سفرنامه سفر به بم و جنوب شرق ایران چابهار قسمت پنجم

سفرنامه سفر به بم و جنوب شرق ایران چابهار (قسمت پنجم):
هر که دلارام دید، از دلش آرام رفت
چشم ندارد خلاص، هر که در این دام رفت

یاد تو میرفت و ما عاشق و بیدل بدیم
پرده برانداختی، کار به اتمام رفت
در فقدان همسفر مهربان و دوست داشتنی سفر چابهار، پدر بزرگواری که تا چند ماه قبل با ما بود و امروز جای خالیش با یاد روزهای شیرین بودنش پر می شود!
پدرم! جای خالیت هرگز در ذهن من خالی نخواهد ماند. هر چه در زندگی دارم و یادگارهای شیرین زندگیم، در حضور تو بود و فردا هم اینگونه خواهد بود!
یادت گرامی و خانه جدیدت در کنار اولیای خدا
باغ گیاهان گرمسیری در چابهار: درختان انبه، موز و تمبر هندی در این باغ دیده میشود. درخت تمر هندی بین 10 تا 20 متر طول دارد. رشد این گیاه کُند، ولی عمر آن بسیار طولانی است. تمر هندی در خاک های رسی، ماسه ای، ابلیزی و اسیدی به خوبی رشد می کند.
این درخت مخصوص مناطق حاره بوده و به سرما حساس است، اما مقاومت بالایی دربرابر خشکی و باد دارد. تمر هندی در اواخر ماه اردیبهشت گل هایی دارای 5 گل برگ و زردرنگ با خطوط نارنجی یا قرمز می دهد. در ماه مهر این درخت میوه هایی به شکل لوبیا می دهد.
از موراد دیدنی چابهار پرورش تمساح پوزه کوتاه گاندو است . وجود موجودات بینابینی در تکامل در چابهار، نشانه هایی از تاثیر انتخاب طبیعی بر تکامل موجودات است.

از ماهیان دوزیست جنگل های حرا- که به تدریج برای بقای بیشتر و توسعه ابزار هوش، سر از آب در می آورند- بگیرید تا دلفین های بزرگی- که برای صرفه جویی در انرژی، پس از مهاجرت اول از آب به خشکی دوباره از خشکی به دریا مهاجرت می کنند تا وزن بدن خود را کم کنند و انرژی کمتری برای حمل بدن بزرگ بپردازند- تا جنگل های سرسبز حرا در حاشیه دریای شور که نشانه ای از مقاومت متراکم گیاهان در برابر هجوم آب شور دریاست- تا تمساح هایی- که در طی میلیون ها سال گذشته به خروج از آب اکتفا نکردند بلکه برای توسعه بیشتر ابزار هوش مندی خود به سوی شکار و گوشت خواری رفتند!
اینها ما را با کلکسونی شگفت از واسطه های تکاملی و موجودات بینابینی در تکامل مواجه می کند و جالب اینکه بسیاری از این واسطه ها با وجود آنکه راه تکاملی را به سوی موجودات بالاتر پیش بردند ولی بسیاری از آنها باقی ماندند تا در سفر ما وشما به این مناطق دشوار برای زندگی، فسیل های زنده ای باشند و تاریخ را دوباره برای ما بخوانند و قانونی درونی را در ژنهای حیوانات نشان دهند- که گاهی به سوی موجود قدرتمندتر پیش می رود و گاهی با وجود شرایط مشابه، در طی میلیون ها بدون تغییر باقی می ماند.

شاید این قانون، هدفش فقط توسعه دادن نباشد بلکه گاهی هدفش توسعه ندادن است تا تاریخ را برای شاهد امروز، بازگو کند و در برابر کسانی- که مدعی حضور انتخاب طبیعی بدون قانون درونی ژنها هستند- بایستد. انتخاب طبیعی، هست ولی قانونی درونی هم در این عالم هست که نه تنها گاهی در برابر انتخاب طبیعی می ایستد بلکه گاهی در برابر تمایز و توسعه بیشتر هم می ایستد تا توسعه زیادتر، سد راه بقای موجودات میانی نشود.
تمساح پوزه کوتاه گوشت خوارانی کند، در ابتدای مسیر تمدن بزرگ ما هستند. خزندگان، ادامه ماهیان دوزیست هستند که با شکارهای بزرگ خود و گوشت خواری، زمینه برای رسیدن به مغز بزرگ، فراهم کردند.

نقشه رسیدن به مغزهای بزرگ، از ابتدا بوده است ولی تا زمینه های لازم برای این مغز فراهم نشد- و یکی از این لوازم، گوشتخواری است- ما به مغز بزرگ نرسیدیم. خروج از آب با فراهم کردن اکسیژن بیشتر، به افزایش متابولیسم کمک کرده است و زمینه را برای ایجاد جهش های بیشتر به سوی بهبود ساختار مغز فراهم کرده است و گوشت خواری هم کمک کرده است در دوره ای سریعتر، جهان شاهد ابزار برتر بقا یعنی مغز، باشد.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی گاندو، گوشتخوار و شکارچی و کمینگر است و رژیم غذایی متنوعی شامل انواع ماهیها، خزندگان وپستانداران وانسانها و… دارد. گاندوهای کوچک، بیشتر از حشرات، دوزیستان، سختپوستان، ماهیهای کوچک و گاندوهای بالغ از پرندگان، خزندگان، ماهیها و انواع پستانداران تغذیه میکنند.

در واقع بیشتر مهرهدارانی که به آبهای محل زندگی گاندو نزدیک میشوند ممکن است به درون آب رفته و خوراک این تمساح شوند. گاندوهای هندی حتی گاهی گوزن سمبر ۲۲۵ کیلویی وگاومیش اهلی ۴۵۰ کیلویی را شکار کردهاند. آنها حتی توانایی نبرد با ببر بر سر شکار را دارند و پیروزی هر یک از دو گونه دیده شدهاست.
از رفتارهای جالب این حیوان حفر کانالهای عمیق در کنار رودخانهها و آبگیرهای محل زندگی خود است. گاندوها با حفر این کانالها که چندین متر عمق داشته و طول آنها تا ۱۵ متر میرسد، هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعتهای گرم روز تهیه میکنند و هم از تبخیر آب جلوگیری کرده و با ذخیره آب در کانالها به حفظ آب برکهها و تالابها در فصلهای گرم و ایام خشکسالی کمک میکنند. همین دلیل بلوچها علاقه زیادی به این حیوان دارند و معتقدند که هر جا گاندو باشد، آب فراوان است.
تاریخچه تکاملی تمساح:
دانشمندان میگویند فسیل یک ماهی چهارپا، بیش از پیش به درک فرآیند تکامل کمک کرده است. هرچند بدن این موجود، شبیه به ماهی است اما سر آن بیشتر در خشکی به کار میآید تا در محیط آب.

مطالعه ای- که نتیجه آن در نشریه علمی”نیچر” چاپ شده است- میگوید این موجود به نام “ونتاستیگا کورونیکا” چیزی شبیه به یک تمساح کوچک بوده است. دانشمندان میگویند که این گونه در ۳۶۵ میلیون سال قبل، در نهایت به یک بن بست تکاملی برخورد.

حدود صد میلیون سال پیش از آنکه دایناسورها شروع به گام زدن بر پهنه زمین کنند، ونتاستیگا در آبهای کم عمق لتونی (لاتویا) امروزی یافت میشد.
پروفسورآلبرگ میگوید: از دور، مثل یک تمساح به نظر میرسید. اما از نزدیک، متوجه میشدید که دارای یک دم ماهی در انتهای بدن و یک پره آبشش در کنار سر است.” “از نظر ساختمان، این موجود بیشتر تغییرات از آبزی به خشکی زی را طی کرده بود، اما از نظر عادات شما هنوز به حیوانی مینگرید که به آب، خو دارد

کارشناسان معتقدند که ونتاستیگا، منزلگاه مهمیدر سفر تکاملی موجودات از آب به خشکی بود. دانشمندان زمانی تصور میکردند که نحوه تکامل این دوزیستهای اولیه، خطی بوده است، اما این کشف تایید میکند که این موجودات در طول مسیر تکاملی خود به شاخههای مختلف تقسیم شدند.
پروفسور آلبرگ به کشف فسیلی به نام تیکتالیک در سال ۲۰۰۴ در کانادا اشاره میکند. تصور میشود این یک “حلقه گمشده” در شکاف میان ماهی و پستانداران ساکن خشکی باشد.
ونتاستیگا گونه ای است که از نظر زمانی دیرتر ظاهر شده، اما نوع بدوی تر و یک حیوان درحال انتقال است. “ونتاستیگا شکاف میان تیکتالیک و قدیمیترین پستانداران ساکن خشکی را پر میکند. کلیه این تغییرات در این موجودات، پشت هم صورت نمیگیرد. ونتاستیگا برخی از مشخصههای موجودات خشکی را کسب کرده بود، اما هنوز فاقد برخی مشخصههای دیگر بود.”
اجداد کروکودیلها علف میخوردند!
با کشف فسیلهای 66 میلیونساله کروکودیل، بهنظر میرسد این شکارچی قهار از گونههای متنوعی تکامل یافته است، چرا که این فسیلها هم شامل کروکودیلهای غولپیکر و هم گونههای ریزنقش گیاهخوار، بودهاند.

اجداد باستانی این حیوان که اخیرا کشف شدهاند، شامل نمونههای کوچک گربهشکل، کروکودیلهای بسیار بزرگ و گونههای گیاهخوار پوزه کوتاه هستند.
ساختار بدن
کروکودیلهای مدرن با پوزههای بلند، دمهای قدرتمند و آروارههای قوی خود را به محیطهای آبی وفق دادهاند. اما بر خلاف باور عموم، دانشمندان معتقدند ساختار بدن کروکودیلها، سوسمارها و نهنگهای هندی (ghariel) از گروه متنوعی از خزندههای ماقبل تاریخ تکامل پیدا کردهاند که دارای شکل بدن متفاوتی بودند.

از زمان کشف Simosuchus clarki در ده سال پیش تا کنون باستانشناسان تلاشهایی برای بازیابی فسیل آن از ماداگاسکار انجام دادهاند. یک دهه بعد، اسکلت تقریبا کاملی یافت شد و تجزیه و تحلیلهای انجام شده روی آن، بحثهایی را در مورد تکامل کروکودیلهای مدرن به راه انداخت.

ناتان جیکلی از اعضای تحقیق اخیر که مقالهشان در Vertebrate Paleontology Memoir منتشر شده، در این باره گفت: «جمجمه و آرواره پایینی این فسیل تقریبا به طور کامل حفظ شده است. این عامل به همراه اسکنهای با کیفیت از این گونه که به طور قابلتوجهی سالم مانده، به ما اجازه داد ساختار اسکلت سر را هم از داخل و هم از خارج با جزئیات بسیار دقیق بررسی کنیم. در این بین ما حتی موفق شدیم جزئیات بسیار استثنائی، مانند مسیر حرکت کوچکترین عصبها و رگهای خونی را نیز مطالعه کنیم.

این بررسیها نشان دادS. clarki بسیار با کروکودیلهای دیگر فرق دارد؛ چرا که دارای پوزه بلند، دم کوتاه و بدن تانکر شکل است. با این آروارههای کوتاه و ضعیف و دندانهای برگی شکل، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این خزندگان نمیتوانستند از کنار آب اقدام به شکار کنند و به این ترتیب تفاوتهای زیادی با کروکودیلهای مدرن داشتهاند.

محققان معتقدند کروکودیلهای باستانی در خشکی به سر میبردند و از سبزیها و گیاهان تغذیه میکردند. دانشمندان در حقیقت S. clarki را یکی از عجیبترین گونههای گروه کروکودیلهای فسیل شده میدانند که بیش از 66 میلیون سال پیش زندگی میکردند.

چند ماه پیش نیز باستانشناسان فعال در تانزانیا، فسیل بسیار کوچک موجودی کروکودیل شکل را با دندانهایی مشابه با پستانداران از زیر خاک ،بیرون آوردند. دندانهای غیرعادی کروکودیل گربهشکل، بسیار با دندانهای مخروطی کروکودیلهای مدرن- که برای شکافتن و پاره کردن استفاده میشود- متفاوت است.

در این بین، بقایای حفظ شده یک کروکودیل غولپیکر 8 تنی که در سال 2001 کشف شده بود، باز هم بحث در مورد کروکودیلها را به راه انداخت و از آن زمان تاکنون، دانشمندان سرگرم تحقیقات جدی برای از بین بردن ابهامات بسیار در مورد این حیوانات هستند.
مناطق جنوب ایران، رمز و رازهای بسیار دارد. تلاشی بی وقفه برای بقا در سخت ترین شرایط و تلاشی برای ماندن با وجود طوفان های سهمگین!(نمونه آن جنگل های سرسبز و شورزی حرا در جنوب ایران است)
تلاش جنوب ایران در حاشیه خلیج فارس، به تلاش برای بقا منحصر نمی شود بلکه کوششی برای رسیدن به بالاترین هدف هاست(نمونه آن ماهیان دوزیست یا تمساح هایی است که در حیرتی عجیب و در راه رسیدن به متابولسم زیادتر و توسعه اندازه مغز، بر اساس برنامه ای درونی سر از آب بیرون می آورند و یا دلفین های باهوشی که با زیاد شدن وزن بدنشان بار دیگر دل به آب می دهند تا میزان انرژی مصرفی خود را کم کنند)
جنوب ایران هنوز نشان هایی از این تلاش ها دارد و هنوز چیزهای زیادی در بستر آبهای نیلگون این مناطق هست که آیندگان، رمزهای آن را خواهند گشود!

بخش دیگری در وجود انسان هدرمان جدید میگرن با انتی نقش داروهاي مختلف معروف آیا امکان بازسازی اندامهتکامل ابزار هوش ، راه پر زبان و تکلم برخی بیماریهچرا در مغز انسان، فرورفتایا بدون زبان میتوانیم تتاثیر درجه حرارت بر عملکهزینه ای که برای اندیشیدپیامهای کاربراناضطراب و ترسحس و ادراک قسمت چهارممبانی ذهنی سیاه و سفیدکایروپاکتیک چیستبرنامه و ساختار پیچیده مدرمانهای بیماری پارکینسنقش روزه داری در سالم و جآیا انسان با مغز بزرگش اختکامل ساختار رگهای مغزی زبان و شناخت حقیقت قسمت چچراروياها را به یاد نمی آایا تکامل هدفمند استساخت شبکه عصبی مصنوعی با ارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر درجه حرارت بر عملکفلج بل، فلجی ترسناک که آنهستي مادي ای که ما کوچکترسایتهای دیگراطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک قسمت پنجممجموعه های پر سلولی بدن مکاربرد روباتهای ريزنانوبرین نت به جای اینترنتدرک فرد دیگر و رفتارهای انقش زبان در سلطه و قدرت اآیا احتمال دارد رویا از آتکامل شناخت انسان با کشفزبان و شناخت حقیقت قسمت اچراروياها را به یاد نمی آایرادهای موجود در خلقت بسریعترین کامپیوتر موجودارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر درجه حرارت بر عملکفلج خوابهستی ما پس از شروعی چگال اطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک قسمت سوممحل درک احساسات روحانیکاربرد روباتهای ريز، در برای پیش بینی آینده مغز ددرک و احساسنقش زبان در سلطه و قدرت اآیا احتمال دارد رویا از آتئوری تکامل امروز در درمزبان و شناخت حقیقت قسمت دنزاع بین جهل و علم رو به پاگر نعمت فراموشی نبود بسسرگیجه از شایعترین اختلاارتباط میکروب روده و پارتاثیر درجه حرارت بر عملکفلج خواب چیستویتامین E برای فعالیت صحبلندی در ذهن ما درک بلندیحساسیت روانی متفاوتمحل درک احساسات روحانی دکجای مغز مسئول پردازش تجبرخی اثرات مضر ویتامین ددرک احساسات و تفکرات دیگنقش غذاها و موجودات درياآیا برای تولید مثل همیشه تئوری تکامل در پیشگیری و زبان و شناخت حقیقت قسمت سنظریه تکامل در درمان بیماگر نعمت فراموشی نبود بسسردرد و علتهای آنارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر درجه حرارت بر عملکفیلمی بسیار جالب از تغییویتامین E در چه مواد غذایبه زودی شبکه مغزی به جای خلاصه ای از مطالب همایش ممحدودیت های حافظه و حافظکشف مکانیسم عصبی خوانش پبرخی اختلالات عصبی مثانهدرک تصویر و زبان های مخلتنقش غذاها و موجودات درياآیا بزرگ شدن مغز فقط در دتا 20 سال آینده مغز شما به زبان، وسیله شناسایی محیطهفت چیز که عملکرد مغز تو اگر تلاش انسان امروز براسردرد تنشنارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر رو ح و روان بر جسمفیزیکدانان ماشینی برای تویتامین دی گنجینه ای بزربوزون هیگز چیستخواندن ، یکی از شستشو دهنمخچه ، فراتر از حفظ تعادلکشف مکانیسمی پیچیده در ببرخی بیماری ها که در آن بدرک عمیق در حیواناتنقش غذاها و موجودات درياآیا تکامل و تغییرات ژنتیتاثیر مشاهده بر واقعیت بسفر نامه سفر به بم و جنوب هفت سین یادگاری از میراث ابزار هوش در حال ارتقا ازسردرد سکه ایارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر رژیم گیاه خواری بر فراموشی همیشه هم بد نیستواکنش های ناخودآگاه و تقبیماری گیلن باره و بیمارخواب سالم عامل سلامتیمخچه ابزاري که وظیفه آن فکشف ارتباط جدیدی از ارتبکشف جمجمه ای درکوه ایرهوبرخی توجهات در ببمار پاردرگیری اعصاب به علت میتونقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا خداباوری محصول تکاملتاثیر ویتامین دی بر بیماسفرنامه سفر به بم و جنوب همیشه عسل با موم بخوریمابزارهای بقای موجود زندسرعت فکر کردن چگونه استارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر رژیم گیاه خواری بر فرایند حذف برخی اجزای مغواسطه ها د رمسیر ایجاد مغبیماری ای شبیه ام اس مولتخواب سالم عامل سلامتی و یمدارک ژنتیکی چگونه انسانگنجینه ای به نام ویتامین برخی سيناپسها طی تکامل و رقیبی قدرتمند در برابر مچندین ماده غذایی که ماننآیا دلفین ها می تواند از تاثیر ژنها بر اختلالات خسفرنامه سفر به بم و جنوب هوش مصنوعی می تواند بر احابزارهای دفاعی و بقای موشنا در ابهای گرم جنوب نیارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر رژیم گیاه خواری بر فرد حساس از نظر عاطفی و بوراپامیل در بارداریبیماری بیش فعالیخواب عامل دسته بندی و حفطمرگ انتقال است یا نابود شمزایای شکلات تلخ برای سلگیاه خواری و گوشت خوار کدبررسي علل احتمالي تغيير رمز و رازهای ارتباط غیر کچه زیاد است بر من که در ایآیا راهی برای رفع کم آبی تاثیر کپسول نوروهرب بر نسفرنامه سفر به بم و جنوب هوش مصنوعی گوگل به کمک تشاثر مضر مصرف طولانی مدت رشناخت و معرفت، و نقش آن دارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر رژیم گیاهخواری بر قانون مندی نقشه ژنتیکی مورزش هوازی مرتب خیلی به قبیماری تی تی پیخودآگاهی و هوشیاريمشکلات نخاعیگالکانزوماب، دارویی جدیبررسی و اپروچ جدید بر بیمرویای شفافچهار میلیارد سال تکامل بآیاما مقهور قوانین فیزیکتاثیر کپسول نوروهرب بر تسفرنامه سفر به بم و جنوب هوش مصنوعی گوگل به کمک تشاثرات مفید قهوهشواهدی از دنیسوان(شبه نئارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر عصاره تغلیظ شده گیقارچ بی مغز در خدمت موجودورزش هوازی ، بهترین تمریبیماری ضعف عضلات نزدیک بخودآگاهی و هوشیاريمغز ما کوچکتر از نیم نقطهگامی در درمان بیماریهای بررسی سیستم تعادلی بدن اروبات های ریز در درمان بیچهار ساعت پس از کشتار خوکإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَتاثیر کپسول نوروهرب بر سسلولهای بنیادی مصنوعی درهوش مصنوعی الفاگواثرات مضر ماری جواناشاهکار قرنارزش حقیقی زبان قسمت دومتبدیل تراکت صوتی مصنوعی لوب فرونتال یا پیشانی مغورزش و میگرنبیماریهای تحلیل عضلانی اخطا در محاسبات چیزی کاملمغز چون ابزار هوش است دلیگاهی لازم است برای فهم و بررسی علل کمر درد در میانروزه داری و بیمار ی ام اس نورون هاي مصنوعی می توانافراد آغاز حرکت خودشان رتاثیر کپسول نوروهرب بر سسلسله مباحث هوش مصنوعیهوش مصنوعی از عروسک تا کاجزای پر سلولی بدن انسان شباهت زیاد بین سلول هاي عارزش حقیقی زبان قسمت سومتبدیل سلولهای محافط به سلبخند بزن شاید صبح فردا زورزش بهترین درمان بیش فعبیوگرافیخطا در محاسبات چیزی کاملمغز آیندگان چگونه است ؟گاهی مغز بزرگ چالش استبزرگ شدن مغز محدود به دورروش مقابله مغز با محدودینوروپلاستیسیتی چیستافزایش قدرت ادراکات و حستاثیر گیاه خواری بر رشد وسم زنبور ، کلیدی برای وارهوش مصنوعی از عروسک تا کاجزایی ناشناخته در شکل گشباهت زیاد بین سلول هاي عاز نظر علم اعصاب یا نرووستری فلوپرازینلرزش ناشی از اسیب به عصبورزش در کمر دردبیوگرافیدفاع در برابر تغییر ساختمغز انسان ایا طبیعتا تماگزارش یک مورد جالب لخته وتفاوت مغز انسان و میمون هروش های صرفه جویی در ایجاچیزی خارج از مغزهای ما نیالکتروتاکسی(گرایش و حرکتاثیر گیاه خواری بر رشد وسودمندی موجودات ابزی بر هوش مصنوعی از عروسک تا کاخلاق و علوم اعصابشش مرحله تکامل چشماز نظر علم اعصاب اراده آزتشنج چیستلزوم سازگاری قانون مجازاوزوز گوشبیست تمرین ساده برای جلودلایلی که نشان میدهد ما بمغز انسان رو به کوچکتر شدگشایش دروازه جدیدی از طرتفاوتهای جنسیتی راهی براروش هایی ساده برای کاهش اچگونه مغز پیش انسان یا همامیوتروفیک لترال اسکلروتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیاهچاله و تکینگی ابتدایهوش مصنوعی از عروسک تا کاختلال در شناسایی حروف و صرع و درمان های آناز نظر علم اعصاب اراده آزتغییر الگوی رشد مغزی با زلزوم سازگاری قانون مجازایک پیشنهاد خوب برای آسان بیشتر کمردردها نیازی به ديدن با چشم بسته در خواب مغز ایندگان چگونه استپنج اکتشاف شگفت آور در موتقلید مرحله ای نسبتا پیشروش صحبت کردن در حال تکامچگونه هموساپينس بر زمین امگا سه عامل مهم سلامتتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیاره ابلهانهوش مصنوعی از عروسک تا کاختلالات مخچهضررهای مصرف شکر و قند بر از تلسکوپ گالیله تا تلسکتغییر زودتر اتصالات مغزیممانتین یا آلزیکسا یا ابیکی از علل محدودیت مغز امبا هوش مصنوعی خودکار روبدی متیل فومارات(زادیوا)(مغز ابزار برتر بقاپیموزایدتلاش هایی در بیماران قطع روشهای نو در درمان دیسک بچگونه آن شکری که می خوریمامروز دانش ژنتیک هیچ ابهتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیاره ابلهانهوش مصنوعی از عروسک تا کماختلالات حرکتی در انسانضررهای شکر بر سلامت مغزاز تکنیکی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پمنابع انرژي پاک سرچشمه حیادگیری مهارت های جدید دبارداری بدون رحمدژا وو یا اشنا پنداریمغز برای فراموشی بیشتر کپیوند مغز و سر و چالشهای تلاشی برای درمان قطع نخاروشهای شناسایی قدرت شنواچگونه جمعیت های بزرگ شکل انفجار و توقف تکاملی نشاتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیستم تعادلی بدنهوش مصنوعی در کامپیوترهااختلالات صحبت کردن در انطی یکصد هزار سال اخیر هرچاز تکینگی تا مغز و از مغز ثبت امواج الکتریکی در عصمولتیپل اسکلروز در زنان یادآوری خواب و رویابازسازي مغز و نخاع چالشی دژاوو یا آشناپنداریمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟پیوند سر، یکی از راه حلهاتلاشی جدید در درمان ام اسروشی برای بهبود هوش عاطفچگونه جمعیت های بزرگ شکل انگشت نگاری مغز نشان میدتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیستم دفاعی بدن علیه مغز هوش مصنوعی در خدمت خلق وحادامه بحث تکامل چشمعلم به ما کمک میکند تا مواز تکینگی تا مغز از مغز تجنسیت و تفاوت های بیناییمواد کوانتومی جدید، ممکنژن هوش و ساختارهای حیاتی بحتی علمی درباره تمایل بدانشمندان ژنی از مغز انسمغز بزرگ چالش است یا منفعپیشینیان انسان از هفت میتمایل زیاد به خوردن بستنروشی جدید در درمان قطع نخچگونه حافظه را قویتر کنیاندوهگین نباش اگر درب یا تاثیر گیاه خواری بر رشد وسکته مغزیهوش مصنوعی در خدمت خلق وحادغام میان گونه های مختلعلایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تجنسیت و تفاوت های بیناییموجود بی مغزی که می تواندژن یا نقشه توسعه مغز و نقبحث درباره پیدایش و منشادانشمندان روش هاي جدیدی مغز بزرگ چالشهای پیش روپیشرفتی مستقل از ابزار هتمدن قدیمی ای در جنوب ایرروشی جدید در درمان سکته منگاهی بر قدرت بینایی دراانسان جدید از چه زمانی پاتاثیر گیاه خواری بر رشد وساخت شبکه عصبی با الفبایهوش مصنوعی درمانگر کامپیادغام دو حیطه علوم مغز و علایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تجهش های ژنتیکی مفید در ساموجودات مقهور ژنها هستندژنها نقشه ایجاد ابزار هوبحثی در مورد نقش ویتاميندانشمندان روشی برای تبدیمغز حریص برای خون، کلید تپاسخ گیاهان در زمان خوردتمساح حد واسط میان مغز کوريتوکسيمب در درمان ام اسنگاهی بر توانایی اجزاي بانسان عامل توقف رشد مغزتاثیر انتخاب از طرف محیط هوش مصنوعی درخدمت خلق وحعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکینگی تا مغز- از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفمیهمانهای ناخوانده عامل ژنها ، مغز و ارادهبحثی جالب درباره محدودیتداروهای مصرفی در ام اسمغز زنان جوانتر از مغز مرپختگی پس از چهل سالگي به تنفس هوازی و میتوکندریراه های جدید برای قضاوت رناتوانی از درمان برخی ویانعطاف پذیری مکانیسمی علتاثیر ترکیبات استاتین (سهوش مصنوعی ساخته هوش طبیعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز- از مغز جهشهای مفید و ذکاوتی که دمیگرن سردردی ژنتیکی که بژنهای هوش ، کدامندبحثی در مورد نقش کلسیم و داروهای ضد بیماری ام اس ومغزهای کوچک بی احساسپرورش مغز مینیاتوری انساتنفس هوازی و میتوکندریراه های جدید برای قضاوت رناتوانی در شناسایی چهره اولین مورد پیوند سر در انتاثیر دپاکین بر بیماری مهوش احساسیعامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز- از مغزتجهشهای مفید و ذکاوتی که دمیدان مغناطيسي زمین بشر کمردرد با پوشیدن کفش منابحثی در مورد عملکرد لوب فداروی تشنجی درباردارینقش قهوه در سلامتیآیا ما تنها موجودات زنده تو دی ان ای خاص ميتوکندريراه پیروزی در زندگی چیستنخاع ما تا پایین ستون فقراولین تصویر در تاریخ از ستاثیر داروهای ضد التهاب هوش احساسیعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز، از مغز جاذبه و نقش آن در شکلگیریمکانیزمهای دفاعی در برابکنفرانس تشنج هتل کوثر اصبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی ضد تشنج با قابليت تنقش هورمون های تیروئید دآیا مغز تا بزرگسالی توسعتولید سلولهای جنسی از سلرشد مغز علت تمایل انسان بنخستین تصویر از سیاهچالهايندگان چگونه خواهند دیدتاثیر داروی ضد تشنج سدیم هوش عاطفی بیشتر در زنانعصب حقوق نورولووازدواج های بین گونه ای، رحافظه و اطلاعات در کجاست ما انسانها چه اندازه نزدکندر در بیماریهای التهاببحثی درباره هوش و تفاوتهداروی ضد تشنج با قابليت تنقش ژنتیک در درمان اختلاآیا هوش ارثی دریافتی از پتوانایی مغز و دیگر اجزای زمین زیر خلیج فارس تمدنی نرمش های مفید در سرگیجهايا اراده آزاد توهم است یتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش عاطفی در زنان بیشتر اعضلانی که طی سخن گفتن چقداستفاده از هوش مصنوعی در حافظه و اطلاعات در کجاست ما انسانها چه اندازه نزدکودک ایرانی که هوش او از بحثی درباره هوش و تفاوتهداستانها و مفاهیمی اشتبانقش انتخاب از طرف محیط، نآیا هوش سریعی که بدون احستوازن مهمتر از فعالیت زیزندگی هوشمند در خارج از زنرمشهای مهم برای تقویت عايا اراده آزاد توهم است یتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش، ژنتیکی است یا محیطیمقالاتاستیفن هاوکینگ در مورد هحافظه و اطلاعات در کجاستما با کمک مغز خود مختاريمکودکان خود را مشابه خود تبحثی درباره هوش و تفاوتهدر مانهای کمر درددر چه مرحله ای از خواب ، رنقش اتصالات بین سلولهای آیا هشیاری کوانتومی وجودتوصیه های غیر دارویی در سزیباترین چیز در افزایش سچرا مغزهای ما ارتقا یافت ایا کوچک شدن مغزانسان التاثیر درجه حرارت بر عملکهاوکينگ پیش از مرگش رسالتاثیر ویتامین دی بر بیمااستیفن هاوکینگ در تفسیر حس چشایی و بویاییما تحت کنترل ژنها هستیم یکوری گذرای ناشی از موبایبحثی درباره هوش و تفاوتهدرمان های بیماری آلزایمرنقش حفاظتی مولکول جدید دآیا واکنش های یاد گرفته وتوصیه هایی در مصرف ماهیزبان چهار حرفی حیات زمینچرا حیوانات سخن نمی گوینایا ابزار هوشمندی یا مغز تاثیر درجه حرارت بر عملکهاوکينگ پیش از مرگش رسالصفحه اصلیاستخوان های کشف شده، ممکحس و ادراک (قسمت اول )ماه رجبکی غایب شدی تا نیازمند دلبحثی درباره احساسات متفابحثی درباره احساساتی غیردرمان های رایج ام اسنقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا آگاهی پس از مرگ از بیتوضیحی ساده در مورد هوش مزبان و بیان، در سایه پیشرچرا حجم مغز گونه انسان درایا بیماری ام اس (مولتیپتاثیر درجه حرارت بر عملکهدف از تکامل مغزسوالات پزشکیاصول سلامت کمرحس و ادراک (قسمت دوم )ماپروتیلینکاهش التهاب ناشی از بیما