نقش داروهاي مختلف معروف به محافظت کننده از مغز در سکته

نقش داروهاي مختلف معروف به محافظت کننده از مغز (neuroprotective) از جمله سیتی کولين در درمان سکته مغزی

سکته مغزي یکی از بیماری های شایع در سنین بالای عمر است و به دلیل ناتوانی های زیادی که در فرایندهای روزانه فرد ایجاد میکند تلاش های بسیاری برای درمان و بهبود وضعیت زندگی این بیماران انجام شده است. در هر سال حدود 22 میلیون نفر در سراسر جهان، دچار سکته مغزی مي شوند و سومین علت شایع سالهاي زندگی همراه با ناتوانی است. disability-adjusted life years (DALYs

مصرف الکل و سیگار، فشار خون بالا و دیابت، از شایع ترین عوامل خطر سکته مغزی است.

هدف از درمان این بیماران باز کردن عروق مغزی مسدود و بهترین درمان برای این منظور استفاده از TPA است که طی چهار و نيم ساعت اول، حتی تا شش ساعت اول پس از سکته مغزی میتواند با باز کردن عروق مغزی مسدود و بر قرار کردن جریان خون، از نقص دائمی مغزی جلوگیری کند.

حتی میتوان با کمک سونوگرافي این ماده را در محل انسداد عروقي، وارد کرد(سونوترومبوليز).

استفاده از ترومبوليز شریانی در درمان، موثرتر از درمان مرسوم ترومبوليز است. با این حال عوارض زیاد این درمان، سبب میشود دانشمندان به دنبال روشهای جایگزین برای آن باشند و این کار با حمایت زیاد از بافت آسیب دیده مغزی و بهبود تدریجی عملکرد آن، به دست می آید.
(ischemic neuroprotrction)

با شناخت مکانیسمهای اکسايتونوروتوکسيسيتي (excitoneurotoxicity) و آسیب های اکسيداتيو و مسیرهای التهابی و اختلالات يونی و ... امروزه روی بهبود وضعیت منطقه دچار سکته و مهمتر از آن، بهبود وضعیت منطقه اطراف سکته، کار می شود.

دشواری ها در درمان سکته مغزي:

در مرحله حاد سکته، گیرنده های excitatory glutamate NMDA، نقش زیان بار روی سلول ها دارند ولی در مرحله بهبود سکته، نقش حمایتی را ایفا مي کنند

و همین حالت در مورد متالوپروتئازها هم مطرح است که در مرحله حاد، سد بین خون و مغز را می شکنند و سکته را پیش می برند ولی در مرحله بهبود برای بهترشدن عملکرد مغز و نوروژنز(ساخت نورون ها)لازمند.

پس می بینیم با چه مکانیسم های پیچیده و متفاوتی در سکته مغزی مواجهيم و اگر دقت لازم در درمان، صورت نگیرد چه عواقب ناگواری خواهد داشت.

انجام آزمون های بیشتر روی حیوانات آزمایشگاهی برای کشف بیشتر این مکانيسمها و درمان ها لازم است.

از موادی که امروزه، بسیار در آزمایشات، استفاده ميشود، سيتي کولين، منیزیم و
granulocyte colony stimulating factor, G-CSF
است.

Citicoline (cytidine-5′-diphosphocholine or CDP-choline)

در سال 1956 توسط کندی و همکاران ايشان کشف شد. دو بخش ساختاری آن یعنی cytidine and choline، فسفوليپيدهاي ساختاری غشای سلولی هستند. سلول های آسیب دیده نیاز زیادی به این فسفوليپيدها دارند. در مطالعاتی روی مراحل مختلف سکته مغزی موثر است و باعت افزایش فسفاتيديل کولين و اسفنگوميلين میشود و از اسیدهای چرب آزاد می کاهد.
(https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4061873/)

با اين حال مطالعات دیگری هم هست که نقش مثبت این دارو را در مرحله حاد یا حتی سه ماه پس از مصرف دارو اثبات نمی کند. به خصوص در مطالعه ای وسیع روی حدود 2000 بیمار، نتيجه مثبتی روي NIHSS score از این دارو به دست نیامد.

پروفسور میکائیل هنريسي می گوید: سالهای طولانی آزمایش های مختلف روی عوامل نوروپروتکتيو از جمله سیتی کولين، نتيجه ای مثبت را نشان نداده است.

بنابراین به نظر میرسد کارها و تجارب بیشتری لازم است تا بتوان در مورد تاثیر قطعی این داروها اظهار نظر کرد.

منبع هوشیاری کجاست؟ (قسمتکامل شناخت انسان با کشفنهایت معرفت و شناخت درک عدنیای شگفت انگیز کوانتومگاهی لازم است برای فهم و سفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانبیماری های مغز و اعصاب و منحنی که ارتباط بین معرفتاثیر کپسول نوروهرب بر تهوش مصنوعی از عروسک بازی چگونه انتظارات بر ادراک دانشمندان اولین سلول مصنپیشینیان انسان از هفت میسودمندی موجودات ابزی بر ابزارهای بقای موجود زندبیش از نیمی از موارد انتقما تحت کنترل ژنها هستیم یتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوشیاری کوانتومینرمشهای مهم برای تقویت عدر مانهای کمر دردآیا هوش سریعی که بدون احسسرنوشتاختلال خواب فرد را مستعد بحثی درباره هوش و تفاوتهمرکز خنده در کجای مغز استتاثیر درجه حرارت بر عملکویتنام نوعی کرونا ویروس نظریه تکامل در درمان بیمدرمان تومورهای مغزی با اآیا خداباوری محصول تکاملشواهدی از دنیسوان(شبه نئارتباط انسانی، محدود به برخی اثرات مضر ویتامین دمغز مادران و کودکان در زمتاثیر عصاره تغلیظ شده گیوبینار اساتید نورولوژی دهوش مصنوعی از عروسک تا کدرگیری اعصاب به علت میتوافسردگی و اضطراب در بیماطی یکصد هزار سال اخیر هرچاز نشانه ها و آثار درک شدبزرگترین خطایی که مردم ممغز به تنهایی برای فرهنگ تغییرات منطقه بویایی مغزژن هوش و ساختارهای حیاتی روزه داری متناوب، مغز را انعطاف پذیری مکانیسمی علعصب حقوق نورولوواز تکینگی تا مغز از مغز تفرگشت و تکامل تصادفی محض تلاش هایی در بیماران قطع نقش نظام غذایی در تکامل محقیقت خواب و رویاکودک ایرانی که هوش او از رژیم غذایی حاوی تخم مرغ وایا این جمله درست است کسیاز تکینگی تا مغز از مغز تقدرت انسان در نگاه به ابعتوانایی مغز و دیگر اجزای نقش رژیم غذایی در رشد و اخواندن ، یکی از شستشو دهنکریستال زمان(قسمت دوم)زبان چهار حرفی حیات زمینابزار بقا از نخستین هماناستیفن هاوکینگ در مورد هاستیفن هاوکینگ در تفسیر منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتچهار میلیارد سال تکامل بدندان ها را مسواک بزنید تگاهی مغز بزرگ چالش استسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانبیماری گیلن باره و بیمارمنشأ اطلاعات و آموخته ها تاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی از عروسک بازی چگونه باغبانی باعث کاهش دانشمندان تغییر میدان مغپیشرفت های جدید علوم اعصسیلی محکم محیط زیست بر انابزارهای پیشرفته ارتباط بیشتر کمردردها نیازی به ماه رجبتاثیر گیاهخواری بر رشد و هوش، ژنتیکی است یا محیطیچرا مغزهای ما ارتقا یافت در محل کار ارزش خودت را بآیا هشیاری کوانتومی وجودسریعترین کامپیوتر موجوداختلال در شناسایی حروف و بحثی درباره هوش و تفاوتهمرگ انتقال است یا نابود شتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین E برای فعالیت صحنظریه تکامل در درمان بیمدرمان تشنجآیا دلفین ها می تواند از شگفتی های زنبور عسلارتباط از بالا به پایین مبرخی اختلالات عصبی مثانهمغز چون ابزار هوش است دلیتاریخ همه چیز را ثبت کردهوراپامیل در بارداریهوش مصنوعی از عروسک تا کدستورالعمل مرکز کنترل بیالکتروتاکسی(گرایش و حرکظهور امواج مغزی در مغز مصاز نظر علم اعصاب یا نرووسبسیاری از بیماری های جدیمغز برای فراموشی بیشتر کتغییرات آب و هوایی که به ژن یا نقشه توسعه مغز و نقروزه داری و بیمار ی ام اس اولین هیبرید بین انسان وعضلانی که طی سخن گفتن چقداز تکینگی تا مغز از مغز تفراموش کارها باهوش تر هستلاشی برای درمان قطع نخانقش نظریه تکامل در شناساحقیقت راستین انسان علم بکودکان میتوانند ناقل بی راه های جدید برای قضاوت رایا ابزار هوشمندی یا مغز از تکینگی تا مغز از مغز تلوب فرونتال یا پیشانی مغتوازن مهمتر از فعالیت زینقش زنجبیل در جلوگیری از خواب سالم عامل سلامتیکریستال زمان(قسمت سوم)زبان و کلمه حتی برای کسانابزار بقا از نخستین هماناستخوان های کشف شده، ممکمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتأثیر نگاه انسان بر رفتاچهار ساعت پس از کشتار خوکدو ویژگی انتزاع و قدرت تجگذر زمان کاملا وابسته به سفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانبیماری ای شبیه آلزایمر و مهندسی ژنتیک در حال تلاش تاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی از عروسک تا کمچگونه تکامل مغزهای کنونیدانشمندان روش هاي جدیدی پیشرفتی مستقل از ابزار هسیاهچاله و تکینگی ابتدایابزارهای بقا از نخستین هبا هوش مصنوعی خودکار روبماپروتیلینتاثیر انتخاب از طرف محیط هیچگاه از فشار و شکست نترچرا پس از بیدار شدن از خودر چه مرحله ای از خواب ، رآیا واکنش های یاد گرفته وسرگیجه از شایعترین اختلااختلال در شناسایی حروف و بحثی درباره هوش و تفاوتهمراحل ارتقای پله پله کیهتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین E در چه مواد غذاینظریه تکامل در درمان بیمدرمان جدید میگرن با انتی آیا دلفین ها میتوانند باشاهکار قرنارتباط بین هوش طبیعی و هوبرخی بیماری ها که در آن بمغز چگونه صداها را فیلتر تازه های اسکیزوفرنی(جنوورزش هوازی مرتب خیلی به قهوش مصنوعی از عروسک تا کذهن ما از در هم شکستن منبالتهاب شریان تمپورالعلم به ما کمک میکند تا مواز نظر علم اعصاب اراده آزبسیاری از بیماری های جدیمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟تغییرات تکاملی سر انسان ژنها نقشه ایجاد ابزار هوروزه داری سلول های بنیاداولین مورد PML به دنبال تکمقالاتاز تکینگی تا مغز از مغز تفراموشی همیشه هم بد نیستتلاشی تازه برای گشودن معنقش هورمون های تیروئید دحمله ویروس کرونا به مغزکودکان خود را مشابه خود تراه های جدید برای قضاوت رایا بیماری ام اس (مولتیپاز تکینگی تا مغز از مغز تلایو دوم دکتر سید سلمان فتوسعه هوش مصنوعی قادر اسنقش زبان در سلطه و قدرت اخواب سالم عامل سلامتی و یکشف مکانیسم عصبی خوانش پزبان و بیان نتیجه ساختماابزار بقا از نخستین هماناستروژن مانند سپر زنان دمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتئوری تکامل امروز در درمنوآوری ای شگفت انگیز داندو برابر شدن خطر مرگ و میگربه شرودینگر و تاثیر مشسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانبیماری ای شبیه ام اس مولتمولتیپل اسکلروز در زنان تاثیر کتامین در درمان پاهوش مصنوعی از عروسک تا کمچگونه جمعیت های بزرگ شکل دانشمندان روشی برای تبدیپاسخ گیاهان در زمان خوردسیاره ابلهانابزارهای بقا ازنخستین همبار سنین ابزار هوشمندی امبانی ذهنی سیاه و سفیدتاثیر احتمالی عصاره تغلیهاوکينگ پیش از مرگش رسالچرا بیماری های تخریبی مغدر هم تنیدگی کوانتومی و پآیا گذشته، امروز وآینده سربازان ما محققا غلبه می اختلالات مخچهبحثی درباره هوش و تفاوتهمرز مرگ و زندگی کجاستتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین دی گنجینه ای بزرهفت چیز که عملکرد مغز تو درمان جدید کنترل مولتیپلآیا دست مصنوعی به زودی قاشبیه سازی میلیون ها جهان ارتباط شگفت مغز انسان و فبرخی بیماری های خاص که بدمغز ناتوان از توجیه پیداتازه های بیماری پارکینسوورزش هوازی ، بهترین تمریهوش مصنوعی از عروسک تا کذهن چند جانبه نیازمند نگامیوتروفیک لترال اسکلروعلایم کمبود ویتامین E را از نظر علم اعصاب اراده آزبعد از کرونامغز بزرگ چالش است یا منفعثبت امواج الکتریکی در عصژنها ، مغز و ارادهروش مقابله مغز با محدودیاولین مورد پیوند سر در انتاثیر ویتامین دی بر بیمااز تکینگی تا مغز از مغز تفرایند پیچیده ی خونرسانیتلاشی جدید در درمان ام اسنقش هورمون زنانه استروژنحوادث روزگار از جمله ویرکوری گذرای ناشی از موبایراه پیروزی در زندگی چیستایا بدون زبان میتوانیم تاز تکینگی تا مغز از مغز تلبخند بزن شاید صبح فردا زتوسعه برخی شغل ها با هوش نقش زبان در سلطه و قدرت اخواب عامل دسته بندی و حفطکشف مکانیسمی پیچیده در بابزار بقا از نخستین همانابزار بقا از نخستین هماناسرار بازسازی اندام هامنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتئوری تکامل در پیشگیری و نوار مغزی روشی مهم در تشخدو برابر شدن خطر مرگ و میگزیده ای از وبینار یا کنفسفری به آغاز کیهانابزار بقای موجود زنده از بیماری اضطراب عمومیمواد کوانتومی جدید، ممکنتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی به کمک هوش طبیچگونه جمعیت های بزرگ شکل داروهای مصرفی در ام اسپختگی پس از چهل سالگي به سیاره ابلهانابزارهای بقای از نخستین بارداری بدون رحممجموعه های پر سلولی بدن متاثیر ترکیبات استاتین (سهاوکينگ پیش از مرگش رسالچرا حیوانات سخن نمی گویندر هم تنیدگی کوانتومی و دآیا آگاهی پس از مرگ از بیسردرد میگرن در کودکاناختلالات حرکتی در انسانبحثی درباره احساسات متفامرز بین انسان و حیوان کجاتاثیر درجه حرارت بر عملکویرایش DNA جنین انسان، برهفت سین یادگاری از میراث درمانهای بیماری پارکینسآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشبیه سازی سیستم های کوانارتباط شگفت انگیز مغز انبرخی توجهات در ببمار پارمغز و سیر تکامل ان دلیلی تبدیل تراکت صوتی مصنوعی ورزش و میگرنهوش مصنوعی از عروسک بازی رفتار اجتماعی انسان، حاصامید نیکو داشته باش تا آنعلایم کمبود ویتامین E را از آغاز خلقت تا نگاه انسابعد از کرونامغز بزرگ چالشهای پیش روجمجمه انسان های اولیهژنهای مشترک بین انسان و وروش های صرفه جویی در ایجااولین تصویر در تاریخ از سصفحه اصلیاز تکینگی تا مغز از مغز تفرایند تکامل و دشواری هاتمایل زیاد به خوردن بستننقش ژنتیک در درمان اختلاحافظه و اطلاعات در کجاست کی غایب شدی تا نیازمند دلراست دستی و چپ دستیایا تکامل هدفمند استاز تکینگی تا مغز- از مغز لرزش ناشی از اسیب به عصبتوصیه های سازمان بهداشت نقش سجده بر عملکرد مغزخودآگاهی و هوشیاريکشف ارتباط جدیدی از ارتبزبان و بیان، در سایه پیشرابزار بقا از نخستین هماناصول سلامت کمرمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتا 20 سال آینده مغز شما به نورون هاي مصنوعی می تواندوچرخه سواری ورزشی سبک و گزارش یک مورد جالب لخته وسقوط درون جاذبه ای خاص، چابزار بقای موجود زنده از بیماری بیش فعالیموجود بی مغزی که می تواندتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در کامپیوترهاچگونه حافظه را قویتر کنیداروهای ام اسپرورش مغز مینیاتوری انساسیر آفرینش از روح تا مغز ابزارهای دفاعی و بقای موبازگشت از آثار به سوی خدامحل درک احساسات روحانیتاثیر دوپامین و سروتونینهدف یکسان، در مسیرهای متچرا حجم مغز گونه انسان دردر کمتر از چند ماه سوش جدآیا امکان بازسازی اندامهسردرد و علتهای آناختلالات صحبت کردن در انبحثی درباره احساساتی غیرمزایای شکلات تلخ برای سلتاثیر درجه حرارت بر عملکواکنش های ناخودآگاه و تقهم نوع خواری در میان پیشیدرک فرد دیگر و رفتارهای اآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشبکه های مصنوعی مغز به درارتباط شگفت انگیز مغز انبرخی توصیه ها برای واکسیمغز آیندگان چگونه است ؟تبدیل سلولهای محافط به سورزش بهترین درمان بیش فعهوش مصنوعی از عروسک بازی رقیبی قدرتمند در برابر مامید درمان کرونا با همانعلت خواب آلودگی بعد از خواز انفجار بزرگ تا انفجار بعد از کرونا دلخوشی بیهومغز بزرگ و فعال یا مغز کوجنسیت و تفاوت های بیناییژنهای هوش ، کدامندروش هایی ساده برای کاهش ااولین سلول مصنوعیسوالات پزشکیاز تکینگی تا مغز از مغز تفرایند حذف برخی اجزای مغتمدن قدیمی ای در جنوب ایرنقش گرمایش آب و هوا در همحافظه و اطلاعات در کجاست کیست کلوئید بطن سومرجزخوانی هایی که امروز بایرادهای موجود در خلقت باز تکینگی تا مغز- از مغز لزوم سازگاری قانون مجازاتوصیه های غیر دارویی در سنقش غذاها و موجودات درياخودآگاهی و هوشیاريکشف جمجمه ای درکوه ایرهوزبان و تکلم برخی بیماریهابزار بقا از نخستین هماناضطراب و ترسمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر مشاهده بر واقعیت بنورون های ردیاب حافظهديدن با چشم بسته در خواب گشایش دروازه جدیدی از طرسلول های بنیادی منابع و اابزار بقای موجود زنده از بیماری تی تی پیموجودات مقهور ژنها هستندتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در خدمت خلق وحنگاه محدود و تک جانبه، مشداروهای ضد بیماری ام اس وآلودگی هوا و ویروس کروناسیستم تعادلی بدناثر مضر مصرف طولانی مدت ربازگشت به ریشه های تکاملمحل درک احساسات روحانی دتاثیر دپاکین بر بیماری مهدف از تکامل مغزچرا خشونت و تعصبدر آستانه ی موج پنجم کوویآیا انسان با مغز بزرگش اخسردرد تنشناختراع جدید اینترنت کوانبخش بزرگتر کیهان ناشناختمسیر دشوار تکامل و ارتقاتاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن های شرکت فایزر آمرهمیشه اطمینان تو بر خدا بدرک و احساسآیا راهی برای رفع کم آبی شباهت مغز با کیهان مادیارتباط غیرکلامی بین انسابرخی روش های تربیتی کودکمغز انسان ایا طبیعتا تماتری فلوپرازینورزش در کمر دردهوش مصنوعی از عروسک بازی رموزی از نخستین تمدن بشرامگا سه عامل مهم سلامتعوامل موثر در پیدایش زبااز بحث های کنونی در ویروسبعد از کرونا دلخوشی بیهومغز حریص برای خون، کلید تجنسیت و تفاوت های بیناییژنهای حاکم بر انسان و انسروش صحبت کردن در حال تکاماوکرلیزوماب داروی جدید شپیامهای کاربراناز تکینگی تا مغز از مغز تفرد حساس از نظر عاطفی و بتمدن بشری و مغز اخلاقینقش آتش در رسیدن انسان بهحافظه و اطلاعات در کجاستکاهش مرگ و میر ناشی از ابرشته نوروایمونولوژی و نقاگر نعمت فراموشی نبود بساز تکینگی تا مغز- از مغزتلزوم سازگاری قانون مجازاتوصیه هایی در مصرف ماهینقش غذاها و موجودات درياخورشید مصنوعیگمان میکنی جرمی کوچکی در زبان و شناخت حقیقت قسمت چابزار بقا از نخستین هماناطلاعات حسی ما از جهان، چمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر نگاه ناظر هوشیار بنوروپلاستیسیتی چیستدی متیل فومارات(زادیوا)(پمبرولیزوماب در بیماری چسلول عصبی شاهکار انطباق ابزار بقای موجود زنده از بیماری دویکمیهمانهای ناخوانده عامل تاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در خدمت خلق وحنگاه انسان محدود به ادراداروی فامپیریدین یا نورلآلزایمرسیستم دفاعی بدن علیه مغز اثرات فشار روحی شدیدبازسازي مغز و نخاع چالشی محدودیت های حافظه و حافظتاثیر داروهای ضد التهاب هدف از خلقت رسیدن به ابزاچرا در مغز انسان، فرورفتدر درمان بیماری مولتیپل آیا احتمال دارد رویا از آسردرد سکه ایادامه بحث تکامل چشمبخش دیگری در وجود انسان همشکلات نخاعیتاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کووید 19 چیزهایی که همیشه عسل با موم بخوریمدرک احساسات و تفکرات دیگآیاما مقهور قوانین فیزیکشباهت زیاد بین سلول هاي عارتروز یا خوردگی و التهابرخی سلولهای عصبی در تلامغز انسان برای ایجاد تمدتری فلوپرازینوزوز گوشهوش مصنوعی از عروسک بازی رمز و رازهای ارتباط غیر کامروز دانش ژنتیک هیچ ابهعوامل ایجاد لغت انسانی و از تلسکوپ گالیله تا تلسکتفکر خلا ق در برابر توهم مغز زنان جوانتر از مغز مرجهان کاملی در اطراف ما پرکلرال هیدرات برای خوابانروشهای نو در درمان دیسک بايندگان چگونه خواهند دیدسایتهای دیگراز تکینگی تا مغز از مغز تفرضیه ای جدید توضیح میدهتمساح حد واسط میان مغز کونقش انتخاب از طرف محیط، نحس چشایی و بویاییکاهش التهاب ناشی از بیمارشد مغز علت تمایل انسان باگر نعمت فراموشی نبود بساز تکینگی تا مغز، از مغز مقاومت به عوارض فشار خون توضیحی ساده در مورد هوش منقش غذاها و موجودات درياخانواده پایدارگنجینه ای به نام ویتامین زبان و شناخت حقیقت قسمت اگویید نوزده و ایمنی ساکتزبان و شناخت حقیقت قسمت دابزار بقا از نخستین هماناطلاعاتی عمومی در مورد ممنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر نگاه و مشاهده ناظر نوشیدن چای برای مغز مفید دژا وو یا اشنا پنداریپنج اکتشاف شگفت آور در موسلولهای ایمنی القا کنندهابزار بقای موجود زنده از بیماری ضعف عضلات نزدیک بمیگرن سردردی ژنتیکی که بتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی درمانگر کامپینگاه از درون مجموعه با نگداروی لیراگلوتیدآمارهای ارائه شده در سطح سکته مغزیاثرات مفید قهوهبحتی علمی درباره تمایل بمخچه فراتر از حفظ تعادلتاثیر داروی ضد تشنج سدیم هزینه ای که برای اندیشیدچراروياها را به یاد نمی آدرمان های اسرار آمیز در آآیا احتمال دارد رویا از آسرعت فکر کردن چگونه استاداراوون تنها داروی تاییبرنامه و ساختار پیچیده ممشکلات بین دو همسر و برخیتاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کرونا و گشودن پنجرهمراهی نوعی سردرد میگرنیدرک تصویر و زبان های مخلتآزمون ذهنی گربه شرودینگرشباهت زیاد بین سلول هاي عارزش حقیقی زبان قسمت اولبرخی سيناپسها طی تکامل و مغز انسان برای شادمانی طتسلیم شدن از نورون شروع میک پیشنهاد خوب برای آسان هوش مصنوعی از عروسک بازی رویا و خبر از آیندهانفجار و توقف تکاملی نشاعواملی که برای ظهور لغت ااز تلسکوپ گالیله تا تلسکفلج بل، فلجی ترسناک که آنتفاوت مغز انسان و میمون همغزهای کوچک بی احساسجهش های ژنتیکی مفید در ساکمردرد و علل آنروشهای شناسایی قدرت شنواايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز از مغز تقیچی ژنتیکیتنفس هوازی و میتوکندرینقش اتصالات بین سلولهای حس و ادراک (قسمت اول )کاهش دوپامین عامل بیماریزمین زیر خلیج فارس تمدنی اگر تلاش انسان امروز برااز تکینگی تا مغز، از مغز مقابله با کرونا با علم استکنولوژی جدید که سلول‌هنقشه مغزی هر فرد منحصر بهخارق العاده و استثنایی بگوشه بیماری اتوزومال رسسزبان و شناخت حقیقت قسمت سابزار بقا از نخستین هماناطلاعاتی عمومی در مورد ممنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر نگاه انسان بر رفتانوعی سکته مغزی ، وحشتناک دژاوو یا آشناپنداریپوست ساعتی مستقل از مغز دسلولهای بنیادی مصنوعی درابزار بقای موجود زنده از بیماریهای تحلیل عضلانی امیگرن شدید قابل درمان استاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی درخدمت خلق وحنگاهی بر قدرت بینایی دراداروی تشنجی دربارداریآن چیزی که ما جریان زمان سانسور از روی قصد بسیاری اثرات مضر ماری جوانابحث درباره پیدایش و منشامخچه ، فراتر از حفظ تعادلتاثیر درجه حرارت بر عملکهزینه سنگین انسان در ازاچراروياها را به یاد نمی آدرمان های بیماری آلزایمرآیا برای تولید مثل همیشه شلیک فراموشیادغام میان گونه های مختلبرنامه ی مسلط ژنها در اختمشکلات روانپزشکی پس از ستاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کرونا از حقیقت تاتهوموارکتوس ها ممکن است ددرک حقیقت نردبان و مسیری آسيب میکروواسکولاریا آسشرکت نورالینک ویدیویی ازارزش حقیقی زبان قسمت دومبرداشت مغز ما از گذر زمانمغز انسان برای شادمانی طتشنج چیستیک آلل ژنتیکی که از نئاندرویا بخشی حقیقی از زندگی انواع سکته های مغزیعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکنیکی تا مغز از مغز تفلج خوابتفاوت ها و تمایزها کلید بمغزتان را در جوانی سیم کشجهش های ژنتیکی غیر تصادفکمردرد با پوشیدن کفش مناروشی برای بهبود هوش عاطفايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز از مغز تقیچی ژنتیکی تهدید یا فرصتنفس هوازی و میتوکندرینقش حفاظتی مولکول جدید دحس و ادراک (قسمت دوم )کاهش سن بیولوژیکی، تنها زندگی هوشمند در خارج از زابزار هوش در حال ارتقا ازاز تکینگی تا مغز، از مغز ملاحظات بیهوشی قبل از جرتکنولوژی جدید که سلول‌هنقشه های مغزی جدید با جزیخدا موجود استگوشت خواری یا گیاه خواریزبان شناسی مدرن در سطح سلابزار بقا از نخستین همانبلندی در ذهن ما درک بلندیمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر نگاه انسان بر رفتانیاز به آموزش مجازی دیجیدگرگونی های نژادی و تغییپیموزایدسلسله مباحث هوش مصنوعیابزار بقای موجود زنده از بیهوش کردن در جراحی و بیممیدان مغناطيسي زمین بشر تاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی ساخته هوش طبینگاهی بر توانایی اجزاي بداروی جدید s3 در درمان ام آیا ممکن است موش کور بی مسانسور بر بسیاری از حقایاجزای پر سلولی بدن انسان بحثي درباره هوش و تفاوتهمخچه ابزاري که وظیفه آن فتاثیر درجه حرارت بر عملکهزاران سال چشم های بینا ونزاع بین جهل و علم رو به پدرمان های جدید میگرنآیا بزرگ شدن مغز فقط در دشلیک فراموشیادغام دو حیطه علوم مغز و برین نت به جای اینترنتمشکلات روانپزشکی در عقب تاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کرونا ساخته شده توهوش مصنوعی می تواند بر احدرک عمیق در حیواناتآسیب ها ناشی از آلودگی هوشش مرحله تکامل چشمارزش حقیقی زبان قسمت سومبررسي علل احتمالي تغيير مغز انسان رو به کوچک تر شتشنج و حرکات شبه تشنجی قایک جهش ممکن است ذهن انسانرویا تخیل یا واقعیتانگشت نگاری مغز نشان میدعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز از مغز تفلج خواب چیستتفاوت های بین زن و مرد فقمغزتان را در جوانی سیمکشجهشهای مفید و ذکاوتی که دکنفرانس تشنج هتل کوثر اصروشی جدید در درمان قطع نخای آنکه نامش درمان و یادشاز تکینگی تا مغز از مغز تقانون مندی نقشه ژنتیکی متو دی ان ای خاص ميتوکندرينقش حیاتی تلومر دی ان آ دحس و ادراک قسمت چهارمکایروپاکتیک چیستزونا به وسیله ویروس ابله ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز ممانتین یا آلزیکسا یا ابتکامل مادی تا ابزار هوشمنقص در تشخیص هیجانات عامخطا در محاسبات چیزی کاملنقطه بی بازگشتخطا در محاسبات چیزی کاملگیلگمش باستانی کیستزبان شناسی نوین نیازمند ابزار بقا از نخستین همانبه خودت مغرور نشومنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر ویتامین دی بر بیماچیزی خارج از مغزهای ما نیدانشمندان موفق به بازگردپیچیدگی های مغزی در درک زسم زنبور ، کلیدی برای وارابزار بقای موجود زنده از بیهوشی در بیماران دچار امیدازولام در درمان تشنج تاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیناتوانی از درمان برخی ویداروی جدید میاستنی گراویآیا ما تنها موجودات زنده ساخت شبکه عصبی با الفبایاجزایی ناشناخته در شکل گبحثی در مورد نقش ویتامينمدارک ژنتیکی چگونه انسانتاثیر درجه حرارت بر عملکهستي مادي ای که ما کوچکترنزاع بین علم و نادانی رو درمان های جدید در بیماری آیا تکامل و تغییرات ژنتیشنا در ابهای گرم جنوب نیارتقا و تکامل سنت آفرینش برای پیش بینی آینده مغز دمشاهده آینده از روی مشاهتاثیر رو ح و روان بر جسمواکسن دیگر کرونا ساخته شهوش مصنوعی و کشف زبان هایدرگیری قلب در بیماری ویرإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَششمین کنگره بین المللی سارزش خود را چگونه میشناسبررسی و اپروچ جدید بر بیممغز انسان رو به کوچکتر شدتشنج عدم توازن بین نورون یک رژیم غذایی جدید، می تورویاها از مغز است یا ناخواندوهگین نباش اگر درب یا عامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز و از مغز فلج دوطرفه عصب 6 چشمتفاوت های تکاملی در مغز ونقش قهوه در سلامتیجهشهای مفید و ذکاوتی که دکنگره بین المللی سردرد دروشی جدید در درمان سکته مایمپلانت نخاعی میتواند داز تکینگی تا مغز از مغز تقانون جنگلتولید پاک و فراوان انرژینقش خرچنگ های نعل اسبی درحس و ادراک قسمت پنجمکاربرد روباتهای ريزنانوزیباترین چیز در افزایش سابزار بقا از نخستین هماناز روده تا مغزمنابع انرژي پاک سرچشمه حتکامل مداومچند نرمش مفید برای کمردرخطرات هوش مصنوعیگیاه خواری و گوشت خوار کدزبان، وسیله شناسایی محیطابزار بقا از نخستین همانبه زودی شبکه مغزی به جای منبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر ویروس کرونا بر مغز چگونه مغز پیش انسان یا همدانشمندان نورون مصنوعی سپیوند مغز و سر و چالشهای سندرم کووید طولانیابزار بقای موجود زنده از بیوگرافیمکانیزمهای دفاعی در برابتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیناتوانی در شناسایی چهره داروی جدید ضد میگرنآیا مغز تا بزرگسالی توسعساخت شبکه عصبی مصنوعی با احیای بینایی نسبی یک بیمبحثی جالب درباره محدودیتمروری بر تشنج و درمان هایتاثیر درجه حرارت بر عملکهستی ما پس از شروعی چگال نزاع بین علم و جهل رو به پدرمان های رایج ام اسآیا جنین انسان، هوشمندی شناخت و معرفت، و نقش آن دارتوکين تراپی روشی جديد برای اولین بار دانشمندانمطالعه ای بیان میکند اهدتاثیر رژیم گیاه خواری بر واکسن دیگری ضد کرونا از دهوش مصنوعی گوگل به کمک تشدرگیری مغز در بیماری کویافت فشار خون ناگهانی در وصرع و درمان های آناز نخستین همانند سازها تبررسی سیستم تعادلی بدن امغز ایندگان چگونه استتصویربرداری فضاپیمای آمیکی از علل محدودیت مغز امرویاهای پر رمز و حیرتی درانسان قدیم در شبه جزیره ععادت کردن به نعمتاز تکینگی تا مغز از مغز تفناوری هوش مصنوعی نحوه ختفاوت های زبانی سرمنشا تنقش مهاجرت در توسعه نسل اجواب دانشمند سوال کننده کنگره بین المللی سردرد دريتوکسيمب در درمان ام اساینکه به خاطرخودت زندگی از تکینگی تا مغز از مغز تقانونمندی و محدودیت عالمتولید سلولهای جنسی از سلنقش داروهاي مختلف معروف حس و ادراک قسمت سومکاربرد روباتهای ريز، در زیر فشار کووید چه باید کرابزار بقا از نخستین همانازدواج های بین گونه ای، رمنابع انرژی از نفت و گاز تکامل چشمچند جهانیدفاع در برابر تغییر ساختگالکانزوماب، دارویی جدیسفر نامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانبوزون هیگز چیستمنبع هوشیاری در کجاست؟ قتاثیر ژنها بر اختلالات خچگونه هموساپينس بر زمین دانشمندان یک فرضیه رادیکپیوند سر آیا ممکن استسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از بیوگرافیما انسانها چه اندازه نزدتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی بیشتر در زناننخاع ما تا پایین ستون فقرداروی ضد تشنج با قابليت تآیا همه جنایت ها نتیجه بیساختار شبکه های مغزی ثاباحساس گذر سریعتر زمانبحثی در مورد نقش کلسیم و مرکز هوشیاری، روح یا بدن تاثیر درجه حرارت بر عملکو هر کس تقوای خدا پیشه کننشانه های گذشته در کیهان درمان های علامتی در ام اسآیا جهان ذهن و افکار ما مشناسایی تاریخچه ی تکاملیارتباط میکروب روده و پاربرخی ملاحظات در تشنج های معنی روزهتاثیر رژیم گیاه خواری بر واکسن سرطانهوش مصنوعی گوگل به کمک تشدرگیری مغز در بیماران مبافراد آغاز حرکت خودشان رضررهای مصرف شکر و قند بر از نخستین همانند سازها تبررسی علل کمر درد در میانمغز ابزار بقای برتر مادیتغییر الگوی رشد مغزی با زیافته های نوین علوم پرده رویای شفافانسان ها می توانند میدان عارضه جدید ویروس کرونا ساز تکینگی تا مغز از مغز تفیلمی بسیار جالب از تغییتفاوتهای جنسیتی راهی برانقش میدان مغناطیسی زمین جاذبه و نقش آن در شکلگیریکندر در بیماریهای التهابریواستیگمیناینکه خانواده ات سالم بااز تکینگی تا مغز از مغز تقارچ بی مغز در خدمت موجودتومورها و التهاب مغزی عانقش ذهن و شناخت در حوادث حساسیت روانی متفاوتکجای مغز مسئول پردازش تجزیرفون داروی ضد ام اسابزار بقا از نخستین هماناستفاده از مغز، وزن را کممنابع انرژی از نفت و گاز تکامل ابزار هوش ، راه پر تکامل زبانچندین ماده غذایی که مانندقیق ترین تصاویر از مغز اگامی در درمان بیماریهای سفر به مریخ در 39 روزابزار بقا از نخستین همانبی عدالتی در توزیع واکسن منبع هوشیاری در کجاست؟(قتاثیر کلام در آیات کلام بهوش مصنوعی از عروسک بازی چگونه واکسن کرونا را توزدانشمندان ژنی از مغز انسپیوند سر، یکی از راه حلهاسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از بیان ژن های اسکیزوفرنی دما انسانها چه اندازه نزدتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر انخستین تصویر از سیاهچالهداروی ضد تشنج با قابليت تآیا هوش مصنوعی زندگی بشرسازگاری با محیط بین اجزااخلاق و علوم اعصاببحثی در مورد عملکرد لوب فمرکز حافظه کجاستتاثیر درجه حرارت بر عملکوقت نهيب هاي غير علمي گذشنظام مثبت زندگیدرمان ژنتیکی برای نوآوریآیا جهش های ژنتیکی، ویروشناسایی سلول های ایمنی اارتباط چاقی و کاهش قدرت ببرخی مرزهای اخلاق و علوممغز فکر میکند مرگ برای دیتاثیر رژیم گیاه خواری بر واکسنی با تاثیر دوگانه اهوش مصنوعی الفاگودرگیری مغزی در سندرم کووافزایش قدرت ادراکات و حسضررهای شکر بر سلامت مغزاز نخستین همانند سازها تبزرگ شدن مغز محدود به دورمغز ابزار برتر بقاتغییر زودتر اتصالات مغزییادگیری مهارت های جدید دروبات های ریز در درمان بیانسان جدید از چه زمانی پاعدم توقف تکامل در یک اندااز تکینگی تا مغز از مغز تفیزیک مولکولها و ذرات در تقلید مرحله ای نسبتا پیشنقش محیط زندگی و مهاجرت دحقیقت قربانی نزاع بین بی کوچک شدن مغز از نئاندرتاریسدیپلام تنها داروی تایایندرالاز تکینگی تا مغز از مغز تقبل از انفجار بزرگتوهم لیلیپوتی(ریزبینی)نقش روزه داری در سالم و جخلاصه ای از مطالب همایش مکرونا چه بر سر مغز می آورزاوسکا درمان گوشرابزار بقا از نخستین هماناستفاده از هوش مصنوعی در منابع انرژی از نفت و گاز مناطق خاصی از مغز در جستجتکامل ساختار رگهای مغزی چه زیاد است بر من که در ایدلایلی که نشان میدهد ما بگامی در درمان بیماریهای سفر تجهیزات ناسا به مریخ بیمار 101 ساله، مبتلا به سمنبع خواب و رویاتاثیر کپسول نوروهرب بر نهوش مصنوعی از عروسک بازی چگونه آن شکری که می خوریمدانشمندان پاسخ کوانتومی پیام های ناشناخته بر مغز سوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از بیست تمرین ساده برای جلوما با کمک مغز خود مختاريمتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر انرمش های مفید در سرگیجهداستانها و مفاهیمی اشتباآیا هوش ارثی دریافتی از پسخن پاک و ثابتاخلاق پایه تکامل و فرهنگبحثی درباره هوش و تفاوتهمرکز حافظه کجاستتاثیر درجه حرارت بر عملکوقتی فهمیدی خطا کردی برگنظریه ی تکامل در درمان بیدرمان ام اس(مولتیپل اسکلآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجشواهدی از نوع جدیدی از حاارتباط هوش ساختار مغز و ژبرخی نکات از گاید لاین پرمغز ما کوچکتر از نیم نقطهتاثیر رژیم گیاهخواری بر واسطه ها د رمسیر ایجاد مغهوش مصنوعی از عروسک تا کدرگیری مغزی در سندرم کووافزایش مرگ و میر سندرم کوطوفان فقر و گرسنگی و بی ساز نخستین همانند سازها تبزرگ شدن تقریبا ناگهانی مغز از بسیاری حقایق می گرتغییر عمودی سر انسان از پیادآوری خواب و رویاروح رهاییانسان عامل توقف رشد مغزعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز از مغز تفیزیکدانان ماشینی برای تتلقین اطلاعات و حافظهنقش نگاه از پایین یا نگاهحقیقت تنها چیزی است که شاکووید نوزده و خطر بیماریرژیم های غذایی و نقش مهم ایا کوچک شدن مغزانسان الاز تکینگی تا مغز از مغز تقدم زدن و حرکت دید را تغیتوهم چیستنقش رژیم غذایی بر رشد و اخونریزی مغز در سندرم کووکریستال زمان(قسمت اولزبان مشترک ژنتیکی موجوداابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیا