مغز بزرگ چقدر مفید هست ؟

در قسمتهای گذشته در همین کانال بحث مفصلی در مورد افزایش حجم مغز انسان از انسانهای ابتدایی تا انسان جدید داشتيم. و دیدیم که حجم مغز انسان، سیر تصاعدی دارد ولی با یک استثنا طی سیر تکامل، مواجه هستیم و آن نئوندرنالهای انسان نما هستند که مغزشان از مغز انسان امروزی بزرگتر بوده است. آیا فقط مغز بزرگ، فرهنگ ساز و تمدن ساز است؟!اگر جواب بله هست، چرا نئوندرتالها منقرض شدند؟ چرا امروز هیچ اثری از آنها روی کره زمین نمانده است؟ چرا ابزار هوش بزرگ آنها به کارشان نیامد؟ در زیر مقاله ای علمی و تحلیلی را در این مورد ميخوانيم شاید گوشه هایی از این ابهام را باز کند.

اسکيزوفرني و اضطراب :
این بیماری ها، پس از آن- که انسان جدید از انسان ابتدایی يعنی نئوندرتال حاصل شد- به وجود آمد :
این تحقیق اشاره میکند که بیماری جنون شخصیتی، یک فرگشت یا تکامل جدید است و پس از ایجاد انسان جدید از انسان ابتدایی یعنی نئوندرتال حاصل شده است.جان کریستال می گوید: موجودات ابتدایی شبیه به انسان، اضطراب نداشتند. بله علت اسکيزوفرني ناشناخته باقی مانده است، ولی محققان می دانند که ژنها نقشی بسیار پر اهمیتی را در فرایند این فرگشت بازی میکنند.

و مولف بزرگ اول اندرسن از دانشگاه اولسو در نروژ و دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو میگوید برخی معتقدند که بیماری اسکيزوفرني میتواند نتیجه تاثیرات جانبی تغییرات ژنتیکی مفیدي باشد که مرتبط با کسب صفات بشری مانند زبان و مهارتهای معرفتی پيچيده است!(توجه کنیم، کسب مهارتهای پیشرفته بشری همیشه سودمند نیستّ . جنون یکی از ثمرات پیشرفت مغز بشری است!!)و آن، شاید گرایش ما را برای تکامل ذهن هایمان بیشتر کند

اندرسن و همکاران او مانند سوراب سرينيفاسان و فرانشيسکو بيتلا، هر دو از دانشگاه اولسو به ژنهای انسان نئوندرتال نگاه کردند که بیش از دیگر موارد، به نزدیکان انسان قدیم شباهت دارد، تا مناطق معینی از ژنومي را که ممکن است درباره اصل بیماری اسکيزوفرني در تاریخ تکاملی سخن بگويد، معین نمایند.آنها زبان وراثتي را از طریق تحقیقات روابط گسترده ژنوم در اشخاص مبتلا به بیماری اسکيزوفرني تحلیل کردند و این، با بررسي معلومات ژنومي انسان نئوندرتال است.

اين تحلیل، این احتمال را به محققان نشان می دهد که مناطق ژنومی مشخصی، گاهی پس از تفاوت و ایجاد انسان جدید از نئوندرتال، انتخاب و برگزیده می شود.مناطق ژنوم انسان- که مرتبط با بیماری اسکيزوفرني است- با نام مناطق خطر ابتلا شناخته میشود . اين مناطق که در انسان جدید ایجاد شده است از آن مواردی- که در ژنوم انسان ابتدايي یا نئوندرتال بود- متفاوت است.به همین دلیل این ژنها با بیماری اسکيزوفرني، مرتبط است زیرا نقشی اساسی در ایجاد این اختلال دارد.و اندرسون ادامه میدهد که نتايج کشف شده، درباره بیماری جنون شخصیتی، اشاره دارد که بیماری پس از متفاوت شدن انسان جدید از نئوندرتال ایجاد شده است .

تحلیل :
در دو بیماری اضطراب منتشر و اسکيزوفرنی با علائم مثبت عصبی مواجه هستیم .با کمبود علائم مواجه نیستیم. مثلا در بیماری افسردگي، خلق منفی در فرد ایجاد ميشود یعنی بیمار، چیزی کم دارد ولی در بیماری اضطراب، یا جنون، چیزی اضافه همراه با بیمار است. مثلا احساس ترس یا توهم که به صورت بینایی ، شنوایی، لامسه، و ... است .

ایجاد علامت مثبت، نیازمند کارکرد بیشتر سلولهای مغزی است.(مغز نئوندرتال ها بزرگتر از مغز انسان امروز بود و این مغز بزرگ، نیازمند انرژی بیشتری است در حالی که حتما کارکرد بیشتر و مفیدتری ندارد. مغز بزرگ همانطور که انرژی بیشتری مصرف میکند، میتواند با تحریکات بیشتر و عدم مهار مناسب ايمپالسها در اعصاب، خطرات زيادي مانند تشنج یا عصبانيتهاي شدید یا افکار مزاحم مانند وسواس و انقباضات شدید در عضلات داشته باشد، مغز بزرگ وقتی سودمند است که مهاري بزرگ هم روي آن باشد وگرنه زندگی ای را به آتش ميکشد).

گاهی مهار عملکرد سلولها، خیلی مفیدتر از تحریکات پی در پي آنهاست. اگر سلولهای مغزي، استراحت نکنند و گاهی عملکرد آنها کم نشود، با طوفاني از تحریکات عصبی مواجهيم که نمونه آن در تشنج یا بیماری اسکيزوفرني یا اضطراب منتشر و یا اسپاسنهاي شدید عصلاني نمود دارد. نمونه واضح آن افراد مبتلا به فلج مغزی هستند که با از میان رفتن بخشی ا مغز آنها که تحریمات را در قسمتهای پایین تر مهار میکند، با اسپاسم و انقباض شدید عضلات مواجهيم . پس مغز بزرگ سودمند است به شرطی که مخاري وی آن باشد و اگر این نها نباشد،همان مغز کوچکتر جانوران دریا مفیدتر است.

پرکاری سلولهای مغزی و عدم کنترل آنها فقط محدود به مسائل بالا نیست مثلا عصبانيتهاي شدید در حد جنون یا افکار مزاحم در ذهن که گاهی به حد واسواس فکری و یا حتی عملی میرسد، تحلیل های بی مورد که منجر به حسادت و کینه و دشمنی های بیهوده میشود، تصورات اشتباه نسبت به اطرافیان با تحلیلهای معیوب ذهنی و ... اینها هم بر اثر تحریکات اضافه در مغز رخ میدهد.

تعداد زیاد نورونها و سلولهای عصبی، مهم نیست. مهم برقراری یک هماهنگی خوب و سوپاپ اطمینان مناسب بين سلولهاست این سوپاپ اطمینان است که فردی را مثبت میکند وگرنه فشار زیاد، اگر با سوپاپ و ترموستات مناسبی تخلیه نشود، همه چیز را در هم خواهد شکست .نئوندرتال ها انرژی زیادی را صرف مغز بزرگ خود میکردند ولی شاید مهار مناسبی بر مغز فعال خود نداشتند و این بدترین فاجعه در یک جامعه است

و امروز هم مغزهای بزرگ و فعال هست ولی مهار مناسبی را روی آن شاهد نیستیم. نمونه آن پیشرفت تکنولوژی و ساخت بمب هسته ای، هیدروژنی و بمب مادر و امثال آنهاست که در دست پر مغزان بی مهار امروز قرار گرفته است و در آینده هم، همین پرمغزان بی مهار، روبات ها و هوش مصنوعي ای را خواهند ساخت که هرگز قابل مهار نخواهند بود و در آن زمان، آرزوی هر کدام از آن پر مغزشان بی مهار شاید این باشد که باز گردند و باز گردند و مغز فعال خود را تا حدی مهار کنند!!

شاید با این مقاله تا حدی بتوان دلیل انقراض موجودات پر مغزی مانند نئوندرتالها را فهميد. توصیه میشود به سلسله مباحث پنج قسمتي بحثی درباره هوش و تفاوتهای آن بین گونه ها و نژادهای مختلف در همین کانال مراجعه شود.

تاثیر درجه حرارت بر عملکما انسانها چه اندازه نزدسلولهای بنیادی مصنوعی درهوش عاطفی در زنان بیشتر ااضطراب و ترستسلیم شدن از نورون شروع ممرگ انتقال است یا نابود شسرگیجه از شایعترین اختلاواسطه ها د رمسیر ایجاد مغآیا برای تولید مثل همیشه بیان ژن های اسکیزوفرنی دحافظه و اطلاعات در کجاست مغز انسان برای شادمانی طششمین کنگره بین المللی سژنهای هوش ، کدامندامیوتروفیک لترال اسکلروبحثی درباره هوش و تفاوتهخانواده پایدارنقش هورمون های تیروئید دمقالاتکاربرد روباتهای ريز، در ايا اراده آزاد توهم است یبررسي علل احتمالي تغيير داروهای ضد بیماری ام اس ونقص در تشخیص هیجانات عامگشایش دروازه جدیدی از طرابزارهای دفاعی و بقای موتنفس هوازی و میتوکندریدرک فرد دیگر و رفتارهای اچگونه انتظارات بر ادراک آیا همه جنایت ها نتیجه بیارتوکين تراپی روشی جديد تئوری تکامل در پیشگیری و روش صحبت کردن در حال تکامچرا در مغز انسان، فرورفتاز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر گیاه خواری بر رشد وقدرت انسان در نگاه به ابعزیباترین چیز در افزایش سهوش مصنوعی از عروسک تا کاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکما انسانها چه اندازه نزدسلسله مباحث هوش مصنوعیهوشیاری کوانتومیاطلاعاتی عمومی در مورد متشنج چیستمراحل ارتقای پله پله کیهسردرد و علتهای آنوراپامیل در بارداریآیا بزرگ شدن مغز فقط در دبیست تمرین ساده برای جلوحافظه و اطلاعات در کجاستمغز انسان رو به کوچک تر شصرع و درمان های آنکلرال هیدرات برای خوابانامگا سه عامل مهم سلامتبحثی درباره هوش و تفاوتهخطا در محاسبات چیزی کاملنقش ژنتیک در درمان اختلاتاثیر ویتامین دی بر بیماکجای مغز مسئول پردازش تجايا اراده آزاد توهم است یبررسی و اپروچ جدید بر بیمداروی فامپیریدین یا نورلچند جهانیپمبرولیزوماب در بیماری چاثر مضر مصرف طولانی مدت رتنفس هوازی و میتوکندریدرک و احساسچگونه باغبانی باعث کاهش آیا هوش ارثی دریافتی از پارتباط میکروب روده و پارتا 20 سال آینده مغز شما به روشهای نو در درمان دیسک بچراروياها را به یاد نمی آاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ولوب فرونتال یا پیشانی مغزیرفون داروی ضد ام اسهوش مصنوعی از عروسک تا کاز تکینگی تا مغز از مغز تاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکما با کمک مغز خود مختاريمسم زنبور ، کلیدی برای وارهوش، ژنتیکی است یا محیطیاطلاعاتی عمومی در مورد متغییر الگوی رشد مغزی با زمزایای شکلات تلخ برای سلسردرد تنشنورزش هوازی مرتب خیلی به قآیا تکامل و تغییرات ژنتیبیشتر کمردردها نیازی به حس چشایی و بویاییمغز انسان رو به کوچکتر شدضررهای مصرف شکر و قند بر کمردرد و علل آنامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبحثی درباره احساسات متفاخطا در محاسبات چیزی کاملنقش انتخاب از طرف محیط، نصفحه اصلیکشف مکانیسم عصبی خوانش پای آنکه نامش درمان و یادشبررسی سیستم تعادلی بدن اداروی تشنجی دربارداریچندین ماده غذایی که ماننپنج اکتشاف شگفت آور در مواثرات مفید قهوهتو دی ان ای خاص ميتوکندريدرک احساسات و تفکرات دیگچگونه جمعیت های بزرگ شکل آیا هوش سریعی که بدون احسارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر مشاهده بر واقعیت بروشهای شناسایی قدرت شنواچراروياها را به یاد نمی آاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ولبخند بزن شاید صبح فردا ززبان چهار حرفی حیات زمینهوش مصنوعی از عروسک تا کاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکما تحت کنترل ژنها هستیم یسودمندی موجودات ابزی بر هیچگاه از فشار و شکست نتربلندی در ذهن ما درک بلندیتغییر زودتر اتصالات مغزیمسیر دشوار تکامل و ارتقاسردرد سکه ایورزش هوازی ، بهترین تمریآیا خداباوری محصول تکاملبا هوش مصنوعی خودکار روبحس و ادراک (قسمت اول )مغز ایندگان چگونه استضررهای شکر بر سلامت مغزکمردرد با پوشیدن کفش مناانفجار و توقف تکاملی نشابحثی درباره احساساتی غیردفاع در برابر تغییر ساختنقش اتصالات بین سلولهای سوالات پزشکیکشف مکانیسمی پیچیده در بایندرالبررسی علل کمر درد در میانداروی جدید s3 در درمان ام چه زیاد است بر من که در ایپوست ساعتی مستقل از مغز داثرات مضر ماری جواناتولید سلولهای جنسی از سلدرک تصویر و زبان های مخلتچگونه جمعیت های بزرگ شکل آیا هشیاری کوانتومی وجودارتباط هوش ساختار مغز و ژتاثیر نگاه ناظر هوشیار بفلج بل، فلجی ترسناک که آنروشی برای بهبود هوش عاطفنزاع بین جهل و علم رو به پاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ولرزش ناشی از اسیب به عصبزبان و بیان، در سایه پیشرهوش مصنوعی از عروسک تا کاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رو ح و روان بر جسمماه رجبسیاهچاله و تکینگی ابتدایهاوکينگ پیش از مرگش رسالبه زودی شبکه مغزی به جای تغییر عمودی سر انسان از پمشکلات نخاعیسرعت فکر کردن چگونه استورزش و میگرنآیا دلفین ها می تواند از بارداری بدون رحمحس و ادراک (قسمت دوم )مغز ابزار برتر بقاطی یکصد هزار سال اخیر هرچکنفرانس تشنج هتل کوثر اصانگشت نگاری مغز نشان میدبخش دیگری در وجود انسان هدقیق ترین تصاویر از مغز انقش حفاظتی مولکول جدید دپیامهای کاربرانکشف ارتباط جدیدی از ارتبایا کوچک شدن مغزانسان البزرگ شدن مغز محدود به دورداروی جدید ضد میگرنچهار میلیارد سال تکامل بپیموزایداجزای پر سلولی بدن انسان توانایی مغز و دیگر اجزای درک عمیق در حیواناتچگونه حافظه را قویتر کنیارتباط انسانی، محدود به تاثیر نگاه انسان بر رفتافلج خوابروشی جدید در درمان قطع نخنزاع بین علم و نادانی رو از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ولزوم سازگاری قانون مجازازبان و تکلم برخی بیماریههوش مصنوعی از عروسک تا کاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاه خواری بر ماپروتیلینسیاره ابلهانهاوکينگ پیش از مرگش رسالبوزون هیگز چیستثبت امواج الکتریکی در عصمشاهده آینده از روی مشاهشلیک فراموشیورزش بهترین درمان بیش فعآیا دست مصنوعی به زودی قابازگشت از آثار به سوی خداحس و ادراک قسمت چهارممغز از بسیاری حقایق می گرظهور امواج مغزی در مغز مصکنگره بین المللی سردرد داندوهگین نباش اگر درب یا برنامه و ساختار پیچیده مدلایلی که نشان میدهد ما بنقش حیاتی تلومر دی ان آ دسایتهای دیگرکشف جمجمه ای درکوه ایرهوایا ابزار هوشمندی یا مغز بسیاری از بیماری های جدیداروی ضد تشنج با قابليت تچهار ساعت پس از کشتار خوکپیچیدگی های مغزی در درک زاجزایی ناشناخته در شکل گتوازن مهمتر از فعالیت زیدرگیری اعصاب به علت میتونگاهی بر قدرت بینایی دراارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر نگاه انسان بر رفتافلج خواب چیستروشی جدید در درمان سکته منزاع بین علم و جهل رو به پاز تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر انتخاب از طرف محیط لزوم سازگاری قانون مجازازبان و شناخت حقیقت قسمت چهوش مصنوعی از عروسک تا کماز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر مبانی ذهنی سیاه و سفیدسیاره ابلهانهدف از تکامل مغزبیماری گیلن باره و بیمارجمجمه انسان های اولیهمعنی روزهشنا در ابهای گرم جنوب نیورزش در کمر دردآیا رژیم غذایی گیاهی سلابازسازي مغز و نخاع چالشی حس و ادراک قسمت پنجممغز برای فراموشی بیشتر کعلم به ما کمک میکند تا موکنگره بین المللی سردرد دانسان قدیم در شبه جزیره عبرین نت به جای اینترنتدندان ها را مسواک بزنید تنقش داروهاي مختلف معروف گنجینه ای به نام ویتامین ایا بیماری ام اس (مولتیپتفاوت مغز انسان و میمون هداروی ضد تشنج با قابليت تنوار مغزی روشی مهم در تشخپیوند مغز و سر و چالشهای احساس گذر سریعتر زمانتوسعه برخی شغل ها با هوش رقیبی قدرتمند در برابر منگاهی بر توانایی اجزاي بارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ویتامین دی بر بیمافیلمی بسیار جالب از تغییريتوکسيمب در درمان ام اسنظام مثبت زندگیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ترکیبات استاتین (سممانتین یا آلزیکسا یا ابزبان و شناخت حقیقت قسمت اهوش مصنوعی از عروسک تا کماز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر مجموعه های پر سلولی بدن مسیر آفرینش از روح تا مغز هزینه ای که برای اندیشیدبیماری ای شبیه آلزایمر و جنسیت و تفاوت های بیناییمغز فکر میکند مرگ برای دیشناخت و معرفت، و نقش آن دوزوز گوشآیا راهی برای رفع کم آبی بحتی علمی درباره تمایل بحس و ادراک قسمت سوممغز بزرگ چقدر مفید هست ؟علایم کمبود ویتامین E را کندر در بیماریهای التهابانسان جدید از چه زمانی پابرای پیش بینی آینده مغز ددو ویژگی انتزاع و قدرت تجنقش روزه داری در سالم و جگیاه خواری و گوشت خوار کدایا بدون زبان میتوانیم تتفاوتهای جنسیتی راهی براداستانها و مفاهیمی اشتبانورون هاي مصنوعی می توانپیوند سر، یکی از راه حلهااخلاق و علوم اعصابتوصیه های غیر دارویی در سرموزی از نخستین تمدن بشرناتوانی از درمان برخی ویارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ژنها بر اختلالات خفیزیکدانان ماشینی برای تریواستیگمیننظریه تکامل در درمان بیماز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر دپاکین بر بیماری ممنابع انرژي پاک سرچشمه حزبان و شناخت حقیقت قسمت دهوش مصنوعی در کامپیوترهااز تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر رژیم گیاهخواری بر محل درک احساسات روحانیسیستم تعادلی بدنهستي مادي ای که ما کوچکتربیماری ای شبیه ام اس مولتجنسیت و تفاوت های بیناییمغز ما کوچکتر از نیم نقطهشناسایی سلول های ایمنی ایک پیشنهاد خوب برای آسان آیاما مقهور قوانین فیزیکبحث درباره پیدایش و منشاحساسیت روانی متفاوتمغز بزرگ چالش است یا منفععلایم کمبود ویتامین E را کوچک شدن مغز از نئاندرتاانسان عامل توقف رشد مغزبرخی نکات از گاید لاین پرديدن با چشم بسته در خواب نقش رژیم غذایی در رشد و اگالکانزوماب، دارویی جدیایا تکامل هدفمند استتقلید مرحله ای نسبتا پیشدر مانهای کمر دردنورون های ردیاب حافظهپیشینیان انسان از هفت میاختلال در شناسایی حروف و توصیه هایی در مصرف ماهیرمز و رازهای ارتباط غیر کناتوانی در شناسایی چهره ارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر کپسول نوروهرب بر نفرگشت و تکامل تصادفی محض رژیم غذایی حاوی تخم مرغ وهفت چیز که عملکرد مغز تو از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروهای ضد التهاب مولتیپل اسکلروز در زنان زبان و شناخت حقیقت قسمت سهوش مصنوعی در خدمت خلق وحهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز، از مغز تاثیر عصاره تغلیظ شده گیمحل درک احساسات روحانی دسیستم دفاعی بدن علیه مغز هستی ما پس از شروعی چگال بیماری بیش فعالیجهش های ژنتیکی مفید در سامغز مادران و کودکان در زمشواهدی از دنیسوان(شبه نئیکی از علل محدودیت مغز امآزمون ذهنی گربه شرودینگربحثی در مورد نقش ویتامينخلاصه ای از مطالب همایش ممغز بزرگ چالشهای پیش روعلت خواب آلودگی بعد از خوکودک ایرانی که هوش او از انعطاف پذیری مکانیسمی علبرخی اثرات مضر ویتامین ددی متیل فومارات(زادیوا)(نقش زبان در سلطه و قدرت اگامی در درمان بیماریهای ایرادهای موجود در خلقت بتلقین اطلاعات و حافظهدر چه مرحله ای از خواب ، رنوروپلاستیسیتی چیستپیشرفتی مستقل از ابزار هاختلالات مخچهتوضیحی ساده در مورد هوش مرویای شفافنخاع ما تا پایین ستون فقرارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر کپسول نوروهرب بر تفراموش کارها باهوش تر هسراه های جدید برای قضاوت رهفت سین یادگاری از میراث از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروی ضد تشنج سدیم مواد کوانتومی جدید، ممکنزبان، وسیله شناسایی محیطهوش مصنوعی درمانگر کامپیازدواج های بین گونه ای، رتاریخ همه چیز را ثبت کردهمحدودیت های حافظه و حافظسکته مغزیو هر کس تقوای خدا پیشه کنآیا واکنش های یاد گرفته وبیماری تی تی پیجهش های ژنتیکی غیر تصادفمغز چون ابزار هوش است دلیشاهکار قرنیادگیری مهارت های جدید دإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَبحثی جالب درباره محدودیتخواندن ، یکی از شستشو دهنمغز حریص برای خون، کلید تعوارض ازدواج و بچه دار شدکودکان خود را مشابه خود تاولین هیبرید بین انسان وبرخی اختلالات عصبی مثانهدژا وو یا اشنا پندارینقش زبان در سلطه و قدرت اگاهی لازم است برای فهم و اگر نعمت فراموشی نبود بستلاش هایی در بیماران قطع در هم تنیدگی کوانتومی و پنوشیدن چای برای مغز مفید پاسخ گیاهان در زمان خورداختلالات حرکتی در انسانتکامل چشمروبات های ریز در درمان بینخستین تصویر از سیاهچالهارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر کپسول نوروهرب بر سفراموشی همیشه هم بد نیستراه های جدید برای قضاوت رهمیشه عسل با موم بخوریماز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکموجود بی مغزی که می تواندسفر نامه سفر به بم و جنوب هوش مصنوعی درخدمت خلق وحاستفاده از هوش مصنوعی در مخچه ، فراتر از حفظ تعادلساخت شبکه عصبی با الفبایویتامین E برای فعالیت صحآیا آگاهی پس از مرگ از بیبیماری ضعف عضلات نزدیک بجهشهای مفید و ذکاوتی که دمغز چگونه صداها را فیلتر شبیه سازی میلیون ها جهان یادآوری خواب و رویاافراد آغاز حرکت خودشان ربحثی در مورد نقش کلسیم و خواب سالم عامل سلامتیمغز زنان جوانتر از مغز مرعید نوروز مبارککوری گذرای ناشی از موبایاولین مورد پیوند سر در انبرخی بیماری ها که در آن بدژاوو یا آشناپندارینقش سجده بر عملکرد مغزگاهی مغز بزرگ چالش استاگر نعمت فراموشی نبود بستلاشی برای درمان قطع نخادرمان های بیماری آلزایمرنوعی سکته مغزی ، وحشتناک پختگی پس از چهل سالگي به اختلالات صحبت کردن در انتکامل ابزار هوش ، راه پر روح رهایینرمش های مفید در سرگیجهارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر کپسول نوروهرب بر سفرایند حذف برخی اجزای مغراه پیروزی در زندگی چیستهوموارکتوس ها ممکن است داز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکموجودات مقهور ژنها هستندسفرنامه سفر به بم و جنوب سفرنامه سفر به بم و جنوب هوش مصنوعی ساخته هوش طبیاستیفن هاوکینگ در مورد هتبدیل تراکت صوتی مصنوعی مخچه ابزاري که وظیفه آن فساخت شبکه عصبی مصنوعی با ویتامین E در چه مواد غذایآیا امکان بازسازی اندامهبیماریهای تحلیل عضلانی اجهشهای مفید و ذکاوتی که دمغز آیندگان چگونه است ؟شبیه سازی سیستم های کوانژن هوش و ساختارهای حیاتی افزایش قدرت ادراکات و حسبحثی در مورد عملکرد لوب فخواب سالم عامل سلامتی و یمغزهای کوچک بی احساسعامل کلیدی در کنترل کارآکی غایب شدی تا نیازمند دلاولین تصویر در تاریخ از سبرخی بیماری های خاص که بددانشمندان ژنی از مغز انسنقش غذاها و موجودات درياگذر زمان کاملا وابسته به اگر تلاش انسان امروز براتلاشی جدید در درمان ام اسدرمان های جدید میگرنچیزی خارج از مغزهای ما نیپرورش مغز مینیاتوری انساادامه بحث تکامل چشمتکامل زبانروزه داری و بیمار ی ام اس نرمشهای مهم برای تقویت عارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر گیاه خواری بر رشد وفرد حساس از نظر عاطفی و برشته نوروایمونولوژی و نقهوش مصنوعی می تواند بر احاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکمیهمانهای ناخوانده عامل میگرن سردردی ژنتیکی که بسفرنامه سفر به بم و جنوب هوش احساسیاستیفن هاوکینگ در تفسیر تبدیل سلولهای محافط به سمدارک ژنتیکی چگونه انسانساختار شبکه های مغزی ثابویتامین دی گنجینه ای بزرآیا انسان با مغز بزرگش اخبیهوش کردن در جراحی و بیمجاذبه و نقش آن در شکلگیریمغز انسان ایا طبیعتا تماشباهت زیاد بین سلول هاي عژن یا نقشه توسعه مغز و نقافسردگی و اضطراب در بیمابحثی درباره هوش و تفاوتهخواب عامل دسته بندی و حفطمغزتان را در جوانی سیمکشعسل طبیعی موثر در کنترل بکاهش التهاب ناشی از بیمااولین سلول مصنوعیبرخی توجهات در ببمار پاردانشمندان روش هاي جدیدی نقش غذاها و موجودات درياگربه شرودینگر و تاثیر مشابزار هوش در حال ارتقا ازتمایل زیاد به خوردن بستندرمان های رایج ام اسچگونه مغز پیش انسان یا همآلزایمرادغام میان گونه های مختلتکامل ساختار رگهای مغزی روش مقابله مغز با محدودیچرا مغزهای ما ارتقا یافت از نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر گیاه خواری بر رشد وقانون مندی نقشه ژنتیکی مرشد مغز علت تمایل انسان بهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکمیدان مغناطيسي زمین بشر سفرنامه سفر به بم و جنوب هوش احساسیاستخوان های کشف شده، ممکتری فلوپرازینمروری بر تشنج و درمان هایسخن پاک و ثابتواکنش های ناخودآگاه و تقآیا احتمال دارد رویا از آبیوگرافیحقیقت راستین انسان علم بمغز انسان برای ایجاد تمدشباهت زیاد بین سلول هاي عژنها نقشه ایجاد ابزار هوالکتروتاکسی(گرایش و حرکبحثی درباره هوش و تفاوتهخودآگاهی و هوشیارينقش قهوه در سلامتیعصب حقوق نورولووکایروپاکتیک چیستاوکرلیزوماب داروی جدید شبرخی سلولهای عصبی در تلادانشمندان روشی برای تبدینقش غذاها و موجودات درياگزیده ای از وبینار یا کنفابزارهای بقای موجود زندتمدن قدیمی ای در جنوب ایردرمان جدید میگرن با انتی چگونه هموساپينس بر زمین آیا ما تنها موجودات زنده ادغام دو حیطه علوم مغز و تکامل شناخت انسان با کشفروش های صرفه جویی در ایجاچرا حیوانات سخن نمی گویناز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد وقارچ بی مغز در خدمت موجودزمین زیر خلیج فارس تمدنی هوش مصنوعی گوگل به کمک تشاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکتاثیر درجه حرارت بر عملکمکانیزمهای دفاعی در برابسفری به آغاز کیهانهوش عاطفی بیشتر در زناناصول سلامت کمرتری فلوپرازینمرکز خنده در کجای مغز استسریعترین کامپیوتر موجودواکسن سرطانآیا احتمال دارد رویا از آبیوگرافیحافظه و اطلاعات در کجاست مغز انسان برای شادمانی طشش مرحله تکامل چشمژنها ، مغز و ارادهالتهاب شریان تمپورالبحثی درباره هوش و تفاوتهخودآگاهی و هوشیارينقش مهاجرت در توسعه نسل اعضلانی که طی سخن گفتن چقدکاربرد روباتهای ريزنانوايندگان چگونه خواهند دیدبرخی سيناپسها طی تکامل و داروهای مصرفی در ام اسنقشه مغزی هر فرد منحصر بهگزارش یک مورد جالب لخته وابزارهای پیشرفته ارتباط تمساح حد واسط میان مغز کودرمانهای بیماری پارکینسچگونه آن شکری که می خوریمآیا مغز تا بزرگسالی توسعارتقا و تکامل سنت آفرینش تئوری تکامل امروز در درمروش هایی ساده برای کاهش اچرا حجم مغز گونه انسان دراز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد وقدم زدن و حرکت دید را تغیزندگی هوشمند در خارج از زهوش مصنوعی الفاگواز تکینگی تا مغز از مغز ت