رژیم های غذایی و نقش مهم آن در تحولات تکاملی موجودات زنده

آنچه وارد بدن میشود، مانند موتوری است که وجود ما را به حرکت در می آورد و ساختمان بدن ما را ایجاد میکند. آب، به عنوان عنصری اساسی در رژیم غذایی، کاملا مشخص است و تنوع خاصی در آب نیست ولی غذاهایی- که خورده میشود- تنوع بسیار زیادی دارد؛ به خصوص از زمانی- که آتش در اختیار انسان قرار گرفت و توانست سفت ترین گوشت ها را با آتش نرم کند- این تنوع غذایی بیشتر هم شد.
شاید روزگاری رژیم غذایی پیشینیان انسان، محدود به گیاهان و هسته های مغذی میوه ها و درختان جنگل بود ولی قدرت انسان در پرورش دلخواه گیاهان با کشاورزی و توانایی در رام کردن حیوانات و گله داری حیوانات مرغوب برای خوردن، این امکانات را بسیار بیشتر کرد.

در این میان، قدرت انسان در شکار حیوانات دریایی، نیازمند مهارت خاص و هوش زیادی است که بتواند راه پیش انسان را برای رسیدن به آب به عنوان محیط زیستی متفاوت، هموار کند و این حداقل هوش، لازم بود تا غذای دریایی وارد منوی شام و نهار پیش انسان ها شود.

شکی نیست ورود امگا سه و ید غذاهای دریایی، نقش بسیار مهمی را در پیشبرد تکامل مغز پیش انسان، طی چند صد هزار سال اخیر داشته است. اسیدهای چرب امگا سه در ساختار غشای سلول های عصبی جای دارد و برای بقای بیشتر این سلول ها، کیفیت این اسیدهای چرب، بسیار مهم است و عنصر ید با ورود و ساخت هورمون های تیرویید نقش مهمی را در بهبود متابولیسم سلول ها داشته است.

غده تیروئید در بی مهرگان وجود ندارد ولی برخی بیمهرگان، می توانند از عنصر تیروئید استفاده کنند و چیزی شبیه هرومون های تیروئید بسازند. با افزایش نیاز به هورمون تیروئید، این سلول ها در کنار هم قرار گرفتند و غده تیروئید را درست کردند.
نقش هورمون تیروئید بر سلول های مغزی را می توانیم در بیماری های تیروئید در دوره جنینی یا نوزادی یعنی در مرحله ای- که این هورمون، برای رشد و تکثیر سلول های مغزی بسیار حساس است- ببینیم. در دوره جنینی نوزادی اگر هورمون های تیروئید، کم باشد باعث بیماری کرتینیسم و عقب ماندگی شدید ذهنی می شود.

رشد از دوره جنینی، نوزادی تا بلوغ و بعدا پیری، جلوه ای از سیر حرکت تکامل در موجودات زنده است و میتواند جلوه ای کوتاه و مختصر از سیر تکامل در کل کیهان ما باشد. به همین ترتیب میتوان انتظار داشت- همانطور که عنصر ید نقش مهمی در بزرگ و پیشرفته کردن مغز از دوره جنینی تا بلوغ دارد- نقش مهمی را در فرایند تکامل، طی چند میلیون سال اخیر داشته باشد.

مطالعات تکاملی، و پیدایش هورمون تیروئید در مهره داران- که از نظر تکاملی پیشرفته تر از بی مهرگان هستند- می تواند تاییدی بر این مطلب باشد. بی مهرگان هرچند غده تیروئید ندارند می توانند برای مقاصد تکاملی، از ید، هورمون تیروئید یا هورمون هایی شبیه هورمون تیروئید تولید کنند.

نقش ید به عنوان عنصری آنتی اکسیدان برای حیات موجودات تک سلولی مهم است. با افزایش نیاز به این عنصر، ترکیب آن در هورمون های تیروئید، نقش آن را به عنوان تحریک و تنظیم کننده بازسازی دی ان ای میتوکندری و تنظیم ژن های آن، موثرتر میکند. (میتوکندری مرکز تنفس سلولی است و اهمیت آن، مانند اهمیت ریه برای موجود چند سلولی است.)
(قطعا هدف نهایی تکامل، رسیدن به ابزار برتر هوشمندی است و برای رسیدن به آن از چند فرایند استفاده میشود؛ ازجمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- فراهم آوردن جهش ژنتیکی به سمت پیشرفت و بهبود.
- راست قامتی
- ارتباط زبانی
- فراهم آوری غذای مناسب برای گونه(از قبیل ماهی ها که دارای ید و امگا سه هستند) که برای مغز، مفید بوده و جهش های بهبود مغز را بسیار ثمر بخش تر میکند. به این ترتیب این ویژگی به شکلی از مزیت، تبدیل میشود که آن را شایسته برگزیده شدن توسط انتخاب طبیعی و انتقال از طریق نسل ها می گرداند.)(احمد الحسن- توهم بی خدایی- ص227)
ولی چه زمانی انتخاب طبیعی، این رژیم غذایی را با وجود سختی های آن در صید ماهیان، برای انسان برگزید؟
تاریخ ورود ماهی به عنوان منبع بزرگ اسیدهای چرب مفید و امگا سه، چه زمانی بود؟

نئاندرتال ها ضیافت های بزرگی از غذای دریایی، پرندگان دریایی و شاید دلفین داشته اند!
دانشمندان می گویند کشفیات جدید، در مناطق ساحلی غاری در پرتغال باعث چالشی با تصاویر قبلی نئاندرتال ها به عنوان حیوانات گوشت خوار شده است.
نئاندرتال ها به عنوان گوشت خوارهایی- که از پستانداران استفاده می کردند و دنده های غضروفی پشمی را می خوردند- مشخص می شوند ولی یک تحلیل از منطقه ساحلی در غاری در پرتغال، پیشنهاد میدهد ماهی و حلزون، جایگاه ویژه ای را در ذائفه پالئولیتیک آنها داشته است.

فیلیپ رودریگز باستان شناس دانشگاه لیسبون- که مقاله او اخیرا در مجله ساینس پذیرفته شده است- میگوید ما همه این تصور را از نئاندرتال های اولیه داشته ایم که مقدار زیادی گوشت می خوردند. ولی حالا این تصور را داریم که مانند هموساپینس، غذاهای دریایی می خوردند.

باستان شناسان مدارکی یافته اند که نئاندرتال ها از صدف داران، تغذیه میکردند ولی این تصور- که مقادیر زیادی ماهی مصرف کنند- وجود نداشت. برخی دانشمندان ادعا می کنند نئاندرتال ها برای خلاف هموساپینس های هم دوره خود در آفریقا توانایی ای برای ماهی گیری نداشتند و ممکن است از مصرف گوشت ماهی- که برای تکامل مغز لازم است- محروم بوده باشند.

ولی در عمق غار دی فیگوره براوا که نئاندرتال ها در حدود 100 هزار سال قبل، زندگی می کردند، دکتر رودریگز و همکاران او بیش از 560 استخوان ماهی و باقی مانده های صدف، حلزون، خرچنگ و مرغان دریایی و حتی دلفین کشف کردند و این یعنی نئاندرتال ها در منوی شام خودشان لیست بلندی از غذاهای دریایی داشتند!!

و پژوهشگران می گویند این نشان می دهد رفتار گونه های باستانی قابل مقایسه با رفتار انسان جدید است.

پیتر- رولی- کونوی باستان شناس ازدانشگاه دورهام می گوید: آنها در این پژوهش جدید نشان می دهند که نئاندرتال ها مقدار زیادی غذای دریایی مصرف می کردند.
وقتی نئاندرتال ها فیگوره براوا را اشغال می کردند در مسافتی نزدیک به یک مایل از آب بود و این منطقه 20 کیلومتری لیسبون است. دکتررودریگز و تیم او، غار را از سال 2010 تا 2013 کاوش کردند آنها از یک ورودی وارد یک اتاق و از آنجا از دروازه ای کوچکتر وارد اتاقی کوچکتر می شدند. او برای وارد شدن در برخی از این حفره ها لازم بود، مانند کرم بخزد. او می گوید: من هر روز در وضعیت کشنده ای قرار می گرفتم. در این وضعیت اصلا نمیشد دست ها و پاها را دراز کرد.

در محل کار ژائو زیلهاوو یک باستان شناس از دانشگاه بارسلونا دیواره غار را سایید و از آن، نمونه برداری کرد. آنها گاهی با پژوهشگر سومی برخورد می کردند ولی هرگز با چهارمی تماسی نداشتند زیرا محل بسیار تنگ بود. نمونه های برداشته شده از دیواره، مربوط به 86 تا 106 هزار سال قبل بود. دکتر زیلهاوو یافته های غیر معمولی داشت. او می گوید ناگهان طی بررسی شگفت زده شدم قسمتهایی مانند مهره ماهی را کشف کردم. وقتی بیرون آمدم پرسیدم آیا این مهره پستاندار است؟! سونیا گابریل از موسسه فرهنگ پرتغال و باستان شناس حیوانات به او می گوید نه این مهره ماهی است!!

آنها بعدا دندانهای کوسه را پیدا کردند که به گونه های مختلفی از کوسه ها تعلق داشت و این نشان میدهد که نئاندرتال ها بوفه مفصلی از غذاهای دریایی داشتند. نمونه برداشته شده دارای استخوانهایی از انواع مارماهی و خورشید ماهی بود. این اجزا دارای پنجه های شکسته مربوط به خرچنگ های قهوه ای و خرچنگ های خفاشی و حتی مرغان دریایی بود. آنها گفتند این زندگی آبی و دریایی ممکن است نیمی از رژیم غذایی نئاندرتال ها را تشکیل دهد. ولی آنها مطمئن نیستند دیگر چه چیزهایی از دریا گرفته میشده است.

به علاوه آنها مقدار زیادی از ذغال سنگ های قدیمی را پیدا کردند که از چمن و گیاهان باقی میماند و این نشان می دهد که مقدار زیادی از رژیم غذایی نئاندرتال ها را گیاهان و علف ها تشکیل می دادند. این یافته ها در غار پرتغال به تردیدها در مورد پختگی شناختی نئاندرتال ها و اینکه چگونه گونه های مختلف، از پیش انسانهای نخستین منشا گرفته اند می افزاید.

دکتر زیلهاوو امیدوار بود که یافته های او تصویر معروف نئاندرتال را به عنوان گوشت خواری- که ماموت می خورد- تغییر دهد.

نئاندرتال حقیقی شبیه آن چیزی است که ما توانستیم در فیگوره پیدا کنیم آنها با مردمی که آن زمان یعنی یکصد هزار سال قبل در جنوب آفریقا یا 7000 هزار سال قبل در کنار رود های پرتغال زندگی می کردند تفاوتی نداشتند!!

آیا امکان بازسازی اندامهنقش رژیم غذایی در رشد و ااز تکینگی تا مغز از مغز تژنهای هوش ، کدامندتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری قلب در بیماری ویرآزمون ذهنی گربه شرودینگرنورون هاي مصنوعی می تواناصول سلامت کمرتاثیر درجه حرارت بر عملکروح رهاییقارچ بی مغز در خدمت موجودانسان قدیم در شبه جزیره عنگاه انسان محدود به ادرابیوگرافیتاثیر رژیم گیاه خواری بر راه های جدید برای قضاوت رمواد کوانتومی جدید، ممکنایا ابزار هوشمندی یا مغز چراروياها را به یاد نمی آتغییر عمودی سر انسان از پزبان و بیان، در سایه پیشرکمردرد با پوشیدن کفش منامحل درک احساسات روحانیابزار بقای موجود زنده از هوش مصنوعی الفاگوبرخی بیماری های خاص که بدحوادث روزگار از جمله ویرسودمندی موجودات ابزی بر کاربرد روباتهای ريزنانومشکلات بین دو همسر و برخیاجزایی ناشناخته در شکل گهوش عاطفی بیشتر در زنانتقلید مرحله ای نسبتا پیشخواب عامل دسته بندی و حفطسرگیجه از شایعترین اختلاگامی در درمان بیماریهای مغز انسان برای شادمانی طارتباط هوش ساختار مغز و ژو هر کس تقوای خدا پیشه کنتوازن مهمتر از فعالیت زیدی متیل فومارات(زادیوا)(شش مرحله تکامل چشمپیشینیان انسان از هفت مینقش قهوه در سلامتیاز انفجار بزرگ تا انفجار ورزش هوازی مرتب خیلی به قتاثیر مشاهده بر واقعیت بدر محل کار ارزش خودت را بعید نوروز مبارکآیا انسان با مغز بزرگش اخنقش زبان در سلطه و قدرت ااز تکینگی تا مغز از مغز تکلرال هیدرات برای خوابانتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری مغز در بیماری کویفلج بل، فلجی ترسناک که آنإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَنورون های ردیاب حافظهاضطراب و ترستاثیر درجه حرارت بر عملکروزه داری و بیمار ی ام اس قبل از انفجار بزرگانسان جدید از چه زمانی پانگاهی بر قدرت بینایی درابیوگرافیتاثیر رژیم گیاه خواری بر راه های جدید برای قضاوت رموجود بی مغزی که می تواندایا بیماری ام اس (مولتیپچراروياها را به یاد نمی آبحثی درباره هوش و تفاوتهتغییرات منطقه بویایی مغززبان و تکلم برخی بیماریهکنفرانس تشنج هتل کوثر اصمحل درک احساسات روحانی دابزار بقای موجود زنده از هوش مصنوعی از عروسک تا کبرخی توجهات در ببمار پارحافظه و اطلاعات در کجاست سیاهچاله و تکینگی ابتدایکاربرد روباتهای ريز، در مشکلات روانپزشکی پس از ساحساس گذر سریعتر زمانهوش عاطفی در زنان بیشتر اتلقین اطلاعات و حافظهخودآگاهی و هوشیاريسردرد میگرن در کودکانگاهی لازم است برای فهم و مغز انسان رو به کوچک تر شارتباط انسانی، محدود به وقت نهيب هاي غير علمي گذشتوسعه هوش مصنوعی قادر اسدژا وو یا اشنا پنداریششمین کنگره بین المللی سپیشرفتی مستقل از ابزار هنقش مهاجرت در توسعه نسل ااز تلسکوپ گالیله تا تلسکورزش هوازی ، بهترین تمریتاثیر نگاه ناظر هوشیار بدر چه مرحله ای از خواب ، رعامل کلیدی در کنترل کارآآیا احتمال دارد رویا از آنقش زبان در سلطه و قدرت ااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری مغز در بیماران مبفلج خوابافراد آغاز حرکت خودشان رنوروپلاستیسیتی چیستاطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر درجه حرارت بر عملکروش مقابله مغز با محدودیقدم زدن و حرکت دید را تغیانسان عامل توقف رشد مغزنگاهی بر توانایی اجزاي ببیان ژن های اسکیزوفرنی دتاثیر رژیم گیاه خواری بر موجودات مقهور ژنها هستندایا بدون زبان میتوانیم تنزاع بین جهل و علم رو به پبحثی درباره هوش و تفاوتهتغییرات تکاملی سر انسان زبان و شناخت حقیقت قسمت چکنگره بین المللی سردرد دمحدودیت های حافظه و حافظابزار بقای موجود زنده از هوش مصنوعی از عروسک تا کبرخی روش های تربیتی کودکحافظه و اطلاعات در کجاست سیاره ابلهانکجای مغز مسئول پردازش تجمشکلات روانپزشکی در عقب اخلاق و علوم اعصابهوش عاطفی در زنان بیشتر اتلاش هایی در بیماران قطع خودآگاهی و هوشیاريسردرد و علتهای آنگاهی مغز بزرگ چالش استمغز انسان رو به کوچکتر شدارتباط شگفت مغز انسان و فوقتی فهمیدی خطا کردی برگتوسعه برخی شغل ها با هوش دژاوو یا آشناپنداریصرع و درمان های آنپاسخ گیاهان در زمان خوردنقش محیط زندگی و مهاجرت داز تلسکوپ گالیله تا تلسکورزش و میگرنتاثیر نگاه انسان بر رفتادر هم تنیدگی کوانتومی و پعادت کردن به نعمتعارضه جدید ویروس کرونا سآیا احتمال دارد رویا از آنقش سجده بر عملکرد مغزاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری مغزی در سندرم کووفلج خواب چیستافزایش قدرت ادراکات و حسنوشیدن چای برای مغز مفید اطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر درجه حرارت بر عملکروش های صرفه جویی در ایجاقدرت انسان در نگاه به ابعانعطاف پذیری مکانیسمی علناتوانی از درمان برخی ویبیست تمرین ساده برای جلوتاثیر رژیم گیاهخواری بر راه پیروزی در زندگی چیستمیهمانهای ناخوانده عامل ایا تکامل هدفمند استنزاع بین علم و نادانی رو بحثی درباره هوش و تفاوتهثبت امواج الکتریکی در عصزبان و شناخت حقیقت قسمت اکنگره بین المللی سردرد دمخچه فراتر از حفظ تعادلابزار بقای موجود زنده از هوش مصنوعی از عروسک تا کبرخی سلولهای عصبی در تلاحافظه و اطلاعات در کجاستسیاره ابلهانکرونا چه بر سر مغز می آورمشاهده آینده از روی مشاهاخلاق پایه تکامل و فرهنگهوشیاری کوانتومیتلاشی برای درمان قطع نخاخانواده پایدارسردرد تنشنگذر زمان کاملا وابسته به مغز ایندگان چگونه استارتباط شگفت انگیز مغز انویتامین E برای فعالیت صحتوصیه های غیر دارویی در سدانشمندان ژنی از مغز انسضررهای مصرف شکر و قند بر پختگی پس از چهل سالگي به نقش نظام غذایی در تکامل ماز تکنیکی تا مغز از مغز تورزش بهترین درمان بیش فعتاثیر نگاه انسان بر رفتادرمان های بیماری آلزایمرعدم توقف تکامل در یک انداآیا برای تولید مثل همیشه نقش غذاها و موجودات دريااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرگیری اعصاب به علت میتوفیلمی بسیار جالب از تغییافزایش مرگ و میر سندرم کونوعی سکته مغزی ، وحشتناک بلندی در ذهن ما درک بلندیتاثیر درجه حرارت بر عملکروش هایی ساده برای کاهش الوب فرونتال یا پیشانی مغاولین هیبرید بین انسان وناتوانی در شناسایی چهره بیشتر کمردردها نیازی به تاثیر عصاره تغلیظ شده گیراست دستی و چپ دستیمیگرن سردردی ژنتیکی که بایرادهای موجود در خلقت بنزاع بین علم و جهل رو به پبحثی درباره هوش و تفاوتهجمجمه انسان های اولیهزبان و شناخت حقیقت قسمت دکندر در بیماریهای التهابمخچه ، فراتر از حفظ تعادلابزار بقای موجود زنده از هوش مصنوعی از عروسک تا کبرخی سيناپسها طی تکامل و حس چشایی و بویاییسیر آفرینش از روح تا مغز کشف مکانیسم عصبی خوانش پمعنی روزهاختلال در شناسایی حروف و هوش، ژنتیکی است یا محیطیتلاشی تازه برای گشودن معخارق العاده و استثنایی بسردرد سکه ایگربه شرودینگر و تاثیر مشمغز ابزار برتر بقاارتباط شگفت انگیز مغز انویتامین E در چه مواد غذایتوصیه هایی در مصرف ماهیدانشمندان روش هاي جدیدی ضررهای شکر بر سلامت مغزپرورش مغز مینیاتوری انسانقش هورمون های تیروئید داز تکینگی تا مغز از مغز تورزش در کمر دردتاثیر ویتامین دی بر بیمادرمان های جدید میگرنعسل طبیعی موثر در کنترل بآیا بزرگ شدن مغز فقط در دنقش غذاها و موجودات دريااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وذهن چند جانبه نیازمند نگفیزیکدانان ماشینی برای تافسردگی و اضطراب در بیماچیزی خارج از مغزهای ما نیبه زودی شبکه مغزی به جای تاثیر درجه حرارت بر عملکروش صحبت کردن در حال تکاملبخند بزن شاید صبح فردا زاولین مورد پیوند سر در اننخاع ما تا پایین ستون فقربا هوش مصنوعی خودکار روبتاریخ همه چیز را ثبت کردهرشته نوروایمونولوژی و نقمیگرن شدید قابل درمان اساگر نعمت فراموشی نبود بسنظام مثبت زندگیبحثی درباره هوش و تفاوتهجنسیت و تفاوت های بیناییزبان و شناخت حقیقت قسمت سکوچک شدن مغز از نئاندرتامخچه ابزاري که وظیفه آن فابزارهای بقای موجود زندهوش مصنوعی از عروسک تا کبررسي علل احتمالي تغيير حس و ادراک (قسمت اول )سیستم تعادلی بدنکشف مکانیسمی پیچیده در بمغز فکر میکند مرگ برای دیاختلالات مخچههیچگاه از فشار و شکست نترتلاشی جدید در درمان ام اسخدا موجود استسرعت فکر کردن چگونه استگزیده ای از وبینار یا کنفمغز از بسیاری حقایق می گرارتباط غیرکلامی بین انساویتامین دی گنجینه ای بزرتوضیحی ساده در مورد هوش مدانشمندان روشی برای تبدیطوفان فقر و گرسنگی و بی سآلودگی هوا و ویروس کرونانقش هورمون زنانه استروژناز تکینگی تا مغز و از مغز وزوز گوشتاثیر ویروس کرونا بر مغز درمان های جدید در بیماری درمان های رایج ام اسعصب حقوق نورولووآیا تکامل و تغییرات ژنتینقش غذاها و موجودات دريااز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد ورقیبی قدرتمند در برابر مفرگشت و تکامل تصادفی محض الکتروتاکسی(گرایش و حرکچگونه مغز پیش انسان یا همبوزون هیگز چیستتاثیر درجه حرارت بر عملکروشهای نو در درمان دیسک بلرزش ناشی از اسیب به عصباولین تصویر در تاریخ از سنخستین تصویر از سیاهچالهبار سنین ابزار هوشمندی اتبدیل تراکت صوتی مصنوعی رشد مغز علت تمایل انسان بمیدان مغناطيسي زمین بشر اگر نعمت فراموشی نبود بسنظریه تکامل در درمان بیمبحثی درباره احساسات متفاجنسیت و تفاوت های بیناییزبان، وسیله شناسایی محیطکووید نوزده و خطر بیماریمدارک ژنتیکی چگونه انسانابزارهای پیشرفته ارتباط هوش مصنوعی از عروسک تا کمبررسی و اپروچ جدید بر بیمحس و ادراک (قسمت دوم )سیستم دفاعی بدن علیه مغز کشف ارتباط جدیدی از ارتبمغز ما کوچکتر از نیم نقطهاختلالات حرکتی در انسانهاوکينگ پیش از مرگش رسالتمایل زیاد به خوردن بستنخطا در محاسبات چیزی کاملشلیک فراموشیگزارش یک مورد جالب لخته ومغز به تنهایی برای فرهنگ ارتروز یا خوردگی و التهاواکنش های ناخودآگاه و تقتکنولوژی جدید که سلول‌هداروهای مصرفی در ام اسطی یکصد هزار سال اخیر هرچآلزایمرنقش ژنتیک در درمان اختلااز تکینگی تا مغز از مغز تیک پیشنهاد خوب برای آسان تاثیر ژنها بر اختلالات خدرمان های علامتی در ام اسعضلانی که طی سخن گفتن چقدآیا جهش های ژنتیکی، ویرونقشه مغزی هر فرد منحصر بهاز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد ورموزی از نخستین تمدن بشرفراموش کارها باهوش تر هسالتهاب شریان تمپورالچگونه هموساپينس بر زمین بیماری های مغز و اعصاب و تاثیر درجه حرارت بر عملکروشهای شناسایی قدرت شنوالزوم سازگاری قانون مجازااولین سلول مصنوعینرمش های مفید در سرگیجهبارداری بدون رحمتبدیل سلولهای محافط به سزمین زیر خلیج فارس تمدنی مکانیزمهای دفاعی در براباگر تلاش انسان امروز براهفت چیز که عملکرد مغز تو بحثی درباره احساساتی غیرجهش های ژنتیکی مفید در ساسفر نامه سفر به بم و جنوب کودک ایرانی که هوش او از مروری بر تشنج و درمان هایابزارهای بقا از نخستین ههوش مصنوعی از عروسک تا کمبررسی سیستم تعادلی بدن احس و ادراک قسمت چهارمسکته مغزیکشف جمجمه ای درکوه ایرهومغز مادران و کودکان در زماختلالات صحبت کردن در انهاوکينگ پیش از مرگش رسالتمدن قدیمی ای در جنوب ایرخطا در محاسبات چیزی کاملشنا در ابهای گرم جنوب نیگشایش دروازه جدیدی از طرمغز برای فراموشی بیشتر کارزش حقیقی زبان قسمت اولواکسن کرونا از حقیقت تاتتکامل مداومداروهای ضد بیماری ام اس وظهور امواج مغزی در مغز مصآیا ممکن است موش کور بی منقش آتش در رسیدن انسان بهاز تکینگی تا مغز از مغز تیکی از علل محدودیت مغز امتاثیر کلام در آیات کلام بدرمان ژنتیکی برای نوآوریمقالاتآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجنقص در تشخیص هیجانات عاماز تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر گیاه خواری بر رشد ورمز و رازهای ارتباط غیر کفراموشی همیشه هم بد نیستامیوتروفیک لترال اسکلروچگونه آن شکری که می خوریمبیماری گیلن باره و بیمارتاثیر درجه حرارت بر عملکروشی برای بهبود هوش عاطفلزوم سازگاری قانون مجازااوکرلیزوماب داروی جدید شنرمشهای مهم برای تقویت عبازگشت از آثار به سوی خداتری فلوپرازینزندگی هوشمند در خارج از زما انسانها چه اندازه نزدابزار هوش در حال ارتقا ازهفت سین یادگاری از میراث بخش دیگری در وجود انسان هجهش های ژنتیکی غیر تصادفسفرنامه سفر به بم و جنوب کودکان میتوانند ناقل بی مرکز هوشیاری، روح یا بدن ابزارهای بقا ازنخستین همهوش مصنوعی در کامپیوترهابررسی علل کمر درد در میانحس و ادراک قسمت پنجمسانسور از روی قصد بسیاری گنجینه ای به نام ویتامین مغز چون ابزار هوش است دلیادامه بحث تکامل چشمهدف یکسان، در مسیرهای متتمدن بشری و مغز اخلاقیخطرات هوش مصنوعیشناخت و معرفت، و نقش آن دپمبرولیزوماب در بیماری چمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟ارزش حقیقی زبان قسمت دومواکسن کرونا ساخته شده توتکامل چشمداروی فامپیریدین یا نورلعلم به ما کمک میکند تا موآیا ما تنها موجودات زنده نقش انتخاب از طرف محیط، ناز تکینگی تا مغز از مغز تیافته های نوین علوم پرده تاثیر کپسول نوروهرب بر ندرمان جدید میگرن با انتی تاثیر ویتامین دی بر بیماآیا خداباوری محصول تکاملنقطه بی بازگشتاز تکینگی تا مغز، از مغز تاثیر گیاهخواری بر رشد و رویا و خبر از آیندهفرایند تکامل و دشواری هاامید درمان کرونا با همانچگونه انتظارات بر ادراک بیماری ای شبیه آلزایمر و تاثیر درجه حرارت بر عملکروشی جدید در درمان قطع نخممانتین یا آلزیکسا یا ابايندگان چگونه خواهند دیدچرا مغزهای ما ارتقا یافت بازسازي مغز و نخاع چالشی تری فلوپرازینزونا به وسیله ویروس ابله ما انسانها چه اندازه نزدابزار بقای موجود زنده از همیشه اطمینان تو بر خدا ببرنامه و ساختار پیچیده مجهشهای مفید و ذکاوتی که دسفرنامه سفر به بم و جنوب کودکان خود را مشابه خود تمرکز حافظه کجاستابزارهای بقای از نخستین هوش مصنوعی در خدمت خلق وحبزرگ شدن مغز محدود به دورحس و ادراک قسمت سومسانسور بر بسیاری از حقایگویید نوزده و ایمنی ساکتمغز چگونه صداها را فیلتر اداراوون تنها داروی تاییهدف از تکامل مغزتمساح حد واسط میان مغز کودفاع در برابر تغییر ساختشناسایی سلول های ایمنی اپنج اکتشاف شگفت آور در مومغز بزرگ چالش است یا منفعارزش حقیقی زبان قسمت سومواکسن دیگر کرونا ساخته شتکامل ابزار هوش ، راه پر داروی تشنجی دربارداریعلایم کمبود ویتامین E را آیا مغز تا بزرگسالی توسعنقش اتصالات بین سلولهای از تکینگی تا مغز از مغز تیادگیری مهارت های جدید دتاثیر کپسول نوروهرب بر تتاثیر کپسول نوروهرب بر سدرمانهای بیماری پارکینسصفحه اصلیآیا دلفین ها می تواند از چند جهانیازدواج های بین گونه ای، رتاثیر انتخاب از طرف محیط رویا بخشی حقیقی از زندگی فرایند حذف برخی اجزای مغامگا سه عامل مهم سلامتچگونه باغبانی باعث کاهش بیماری ای شبیه ام اس مولتتاثیر درجه حرارت بر عملکروشی جدید در درمان سکته ممنابع انرژي پاک سرچشمه حايا اراده آزاد توهم است یچرا پس از بیدار شدن از خوبحتی علمی درباره تمایل بتسلیم شدن از نورون شروع مزیباترین چیز در افزایش سما با کمک مغز خود مختاريمابزار بقای موجود زنده از همیشه عسل با موم بخوریمبرین نت به جای اینترنتجهشهای مفید و ذکاوتی که دسفرنامه سفر به بم و جنوب کوری گذرای ناشی از موبایمرکز خنده در کجای مغز استابزارهای دفاعی و بقای موهوش مصنوعی در خدمت خلق وحبزرگ شدن تقریبا ناگهانی حساسیت روانی متفاوتساخت شبکه عصبی با الفبایگوشه بیماری اتوزومال رسسمغز ناتوان از توجیه پیداادغام میان گونه های مختلهدف از خلقت رسیدن به ابزاتنفس هوازی و میتوکندریدقیق ترین تصاویر از مغز اشواهدی از دنیسوان(شبه نئپوست ساعتی مستقل از مغز دمغز بزرگ چالشهای پیش روارزش خود را چگونه میشناسواکسن دیگری ضد کرونا از دتکامل زبانداروی جدید s3 در درمان ام علایم کمبود ویتامین E را آیا همه جنایت ها نتیجه بینقش حفاظتی مولکول جدید داز تکینگی تا مغز از مغز تیادآوری خواب و رویاتاثیر کپسول نوروهرب بر سدرک فرد دیگر و رفتارهای اسوالات پزشکیآیا دست مصنوعی به زودی قاچندین ماده غذایی که مانناستفاده از هوش مصنوعی در تاثیر احتمالی عصاره تغلیرویا تخیل یا واقعیتفرد حساس از نظر عاطفی و بامروز دانش ژنتیک هیچ ابهچگونه تکامل مغزهای کنونیبیماری بیش فعالیتاثیر درجه حرارت بر عملکريتوکسيمب در درمان ام اسمنبع خواب و رویاايا اراده آزاد توهم است یچرا بیماری های تخریبی مغبحث درباره پیدایش و منشاتشنج چیستزیرفون داروی ضد ام اسما تحت کنترل ژنها هستیم یابزار بقای موجود زنده از هوموارکتوس ها ممکن است دبرای پیش بینی آینده مغز دجاذبه و نقش آن در شکلگیریسفرنامه سفر به بم و جنوب کی غایب شدی تا نیازمند دلمرگ انتقال است یا نابود شاثر مضر مصرف طولانی مدت رهوش مصنوعی درمانگر کامپیبسیاری از بیماری های جدیخلاصه ای از مطالب همایش مساخت شبکه عصبی مصنوعی با گوشت خواری یا گیاه خواریمغز و سیر تکامل ان دلیلی ادغام دو حیطه علوم مغز و هزینه ای که برای اندیشیدتنفس هوازی و میتوکندریدلایلی که نشان میدهد ما بشاهکار قرنپیموزایدمغز بزرگ و فعال یا مغز کواز نشانه ها و آثار درک شدواکسن سرطانتکامل ساختار رگهای مغزی داروی جدید ضد میگرنعلت خواب آلودگی بعد از خوآیا هوش ارثی دریافتی از پنقش حیاتی تلومر دی ان آ داز تکینگی تا مغز از مغز تژن هوش و ساختارهای حیاتی ژن یا نقشه توسعه مغز و نقتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک و احساسپیامهای کاربرانآیا رژیم غذایی گیاهی سلاچه زیاد است بر من که در ایاستیفن هاوکینگ در مورد هتاثیر ترکیبات استاتین (سرویاها از مغز است یا ناخوقیچی ژنتیکیانفجار و توقف تکاملی نشاچگونه جمعیت های بزرگ شکل بیماری تی تی پیتاثیر درجه حرارت بر عملکریواستیگمینمنحنی که ارتباط بین معرفای آنکه نامش درمان و یادشچرا حیوانات سخن نمی گوینبحثی در مورد نقش ویتامينتشنج و حرکات شبه تشنجی قازبان مشترک ژنتیکی موجوداماه رجبابزار بقای موجود زنده از هوش مصنوعی می تواند بر احبرخی نکات از گاید لاین پرحقیقت قربانی نزاع بین بی سفری به آغاز کیهانکیست کلوئید بطن سوممراحل ارتقای پله پله کیهاثرات فشار روحی شدیدهوش مصنوعی درخدمت خلق وحبعد از کروناخونریزی مغز در سندرم کووساختار شبکه های مغزی ثابگیلگمش باستانی کیستمغز آیندگان چگونه است ؟ارتقا و تکامل سنت آفرینش هزینه سنگین انسان در ازاتو دی ان ای خاص ميتوکندريدندان ها را مسواک بزنید تشبیه سازی میلیون ها جهان پیچیدگی های مغزی در درک زمغز حریص برای خون، کلید تاز نظر علم اعصاب یا نرووسواکسنی با تاثیر دوگانه اتکامل شناخت انسان با کشفداروی ضد تشنج با قابليت تعوامل موثر در پیدایش زباآیا هوش سریعی که بدون احسنقش خرچنگ های نعل اسبی دراز تکینگی تا مغز از مغز تاز تکینگی تا مغز از مغز تژنها نقشه ایجاد ابزار هوتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک احساسات و تفکرات دیگسایتهای دیگرآیا رژیم غذایی گیاهی سلاچهار میلیارد سال تکامل باستیفن هاوکینگ در تفسیر تاثیر دپاکین بر بیماری مرویاهای پر رمز و حیرتی درقانون مندی نقشه ژنتیکی مانواع سکته های مغزیچگونه جمعیت های بزرگ شکل بیماری ضعف عضلات نزدیک بتاثیر درجه حرارت بر عملکریسدیپلام تنها داروی تایمنشأ اطلاعات و آموخته ها ایندرالچرا حجم مغز گونه انسان دربحثی جالب درباره محدودیتتشنج عدم توازن بین نورون زبان چهار حرفی حیات زمینماپروتیلینابزار بقای موجود زنده از هوش مصنوعی و کشف زبان هایبرخی اثرات مضر ویتامین دحقیقت خواب و رویاسلولهای بنیادی مصنوعی درکاهش التهاب ناشی از بیمامزایای شکلات تلخ برای سلاثرات مفید قهوههوش مصنوعی ساخته هوش طبیتفاوت مغز انسان و میمون هخواندن ، یکی از شستشو دهنسازگاری با محیط بین اجزاگیاه خواری و گوشت خوار کدمغز انسان ایا طبیعتا تماارتوکين تراپی روشی جديد هزاران سال چشم های بینا وتولید سلولهای جنسی از سلدو ویژگی انتزاع و قدرت تجشبیه سازی سیستم های کوانپیوند مغز و سر و چالشهای مغز زنان جوانتر از مغز مراز نظر علم اعصاب اراده آزواسطه ها د رمسیر ایجاد مغتئوری تکامل امروز در درمداروی ضد تشنج با قابليت تعوامل ایجاد لغت انسانی و آیا هشیاری کوانتومی وجودنقش داروهاي مختلف معروف از تکینگی تا مغز از مغز تژنها ، مغز و ارادهتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک تصویر و زبان های مخلتآیا راهی برای رفع کم آبی چهار ساعت پس از کشتار خوکاستخوان های کشف شده، ممکتاثیر داروهای ضد التهاب رویای شفافقانون جنگلانگشت نگاری مغز نشان میدچگونه حافظه را قویتر کنیبیماریهای تحلیل عضلانی اتاثیر درجه حرارت بر عملکرژیم های غذایی و نقش مهم مهندسی ژنتیک در حال تلاش ایا کوچک شدن مغزانسان الچرا خشونت و تعصببحثی در مورد نقش کلسیم و تغییر الگوی رشد مغزی با ززبان و کلمه حتی برای کسانمبانی ذهنی سیاه و سفیدابزار بقای موجود زنده از هوش مصنوعی گوگل به کمک تشبرخی اختلالات عصبی مثانهحقیقت راستین انسان علم بسلسله مباحث هوش مصنوعیکاهش دوپامین عامل بیماریمسیر دشوار تکامل و ارتقااثرات مضر ماری جواناهوش احساسیتفاوت های بین زن و مرد فقخواب سالم عامل سلامتیسخن پاک و ثابتگالکانزوماب، دارویی جدیمغز انسان برای ایجاد تمدارتباط میکروب روده و پارهستي مادي ای که ما کوچکترتومورها و التهاب مغزی عادو برابر شدن خطر مرگ و میشباهت زیاد بین سلول هاي عپیوند سر آیا ممکن استمغزهای کوچک بی احساساز نظر علم اعصاب اراده آزوبینار اساتید نورولوژی دتئوری تکامل در پیشگیری و داستانها و مفاهیمی اشتباعواملی که برای ظهور لغت اآیا واکنش های یاد گرفته ونقش روزه داری در سالم و جاز تکینگی تا مغز از مغز تژنهای مشترک بین انسان و وتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک عمیق در حیواناتآیاما مقهور قوانین فیزیکنوار مغزی روشی مهم در تشخاستروژن مانند سپر زنان دتاثیر داروی ضد تشنج سدیم روبات های ریز در درمان بیقانونمندی و محدودیت عالماندوهگین نباش اگر درب یا نگاه محدود و تک جانبه، مشبیهوش کردن در جراحی و بیمتاثیر رو ح و روان بر جسمرژیم غذایی حاوی تخم مرغ ومولتیپل اسکلروز در زنان ایا این جمله درست است کسیچرا در مغز انسان، فرورفتبحثی در مورد عملکرد لوب فتغییر زودتر اتصالات مغزیزبان و بیان نتیجه ساختماکمردرد و علل آنمجموعه های پر سلولی بدن مابزار بقای موجود زنده از هوش مصنوعی گوگل به کمک تشبرخی بیماری ها که در آن بحمله ویروس کرونا به مغزسم زنبور ، کلیدی برای وارکایروپاکتیک چیستمشکلات نخاعیاجزای پر سلولی بدن انسان هوش احساسیتفاوتهای جنسیتی راهی براخواب سالم عامل سلامتی و یسریعترین کامپیوتر موجودگامی در درمان بیماریهای مغز انسان برای شادمانی طارتباط چاقی و کاهش قدرت بهستی ما پس از شروعی چگال توانایی مغز و دیگر اجزای ديدن با چشم بسته در خواب شباهت زیاد بین سلول هاي عپیوند سر، یکی از راه حلهامغزتان را در جوانی سیمکشاز آغاز خلقت تا نگاه انساوراپامیل در بارداریتا 20 سال آینده مغز شما به در مانهای کمر دردعوارض ازدواج و بچه دار شدآیا آگاهی پس از مرگ از بینقش رژیم غذایی بر رشد و ا