پاسخ گیاهان در زمان خورده شدن مشابه پاسخ انسان به درد است

پاسخ گیاهان در زمان خورده شدن، مشابه پاسخ انسان به درد است!

احساس و درک، از نخستین لوازم حیات است. شناخت اطراف، لازمه واکنشی است که موجود زنده باید انجام دهد. سیر انتخاب طبیعی سختگیر و دشوار، سبب میشود موجود زنده ناتوان از درک درست اطراف و ناتوان از واکنش مطلوب، باقی نماند.

جهان مادی ما عرصه نزاعی دشوار است که در این نزاع دشوار، درک محیط و واکنش مناسب با آن، شرط بقاست و بر همین اساس، ادراک و احساسات در موجود زنده، شکل میگیرد و به تدریج توسعه می یابد تا به ابزار اختصاصی برای هوشمندی میرسد و این ابزار هم به تدریج توسعه می یابد تا به مغز انسان امروز برسد.

شاید بسیاری از ما تصور کنیم فقط ما انسان ها دارای درک و احساس و هوش هستیم یا حداقل موجوداتی- که دارای مغز و ابزار هوش میباشند- دارای ادراک و حس هستند؛ ولی پژوهش های علمی جدید نشان میدهد که این فرایند، فقط به این موارد، منحصر نیست.

موجودات بدون مغز مانند ستارگان دریایی دارای احساس و ادراک و قدرت واکنش با محیط هستند و حتی موجودات بدون سیستم عصبی مانند گیاهان هم بدون احساس و درک نیستند. (توصیه می شود به سلسله مباحث احساس و درک و سلسله مباحث تفاوت های هوش و اندازه مغز در نژادها و گونه های مختلف در همین کانال مراجعه شود)

کار به آنجا می رسد که گاهی افزایش هوش و اندازه مغز، نه تنها سودمند نیست بلکه با استفاده نامناسب از هوش و تحت تاثیر قدرت اراده انسان، هوش و مغز بزرگ با بی حاصل ماندن و مصرف زیاد انرژی یا به عبارتی به کار گرفتن ابزار هوش برای مبارزه با خودش، این ابزار به سدی در برابر بقا تبدیل می شود. و دراین زمان است که موجودات دارای هوش برتر می توانند خود را رو به انقراض ببرند و میتوان انتظارداشت موجوداتی با مغز کوچک یا حتی بدون مغز، مالک زمین شود!!

(در فرایند استمرار بقا، اینکه هوشمندی، بسیار ارزشمند است، چندان مشخص نیست. باکتری های بیهوش، بسیار ماندگارتر هستند و اگر روزی به اصطلاح، هوش ما سبب شود خود را در یک جنگ هسته ای نابود کنیم، باکتری ها از این حادثه جان سالم به در خواهند برد!!)(استیفن هاوکینگ- جهان در پوست گردو- ص 156)

(ما نمی خواهیم اثبات کنیم ابزار هوشمندی، برترین ابزاری است- که به بدن، قابلیت بقا تحت هر شرایطی از جمله شرایط بحرانی و بغرنج را می دهد- نهایت آنچه در پی اثبات آن هستیم این که ابزار هوشمندی، برترین ابزار بقا به هنگام رقابت با همتایان، بر سر غذا یا نجات است؛ یعنی در مسیر تکامل حیات، و از این رهگذر، تکامل اگر وقت کافی در اختیار داشته باشد، باید به این ابزار دست یابد و آن را پیشرفت دهد (احمد حسن- کتاب توهم بی خدایی- ص 267 ترجمه فارسی)

(رسیدن بشر به نظریه ی کوانتوم، قانون هم ارزی ماده و انرژی و تولید انرژی هسته ای، با استفده از ابزار هوشمندی، قطعا مفید بوده و در اینجا خطایی از ابزار هوشمندی، سر نزده است زیرا اگر این ابزار را به کار بگیریم به ما نخواهد گفت سلاح هسته ای بسازید و آن را در زمین منفجر کنید. بر این اساس اگر جنگ هسته ای رخ دهد، قطعا از دست اوردهای ابزار هوشمدی نخواهد بود بلکه فقط به کنار گذاشتن ابزارهوشمندی در انسان، مربوط می شود.

ابزار هوشمندی هیچ دخالتی در تصمیمی زشت دولت آمریکا در بمباران ژاپن با بمب هسته ای نداشته است.

معتقدم، ستم است مسئولیت رفتار مبتنی بر منجمد وایستا کردن ابزار هوش، بر خود ابزار هوشمندی گذاشته شود.)(احمد حسن- کتاب توهم بی خدایی- ص 270 کتاب عربی)

هوش در گیاهان!

پژوهشی- که جمعیت ویسکونسن-مادیسون در 14 سپتامبر در مجله ساینس منتشر کرد- بیان میکند گیاهان پاسخ هایی شبیه پیام دستگاه عصبی، آزاد میکنند که در زمان آسیب، در جسم گیاه منتشر میگردد و این، کاملا شبیه واکنش به درد، در نظام عصبی در انسان و بقیه حیوانات است.

بله وقتی انسان، در معرض درد قرار میگیرد، سلول های عصبی در بدن ما سیستم عصبی را متوجه ضرورت ترشح ماده گلوتامات میکند و این ماده مانند ناقل عصبی، عمل میکند و این ماده بخشی از مغز ما را تحریک میکند تا ماده ای به نام آدرنالین ترشح کند و آدرنالین به نوبه خود باعث فعال کردن واکنشی معروف به رویارویی یا گریز میشود.

گیاهان، دارای سیستم عصبی نیستند ولی ویدیویی- که از طرف دانشمندان گرفته شده است- بیان میکند گیاهانی- که برگ ها یا الیاف آنها در معرض آسیب قرار گرفته است- دارای نسخه خاص به خود برای واکنش(مواجهه یا گریز) در زمان رویارو شدن با هجوم است.

و ویدیویی- که دانشمندان مسئول پژوهش گرفتند- نشان داد حشره لاروي يا كرم گیاهخوار آن، گیاه را میخورد و در این زمان، گیاه با واکنش در برابر هجوم این حشره، نقش خود را انجام میدهد.

با توجه به اینکه گیاهان، سیستم عصبی ندارند و به این ترتیب فاقد ناقل های عصبی هستند ولی با این همه، دارای ماده گلوتامات هستند.

در ویدیو مشخص میشود که حشره لاروي ب

ر روی گیاه تغذیه میکند و گياه در مکانی- که در معرض شکسته شدن است- ماده گلوتامات ترشح مي كند. این فرایند، موجی از کلسیم را فعال میکند که در همه گیاه، آزاد می شود و آن را تشویق به آزاد کردن هورمون خاص اضطراب، در گیاه میکند.

ثبت ویدیو برای اولین بار، بیان میکند چگونه گیاه، واکنش سریع دارد و در همه گوشه های ساختار آن، منتشر می گردد.

بر اساس تصریح دانشکده ویسکونتین-مادیسون، پیام عصبی در جسم گیاه کمتر از دو دقیقه طول میکشد تا به همه جای گیاه برسد، یعنی با سرعت یک میلیمتر در ثانیه حرکت میکند.

در حالت رها کردن پیام درون جسم گیاه، گیاهان به سرعت، درک میکنند که در معرض دشمنی هستند و باید واکنشی در برابر تهدید، نشان دهند.

از سالها قبل دانشمندان فهمیده اند که گیاهان در برابر تهدید، پاسخ نشان میدهند ولی آنها نتوانستند اصل را بفهمند یا مرکز این واکنش را دریابند.

سیمون گیلروی- که پروفسور علم گیاهان در دانشکده ویسکونتین-مادیسون است و یکی از شرکت کنندگان در این پژوهش هاست- میگوید: ما میدانیم وقتی گیاهی آسیب میبیند پیام الکتریکی، ایجاد میشود و در همه گیاه، منتشر میشود، ولی ما نمیدانیم چه چیزی در پس این نظام، وجود دارد.

و برای درک آنچه درون گیاه رخ میدهد- وقتی در معرض دشمنی یا آسیب، قرار میگیرد- پژوهشگران، گیاهان را از نظر ژنتیکی اصلاح کردند تا پروتئینی را تولید کنند که در حضور کلسیم، شروع به پرتوافشانی میکند و این امر به آنها امکان داد موج کلسیمی را مشاهده کنند که بعد از در معرض آسیب قرار گرفتن، در جسم گیاهان حرکت میکند.

و تصویرهایی- که دانشمندان مسئول پژوهش گرفتند- پاسخ گیاهان را به ماده گلوتامات که به صورت مستقیم بر یکی از برگ های گیاه قرار داده شده است، نشان داد. به همین ترتیب دانشمندان از بال لارو حشره، استفاده کردند و با به کارگیری قیچی باغبانی و آسیب های دیگر، گیاه را آسیب زدند تا پاسخ گلوتامات، آزاد شود و در حالی- که پیام بازدارنده، در همه جسم گیاه ارسال میشد- برگ ها هورمون های مربوط به دفاع و حمایت از گیاه در برابر هجوم سریع را آزاد میکردند.

این هورمون های دفاعی ای- که گیاه آزاد میکند- دارای مواد شیمیایی است و کمک میکند بخش زیان دیده گیاه را اصلاح کند و نیز مواد شیمیایی دیگری دارد تا مهاجمان را از تهاجم دیگر، بازدارد. واکنش گیاه در زمانی- که در معرض آسیب قرار میگیرد- کاملا مشابه واکنش انسان یا حیوان معروف به مواجهه یا گریز نیست بلکه واکنشی خاص گیاه است.

و گیلرویدر سایت فوربسمیگوید: اگر حیوانی با جهان اطراف خود به صورتی و با روش مستقیم، واکنش نشان دهد حیوان هرگز نیاز نخواهد داشت بفهمد، دقیقا در اطراف او چه میگذرد بلکه همه آنچه در زمان احساس وجود خطر در اطراف خود، باید بکند، آن است که به گونه ای بگریزد و از آن جا برود زیرا ویژگی و توانایی حرکت در انسان و حیوان، برای آنها بهترین وسیله را برای بیرون رفتن از خطر فراهم میکند بدون آنکه نیاز داشته باشد بفهمد، در اطراف او چه میگذرد ولی در مورد گیاهان امر متفاوت است و گیاه، نعمت حرکت را ندارد.

در مرتبه بعدی که می نشینی تا قدرتمندانه بر ا

لیاف گیاهی زور بگویی، بکوش مقادیر گلوتاماتی را که این گیاهان پیش از زور تو ترشح کرده است، تصور کنی!

نقش داروهاي مختلف معروف آیا امکان بازسازی اندامهتکامل ابزار هوش ، راه پر زبان و تکلم برخی بیماریهچرا در مغز انسان، فرورفتایا بدون زبان میتوانیم تتاثیر درجه حرارت بر عملکهزینه ای که برای اندیشیداضطراب و ترسحس و ادراک قسمت چهارمپیامهای کاربرانمبانی ذهنی سیاه و سفیدکایروپاکتیک چیستبخش دیگری در وجود انسان هدرمان جدید میگرن با انتی نقش روزه داری در سالم و جآیا انسان با مغز بزرگش اختکامل ساختار رگهای مغزی زبان و شناخت حقیقت قسمت چچراروياها را به یاد نمی آارتقا و تکامل سنت آفرینش ایا تکامل هدفمند استتاثیر درجه حرارت بر عملکساخت شبکه عصبی مصنوعی با فلج بل، فلجی ترسناک که آنهستي مادي ای که ما کوچکتراطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک قسمت پنجمسایتهای دیگرمجموعه های پر سلولی بدن مکاربرد روباتهای ريزنانوبرنامه و ساختار پیچیده مدرمانهای بیماری پارکینسنقش زبان در سلطه و قدرت اآیا احتمال دارد رویا از آتکامل شناخت انسان با کشفزبان و شناخت حقیقت قسمت اچراروياها را به یاد نمی آارتوکين تراپی روشی جديد ایرادهای موجود در خلقت بتاثیر درجه حرارت بر عملکسریعترین کامپیوتر موجودفلج خوابهستی ما پس از شروعی چگال اطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک قسمت سوممحل درک احساسات روحانیکاربرد روباتهای ريز، در برین نت به جای اینترنتدرک فرد دیگر و رفتارهای انقش زبان در سلطه و قدرت اآیا احتمال دارد رویا از آتئوری تکامل امروز در درمزبان و شناخت حقیقت قسمت دنزاع بین جهل و علم رو به پارتباط میکروب روده و پاراگر نعمت فراموشی نبود بستاثیر درجه حرارت بر عملکسرگیجه از شایعترین اختلافلج خواب چیستویتامین E برای فعالیت صحبلندی در ذهن ما درک بلندیحساسیت روانی متفاوتمحل درک احساسات روحانی دکجای مغز مسئول پردازش تجبرای پیش بینی آینده مغز ددرک و احساسدرک احساسات و تفکرات دیگنقش غذاها و موجودات درياآیا برای تولید مثل همیشه تئوری تکامل در پیشگیری و زبان و شناخت حقیقت قسمت سنظریه تکامل در درمان بیمارتباط چاقی و کاهش قدرت باگر نعمت فراموشی نبود بستاثیر درجه حرارت بر عملکسردرد و علتهای آنفیلمی بسیار جالب از تغییویتامین E در چه مواد غذایبه زودی شبکه مغزی به جای خلاصه ای از مطالب همایش ممحدودیت های حافظه و حافظکشف مکانیسم عصبی خوانش پبرخی اثرات مضر ویتامین ددرک تصویر و زبان های مخلتنقش غذاها و موجودات درياآیا بزرگ شدن مغز فقط در دتا 20 سال آینده مغز شما به زبان، وسیله شناسایی محیطهفت چیز که عملکرد مغز تو ارتباط شگفت مغز انسان و فاگر تلاش انسان امروز براتاثیر رو ح و روان بر جسمسردرد تنشنفیزیکدانان ماشینی برای تویتامین دی گنجینه ای بزربوزون هیگز چیستخواندن ، یکی از شستشو دهنمخچه ، فراتر از حفظ تعادلکشف مکانیسمی پیچیده در ببرخی اختلالات عصبی مثانهبرخی بیماری ها که در آن بدرک عمیق در حیواناتنقش غذاها و موجودات درياآیا تکامل و تغییرات ژنتیتاثیر مشاهده بر واقعیت بسفر نامه سفر به بم و جنوب هفت سین یادگاری از میراث ارتباط شگفت انگیز مغز انابزار هوش در حال ارتقا ازتاثیر رژیم گیاه خواری بر سردرد سکه ایفراموشی همیشه هم بد نیستواکنش های ناخودآگاه و تقبیماری گیلن باره و بیمارخواب سالم عامل سلامتیمخچه ابزاري که وظیفه آن فکشف ارتباط جدیدی از ارتبکشف جمجمه ای درکوه ایرهوبرخی توجهات در ببمار پاردرگیری اعصاب به علت میتونقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا خداباوری محصول تکاملتاثیر ویتامین دی بر بیماسفرنامه سفر به بم و جنوب همیشه عسل با موم بخوریمارتباط شگفت انگیز مغز انابزارهای بقای موجود زندتاثیر رژیم گیاه خواری بر سرعت فکر کردن چگونه استفرایند حذف برخی اجزای مغواسطه ها د رمسیر ایجاد مغبیماری ای شبیه ام اس مولتخواب سالم عامل سلامتی و یمدارک ژنتیکی چگونه انسانگنجینه ای به نام ویتامین برخی سيناپسها طی تکامل و رقیبی قدرتمند در برابر مچندین ماده غذایی که ماننآیا دلفین ها می تواند از تاثیر ژنها بر اختلالات خسفرنامه سفر به بم و جنوب هوش مصنوعی می تواند بر احارتباط غیرکلامی بین انساابزارهای دفاعی و بقای موتاثیر رژیم گیاه خواری بر شنا در ابهای گرم جنوب نیفرد حساس از نظر عاطفی و بوراپامیل در بارداریبیماری بیش فعالیخواب عامل دسته بندی و حفطمرگ انتقال است یا نابود شمزایای شکلات تلخ برای سلگیاه خواری و گوشت خوار کدبررسي علل احتمالي تغيير رمز و رازهای ارتباط غیر کچه زیاد است بر من که در ایآیا راهی برای رفع کم آبی تاثیر کپسول نوروهرب بر نسفرنامه سفر به بم و جنوب هوش مصنوعی گوگل به کمک تشارتروز یا خوردگی و التهااثر مضر مصرف طولانی مدت رتاثیر رژیم گیاهخواری بر شناخت و معرفت، و نقش آن دقانون مندی نقشه ژنتیکی مورزش هوازی مرتب خیلی به قبیماری تی تی پیخودآگاهی و هوشیاريمشکلات نخاعیگالکانزوماب، دارویی جدیبررسی و اپروچ جدید بر بیمرویای شفافچهار میلیارد سال تکامل بآیاما مقهور قوانین فیزیکتاثیر کپسول نوروهرب بر تسفرنامه سفر به بم و جنوب هوش مصنوعی گوگل به کمک تشارزش حقیقی زبان قسمت اولاثرات مفید قهوهتاثیر عصاره تغلیظ شده گیشواهدی از دنیسوان(شبه نئقارچ بی مغز در خدمت موجودورزش هوازی ، بهترین تمریبیماری ضعف عضلات نزدیک بخودآگاهی و هوشیاريمغز ما کوچکتر از نیم نقطهگامی در درمان بیماریهای بررسی سیستم تعادلی بدن اروبات های ریز در درمان بیچهار ساعت پس از کشتار خوکإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَتاثیر کپسول نوروهرب بر سسلولهای بنیادی مصنوعی درهوش مصنوعی الفاگوارزش حقیقی زبان قسمت دوماثرات مضر ماری جواناتبدیل تراکت صوتی مصنوعی شاهکار قرنلوب فرونتال یا پیشانی مغورزش و میگرنبیماریهای تحلیل عضلانی اخطا در محاسبات چیزی کاملمغز چون ابزار هوش است دلیگاهی لازم است برای فهم و بررسی علل کمر درد در میانروزه داری و بیمار ی ام اس نورون هاي مصنوعی می توانافراد آغاز حرکت خودشان رتاثیر کپسول نوروهرب بر سسلسله مباحث هوش مصنوعیهوش مصنوعی از عروسک تا کارزش حقیقی زبان قسمت سوماجزای پر سلولی بدن انسان تبدیل سلولهای محافط به سشباهت زیاد بین سلول هاي علبخند بزن شاید صبح فردا زورزش بهترین درمان بیش فعبیوگرافیخطا در محاسبات چیزی کاملمغز آیندگان چگونه است ؟گاهی مغز بزرگ چالش استبزرگ شدن مغز محدود به دورروش مقابله مغز با محدودینوروپلاستیسیتی چیستافزایش قدرت ادراکات و حستاثیر گیاه خواری بر رشد وسم زنبور ، کلیدی برای وارهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب یا نرووساجزایی ناشناخته در شکل گتری فلوپرازینشباهت زیاد بین سلول هاي علرزش ناشی از اسیب به عصبورزش در کمر دردبیوگرافیدفاع در برابر تغییر ساختمغز انسان ایا طبیعتا تماگزارش یک مورد جالب لخته وتفاوت مغز انسان و میمون هروش های صرفه جویی در ایجاچیزی خارج از مغزهای ما نیالکتروتاکسی(گرایش و حرکتاثیر گیاه خواری بر رشد وسودمندی موجودات ابزی بر هوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب اراده آزاخلاق و علوم اعصابتشنج چیستشش مرحله تکامل چشملزوم سازگاری قانون مجازاوزوز گوشبیست تمرین ساده برای جلودلایلی که نشان میدهد ما بمغز انسان رو به کوچکتر شدگشایش دروازه جدیدی از طرتفاوتهای جنسیتی راهی براروش هایی ساده برای کاهش اچگونه مغز پیش انسان یا همامیوتروفیک لترال اسکلروتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیاهچاله و تکینگی ابتدایهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب اراده آزاختلال در شناسایی حروف و تغییر الگوی رشد مغزی با زصرع و درمان های آنلزوم سازگاری قانون مجازایک پیشنهاد خوب برای آسان بیشتر کمردردها نیازی به ديدن با چشم بسته در خواب مغز ایندگان چگونه استپنج اکتشاف شگفت آور در موتقلید مرحله ای نسبتا پیشروش صحبت کردن در حال تکامچگونه هموساپينس بر زمین امگا سه عامل مهم سلامتتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیاره ابلهانهوش مصنوعی از عروسک تا کاز تلسکوپ گالیله تا تلسکاختلالات مخچهتغییر زودتر اتصالات مغزیضررهای مصرف شکر و قند بر ممانتین یا آلزیکسا یا ابیکی از علل محدودیت مغز امبا هوش مصنوعی خودکار روبدی متیل فومارات(زادیوا)(مغز ابزار برتر بقاپیموزایدتلاش هایی در بیماران قطع روشهای نو در درمان دیسک بچگونه آن شکری که می خوریمامروز دانش ژنتیک هیچ ابهتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیاره ابلهانهوش مصنوعی از عروسک تا کماز تکنیکی تا مغز از مغز تاختلالات حرکتی در انسانتغییر عمودی سر انسان از پضررهای شکر بر سلامت مغزمنابع انرژي پاک سرچشمه حیادگیری مهارت های جدید دبارداری بدون رحمدژا وو یا اشنا پنداریمغز برای فراموشی بیشتر کپیوند مغز و سر و چالشهای تلاشی برای درمان قطع نخاروشهای شناسایی قدرت شنواچگونه جمعیت های بزرگ شکل انفجار و توقف تکاملی نشاتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیستم تعادلی بدنهوش مصنوعی در کامپیوترهااز تکینگی تا مغز و از مغز اختلالات صحبت کردن در انثبت امواج الکتریکی در عصطی یکصد هزار سال اخیر هرچمولتیپل اسکلروز در زنان یادآوری خواب و رویابازسازي مغز و نخاع چالشی دژاوو یا آشناپنداریمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟پیوند سر، یکی از راه حلهاتلاشی جدید در درمان ام اسروشی برای بهبود هوش عاطفچگونه جمعیت های بزرگ شکل انگشت نگاری مغز نشان میدتاثیر گیاه خواری بر رشد وسیستم دفاعی بدن علیه مغز هوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تادامه بحث تکامل چشمجنسیت و تفاوت های بیناییعلم به ما کمک میکند تا مومواد کوانتومی جدید، ممکنژن هوش و ساختارهای حیاتی بحتی علمی درباره تمایل بدانشمندان ژنی از مغز انسمغز بزرگ چالش است یا منفعپیشینیان انسان از هفت میتمایل زیاد به خوردن بستنروشی جدید در درمان قطع نخچگونه حافظه را قویتر کنیاندوهگین نباش اگر درب یا تاثیر گیاه خواری بر رشد وسکته مغزیهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تادغام میان گونه های مختلجنسیت و تفاوت های بیناییعلایم کمبود ویتامین E را موجود بی مغزی که می تواندژن یا نقشه توسعه مغز و نقبحث درباره پیدایش و منشادانشمندان روش هاي جدیدی مغز بزرگ چالشهای پیش روپیشرفتی مستقل از ابزار هتمدن قدیمی ای در جنوب ایرروشی جدید در درمان سکته منگاهی بر قدرت بینایی دراانسان جدید از چه زمانی پاتاثیر گیاه خواری بر رشد وساخت شبکه عصبی با الفبایهوش مصنوعی درمانگر کامپیاز تکینگی تا مغز از مغز تادغام دو حیطه علوم مغز و جهش های ژنتیکی مفید در ساعلایم کمبود ویتامین E را موجودات مقهور ژنها هستندژنها نقشه ایجاد ابزار هوبحثی در مورد نقش ویتاميندانشمندان روشی برای تبدیمغز حریص برای خون، کلید تپاسخ گیاهان در زمان خوردتمساح حد واسط میان مغز کوريتوکسيمب در درمان ام اسنگاهی بر توانایی اجزاي بانسان عامل توقف رشد مغزتاثیر انتخاب از طرف محیط هوش مصنوعی درخدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز- از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفعوارض ازدواج و بچه دار شدمیهمانهای ناخوانده عامل ژنها ، مغز و ارادهبحثی جالب درباره محدودیتداروهای مصرفی در ام اسمغز زنان جوانتر از مغز مرپختگی پس از چهل سالگي به تنفس هوازی و میتوکندریراه های جدید برای قضاوت رناتوانی از درمان برخی ویانعطاف پذیری مکانیسمی علتاثیر ترکیبات استاتین (سهوش مصنوعی ساخته هوش طبیاز تکینگی تا مغز- از مغز جهشهای مفید و ذکاوتی که دعید نوروز مبارکمیگرن سردردی ژنتیکی که بژنهای هوش ، کدامندبحثی در مورد نقش کلسیم و داروهای ضد بیماری ام اس ومغزهای کوچک بی احساسپرورش مغز مینیاتوری انساتنفس هوازی و میتوکندریراه های جدید برای قضاوت رناتوانی در شناسایی چهره اولین مورد پیوند سر در انتاثیر دپاکین بر بیماری مهوش احساسیاز تکینگی تا مغز- از مغزتجهشهای مفید و ذکاوتی که دعامل کلیدی در کنترل کارآمیدان مغناطيسي زمین بشر کمردرد با پوشیدن کفش منابحثی در مورد عملکرد لوب فداروی تشنجی درباردارینقش قهوه در سلامتیآیا ما تنها موجودات زنده تو دی ان ای خاص ميتوکندريراه پیروزی در زندگی چیستنخاع ما تا پایین ستون فقراولین تصویر در تاریخ از ستاثیر داروهای ضد التهاب هوش احساسیاز تکینگی تا مغز، از مغز جاذبه و نقش آن در شکلگیریعسل طبیعی موثر در کنترل بمکانیزمهای دفاعی در برابکنفرانس تشنج هتل کوثر اصبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی ضد تشنج با قابليت تنقش هورمون های تیروئید دآیا مغز تا بزرگسالی توسعتولید سلولهای جنسی از سلرشد مغز علت تمایل انسان بنخستین تصویر از سیاهچالهايندگان چگونه خواهند دیدتاثیر داروی ضد تشنج سدیم هوش عاطفی بیشتر در زنانازدواج های بین گونه ای، رحافظه و اطلاعات در کجاست عصب حقوق نورولووما انسانها چه اندازه نزدکندر در بیماریهای التهاببحثی درباره هوش و تفاوتهداروی ضد تشنج با قابليت تنقش ژنتیک در درمان اختلاآیا هوش ارثی دریافتی از پتوانایی مغز و دیگر اجزای زمین زیر خلیج فارس تمدنی نرمش های مفید در سرگیجهايا اراده آزاد توهم است یتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش عاطفی در زنان بیشتر ااستفاده از هوش مصنوعی در حافظه و اطلاعات در کجاست عضلانی که طی سخن گفتن چقدما انسانها چه اندازه نزدکودک ایرانی که هوش او از بحثی درباره هوش و تفاوتهداستانها و مفاهیمی اشتبانقش انتخاب از طرف محیط، نآیا هوش سریعی که بدون احستوازن مهمتر از فعالیت زیزندگی هوشمند در خارج از زنرمشهای مهم برای تقویت عايا اراده آزاد توهم است یتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش، ژنتیکی است یا محیطیاستیفن هاوکینگ در مورد هحافظه و اطلاعات در کجاستمقالاتما با کمک مغز خود مختاريمکودکان خود را مشابه خود تبحثی درباره هوش و تفاوتهدر مانهای کمر دردنقش اتصالات بین سلولهای آیا هشیاری کوانتومی وجودتوصیه های غیر دارویی در سزیباترین چیز در افزایش سچرا مغزهای ما ارتقا یافت ایا کوچک شدن مغزانسان التاثیر درجه حرارت بر عملکهاوکينگ پیش از مرگش رسالاستیفن هاوکینگ در تفسیر حس چشایی و بویاییتاثیر ویتامین دی بر بیماما تحت کنترل ژنها هستیم یکوری گذرای ناشی از موبایبحثی درباره هوش و تفاوتهدر چه مرحله ای از خواب ، رنقش حفاظتی مولکول جدید دآیا واکنش های یاد گرفته وتوصیه هایی در مصرف ماهیزبان چهار حرفی حیات زمینچرا حیوانات سخن نمی گوینایا ابزار هوشمندی یا مغز تاثیر درجه حرارت بر عملکهاوکينگ پیش از مرگش رسالاستخوان های کشف شده، ممکحس و ادراک (قسمت اول )صفحه اصلیماه رجبکی غایب شدی تا نیازمند دلبحثی درباره احساسات متفادرمان های بیماری آلزایمرنقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا آگاهی پس از مرگ از بیتوضیحی ساده در مورد هوش مزبان و بیان، در سایه پیشرچرا حجم مغز گونه انسان درایا بیماری ام اس (مولتیپتاثیر درجه حرارت بر عملکهدف از تکامل مغزاصول سلامت کمرحس و ادراک (قسمت دوم )سوالات پزشکیماپروتیلینکاهش التهاب ناشی از بیمابحثی درباره احساساتی غیردرمان های رایج ام اس