با قطعیت بگویند که گونه های مختلف انسانی با یکدیگر ملاقات هایی داشته اند و تولید مثل کرده اند.

همان طور که دیدیم این دختر، ترکیب دو گونه مختلف انسان یعنی نئاندرتال و دنیسووان است و شاید به همین دلیل بتوان او را نئا

ندرسووان نامید!

انسان مدرن

نئاندرتال ها و دنیسووان ها تا حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش در منطقه اوراسیا زندگی می کرده اند و بعد با انسان های مدرن امروزی جایگزین شده اند. اما قبل از آنکه این جایگزینی اتفاق بیفتد این دو گونه انسانی هرازگاهی به یکدیگر برخورد می کرده اند و تولید مثل می کردند. دانشمندان امروزه معتقدند که این تولیدمثل ها بسیار هم زیاد پیش می آمده است و فرزندان بیشماری از ترکیب دو گونه مختلف انسان به وجود آمده اند. در واقع، جالب است بدانید که اجداد افرادی که در منطقه اقیانوسیه و آسیا زندگی می کنند دارای DNA دنیسووان بوده است. در حالی که انسان های غیرآفریقایی امروزی حداقل دارای ۲-۴ درصد DNA نئاندرتال هستند.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که این دو گروه در هنگام برخورد با یکدیگر چه واکنشی داشته اند و چطور با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند؟ چطور یک زن نئاندرتال با یک مرد دنیسووان ملاقات کرده است؟(یا زن دنیسوان و مرد نئاندرتال)

این قبیل پرسش ها ذهن دانشمندان و ما را درگیر می کند و هنوز پاسخ قطعی و روشنی برای آن ها وجود ندارد. اما دانشمندان خوشبین هستند که با تحقیقات بیشتر بتوانند راز زندگی گونه های مختلف انسانی در چندین هزار سال پیش را کشف کنند.

یک تکه از جمجمهدنیسوان برای اولین بار کشف شده است.

و این سهم بزرگی در روشن شدن تعدادی از نمونه ها از یکی از پیچیده ترین شاخه های خانواده هومینین(انسان نماها) دارد. باستان شناس بنس ویولا از دانشگاه تورنتو کشفی را- که تا امروز تایید نشده است- در انتهای ماه مارس در انجمن باستان شناسان آمریکا در سیویلند، اوهایو بیان میکند. در مورد دنیسوان خیلی کم میدانیم و اینها شاخه ای منقرض شده از انسان نماها هستند که گروه خواهری نئاندرتال، به حساب می آید. قبلا فقط چهار دنیسوان شناسایی شده بود و همه آنها در غاری در سیبری بودند.

دنیسوان اول در سال 2010 با مطالعه بر دی ان ای میتوکندری، یک قطعه از استخوان انگشت به دست آمده است و سه مورد دیگر از روی دندان ها کشف شدند.

ژنوم هسته ای نشان داده است که نئاندرتال و دنیسوان، منشأ و جد مشترکی دارند.

قطعه جمجمه کشف شده، قبلا در حدود سه سال قبل از همان غار در سیبری خارج شد.

ویولا میگوید: این خیلی جالب است که ما نهایتا قطعاتی مانند این داشته ایم. این جمجمه، کامل نیست بلکه یک قطعه از جمجمه است. این اطلاعات بیشتری به ما میدهد. در کنار انگشت و دندان این قطعه را هم خوب است داشته باشیم .... ما همیشه حریص بوده ایم او میخندد و میگوید ما همیشه بیشتر میخواهیم.

کشف جدید شامل دو قطعه متصل به هم از پشت است، قسمت چپ استخوان پریتال که کناره ها و سقف جمجمه را تشکیل میدهد. اینها با هم اندازه ای حدود 5 تا 8 سانتی متر را تشکیل میدهند. آنالیز دی ان ای ثابت میکند که قطعه، مربوط به دنیسوان است اگرچه اکنون بر اساس تکنیک های رادیوکربن، بسیار قدیمی است. ویولا و همکارانش بر اساس خلاصه مقاله، قطعات را با موارد مشابه در انسان جدید و نئاندرتال مقایسه کردند.

کریس استرنگر باستان شناس در موزه تاریخ طبیعی در لندن- که در مطالعه شرکت نداشت ولی جلسه کنفرانس را درباره دنیسوان برگزار کرد- می گوید: این حقیقتا یک قطعه کوچک است. امیدواریم قطعات بزرگتر وکاملتری پیدا شود. قطعه پیدا شده، بسیار کوچک است و نمیتوان از روی آن، قطعات دیگر جمجمه را پیدا کرد و بدون اطلاعات ژتیکی نمیتوان آن را دنیسوان خواند. پژوهشگران همچنان در انتظار این هستند که اطلاعات و معلومات بیشتری در مورد دنیسوان پیدا کنند.

پژوهشگران تصور میکنند پیش انسان های منقرض شده، هرچند در سرتاسر آسیا هستند چون بیشتر فسیل ها به میزان کافی حفظ نشدهاند، تا بشود آزمون های ژنتیکی روی آنها انجام داد- پیدا کردن دنیسوان در جاهای دیگر دشوار است .

در سال 2017، پژوهشگران شگفت زده شدند که آیا دو قطعه جمجمه پریتال پیدا شده در چین، از دنیسوان است یا نه. ولی این مورد، تایید نشده است. استرینگر می گوید: این احتمال وجود دارد این فسیل های چینی مانند دیگر موارد در ژوچانگ، با گونه ای- که افرادی مانند من فکر کرده اند- تطابق داشته باشد و ممکن استدنیسوانباشد.

نظریه تکامل در درمان بیمابزارهای بقای از نخستین تفاوت مغز انسان و میمون هدقیق ترین تصاویر از مغز اشباهت زیاد بین سلول هاي عمخچه فراتر از حفظ تعادلکشف مکانیسم عصبی خوانش پهوش مصنوعی در کامپیوترهااداراوون تنها داروی تاییتوانایی مغز و دیگر اجزای داروی جدید ضد میگرنعواملی که برای ظهور لغت امشاهده آینده از روی مشاهگزیده ای از وبینار یا کنفهدف یکسان، در مسیرهای متارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر نگاه انسان بر رفتادرک و احساسمغز ایندگان چگونه استآیا ممکن است موش کور بی مواکسنی با تاثیر دوگانه ااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ورویاهای پر رمز و حیرتی درنقش نظام غذایی در تکامل مآیا جهش های ژنتیکی، ویروژنها نقشه ایجاد ابزار هوازدواج های بین گونه ای، رتاثیر درجه حرارت بر عملکریسدیپلام تنها داروی تاینقش سجده بر عملکرد مغزامیوتروفیک لترال اسکلروکوری گذرای ناشی از موبایبیماری بیش فعالیتری فلوپرازینزبان و کلمه حتی برای کساننوعی سکته مغزی ، وحشتناک اوکرلیزوماب داروی جدید شبحث درباره پیدایش و منشاجهش های ژنتیکی غیر تصادفسلسله مباحث هوش مصنوعیقبل از انفجار بزرگنخاع ما تا پایین ستون فقرابزار بقای موجود زنده از برخی نکات از گاید لاین پرحس و ادراک قسمت پنجمسخن پاک و ثابتمیهمانهای ناخوانده عامل هفت چیز که عملکرد مغز تو ابزارهای دفاعی و بقای موتفاوتهای جنسیتی راهی برادلایلی که نشان میدهد ما بشباهت زیاد بین سلول هاي عمخچه ، فراتر از حفظ تعادلکشف مکانیسمی پیچیده در بهوش مصنوعی در خدمت خلق وحادغام میان گونه های مختلتوازن مهمتر از فعالیت زیداروی ضد تشنج با قابليت تعوارض ازدواج و بچه دار شدمعنی روزهگزارش یک مورد جالب لخته وهدف از تکامل مغزاز نشانه ها و آثار درک شدتاثیر نگاه انسان بر رفتادرک احساسات و تفکرات دیگمغز ابزار برتر بقاآیا ما تنها موجودات زنده واسطه ها د رمسیر ایجاد مغاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ورویای شفافنقش هورمون های تیروئید دآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجژنها ، مغز و ارادهاستفاده از هوش مصنوعی در تاثیر درجه حرارت بر عملکرژیم های غذایی و نقش مهم نقش غذاها و موجودات درياامید درمان کرونا با همانکی غایب شدی تا نیازمند دلبیماری تی تی پیتری فلوپرازینزبان و بیان نتیجه ساختمافلج بل، فلجی ترسناک که آنچیزی خارج از مغزهای ما نیايندگان چگونه خواهند دیدبحثی در مورد نقش ویتامينجهشهای مفید و ذکاوتی که دسم زنبور ، کلیدی برای وارقدم زدن و حرکت دید را تغینخستین تصویر از سیاهچالهابزار بقای موجود زنده از برخی اثرات مضر ویتامین دحس و ادراک قسمت سومسریعترین کامپیوتر موجودمیگرن سردردی ژنتیکی که بمیگرن شدید قابل درمان اسهفت سین یادگاری از میراث اثر مضر مصرف طولانی مدت رتقلید مرحله ای نسبتا پیشدندان ها را مسواک بزنید تشش مرحله تکامل چشممخچه ابزاري که وظیفه آن فکشف ارتباط جدیدی از ارتبهوش مصنوعی در خدمت خلق وحادغام دو حیطه علوم مغز و توسعه برخی شغل ها با هوش داروی ضد تشنج با قابليت تعید نوروز مبارکمغز فکر میکند مرگ برای دیگشایش دروازه جدیدی از طرهدف از خلقت رسیدن به ابزااز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر ویتامین دی بر بیمادرک تصویر و زبان های مخلتمغز از بسیاری حقایق می گرآیا مغز تا بزرگسالی توسعوراپامیل در بارداریاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وروبات های ریز در درمان بینقش هورمون زنانه استروژنآیا خداباوری محصول تکاملژنهای مشترک بین انسان و واستیفن هاوکینگ در مورد هتاثیر درجه حرارت بر عملکرژیم غذایی حاوی تخم مرغ ونقش غذاها و موجودات درياامگا سه عامل مهم سلامتبیماری ضعف عضلات نزدیک بتسلیم شدن از نورون شروع مزبان و بیان، در سایه پیشرفلج خوابچگونه مغز پیش انسان یا همايا اراده آزاد توهم است یبحثی جالب درباره محدودیتجهشهای مفید و ذکاوتی که دسودمندی موجودات ابزی بر قدرت انسان در نگاه به ابعنرمش های مفید در سرگیجهابزار بقای موجود زنده از برخی اختلالات عصبی مثانهحساسیت روانی متفاوتسرگیجه از شایعترین اختلامیدان مغناطيسي زمین بشر همیشه عسل با موم بخوریماثرات فشار روحی شدیدتلقین اطلاعات و حافظهدو ویژگی انتزاع و قدرت تجششمین کنگره بین المللی سمدارک ژنتیکی چگونه انسانکشف جمجمه ای درکوه ایرهوهوش مصنوعی درمانگر کامپیارتقا و تکامل سنت آفرینش توصیه های غیر دارویی در سداستانها و مفاهیمی اشتباعامل کلیدی در کنترل کارآمغز ما کوچکتر از نیم نقطهپمبرولیزوماب در بیماری چهزینه ای که برای اندیشیداز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر ویروس کرونا بر مغز درک عمیق در حیواناتمغز به تنهایی برای فرهنگ آیا همه جنایت ها نتیجه بیورزش هوازی مرتب خیلی به قاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وروح رهایینقش ژنتیک در درمان اختلاآیا دلفین ها می تواند از ژنهای هوش ، کدامنداستیفن هاوکینگ در تفسیر تاثیر درجه حرارت بر عملکراه های جدید برای قضاوت رنقش غذاها و موجودات درياامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبیماریهای تحلیل عضلانی اتشنج چیستزبان و تکلم برخی بیماریهفلج خواب چیستچگونه هموساپينس بر زمین ايا اراده آزاد توهم است یبحثی در مورد نقش کلسیم و جاذبه و نقش آن در شکلگیریسیاهچاله و تکینگی ابتدایلوب فرونتال یا پیشانی مغنرمشهای مهم برای تقویت عابزار بقای موجود زنده از برخی بیماری ها که در آن بخلاصه ای از مطالب همایش مسردرد میگرن در کودکانسردرد و علتهای آنمکانیزمهای دفاعی در برابهوموارکتوس ها ممکن است داثرات مفید قهوهتلاش هایی در بیماران قطع ديدن با چشم بسته در خواب صرع و درمان های آنمروری بر تشنج و درمان هایگنجینه ای به نام ویتامین هوش مصنوعی درخدمت خلق وحارتوکين تراپی روشی جديد توصیه هایی در مصرف ماهیدر مانهای کمر دردعارضه جدید ویروس کرونا سمغز مادران و کودکان در زمپنج اکتشاف شگفت آور در موهزینه سنگین انسان در ازااز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر ژنها بر اختلالات خدرگیری قلب در بیماری ویرمغز برای فراموشی بیشتر کآیا هوش ارثی دریافتی از پورزش هوازی ، بهترین تمریاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وروزه داری و بیمار ی ام اس نقش آتش در رسیدن انسان بهآیا دست مصنوعی به زودی قاکلرال هیدرات برای خواباناستخوان های کشف شده، ممکتاثیر درجه حرارت بر عملکراه های جدید برای قضاوت رنقشه مغزی هر فرد منحصر بهانفجار و توقف تکاملی نشابیهوش کردن در جراحی و بیمتشنج و حرکات شبه تشنجی قازبان و شناخت حقیقت قسمت چفیلمی بسیار جالب از تغییچگونه آن شکری که می خوریمای آنکه نامش درمان و یادشبحثی در مورد عملکرد لوب فحقیقت قربانی نزاع بین بی سیاره ابلهانلبخند بزن شاید صبح فردا زچرا مغزهای ما ارتقا یافت ابزار بقای موجود زنده از برخی بیماری های خاص که بدخواندن ، یکی از شستشو دهنسردرد تنشنما انسانها چه اندازه نزدهوش مصنوعی می تواند بر احاثرات مضر ماری جواناتلاشی برای درمان قطع نخادی متیل فومارات(زادیوا)(ضررهای مصرف شکر و قند بر مرکز هوشیاری، روح یا بدن گویید نوزده و ایمنی ساکتهوش مصنوعی ساخته هوش طبیارتباط میکروب روده و پارتوضیحی ساده در مورد هوش مدر چه مرحله ای از خواب ، رعدم توقف تکامل در یک اندامغز چون ابزار هوش است دلیپوست ساعتی مستقل از مغز دهستي مادي ای که ما کوچکتراز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر کلام در آیات کلام بدرگیری مغز در بیماری کویمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟آیا هوش سریعی که بدون احسورزش و میگرناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وروش مقابله مغز با محدودینقش انتخاب از طرف محیط، نآیا رژیم غذایی گیاهی سلاکمردرد و علل آناصول سلامت کمرتاثیر درجه حرارت بر عملکراه پیروزی در زندگی چیستنقص در تشخیص هیجانات عامانواع سکته های مغزیبیوگرافیتشنج عدم توازن بین نورون زبان و شناخت حقیقت قسمت افیزیکدانان ماشینی برای تچگونه انتظارات بر ادراک ایندرالبحثی درباره هوش و تفاوتهحقیقت خواب و رویاسیاره ابلهانلرزش ناشی از اسیب به عصبچرا پس از بیدار شدن از خوابزار بقای موجود زنده از برخی توجهات در ببمار پارخواب سالم عامل سلامتیسردرد سکه ایما انسانها چه اندازه نزدهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاجزای پر سلولی بدن انسان تلاشی تازه برای گشودن معدژا وو یا اشنا پنداریضررهای شکر بر سلامت مغزمرکز حافظه کجاستگوشه بیماری اتوزومال رسسهوش احساسیارتباط چاقی و کاهش قدرت بتکامل چشمدر هم تنیدگی کوانتومی و پعسل طبیعی موثر در کنترل بمغز چگونه صداها را فیلتر پیموزایدهستی ما پس از شروعی چگال از انفجار بزرگ تا انفجار تاثیر کپسول نوروهرب بر ندرگیری مغز در بیماران مبمغز بزرگ چالش است یا منفعآیا هشیاری کوانتومی وجودورزش بهترین درمان بیش فعاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وروش های صرفه جویی در ایجانقش اتصالات بین سلولهای آیا رژیم غذایی گیاهی سلاکمردرد با پوشیدن کفش منااضطراب و ترستاثیر درجه حرارت بر عملکراست دستی و چپ دستیچند جهانیانگشت نگاری مغز نشان میدبیوگرافیتغییر الگوی رشد مغزی با ززبان و شناخت حقیقت قسمت دفرگشت و تکامل تصادفی محض چگونه باغبانی باعث کاهش ایا کوچک شدن مغزانسان البحثی درباره هوش و تفاوتهحقیقت راستین انسان علم بسیر آفرینش از روح تا مغز لزوم سازگاری قانون مجازاچرا بیماری های تخریبی مغابزار بقای موجود زنده از برخی سلولهای عصبی در تلاخواب سالم عامل سلامتی و یخواب عامل دسته بندی و حفطسرعت فکر کردن چگونه استما با کمک مغز خود مختاريمهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاجزایی ناشناخته در شکل گتلاشی جدید در درمان ام اسدژاوو یا آشناپنداریطوفان فقر و گرسنگی و بی سمرکز خنده در کجای مغز استگوشت خواری یا گیاه خواریهوش احساسیارتباط هوش ساختار مغز و ژتکامل ابزار هوش ، راه پر درمان های بیماری آلزایمرعصب حقوق نورولوومغز ناتوان از توجیه پیداپیچیدگی های مغزی در درک زو هر کس تقوای خدا پیشه کناز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر کپسول نوروهرب بر تدرگیری اعصاب به علت میتومغز بزرگ چالشهای پیش روآیا واکنش های یاد گرفته وورزش در کمر درداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاهخواری بر رشد و روش هایی ساده برای کاهش انقش حفاظتی مولکول جدید دآیا راهی برای رفع کم آبی کنفرانس تشنج هتل کوثر اصاطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر رو ح و روان بر جسمرشته نوروایمونولوژی و نقچندین ماده غذایی که مانناندوهگین نباش اگر درب یا بیان ژن های اسکیزوفرنی دتغییر زودتر اتصالات مغزیزبان و شناخت حقیقت قسمت سفراموش کارها باهوش تر هسچگونه جمعیت های بزرگ شکل ایا ابزار هوشمندی یا مغز بحثی درباره هوش و تفاوتهحمله ویروس کرونا به مغزسیستم تعادلی بدنلزوم سازگاری قانون مجازاچرا حیوانات سخن نمی گوینابزار بقای موجود زنده از برخی سيناپسها طی تکامل و خودآگاهی و هوشیاريشلیک فراموشیما تحت کنترل ژنها هستیم یهوش مصنوعی الفاگواحساس گذر سریعتر زمانتمایل زیاد به خوردن بستندانشمندان ژنی از مغز انسطی یکصد هزار سال اخیر هرچمرگ انتقال است یا نابود شگیاه خواری و گوشت خوار کدهوش عاطفی بیشتر در زنانارتباط انسانی، محدود به تکامل زباندرمان های جدید میگرنعضلانی که طی سخن گفتن چقدمغز و سیر تکامل ان دلیلی پیوند مغز و سر و چالشهای وقت نهيب هاي غير علمي گذشاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر کپسول نوروهرب بر سذهن چند جانبه نیازمند نگمغز بزرگ و فعال یا مغز کوآیا آگاهی پس از مرگ از بیوزوز گوشاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر انتخاب از طرف محیط روش صحبت کردن در حال تکامنقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیاما مقهور قوانین فیزیککنگره بین المللی سردرد داطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر رژیم گیاه خواری بر رشد مغز علت تمایل انسان بچه زیاد است بر من که در ایانسان قدیم در شبه جزیره عبیست تمرین ساده برای جلوتغییر عمودی سر انسان از پزبان، وسیله شناسایی محیطفراموشی همیشه هم بد نیستچگونه جمعیت های بزرگ شکل ایا بیماری ام اس (مولتیپبحثی درباره هوش و تفاوتهحوادث روزگار از جمله ویرسیستم دفاعی بدن علیه مغز ممانتین یا آلزیکسا یا ابچرا حجم مغز گونه انسان درابزار بقای موجود زنده از بررسي علل احتمالي تغيير خودآگاهی و هوشیاريشنا در ابهای گرم جنوب نیماه رجبکاهش التهاب ناشی از بیماهوش مصنوعی از عروسک تا کاخلاق و علوم اعصابتمدن قدیمی ای در جنوب ایردانشمندان روش هاي جدیدی ظهور امواج مغزی در مغز مصمراحل ارتقای پله پله کیهگالکانزوماب، دارویی جدیهوش عاطفی در زنان بیشتر اارتباط شگفت مغز انسان و فتکامل ساختار رگهای مغزی درمان های جدید در بیماری مقالاتمغز آیندگان چگونه است ؟پیوند سر، یکی از راه حلهاوقتی فهمیدی خطا کردی برگاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر کپسول نوروهرب بر سرقیبی قدرتمند در برابر ممغز حریص برای خون، کلید تآیا امکان بازسازی اندامهیک پیشنهاد خوب برای آسان از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ترکیبات استاتین (سروشهای نو در درمان دیسک بنقش خرچنگ های نعل اسبی درآزمون ذهنی گربه شرودینگرکنگره بین المللی سردرد دبلندی در ذهن ما درک بلندیتاثیر رژیم گیاه خواری بر زمین زیر خلیج فارس تمدنی چهار میلیارد سال تکامل بانسان جدید از چه زمانی پابیشتر کمردردها نیازی به تغییرات منطقه بویایی مغزسفر نامه سفر به بم و جنوب فرایند تکامل و دشواری هاچگونه حافظه را قویتر کنیایا بدون زبان میتوانیم تبحثی درباره هوش و تفاوتهحافظه و اطلاعات در کجاست سکته مغزیمنابع انرژي پاک سرچشمه حچرا در مغز انسان، فرورفتابزار بقای موجود زنده از بررسی و اپروچ جدید بر بیمخانواده پایدارشناخت و معرفت، و نقش آن دماپروتیلینکاهش دوپامین عامل بیماریهوش مصنوعی از عروسک تا کاخلاق پایه تکامل و فرهنگتمدن بشری و مغز اخلاقیدانشمندان روشی برای تبدیعلم به ما کمک میکند تا مومزایای شکلات تلخ برای سلگامی در درمان بیماریهای هوش عاطفی در زنان بیشتر اارتباط شگفت انگیز مغز انتکامل شناخت انسان با کشفدرمان های رایج ام استاثیر ویتامین دی بر بیمامغز انسان ایا طبیعتا تماپیشینیان انسان از هفت میویتامین E برای فعالیت صحاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ورموزی از نخستین تمدن بشرمغز زنان جوانتر از مغز مرآیا انسان با مغز بزرگش اخیکی از علل محدودیت مغز اماز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر دپاکین بر بیماری مروشهای شناسایی قدرت شنوانقش داروهاي مختلف معروف إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَکندر در بیماریهای التهاببه زودی شبکه مغزی به جای تاثیر رژیم گیاه خواری بر زندگی هوشمند در خارج از زچهار ساعت پس از کشتار خوکانسان عامل توقف رشد مغزبا هوش مصنوعی خودکار روبتغییرات تکاملی سر انسان سفرنامه سفر به بم و جنوب فرایند حذف برخی اجزای مغنگاه محدود و تک جانبه، مشایا تکامل هدفمند استبحثی درباره احساسات متفاحافظه و اطلاعات در کجاست سانسور از روی قصد بسیاری منبع خواب و رویاچراروياها را به یاد نمی آابزار بقای موجود زنده از بررسی سیستم تعادلی بدن اخدا موجود استشناسایی سلول های ایمنی امبانی ذهنی سیاه و سفیدکایروپاکتیک چیستهوش مصنوعی از عروسک تا کاختلال در شناسایی حروف و تمساح حد واسط میان مغز کوداروهای مصرفی در ام اسعلایم کمبود ویتامین E را مسیر دشوار تکامل و ارتقاگامی در درمان بیماریهای هوشیاری کوانتومیارتباط شگفت انگیز مغز انتئوری تکامل امروز در درمدرمان های علامتی در ام اسصفحه اصلیمغز انسان برای ایجاد تمدپیشرفتی مستقل از ابزار هویتامین E در چه مواد غذایاز تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد ورمز و رازهای ارتباط غیر کمغزهای کوچک بی احساسآیا احتمال دارد رویا از آیافته های نوین علوم پرده از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروهای ضد التهاب روشی برای بهبود هوش عاطفنقش روزه داری در سالم و جافراد آغاز حرکت خودشان رکوچک شدن مغز از نئاندرتابوزون هیگز چیستتاثیر رژیم گیاهخواری بر زونا به وسیله ویروس ابله نوار مغزی روشی مهم در تشخانعطاف پذیری مکانیسمی علبار سنین ابزار هوشمندی اثبت امواج الکتریکی در عصسفرنامه سفر به بم و جنوب فرد حساس از نظر عاطفی و بنگاه انسان محدود به ادراایرادهای موجود در خلقت ببحثی درباره احساساتی غیرحافظه و اطلاعات در کجاستساخت شبکه عصبی با الفبایمنشأ اطلاعات و آموخته ها چراروياها را به یاد نمی آابزار بقای موجود زنده از بررسی علل کمر درد در میانخطا در محاسبات چیزی کاملشواهدی از دنیسوان(شبه نئمجموعه های پر سلولی بدن مکاربرد روباتهای ريزنانوهوش مصنوعی از عروسک تا کاختلالات مخچهتنفس هوازی و میتوکندریداروهای ضد بیماری ام اس وعلایم کمبود ویتامین E را مشکلات نخاعیگاهی لازم است برای فهم و هوش، ژنتیکی است یا محیطیارتباط غیرکلامی بین انساتئوری تکامل در پیشگیری و درمان ژنتیکی برای نوآوریسوالات پزشکیمغز انسان برای شادمانی طپاسخ گیاهان در زمان خوردویتامین دی گنجینه ای بزراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ورویا و خبر از آیندهمغزتان را در جوانی سیمکشآیا احتمال دارد رویا از آیادگیری مهارت های جدید داز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر داروی ضد تشنج سدیم روشی جدید در درمان قطع نخنقش رژیم غذایی بر رشد و اافزایش قدرت ادراکات و حسکووید نوزده و خطر بیماریبیماری های مغز و اعصاب و تاثیر عصاره تغلیظ شده گیزیباترین چیز در افزایش سنورون هاي مصنوعی می تواناولین هیبرید بین انسان وبارداری بدون رحمجمجمه انسان های اولیهسفرنامه سفر به بم و جنوب قیچی ژنتیکینگاهی بر قدرت بینایی درااگر نعمت فراموشی نبود بسبخش دیگری در وجود انسان هحس چشایی و بویاییمولتیپل اسکلروز در زنان نزاع بین جهل و علم رو به پابزارهای بقای موجود زندبزرگ شدن مغز محدود به دورخطا در محاسبات چیزی کاملشاهکار قرنمحل درک احساسات روحانیکاربرد روباتهای ريز، در هوش مصنوعی از عروسک تا کاختلالات حرکتی در انسانتنفس هوازی و میتوکندریداروی فامپیریدین یا نورلعلت خواب آلودگی بعد از خومشکلات بین دو همسر و برخیگاهی مغز بزرگ چالش استهیچگاه از فشار و شکست نترارتروز یا خوردگی و التهاتا 20 سال آینده مغز شما به درمان جدید میگرن با انتی پیامهای کاربرانمغز انسان برای شادمانی طپختگی پس از چهل سالگي به واکنش های ناخودآگاه و تقاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ورویا بخشی حقیقی از زندگی نقش قهوه در سلامتیآیا برای تولید مثل همیشه یادآوری خواب و رویااز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر درجه حرارت بر عملکروشی جدید در درمان سکته منقش رژیم غذایی در رشد و اافسردگی و اضطراب در بیماکودک ایرانی که هوش او از بیماری گیلن باره و بیمارتاریخ همه چیز را ثبت کردهزیرفون داروی ضد ام اسنورون های ردیاب حافظهاولین مورد پیوند سر در انبازگشت از آثار به سوی خداجنسیت و تفاوت های بیناییسفرنامه سفر به بم و جنوب قانون مندی نقشه ژنتیکی منگاهی بر توانایی اجزاي باگر نعمت فراموشی نبود بسبرنامه و ساختار پیچیده محس و ادراک (قسمت اول )ساخت شبکه عصبی مصنوعی با مواد کوانتومی جدید، ممکننزاع بین علم و نادانی رو ابزارهای پیشرفته ارتباط ابزارهای بقا از نخستین هبزرگ شدن تقریبا ناگهانی خطرات هوش مصنوعیشبیه سازی میلیون ها جهان محل درک احساسات روحانی دکجای مغز مسئول پردازش تجهوش مصنوعی از عروسک تا کماختلالات صحبت کردن در انتو دی ان ای خاص ميتوکندريداروی تشنجی دربارداریعوامل موثر در پیدایش زبامشکلات روانپزشکی پس از سگذر زمان کاملا وابسته به هاوکينگ پیش از مرگش رسالارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر مشاهده بر واقعیت بدرمانهای بیماری پارکینسسایتهای دیگرمغز انسان رو به کوچک تر شپرورش مغز مینیاتوری انساواکسن کرونا از حقیقت تاتاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ورویا تخیل یا واقعیتنقش مهاجرت در توسعه نسل اآیا بزرگ شدن مغز فقط در دژن هوش و ساختارهای حیاتی از تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر درجه حرارت بر عملکريتوکسيمب در درمان ام اسنقش زبان در سلطه و قدرت االکتروتاکسی(گرایش و حرککودکان میتوانند ناقل بی بیماری ای شبیه آلزایمر و تبدیل تراکت صوتی مصنوعی زبان مشترک ژنتیکی موجودانوروپلاستیسیتی چیستاولین تصویر در تاریخ از سبازسازي مغز و نخاع چالشی جنسیت و تفاوت های بیناییسفری به آغاز کیهانقانونمندی و محدودیت عالمناتوانی از درمان برخی ویاگر تلاش انسان امروز برابرین نت به جای اینترنتحس و ادراک (قسمت دوم )ساختار شبکه های مغزی ثابموجود بی مغزی که می تواندنزاع بین علم و جهل رو به پنظام مثبت زندگیابزارهای بقا ازنخستین همبسیاری از بیماری های جدیدفاع در برابر تغییر ساختشبیه سازی سیستم های کوانمحدودیت های حافظه و حافظکرونا چه بر سر مغز می آورهوش مصنوعی از عروسک تا کمادامه بحث تکامل چشمتولید سلولهای جنسی از سلداروی جدید s3 در درمان ام عوامل ایجاد لغت انسانی و مشکلات روانپزشکی در عقب گربه شرودینگر و تاثیر مشهاوکينگ پیش از مرگش رسالارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر نگاه ناظر هوشیار بدرک فرد دیگر و رفتارهای امغز انسان رو به کوچکتر شدآلزایمرواکسن سرطاناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ورویاها از مغز است یا ناخونقش محیط زندگی و مهاجرت دآیا تکامل و تغییرات ژنتیژن یا نقشه توسعه مغز و نقاز تکینگی تا مغز، از مغز تاثیر درجه حرارت بر عملکریواستیگمیننقش زبان در سلطه و قدرت االتهاب شریان تمپورالکودکان خود را مشابه خود تبیماری ای شبیه ام اس مولتتبدیل سلولهای محافط به سزبان چهار حرفی حیات زمیننوشیدن چای برای مغز مفید اولین سلول مصنوعیبحتی علمی درباره تمایل بجهش های ژنتیکی مفید در ساسلولهای بنیادی مصنوعی درقارچ بی مغز در خدمت موجودناتوانی در شناسایی چهره ابزار هوش در حال ارتقا ازبرای پیش بینی آینده مغز دحس و ادراک قسمت چهارمسازگاری با محیط بین اجزاموجودات مقهور ژنها هستند