ادغام میان گونه های مختلف انسان نماها مسیری برای رسیدن سریع تربه هوش

ادغام میان گونه های مختلف انسان نماها، مسیری برای رسیدن سریع تر، به هوش و مغز بزرگ!

زاد و ولد جنسی، راهی برای ایجاد تمایز بیشتر در نقشه ژنتیکی و محصول این نقشه، یعنی موجود زنده است. و هرچه این گام، جلوتر میرود، تمایزها را بیشتر میکند. معمولا زاد و ولد میان دو گونه مختلف، وجود ندارد ولی استثناهایی هم هست، مثلا گرگ و سگ، با هم رابطه جنسی برقرار میکنند و فرزند حاصل شده، هاسکی است و متفاوت از سگ و متفاوت از گرگ است و اگر میتوانست بچه دار شود با توجه به تمایز بیشتر، کمک زیادی به سیر ارتقا و تکامل میکرد و دست انتخاب طبیعی در گزینش موجود سازگارتر با محیط، بازتر میشد. همین حالت در ازدواج بین اسب و الاغ هم هست. فرزند حاصل شده، قاطر است.

هر دوی این محصولات ناتوان از زاد و ولد هستند.

ولی در سیر تکامل موجودات و سیر تولید ابزار هوش، محصولاتی هم در نتیجه زاد و ولد بین گونه ها هست که هم از مزیت تمایز بیشتر، بهره میبرند و هم از قدرت زاد و ولد جنسی برای تولید تمایز بیشتر، بهره مند است.(مانند زاد و ولد بین نئاندرتال و هموساپینس و یا زاد و ولد بین نئاندرتال و دنیسوان)

عدم امکان زاد و ولد، در محصول ناشی از ادغام دو گونه، میتواند واقعا سدی در برابر سازگاری مفیدی باشد که تکامل از طریق ایجاد تمایز بیشتر در زاد و ولد جنسی ایجاد کرده است و بسیاری از گونههای جانوری را از ارتقای سریعتر و پیشرفته تر باز می دارد.

و اگر روزی با پیشرفت تکنولوژی، بتوان این سد بزرگ را از سر راه تکامل برداشت میتوان انتظار ارتقایی بسیار سریعتر و کامل تر را در گونه های حیوانی و حتی در انسان داشت.

این مورد، یک افسانه نیست و به سادگی میتوان تصور کرد ادغام دو کروموزم در سلول تخم شامپانزه 48 کروموزومی، بتواند سلول تخمی مشابه سلول تخم انسان با 46 کروموزوم درست کند. و با این روش، نه تنها انسان می تواند، سد راه تبدیل فرزندان یک گونه پایین به گونه بالاتر را بردارد بلکه با مداخله ای که صورت میگیرد فرایند تبدیل تخم، نیازمند هزاران بلکه میلیون ها سال برای رسیدن به کروموزومی های موجود مترقی تر نیست.

این روش های فعلا نظری، شاید بتواند ارتقای گونه مورد سلیقه ما را سریعتر کند ولی با کم کردن گونههای در ظاهر بی فایده، میتواند مشکلات زیادی را در فقدان برخی گونه ها ایجاد کند.

این تصور که برخی حیوانات یا گونه ها برای ما بی فایده و بدون سود هستند تصوری اشتباه است. شاید بهره وجود برخی گونه ها برای نگاه سطحی و غیر عمیق ما حس نشود ولی در بررسی های دقیق چرخه های حیات، نقش مفید آنها بسیار برجسته و مهم است.

دنیسوان تیره ای از انسان های ابتدایی است که تقریبا هم دوره با نئاندرتال هستند و در میان آنها زاد و ولد هم وجود دارد.(به نظر میرسد دنیسوان، حدود 287هزار سال قبل پیدا شدهاند و در حدود 55هزار سال قبل، منقرض شده اند.)

تحقیقات نشان می دهد که دختری نوجوان، مادری نئاندرتال و پدری دنیسووان داشته است. این دختربچه- که به نام دنیسووا ۱۱ شناخته می شود- در غار دنیسووا سیبری کشف شده و در زمان مرگ حداقل ۱۳ سال سن داشته است. تحقیقات بیشتر روی استخوان به دست آمده از او نشان می دهد که این دختر حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش، فوت کرده است.

این کشفیات از طریق تحقیق روی DNA به دست آمده از استخوان این دختر، به دست آمده است. این DNA با نمونه های مشابه متعلق به نئاندرتال ها، انسان های مدرن و دنیسووان ها مقایسه شد اما شبیه به هیچ کدام نبود. تنها توجیه ممکن برای آرایش DNA این دختر این بود که مادرش نئاندرتال و پدرش دنیسووان بوده باشند(یا برعکس) یعنی این دختر ترکیب دو گونه مختلف انسان است.

ملاقات نئاندرتال ها با دنیسووان ها

نئاندرتال ها (Homo neanderthalensis) تا حدود ۳۰۰۰۰ سال پیش در سرتاسر اروپا و آسیای غربی زندگی می کردند. این گونه انسانی در مناطق مختلف و شرایط جغرافیایی متفاوتی زندگی می کردند و از سه عصر یخبندان، جان سالم به در بردند. یافته ها نشان می دهد که نئاندرتال ها شکارچیانی ماهر بودند و در ساخت ابزارآلات، تبحر داشتند.

اما در مورد دنیسووان ها(Homo sapiens denisova) اطلاعات بسیار کمی داریم. تنها اطلاعات ما برگرفته از کشف چند تکه استخوان است که از غار دنیسووا در سیبری به دست آمده است. ما هنوز به طور دقیق نمی دانیم که دنیسووان ها چه شکلی بوده اند و چه قابلیت ها و مهارت هایی داشته اند.

جالب است بدانید که نئاندرتال ها، دنیسووان ها و انسان های مدرن امروزی، همگی در حدود ۴۰۰۰۰۰ سال پیش جدی مشترک داشته اند!(شکلی از نئاندرتال) حالا با کشف این دختربچه ۵۰۰۰۰ ساله دانشمندان می توانند با قطعیت بگویند که گونه های مختلف انسانی با یکدیگر ملاقات هایی داشته اند و تولید مثل کرده اند.

همان طور که دیدیم این دختر، ترکیب دو گونه مختلف انسان یعنی نئاندرتال و دنیسووان است و شاید به همین دلیل بتوان او را نئا

ندرسووان نامید!

انسان مدرن

نئاندرتال ها و دنیسووان ها تا حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش در منطقه اوراسیا زندگی می کرده اند و بعد با انسان های مدرن امروزی جایگزین شده اند. اما قبل از آنکه این جایگزینی اتفاق بیفتد این دو گونه انسانی هرازگاهی به یکدیگر برخورد می کرده اند و تولید مثل می کردند. دانشمندان امروزه معتقدند که این تولیدمثل ها بسیار هم زیاد پیش می آمده است و فرزندان بیشماری از ترکیب دو گونه مختلف انسان به وجود آمده اند. در واقع، جالب است بدانید که اجداد افرادی که در منطقه اقیانوسیه و آسیا زندگی می کنند دارای DNA دنیسووان بوده است. در حالی که انسان های غیرآفریقایی امروزی حداقل دارای ۲-۴ درصد DNA نئاندرتال هستند.

سوال دیگری که مطرح می شود این است که این دو گروه در هنگام برخورد با یکدیگر چه واکنشی داشته اند و چطور با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند؟ چطور یک زن نئاندرتال با یک مرد دنیسووان ملاقات کرده است؟(یا زن دنیسوان و مرد نئاندرتال)

این قبیل پرسش ها ذهن دانشمندان و ما را درگیر می کند و هنوز پاسخ قطعی و روشنی برای آن ها وجود ندارد. اما دانشمندان خوشبین هستند که با تحقیقات بیشتر بتوانند راز زندگی گونه های مختلف انسانی در چندین هزار سال پیش را کشف کنند.

یک تکه از جمجمهدنیسوان برای اولین بار کشف شده است.

و این سهم بزرگی در روشن شدن تعدادی از نمونه ها از یکی از پیچیده ترین شاخه های خانواده هومینین(انسان نماها) دارد. باستان شناس بنس ویولا از دانشگاه تورنتو کشفی را- که تا امروز تایید نشده است- در انتهای ماه مارس در انجمن باستان شناسان آمریکا در سیویلند، اوهایو بیان میکند. در مورد دنیسوان خیلی کم میدانیم و اینها شاخه ای منقرض شده از انسان نماها هستند که گروه خواهری نئاندرتال، به حساب می آید. قبلا فقط چهار دنیسوان شناسایی شده بود و همه آنها در غاری در سیبری بودند.

دنیسوان اول در سال 2010 با مطالعه بر دی ان ای میتوکندری، یک قطعه از استخوان انگشت به دست آمده است و سه مورد دیگر از روی دندان ها کشف شدند.

ژنوم هسته ای نشان داده است که نئاندرتال و دنیسوان، منشأ و جد مشترکی دارند.

قطعه جمجمه کشف شده، قبلا در حدود سه سال قبل از همان غار در سیبری خارج شد.

ویولا میگوید: این خیلی جالب است که ما نهایتا قطعاتی مانند این داشته ایم. این جمجمه، کامل نیست بلکه یک قطعه از جمجمه است. این اطلاعات بیشتری به ما میدهد. در کنار انگشت و دندان این قطعه را هم خوب است داشته باشیم .... ما همیشه حریص بوده ایم او میخندد و میگوید ما همیشه بیشتر میخواهیم.

کشف جدید شامل دو قطعه متصل به هم از پشت است، قسمت چپ استخوان پریتال که کناره ها و سقف جمجمه را تشکیل میدهد. اینها با هم اندازه ای حدود 5 تا 8 سانتی متر را تشکیل میدهند. آنالیز دی ان ای ثابت میکند که قطعه، مربوط به دنیسوان است اگرچه اکنون بر اساس تکنیک های رادیوکربن، بسیار قدیمی است. ویولا و همکارانش بر اساس خلاصه مقاله، قطعات را با موارد مشابه در انسان جدید و نئاندرتال مقایسه کردند.

کریس استرنگر باستان شناس در موزه تاریخ طبیعی در لندن- که در مطالعه شرکت نداشت ولی جلسه کنفرانس را درباره دنیسوان برگزار کرد- می گوید: این حقیقتا یک قطعه کوچک است. امیدواریم قطعات بزرگتر وکاملتری پیدا شود. قطعه پیدا شده، بسیار کوچک است و نمیتوان از روی آن، قطعات دیگر جمجمه را پیدا کرد و بدون اطلاعات ژتیکی نمیتوان آن را دنیسوان خواند. پژوهشگران همچنان در انتظار این هستند که اطلاعات و معلومات بیشتری در مورد دنیسوان پیدا کنند.

پژوهشگران تصور میکنند پیش انسان های منقرض شده، هرچند در سرتاسر آسیا هستند چون بیشتر فسیل ها به میزان کافی حفظ نشدهاند، تا بشود آزمون های ژنتیکی روی آنها انجام داد- پیدا کردن دنیسوان در جاهای دیگر دشوار است .

در سال 2017، پژوهشگران شگفت زده شدند که آیا دو قطعه جمجمه پریتال پیدا شده در چین، از دنیسوان است یا نه. ولی این مورد، تایید نشده است. استرینگر می گوید: این احتمال وجود دارد این فسیل های چینی مانند دیگر موارد در ژوچانگ، با گونه ای- که افرادی مانند من فکر کرده اند- تطابق داشته باشد و ممکن استدنیسوانباشد.

ارتباط هوش ساختار مغز و ژتوازن مهمتر از فعالیت زیدی متیل فومارات(زادیوا)(مشاهده آینده از روی مشاهشش مرحله تکامل چشمهوشیاری کوانتومیپیشینیان انسان از هفت میاز انفجار بزرگ تا انفجار تاثیر مشاهده بر واقعیت بدر محل کار ارزش خودت را بمغز ایندگان چگونه استعید نوروز مبارکویتامین E برای فعالیت صحآیا امکان بازسازی اندامهاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری قلب در بیماری ویرنقش نظام غذایی در تکامل مورزش بهترین درمان بیش فعآزمون ذهنی گربه شرودینگراصول سلامت کمرتاثیر درجه حرارت بر عملکروح رهایینقش سجده بر عملکرد مغزانسان قدیم در شبه جزیره عبیوگرافیتاثیر رژیم گیاه خواری بر فلج خواب چیستراه های جدید برای قضاوت رنوشیدن چای برای مغز مفید ایا ابزار هوشمندی یا مغز تغییر عمودی سر انسان از پقدرت انسان در نگاه به ابعزبان و بیان، در سایه پیشرناتوانی از درمان برخی ویکمردرد با پوشیدن کفش مناابزار بقای موجود زنده از برخی بیماری های خاص که بدحوادث روزگار از جمله ویرمیهمانهای ناخوانده عامل سودمندی موجودات ابزی بر نزاع بین علم و نادانی رو کاربرد روباتهای ريزنانواجزایی ناشناخته در شکل گتقلید مرحله ای نسبتا پیشخواب عامل دسته بندی و حفطمخچه فراتر از حفظ تعادلسرگیجه از شایعترین اختلاهوش مصنوعی از عروسک تا کگامی در درمان بیماریهای ارتباط انسانی، محدود به توسعه هوش مصنوعی قادر اسدژا وو یا اشنا پنداریمعنی روزهششمین کنگره بین المللی سهوش، ژنتیکی است یا محیطیپیشرفتی مستقل از ابزار هاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر نگاه ناظر هوشیار بدر چه مرحله ای از خواب ، رمغز ابزار برتر بقاعامل کلیدی در کنترل کارآویتامین E در چه مواد غذایآیا انسان با مغز بزرگش اخاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری مغز در بیماری کوینقش هورمون های تیروئید دورزش در کمر دردإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَاضطراب و ترستاثیر درجه حرارت بر عملکروزه داری و بیمار ی ام اس نقش غذاها و موجودات درياانسان جدید از چه زمانی پابیوگرافیتاثیر رژیم گیاه خواری بر فیلمی بسیار جالب از تغییراه های جدید برای قضاوت رنوعی سکته مغزی ، وحشتناک ایا بیماری ام اس (مولتیپبحثی درباره هوش و تفاوتهتغییرات منطقه بویایی مغزلوب فرونتال یا پیشانی مغزبان و تکلم برخی بیماریهناتوانی در شناسایی چهره کنفرانس تشنج هتل کوثر اصابزار بقای موجود زنده از برخی توجهات در ببمار پارحافظه و اطلاعات در کجاست میگرن سردردی ژنتیکی که بسیاهچاله و تکینگی ابتداینزاع بین علم و جهل رو به پکاربرد روباتهای ريز، در احساس گذر سریعتر زمانتلقین اطلاعات و حافظهخودآگاهی و هوشیاريمخچه ، فراتر از حفظ تعادلسردرد میگرن در کودکانهوش مصنوعی از عروسک تا کگاهی لازم است برای فهم و ارتباط شگفت مغز انسان و فتوسعه برخی شغل ها با هوش دژاوو یا آشناپنداریمغز فکر میکند مرگ برای دیصرع و درمان های آنهیچگاه از فشار و شکست نترپاسخ گیاهان در زمان خورداز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر نگاه انسان بر رفتادر هم تنیدگی کوانتومی و پمغز از بسیاری حقایق می گرعادت کردن به نعمتویتامین دی گنجینه ای بزرآیا احتمال دارد رویا از آاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری مغز در بیماران مبنقش هورمون زنانه استروژنوزوز گوشافراد آغاز حرکت خودشان راطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر درجه حرارت بر عملکروش مقابله مغز با محدودینقش غذاها و موجودات درياانسان عامل توقف رشد مغزبیان ژن های اسکیزوفرنی دتاثیر رژیم گیاه خواری بر فیزیکدانان ماشینی برای تچیزی خارج از مغزهای ما نیایا بدون زبان میتوانیم تبحثی درباره هوش و تفاوتهتغییرات تکاملی سر انسان لبخند بزن شاید صبح فردا ززبان و شناخت حقیقت قسمت چنخاع ما تا پایین ستون فقرکنگره بین المللی سردرد دابزار بقای موجود زنده از برخی روش های تربیتی کودکحافظه و اطلاعات در کجاست میگرن شدید قابل درمان اسسیاره ابلهاننظام مثبت زندگیکجای مغز مسئول پردازش تجاخلاق و علوم اعصابتلاش هایی در بیماران قطع خودآگاهی و هوشیاريمخچه ابزاري که وظیفه آن فسردرد و علتهای آنهوش مصنوعی از عروسک تا کگاهی مغز بزرگ چالش استارتباط شگفت انگیز مغز انتوصیه های غیر دارویی در سدانشمندان ژنی از مغز انسمغز ما کوچکتر از نیم نقطهضررهای مصرف شکر و قند بر هاوکينگ پیش از مرگش رسالپختگی پس از چهل سالگي به از تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر نگاه انسان بر رفتادرمان های بیماری آلزایمرمغز به تنهایی برای فرهنگ عارضه جدید ویروس کرونا سواکنش های ناخودآگاه و تقآیا احتمال دارد رویا از آاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری مغزی در سندرم کوونقش ژنتیک در درمان اختلایک پیشنهاد خوب برای آسان افزایش قدرت ادراکات و حساطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر درجه حرارت بر عملکروش های صرفه جویی در ایجانقش غذاها و موجودات درياانعطاف پذیری مکانیسمی علبیست تمرین ساده برای جلوتاثیر رژیم گیاهخواری بر فرگشت و تکامل تصادفی محض راه پیروزی در زندگی چیستچگونه مغز پیش انسان یا همایا تکامل هدفمند استبحثی درباره هوش و تفاوتهثبت امواج الکتریکی در عصلرزش ناشی از اسیب به عصبزبان و شناخت حقیقت قسمت انخستین تصویر از سیاهچالهکنگره بین المللی سردرد دابزار بقای موجود زنده از برخی سلولهای عصبی در تلاحافظه و اطلاعات در کجاستمیدان مغناطيسي زمین بشر سیاره ابلهاننظریه تکامل در درمان بیمکرونا چه بر سر مغز می آوراخلاق پایه تکامل و فرهنگتلاشی برای درمان قطع نخاخانواده پایدارمدارک ژنتیکی چگونه انسانسردرد تنشنهوش مصنوعی از عروسک تا کمگذر زمان کاملا وابسته به هوش مصنوعی از عروسک تا کمگربه شرودینگر و تاثیر مشارتباط شگفت انگیز مغز انتوصیه هایی در مصرف ماهیدانشمندان روش هاي جدیدی مغز مادران و کودکان در زمضررهای شکر بر سلامت مغزهاوکينگ پیش از مرگش رسالپرورش مغز مینیاتوری انسااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ویتامین دی بر بیمادرمان های جدید میگرنمغز برای فراموشی بیشتر کعدم توقف تکامل در یک انداواکسن کرونا از حقیقت تاتآیا برای تولید مثل همیشه از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری اعصاب به علت میتونقش آتش در رسیدن انسان بهیکی از علل محدودیت مغز امافزایش مرگ و میر سندرم کوبلندی در ذهن ما درک بلندیتاثیر درجه حرارت بر عملکروش هایی ساده برای کاهش انقشه مغزی هر فرد منحصر بهاولین هیبرید بین انسان وبیشتر کمردردها نیازی به تاثیر عصاره تغلیظ شده گیفراموش کارها باهوش تر هسراست دستی و چپ دستیچگونه هموساپينس بر زمین ایرادهای موجود در خلقت ببحثی درباره هوش و تفاوتهجمجمه انسان های اولیهلزوم سازگاری قانون مجازازبان و شناخت حقیقت قسمت دنرمش های مفید در سرگیجهکندر در بیماریهای التهابابزار بقای موجود زنده از برخی سيناپسها طی تکامل و حس چشایی و بویاییمکانیزمهای دفاعی در برابسیر آفرینش از روح تا مغز هفت چیز که عملکرد مغز تو کشف مکانیسم عصبی خوانش پاختلال در شناسایی حروف و تلاشی تازه برای گشودن معخارق العاده و استثنایی بمروری بر تشنج و درمان هایسردرد سکه ایهوش مصنوعی در کامپیوترهاگزیده ای از وبینار یا کنفارتباط غیرکلامی بین انساتوضیحی ساده در مورد هوش مدانشمندان روشی برای تبدیمغز چون ابزار هوش است دلیطوفان فقر و گرسنگی و بی سهدف یکسان، در مسیرهای متآلودگی هوا و ویروس کرونااز تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر ویروس کرونا بر مغز درمان های جدید در بیماری مغز بزرگ چقدر مفید هست ؟عسل طبیعی موثر در کنترل بواکسن کرونا ساخته شده توآیا بزرگ شدن مغز فقط در داز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وذهن چند جانبه نیازمند نگنقش انتخاب از طرف محیط، نیافته های نوین علوم پرده افسردگی و اضطراب در بیمابه زودی شبکه مغزی به جای تاثیر درجه حرارت بر عملکروش صحبت کردن در حال تکامنقص در تشخیص هیجانات عاماولین مورد پیوند سر در انبا هوش مصنوعی خودکار روبتاریخ همه چیز را ثبت کردهفراموشی همیشه هم بد نیسترشته نوروایمونولوژی و نقچگونه آن شکری که می خوریماگر نعمت فراموشی نبود بسبحثی درباره هوش و تفاوتهجنسیت و تفاوت های بیناییلزوم سازگاری قانون مجازازبان و شناخت حقیقت قسمت سنرمشهای مهم برای تقویت عکوچک شدن مغز از نئاندرتاابزارهای بقای موجود زندبررسي علل احتمالي تغيير حس و ادراک (قسمت اول )ما انسانها چه اندازه نزدسیستم تعادلی بدنهفت سین یادگاری از میراث کشف مکانیسمی پیچیده در باختلالات مخچهتلاشی جدید در درمان ام اسخدا موجود استمرکز هوشیاری، روح یا بدن سرعت فکر کردن چگونه استشلیک فراموشیهوش مصنوعی در خدمت خلق وحگزارش یک مورد جالب لخته وارتروز یا خوردگی و التهاتکنولوژی جدید که سلول‌هداروهای مصرفی در ام اسمغز چگونه صداها را فیلتر طی یکصد هزار سال اخیر هرچهدف از تکامل مغزآلزایمراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ژنها بر اختلالات خدرمان های رایج ام اسمغز بزرگ چالش است یا منفععصب حقوق نورولووواکسن دیگر کرونا ساخته شآیا تکامل و تغییرات ژنتیاز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد ورقیبی قدرتمند در برابر منقش اتصالات بین سلولهای یادگیری مهارت های جدید دالکتروتاکسی(گرایش و حرکبوزون هیگز چیستتاثیر درجه حرارت بر عملکروشهای نو در درمان دیسک بنقطه بی بازگشتاولین تصویر در تاریخ از سبار سنین ابزار هوشمندی اتبدیل تراکت صوتی مصنوعی فرایند تکامل و دشواری هارشد مغز علت تمایل انسان بچگونه انتظارات بر ادراک اگر نعمت فراموشی نبود بسبحثی درباره احساسات متفاجنسیت و تفاوت های بیناییممانتین یا آلزیکسا یا ابزبان، وسیله شناسایی محیطچرا مغزهای ما ارتقا یافت کووید نوزده و خطر بیماریابزارهای پیشرفته ارتباط بررسی و اپروچ جدید بر بیمحس و ادراک (قسمت دوم )ما انسانها چه اندازه نزدسیستم دفاعی بدن علیه مغز همیشه اطمینان تو بر خدا بکشف ارتباط جدیدی از ارتباختلالات حرکتی در انسانتمایل زیاد به خوردن بستنخطا در محاسبات چیزی کاملمرکز حافظه کجاستشنا در ابهای گرم جنوب نیهوش مصنوعی در خدمت خلق وحگشایش دروازه جدیدی از طرارزش حقیقی زبان قسمت اولتکامل مداومداروهای ضد بیماری ام اس ومغز ناتوان از توجیه پیداظهور امواج مغزی در مغز مصهدف از خلقت رسیدن به ابزاآیا ممکن است موش کور بی ماز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر کلام در آیات کلام بدرمان های علامتی در ام اسمغز بزرگ چالشهای پیش روعضلانی که طی سخن گفتن چقدواکسن دیگری ضد کرونا از دآیا جهش های ژنتیکی، ویرواز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد ورموزی از نخستین تمدن بشرنقش حفاظتی مولکول جدید دیادآوری خواب و رویاالتهاب شریان تمپورالبیماری های مغز و اعصاب و تاثیر درجه حرارت بر عملکروشهای شناسایی قدرت شنواچند جهانیاولین سلول مصنوعیبارداری بدون رحمتبدیل سلولهای محافط به سفرایند حذف برخی اجزای مغزمین زیر خلیج فارس تمدنی چگونه باغبانی باعث کاهش اگر تلاش انسان امروز برابحثی درباره احساساتی غیرجهش های ژنتیکی مفید در سامنابع انرژي پاک سرچشمه حسفر نامه سفر به بم و جنوب چرا پس از بیدار شدن از خوکودک ایرانی که هوش او از ابزارهای بقا از نخستین هبررسی سیستم تعادلی بدن احس و ادراک قسمت چهارمما با کمک مغز خود مختاريمسکته مغزیهمیشه عسل با موم بخوریمکشف جمجمه ای درکوه ایرهواختلالات صحبت کردن در انتمدن قدیمی ای در جنوب ایرخطا در محاسبات چیزی کاملمرکز خنده در کجای مغز استمرگ انتقال است یا نابود ششناخت و معرفت، و نقش آن دهوش مصنوعی درمانگر کامپیپمبرولیزوماب در بیماری چارزش حقیقی زبان قسمت دومتکامل چشمداروی فامپیریدین یا نورلمغز و سیر تکامل ان دلیلی علم به ما کمک میکند تا موهزینه ای که برای اندیشیدآیا ما تنها موجودات زنده از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر کپسول نوروهرب بر ندرمان ژنتیکی برای نوآوریمغز بزرگ و فعال یا مغز کومقالاتواکسن سرطانآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجاز تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر گیاه خواری بر رشد ورمز و رازهای ارتباط غیر کنقش حیاتی تلومر دی ان آ دژن هوش و ساختارهای حیاتی امیوتروفیک لترال اسکلروبیماری گیلن باره و بیمارتاثیر درجه حرارت بر عملکروشی برای بهبود هوش عاطفچندین ماده غذایی که مانناوکرلیزوماب داروی جدید شبازگشت از آثار به سوی خداتری فلوپرازینفرد حساس از نظر عاطفی و بزندگی هوشمند در خارج از زچگونه تکامل مغزهای کنونیابزار هوش در حال ارتقا ازبخش دیگری در وجود انسان هجهش های ژنتیکی غیر تصادفمنبع خواب و رویاسفرنامه سفر به بم و جنوب چرا بیماری های تخریبی مغکودکان میتوانند ناقل بی ابزارهای بقا ازنخستین همبررسی علل کمر درد در میانحس و ادراک قسمت پنجمما تحت کنترل ژنها هستیم یسانسور از روی قصد بسیاری هوموارکتوس ها ممکن است دگنجینه ای به نام ویتامین ادامه بحث تکامل چشمتمدن بشری و مغز اخلاقیخطرات هوش مصنوعیدفاع در برابر تغییر ساختمراحل ارتقای پله پله کیهشناسایی سلول های ایمنی اهوش مصنوعی درخدمت خلق وحپنج اکتشاف شگفت آور در موارزش حقیقی زبان قسمت سومتکامل ابزار هوش ، راه پر داروی تشنجی دربارداریمغز آیندگان چگونه است ؟علایم کمبود ویتامین E را هزینه سنگین انسان در ازاآیا مغز تا بزرگسالی توسعاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر کپسول نوروهرب بر تدرمان جدید میگرن با انتی مغز حریص برای خون، کلید تتاثیر ویتامین دی بر بیماواکسنی با تاثیر دوگانه اآیا خداباوری محصول تکاملاز تکینگی تا مغز، از مغز تاثیر گیاهخواری بر رشد و رویا و خبر از آیندهنقش خرچنگ های نعل اسبی درژن یا نقشه توسعه مغز و نقامید درمان کرونا با همانبیماری ای شبیه آلزایمر و تاثیر درجه حرارت بر عملکروشی جدید در درمان قطع نخچه زیاد است بر من که در ایايندگان چگونه خواهند دیدبازسازي مغز و نخاع چالشی تری فلوپرازینقیچی ژنتیکیزونا به وسیله ویروس ابله چگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزار بقای موجود زنده از برنامه و ساختار پیچیده مجهشهای مفید و ذکاوتی که دمنحنی که ارتباط بین معرفسفرنامه سفر به بم و جنوب چرا حیوانات سخن نمی گوینکودکان خود را مشابه خود تابزارهای بقای از نخستین بزرگ شدن مغز محدود به دورحس و ادراک قسمت سومماه رجبسانسور بر بسیاری از حقایهوش مصنوعی می تواند بر احگویید نوزده و ایمنی ساکتاداراوون تنها داروی تاییتمساح حد واسط میان مغز کودقیق ترین تصاویر از مغز امزایای شکلات تلخ برای سلشواهدی از دنیسوان(شبه نئهوش مصنوعی ساخته هوش طبیپوست ساعتی مستقل از مغز دارزش خود را چگونه میشناستکامل زبانداروی جدید s3 در درمان ام مغز انسان ایا طبیعتا تماعلایم کمبود ویتامین E را هزاران سال چشم های بینا وآیا همه جنایت ها نتیجه بیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر کپسول نوروهرب بر سدرمانهای بیماری پارکینسمغز زنان جوانتر از مغز مرصفحه اصلیواسطه ها د رمسیر ایجاد مغآیا دلفین ها می تواند از ازدواج های بین گونه ای، رتاثیر انتخاب از طرف محیط رویا بخشی حقیقی از زندگی نقش داروهاي مختلف معروف ژنها نقشه ایجاد ابزار هوامگا سه عامل مهم سلامتبیماری ای شبیه ام اس مولتتاثیر درجه حرارت بر عملکروشی جدید در درمان سکته مچهار میلیارد سال تکامل بايا اراده آزاد توهم است یبحتی علمی درباره تمایل بتسلیم شدن از نورون شروع مقانون مندی نقشه ژنتیکی مزیباترین چیز در افزایش سچگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزار بقای موجود زنده از برین نت به جای اینترنتجهشهای مفید و ذکاوتی که دمنشأ اطلاعات و آموخته ها سفرنامه سفر به بم و جنوب چرا حجم مغز گونه انسان درکوری گذرای ناشی از موبایابزارهای دفاعی و بقای موبزرگ شدن تقریبا ناگهانی حساسیت روانی متفاوتماپروتیلینساخت شبکه عصبی با الفبایهوش مصنوعی و کشف زبان هایگوشه بیماری اتوزومال رسسادغام میان گونه های مختلتنفس هوازی و میتوکندریدلایلی که نشان میدهد ما بمسیر دشوار تکامل و ارتقاشاهکار قرنهوش احساسیپیموزایداز نشانه ها و آثار درک شدتکامل ساختار رگهای مغزی داروی جدید ضد میگرنمغز انسان برای ایجاد تمدعلت خواب آلودگی بعد از خوهستي مادي ای که ما کوچکترآیا هوش ارثی دریافتی از پاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر کپسول نوروهرب بر سدرک فرد دیگر و رفتارهای امغزهای کوچک بی احساسسوالات پزشکیوبینار اساتید نورولوژی دآیا دست مصنوعی به زودی قااستفاده از هوش مصنوعی در تاثیر احتمالی عصاره تغلیرویا تخیل یا واقعیتنقش روزه داری در سالم و جژنها ، مغز و ارادهامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبیماری بیش فعالیتاثیر درجه حرارت بر عملکريتوکسيمب در درمان ام اسچهار ساعت پس از کشتار خوکايا اراده آزاد توهم است یبحث درباره پیدایش و منشاتشنج چیستقانون جنگلزیرفون داروی ضد ام اسچگونه حافظه را قویتر کنیابزار بقای موجود زنده از برای پیش بینی آینده مغز دجاذبه و نقش آن در شکلگیریمهندسی ژنتیک در حال تلاش سفرنامه سفر به بم و جنوب چرا خشونت و تعصبکی غایب شدی تا نیازمند دلاثر مضر مصرف طولانی مدت ربسیاری از بیماری های جدیخلاصه ای از مطالب همایش ممبانی ذهنی سیاه و سفیدساخت شبکه عصبی مصنوعی با هوش مصنوعی گوگل به کمک تشگوشت خواری یا گیاه خواریادغام دو حیطه علوم مغز و تنفس هوازی و میتوکندریدندان ها را مسواک بزنید تمشکلات نخاعیشبیه سازی میلیون ها جهان هوش احساسیپیچیدگی های مغزی در درک زاز نظر علم اعصاب یا نرووستکامل شناخت انسان با کشفداروی ضد تشنج با قابليت تمغز انسان برای شادمانی طعوامل موثر در پیدایش زباهستی ما پس از شروعی چگال آیا هوش سریعی که بدون احساز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک و احساسمغزتان را در جوانی سیمکشپیامهای کاربرانوراپامیل در بارداریآیا رژیم غذایی گیاهی سلااستیفن هاوکینگ در مورد هتاثیر ترکیبات استاتین (سرویاها از مغز است یا ناخونقش رژیم غذایی بر رشد و اژنهای مشترک بین انسان و وانفجار و توقف تکاملی نشابیماری تی تی پیتاثیر درجه حرارت بر عملکریواستیگمیننوار مغزی روشی مهم در تشخای آنکه نامش درمان و یادشبحثی در مورد نقش ویتامينتشنج و حرکات شبه تشنجی قاقانونمندی و محدودیت عالمزبان مشترک ژنتیکی موجودانگاه محدود و تک جانبه، مشابزار بقای موجود زنده از برخی نکات از گاید لاین پرحقیقت قربانی نزاع بین بی مولتیپل اسکلروز در زنان سفری به آغاز کیهانچرا در مغز انسان، فرورفتکیست کلوئید بطن سوماثرات فشار روحی شدیدبعد از کروناخونریزی مغز در سندرم کوومجموعه های پر سلولی بدن مساختار شبکه های مغزی ثابهوش مصنوعی گوگل به کمک تشگیلگمش باستانی کیستارتقا و تکامل سنت آفرینش تو دی ان ای خاص ميتوکندريتولید سلولهای جنسی از سلدو ویژگی انتزاع و قدرت تجمشکلات بین دو همسر و برخیشبیه سازی سیستم های کوانهوش عاطفی بیشتر در زنانپیوند مغز و سر و چالشهای از نظر علم اعصاب اراده آزتئوری تکامل امروز در درمداروی ضد تشنج با قابليت تمغز انسان برای شادمانی طعوامل ایجاد لغت انسانی و و هر کس تقوای خدا پیشه کنآیا هشیاری کوانتومی وجوداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک احساسات و تفکرات دیگنقش قهوه در سلامتیسایتهای دیگرورزش هوازی مرتب خیلی به قآیا رژیم غذایی گیاهی سلااستیفن هاوکینگ در تفسیر تاثیر دپاکین بر بیماری مرویاهای پر رمز و حیرتی درنقش رژیم غذایی در رشد و اژنهای هوش ، کدامندانواع سکته های مغزیبیماری ضعف عضلات نزدیک بتاثیر درجه حرارت بر عملکریسدیپلام تنها داروی تاینورون هاي مصنوعی می توانایندرالبحثی جالب درباره محدودیتتشنج عدم توازن بین نورون قارچ بی مغز در خدمت موجودزبان چهار حرفی حیات زمیننگاه انسان محدود به ادراابزار بقای موجود زنده از برخی اثرات مضر ویتامین دحقیقت خواب و رویامواد کوانتومی جدید، ممکنسلولهای بنیادی مصنوعی درچراروياها را به یاد نمی آکاهش التهاب ناشی از بیمااثرات مفید قهوهتفاوت مغز انسان و میمون هخواندن ، یکی از شستشو دهنمحل درک احساسات روحانیسازگاری با محیط بین اجزاهوش مصنوعی الفاگوگیاه خواری و گوشت خوار کدارتوکين تراپی روشی جديد تومورها و التهاب مغزی عادو برابر شدن خطر مرگ و میمشکلات روانپزشکی پس از سشباهت زیاد بین سلول هاي عهوش عاطفی در زنان بیشتر اپیوند سر آیا ممکن استاز نظر علم اعصاب اراده آزتئوری تکامل در پیشگیری و داستانها و مفاهیمی اشتبامغز انسان رو به کوچک تر شعواملی که برای ظهور لغت اوقت نهيب هاي غير علمي گذشآیا واکنش های یاد گرفته واز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک تصویر و زبان های مخلتنقش مهاجرت در توسعه نسل اورزش هوازی ، بهترین تمریآیا راهی برای رفع کم آبی استخوان های کشف شده، ممکتاثیر داروهای ضد التهاب رویای شفافنقش زبان در سلطه و قدرت اکلرال هیدرات برای خوابانانگشت نگاری مغز نشان میدبیماریهای تحلیل عضلانی اتاثیر درجه حرارت بر عملکفلج بل، فلجی ترسناک که آنرژیم های غذایی و نقش مهم نورون های ردیاب حافظهایا کوچک شدن مغزانسان البحثی در مورد نقش کلسیم و تغییر الگوی رشد مغزی با زقبل از انفجار بزرگزبان و کلمه حتی برای کساننگاهی بر قدرت بینایی دراابزار بقای موجود زنده از برخی اختلالات عصبی مثانهحقیقت راستین انسان علم بموجود بی مغزی که می تواندسلسله مباحث هوش مصنوعیچراروياها را به یاد نمی آکاهش دوپامین عامل بیماریاثرات مضر ماری جواناتفاوت های بین زن و مرد فقخواب سالم عامل سلامتیمحل درک احساسات روحانی دسخن پاک و ثابتهوش مصنوعی از عروسک تا کگالکانزوماب، دارویی جدیارتباط میکروب روده و پارتوانایی مغز و دیگر اجزای ديدن با چشم بسته در خواب مشکلات روانپزشکی در عقب شباهت زیاد بین سلول هاي عهوش عاطفی در زنان بیشتر اپیوند سر، یکی از راه حلهااز آغاز خلقت تا نگاه انساتا 20 سال آینده مغز شما به در مانهای کمر دردمغز انسان رو به کوچکتر شدعوارض ازدواج و بچه دار شدوقتی فهمیدی خطا کردی برگآیا آگاهی پس از مرگ از بیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک عمیق در حیواناتنقش محیط زندگی و مهاجرت دورزش و میگرنآیاما مقهور قوانین فیزیکاستروژن مانند سپر زنان دتاثیر داروی ضد تشنج سدیم روبات های ریز در درمان بینقش زبان در سلطه و قدرت ااندوهگین نباش اگر درب یا بیهوش کردن در جراحی و بیمتاثیر رو ح و روان بر جسمفلج خوابرژیم غذایی حاوی تخم مرغ ونوروپلاستیسیتی چیستایا این جمله درست است کسیبحثی در مورد عملکرد لوب فتغییر زودتر اتصالات مغزیقدم زدن و حرکت دید را تغیزبان و بیان نتیجه ساختمانگاهی بر توانایی اجزاي بکمردرد و علل آنابزار بقای موجود زنده از برخی بیماری ها که در آن بحمله ویروس کرونا به مغزموجودات مقهور ژنها هستندسم زنبور ، کلیدی برای وارنزاع بین جهل و علم رو به پکایروپاکتیک چیستاجزای پر سلولی بدن انسان تفاوتهای جنسیتی راهی براخواب سالم عامل سلامتی و یمحدودیت های حافظه و حافظسریعترین کامپیوتر موجودهوش مصنوعی از عروسک تا کگامی در درمان بیماریهای ارتباط چاقی و کاهش قدرت ب