سفرنامه سفر به بم و جنوب شرق ایران چابهار قسمت پنجم

سفرنامه سفر به بم و جنوب شرق ایران چابهار (قسمت پنجم):
هر که دلارام دید، از دلش آرام رفت
چشم ندارد خلاص، هر که در این دام رفت

یاد تو میرفت و ما عاشق و بیدل بدیم
پرده برانداختی، کار به اتمام رفت
در فقدان همسفر مهربان و دوست داشتنی سفر چابهار، پدر بزرگواری که تا چند ماه قبل با ما بود و امروز جای خالیش با یاد روزهای شیرین بودنش پر می شود!
پدرم! جای خالیت هرگز در ذهن من خالی نخواهد ماند. هر چه در زندگی دارم و یادگارهای شیرین زندگیم، در حضور تو بود و فردا هم اینگونه خواهد بود!
یادت گرامی و خانه جدیدت در کنار اولیای خدا
باغ گیاهان گرمسیری در چابهار: درختان انبه، موز و تمبر هندی در این باغ دیده میشود. درخت تمر هندی بین 10 تا 20 متر طول دارد. رشد این گیاه کُند، ولی عمر آن بسیار طولانی است. تمر هندی در خاک های رسی، ماسه ای، ابلیزی و اسیدی به خوبی رشد می کند.
این درخت مخصوص مناطق حاره بوده و به سرما حساس است، اما مقاومت بالایی دربرابر خشکی و باد دارد. تمر هندی در اواخر ماه اردیبهشت گل هایی دارای 5 گل برگ و زردرنگ با خطوط نارنجی یا قرمز می دهد. در ماه مهر این درخت میوه هایی به شکل لوبیا می دهد.
از موراد دیدنی چابهار پرورش تمساح پوزه کوتاه گاندو است . وجود موجودات بینابینی در تکامل در چابهار، نشانه هایی از تاثیر انتخاب طبیعی بر تکامل موجودات است.

از ماهیان دوزیست جنگل های حرا- که به تدریج برای بقای بیشتر و توسعه ابزار هوش، سر از آب در می آورند- بگیرید تا دلفین های بزرگی- که برای صرفه جویی در انرژی، پس از مهاجرت اول از آب به خشکی دوباره از خشکی به دریا مهاجرت می کنند تا وزن بدن خود را کم کنند و انرژی کمتری برای حمل بدن بزرگ بپردازند- تا جنگل های سرسبز حرا در حاشیه دریای شور که نشانه ای از مقاومت متراکم گیاهان در برابر هجوم آب شور دریاست- تا تمساح هایی- که در طی میلیون ها سال گذشته به خروج از آب اکتفا نکردند بلکه برای توسعه بیشتر ابزار هوش مندی خود به سوی شکار و گوشت خواری رفتند!
اینها ما را با کلکسونی شگفت از واسطه های تکاملی و موجودات بینابینی در تکامل مواجه می کند و جالب اینکه بسیاری از این واسطه ها با وجود آنکه راه تکاملی را به سوی موجودات بالاتر پیش بردند ولی بسیاری از آنها باقی ماندند تا در سفر ما وشما به این مناطق دشوار برای زندگی، فسیل های زنده ای باشند و تاریخ را دوباره برای ما بخوانند و قانونی درونی را در ژنهای حیوانات نشان دهند- که گاهی به سوی موجود قدرتمندتر پیش می رود و گاهی با وجود شرایط مشابه، در طی میلیون ها بدون تغییر باقی می ماند.

شاید این قانون، هدفش فقط توسعه دادن نباشد بلکه گاهی هدفش توسعه ندادن است تا تاریخ را برای شاهد امروز، بازگو کند و در برابر کسانی- که مدعی حضور انتخاب طبیعی بدون قانون درونی ژنها هستند- بایستد. انتخاب طبیعی، هست ولی قانونی درونی هم در این عالم هست که نه تنها گاهی در برابر انتخاب طبیعی می ایستد بلکه گاهی در برابر تمایز و توسعه بیشتر هم می ایستد تا توسعه زیادتر، سد راه بقای موجودات میانی نشود.
تمساح پوزه کوتاه گوشت خوارانی کند، در ابتدای مسیر تمدن بزرگ ما هستند. خزندگان، ادامه ماهیان دوزیست هستند که با شکارهای بزرگ خود و گوشت خواری، زمینه برای رسیدن به مغز بزرگ، فراهم کردند.

نقشه رسیدن به مغزهای بزرگ، از ابتدا بوده است ولی تا زمینه های لازم برای این مغز فراهم نشد- و یکی از این لوازم، گوشتخواری است- ما به مغز بزرگ نرسیدیم. خروج از آب با فراهم کردن اکسیژن بیشتر، به افزایش متابولیسم کمک کرده است و زمینه را برای ایجاد جهش های بیشتر به سوی بهبود ساختار مغز فراهم کرده است و گوشت خواری هم کمک کرده است در دوره ای سریعتر، جهان شاهد ابزار برتر بقا یعنی مغز، باشد.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی گاندو، گوشتخوار و شکارچی و کمینگر است و رژیم غذایی متنوعی شامل انواع ماهیها، خزندگان وپستانداران وانسانها و… دارد. گاندوهای کوچک، بیشتر از حشرات، دوزیستان، سختپوستان، ماهیهای کوچک و گاندوهای بالغ از پرندگان، خزندگان، ماهیها و انواع پستانداران تغذیه میکنند.

در واقع بیشتر مهرهدارانی که به آبهای محل زندگی گاندو نزدیک میشوند ممکن است به درون آب رفته و خوراک این تمساح شوند. گاندوهای هندی حتی گاهی گوزن سمبر ۲۲۵ کیلویی وگاومیش اهلی ۴۵۰ کیلویی را شکار کردهاند. آنها حتی توانایی نبرد با ببر بر سر شکار را دارند و پیروزی هر یک از دو گونه دیده شدهاست.
از رفتارهای جالب این حیوان حفر کانالهای عمیق در کنار رودخانهها و آبگیرهای محل زندگی خود است. گاندوها با حفر این کانالها که چندین متر عمق داشته و طول آنها تا ۱۵ متر میرسد، هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعتهای گرم روز تهیه میکنند و هم از تبخیر آب جلوگیری کرده و با ذخیره آب در کانالها به حفظ آب برکهها و تالابها در فصلهای گرم و ایام خشکسالی کمک میکنند. همین دلیل بلوچها علاقه زیادی به این حیوان دارند و معتقدند که هر جا گاندو باشد، آب فراوان است.
تاریخچه تکاملی تمساح:
دانشمندان میگویند فسیل یک ماهی چهارپا، بیش از پیش به درک فرآیند تکامل کمک کرده است. هرچند بدن این موجود، شبیه به ماهی است اما سر آن بیشتر در خشکی به کار میآید تا در محیط آب.

مطالعه ای- که نتیجه آن در نشریه علمی”نیچر” چاپ شده است- میگوید این موجود به نام “ونتاستیگا کورونیکا” چیزی شبیه به یک تمساح کوچک بوده است. دانشمندان میگویند که این گونه در ۳۶۵ میلیون سال قبل، در نهایت به یک بن بست تکاملی برخورد.

حدود صد میلیون سال پیش از آنکه دایناسورها شروع به گام زدن بر پهنه زمین کنند، ونتاستیگا در آبهای کم عمق لتونی (لاتویا) امروزی یافت میشد.
پروفسورآلبرگ میگوید: از دور، مثل یک تمساح به نظر میرسید. اما از نزدیک، متوجه میشدید که دارای یک دم ماهی در انتهای بدن و یک پره آبشش در کنار سر است.” “از نظر ساختمان، این موجود بیشتر تغییرات از آبزی به خشکی زی را طی کرده بود، اما از نظر عادات شما هنوز به حیوانی مینگرید که به آب، خو دارد

کارشناسان معتقدند که ونتاستیگا، منزلگاه مهمیدر سفر تکاملی موجودات از آب به خشکی بود. دانشمندان زمانی تصور میکردند که نحوه تکامل این دوزیستهای اولیه، خطی بوده است، اما این کشف تایید میکند که این موجودات در طول مسیر تکاملی خود به شاخههای مختلف تقسیم شدند.
پروفسور آلبرگ به کشف فسیلی به نام تیکتالیک در سال ۲۰۰۴ در کانادا اشاره میکند. تصور میشود این یک “حلقه گمشده” در شکاف میان ماهی و پستانداران ساکن خشکی باشد.
ونتاستیگا گونه ای است که از نظر زمانی دیرتر ظاهر شده، اما نوع بدوی تر و یک حیوان درحال انتقال است. “ونتاستیگا شکاف میان تیکتالیک و قدیمیترین پستانداران ساکن خشکی را پر میکند. کلیه این تغییرات در این موجودات، پشت هم صورت نمیگیرد. ونتاستیگا برخی از مشخصههای موجودات خشکی را کسب کرده بود، اما هنوز فاقد برخی مشخصههای دیگر بود.”
اجداد کروکودیلها علف میخوردند!
با کشف فسیلهای 66 میلیونساله کروکودیل، بهنظر میرسد این شکارچی قهار از گونههای متنوعی تکامل یافته است، چرا که این فسیلها هم شامل کروکودیلهای غولپیکر و هم گونههای ریزنقش گیاهخوار، بودهاند.

اجداد باستانی این حیوان که اخیرا کشف شدهاند، شامل نمونههای کوچک گربهشکل، کروکودیلهای بسیار بزرگ و گونههای گیاهخوار پوزه کوتاه هستند.
ساختار بدن
کروکودیلهای مدرن با پوزههای بلند، دمهای قدرتمند و آروارههای قوی خود را به محیطهای آبی وفق دادهاند. اما بر خلاف باور عموم، دانشمندان معتقدند ساختار بدن کروکودیلها، سوسمارها و نهنگهای هندی (ghariel) از گروه متنوعی از خزندههای ماقبل تاریخ تکامل پیدا کردهاند که دارای شکل بدن متفاوتی بودند.

از زمان کشف Simosuchus clarki در ده سال پیش تا کنون باستانشناسان تلاشهایی برای بازیابی فسیل آن از ماداگاسکار انجام دادهاند. یک دهه بعد، اسکلت تقریبا کاملی یافت شد و تجزیه و تحلیلهای انجام شده روی آن، بحثهایی را در مورد تکامل کروکودیلهای مدرن به راه انداخت.

ناتان جیکلی از اعضای تحقیق اخیر که مقالهشان در Vertebrate Paleontology Memoir منتشر شده، در این باره گفت: «جمجمه و آرواره پایینی این فسیل تقریبا به طور کامل حفظ شده است. این عامل به همراه اسکنهای با کیفیت از این گونه که به طور قابلتوجهی سالم مانده، به ما اجازه داد ساختار اسکلت سر را هم از داخل و هم از خارج با جزئیات بسیار دقیق بررسی کنیم. در این بین ما حتی موفق شدیم جزئیات بسیار استثنائی، مانند مسیر حرکت کوچکترین عصبها و رگهای خونی را نیز مطالعه کنیم.

این بررسیها نشان دادS. clarki بسیار با کروکودیلهای دیگر فرق دارد؛ چرا که دارای پوزه بلند، دم کوتاه و بدن تانکر شکل است. با این آروارههای کوتاه و ضعیف و دندانهای برگی شکل، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این خزندگان نمیتوانستند از کنار آب اقدام به شکار کنند و به این ترتیب تفاوتهای زیادی با کروکودیلهای مدرن داشتهاند.

محققان معتقدند کروکودیلهای باستانی در خشکی به سر میبردند و از سبزیها و گیاهان تغذیه میکردند. دانشمندان در حقیقت S. clarki را یکی از عجیبترین گونههای گروه کروکودیلهای فسیل شده میدانند که بیش از 66 میلیون سال پیش زندگی میکردند.

چند ماه پیش نیز باستانشناسان فعال در تانزانیا، فسیل بسیار کوچک موجودی کروکودیل شکل را با دندانهایی مشابه با پستانداران از زیر خاک ،بیرون آوردند. دندانهای غیرعادی کروکودیل گربهشکل، بسیار با دندانهای مخروطی کروکودیلهای مدرن- که برای شکافتن و پاره کردن استفاده میشود- متفاوت است.

در این بین، بقایای حفظ شده یک کروکودیل غولپیکر 8 تنی که در سال 2001 کشف شده بود، باز هم بحث در مورد کروکودیلها را به راه انداخت و از آن زمان تاکنون، دانشمندان سرگرم تحقیقات جدی برای از بین بردن ابهامات بسیار در مورد این حیوانات هستند.
مناطق جنوب ایران، رمز و رازهای بسیار دارد. تلاشی بی وقفه برای بقا در سخت ترین شرایط و تلاشی برای ماندن با وجود طوفان های سهمگین!(نمونه آن جنگل های سرسبز و شورزی حرا در جنوب ایران است)
تلاش جنوب ایران در حاشیه خلیج فارس، به تلاش برای بقا منحصر نمی شود بلکه کوششی برای رسیدن به بالاترین هدف هاست(نمونه آن ماهیان دوزیست یا تمساح هایی است که در حیرتی عجیب و در راه رسیدن به متابولسم زیادتر و توسعه اندازه مغز، بر اساس برنامه ای درونی سر از آب بیرون می آورند و یا دلفین های باهوشی که با زیاد شدن وزن بدنشان بار دیگر دل به آب می دهند تا میزان انرژی مصرفی خود را کم کنند)
جنوب ایران هنوز نشان هایی از این تلاش ها دارد و هنوز چیزهای زیادی در بستر آبهای نیلگون این مناطق هست که آیندگان، رمزهای آن را خواهند گشود!

چرا حیوانات سخن نمی گویناولین مورد پیوند سر در انتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش، ژنتیکی است یا محیطیاز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پشاهکار قرنمبانی ذهنی سیاه و سفیدکندر در بیماریهای التهاببحث درباره پیدایش و منشادی متیل فومارات(زادیوا)(نقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا ما تنها موجودات زنده تلاشی جدید در درمان ام اسروش های صرفه جویی در ایجاچرا حجم مغز گونه انسان دراولین تصویر در تاریخ از ساخلاق و علوم اعصابتاثیر گیاه خواری بر رشد وزبان و شناخت حقیقت قسمت دفلج بل، فلجی ترسناک که آنهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تثبت امواج الکتریکی در عصشباهت زیاد بین سلول هاي عمجموعه های پر سلولی بدن مکودک ایرانی که هوش او از بحثی در مورد نقش ویتاميندژا وو یا اشنا پندارینقش داروهاي مختلف معروف آیا مغز تا بزرگسالی توسعتمایل زیاد به خوردن بستنروش هایی ساده برای کاهش اچرا در مغز انسان، فرورفتايندگان چگونه خواهند دیداختلال در شناسایی حروف و تاثیر گیاه خواری بر رشد وزبان و شناخت حقیقت قسمت سفلج خوابهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییشباهت زیاد بین سلول هاي عمحل درک احساسات روحانیکودکان خود را مشابه خود تبحثی جالب درباره محدودیتدژاوو یا آشناپندارینقش روزه داری در سالم و جآیا هوش ارثی دریافتی از پتمدن قدیمی ای در جنوب ایرروش صحبت کردن در حال تکامچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یاختلالات مخچهتاثیر گیاه خواری بر رشد وزبان، وسیله شناسایی محیطفلج خواب چیستهدف از تکامل مغزاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییشش مرحله تکامل چشممحل درک احساسات روحانی دکوری گذرای ناشی از موبایبحثی در مورد نقش کلسیم و دانشمندان ژنی از مغز انسنقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هوش سریعی که بدون احستمساح حد واسط میان مغز کوروشهای نو در درمان دیسک بروشهای شناسایی قدرت شنواچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یاختلالات حرکتی در انسانتاثیر گیاه خواری بر رشد وسفر نامه سفر به بم و جنوب فیلمی بسیار جالب از تغییهزینه ای که برای اندیشیداز تکینگی تا مغز- از مغزتجهش های ژنتیکی مفید در ساصرع و درمان های آنمحدودیت های حافظه و حافظکی غایب شدی تا نیازمند دلبحثی در مورد عملکرد لوب فدانشمندان روش هاي جدیدی نقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هشیاری کوانتومی وجودتنفس هوازی و میتوکندریروشی برای بهبود هوش عاطفنزاع بین جهل و علم رو به پایا کوچک شدن مغزانسان الاختلالات صحبت کردن در انتاثیر انتخاب از طرف محیط سفرنامه سفر به بم و جنوب فیزیکدانان ماشینی برای تهستي مادي ای که ما کوچکتراز تکینگی تا مغز، از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفضررهای مصرف شکر و قند بر مخچه ، فراتر از حفظ تعادلکاهش التهاب ناشی از بیمابحثی درباره هوش و تفاوتهدانشمندان روشی برای تبدینقش غذاها و موجودات درياآیا واکنش های یاد گرفته وتنفس هوازی و میتوکندریتو دی ان ای خاص ميتوکندريروشی جدید در درمان قطع نخنزاع بین علم و نادانی رو ایا ابزار هوشمندی یا مغز ادامه بحث تکامل چشمتاثیر ترکیبات استاتین (سسفرنامه سفر به بم و جنوب فراموشی همیشه هم بد نیستهستی ما پس از شروعی چگال ازدواج های بین گونه ای، رجهشهای مفید و ذکاوتی که دضررهای شکر بر سلامت مغزمخچه ابزاري که وظیفه آن فکایروپاکتیک چیستبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای مصرفی در ام اسنقش غذاها و موجودات درياآیا آگاهی پس از مرگ از بیتولید سلولهای جنسی از سلروشی جدید در درمان سکته منظریه تکامل در درمان بیمایا بیماری ام اس (مولتیپادغام میان گونه های مختلتاثیر دپاکین بر بیماری مسفرنامه سفر به بم و جنوب فرایند حذف برخی اجزای مغو هر کس تقوای خدا پیشه کناستفاده از هوش مصنوعی در جهشهای مفید و ذکاوتی که دطی یکصد هزار سال اخیر هرچمدارک ژنتیکی چگونه انسانکاربرد روباتهای ريزنانوبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای ضد بیماری ام اس ونقش غذاها و موجودات درياآیا امکان بازسازی اندامهتوانایی مغز و دیگر اجزای ريتوکسيمب در درمان ام اسهفت چیز که عملکرد مغز تو ایا بدون زبان میتوانیم تادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر داروهای ضد التهاب سفرنامه سفر به بم و جنوب فرد حساس از نظر عاطفی و بویتامین E برای فعالیت صحاستیفن هاوکینگ در مورد هجاذبه و نقش آن در شکلگیریعلم به ما کمک میکند تا مومرگ انتقال است یا نابود شکاربرد روباتهای ريز، در بحثی درباره هوش و تفاوتهداروی فامپیریدین یا نورلنقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا انسان با مغز بزرگش اختوازن مهمتر از فعالیت زیراه های جدید برای قضاوت رهفت سین یادگاری از میراث ایا تکامل هدفمند استارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر داروی ضد تشنج سدیم سلولهای بنیادی مصنوعی درقانون مندی نقشه ژنتیکی مویتامین E در چه مواد غذایاستیفن هاوکینگ در تفسیر حافظه و اطلاعات در کجاست علایم کمبود ویتامین E را مزایای شکلات تلخ برای سلکجای مغز مسئول پردازش تجبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی تشنجی دربارداریچندین ماده غذایی که ماننآیا احتمال دارد رویا از آتوسعه برخی شغل ها با هوش راه های جدید برای قضاوت رهمیشه عسل با موم بخوریمایرادهای موجود در خلقت بارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر درجه حرارت بر عملکسلسله مباحث هوش مصنوعیقارچ بی مغز در خدمت موجودویتامین دی گنجینه ای بزراستخوان های کشف شده، ممکحافظه و اطلاعات در کجاست علایم کمبود ویتامین E را مشکلات نخاعیکشف مکانیسم عصبی خوانش پبحثی درباره احساسات متفاداروی ضد تشنج با قابليت تچه زیاد است بر من که در ایآیا احتمال دارد رویا از آتوصیه های غیر دارویی در سراه پیروزی در زندگی چیستهوش مصنوعی می تواند بر احاگر نعمت فراموشی نبود بسارتباط میکروب روده و پارتاثیر درجه حرارت بر عملکسم زنبور ، کلیدی برای وارلوب فرونتال یا پیشانی مغواکنش های ناخودآگاه و تقاصول سلامت کمرحافظه و اطلاعات در کجاستعوارض ازدواج و بچه دار شدمغز ما کوچکتر از نیم نقطهکشف مکانیسمی پیچیده در ببحثی درباره احساساتی غیرداروی ضد تشنج با قابليت تچهار میلیارد سال تکامل بآیا برای تولید مثل همیشه توصیه هایی در مصرف ماهیرشته نوروایمونولوژی و نقهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر نعمت فراموشی نبود بسارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر درجه حرارت بر عملکسودمندی موجودات ابزی بر لبخند بزن شاید صبح فردا زواسطه ها د رمسیر ایجاد مغاضطراب و ترسحس چشایی و بویاییعید نوروز مبارکمغز چون ابزار هوش است دلیکشف ارتباط جدیدی از ارتببخش دیگری در وجود انسان هداستانها و مفاهیمی اشتباچهار ساعت پس از کشتار خوکآیا بزرگ شدن مغز فقط در دتوضیحی ساده در مورد هوش مرشد مغز علت تمایل انسان بهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر تلاش انسان امروز براارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر درجه حرارت بر عملکسیاهچاله و تکینگی ابتدایلرزش ناشی از اسیب به عصبوراپامیل در بارداریاطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت اول )عامل کلیدی در کنترل کارآمغز آیندگان چگونه است ؟کشف جمجمه ای درکوه ایرهوبرنامه و ساختار پیچیده مدر مانهای کمر دردنوار مغزی روشی مهم در تشخآیا تکامل و تغییرات ژنتیآیا خداباوری محصول تکاملتکامل چشمزمین زیر خلیج فارس تمدنی هوش مصنوعی الفاگوابزار هوش در حال ارتقا ازارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکسیاره ابلهانلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی مرتب خیلی به قاطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت دوم )عسل طبیعی موثر در کنترل بمغز انسان ایا طبیعتا تماگنجینه ای به نام ویتامین برین نت به جای اینترنتدر چه مرحله ای از خواب ، رنورون هاي مصنوعی می توانآیا دلفین ها می تواند از تکامل ابزار هوش ، راه پر زندگی هوشمند در خارج از زهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای بقای موجود زندارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکسیاره ابلهانلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی ، بهترین تمریبلندی در ذهن ما درک بلندیحس و ادراک قسمت چهارمعصب حقوق نورولوومغز انسان برای شادمانی طگیاه خواری و گوشت خوار کدبرای پیش بینی آینده مغز ددرمان های بیماری آلزایمرنوروپلاستیسیتی چیستچیزی خارج از مغزهای ما نیآیا دست مصنوعی به زودی قاتکامل ساختار رگهای مغزی زیباترین چیز در افزایش سهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای دفاعی و بقای موارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر درجه حرارت بر عملکسیستم تعادلی بدنممانتین یا آلزیکسا یا ابورزش و میگرنبه زودی شبکه مغزی به جای حس و ادراک قسمت پنجمعضلانی که طی سخن گفتن چقدمغز انسان رو به کوچکتر شدگالکانزوماب، دارویی جدیبرخی نکات از گاید لاین پردرمان های رایج ام اسچگونه مغز پیش انسان یا همآیا راهی برای رفع کم آبی تکامل شناخت انسان با کشفزبان چهار حرفی حیات زمینهوش مصنوعی از عروسک تا کاثر مضر مصرف طولانی مدت رارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر درجه حرارت بر عملکسیستم دفاعی بدن علیه مغز منابع انرژي پاک سرچشمه حورزش بهترین درمان بیش فعبوزون هیگز چیستحس و ادراک قسمت سوممقالاتمغز ایندگان چگونه استگامی در درمان بیماریهای برخی اثرات مضر ویتامین ددرمان جدید میگرن با انتی چگونه هموساپينس بر زمین آیاما مقهور قوانین فیزیکتئوری تکامل امروز در درمزبان و بیان، در سایه پیشرهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مفید قهوهارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر درجه حرارت بر عملکسکته مغزیمولتیپل اسکلروز در زنان ورزش در کمر دردبیماری گیلن باره و بیمارحساسیت روانی متفاوتتاثیر ویتامین دی بر بیمامغز ابزار برتر بقاگاهی لازم است برای فهم و برخی اختلالات عصبی مثانهدرمانهای بیماری پارکینسچگونه آن شکری که می خوریمإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَتئوری تکامل در پیشگیری و زبان و تکلم برخی بیماریههوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مضر ماری جواناارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر درجه حرارت بر عملکساخت شبکه عصبی با الفبایمواد کوانتومی جدید، ممکنوزوز گوشبیماری ای شبیه ام اس مولتخلاصه ای از مطالب همایش مصفحه اصلیمغز برای فراموشی بیشتر کگاهی مغز بزرگ چالش استبرخی بیماری ها که در آن بدرک فرد دیگر و رفتارهای اچگونه جمعیت های بزرگ شکل افراد آغاز حرکت خودشان رتا 20 سال آینده مغز شما به زبان و شناخت حقیقت قسمت چهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزای پر سلولی بدن انسان ارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر رو ح و روان بر جسمساخت شبکه عصبی مصنوعی با موجود بی مغزی که می تواندیک پیشنهاد خوب برای آسان بیماری بیش فعالیخواندن ، یکی از شستشو دهنسوالات پزشکیمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟گزیده ای از وبینار یا کنفبرخی توجهات در ببمار پاردرک و احساسچگونه جمعیت های بزرگ شکل افزایش قدرت ادراکات و حستاثیر مشاهده بر واقعیت بزبان و شناخت حقیقت قسمت اهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزایی ناشناخته در شکل گاز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر رژیم گیاه خواری بر ساختار شبکه های مغزی ثابموجودات مقهور ژنها هستندیکی از علل محدودیت مغز امبیماری تی تی پیخواب سالم عامل سلامتیپیامهای کاربرانمغز بزرگ چالش است یا منفعگزارش یک مورد جالب لخته وبرخی سيناپسها طی تکامل و درک احساسات و تفکرات دیگچگونه حافظه را قویتر کنیالکتروتاکسی(گرایش و حرکتاثیر ویتامین دی بر بیماهوش مصنوعی در کامپیوترهااز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر سریعترین کامپیوتر موجودمیهمانهای ناخوانده عامل یادگیری مهارت های جدید دبیماری ضعف عضلات نزدیک بخواب سالم عامل سلامتی و یسایتهای دیگرمغز بزرگ چالشهای پیش روگشایش دروازه جدیدی از طربررسي علل احتمالي تغيير درک تصویر و زبان های مخلتنگاهی بر قدرت بینایی دراامیوتروفیک لترال اسکلروتاثیر ژنها بر اختلالات خهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر سرگیجه از شایعترین اختلامیگرن سردردی ژنتیکی که بیادآوری خواب و رویابیماریهای تحلیل عضلانی اخواب عامل دسته بندی و حفطمغز حریص برای خون، کلید تپنج اکتشاف شگفت آور در موبررسی و اپروچ جدید بر بیمدرک عمیق در حیواناتنگاهی بر توانایی اجزاي بامگا سه عامل مهم سلامتتاثیر کپسول نوروهرب بر نهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر رژیم گیاهخواری بر سردرد و علتهای آنمیدان مغناطيسي زمین بشر ژن هوش و ساختارهای حیاتی بیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريمغز زنان جوانتر از مغز مرپیموزایدبررسی سیستم تعادلی بدن ادرگیری اعصاب به علت میتوناتوانی از درمان برخی ویامروز دانش ژنتیک هیچ ابهتاثیر کپسول نوروهرب بر تهوش مصنوعی درمانگر کامپیاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر عصاره تغلیظ شده گیسردرد تنشنمکانیزمهای دفاعی در برابژن یا نقشه توسعه مغز و نقبیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريمغزهای کوچک بی احساسپیوند مغز و سر و چالشهای بررسی علل کمر درد در میانرقیبی قدرتمند در برابر مناتوانی در شناسایی چهره انفجار و توقف تکاملی نشاتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی درخدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تتبدیل تراکت صوتی مصنوعی سردرد سکه ایما انسانها چه اندازه نزدژنها نقشه ایجاد ابزار هوبیست تمرین ساده برای جلوخطا در محاسبات چیزی کاملنقش قهوه در سلامتیپیوند سر، یکی از راه حلهابزرگ شدن مغز محدود به دوررموزی از نخستین تمدن بشرنخاع ما تا پایین ستون فقرانگشت نگاری مغز نشان میدتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی ساخته هوش طبیاز تکینگی تا مغز و از مغز تبدیل سلولهای محافط به سسرعت فکر کردن چگونه استما انسانها چه اندازه نزدژنها ، مغز و ارادهبیشتر کمردردها نیازی به خطا در محاسبات چیزی کاملنقش هورمون های تیروئید دپیشینیان انسان از هفت میتفاوت مغز انسان و میمون هرمز و رازهای ارتباط غیر کنخستین تصویر از سیاهچالهاندوهگین نباش اگر درب یا تاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتری فلوپرازینشنا در ابهای گرم جنوب نیما با کمک مغز خود مختاريمژنهای هوش ، کدامندبا هوش مصنوعی خودکار روبدفاع در برابر تغییر ساختنقش ژنتیک در درمان اختلاپیشرفتی مستقل از ابزار هتفاوتهای جنسیتی راهی برارویای شفافنرمش های مفید در سرگیجهانسان جدید از چه زمانی پاتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتشنج چیستشناخت و معرفت، و نقش آن دما تحت کنترل ژنها هستیم یکمردرد و علل آنبارداری بدون رحمدقیق ترین تصاویر از مغز انقش انتخاب از طرف محیط، نپاسخ گیاهان در زمان خوردتقلید مرحله ای نسبتا پیشروبات های ریز در درمان بینرمشهای مهم برای تقویت عانسان عامل توقف رشد مغزتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی بیشتر در زناناز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر الگوی رشد مغزی با زشناسایی سلول های ایمنی اماه رجبکمردرد با پوشیدن کفش منابازسازي مغز و نخاع چالشی دلایلی که نشان میدهد ما بنقش اتصالات بین سلولهای پختگی پس از چهل سالگي به تلاش هایی در بیماران قطع روزه داری و بیمار ی ام اس چرا مغزهای ما ارتقا یافت انعطاف پذیری مکانیسمی علتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر ااز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر زودتر اتصالات مغزیشواهدی از دنیسوان(شبه نئماپروتیلینکنفرانس تشنج هتل کوثر اصبحتی علمی درباره تمایل بديدن با چشم بسته در خواب نقش حفاظتی مولکول جدید دپرورش مغز مینیاتوری انساتلاشی برای درمان قطع نخاروش مقابله مغز با محدودی