مغز بزرگ چقدر مفید هست ؟

در قسمتهای گذشته در همین کانال بحث مفصلی در مورد افزایش حجم مغز انسان از انسانهای ابتدایی تا انسان جدید داشتيم. و دیدیم که حجم مغز انسان، سیر تصاعدی دارد ولی با یک استثنا طی سیر تکامل، مواجه هستیم و آن نئوندرنالهای انسان نما هستند که مغزشان از مغز انسان امروزی بزرگتر بوده است. آیا فقط مغز بزرگ، فرهنگ ساز و تمدن ساز است؟!اگر جواب بله هست، چرا نئوندرتالها منقرض شدند؟ چرا امروز هیچ اثری از آنها روی کره زمین نمانده است؟ چرا ابزار هوش بزرگ آنها به کارشان نیامد؟ در زیر مقاله ای علمی و تحلیلی را در این مورد ميخوانيم شاید گوشه هایی از این ابهام را باز کند.

اسکيزوفرني و اضطراب :
این بیماری ها، پس از آن- که انسان جدید از انسان ابتدایی يعنی نئوندرتال حاصل شد- به وجود آمد :
این تحقیق اشاره میکند که بیماری جنون شخصیتی، یک فرگشت یا تکامل جدید است و پس از ایجاد انسان جدید از انسان ابتدایی یعنی نئوندرتال حاصل شده است.جان کریستال می گوید: موجودات ابتدایی شبیه به انسان، اضطراب نداشتند. بله علت اسکيزوفرني ناشناخته باقی مانده است، ولی محققان می دانند که ژنها نقشی بسیار پر اهمیتی را در فرایند این فرگشت بازی میکنند.

و مولف بزرگ اول اندرسن از دانشگاه اولسو در نروژ و دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو میگوید برخی معتقدند که بیماری اسکيزوفرني میتواند نتیجه تاثیرات جانبی تغییرات ژنتیکی مفیدي باشد که مرتبط با کسب صفات بشری مانند زبان و مهارتهای معرفتی پيچيده است!(توجه کنیم، کسب مهارتهای پیشرفته بشری همیشه سودمند نیستّ . جنون یکی از ثمرات پیشرفت مغز بشری است!!)و آن، شاید گرایش ما را برای تکامل ذهن هایمان بیشتر کند

اندرسن و همکاران او مانند سوراب سرينيفاسان و فرانشيسکو بيتلا، هر دو از دانشگاه اولسو به ژنهای انسان نئوندرتال نگاه کردند که بیش از دیگر موارد، به نزدیکان انسان قدیم شباهت دارد، تا مناطق معینی از ژنومي را که ممکن است درباره اصل بیماری اسکيزوفرني در تاریخ تکاملی سخن بگويد، معین نمایند.آنها زبان وراثتي را از طریق تحقیقات روابط گسترده ژنوم در اشخاص مبتلا به بیماری اسکيزوفرني تحلیل کردند و این، با بررسي معلومات ژنومي انسان نئوندرتال است.

اين تحلیل، این احتمال را به محققان نشان می دهد که مناطق ژنومی مشخصی، گاهی پس از تفاوت و ایجاد انسان جدید از نئوندرتال، انتخاب و برگزیده می شود.مناطق ژنوم انسان- که مرتبط با بیماری اسکيزوفرني است- با نام مناطق خطر ابتلا شناخته میشود . اين مناطق که در انسان جدید ایجاد شده است از آن مواردی- که در ژنوم انسان ابتدايي یا نئوندرتال بود- متفاوت است.به همین دلیل این ژنها با بیماری اسکيزوفرني، مرتبط است زیرا نقشی اساسی در ایجاد این اختلال دارد.و اندرسون ادامه میدهد که نتايج کشف شده، درباره بیماری جنون شخصیتی، اشاره دارد که بیماری پس از متفاوت شدن انسان جدید از نئوندرتال ایجاد شده است .

تحلیل :
در دو بیماری اضطراب منتشر و اسکيزوفرنی با علائم مثبت عصبی مواجه هستیم .با کمبود علائم مواجه نیستیم. مثلا در بیماری افسردگي، خلق منفی در فرد ایجاد ميشود یعنی بیمار، چیزی کم دارد ولی در بیماری اضطراب، یا جنون، چیزی اضافه همراه با بیمار است. مثلا احساس ترس یا توهم که به صورت بینایی ، شنوایی، لامسه، و ... است .

ایجاد علامت مثبت، نیازمند کارکرد بیشتر سلولهای مغزی است.(مغز نئوندرتال ها بزرگتر از مغز انسان امروز بود و این مغز بزرگ، نیازمند انرژی بیشتری است در حالی که حتما کارکرد بیشتر و مفیدتری ندارد. مغز بزرگ همانطور که انرژی بیشتری مصرف میکند، میتواند با تحریکات بیشتر و عدم مهار مناسب ايمپالسها در اعصاب، خطرات زيادي مانند تشنج یا عصبانيتهاي شدید یا افکار مزاحم مانند وسواس و انقباضات شدید در عضلات داشته باشد، مغز بزرگ وقتی سودمند است که مهاري بزرگ هم روي آن باشد وگرنه زندگی ای را به آتش ميکشد).

گاهی مهار عملکرد سلولها، خیلی مفیدتر از تحریکات پی در پي آنهاست. اگر سلولهای مغزي، استراحت نکنند و گاهی عملکرد آنها کم نشود، با طوفاني از تحریکات عصبی مواجهيم که نمونه آن در تشنج یا بیماری اسکيزوفرني یا اضطراب منتشر و یا اسپاسنهاي شدید عصلاني نمود دارد. نمونه واضح آن افراد مبتلا به فلج مغزی هستند که با از میان رفتن بخشی ا مغز آنها که تحریمات را در قسمتهای پایین تر مهار میکند، با اسپاسم و انقباض شدید عضلات مواجهيم . پس مغز بزرگ سودمند است به شرطی که مخاري وی آن باشد و اگر این نها نباشد،همان مغز کوچکتر جانوران دریا مفیدتر است.

پرکاری سلولهای مغزی و عدم کنترل آنها فقط محدود به مسائل بالا نیست مثلا عصبانيتهاي شدید در حد جنون یا افکار مزاحم در ذهن که گاهی به حد واسواس فکری و یا حتی عملی میرسد، تحلیل های بی مورد که منجر به حسادت و کینه و دشمنی های بیهوده میشود، تصورات اشتباه نسبت به اطرافیان با تحلیلهای معیوب ذهنی و ... اینها هم بر اثر تحریکات اضافه در مغز رخ میدهد.

تعداد زیاد نورونها و سلولهای عصبی، مهم نیست. مهم برقراری یک هماهنگی خوب و سوپاپ اطمینان مناسب بين سلولهاست این سوپاپ اطمینان است که فردی را مثبت میکند وگرنه فشار زیاد، اگر با سوپاپ و ترموستات مناسبی تخلیه نشود، همه چیز را در هم خواهد شکست .نئوندرتال ها انرژی زیادی را صرف مغز بزرگ خود میکردند ولی شاید مهار مناسبی بر مغز فعال خود نداشتند و این بدترین فاجعه در یک جامعه است

و امروز هم مغزهای بزرگ و فعال هست ولی مهار مناسبی را روی آن شاهد نیستیم. نمونه آن پیشرفت تکنولوژی و ساخت بمب هسته ای، هیدروژنی و بمب مادر و امثال آنهاست که در دست پر مغزان بی مهار امروز قرار گرفته است و در آینده هم، همین پرمغزان بی مهار، روبات ها و هوش مصنوعي ای را خواهند ساخت که هرگز قابل مهار نخواهند بود و در آن زمان، آرزوی هر کدام از آن پر مغزشان بی مهار شاید این باشد که باز گردند و باز گردند و مغز فعال خود را تا حدی مهار کنند!!

شاید با این مقاله تا حدی بتوان دلیل انقراض موجودات پر مغزی مانند نئوندرتالها را فهميد. توصیه میشود به سلسله مباحث پنج قسمتي بحثی درباره هوش و تفاوتهای آن بین گونه ها و نژادهای مختلف در همین کانال مراجعه شود.

هوش مصنوعی از عروسک تا کتئوری تکامل امروز در درمروش مقابله مغز با محدودیما انسانها چه اندازه نزداز آغاز خلقت تا نگاه انساهوش عاطفی در زنان بیشتر اتاثیر گیاه خواری بر رشد ورشته نوروایمونولوژی و نقمرگ انتقال است یا نابود شاز تکینگی تا مغز از مغز تواسطه ها د رمسیر ایجاد مغتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب آیا امکان بازسازی اندامهمغز انسان برای شادمانی طاضطراب و ترسژنهای هوش ، کدامندتری فلوپرازینساخت شبکه عصبی مصنوعی با افزایش قدرت ادراکات و حسنقش هورمون های تیروئید دبیان ژن های اسکیزوفرنی دکاربرد روباتهای ريز، در حافظه و اطلاعات در کجاست شبیه سازی سیستم های کواناولین تصویر در تاریخ از سنقص در تشخیص هیجانات عامبحثی درباره هوش و تفاوتهگشایش دروازه جدیدی از طرخودآگاهی و هوشیاريعامل کلیدی در کنترل کارآاگر تلاش انسان امروز براچگونه انتظارات بر ادراک بررسي علل احتمالي تغيير آیا همه جنایت ها نتیجه بیداروهای مصرفی در ام اسابزارهای دفاعی و بقای موچرا در مغز انسان، فرورفتتمساح حد واسط میان مغز کودرمان جدید میگرن با انتی قدرت انسان در نگاه به ابعارتوکين تراپی روشی جديد ارتباط میکروب روده و پارهوش مصنوعی از عروسک تا کتئوری تکامل در پیشگیری و روش های صرفه جویی در ایجاما انسانها چه اندازه نزداز تلسکوپ گالیله تا تلسکهوشیاری کوانتومیتاثیر گیاه خواری بر رشد ورشد مغز علت تمایل انسان بمراحل ارتقای پله پله کیهاز تکینگی تا مغز از مغز توراپامیل در بارداریتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب آیا انسان با مغز بزرگش اخمغز انسان رو به کوچک تر شاطلاعاتی عمومی در مورد مکلرال هیدرات برای خوابانتسلیم شدن از نورون شروع مساختار شبکه های مغزی ثابافسردگی و اضطراب در بیمانقش ژنتیک در درمان اختلابیست تمرین ساده برای جلوکجای مغز مسئول پردازش تجحافظه و اطلاعات در کجاست شباهت زیاد بین سلول هاي عاولین سلول مصنوعیچند جهانیبحثی درباره هوش و تفاوتهپمبرولیزوماب در بیماری چخانواده پایدارعسل طبیعی موثر در کنترل بابزار هوش در حال ارتقا ازچگونه باغبانی باعث کاهش بررسی و اپروچ جدید بر بیمآیا هوش ارثی دریافتی از پداروهای ضد بیماری ام اس واثر مضر مصرف طولانی مدت رچراروياها را به یاد نمی آتنفس هوازی و میتوکندریدرمانهای بیماری پارکینسلوب فرونتال یا پیشانی مغلبخند بزن شاید صبح فردا زارتباط چاقی و کاهش قدرت بهوش مصنوعی از عروسک تا کتا 20 سال آینده مغز شما به روش هایی ساده برای کاهش اما با کمک مغز خود مختاريماز تلسکوپ گالیله تا تلسکهوش، ژنتیکی است یا محیطیتاثیر گیاه خواری بر رشد وزمین زیر خلیج فارس تمدنی مزایای شکلات تلخ برای سلاز تکینگی تا مغز از مغز تورزش هوازی مرتب خیلی به قتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب آیا احتمال دارد رویا از آمغز انسان رو به کوچکتر شداطلاعاتی عمومی در مورد مکمردرد و علل آنتشنج چیستسخن پاک و ثابتالکتروتاکسی(گرایش و حرکنقش انتخاب از طرف محیط، نبیشتر کمردردها نیازی به کشف مکانیسم عصبی خوانش پحافظه و اطلاعات در کجاستشباهت زیاد بین سلول هاي عاوکرلیزوماب داروی جدید شچندین ماده غذایی که ماننبحثی درباره احساسات متفاپنج اکتشاف شگفت آور در موخطا در محاسبات چیزی کاملعصب حقوق نورولووابزار بقای موجود زنده از چگونه جمعیت های بزرگ شکل بررسی سیستم تعادلی بدن اآیا هوش سریعی که بدون احسداروی فامپیریدین یا نورلاثرات مفید قهوهچراروياها را به یاد نمی آتنفس هوازی و میتوکندریدرک فرد دیگر و رفتارهای الرزش ناشی از اسیب به عصبارتباط هوش ساختار مغز و ژهوش مصنوعی از عروسک تا کتاثیر مشاهده بر واقعیت بروش صحبت کردن در حال تکامما تحت کنترل ژنها هستیم یاز تکنیکی تا مغز از مغز تهیچگاه از فشار و شکست نترتاثیر گیاه خواری بر رشد وزندگی هوشمند در خارج از زمسیر دشوار تکامل و ارتقااز تکینگی تا مغز از مغز تورزش هوازی ، بهترین تمریتاثیر درجه حرارت بر عملکسفری به آغاز کیهانآیا احتمال دارد رویا از آمغز ایندگان چگونه استبلندی در ذهن ما درک بلندیکمردرد با پوشیدن کفش مناتغییر الگوی رشد مغزی با زسریعترین کامپیوتر موجودالتهاب شریان تمپورالنقش اتصالات بین سلولهای با هوش مصنوعی خودکار روبکشف مکانیسمی پیچیده در بحس چشایی و بویاییشش مرحله تکامل چشمايندگان چگونه خواهند دیدچه زیاد است بر من که در ایبحثی درباره احساساتی غیرپوست ساعتی مستقل از مغز دخطا در محاسبات چیزی کاملعضلانی که طی سخن گفتن چقدابزار بقای موجود زنده از چگونه جمعیت های بزرگ شکل بررسی علل کمر درد در میانآیا هشیاری کوانتومی وجودداروی تشنجی دربارداریفلج بل، فلجی ترسناک که آناثرات مضر ماری جوانانزاع بین جهل و علم رو به پتو دی ان ای خاص ميتوکندريدرک و احساسلزوم سازگاری قانون مجازاارتباط انسانی، محدود به هوش مصنوعی از عروسک تا کتاثیر نگاه ناظر هوشیار بروشهای نو در درمان دیسک بماه رجباز تکینگی تا مغز از مغز تهاوکينگ پیش از مرگش رسالتاثیر گیاه خواری بر رشد وزیباترین چیز در افزایش سمشکلات نخاعیاز تکینگی تا مغز از مغز تورزش و میگرنتاثیر درجه حرارت بر عملکسلولهای بنیادی مصنوعی درآیا برای تولید مثل همیشه مغز ابزار برتر بقابه زودی شبکه مغزی به جای کنفرانس تشنج هتل کوثر اصتغییر زودتر اتصالات مغزیسرگیجه از شایعترین اختلاامیوتروفیک لترال اسکلرونقش حفاظتی مولکول جدید دبارداری بدون رحمکشف ارتباط جدیدی از ارتبحس و ادراک (قسمت اول )ششمین کنگره بین المللی سايا اراده آزاد توهم است یچهار میلیارد سال تکامل ببخش دیگری در وجود انسان هپیموزایددفاع در برابر تغییر ساختمقالاتابزار بقای موجود زنده از چگونه حافظه را قویتر کنیبزرگ شدن مغز محدود به دورداروی جدید s3 در درمان ام فلج خواباجزای پر سلولی بدن انسان نزاع بین علم و نادانی رو تولید سلولهای جنسی از سلدرک احساسات و تفکرات دیگلزوم سازگاری قانون مجازاارتباط شگفت مغز انسان و فهوش مصنوعی از عروسک تا کمتاثیر نگاه انسان بر رفتاروشهای شناسایی قدرت شنواماپروتیلیناز تکینگی تا مغز و از مغز هاوکينگ پیش از مرگش رسالتاثیر گیاه خواری بر رشد وزیرفون داروی ضد ام اسمشاهده آینده از روی مشاهاز تکینگی تا مغز از مغز تورزش بهترین درمان بیش فعتاثیر درجه حرارت بر عملکسلسله مباحث هوش مصنوعیآیا بزرگ شدن مغز فقط در دمغز از بسیاری حقایق می گربوزون هیگز چیستکنگره بین المللی سردرد دتغییر عمودی سر انسان از پسردرد و علتهای آنامگا سه عامل مهم سلامتنقش حیاتی تلومر دی ان آ دبازگشت از آثار به سوی خداکشف جمجمه ای درکوه ایرهوحس و ادراک (قسمت دوم )صرع و درمان های آنايا اراده آزاد توهم است یچهار ساعت پس از کشتار خوکبرنامه و ساختار پیچیده مپیچیدگی های مغزی در درک زدقیق ترین تصاویر از مغز اتاثیر ویتامین دی بر بیماابزار بقای موجود زنده از نگاهی بر قدرت بینایی درابسیاری از بیماری های جدیداروی جدید ضد میگرنفلج خواب چیستاجزایی ناشناخته در شکل گنزاع بین علم و جهل رو به پتوانایی مغز و دیگر اجزای درک تصویر و زبان های مخلتممانتین یا آلزیکسا یا ابارتباط شگفت انگیز مغز انهوش مصنوعی از عروسک تا کمتاثیر نگاه انسان بر رفتاروشی برای بهبود هوش عاطفمبانی ذهنی سیاه و سفیداز تکینگی تا مغز از مغز تهدف از تکامل مغزتاثیر انتخاب از طرف محیط زبان چهار حرفی حیات زمینمعنی روزهاز تکینگی تا مغز- از مغز ورزش در کمر دردتاثیر رو ح و روان بر جسمسم زنبور ، کلیدی برای وارآیا تکامل و تغییرات ژنتیمغز برای فراموشی بیشتر کبیماری گیلن باره و بیمارکنگره بین المللی سردرد دثبت امواج الکتریکی در عصسردرد تنشنامروز دانش ژنتیک هیچ ابهنقش داروهاي مختلف معروف بازسازي مغز و نخاع چالشی گنجینه ای به نام ویتامین حس و ادراک قسمت چهارمضررهای مصرف شکر و قند بر ای آنکه نامش درمان و یادشنوار مغزی روشی مهم در تشخبرین نت به جای اینترنتپیوند مغز و سر و چالشهای دلایلی که نشان میدهد ما بصفحه اصلیابزار بقای موجود زنده از نگاهی بر توانایی اجزاي بتفاوت مغز انسان و میمون هداروی ضد تشنج با قابليت تفیلمی بسیار جالب از تغییاحساس گذر سریعتر زماننظام مثبت زندگیتوازن مهمتر از فعالیت زیدرک عمیق در حیواناتمنابع انرژي پاک سرچشمه حارتباط شگفت انگیز مغز انهوش مصنوعی در کامپیوترهاتاثیر ویتامین دی بر بیماروشی جدید در درمان قطع نخمجموعه های پر سلولی بدن ماز تکینگی تا مغز از مغز تهزینه ای که برای اندیشیدتاثیر ترکیبات استاتین (سزبان و بیان، در سایه پیشرمغز فکر میکند مرگ برای دیاز تکینگی تا مغز- از مغز وزوز گوشتاثیر رژیم گیاه خواری بر سودمندی موجودات ابزی بر آیا خداباوری محصول تکاملمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟بیماری ای شبیه آلزایمر و کندر در بیماریهای التهابجمجمه انسان های اولیهسردرد سکه ایانفجار و توقف تکاملی نشانقش روزه داری در سالم و جبحتی علمی درباره تمایل بگیاه خواری و گوشت خوار کدحس و ادراک قسمت پنجمضررهای شکر بر سلامت مغزایندرالنورون هاي مصنوعی می توانبرای پیش بینی آینده مغز دپیوند سر، یکی از راه حلهادندان ها را مسواک بزنید تسوالات پزشکیابزار بقای موجود زنده از ناتوانی از درمان برخی ویتفاوتهای جنسیتی راهی براداروی ضد تشنج با قابليت تفیزیکدانان ماشینی برای تاخلاق و علوم اعصابنظریه تکامل در درمان بیمتوسعه برخی شغل ها با هوش درگیری قلب در بیماری ویرمولتیپل اسکلروز در زنان ارتباط غیرکلامی بین انساهوش مصنوعی در خدمت خلق وحتاثیر ژنها بر اختلالات خروشی جدید در درمان سکته ممحل درک احساسات روحانیاز تکینگی تا مغز از مغز تهستي مادي ای که ما کوچکترتاثیر دپاکین بر بیماری مزبان و تکلم برخی بیماریهمغز ما کوچکتر از نیم نقطهاز تکینگی تا مغز- از مغزتیک پیشنهاد خوب برای آسان تاثیر رژیم گیاه خواری بر سیاهچاله و تکینگی ابتدایآیا دلفین ها می تواند از مغز بزرگ چالش است یا منفعبیماری ای شبیه ام اس مولتکوچک شدن مغز از نئاندرتاجنسیت و تفاوت های بیناییسرعت فکر کردن چگونه استانگشت نگاری مغز نشان میدنقش رژیم غذایی در رشد و ابحث درباره پیدایش و منشاگالکانزوماب، دارویی جدیحس و ادراک قسمت سومطی یکصد هزار سال اخیر هرچایا کوچک شدن مغزانسان النورون های ردیاب حافظهبرخی نکات از گاید لاین پرپیشینیان انسان از هفت میدو ویژگی انتزاع و قدرت تجپیامهای کاربرانابزار بقای موجود زنده از ناتوانی در شناسایی چهره تقلید مرحله ای نسبتا پیشداستانها و مفاهیمی اشتبافرگشت و تکامل تصادفی محض اختلال در شناسایی حروف و هفت چیز که عملکرد مغز تو توصیه های غیر دارویی در سدرگیری اعصاب به علت میتومواد کوانتومی جدید، ممکنارتروز یا خوردگی و التهاهوش مصنوعی در خدمت خلق وحتاثیر کپسول نوروهرب بر نريتوکسيمب در درمان ام اسمحل درک احساسات روحانی داز تکینگی تا مغز از مغز تهستی ما پس از شروعی چگال تاثیر داروهای ضد التهاب زبان و شناخت حقیقت قسمت چمغز مادران و کودکان در زماز تکینگی تا مغز، از مغز یکی از علل محدودیت مغز امتاثیر رژیم گیاه خواری بر سیاره ابلهانآیا دست مصنوعی به زودی قامغز بزرگ چالشهای پیش روبیماری بیش فعالیکودک ایرانی که هوش او از جنسیت و تفاوت های بیناییشلیک فراموشیاندوهگین نباش اگر درب یا نقش زبان در سلطه و قدرت ابحثی در مورد نقش ویتامينگامی در درمان بیماریهای حساسیت روانی متفاوتظهور امواج مغزی در مغز مصایا ابزار هوشمندی یا مغز نوروپلاستیسیتی چیستبرخی اثرات مضر ویتامین دپیشرفتی مستقل از ابزار هديدن با چشم بسته در خواب سایتهای دیگرابزار بقای موجود زنده از نخاع ما تا پایین ستون فقرتلقین اطلاعات و حافظهدر مانهای کمر دردفراموش کارها باهوش تر هساختلالات مخچههفت سین یادگاری از میراث توصیه هایی در مصرف ماهیرقیبی قدرتمند در برابر مرموزی از نخستین تمدن بشرموجود بی مغزی که می تواندارزش حقیقی زبان قسمت اولهوش مصنوعی درمانگر کامپیتاثیر کپسول نوروهرب بر تریواستیگمینمحدودیت های حافظه و حافظاز تکینگی تا مغز از مغز تو هر کس تقوای خدا پیشه کنتاثیر داروی ضد تشنج سدیم زبان و شناخت حقیقت قسمت امغز چون ابزار هوش است دلیازدواج های بین گونه ای، ریادگیری مهارت های جدید دتاثیر رژیم گیاهخواری بر سیاره ابلهانآیا رژیم غذایی گیاهی سلامغز حریص برای خون، کلید تبیماری تی تی پیکودکان خود را مشابه خود تجهش های ژنتیکی مفید در ساشنا در ابهای گرم جنوب نیانسان قدیم در شبه جزیره عنقش زبان در سلطه و قدرت ابحثی جالب درباره محدودیتگاهی لازم است برای فهم و خلاصه ای از مطالب همایش معلم به ما کمک میکند تا موایا بیماری ام اس (مولتیپنوشیدن چای برای مغز مفید برخی اختلالات عصبی مثانهپاسخ گیاهان در زمان خورددی متیل فومارات(زادیوا)(ابزار بقای موجود زنده از نخستین تصویر از سیاهچالهتلاش هایی در بیماران قطع در چه مرحله ای از خواب ، رفراموشی همیشه هم بد نیستاختلالات حرکتی در انسانهمیشه عسل با موم بخوریمتوضیحی ساده در مورد هوش مرمز و رازهای ارتباط غیر کموجودات مقهور ژنها هستندارزش حقیقی زبان قسمت دومهوش مصنوعی درخدمت خلق وحتاثیر کپسول نوروهرب بر سرژیم های غذایی و نقش مهم مخچه ، فراتر از حفظ تعادلاز تکینگی تا مغز از مغز تویتامین E برای فعالیت صحتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و شناخت حقیقت قسمت دمغز چگونه صداها را فیلتر استفاده از هوش مصنوعی در یادآوری خواب و رویاتاثیر عصاره تغلیظ شده گیسیر آفرینش از روح تا مغز آیا راهی برای رفع کم آبی مغز زنان جوانتر از مغز مربیماری ضعف عضلات نزدیک بکوری گذرای ناشی از موبایجهش های ژنتیکی غیر تصادفشناخت و معرفت، و نقش آن دانسان جدید از چه زمانی پانقش سجده بر عملکرد مغزبحثی در مورد نقش کلسیم و گاهی مغز بزرگ چالش استخواندن ، یکی از شستشو دهنعلایم کمبود ویتامین E را ایا بدون زبان میتوانیم تنوعی سکته مغزی ، وحشتناک برخی بیماری ها که در آن بپختگی پس از چهل سالگي به دژا وو یا اشنا پنداریابزار بقای موجود زنده از نرمش های مفید در سرگیجهتلاشی برای درمان قطع نخادر هم تنیدگی کوانتومی و پفرایند حذف برخی اجزای مغاختلالات صحبت کردن در انهوموارکتوس ها ممکن است دتکامل چشمرویای شفافمیهمانهای ناخوانده عامل ارزش حقیقی زبان قسمت سومهوش مصنوعی ساخته هوش طبیتاثیر کپسول نوروهرب بر سرژیم غذایی حاوی تخم مرغ ومخچه ابزاري که وظیفه آن فاز تکینگی تا مغز از مغز تویتامین E در چه مواد غذایتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و شناخت حقیقت قسمت سمغز آیندگان چگونه است ؟استیفن هاوکینگ در مورد هژن هوش و ساختارهای حیاتی تاریخ همه چیز را ثبت کردهسیستم تعادلی بدنآیاما مقهور قوانین فیزیکمغزهای کوچک بی احساسبیماریهای تحلیل عضلانی اکی غایب شدی تا نیازمند دلجهشهای مفید و ذکاوتی که دشناسایی سلول های ایمنی اانسان عامل توقف رشد مغزنقش غذاها و موجودات دريابحثی در مورد عملکرد لوب فگذر زمان کاملا وابسته به خواب سالم عامل سلامتیعلایم کمبود ویتامین E را ایا تکامل هدفمند استچیزی خارج از مغزهای ما نیبرخی بیماری های خاص که بدپرورش مغز مینیاتوری انسادژاوو یا آشناپنداریابزار بقای موجود زنده از نرمشهای مهم برای تقویت عتلاشی جدید در درمان ام اسدرمان های بیماری آلزایمرفرد حساس از نظر عاطفی و بادامه بحث تکامل چشمهوش مصنوعی می تواند بر احتکامل ابزار هوش ، راه پر تکامل زبانروبات های ریز در درمان بیمیگرن سردردی ژنتیکی که باز نظر علم اعصاب یا نرووسهوش احساسیتاثیر گیاه خواری بر رشد وراه های جدید برای قضاوت رمدارک ژنتیکی چگونه انساناز تکینگی تا مغز از مغز تویتامین دی گنجینه ای بزرتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان، وسیله شناسایی محیطمغز انسان ایا طبیعتا تمااستیفن هاوکینگ در تفسیر ژن یا نقشه توسعه مغز و نقتبدیل تراکت صوتی مصنوعی سیستم دفاعی بدن علیه مغز آزمون ذهنی گربه شرودینگرمغزتان را در جوانی سیمکشبیهوش کردن در جراحی و بیمکاهش التهاب ناشی از بیماجهشهای مفید و ذکاوتی که دشواهدی از دنیسوان(شبه نئانعطاف پذیری مکانیسمی علنقش غذاها و موجودات دريابحثی درباره هوش و تفاوتهگربه شرودینگر و تاثیر مشخواب سالم عامل سلامتی و یعلت خواب آلودگی بعد از خوایرادهای موجود در خلقت بچگونه مغز پیش انسان یا همبرخی توجهات در ببمار پارآلزایمردانشمندان ژنی از مغز انسابزار بقای موجود زنده از چرا مغزهای ما ارتقا یافت تمایل زیاد به خوردن بستندرمان های جدید میگرنقانون مندی نقشه ژنتیکی مادغام میان گونه های مختلهوش مصنوعی گوگل به کمک تشتکامل ساختار رگهای مغزی روح رهاییمیدان مغناطيسي زمین بشر از نظر علم اعصاب اراده آزهوش احساسیتاثیر گیاه خواری بر رشد وراه های جدید برای قضاوت رمروری بر تشنج و درمان هایاز تکینگی تا مغز از مغز تواکنش های ناخودآگاه و تقتاثیر درجه حرارت بر عملکسفر نامه سفر به بم و جنوب آیا واکنش های یاد گرفته ومغز انسان برای ایجاد تمداستخوان های کشف شده، ممکژنها نقشه ایجاد ابزار هوتبدیل سلولهای محافط به سسکته مغزیإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَنقش قهوه در سلامتیبیوگرافیکایروپاکتیک چیستجاذبه و نقش آن در شکلگیریشاهکار قرناولین هیبرید بین انسان ونقش غذاها و موجودات دريابحثی درباره هوش و تفاوتهگزیده ای از وبینار یا کنفخواب عامل دسته بندی و حفطعوارض ازدواج و بچه دار شداگر نعمت فراموشی نبود بسچگونه هموساپينس بر زمین برخی سلولهای عصبی در تلاآیا ما تنها موجودات زنده دانشمندان روش هاي جدیدی ابزارهای بقای موجود زندچرا حیوانات سخن نمی گوینتمدن قدیمی ای در جنوب ایردرمان های رایج ام اسقارچ بی مغز در خدمت موجودادغام دو حیطه علوم مغز و هوش مصنوعی گوگل به کمک تشهوش مصنوعی الفاگوتکامل شناخت انسان با کشفروزه داری و بیمار ی ام اس مکانیزمهای دفاعی در براباز نظر علم اعصاب اراده آزهوش عاطفی بیشتر در زنانتاثیر گیاه خواری بر رشد وراه پیروزی در زندگی چیستمرکز خنده در کجای مغز استاز تکینگی تا مغز از مغز تواکسن سرطانسفرنامه سفر به بم و جنوب آیا آگاهی پس از مرگ از بیمغز انسان برای شادمانی طاصول سلامت کمرژنها ، مغز و ارادهتری فلوپرازینساخت شبکه عصبی با الفبایافراد آغاز حرکت خودشان رنقش مهاجرت در توسعه نسل ابیوگرافیکاربرد روباتهای ريزنانوحقیقت راستین انسان علم بشبیه سازی میلیون ها جهان اولین مورد پیوند سر در اننقشه مغزی هر فرد منحصر بهبحثی درباره هوش و تفاوتهگزارش یک مورد جالب لخته وخودآگاهی و هوشیاريعید نوروز مبارکاگر نعمت فراموشی نبود بسچگونه آن شکری که می خوریمبرخی سيناپسها طی تکامل و آیا مغز تا بزرگسالی توسعدانشمندان روشی برای تبدیابزارهای پیشرفته ارتباط چرا حجم مغز گونه انسان درتمدن بشری و مغز اخلاقیدرمان ژنتیکی برای نوآوریقدم زدن و حرکت دید را تغیارتقا و تکامل سنت آفرینش