مغز بزرگ چقدر مفید هست ؟

در قسمتهای گذشته در همین کانال بحث مفصلی در مورد افزایش حجم مغز انسان از انسانهای ابتدایی تا انسان جدید داشتيم. و دیدیم که حجم مغز انسان، سیر تصاعدی دارد ولی با یک استثنا طی سیر تکامل، مواجه هستیم و آن نئوندرنالهای انسان نما هستند که مغزشان از مغز انسان امروزی بزرگتر بوده است. آیا فقط مغز بزرگ، فرهنگ ساز و تمدن ساز است؟!اگر جواب بله هست، چرا نئوندرتالها منقرض شدند؟ چرا امروز هیچ اثری از آنها روی کره زمین نمانده است؟ چرا ابزار هوش بزرگ آنها به کارشان نیامد؟ در زیر مقاله ای علمی و تحلیلی را در این مورد ميخوانيم شاید گوشه هایی از این ابهام را باز کند.

اسکيزوفرني و اضطراب :
این بیماری ها، پس از آن- که انسان جدید از انسان ابتدایی يعنی نئوندرتال حاصل شد- به وجود آمد :
این تحقیق اشاره میکند که بیماری جنون شخصیتی، یک فرگشت یا تکامل جدید است و پس از ایجاد انسان جدید از انسان ابتدایی یعنی نئوندرتال حاصل شده است.جان کریستال می گوید: موجودات ابتدایی شبیه به انسان، اضطراب نداشتند. بله علت اسکيزوفرني ناشناخته باقی مانده است، ولی محققان می دانند که ژنها نقشی بسیار پر اهمیتی را در فرایند این فرگشت بازی میکنند.

و مولف بزرگ اول اندرسن از دانشگاه اولسو در نروژ و دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو میگوید برخی معتقدند که بیماری اسکيزوفرني میتواند نتیجه تاثیرات جانبی تغییرات ژنتیکی مفیدي باشد که مرتبط با کسب صفات بشری مانند زبان و مهارتهای معرفتی پيچيده است!(توجه کنیم، کسب مهارتهای پیشرفته بشری همیشه سودمند نیستّ . جنون یکی از ثمرات پیشرفت مغز بشری است!!)و آن، شاید گرایش ما را برای تکامل ذهن هایمان بیشتر کند

اندرسن و همکاران او مانند سوراب سرينيفاسان و فرانشيسکو بيتلا، هر دو از دانشگاه اولسو به ژنهای انسان نئوندرتال نگاه کردند که بیش از دیگر موارد، به نزدیکان انسان قدیم شباهت دارد، تا مناطق معینی از ژنومي را که ممکن است درباره اصل بیماری اسکيزوفرني در تاریخ تکاملی سخن بگويد، معین نمایند.آنها زبان وراثتي را از طریق تحقیقات روابط گسترده ژنوم در اشخاص مبتلا به بیماری اسکيزوفرني تحلیل کردند و این، با بررسي معلومات ژنومي انسان نئوندرتال است.

اين تحلیل، این احتمال را به محققان نشان می دهد که مناطق ژنومی مشخصی، گاهی پس از تفاوت و ایجاد انسان جدید از نئوندرتال، انتخاب و برگزیده می شود.مناطق ژنوم انسان- که مرتبط با بیماری اسکيزوفرني است- با نام مناطق خطر ابتلا شناخته میشود . اين مناطق که در انسان جدید ایجاد شده است از آن مواردی- که در ژنوم انسان ابتدايي یا نئوندرتال بود- متفاوت است.به همین دلیل این ژنها با بیماری اسکيزوفرني، مرتبط است زیرا نقشی اساسی در ایجاد این اختلال دارد.و اندرسون ادامه میدهد که نتايج کشف شده، درباره بیماری جنون شخصیتی، اشاره دارد که بیماری پس از متفاوت شدن انسان جدید از نئوندرتال ایجاد شده است .

تحلیل :
در دو بیماری اضطراب منتشر و اسکيزوفرنی با علائم مثبت عصبی مواجه هستیم .با کمبود علائم مواجه نیستیم. مثلا در بیماری افسردگي، خلق منفی در فرد ایجاد ميشود یعنی بیمار، چیزی کم دارد ولی در بیماری اضطراب، یا جنون، چیزی اضافه همراه با بیمار است. مثلا احساس ترس یا توهم که به صورت بینایی ، شنوایی، لامسه، و ... است .

ایجاد علامت مثبت، نیازمند کارکرد بیشتر سلولهای مغزی است.(مغز نئوندرتال ها بزرگتر از مغز انسان امروز بود و این مغز بزرگ، نیازمند انرژی بیشتری است در حالی که حتما کارکرد بیشتر و مفیدتری ندارد. مغز بزرگ همانطور که انرژی بیشتری مصرف میکند، میتواند با تحریکات بیشتر و عدم مهار مناسب ايمپالسها در اعصاب، خطرات زيادي مانند تشنج یا عصبانيتهاي شدید یا افکار مزاحم مانند وسواس و انقباضات شدید در عضلات داشته باشد، مغز بزرگ وقتی سودمند است که مهاري بزرگ هم روي آن باشد وگرنه زندگی ای را به آتش ميکشد).

گاهی مهار عملکرد سلولها، خیلی مفیدتر از تحریکات پی در پي آنهاست. اگر سلولهای مغزي، استراحت نکنند و گاهی عملکرد آنها کم نشود، با طوفاني از تحریکات عصبی مواجهيم که نمونه آن در تشنج یا بیماری اسکيزوفرني یا اضطراب منتشر و یا اسپاسنهاي شدید عصلاني نمود دارد. نمونه واضح آن افراد مبتلا به فلج مغزی هستند که با از میان رفتن بخشی ا مغز آنها که تحریمات را در قسمتهای پایین تر مهار میکند، با اسپاسم و انقباض شدید عضلات مواجهيم . پس مغز بزرگ سودمند است به شرطی که مخاري وی آن باشد و اگر این نها نباشد،همان مغز کوچکتر جانوران دریا مفیدتر است.

پرکاری سلولهای مغزی و عدم کنترل آنها فقط محدود به مسائل بالا نیست مثلا عصبانيتهاي شدید در حد جنون یا افکار مزاحم در ذهن که گاهی به حد واسواس فکری و یا حتی عملی میرسد، تحلیل های بی مورد که منجر به حسادت و کینه و دشمنی های بیهوده میشود، تصورات اشتباه نسبت به اطرافیان با تحلیلهای معیوب ذهنی و ... اینها هم بر اثر تحریکات اضافه در مغز رخ میدهد.

تعداد زیاد نورونها و سلولهای عصبی، مهم نیست. مهم برقراری یک هماهنگی خوب و سوپاپ اطمینان مناسب بين سلولهاست این سوپاپ اطمینان است که فردی را مثبت میکند وگرنه فشار زیاد، اگر با سوپاپ و ترموستات مناسبی تخلیه نشود، همه چیز را در هم خواهد شکست .نئوندرتال ها انرژی زیادی را صرف مغز بزرگ خود میکردند ولی شاید مهار مناسبی بر مغز فعال خود نداشتند و این بدترین فاجعه در یک جامعه است

و امروز هم مغزهای بزرگ و فعال هست ولی مهار مناسبی را روی آن شاهد نیستیم. نمونه آن پیشرفت تکنولوژی و ساخت بمب هسته ای، هیدروژنی و بمب مادر و امثال آنهاست که در دست پر مغزان بی مهار امروز قرار گرفته است و در آینده هم، همین پرمغزان بی مهار، روبات ها و هوش مصنوعي ای را خواهند ساخت که هرگز قابل مهار نخواهند بود و در آن زمان، آرزوی هر کدام از آن پر مغزشان بی مهار شاید این باشد که باز گردند و باز گردند و مغز فعال خود را تا حدی مهار کنند!!

شاید با این مقاله تا حدی بتوان دلیل انقراض موجودات پر مغزی مانند نئوندرتالها را فهميد. توصیه میشود به سلسله مباحث پنج قسمتي بحثی درباره هوش و تفاوتهای آن بین گونه ها و نژادهای مختلف در همین کانال مراجعه شود.

نقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا ما تنها موجودات زنده از تکینگی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پچرا حیوانات سخن نمی گویناولین مورد پیوند سر در انبحث درباره پیدایش و منشادی متیل فومارات(زادیوا)(هوش، ژنتیکی است یا محیطیتلاشی جدید در درمان ام اسروش های صرفه جویی در ایجاشاهکار قرنمبانی ذهنی سیاه و سفیدکندر در بیماریهای التهابتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش داروهاي مختلف معروف آیا مغز تا بزرگسالی توسعاز تکینگی تا مغز از مغز تثبت امواج الکتریکی در عصچرا حجم مغز گونه انسان دراولین تصویر در تاریخ از سبحثی در مورد نقش ویتاميندژا وو یا اشنا پنداریزبان و شناخت حقیقت قسمت دفلج بل، فلجی ترسناک که آنهاوکينگ پیش از مرگش رسالتمایل زیاد به خوردن بستنروش هایی ساده برای کاهش اشباهت زیاد بین سلول هاي عمجموعه های پر سلولی بدن مکودک ایرانی که هوش او از اخلاق و علوم اعصابتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش روزه داری در سالم و جآیا هوش ارثی دریافتی از پاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییچرا در مغز انسان، فرورفتايندگان چگونه خواهند دیدبحثی جالب درباره محدودیتدژاوو یا آشناپنداریزبان و شناخت حقیقت قسمت سفلج خوابهاوکينگ پیش از مرگش رسالتمدن قدیمی ای در جنوب ایرروش صحبت کردن در حال تکامشباهت زیاد بین سلول هاي عمحل درک احساسات روحانیکودکان خود را مشابه خود تاختلال در شناسایی حروف و تاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هوش سریعی که بدون احساز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یبحثی در مورد نقش کلسیم و دانشمندان ژنی از مغز انسزبان، وسیله شناسایی محیطفلج خواب چیستهدف از تکامل مغزتمساح حد واسط میان مغز کوروشهای نو در درمان دیسک بشش مرحله تکامل چشممحل درک احساسات روحانی دکوری گذرای ناشی از موبایاختلالات مخچهتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هشیاری کوانتومی وجوداز تکینگی تا مغز- از مغزتجهش های ژنتیکی مفید در ساچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یبحثی در مورد عملکرد لوب فدانشمندان روش هاي جدیدی سفر نامه سفر به بم و جنوب فیلمی بسیار جالب از تغییهزینه ای که برای اندیشیدتنفس هوازی و میتوکندریروشهای شناسایی قدرت شنواصرع و درمان های آنمحدودیت های حافظه و حافظکی غایب شدی تا نیازمند دلاختلالات حرکتی در انسانتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش غذاها و موجودات درياآیا واکنش های یاد گرفته واز تکینگی تا مغز، از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفنزاع بین جهل و علم رو به پایا کوچک شدن مغزانسان البحثی درباره هوش و تفاوتهدانشمندان روشی برای تبدیسفرنامه سفر به بم و جنوب فیزیکدانان ماشینی برای تهستي مادي ای که ما کوچکترتنفس هوازی و میتوکندریروشی برای بهبود هوش عاطفضررهای مصرف شکر و قند بر مخچه ، فراتر از حفظ تعادلکاهش التهاب ناشی از بیمااختلالات صحبت کردن در انتاثیر انتخاب از طرف محیط نقش غذاها و موجودات درياآیا آگاهی پس از مرگ از بیازدواج های بین گونه ای، رجهشهای مفید و ذکاوتی که دنزاع بین علم و نادانی رو ایا ابزار هوشمندی یا مغز بحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای مصرفی در ام اسسفرنامه سفر به بم و جنوب فراموشی همیشه هم بد نیستهستی ما پس از شروعی چگال تو دی ان ای خاص ميتوکندريروشی جدید در درمان قطع نخضررهای شکر بر سلامت مغزمخچه ابزاري که وظیفه آن فکایروپاکتیک چیستادامه بحث تکامل چشمتاثیر ترکیبات استاتین (سنقش غذاها و موجودات درياآیا امکان بازسازی اندامهاستفاده از هوش مصنوعی در جهشهای مفید و ذکاوتی که دنظریه تکامل در درمان بیمایا بیماری ام اس (مولتیپبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای ضد بیماری ام اس وسفرنامه سفر به بم و جنوب فرایند حذف برخی اجزای مغو هر کس تقوای خدا پیشه کنتولید سلولهای جنسی از سلروشی جدید در درمان سکته مطی یکصد هزار سال اخیر هرچمدارک ژنتیکی چگونه انسانکاربرد روباتهای ريزنانوادغام میان گونه های مختلتاثیر دپاکین بر بیماری منقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا انسان با مغز بزرگش اخاستیفن هاوکینگ در مورد هجاذبه و نقش آن در شکلگیریهفت چیز که عملکرد مغز تو ایا بدون زبان میتوانیم تبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی فامپیریدین یا نورلسفرنامه سفر به بم و جنوب فرد حساس از نظر عاطفی و بویتامین E برای فعالیت صحتوانایی مغز و دیگر اجزای ريتوکسيمب در درمان ام اسعلم به ما کمک میکند تا مومرگ انتقال است یا نابود شکاربرد روباتهای ريز، در ادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر داروهای ضد التهاب چندین ماده غذایی که ماننآیا احتمال دارد رویا از آاستیفن هاوکینگ در تفسیر حافظه و اطلاعات در کجاست هفت سین یادگاری از میراث ایا تکامل هدفمند استبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی تشنجی دربارداریسلولهای بنیادی مصنوعی درقانون مندی نقشه ژنتیکی مویتامین E در چه مواد غذایتوازن مهمتر از فعالیت زیراه های جدید برای قضاوت رعلایم کمبود ویتامین E را مزایای شکلات تلخ برای سلکجای مغز مسئول پردازش تجارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر داروی ضد تشنج سدیم چه زیاد است بر من که در ایآیا احتمال دارد رویا از آاستخوان های کشف شده، ممکحافظه و اطلاعات در کجاست همیشه عسل با موم بخوریمایرادهای موجود در خلقت ببحثی درباره احساسات متفاداروی ضد تشنج با قابليت تسلسله مباحث هوش مصنوعیقارچ بی مغز در خدمت موجودویتامین دی گنجینه ای بزرتوسعه برخی شغل ها با هوش راه های جدید برای قضاوت رعلایم کمبود ویتامین E را مشکلات نخاعیکشف مکانیسم عصبی خوانش پارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر درجه حرارت بر عملکچهار میلیارد سال تکامل بآیا برای تولید مثل همیشه اصول سلامت کمرحافظه و اطلاعات در کجاستهوش مصنوعی می تواند بر احاگر نعمت فراموشی نبود بسبحثی درباره احساساتی غیرداروی ضد تشنج با قابليت تسم زنبور ، کلیدی برای وارلوب فرونتال یا پیشانی مغواکنش های ناخودآگاه و تقتوصیه های غیر دارویی در سراه پیروزی در زندگی چیستعوارض ازدواج و بچه دار شدمغز ما کوچکتر از نیم نقطهکشف مکانیسمی پیچیده در بارتباط میکروب روده و پارتاثیر درجه حرارت بر عملکچهار ساعت پس از کشتار خوکآیا بزرگ شدن مغز فقط در داضطراب و ترسحس چشایی و بویاییهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر نعمت فراموشی نبود بسبخش دیگری در وجود انسان هداستانها و مفاهیمی اشتباسودمندی موجودات ابزی بر لبخند بزن شاید صبح فردا زواسطه ها د رمسیر ایجاد مغتوصیه هایی در مصرف ماهیرشته نوروایمونولوژی و نقعید نوروز مبارکمغز چون ابزار هوش است دلیکشف ارتباط جدیدی از ارتبارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر درجه حرارت بر عملکنوار مغزی روشی مهم در تشخآیا تکامل و تغییرات ژنتیاطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت اول )هوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر تلاش انسان امروز برابرنامه و ساختار پیچیده مدر مانهای کمر دردسیاهچاله و تکینگی ابتدایلرزش ناشی از اسیب به عصبوراپامیل در بارداریتوضیحی ساده در مورد هوش مرشد مغز علت تمایل انسان بعامل کلیدی در کنترل کارآمغز آیندگان چگونه است ؟کشف جمجمه ای درکوه ایرهوارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر درجه حرارت بر عملکنورون هاي مصنوعی می توانآیا خداباوری محصول تکاملاطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت دوم )هوش مصنوعی الفاگوابزار هوش در حال ارتقا ازبرین نت به جای اینترنتدر چه مرحله ای از خواب ، رسیاره ابلهانلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی مرتب خیلی به قتکامل چشمزمین زیر خلیج فارس تمدنی عسل طبیعی موثر در کنترل بمغز انسان ایا طبیعتا تماگنجینه ای به نام ویتامین ارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکنوروپلاستیسیتی چیستآیا دلفین ها می تواند از بلندی در ذهن ما درک بلندیحس و ادراک قسمت چهارمهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای بقای موجود زندبرای پیش بینی آینده مغز ددرمان های بیماری آلزایمرسیاره ابلهانلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی ، بهترین تمریتکامل ابزار هوش ، راه پر زندگی هوشمند در خارج از زعصب حقوق نورولوومغز انسان برای شادمانی طگیاه خواری و گوشت خوار کدارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکچیزی خارج از مغزهای ما نیآیا دست مصنوعی به زودی قابه زودی شبکه مغزی به جای حس و ادراک قسمت پنجمهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای دفاعی و بقای موبرخی نکات از گاید لاین پردرمان های رایج ام اسسیستم تعادلی بدنممانتین یا آلزیکسا یا ابورزش و میگرنتکامل ساختار رگهای مغزی زیباترین چیز در افزایش سعضلانی که طی سخن گفتن چقدمغز انسان رو به کوچکتر شدگالکانزوماب، دارویی جدیارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه مغز پیش انسان یا همآیا راهی برای رفع کم آبی بوزون هیگز چیستحس و ادراک قسمت سومهوش مصنوعی از عروسک تا کاثر مضر مصرف طولانی مدت ربرخی اثرات مضر ویتامین ددرمان جدید میگرن با انتی سیستم دفاعی بدن علیه مغز منابع انرژي پاک سرچشمه حورزش بهترین درمان بیش فعتکامل شناخت انسان با کشفزبان چهار حرفی حیات زمینمقالاتمغز ایندگان چگونه استگامی در درمان بیماریهای ارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه هموساپينس بر زمین آیاما مقهور قوانین فیزیکبیماری گیلن باره و بیمارحساسیت روانی متفاوتهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مفید قهوهبرخی اختلالات عصبی مثانهدرمانهای بیماری پارکینسسکته مغزیمولتیپل اسکلروز در زنان ورزش در کمر دردتئوری تکامل امروز در درمزبان و بیان، در سایه پیشرتاثیر ویتامین دی بر بیمامغز ابزار برتر بقاگاهی لازم است برای فهم و ارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه آن شکری که می خوریمإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَبیماری ای شبیه ام اس مولتخلاصه ای از مطالب همایش مهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مضر ماری جوانابرخی بیماری ها که در آن بدرک فرد دیگر و رفتارهای اساخت شبکه عصبی با الفبایمواد کوانتومی جدید، ممکنوزوز گوشتئوری تکامل در پیشگیری و زبان و تکلم برخی بیماریهصفحه اصلیمغز برای فراموشی بیشتر کگاهی مغز بزرگ چالش استارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه جمعیت های بزرگ شکل افراد آغاز حرکت خودشان ربیماری بیش فعالیخواندن ، یکی از شستشو دهنهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزای پر سلولی بدن انسان برخی توجهات در ببمار پاردرک و احساسساخت شبکه عصبی مصنوعی با موجود بی مغزی که می تواندیک پیشنهاد خوب برای آسان تا 20 سال آینده مغز شما به زبان و شناخت حقیقت قسمت چسوالات پزشکیمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟گزیده ای از وبینار یا کنفارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر رو ح و روان بر جسمتاثیر رژیم گیاه خواری بر چگونه جمعیت های بزرگ شکل افزایش قدرت ادراکات و حسبیماری تی تی پیخواب سالم عامل سلامتیهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزایی ناشناخته در شکل گبرخی سيناپسها طی تکامل و درک احساسات و تفکرات دیگساختار شبکه های مغزی ثابموجودات مقهور ژنها هستندیکی از علل محدودیت مغز امتاثیر مشاهده بر واقعیت بزبان و شناخت حقیقت قسمت اپیامهای کاربرانمغز بزرگ چالش است یا منفعگزارش یک مورد جالب لخته واز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر رژیم گیاه خواری بر چگونه حافظه را قویتر کنیالکتروتاکسی(گرایش و حرکبیماری ضعف عضلات نزدیک بخواب سالم عامل سلامتی و یهوش مصنوعی در کامپیوترهابررسي علل احتمالي تغيير درک تصویر و زبان های مخلتسریعترین کامپیوتر موجودمیهمانهای ناخوانده عامل یادگیری مهارت های جدید دتاثیر ویتامین دی بر بیماسایتهای دیگرمغز بزرگ چالشهای پیش روگشایش دروازه جدیدی از طراز نظر علم اعصاب اراده آزاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر نگاهی بر قدرت بینایی دراامیوتروفیک لترال اسکلروبیماریهای تحلیل عضلانی اخواب عامل دسته بندی و حفطهوش مصنوعی در خدمت خلق وحبررسی و اپروچ جدید بر بیمدرک عمیق در حیواناتسرگیجه از شایعترین اختلامیگرن سردردی ژنتیکی که بیادآوری خواب و رویاتاثیر ژنها بر اختلالات خمغز حریص برای خون، کلید تپنج اکتشاف شگفت آور در مواز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر رژیم گیاهخواری بر نگاهی بر توانایی اجزاي بامگا سه عامل مهم سلامتبیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريهوش مصنوعی در خدمت خلق وحبررسی سیستم تعادلی بدن ادرگیری اعصاب به علت میتوسردرد و علتهای آنمیدان مغناطيسي زمین بشر ژن هوش و ساختارهای حیاتی تاثیر کپسول نوروهرب بر نمغز زنان جوانتر از مغز مرپیموزایداز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر عصاره تغلیظ شده گیناتوانی از درمان برخی ویامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريهوش مصنوعی درمانگر کامپیبررسی علل کمر درد در میانرقیبی قدرتمند در برابر مسردرد تنشنمکانیزمهای دفاعی در برابژن یا نقشه توسعه مغز و نقتاثیر کپسول نوروهرب بر تمغزهای کوچک بی احساسپیوند مغز و سر و چالشهای از تکینگی تا مغز از مغز تتبدیل تراکت صوتی مصنوعی ناتوانی در شناسایی چهره انفجار و توقف تکاملی نشابیست تمرین ساده برای جلوخطا در محاسبات چیزی کاملهوش مصنوعی درخدمت خلق وحبزرگ شدن مغز محدود به دوررموزی از نخستین تمدن بشرسردرد سکه ایما انسانها چه اندازه نزدژنها نقشه ایجاد ابزار هوتاثیر کپسول نوروهرب بر سنقش قهوه در سلامتیپیوند سر، یکی از راه حلهااز تکینگی تا مغز و از مغز تبدیل سلولهای محافط به سنخاع ما تا پایین ستون فقرانگشت نگاری مغز نشان میدبیشتر کمردردها نیازی به خطا در محاسبات چیزی کاملهوش مصنوعی ساخته هوش طبیتفاوت مغز انسان و میمون هرمز و رازهای ارتباط غیر کسرعت فکر کردن چگونه استما انسانها چه اندازه نزدژنها ، مغز و ارادهتاثیر کپسول نوروهرب بر سنقش هورمون های تیروئید دپیشینیان انسان از هفت میاز تکینگی تا مغز از مغز تتری فلوپرازیننخستین تصویر از سیاهچالهاندوهگین نباش اگر درب یا با هوش مصنوعی خودکار روبدفاع در برابر تغییر ساختهوش احساسیتفاوتهای جنسیتی راهی برارویای شفافشنا در ابهای گرم جنوب نیما با کمک مغز خود مختاريمژنهای هوش ، کدامندتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش ژنتیک در درمان اختلاپیشرفتی مستقل از ابزار هاز تکینگی تا مغز از مغز تتشنج چیستنرمش های مفید در سرگیجهانسان جدید از چه زمانی پابارداری بدون رحمدقیق ترین تصاویر از مغز اهوش احساسیتقلید مرحله ای نسبتا پیشروبات های ریز در درمان بیشناخت و معرفت، و نقش آن دما تحت کنترل ژنها هستیم یکمردرد و علل آنتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش انتخاب از طرف محیط، نپاسخ گیاهان در زمان خورداز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر الگوی رشد مغزی با زنرمشهای مهم برای تقویت عانسان عامل توقف رشد مغزبازسازي مغز و نخاع چالشی دلایلی که نشان میدهد ما بهوش عاطفی بیشتر در زنانتلاش هایی در بیماران قطع روزه داری و بیمار ی ام اس شناسایی سلول های ایمنی اماه رجبکمردرد با پوشیدن کفش مناتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش اتصالات بین سلولهای پختگی پس از چهل سالگي به پرورش مغز مینیاتوری انسااز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر زودتر اتصالات مغزیچرا مغزهای ما ارتقا یافت انعطاف پذیری مکانیسمی علبحتی علمی درباره تمایل بديدن با چشم بسته در خواب هوش عاطفی در زنان بیشتر اتلاشی برای درمان قطع نخاروش مقابله مغز با محدودیشواهدی از دنیسوان(شبه نئماپروتیلینکنفرانس تشنج هتل کوثر اصتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش حفاظتی مولکول جدید د