پنج اکتشاف شگفت آور در مورد مرگ و زمان مردن

پنج اکتشاف شگفت آور در مورد مرگ و زمان مردن:

بر اساس سخنی از بنجامین فرانکلین، در این دنیا از هیچ چیز نمیتوان اطمینان داشت بجز مرگ و مالیات. از آنجا که به نظر نمیرسد در مورد مالیات سخن فرانکلین همهجا مصداق داشته باشد به قسمت جذاب و حتمیتر اما ناخوشایند آن یعنی مرگ میپردازیم. سالها است دانشمندان در این مورد تحقیق میکنند و همانطور که برای خوانندگان همیشگی زومیت مقالات زیادی در این باره منتشر کردهایم، هنوز آنچه از مرگ میدانیم در برابر نادانستهها اندک مینماید. علم از راههای مختلفی این واقعه را بررسی میکند؛ آنچه در ادامه خواهید خواند هرکدام نتیجهای است که از یکی از این راهها به دست آمده است.

در مورد این پنج کشف شگفت آور را در شيمي و زیست شناسی و پزشکی و وراثت و جامعه شناسی و روانشناسی، احتمالا اطلاعاتی نداري!

بویی که گوشت انسان آن را می پراکند، شیرین است: دشوار است بوی مرگ توصیف شود، ولی بیشتر مردم اتفاق نظر دارند که بدبوست. به هر صورت بویی که از بدن انسان جدا میگردد، بسیار پیچیده است و از 400 ترکیب شیمیایی فرار، تشکيل شده است و در بسیاری از آنها با حیوانات اشتراک داريم.

ولی مطالعه ای جدید نشان داد، ممکن است استر های پنج گانه ای موجود باشد( ترکیباتي در عضو هستند که با آب واکنش نشان میدهند، تا الکلها و اسیدها را تولید کنند) و اینها مخصوص انسان هستند.

این مقایسه بین 26 گونه حیوان و قورباغه و پرندگان و خوک انجام شد و آنچه در خصوص آن نتیجه شد آن که این مواد، از طریق گیاهان هم تولید مي شوند؛ به خصوص وقتی عفونی گردند.

آن افرادی که در تماس با اين مواد بوده اند مانند علماي پزشکی قانونی و کسانی که در قبر کار میکنند این بو را بسیار شیرین و جذاب توصیف میکنند.

آیا ناخن ها و موهای تو پس از مرگ به رشد خود ادامه میدهند؟:

شاید شنیده باشی ناخن و موهای ما حداقل، مدتی پس از مرگ به رشد خود ادامه می دهند به گونه ای که به نظر میرسد جسد نبش شده، نیازمند تراشيدن مو و ناخن است!

و این اندیشه شاید به دلیل مشکلی در درک بینایی ایجاد شده باشد و توهمی بیش نیست و حقیقت، آن است که بدنهای ما در نتیجه کمبود آب، منقبض و جمع میشود و ناخن ها و موها به نظر ما بلندتر شده است. در حقیقت مو و ناخن اجزایی مرده هستند و اجزای زنده، پياز مو و بستر ناخن زیر پوست است و این اعضا به نوبه خود به تنظیم هورمونی نیاز دارد تا مو و ناخن را سبب شود و باید اشاره شود که به ساختارهای دیگری مانند پروتئینها و چربی ها هم نیازمند است که با مرگ یا در زمان کوتاهی پس از آن، از بین می روند.

طول دو قطعه کناری کروموزومها یا تلومر، عمر سلول را تعیین میکند:

براي مدتی طولاني تصور می کردیم که سلول های ما جاودانه هستند و در شرایط محیطی مناسب، تا ابد تقسیم خواهندشد، ولی همانطور که در سال 1961 مشخص شد این دیدگاه درست نیست و پس از 50 تا 70 تقسیم، این فرايند متوقف میشود.

پس از مدتی این فرضیه مطرح شد: تلومر- که زنجیره ای مکرر از اسیدهای نوکلئيک در انتهای کروموزومهای ماست- با هر تقسیم کوتاه میشود و وقتی بسیار کوتاه شد، تقسیم سلول متوقف میشود و سلول ها می میرند. از آن زمان، دلایلی برای اثبات این مطلب مطرح شد که از طريق طول تلومر میتوان به عمر سلول پی برد. این مطلب، فقط محدود به انسان نیست.

به هر صورت همه تحقیقات این را نشان نمیدهد و دقیقا مشخص نیست که کوتاهی تلومر دلیل پیری سلول است یا فقط، علامت آن است. وقتی تلومر درباره پیری سلول، حکم میکند زياد شدن عمر سلول، با زیاد کردن طول آن ممکن است. در حال حاضر همچنان، بسیار اندک در مورد تلومر می دانیم.

ترس از مرگ با زیادشدن سن، کم میشود:

غیر منطقی است که ترس ما از مرگ، با بيشتر شدن سن کمتر شود زیرا با زيادشدن سن، به مرگ نزدیک تر میشویم. ولی تحقيقات در ایالات متحده این را اثبات کرده است. یکی از تحقیقات که بر روی شرکت کنندگان با عمر 40 تا 50 سال انجام شده است، نشان داد، ترس آنها از مرگ بیشتر از افراد 60 تا 70 ساله است. مطالعه ای دیگر نشان داد که افراد مسن با سن شصت سال، کمتر از افراد با متوسط عمر 35-50 و بالغين با عمر 18-25 سال، از مرگ مي ترسند.

در مطالعه ای که اخیرا منتشر شد دیدند پس از آنکه انسان به دهه نهم عمر خود می رسد، آنقدر اندوه میبیند که اندوه مرگ، از آن همه غم، کمتر میشود. در مورد مردان، کاهش ترس از مرگ در دهه ششم است در حالی که در زنان، بین 40 تا 50 سال است. این مطالعات در افراد در سنین مختلف، نتوانستند اطلاعاتی را در مورد همه زندگی افراد به دست بیاورند. از این رو ممکن است ارتباط بین پیری و اندوه مرگ، به خاطر تاثیرات نسل های قبل از انسان کنوني باشد زيرا ممکن است پیشینیان ما در برابر این امور، سر سختی بیشتری نشان می دادند.

فکر در مورد مرگ، ما را متمایز میسازد : مطالعه ای روی افرادی انجام شد و از آنها خواستند احساسشان را در برابر مرگ بیان کنند و از آنها خواسته شد، افکارشان را در خصوص آنچه معتقدند، در سطح بدنی برای آنها رخ خواهد داد، بیان کنند. از هزاران نفر سؤال شد و این مطالعات حدود دویست مطالعه و طی 25 سال بود و این نتایج به دست آمد: فکر کردن به مرگ در مقایسه با فکر کردن به دیگر موارد آزار دهنده یا منابع اندوه آمیز دیگر، سبب میشود فرد بيشتر، احساس آرامش کند و بیشتر در برابر زنان دچار فحشا، مقاومت نماید و در نابود کردن فرد یا کالاي خارجی و غريبه کمتر تمایل نشان دهد و سبب میشود لیبرالها، کمتر از حقوق هم جنس بازان حمایت کنند و باز سبب میشود افراد تمایل به داشتن فرزندان بیشتر داشته باشند و آنها را با نام خودشان بخوانند. به عبارت دیگر سبب می شود برای جاودانگی رمزی(مجازي) بکوشیم و بکوشيم زندگی را از طریق فرزندان یا از طریق مجموعه هایی که در خصوصیاتی معین با آنها اشتراک داریم ادامه دهيم

و به این ترتیب مواجهه با مرگ، سبب ميشود، شخص بی دین، بیشتر به خدا و زندگی دیگر، ایمان بیاورند.

تلاشی جدید در درمان ام اسروش های صرفه جویی در ایجاهوش، ژنتیکی است یا محیطیتاثیر گیاه خواری بر رشد وشاهکار قرنمبانی ذهنی سیاه و سفیدکندر در بیماریهای التهاباز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پنقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا ما تنها موجودات زنده بحث درباره پیدایش و منشادی متیل فومارات(زادیوا)(چرا حیوانات سخن نمی گویناولین مورد پیوند سر در انتمایل زیاد به خوردن بستنروش هایی ساده برای کاهش ازبان و شناخت حقیقت قسمت دفلج بل، فلجی ترسناک که آنهاوکينگ پیش از مرگش رسالاخلاق و علوم اعصابتاثیر گیاه خواری بر رشد وشباهت زیاد بین سلول هاي عمجموعه های پر سلولی بدن مکودک ایرانی که هوش او از از تکینگی تا مغز از مغز تثبت امواج الکتریکی در عصنقش داروهاي مختلف معروف آیا مغز تا بزرگسالی توسعبحثی در مورد نقش ویتاميندژا وو یا اشنا پنداریچرا حجم مغز گونه انسان دراولین تصویر در تاریخ از ستمدن قدیمی ای در جنوب ایرروش صحبت کردن در حال تکامزبان و شناخت حقیقت قسمت سفلج خوابهاوکينگ پیش از مرگش رسالاختلال در شناسایی حروف و تاثیر گیاه خواری بر رشد وشباهت زیاد بین سلول هاي عمحل درک احساسات روحانیکودکان خود را مشابه خود تاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بینایینقش روزه داری در سالم و جآیا هوش ارثی دریافتی از پبحثی جالب درباره محدودیتدژاوو یا آشناپنداریچرا در مغز انسان، فرورفتايندگان چگونه خواهند دیدتمساح حد واسط میان مغز کوروشهای نو در درمان دیسک بزبان، وسیله شناسایی محیطفلج خواب چیستهدف از تکامل مغزاختلالات مخچهتاثیر گیاه خواری بر رشد وشش مرحله تکامل چشممحل درک احساسات روحانی دکوری گذرای ناشی از موبایاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بینایینقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هوش سریعی که بدون احسبحثی در مورد نقش کلسیم و دانشمندان ژنی از مغز انسچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یتنفس هوازی و میتوکندریروشهای شناسایی قدرت شنواسفر نامه سفر به بم و جنوب فیلمی بسیار جالب از تغییهزینه ای که برای اندیشیداختلالات حرکتی در انسانتاثیر گیاه خواری بر رشد وصرع و درمان های آنمحدودیت های حافظه و حافظکی غایب شدی تا نیازمند دلاز تکینگی تا مغز- از مغزتجهش های ژنتیکی مفید در سانقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هشیاری کوانتومی وجودبحثی در مورد عملکرد لوب فدانشمندان روش هاي جدیدی چراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یتنفس هوازی و میتوکندریروشی برای بهبود هوش عاطفسفرنامه سفر به بم و جنوب فیزیکدانان ماشینی برای تهستي مادي ای که ما کوچکتراختلالات صحبت کردن در انتاثیر انتخاب از طرف محیط ضررهای مصرف شکر و قند بر مخچه ، فراتر از حفظ تعادلکاهش التهاب ناشی از بیمااز تکینگی تا مغز، از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفنقش غذاها و موجودات درياآیا واکنش های یاد گرفته وبحثی درباره هوش و تفاوتهدانشمندان روشی برای تبدینزاع بین جهل و علم رو به پایا کوچک شدن مغزانسان الایا ابزار هوشمندی یا مغز تو دی ان ای خاص ميتوکندريروشی جدید در درمان قطع نخسفرنامه سفر به بم و جنوب فراموشی همیشه هم بد نیستهستی ما پس از شروعی چگال ادامه بحث تکامل چشمتاثیر ترکیبات استاتین (سضررهای شکر بر سلامت مغزمخچه ابزاري که وظیفه آن فکایروپاکتیک چیستازدواج های بین گونه ای، رجهشهای مفید و ذکاوتی که دنقش غذاها و موجودات درياآیا آگاهی پس از مرگ از بیبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای مصرفی در ام اسنزاع بین علم و نادانی رو ایا بیماری ام اس (مولتیپتولید سلولهای جنسی از سلروشی جدید در درمان سکته مسفرنامه سفر به بم و جنوب فرایند حذف برخی اجزای مغو هر کس تقوای خدا پیشه کنادغام میان گونه های مختلتاثیر دپاکین بر بیماری مطی یکصد هزار سال اخیر هرچمدارک ژنتیکی چگونه انسانکاربرد روباتهای ريزنانواستفاده از هوش مصنوعی در جهشهای مفید و ذکاوتی که دنقش غذاها و موجودات درياآیا امکان بازسازی اندامهبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای ضد بیماری ام اس ونظریه تکامل در درمان بیمهفت چیز که عملکرد مغز تو ایا بدون زبان میتوانیم تتوانایی مغز و دیگر اجزای ريتوکسيمب در درمان ام اسسفرنامه سفر به بم و جنوب فرد حساس از نظر عاطفی و بویتامین E برای فعالیت صحادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر داروهای ضد التهاب علم به ما کمک میکند تا مومرگ انتقال است یا نابود شکاربرد روباتهای ريز، در استیفن هاوکینگ در مورد هجاذبه و نقش آن در شکلگیرینقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا انسان با مغز بزرگش اخبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی فامپیریدین یا نورلهفت سین یادگاری از میراث ایا تکامل هدفمند استتوازن مهمتر از فعالیت زیراه های جدید برای قضاوت رسلولهای بنیادی مصنوعی درقانون مندی نقشه ژنتیکی مویتامین E در چه مواد غذایارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر داروی ضد تشنج سدیم علایم کمبود ویتامین E را مزایای شکلات تلخ برای سلکجای مغز مسئول پردازش تجاستیفن هاوکینگ در تفسیر حافظه و اطلاعات در کجاست چندین ماده غذایی که ماننآیا احتمال دارد رویا از آبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی تشنجی دربارداریهمیشه عسل با موم بخوریمایرادهای موجود در خلقت بتوسعه برخی شغل ها با هوش راه های جدید برای قضاوت رسلسله مباحث هوش مصنوعیقارچ بی مغز در خدمت موجودویتامین دی گنجینه ای بزرارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر درجه حرارت بر عملکعلایم کمبود ویتامین E را مشکلات نخاعیکشف مکانیسم عصبی خوانش پاستخوان های کشف شده، ممکحافظه و اطلاعات در کجاست چه زیاد است بر من که در ایآیا احتمال دارد رویا از آبحثی درباره احساسات متفاداروی ضد تشنج با قابليت تهوش مصنوعی می تواند بر احاگر نعمت فراموشی نبود بستوصیه های غیر دارویی در سراه پیروزی در زندگی چیستسم زنبور ، کلیدی برای وارلوب فرونتال یا پیشانی مغواکنش های ناخودآگاه و تقارتباط میکروب روده و پارتاثیر درجه حرارت بر عملکعوارض ازدواج و بچه دار شدمغز ما کوچکتر از نیم نقطهکشف مکانیسمی پیچیده در باصول سلامت کمرحافظه و اطلاعات در کجاستچهار میلیارد سال تکامل بآیا برای تولید مثل همیشه بحثی درباره احساساتی غیرداروی ضد تشنج با قابليت تهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر نعمت فراموشی نبود بستوصیه هایی در مصرف ماهیرشته نوروایمونولوژی و نقسودمندی موجودات ابزی بر لبخند بزن شاید صبح فردا زواسطه ها د رمسیر ایجاد مغارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر درجه حرارت بر عملکعید نوروز مبارکمغز چون ابزار هوش است دلیکشف ارتباط جدیدی از ارتباضطراب و ترسحس چشایی و بویاییچهار ساعت پس از کشتار خوکآیا بزرگ شدن مغز فقط در دبخش دیگری در وجود انسان هداستانها و مفاهیمی اشتباهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر تلاش انسان امروز براتوضیحی ساده در مورد هوش مرشد مغز علت تمایل انسان بسیاهچاله و تکینگی ابتدایلرزش ناشی از اسیب به عصبوراپامیل در بارداریارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر درجه حرارت بر عملکعامل کلیدی در کنترل کارآمغز آیندگان چگونه است ؟کشف جمجمه ای درکوه ایرهواطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت اول )نوار مغزی روشی مهم در تشخآیا تکامل و تغییرات ژنتیبرنامه و ساختار پیچیده مدر مانهای کمر دردهوش مصنوعی الفاگوابزار هوش در حال ارتقا ازتکامل چشمزمین زیر خلیج فارس تمدنی سیاره ابلهانلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی مرتب خیلی به قارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکعسل طبیعی موثر در کنترل بمغز انسان ایا طبیعتا تماگنجینه ای به نام ویتامین اطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت دوم )نورون هاي مصنوعی می توانآیا خداباوری محصول تکاملبرین نت به جای اینترنتدر چه مرحله ای از خواب ، رهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای بقای موجود زندتکامل ابزار هوش ، راه پر زندگی هوشمند در خارج از زسیاره ابلهانلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی ، بهترین تمریارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکعصب حقوق نورولوومغز انسان برای شادمانی طگیاه خواری و گوشت خوار کدبلندی در ذهن ما درک بلندیحس و ادراک قسمت چهارمنوروپلاستیسیتی چیستآیا دلفین ها می تواند از برای پیش بینی آینده مغز ددرمان های بیماری آلزایمرهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای دفاعی و بقای موتکامل ساختار رگهای مغزی زیباترین چیز در افزایش سسیستم تعادلی بدنممانتین یا آلزیکسا یا ابورزش و میگرنارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر درجه حرارت بر عملکعضلانی که طی سخن گفتن چقدمغز انسان رو به کوچکتر شدگالکانزوماب، دارویی جدیبه زودی شبکه مغزی به جای حس و ادراک قسمت پنجمچیزی خارج از مغزهای ما نیآیا دست مصنوعی به زودی قابرخی نکات از گاید لاین پردرمان های رایج ام اسهوش مصنوعی از عروسک تا کاثر مضر مصرف طولانی مدت رتکامل شناخت انسان با کشفزبان چهار حرفی حیات زمینسیستم دفاعی بدن علیه مغز منابع انرژي پاک سرچشمه حورزش بهترین درمان بیش فعارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر درجه حرارت بر عملکمقالاتمغز ایندگان چگونه استگامی در درمان بیماریهای بوزون هیگز چیستحس و ادراک قسمت سومچگونه مغز پیش انسان یا همآیا راهی برای رفع کم آبی برخی اثرات مضر ویتامین ددرمان جدید میگرن با انتی هوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مفید قهوهتئوری تکامل امروز در درمزبان و بیان، در سایه پیشرسکته مغزیمولتیپل اسکلروز در زنان ورزش در کمر دردارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر درجه حرارت بر عملکتاثیر ویتامین دی بر بیمامغز ابزار برتر بقاگاهی لازم است برای فهم و بیماری گیلن باره و بیمارحساسیت روانی متفاوتچگونه هموساپينس بر زمین آیاما مقهور قوانین فیزیکبرخی اختلالات عصبی مثانهدرمانهای بیماری پارکینسهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مضر ماری جواناتئوری تکامل در پیشگیری و زبان و تکلم برخی بیماریهساخت شبکه عصبی با الفبایمواد کوانتومی جدید، ممکنوزوز گوشارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر درجه حرارت بر عملکصفحه اصلیمغز برای فراموشی بیشتر کگاهی مغز بزرگ چالش استبیماری ای شبیه ام اس مولتخلاصه ای از مطالب همایش مچگونه آن شکری که می خوریمإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَبرخی بیماری ها که در آن بدرک فرد دیگر و رفتارهای اهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزای پر سلولی بدن انسان تا 20 سال آینده مغز شما به زبان و شناخت حقیقت قسمت چساخت شبکه عصبی مصنوعی با موجود بی مغزی که می تواندیک پیشنهاد خوب برای آسان ارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر رو ح و روان بر جسمسوالات پزشکیمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟گزیده ای از وبینار یا کنفبیماری بیش فعالیخواندن ، یکی از شستشو دهنچگونه جمعیت های بزرگ شکل افراد آغاز حرکت خودشان ربرخی توجهات در ببمار پاردرک و احساسهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزایی ناشناخته در شکل گتاثیر مشاهده بر واقعیت بزبان و شناخت حقیقت قسمت اساختار شبکه های مغزی ثابموجودات مقهور ژنها هستندیکی از علل محدودیت مغز اماز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر رژیم گیاه خواری بر پیامهای کاربرانمغز بزرگ چالش است یا منفعگزارش یک مورد جالب لخته وبیماری تی تی پیخواب سالم عامل سلامتیچگونه جمعیت های بزرگ شکل افزایش قدرت ادراکات و حسبرخی سيناپسها طی تکامل و درک احساسات و تفکرات دیگهوش مصنوعی در کامپیوترهاتاثیر ویتامین دی بر بیماسریعترین کامپیوتر موجودمیهمانهای ناخوانده عامل یادگیری مهارت های جدید داز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر سایتهای دیگرمغز بزرگ چالشهای پیش روگشایش دروازه جدیدی از طربیماری ضعف عضلات نزدیک بخواب سالم عامل سلامتی و یچگونه حافظه را قویتر کنیالکتروتاکسی(گرایش و حرکبررسي علل احتمالي تغيير درک تصویر و زبان های مخلتهوش مصنوعی در خدمت خلق وحتاثیر ژنها بر اختلالات خسرگیجه از شایعترین اختلامیگرن سردردی ژنتیکی که بیادآوری خواب و رویااز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر مغز حریص برای خون، کلید تپنج اکتشاف شگفت آور در موبیماریهای تحلیل عضلانی اخواب عامل دسته بندی و حفطنگاهی بر قدرت بینایی دراامیوتروفیک لترال اسکلروبررسی و اپروچ جدید بر بیمدرک عمیق در حیواناتهوش مصنوعی در خدمت خلق وحتاثیر کپسول نوروهرب بر نسردرد و علتهای آنمیدان مغناطيسي زمین بشر ژن هوش و ساختارهای حیاتی از تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر رژیم گیاهخواری بر مغز زنان جوانتر از مغز مرپیموزایدبیوگرافیخودآگاهی و هوشیارينگاهی بر توانایی اجزاي بامگا سه عامل مهم سلامتبررسی سیستم تعادلی بدن ادرگیری اعصاب به علت میتوهوش مصنوعی درمانگر کامپیتاثیر کپسول نوروهرب بر تسردرد تنشنمکانیزمهای دفاعی در برابژن یا نقشه توسعه مغز و نقاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر عصاره تغلیظ شده گیمغزهای کوچک بی احساسپیوند مغز و سر و چالشهای بیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريناتوانی از درمان برخی ویامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبررسی علل کمر درد در میانرقیبی قدرتمند در برابر مهوش مصنوعی درخدمت خلق وحتاثیر کپسول نوروهرب بر سسردرد سکه ایما انسانها چه اندازه نزدژنها نقشه ایجاد ابزار هواز تکینگی تا مغز از مغز تتبدیل تراکت صوتی مصنوعی نقش قهوه در سلامتیپیوند سر، یکی از راه حلهابیست تمرین ساده برای جلوخطا در محاسبات چیزی کاملناتوانی در شناسایی چهره انفجار و توقف تکاملی نشابزرگ شدن مغز محدود به دوررموزی از نخستین تمدن بشرهوش مصنوعی ساخته هوش طبیتاثیر کپسول نوروهرب بر سسرعت فکر کردن چگونه استما انسانها چه اندازه نزدژنها ، مغز و ارادهاز تکینگی تا مغز و از مغز تبدیل سلولهای محافط به سنقش هورمون های تیروئید دپیشینیان انسان از هفت میبیشتر کمردردها نیازی به خطا در محاسبات چیزی کاملنخاع ما تا پایین ستون فقرانگشت نگاری مغز نشان میدتفاوت مغز انسان و میمون هرمز و رازهای ارتباط غیر کرویای شفافهوش احساسیتاثیر گیاه خواری بر رشد وشنا در ابهای گرم جنوب نیما با کمک مغز خود مختاريمژنهای هوش ، کدامنداز تکینگی تا مغز از مغز تتری فلوپرازیننقش ژنتیک در درمان اختلاپیشرفتی مستقل از ابزار هبا هوش مصنوعی خودکار روبدفاع در برابر تغییر ساختنخستین تصویر از سیاهچالهاندوهگین نباش اگر درب یا تفاوتهای جنسیتی راهی براروبات های ریز در درمان بیهوش احساسیتاثیر گیاه خواری بر رشد وشناخت و معرفت، و نقش آن دما تحت کنترل ژنها هستیم یکمردرد و علل آناز تکینگی تا مغز از مغز تتشنج چیستنقش انتخاب از طرف محیط، نپاسخ گیاهان در زمان خوردبارداری بدون رحمدقیق ترین تصاویر از مغز انرمش های مفید در سرگیجهانسان جدید از چه زمانی پاتقلید مرحله ای نسبتا پیشتلاش هایی در بیماران قطع روزه داری و بیمار ی ام اس هوش عاطفی بیشتر در زنانتاثیر گیاه خواری بر رشد وشناسایی سلول های ایمنی اماه رجبکمردرد با پوشیدن کفش منااز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر الگوی رشد مغزی با زنقش اتصالات بین سلولهای پختگی پس از چهل سالگي به بازسازي مغز و نخاع چالشی دلایلی که نشان میدهد ما بنرمشهای مهم برای تقویت عانسان عامل توقف رشد مغزتلاشی برای درمان قطع نخاروش مقابله مغز با محدودیهوش عاطفی در زنان بیشتر اتاثیر گیاه خواری بر رشد وشواهدی از دنیسوان(شبه نئماپروتیلینکنفرانس تشنج هتل کوثر اصاز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر زودتر اتصالات مغزینقش حفاظتی مولکول جدید دپرورش مغز مینیاتوری انسابحتی علمی درباره تمایل بديدن با چشم بسته در خواب چرا مغزهای ما ارتقا یافت انعطاف پذیری مکانیسمی عل