مغز بزرگ چقدر مفید هست ؟

در قسمتهای گذشته در همین کانال بحث مفصلی در مورد افزایش حجم مغز انسان از انسانهای ابتدایی تا انسان جدید داشتيم. و دیدیم که حجم مغز انسان، سیر تصاعدی دارد ولی با یک استثنا طی سیر تکامل، مواجه هستیم و آن نئوندرنالهای انسان نما هستند که مغزشان از مغز انسان امروزی بزرگتر بوده است. آیا فقط مغز بزرگ، فرهنگ ساز و تمدن ساز است؟!اگر جواب بله هست، چرا نئوندرتالها منقرض شدند؟ چرا امروز هیچ اثری از آنها روی کره زمین نمانده است؟ چرا ابزار هوش بزرگ آنها به کارشان نیامد؟ در زیر مقاله ای علمی و تحلیلی را در این مورد ميخوانيم شاید گوشه هایی از این ابهام را باز کند.

اسکيزوفرني و اضطراب :
این بیماری ها، پس از آن- که انسان جدید از انسان ابتدایی يعنی نئوندرتال حاصل شد- به وجود آمد :
این تحقیق اشاره میکند که بیماری جنون شخصیتی، یک فرگشت یا تکامل جدید است و پس از ایجاد انسان جدید از انسان ابتدایی یعنی نئوندرتال حاصل شده است.جان کریستال می گوید: موجودات ابتدایی شبیه به انسان، اضطراب نداشتند. بله علت اسکيزوفرني ناشناخته باقی مانده است، ولی محققان می دانند که ژنها نقشی بسیار پر اهمیتی را در فرایند این فرگشت بازی میکنند.

و مولف بزرگ اول اندرسن از دانشگاه اولسو در نروژ و دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو میگوید برخی معتقدند که بیماری اسکيزوفرني میتواند نتیجه تاثیرات جانبی تغییرات ژنتیکی مفیدي باشد که مرتبط با کسب صفات بشری مانند زبان و مهارتهای معرفتی پيچيده است!(توجه کنیم، کسب مهارتهای پیشرفته بشری همیشه سودمند نیستّ . جنون یکی از ثمرات پیشرفت مغز بشری است!!)و آن، شاید گرایش ما را برای تکامل ذهن هایمان بیشتر کند

اندرسن و همکاران او مانند سوراب سرينيفاسان و فرانشيسکو بيتلا، هر دو از دانشگاه اولسو به ژنهای انسان نئوندرتال نگاه کردند که بیش از دیگر موارد، به نزدیکان انسان قدیم شباهت دارد، تا مناطق معینی از ژنومي را که ممکن است درباره اصل بیماری اسکيزوفرني در تاریخ تکاملی سخن بگويد، معین نمایند.آنها زبان وراثتي را از طریق تحقیقات روابط گسترده ژنوم در اشخاص مبتلا به بیماری اسکيزوفرني تحلیل کردند و این، با بررسي معلومات ژنومي انسان نئوندرتال است.

اين تحلیل، این احتمال را به محققان نشان می دهد که مناطق ژنومی مشخصی، گاهی پس از تفاوت و ایجاد انسان جدید از نئوندرتال، انتخاب و برگزیده می شود.مناطق ژنوم انسان- که مرتبط با بیماری اسکيزوفرني است- با نام مناطق خطر ابتلا شناخته میشود . اين مناطق که در انسان جدید ایجاد شده است از آن مواردی- که در ژنوم انسان ابتدايي یا نئوندرتال بود- متفاوت است.به همین دلیل این ژنها با بیماری اسکيزوفرني، مرتبط است زیرا نقشی اساسی در ایجاد این اختلال دارد.و اندرسون ادامه میدهد که نتايج کشف شده، درباره بیماری جنون شخصیتی، اشاره دارد که بیماری پس از متفاوت شدن انسان جدید از نئوندرتال ایجاد شده است .

تحلیل :
در دو بیماری اضطراب منتشر و اسکيزوفرنی با علائم مثبت عصبی مواجه هستیم .با کمبود علائم مواجه نیستیم. مثلا در بیماری افسردگي، خلق منفی در فرد ایجاد ميشود یعنی بیمار، چیزی کم دارد ولی در بیماری اضطراب، یا جنون، چیزی اضافه همراه با بیمار است. مثلا احساس ترس یا توهم که به صورت بینایی ، شنوایی، لامسه، و ... است .

ایجاد علامت مثبت، نیازمند کارکرد بیشتر سلولهای مغزی است.(مغز نئوندرتال ها بزرگتر از مغز انسان امروز بود و این مغز بزرگ، نیازمند انرژی بیشتری است در حالی که حتما کارکرد بیشتر و مفیدتری ندارد. مغز بزرگ همانطور که انرژی بیشتری مصرف میکند، میتواند با تحریکات بیشتر و عدم مهار مناسب ايمپالسها در اعصاب، خطرات زيادي مانند تشنج یا عصبانيتهاي شدید یا افکار مزاحم مانند وسواس و انقباضات شدید در عضلات داشته باشد، مغز بزرگ وقتی سودمند است که مهاري بزرگ هم روي آن باشد وگرنه زندگی ای را به آتش ميکشد).

گاهی مهار عملکرد سلولها، خیلی مفیدتر از تحریکات پی در پي آنهاست. اگر سلولهای مغزي، استراحت نکنند و گاهی عملکرد آنها کم نشود، با طوفاني از تحریکات عصبی مواجهيم که نمونه آن در تشنج یا بیماری اسکيزوفرني یا اضطراب منتشر و یا اسپاسنهاي شدید عصلاني نمود دارد. نمونه واضح آن افراد مبتلا به فلج مغزی هستند که با از میان رفتن بخشی ا مغز آنها که تحریمات را در قسمتهای پایین تر مهار میکند، با اسپاسم و انقباض شدید عضلات مواجهيم . پس مغز بزرگ سودمند است به شرطی که مخاري وی آن باشد و اگر این نها نباشد،همان مغز کوچکتر جانوران دریا مفیدتر است.

پرکاری سلولهای مغزی و عدم کنترل آنها فقط محدود به مسائل بالا نیست مثلا عصبانيتهاي شدید در حد جنون یا افکار مزاحم در ذهن که گاهی به حد واسواس فکری و یا حتی عملی میرسد، تحلیل های بی مورد که منجر به حسادت و کینه و دشمنی های بیهوده میشود، تصورات اشتباه نسبت به اطرافیان با تحلیلهای معیوب ذهنی و ... اینها هم بر اثر تحریکات اضافه در مغز رخ میدهد.

تعداد زیاد نورونها و سلولهای عصبی، مهم نیست. مهم برقراری یک هماهنگی خوب و سوپاپ اطمینان مناسب بين سلولهاست این سوپاپ اطمینان است که فردی را مثبت میکند وگرنه فشار زیاد، اگر با سوپاپ و ترموستات مناسبی تخلیه نشود، همه چیز را در هم خواهد شکست .نئوندرتال ها انرژی زیادی را صرف مغز بزرگ خود میکردند ولی شاید مهار مناسبی بر مغز فعال خود نداشتند و این بدترین فاجعه در یک جامعه است

و امروز هم مغزهای بزرگ و فعال هست ولی مهار مناسبی را روی آن شاهد نیستیم. نمونه آن پیشرفت تکنولوژی و ساخت بمب هسته ای، هیدروژنی و بمب مادر و امثال آنهاست که در دست پر مغزان بی مهار امروز قرار گرفته است و در آینده هم، همین پرمغزان بی مهار، روبات ها و هوش مصنوعي ای را خواهند ساخت که هرگز قابل مهار نخواهند بود و در آن زمان، آرزوی هر کدام از آن پر مغزشان بی مهار شاید این باشد که باز گردند و باز گردند و مغز فعال خود را تا حدی مهار کنند!!

شاید با این مقاله تا حدی بتوان دلیل انقراض موجودات پر مغزی مانند نئوندرتالها را فهميد. توصیه میشود به سلسله مباحث پنج قسمتي بحثی درباره هوش و تفاوتهای آن بین گونه ها و نژادهای مختلف در همین کانال مراجعه شود.

ديدن با چشم بسته در خواب واکنش های ناخودآگاه و تقبحثی درباره هوش و تفاوتهروشی برای بهبود هوش عاطفگزارش یک مورد جالب لخته وشاهکار قرنمغز ما کوچکتر از نیم نقطهانسان عامل توقف رشد مغزتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه حافظه را قویتر کنیارزش حقیقی زبان قسمت دومدژا وو یا اشنا پنداریواسطه ها د رمسیر ایجاد مغبحثی درباره هوش و تفاوتهروشی جدید در درمان قطع نخفلج خوابگشایش دروازه جدیدی از طرتنفس هوازی و میتوکندریشباهت زیاد بین سلول هاي عمغز آیندگان چگونه است ؟انعطاف پذیری مکانیسمی علتاثیر درجه حرارت بر عملکنگاهی بر قدرت بینایی دراارزش حقیقی زبان قسمت سومدژاوو یا آشناپنداریورزش هوازی مرتب خیلی به قبحثی درباره هوش و تفاوتهروشی جدید در درمان سکته مفلج خواب چیستپنج اکتشاف شگفت آور در موتو دی ان ای خاص ميتوکندريشباهت زیاد بین سلول هاي عمغز انسان ایا طبیعتا تمااولین مورد پیوند سر در انتاثیر درجه حرارت بر عملکنگاهی بر توانایی اجزاي باز نظر علم اعصاب یا نرووسدانشمندان روش هاي جدیدی ورزش هوازی ، بهترین تمریبحثی درباره احساسات متفاريتوکسيمب در درمان ام اسفیلمی بسیار جالب از تغییپیوند مغز و سر و چالشهای تولید سلولهای جنسی از سلصرع و درمان های آنمغز ایندگان چگونه استايندگان چگونه خواهند دیدتاثیر درجه حرارت بر عملکنخاع ما تا پایین ستون فقراز نظر علم اعصاب اراده آزداروهای مصرفی در ام اسورزش و میگرنبحثی درباره احساساتی غیرراه های جدید برای قضاوت رفراموشی همیشه هم بد نیستپیوند سر، یکی از راه حلهاتوانایی مغز و دیگر اجزای ضررهای مصرف شکر و قند بر مغز ابزار برتر بقاايا اراده آزاد توهم است یتاثیر رژیم گیاه خواری بر نرمش های مفید در سرگیجهاز نظر علم اعصاب اراده آزداروهای ضد بیماری ام اس وورزش بهترین درمان بیش فعبخش دیگری در وجود انسان هراه های جدید برای قضاوت رفرایند حذف برخی اجزای مغپیشرفتی مستقل از ابزار هتوصیه های غیر دارویی در سضررهای شکر بر سلامت مغزمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟ايا اراده آزاد توهم است یتاثیر رژیم گیاه خواری بر نرمشهای مهم برای تقویت عاز تلسکوپ گالیله تا تلسکداروی ضد تشنج با قابليت تورزش در کمر دردبرای پیش بینی آینده مغز دراه پیروزی در زندگی چیستفرد حساس از نظر عاطفی و بپختگی پس از چهل سالگي به توصیه هایی در مصرف ماهیطی یکصد هزار سال اخیر هرچمغز بزرگ چالشهای پیش روایا کوچک شدن مغزانسان التاثیر عصاره تغلیظ شده گیچرا حیوانات سخن نمی گویناستفاده از هوش مصنوعی در داروی ضد تشنج با قابليت توزوز گوشبرخی اثرات مضر ویتامین درشد مغز علت تمایل انسان بقارچ بی مغز در خدمت موجودپرورش مغز مینیاتوری انساتوضیحی ساده در مورد هوش معلم به ما کمک میکند تا مومغز زنان جوانتر از مغز مرایا ابزار هوشمندی یا مغز تبدیل سلولهای محافط به سچرا حجم مغز گونه انسان دراستیفن هاوکینگ در مورد هداستانها و مفاهیمی اشتبایک پیشنهاد خوب برای آسان برخی بیماری ها که در آن بزمین زیر خلیج فارس تمدنی لوب فرونتال یا پیشانی مغآیا ما تنها موجودات زنده تکامل ابزار هوش ، راه پر علایم کمبود ویتامین E را مغزهای کوچک بی احساسایا بیماری ام اس (مولتیپتشنج چیستچراروياها را به یاد نمی آاضطراب و ترسدر مانهای کمر دردیکی از علل محدودیت مغز امبرخی توجهات در ببمار پارزندگی هوشمند در خارج از زلرزش ناشی از اسیب به عصبآیا مغز تا بزرگسالی توسعتکامل ساختار رگهای مغزی علایم کمبود ویتامین E را نقش قهوه در سلامتیایا تکامل هدفمند استتغییر زودتر اتصالات مغزیچراروياها را به یاد نمی آاطلاعاتی عمومی در مورد مدر چه مرحله ای از خواب ، ریادگیری مهارت های جدید دبرخی سيناپسها طی تکامل و زبان چهار حرفی حیات زمینلزوم سازگاری قانون مجازاآیا هوش ارثی دریافتی از پتئوری تکامل امروز در درمعوارض ازدواج و بچه دار شدنقش هورمون های تیروئید دایرادهای موجود در خلقت بتغییر عمودی سر انسان از پهفت چیز که عملکرد مغز تو اطلاعاتی عمومی در مورد مدرمان های بیماری آلزایمریادآوری خواب و رویابررسي علل احتمالي تغيير زبان و شناخت حقیقت قسمت چلزوم سازگاری قانون مجازاآیا هوش سریعی که بدون احستئوری تکامل در پیشگیری و عید نوروز مبارکنقش ژنتیک در درمان اختلااگر نعمت فراموشی نبود بسثبت امواج الکتریکی در عصهمیشه عسل با موم بخوریمبلندی در ذهن ما درک بلندیدرمان های رایج ام اسژن هوش و ساختارهای حیاتی بررسی و اپروچ جدید بر بیمزبان و شناخت حقیقت قسمت امنابع انرژي پاک سرچشمه حآیا هشیاری کوانتومی وجودتاثیر ویتامین دی بر بیماعامل کلیدی در کنترل کارآنقش اتصالات بین سلولهای اگر نعمت فراموشی نبود بسجنسیت و تفاوت های بیناییهوش مصنوعی می تواند بر احبه زودی شبکه مغزی به جای درمان جدید میگرن با انتی ژن یا نقشه توسعه مغز و نقبررسی سیستم تعادلی بدن ازبان و شناخت حقیقت قسمت دمولتیپل اسکلروز در زنان آیا واکنش های یاد گرفته وتاثیر کپسول نوروهرب بر نعصب حقوق نورولوونقش حفاظتی مولکول جدید داگر تلاش انسان امروز براجهش های ژنتیکی مفید در ساهوش مصنوعی گوگل به کمک تشبوزون هیگز چیستدرمانهای بیماری پارکینسژنها نقشه ایجاد ابزار هوبررسی علل کمر درد در میانزبان و شناخت حقیقت قسمت سموجودات مقهور ژنها هستندآیا آگاهی پس از مرگ از بیتاثیر کپسول نوروهرب بر تعضلانی که طی سخن گفتن چقدنقش حیاتی تلومر دی ان آ داثر مضر مصرف طولانی مدت رحافظه و اطلاعات در کجاست هوش مصنوعی گوگل به کمک تشبیماری گیلن باره و بیماردرک فرد دیگر و رفتارهای اژنها ، مغز و ارادهبزرگ شدن مغز محدود به دورسفرنامه سفر به بم و جنوب میهمانهای ناخوانده عامل آیا امکان بازسازی اندامهتاثیر کپسول نوروهرب بر سمقالاتنقش داروهاي مختلف معروف اثرات مفید قهوهحافظه و اطلاعات در کجاست هوش مصنوعی الفاگوبیماری ای شبیه ام اس مولتدرک و احساسژنهای هوش ، کدامندتفاوت مغز انسان و میمون هسفرنامه سفر به بم و جنوب میدان مغناطيسي زمین بشر آیا انسان با مغز بزرگش اختاثیر کپسول نوروهرب بر ستاثیر ویتامین دی بر بیمانقش زبان در سلطه و قدرت ااثرات مضر ماری جواناحافظه و اطلاعات در کجاستهوش مصنوعی در خدمت خلق وحبیماری تی تی پیدرک احساسات و تفکرات دیگکنفرانس تشنج هتل کوثر اصتلاشی برای درمان قطع نخاسلولهای بنیادی مصنوعی درما انسانها چه اندازه نزدآیا احتمال دارد رویا از آتاثیر گیاه خواری بر رشد وصفحه اصلینقش زبان در سلطه و قدرت ااجزای پر سلولی بدن انسان حس چشایی و بویاییهوش مصنوعی در خدمت خلق وحبیماریهای تحلیل عضلانی ادرک تصویر و زبان های مخلتکندر در بیماریهای التهابتلاشی جدید در درمان ام اسسلسله مباحث هوش مصنوعیما انسانها چه اندازه نزدآیا برای تولید مثل همیشه تاثیر گیاه خواری بر رشد وسوالات پزشکینقش غذاها و موجودات دريااخلاق و علوم اعصابحس و ادراک (قسمت اول )هوش مصنوعی درمانگر کامپیبیوگرافیدرک عمیق در حیواناتکودکان خود را مشابه خود تتمدن قدیمی ای در جنوب ایرسم زنبور ، کلیدی برای وارما تحت کنترل ژنها هستیم یآیا بزرگ شدن مغز فقط در دتاثیر گیاه خواری بر رشد وپیامهای کاربراننقش غذاها و موجودات دريااختلال در شناسایی حروف و حس و ادراک (قسمت دوم )هوش مصنوعی درخدمت خلق وحبیوگرافیدرگیری اعصاب به علت میتوکوری گذرای ناشی از موبایتمساح حد واسط میان مغز کوسودمندی موجودات ابزی بر ماه رجبآیا تکامل و تغییرات ژنتیتاثیر گیاه خواری بر رشد وسایتهای دیگرنقش غذاها و موجودات دريااختلالات مخچهحس و ادراک قسمت چهارمهوش احساسیبیست تمرین ساده برای جلورقیبی قدرتمند در برابر مکاهش التهاب ناشی از بیماتنفس هوازی و میتوکندریسیاره ابلهانمبانی ذهنی سیاه و سفیدآیا خداباوری محصول تکاملتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقشه مغزی هر فرد منحصر بهاختلالات حرکتی در انسانحس و ادراک قسمت پنجمهوش احساسیبیشتر کمردردها نیازی به با هوش مصنوعی خودکار روبرمز و رازهای ارتباط غیر ککایروپاکتیک چیستسیاره ابلهانمجموعه های پر سلولی بدن مآیا دلفین ها می تواند از تاثیر گیاه خواری بر رشد وچندین ماده غذایی که مانناختلالات صحبت کردن در انحس و ادراک قسمت سومهوش عاطفی بیشتر در زنانبارداری بدون رحمرویای شفافکاربرد روباتهای ريزنانوسیستم تعادلی بدنمحل درک احساسات روحانیآیا راهی برای رفع کم آبی تاثیر دپاکین بر بیماری مچهار میلیارد سال تکامل بادامه بحث تکامل چشمحساسیت روانی متفاوتهوش عاطفی در زنان بیشتر اهاوکينگ پیش از مرگش رسالبازسازي مغز و نخاع چالشی روبات های ریز در درمان بیکاربرد روباتهای ريز، در سکته مغزیمحل درک احساسات روحانی دآیاما مقهور قوانین فیزیکتاثیر داروهای ضد التهاب نورون هاي مصنوعی می توانارتوکين تراپی روشی جديد خلاصه ای از مطالب همایش مهدف از تکامل مغزبحث درباره پیدایش و منشاروزه داری و بیمار ی ام اس کجای مغز مسئول پردازش تجساخت شبکه عصبی با الفبایمحدودیت های حافظه و حافظافراد آغاز حرکت خودشان رتاثیر داروی ضد تشنج سدیم نوروپلاستیسیتی چیستارتباط میکروب روده و پارخواندن ، یکی از شستشو دهنهزینه ای که برای اندیشیدبحثی در مورد نقش ویتامينروش مقابله مغز با محدودیکشف مکانیسم عصبی خوانش پساخت شبکه عصبی مصنوعی با مخچه ، فراتر از حفظ تعادلامیوتروفیک لترال اسکلروتاثیر درجه حرارت بر عملکچیزی خارج از مغزهای ما نیارتباط چاقی و کاهش قدرت بخواب سالم عامل سلامتیهستي مادي ای که ما کوچکتربحثی جالب درباره محدودیتروش های صرفه جویی در ایجاکشف مکانیسمی پیچیده در بسریعترین کامپیوتر موجودمخچه ابزاري که وظیفه آن فامگا سه عامل مهم سلامتتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه مغز پیش انسان یا همارتباط شگفت مغز انسان و فخواب سالم عامل سلامتی و یهستی ما پس از شروعی چگال بحثی در مورد نقش کلسیم و روش هایی ساده برای کاهش اکشف ارتباط جدیدی از ارتبسردرد و علتهای آنمدارک ژنتیکی چگونه انسانامروز دانش ژنتیک هیچ ابهتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه هموساپينس بر زمین ارتباط شگفت انگیز مغز انخواب عامل دسته بندی و حفطویتامین E برای فعالیت صحبحثی در مورد عملکرد لوب فروش صحبت کردن در حال تکامگنجینه ای به نام ویتامین سردرد تنشنمرگ انتقال است یا نابود شانگشت نگاری مغز نشان میدتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه آن شکری که می خوریمارتباط غیرکلامی بین انساخودآگاهی و هوشیاريویتامین E در چه مواد غذایبحثی درباره هوش و تفاوتهروشهای نو در درمان دیسک بگامی در درمان بیماریهای سرعت فکر کردن چگونه استمزایای شکلات تلخ برای سلاندوهگین نباش اگر درب یا تاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه جمعیت های بزرگ شکل ارتروز یا خوردگی و التهاخودآگاهی و هوشیاريدلایلی که نشان میدهد ما بویتامین دی گنجینه ای بزربحثی درباره هوش و تفاوتهروشهای شناسایی قدرت شنواگاهی لازم است برای فهم و شنا در ابهای گرم جنوب نیمشکلات نخاعیانسان جدید از چه زمانی پاتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه جمعیت های بزرگ شکل ارزش حقیقی زبان قسمت اول