پنج اکتشاف شگفت آور در مورد مرگ و زمان مردن

پنج اکتشاف شگفت آور در مورد مرگ و زمان مردن:

بر اساس سخنی از بنجامین فرانکلین، در این دنیا از هیچ چیز نمیتوان اطمینان داشت بجز مرگ و مالیات. از آنجا که به نظر نمیرسد در مورد مالیات سخن فرانکلین همهجا مصداق داشته باشد به قسمت جذاب و حتمیتر اما ناخوشایند آن یعنی مرگ میپردازیم. سالها است دانشمندان در این مورد تحقیق میکنند و همانطور که برای خوانندگان همیشگی زومیت مقالات زیادی در این باره منتشر کردهایم، هنوز آنچه از مرگ میدانیم در برابر نادانستهها اندک مینماید. علم از راههای مختلفی این واقعه را بررسی میکند؛ آنچه در ادامه خواهید خواند هرکدام نتیجهای است که از یکی از این راهها به دست آمده است.

در مورد این پنج کشف شگفت آور را در شيمي و زیست شناسی و پزشکی و وراثت و جامعه شناسی و روانشناسی، احتمالا اطلاعاتی نداري!

بویی که گوشت انسان آن را می پراکند، شیرین است: دشوار است بوی مرگ توصیف شود، ولی بیشتر مردم اتفاق نظر دارند که بدبوست. به هر صورت بویی که از بدن انسان جدا میگردد، بسیار پیچیده است و از 400 ترکیب شیمیایی فرار، تشکيل شده است و در بسیاری از آنها با حیوانات اشتراک داريم.

ولی مطالعه ای جدید نشان داد، ممکن است استر های پنج گانه ای موجود باشد( ترکیباتي در عضو هستند که با آب واکنش نشان میدهند، تا الکلها و اسیدها را تولید کنند) و اینها مخصوص انسان هستند.

این مقایسه بین 26 گونه حیوان و قورباغه و پرندگان و خوک انجام شد و آنچه در خصوص آن نتیجه شد آن که این مواد، از طریق گیاهان هم تولید مي شوند؛ به خصوص وقتی عفونی گردند.

آن افرادی که در تماس با اين مواد بوده اند مانند علماي پزشکی قانونی و کسانی که در قبر کار میکنند این بو را بسیار شیرین و جذاب توصیف میکنند.

آیا ناخن ها و موهای تو پس از مرگ به رشد خود ادامه میدهند؟:

شاید شنیده باشی ناخن و موهای ما حداقل، مدتی پس از مرگ به رشد خود ادامه می دهند به گونه ای که به نظر میرسد جسد نبش شده، نیازمند تراشيدن مو و ناخن است!

و این اندیشه شاید به دلیل مشکلی در درک بینایی ایجاد شده باشد و توهمی بیش نیست و حقیقت، آن است که بدنهای ما در نتیجه کمبود آب، منقبض و جمع میشود و ناخن ها و موها به نظر ما بلندتر شده است. در حقیقت مو و ناخن اجزایی مرده هستند و اجزای زنده، پياز مو و بستر ناخن زیر پوست است و این اعضا به نوبه خود به تنظیم هورمونی نیاز دارد تا مو و ناخن را سبب شود و باید اشاره شود که به ساختارهای دیگری مانند پروتئینها و چربی ها هم نیازمند است که با مرگ یا در زمان کوتاهی پس از آن، از بین می روند.

طول دو قطعه کناری کروموزومها یا تلومر، عمر سلول را تعیین میکند:

براي مدتی طولاني تصور می کردیم که سلول های ما جاودانه هستند و در شرایط محیطی مناسب، تا ابد تقسیم خواهندشد، ولی همانطور که در سال 1961 مشخص شد این دیدگاه درست نیست و پس از 50 تا 70 تقسیم، این فرايند متوقف میشود.

پس از مدتی این فرضیه مطرح شد: تلومر- که زنجیره ای مکرر از اسیدهای نوکلئيک در انتهای کروموزومهای ماست- با هر تقسیم کوتاه میشود و وقتی بسیار کوتاه شد، تقسیم سلول متوقف میشود و سلول ها می میرند. از آن زمان، دلایلی برای اثبات این مطلب مطرح شد که از طريق طول تلومر میتوان به عمر سلول پی برد. این مطلب، فقط محدود به انسان نیست.

به هر صورت همه تحقیقات این را نشان نمیدهد و دقیقا مشخص نیست که کوتاهی تلومر دلیل پیری سلول است یا فقط، علامت آن است. وقتی تلومر درباره پیری سلول، حکم میکند زياد شدن عمر سلول، با زیاد کردن طول آن ممکن است. در حال حاضر همچنان، بسیار اندک در مورد تلومر می دانیم.

ترس از مرگ با زیادشدن سن، کم میشود:

غیر منطقی است که ترس ما از مرگ، با بيشتر شدن سن کمتر شود زیرا با زيادشدن سن، به مرگ نزدیک تر میشویم. ولی تحقيقات در ایالات متحده این را اثبات کرده است. یکی از تحقیقات که بر روی شرکت کنندگان با عمر 40 تا 50 سال انجام شده است، نشان داد، ترس آنها از مرگ بیشتر از افراد 60 تا 70 ساله است. مطالعه ای دیگر نشان داد که افراد مسن با سن شصت سال، کمتر از افراد با متوسط عمر 35-50 و بالغين با عمر 18-25 سال، از مرگ مي ترسند.

در مطالعه ای که اخیرا منتشر شد دیدند پس از آنکه انسان به دهه نهم عمر خود می رسد، آنقدر اندوه میبیند که اندوه مرگ، از آن همه غم، کمتر میشود. در مورد مردان، کاهش ترس از مرگ در دهه ششم است در حالی که در زنان، بین 40 تا 50 سال است. این مطالعات در افراد در سنین مختلف، نتوانستند اطلاعاتی را در مورد همه زندگی افراد به دست بیاورند. از این رو ممکن است ارتباط بین پیری و اندوه مرگ، به خاطر تاثیرات نسل های قبل از انسان کنوني باشد زيرا ممکن است پیشینیان ما در برابر این امور، سر سختی بیشتری نشان می دادند.

فکر در مورد مرگ، ما را متمایز میسازد : مطالعه ای روی افرادی انجام شد و از آنها خواستند احساسشان را در برابر مرگ بیان کنند و از آنها خواسته شد، افکارشان را در خصوص آنچه معتقدند، در سطح بدنی برای آنها رخ خواهد داد، بیان کنند. از هزاران نفر سؤال شد و این مطالعات حدود دویست مطالعه و طی 25 سال بود و این نتایج به دست آمد: فکر کردن به مرگ در مقایسه با فکر کردن به دیگر موارد آزار دهنده یا منابع اندوه آمیز دیگر، سبب میشود فرد بيشتر، احساس آرامش کند و بیشتر در برابر زنان دچار فحشا، مقاومت نماید و در نابود کردن فرد یا کالاي خارجی و غريبه کمتر تمایل نشان دهد و سبب میشود لیبرالها، کمتر از حقوق هم جنس بازان حمایت کنند و باز سبب میشود افراد تمایل به داشتن فرزندان بیشتر داشته باشند و آنها را با نام خودشان بخوانند. به عبارت دیگر سبب می شود برای جاودانگی رمزی(مجازي) بکوشیم و بکوشيم زندگی را از طریق فرزندان یا از طریق مجموعه هایی که در خصوصیاتی معین با آنها اشتراک داریم ادامه دهيم

و به این ترتیب مواجهه با مرگ، سبب ميشود، شخص بی دین، بیشتر به خدا و زندگی دیگر، ایمان بیاورند.

مغز از بسیاری حقایق می گرسرگیجه از شایعترین اختلاآیا انسان با مغز بزرگش اخکنگره بین المللی سردرد داطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت اول )نقش حیاتی تلومر دی ان آ دششمین کنگره بین المللی سافسردگی و اضطراب در بیماکشف جمجمه ای درکوه ایرهوبیست تمرین ساده برای جلودفاع در برابر تغییر ساختچهار ساعت پس از کشتار خوکمقالاتاولین سلول مصنوعیپیچیدگی های مغزی در درک زبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی جدید s3 در درمان ام نگاهی بر قدرت بینایی دراابزار هوش در حال ارتقا ازبررسی و اپروچ جدید بر بیمفلج خواب چیستدرک احساسات و تفکرات دیگنزاع بین علم و جهل رو به پاثر مضر مصرف طولانی مدت رتنفس هوازی و میتوکندریلزوم سازگاری قانون مجازاروشهای نو در درمان دیسک بهوش مصنوعی از عروسک تا کمارتباط میکروب روده و پارتئوری تکامل در پیشگیری و ماپروتیلینزیباترین چیز در افزایش سهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر درجه حرارت بر عملکمشاهده آینده از روی مشاهسلولهای بنیادی مصنوعی درورزش بهترین درمان بیش فعاز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر زودتر اتصالات مغزیمغز برای فراموشی بیشتر کسردرد و علتهای آنآیا احتمال دارد رویا از آکنگره بین المللی سردرد داطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت دوم )نقش داروهاي مختلف معروف صرع و درمان های آنالکتروتاکسی(گرایش و حرکگنجینه ای به نام ویتامین بیشتر کمردردها نیازی به دقیق ترین تصاویر از مغز انوار مغزی روشی مهم در تشختاثیر ویتامین دی بر بیمااوکرلیزوماب داروی جدید شپیوند مغز و سر و چالشهای بحثی درباره احساسات متفاداروی جدید ضد میگرننگاهی بر توانایی اجزاي بابزار بقای موجود زنده از بررسی سیستم تعادلی بدن افیلمی بسیار جالب از تغییدرک تصویر و زبان های مخلتنظام مثبت زندگیاثرات مفید قهوهتنفس هوازی و میتوکندریممانتین یا آلزیکسا یا ابروشهای شناسایی قدرت شنواهوش مصنوعی از عروسک تا کمارتباط چاقی و کاهش قدرت بتا 20 سال آینده مغز شما به مبانی ذهنی سیاه و سفیدزیرفون داروی ضد ام اسهدف از تکامل مغزاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر درجه حرارت بر عملکمعنی روزهسلسله مباحث هوش مصنوعیورزش در کمر درداز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟سردرد تنشنآیا احتمال دارد رویا از آکندر در بیماریهای التهاببلندی در ذهن ما درک بلندیحس و ادراک قسمت چهارمنقش روزه داری در سالم و جضررهای مصرف شکر و قند بر التهاب شریان تمپورالگیاه خواری و گوشت خوار کدبا هوش مصنوعی خودکار روبدلایلی که نشان میدهد ما بنورون هاي مصنوعی می توانصفحه اصلیايندگان چگونه خواهند دیدپیوند سر، یکی از راه حلهابحثی درباره احساساتی غیرداروی ضد تشنج با قابليت تناتوانی از درمان برخی ویابزار بقای موجود زنده از بررسی علل کمر درد در میانفیزیکدانان ماشینی برای تدرک عمیق در حیواناتنظریه تکامل در درمان بیماثرات مضر ماری جواناتو دی ان ای خاص ميتوکندريمنابع انرژي پاک سرچشمه حروشی برای بهبود هوش عاطفهوش مصنوعی در کامپیوترهاارتباط هوش ساختار مغز و ژتاثیر مشاهده بر واقعیت بمجموعه های پر سلولی بدن مزبان چهار حرفی حیات زمینهزینه ای که برای اندیشیداز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر رو ح و روان بر جسممغز فکر میکند مرگ برای دیسم زنبور ، کلیدی برای واروزوز گوشاز تکینگی تا مغز از مغز تثبت امواج الکتریکی در عصجمجمه انسان های اولیهمغز بزرگ چالش است یا منفعسردرد سکه ایآیا برای تولید مثل همیشه کوچک شدن مغز از نئاندرتابه زودی شبکه مغزی به جای حس و ادراک قسمت پنجمنقش رژیم غذایی در رشد و اضررهای شکر بر سلامت مغزامیوتروفیک لترال اسکلروگالکانزوماب، دارویی جدیبارداری بدون رحمدندان ها را مسواک بزنید تنورون های ردیاب حافظهسوالات پزشکیايا اراده آزاد توهم است یپیشینیان انسان از هفت میبخش دیگری در وجود انسان هداروی ضد تشنج با قابليت تناتوانی در شناسایی چهره ابزار بقای موجود زنده از بزرگ شدن مغز محدود به دورفرگشت و تکامل تصادفی محض درگیری قلب در بیماری ویرهفت چیز که عملکرد مغز تو اجزای پر سلولی بدن انسان تولید سلولهای جنسی از سلمولتیپل اسکلروز در زنان روشی جدید در درمان قطع نخهوش مصنوعی در خدمت خلق وحارتباط انسانی، محدود به تاثیر نگاه ناظر هوشیار بمحل درک احساسات روحانیزبان و بیان، در سایه پیشرهستي مادي ای که ما کوچکتراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر رژیم گیاه خواری بر مغز ما کوچکتر از نیم نقطهسودمندی موجودات ابزی بر یک پیشنهاد خوب برای آسان از تکینگی تا مغز از مغز تجنسیت و تفاوت های بیناییمغز بزرگ چالشهای پیش روسرعت فکر کردن چگونه استآیا بزرگ شدن مغز فقط در دکودک ایرانی که هوش او از بوزون هیگز چیستحس و ادراک قسمت سومنقش زبان در سلطه و قدرت اطی یکصد هزار سال اخیر هرچامگا سه عامل مهم سلامتگامی در درمان بیماریهای بازگشت از آثار به سوی خدادو ویژگی انتزاع و قدرت تجنوروپلاستیسیتی چیستپیامهای کاربرانايا اراده آزاد توهم است یپیشرفتی مستقل از ابزار هبرنامه و ساختار پیچیده مداستانها و مفاهیمی اشتبانخاع ما تا پایین ستون فقرابزار بقای موجود زنده از بسیاری از بیماری های جدیفراموش کارها باهوش تر هسدرگیری اعصاب به علت میتوهفت سین یادگاری از میراث اجزایی ناشناخته در شکل گتوانایی مغز و دیگر اجزای مواد کوانتومی جدید، ممکنروشی جدید در درمان سکته مهوش مصنوعی در خدمت خلق وحارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر نگاه انسان بر رفتامحل درک احساسات روحانی دزبان و تکلم برخی بیماریههستی ما پس از شروعی چگال از تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر رژیم گیاه خواری بر مغز مادران و کودکان در زمسیاهچاله و تکینگی ابتداییکی از علل محدودیت مغز اماز تکینگی تا مغز از مغز تجنسیت و تفاوت های بیناییمغز حریص برای خون، کلید تشلیک فراموشیآیا تکامل و تغییرات ژنتیکودکان خود را مشابه خود تبیماری گیلن باره و بیمارحساسیت روانی متفاوتنقش زبان در سلطه و قدرت اظهور امواج مغزی در مغز مصامروز دانش ژنتیک هیچ ابهگاهی لازم است برای فهم و بازسازي مغز و نخاع چالشی ديدن با چشم بسته در خواب نوشیدن چای برای مغز مفید سایتهای دیگرای آنکه نامش درمان و یادشپاسخ گیاهان در زمان خوردبرین نت به جای اینترنتدر مانهای کمر دردنخستین تصویر از سیاهچالهابزار بقای موجود زنده از تفاوت مغز انسان و میمون هفراموشی همیشه هم بد نیسترقیبی قدرتمند در برابر مهمیشه عسل با موم بخوریماحساس گذر سریعتر زمانتوازن مهمتر از فعالیت زیموجود بی مغزی که می تواندريتوکسيمب در درمان ام اسهوش مصنوعی درمانگر کامپیارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر نگاه انسان بر رفتامحدودیت های حافظه و حافظزبان و شناخت حقیقت قسمت چو هر کس تقوای خدا پیشه کناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر انتخاب از طرف محیط تاثیر رژیم گیاه خواری بر مغز چون ابزار هوش است دلیسیاره ابلهانیادگیری مهارت های جدید داز تکینگی تا مغز- از مغز جهش های ژنتیکی مفید در سامغز زنان جوانتر از مغز مرشنا در ابهای گرم جنوب نیآیا خداباوری محصول تکاملکوری گذرای ناشی از موبایبیماری ای شبیه آلزایمر و خلاصه ای از مطالب همایش منقش سجده بر عملکرد مغزعلم به ما کمک میکند تا موانفجار و توقف تکاملی نشاگاهی مغز بزرگ چالش استبحتی علمی درباره تمایل بدی متیل فومارات(زادیوا)(نوعی سکته مغزی ، وحشتناک ایندرالپختگی پس از چهل سالگي به برای پیش بینی آینده مغز ددر چه مرحله ای از خواب ، رنرمش های مفید در سرگیجهابزار بقای موجود زنده از تفاوتهای جنسیتی راهی برافرایند حذف برخی اجزای مغرموزی از نخستین تمدن بشرهوموارکتوس ها ممکن است داخلاق و علوم اعصابتوسعه برخی شغل ها با هوش موجودات مقهور ژنها هستندریواستیگمینهوش مصنوعی درخدمت خلق وحارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ویتامین دی بر بیمامخچه ، فراتر از حفظ تعادلزبان و شناخت حقیقت قسمت اویتامین E برای فعالیت صحاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ترکیبات استاتین (ستاثیر رژیم گیاهخواری بر مغز چگونه صداها را فیلتر سیاره ابلهانیادآوری خواب و رویااز تکینگی تا مغز- از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفمغزهای کوچک بی احساسشناخت و معرفت، و نقش آن دآیا دلفین ها می تواند از کی غایب شدی تا نیازمند دلبیماری ای شبیه ام اس مولتخواندن ، یکی از شستشو دهننقش غذاها و موجودات درياعلایم کمبود ویتامین E را انگشت نگاری مغز نشان میدگذر زمان کاملا وابسته به بحث درباره پیدایش و منشادژا وو یا اشنا پنداریچیزی خارج از مغزهای ما نیایا کوچک شدن مغزانسان الپرورش مغز مینیاتوری انسابرخی نکات از گاید لاین پردر هم تنیدگی کوانتومی و پنرمشهای مهم برای تقویت عابزار بقای موجود زنده از تقلید مرحله ای نسبتا پیشفرد حساس از نظر عاطفی و برمز و رازهای ارتباط غیر کهوش مصنوعی می تواند بر احاختلال در شناسایی حروف و توصیه های غیر دارویی در سمیهمانهای ناخوانده عامل رژیم های غذایی و نقش مهم هوش مصنوعی ساخته هوش طبیارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر ژنها بر اختلالات خمخچه ابزاري که وظیفه آن فزبان و شناخت حقیقت قسمت دویتامین E در چه مواد غذایاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر دپاکین بر بیماری متاثیر عصاره تغلیظ شده گیمغز آیندگان چگونه است ؟سیر آفرینش از روح تا مغز ژن هوش و ساختارهای حیاتی از تکینگی تا مغز- از مغزتجهشهای مفید و ذکاوتی که دمغزتان را در جوانی سیمکششناسایی سلول های ایمنی اآیا دست مصنوعی به زودی قاکاهش التهاب ناشی از بیمابیماری بیش فعالیخواب سالم عامل سلامتینقش غذاها و موجودات درياعلایم کمبود ویتامین E را اندوهگین نباش اگر درب یا گربه شرودینگر و تاثیر مشبحثی در مورد نقش ویتاميندژاوو یا آشناپنداریچگونه مغز پیش انسان یا همایا ابزار هوشمندی یا مغز آلزایمربرخی اثرات مضر ویتامین ددرمان های بیماری آلزایمرچرا مغزهای ما ارتقا یافت ابزار بقای موجود زنده از تلقین اطلاعات و حافظهقانون مندی نقشه ژنتیکی مرویای شفافهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاختلالات مخچهتوصیه هایی در مصرف ماهیمیگرن سردردی ژنتیکی که برژیم غذایی حاوی تخم مرغ وهوش احساسیارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر کپسول نوروهرب بر نمدارک ژنتیکی چگونه انسانزبان و شناخت حقیقت قسمت سویتامین دی گنجینه ای بزراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروهای ضد التهاب تاریخ همه چیز را ثبت کردهمغز انسان ایا طبیعتا تماسیستم تعادلی بدنژن یا نقشه توسعه مغز و نقاز تکینگی تا مغز، از مغز جهشهای مفید و ذکاوتی که دنقش قهوه در سلامتیشواهدی از دنیسوان(شبه نئآیا رژیم غذایی گیاهی سلاکایروپاکتیک چیستبیماری تی تی پیخواب سالم عامل سلامتی و ینقش غذاها و موجودات درياعلت خواب آلودگی بعد از خوانسان قدیم در شبه جزیره عگزیده ای از وبینار یا کنفبحثی جالب درباره محدودیتدانشمندان ژنی از مغز انسچگونه هموساپينس بر زمین ایا بیماری ام اس (مولتیپآیا ما تنها موجودات زنده برخی اختلالات عصبی مثانهدرمان های جدید میگرنچرا حیوانات سخن نمی گوینابزار بقای موجود زنده از تلاش هایی در بیماران قطع قارچ بی مغز در خدمت موجودروبات های ریز در درمان بیهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاختلالات حرکتی در انسانتوضیحی ساده در مورد هوش ممیدان مغناطيسي زمین بشر راه های جدید برای قضاوت رهوش احساسیارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر کپسول نوروهرب بر تمروری بر تشنج و درمان هایزبان، وسیله شناسایی محیطواکنش های ناخودآگاه و تقاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروی ضد تشنج سدیم تبدیل تراکت صوتی مصنوعی مغز انسان برای ایجاد تمدسیستم دفاعی بدن علیه مغز ژنها نقشه ایجاد ابزار هوازدواج های بین گونه ای، رجاذبه و نقش آن در شکلگیرینقش مهاجرت در توسعه نسل اشاهکار قرنآیا راهی برای رفع کم آبی کاربرد روباتهای ريزنانوبیماری ضعف عضلات نزدیک بخواب عامل دسته بندی و حفطنقشه مغزی هر فرد منحصر بهعوارض ازدواج و بچه دار شدانسان جدید از چه زمانی پاگزارش یک مورد جالب لخته وبحثی در مورد نقش کلسیم و دانشمندان روش هاي جدیدی چگونه آن شکری که می خوریمایا بدون زبان میتوانیم تآیا مغز تا بزرگسالی توسعبرخی بیماری ها که در آن بدرمان های رایج ام اسچرا حجم مغز گونه انسان درابزار بقای موجود زنده از تلاشی برای درمان قطع نخاقدم زدن و حرکت دید را تغیروح رهاییهوش مصنوعی الفاگواختلالات صحبت کردن در انتکامل چشممکانیزمهای دفاعی در برابراه های جدید برای قضاوت رهوش عاطفی بیشتر در زنانارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر کپسول نوروهرب بر سمرکز خنده در کجای مغز استسفر نامه سفر به بم و جنوب واکسن سرطاناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکتبدیل سلولهای محافط به سمغز انسان برای شادمانی طسکته مغزیژنها ، مغز و ارادهاستفاده از هوش مصنوعی در استیفن هاوکینگ در مورد هحقیقت راستین انسان علم بنقش هورمون های تیروئید دشبیه سازی میلیون ها جهان آیاما مقهور قوانین فیزیککاربرد روباتهای ريز، در بیماریهای تحلیل عضلانی اخودآگاهی و هوشیارينقص در تشخیص هیجانات عامعید نوروز مبارکانسان عامل توقف رشد مغزگشایش دروازه جدیدی از طربحثی در مورد عملکرد لوب فدانشمندان روشی برای تبدیچگونه انتظارات بر ادراک ایا تکامل هدفمند استآیا همه جنایت ها نتیجه بیبرخی بیماری های خاص که بددرمان ژنتیکی برای نوآوریچرا در مغز انسان، فرورفتابزار بقای موجود زنده از تلاشی جدید در درمان ام اسقدرت انسان در نگاه به ابعروزه داری و بیمار ی ام اس هوش مصنوعی از عروسک تا کادامه بحث تکامل چشمتکامل ابزار هوش ، راه پر ما انسانها چه اندازه نزدراه پیروزی در زندگی چیستهوش عاطفی در زنان بیشتر اارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر کپسول نوروهرب بر سمرگ انتقال است یا نابود شسفرنامه سفر به بم و جنوب واسطه ها د رمسیر ایجاد مغاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکتری فلوپرازینمغز انسان برای شادمانی طساخت شبکه عصبی با الفبایژنهای هوش ، کدامنداستیفن هاوکینگ در تفسیر حافظه و اطلاعات در کجاست نقش ژنتیک در درمان اختلاشبیه سازی سیستم های کوانآزمون ذهنی گربه شرودینگرکجای مغز مسئول پردازش تجبیهوش کردن در جراحی و بیمخودآگاهی و هوشیاريچند جهانیعامل کلیدی در کنترل کارآانعطاف پذیری مکانیسمی علپمبرولیزوماب در بیماری چبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای مصرفی در ام اسچگونه باغبانی باعث کاهش ایرادهای موجود در خلقت بآیا هوش ارثی دریافتی از پبرخی توجهات در ببمار پاردرمان جدید میگرن با انتی چراروياها را به یاد نمی آابزار بقای موجود زنده از تمایل زیاد به خوردن بستنلوب فرونتال یا پیشانی مغروش مقابله مغز با محدودیهوش مصنوعی از عروسک تا کادغام میان گونه های مختلتکامل زبانما انسانها چه اندازه نزدرشته نوروایمونولوژی و نقهوشیاری کوانتومیاز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر درجه حرارت بر عملکمراحل ارتقای پله پله کیهسفرنامه سفر به بم و جنوب وراپامیل در بارداریاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکتری فلوپرازینمغز انسان رو به کوچک تر شساخت شبکه عصبی مصنوعی با کلرال هیدرات برای خوابانکمردرد و علل آناستخوان های کشف شده، ممکحافظه و اطلاعات در کجاست نقش انتخاب از طرف محیط، نشباهت زیاد بین سلول هاي عإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَکشف مکانیسم عصبی خوانش پبیوگرافیخانواده پایدارچندین ماده غذایی که ماننعسل طبیعی موثر در کنترل باولین هیبرید بین انسان وپنج اکتشاف شگفت آور در موبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای ضد بیماری ام اس وچگونه جمعیت های بزرگ شکل اگر نعمت فراموشی نبود بسآیا هوش سریعی که بدون احسبرخی سلولهای عصبی در تلادرمانهای بیماری پارکینسچراروياها را به یاد نمی آابزارهای بقای موجود زندتمدن قدیمی ای در جنوب ایرلبخند بزن شاید صبح فردا زروش های صرفه جویی در ایجاهوش مصنوعی از عروسک تا کادغام دو حیطه علوم مغز و تکامل ساختار رگهای مغزی ما با کمک مغز خود مختاريمرشد مغز علت تمایل انسان بهوش، ژنتیکی است یا محیطیاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر درجه حرارت بر عملکمزایای شکلات تلخ برای سلسفرنامه سفر به بم و جنوب ورزش هوازی مرتب خیلی به قاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکتسلیم شدن از نورون شروع ممغز انسان رو به کوچکتر شدساختار شبکه های مغزی ثابآیا واکنش های یاد گرفته وکمردرد با پوشیدن کفش منااصول سلامت کمرحافظه و اطلاعات در کجاستنقش اتصالات بین سلولهای شباهت زیاد بین سلول هاي عافراد آغاز حرکت خودشان رکشف مکانیسمی پیچیده در ببیوگرافیخطا در محاسبات چیزی کاملچه زیاد است بر من که در ایعصب حقوق نورولوواولین مورد پیوند سر در انپوست ساعتی مستقل از مغز دبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی فامپیریدین یا نورلچگونه جمعیت های بزرگ شکل اگر نعمت فراموشی نبود بسآیا هشیاری کوانتومی وجودبرخی سيناپسها طی تکامل و فلج بل، فلجی ترسناک که آندرک فرد دیگر و رفتارهای انزاع بین جهل و علم رو به پابزارهای پیشرفته ارتباط تمدن بشری و مغز اخلاقیلرزش ناشی از اسیب به عصبروش هایی ساده برای کاهش اهوش مصنوعی از عروسک تا کارتقا و تکامل سنت آفرینش تکامل شناخت انسان با کشفما تحت کنترل ژنها هستیم یزمین زیر خلیج فارس تمدنی هیچگاه از فشار و شکست نتراز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر درجه حرارت بر عملکمسیر دشوار تکامل و ارتقاسفرنامه سفر به بم و جنوب ورزش هوازی ، بهترین تمریاز تکینگی تا مغز از مغز تتشنج چیستمغز ایندگان چگونه استسخن پاک و ثابتآیا آگاهی پس از مرگ از بیسریعترین کامپیوتر موجودآیا امکان بازسازی اندامهکنفرانس تشنج هتل کوثر اصاضطراب و ترسحس چشایی و بویایینقش حفاظتی مولکول جدید دشش مرحله تکامل چشمافزایش قدرت ادراکات و حسکشف ارتباط جدیدی از ارتببیان ژن های اسکیزوفرنی دخطا در محاسبات چیزی کاملچهار میلیارد سال تکامل بعضلانی که طی سخن گفتن چقداولین تصویر در تاریخ از سپیموزایدبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی تشنجی دربارداریچگونه حافظه را قویتر کنیاگر تلاش انسان امروز برابررسي علل احتمالي تغيير فلج خوابدرک و احساسنزاع بین علم و نادانی رو ابزارهای دفاعی و بقای موتمساح حد واسط میان مغز کولزوم سازگاری قانون مجازاروش صحبت کردن در حال تکامهوش مصنوعی از عروسک تا کارتوکين تراپی روشی جديد تئوری تکامل امروز در درمماه رجبزندگی هوشمند در خارج از زهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر درجه حرارت بر عملکمشکلات نخاعیسفری به آغاز کیهانورزش و میگرناز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر الگوی رشد مغزی با زمغز ابزار برتر بقا