سفرنامه سفر به بم و جنوب شرق ایران چابهار قسمت پنجم

سفرنامه سفر به بم و جنوب شرق ایران چابهار (قسمت پنجم):
هر که دلارام دید، از دلش آرام رفت
چشم ندارد خلاص، هر که در این دام رفت

یاد تو میرفت و ما عاشق و بیدل بدیم
پرده برانداختی، کار به اتمام رفت
در فقدان همسفر مهربان و دوست داشتنی سفر چابهار، پدر بزرگواری که تا چند ماه قبل با ما بود و امروز جای خالیش با یاد روزهای شیرین بودنش پر می شود!
پدرم! جای خالیت هرگز در ذهن من خالی نخواهد ماند. هر چه در زندگی دارم و یادگارهای شیرین زندگیم، در حضور تو بود و فردا هم اینگونه خواهد بود!
یادت گرامی و خانه جدیدت در کنار اولیای خدا
باغ گیاهان گرمسیری در چابهار: درختان انبه، موز و تمبر هندی در این باغ دیده میشود. درخت تمر هندی بین 10 تا 20 متر طول دارد. رشد این گیاه کُند، ولی عمر آن بسیار طولانی است. تمر هندی در خاک های رسی، ماسه ای، ابلیزی و اسیدی به خوبی رشد می کند.
این درخت مخصوص مناطق حاره بوده و به سرما حساس است، اما مقاومت بالایی دربرابر خشکی و باد دارد. تمر هندی در اواخر ماه اردیبهشت گل هایی دارای 5 گل برگ و زردرنگ با خطوط نارنجی یا قرمز می دهد. در ماه مهر این درخت میوه هایی به شکل لوبیا می دهد.
از موراد دیدنی چابهار پرورش تمساح پوزه کوتاه گاندو است . وجود موجودات بینابینی در تکامل در چابهار، نشانه هایی از تاثیر انتخاب طبیعی بر تکامل موجودات است.

از ماهیان دوزیست جنگل های حرا- که به تدریج برای بقای بیشتر و توسعه ابزار هوش، سر از آب در می آورند- بگیرید تا دلفین های بزرگی- که برای صرفه جویی در انرژی، پس از مهاجرت اول از آب به خشکی دوباره از خشکی به دریا مهاجرت می کنند تا وزن بدن خود را کم کنند و انرژی کمتری برای حمل بدن بزرگ بپردازند- تا جنگل های سرسبز حرا در حاشیه دریای شور که نشانه ای از مقاومت متراکم گیاهان در برابر هجوم آب شور دریاست- تا تمساح هایی- که در طی میلیون ها سال گذشته به خروج از آب اکتفا نکردند بلکه برای توسعه بیشتر ابزار هوش مندی خود به سوی شکار و گوشت خواری رفتند!
اینها ما را با کلکسونی شگفت از واسطه های تکاملی و موجودات بینابینی در تکامل مواجه می کند و جالب اینکه بسیاری از این واسطه ها با وجود آنکه راه تکاملی را به سوی موجودات بالاتر پیش بردند ولی بسیاری از آنها باقی ماندند تا در سفر ما وشما به این مناطق دشوار برای زندگی، فسیل های زنده ای باشند و تاریخ را دوباره برای ما بخوانند و قانونی درونی را در ژنهای حیوانات نشان دهند- که گاهی به سوی موجود قدرتمندتر پیش می رود و گاهی با وجود شرایط مشابه، در طی میلیون ها بدون تغییر باقی می ماند.

شاید این قانون، هدفش فقط توسعه دادن نباشد بلکه گاهی هدفش توسعه ندادن است تا تاریخ را برای شاهد امروز، بازگو کند و در برابر کسانی- که مدعی حضور انتخاب طبیعی بدون قانون درونی ژنها هستند- بایستد. انتخاب طبیعی، هست ولی قانونی درونی هم در این عالم هست که نه تنها گاهی در برابر انتخاب طبیعی می ایستد بلکه گاهی در برابر تمایز و توسعه بیشتر هم می ایستد تا توسعه زیادتر، سد راه بقای موجودات میانی نشود.
تمساح پوزه کوتاه گوشت خوارانی کند، در ابتدای مسیر تمدن بزرگ ما هستند. خزندگان، ادامه ماهیان دوزیست هستند که با شکارهای بزرگ خود و گوشت خواری، زمینه برای رسیدن به مغز بزرگ، فراهم کردند.

نقشه رسیدن به مغزهای بزرگ، از ابتدا بوده است ولی تا زمینه های لازم برای این مغز فراهم نشد- و یکی از این لوازم، گوشتخواری است- ما به مغز بزرگ نرسیدیم. خروج از آب با فراهم کردن اکسیژن بیشتر، به افزایش متابولیسم کمک کرده است و زمینه را برای ایجاد جهش های بیشتر به سوی بهبود ساختار مغز فراهم کرده است و گوشت خواری هم کمک کرده است در دوره ای سریعتر، جهان شاهد ابزار برتر بقا یعنی مغز، باشد.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی گاندو، گوشتخوار و شکارچی و کمینگر است و رژیم غذایی متنوعی شامل انواع ماهیها، خزندگان وپستانداران وانسانها و… دارد. گاندوهای کوچک، بیشتر از حشرات، دوزیستان، سختپوستان، ماهیهای کوچک و گاندوهای بالغ از پرندگان، خزندگان، ماهیها و انواع پستانداران تغذیه میکنند.

در واقع بیشتر مهرهدارانی که به آبهای محل زندگی گاندو نزدیک میشوند ممکن است به درون آب رفته و خوراک این تمساح شوند. گاندوهای هندی حتی گاهی گوزن سمبر ۲۲۵ کیلویی وگاومیش اهلی ۴۵۰ کیلویی را شکار کردهاند. آنها حتی توانایی نبرد با ببر بر سر شکار را دارند و پیروزی هر یک از دو گونه دیده شدهاست.
از رفتارهای جالب این حیوان حفر کانالهای عمیق در کنار رودخانهها و آبگیرهای محل زندگی خود است. گاندوها با حفر این کانالها که چندین متر عمق داشته و طول آنها تا ۱۵ متر میرسد، هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعتهای گرم روز تهیه میکنند و هم از تبخیر آب جلوگیری کرده و با ذخیره آب در کانالها به حفظ آب برکهها و تالابها در فصلهای گرم و ایام خشکسالی کمک میکنند. همین دلیل بلوچها علاقه زیادی به این حیوان دارند و معتقدند که هر جا گاندو باشد، آب فراوان است.
تاریخچه تکاملی تمساح:
دانشمندان میگویند فسیل یک ماهی چهارپا، بیش از پیش به درک فرآیند تکامل کمک کرده است. هرچند بدن این موجود، شبیه به ماهی است اما سر آن بیشتر در خشکی به کار میآید تا در محیط آب.

مطالعه ای- که نتیجه آن در نشریه علمی”نیچر” چاپ شده است- میگوید این موجود به نام “ونتاستیگا کورونیکا” چیزی شبیه به یک تمساح کوچک بوده است. دانشمندان میگویند که این گونه در ۳۶۵ میلیون سال قبل، در نهایت به یک بن بست تکاملی برخورد.

حدود صد میلیون سال پیش از آنکه دایناسورها شروع به گام زدن بر پهنه زمین کنند، ونتاستیگا در آبهای کم عمق لتونی (لاتویا) امروزی یافت میشد.
پروفسورآلبرگ میگوید: از دور، مثل یک تمساح به نظر میرسید. اما از نزدیک، متوجه میشدید که دارای یک دم ماهی در انتهای بدن و یک پره آبشش در کنار سر است.” “از نظر ساختمان، این موجود بیشتر تغییرات از آبزی به خشکی زی را طی کرده بود، اما از نظر عادات شما هنوز به حیوانی مینگرید که به آب، خو دارد

کارشناسان معتقدند که ونتاستیگا، منزلگاه مهمیدر سفر تکاملی موجودات از آب به خشکی بود. دانشمندان زمانی تصور میکردند که نحوه تکامل این دوزیستهای اولیه، خطی بوده است، اما این کشف تایید میکند که این موجودات در طول مسیر تکاملی خود به شاخههای مختلف تقسیم شدند.
پروفسور آلبرگ به کشف فسیلی به نام تیکتالیک در سال ۲۰۰۴ در کانادا اشاره میکند. تصور میشود این یک “حلقه گمشده” در شکاف میان ماهی و پستانداران ساکن خشکی باشد.
ونتاستیگا گونه ای است که از نظر زمانی دیرتر ظاهر شده، اما نوع بدوی تر و یک حیوان درحال انتقال است. “ونتاستیگا شکاف میان تیکتالیک و قدیمیترین پستانداران ساکن خشکی را پر میکند. کلیه این تغییرات در این موجودات، پشت هم صورت نمیگیرد. ونتاستیگا برخی از مشخصههای موجودات خشکی را کسب کرده بود، اما هنوز فاقد برخی مشخصههای دیگر بود.”
اجداد کروکودیلها علف میخوردند!
با کشف فسیلهای 66 میلیونساله کروکودیل، بهنظر میرسد این شکارچی قهار از گونههای متنوعی تکامل یافته است، چرا که این فسیلها هم شامل کروکودیلهای غولپیکر و هم گونههای ریزنقش گیاهخوار، بودهاند.

اجداد باستانی این حیوان که اخیرا کشف شدهاند، شامل نمونههای کوچک گربهشکل، کروکودیلهای بسیار بزرگ و گونههای گیاهخوار پوزه کوتاه هستند.
ساختار بدن
کروکودیلهای مدرن با پوزههای بلند، دمهای قدرتمند و آروارههای قوی خود را به محیطهای آبی وفق دادهاند. اما بر خلاف باور عموم، دانشمندان معتقدند ساختار بدن کروکودیلها، سوسمارها و نهنگهای هندی (ghariel) از گروه متنوعی از خزندههای ماقبل تاریخ تکامل پیدا کردهاند که دارای شکل بدن متفاوتی بودند.

از زمان کشف Simosuchus clarki در ده سال پیش تا کنون باستانشناسان تلاشهایی برای بازیابی فسیل آن از ماداگاسکار انجام دادهاند. یک دهه بعد، اسکلت تقریبا کاملی یافت شد و تجزیه و تحلیلهای انجام شده روی آن، بحثهایی را در مورد تکامل کروکودیلهای مدرن به راه انداخت.

ناتان جیکلی از اعضای تحقیق اخیر که مقالهشان در Vertebrate Paleontology Memoir منتشر شده، در این باره گفت: «جمجمه و آرواره پایینی این فسیل تقریبا به طور کامل حفظ شده است. این عامل به همراه اسکنهای با کیفیت از این گونه که به طور قابلتوجهی سالم مانده، به ما اجازه داد ساختار اسکلت سر را هم از داخل و هم از خارج با جزئیات بسیار دقیق بررسی کنیم. در این بین ما حتی موفق شدیم جزئیات بسیار استثنائی، مانند مسیر حرکت کوچکترین عصبها و رگهای خونی را نیز مطالعه کنیم.

این بررسیها نشان دادS. clarki بسیار با کروکودیلهای دیگر فرق دارد؛ چرا که دارای پوزه بلند، دم کوتاه و بدن تانکر شکل است. با این آروارههای کوتاه و ضعیف و دندانهای برگی شکل، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این خزندگان نمیتوانستند از کنار آب اقدام به شکار کنند و به این ترتیب تفاوتهای زیادی با کروکودیلهای مدرن داشتهاند.

محققان معتقدند کروکودیلهای باستانی در خشکی به سر میبردند و از سبزیها و گیاهان تغذیه میکردند. دانشمندان در حقیقت S. clarki را یکی از عجیبترین گونههای گروه کروکودیلهای فسیل شده میدانند که بیش از 66 میلیون سال پیش زندگی میکردند.

چند ماه پیش نیز باستانشناسان فعال در تانزانیا، فسیل بسیار کوچک موجودی کروکودیل شکل را با دندانهایی مشابه با پستانداران از زیر خاک ،بیرون آوردند. دندانهای غیرعادی کروکودیل گربهشکل، بسیار با دندانهای مخروطی کروکودیلهای مدرن- که برای شکافتن و پاره کردن استفاده میشود- متفاوت است.

در این بین، بقایای حفظ شده یک کروکودیل غولپیکر 8 تنی که در سال 2001 کشف شده بود، باز هم بحث در مورد کروکودیلها را به راه انداخت و از آن زمان تاکنون، دانشمندان سرگرم تحقیقات جدی برای از بین بردن ابهامات بسیار در مورد این حیوانات هستند.
مناطق جنوب ایران، رمز و رازهای بسیار دارد. تلاشی بی وقفه برای بقا در سخت ترین شرایط و تلاشی برای ماندن با وجود طوفان های سهمگین!(نمونه آن جنگل های سرسبز و شورزی حرا در جنوب ایران است)
تلاش جنوب ایران در حاشیه خلیج فارس، به تلاش برای بقا منحصر نمی شود بلکه کوششی برای رسیدن به بالاترین هدف هاست(نمونه آن ماهیان دوزیست یا تمساح هایی است که در حیرتی عجیب و در راه رسیدن به متابولسم زیادتر و توسعه اندازه مغز، بر اساس برنامه ای درونی سر از آب بیرون می آورند و یا دلفین های باهوشی که با زیاد شدن وزن بدنشان بار دیگر دل به آب می دهند تا میزان انرژی مصرفی خود را کم کنند)
جنوب ایران هنوز نشان هایی از این تلاش ها دارد و هنوز چیزهای زیادی در بستر آبهای نیلگون این مناطق هست که آیندگان، رمزهای آن را خواهند گشود!

واکسن کرونا و گشودن پنجرداستانها و مفاهیمی اشتباآیا هوش مصنوعی می تواند نسقوط درون جاذبه ای خاص، چابزار بقای موجود زنده از استیفن هاوکینگ در تفسیر ملاحظه های اخلاقی دربارهتنفس هوازی و میتوکندرینرمش های مفید برای درد زاجنسیت و تفاوت های بیناییمغز برای فراموشی بیشتر کورزش بهترین درمان بیش فعدرمان ژنتیکی برای نوآوریآیا تکامل و تغییرات ژنتیسیلی محکم محیط زیست بر انابزارهای بقا ازنخستین همبه بالا بر ستارگان نگاه کمنابع انرژی از نفت و گاز توصیه های سازمان بهداشت نشانه های گذشته در کیهان جستجوی هوشیاری در مغز مانقش نظام غذایی در تکامل مژنهای مشترک بین انسان و ودرگیری مغز در بیماران مبآب زندگی است قسمت سومسازگاری با محیط بین اجزااخلاق و علوم اعصاببیماری تی تی پیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل زبانهندسه بنیادینحس و ادراک (قسمت دوم )نقش ذهن و شناخت در حوادث کودکان میتوانند ناقل بی رمز و رازهای ارتباط غیر کامیوتروفیک لترال اسکلروشناسایی تاریخچه ی تکاملیارتوکين تراپی روشی جديد بارداری بدون رحممولتیپل اسکلروز در زنان تاثیر ژنها بر اختلالات خهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت دوازدهمچند نرمش مفید برای کمردرکتاب، سفری به تاریخروش های صرفه جویی در ایجاانسانیت در هم تنیده و متصششمین کنگره بین المللی سارزش حقیقی زبان قسمت سومبحثی درباره هوش و تفاوتهماه رجبتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در کامپیوترهاخودآگاهی و هوشیارينیاز به آموزش مجازی دیجیگوشت خواری یا گیاه خواریراه فراری نیستاینکه به خاطرخودت زندگی عوامل ایجاد لغت انسانی و از تکنیکی تا مغز از مغز تبرخی نرمش های گردنمدیریت اینترنت بر جنگهاوکينگ پیش از مرگش رسالدو برابر شدن خطر مرگ و میزمان شگفت انگیزپیموزایداگر با مطالعه فیزیک کوانپیامهای کاربراناز تکینگی تا مغز از مغز تفراموش کارها باهوش تر هسبررسی علل کمر درد در میانتاثیر رو ح و روان بر جسممسئولیت جدیدویتامین E در چه مواد غذایدانشمندان تغییر میدان مغپروژه ی ژنوم انسانیزبان و شناخت حقیقت قسمت چابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز- از مغز قبل از انفجار بزرگتفاوتهای جنسیتی راهی براچگونه جمعیت های بزرگ شکل تشنج و حرکات شبه تشنجی قامغز چون ابزار هوش است دلیواکسن کرونا از حقیقت تاتدر مانهای کمر دردآیا هوش مصنوعی زندگی بشرسلول های بنیادی منابع و اابزار بقای موجود زنده از استخوان های کشف شده، ممکملاحظات بیهوشی قبل از جرتنفس بدون اکسیژننرمش های مفید در سرگیجهجهل مقدسمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟ورزش در کمر درددرمان ام اس(مولتیپل اسکلآیا جنین انسان، هوشمندی سیاهچاله های فضایی منابعابزارهای بقای موجود زندهبه خودت مغرور نشومنابع انرژی از نفت و گاز توصیه های غیر دارویی در سنظام مثبت زندگیحفره در مغزنقش نظریه تکامل در شناساژنهای هوش ، کدامنددرگیری مغزی در سندرم کووآزمون ذهنی گربه شرودینگرستون فقرات انسان دو پا جلاخلاق پایه تکامل و فرهنگبیماری دویکمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل زبان انسان از پیشیهندسه در پایه ی همه ی واکحس و ادراک قسمت چهلنقش روی و منیزیم در سلامتکودکان خود را مشابه خود ترمز بقای جهش ژنتیکیامید نیکو داشته باش تا آنشناسایی سلول های ایمنی اارتباط میکروب روده و پاربازگشت از آثار به سوی خدامواد کوانتومی جدید، ممکنتاثیر کلام در آیات کلام بهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت سومچند جهانیکجای مغز مسئول پردازش تجروش هایی ساده برای کاهش اانعطاف پذیری مکانیسمی علصرع و درمان های آنارزش خود را چگونه میشناسبحثی درباره احساسات متفاماپروتیلینتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در خدمت خلق وحخودآگاهی و هوشیاريچیزی خارج از مغزهای ما نیگیلگمش باستانی کیستراه های جدید برای قضاوت راینکه خانواده ات سالم باعواملی که برای ظهور لغت ااز تکینگی تا مغز و از مغز برخی یونها و مولکول های ممدارک ژنتیکی چگونه انسانهاوکينگ پیش از مرگش رسالدو برابر شدن خطر مرگ و میزندگی هوشمند در خارج از زپیموزایداگر تلاش انسان امروز براسایتهای دیگراز تکینگی تا مغز از مغز تفراموشی همیشه هم بد نیستبزرگ شدن مغز محدود به دورتاثیر رژیم گیاه خواری بر مستند جهان متصلویتامین کادانشمندان روش هاي جدیدی پروژه ی ژنوم انسانیزبان و شناخت حقیقت قسمت اابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز- از مغز قدم زدن و حرکت دید را تغیتقلید مرحله ای نسبتا پیشچگونه حافظه را قویتر کنیتشنج عدم توازن بین نورون مغز چگونه صداها را فیلتر مغز ناتوان از توجیه پیداواکسن کرونا ساخته شده تودر محل کار ارزش خودت را بآیا هوش ارثی دریافتی از پسلول عصبی شاهکار انطباق ابزار بقای موجود زنده از استروژن مانند سپر زنان دممانتین یا آلزیکسا یا ابتو یک جهان در مغز خودت هسنرمشهای مهم برای تقویت عجهان یکپارچهمغز بزرگ چالش است یا منفعوزن حقیقی معرفت و شناختدرمان تومورهای مغزی با اآیا جهان ذهن و افکار ما مسیاهچاله و تکینگی ابتدایابزارهای بقای از نخستین به زودی شبکه مغزی به جای منابع بی نهایت انرژی در دتوصیه هایی در مصرف ماهینظریه ی تکامل در درمان بیحقیقت قربانی نزاع بین بی نقش هورمون های تیروئید دژنهای حاکم بر انسان و انسدرگیری مغزی در سندرم کووآسيب میکروواسکولاریا آسسخن پاک و ثابتاختلال خواب فرد را مستعد بیماری دیستروفی میوتونیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل ساختار رگهای مغزی هوموارکتوس ها ممکن است دحس و ادراک قسمت نهمنقش روزه داری در سالم و جکوری گذرای ناشی از موبایروی و منیزیم در تقویت استامید درمان کرونا با همانشواهدی از نوع جدیدی از حاارتباط ماده و انرژیبازگشت به ریشه های تکاملموجود بی مغزی که می تواندتاثیر کپسول نوروهرب بر نهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت سی و هشتمچندین ماده غذایی که ماننکرونا چه بر سر مغز می آورروش صحبت کردن در حال تکاماولین مورد PML به دنبال تکضررهای مصرف شکر و قند بر از نخستین همانند سازها تبحثی درباره احساساتی غیرماجرای جهل مقدستاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در خدمت خلق وحخورشید مصنوعیچیزی شبیه نور تو نیستگیاه خواری و گوشت خوار کدراه های جدید برای قضاوت راینترنت بدون فیلتر ماهواعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی اثرات مضر ویتامین دتاثیر درجه حرارت بر عملکمروری بر تشنج و درمان هایهدف یکسان، در مسیرهای متدو سوی واقعیتزندگی زمینی امروز بیش از پیچیدگی های مغزمگساپی ژنتیکاز تکینگی تا مغز از مغز تفرایند پیچیده ی خونرسانیبزرگ شدن تقریبا ناگهانی تاثیر رژیم گیاه خواری بر مشکلات نخاعیویتامین کا و استخواندانشمندان روشی برای تبدیپرواز از نیویورک تا لوس آزبان و شناخت حقیقت قسمت دابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز- از مغزتقدرت انسان در نگاه به ابعتقلید از روی طبیعتنگاه محدود و تک جانبه، مشتشخیص ژنتیکی آتروفی های تصویربرداری فضاپیمای آممغز و سیر تکامل ان دلیلی واکسن ایرانی کرونا تولیددر چه مرحله ای از خواب ، رآیا هوش سریعی که بدون احسسلولهای ایمنی القا کنندهابزار بقای موجود زنده از اسرار بازسازی اندام هامنابع انرژي پاک سرچشمه حتو پیچیده ترین تکنولوژی چرا مغزهای ما ارتقا یافت جهان کاملی در اطراف ما پرمغز بزرگ چالشهای پیش رووزوز گوشدرمان تشنجآیا جهش های ژنتیکی، ویروسیاهچاله ی تولید کنندهابزارهای دفاعی و بقای موبه زیر پای خود نگاه نکن بمناطق خاصی از مغز در جستجتوضیحی ساده در مورد هوش منظریه ی تکامل در درمان بیحقیقت اشیانقش هورمون زنانه استروژنکلرال هیدرات برای خواباندرگیری اعصاب به علت میتوآسیب ها ناشی از آلودگی هوسرنوشتاختلال در شناسایی حروف و بیماری ضعف عضلات نزدیک بمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتکامل شناخت انسان با کشفهوش مصنوعی می تواند بر اححس و ادراک قسمت چهارمنقش رژیم غذایی بر رشد و اکی غایب شدی تا نیازمند دلرویا و خبر از آیندهامگا سه عامل مهم سلامتشواهدی از دنیسوان(شبه نئارتباط متقابل با همه ی حیبازخورد یا فیدبکموجودات مقهور ژنها هستندتاثیر کپسول نوروهرب بر تهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت سی و ششمچه زیاد است بر من که در ایکریستال زمان(قسمت اولروشهای نو در درمان دیسک باولین مورد پیوند سر در انضررهای شکر بر سلامت مغزاز نخستین همانند سازها تبخش فراموش شده ی حافظهماده ی تاریکتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی درمانگر کامپیخانواده پایدارنکاتی در مورد تشنجگالکانزوماب، دارویی جدیایندرالعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی اختلالات عصبی مثانهتاثیر درجه حرارت بر عملکمرکز هوشیاری، روح یا بدن هدف از تکامل مغزدوچرخه سواری ورزشی سبک و زندگی زودگذرپیچیدگی های مغزی در درک زابزار هوش در حال ارتقا ازاز تکینگی تا مغز از مغز تفرایند تکامل و دشواری هابزرگترین خطایی که مردم متاثیر رژیم گیاه خواری بر مشکلات بین دو همسر و برخیویتامین کا در سبزیجاتداروهای مصرفی در ام اسپرورش مغز مینیاتوری انسازبان و شناخت حقیقت قسمت سابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز لمس کوانتومیتقویت استخوان در گرو تغذنگاه انسان محدود به ادرانگاه از درون مجموعه با نگتصادف یا قوانین ناشناختهمغز آیندگان چگونه است ؟واکسن اسپایکوژندر هم تنیدگی کوانتومی و پآیا هشیاری کوانتومی وجودسلولهای بنیادی مصنوعی درابزار بقای موجود زنده از اصل بازخوردمنابع انرژی از نفت و گاز تو دی ان ای خاص ميتوکندريچرا ویروس کرونای دلتا واجهان در حال نوسان و چرخشمغز بزرگ و فعال یا مغز کویک پیشنهاد خوب برای آسان درمان جدید میگرن با انتی آیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجسیاره ی ابلهاناتفاق و تصادفبوزون هیگز چیستمنبع هوشیاری کجاست قسمت تیوتیکسن داروی ضد جنوننظریه ی ریسمانحقیقت تنها چیزی است که شانقش ویتامین K در ترمیم اسکمردرددرد باسن و پا به دلیل کاهآشنا پنداریسریعترین کامپیوتر موجوداختلال در شناسایی حروف و بیماریهای تحلیل عضلانی امنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتأثیر نگاه انسان بر رفتاهوش مصنوعی و کشف زبان هایحس و ادراک قسمت نوزدهمنقش رژیم غذایی در رشد و اکیهان خود را طراحی میکندرویا بخشی حقیقی از زندگی امروز دانش ژنتیک هیچ ابهشکل های متفاوت پروتئین هارتباط چاقی و کاهش قدرت ببازسازي مغز و نخاع چالشی میهمانهای ناخوانده عامل تاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت سیزدهمنهایت معرفت و شناخت درک عکریستال زمان(قسمت دوم)روشهای شناسایی قدرت شنوااولین هیبرید بین انسان و طلای سیاهاز نخستین همانند سازها تبخش بزرگتر کیهان ناشناختماده ی خالیتاثیر گیاهخواری بر رشد و هوش مصنوعی درخدمت خلق وحخارق العاده و استثنایی بچگونه مولکول های دی ان ایگامی در درمان بیماریهای ایا کوچک شدن مغزانسان العامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی بیماری ها که در آن بتاثیر درجه حرارت بر عملکمرکز حافظه کجاستهدف از خلقت رسیدن به ابزاديدن با چشم بسته در خواب زونیسومایدپیوند مغز و سر و چالشهای ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تفرایند حذف برخی اجزای مغبسیاری از بیماری های جدیتاثیر رژیم گیاهخواری بر مشکلات روانپزشکی پس از سویتامین دی گنجینه ای بزرداروهای ام اسآلودگی هوا و ویروس کرونازبان شناسی مدرن در سطح سلابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز لوب فرونتال یا پیشانی مغتلقین اطلاعات و حافظهتلاش هایی در بیماران قطع نگاه حقیقی نگاه به درون اتظاهر خوابیده ی مادهمغز انسان ایا طبیعتا تماواکسن اسپایکوژن ضد کرونادر هم تنیدگی کوانتومی و دآیا واکنش های یاد گرفته وسلسله مباحث هوش مصنوعیابزار بقای موجود زنده از اصول توسعه ی یک ذهن کاملمنابع انرژی از نفت و گاز تولید مثل اولین ربات های چرا پس از بیدار شدن از خوجهش های ژنتیکی مفید در سامغز بزرگترین مصرف کننده یک آلل ژنتیکی که از نئانددرمان جدید کنترل مولتیپلآیا خداباوری محصول تکاملسیاره ابلهاناتوسوکسیمایدبوزون هیگز جهان را از متلمنبع هوشیاری کجاست قسمت تکنولوژی جدید که سلول هانظریه تکامل در درمان بیمحقیقت خواب و رویانقش ژنتیک در درمان اختلاکمردرد ناشی از تنگی کانادستورالعمل مرکز کنترل بیآغاز فصل سرما و دوباره تکسرگیجه از شایعترین اختلااختلالات مخچهبیهوش کردن در جراحی و بیممنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتئوری تکامل امروز در درمهوش مصنوعی گوگل به کمک تشحس و ادراک قسمت هفتمنقش زنجبیل در جلوگیری از کیهانِ هوشیارِ در حال یارویا تخیل یا واقعیتانفجار و توقف تکاملی نشاشگفتی های زنبور عسلارتباط هوش ساختار مغز و ژبحتی علمی درباره تمایل بمیگرن سردردی ژنتیکی که بتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت ششمچهار میلیارد سال تکامل بکریستال زمان(قسمت سوم)روشی برای بهبود هوش عاطفاولین تصویر در تاریخ از سطوفان فقر و گرسنگی و بی ساز نخستین همانند سازها تبخش دیگری در وجود انسان همبانی ذهنی سیاه و سفیدتاثیر انتخاب از طرف محیط هوش مصنوعی ساخته هوش طبیخدا موجود استچگونه مغز پیش انسان یا همراه پیروزی در زندگی چیستگامی در درمان بیماریهای ایا این جمله درست است کسیعادت کردن به نعمتاز تکینگی تا مغز از مغز تفلج نخاعی با الکترودهای برخی بیماری های خاص که بدتاثیر درجه حرارت بر عملکمرکز حافظه کجاستهرچیز با یک تاب تبدیل به دی متیل فومارات(زادیوا)(زونا به وسیله ویروس ابله پیوند اندام از حیوانات بابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تفرد حساس از نظر عاطفی و ببسیاری از بیماری های جدیتاثیر عصاره تغلیظ شده گیمشکلات روانپزشکی در عقب ویروس مصنوعیداروهای تغییر دهنده ی سیآلزایمرزبان شناسی نوین نیازمند ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز لوتیراستاملیس دگرامفتامین یا ویاستلاشی برای درمان قطع نخانگاهی بر قدرت بینایی دراتظاهری از ماده است که بیدمغز انسان برای ایجاد تمدواکسن دیگر کرونا ساخته شدر کمتر از چند ماه سوش جدآیا یک، وجود داردسلطان جنگل یا صاحب ملکوتابزار بقای موجود زنده از اصول سلامت کمرمنابع انرژی از نفت و گاز تولید پاک و فراوان انرژیچرا بیماری های تخریبی مغجهش های ژنتیکی غیر تصادفمغز حریص برای خون، کلید تیک جهش ممکن است ذهن انساندرمانهای بیماری پارکینسآیا دلفین ها می تواند از سیاره ابلهاناثر مضر مصرف طولانی مدت ربی نهایت در میان مرزهامنبع هوشیاری کجاست قسمت تکنولوژی جدید که سلول هانظریه تکامل در درمان بیمحقیقت راستین انسان علم بنقش گرمایش آب و هوا در همکمردرد و علل آنذهن ما از در هم شکستن منبإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَسربازان ما محققا غلبه می اختلالات حرکتی در انسانبیهوشی در بیماران دچار امنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتئوری تکامل در پیشگیری و هوش مصنوعی گوگل به کمک تشحس و ادراک قسمت هفدهمنقش زبان در سلطه و قدرت اکیست کلوئید بطن سومرویا حقی از طرف خداانواع سکته های مغزیشاهکار قرنارتباط انسانی، محدود به بحث درباره پیدایش و منشا میگرن شدید قابل درمان استاثیر کتامین در درمان پاهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک سی و هفتمچهار ساعت پس از کشتار خوککشف مکانیسم عصبی خوانش پروشی جدید در درمان قطع نخاولین سلول مصنوعیطی یکصد هزار سال اخیر هرچاز نشانه ها و آثار درک شدبرنامه و ساختار پیچیده ممباحث مهم حس و ادراکتاثیر احتمالی عصاره تغلیهوش احساسیخطا در محاسبات چیزی کاملرابطه تشنج و اوتیسمگاهی لازم است برای فهم و ایا ابزار هوشمندی یا مغز عارضه جدید ویروس کرونا ساز تکینگی تا مغز از مغز تفلج بل، فلجی ترسناک که آنبرخی توجهات در ببمار پارتاثیر درجه حرارت بر عملکمرکز خنده در کجای مغز استهزینه ای که برای اندیشیددژا وو یا اشنا پنداریزیباترین چیز در افزایش سپیوند سر آیا ممکن استابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تفرضیه ای جدید توضیح میدهبعد از کروناتاریخ همه چیز را ثبت کردهمشاهده گر جدای از شیء مشاویرایش DNA جنین انسان، برداروهای ضد بیماری ام اس وآمارهای ارائه شده در سطح زبان، وسیله شناسایی محیطابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز لا اکراه فی الدینتلاشی تازه برای گشودن معنگاهی بر توانایی اجزاي بتغییر الگوی رشد مغزی با زمغز انسان برای شادمانی طواکسن دیگری ضد کرونا از ددر آستانه ی موج پنجم کوویآیا کیهان می تواند یک شبیسم زنبور ، کلیدی برای وارابزار بقای موجود زنده از اضطراب و ترسمنابع انرژی از نفت و گاز تولید سلولهای جنسی از سلچرا حیوانات سخن نمی گوینجهشهای مفید و ذکاوتی که دمغز زنان جوانتر از مغز مریک رژیم غذایی جدید، می تودرهای اسرارآمیز و پوشیدهآیا دلفین ها میتوانند باسیر آفرینش از روح تا مغز اثرات فشار روحی شدیدبی عدالتی در توزیع واکسن منبع هوشیاری کجاست قسمت تکامل مادی تا ابزار هوشمنظریه تکامل در درمان بیمحقایق ممکن و غیر ممکننقش پیش زمینه ها و اراده کمردرد با پوشیدن کفش مناذهن چند جانبه نیازمند نگافت فشار خون ناگهانی در وسردرد میگرن در کودکاناختلالات صحبت کردن در انبیوگرافیمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتا 20 سال آینده مغز شما به هوش مصنوعی الفاگوحس و ادراک قسمت هجدهمنقش زبان در سلطه و قدرت اکاهش مرگ و میر ناشی از ابرویاها از مغز است یا ناخوانگشت ماشه ایشبیه سازی میلیون ها جهان ارتباط از بالا به پایین مبحثي درباره هوش و تفاوتهمیدان مغناطيسي زمین بشر تاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک- قسمت بیست و پنوآوری ای شگفت انگیز دانکشف مکانیسمی پیچیده در بروشی جدید در درمان سکته ماوکرلیزوماب داروی جدید شظهور امواج مغزی در مغز مصاز نظر علم اعصاب یا نرووسبرنامه ی مسلط ژنها در اختمجموعه های پر سلولی بدن متاثیر ترکیبات استاتین (سهوش احساسیخطا در محاسبات چیزی کاملراز تغییرگاهی مغز بزرگ چالش استایا بیماری ام اس (مولتیپعدم توقف تکامل در یک اندااز تکینگی تا مغز از مغز تفلج خواببرخی توصیه ها برای واکسیتاثیر درجه حرارت بر عملکمرگ چیستهزینه سنگین انسان در ازادژاوو یا آشناپنداریزیر فشار کووید چه باید کرپیوند سر، یکی از راه حلهاابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تقلب و عقلبعد از کروناتازه های اسکیزوفرنی(جنومشاهده آینده از روی مشاهواقعیت فیزیکی، تابعی از داروی فامپیریدین یا نورلآن چیزی که ما جریان زمان سفر نامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز لایو دوم دکتر سید سلمان فتلاشی جدید در درمان ام اسچالش دیدگاه های سنتی در بتغییر زودتر اتصالات مغزیمغز انسان برای شادمانی طواکسن سرطاندر درمان بیماری مولتیپل آیا گذشته، امروز وآینده سماگلوتید داروی کاهش دهنابزار بقای موجود زنده از اطلاع رسانی اینترنتیمنابع انرژی از نفت و گاز تومورها و التهاب مغزی عاچرا حجم مغز گونه انسان درجهشهای مفید و ذکاوتی که دمغزهای کوچک بی احساسیکی از علل محدودیت مغز امدرک فرد دیگر و رفتارهای اآیا دست مصنوعی به زودی قاسیستم تعادلی بدناثرات مفید قهوهبیمار 101 ساله، مبتلا به سمنبع هوشیاری کجاست قسمت تکامل مداومهفت چیز که عملکرد مغز تو حمله ویروس کرونا به مغزنقش آتش در رسیدن انسان بهکنفرانس تشنج هتل کوثر اصذهن تو همیشه به چیزی اعتقافراد آغاز حرکت خودشان رسردرد و علتهای آناختلالات عضلانی ژنتیکبیوگرافیمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتا بحر یفعل ما یشاهوش مصنوعی از عروسک های بحس و ادراک قسمت هشتمنقش سجده بر عملکرد مغزکاهش التهاب ناشی از بیمارویاهای پر رمز و حیرتی درانگشت نگاری مغز نشان میدشبیه سازی سیستم های کوانارتباط بین هوش طبیعی و هوبحثی جالب درباره محدودیتمیدازولام در درمان تشنج تاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی از عروسک تا کمحساسیت روانی متفاوتنوار مغز مشاهده ی غیر مستکشف ارتباط جدیدی از ارتبريتوکسيمب در درمان ام اسايندگان چگونه خواهند دیدعقل مجادله گراز نظر علم اعصاب اراده آزبرندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۱محل درک احساسات روحانیتاثیر دوپامین و سروتونینهوش عاطفی بیشتر در زنانخطر آلودگی هواراست دستی و چپ دستیگذر زمان کاملا وابسته به ایا بدون زبان میتوانیم تعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز از مغز تفلج خواب چیستبرخی روش های تربیتی کودکتاثیر درجه حرارت بر عملکمرگ و میر پنهانهزاران سال چشم های بینا ودگرگونی های نژادی و تغییزیرفون داروی ضد ام اسپیام های ناشناخته بر مغز ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تقیچی ژنتیکیبعد از کرونا دلخوشی بیهوتازه های بیماری پارکینسومطالعه ای بیان میکند اهدواقعیت چیستداروی لیراگلوتیدآنچه واقعیت تصور میکنیم سفر به مریخ در 39 روزابزار بقا از نخستین هماناز روده تا مغزازدواج های بین گونه ای، رلبخند بزن شاید صبح فردا زتمایل زیاد به خوردن بستنچاالش ها در تعیین منبع هوتغییر عمودی سر انسان از پمغز انسان رو به کوچک تر شواکسنی با تاثیر دوگانه ادر سال حدود 7 میلیون نفر آیا آگاهی پس از مرگ از بیسندرم کووید طولانیابزار بقای موجود زنده از اطلاعات حسی ما از جهان، چمنابع انرژی از نفت و گاز توهم لیلیپوتی(ریزبینی)چرا خشونت و تعصبجواب دانشمند سوال کننده مغزتان را در جوانی سیم کشیافته های نوین علوم پرده درک و احساسآیا رژیم غذایی گیاهی سلاسیستم دفاعی بدن علیه مغز اثرات مضر ماری جوانابیماری های مغز و اعصاب و منبع هوشیاری کجاست قسمت تکامل چشمهفت سین یادگاری از میراث حمایت از طبیعتنقش انتخاب از طرف محیط، نکنگره بین المللی سردرد دذخیره ی شگفت انگیز اطلاعافزایش قدرت ادراکات و حسسردرد تنشناختراع جدید اینترنت کوانبیان ژن های اسکیزوفرنی دمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر مشاهده بر واقعیت بهوش مصنوعی از عروسک های بحس و ادراک قسمت پنجمنقش غذاها و موجودات درياکاهش دوپامین عامل بیماریرویای شفافاندوهگین نباش اگر درب یا شبکه های مصنوعی مغز به درارتباط شگفت مغز انسان و فبحثی در مورد نقش ویتامين مکانیک کوانتومی بی معنی تاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی از عروسک تا کمخفاش با شیوع همه گیری جدینوار مغزی روشی مهم در تشخکشف جمجمه ای درکوه ایرهوریواستیگمینايا اراده آزاد توهم است یعلم اپی ژنتیک دریچه ای بهاز نظر علم اعصاب اراده آزبرین نت به جای اینترنتمحل درک احساسات روحانی دتاثیر دپاکین بر بیماری مهوش عاطفی در زنان بیشتر اخطرات هوش مصنوعیرجزخوانی هایی که امروز بگربه شرودینگر و تاثیر مشایا تکامل هدفمند استعصب حقوق نورولوواز تکینگی تا مغز از مغز تفلج دوطرفه عصب 6 چشمبرخی سلولهای عصبی در تلاتاثیر درجه حرارت بر عملکمرگ انتقال است یا نابود شهستي مادي ای که ما کوچکتردانش بی نهایتزاوسکا درمان گوشرپیشینیان انسان از هفت میابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تقیچی ژنتیکی تهدید یا فرصبعد از کرونا دلخوشی بیهوچگونه هموساپينس بر زمین تبدیل تراکت صوتی مصنوعی معنی روزهواقعیت چیستداروی تشنجی دربارداریآنزیم تولید انرژی در سلوسفر تجهیزات ناسا به مریخ ابزار بقا از نخستین هماناستفاده از مغز، وزن را کملرزش ناشی از اسیب به عصبتمدن قدیمی ای در جنوب ایرناتوانی از درمان برخی ویتغییرات منطقه بویایی مغزمغز انسان رو به کوچکتر شدواسطه ها د رمسیر ایجاد مغدرمان های اسرار آمیز در آآیا امکان بازسازی اندامهسندرم گیلن باره به دنبال ابزار بقای موجود زنده از اطلاعاتی عمومی در مورد ممنابع انرژی از نفت و گاز توهم چیستچرا در مغز انسان، فرورفتجاذبه و نقش آن در شکلگیریمغزتان را در جوانی سیمکشیادگیری مهارت های جدید ددرک احساسات و تفکرات دیگآیا رژیم غذایی گیاهی سلاسکته مغزیاجزای پر سلولی بدن انسان بیماری گیلن باره و بیمارمنبع هوشیاری کجاست؟ (قسمتکامل ابزار هوش ، راه پر هم نوع خواری در میان پیشیحوادث روزگار از جمله ویرنقش اتصالات بین سلولهای کنگره بین المللی سردرد دذرات کوانتومی زیر اتمی قافزایش مرگ و میر سندرم کوسردرد سکه ایادامه بحث تکامل چشمبیست تمرین ساده برای جلومنبع هوشیاری در کجاست؟ قتاثیر نگاه ناظر هوشیار بهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت بیست و چهنقش غذاها و موجودات درياکاهش سن بیولوژیکی، تنها روبات های ریز در درمان بیانرژی تاریکشباهت مغز با کیهان مادیارتباط شگفت انگیز مغز انبحثی در مورد نقش کلسیم و مکانیزمهای دفاعی در برابتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی از عروسک تا کمخلاصه ای از مطالب همایش منورون هاي مصنوعی می توانگل زندگیریاضیات یک حس جدید استايا اراده آزاد توهم است یعلم به ما کمک میکند تا مواز واقعیت امروز تا حقیقتبرای پیش بینی آینده مغز دمحدودیت های حافظه و حافظتاثیر داروهای ضد التهاب هوش عاطفی در زنان بیشتر ادفاع در برابر تغییر ساخترساناها و ابر رساناها و عگزیده ای از وبینار یا کنفایجاد احساساتعضلانی که طی سخن گفتن چقداز تکینگی تا مغز از مغز تفناوری هوش مصنوعی نحوه خبرخی سيناپسها طی تکامل و تاثیر درجه حرارت بر عملکمراحل ارتقای پله پله کیههستی ما پس از شروعی چگال دانشمندان موفق به بازگردزبان مشترک ژنتیکی موجوداابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تقانون مندی نقشه ژنتیکی متفکر خلا ق در برابر توهم چگونه واکسن کرونا را توزتبدیل سلولهای محافط به سمعادله ها فقط بخش خسته کنواقعیت های متفاوتداروی جدید s3 در درمان ام آینده ی انسان در فراتر ازسفر دشوار اکتشافابزار بقا از نخستین همانابزار بقا از نخستین هماناستفاده از هوش مصنوعی در لرزش عضله یا فاسیکولاسیوتمدن پیشرفته ی پیشینیانناتوانی در شناسایی چهره تغییرات آب و هوایی که به مغز ایندگان چگونه استوبینار اساتید نورولوژی ددرمان های بیماری آلزایمرآیا انسان با مغز بزرگش اخسندرم پیریفورمیسابزار بقای موجود زنده از اطلاعاتی عمومی در مورد ممنابع انرژی از نفت و گاز توپیراماتچراروياها را به یاد نمی آجدایی خطای حسی استنقش قهوه در سلامتییادآوری خواب و رویادرک تصویر و زبان های مخلتآیا راهی برای رفع کم آبی سانسور از روی قصد بسیاری اجزایی ناشناخته در شکل گبیماری ای شبیه آلزایمر و منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل داروینی هنوز در حاهمیشه اطمینان تو بر خدا بحافظه و اطلاعات در کجاست نقش تیروئید در تکامل مغزکنترل همجوشی هسته ای با هذرات کوانتومی زیر اتمی قافزایش سرعت پیشرفت علوم سرعت فکر کردن چگونه استاداراوون تنها داروی تاییبیش از نیمی از موارد انتقمنبع هوشیاری در کجاست؟(قتاثیر نگاه و مشاهده ناظر هوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت بیست و یکنقش غذاها و موجودات درياکایروپاکتیک چیستروح رهاییانرژی تاریک که ما نمی توشباهت کیهان و مغزارتباط شگفت انگیز مغز انبحثی در مورد عملکرد لوب فما انسانها چه اندازه نزدتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی از عروسک تا کمخونریزی مغز در سندرم کوونورون های ردیاب حافظهگلوئونریسدیپلام تنها داروی تایای نعمت من در زندگیمعلایم کمبود ویتامین E را از آغاز خلقت تا نگاه انسابرای اولین بار دانشمندانمخچه فراتر از حفظ تعادلتاثیر داروی ضد تشنج سدیم هوشیاری کوانتومیدقیق ترین تصاویر از مغز ارشته نوروایمونولوژی و نقگزارش یک مورد جالب لخته وایرادهای موجود در خلقت بغیرقابل دیدن کردن مادهاز تکینگی تا مغز از مغز تفیلمی بسیار جالب از تغییبرداشت مغز ما از گذر زمانتاثیر درجه حرارت بر عملکمرز مرگ و زندگی کجاستو هر کس تقوای خدا پیشه کندانشمندان نورون مصنوعی سزبان چهار حرفی حیات زمینابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تقانون جنگلتفاوت مغز انسان و میمون هچگونه آن شکری که می خوریمتروس جریان انرژیمعجزه ی علم در کنترل کرونواقعیت و مجازداروی جدید میاستنی گراویآینده ی علم و فیزیک در60 ثسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیالزوم سازگاری قانون مجازاتمدن بشری و مغز اخلاقینبرو و انرژی مداومتغییرات تکاملی سر انسان مغز ابزار بقای برتر مادیوراپامیل در بارداریدرمان های جدید میگرنآیا احتمال دارد رویا از آسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از اعداد بینهایت در دنیای ممنابع انرژی از نفت و گاز توانایی مغز و دیگر اجزای چراروياها را به یاد نمی آجریان انرژی در سیستم های نقش مهاجرت در توسعه نسل اژن هوش و ساختارهای حیاتی درک حقیقت نردبان و مسیری آیاما مقهور قوانین فیزیکسانسور بر بسیاری از حقایاحیای بینایی نسبی یک بیمبیماری ای شبیه ام اس مولتمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل داروینی هنوز در حاهمیشه عسل با موم بخوریمحافظه و اطلاعات در کجاست نقش حفاظتی مولکول جدید دکندر در بیماریهای التهابذرات کوانتومی زیر اتمی قافسردگی و اضطراب در بیماشلیک فراموشیادراک ما درک ارتعاشی است بیشتر کمردردها نیازی به منبع خواب و رویاتاثیر نگاه انسان بر رفتاهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت بیست و دونقشه مغزی هر فرد منحصر بهکار با یگانگی و یکپارچگیروزه داری متناوب، مغز را انسان قدیم در شبه جزیره عشباهت زیاد بین سلول هاي عارتباط غیرکلامی بین انسابحثی درباره هوش و تفاوتهما انسانها چه اندازه نزدتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی از عروسک تا کمخواندن ، یکی از شستشو دهننوروپلاستیسیتی چیستگمان میکنی جرمی کوچکی در ریشه های مشترک حیاتای آنکه نامش درمان و یادشعلایم کمبود ویتامین E را از انفجار بزرگ تا انفجار برای خودآگاه بودن تو بایمخچه ، فراتر از حفظ تعادلتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش، ژنتیکی است یا محیطیدلایلی که نشان میدهد ما برشد مغز فرایندی پیچیده اگشایش دروازه جدیدی از طراگر میدانی مصیبت بزرگتر مقالاتاز تکینگی تا مغز از مغز تفیزیک مولکولها و ذرات در بررسي علل احتمالي تغيير تاثیر درجه حرارت بر عملکمرز بین انسان و حیوان کجاوقت نهيب هاي غير علمي گذشدانشمندان یک فرضیه رادیکپیشرفت های جدید علوم اعصزبان و کلمه حتی برای کسانابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تقانون جنگلتفاوت ها و تمایزها کلید بچگونه انتظارات بر ادراک تری فلوپرازینمغز فکر میکند مرگ برای دیواکنش های ناخودآگاه و تقداروی جدید ضد میگرنآیا ممکن است موش کور بی مسفرنامه سفر به بم و جنوب سفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیالزوم سازگاری قانون مجازاتمدنی قدیمی در شمال خلیج نخاع ما تا پایین ستون فقرثبت امواج الکتریکی در عصمغز ابزار برتر بقاورزش هوازی مرتب خیلی به قدرمان های جدید در بیماری آیا احتمال دارد رویا از آسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از بلندی در ذهن ما درک بلندیمنابع انرژی از نفت و گاز توازن مهمتر از فعالیت زینزاع بین جهل و علم رو به پجریان انرژی در سیستم های نقش میدان مغناطیسی زمین ژن یا نقشه توسعه مغز و نقدرک عمیق در حیواناتآب زندگی است قسمت چهارمساخت شبکه عصبی مصنوعی با احیای بینایی نسبی یک بیمبیماری اسپینال ماسکولار منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل داروینی هنوز در حاهمراهی نوعی سردرد میگرنیحافظه و اطلاعات در کجاستنقش حیاتی تلومر دی ان آ دکوچک شدن مغز از نئاندرتارفتار اجتماعی انسان، حاصالکتروتاکسی(گرایش و حرکشلیک فراموشیادغام میان گونه های مختلبا هوش مصنوعی خودکار روبمنحنی که ارتباط بین معرفتاثیر نگاه انسان بر رفتاهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت بیست و سونقشه های مغزی جدید با جزیکاربرد روباتهای ريزنانوروزه داری و بیمار ی ام اس انسان ها می توانند میدان شباهت زیاد بین سلول هاي عارتروز یا خوردگی و التهابحثی درباره هوش و تفاوتهما اکنون میدانیم فضا خالتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی از عروسک تا کمخواب سالم عامل سلامتینوشیدن چای برای مغز مفید گنجینه ای به نام ویتامین رژیم های غذایی و نقش مهم ایمپلانت مغزی کمک میکند علت خواب آلودگی بعد از خواز بحث های کنونی در ویروسبرخی ملاحظات در تشنج های مخچه ابزاري که وظیفه آن فتاثیر درجه حرارت بر عملکهیچ کاری نکردن به معنی چیدنیای شگفت انگیز کوانتومرشد مغز علت تمایل انسان بپمبرولیزوماب در بیماری چاگر نیروی مغناطیس نباشد تاثیر ویتامین دی بر بیمافیزیک و هوشیاریبررسی و اپروچ جدید بر بیمتاثیر درجه حرارت بر عملکمزایای شکلات تلخ برای سلوقتی فهمیدی خطا کردی برگدانشمندان ژنی از مغز انسپیشرفتی مستقل از ابزار هزبان و بیان نتیجه ساختماابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تقانونمندی و محدودیت عالمتفاوت های بین زن و مرد فقچگونه باغبانی باعث کاهش تری فلوپرازینمغز قلبواکنش به حس جدیدداروی ضد تشنج با قابليت تآیا ما تنها موجودات زنده سفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیامقاومت به عوارض فشار خون تمساح حد واسط میان مغز کونخستین تصویر از سیاهچالهجمجمه انسان های اولیهمغز از بسیاری حقایق می گرورزش هوازی ، بهترین تمریدرمان های رایج ام اسآیا برای تولید مثل همیشه سوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزارهای پیشرفته ارتباط بلعیدن ستاره توسط سیاهچامنابع انرژی از نفت و گاز توسعه هوش مصنوعی قادر اسنزاع بین علم و نادانی رو جریان انرژی در سیستم های نقش محیط زندگی و مهاجرت دژنها نقشه ایجاد ابزار هودرگیری قلب در بیماری ویرآب زندگی است قسمت اولساخت شبکه عصبی با الفبای احساس گذر سریعتر زمانبیماری اضطراب عمومیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل داروینی هنوز در حاهندسه ی پایه ایحس چشایی و بویایینقش خرچنگ های نعل اسبی درکووید نوزده و خطر بیماری رقیبی قدرتمند در برابر مالگوبرداری از طبیعتشنا در ابهای گرم جنوب نیاادغام دو حیطه علوم مغز و بار بزرگ ایستادن بر دو پامنشأ اطلاعات و آموخته ها تاثیر ویتامین دی بر بیماهوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت بیستمنقص در تشخیص هیجانات عامکاربرد روباتهای ريز، در روزه داری سلول های بنیادانسان جدید از چه زمانی پاشرکت نورالینک ویدیویی ازارزش حقیقی زبان قسمت اولبحثی درباره هوش و تفاوتهما با کمک مغز خود مختاريمتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی از عروسک تا کمخواب سالم عامل سلامتی و ینوعی سکته مغزی ، وحشتناک گویید نوزده و ایمنی ساکترژیم های غذایی و نقش مهم ایمپلانت نخاعی میتواند دعماد الدین نسیمی قربانی از تلسکوپ گالیله تا تلسکبرخی مرزهای اخلاق و علوم مدل همه جانبه نگر ژنرالیتاثیر درجه حرارت بر عملکهیچگاه از فشار و شکست نتردندان ها را مسواک بزنید تزمین زیر خلیج فارس تمدنی پنج اکتشاف شگفت آور در مواگر نعمت فراموشی نبود بسصفحه اصلیفیزیکدانان ماشینی برای تبررسی ژنها در تشخیص بیماتاثیر درجه حرارت بر عملکمسیر دشوار تکامل و ارتقاویتنام نوعی کرونا ویروس دانشمندان پاسخ کوانتومی پاسخ گیاهان در زمان خوردزبان و بیان، در سایه پیشرابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تقارچ بی مغز در خدمت موجودتفاوت های تکاملی در مغز وچگونه تکامل مغزهای کنونیتسلیم شدن از نورون شروع ممغز ما کوچکتر از نیم نقطهواکسن های شرکت فایزر آمرداروی ضد تشنج با قابليت تآیا مغز تا بزرگسالی توسعداروی ضد تشنج توپیراماتآیا همه جنایت ها نتیجه بیسفری به آغاز کیهانابزار بقای موجود زنده از استیفن هاوکینگ در مورد همقابله با کرونا با علم استنفس هوازی و میتوکندرینخستین روبات های زنده ی ججنسیت و تفاوت های بیناییمغز به تنهایی برای فرهنگ ورزش و میگرندرمان های علامتی در ام اسآیا بزرگ شدن مغز فقط در دسودمندی موجودات ابزی بر ابزارهای بقا از نخستین هبه مغز خزندگان خودت اجازمنابع انرژی از نفت و گاز توسعه برخی شغل ها با هوش نزاع بین علم و جهل رو به پجستجوی متن و تصویر به صورنقش نگاه از پایین یا نگاهژنها ، مغز و ارادهدرگیری مغز در بیماری کویآب زندگی است قسمت دومساختار شبکه های مغزی ثاباحساسات کاذببیماری بیش فعالیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتکامل زبانهندسه ی رایج کیهانحس و ادراک (قسمت اول )نقش داروهاي مختلف معروف کودک ایرانی که هوش او از رموزی از نخستین تمدن بشرالتهاب شریان تمپورالشناخت و معرفت، و نقش آن دارتقا و تکامل سنت آفرینش بار سنین ابزار هوشمندی امهندسی ژنتیک در حال تلاش تاثیر ویروس کرونا بر مغز هوش مصنوعی از عروسک بازی حس و ادراک قسمت دهمنقطه بی بازگشتکتاب زیست شناسی باورروش مقابله مغز با محدودیانسان عامل توقف رشد مغزشش مرحله تکامل چشمارزش حقیقی زبان قسمت دومبحثی درباره هوش و تفاوتهما تحت کنترل ژنها هستیم یتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی به کمک هوش طبیخواب عامل دسته بندی و حفطنیکولا تسلاگوشه بیماری اتوزومال رسسرژیم غذایی حاوی تخم مرغ واین پیوند نه با مغز بلکه عوامل موثر در پیدایش زبااز تلسکوپ گالیله تا تلسکبرخی نکات از گاید لاین پرمدل های ریز مغز مینی برینتاثیر درجه حرارت بر عملکهیپرپاراتیروئیدیسمدو ویژگی انتزاع و قدرت تجزمان واقعیت است یا توهمپوست ساعتی مستقل از مغز داگر نعمت فراموشی نبود بسسوالات پزشکیاز تکینگی تا مغز از مغز تفرگشت و تکامل تصادفی محض بررسی سیستم تعادلی بدن اتاثیر درجه حرارت بر عملکمسئول صیانت از عقیده کیسویتامین E برای فعالیت صحدانشمندان اولین سلول مصنپختگی پس از چهل سالگي به زبان و تکلم برخی بیماریهابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز از مغز تقبل از آغازتفاوت های زبانی سرمنشا تچگونه جمعیت های بزرگ شکل تشنج چیستمغز مادران و کودکان در زمواکسن کووید 19 چیزهایی که