جهشهای مفید و ذکاوتی که در میان همه این جهشهای مفید، مفیدترین را برگزیده است

جهشهای مفید و ذکاوتی که در میان همه این جهشهای مفید، مفیدترین را برگزیده است!

معروفترین جهش های مفیدی که برای انسان رخ داده است:

تغييرات ژنتیکی وراثتي- که از فرآیند تکامل حاصل میشود- یا سودمند هستند یا مضر و توضیح میدهم که برخي از این تغییرات ممکن است برخی بهبودی هاي مثبت یا مفید را ایجاد کند. این جهش های مفید، ماده خامی خواهد بود که گزینش آن از طریق انتخاب طبیعی و در زمان مناسب انجام میشود و به نوبه خود در جوامع زیستی انتشار می یابد.

در این مقاله کوتاه به چهار جهش مفیدی- که بر تکامل بشری تاثیر گذاشته است- اشاره می کنیم.

جهش مفید اول
Apolipoprotein AI-Milano

بیماریهای قلبی، یکی از مصیبتهای بزرگ بشری در کشورهای پیشرفته است اینها میراثی از گذشته تکاملی برنامه ریزی شده، برای کسب چربی های پر انرژی هستند و همین روغنها منبعی نادر و گرانبها برای انرژی حرارتی حساب می شوند ولی امروزه منبعی برای انسداد شریانها شده اند.

از روی خوش شانسی، نشانه هایي تکاملی وجود دارد که به برخی اشخاص اجازه ميدهد تا قدرت تعامل با این مشکل را پیدا کنند.

همه انسانها ژنی برای نوعي اپولیپوپروتئین دارند که مسئول انتقال کلسترول از طریق جریان خون به کبد است و جدار شریان و رگهاي خونی را از کلسترول پاک میکند و این، کلسترول خوب HDL نام دارد.

ولی وقتي کلسترول به وسیله لیپو پروتئینی به نام LDL منتقل شود در قسمتهای مختلف بدن در شریانها رسوب میکند و باعث ایجاد بیماریهای بسیار از جمله آترواسکلروز میشود.

حادثه مهم اين است که همه ساکنان ایتالیا یک نسخه از این پروتئین با نام
Apolipoprotein AI-Milano

را دارند. و این پروتئین در زدودن کلسترول از سلولها و زدودن رسوبها از شریانها و دیگر وظایف انتی اکسیدان بسیار قویتر از مشابهش در APO A1 است که قبلا ذکر کردیم.

اشخاصی- که این نسخه از ژن
Apo-AIM
را دارند- کمتر از دیگر افراد دچار حملات قلبی و سکته مغزی میشوند، به همین دلیل شرکتهای دارویی می کوشند نسخه ای مصنوعی از این پروتئین را تولید کنند و به عنوان داروی بیماریهای قلبی تجویز کنند.

برخی داروهایی- که امروزه مصرف میشود- باعث جهش دیگری به نام PCSK9 میشود و تاثیر مشابهی دارد. اشخاصي که این جهش را دارند، میزان حملات قلبی عراقی در آنها ، 88%کمتر است.

جهش مفید دوم

افزایش دانسيتي استخوان

دانشمندان یکی از ژنهايي را- که منجر به افزايش تراکم اسخوان در انسان میشود- شناخته اند

low-density lipoprotein receptor-related protein 5 .
یا به اختصار LRP5

و به این ترتیب هر جهشی- که وظیفه این ژن را مختل کند- زیان بار است و باعث بیماری پوکی استخوان میشود ولی شگفت آور ظهور نوع دیگری از جهشهاست که از وظیفه LRP5 تکامل یافته است و این جهش یکی از عجیب ترین جهشهای شناخته شده در انسان است.

این جهش اولین بار وقتی جوانی در آمریکا با اتومبيل تصادف کرد، به صورت تصادفی کشف شد.

این فرد به رغم تصادف شدید دچار هیچ شکستگی نشد.

عکس برداری با اشعه ایکس، فرد دیگری از همان خانواده را با استخوانهايي قوی تر و چگالتر از حد متوسط تشخیص داد.

و یکی از پزشکانی- که روی این مطلب تحقیق میکرد- گفت : ( هیچ کدام از افراد آن خانواده که بین 3
تا 93 سال عمر دارند در گذشته و حال دچار شکستگی استخوان نشده اند.

در واقع به نظر میرسد که این جهش فقط برای بیماری، مقاوم نیست بلکه به صورت برجسته ای از دیگر مشکلات ناشی از تصادفات و مرگ و مير می کاهد و برخی زائده های استخواني خوب به عنوان محافظ در مناطق مختلف بدن شکل می گیرد ..

و مشابه جهش Apo-AIM ، برخی شرکتهای دارویی می کوشند این جهش را به عنوان درمان افرادی- که از پوکي استخوان رنج میبرند و دیگر بیماران دچار امراض استخوانی- به کار ببرند.

جهش سوم : مقاومت به مالاریا
Malaria resistance
جهش در هموگلوبین S یکی از مثالهای کلاسیک تغییرات تکاملی در انسان است و مسوول تغییر شکل سلولهای قرمز خون به داسي شکل است و اشخاصی- که یک نسخه آن را دارند- در برابر بیماری مالاریا مقاوم هستند. شکل جدید گلبول های قرمز خون، مانع از آلودگی گلبول های قرمز با انگل مالاريا میشود. ولی افرادي که دو نسخه از این ژن را دارند به آنمی شدید مبتلا مي شوند.

محققان ایتالیایی فهميدند که برخی جوامع افريقايي از بورکینافاسو، یک اثر حفاظتی در هموگلوبین تغییر یافته دارند و به این، هموگلوبین HBC میگویند. افرادی- که فقط یک نسخه دارند- 29% ،کمتر دچار مالاریا میشوند هرچند ممکن است آنمی بگیرند.

نکته مهم آنکه این جهش هر چند در برابر مالاریا اثر حفاظتی دارد ولی فرد را دچار کم خونی میکند و مقاومتی در برابر دیگر میکربها و ویروس ها ایجاد نمی کند. پس شاید در زمانی که اپی دمی های شدید مالاریا رخ دهد مفید باشد ولی در دیگر حالات، چندان مفید نیست.

جهش چهارم : tetrachromatic vision

بيشتر پستانداران امکان ديدن رنگ اندکی دارند زیرا در سلولهای شبکیه، فقط دو نوع سلول مخروطی برای دیدن رنگ دارند و این دو سلول مخروطی رنگهای مختلف نور را در حدی محدود تمیز میدهد(خاکستری و سفید و سیاه)
انسان و دیگر ميمون هاي نخستي سه نوع سلول مخروطی دارند و این، یک میراث تکاملی از گذشته است و کمک کرده است تا ميوه های رسیده رنگارنگ را تشخیص بدهند و به بقای بیشتر کمک کرده است(دیدن رنگهای مختلف قرمز و آبی و سبز)

ژنی- که مسئول یکی از انواع سلول مخروطی حساس به آبی است- روی کروموزوم هفت پیدا شده است و انواع دیگر که حساس به رنگ قرمز و سبز هستند روی کرومووم ایکس هستند ..

مردان فقط یک کروموزم ایکس دارند. در صورت بروز جهشی در کروموزومهای ایکس، دید رنگ قرمز یا سبز از بين ميرود در حالی که زنان یک نسخه یدکی دارند و این حالت، ايجاد بیشتر کوررنگي در مردان را توجیه مي کند ولی اگر زنی دچار جهش در هر دو کرومووزم ایکس و صاحب چهار سلول مخروطی به جای سه نوع شود یعنی چهار گیرنده مختلف و چهار رنگ در چشمانشان داشته باشند، این سبب میشود بتوانند نورهای مختلفي را تمیز دهند يعنی مي توانند رنگهایی را ببیند که انسان عادی قادر به درک آن نیست. و این شبيه رویت طبیعی پرندگان و لاک پشت است و معروفترین مبتلایان به این جهش، كشيش معروف استرالیایی به نام کونسيتا انتيکو است.
جهشهای مفید دیگری مانند جهش مقاومت به ویروس ایدز CCR5 و جهش توانايي مغزی برجسته ARHGAP11 نیز وجود دارد.

این جهشها هر چند در شرایط خاصی برای فرد سودمند است ولی در شرایط کلی، شاید سود چندانی را به فرد نرساند

مثلا جهش مقاومت به مالاریا هیچ مقاومتی را در برابر ویروس آنفلوانزا ایجاد نمیکند حتی کم خونی موجود در این افراد، ممکن است مقاومت آنها را در برابر بیماریهای دیگر کمتر کند.

همچنین جهشی- که منجر به استحکام بیشتر استخوانها میشود- میتواند منجر به ضعف عضلات و یا حتي نقص در عملکرد مغزی به دلیل تجمع کلسیم و فسفر در استخوان شود. پس این هم شاید در تصادفات شدید سودمند باشد ولی در همه شرایط سودمند نیست و اگر یک فرد با استخوان بتونی، در معرض حمله درندگان قرار بگیرد و نتواند با مغز محروم از کلسیم و فسفر خود، راه فرار را پیدا کند، میتواند بی فایده بودن استخوان بتونی را درک نمايد!!

باز دیدن چهار رنگ شايد وقتی فرد انرژی سلولهای مغزی را برای دیدن بیشتر بسوزاند و مغز را از انرژی محروم کند، بسیار بي فائده شود!! تلسکوپ قدرتمندی را در سیلاب ناشی از بارندگی ای شدید فرض کنید. این تلسکوپ میتواند تصویر ستارگان را به خوبی پردازش کند ولی اگر در برابر امواج خروشان سیل، راهی برای فرار نیابد، این دید عمیق به چه کارش می آید؟

پس به نظر میرسد مهمتر از این جهشها، جهشهای ژنتیکی برای بهبود عملکرد ابزار هوش باشد تا این ابزار بتواند در تنگناهای سختی- که دیدن تیز و هیکل بزرگ و گوش دقیق کارآمد نیست- از خود کارآمدی نشان دهد و جان موجود را نجات دهد.

نکته مهم در تاریخچه زیست شناسی تکاملی، همین را نشان میدهد. در سیر تکاملی موجودات، ممکن است قدرت بینایی لاک پشت بسیار بیشتر از انسان باشد و یا لاک او بسیار قویتر از استخوانهای ما باشد، ولی ابزار هوش در انسان، قابل قیاس با لاک پشت نیست. چرا طبیعت به جای ابزار هوش- که انرژی هنگفتی را از موجود زنده میگیرد و صرف خود می کند- پنجه و لاک و هیکلهای غول آسا را پرورش نداد؟! چون اینها در همه شرایط کارآمد نیستند، ولی هوش ، در همه تنگناها کمک میکند و ابزار برتر بقاست.

و در اینجا ذکاوتی را میبینیم- که فراتر از زمان و مکان و مصلحتهای زودگذر، تاریخ را به سوی بهترین انتخاب یعنی تکامل ابزار هوش برده است.

(1) منابع

Franceschini G, et al. (1980) “A-IMilano apoprotein. Decreased high density lipoprotein cholesterol levels with significant lipoprotein modifications and without clinical atherosclerosis in an Italian family.” J Clin Invest. 66, 892-900. [PubMed]

وhttp://www.science.doe.gov/Science_News/feature_articles_2002/May/Milano_Mutation/Milano%20Mutation.htm

.http://www.eurekalert.org/pub_releas…/…/CMC-bbgm-1502100.php

Soma MR, et al. (1995) “Recombinant Apolipoprotein A-IMilano Dimer Inhibits Carotid Intimal Thickening Induced by Perivascular Manipulation in Rabbits.” Circ Res. 76, 405-11.http://circres.ahajournals.org/cgi/content/full/76/3/405

Calabresi L, et al. (1999) “Cell cholesterol efflux to reconstituted high-density lipoproteins containing the apolipoprotein A-IMilano dimer.” Bioch

emistry 3

8, 16307-14. [PubMed]

Bielicki and Oda (2002) “Apolipoprotein A-IMilano and apolipoprotein A-IParis exhibit an antioxidant activity distinct from that of wild-type apolipoprotein A-I.” Biochemistry 41, 2089-2096. [PubMed]

Calabresi L, et al. (1997) “Reconstituted high-density lipoproteins with a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer: evidence for restricted particle size heterogeneity.” Biochemistry 36, 12428-33. [PubMed]

Calabresi L, et al. (1997) “Activation of lecithin cholesterol acyltransferase by a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer.” Biochem Biophys Res Commun. 232, 345-9. [PubMed]

Franceschini G, et al. (1990) “Apolipoprotein AIMilano. Disulfide-linked dimers increase high density lipoprotein stability and hinder particle interconversion in carrier plasma.” J Biol Chem 265, 12224-31. [PubMed]

Jia et al (2002) “Thiol-bearing synthetic peptides retain the antioxidant activity of apolipoproteinA-IMilano.” Biochem Biophys Res Commun 297, 206-213. [PubMed]

Kim SJ, et al., (2001) “Crystal structure of proteolytic fragments

Protective Effects of the Sickle Cell

Gene Against Malaria Morbidity and Mortality. Aidoo M, Terlouw DJ, Kolczak MS, McElroy PD, ter Kuile FO, Kariuki S, Nahlen BL, Lal AA, Udhayakumar V. Lancet 2002;

المصادر : 4

THE HUMAN IS A BLOCKED TETRACHROMAT, Fulton, James T., Processes in Biological Vision {online} {Corona Del Mar, CA. USA} Vision Concepts, {published 2000-08-01}, {revised 2000-08-01},{cited 2000-08-01}. Available on the Internet: URL:http://neuronresearch.net/vision/

A Life More Colorful’ By Cynthia Wood

Wikipedia: Tetrachromacy

Some Women May See 100 Million Colors, Thanks to their @ Genes’ post-gazette.com

You won’t believe your eyes: The mysteries of sight revealed’ The Independent

مصادر طفرة مرض الايدز :

Stories of Aids in Africa by Stephanie Nolen, published by Portobello Books on 28 May.

Dotinga , R. “Genetic HIV Resistance Deciphered.” Wired. January 7, 2005.

Evolution. Double Immunity (2001).

The Tech Museum of Innovation. The Evolving Genetics of HIV (2013).

Novembre, J., Galavani, A., and Slatkin, M. The Geographic Spread of the CCR5 Δ32 HIV-Resistance Allele. PLOS Biology (2004)

Science Daily. “Biologists Discover Why 10 Percent Of Europeans Are Safe From HIV Infection.”Science Daily. April 3, 2005.

Cohn, S.K. and Weaver, L.T. The Black Death and AIDS: CCR5-Δ32 in genetics and history. QJM 8, 497 503 (2006).

Aids.Gov.Stages of HIV (2013).

چرا در مغز انسان، فرورفتایا بدون زبان میتوانیم تتکامل ابزار هوش ، راه پر زبان و تکلم برخی بیماریههزینه ای که برای اندیشیدتاثیر درجه حرارت بر عملکمبانی ذهنی سیاه و سفیدکایروپاکتیک چیستپیامهای کاربراناضطراب و ترسحس و ادراک قسمت چهارمنقش داروهاي مختلف معروف آیا امکان بازسازی اندامهبخش دیگری در وجود انسان هدرمان جدید میگرن با انتی چراروياها را به یاد نمی آایا تکامل هدفمند استتکامل ساختار رگهای مغزی زبان و شناخت حقیقت قسمت چفلج بل، فلجی ترسناک که آنهستي مادي ای که ما کوچکترساخت شبکه عصبی مصنوعی با ارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر درجه حرارت بر عملکمجموعه های پر سلولی بدن مکاربرد روباتهای ريزنانوسایتهای دیگراطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک قسمت پنجمنقش روزه داری در سالم و جآیا انسان با مغز بزرگش اخبرنامه و ساختار پیچیده مدرمانهای بیماری پارکینسچراروياها را به یاد نمی آایرادهای موجود در خلقت بتکامل شناخت انسان با کشفزبان و شناخت حقیقت قسمت افلج خوابهستی ما پس از شروعی چگال سریعترین کامپیوتر موجودارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر درجه حرارت بر عملکمحل درک احساسات روحانیکاربرد روباتهای ريز، در اطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک قسمت سومنقش زبان در سلطه و قدرت اآیا احتمال دارد رویا از آبرین نت به جای اینترنتدرک فرد دیگر و رفتارهای انزاع بین جهل و علم رو به پاگر نعمت فراموشی نبود بستئوری تکامل امروز در درمزبان و شناخت حقیقت قسمت دفلج خواب چیستویتامین E برای فعالیت صحسرگیجه از شایعترین اختلاارتباط میکروب روده و پارتاثیر درجه حرارت بر عملکمحل درک احساسات روحانی دکجای مغز مسئول پردازش تجبلندی در ذهن ما درک بلندیحساسیت روانی متفاوتنقش زبان در سلطه و قدرت اآیا احتمال دارد رویا از آبرای پیش بینی آینده مغز ددرک و احساسنظریه تکامل در درمان بیماگر نعمت فراموشی نبود بستئوری تکامل در پیشگیری و زبان و شناخت حقیقت قسمت سفیلمی بسیار جالب از تغییویتامین E در چه مواد غذایسردرد و علتهای آنارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر درجه حرارت بر عملکمحدودیت های حافظه و حافظکشف مکانیسم عصبی خوانش پبه زودی شبکه مغزی به جای خلاصه ای از مطالب همایش منقش غذاها و موجودات درياآیا برای تولید مثل همیشه برخی اثرات مضر ویتامین ددرک احساسات و تفکرات دیگهفت چیز که عملکرد مغز تو اگر تلاش انسان امروز براتا 20 سال آینده مغز شما به زبان، وسیله شناسایی محیطفیزیکدانان ماشینی برای تویتامین دی گنجینه ای بزرسردرد تنشنارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر رو ح و روان بر جسممخچه ، فراتر از حفظ تعادلکشف مکانیسمی پیچیده در ببوزون هیگز چیستخواندن ، یکی از شستشو دهننقش غذاها و موجودات درياآیا بزرگ شدن مغز فقط در دبرخی اختلالات عصبی مثانهدرک تصویر و زبان های مخلتهفت سین یادگاری از میراث ابزار هوش در حال ارتقا ازتاثیر مشاهده بر واقعیت بسفر نامه سفر به بم و جنوب فراموشی همیشه هم بد نیستواکنش های ناخودآگاه و تقسردرد سکه ایارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر رژیم گیاه خواری بر مخچه ابزاري که وظیفه آن فکشف ارتباط جدیدی از ارتببیماری گیلن باره و بیمارخواب سالم عامل سلامتینقش غذاها و موجودات درياآیا تکامل و تغییرات ژنتیبرخی بیماری ها که در آن بدرک عمیق در حیواناتهمیشه عسل با موم بخوریمابزارهای بقای موجود زندتاثیر ویتامین دی بر بیماسفرنامه سفر به بم و جنوب فرایند حذف برخی اجزای مغواسطه ها د رمسیر ایجاد مغسرعت فکر کردن چگونه استارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر رژیم گیاه خواری بر مدارک ژنتیکی چگونه انسانکشف جمجمه ای درکوه ایرهوبیماری ای شبیه ام اس مولتخواب سالم عامل سلامتی و ینقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا خداباوری محصول تکاملبرخی توجهات در ببمار پاردرگیری اعصاب به علت میتوهوش مصنوعی می تواند بر احابزارهای دفاعی و بقای موتاثیر ژنها بر اختلالات خسفرنامه سفر به بم و جنوب فرد حساس از نظر عاطفی و بوراپامیل در بارداریشنا در ابهای گرم جنوب نیارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر رژیم گیاه خواری بر مرگ انتقال است یا نابود شگنجینه ای به نام ویتامین بیماری بیش فعالیخواب عامل دسته بندی و حفطچندین ماده غذایی که ماننآیا دلفین ها می تواند از برخی سيناپسها طی تکامل و رقیبی قدرتمند در برابر مهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاثر مضر مصرف طولانی مدت رتاثیر کپسول نوروهرب بر نسفرنامه سفر به بم و جنوب قانون مندی نقشه ژنتیکی مورزش هوازی مرتب خیلی به قشناخت و معرفت، و نقش آن دارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر رژیم گیاهخواری بر مزایای شکلات تلخ برای سلگیاه خواری و گوشت خوار کدبیماری تی تی پیخودآگاهی و هوشیاريچه زیاد است بر من که در ایآیا راهی برای رفع کم آبی بررسي علل احتمالي تغيير رمز و رازهای ارتباط غیر کهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاثرات مفید قهوهتاثیر کپسول نوروهرب بر تسفرنامه سفر به بم و جنوب قارچ بی مغز در خدمت موجودورزش هوازی ، بهترین تمریشواهدی از دنیسوان(شبه نئارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر عصاره تغلیظ شده گیمشکلات نخاعیگالکانزوماب، دارویی جدیبیماری ضعف عضلات نزدیک بخودآگاهی و هوشیاريچهار میلیارد سال تکامل بآیاما مقهور قوانین فیزیکبررسی و اپروچ جدید بر بیمرویای شفافهوش مصنوعی الفاگواثرات مضر ماری جواناتاثیر کپسول نوروهرب بر سسلولهای بنیادی مصنوعی درلوب فرونتال یا پیشانی مغورزش و میگرنشاهکار قرنارزش حقیقی زبان قسمت دومتبدیل تراکت صوتی مصنوعی مغز ما کوچکتر از نیم نقطهگامی در درمان بیماریهای بیماریهای تحلیل عضلانی اخطا در محاسبات چیزی کاملچهار ساعت پس از کشتار خوکإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَبررسی سیستم تعادلی بدن اروبات های ریز در درمان بیروزه داری و بیمار ی ام اس هوش مصنوعی از عروسک تا کاجزای پر سلولی بدن انسان تاثیر کپسول نوروهرب بر سسلسله مباحث هوش مصنوعیلبخند بزن شاید صبح فردا زورزش بهترین درمان بیش فعشباهت زیاد بین سلول هاي عارزش حقیقی زبان قسمت سومتبدیل سلولهای محافط به سمغز چون ابزار هوش است دلیگاهی لازم است برای فهم و بیوگرافیخطا در محاسبات چیزی کاملنورون هاي مصنوعی می توانافراد آغاز حرکت خودشان ربررسی علل کمر درد در میانروش مقابله مغز با محدودیهوش مصنوعی از عروسک تا کاجزایی ناشناخته در شکل گتاثیر گیاه خواری بر رشد وسم زنبور ، کلیدی برای وارلرزش ناشی از اسیب به عصبورزش در کمر دردشباهت زیاد بین سلول هاي عاز نظر علم اعصاب یا نرووستری فلوپرازینمغز آیندگان چگونه است ؟گاهی مغز بزرگ چالش استبیوگرافیدفاع در برابر تغییر ساختنوروپلاستیسیتی چیستافزایش قدرت ادراکات و حسبزرگ شدن مغز محدود به دورتفاوت مغز انسان و میمون هروش های صرفه جویی در ایجاهوش مصنوعی از عروسک تا کاخلاق و علوم اعصابتاثیر گیاه خواری بر رشد وسودمندی موجودات ابزی بر لزوم سازگاری قانون مجازاوزوز گوششش مرحله تکامل چشماز نظر علم اعصاب اراده آزتشنج چیستمغز انسان ایا طبیعتا تماگزارش یک مورد جالب لخته وبیست تمرین ساده برای جلودلایلی که نشان میدهد ما بچیزی خارج از مغزهای ما نیالکتروتاکسی(گرایش و حرکتفاوتهای جنسیتی راهی براروش هایی ساده برای کاهش اهوش مصنوعی از عروسک تا کاختلال در شناسایی حروف و تاثیر گیاه خواری بر رشد وسیاهچاله و تکینگی ابتدایلزوم سازگاری قانون مجازایک پیشنهاد خوب برای آسان صرع و درمان های آناز نظر علم اعصاب اراده آزتغییر الگوی رشد مغزی با زمغز انسان رو به کوچکتر شدگشایش دروازه جدیدی از طربیشتر کمردردها نیازی به ديدن با چشم بسته در خواب چگونه مغز پیش انسان یا همامیوتروفیک لترال اسکلروتقلید مرحله ای نسبتا پیشروش صحبت کردن در حال تکامهوش مصنوعی از عروسک تا کاختلالات مخچهتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیاره ابلهانممانتین یا آلزیکسا یا ابیکی از علل محدودیت مغز امضررهای مصرف شکر و قند بر از تلسکوپ گالیله تا تلسکتغییر زودتر اتصالات مغزیمغز ایندگان چگونه استپنج اکتشاف شگفت آور در موبا هوش مصنوعی خودکار روبدی متیل فومارات(زادیوا)(چگونه هموساپينس بر زمین امگا سه عامل مهم سلامتتلاش هایی در بیماران قطع روشهای نو در درمان دیسک بهوش مصنوعی از عروسک تا کماختلالات حرکتی در انسانتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیاره ابلهانمنابع انرژي پاک سرچشمه حیادگیری مهارت های جدید دضررهای شکر بر سلامت مغزاز تکنیکی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پمغز ابزار برتر بقاپیموزایدبارداری بدون رحمدژا وو یا اشنا پنداریچگونه آن شکری که می خوریمامروز دانش ژنتیک هیچ ابهتلاشی برای درمان قطع نخاروشهای شناسایی قدرت شنواهوش مصنوعی در کامپیوترهااختلالات صحبت کردن در انتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیستم تعادلی بدنمولتیپل اسکلروز در زنان یادآوری خواب و رویاطی یکصد هزار سال اخیر هرچاز تکینگی تا مغز و از مغز ثبت امواج الکتریکی در عصمغز برای فراموشی بیشتر کپیوند مغز و سر و چالشهای بازسازي مغز و نخاع چالشی دژاوو یا آشناپنداریچگونه جمعیت های بزرگ شکل انفجار و توقف تکاملی نشاتلاشی جدید در درمان ام اسروشی برای بهبود هوش عاطفهوش مصنوعی در خدمت خلق وحادامه بحث تکامل چشمتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیستم دفاعی بدن علیه مغز مواد کوانتومی جدید، ممکنژن هوش و ساختارهای حیاتی علم به ما کمک میکند تا مواز تکینگی تا مغز از مغز تجنسیت و تفاوت های بیناییمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟پیوند سر، یکی از راه حلهابحتی علمی درباره تمایل بدانشمندان ژنی از مغز انسچگونه جمعیت های بزرگ شکل انگشت نگاری مغز نشان میدتمایل زیاد به خوردن بستنروشی جدید در درمان قطع نخهوش مصنوعی در خدمت خلق وحادغام میان گونه های مختلتاثیر گیاه خواری بر رشد وسکته مغزیموجود بی مغزی که می تواندژن یا نقشه توسعه مغز و نقعلایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تجنسیت و تفاوت های بیناییمغز بزرگ چالش است یا منفعپیشینیان انسان از هفت میبحث درباره پیدایش و منشادانشمندان روش هاي جدیدی چگونه حافظه را قویتر کنیاندوهگین نباش اگر درب یا تمدن قدیمی ای در جنوب ایرروشی جدید در درمان سکته مهوش مصنوعی درمانگر کامپیادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر گیاه خواری بر رشد وساخت شبکه عصبی با الفبایموجودات مقهور ژنها هستندژنها نقشه ایجاد ابزار هوعلایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تجهش های ژنتیکی مفید در سامغز بزرگ چالشهای پیش روپیشرفتی مستقل از ابزار هبحثی در مورد نقش ویتاميندانشمندان روشی برای تبدینگاهی بر قدرت بینایی دراانسان جدید از چه زمانی پاانسان عامل توقف رشد مغزتمساح حد واسط میان مغز کوريتوکسيمب در درمان ام اسهوش مصنوعی درخدمت خلق وحتاثیر انتخاب از طرف محیط میهمانهای ناخوانده عامل ژنها ، مغز و ارادهعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکینگی تا مغز- از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفمغز حریص برای خون، کلید تپاسخ گیاهان در زمان خوردبحثی جالب درباره محدودیتداروهای مصرفی در ام اسنگاهی بر توانایی اجزاي بانعطاف پذیری مکانیسمی علتنفس هوازی و میتوکندریراه های جدید برای قضاوت رهوش مصنوعی ساخته هوش طبیتاثیر ترکیبات استاتین (سمیگرن سردردی ژنتیکی که بژنهای هوش ، کدامندعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز- از مغز جهشهای مفید و ذکاوتی که دمغز زنان جوانتر از مغز مرپختگی پس از چهل سالگي به بحثی در مورد نقش کلسیم و داروهای ضد بیماری ام اس وناتوانی از درمان برخی ویناتوانی در شناسایی چهره اولین مورد پیوند سر در انتنفس هوازی و میتوکندریراه های جدید برای قضاوت رهوش احساسیتاثیر دپاکین بر بیماری ممیدان مغناطيسي زمین بشر کمردرد با پوشیدن کفش مناعامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز- از مغزتجهشهای مفید و ذکاوتی که دمغزهای کوچک بی احساسپرورش مغز مینیاتوری انسابحثی در مورد عملکرد لوب فداروی تشنجی درباردارینخاع ما تا پایین ستون فقراولین تصویر در تاریخ از ستو دی ان ای خاص ميتوکندريراه پیروزی در زندگی چیستهوش احساسیتاثیر داروهای ضد التهاب مکانیزمهای دفاعی در برابکنفرانس تشنج هتل کوثر اصعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز، از مغز جاذبه و نقش آن در شکلگیرینقش قهوه در سلامتیآیا ما تنها موجودات زنده بحثی درباره هوش و تفاوتهداروی ضد تشنج با قابليت تنخستین تصویر از سیاهچالهايندگان چگونه خواهند دیدتولید سلولهای جنسی از سلرشد مغز علت تمایل انسان بهوش عاطفی بیشتر در زنانتاثیر داروی ضد تشنج سدیم ما انسانها چه اندازه نزدکندر در بیماریهای التهابعصب حقوق نورولووازدواج های بین گونه ای، رحافظه و اطلاعات در کجاست نقش هورمون های تیروئید دآیا مغز تا بزرگسالی توسعبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی ضد تشنج با قابليت تنرمش های مفید در سرگیجهايا اراده آزاد توهم است یتوانایی مغز و دیگر اجزای زمین زیر خلیج فارس تمدنی هوش عاطفی در زنان بیشتر اتاثیر درجه حرارت بر عملکما انسانها چه اندازه نزدکودک ایرانی که هوش او از عضلانی که طی سخن گفتن چقداستفاده از هوش مصنوعی در حافظه و اطلاعات در کجاست نقش ژنتیک در درمان اختلاآیا هوش ارثی دریافتی از پبحثی درباره هوش و تفاوتهداستانها و مفاهیمی اشتبانرمشهای مهم برای تقویت عايا اراده آزاد توهم است یتوازن مهمتر از فعالیت زیزندگی هوشمند در خارج از زهوش، ژنتیکی است یا محیطیتاثیر درجه حرارت بر عملکما با کمک مغز خود مختاريمکودکان خود را مشابه خود تمقالاتاستیفن هاوکینگ در مورد هحافظه و اطلاعات در کجاستنقش انتخاب از طرف محیط، نآیا هوش سریعی که بدون احسبحثی درباره هوش و تفاوتهدر مانهای کمر دردچرا مغزهای ما ارتقا یافت ایا کوچک شدن مغزانسان التوصیه های غیر دارویی در سزیباترین چیز در افزایش سهاوکينگ پیش از مرگش رسالتاثیر درجه حرارت بر عملکما تحت کنترل ژنها هستیم یکوری گذرای ناشی از موبایتاثیر ویتامین دی بر بیمااستیفن هاوکینگ در تفسیر حس چشایی و بویایینقش اتصالات بین سلولهای آیا هشیاری کوانتومی وجودبحثی درباره هوش و تفاوتهدر چه مرحله ای از خواب ، رچرا حیوانات سخن نمی گوینایا ابزار هوشمندی یا مغز توصیه هایی در مصرف ماهیزبان چهار حرفی حیات زمینهاوکينگ پیش از مرگش رسالتاثیر درجه حرارت بر عملکماه رجبکی غایب شدی تا نیازمند دلصفحه اصلیاستخوان های کشف شده، ممکحس و ادراک (قسمت اول )نقش حفاظتی مولکول جدید دآیا واکنش های یاد گرفته وبحثی درباره احساسات متفادرمان های بیماری آلزایمرچرا حجم مغز گونه انسان درایا بیماری ام اس (مولتیپتوضیحی ساده در مورد هوش مزبان و بیان، در سایه پیشرهدف از تکامل مغزتاثیر درجه حرارت بر عملکماپروتیلینکاهش التهاب ناشی از بیماسوالات پزشکیاصول سلامت کمرحس و ادراک (قسمت دوم )نقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا آگاهی پس از مرگ از بیبحثی درباره احساساتی غیردرمان های رایج ام اس