چرا در مغز انسان، فرورفتگی های زیاد وجود دارد

چرا در مغز انسان، فرورفتگی های زیاد وجود دارد؟

پژوهشگران می کوشند معمای چین خوردگی های مغز انسان را حل کنند و برای آنها روشن شده است که این دوگانگی، جز نتیجه فشار مکانیکی ای- که باعث محدودیت جای مغز در جمجمه با حجم محدود میشود- نیست و این بر اساس مطلبی است که مجله نیچر فیزیکدر روز دوشنبه منتشر کرد.

و تاکید میشود این چین و خم ها نقش مهمی دارد و اگر این چین ها نبود، مغز مساحتی برابر با یک یا دو متر مربع را میپوشاند ولی با وجود چین ها اندازه مغز درون جمجمه زیاد میشود. از چهل سال قبل دانشمندان تصور میکردند فشار از درون جمجمه سبب ایجاد این چین هاست و ربطی به ماده شیمیایی خاصی ندارد.

علت اینکه مغزهای ما ساختار چین خورده و شکل هسته گردو، دارند، ممکن است رشد سریع ماده خاکستری مغز، نسبت به بخش سفید درونی باشد. پژوهشگران فهمیده اند شکل های خاص لبه ها و گردن های سطح پیچ خورده مغز- که سولکوس ها و ژایروس ها نامیده میشود- با دو پارامتر هندسی مشخص میشود: سرعت رشد ماده خاکستری و ضخامت آن.

توسعه چین های مغزی با استفاده از ژل دولایه، قابل الگوبرداری است. بر اساس پژوهشی- که در 18 آپریل در مجله پیشرفتهای آکادمی ملی علوم منتشر شد- پژوهشگران دیدند با وجود این محدودیت های فیزیکی، ژن ها هم در تعیین شکل مغز نقش دارد زیرا معین میکند نورون ها چگونه تکثیر شوند و به محل های خود مهاجرت نمایند.

همه گونه های پستانداران لایه خارجی مغزی مشابهی دارند ولی فقط پستانداران رده بالا دارای لایه خاکستری کورتکس چین خورده هستند مثلا در رت(rat)، مغز صاف است ولی مغز انسان، ده ها چین و جایروس دارد. مغز چین خورده سطح بالاتری دارد که باعث قدرت بیشتر پردازش اطلاعات میشود ولی کاملا مشخص نیست چه چیزی سبب می شود چینهای مغزی چنین شکل و شمایلی به خود بگیرد.

با فهم اینکه مغز چگونه ساختار چین دار به خود میگیرد، دانشمندان بهتر میتوانند علت اختلالات مادرزادی مانند پلی میکروژایری یا پاکی ژایری(ضخیم بودن غیر طبیعی برخی چین ها) یا لیسنسفالی(بدون چین و صاف بودن سطح مغز) را تعیین کنند.

به طور کلی سه دیدگاه در مورد علت ایجاد این چین ها وجود دارد: دیدگاه اول میگوید بخش هایی از سطح کورتکس با سرعت بیشتری نسبت به بخش های دیگر رشد میکند و باعث ایجاد این ژایروس ها میگردد.

در دیدگاه دوم برخی نورون های مرتبط و واسطه ارتباطات در قشر مغز به وسیله آکسون های نخی شکل- که ماده سفید را تشکیل میدهد- به صورت مکانیکی به کنار هم کشیده میشوند. ولی پژوهش ها نشان میدهد هیچ کدام از این دیدگاه ها درست نیست.

دیدگاه سوم میگوید ماده خاکستری سریع تر از ماده سفید، رشد میکند. ولی اولین تلاش برای همسان سازی این الگو، موفقیت آمیز نبود. در مطالعات قبلی، پژوهشگران نشان داده بودند که ماده خاکستری یک لایه بسیار نازک و سفت، روی لایه سفید ضخیم و نرم، است ولی اینکه این ساختار باعث ایجاد چین خوردگی های مغزی شود، در انسان دیده نمیشود.

در پژوهش جدید دانشمندان فهمیدند ضخامت ماده سفید و خاکستری مشابه هم است ولی سرعت رشد متفاوتی دارند.

(رشد زیاد تعداد نورون ها در پستانداران پیشرفته، در مقایسه با دیگر پستانداران، سبب میشود ضخامت بخش خاکستری مغز، با سرعت بیشتری افزایش یابد. افزایش اندازه مغز به خصوص بخش حساس خاکستری آن- که نقش مهمی در فرایندهای هوشیار دارد- گزینشی حساس در سیر تکامل ابزار هوش انسان و پیش انسان هاست.

طی تکامل ابزار هوش، فقط بزرگ شدن کلی اندازه مغز، مهم نیست بلکه رشد بیشتر برخی قسمت ها در مقایسه با بخش های دیگر و نقش های تخصصی در بخش های مختلف مغز، کمک میکند وظایف بخش های مختلف مغز، کاملا دسته بندی و کلاسیفیه شود. همانطور که اندامی تخصصی مانند مغز یکپارچه، توانست تحولی اساسی در سیر تکامل و ارتقای موجودات باشد- این نقش بندی های تخصصی بعدی هم توانسته است وظایف خاص شناختی و درکی را تخصصی تر، پیگیری کند. و این دسته بندی، بیش از آنکه حاصل شرایط محیطی و محدودیت حجم جمجمه باشد، حاصل برنامه درونی ساختار ژنتیکی هدفمندی است که نشانه ای آشکار از خالق هدفمند و حکیم آن است.)

با الگو سازی های ریاضی، آنها نشان دادند بر اساس اندازه مغز، مدل آنها باعث شکل های متفاوتی از مغز میگردد مثلا در مغز کوچک با قطر کمتر از یک اینچ، پیش بینی میشود سطح مغز صاف شود.

مغز در اندازه متوسط، به نظر میرسد، سولکوس هایی در درون ماده خاکستری داشته باشد و مغزهای بزرگتر، دارای چین خوردگی زیاد هستند- که به درون ماده سفید نفوذ دارد.

دانشمندان برای همسان سازی چین خوردگی مغز، از ژل دو لایه باد کرده، استفاده کردند و دیدند فقط وقتی دو لایه، سفتی یکسان دارند چین های ایجاد شده مشابه چین ها، در مغز انسان می شود.

پژوهشگران دیدند وقتی مدل آنها برای سولکوس ها و ژایروس های بنیادین است، نمیتواند شکل های پیچیدهتر مغز مانند شکاف گودی را- که دو همیسفر و دیگر سولکوس های بزرگ را از هم جدا میکند- توضیح دهد.

هوش، ژنتیکی است یا محیطیاز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پمبانی ذهنی سیاه و سفیدکندر در بیماریهای التهاببحث درباره پیدایش و منشادی متیل فومارات(زادیوا)(نقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا ما تنها موجودات زنده تلاشی جدید در درمان ام اسروش های صرفه جویی در ایجاشاهکار قرنچرا حیوانات سخن نمی گویناولین مورد پیوند سر در انتاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج بل، فلجی ترسناک که آنهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تثبت امواج الکتریکی در عصمجموعه های پر سلولی بدن مکودک ایرانی که هوش او از بحثی در مورد نقش ویتاميندژا وو یا اشنا پنداریزبان و شناخت حقیقت قسمت دنقش داروهاي مختلف معروف آیا مغز تا بزرگسالی توسعتمایل زیاد به خوردن بستنروش هایی ساده برای کاهش اشباهت زیاد بین سلول هاي عچرا حجم مغز گونه انسان دراولین تصویر در تاریخ از ساخلاق و علوم اعصابتاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج خوابهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییمحل درک احساسات روحانیکودکان خود را مشابه خود تبحثی جالب درباره محدودیتدژاوو یا آشناپنداریزبان و شناخت حقیقت قسمت سنقش روزه داری در سالم و جآیا هوش ارثی دریافتی از پتمدن قدیمی ای در جنوب ایرروش صحبت کردن در حال تکامشباهت زیاد بین سلول هاي عچرا در مغز انسان، فرورفتايندگان چگونه خواهند دیداختلال در شناسایی حروف و تاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج خواب چیستهدف از تکامل مغزاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییمحل درک احساسات روحانی دکوری گذرای ناشی از موبایبحثی در مورد نقش کلسیم و دانشمندان ژنی از مغز انسزبان، وسیله شناسایی محیطنقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هوش سریعی که بدون احستمساح حد واسط میان مغز کوروشهای نو در درمان دیسک بشش مرحله تکامل چشمچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یاختلالات مخچهتاثیر گیاه خواری بر رشد وفیلمی بسیار جالب از تغییهزینه ای که برای اندیشیداز تکینگی تا مغز- از مغزتجهش های ژنتیکی مفید در سامحدودیت های حافظه و حافظکی غایب شدی تا نیازمند دلبحثی در مورد عملکرد لوب فدانشمندان روش هاي جدیدی سفر نامه سفر به بم و جنوب نقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هشیاری کوانتومی وجودتنفس هوازی و میتوکندریروشهای شناسایی قدرت شنواصرع و درمان های آنچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یاختلالات حرکتی در انسانتاثیر گیاه خواری بر رشد وفیزیکدانان ماشینی برای تهستي مادي ای که ما کوچکتراز تکینگی تا مغز، از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفمخچه ، فراتر از حفظ تعادلکاهش التهاب ناشی از بیمابحثی درباره هوش و تفاوتهدانشمندان روشی برای تبدیسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش غذاها و موجودات درياآیا واکنش های یاد گرفته وتنفس هوازی و میتوکندریروشی برای بهبود هوش عاطفضررهای مصرف شکر و قند بر نزاع بین جهل و علم رو به پایا کوچک شدن مغزانسان الاختلالات صحبت کردن در انتاثیر انتخاب از طرف محیط فراموشی همیشه هم بد نیستهستی ما پس از شروعی چگال ازدواج های بین گونه ای، رجهشهای مفید و ذکاوتی که دمخچه ابزاري که وظیفه آن فکایروپاکتیک چیستبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای مصرفی در ام اسسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش غذاها و موجودات درياآیا آگاهی پس از مرگ از بیتو دی ان ای خاص ميتوکندريروشی جدید در درمان قطع نخضررهای شکر بر سلامت مغزنزاع بین علم و نادانی رو ایا ابزار هوشمندی یا مغز ادامه بحث تکامل چشمتاثیر ترکیبات استاتین (سفرایند حذف برخی اجزای مغو هر کس تقوای خدا پیشه کناستفاده از هوش مصنوعی در جهشهای مفید و ذکاوتی که دمدارک ژنتیکی چگونه انسانکاربرد روباتهای ريزنانوبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای ضد بیماری ام اس وسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش غذاها و موجودات درياآیا امکان بازسازی اندامهتولید سلولهای جنسی از سلروشی جدید در درمان سکته مطی یکصد هزار سال اخیر هرچنظریه تکامل در درمان بیمایا بیماری ام اس (مولتیپادغام میان گونه های مختلتاثیر دپاکین بر بیماری مفرد حساس از نظر عاطفی و بویتامین E برای فعالیت صحاستیفن هاوکینگ در مورد هجاذبه و نقش آن در شکلگیریمرگ انتقال است یا نابود شکاربرد روباتهای ريز، در بحثی درباره هوش و تفاوتهداروی فامپیریدین یا نورلسفرنامه سفر به بم و جنوب نقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا انسان با مغز بزرگش اختوانایی مغز و دیگر اجزای ريتوکسيمب در درمان ام اسعلم به ما کمک میکند تا موهفت چیز که عملکرد مغز تو ایا بدون زبان میتوانیم تادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر داروهای ضد التهاب قانون مندی نقشه ژنتیکی مویتامین E در چه مواد غذایاستیفن هاوکینگ در تفسیر حافظه و اطلاعات در کجاست مزایای شکلات تلخ برای سلکجای مغز مسئول پردازش تجبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی تشنجی دربارداریسلولهای بنیادی مصنوعی درچندین ماده غذایی که ماننآیا احتمال دارد رویا از آتوازن مهمتر از فعالیت زیراه های جدید برای قضاوت رعلایم کمبود ویتامین E را هفت سین یادگاری از میراث ایا تکامل هدفمند استارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر داروی ضد تشنج سدیم قارچ بی مغز در خدمت موجودویتامین دی گنجینه ای بزراستخوان های کشف شده، ممکحافظه و اطلاعات در کجاست مشکلات نخاعیکشف مکانیسم عصبی خوانش پبحثی درباره احساسات متفاداروی ضد تشنج با قابليت تسلسله مباحث هوش مصنوعیچه زیاد است بر من که در ایآیا احتمال دارد رویا از آتوسعه برخی شغل ها با هوش راه های جدید برای قضاوت رعلایم کمبود ویتامین E را همیشه عسل با موم بخوریمایرادهای موجود در خلقت بارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر درجه حرارت بر عملکلوب فرونتال یا پیشانی مغواکنش های ناخودآگاه و تقاصول سلامت کمرحافظه و اطلاعات در کجاستمغز ما کوچکتر از نیم نقطهکشف مکانیسمی پیچیده در ببحثی درباره احساساتی غیرداروی ضد تشنج با قابليت تسم زنبور ، کلیدی برای وارچهار میلیارد سال تکامل بآیا برای تولید مثل همیشه توصیه های غیر دارویی در سراه پیروزی در زندگی چیستعوارض ازدواج و بچه دار شدهوش مصنوعی می تواند بر احاگر نعمت فراموشی نبود بسارتباط میکروب روده و پارتاثیر درجه حرارت بر عملکلبخند بزن شاید صبح فردا زواسطه ها د رمسیر ایجاد مغاضطراب و ترسحس چشایی و بویاییمغز چون ابزار هوش است دلیکشف ارتباط جدیدی از ارتببخش دیگری در وجود انسان هداستانها و مفاهیمی اشتباسودمندی موجودات ابزی بر چهار ساعت پس از کشتار خوکآیا بزرگ شدن مغز فقط در دتوصیه هایی در مصرف ماهیرشته نوروایمونولوژی و نقعید نوروز مبارکهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر نعمت فراموشی نبود بسارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر درجه حرارت بر عملکتاثیر درجه حرارت بر عملکلرزش ناشی از اسیب به عصبوراپامیل در بارداریاطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت اول )مغز آیندگان چگونه است ؟کشف جمجمه ای درکوه ایرهوبرنامه و ساختار پیچیده مدر مانهای کمر دردسیاهچاله و تکینگی ابتداینوار مغزی روشی مهم در تشخآیا تکامل و تغییرات ژنتیتوضیحی ساده در مورد هوش مرشد مغز علت تمایل انسان بعامل کلیدی در کنترل کارآهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر تلاش انسان امروز براارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر درجه حرارت بر عملکلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی مرتب خیلی به قاطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت دوم )مغز انسان ایا طبیعتا تماگنجینه ای به نام ویتامین برین نت به جای اینترنتدر چه مرحله ای از خواب ، رسیاره ابلهاننورون هاي مصنوعی می توانآیا خداباوری محصول تکاملتکامل چشمزمین زیر خلیج فارس تمدنی عسل طبیعی موثر در کنترل بهوش مصنوعی الفاگوابزار هوش در حال ارتقا ازارتباط شگفت انگیز مغز انارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی ، بهترین تمریبلندی در ذهن ما درک بلندیحس و ادراک قسمت چهارممغز انسان برای شادمانی طگیاه خواری و گوشت خوار کدبرای پیش بینی آینده مغز ددرمان های بیماری آلزایمرسیاره ابلهاننوروپلاستیسیتی چیستآیا دلفین ها می تواند از تکامل ابزار هوش ، راه پر زندگی هوشمند در خارج از زعصب حقوق نورولووهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای بقای موجود زندارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر درجه حرارت بر عملکممانتین یا آلزیکسا یا ابورزش و میگرنبه زودی شبکه مغزی به جای حس و ادراک قسمت پنجممغز انسان رو به کوچکتر شدگالکانزوماب، دارویی جدیبرخی نکات از گاید لاین پردرمان های رایج ام اسسیستم تعادلی بدنچیزی خارج از مغزهای ما نیآیا دست مصنوعی به زودی قاتکامل ساختار رگهای مغزی زیباترین چیز در افزایش سعضلانی که طی سخن گفتن چقدهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای دفاعی و بقای موارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر درجه حرارت بر عملکمنابع انرژي پاک سرچشمه حورزش بهترین درمان بیش فعبوزون هیگز چیستحس و ادراک قسمت سوممغز ایندگان چگونه استگامی در درمان بیماریهای برخی اثرات مضر ویتامین ددرمان جدید میگرن با انتی سیستم دفاعی بدن علیه مغز چگونه مغز پیش انسان یا همآیا راهی برای رفع کم آبی تکامل شناخت انسان با کشفزبان چهار حرفی حیات زمینمقالاتهوش مصنوعی از عروسک تا کاثر مضر مصرف طولانی مدت رارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر درجه حرارت بر عملکمولتیپل اسکلروز در زنان ورزش در کمر دردبیماری گیلن باره و بیمارحساسیت روانی متفاوتمغز ابزار برتر بقاگاهی لازم است برای فهم و برخی اختلالات عصبی مثانهدرمانهای بیماری پارکینسسکته مغزیچگونه هموساپينس بر زمین آیاما مقهور قوانین فیزیکتئوری تکامل امروز در درمزبان و بیان، در سایه پیشرتاثیر ویتامین دی بر بیماهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مفید قهوهارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر درجه حرارت بر عملکمواد کوانتومی جدید، ممکنوزوز گوشبیماری ای شبیه ام اس مولتخلاصه ای از مطالب همایش ممغز برای فراموشی بیشتر کگاهی مغز بزرگ چالش استبرخی بیماری ها که در آن بدرک فرد دیگر و رفتارهای اساخت شبکه عصبی با الفبایچگونه آن شکری که می خوریمإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَتئوری تکامل در پیشگیری و زبان و تکلم برخی بیماریهصفحه اصلیهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مضر ماری جواناارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر رو ح و روان بر جسمموجود بی مغزی که می تواندیک پیشنهاد خوب برای آسان بیماری بیش فعالیخواندن ، یکی از شستشو دهنمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟گزیده ای از وبینار یا کنفبرخی توجهات در ببمار پاردرک و احساسساخت شبکه عصبی مصنوعی با چگونه جمعیت های بزرگ شکل افراد آغاز حرکت خودشان رتا 20 سال آینده مغز شما به زبان و شناخت حقیقت قسمت چسوالات پزشکیهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزای پر سلولی بدن انسان از نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر رژیم گیاه خواری بر موجودات مقهور ژنها هستندیکی از علل محدودیت مغز امبیماری تی تی پیخواب سالم عامل سلامتیمغز بزرگ چالش است یا منفعگزارش یک مورد جالب لخته وبرخی سيناپسها طی تکامل و درک احساسات و تفکرات دیگساختار شبکه های مغزی ثابچگونه جمعیت های بزرگ شکل افزایش قدرت ادراکات و حستاثیر مشاهده بر واقعیت بزبان و شناخت حقیقت قسمت اپیامهای کاربرانهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزایی ناشناخته در شکل گاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر میهمانهای ناخوانده عامل یادگیری مهارت های جدید دبیماری ضعف عضلات نزدیک بخواب سالم عامل سلامتی و یمغز بزرگ چالشهای پیش روگشایش دروازه جدیدی از طربررسي علل احتمالي تغيير درک تصویر و زبان های مخلتسریعترین کامپیوتر موجودچگونه حافظه را قویتر کنیالکتروتاکسی(گرایش و حرکتاثیر ویتامین دی بر بیماسایتهای دیگرهوش مصنوعی در کامپیوترهااز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر میگرن سردردی ژنتیکی که بیادآوری خواب و رویابیماریهای تحلیل عضلانی اخواب عامل دسته بندی و حفطمغز حریص برای خون، کلید تپنج اکتشاف شگفت آور در موبررسی و اپروچ جدید بر بیمدرک عمیق در حیواناتسرگیجه از شایعترین اختلانگاهی بر قدرت بینایی دراامیوتروفیک لترال اسکلروتاثیر ژنها بر اختلالات خهوش مصنوعی در خدمت خلق وحهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر رژیم گیاهخواری بر میدان مغناطيسي زمین بشر ژن هوش و ساختارهای حیاتی بیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريمغز زنان جوانتر از مغز مرپیموزایدبررسی سیستم تعادلی بدن ادرگیری اعصاب به علت میتوسردرد و علتهای آننگاهی بر توانایی اجزاي بامگا سه عامل مهم سلامتتاثیر کپسول نوروهرب بر نهوش مصنوعی درمانگر کامپیاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر عصاره تغلیظ شده گیمکانیزمهای دفاعی در برابژن یا نقشه توسعه مغز و نقبیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريمغزهای کوچک بی احساسپیوند مغز و سر و چالشهای بررسی علل کمر درد در میانرقیبی قدرتمند در برابر مسردرد تنشنناتوانی از درمان برخی ویامروز دانش ژنتیک هیچ ابهتاثیر کپسول نوروهرب بر تهوش مصنوعی درخدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تتبدیل تراکت صوتی مصنوعی ما انسانها چه اندازه نزدژنها نقشه ایجاد ابزار هوبیست تمرین ساده برای جلوخطا در محاسبات چیزی کاملنقش قهوه در سلامتیپیوند سر، یکی از راه حلهابزرگ شدن مغز محدود به دوررموزی از نخستین تمدن بشرسردرد سکه ایناتوانی در شناسایی چهره انفجار و توقف تکاملی نشاتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی ساخته هوش طبیاز تکینگی تا مغز و از مغز تبدیل سلولهای محافط به سما انسانها چه اندازه نزدژنها ، مغز و ارادهبیشتر کمردردها نیازی به خطا در محاسبات چیزی کاملنقش هورمون های تیروئید دپیشینیان انسان از هفت میتفاوت مغز انسان و میمون هرمز و رازهای ارتباط غیر کسرعت فکر کردن چگونه استنخاع ما تا پایین ستون فقرانگشت نگاری مغز نشان میدتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتری فلوپرازینما با کمک مغز خود مختاريمژنهای هوش ، کدامندبا هوش مصنوعی خودکار روبدفاع در برابر تغییر ساختنقش ژنتیک در درمان اختلاپیشرفتی مستقل از ابزار هتفاوتهای جنسیتی راهی برارویای شفافشنا در ابهای گرم جنوب نینخستین تصویر از سیاهچالهاندوهگین نباش اگر درب یا تاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتشنج چیستما تحت کنترل ژنها هستیم یکمردرد و علل آنبارداری بدون رحمدقیق ترین تصاویر از مغز انقش انتخاب از طرف محیط، نپاسخ گیاهان در زمان خوردتقلید مرحله ای نسبتا پیشروبات های ریز در درمان بیشناخت و معرفت، و نقش آن دنرمش های مفید در سرگیجهانسان جدید از چه زمانی پاتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی بیشتر در زناناز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر الگوی رشد مغزی با زماه رجبکمردرد با پوشیدن کفش منابازسازي مغز و نخاع چالشی دلایلی که نشان میدهد ما بنقش اتصالات بین سلولهای پختگی پس از چهل سالگي به تلاش هایی در بیماران قطع روزه داری و بیمار ی ام اس شناسایی سلول های ایمنی انرمشهای مهم برای تقویت عانسان عامل توقف رشد مغزتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر ااز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر زودتر اتصالات مغزیماپروتیلینکنفرانس تشنج هتل کوثر اصبحتی علمی درباره تمایل بديدن با چشم بسته در خواب نقش حفاظتی مولکول جدید دپرورش مغز مینیاتوری انساتلاشی برای درمان قطع نخاروش مقابله مغز با محدودیشواهدی از دنیسوان(شبه نئچرا مغزهای ما ارتقا یافت انعطاف پذیری مکانیسمی علتاثیر گیاه خواری بر رشد و