سفرنامه سفر به بم و جنوب شرق ایران چابهار قسمت پنجم

سفرنامه سفر به بم و جنوب شرق ایران چابهار (قسمت پنجم):
هر که دلارام دید، از دلش آرام رفت
چشم ندارد خلاص، هر که در این دام رفت

یاد تو میرفت و ما عاشق و بیدل بدیم
پرده برانداختی، کار به اتمام رفت
در فقدان همسفر مهربان و دوست داشتنی سفر چابهار، پدر بزرگواری که تا چند ماه قبل با ما بود و امروز جای خالیش با یاد روزهای شیرین بودنش پر می شود!
پدرم! جای خالیت هرگز در ذهن من خالی نخواهد ماند. هر چه در زندگی دارم و یادگارهای شیرین زندگیم، در حضور تو بود و فردا هم اینگونه خواهد بود!
یادت گرامی و خانه جدیدت در کنار اولیای خدا
باغ گیاهان گرمسیری در چابهار: درختان انبه، موز و تمبر هندی در این باغ دیده میشود. درخت تمر هندی بین 10 تا 20 متر طول دارد. رشد این گیاه کُند، ولی عمر آن بسیار طولانی است. تمر هندی در خاک های رسی، ماسه ای، ابلیزی و اسیدی به خوبی رشد می کند.
این درخت مخصوص مناطق حاره بوده و به سرما حساس است، اما مقاومت بالایی دربرابر خشکی و باد دارد. تمر هندی در اواخر ماه اردیبهشت گل هایی دارای 5 گل برگ و زردرنگ با خطوط نارنجی یا قرمز می دهد. در ماه مهر این درخت میوه هایی به شکل لوبیا می دهد.
از موراد دیدنی چابهار پرورش تمساح پوزه کوتاه گاندو است . وجود موجودات بینابینی در تکامل در چابهار، نشانه هایی از تاثیر انتخاب طبیعی بر تکامل موجودات است.

از ماهیان دوزیست جنگل های حرا- که به تدریج برای بقای بیشتر و توسعه ابزار هوش، سر از آب در می آورند- بگیرید تا دلفین های بزرگی- که برای صرفه جویی در انرژی، پس از مهاجرت اول از آب به خشکی دوباره از خشکی به دریا مهاجرت می کنند تا وزن بدن خود را کم کنند و انرژی کمتری برای حمل بدن بزرگ بپردازند- تا جنگل های سرسبز حرا در حاشیه دریای شور که نشانه ای از مقاومت متراکم گیاهان در برابر هجوم آب شور دریاست- تا تمساح هایی- که در طی میلیون ها سال گذشته به خروج از آب اکتفا نکردند بلکه برای توسعه بیشتر ابزار هوش مندی خود به سوی شکار و گوشت خواری رفتند!
اینها ما را با کلکسونی شگفت از واسطه های تکاملی و موجودات بینابینی در تکامل مواجه می کند و جالب اینکه بسیاری از این واسطه ها با وجود آنکه راه تکاملی را به سوی موجودات بالاتر پیش بردند ولی بسیاری از آنها باقی ماندند تا در سفر ما وشما به این مناطق دشوار برای زندگی، فسیل های زنده ای باشند و تاریخ را دوباره برای ما بخوانند و قانونی درونی را در ژنهای حیوانات نشان دهند- که گاهی به سوی موجود قدرتمندتر پیش می رود و گاهی با وجود شرایط مشابه، در طی میلیون ها بدون تغییر باقی می ماند.

شاید این قانون، هدفش فقط توسعه دادن نباشد بلکه گاهی هدفش توسعه ندادن است تا تاریخ را برای شاهد امروز، بازگو کند و در برابر کسانی- که مدعی حضور انتخاب طبیعی بدون قانون درونی ژنها هستند- بایستد. انتخاب طبیعی، هست ولی قانونی درونی هم در این عالم هست که نه تنها گاهی در برابر انتخاب طبیعی می ایستد بلکه گاهی در برابر تمایز و توسعه بیشتر هم می ایستد تا توسعه زیادتر، سد راه بقای موجودات میانی نشود.
تمساح پوزه کوتاه گوشت خوارانی کند، در ابتدای مسیر تمدن بزرگ ما هستند. خزندگان، ادامه ماهیان دوزیست هستند که با شکارهای بزرگ خود و گوشت خواری، زمینه برای رسیدن به مغز بزرگ، فراهم کردند.

نقشه رسیدن به مغزهای بزرگ، از ابتدا بوده است ولی تا زمینه های لازم برای این مغز فراهم نشد- و یکی از این لوازم، گوشتخواری است- ما به مغز بزرگ نرسیدیم. خروج از آب با فراهم کردن اکسیژن بیشتر، به افزایش متابولیسم کمک کرده است و زمینه را برای ایجاد جهش های بیشتر به سوی بهبود ساختار مغز فراهم کرده است و گوشت خواری هم کمک کرده است در دوره ای سریعتر، جهان شاهد ابزار برتر بقا یعنی مغز، باشد.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی گاندو، گوشتخوار و شکارچی و کمینگر است و رژیم غذایی متنوعی شامل انواع ماهیها، خزندگان وپستانداران وانسانها و… دارد. گاندوهای کوچک، بیشتر از حشرات، دوزیستان، سختپوستان، ماهیهای کوچک و گاندوهای بالغ از پرندگان، خزندگان، ماهیها و انواع پستانداران تغذیه میکنند.

در واقع بیشتر مهرهدارانی که به آبهای محل زندگی گاندو نزدیک میشوند ممکن است به درون آب رفته و خوراک این تمساح شوند. گاندوهای هندی حتی گاهی گوزن سمبر ۲۲۵ کیلویی وگاومیش اهلی ۴۵۰ کیلویی را شکار کردهاند. آنها حتی توانایی نبرد با ببر بر سر شکار را دارند و پیروزی هر یک از دو گونه دیده شدهاست.
از رفتارهای جالب این حیوان حفر کانالهای عمیق در کنار رودخانهها و آبگیرهای محل زندگی خود است. گاندوها با حفر این کانالها که چندین متر عمق داشته و طول آنها تا ۱۵ متر میرسد، هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعتهای گرم روز تهیه میکنند و هم از تبخیر آب جلوگیری کرده و با ذخیره آب در کانالها به حفظ آب برکهها و تالابها در فصلهای گرم و ایام خشکسالی کمک میکنند. همین دلیل بلوچها علاقه زیادی به این حیوان دارند و معتقدند که هر جا گاندو باشد، آب فراوان است.
تاریخچه تکاملی تمساح:
دانشمندان میگویند فسیل یک ماهی چهارپا، بیش از پیش به درک فرآیند تکامل کمک کرده است. هرچند بدن این موجود، شبیه به ماهی است اما سر آن بیشتر در خشکی به کار میآید تا در محیط آب.

مطالعه ای- که نتیجه آن در نشریه علمی”نیچر” چاپ شده است- میگوید این موجود به نام “ونتاستیگا کورونیکا” چیزی شبیه به یک تمساح کوچک بوده است. دانشمندان میگویند که این گونه در ۳۶۵ میلیون سال قبل، در نهایت به یک بن بست تکاملی برخورد.

حدود صد میلیون سال پیش از آنکه دایناسورها شروع به گام زدن بر پهنه زمین کنند، ونتاستیگا در آبهای کم عمق لتونی (لاتویا) امروزی یافت میشد.
پروفسورآلبرگ میگوید: از دور، مثل یک تمساح به نظر میرسید. اما از نزدیک، متوجه میشدید که دارای یک دم ماهی در انتهای بدن و یک پره آبشش در کنار سر است.” “از نظر ساختمان، این موجود بیشتر تغییرات از آبزی به خشکی زی را طی کرده بود، اما از نظر عادات شما هنوز به حیوانی مینگرید که به آب، خو دارد

کارشناسان معتقدند که ونتاستیگا، منزلگاه مهمیدر سفر تکاملی موجودات از آب به خشکی بود. دانشمندان زمانی تصور میکردند که نحوه تکامل این دوزیستهای اولیه، خطی بوده است، اما این کشف تایید میکند که این موجودات در طول مسیر تکاملی خود به شاخههای مختلف تقسیم شدند.
پروفسور آلبرگ به کشف فسیلی به نام تیکتالیک در سال ۲۰۰۴ در کانادا اشاره میکند. تصور میشود این یک “حلقه گمشده” در شکاف میان ماهی و پستانداران ساکن خشکی باشد.
ونتاستیگا گونه ای است که از نظر زمانی دیرتر ظاهر شده، اما نوع بدوی تر و یک حیوان درحال انتقال است. “ونتاستیگا شکاف میان تیکتالیک و قدیمیترین پستانداران ساکن خشکی را پر میکند. کلیه این تغییرات در این موجودات، پشت هم صورت نمیگیرد. ونتاستیگا برخی از مشخصههای موجودات خشکی را کسب کرده بود، اما هنوز فاقد برخی مشخصههای دیگر بود.”
اجداد کروکودیلها علف میخوردند!
با کشف فسیلهای 66 میلیونساله کروکودیل، بهنظر میرسد این شکارچی قهار از گونههای متنوعی تکامل یافته است، چرا که این فسیلها هم شامل کروکودیلهای غولپیکر و هم گونههای ریزنقش گیاهخوار، بودهاند.

اجداد باستانی این حیوان که اخیرا کشف شدهاند، شامل نمونههای کوچک گربهشکل، کروکودیلهای بسیار بزرگ و گونههای گیاهخوار پوزه کوتاه هستند.
ساختار بدن
کروکودیلهای مدرن با پوزههای بلند، دمهای قدرتمند و آروارههای قوی خود را به محیطهای آبی وفق دادهاند. اما بر خلاف باور عموم، دانشمندان معتقدند ساختار بدن کروکودیلها، سوسمارها و نهنگهای هندی (ghariel) از گروه متنوعی از خزندههای ماقبل تاریخ تکامل پیدا کردهاند که دارای شکل بدن متفاوتی بودند.

از زمان کشف Simosuchus clarki در ده سال پیش تا کنون باستانشناسان تلاشهایی برای بازیابی فسیل آن از ماداگاسکار انجام دادهاند. یک دهه بعد، اسکلت تقریبا کاملی یافت شد و تجزیه و تحلیلهای انجام شده روی آن، بحثهایی را در مورد تکامل کروکودیلهای مدرن به راه انداخت.

ناتان جیکلی از اعضای تحقیق اخیر که مقالهشان در Vertebrate Paleontology Memoir منتشر شده، در این باره گفت: «جمجمه و آرواره پایینی این فسیل تقریبا به طور کامل حفظ شده است. این عامل به همراه اسکنهای با کیفیت از این گونه که به طور قابلتوجهی سالم مانده، به ما اجازه داد ساختار اسکلت سر را هم از داخل و هم از خارج با جزئیات بسیار دقیق بررسی کنیم. در این بین ما حتی موفق شدیم جزئیات بسیار استثنائی، مانند مسیر حرکت کوچکترین عصبها و رگهای خونی را نیز مطالعه کنیم.

این بررسیها نشان دادS. clarki بسیار با کروکودیلهای دیگر فرق دارد؛ چرا که دارای پوزه بلند، دم کوتاه و بدن تانکر شکل است. با این آروارههای کوتاه و ضعیف و دندانهای برگی شکل، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این خزندگان نمیتوانستند از کنار آب اقدام به شکار کنند و به این ترتیب تفاوتهای زیادی با کروکودیلهای مدرن داشتهاند.

محققان معتقدند کروکودیلهای باستانی در خشکی به سر میبردند و از سبزیها و گیاهان تغذیه میکردند. دانشمندان در حقیقت S. clarki را یکی از عجیبترین گونههای گروه کروکودیلهای فسیل شده میدانند که بیش از 66 میلیون سال پیش زندگی میکردند.

چند ماه پیش نیز باستانشناسان فعال در تانزانیا، فسیل بسیار کوچک موجودی کروکودیل شکل را با دندانهایی مشابه با پستانداران از زیر خاک ،بیرون آوردند. دندانهای غیرعادی کروکودیل گربهشکل، بسیار با دندانهای مخروطی کروکودیلهای مدرن- که برای شکافتن و پاره کردن استفاده میشود- متفاوت است.

در این بین، بقایای حفظ شده یک کروکودیل غولپیکر 8 تنی که در سال 2001 کشف شده بود، باز هم بحث در مورد کروکودیلها را به راه انداخت و از آن زمان تاکنون، دانشمندان سرگرم تحقیقات جدی برای از بین بردن ابهامات بسیار در مورد این حیوانات هستند.
مناطق جنوب ایران، رمز و رازهای بسیار دارد. تلاشی بی وقفه برای بقا در سخت ترین شرایط و تلاشی برای ماندن با وجود طوفان های سهمگین!(نمونه آن جنگل های سرسبز و شورزی حرا در جنوب ایران است)
تلاش جنوب ایران در حاشیه خلیج فارس، به تلاش برای بقا منحصر نمی شود بلکه کوششی برای رسیدن به بالاترین هدف هاست(نمونه آن ماهیان دوزیست یا تمساح هایی است که در حیرتی عجیب و در راه رسیدن به متابولسم زیادتر و توسعه اندازه مغز، بر اساس برنامه ای درونی سر از آب بیرون می آورند و یا دلفین های باهوشی که با زیاد شدن وزن بدنشان بار دیگر دل به آب می دهند تا میزان انرژی مصرفی خود را کم کنند)
جنوب ایران هنوز نشان هایی از این تلاش ها دارد و هنوز چیزهای زیادی در بستر آبهای نیلگون این مناطق هست که آیندگان، رمزهای آن را خواهند گشود!

چیزی خارج از مغزهای ما نیسریعترین کامپیوتر موجودآیا ما تنها موجودات زنده اضطراب و ترسجمجمه انسان های اولیههوش مصنوعی گوگل به کمک تشعضلانی که طی سخن گفتن چقدبحثی درباره هوش و تفاوتهما تحت کنترل ژنها هستیم یدرمان جدید میگرن با انتی ویتامین دی گنجینه ای بزراگر نعمت فراموشی نبود بستولید سلولهای جنسی از سلمغز بزرگ چالش است یا منفعزمین زیر خلیج فارس تمدنی کاهش التهاب ناشی از بیماارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر گیاه خواری بر رشد وچگونه مغز پیش انسان یا همسرگیجه از شایعترین اختلاآیا مغز تا بزرگسالی توسعاطلاعاتی عمومی در مورد مجنسیت و تفاوت های بیناییفلج بل، فلجی ترسناک که آنخواب عامل دسته بندی و حفطهوش مصنوعی گوگل به کمک تشافراد آغاز حرکت خودشان رمقالاتبحثی درباره احساسات متفاماه رجبدرمانهای بیماری پارکینسواکنش های ناخودآگاه و تقاگر تلاش انسان امروز براتوانایی مغز و دیگر اجزای مغز بزرگ چالشهای پیش روزندگی هوشمند در خارج از زکایروپاکتیک چیستارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر انتخاب از طرف محیط چگونه هموساپينس بر زمین سردرد و علتهای آنآیا هوش ارثی دریافتی از پاطلاعاتی عمومی در مورد مجنسیت و تفاوت های بیناییفلج خوابخودآگاهی و هوشیاريهوش مصنوعی الفاگوافزایش قدرت ادراکات و حستاثیر ویتامین دی بر بیمابحثی درباره احساساتی غیرماپروتیلیندرک فرد دیگر و رفتارهای اواکسن سرطانابزار هوش در حال ارتقا ازتوازن مهمتر از فعالیت زیمغز حریص برای خون، کلید تزیباترین چیز در افزایش سکاربرد روباتهای ريزنانواز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر ترکیبات استاتین (سچگونه آن شکری که می خوریمسردرد تنشنآیا هوش سریعی که بدون احسبلندی در ذهن ما درک بلندیجهش های ژنتیکی مفید در سافلج خواب چیستخودآگاهی و هوشیاريهوش مصنوعی از عروسک تا کالکتروتاکسی(گرایش و حرکصفحه اصلیبخش دیگری در وجود انسان همبانی ذهنی سیاه و سفیددرک و احساسواسطه ها د رمسیر ایجاد مغابزارهای بقای موجود زندتوسعه برخی شغل ها با هوش مغز زنان جوانتر از مغز مرزیرفون داروی ضد ام اسکاربرد روباتهای ريز، در از نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر دپاکین بر بیماری مچگونه انتظارات بر ادراک سردرد سکه ایآیا هشیاری کوانتومی وجودبه زودی شبکه مغزی به جای جهش های ژنتیکی غیر تصادففیلمی بسیار جالب از تغییخطا در محاسبات چیزی کاملهوش مصنوعی از عروسک تا کالتهاب شریان تمپورالسوالات پزشکیبرنامه و ساختار پیچیده ممجموعه های پر سلولی بدن مدرک احساسات و تفکرات دیگوراپامیل در بارداریابزارهای پیشرفته ارتباط توصیه های غیر دارویی در سمغزهای کوچک بی احساسزبان چهار حرفی حیات زمینکجای مغز مسئول پردازش تجاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر داروهای ضد التهاب چگونه باغبانی باعث کاهش سرعت فکر کردن چگونه استآیا واکنش های یاد گرفته وبوزون هیگز چیستجهشهای مفید و ذکاوتی که دفیزیکدانان ماشینی برای تخطا در محاسبات چیزی کاملهوش مصنوعی از عروسک تا کامیوتروفیک لترال اسکلروپیامهای کاربرانبرین نت به جای اینترنتمحل درک احساسات روحانیدرک تصویر و زبان های مخلتورزش هوازی مرتب خیلی به قابزارهای دفاعی و بقای موتوصیه هایی در مصرف ماهیمغزتان را در جوانی سیمکشزبان و بیان، در سایه پیشرکشف مکانیسم عصبی خوانش پاز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر داروی ضد تشنج سدیم چگونه جمعیت های بزرگ شکل شلیک فراموشیآیا آگاهی پس از مرگ از بیبیماری گیلن باره و بیمارجهشهای مفید و ذکاوتی که دفرگشت و تکامل تصادفی محض دفاع در برابر تغییر ساختهوش مصنوعی از عروسک تا کامگا سه عامل مهم سلامتسایتهای دیگربرای پیش بینی آینده مغز دمحل درک احساسات روحانی ددرک عمیق در حیواناتورزش هوازی ، بهترین تمریاثر مضر مصرف طولانی مدت رتوضیحی ساده در مورد هوش منقش قهوه در سلامتیزبان و تکلم برخی بیماریهکشف مکانیسمی پیچیده در باز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه جمعیت های بزرگ شکل شنا در ابهای گرم جنوب نیآیا امکان بازسازی اندامهبیماری ای شبیه ام اس مولتجاذبه و نقش آن در شکلگیریفراموش کارها باهوش تر هسدقیق ترین تصاویر از مغز اهوش مصنوعی از عروسک تا کامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبرخی نکات از گاید لاین پرمحدودیت های حافظه و حافظدرگیری اعصاب به علت میتوورزش و میگرناثرات مفید قهوهتکامل چشمنقش مهاجرت در توسعه نسل ازبان و شناخت حقیقت قسمت چکشف ارتباط جدیدی از ارتباز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه حافظه را قویتر کنیشناخت و معرفت، و نقش آن دآیا انسان با مغز بزرگش اخبیماری بیش فعالیحافظه و اطلاعات در کجاست فراموشی همیشه هم بد نیستدلایلی که نشان میدهد ما بهوش مصنوعی از عروسک تا کمانفجار و توقف تکاملی نشابرخی اثرات مضر ویتامین دمخچه ، فراتر از حفظ تعادلرقیبی قدرتمند در برابر مورزش بهترین درمان بیش فعاثرات مضر ماری جواناتکامل ابزار هوش ، راه پر نقش هورمون های تیروئید دزبان و شناخت حقیقت قسمت اکشف جمجمه ای درکوه ایرهواز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنگاهی بر قدرت بینایی دراشناسایی سلول های ایمنی اآیا احتمال دارد رویا از آبیماری تی تی پیحافظه و اطلاعات در کجاست فرایند حذف برخی اجزای مغدو ویژگی انتزاع و قدرت تجهوش مصنوعی از عروسک تا کمانگشت نگاری مغز نشان میدبرخی اختلالات عصبی مثانهمخچه ابزاري که وظیفه آن فرموزی از نخستین تمدن بشرورزش در کمر درداجزای پر سلولی بدن انسان تکامل زباننقش ژنتیک در درمان اختلازبان و شناخت حقیقت قسمت دگنجینه ای به نام ویتامین از تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر درجه حرارت بر عملکنگاهی بر توانایی اجزاي بشواهدی از دنیسوان(شبه نئآیا احتمال دارد رویا از آبیماری ضعف عضلات نزدیک بحافظه و اطلاعات در کجاستفرد حساس از نظر عاطفی و بديدن با چشم بسته در خواب هوش مصنوعی در کامپیوترهااندوهگین نباش اگر درب یا برخی بیماری ها که در آن بمدارک ژنتیکی چگونه انسانرمز و رازهای ارتباط غیر کوزوز گوشاجزایی ناشناخته در شکل گتکامل ساختار رگهای مغزی نقش انتخاب از طرف محیط، نزبان و شناخت حقیقت قسمت سگیاه خواری و گوشت خوار کداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکناتوانی از درمان برخی ویشاهکار قرنآیا برای تولید مثل همیشه بیماریهای تحلیل عضلانی احس چشایی و بویاییقانون مندی نقشه ژنتیکی مدی متیل فومارات(زادیوا)(هوش مصنوعی در خدمت خلق وحانسان قدیم در شبه جزیره عبرخی توجهات در ببمار پارمروری بر تشنج و درمان هایرویای شفافیک پیشنهاد خوب برای آسان احساس گذر سریعتر زمانتکامل شناخت انسان با کشفنقش اتصالات بین سلولهای زبان، وسیله شناسایی محیطگالکانزوماب، دارویی جدیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکناتوانی در شناسایی چهره شبیه سازی میلیون ها جهان آیا بزرگ شدن مغز فقط در دبیهوش کردن در جراحی و بیمحس و ادراک (قسمت اول )قارچ بی مغز در خدمت موجوددژا وو یا اشنا پنداریهوش مصنوعی در خدمت خلق وحانسان جدید از چه زمانی پابرخی سيناپسها طی تکامل و مرکز خنده در کجای مغز استروبات های ریز در درمان بییکی از علل محدودیت مغز اماخلاق و علوم اعصابتئوری تکامل امروز در درمنقش حفاظتی مولکول جدید دسفر نامه سفر به بم و جنوب گامی در درمان بیماریهای از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنخاع ما تا پایین ستون فقرشبیه سازی سیستم های کوانآیا تکامل و تغییرات ژنتیبیوگرافیحس و ادراک (قسمت دوم )قدرت انسان در نگاه به ابعدژاوو یا آشناپنداریهوش مصنوعی درمانگر کامپیانسان عامل توقف رشد مغزبررسي علل احتمالي تغيير مرگ انتقال است یا نابود شروح رهایییادگیری مهارت های جدید داختلال در شناسایی حروف و تئوری تکامل در پیشگیری و نقش حیاتی تلومر دی ان آ دسفرنامه سفر به بم و جنوب گاهی لازم است برای فهم و از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنخستین تصویر از سیاهچالهشباهت زیاد بین سلول هاي عآیا خداباوری محصول تکاملبیوگرافیحس و ادراک قسمت چهارملوب فرونتال یا پیشانی مغدانشمندان ژنی از مغز انسهوش مصنوعی درخدمت خلق وحانعطاف پذیری مکانیسمی علبررسی و اپروچ جدید بر بیممراحل ارتقای پله پله کیهروزه داری و بیمار ی ام اس یادآوری خواب و رویااختلالات مخچهتا 20 سال آینده مغز شما به نقش داروهاي مختلف معروف سفرنامه سفر به بم و جنوب گاهی مغز بزرگ چالش استاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنرمش های مفید در سرگیجهشباهت زیاد بین سلول هاي عآیا دلفین ها می تواند از بیان ژن های اسکیزوفرنی دحس و ادراک قسمت پنجملبخند بزن شاید صبح فردا زدانشمندان روش هاي جدیدی هوش مصنوعی ساخته هوش طبیاولین هیبرید بین انسان وبررسی سیستم تعادلی بدن امزایای شکلات تلخ برای سلروش مقابله مغز با محدودیژن هوش و ساختارهای حیاتی اختلالات حرکتی در انسانتاثیر مشاهده بر واقعیت بنقش روزه داری در سالم و جسفرنامه سفر به بم و جنوب گذر زمان کاملا وابسته به از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنرمشهای مهم برای تقویت عشش مرحله تکامل چشمآیا دست مصنوعی به زودی قابیست تمرین ساده برای جلوحس و ادراک قسمت سوملرزش ناشی از اسیب به عصبدانشمندان روشی برای تبدیهوش احساسیاولین مورد پیوند سر در انبررسی علل کمر درد در میانمسیر دشوار تکامل و ارتقاروش های صرفه جویی در ایجاژن یا نقشه توسعه مغز و نقاختلالات صحبت کردن در انتاثیر نگاه انسان بر رفتانقش رژیم غذایی در رشد و اسفرنامه سفر به بم و جنوب گربه شرودینگر و تاثیر مشاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رو ح و روان بر جسمچرا مغزهای ما ارتقا یافت ششمین کنگره بین المللی سآیا رژیم غذایی گیاهی سلابیشتر کمردردها نیازی به حساسیت روانی متفاوتلزوم سازگاری قانون مجازاداروهای مصرفی در ام اسهوش احساسیاولین تصویر در تاریخ از سبزرگ شدن مغز محدود به دورمشکلات نخاعیروش هایی ساده برای کاهش اژنها نقشه ایجاد ابزار هوادامه بحث تکامل چشمتاثیر نگاه انسان بر رفتانقش زبان در سلطه و قدرت اسلولهای بنیادی مصنوعی درگزیده ای از وبینار یا کنفاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاه خواری بر چرا حیوانات سخن نمی گوینصرع و درمان های آنآیا راهی برای رفع کم آبی با هوش مصنوعی خودکار روبخلاصه ای از مطالب همایش ملزوم سازگاری قانون مجازاداروهای ضد بیماری ام اس وهوش عاطفی بیشتر در زناناولین سلول مصنوعیبسیاری از بیماری های جدیمشاهده آینده از روی مشاهروش صحبت کردن در حال تکامژنها ، مغز و ارادهادغام میان گونه های مختلتاثیر ویتامین دی بر بیمانقش زبان در سلطه و قدرت اسلسله مباحث هوش مصنوعیگزارش یک مورد جالب لخته واز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاه خواری بر چرا حجم مغز گونه انسان درضررهای مصرف شکر و قند بر آیاما مقهور قوانین فیزیکبارداری بدون رحمخواندن ، یکی از شستشو دهنممانتین یا آلزیکسا یا ابداروی فامپیریدین یا نورلهوش عاطفی در زنان بیشتر ااوکرلیزوماب داروی جدید شتفاوت مغز انسان و میمون همغز ما کوچکتر از نیم نقطهروشهای نو در درمان دیسک بژنهای هوش ، کدامندادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر ژنها بر اختلالات خنقش غذاها و موجودات درياسم زنبور ، کلیدی برای وارگشایش دروازه جدیدی از طراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاه خواری بر چرا در مغز انسان، فرورفتضررهای شکر بر سلامت مغزآزمون ذهنی گربه شرودینگربازگشت از آثار به سوی خداخواب سالم عامل سلامتیمنابع انرژي پاک سرچشمه حداروی تشنجی دربارداریهوشیاری کوانتومیايندگان چگونه خواهند دیدتفاوتهای جنسیتی راهی برامغز چون ابزار هوش است دلیروشهای شناسایی قدرت شنواکلرال هیدرات برای خوابانارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر کپسول نوروهرب بر ننقش غذاها و موجودات درياسودمندی موجودات ابزی بر پمبرولیزوماب در بیماری چاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاهخواری بر چراروياها را به یاد نمی آطی یکصد هزار سال اخیر هرچإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَبازسازي مغز و نخاع چالشی خواب سالم عامل سلامتی و یمولتیپل اسکلروز در زنان داروی جدید s3 در درمان ام هوش، ژنتیکی است یا محیطیايا اراده آزاد توهم است یتقلید مرحله ای نسبتا پیشمغز چگونه صداها را فیلتر روشی برای بهبود هوش عاطفکمردرد و علل آنارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر کپسول نوروهرب بر تنقش غذاها و موجودات درياسیاهچاله و تکینگی ابتدایپنج اکتشاف شگفت آور در مواز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر عصاره تغلیظ شده گیچراروياها را به یاد نمی آظهور امواج مغزی در مغز مصبحتی علمی درباره تمایل بمواد کوانتومی جدید، ممکنداروی جدید ضد میگرنهیچگاه از فشار و شکست نترايا اراده آزاد توهم است یتلقین اطلاعات و حافظهمغز آیندگان چگونه است ؟روشی جدید در درمان قطع نخکمردرد با پوشیدن کفش مناارتباط میکروب روده و پارتاثیر کپسول نوروهرب بر سنقشه مغزی هر فرد منحصر بهسیاره ابلهانپیموزایداز تکینگی تا مغز- از مغز تبدیل تراکت صوتی مصنوعی نزاع بین جهل و علم رو به پعلم به ما کمک میکند تا موبحث درباره پیدایش و منشاموجود بی مغزی که می تواندداروی ضد تشنج با قابليت تهاوکينگ پیش از مرگش رسالای آنکه نامش درمان و یادشتلاش هایی در بیماران قطع مغز انسان ایا طبیعتا تماروشی جدید در درمان سکته مکنفرانس تشنج هتل کوثر اصارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر کپسول نوروهرب بر سچند جهانیسیاره ابلهانپیچیدگی های مغزی در درک زاز تکینگی تا مغز- از مغز تبدیل سلولهای محافط به سنزاع بین علم و نادانی رو علایم کمبود ویتامین E را بحثی در مورد نقش ویتامينموجودات مقهور ژنها هستندداروی ضد تشنج با قابليت تهاوکينگ پیش از مرگش رسالایندرالتلاشی برای درمان قطع نخامغز انسان برای شادمانی طريتوکسيمب در درمان ام اسکنگره بین المللی سردرد دارتباط هوش ساختار مغز و ژتاثیر گیاه خواری بر رشد وچندین ماده غذایی که ماننسیر آفرینش از روح تا مغز پیوند مغز و سر و چالشهای از تکینگی تا مغز- از مغزتتری فلوپرازیننزاع بین علم و جهل رو به پعلایم کمبود ویتامین E را بحثی جالب درباره محدودیتمیهمانهای ناخوانده عامل داستانها و مفاهیمی اشتباهدف از تکامل مغزایا کوچک شدن مغزانسان التلاشی جدید در درمان ام اسمغز انسان برای شادمانی طریواستیگمینکنگره بین المللی سردرد دارتباط انسانی، محدود به تاثیر گیاه خواری بر رشد وچه زیاد است بر من که در ایسیستم تعادلی بدنپیوند سر، یکی از راه حلهااز تکینگی تا مغز، از مغز تری فلوپرازیننظریه تکامل در درمان بیمعلت خواب آلودگی بعد از خوبحثی در مورد نقش کلسیم و میگرن سردردی ژنتیکی که بدر مانهای کمر دردهزینه ای که برای اندیشیدایا ابزار هوشمندی یا مغز تمایل زیاد به خوردن بستنمغز انسان رو به کوچک تر شرژیم غذایی حاوی تخم مرغ وکندر در بیماریهای التهابارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر گیاه خواری بر رشد وچهار میلیارد سال تکامل بسیستم دفاعی بدن علیه مغز پیشینیان انسان از هفت میازدواج های بین گونه ای، رتسلیم شدن از نورون شروع مهفت چیز که عملکرد مغز تو عوارض ازدواج و بچه دار شدبحثی در مورد عملکرد لوب فمیدان مغناطيسي زمین بشر در چه مرحله ای از خواب ، رهستي مادي ای که ما کوچکترایا بیماری ام اس (مولتیپتمدن قدیمی ای در جنوب ایرمغز انسان رو به کوچکتر شدراه های جدید برای قضاوت رکوچک شدن مغز از نئاندرتاارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر گیاه خواری بر رشد وچهار ساعت پس از کشتار خوکسکته مغزیپیشرفتی مستقل از ابزار هاستفاده از هوش مصنوعی در تشنج چیستتغییر الگوی رشد مغزی با زهفت سین یادگاری از میراث عید نوروز مبارکبحثی درباره هوش و تفاوتهمکانیزمهای دفاعی در برابدر هم تنیدگی کوانتومی و پهستی ما پس از شروعی چگال ایا بدون زبان میتوانیم تتمساح حد واسط میان مغز کومغز ایندگان چگونه استراه های جدید برای قضاوت رکودک ایرانی که هوش او از ارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر گیاه خواری بر رشد ونوار مغزی روشی مهم در تشخساخت شبکه عصبی با الفبایپاسخ گیاهان در زمان خورداستیفن هاوکینگ در مورد هتغییر زودتر اتصالات مغزیهمیشه عسل با موم بخوریمعامل کلیدی در کنترل کارآبحثی درباره هوش و تفاوتهما انسانها چه اندازه نزددرمان های بیماری آلزایمرو هر کس تقوای خدا پیشه کنایا تکامل هدفمند استتنفس هوازی و میتوکندریمغز ابزار برتر بقاراه پیروزی در زندگی چیستکودکان خود را مشابه خود تارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر گیاه خواری بر رشد ونورون هاي مصنوعی می توانساخت شبکه عصبی مصنوعی با پختگی پس از چهل سالگي به استیفن هاوکینگ در تفسیر پرورش مغز مینیاتوری انسااستخوان های کشف شده، ممکتغییر عمودی سر انسان از پهوموارکتوس ها ممکن است دعسل طبیعی موثر در کنترل ببحثی درباره هوش و تفاوتهما انسانها چه اندازه نزددرمان های جدید میگرنویتامین E برای فعالیت صحایرادهای موجود در خلقت بتنفس هوازی و میتوکندریمغز برای فراموشی بیشتر کرشته نوروایمونولوژی و نقکوری گذرای ناشی از موبایارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر گیاه خواری بر رشد ونوروپلاستیسیتی چیستساختار شبکه های مغزی ثابآلزایمراصول سلامت کمرثبت امواج الکتریکی در عصهوش مصنوعی می تواند بر احعصب حقوق نورولووبحثی درباره هوش و تفاوتهما با کمک مغز خود مختاريمدرمان های رایج ام اسویتامین E در چه مواد غذایاگر نعمت فراموشی نبود بستو دی ان ای خاص ميتوکندريمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟رشد مغز علت تمایل انسان بکی غایب شدی تا نیازمند دلارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر گیاه خواری بر رشد ونوشیدن چای برای مغز مفید سخن پاک و ثابت