تکامل شناخت انسان با کشفیات باستانی و تخمین های اندازه مغز از جمجمه های فسیلی

تکامل شناخت انسان با کشفیات باستان شناسی و تخمین های اندازه مغز از جمجمه های فسیلی، تخمین زده میشود. (بررسی نسبت اندازه جمجمه با آثار باستان شناسی کشف شده:

این نسبت، همیشه نسبت مستقیم نیست. یعنی اندازه حجم مغز همیشه رابطه مستقیم با قدرت خلاقیت انسان ها نداشته است. نمونه مهم آن، نئاندرتال های پر مغزی بودند که هیج آثار باستانی برجسته ای از خود به یادگار نگذاشتند. با این حال، نخستین تمدن انسانی در هموساپینس هایی است که مغز آنها کوچکتر از نئاندرتال ها است)

اندازه گیری مستقیم تر و شاید دقیقتر، شناخت نسبت سرعت متابولیسم با پیشرفتهای بشری و اندازه مغز خواهد بود و این متابولیسم، مرتبط با سرعت جریان خون مغز(یا خون رسانی)است.

مغز انسان نماها اساسا به وسیله شریان کاروتید داخلی، خون رسانی میشده است. اندازه سوراخ هایی- که طی زندگی، این شریان ها از آن عبور میکند- در جمجمه فسیل های انسان نماها قابل اندازه گیری است.

خونرسانی، در یازده گونه انسان نما، از استرالپتیکوس تا هموساپینس، وقتی همراه با حجم مغز مقایسه شود، به صورت نامتناسبی افزایش می یابد(آلومتریک اکسپوننت، برابر با 1.41 است. آلومتریک اکسپوننت عبارت است از نمونه ای برای بررسی نسبت ارتباط اندازه مغز یا بدن موجود زنده با شکل و آناتومی و فیزیولوژی بدن).

اکسپوننت بالا، نشانه افزایش شدت متابولیسم در بافت مغزی در هموساپینس های جدید است به جای آنکه ثابت باقی مانده، برابر با یک باشد

و این ثابت برابر با 1 با افزایش یا کاهش خطی تعداد نورون ها بر اساس قانون کلیبر، مورد انتظار است(0.75). (یک گاو که وزنش تقریبا هزار برابر وزن یک دارکوب است، پنج و نیم برابر دارکوب، عمر می کند و قلبش هم پنج و نیم برابر کندتر از قلب دارکوب می زند. این قانون- که به نام کاشفش کلیبر شناخته می شود- می گوید که وزن همه حیوانها با سرعت متابولیسم آنها یک رابطه توان منفی یک چهارم دارد.( از هزار دو بار رادیکال بگیرید می شود پنج و نیم).

پس از این قانون می توان نتیجه گرفت که همه حیوان ها قلبشان تقریبا به یک تعداد می زند و متابولیسم مشابه دارند. بعضی ها مثل گنجشک سهمیه شان را تندتر خرج می کنند وود و در نتیجه عمرشان کوتاه تر است، بعضی ها هم- که مثل آدمیزاد، آهسته تر و پیوسته تر می روند- عمر طولانی تری دارند. در مورد افزایش یا کاهش تعداد نورون ها و اندازه مغز همین قانون برقرار است یعنی پس از مقایسه افزایش یا کاهش اندازه مغز، تعداد نورون ها با همان نسبت افزایش یا کاهش می یابد. و انتظار است، نسبت متابولیسم هم، همان گونه تغییر کند. هر چند در مورد تعداد نورون ها این نسبت همراه با افزایش یا کاهش حجم مغز تقریبا حفظ میشود ولی میزان خون رسانی و متابولیسم بیشتر از مقدار مورد انتظار، افزایش یا کاهش دارد. یعنی سرعت متابولیسم، نقش مهمی در افزایش تعداد نورون ها دارد و نقش آن، کاملا اساسی و مهم است و حتی لازم است افزایش متابولیسم، آنقدر بالا باشد که بتواند به حداقلی از افزایش نورون ها دست یابیم.

و این شگفت انگیز نیست. میزان خون رسانی و میزان رساندن اکسیژن به بافت های زنده بخصوص مغز- که بیش از همه سلول های بدن انرژی و اکسیژن مصرف میکند- زیربنای توسعه و هر ذره افزایش، در حجم مغز میباشد. کاملا قابل انتظار است پیش و بیش از افزایش تعداد نورون ها، افزایش قابل ملاحظه میزان خونرسانی به مغز، رخ دهد.)

در تکامل انسان نماها خون رسانی بافت مغزی 1.7 برابر، افزایش یافت که اگر در 3.5 برابر شدن اندازه و حجم مغز، ضرب شود نشان دهنده افزایش شش برابری سرعت کلی جریان خون مغز است.(خون مایعی حیاتی است و بسیاری از بیماری های مغزی به دلیل کاهش میزان خون رسانی مغز ایجاد میشود. حتی تئوری جدیدی از طرف جراح ایتالیایی زامبونیدر مورد نقش انسدادهای عروقی در بیماری ام اس مطرح شده است و موافقانی دارد.)

افزایش بیشتر خون رسانی، ممکن است باعث افزایش اتصالات بین نورون ها و فعالیت سیناپسی و عملکرد شناختی شود که همه آنها نهایتا وابسته به سرعت متابولیسم مغزی است.

سرعت متابولیسم در برابر افزایش حجم مغز، فرضیه جدیدی است که به عنوان عامل تاثیر گذار در افزایش قدرت شناختی انسان مطرح میشود و فرضیه ارزندهای هم هست، ولی آیا افزایش قدرت شناختی، همیشه همراه با آن، تمدن و فرهنگ انسانی و اخلاق، خواهد بود؟

جواب منفی است. توصیه میشود به پایان نامه اخذ دکترای دکتر توفیق مسرور در دانشکده تحقیقات برتر علوم دینی و زبانی در نجف اشرف، تحت عنواناصل و ریشه های اخلاق انسانی در علوم جدید...) مراجعه شود.

نقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا ما تنها موجودات زنده بحث درباره پیدایش و منشادی متیل فومارات(زادیوا)(چرا حیوانات سخن نمی گویناولین مورد پیوند سر در انتلاشی جدید در درمان ام اسروش های صرفه جویی در ایجاهوش، ژنتیکی است یا محیطیتاثیر گیاه خواری بر رشد ومبانی ذهنی سیاه و سفیدکندر در بیماریهای التهاباز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پشاهکار قرنشباهت زیاد بین سلول هاي عنقش داروهاي مختلف معروف آیا مغز تا بزرگسالی توسعبحثی در مورد نقش ویتاميندژا وو یا اشنا پنداریچرا حجم مغز گونه انسان دراولین تصویر در تاریخ از ستمایل زیاد به خوردن بستنروش هایی ساده برای کاهش افلج بل، فلجی ترسناک که آنهاوکينگ پیش از مرگش رسالاخلاق و علوم اعصابتاثیر گیاه خواری بر رشد وزبان و شناخت حقیقت قسمت دمجموعه های پر سلولی بدن مکودک ایرانی که هوش او از از تکینگی تا مغز از مغز تثبت امواج الکتریکی در عصشباهت زیاد بین سلول هاي عنقش روزه داری در سالم و جآیا هوش ارثی دریافتی از پبحثی جالب درباره محدودیتدژاوو یا آشناپنداریچرا در مغز انسان، فرورفتايندگان چگونه خواهند دیدتمدن قدیمی ای در جنوب ایرروش صحبت کردن در حال تکامفلج خوابهاوکينگ پیش از مرگش رسالاختلال در شناسایی حروف و تاثیر گیاه خواری بر رشد وزبان و شناخت حقیقت قسمت سمحل درک احساسات روحانیکودکان خود را مشابه خود تاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییشش مرحله تکامل چشمنقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هوش سریعی که بدون احسبحثی در مورد نقش کلسیم و دانشمندان ژنی از مغز انسچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یتمساح حد واسط میان مغز کوروشهای نو در درمان دیسک بفلج خواب چیستهدف از تکامل مغزاختلالات مخچهتاثیر گیاه خواری بر رشد وزبان، وسیله شناسایی محیطمحل درک احساسات روحانی دکوری گذرای ناشی از موبایاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییصرع و درمان های آننقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هشیاری کوانتومی وجودبحثی در مورد عملکرد لوب فدانشمندان روش هاي جدیدی چراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یتنفس هوازی و میتوکندریروشهای شناسایی قدرت شنوافیلمی بسیار جالب از تغییهزینه ای که برای اندیشیداختلالات حرکتی در انسانتاثیر گیاه خواری بر رشد وسفر نامه سفر به بم و جنوب محدودیت های حافظه و حافظکی غایب شدی تا نیازمند دلاز تکینگی تا مغز- از مغزتجهش های ژنتیکی مفید در ساجهش های ژنتیکی غیر تصادفضررهای مصرف شکر و قند بر نقش غذاها و موجودات درياآیا واکنش های یاد گرفته وبحثی درباره هوش و تفاوتهدانشمندان روشی برای تبدینزاع بین جهل و علم رو به پایا کوچک شدن مغزانسان التنفس هوازی و میتوکندریروشی برای بهبود هوش عاطففیزیکدانان ماشینی برای تهستي مادي ای که ما کوچکتراختلالات صحبت کردن در انتاثیر انتخاب از طرف محیط سفرنامه سفر به بم و جنوب مخچه ، فراتر از حفظ تعادلکاهش التهاب ناشی از بیمااز تکینگی تا مغز، از مغز جهشهای مفید و ذکاوتی که دضررهای شکر بر سلامت مغزنقش غذاها و موجودات درياآیا آگاهی پس از مرگ از بیبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای مصرفی در ام اسنزاع بین علم و نادانی رو ایا ابزار هوشمندی یا مغز تو دی ان ای خاص ميتوکندريروشی جدید در درمان قطع نخفراموشی همیشه هم بد نیستهستی ما پس از شروعی چگال ادامه بحث تکامل چشمتاثیر ترکیبات استاتین (سسفرنامه سفر به بم و جنوب مخچه ابزاري که وظیفه آن فکایروپاکتیک چیستازدواج های بین گونه ای، راستفاده از هوش مصنوعی در جهشهای مفید و ذکاوتی که دطی یکصد هزار سال اخیر هرچنقش غذاها و موجودات درياآیا امکان بازسازی اندامهبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای ضد بیماری ام اس ونظریه تکامل در درمان بیمایا بیماری ام اس (مولتیپتولید سلولهای جنسی از سلروشی جدید در درمان سکته مفرایند حذف برخی اجزای مغو هر کس تقوای خدا پیشه کنادغام میان گونه های مختلتاثیر دپاکین بر بیماری مسفرنامه سفر به بم و جنوب مدارک ژنتیکی چگونه انسانکاربرد روباتهای ريزنانواستیفن هاوکینگ در مورد هجاذبه و نقش آن در شکلگیریعلم به ما کمک میکند تا مونقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا انسان با مغز بزرگش اخبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی فامپیریدین یا نورلهفت چیز که عملکرد مغز تو ایا بدون زبان میتوانیم تتوانایی مغز و دیگر اجزای ريتوکسيمب در درمان ام اسفرد حساس از نظر عاطفی و بویتامین E برای فعالیت صحادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر داروهای ضد التهاب سفرنامه سفر به بم و جنوب مرگ انتقال است یا نابود شکاربرد روباتهای ريز، در استیفن هاوکینگ در تفسیر حافظه و اطلاعات در کجاست علایم کمبود ویتامین E را چندین ماده غذایی که ماننآیا احتمال دارد رویا از آبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی تشنجی دربارداریهفت سین یادگاری از میراث ایا تکامل هدفمند استتوازن مهمتر از فعالیت زیراه های جدید برای قضاوت رقانون مندی نقشه ژنتیکی مویتامین E در چه مواد غذایارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر داروی ضد تشنج سدیم سلولهای بنیادی مصنوعی درمزایای شکلات تلخ برای سلکجای مغز مسئول پردازش تجاستخوان های کشف شده، ممکحافظه و اطلاعات در کجاست علایم کمبود ویتامین E را چه زیاد است بر من که در ایآیا احتمال دارد رویا از آبحثی درباره احساسات متفاداروی ضد تشنج با قابليت تهمیشه عسل با موم بخوریمایرادهای موجود در خلقت بتوسعه برخی شغل ها با هوش راه های جدید برای قضاوت رقارچ بی مغز در خدمت موجودویتامین دی گنجینه ای بزرارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر درجه حرارت بر عملکسلسله مباحث هوش مصنوعیمشکلات نخاعیکشف مکانیسم عصبی خوانش پاصول سلامت کمرحافظه و اطلاعات در کجاستعوارض ازدواج و بچه دار شدچهار میلیارد سال تکامل بآیا برای تولید مثل همیشه بحثی درباره احساساتی غیرداروی ضد تشنج با قابليت تهوش مصنوعی می تواند بر احاگر نعمت فراموشی نبود بستوصیه های غیر دارویی در سراه پیروزی در زندگی چیستلوب فرونتال یا پیشانی مغواکنش های ناخودآگاه و تقارتباط میکروب روده و پارتاثیر درجه حرارت بر عملکسم زنبور ، کلیدی برای وارمغز ما کوچکتر از نیم نقطهکشف مکانیسمی پیچیده در باضطراب و ترسحس چشایی و بویاییعید نوروز مبارکچهار ساعت پس از کشتار خوکآیا بزرگ شدن مغز فقط در دبخش دیگری در وجود انسان هداستانها و مفاهیمی اشتباهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر نعمت فراموشی نبود بستوصیه هایی در مصرف ماهیرشته نوروایمونولوژی و نقلبخند بزن شاید صبح فردا زواسطه ها د رمسیر ایجاد مغارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر درجه حرارت بر عملکسودمندی موجودات ابزی بر مغز چون ابزار هوش است دلیکشف ارتباط جدیدی از ارتباطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت اول )عامل کلیدی در کنترل کارآنوار مغزی روشی مهم در تشخآیا تکامل و تغییرات ژنتیبرنامه و ساختار پیچیده مدر مانهای کمر دردهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر تلاش انسان امروز براتوضیحی ساده در مورد هوش مرشد مغز علت تمایل انسان بلرزش ناشی از اسیب به عصبوراپامیل در بارداریارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر درجه حرارت بر عملکسیاهچاله و تکینگی ابتدایمغز آیندگان چگونه است ؟کشف جمجمه ای درکوه ایرهواطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت دوم )عسل طبیعی موثر در کنترل بنورون هاي مصنوعی می توانآیا خداباوری محصول تکاملبرین نت به جای اینترنتدر چه مرحله ای از خواب ، رهوش مصنوعی الفاگوابزار هوش در حال ارتقا ازتکامل چشمزمین زیر خلیج فارس تمدنی لزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی مرتب خیلی به قارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکسیاره ابلهانمغز انسان ایا طبیعتا تماگنجینه ای به نام ویتامین بلندی در ذهن ما درک بلندیحس و ادراک قسمت چهارمعصب حقوق نورولوونوروپلاستیسیتی چیستآیا دلفین ها می تواند از برای پیش بینی آینده مغز ددرمان های بیماری آلزایمرهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای بقای موجود زندتکامل ابزار هوش ، راه پر زندگی هوشمند در خارج از زلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی ، بهترین تمریارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکسیاره ابلهانمغز انسان برای شادمانی طگیاه خواری و گوشت خوار کدبه زودی شبکه مغزی به جای حس و ادراک قسمت پنجمعضلانی که طی سخن گفتن چقدچیزی خارج از مغزهای ما نیآیا دست مصنوعی به زودی قابرخی نکات از گاید لاین پردرمان های رایج ام اسهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای دفاعی و بقای موتکامل ساختار رگهای مغزی زیباترین چیز در افزایش سممانتین یا آلزیکسا یا ابورزش و میگرنارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر درجه حرارت بر عملکسیستم تعادلی بدنمغز انسان رو به کوچکتر شدگالکانزوماب، دارویی جدیبوزون هیگز چیستحس و ادراک قسمت سوممقالاتچگونه مغز پیش انسان یا همآیا راهی برای رفع کم آبی برخی اثرات مضر ویتامین ددرمان جدید میگرن با انتی هوش مصنوعی از عروسک تا کاثر مضر مصرف طولانی مدت رتکامل شناخت انسان با کشفزبان چهار حرفی حیات زمینمنابع انرژي پاک سرچشمه حورزش بهترین درمان بیش فعارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر درجه حرارت بر عملکسیستم دفاعی بدن علیه مغز مغز ایندگان چگونه استگامی در درمان بیماریهای بیماری گیلن باره و بیمارحساسیت روانی متفاوتتاثیر ویتامین دی بر بیماچگونه هموساپينس بر زمین آیاما مقهور قوانین فیزیکبرخی اختلالات عصبی مثانهدرمانهای بیماری پارکینسهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مفید قهوهتئوری تکامل امروز در درمزبان و بیان، در سایه پیشرمولتیپل اسکلروز در زنان ورزش در کمر دردارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر درجه حرارت بر عملکسکته مغزیمغز ابزار برتر بقاگاهی لازم است برای فهم و بیماری ای شبیه ام اس مولتخلاصه ای از مطالب همایش مصفحه اصلیچگونه آن شکری که می خوریمإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَبرخی بیماری ها که در آن بدرک فرد دیگر و رفتارهای اهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مضر ماری جواناتئوری تکامل در پیشگیری و زبان و تکلم برخی بیماریهمواد کوانتومی جدید، ممکنوزوز گوشارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر درجه حرارت بر عملکساخت شبکه عصبی با الفبایمغز برای فراموشی بیشتر کگاهی مغز بزرگ چالش استبیماری بیش فعالیخواندن ، یکی از شستشو دهنسوالات پزشکیچگونه جمعیت های بزرگ شکل افراد آغاز حرکت خودشان ربرخی توجهات در ببمار پاردرک و احساسهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزای پر سلولی بدن انسان تا 20 سال آینده مغز شما به زبان و شناخت حقیقت قسمت چموجود بی مغزی که می تواندیک پیشنهاد خوب برای آسان ارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر رو ح و روان بر جسمساخت شبکه عصبی مصنوعی با مغز بزرگ چقدر مفید هست ؟گزیده ای از وبینار یا کنفبیماری تی تی پیخواب سالم عامل سلامتیپیامهای کاربرانچگونه جمعیت های بزرگ شکل افزایش قدرت ادراکات و حسبرخی سيناپسها طی تکامل و درک احساسات و تفکرات دیگهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزایی ناشناخته در شکل گتاثیر مشاهده بر واقعیت بزبان و شناخت حقیقت قسمت اموجودات مقهور ژنها هستندیکی از علل محدودیت مغز اماز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر رژیم گیاه خواری بر ساختار شبکه های مغزی ثابمغز بزرگ چالش است یا منفعگزارش یک مورد جالب لخته وبیماری ضعف عضلات نزدیک بخواب سالم عامل سلامتی و یسایتهای دیگرچگونه حافظه را قویتر کنیالکتروتاکسی(گرایش و حرکبررسي علل احتمالي تغيير درک تصویر و زبان های مخلتهوش مصنوعی در کامپیوترهاتاثیر ویتامین دی بر بیمامیهمانهای ناخوانده عامل یادگیری مهارت های جدید داز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر سریعترین کامپیوتر موجودمغز بزرگ چالشهای پیش روگشایش دروازه جدیدی از طربیماریهای تحلیل عضلانی اخواب عامل دسته بندی و حفطنگاهی بر قدرت بینایی دراامیوتروفیک لترال اسکلروبررسی و اپروچ جدید بر بیمدرک عمیق در حیواناتهوش مصنوعی در خدمت خلق وحتاثیر ژنها بر اختلالات خمیگرن سردردی ژنتیکی که بیادآوری خواب و رویااز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر سرگیجه از شایعترین اختلامغز حریص برای خون، کلید تپنج اکتشاف شگفت آور در موبیوگرافیخودآگاهی و هوشیارينگاهی بر توانایی اجزاي بامگا سه عامل مهم سلامتبررسی سیستم تعادلی بدن ادرگیری اعصاب به علت میتوهوش مصنوعی در خدمت خلق وحتاثیر کپسول نوروهرب بر نمیدان مغناطيسي زمین بشر ژن هوش و ساختارهای حیاتی از تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر رژیم گیاهخواری بر سردرد و علتهای آنمغز زنان جوانتر از مغز مرپیموزایدبیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريناتوانی از درمان برخی ویامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبررسی علل کمر درد در میانرقیبی قدرتمند در برابر مهوش مصنوعی درمانگر کامپیتاثیر کپسول نوروهرب بر تمکانیزمهای دفاعی در برابژن یا نقشه توسعه مغز و نقاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر عصاره تغلیظ شده گیسردرد تنشنمغزهای کوچک بی احساسپیوند مغز و سر و چالشهای بیست تمرین ساده برای جلوخطا در محاسبات چیزی کاملناتوانی در شناسایی چهره انفجار و توقف تکاملی نشابزرگ شدن مغز محدود به دوررموزی از نخستین تمدن بشرهوش مصنوعی درخدمت خلق وحتاثیر کپسول نوروهرب بر سما انسانها چه اندازه نزدژنها نقشه ایجاد ابزار هواز تکینگی تا مغز از مغز تتبدیل تراکت صوتی مصنوعی سردرد سکه اینقش قهوه در سلامتیپیوند سر، یکی از راه حلهابیشتر کمردردها نیازی به خطا در محاسبات چیزی کاملنخاع ما تا پایین ستون فقرانگشت نگاری مغز نشان میدتفاوت مغز انسان و میمون هرمز و رازهای ارتباط غیر کهوش مصنوعی ساخته هوش طبیتاثیر کپسول نوروهرب بر سما انسانها چه اندازه نزدژنها ، مغز و ارادهاز تکینگی تا مغز و از مغز تبدیل سلولهای محافط به سسرعت فکر کردن چگونه استنقش هورمون های تیروئید دپیشینیان انسان از هفت میبا هوش مصنوعی خودکار روبدفاع در برابر تغییر ساختنخستین تصویر از سیاهچالهاندوهگین نباش اگر درب یا تفاوتهای جنسیتی راهی برارویای شفافهوش احساسیتاثیر گیاه خواری بر رشد وما با کمک مغز خود مختاريمژنهای هوش ، کدامنداز تکینگی تا مغز از مغز تتری فلوپرازینشنا در ابهای گرم جنوب نینقش ژنتیک در درمان اختلاپیشرفتی مستقل از ابزار هبارداری بدون رحمدقیق ترین تصاویر از مغز انرمش های مفید در سرگیجهانسان جدید از چه زمانی پاتقلید مرحله ای نسبتا پیشروبات های ریز در درمان بیهوش احساسیتاثیر گیاه خواری بر رشد وما تحت کنترل ژنها هستیم یکمردرد و علل آناز تکینگی تا مغز از مغز تتشنج چیستشناخت و معرفت، و نقش آن دنقش انتخاب از طرف محیط، نپاسخ گیاهان در زمان خوردبازسازي مغز و نخاع چالشی دلایلی که نشان میدهد ما بنرمشهای مهم برای تقویت عانسان عامل توقف رشد مغزتلاش هایی در بیماران قطع روزه داری و بیمار ی ام اس هوش عاطفی بیشتر در زنانتاثیر گیاه خواری بر رشد وماه رجبکمردرد با پوشیدن کفش منااز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر الگوی رشد مغزی با زشناسایی سلول های ایمنی انقش اتصالات بین سلولهای پختگی پس از چهل سالگي به پرورش مغز مینیاتوری انسابحتی علمی درباره تمایل بديدن با چشم بسته در خواب چرا مغزهای ما ارتقا یافت انعطاف پذیری مکانیسمی علتلاشی برای درمان قطع نخاروش مقابله مغز با محدودیهوش عاطفی در زنان بیشتر اتاثیر گیاه خواری بر رشد وماپروتیلینکنفرانس تشنج هتل کوثر اصاز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر زودتر اتصالات مغزیشواهدی از دنیسوان(شبه نئنقش حفاظتی مولکول جدید د