مغز انسان ایا طبیعتا تمایل به خشونت و کشتار همنوع دارد

بحتی علمی درباره تمایل به قتل و کشتار هم نوع در انسان امروز که حتی از حیوانات هم بالاتر است !!

چگونه این تمایل در انسان امروز ، به این حد رسیده است ؟

غریزه کشتار و خشونت منجر به قتل در انسانها چگونه تکامل یافت ؟

مطالعات جدید علمی کشف کرده است که انسانها با گذر زمان تکامل یافته اند و در برخی از آنها تمایل به کشتن دیگران وجود دارد .

غریزه کشتن در بشر، شش برابر بیش از متوسط غریزه کشتاري است که در موجودات پستاندار وجود دارد .

مطالعه ای در مجله علمی و تخصصي نيچر منتشر شد و در آن دانشمندان نسبت وفاتهايي را که از قتل برخی از مردم توسط دیگران رخ میدهد، محاسبه کردند و فهمیدند وقتی انسان برای اولین بار به انسان معاصر تکامل يافت ، نسبت این وفاتها به دو درصد همه وفاتها بین بشریت رسیده است.

این معدل ،بسیار کمتر از بالاترین رقم موجود در حیوانات پستاندار است .

دانمشندان فهميدند که نسبت قتل در حیوان سمور به حدود بیست درصد مرگهای این حيوان میرسد و در برابر ، بسیاری ازحيوانات جز در موارد اندکی یا اصلا همدیگر را نميکشند.

در اینجا نمونه ای از پلنگ می آوریم : هر چند پلنگ معروف به خشونت و خونريزي است پلنگها بسیار اندک تا زمان مرگ ، به کشتار یکدیگر می پردازند و اين معدل فقط به 0.88% میرسد .

در اینجا فراموش نکنیم که انسان در زمانهایی دستخوش خشونت و بیرحمی فراوانی بوده است و نسبتی که انسان در آن دوره ها برادرش را ميکشت، به رقمهای بالایی می رسید و حتی حیوان سمور را پائینتر از انسان قرار میدهد .

برای نمونه بين سالهای 1200 و 1500 میلادی و به خصوص در آمریکا نسبت کشته شدن انسان توسط انسان، به حدود 25% مرگ ها ميرسد و این در زمان کشتار ساکنان اصلی آمریکا ، توسط سفیدپوستان بود .

انسان در طول تاریخ

جستجوگران در مطالعه قبلی، معلومات مربوط به حدود بیش از چهار ميليون مرگ، بین بیش از 1000 حیوان پستاندار که بیش از 80% خانواده های پستانداران مختلف را در بر می گرفت ، جمع آوری کردند .

و معلومات مربوط به حدود 600 نوع از بشر ، از عصر حجر تا امروز را به دست آوردند .

و بعد از آن ، جستجوگران این معلومات را برای ساختن درخت تکاملی تمایل پستانداران مختلف برای بی رحمی و کشتار، به کار بردند ..

و فهمیدند انسانها ارتباطی بسیار با پستانداراني مانند سمور دارد که بیش از دیگر حيوانات پستاندار دیگر ،تمایل به کشتن یکدیگر دارند.

انسانها از زمانی که روي زمین یافت شده اند ، دست از کشتار یکدیگر برنداشته اند .

محققان در مقاله ای در مجله علمی نيچر بیان کرده اند که خشونت منجر به مرگ را برخی لکه ننگ تمدنهاي خاص یا افراد مشخصی در نظر ميگيرند که پس از خود، فرهنگ و تمدن یا انديشه خاصی را به جا گذاشتند (مثلا فرهنگ خشونت طلب و گانگستری امریکا که به قیمت خون میلیونها سرخ پوست بر پا شده است)

و اضافه میکند: ( ولی خشونت و دشمنی در پستانداران و در انسانها، عنصری ژنتیکی است و با ميانگينهاي وراثتي بالایی متمایز ميشود . و نتیجه آنکه مسلم است که تکامل بشر ، به شکل برجسته ای، پدیده خشونت و کشتار و خونریزی بشری را تکامل داده است)

همچنین گفتنه اند :به بیرحمی و خشونت از این نظر میتوان نگاه کرد که یک استراتژی برای تطبيق و سازش است و برای مصالح و موفقیت زاد و ولد فرد جنایتکار عمل میکند ..

محققان یافته اند که خشونت منجر به قتل ، (نه فقط کشتن هم گونه خود بلکه شکار را هم شامل میشود )در حدود 40%پستانداران انجام ميشود .

و محققان روشن کرده اند که متوسط نسبت مرگ و میر ناشی از قتل اعضای یک گونه واحد در حیوانات پستاندار درحدود 0.3% است. مطالعه اي مشخص کرد ، از 160 تا 200 هزار سال قبل ، این نسبت در انسانها حدود 2% بوده است و این به آن معنی است که در طول 200 قرن از زمان ، این نسبت بیش از شش برابر شده است . !!

و مجله نيچر ميگويد : تحلیلها اشاره میکند که سطح معینی از خشونت منجر به قتل ، در بشر ،به دليل اشغال مکانی در ضمن شاخه زيستي معینی از پستاندارانی مانند سمور است که به شکل خاصی از خود خشونت نشان ميدهند ( شاخه زیستی عبارت است از اصطلاحی برای تقسیم بندی گونه ها

و منظور از آن مجموعه ای از گونه هاست که ازهم جدا هستند ولي سلف مشترکی دارند )

و به نظر میرسد که خشونت و بیرحمی در اجداد آنها هم بوده است . و این یعنی : انسانها تمایل به خشونت را به ارث برده اند .

و محققان اضافه کرده اند : ما معتقدیم این تاثیر به مواردی بیش از یک تمایل صرفا ارثی برای خشونت، مربوط است .

در واقع سلوک اجتماعی و محیط اطراف هر دو به مثابه دو صفت رفتاری هستند که انسان عاقل با دیگر گونه ها اشتراک دارد .
و به نظر میرسد که این صفات رفتاری در میزان خشونت منجر به قتل موجود در بشر کنونی ، سهیم است .

نوری سبزتر براي خشونت نیست

telegram.me/salmanfatemi

محققان تاكيد کرده اند که گرايش موروثي به خشونت به آن معنی نیست که انسانها ناتوان از تسلط بر خودشان هستند . همچنین اضافه میکنند که این سطوح از خشونت، در مرحله ما قبل تاریخ ، ثابت باقی نمانده است و هر چه در تاریخ جلو برویم ، تغییر می

یابد . . این تغییرات، در بیشتر موارد مرتبط با تغییرات در موسسات اجتماعی و سیاسی انسانهاست .

محققان در اینجا بر این نظر تاکید میکنند که تمدن ممکن است از خشونت منجر به قتل که انسان در طول زمان به دست آورده است ، منشأ گیرد . و مسئول اصلی مطالعه دکتر خوزيا ماريا گومز در دانشگاه گرناته اسپانیا میگوید برای ما لازم است تا در بسط دادن موضوع در دام افراط نیفتیم .

انسان جدید از انسان در عصر حجر بسیار خونريزتر است .

و ادامه میدهد : انسانها حیوانات اخلاقی هستند و ما نميتوانيم از این مطلب فرار کنیم .

و محققان ، مقايسه اندازه گيريهايشان در مورد میانگین قتل بین گونه های با سلف مشترک را با مطالعاتی بسیار دقیق با نگاهی جستجوگرانه در فرایندهای قتل انسان توسط انسان دیگر ، و با به کارگیری روشهای مقایسه که دانشمندان بیولوژی تکاملی وضع کرده اند ، انجام داده اند.

و مقایسه نشان داده است که عصر حجر ، عصری است که با سلامت کامل در انسانیت ،مشخص میشود .

و در مرحله جهان قدیم ، افزایشی قابل توجه در عصر حجر میانی و طی مرحله قرون وسطي در سالهای 500 تا 1000 میلادی دیده ميشود و در این دوران حدود ده درصد مردم توسط هم نوعانشان کشته شده اند .

ولی امور در برخی دوره ها، در مرحله جهان جدید، بسیار سیاه تر است .

در زمان 1500 تا 3000 سال قبل بیشتر از 15% مرگ ها به دست انسان بوده است . سپس جهشی واضح تا 25% ، در دوره پس از کشف آمریکا توسط کريستف کلمب در سال 1492 دیده میشود . در آن زمان میلیونها نفر به دلیل رسیدن اروپاییها به آمریکا کشته شدند.

در جهان جدید برخی میانگينهاي بسیار پایین از مرگهای به دلیل خشونت وجود دارد. در ایالات متحده برای مثال که یکی از پائینترین معدلهاي مرگ ناشی از خشونت در عالم در گزارشی در امريکا به 0.9 فرد در هر 100 هزار نفر است .

و پروفوسر مارک با گل میگوید که انسانها طبیعتا خشن و خشونت طلب بوده اند

و فیلسوف توماس هابز نظر او را نقد میکند و میگوید انسانها در قرن 17 با ترس فراوان از مرگ خشن زندگی ميکردند

و اندیشمندی مانند ژان ژاک روسو اینطور بیان ميکند که ما بیشتر محصول محیط زندگی خود هستیم.

این مطالعه ،روش جدیدی را برای کشف ریشه های خشونت بشری مي گشايد و دلایل موجهي را مطرح میکند که جوهر ما، خشن تر از دیگر پستانداران است .

واضح است که نتایج ، کاملا از روی محاسبات انتروبيولوژي است که مشارکت جامعه های ابتدایی را در جنگهای مستمر بیان میکند و اشاره میکند که جوامع ، ممکن است باعث تعدیل امیال فطری در ما شده باشد .

و معدل جنایت قتل در جوامع جدیدی که در آنها نیروی پلیس و قانون و زندان و جایگاههای قوی تمدني وجود دارد تا خشونت را کنترل کند ، به کمتر از 0.01% میرسد .

جامعه ای که زمانی میلیونها سرخپوست را به کشتن داد، امروز خود را جامعه ای با درصد پایین خشونت میبیند ولی باید توجه کرد که در این آمارها ، میلیونها انسانی که مثلا در جنگهای افغانستان و عراق و سوریه جان خود را به خاطر حمایت آمریکا از تروریسم و کشتار از دست داده اند ، ملاحظه نشده است.

انسان امروز که گروهی آن را میراث دار حیوانات میدانند ، در دنیای جدید به میراث اجداد خود هم پشت کرد و حتی از حیوانات هم پست تر شد .

امید است با تلاش بشری ،انسانها به جایی برسند که در رفتارهایی مانند قتل و خشونت ، حداقل قابل قیاس با گربه ساناني مانند پلنگ شوند .

telegram.me/salmanfatemi