سفرنامه سفر به بم و جنوب شرق ایران چابهار قسمت پنجم

سفرنامه سفر به بم و جنوب شرق ایران چابهار (قسمت پنجم):
هر که دلارام دید، از دلش آرام رفت
چشم ندارد خلاص، هر که در این دام رفت

یاد تو میرفت و ما عاشق و بیدل بدیم
پرده برانداختی، کار به اتمام رفت
در فقدان همسفر مهربان و دوست داشتنی سفر چابهار، پدر بزرگواری که تا چند ماه قبل با ما بود و امروز جای خالیش با یاد روزهای شیرین بودنش پر می شود!
پدرم! جای خالیت هرگز در ذهن من خالی نخواهد ماند. هر چه در زندگی دارم و یادگارهای شیرین زندگیم، در حضور تو بود و فردا هم اینگونه خواهد بود!
یادت گرامی و خانه جدیدت در کنار اولیای خدا
باغ گیاهان گرمسیری در چابهار: درختان انبه، موز و تمبر هندی در این باغ دیده میشود. درخت تمر هندی بین 10 تا 20 متر طول دارد. رشد این گیاه کُند، ولی عمر آن بسیار طولانی است. تمر هندی در خاک های رسی، ماسه ای، ابلیزی و اسیدی به خوبی رشد می کند.
این درخت مخصوص مناطق حاره بوده و به سرما حساس است، اما مقاومت بالایی دربرابر خشکی و باد دارد. تمر هندی در اواخر ماه اردیبهشت گل هایی دارای 5 گل برگ و زردرنگ با خطوط نارنجی یا قرمز می دهد. در ماه مهر این درخت میوه هایی به شکل لوبیا می دهد.
از موراد دیدنی چابهار پرورش تمساح پوزه کوتاه گاندو است . وجود موجودات بینابینی در تکامل در چابهار، نشانه هایی از تاثیر انتخاب طبیعی بر تکامل موجودات است.

از ماهیان دوزیست جنگل های حرا- که به تدریج برای بقای بیشتر و توسعه ابزار هوش، سر از آب در می آورند- بگیرید تا دلفین های بزرگی- که برای صرفه جویی در انرژی، پس از مهاجرت اول از آب به خشکی دوباره از خشکی به دریا مهاجرت می کنند تا وزن بدن خود را کم کنند و انرژی کمتری برای حمل بدن بزرگ بپردازند- تا جنگل های سرسبز حرا در حاشیه دریای شور که نشانه ای از مقاومت متراکم گیاهان در برابر هجوم آب شور دریاست- تا تمساح هایی- که در طی میلیون ها سال گذشته به خروج از آب اکتفا نکردند بلکه برای توسعه بیشتر ابزار هوش مندی خود به سوی شکار و گوشت خواری رفتند!
اینها ما را با کلکسونی شگفت از واسطه های تکاملی و موجودات بینابینی در تکامل مواجه می کند و جالب اینکه بسیاری از این واسطه ها با وجود آنکه راه تکاملی را به سوی موجودات بالاتر پیش بردند ولی بسیاری از آنها باقی ماندند تا در سفر ما وشما به این مناطق دشوار برای زندگی، فسیل های زنده ای باشند و تاریخ را دوباره برای ما بخوانند و قانونی درونی را در ژنهای حیوانات نشان دهند- که گاهی به سوی موجود قدرتمندتر پیش می رود و گاهی با وجود شرایط مشابه، در طی میلیون ها بدون تغییر باقی می ماند.

شاید این قانون، هدفش فقط توسعه دادن نباشد بلکه گاهی هدفش توسعه ندادن است تا تاریخ را برای شاهد امروز، بازگو کند و در برابر کسانی- که مدعی حضور انتخاب طبیعی بدون قانون درونی ژنها هستند- بایستد. انتخاب طبیعی، هست ولی قانونی درونی هم در این عالم هست که نه تنها گاهی در برابر انتخاب طبیعی می ایستد بلکه گاهی در برابر تمایز و توسعه بیشتر هم می ایستد تا توسعه زیادتر، سد راه بقای موجودات میانی نشود.
تمساح پوزه کوتاه گوشت خوارانی کند، در ابتدای مسیر تمدن بزرگ ما هستند. خزندگان، ادامه ماهیان دوزیست هستند که با شکارهای بزرگ خود و گوشت خواری، زمینه برای رسیدن به مغز بزرگ، فراهم کردند.

نقشه رسیدن به مغزهای بزرگ، از ابتدا بوده است ولی تا زمینه های لازم برای این مغز فراهم نشد- و یکی از این لوازم، گوشتخواری است- ما به مغز بزرگ نرسیدیم. خروج از آب با فراهم کردن اکسیژن بیشتر، به افزایش متابولیسم کمک کرده است و زمینه را برای ایجاد جهش های بیشتر به سوی بهبود ساختار مغز فراهم کرده است و گوشت خواری هم کمک کرده است در دوره ای سریعتر، جهان شاهد ابزار برتر بقا یعنی مغز، باشد.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی گاندو، گوشتخوار و شکارچی و کمینگر است و رژیم غذایی متنوعی شامل انواع ماهیها، خزندگان وپستانداران وانسانها و… دارد. گاندوهای کوچک، بیشتر از حشرات، دوزیستان، سختپوستان، ماهیهای کوچک و گاندوهای بالغ از پرندگان، خزندگان، ماهیها و انواع پستانداران تغذیه میکنند.

در واقع بیشتر مهرهدارانی که به آبهای محل زندگی گاندو نزدیک میشوند ممکن است به درون آب رفته و خوراک این تمساح شوند. گاندوهای هندی حتی گاهی گوزن سمبر ۲۲۵ کیلویی وگاومیش اهلی ۴۵۰ کیلویی را شکار کردهاند. آنها حتی توانایی نبرد با ببر بر سر شکار را دارند و پیروزی هر یک از دو گونه دیده شدهاست.
از رفتارهای جالب این حیوان حفر کانالهای عمیق در کنار رودخانهها و آبگیرهای محل زندگی خود است. گاندوها با حفر این کانالها که چندین متر عمق داشته و طول آنها تا ۱۵ متر میرسد، هم پناهگاهی برای زندگی و استراحت خود در ساعتهای گرم روز تهیه میکنند و هم از تبخیر آب جلوگیری کرده و با ذخیره آب در کانالها به حفظ آب برکهها و تالابها در فصلهای گرم و ایام خشکسالی کمک میکنند. همین دلیل بلوچها علاقه زیادی به این حیوان دارند و معتقدند که هر جا گاندو باشد، آب فراوان است.
تاریخچه تکاملی تمساح:
دانشمندان میگویند فسیل یک ماهی چهارپا، بیش از پیش به درک فرآیند تکامل کمک کرده است. هرچند بدن این موجود، شبیه به ماهی است اما سر آن بیشتر در خشکی به کار میآید تا در محیط آب.

مطالعه ای- که نتیجه آن در نشریه علمی”نیچر” چاپ شده است- میگوید این موجود به نام “ونتاستیگا کورونیکا” چیزی شبیه به یک تمساح کوچک بوده است. دانشمندان میگویند که این گونه در ۳۶۵ میلیون سال قبل، در نهایت به یک بن بست تکاملی برخورد.

حدود صد میلیون سال پیش از آنکه دایناسورها شروع به گام زدن بر پهنه زمین کنند، ونتاستیگا در آبهای کم عمق لتونی (لاتویا) امروزی یافت میشد.
پروفسورآلبرگ میگوید: از دور، مثل یک تمساح به نظر میرسید. اما از نزدیک، متوجه میشدید که دارای یک دم ماهی در انتهای بدن و یک پره آبشش در کنار سر است.” “از نظر ساختمان، این موجود بیشتر تغییرات از آبزی به خشکی زی را طی کرده بود، اما از نظر عادات شما هنوز به حیوانی مینگرید که به آب، خو دارد

کارشناسان معتقدند که ونتاستیگا، منزلگاه مهمیدر سفر تکاملی موجودات از آب به خشکی بود. دانشمندان زمانی تصور میکردند که نحوه تکامل این دوزیستهای اولیه، خطی بوده است، اما این کشف تایید میکند که این موجودات در طول مسیر تکاملی خود به شاخههای مختلف تقسیم شدند.
پروفسور آلبرگ به کشف فسیلی به نام تیکتالیک در سال ۲۰۰۴ در کانادا اشاره میکند. تصور میشود این یک “حلقه گمشده” در شکاف میان ماهی و پستانداران ساکن خشکی باشد.
ونتاستیگا گونه ای است که از نظر زمانی دیرتر ظاهر شده، اما نوع بدوی تر و یک حیوان درحال انتقال است. “ونتاستیگا شکاف میان تیکتالیک و قدیمیترین پستانداران ساکن خشکی را پر میکند. کلیه این تغییرات در این موجودات، پشت هم صورت نمیگیرد. ونتاستیگا برخی از مشخصههای موجودات خشکی را کسب کرده بود، اما هنوز فاقد برخی مشخصههای دیگر بود.”
اجداد کروکودیلها علف میخوردند!
با کشف فسیلهای 66 میلیونساله کروکودیل، بهنظر میرسد این شکارچی قهار از گونههای متنوعی تکامل یافته است، چرا که این فسیلها هم شامل کروکودیلهای غولپیکر و هم گونههای ریزنقش گیاهخوار، بودهاند.

اجداد باستانی این حیوان که اخیرا کشف شدهاند، شامل نمونههای کوچک گربهشکل، کروکودیلهای بسیار بزرگ و گونههای گیاهخوار پوزه کوتاه هستند.
ساختار بدن
کروکودیلهای مدرن با پوزههای بلند، دمهای قدرتمند و آروارههای قوی خود را به محیطهای آبی وفق دادهاند. اما بر خلاف باور عموم، دانشمندان معتقدند ساختار بدن کروکودیلها، سوسمارها و نهنگهای هندی (ghariel) از گروه متنوعی از خزندههای ماقبل تاریخ تکامل پیدا کردهاند که دارای شکل بدن متفاوتی بودند.

از زمان کشف Simosuchus clarki در ده سال پیش تا کنون باستانشناسان تلاشهایی برای بازیابی فسیل آن از ماداگاسکار انجام دادهاند. یک دهه بعد، اسکلت تقریبا کاملی یافت شد و تجزیه و تحلیلهای انجام شده روی آن، بحثهایی را در مورد تکامل کروکودیلهای مدرن به راه انداخت.

ناتان جیکلی از اعضای تحقیق اخیر که مقالهشان در Vertebrate Paleontology Memoir منتشر شده، در این باره گفت: «جمجمه و آرواره پایینی این فسیل تقریبا به طور کامل حفظ شده است. این عامل به همراه اسکنهای با کیفیت از این گونه که به طور قابلتوجهی سالم مانده، به ما اجازه داد ساختار اسکلت سر را هم از داخل و هم از خارج با جزئیات بسیار دقیق بررسی کنیم. در این بین ما حتی موفق شدیم جزئیات بسیار استثنائی، مانند مسیر حرکت کوچکترین عصبها و رگهای خونی را نیز مطالعه کنیم.

این بررسیها نشان دادS. clarki بسیار با کروکودیلهای دیگر فرق دارد؛ چرا که دارای پوزه بلند، دم کوتاه و بدن تانکر شکل است. با این آروارههای کوتاه و ضعیف و دندانهای برگی شکل، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این خزندگان نمیتوانستند از کنار آب اقدام به شکار کنند و به این ترتیب تفاوتهای زیادی با کروکودیلهای مدرن داشتهاند.

محققان معتقدند کروکودیلهای باستانی در خشکی به سر میبردند و از سبزیها و گیاهان تغذیه میکردند. دانشمندان در حقیقت S. clarki را یکی از عجیبترین گونههای گروه کروکودیلهای فسیل شده میدانند که بیش از 66 میلیون سال پیش زندگی میکردند.

چند ماه پیش نیز باستانشناسان فعال در تانزانیا، فسیل بسیار کوچک موجودی کروکودیل شکل را با دندانهایی مشابه با پستانداران از زیر خاک ،بیرون آوردند. دندانهای غیرعادی کروکودیل گربهشکل، بسیار با دندانهای مخروطی کروکودیلهای مدرن- که برای شکافتن و پاره کردن استفاده میشود- متفاوت است.

در این بین، بقایای حفظ شده یک کروکودیل غولپیکر 8 تنی که در سال 2001 کشف شده بود، باز هم بحث در مورد کروکودیلها را به راه انداخت و از آن زمان تاکنون، دانشمندان سرگرم تحقیقات جدی برای از بین بردن ابهامات بسیار در مورد این حیوانات هستند.
مناطق جنوب ایران، رمز و رازهای بسیار دارد. تلاشی بی وقفه برای بقا در سخت ترین شرایط و تلاشی برای ماندن با وجود طوفان های سهمگین!(نمونه آن جنگل های سرسبز و شورزی حرا در جنوب ایران است)
تلاش جنوب ایران در حاشیه خلیج فارس، به تلاش برای بقا منحصر نمی شود بلکه کوششی برای رسیدن به بالاترین هدف هاست(نمونه آن ماهیان دوزیست یا تمساح هایی است که در حیرتی عجیب و در راه رسیدن به متابولسم زیادتر و توسعه اندازه مغز، بر اساس برنامه ای درونی سر از آب بیرون می آورند و یا دلفین های باهوشی که با زیاد شدن وزن بدنشان بار دیگر دل به آب می دهند تا میزان انرژی مصرفی خود را کم کنند)
جنوب ایران هنوز نشان هایی از این تلاش ها دارد و هنوز چیزهای زیادی در بستر آبهای نیلگون این مناطق هست که آیندگان، رمزهای آن را خواهند گشود!

تسلیم شدن از نورون شروع موزوز گوشمغز ابزار بقای برتر مادیرویا و خبر از آیندهامروز دانش ژنتیک هیچ ابهعوارض ازدواج و بچه دار شدهوش مصنوعی از عروسک تا کماز تلسکوپ گالیله تا تلسکتفاوت مغز انسان و میمون هفلج بل، فلجی ترسناک که آنجهش های ژنتیکی مفید در ساکلرال هیدرات برای خواباننقش میدان مغناطیسی زمین روشهای شناسایی قدرت شنواايندگان چگونه خواهند دیداز تکینگی تا مغز از مغز تتنفس هوازی و میتوکندریقیچی ژنتیکیحس و ادراک (قسمت اول )کاهش التهاب ناشی از بیمانقش ذهن و شناخت در حوادث زمین زیر خلیج فارس تمدنی اگر نعمت فراموشی نبود بساز تکینگی تا مغز، از مغز تکنولوژی جدید که سلول‌همقابله با کرونا با علم اسخارق العاده و استثنایی بگنجینه ای به نام ویتامین چند جهانیزبان و شناخت حقیقت قسمت سابزار بقا از نخستین هماناطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر نگاه و مشاهده ناظر منبع هوشیاری در کجاست؟ قدژا وو یا اشنا پنداریپمبرولیزوماب در بیماری چسلولهای ایمنی القا کنندهچگونه هموساپينس بر زمین ابزار بقای موجود زنده از بیماری ضعف عضلات نزدیک بتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در خدمت خلق وحما انسانها چه اندازه نزدداروی لیراگلوتیدآلزایمرسکته مغزینخاع ما تا پایین ستون فقراثرات مفید قهوهبحتی علمی درباره تمایل بتاثیر داروی ضد تشنج سدیم هدف از خلقت رسیدن به ابزامرکز هوشیاری، روح یا بدن درمان های اسرار آمیز در آآیا احتمال دارد رویا از آشلیک فراموشینشانه های گذشته در کیهان اداراوون تنها داروی تاییبرنامه و ساختار پیچیده متاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کووید 19 چیزهایی که معنی روزهدرک تصویر و زبان های مخلتآیاما مقهور قوانین فیزیکشرکت نورالینک ویدیویی ازهوش مصنوعی گوگل به کمک تشارزش حقیقی زبان قسمت اولبرخی سيناپسها طی تکامل و تشنج چیستیک پیشنهاد خوب برای آسان مغز ابزار برتر بقارویا بخشی حقیقی از زندگی انفجار و توقف تکاملی نشاعید نوروز مبارکاز تکنیکی تا مغز از مغز تتفاوت ها و تمایزها کلید بفلج خوابجهش های ژنتیکی غیر تصادفکمردرد و علل آننقش محیط زندگی و مهاجرت دروشی برای بهبود هوش عاطفايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز از مغز تتنفس هوازی و میتوکندریقیچی ژنتیکی تهدید یا فرصحس و ادراک (قسمت دوم )کاهش دوپامین عامل بیمارینقش روزه داری در سالم و جزندگی هوشمند در خارج از زاگر تلاش انسان امروز برااز تکینگی تا مغز، از مغز تکنولوژی جدید که سلول‌هملاحظات بیهوشی قبل از جرخدا موجود استگویید نوزده و ایمنی ساکتچندین ماده غذایی که ماننابزار بقا از نخستین هماناطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر نگاه انسان بر رفتامنبع هوشیاری در کجاست؟(قدژاوو یا آشناپنداریپنج اکتشاف شگفت آور در موسلولهای بنیادی مصنوعی درچگونه واکسن کرونا را توزابزار بقای موجود زنده از بیماریهای تحلیل عضلانی اتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی درمانگر کامپیما انسانها چه اندازه نزدداروی تشنجی دربارداریآمارهای ارائه شده در سطح سانسور از روی قصد بسیاری نخستین تصویر از سیاهچالهاثرات مضر ماری جوانابحث درباره پیدایش و منشاتاثیر درجه حرارت بر عملکهزینه ای که برای اندیشیدمرکز حافظه کجاستدرمان های بیماری آلزایمرآیا احتمال دارد رویا از آشلیک فراموشینظام مثبت زندگیادغام میان گونه های مختلبرنامه ی مسلط ژنها در اختتاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کرونا و گشودن پنجرمغز فکر میکند مرگ برای دیدرک حقیقت نردبان و مسیری آزمون ذهنی گربه شرودینگرشش مرحله تکامل چشمهوش مصنوعی الفاگوارزش حقیقی زبان قسمت دومبرداشت مغز ما از گذر زمانبررسي علل احتمالي تغيير تشنج و حرکات شبه تشنجی قایک آلل ژنتیکی که از نئاندمغز از بسیاری حقایق می گررویا تخیل یا واقعیتانواع سکته های مغزیعامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز از مغز تتفاوت های بین زن و مرد فقفلج خواب چیستجهشهای مفید و ذکاوتی که دکمردرد با پوشیدن کفش منانقش نگاه از پایین یا نگاهروشی جدید در درمان قطع نخايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز از مغز تتو دی ان ای خاص ميتوکندريقانون مندی نقشه ژنتیکی محس و ادراک قسمت چهارمکاهش سن بیولوژیکی، تنها نقش رژیم غذایی بر رشد و ازونا به وسیله ویروس ابله ابزار هوش در حال ارتقا ازاز تکینگی تا مغز، از مغز تکامل مادی تا ابزار هوشمممانتین یا آلزیکسا یا ابخطا در محاسبات چیزی کاملگوشه بیماری اتوزومال رسسزبان شناسی مدرن در سطح سلچه زیاد است بر من که در ایابزار بقا از نخستین همانبلندی در ذهن ما درک بلندیتاثیر نگاه انسان بر رفتامنبع خواب و رویادگرگونی های نژادی و تغییپوست ساعتی مستقل از مغز دسلسله مباحث هوش مصنوعیچگونه آن شکری که می خوریمابزار بقای موجود زنده از بیهوش کردن در جراحی و بیمتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی درخدمت خلق وحما با کمک مغز خود مختاريمداروی جدید s3 در درمان ام آن چیزی که ما جریان زمان سانسور بر بسیاری از حقاینرمش های مفید در سرگیجهاجزای پر سلولی بدن انسان بحثي درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکهزینه سنگین انسان در ازامرکز حافظه کجاستدرمان های جدید میگرنآیا برای تولید مثل همیشه شنا در ابهای گرم جنوب نینظریه ی تکامل در درمان بیادغام دو حیطه علوم مغز و برین نت به جای اینترنتتاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کرونا از حقیقت تاتمغز ما کوچکتر از نیم نقطهدرک عمیق در حیواناتآسيب میکروواسکولاریا آسششمین کنگره بین المللی سهوش مصنوعی از عروسک تا کارزش حقیقی زبان قسمت سومبررسی و اپروچ جدید بر بیمتشنج عدم توازن بین نورون یک جهش ممکن است ذهن انسانمغز به تنهایی برای فرهنگ رویاها از مغز است یا ناخوانگشت نگاری مغز نشان میدعادت کردن به نعمتاز تکینگی تا مغز و از مغز تفاوت های تکاملی در مغز وفلج دوطرفه عصب 6 چشمجهشهای مفید و ذکاوتی که دکنفرانس تشنج هتل کوثر اصنقش نظام غذایی در تکامل مروشی جدید در درمان سکته مای آنکه نامش درمان و یادشاز تکینگی تا مغز از مغز تتولید پاک و فراوان انرژیقانون جنگلحس و ادراک قسمت پنجمکایروپاکتیک چیستنقش رژیم غذایی در رشد و ازیباترین چیز در افزایش سابزار بقا از نخستین هماناز روده تا مغزتکامل مداوممنابع انرژي پاک سرچشمه حخطا در محاسبات چیزی کاملگوشت خواری یا گیاه خواریزبان شناسی نوین نیازمند نهایت معرفت و شناخت درک عابزار بقا از نخستین همانبه خودت مغرور نشوتاثیر ویتامین دی بر بیمامنحنی که ارتباط بین معرفدانشمندان موفق به بازگردپیموزایدسم زنبور ، کلیدی برای وارچگونه انتظارات بر ادراک ابزار بقای موجود زنده از بیهوشی در بیماران دچار اتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی ساخته هوش طبیما تحت کنترل ژنها هستیم یداروی جدید میاستنی گراویآیا ممکن است موش کور بی مساخت شبکه عصبی با الفباینرمشهای مهم برای تقویت عاجزایی ناشناخته در شکل گبحثی در مورد نقش ویتامينتاثیر درجه حرارت بر عملکهزاران سال چشم های بینا ومرکز خنده در کجای مغز استدرمان های جدید در بیماری آیا بزرگ شدن مغز فقط در دشناخت و معرفت، و نقش آن دنظریه تکامل در درمان بیمارتقا و تکامل سنت آفرینش برای پیش بینی آینده مغز دتاثیر رو ح و روان بر جسمواکسن کرونا ساخته شده تومغز مادران و کودکان در زمدرگیری قلب در بیماری ویرآسیب ها ناشی از آلودگی هوصرع و درمان های آنهوش مصنوعی از عروسک تا کارزش خود را چگونه میشناسبررسی سیستم تعادلی بدن اتصویربرداری فضاپیمای آمیک رژیم غذایی جدید، می تومغز برای فراموشی بیشتر کرویاهای پر رمز و حیرتی دراندوهگین نباش اگر درب یا عارضه جدید ویروس کرونا ساز تکینگی تا مغز از مغز تتفاوت های زبانی سرمنشا تفناوری هوش مصنوعی نحوه خجواب دانشمند سوال کننده کنگره بین المللی سردرد دنقش نظریه تکامل در شناساريتوکسيمب در درمان ام اسایمپلانت نخاعی میتواند داز تکینگی تا مغز از مغز تتولید سلولهای جنسی از سلقانونمندی و محدودیت عالمحس و ادراک قسمت سومکاربرد روباتهای ريزنانونقش زنجبیل در جلوگیری از زیر فشار کووید چه باید کرابزار بقا از نخستین همانازدواج های بین گونه ای، رتکامل چشممنابع انرژی از نفت و گاز خطرات هوش مصنوعیگیلگمش باستانی کیستزبان، وسیله شناسایی محیطچهار میلیارد سال تکامل بابزار بقا از نخستین همانبه زودی شبکه مغزی به جای تاثیر ویروس کرونا بر مغز منشأ اطلاعات و آموخته ها دانشمندان نورون مصنوعی سپیچیدگی های مغزی در درک زسندرم کووید طولانیچگونه باغبانی باعث کاهش ابزار بقای موجود زنده از بیوگرافیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیماه رجبداروی جدید ضد میگرنآیا ما تنها موجودات زنده ساخت شبکه عصبی مصنوعی با چرا مغزهای ما ارتقا یافت احیای بینایی نسبی یک بیمبحثی جالب درباره محدودیتتاثیر درجه حرارت بر عملکهستي مادي ای که ما کوچکترمرگ انتقال است یا نابود شدرمان های رایج ام اسآیا تکامل و تغییرات ژنتیشناسایی تاریخچه ی تکاملینظریه تکامل در درمان بیمارتوکين تراپی روشی جديد برای اولین بار دانشمندانتاثیر رژیم گیاه خواری بر واکسن دیگر کرونا ساخته شمغز چون ابزار هوش است دلیدرگیری مغز در بیماری کویإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَضررهای مصرف شکر و قند بر هوش مصنوعی از عروسک تا کاز نخستین همانند سازها تبررسی علل کمر درد در میانتغییر الگوی رشد مغزی با زیکی از علل محدودیت مغز اممغز بزرگ چقدر مفید هست ؟رویای شفافانسان قدیم در شبه جزیره ععدم توقف تکامل در یک اندااز تکینگی تا مغز از مغز تتفاوتهای جنسیتی راهی برافیلمی بسیار جالب از تغییجاذبه و نقش آن در شکلگیریکنگره بین المللی سردرد دنقش هورمون های تیروئید دریواستیگمیناینکه به خاطرخودت زندگی از تکینگی تا مغز از مغز تتومورها و التهاب مغزی عاقارچ بی مغز در خدمت موجودحساسیت روانی متفاوتکاربرد روباتهای ريز، در نقش زبان در سلطه و قدرت ازیرفون داروی ضد ام اسابزار بقا از نخستین هماناستفاده از مغز، وزن را کمتکامل ابزار هوش ، راه پر منابع انرژی از نفت و گاز دفاع در برابر تغییر ساختگیاه خواری و گوشت خوار کدسفر نامه سفر به بم و جنوب چهار ساعت پس از کشتار خوکابزار بقا از نخستین همانبوزون هیگز چیستتاثیر ژنها بر اختلالات خمهندسی ژنتیک در حال تلاش دانشمندان یک فرضیه رادیکپیوند مغز و سر و چالشهای سوپاپ ها یا ترانزیستورهاچگونه تکامل مغزهای کنونیابزار بقای موجود زنده از بیوگرافیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیماپروتیلینداروی ضد تشنج با قابليت تآیا مغز تا بزرگسالی توسعساختار شبکه های مغزی ثابچرا پس از بیدار شدن از خواحساس گذر سریعتر زمانبحثی در مورد نقش کلسیم و تاثیر درجه حرارت بر عملکهستی ما پس از شروعی چگال مراحل ارتقای پله پله کیهدرمان های علامتی در ام اسآیا جنین انسان، هوشمندی شناسایی سلول های ایمنی انظریه تکامل در درمان بیمارتباط میکروب روده و پاربرخی ملاحظات در تشنج های تاثیر رژیم گیاه خواری بر واکسن دیگری ضد کرونا از دمغز چگونه صداها را فیلتر درگیری مغز در بیماران مبافت فشار خون ناگهانی در وضررهای شکر بر سلامت مغزهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نخستین همانند سازها تاز نخستین همانند سازها تبزرگ شدن مغز محدود به دورتغییر زودتر اتصالات مغزییافته های نوین علوم پرده مغز بزرگ چالش است یا منفعروبات های ریز در درمان بیانسان ها می توانند میدان عسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز از مغز تتقلید مرحله ای نسبتا پیشفیزیک مولکولها و ذرات در حقیقت قربانی نزاع بین بی کندر در بیماریهای التهابنقش هورمون زنانه استروژنریسدیپلام تنها داروی تایاینکه خانواده ات سالم بااز تکینگی تا مغز از مغز تتوهم لیلیپوتی(ریزبینی)قبل از انفجار بزرگخلاصه ای از مطالب همایش مکجای مغز مسئول پردازش تجنقش زبان در سلطه و قدرت ازاوسکا درمان گوشرابزار بقا از نخستین هماناستفاده از هوش مصنوعی در تکامل زبانمنابع انرژی از نفت و گاز دقیق ترین تصاویر از مغز اگالکانزوماب، دارویی جدیسفر به مریخ در 39 روزنوآوری ای شگفت انگیز دانابزار بقا از نخستین همانبی عدالتی در توزیع واکسن تاثیر کلام در آیات کلام بمولتیپل اسکلروز در زنان دانشمندان ژنی از مغز انسپیوند سر آیا ممکن استسوپاپ ها یا ترانزیستورهاچگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزار بقای موجود زنده از بیان ژن های اسکیزوفرنی دتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی بیشتر در زنانمبانی ذهنی سیاه و سفیدداروی ضد تشنج با قابليت تآیا همه جنایت ها نتیجه بیسازگاری با محیط بین اجزاچرا بیماری های تخریبی مغاخلاق و علوم اعصاببحثی در مورد عملکرد لوب فتاثیر درجه حرارت بر عملکو هر کس تقوای خدا پیشه کنمرز مرگ و زندگی کجاستدرمان ژنتیکی برای نوآوریآیا جهان ذهن و افکار ما مشواهدی از نوع جدیدی از حاهفت چیز که عملکرد مغز تو ارتباط چاقی و کاهش قدرت ببرخی مرزهای اخلاق و علومتاثیر رژیم گیاه خواری بر واکسن سرطانمغز ناتوان از توجیه پیدادرگیری مغزی در سندرم کووافراد آغاز حرکت خودشان رطوفان فقر و گرسنگی و بی سهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نخستین همانند سازها تبزرگ شدن تقریبا ناگهانی تغییر عمودی سر انسان از پیادگیری مهارت های جدید دمغز بزرگ چالشهای پیش روروح رهاییانسان جدید از چه زمانی پاعصب حقوق نورولوواز تکینگی تا مغز از مغز تتلقین اطلاعات و حافظهفیزیکدانان ماشینی برای تحقیقت تنها چیزی است که شاکوچک شدن مغز از نئاندرتانقش ژنتیک در درمان اختلارژیم های غذایی و نقش مهم ایندرالاز تکینگی تا مغز از مغز تتوهم چیستقدم زدن و حرکت دید را تغیخونریزی مغز در سندرم کووکرونا چه بر سر مغز می آورنقش سجده بر عملکرد مغززبان مشترک ژنتیکی موجوداابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیاتکامل ساختار رگهای مغزی مناطق خاصی از مغز در جستجدلایلی که نشان میدهد ما بگامی در درمان بیماریهای سفر تجهیزات ناسا به مریخ نوار مغزی روشی مهم در تشخابزار بقا از نخستین همانبیمار 101 ساله، مبتلا به ستاثیر کپسول نوروهرب بر نمواد کوانتومی جدید، ممکندانشمندان پاسخ کوانتومی پیوند سر، یکی از راه حلهاسوپاپ ها یا ترانزیستورهاچگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزار بقای موجود زنده از بیست تمرین ساده برای جلوتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر امجموعه های پر سلولی بدن مداستانها و مفاهیمی اشتباآیا هوش مصنوعی زندگی بشرسخن پاک و ثابتچرا حیوانات سخن نمی گویناخلاق پایه تکامل و فرهنگبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکوقت نهيب هاي غير علمي گذشمرز بین انسان و حیوان کجادرمان ام اس(مولتیپل اسکلآیا جهش های ژنتیکی، ویروشواهدی از دنیسوان(شبه نئهفت سین یادگاری از میراث ارتباط هوش ساختار مغز و ژبرخی نکات از گاید لاین پرتاثیر رژیم گیاهخواری بر واکسنی با تاثیر دوگانه امغز و سیر تکامل ان دلیلی درگیری مغزی در سندرم کووافزایش قدرت ادراکات و حسطی یکصد هزار سال اخیر هرچهوش مصنوعی از عروسک بازی ظهور امواج مغزی در مغز مصهوش مصنوعی از عروسک بازی از نشانه ها و آثار درک شدبزرگترین خطایی که مردم متغییرات منطقه بویایی مغزیادآوری خواب و رویامغز بزرگ و فعال یا مغز کوروزه داری متناوب، مغز را انسان عامل توقف رشد مغزعضلانی که طی سخن گفتن چقداز تکینگی تا مغز از مغز تتلاش هایی در بیماران قطع فرگشت و تکامل تصادفی محض حقیقت خواب و رویاکووید نوزده و خطر بیمارینقش گرمایش آب و هوا در همرژیم غذایی حاوی تخم مرغ وایا کوچک شدن مغزانسان الاز تکینگی تا مغز از مغز تتوانایی مغز و دیگر اجزای قدرت انسان در نگاه به ابعخواندن ، یکی از شستشو دهنکریستال زمان(قسمت اولنقش غذاها و موجودات دريازبان چهار حرفی حیات زمینابزار بقا از نخستین هماناستیفن هاوکینگ در مورد هتکامل شناخت انسان با کشفمنبع هوشیاری کجاست؟ (قسمدنیای شگفت انگیز کوانتومگامی در درمان بیماریهای سفرنامه سفر به بم و جنوب نورون هاي مصنوعی می توانابزار بقا از نخستین همانبیماری های مغز و اعصاب و تاثیر کپسول نوروهرب بر تموجود بی مغزی که می توانددانشمندان اولین سلول مصنپیام های ناشناخته بر مغز سودمندی موجودات ابزی بر چگونه حافظه را قویتر کنیابزارهای بقای موجود زندبیش از نیمی از موارد انتقتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر امحل درک احساسات روحانیدر مانهای کمر دردآیا هوش ارثی دریافتی از پسریعترین کامپیوتر موجودچرا حجم مغز گونه انسان دراختلال خواب فرد را مستعد بحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکوقتی فهمیدی خطا کردی برگمزایای شکلات تلخ برای سلدرمان تومورهای مغزی با اآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجشگفتی های زنبور عسلهم نوع خواری در میان پیشیارتباط انسانی، محدود به برخی اثرات مضر ویتامین دتاثیر عصاره تغلیظ شده گیواسطه ها د رمسیر ایجاد مغمغز آیندگان چگونه است ؟درگیری اعصاب به علت میتوافزایش مرگ و میر سندرم کوافسردگی و اضطراب در بیماعلم به ما کمک میکند تا موهوش مصنوعی از عروسک بازی از نظر علم اعصاب یا نرووسبسیاری از بیماری های جدیتغییرات آب و هوایی که به ژن هوش و ساختارهای حیاتی مغز حریص برای خون، کلید تروزه داری و بیمار ی ام اس انعطاف پذیری مکانیسمی علمقالاتاز تکینگی تا مغز از مغز تتلاشی برای درمان قطع نخافراموش کارها باهوش تر هسحقیقت راستین انسان علم بکودک ایرانی که هوش او از نقش آتش در رسیدن انسان بهراه های جدید برای قضاوت رایا این جمله درست است کسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتوازن مهمتر از فعالیت زیلوب فرونتال یا پیشانی مغخواب سالم عامل سلامتیکریستال زمان(قسمت دوم)نقش غذاها و موجودات دريازبان و کلمه حتی برای کسانابزار بقا از نخستین هماناستیفن هاوکینگ در تفسیر تأثیر نگاه انسان بر رفتامنبع هوشیاری کجاست؟(قسمدندان ها را مسواک بزنید تگاهی لازم است برای فهم و سفرنامه سفر به بم و جنوب نورون های ردیاب حافظهابزار بقا از نخستین همانبیماری گیلن باره و بیمارتاثیر کپسول نوروهرب بر سموجودات مقهور ژنها هستنددانشمندان تغییر میدان مغپیشینیان انسان از هفت میسیلی محکم محیط زیست بر اننگاه محدود و تک جانبه، مشابزارهای پیشرفته ارتباط بیشتر کمردردها نیازی به تاثیر گیاهخواری بر رشد و هوشیاری کوانتومیمحل درک احساسات روحانی ددر محل کار ارزش خودت را بآیا هوش سریعی که بدون احسسرگیجه از شایعترین اختلاچرا خشونت و تعصباختلال در شناسایی حروف و بحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکویتنام نوعی کرونا ویروس مسیر دشوار تکامل و ارتقادرمان تشنجآیا خداباوری محصول تکاملشاهکار قرنهمیشه اطمینان تو بر خدا بارتباط از بالا به پایین مبرخی اختلالات عصبی مثانهتاریخ همه چیز را ثبت کردهوبینار اساتید نورولوژی دمغز انسان ایا طبیعتا تمادستورالعمل مرکز کنترل بیالکتروتاکسی(گرایش و حرکعلایم کمبود ویتامین E را هوش مصنوعی از عروسک بازی از نظر علم اعصاب اراده آزبسیاری از بیماری های جدیتغییرات تکاملی سر انسان ژن یا نقشه توسعه مغز و نقمغز زنان جوانتر از مغز مرروزه داری سلول های بنیاداولین هیبرید بین انسان وتاثیر ویتامین دی بر بیمااز تکینگی تا مغز از مغز تتلاشی تازه برای گشودن معفراموشی همیشه هم بد نیستحمله ویروس کرونا به مغزکودکان میتوانند ناقل بی نقش انتخاب از طرف محیط، نراه های جدید برای قضاوت رایا ابزار هوشمندی یا مغز از تکینگی تا مغز از مغز تتوسعه هوش مصنوعی قادر اسلایو دوم دکتر سید سلمان فخواب سالم عامل سلامتی و یکریستال زمان(قسمت سوم)نقش غذاها و موجودات دريازبان و بیان نتیجه ساختماابزار بقا از نخستین هماناستخوان های کشف شده، ممکتئوری تکامل امروز در درممنبع هوشیاری کجاست؟(قسمدو ویژگی انتزاع و قدرت تجگاهی مغز بزرگ چالش استسفرنامه سفر به بم و جنوب نوروپلاستیسیتی چیستابزار بقا از نخستین همانبیماری ای شبیه آلزایمر و تاثیر کپسول نوروهرب بر سمیهمانهای ناخوانده عامل دانشمندان روش هاي جدیدی پیشرفت های جدید علوم اعصسیاهچاله و تکینگی ابتداینگاه انسان محدود به ادراابزارهای بقا از نخستین هبا هوش مصنوعی خودکار روبتاثیر انتخاب از طرف محیط هوش، ژنتیکی است یا محیطیمحدودیت های حافظه و حافظدر چه مرحله ای از خواب ، رآیا هشیاری کوانتومی وجودسربازان ما محققا غلبه می چرا در مغز انسان، فرورفتاختلال در شناسایی حروف و بحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین E برای فعالیت صحمشکلات نخاعیدرمان جدید میگرن با انتی آیا دلفین ها می تواند از شبیه سازی میلیون ها جهان همیشه عسل با موم بخوریمارتباط بین هوش طبیعی و هوبرخی بیماری ها که در آن بتازه های اسکیزوفرنی(جنووراپامیل در بارداریمغز انسان برای ایجاد تمدذهن ما از در هم شکستن منبذهن چند جانبه نیازمند نگالتهاب شریان تمپورالعلایم کمبود ویتامین E را هوش مصنوعی از عروسک بازی از نظر علم اعصاب اراده آزبعد از کروناثبت امواج الکتریکی در عصژنها نقشه ایجاد ابزار هومغزهای کوچک بی احساسروش مقابله مغز با محدودیاولین مورد PML به دنبال تکصفحه اصلیاز تکینگی تا مغز از مغز تتلاشی جدید در درمان ام اسفرایند پیچیده ی خونرسانیحوادث روزگار از جمله ویرکودکان خود را مشابه خود تنقش اتصالات بین سلولهای راه پیروزی در زندگی چیستایا بیماری ام اس (مولتیپاز تکینگی تا مغز از مغز تتوسعه برخی شغل ها با هوش لبخند بزن شاید صبح فردا زخواب عامل دسته بندی و حفطکشف مکانیسم عصبی خوانش پنقشه مغزی هر فرد منحصر بهزبان و بیان، در سایه پیشرابزار بقا از نخستین هماناستروژن مانند سپر زنان دتئوری تکامل در پیشگیری و منبع هوشیاری کجاست؟(قسمدو برابر شدن خطر مرگ و میگذر زمان کاملا وابسته به سفرنامه سفر به بم و جنوب نوشیدن چای برای مغز مفید ابزار بقای موجود زنده از بیماری ای شبیه ام اس مولتتاثیر کتامین در درمان پامیگرن سردردی ژنتیکی که بدانشمندان روشی برای تبدیپیشرفتی مستقل از ابزار هسیاره ابلهاننگاه از درون مجموعه با نگابزارهای بقا ازنخستین همبار سنین ابزار هوشمندی اتاثیر احتمالی عصاره تغلیهیچگاه از فشار و شکست نترمخچه فراتر از حفظ تعادلدر هم تنیدگی کوانتومی و پآیا واکنش های یاد گرفته وسردرد میگرن در کودکانچراروياها را به یاد نمی آاختلالات مخچهبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین E در چه مواد غذایمشکلات بین دو همسر و برخیدرمان جدید کنترل مولتیپلآیا دلفین ها میتوانند باشبیه سازی سیستم های کوانهمراهی نوعی سردرد میگرنیارتباط شگفت مغز انسان و فبرخی بیماری های خاص که بدتازه های بیماری پارکینسوورزش هوازی مرتب خیلی به قمغز انسان برای شادمانی طمغز انسان برای شادمانی طرفتار اجتماعی انسان، حاصامیوتروفیک لترال اسکلروعلت خواب آلودگی بعد از خوهوش مصنوعی از عروسک بازی از آغاز خلقت تا نگاه انسابعد از کروناجمجمه انسان های اولیهژنها ، مغز و ارادهمغزتان را در جوانی سیم کشروش های صرفه جویی در ایجااولین مورد پیوند سر در انسوالات پزشکیاز تکینگی تا مغز از مغز تتمایل زیاد به خوردن بستنفرایند تکامل و دشواری هاحافظه و اطلاعات در کجاست کوری گذرای ناشی از موباینقش حفاظتی مولکول جدید دراست دستی و چپ دستیایا بدون زبان میتوانیم تاز تکینگی تا مغز- از مغز توصیه های سازمان بهداشت لرزش ناشی از اسیب به عصبخودآگاهی و هوشیاريکشف مکانیسمی پیچیده در بنقشه های مغزی جدید با جزیزبان و تکلم برخی بیماریهابزار بقا از نخستین هماناسرار بازسازی اندام هاتا 20 سال آینده مغز شما به منبع هوشیاری کجاست؟(قسمدو برابر شدن خطر مرگ و میگربه شرودینگر و تاثیر مشسفری به آغاز کیهاننوعی سکته مغزی ، وحشتناک ابزار بقای موجود زنده از بیماری اضطراب عمومیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی از عروسک تا کممیگرن شدید قابل درمان اسداروهای مصرفی در ام اسپاسخ گیاهان در زمان خوردسیاره ابلهاننگاهی بر قدرت بینایی دراابزارهای بقای از نخستین بارداری بدون رحمتاثیر ترکیبات استاتین (سهاوکينگ پیش از مرگش رسالمخچه ، فراتر از حفظ تعادلدر هم تنیدگی کوانتومی و دآیا گذشته، امروز وآینده سردرد و علتهای آنچراروياها را به یاد نمی آاختلالات حرکتی در انسانبحثی درباره احساسات متفاتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین دی گنجینه ای بزرمشکلات روانپزشکی پس از سدرمانهای بیماری پارکینسآیا دست مصنوعی به زودی قاشبکه های مصنوعی مغز به درهوموارکتوس ها ممکن است دارتباط شگفت انگیز مغز انبرخی توجهات در ببمار پارتبدیل تراکت صوتی مصنوعی ورزش هوازی ، بهترین تمریورزش و میگرنمغز انسان رو به کوچک تر شرقیبی قدرتمند در برابر مامید نیکو داشته باش تا آنعوامل موثر در پیدایش زباهوش مصنوعی از عروسک بازی از انفجار بزرگ تا انفجار بعد از کرونا دلخوشی بیهوجنسیت و تفاوت های بیناییژنهای مشترک بین انسان و ومغزتان را در جوانی سیمکشروش هایی ساده برای کاهش ااولین تصویر در تاریخ از سپیامهای کاربراناز تکینگی تا مغز از مغز تتمدن قدیمی ای در جنوب ایرفرایند حذف برخی اجزای مغحافظه و اطلاعات در کجاست کی غایب شدی تا نیازمند دلنقش حیاتی تلومر دی ان آ درجزخوانی هایی که امروز بایا تکامل هدفمند استاز تکینگی تا مغز- از مغز توصیه های غیر دارویی در سلزوم سازگاری قانون مجازاخودآگاهی و هوشیاريکشف ارتباط جدیدی از ارتبنقص در تشخیص هیجانات عامزبان و شناخت حقیقت قسمت چابزار بقا از نخستین هماناصول سلامت کمرتاثیر مشاهده بر واقعیت بمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمدوچرخه سواری ورزشی سبک و گزیده ای از وبینار یا کنفسقوط درون جاذبه ای خاص، چنیاز به آموزش مجازی دیجیبیماری بیش فعالیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی به کمک هوش طبیمیدان مغناطيسي زمین بشر داروهای ام اسپختگی پس از چهل سالگي به سیر آفرینش از روح تا مغز نگاهی بر توانایی اجزاي بابزارهای دفاعی و بقای موبازگشت از آثار به سوی خداتاثیر دوپامین و سروتونینهاوکينگ پیش از مرگش رسالمخچه ابزاري که وظیفه آن فدر کمتر از چند ماه سوش جدآیا آگاهی پس از مرگ از بیسردرد تنشننزاع بین جهل و علم رو به پاختلالات صحبت کردن در انبحثی درباره احساساتی غیرتاثیر درجه حرارت بر عملکویرایش DNA جنین انسان، برمشکلات روانپزشکی در عقب درک فرد دیگر و رفتارهای اآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشباهت مغز با کیهان مادیهوش مصنوعی می تواند بر احارتباط شگفت انگیز مغز انبرخی توصیه ها برای واکسیتبدیل سلولهای محافط به سورزش بهترین درمان بیش فعمغز انسان رو به کوچکتر شدرموزی از نخستین تمدن بشرامید درمان کرونا با همانعوامل ایجاد لغت انسانی و هوش مصنوعی از عروسک بازی از بحث های کنونی در ویروسبعد از کرونا دلخوشی بیهوجنسیت و تفاوت های بیناییژنهای هوش ، کدامندنقش قهوه در سلامتیروش صحبت کردن در حال تکاماولین سلول مصنوعیسایتهای دیگراز تکینگی تا مغز از مغز تتمدن بشری و مغز اخلاقیفرد حساس از نظر عاطفی و بحافظه و اطلاعات در کجاستکیست کلوئید بطن سومنقش خرچنگ های نعل اسبی دررشته نوروایمونولوژی و نقایرادهای موجود در خلقت باز تکینگی تا مغز- از مغزتتوصیه هایی در مصرف ماهیلزوم سازگاری قانون مجازاخورشید مصنوعیکشف جمجمه ای درکوه ایرهونقطه بی بازگشتزبان و شناخت حقیقت قسمت اابزار بقا از نخستین هماناضطراب و ترستاثیر نگاه ناظر هوشیار بمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمديدن با چشم بسته در خواب گزارش یک مورد جالب لخته وسلول های بنیادی منابع و اچیزی خارج از مغزهای ما نیابزار بقای موجود زنده از بیماری تی تی پیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در کامپیوترهامیدازولام در درمان تشنج داروهای ضد بیماری ام اس وپرورش مغز مینیاتوری انساسیستم تعادلی بدنناتوانی از درمان برخی ویاثر مضر مصرف طولانی مدت ربازگشت به ریشه های تکاملتاثیر دپاکین بر بیماری مهدف یکسان، در مسیرهای متمدارک ژنتیکی چگونه انساندر آستانه ی موج پنجم کوویآیا امکان بازسازی اندامهسردرد سکه اینزاع بین علم و نادانی رو اختراع جدید اینترنت کوانبخش بزرگتر کیهان ناشناختتاثیر درجه حرارت بر عملکواکنش های ناخودآگاه و تقمشاهده آینده از روی مشاهدرک و احساسآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشباهت زیاد بین سلول هاي عهوش مصنوعی و کشف زبان هایارتباط غیرکلامی بین انسابرخی روش های تربیتی کودکتری فلوپرازینتری فلوپرازینورزش در کمر دردمغز ایندگان چگونه استرمز و رازهای ارتباط غیر کامگا سه عامل مهم سلامتعواملی که برای ظهور لغت اهوش مصنوعی از عروسک بازی از تلسکوپ گالیله تا تلسکتفکر خلا ق در برابر توهم جهان کاملی در اطراف ما پرژنهای حاکم بر انسان و انسنقش مهاجرت در توسعه نسل اروشهای نو در درمان دیسک باوکرلیزوماب داروی جدید شاز تکینگی تا مغز از مغز تتمساح حد واسط میان مغز کوفرضیه ای جدید توضیح میدهحس چشایی و بویاییکاهش مرگ و میر ناشی از ابنقش داروهاي مختلف معروف رشد مغز علت تمایل انسان باگر نعمت فراموشی نبود بساز تکینگی تا مغز، از مغز توضیحی ساده در مورد هوش ممقاومت به عوارض فشار خون خانواده پایدارگمان میکنی جرمی کوچکی در چند نرمش مفید برای کمردرزبان و شناخت حقیقت قسمت دابزار بقا از نخستین هماناطلاعات حسی ما از جهان، چمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمدی متیل فومارات(زادیوا)(گشایش دروازه جدیدی از طرسلول عصبی شاهکار انطباق چگونه مغز پیش انسان یا همابزار بقای موجود زنده از بیماری دویکتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در خدمت خلق وحمکانیزمهای دفاعی در برابداروی فامپیریدین یا نورلآلودگی هوا و ویروس کروناسیستم دفاعی بدن علیه مغز ناتوانی در شناسایی چهره اثرات فشار روحی شدیدبازسازي مغز و نخاع چالشی تاثیر داروهای ضد التهاب هدف از تکامل مغزمروری بر تشنج و درمان هایدر درمان بیماری مولتیپل آیا انسان با مغز بزرگش اخسرعت فکر کردن چگونه استنزاع بین علم و جهل رو به پادامه بحث تکامل چشمبخش دیگری در وجود انسان هتاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن های شرکت فایزر آمرمطالعه ای بیان میکند اهددرک احساسات و تفکرات دیگآیا راهی برای رفع کم آبی شباهت زیاد بین سلول هاي عهوش مصنوعی گوگل به کمک تشارتروز یا خوردگی و التهابرخی سلولهای عصبی در تلا