جهشهای مفید و ذکاوتی که در میان همه این جهشهای مفید، مفیدترین را برگزیده است

جهشهای مفید و ذکاوتی که در میان همه این جهشهای مفید، مفیدترین را برگزیده است!

معروفترین جهش های مفیدی که برای انسان رخ داده است:

تغييرات ژنتیکی وراثتي- که از فرآیند تکامل حاصل میشود- یا سودمند هستند یا مضر و توضیح میدهم که برخي از این تغییرات ممکن است برخی بهبودی هاي مثبت یا مفید را ایجاد کند. این جهش های مفید، ماده خامی خواهد بود که گزینش آن از طریق انتخاب طبیعی و در زمان مناسب انجام میشود و به نوبه خود در جوامع زیستی انتشار می یابد.

در این مقاله کوتاه به چهار جهش مفیدی- که بر تکامل بشری تاثیر گذاشته است- اشاره می کنیم.

جهش مفید اول
Apolipoprotein AI-Milano

بیماریهای قلبی، یکی از مصیبتهای بزرگ بشری در کشورهای پیشرفته است اینها میراثی از گذشته تکاملی برنامه ریزی شده، برای کسب چربی های پر انرژی هستند و همین روغنها منبعی نادر و گرانبها برای انرژی حرارتی حساب می شوند ولی امروزه منبعی برای انسداد شریانها شده اند.

از روی خوش شانسی، نشانه هایي تکاملی وجود دارد که به برخی اشخاص اجازه ميدهد تا قدرت تعامل با این مشکل را پیدا کنند.

همه انسانها ژنی برای نوعي اپولیپوپروتئین دارند که مسئول انتقال کلسترول از طریق جریان خون به کبد است و جدار شریان و رگهاي خونی را از کلسترول پاک میکند و این، کلسترول خوب HDL نام دارد.

ولی وقتي کلسترول به وسیله لیپو پروتئینی به نام LDL منتقل شود در قسمتهای مختلف بدن در شریانها رسوب میکند و باعث ایجاد بیماریهای بسیار از جمله آترواسکلروز میشود.

حادثه مهم اين است که همه ساکنان ایتالیا یک نسخه از این پروتئین با نام
Apolipoprotein AI-Milano

را دارند. و این پروتئین در زدودن کلسترول از سلولها و زدودن رسوبها از شریانها و دیگر وظایف انتی اکسیدان بسیار قویتر از مشابهش در APO A1 است که قبلا ذکر کردیم.

اشخاصی- که این نسخه از ژن
Apo-AIM
را دارند- کمتر از دیگر افراد دچار حملات قلبی و سکته مغزی میشوند، به همین دلیل شرکتهای دارویی می کوشند نسخه ای مصنوعی از این پروتئین را تولید کنند و به عنوان داروی بیماریهای قلبی تجویز کنند.

برخی داروهایی- که امروزه مصرف میشود- باعث جهش دیگری به نام PCSK9 میشود و تاثیر مشابهی دارد. اشخاصي که این جهش را دارند، میزان حملات قلبی عراقی در آنها ، 88%کمتر است.

جهش مفید دوم

افزایش دانسيتي استخوان

دانشمندان یکی از ژنهايي را- که منجر به افزايش تراکم اسخوان در انسان میشود- شناخته اند

low-density lipoprotein receptor-related protein 5 .
یا به اختصار LRP5

و به این ترتیب هر جهشی- که وظیفه این ژن را مختل کند- زیان بار است و باعث بیماری پوکی استخوان میشود ولی شگفت آور ظهور نوع دیگری از جهشهاست که از وظیفه LRP5 تکامل یافته است و این جهش یکی از عجیب ترین جهشهای شناخته شده در انسان است.

این جهش اولین بار وقتی جوانی در آمریکا با اتومبيل تصادف کرد، به صورت تصادفی کشف شد.

این فرد به رغم تصادف شدید دچار هیچ شکستگی نشد.

عکس برداری با اشعه ایکس، فرد دیگری از همان خانواده را با استخوانهايي قوی تر و چگالتر از حد متوسط تشخیص داد.

و یکی از پزشکانی- که روی این مطلب تحقیق میکرد- گفت : ( هیچ کدام از افراد آن خانواده که بین 3
تا 93 سال عمر دارند در گذشته و حال دچار شکستگی استخوان نشده اند.

در واقع به نظر میرسد که این جهش فقط برای بیماری، مقاوم نیست بلکه به صورت برجسته ای از دیگر مشکلات ناشی از تصادفات و مرگ و مير می کاهد و برخی زائده های استخواني خوب به عنوان محافظ در مناطق مختلف بدن شکل می گیرد ..

و مشابه جهش Apo-AIM ، برخی شرکتهای دارویی می کوشند این جهش را به عنوان درمان افرادی- که از پوکي استخوان رنج میبرند و دیگر بیماران دچار امراض استخوانی- به کار ببرند.

جهش سوم : مقاومت به مالاریا
Malaria resistance
جهش در هموگلوبین S یکی از مثالهای کلاسیک تغییرات تکاملی در انسان است و مسوول تغییر شکل سلولهای قرمز خون به داسي شکل است و اشخاصی- که یک نسخه آن را دارند- در برابر بیماری مالاریا مقاوم هستند. شکل جدید گلبول های قرمز خون، مانع از آلودگی گلبول های قرمز با انگل مالاريا میشود. ولی افرادي که دو نسخه از این ژن را دارند به آنمی شدید مبتلا مي شوند.

محققان ایتالیایی فهميدند که برخی جوامع افريقايي از بورکینافاسو، یک اثر حفاظتی در هموگلوبین تغییر یافته دارند و به این، هموگلوبین HBC میگویند. افرادی- که فقط یک نسخه دارند- 29% ،کمتر دچار مالاریا میشوند هرچند ممکن است آنمی بگیرند.

نکته مهم آنکه این جهش هر چند در برابر مالاریا اثر حفاظتی دارد ولی فرد را دچار کم خونی میکند و مقاومتی در برابر دیگر میکربها و ویروس ها ایجاد نمی کند. پس شاید در زمانی که اپی دمی های شدید مالاریا رخ دهد مفید باشد ولی در دیگر حالات، چندان مفید نیست.

جهش چهارم : tetrachromatic vision

بيشتر پستانداران امکان ديدن رنگ اندکی دارند زیرا در سلولهای شبکیه، فقط دو نوع سلول مخروطی برای دیدن رنگ دارند و این دو سلول مخروطی رنگهای مختلف نور را در حدی محدود تمیز میدهد(خاکستری و سفید و سیاه)
انسان و دیگر ميمون هاي نخستي سه نوع سلول مخروطی دارند و این، یک میراث تکاملی از گذشته است و کمک کرده است تا ميوه های رسیده رنگارنگ را تشخیص بدهند و به بقای بیشتر کمک کرده است(دیدن رنگهای مختلف قرمز و آبی و سبز)

ژنی- که مسئول یکی از انواع سلول مخروطی حساس به آبی است- روی کروموزوم هفت پیدا شده است و انواع دیگر که حساس به رنگ قرمز و سبز هستند روی کرومووم ایکس هستند ..

مردان فقط یک کروموزم ایکس دارند. در صورت بروز جهشی در کروموزومهای ایکس، دید رنگ قرمز یا سبز از بين ميرود در حالی که زنان یک نسخه یدکی دارند و این حالت، ايجاد بیشتر کوررنگي در مردان را توجیه مي کند ولی اگر زنی دچار جهش در هر دو کرومووزم ایکس و صاحب چهار سلول مخروطی به جای سه نوع شود یعنی چهار گیرنده مختلف و چهار رنگ در چشمانشان داشته باشند، این سبب میشود بتوانند نورهای مختلفي را تمیز دهند يعنی مي توانند رنگهایی را ببیند که انسان عادی قادر به درک آن نیست. و این شبيه رویت طبیعی پرندگان و لاک پشت است و معروفترین مبتلایان به این جهش، كشيش معروف استرالیایی به نام کونسيتا انتيکو است.
جهشهای مفید دیگری مانند جهش مقاومت به ویروس ایدز CCR5 و جهش توانايي مغزی برجسته ARHGAP11 نیز وجود دارد.

این جهشها هر چند در شرایط خاصی برای فرد سودمند است ولی در شرایط کلی، شاید سود چندانی را به فرد نرساند

مثلا جهش مقاومت به مالاریا هیچ مقاومتی را در برابر ویروس آنفلوانزا ایجاد نمیکند حتی کم خونی موجود در این افراد، ممکن است مقاومت آنها را در برابر بیماریهای دیگر کمتر کند.

همچنین جهشی- که منجر به استحکام بیشتر استخوانها میشود- میتواند منجر به ضعف عضلات و یا حتي نقص در عملکرد مغزی به دلیل تجمع کلسیم و فسفر در استخوان شود. پس این هم شاید در تصادفات شدید سودمند باشد ولی در همه شرایط سودمند نیست و اگر یک فرد با استخوان بتونی، در معرض حمله درندگان قرار بگیرد و نتواند با مغز محروم از کلسیم و فسفر خود، راه فرار را پیدا کند، میتواند بی فایده بودن استخوان بتونی را درک نمايد!!

باز دیدن چهار رنگ شايد وقتی فرد انرژی سلولهای مغزی را برای دیدن بیشتر بسوزاند و مغز را از انرژی محروم کند، بسیار بي فائده شود!! تلسکوپ قدرتمندی را در سیلاب ناشی از بارندگی ای شدید فرض کنید. این تلسکوپ میتواند تصویر ستارگان را به خوبی پردازش کند ولی اگر در برابر امواج خروشان سیل، راهی برای فرار نیابد، این دید عمیق به چه کارش می آید؟

پس به نظر میرسد مهمتر از این جهشها، جهشهای ژنتیکی برای بهبود عملکرد ابزار هوش باشد تا این ابزار بتواند در تنگناهای سختی- که دیدن تیز و هیکل بزرگ و گوش دقیق کارآمد نیست- از خود کارآمدی نشان دهد و جان موجود را نجات دهد.

نکته مهم در تاریخچه زیست شناسی تکاملی، همین را نشان میدهد. در سیر تکاملی موجودات، ممکن است قدرت بینایی لاک پشت بسیار بیشتر از انسان باشد و یا لاک او بسیار قویتر از استخوانهای ما باشد، ولی ابزار هوش در انسان، قابل قیاس با لاک پشت نیست. چرا طبیعت به جای ابزار هوش- که انرژی هنگفتی را از موجود زنده میگیرد و صرف خود می کند- پنجه و لاک و هیکلهای غول آسا را پرورش نداد؟! چون اینها در همه شرایط کارآمد نیستند، ولی هوش ، در همه تنگناها کمک میکند و ابزار برتر بقاست.

و در اینجا ذکاوتی را میبینیم- که فراتر از زمان و مکان و مصلحتهای زودگذر، تاریخ را به سوی بهترین انتخاب یعنی تکامل ابزار هوش برده است.

(1) منابع

Franceschini G, et al. (1980) “A-IMilano apoprotein. Decreased high density lipoprotein cholesterol levels with significant lipoprotein modifications and without clinical atherosclerosis in an Italian family.” J Clin Invest. 66, 892-900. [PubMed]

وhttp://www.science.doe.gov/Science_News/feature_articles_2002/May/Milano_Mutation/Milano%20Mutation.htm

.http://www.eurekalert.org/pub_releas…/…/CMC-bbgm-1502100.php

Soma MR, et al. (1995) “Recombinant Apolipoprotein A-IMilano Dimer Inhibits Carotid Intimal Thickening Induced by Perivascular Manipulation in Rabbits.” Circ Res. 76, 405-11.http://circres.ahajournals.org/cgi/content/full/76/3/405

Calabresi L, et al. (1999) “Cell cholesterol efflux to reconstituted high-density lipoproteins containing the apolipoprotein A-IMilano dimer.” Bioch

emistry 3

8, 16307-14. [PubMed]

Bielicki and Oda (2002) “Apolipoprotein A-IMilano and apolipoprotein A-IParis exhibit an antioxidant activity distinct from that of wild-type apolipoprotein A-I.” Biochemistry 41, 2089-2096. [PubMed]

Calabresi L, et al. (1997) “Reconstituted high-density lipoproteins with a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer: evidence for restricted particle size heterogeneity.” Biochemistry 36, 12428-33. [PubMed]

Calabresi L, et al. (1997) “Activation of lecithin cholesterol acyltransferase by a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer.” Biochem Biophys Res Commun. 232, 345-9. [PubMed]

Franceschini G, et al. (1990) “Apolipoprotein AIMilano. Disulfide-linked dimers increase high density lipoprotein stability and hinder particle interconversion in carrier plasma.” J Biol Chem 265, 12224-31. [PubMed]

Jia et al (2002) “Thiol-bearing synthetic peptides retain the antioxidant activity of apolipoproteinA-IMilano.” Biochem Biophys Res Commun 297, 206-213. [PubMed]

Kim SJ, et al., (2001) “Crystal structure of proteolytic fragments

Protective Effects of the Sickle Cell

Gene Against Malaria Morbidity and Mortality. Aidoo M, Terlouw DJ, Kolczak MS, McElroy PD, ter Kuile FO, Kariuki S, Nahlen BL, Lal AA, Udhayakumar V. Lancet 2002;

المصادر : 4

THE HUMAN IS A BLOCKED TETRACHROMAT, Fulton, James T., Processes in Biological Vision {online} {Corona Del Mar, CA. USA} Vision Concepts, {published 2000-08-01}, {revised 2000-08-01},{cited 2000-08-01}. Available on the Internet: URL:http://neuronresearch.net/vision/

A Life More Colorful’ By Cynthia Wood

Wikipedia: Tetrachromacy

Some Women May See 100 Million Colors, Thanks to their @ Genes’ post-gazette.com

You won’t believe your eyes: The mysteries of sight revealed’ The Independent

مصادر طفرة مرض الايدز :

Stories of Aids in Africa by Stephanie Nolen, published by Portobello Books on 28 May.

Dotinga , R. “Genetic HIV Resistance Deciphered.” Wired. January 7, 2005.

Evolution. Double Immunity (2001).

The Tech Museum of Innovation. The Evolving Genetics of HIV (2013).

Novembre, J., Galavani, A., and Slatkin, M. The Geographic Spread of the CCR5 Δ32 HIV-Resistance Allele. PLOS Biology (2004)

Science Daily. “Biologists Discover Why 10 Percent Of Europeans Are Safe From HIV Infection.”Science Daily. April 3, 2005.

Cohn, S.K. and Weaver, L.T. The Black Death and AIDS: CCR5-Δ32 in genetics and history. QJM 8, 497 503 (2006).

Aids.Gov.Stages of HIV (2013).

هوش، ژنتیکی است یا محیطیاز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پمبانی ذهنی سیاه و سفیدکندر در بیماریهای التهاببحث درباره پیدایش و منشادی متیل فومارات(زادیوا)(نقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا ما تنها موجودات زنده تلاشی جدید در درمان ام اسروش های صرفه جویی در ایجاشاهکار قرنچرا حیوانات سخن نمی گویناولین مورد پیوند سر در انتاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج بل، فلجی ترسناک که آنهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تثبت امواج الکتریکی در عصمجموعه های پر سلولی بدن مکودک ایرانی که هوش او از بحثی در مورد نقش ویتاميندژا وو یا اشنا پنداریزبان و شناخت حقیقت قسمت دنقش داروهاي مختلف معروف آیا مغز تا بزرگسالی توسعتمایل زیاد به خوردن بستنروش هایی ساده برای کاهش اشباهت زیاد بین سلول هاي عچرا حجم مغز گونه انسان دراولین تصویر در تاریخ از ساخلاق و علوم اعصابتاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج خوابهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییمحل درک احساسات روحانیکودکان خود را مشابه خود تبحثی جالب درباره محدودیتدژاوو یا آشناپنداریزبان و شناخت حقیقت قسمت سنقش روزه داری در سالم و جآیا هوش ارثی دریافتی از پتمدن قدیمی ای در جنوب ایرروش صحبت کردن در حال تکامشباهت زیاد بین سلول هاي عچرا در مغز انسان، فرورفتايندگان چگونه خواهند دیداختلال در شناسایی حروف و تاثیر گیاه خواری بر رشد وفلج خواب چیستهدف از تکامل مغزاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییمحل درک احساسات روحانی دکوری گذرای ناشی از موبایبحثی در مورد نقش کلسیم و دانشمندان ژنی از مغز انسزبان، وسیله شناسایی محیطنقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هوش سریعی که بدون احستمساح حد واسط میان مغز کوروشهای نو در درمان دیسک بشش مرحله تکامل چشمچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یاختلالات مخچهتاثیر گیاه خواری بر رشد وفیلمی بسیار جالب از تغییهزینه ای که برای اندیشیداز تکینگی تا مغز- از مغزتجهش های ژنتیکی مفید در سامحدودیت های حافظه و حافظکی غایب شدی تا نیازمند دلبحثی در مورد عملکرد لوب فدانشمندان روش هاي جدیدی سفر نامه سفر به بم و جنوب نقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هشیاری کوانتومی وجودتنفس هوازی و میتوکندریروشهای شناسایی قدرت شنواصرع و درمان های آنچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یاختلالات حرکتی در انسانتاثیر گیاه خواری بر رشد وفیزیکدانان ماشینی برای تهستي مادي ای که ما کوچکتراز تکینگی تا مغز، از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفمخچه ، فراتر از حفظ تعادلکاهش التهاب ناشی از بیمابحثی درباره هوش و تفاوتهدانشمندان روشی برای تبدیسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش غذاها و موجودات درياآیا واکنش های یاد گرفته وتنفس هوازی و میتوکندریروشی برای بهبود هوش عاطفضررهای مصرف شکر و قند بر نزاع بین جهل و علم رو به پایا کوچک شدن مغزانسان الاختلالات صحبت کردن در انتاثیر انتخاب از طرف محیط فراموشی همیشه هم بد نیستهستی ما پس از شروعی چگال ازدواج های بین گونه ای، رجهشهای مفید و ذکاوتی که دمخچه ابزاري که وظیفه آن فکایروپاکتیک چیستبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای مصرفی در ام اسسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش غذاها و موجودات درياآیا آگاهی پس از مرگ از بیتو دی ان ای خاص ميتوکندريروشی جدید در درمان قطع نخضررهای شکر بر سلامت مغزنزاع بین علم و نادانی رو ایا ابزار هوشمندی یا مغز ادامه بحث تکامل چشمتاثیر ترکیبات استاتین (سفرایند حذف برخی اجزای مغو هر کس تقوای خدا پیشه کناستفاده از هوش مصنوعی در جهشهای مفید و ذکاوتی که دمدارک ژنتیکی چگونه انسانکاربرد روباتهای ريزنانوبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای ضد بیماری ام اس وسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش غذاها و موجودات درياآیا امکان بازسازی اندامهتولید سلولهای جنسی از سلروشی جدید در درمان سکته مطی یکصد هزار سال اخیر هرچنظریه تکامل در درمان بیمایا بیماری ام اس (مولتیپادغام میان گونه های مختلتاثیر دپاکین بر بیماری مفرد حساس از نظر عاطفی و بویتامین E برای فعالیت صحاستیفن هاوکینگ در مورد هجاذبه و نقش آن در شکلگیریمرگ انتقال است یا نابود شکاربرد روباتهای ريز، در بحثی درباره هوش و تفاوتهداروی فامپیریدین یا نورلسفرنامه سفر به بم و جنوب نقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا انسان با مغز بزرگش اختوانایی مغز و دیگر اجزای ريتوکسيمب در درمان ام اسعلم به ما کمک میکند تا موهفت چیز که عملکرد مغز تو ایا بدون زبان میتوانیم تادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر داروهای ضد التهاب قانون مندی نقشه ژنتیکی مویتامین E در چه مواد غذایاستیفن هاوکینگ در تفسیر حافظه و اطلاعات در کجاست مزایای شکلات تلخ برای سلکجای مغز مسئول پردازش تجبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی تشنجی دربارداریسلولهای بنیادی مصنوعی درچندین ماده غذایی که ماننآیا احتمال دارد رویا از آتوازن مهمتر از فعالیت زیراه های جدید برای قضاوت رعلایم کمبود ویتامین E را هفت سین یادگاری از میراث ایا تکامل هدفمند استارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر داروی ضد تشنج سدیم قارچ بی مغز در خدمت موجودویتامین دی گنجینه ای بزراستخوان های کشف شده، ممکحافظه و اطلاعات در کجاست مشکلات نخاعیکشف مکانیسم عصبی خوانش پبحثی درباره احساسات متفاداروی ضد تشنج با قابليت تسلسله مباحث هوش مصنوعیچه زیاد است بر من که در ایآیا احتمال دارد رویا از آتوسعه برخی شغل ها با هوش راه های جدید برای قضاوت رعلایم کمبود ویتامین E را همیشه عسل با موم بخوریمایرادهای موجود در خلقت بارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر درجه حرارت بر عملکلوب فرونتال یا پیشانی مغواکنش های ناخودآگاه و تقاصول سلامت کمرحافظه و اطلاعات در کجاستمغز ما کوچکتر از نیم نقطهکشف مکانیسمی پیچیده در ببحثی درباره احساساتی غیرداروی ضد تشنج با قابليت تسم زنبور ، کلیدی برای وارچهار میلیارد سال تکامل بآیا برای تولید مثل همیشه توصیه های غیر دارویی در سراه پیروزی در زندگی چیستعوارض ازدواج و بچه دار شدهوش مصنوعی می تواند بر احاگر نعمت فراموشی نبود بسارتباط میکروب روده و پارتاثیر درجه حرارت بر عملکلبخند بزن شاید صبح فردا زواسطه ها د رمسیر ایجاد مغاضطراب و ترسحس چشایی و بویاییمغز چون ابزار هوش است دلیکشف ارتباط جدیدی از ارتببخش دیگری در وجود انسان هداستانها و مفاهیمی اشتباسودمندی موجودات ابزی بر چهار ساعت پس از کشتار خوکآیا بزرگ شدن مغز فقط در دتوصیه هایی در مصرف ماهیرشته نوروایمونولوژی و نقعید نوروز مبارکهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر نعمت فراموشی نبود بسارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر درجه حرارت بر عملکتاثیر درجه حرارت بر عملکلرزش ناشی از اسیب به عصبوراپامیل در بارداریاطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت اول )مغز آیندگان چگونه است ؟کشف جمجمه ای درکوه ایرهوبرنامه و ساختار پیچیده مدر مانهای کمر دردسیاهچاله و تکینگی ابتداینوار مغزی روشی مهم در تشخآیا تکامل و تغییرات ژنتیتوضیحی ساده در مورد هوش مرشد مغز علت تمایل انسان بعامل کلیدی در کنترل کارآهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر تلاش انسان امروز براارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر درجه حرارت بر عملکلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی مرتب خیلی به قاطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت دوم )مغز انسان ایا طبیعتا تماگنجینه ای به نام ویتامین برین نت به جای اینترنتدر چه مرحله ای از خواب ، رسیاره ابلهاننورون هاي مصنوعی می توانآیا خداباوری محصول تکاملتکامل چشمزمین زیر خلیج فارس تمدنی عسل طبیعی موثر در کنترل بهوش مصنوعی الفاگوابزار هوش در حال ارتقا ازارتباط شگفت انگیز مغز انارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی ، بهترین تمریبلندی در ذهن ما درک بلندیحس و ادراک قسمت چهارممغز انسان برای شادمانی طگیاه خواری و گوشت خوار کدبرای پیش بینی آینده مغز ددرمان های بیماری آلزایمرسیاره ابلهاننوروپلاستیسیتی چیستآیا دلفین ها می تواند از تکامل ابزار هوش ، راه پر زندگی هوشمند در خارج از زعصب حقوق نورولووهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای بقای موجود زندارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر درجه حرارت بر عملکممانتین یا آلزیکسا یا ابورزش و میگرنبه زودی شبکه مغزی به جای حس و ادراک قسمت پنجممغز انسان رو به کوچکتر شدگالکانزوماب، دارویی جدیبرخی نکات از گاید لاین پردرمان های رایج ام اسسیستم تعادلی بدنچیزی خارج از مغزهای ما نیآیا دست مصنوعی به زودی قاتکامل ساختار رگهای مغزی زیباترین چیز در افزایش سعضلانی که طی سخن گفتن چقدهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای دفاعی و بقای موارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر درجه حرارت بر عملکمنابع انرژي پاک سرچشمه حورزش بهترین درمان بیش فعبوزون هیگز چیستحس و ادراک قسمت سوممغز ایندگان چگونه استگامی در درمان بیماریهای برخی اثرات مضر ویتامین ددرمان جدید میگرن با انتی سیستم دفاعی بدن علیه مغز چگونه مغز پیش انسان یا همآیا راهی برای رفع کم آبی تکامل شناخت انسان با کشفزبان چهار حرفی حیات زمینمقالاتهوش مصنوعی از عروسک تا کاثر مضر مصرف طولانی مدت رارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر درجه حرارت بر عملکمولتیپل اسکلروز در زنان ورزش در کمر دردبیماری گیلن باره و بیمارحساسیت روانی متفاوتمغز ابزار برتر بقاگاهی لازم است برای فهم و برخی اختلالات عصبی مثانهدرمانهای بیماری پارکینسسکته مغزیچگونه هموساپينس بر زمین آیاما مقهور قوانین فیزیکتئوری تکامل امروز در درمزبان و بیان، در سایه پیشرتاثیر ویتامین دی بر بیماهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مفید قهوهارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر درجه حرارت بر عملکمواد کوانتومی جدید، ممکنوزوز گوشبیماری ای شبیه ام اس مولتخلاصه ای از مطالب همایش ممغز برای فراموشی بیشتر کگاهی مغز بزرگ چالش استبرخی بیماری ها که در آن بدرک فرد دیگر و رفتارهای اساخت شبکه عصبی با الفبایچگونه آن شکری که می خوریمإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَتئوری تکامل در پیشگیری و زبان و تکلم برخی بیماریهصفحه اصلیهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مضر ماری جواناارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر رو ح و روان بر جسمموجود بی مغزی که می تواندیک پیشنهاد خوب برای آسان بیماری بیش فعالیخواندن ، یکی از شستشو دهنمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟گزیده ای از وبینار یا کنفبرخی توجهات در ببمار پاردرک و احساسساخت شبکه عصبی مصنوعی با چگونه جمعیت های بزرگ شکل افراد آغاز حرکت خودشان رتا 20 سال آینده مغز شما به زبان و شناخت حقیقت قسمت چسوالات پزشکیهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزای پر سلولی بدن انسان از نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر رژیم گیاه خواری بر موجودات مقهور ژنها هستندیکی از علل محدودیت مغز امبیماری تی تی پیخواب سالم عامل سلامتیمغز بزرگ چالش است یا منفعگزارش یک مورد جالب لخته وبرخی سيناپسها طی تکامل و درک احساسات و تفکرات دیگساختار شبکه های مغزی ثابچگونه جمعیت های بزرگ شکل افزایش قدرت ادراکات و حستاثیر مشاهده بر واقعیت بزبان و شناخت حقیقت قسمت اپیامهای کاربرانهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزایی ناشناخته در شکل گاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر میهمانهای ناخوانده عامل یادگیری مهارت های جدید دبیماری ضعف عضلات نزدیک بخواب سالم عامل سلامتی و یمغز بزرگ چالشهای پیش روگشایش دروازه جدیدی از طربررسي علل احتمالي تغيير درک تصویر و زبان های مخلتسریعترین کامپیوتر موجودچگونه حافظه را قویتر کنیالکتروتاکسی(گرایش و حرکتاثیر ویتامین دی بر بیماسایتهای دیگرهوش مصنوعی در کامپیوترهااز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر میگرن سردردی ژنتیکی که بیادآوری خواب و رویابیماریهای تحلیل عضلانی اخواب عامل دسته بندی و حفطمغز حریص برای خون، کلید تپنج اکتشاف شگفت آور در موبررسی و اپروچ جدید بر بیمدرک عمیق در حیواناتسرگیجه از شایعترین اختلانگاهی بر قدرت بینایی دراامیوتروفیک لترال اسکلروتاثیر ژنها بر اختلالات خهوش مصنوعی در خدمت خلق وحهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر رژیم گیاهخواری بر میدان مغناطيسي زمین بشر ژن هوش و ساختارهای حیاتی بیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريمغز زنان جوانتر از مغز مرپیموزایدبررسی سیستم تعادلی بدن ادرگیری اعصاب به علت میتوسردرد و علتهای آننگاهی بر توانایی اجزاي بامگا سه عامل مهم سلامتتاثیر کپسول نوروهرب بر نهوش مصنوعی درمانگر کامپیاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر عصاره تغلیظ شده گیمکانیزمهای دفاعی در برابژن یا نقشه توسعه مغز و نقبیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريمغزهای کوچک بی احساسپیوند مغز و سر و چالشهای بررسی علل کمر درد در میانرقیبی قدرتمند در برابر مسردرد تنشنناتوانی از درمان برخی ویامروز دانش ژنتیک هیچ ابهتاثیر کپسول نوروهرب بر تهوش مصنوعی درخدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تتبدیل تراکت صوتی مصنوعی ما انسانها چه اندازه نزدژنها نقشه ایجاد ابزار هوبیست تمرین ساده برای جلوخطا در محاسبات چیزی کاملنقش قهوه در سلامتیپیوند سر، یکی از راه حلهابزرگ شدن مغز محدود به دوررموزی از نخستین تمدن بشرسردرد سکه ایناتوانی در شناسایی چهره انفجار و توقف تکاملی نشاتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی ساخته هوش طبیاز تکینگی تا مغز و از مغز تبدیل سلولهای محافط به سما انسانها چه اندازه نزدژنها ، مغز و ارادهبیشتر کمردردها نیازی به خطا در محاسبات چیزی کاملنقش هورمون های تیروئید دپیشینیان انسان از هفت میتفاوت مغز انسان و میمون هرمز و رازهای ارتباط غیر کسرعت فکر کردن چگونه استنخاع ما تا پایین ستون فقرانگشت نگاری مغز نشان میدتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتری فلوپرازینما با کمک مغز خود مختاريمژنهای هوش ، کدامندبا هوش مصنوعی خودکار روبدفاع در برابر تغییر ساختنقش ژنتیک در درمان اختلاپیشرفتی مستقل از ابزار هتفاوتهای جنسیتی راهی برارویای شفافشنا در ابهای گرم جنوب نینخستین تصویر از سیاهچالهاندوهگین نباش اگر درب یا تاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتشنج چیستما تحت کنترل ژنها هستیم یکمردرد و علل آنبارداری بدون رحمدقیق ترین تصاویر از مغز انقش انتخاب از طرف محیط، نپاسخ گیاهان در زمان خوردتقلید مرحله ای نسبتا پیشروبات های ریز در درمان بیشناخت و معرفت، و نقش آن دنرمش های مفید در سرگیجهانسان جدید از چه زمانی پاتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی بیشتر در زناناز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر الگوی رشد مغزی با زماه رجبکمردرد با پوشیدن کفش منابازسازي مغز و نخاع چالشی دلایلی که نشان میدهد ما بنقش اتصالات بین سلولهای پختگی پس از چهل سالگي به تلاش هایی در بیماران قطع روزه داری و بیمار ی ام اس شناسایی سلول های ایمنی انرمشهای مهم برای تقویت عانسان عامل توقف رشد مغزتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر ااز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر زودتر اتصالات مغزیماپروتیلینکنفرانس تشنج هتل کوثر اصبحتی علمی درباره تمایل بديدن با چشم بسته در خواب نقش حفاظتی مولکول جدید دپرورش مغز مینیاتوری انساتلاشی برای درمان قطع نخاروش مقابله مغز با محدودیشواهدی از دنیسوان(شبه نئچرا مغزهای ما ارتقا یافت انعطاف پذیری مکانیسمی علتاثیر گیاه خواری بر رشد و