جهشهای مفید و ذکاوتی که در میان همه این جهشهای مفید، مفیدترین را برگزیده است

جهشهای مفید و ذکاوتی که در میان همه این جهشهای مفید، مفیدترین را برگزیده است!

معروفترین جهش های مفیدی که برای انسان رخ داده است:

تغييرات ژنتیکی وراثتي- که از فرآیند تکامل حاصل میشود- یا سودمند هستند یا مضر و توضیح میدهم که برخي از این تغییرات ممکن است برخی بهبودی هاي مثبت یا مفید را ایجاد کند. این جهش های مفید، ماده خامی خواهد بود که گزینش آن از طریق انتخاب طبیعی و در زمان مناسب انجام میشود و به نوبه خود در جوامع زیستی انتشار می یابد.

در این مقاله کوتاه به چهار جهش مفیدی- که بر تکامل بشری تاثیر گذاشته است- اشاره می کنیم.

جهش مفید اول
Apolipoprotein AI-Milano

بیماریهای قلبی، یکی از مصیبتهای بزرگ بشری در کشورهای پیشرفته است اینها میراثی از گذشته تکاملی برنامه ریزی شده، برای کسب چربی های پر انرژی هستند و همین روغنها منبعی نادر و گرانبها برای انرژی حرارتی حساب می شوند ولی امروزه منبعی برای انسداد شریانها شده اند.

از روی خوش شانسی، نشانه هایي تکاملی وجود دارد که به برخی اشخاص اجازه ميدهد تا قدرت تعامل با این مشکل را پیدا کنند.

همه انسانها ژنی برای نوعي اپولیپوپروتئین دارند که مسئول انتقال کلسترول از طریق جریان خون به کبد است و جدار شریان و رگهاي خونی را از کلسترول پاک میکند و این، کلسترول خوب HDL نام دارد.

ولی وقتي کلسترول به وسیله لیپو پروتئینی به نام LDL منتقل شود در قسمتهای مختلف بدن در شریانها رسوب میکند و باعث ایجاد بیماریهای بسیار از جمله آترواسکلروز میشود.

حادثه مهم اين است که همه ساکنان ایتالیا یک نسخه از این پروتئین با نام
Apolipoprotein AI-Milano

را دارند. و این پروتئین در زدودن کلسترول از سلولها و زدودن رسوبها از شریانها و دیگر وظایف انتی اکسیدان بسیار قویتر از مشابهش در APO A1 است که قبلا ذکر کردیم.

اشخاصی- که این نسخه از ژن
Apo-AIM
را دارند- کمتر از دیگر افراد دچار حملات قلبی و سکته مغزی میشوند، به همین دلیل شرکتهای دارویی می کوشند نسخه ای مصنوعی از این پروتئین را تولید کنند و به عنوان داروی بیماریهای قلبی تجویز کنند.

برخی داروهایی- که امروزه مصرف میشود- باعث جهش دیگری به نام PCSK9 میشود و تاثیر مشابهی دارد. اشخاصي که این جهش را دارند، میزان حملات قلبی عراقی در آنها ، 88%کمتر است.

جهش مفید دوم

افزایش دانسيتي استخوان

دانشمندان یکی از ژنهايي را- که منجر به افزايش تراکم اسخوان در انسان میشود- شناخته اند

low-density lipoprotein receptor-related protein 5 .
یا به اختصار LRP5

و به این ترتیب هر جهشی- که وظیفه این ژن را مختل کند- زیان بار است و باعث بیماری پوکی استخوان میشود ولی شگفت آور ظهور نوع دیگری از جهشهاست که از وظیفه LRP5 تکامل یافته است و این جهش یکی از عجیب ترین جهشهای شناخته شده در انسان است.

این جهش اولین بار وقتی جوانی در آمریکا با اتومبيل تصادف کرد، به صورت تصادفی کشف شد.

این فرد به رغم تصادف شدید دچار هیچ شکستگی نشد.

عکس برداری با اشعه ایکس، فرد دیگری از همان خانواده را با استخوانهايي قوی تر و چگالتر از حد متوسط تشخیص داد.

و یکی از پزشکانی- که روی این مطلب تحقیق میکرد- گفت : ( هیچ کدام از افراد آن خانواده که بین 3
تا 93 سال عمر دارند در گذشته و حال دچار شکستگی استخوان نشده اند.

در واقع به نظر میرسد که این جهش فقط برای بیماری، مقاوم نیست بلکه به صورت برجسته ای از دیگر مشکلات ناشی از تصادفات و مرگ و مير می کاهد و برخی زائده های استخواني خوب به عنوان محافظ در مناطق مختلف بدن شکل می گیرد ..

و مشابه جهش Apo-AIM ، برخی شرکتهای دارویی می کوشند این جهش را به عنوان درمان افرادی- که از پوکي استخوان رنج میبرند و دیگر بیماران دچار امراض استخوانی- به کار ببرند.

جهش سوم : مقاومت به مالاریا
Malaria resistance
جهش در هموگلوبین S یکی از مثالهای کلاسیک تغییرات تکاملی در انسان است و مسوول تغییر شکل سلولهای قرمز خون به داسي شکل است و اشخاصی- که یک نسخه آن را دارند- در برابر بیماری مالاریا مقاوم هستند. شکل جدید گلبول های قرمز خون، مانع از آلودگی گلبول های قرمز با انگل مالاريا میشود. ولی افرادي که دو نسخه از این ژن را دارند به آنمی شدید مبتلا مي شوند.

محققان ایتالیایی فهميدند که برخی جوامع افريقايي از بورکینافاسو، یک اثر حفاظتی در هموگلوبین تغییر یافته دارند و به این، هموگلوبین HBC میگویند. افرادی- که فقط یک نسخه دارند- 29% ،کمتر دچار مالاریا میشوند هرچند ممکن است آنمی بگیرند.

نکته مهم آنکه این جهش هر چند در برابر مالاریا اثر حفاظتی دارد ولی فرد را دچار کم خونی میکند و مقاومتی در برابر دیگر میکربها و ویروس ها ایجاد نمی کند. پس شاید در زمانی که اپی دمی های شدید مالاریا رخ دهد مفید باشد ولی در دیگر حالات، چندان مفید نیست.

جهش چهارم : tetrachromatic vision

بيشتر پستانداران امکان ديدن رنگ اندکی دارند زیرا در سلولهای شبکیه، فقط دو نوع سلول مخروطی برای دیدن رنگ دارند و این دو سلول مخروطی رنگهای مختلف نور را در حدی محدود تمیز میدهد(خاکستری و سفید و سیاه)
انسان و دیگر ميمون هاي نخستي سه نوع سلول مخروطی دارند و این، یک میراث تکاملی از گذشته است و کمک کرده است تا ميوه های رسیده رنگارنگ را تشخیص بدهند و به بقای بیشتر کمک کرده است(دیدن رنگهای مختلف قرمز و آبی و سبز)

ژنی- که مسئول یکی از انواع سلول مخروطی حساس به آبی است- روی کروموزوم هفت پیدا شده است و انواع دیگر که حساس به رنگ قرمز و سبز هستند روی کرومووم ایکس هستند ..

مردان فقط یک کروموزم ایکس دارند. در صورت بروز جهشی در کروموزومهای ایکس، دید رنگ قرمز یا سبز از بين ميرود در حالی که زنان یک نسخه یدکی دارند و این حالت، ايجاد بیشتر کوررنگي در مردان را توجیه مي کند ولی اگر زنی دچار جهش در هر دو کرومووزم ایکس و صاحب چهار سلول مخروطی به جای سه نوع شود یعنی چهار گیرنده مختلف و چهار رنگ در چشمانشان داشته باشند، این سبب میشود بتوانند نورهای مختلفي را تمیز دهند يعنی مي توانند رنگهایی را ببیند که انسان عادی قادر به درک آن نیست. و این شبيه رویت طبیعی پرندگان و لاک پشت است و معروفترین مبتلایان به این جهش، كشيش معروف استرالیایی به نام کونسيتا انتيکو است.
جهشهای مفید دیگری مانند جهش مقاومت به ویروس ایدز CCR5 و جهش توانايي مغزی برجسته ARHGAP11 نیز وجود دارد.

این جهشها هر چند در شرایط خاصی برای فرد سودمند است ولی در شرایط کلی، شاید سود چندانی را به فرد نرساند

مثلا جهش مقاومت به مالاریا هیچ مقاومتی را در برابر ویروس آنفلوانزا ایجاد نمیکند حتی کم خونی موجود در این افراد، ممکن است مقاومت آنها را در برابر بیماریهای دیگر کمتر کند.

همچنین جهشی- که منجر به استحکام بیشتر استخوانها میشود- میتواند منجر به ضعف عضلات و یا حتي نقص در عملکرد مغزی به دلیل تجمع کلسیم و فسفر در استخوان شود. پس این هم شاید در تصادفات شدید سودمند باشد ولی در همه شرایط سودمند نیست و اگر یک فرد با استخوان بتونی، در معرض حمله درندگان قرار بگیرد و نتواند با مغز محروم از کلسیم و فسفر خود، راه فرار را پیدا کند، میتواند بی فایده بودن استخوان بتونی را درک نمايد!!

باز دیدن چهار رنگ شايد وقتی فرد انرژی سلولهای مغزی را برای دیدن بیشتر بسوزاند و مغز را از انرژی محروم کند، بسیار بي فائده شود!! تلسکوپ قدرتمندی را در سیلاب ناشی از بارندگی ای شدید فرض کنید. این تلسکوپ میتواند تصویر ستارگان را به خوبی پردازش کند ولی اگر در برابر امواج خروشان سیل، راهی برای فرار نیابد، این دید عمیق به چه کارش می آید؟

پس به نظر میرسد مهمتر از این جهشها، جهشهای ژنتیکی برای بهبود عملکرد ابزار هوش باشد تا این ابزار بتواند در تنگناهای سختی- که دیدن تیز و هیکل بزرگ و گوش دقیق کارآمد نیست- از خود کارآمدی نشان دهد و جان موجود را نجات دهد.

نکته مهم در تاریخچه زیست شناسی تکاملی، همین را نشان میدهد. در سیر تکاملی موجودات، ممکن است قدرت بینایی لاک پشت بسیار بیشتر از انسان باشد و یا لاک او بسیار قویتر از استخوانهای ما باشد، ولی ابزار هوش در انسان، قابل قیاس با لاک پشت نیست. چرا طبیعت به جای ابزار هوش- که انرژی هنگفتی را از موجود زنده میگیرد و صرف خود می کند- پنجه و لاک و هیکلهای غول آسا را پرورش نداد؟! چون اینها در همه شرایط کارآمد نیستند، ولی هوش ، در همه تنگناها کمک میکند و ابزار برتر بقاست.

و در اینجا ذکاوتی را میبینیم- که فراتر از زمان و مکان و مصلحتهای زودگذر، تاریخ را به سوی بهترین انتخاب یعنی تکامل ابزار هوش برده است.

(1) منابع

Franceschini G, et al. (1980) “A-IMilano apoprotein. Decreased high density lipoprotein cholesterol levels with significant lipoprotein modifications and without clinical atherosclerosis in an Italian family.” J Clin Invest. 66, 892-900. [PubMed]

وhttp://www.science.doe.gov/Science_News/feature_articles_2002/May/Milano_Mutation/Milano%20Mutation.htm

.http://www.eurekalert.org/pub_releas…/…/CMC-bbgm-1502100.php

Soma MR, et al. (1995) “Recombinant Apolipoprotein A-IMilano Dimer Inhibits Carotid Intimal Thickening Induced by Perivascular Manipulation in Rabbits.” Circ Res. 76, 405-11.http://circres.ahajournals.org/cgi/content/full/76/3/405

Calabresi L, et al. (1999) “Cell cholesterol efflux to reconstituted high-density lipoproteins containing the apolipoprotein A-IMilano dimer.” Bioch

emistry 3

8, 16307-14. [PubMed]

Bielicki and Oda (2002) “Apolipoprotein A-IMilano and apolipoprotein A-IParis exhibit an antioxidant activity distinct from that of wild-type apolipoprotein A-I.” Biochemistry 41, 2089-2096. [PubMed]

Calabresi L, et al. (1997) “Reconstituted high-density lipoproteins with a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer: evidence for restricted particle size heterogeneity.” Biochemistry 36, 12428-33. [PubMed]

Calabresi L, et al. (1997) “Activation of lecithin cholesterol acyltransferase by a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer.” Biochem Biophys Res Commun. 232, 345-9. [PubMed]

Franceschini G, et al. (1990) “Apolipoprotein AIMilano. Disulfide-linked dimers increase high density lipoprotein stability and hinder particle interconversion in carrier plasma.” J Biol Chem 265, 12224-31. [PubMed]

Jia et al (2002) “Thiol-bearing synthetic peptides retain the antioxidant activity of apolipoproteinA-IMilano.” Biochem Biophys Res Commun 297, 206-213. [PubMed]

Kim SJ, et al., (2001) “Crystal structure of proteolytic fragments

Protective Effects of the Sickle Cell

Gene Against Malaria Morbidity and Mortality. Aidoo M, Terlouw DJ, Kolczak MS, McElroy PD, ter Kuile FO, Kariuki S, Nahlen BL, Lal AA, Udhayakumar V. Lancet 2002;

المصادر : 4

THE HUMAN IS A BLOCKED TETRACHROMAT, Fulton, James T., Processes in Biological Vision {online} {Corona Del Mar, CA. USA} Vision Concepts, {published 2000-08-01}, {revised 2000-08-01},{cited 2000-08-01}. Available on the Internet: URL:http://neuronresearch.net/vision/

A Life More Colorful’ By Cynthia Wood

Wikipedia: Tetrachromacy

Some Women May See 100 Million Colors, Thanks to their @ Genes’ post-gazette.com

You won’t believe your eyes: The mysteries of sight revealed’ The Independent

مصادر طفرة مرض الايدز :

Stories of Aids in Africa by Stephanie Nolen, published by Portobello Books on 28 May.

Dotinga , R. “Genetic HIV Resistance Deciphered.” Wired. January 7, 2005.

Evolution. Double Immunity (2001).

The Tech Museum of Innovation. The Evolving Genetics of HIV (2013).

Novembre, J., Galavani, A., and Slatkin, M. The Geographic Spread of the CCR5 Δ32 HIV-Resistance Allele. PLOS Biology (2004)

Science Daily. “Biologists Discover Why 10 Percent Of Europeans Are Safe From HIV Infection.”Science Daily. April 3, 2005.

Cohn, S.K. and Weaver, L.T. The Black Death and AIDS: CCR5-Δ32 in genetics and history. QJM 8, 497 503 (2006).

Aids.Gov.Stages of HIV (2013).

هوش مصنوعی از عروسک تا کتئوری تکامل امروز در درمروش مقابله مغز با محدودیما انسانها چه اندازه نزداز آغاز خلقت تا نگاه انساهوش عاطفی در زنان بیشتر اتاثیر گیاه خواری بر رشد ورشته نوروایمونولوژی و نقمرگ انتقال است یا نابود شاز تکینگی تا مغز از مغز تواسطه ها د رمسیر ایجاد مغتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب آیا امکان بازسازی اندامهمغز انسان برای شادمانی طاضطراب و ترسژنهای هوش ، کدامندتری فلوپرازینساخت شبکه عصبی مصنوعی با افزایش قدرت ادراکات و حسنقش هورمون های تیروئید دبیان ژن های اسکیزوفرنی دکاربرد روباتهای ريز، در حافظه و اطلاعات در کجاست شبیه سازی سیستم های کواناولین تصویر در تاریخ از سنقص در تشخیص هیجانات عامبحثی درباره هوش و تفاوتهگشایش دروازه جدیدی از طرخودآگاهی و هوشیاريعامل کلیدی در کنترل کارآاگر تلاش انسان امروز براچگونه انتظارات بر ادراک بررسي علل احتمالي تغيير آیا همه جنایت ها نتیجه بیداروهای مصرفی در ام اسابزارهای دفاعی و بقای موچرا در مغز انسان، فرورفتتمساح حد واسط میان مغز کودرمان جدید میگرن با انتی قدرت انسان در نگاه به ابعارتوکين تراپی روشی جديد ارتباط میکروب روده و پارهوش مصنوعی از عروسک تا کتئوری تکامل در پیشگیری و روش های صرفه جویی در ایجاما انسانها چه اندازه نزداز تلسکوپ گالیله تا تلسکهوشیاری کوانتومیتاثیر گیاه خواری بر رشد ورشد مغز علت تمایل انسان بمراحل ارتقای پله پله کیهاز تکینگی تا مغز از مغز توراپامیل در بارداریتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب آیا انسان با مغز بزرگش اخمغز انسان رو به کوچک تر شاطلاعاتی عمومی در مورد مکلرال هیدرات برای خوابانتسلیم شدن از نورون شروع مساختار شبکه های مغزی ثابافسردگی و اضطراب در بیمانقش ژنتیک در درمان اختلابیست تمرین ساده برای جلوکجای مغز مسئول پردازش تجحافظه و اطلاعات در کجاست شباهت زیاد بین سلول هاي عاولین سلول مصنوعیچند جهانیبحثی درباره هوش و تفاوتهپمبرولیزوماب در بیماری چخانواده پایدارعسل طبیعی موثر در کنترل بابزار هوش در حال ارتقا ازچگونه باغبانی باعث کاهش بررسی و اپروچ جدید بر بیمآیا هوش ارثی دریافتی از پداروهای ضد بیماری ام اس واثر مضر مصرف طولانی مدت رچراروياها را به یاد نمی آتنفس هوازی و میتوکندریدرمانهای بیماری پارکینسلوب فرونتال یا پیشانی مغلبخند بزن شاید صبح فردا زارتباط چاقی و کاهش قدرت بهوش مصنوعی از عروسک تا کتا 20 سال آینده مغز شما به روش هایی ساده برای کاهش اما با کمک مغز خود مختاريماز تلسکوپ گالیله تا تلسکهوش، ژنتیکی است یا محیطیتاثیر گیاه خواری بر رشد وزمین زیر خلیج فارس تمدنی مزایای شکلات تلخ برای سلاز تکینگی تا مغز از مغز تورزش هوازی مرتب خیلی به قتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب آیا احتمال دارد رویا از آمغز انسان رو به کوچکتر شداطلاعاتی عمومی در مورد مکمردرد و علل آنتشنج چیستسخن پاک و ثابتالکتروتاکسی(گرایش و حرکنقش انتخاب از طرف محیط، نبیشتر کمردردها نیازی به کشف مکانیسم عصبی خوانش پحافظه و اطلاعات در کجاستشباهت زیاد بین سلول هاي عاوکرلیزوماب داروی جدید شچندین ماده غذایی که ماننبحثی درباره احساسات متفاپنج اکتشاف شگفت آور در موخطا در محاسبات چیزی کاملعصب حقوق نورولووابزار بقای موجود زنده از چگونه جمعیت های بزرگ شکل بررسی سیستم تعادلی بدن اآیا هوش سریعی که بدون احسداروی فامپیریدین یا نورلاثرات مفید قهوهچراروياها را به یاد نمی آتنفس هوازی و میتوکندریدرک فرد دیگر و رفتارهای الرزش ناشی از اسیب به عصبارتباط هوش ساختار مغز و ژهوش مصنوعی از عروسک تا کتاثیر مشاهده بر واقعیت بروش صحبت کردن در حال تکامما تحت کنترل ژنها هستیم یاز تکنیکی تا مغز از مغز تهیچگاه از فشار و شکست نترتاثیر گیاه خواری بر رشد وزندگی هوشمند در خارج از زمسیر دشوار تکامل و ارتقااز تکینگی تا مغز از مغز تورزش هوازی ، بهترین تمریتاثیر درجه حرارت بر عملکسفری به آغاز کیهانآیا احتمال دارد رویا از آمغز ایندگان چگونه استبلندی در ذهن ما درک بلندیکمردرد با پوشیدن کفش مناتغییر الگوی رشد مغزی با زسریعترین کامپیوتر موجودالتهاب شریان تمپورالنقش اتصالات بین سلولهای با هوش مصنوعی خودکار روبکشف مکانیسمی پیچیده در بحس چشایی و بویاییشش مرحله تکامل چشمايندگان چگونه خواهند دیدچه زیاد است بر من که در ایبحثی درباره احساساتی غیرپوست ساعتی مستقل از مغز دخطا در محاسبات چیزی کاملعضلانی که طی سخن گفتن چقدابزار بقای موجود زنده از چگونه جمعیت های بزرگ شکل بررسی علل کمر درد در میانآیا هشیاری کوانتومی وجودداروی تشنجی دربارداریفلج بل، فلجی ترسناک که آناثرات مضر ماری جوانانزاع بین جهل و علم رو به پتو دی ان ای خاص ميتوکندريدرک و احساسلزوم سازگاری قانون مجازاارتباط انسانی، محدود به هوش مصنوعی از عروسک تا کتاثیر نگاه ناظر هوشیار بروشهای نو در درمان دیسک بماه رجباز تکینگی تا مغز از مغز تهاوکينگ پیش از مرگش رسالتاثیر گیاه خواری بر رشد وزیباترین چیز در افزایش سمشکلات نخاعیاز تکینگی تا مغز از مغز تورزش و میگرنتاثیر درجه حرارت بر عملکسلولهای بنیادی مصنوعی درآیا برای تولید مثل همیشه مغز ابزار برتر بقابه زودی شبکه مغزی به جای کنفرانس تشنج هتل کوثر اصتغییر زودتر اتصالات مغزیسرگیجه از شایعترین اختلاامیوتروفیک لترال اسکلرونقش حفاظتی مولکول جدید دبارداری بدون رحمکشف ارتباط جدیدی از ارتبحس و ادراک (قسمت اول )ششمین کنگره بین المللی سايا اراده آزاد توهم است یچهار میلیارد سال تکامل ببخش دیگری در وجود انسان هپیموزایددفاع در برابر تغییر ساختمقالاتابزار بقای موجود زنده از چگونه حافظه را قویتر کنیبزرگ شدن مغز محدود به دورداروی جدید s3 در درمان ام فلج خواباجزای پر سلولی بدن انسان نزاع بین علم و نادانی رو تولید سلولهای جنسی از سلدرک احساسات و تفکرات دیگلزوم سازگاری قانون مجازاارتباط شگفت مغز انسان و فهوش مصنوعی از عروسک تا کمتاثیر نگاه انسان بر رفتاروشهای شناسایی قدرت شنواماپروتیلیناز تکینگی تا مغز و از مغز هاوکينگ پیش از مرگش رسالتاثیر گیاه خواری بر رشد وزیرفون داروی ضد ام اسمشاهده آینده از روی مشاهاز تکینگی تا مغز از مغز تورزش بهترین درمان بیش فعتاثیر درجه حرارت بر عملکسلسله مباحث هوش مصنوعیآیا بزرگ شدن مغز فقط در دمغز از بسیاری حقایق می گربوزون هیگز چیستکنگره بین المللی سردرد دتغییر عمودی سر انسان از پسردرد و علتهای آنامگا سه عامل مهم سلامتنقش حیاتی تلومر دی ان آ دبازگشت از آثار به سوی خداکشف جمجمه ای درکوه ایرهوحس و ادراک (قسمت دوم )صرع و درمان های آنايا اراده آزاد توهم است یچهار ساعت پس از کشتار خوکبرنامه و ساختار پیچیده مپیچیدگی های مغزی در درک زدقیق ترین تصاویر از مغز اتاثیر ویتامین دی بر بیماابزار بقای موجود زنده از نگاهی بر قدرت بینایی درابسیاری از بیماری های جدیداروی جدید ضد میگرنفلج خواب چیستاجزایی ناشناخته در شکل گنزاع بین علم و جهل رو به پتوانایی مغز و دیگر اجزای درک تصویر و زبان های مخلتممانتین یا آلزیکسا یا ابارتباط شگفت انگیز مغز انهوش مصنوعی از عروسک تا کمتاثیر نگاه انسان بر رفتاروشی برای بهبود هوش عاطفمبانی ذهنی سیاه و سفیداز تکینگی تا مغز از مغز تهدف از تکامل مغزتاثیر انتخاب از طرف محیط زبان چهار حرفی حیات زمینمعنی روزهاز تکینگی تا مغز- از مغز ورزش در کمر دردتاثیر رو ح و روان بر جسمسم زنبور ، کلیدی برای وارآیا تکامل و تغییرات ژنتیمغز برای فراموشی بیشتر کبیماری گیلن باره و بیمارکنگره بین المللی سردرد دثبت امواج الکتریکی در عصسردرد تنشنامروز دانش ژنتیک هیچ ابهنقش داروهاي مختلف معروف بازسازي مغز و نخاع چالشی گنجینه ای به نام ویتامین حس و ادراک قسمت چهارمضررهای مصرف شکر و قند بر ای آنکه نامش درمان و یادشنوار مغزی روشی مهم در تشخبرین نت به جای اینترنتپیوند مغز و سر و چالشهای دلایلی که نشان میدهد ما بصفحه اصلیابزار بقای موجود زنده از نگاهی بر توانایی اجزاي بتفاوت مغز انسان و میمون هداروی ضد تشنج با قابليت تفیلمی بسیار جالب از تغییاحساس گذر سریعتر زماننظام مثبت زندگیتوازن مهمتر از فعالیت زیدرک عمیق در حیواناتمنابع انرژي پاک سرچشمه حارتباط شگفت انگیز مغز انهوش مصنوعی در کامپیوترهاتاثیر ویتامین دی بر بیماروشی جدید در درمان قطع نخمجموعه های پر سلولی بدن ماز تکینگی تا مغز از مغز تهزینه ای که برای اندیشیدتاثیر ترکیبات استاتین (سزبان و بیان، در سایه پیشرمغز فکر میکند مرگ برای دیاز تکینگی تا مغز- از مغز وزوز گوشتاثیر رژیم گیاه خواری بر سودمندی موجودات ابزی بر آیا خداباوری محصول تکاملمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟بیماری ای شبیه آلزایمر و کندر در بیماریهای التهابجمجمه انسان های اولیهسردرد سکه ایانفجار و توقف تکاملی نشانقش روزه داری در سالم و جبحتی علمی درباره تمایل بگیاه خواری و گوشت خوار کدحس و ادراک قسمت پنجمضررهای شکر بر سلامت مغزایندرالنورون هاي مصنوعی می توانبرای پیش بینی آینده مغز دپیوند سر، یکی از راه حلهادندان ها را مسواک بزنید تسوالات پزشکیابزار بقای موجود زنده از ناتوانی از درمان برخی ویتفاوتهای جنسیتی راهی براداروی ضد تشنج با قابليت تفیزیکدانان ماشینی برای تاخلاق و علوم اعصابنظریه تکامل در درمان بیمتوسعه برخی شغل ها با هوش درگیری قلب در بیماری ویرمولتیپل اسکلروز در زنان ارتباط غیرکلامی بین انساهوش مصنوعی در خدمت خلق وحتاثیر ژنها بر اختلالات خروشی جدید در درمان سکته ممحل درک احساسات روحانیاز تکینگی تا مغز از مغز تهستي مادي ای که ما کوچکترتاثیر دپاکین بر بیماری مزبان و تکلم برخی بیماریهمغز ما کوچکتر از نیم نقطهاز تکینگی تا مغز- از مغزتیک پیشنهاد خوب برای آسان تاثیر رژیم گیاه خواری بر سیاهچاله و تکینگی ابتدایآیا دلفین ها می تواند از مغز بزرگ چالش است یا منفعبیماری ای شبیه ام اس مولتکوچک شدن مغز از نئاندرتاجنسیت و تفاوت های بیناییسرعت فکر کردن چگونه استانگشت نگاری مغز نشان میدنقش رژیم غذایی در رشد و ابحث درباره پیدایش و منشاگالکانزوماب، دارویی جدیحس و ادراک قسمت سومطی یکصد هزار سال اخیر هرچایا کوچک شدن مغزانسان النورون های ردیاب حافظهبرخی نکات از گاید لاین پرپیشینیان انسان از هفت میدو ویژگی انتزاع و قدرت تجپیامهای کاربرانابزار بقای موجود زنده از ناتوانی در شناسایی چهره تقلید مرحله ای نسبتا پیشداستانها و مفاهیمی اشتبافرگشت و تکامل تصادفی محض اختلال در شناسایی حروف و هفت چیز که عملکرد مغز تو توصیه های غیر دارویی در سدرگیری اعصاب به علت میتومواد کوانتومی جدید، ممکنارتروز یا خوردگی و التهاهوش مصنوعی در خدمت خلق وحتاثیر کپسول نوروهرب بر نريتوکسيمب در درمان ام اسمحل درک احساسات روحانی داز تکینگی تا مغز از مغز تهستی ما پس از شروعی چگال تاثیر داروهای ضد التهاب زبان و شناخت حقیقت قسمت چمغز مادران و کودکان در زماز تکینگی تا مغز، از مغز یکی از علل محدودیت مغز امتاثیر رژیم گیاه خواری بر سیاره ابلهانآیا دست مصنوعی به زودی قامغز بزرگ چالشهای پیش روبیماری بیش فعالیکودک ایرانی که هوش او از جنسیت و تفاوت های بیناییشلیک فراموشیاندوهگین نباش اگر درب یا نقش زبان در سلطه و قدرت ابحثی در مورد نقش ویتامينگامی در درمان بیماریهای حساسیت روانی متفاوتظهور امواج مغزی در مغز مصایا ابزار هوشمندی یا مغز نوروپلاستیسیتی چیستبرخی اثرات مضر ویتامین دپیشرفتی مستقل از ابزار هديدن با چشم بسته در خواب سایتهای دیگرابزار بقای موجود زنده از نخاع ما تا پایین ستون فقرتلقین اطلاعات و حافظهدر مانهای کمر دردفراموش کارها باهوش تر هساختلالات مخچههفت سین یادگاری از میراث توصیه هایی در مصرف ماهیرقیبی قدرتمند در برابر مرموزی از نخستین تمدن بشرموجود بی مغزی که می تواندارزش حقیقی زبان قسمت اولهوش مصنوعی درمانگر کامپیتاثیر کپسول نوروهرب بر تریواستیگمینمحدودیت های حافظه و حافظاز تکینگی تا مغز از مغز تو هر کس تقوای خدا پیشه کنتاثیر داروی ضد تشنج سدیم زبان و شناخت حقیقت قسمت امغز چون ابزار هوش است دلیازدواج های بین گونه ای، ریادگیری مهارت های جدید دتاثیر رژیم گیاهخواری بر سیاره ابلهانآیا رژیم غذایی گیاهی سلامغز حریص برای خون، کلید تبیماری تی تی پیکودکان خود را مشابه خود تجهش های ژنتیکی مفید در ساشنا در ابهای گرم جنوب نیانسان قدیم در شبه جزیره عنقش زبان در سلطه و قدرت ابحثی جالب درباره محدودیتگاهی لازم است برای فهم و خلاصه ای از مطالب همایش معلم به ما کمک میکند تا موایا بیماری ام اس (مولتیپنوشیدن چای برای مغز مفید برخی اختلالات عصبی مثانهپاسخ گیاهان در زمان خورددی متیل فومارات(زادیوا)(ابزار بقای موجود زنده از نخستین تصویر از سیاهچالهتلاش هایی در بیماران قطع در چه مرحله ای از خواب ، رفراموشی همیشه هم بد نیستاختلالات حرکتی در انسانهمیشه عسل با موم بخوریمتوضیحی ساده در مورد هوش مرمز و رازهای ارتباط غیر کموجودات مقهور ژنها هستندارزش حقیقی زبان قسمت دومهوش مصنوعی درخدمت خلق وحتاثیر کپسول نوروهرب بر سرژیم های غذایی و نقش مهم مخچه ، فراتر از حفظ تعادلاز تکینگی تا مغز از مغز تویتامین E برای فعالیت صحتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و شناخت حقیقت قسمت دمغز چگونه صداها را فیلتر استفاده از هوش مصنوعی در یادآوری خواب و رویاتاثیر عصاره تغلیظ شده گیسیر آفرینش از روح تا مغز آیا راهی برای رفع کم آبی مغز زنان جوانتر از مغز مربیماری ضعف عضلات نزدیک بکوری گذرای ناشی از موبایجهش های ژنتیکی غیر تصادفشناخت و معرفت، و نقش آن دانسان جدید از چه زمانی پانقش سجده بر عملکرد مغزبحثی در مورد نقش کلسیم و گاهی مغز بزرگ چالش استخواندن ، یکی از شستشو دهنعلایم کمبود ویتامین E را ایا بدون زبان میتوانیم تنوعی سکته مغزی ، وحشتناک برخی بیماری ها که در آن بپختگی پس از چهل سالگي به دژا وو یا اشنا پنداریابزار بقای موجود زنده از نرمش های مفید در سرگیجهتلاشی برای درمان قطع نخادر هم تنیدگی کوانتومی و پفرایند حذف برخی اجزای مغاختلالات صحبت کردن در انهوموارکتوس ها ممکن است دتکامل چشمرویای شفافمیهمانهای ناخوانده عامل ارزش حقیقی زبان قسمت سومهوش مصنوعی ساخته هوش طبیتاثیر کپسول نوروهرب بر سرژیم غذایی حاوی تخم مرغ ومخچه ابزاري که وظیفه آن فاز تکینگی تا مغز از مغز تویتامین E در چه مواد غذایتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و شناخت حقیقت قسمت سمغز آیندگان چگونه است ؟استیفن هاوکینگ در مورد هژن هوش و ساختارهای حیاتی تاریخ همه چیز را ثبت کردهسیستم تعادلی بدنآیاما مقهور قوانین فیزیکمغزهای کوچک بی احساسبیماریهای تحلیل عضلانی اکی غایب شدی تا نیازمند دلجهشهای مفید و ذکاوتی که دشناسایی سلول های ایمنی اانسان عامل توقف رشد مغزنقش غذاها و موجودات دريابحثی در مورد عملکرد لوب فگذر زمان کاملا وابسته به خواب سالم عامل سلامتیعلایم کمبود ویتامین E را ایا تکامل هدفمند استچیزی خارج از مغزهای ما نیبرخی بیماری های خاص که بدپرورش مغز مینیاتوری انسادژاوو یا آشناپنداریابزار بقای موجود زنده از نرمشهای مهم برای تقویت عتلاشی جدید در درمان ام اسدرمان های بیماری آلزایمرفرد حساس از نظر عاطفی و بادامه بحث تکامل چشمهوش مصنوعی می تواند بر احتکامل ابزار هوش ، راه پر تکامل زبانروبات های ریز در درمان بیمیگرن سردردی ژنتیکی که باز نظر علم اعصاب یا نرووسهوش احساسیتاثیر گیاه خواری بر رشد وراه های جدید برای قضاوت رمدارک ژنتیکی چگونه انساناز تکینگی تا مغز از مغز تویتامین دی گنجینه ای بزرتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان، وسیله شناسایی محیطمغز انسان ایا طبیعتا تمااستیفن هاوکینگ در تفسیر ژن یا نقشه توسعه مغز و نقتبدیل تراکت صوتی مصنوعی سیستم دفاعی بدن علیه مغز آزمون ذهنی گربه شرودینگرمغزتان را در جوانی سیمکشبیهوش کردن در جراحی و بیمکاهش التهاب ناشی از بیماجهشهای مفید و ذکاوتی که دشواهدی از دنیسوان(شبه نئانعطاف پذیری مکانیسمی علنقش غذاها و موجودات دريابحثی درباره هوش و تفاوتهگربه شرودینگر و تاثیر مشخواب سالم عامل سلامتی و یعلت خواب آلودگی بعد از خوایرادهای موجود در خلقت بچگونه مغز پیش انسان یا همبرخی توجهات در ببمار پارآلزایمردانشمندان ژنی از مغز انسابزار بقای موجود زنده از چرا مغزهای ما ارتقا یافت تمایل زیاد به خوردن بستندرمان های جدید میگرنقانون مندی نقشه ژنتیکی مادغام میان گونه های مختلهوش مصنوعی گوگل به کمک تشتکامل ساختار رگهای مغزی روح رهاییمیدان مغناطيسي زمین بشر از نظر علم اعصاب اراده آزهوش احساسیتاثیر گیاه خواری بر رشد وراه های جدید برای قضاوت رمروری بر تشنج و درمان هایاز تکینگی تا مغز از مغز تواکنش های ناخودآگاه و تقتاثیر درجه حرارت بر عملکسفر نامه سفر به بم و جنوب آیا واکنش های یاد گرفته ومغز انسان برای ایجاد تمداستخوان های کشف شده، ممکژنها نقشه ایجاد ابزار هوتبدیل سلولهای محافط به سسکته مغزیإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَنقش قهوه در سلامتیبیوگرافیکایروپاکتیک چیستجاذبه و نقش آن در شکلگیریشاهکار قرناولین هیبرید بین انسان ونقش غذاها و موجودات دريابحثی درباره هوش و تفاوتهگزیده ای از وبینار یا کنفخواب عامل دسته بندی و حفطعوارض ازدواج و بچه دار شداگر نعمت فراموشی نبود بسچگونه هموساپينس بر زمین برخی سلولهای عصبی در تلاآیا ما تنها موجودات زنده دانشمندان روش هاي جدیدی ابزارهای بقای موجود زندچرا حیوانات سخن نمی گوینتمدن قدیمی ای در جنوب ایردرمان های رایج ام اسقارچ بی مغز در خدمت موجودادغام دو حیطه علوم مغز و هوش مصنوعی گوگل به کمک تشهوش مصنوعی الفاگوتکامل شناخت انسان با کشفروزه داری و بیمار ی ام اس مکانیزمهای دفاعی در براباز نظر علم اعصاب اراده آزهوش عاطفی بیشتر در زنانتاثیر گیاه خواری بر رشد وراه پیروزی در زندگی چیستمرکز خنده در کجای مغز استاز تکینگی تا مغز از مغز تواکسن سرطانسفرنامه سفر به بم و جنوب آیا آگاهی پس از مرگ از بیمغز انسان برای شادمانی طاصول سلامت کمرژنها ، مغز و ارادهتری فلوپرازینساخت شبکه عصبی با الفبایافراد آغاز حرکت خودشان رنقش مهاجرت در توسعه نسل ابیوگرافیکاربرد روباتهای ريزنانوحقیقت راستین انسان علم بشبیه سازی میلیون ها جهان اولین مورد پیوند سر در اننقشه مغزی هر فرد منحصر بهبحثی درباره هوش و تفاوتهگزارش یک مورد جالب لخته وخودآگاهی و هوشیاريعید نوروز مبارکاگر نعمت فراموشی نبود بسچگونه آن شکری که می خوریمبرخی سيناپسها طی تکامل و آیا مغز تا بزرگسالی توسعدانشمندان روشی برای تبدیابزارهای پیشرفته ارتباط چرا حجم مغز گونه انسان درتمدن بشری و مغز اخلاقیدرمان ژنتیکی برای نوآوریقدم زدن و حرکت دید را تغیارتقا و تکامل سنت آفرینش