هوش مصنوعی از عروسک های بازی تا کمک به انسان در تولیدات تا زیان های آن بر جسم و روح انسان- قسمت دهم
مدير تسلا ايلان ماسكسيستم هاي خودران شركت را به چهار بعد توسعه میدهد تا عملكرد و توانايي سیستم نیمه خودران را ارتقا دهد!
فاصله هایی که در سایه ی توسعه ی هوش مصنوعی رنگ می بازد و این فاصله ها و تفاوت ها فقط ابعاد سه گانه ی طول و عرض و ارتفاع و فاصله ی مکانی نیست بلکه بعد چهارم یعنی زمان(گذشته، امروز و آینده) را هم در بر می گیرد.
در سایه ی پیشرفت های تکنولوژی فاصله ها آرام آرام رنگ می بازد تا شاید جهانی بدون تفاوت و تمایز قابل تصور شود!
برای آشنایی بیشتر با انواع هوش مصنوعی به مقاله ی هوش مصنوعی چیست و مقاله ی انواع هوش مصنوعی چیستدر همین کانال مراجعه شود.
مدير تسلا ايلان ماسكسيستم هاي خودران شركت را به چهار بعد توسعه میدهد تا عملكرد و توانايي سیستم نیمه خودران را ارتقا دهد. ماسک میگوید: خودران ها اکنون به صورت 2.5 بعدی کار می کنند. این سوال از طرف فالوورهای ایلان ماسک در مورد ویژگی های سومون تسلا که در اتوبان رانندگی میکند مطرح شد.
سومون به کسانی که این اتومبیل را دارند اجازه میدهد وسایل نقلیه ی خود را با گوشی هوشمند خود مدیریت کنند. با فشاردادن تکمه Come to me در اپلیکیشن تسلا اتومبیل از جهت یاب GPS استفاده میکند تا به محل گوشی برود.(ماهواره هایی- که در مدار زمین قرار دارند و امکان استفاده از فناوری جی پی اس را در اختیار بشر می گذارند- به گونه ای طراحی شده اند که تا 10 سال آینده نیز فعال هستند. ماهواره های موقعیت یاب در فاصله 21000 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته اند.
سیستم رفت و برگشت هر کدام از ماهواره ها به گونه ای تنظیم شده است که به روی هم تداخلی نداشته باشند و موجب اختلال در ارسال اطلاعات نشوند. هر کدام از ماهواره ها بر روی مدار جداگانه و با سرعت 12000 کیلومتری بر ساعت دو بار در هر روز به دور مدار می گردند و اطلاعاتی مانند زمان، تاریخ، سلامت ماهواره ها و موقعیت نجومی هر یک را به ایستگاه های هوایی روی زمین ارسال می کنند.)
سومون بخشی از برنامه زنجیره ی FSD( Full Self-Driving )تسلا است ولی ارتقای ابعاد خودران، چیزی جدا و بزرگتراست.
ما نیاز داریم خودران را به جای 2.5 بعد به چهار بعد ارتقا دهیم و بعد از آن، سرعت ارتقا بسیار بیشتر میشود. با این همه مدیربرنامه بیان کرد شیب اتوبان او کمی بیش از 10% است و مانع میشود وسیله او به بالای جاده ی شیب دار برود.(راه سختی در پیش است!)
مشکل برای خودران تسلا میتواند بیشتر هم باشد. این میتواند به دلیل نبود اطلاعاتی باشد که شبکه ی عصبی تسلا برای مکان یابی این محیط ها دارد.
با آنچه گفته شد تسلا در صدد توسعه ی سیستم چهار بعدی برای خودران است. ایجاد عناصر جدیدی برای خودران در درک محیط و مسیر وسیله نقلیه، میتواند به پیشرفتی وسیع منجر شود و باعث درک درست تر جاده هایی شود که وسیله تقلیه روی آن است.
خودران تسلا اکنون از 2.5 بعد استفاده میکند. اکنون از تصاویر دو بعدی با برچسب هایی استفاده میکند که میتواند در حدود 2.5 بعد را- که ماسک در مورد آن سخن گفته بود- شناسایی کند.
اضافه کردن ابعاد به سیستم خودران به راحتی دقت واکنش ماشین را در شرایط مختلف افزایش میدهد. اخیرا تسلا از تصاویری از دوربین های خودران استفاده میکند که دارای اطلاعات هستند. تسلا میتواند از تصاویری برجسته و سه بعدی- که از روی ویدیو ساخته شده است- استفاده کند و از تایم استمپ برای بهبود کیفیت استفاده کند. تعداد کمی از اعضای جمعیت تسلا بر چیزی به نام سیستم خودران چهاربعدی کار میکنند. وب سایت اخبار Reddit user در آمریکا بیان کرد پردازش حجم زیادی از سناریوهای ترافیکی و مواردی که ماشین ممکن است طی رانندگی با آن مواجه شود میتواند دقت و توانایی های خودران را افزایش دهد... چهار بعد میتواند به این معنی باشد که دوربین های خودران می توانند یک محیط سه بعدی واقعی درست کنند و بعدا پیشبینی کنند حرکات تصاویرمشخص شده بر اساس رفتارهای قبلی وسایل دیگر، در چهار بعد چگونه خواهد بود.
این استراتژی می تواند به خوبی از شبکه ی عصبی استفاده کند تا واکنش راننده ها یا چیزهای دیگر را یاد بگیرد. تسلا ادامه می دهد تا رفتارهای خودران را تکامل دهد و در آینده در نهایت، ویژگی کامل Full Self-Driving را کامل کند. این شرکت اتومبیل ساز الکتریکی به کار خود ادامه میدهد تا حق انصاری برای ساخت سیستم های خودران دقیق تری را به دست بیاورد و سیر و حرکت کمپانی را به سمت سطح پنجم خودران هایی شتاب دهد - که به گفته ماسک به زودی خواهد آمد.
اخیرا تسلا عنوانی به نامشناسایی توسعه یافته اشیا بر اساس دید میدان برای وسایل خودران Enhanced Object Detection for Autonomous Vehicles Based on Field View را مطرح کرده است که میتواند چیزهای مهمی را در تصاویر به دست بیاورد و وضوح آن تصاویر را بیشتر کند. اگر محل های عابر پیاده، وسایل نقلیه و دیگر چیزها در یک تصویر دردسترس باشد، دقت بیشتری فراهم خواهد بود تا دقت خودران افزایش یابد.
اهداف دقیق تسلا برای توسعه ی خودران به شبیه سازی چهار بعدی هنوز مشخص نیست. دقت بالاتر برای ماشین های شرکت لازم است تا در هر محیطی بتواند حرکت کند. تسلا به زودی رانندگی FSD بر خیابان های شهر را طراحی میکند تا این زنجیره کامل گردد.
https://www.teslarati.com/tesla-autopilot-4d-upgrade-improvements/
کار شرکت های هوش مصنوعی ایلان ماسک، محدود به گوشی های هوشمند امروز و کنترل آن با انگشتان دست نیست. این شرکت ها امروز کوشش میکنند، انسان را فراتر از اندام ها ببرند. کاشتن تراشه در مغز و کنترل از طریق ذهن، کاری است که شرکت نورالینک، روی آن کار میشود.
دور از انتظار نخواهد بود که به زودی انسان به جای به کار بردن انرژی برای کار با اندام ها، فقط با ذهن خود کار کند.
قدرت آفریدن با ذهن، خیلی دور نیست!
(به مقاله ی شرکت نورالینک ویدیویی از یک میمون در حال بازی ذهنی پینگ پنگ منتشر کرددر همین کانال مراجعه شود.)
@salmanfatemi
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031