زندگی هوشمند در خارج از زمين کجاست

زندگی در خارج از زمين کجاست(بحثی علمی)؟

شش فرضیه برای تفسیر آن :

بررسی شش فرضیه برجسته- که می کوشد به اينها پاسخ دهد-:

در طول اقامت نسبتا کوتاه ما بر زمین، کارهای بسیار کرده ايم انسان را به ماه فرستاده ايم تا در فضا زندگی کند و تلسکوپ هايي بزرگ ساخته ایم تا دورترين حدود کیهان را بشناسد و سفینه ها را به فضا و حسگرها را به همه منظومه شمسی فرستاده ايم و با این همه بسیاری از سازمان ها خواسته اند که گامی دورتر را در رحلت انسان به حدود انتهایی کیهان بپیمایند.

و مردم و سازمان های خصوصی در اروپا و دانشکده تحقيقات هوش در خارج از سیاره زمین (SETI)، بی وقفه کار می کنند تا بفهمند آیا ما در کیهان تنها هستیم یا نه؟ و در عمل بسیاری از روشها وجود دارد که ستارگان را جستجو نموده تا بفهمند آیا نشانه هایی از حیات هست یا نه؟(فعلا بحث در مورد کیهان مادی ای است که در آن زندگی مي کنیم و در ادامه بیان ميشود که هنوز نیمی از یکی از اجزاي کوچک آن یعنی کهکشان راه شیری را هم نشناخته ایم!)

وبه رغم روشهای گوناگونی که در زمانی مشخص به آسمان پرداخت ما هرگز نتوانسته ایم اتصالي با فضا پیدا کنیم و این امری مشکل است .

آغاز با پارادوکس ویرمي بوده است(Fermi paradox):

کمترین چیزی که درباره منظومه شمسی ما گفته ميشود آن است که بسیار قدیمی است و در حقیقت همواره می کوشند عمر آن را تعیین کنند. و نشانه ها نشان میدهد عمر آن نزدیک به پنج میلیارد سال است اما مجموعه های ستارگان احاطه کننده آن، چندین میلیارد سال بیشتر عمر دارند. و به رغم آنکه سفر بین ستارگان، رویایی دور از دسترس است، تکنولوژی جدید- که در هرسال بيشتر میشود- به ما اجازه میدهد آسمان را لمس کنیم و به پيامهايي از تمدنهای دیگر در گوشه های دور کیهان برسیم و تعداد جهان هاي فضایی و منظومه هاي ستاره ای کشف شده، به وسیله تکنولوژی، همچنان بيشتر میشود.(اینها همه کیهانی است که در دسترس درک کنونی بشر مادی هست)

ولی روشهای ابداعي ما نتوانسته است چیزی کشف کند که شبیه اتصالی از خارج زمین از طرف تمدنهای دیگر باشد. و با نگاه به حجم کیهان و عمر آن، ما انتظار داریم اگر چیزی باشد،بتوانیم با آن متصل شویم ولی چنین چیزی اتفاق نيفتاده است.

و در اوایل قرن بیستم، فیزیکدانی به نام انريکو ويرمي سوالی مشهور را پرسید : با در نظر گرفتن توسعه کیهان ما چرا حیاتی باهوش را خارج از زمین پیدا نکرده ايم؟ و چرا آنها ما را پیدا نکرده اند؟! و گاهی بر این سوال نام پارادوکس ويرمي یا سکوت بزرگ می گذارند.

و از زمانی که ويرمي این سوال را مطرح کرد، دانشمندان بسیاری پاسخ های ممکن را مطرح کرده اند.

در ادامه به برخی دلایل- که برای توجیه عدم ارتباط با افراد فضایی منطقی تر هستند- میپردازیم:

1- فیلتر بزرگ: این نظریه بر ضرورت وجود حیات بر خارج از سیاره زمین تاکید می کند و چون ما تا کنون هیچ اتصالی بر قرار نکرده ایم بر اساس نظریه، مانعی وجود دارد که از سفر بین ستارگان جلوگیری می کند یا حداقل مانع از ارتباط با دیگر گونه های فضایی میشود و این مانع را فیلتر بزرگ نامیدهاند و آن، نيرو یا واقعه اي است که مانع از رسیدن تمدن ها به نقطه سفر یا ارتباط بين ستارگان ميشود. و اگر این نظریه، درست باشد، دو علت اصلی وجود دارد که ما نتوانسته ایم هیچ ارتباطی با آنها برقرار کنیم: یا این جوامع پیش از آنکه به مرحله کاملا پیشرفته، برای کشف ستارگان برسند، اقدام به نابود کردن خود کرده اند یا سفر بین ستارگان از نظر تکنولوژیک غیر ممکن است و. هر دو نظر، تاییدیه هایی دارند.

بر اساس نظر کارشناسانی که روی نظریه کار می کنند، وقوع فیلتر، احتمالی مساوی یا بیشتر از وجود خود زندگی در فضا دارد و آن، نقطه ای است که روبن هانسون، با آن مجادله می کند و او محققی است که در دانشکده آینده انسانيت در دانشگاه هاروارد کار ميکند .

هیج تمدنی خارج از زمین، منطومه شمسي ما یا منظومه های شمسی مجاور را استعمار نکردهاست. به همین دلیل، بین میلیاردها میلیارد ستاره در گذشته کیهان ما کسی به سطح تکنولوژی و رشدی- که ما رسیديم- نرسید و این داده ها اشاره میکند که فیلتر بزرگ، بین ماده مرده عادی و حیات همیشگی در حال درخشش و در حال نوسازی قرار مي گيرد. و چون ما نتوانسته ايم زندگی ای را در خارج از سیاره زمین یا بیرون منظومه خورشیدی کشف کنیم پس تا کي ما با وقایعی مواجهيم که ما را بیشتر از هر زمان در گذشته از کشف زندگی در خارج از سياره زمین باز میدارد!؟

هانسون میگوید: هر چه تکامل زندگی ما به اين مرحله آسانتر بوده باشد فرصت های آینده ما دشوارتر است، یعنی هر چه گونه های بیشتری از حیات در کیهان باشند، احتمال رسیدن ما به حادثه اي شکننده- که پایان دهنده حیات ماست- بیشتر ميشود یا احتمال دارد بتوانیم به مرزهای کیهانی برای پیشرفت تکنولوژی، برسیم.

(امروزه وجود فیلتر

و حجاب در لایه هاي عالم مادی ما که آن را با چشم خود میبینیم مطرح شده است اگر نگاهی بازتر داشته باشیم چطور؟ و اگر از مرزهای عالم مادی بگذریم چطور؟ آیا وجود حجاب و فیلتر بین این جهانها ممکن نيست؟ حجاب یا فيلتري- که تا آن را ندريم- به جهان بالاتر وارد نمی شویم و درک ما محدود به جهان پايين میماند!!(برای درک این فيلترينگ و عدم درک بعد از فیلتر توسط محصور شدگان فيلتر، زیاد راه دور نرویم همین امروز با توسعه فيلترينگ روی بسياري شبکه های مفید در محیطهای مجازی، بسیاری از درک و شناخت مطالب مفيد محروم میشوند)

2- فرضیه خواب عمیق:
فرضیه دیگری مطرح می شود و تاکید می کند تمدن های بیرون از سياره زمین در عمل وجود دارند ولی آنها غیر فعال هستند و این، فرضیه خواب یا رکود عمیق است (و نمونه اين حالت در خواب زمستانی خرس یا خواب تابستانی وزغ که خود را در گرمای شدید در میان تکه های هیزم و چوب پنهان میکند دیده می شود) و اين، چیزی است که محققان دانشگاه آینده انسانیت در آکسفورد و رصد خانه ستاره شناسی بلگراد، مطرح می کنند. و این نظریه بر اساس گزارش مجله انگلیسی سیارات، بيان می کند فضایی ها در خواب بوده اند تا آنکه شرایط محیطی برای فعالیت و ساختن جمعیت پیروز آنها آماده شود و محققان تصور می کنند قوانین دینامیک حرارتی، به صورت مستقیم برای کامپیوتر مشخص مي کند، تکنولوژی کامپیوتر به سرد شدن نياز دارد تا کار کند و این سبب میشود ایجاد تکنولوژی های پیشرفته، بسیار دشوار باشد زیرا حفظ این درجه حرارت پایین بسیار مشکل است(مثلا کامپیوتر کوانتومی در درجه حرارت بسیار پایین تر از صفر نزدیک صفر مطلق کار میکند) و در نتیجه فضایی ها، رکود و خواب عمیق را برگزیدند تا کیهان سردتر شود.(مقایسه کارکرد کامپیوتر با مغز و موجود هوشمند، و این تصور که هر دو در سرما کار کرد بهتر دارند، دیدگاهی علمی و دقیق نیست. توصیه میشود به سلسله مباحث تاثیر درجه حرارت بر عملکرد و تکثیر سلولهای مغزی در همین کانال مراجعه شود).

اما تمرکز تکامل تمدني را در ضمن شرطهای نمونه های فعلی- که دارای برخی نقص هاست- ميتوان آن را رویایی و خیالی تصور کرد! و چرا حیات باهوش، بیرون از سیاره زمین راه حلی برای پیروزی بر تنگناهاي حرارتی که از توان کامپیوتر زميني می کاهد پیدا نکند؟

مولفان تحقیق میگویند: (چه میشد اگر آنها اشکالی دیگر را برای اندازه گیری و مقیاس ایجاد مي کردند؟
اگر آنها درباره ارتباط دینامیک حرارتی و تکنولوژی، اشتباه کنند نظریه خواب عمیق، ملغی میشود و در این حالت ممکن است، برخی افکار دیگر درست باشد.

3- فرضیه گايان باتل نک(تنگه گايا): گايا از گردن شیشه بیرون می آید...و بر اساس نظریه تنگه گايان زندگی برای آنکه تکامل یابد به شرایط محیطی خاص نیاز دارد و این شرایط، شایع نیستند. دانشمندان بیولوژی فضایی(استروبولوژي) در دانشگاه استرالیا تفسیر خود را از پارادوکس ويرمي، در سال 2016 بیان کردند و محققان نوشتند که انقراض همانثابت کیهانی بیشتر از قابلیت زندگی است- که بر سطح سیارات بزرگ و مرطوب در کیهان آشکار میشود. و لازم است سیاره شایسته باشد تا بتوان بر آن ساکن شد.
موجودات زنده کوچک مانند باکتری ترکیب گازهای اطراف جو را تغییر داده اند پس بدون قابلیت سکونت، حیاتی نیست و بدون حیات، هم قابلیتی برای سکونت نیست.

محققان می گویند: برای آنکه زندگی بیرون از سياره زمین ادامه یابد لازم است، مقاوم شود. حیات در این سیارات، جز با وجود حلقه ای از واکنشهاي دور از احتمال ممکن نيست و زمين از این قاعده استثنا می شود.(توصیه ميشود به مقاله نگاهی بر توانایی اجزاي بدن انسان مانند مغز و استخوان و عضله در برابر زندگی فرازميني در همین کانال مراجعه شود)

4- زندگی هوشمندانه بیرون از سیاره زمین در اقيانوسی عمیق مخفی است: در سال 2015 پس از آنکه سفینه فضایی ناسا -نيوهوريزون- که نخستین سفینه ای بود که به پلوتون نزدیک گردید- به انسان این امکان را داد تا برای اولین بار بر سطح این سیاره بنگرد، سوالاتي را در مورد آنکه آیا اقيانوسهايي از آب و متان و نیتروژن زیر سطح وجود داشته باشد مطرح کرد . پس اين سوالات پلوتون را از زمره عوالمی قرار داد که حاوی اقیانوس های مدفون زیر پوسته ای از یخ و صخره ها هستند در میان جهانهای دیگر، قمرهای سياره زحل یعنی کانسيلدوس و تیتان و نیز يوروبا و جانيميد و کاليست و قمرهای سیاره مشتری را داریم.

و آن اقیانوسها نقشی مهم را در این نظریه بازی می کنند. این نظریه میگوید حیاتی مخفی در اقیانوسها هست و آن را اکنون ستيرن- محقق اصلی نيوهوريزون- ارائه داده است. بله اقیانوس های دفن شده، نظامی طبیعی را تشکيل میدهد که از امواج سطحی در حال ریزش حفاظت شده است. تغییراتی مانند مد و جزر در دوره زماني طولانی تری رخ میدهد به همین ترتیب قشر خارجی سفت از حیات فرضی در اقیانوسها در برابر سختی آب و هوا و گازهای کشنده موجود

در سطح، جلوگیری میکند .ستيرن می گوید: با وجود این سطح ضخیم، برخوردها و انفجارهای خورشیدی و احتمال وجود ابرنواخترهاي بزرگ نزدیک و جای ستاره در مدار و وجود غلاف مغناطیسی یا وجود غلاف جوی سمی همه این امور بی تاثیر هستند. اقيانوسهاي زیر سطح، محفوظ از همه اين امور هستند . و هر زندگي باهوش، بیرون از سیاره زمین که داخل این اقیانوسها مخفی است با مشکلات زیادی برای ارتباط با ساکنان جهان های دیگر مواجه خواهد بود و حفاری از طریق آن پوسته ضخيم و عایق برای ارسال پیام ها به ستارگان دیگر امری غیر قابل انتظار است و جز بر سطح رخ نمی دهد.

5- پیام های گم شده:
در طول هشتاد سال یا نزدیک آن، می کوشيديم نشانه های حیات بیرون از سیاه زمین را، از طریق تکنولوژی رادیویی بشناسیم و از سال 2007 تلسکوپ آلن- که بزرگترین تلسکوپ موجود است- و در 470 کیلومتری شمال سان فرانسیسکو قرار دارد و 42 طبقه دارد و می تواند به آسمان برسد، ساخته شد به این امید که پیام های رادیویی از زندگی ای خارج از سیاره زمین ببیند.

ولی اگر زندگی خارج از سياره زمین فزکانسهایی مانند این فرکانسها را درک نکند، چه میشود ؟و بسیار محتمل است کوششها برای ارتباط آنها با ما به سادگی و بدون آنکه آن را ملاحظه کنيم بارها رخ داده باشد! زیرا ما طول موج های درست آنها را نمی فهمیم!(این در محدوده کیهان مادی ماست. اگر اصلا امواج آنها درمحدوده ماده مرسوم نباشد و در جهانی موازی جهان مادی و از جنسی دیگر باشد چگونه میتوان آن را دريافت؟)( توصیه میشود به سلسله مباحث حس و ادراک در همین کانال مراجعه شود )

او بهجای آنکه از تلسکوپ ها و تماس با آسمانها برای جستجوی پیامهای رادیویی استفاده کند، دنکان فورگان از دانشگاه سان اندروز در اسکاتلند، شبکه ای از ارتباطات کهکشاني را فرض کرد. پس همانطور که پیامهای نوری را با روشن و خاموش کردن چراغ اتوموبیل، به دیگر رانندگان، در راه ارسال می کنيم، میتوانیم سایه زمین را- وقتی از برابر خورشید میگذرد- به کار ببریم تا نامه ها را به سوي ساکنان کیهان بفرستیم.

فورگان مطرح میکند که اشعه ليزر قوي ای بسازيم که اقدام به ارسال آن نامه هاي رمزگذاری شده می کند و این در زمانی است که از برابر خورشيد عبور میکنیم.

فورگان به نيوساينتز میگوید اگر میخواهی با فردی در کناره دیگر کهکشان ارتباط یابی، با غبار و ستارگان و نیز سیاه چاله های بسيار مواجه خواهی شد پس به جاي آن میتوانی مداری طولانی تر را از طریق شبکه انتخاب کنی(و در آنجا اقدام به ارسال نامه به نزدیک ترین تمدن مشترک در شبکه کنی و آن هم به نوبه خود آن را دوباره در برابر تمدنی دیگر ارسال میکند و به اين ترتيب ادامه می یابد تا آنکه به هدف میرسد) و در زمان ارسال نامه به کهکشانی دور به جاي آنکه نامه از مسافتهای طولانی در فضا بین کهکشانها بگذرد، تمدن های کهکشانی مختلف میتوانند با هم توافق کنند، شبکه اتصالات بین کهکشانها را به عنوان نظامی واحد برای انتقال نامه ها به کار ببرند تا رسیدن نامه های خود را به دریافت کنندگانی مشخص، ضمانت کنند.

(طرحی بسیار پیچیده مشابه شبکه اینترنت فعلي، منتها به جای شبکه اینترنت در زمین از شبکه اینترنت بين کهکشانی استفاده ميشود! خوب در گذشته پدر بزرگها و مادر بزرگهای ما اصلا تصور چنين سیستم پیچیده اينترنتي و ماهواره ای را روی زمین نمی کردند و شاید نوه های ما هم در مورد ما همين را بگويند!!!)

۶- ما بی صبر شده ایم!

فعالیت برای یافتن زندگی، خارج از سیاره زمین از حدود یک قرن قبل در میان ما آغاز شده است و این دوره زماني، در برابر تاریخ منظومه شمسی و عموم کیهان اصلا چیز زیادی نیست و ایوان سولومونیدس- که محققی در فیزیک ستاره شناسی و ریاضیات از دانشگاه کورنيل است- می گوید گاهی، این ما را وادار میکند تا حدود 1500 سال ديگر صبر کنیم تا به هر موجود در خارج از سیاره زمین برسیم!

و در نامه ای در مورد احتمال حیات خارج از منظومه شمسی سولومونیدس می گوید: ما انتظار داریم آنچه به طور خلاصه به آن رسیدیم، کمتر از یک درصد کهکشان راه شيري باشد بلکه نیمی از ستارگان و سیارات را نتوانسته ایم به آن برسیم و سولومونیدس معتقد است بر ما لازم است نیمی از کهکشان راه شیری را کشف کنیم پیش از آنکه چیزی را در خارج از آن، بشنويم و این، امری است که به زمانی طولاني نیاز دارد

زیرا ما حتي آن کهکشاني را- که مربوط به خودمان است- به طور کامل کشف نکرده ایم!

به نظر میرسد از نظر سولومونيدس 1500 سال، زمانی مناسب برای کشف موجود فضایی است و او می گوید: این به آن معنی نیست که ما واجب است در گذر این زمان، به این کشف برسیم و در غیر این صورت نتیجه بگيريم ما تنها ساکنان کیهان هستيم. بلکه من فقط ادعا میکنم، تا آن زمان ما هیچ چیزی را نمی شنویم!.

فرضیه گايا: فرضیه ای است که دانشمند انگلیسی جيمز لفلوک در سال 1979 مطرح کرد و بر اساس نام الهه یونانی، گايا نامیده شده است و برخی آن را خود زمین در نظر گرفته اند و بر اين اندیشه استوار است که زمین موجودی زنده است و انسان، سیستم عصبی جدید آن میباشد