پاسخ گیاهان در زمان خورده شدن مشابه پاسخ انسان به درد است

پاسخ گیاهان در زمان خورده شدن، مشابه پاسخ انسان به درد است!

احساس و درک، از نخستین لوازم حیات است. شناخت اطراف، لازمه واکنشی است که موجود زنده باید انجام دهد. سیر انتخاب طبیعی سختگیر و دشوار، سبب میشود موجود زنده ناتوان از درک درست اطراف و ناتوان از واکنش مطلوب، باقی نماند.

جهان مادی ما عرصه نزاعی دشوار است که در این نزاع دشوار، درک محیط و واکنش مناسب با آن، شرط بقاست و بر همین اساس، ادراک و احساسات در موجود زنده، شکل میگیرد و به تدریج توسعه می یابد تا به ابزار اختصاصی برای هوشمندی میرسد و این ابزار هم به تدریج توسعه می یابد تا به مغز انسان امروز برسد.

شاید بسیاری از ما تصور کنیم فقط ما انسان ها دارای درک و احساس و هوش هستیم یا حداقل موجوداتی- که دارای مغز و ابزار هوش میباشند- دارای ادراک و حس هستند؛ ولی پژوهش های علمی جدید نشان میدهد که این فرایند، فقط به این موارد، منحصر نیست.

موجودات بدون مغز مانند ستارگان دریایی دارای احساس و ادراک و قدرت واکنش با محیط هستند و حتی موجودات بدون سیستم عصبی مانند گیاهان هم بدون احساس و درک نیستند. (توصیه می شود به سلسله مباحث احساس و درک و سلسله مباحث تفاوت های هوش و اندازه مغز در نژادها و گونه های مختلف در همین کانال مراجعه شود)

کار به آنجا می رسد که گاهی افزایش هوش و اندازه مغز، نه تنها سودمند نیست بلکه با استفاده نامناسب از هوش و تحت تاثیر قدرت اراده انسان، هوش و مغز بزرگ با بی حاصل ماندن و مصرف زیاد انرژی یا به عبارتی به کار گرفتن ابزار هوش برای مبارزه با خودش، این ابزار به سدی در برابر بقا تبدیل می شود. و دراین زمان است که موجودات دارای هوش برتر می توانند خود را رو به انقراض ببرند و میتوان انتظارداشت موجوداتی با مغز کوچک یا حتی بدون مغز، مالک زمین شود!!

(در فرایند استمرار بقا، اینکه هوشمندی، بسیار ارزشمند است، چندان مشخص نیست. باکتری های بیهوش، بسیار ماندگارتر هستند و اگر روزی به اصطلاح، هوش ما سبب شود خود را در یک جنگ هسته ای نابود کنیم، باکتری ها از این حادثه جان سالم به در خواهند برد!!)(استیفن هاوکینگ- جهان در پوست گردو- ص 156)

(ما نمی خواهیم اثبات کنیم ابزار هوشمندی، برترین ابزاری است- که به بدن، قابلیت بقا تحت هر شرایطی از جمله شرایط بحرانی و بغرنج را می دهد- نهایت آنچه در پی اثبات آن هستیم این که ابزار هوشمندی، برترین ابزار بقا به هنگام رقابت با همتایان، بر سر غذا یا نجات است؛ یعنی در مسیر تکامل حیات، و از این رهگذر، تکامل اگر وقت کافی در اختیار داشته باشد، باید به این ابزار دست یابد و آن را پیشرفت دهد (احمد حسن- کتاب توهم بی خدایی- ص 267 ترجمه فارسی)

(رسیدن بشر به نظریه ی کوانتوم، قانون هم ارزی ماده و انرژی و تولید انرژی هسته ای، با استفده از ابزار هوشمندی، قطعا مفید بوده و در اینجا خطایی از ابزار هوشمندی، سر نزده است زیرا اگر این ابزار را به کار بگیریم به ما نخواهد گفت سلاح هسته ای بسازید و آن را در زمین منفجر کنید. بر این اساس اگر جنگ هسته ای رخ دهد، قطعا از دست اوردهای ابزار هوشمدی نخواهد بود بلکه فقط به کنار گذاشتن ابزارهوشمندی در انسان، مربوط می شود.

ابزار هوشمندی هیچ دخالتی در تصمیمی زشت دولت آمریکا در بمباران ژاپن با بمب هسته ای نداشته است.

معتقدم، ستم است مسئولیت رفتار مبتنی بر منجمد وایستا کردن ابزار هوش، بر خود ابزار هوشمندی گذاشته شود.)(احمد حسن- کتاب توهم بی خدایی- ص 270 کتاب عربی)

هوش در گیاهان!

پژوهشی- که جمعیت ویسکونسن-مادیسون در 14 سپتامبر در مجله ساینس منتشر کرد- بیان میکند گیاهان پاسخ هایی شبیه پیام دستگاه عصبی، آزاد میکنند که در زمان آسیب، در جسم گیاه منتشر میگردد و این، کاملا شبیه واکنش به درد، در نظام عصبی در انسان و بقیه حیوانات است.

بله وقتی انسان، در معرض درد قرار میگیرد، سلول های عصبی در بدن ما سیستم عصبی را متوجه ضرورت ترشح ماده گلوتامات میکند و این ماده مانند ناقل عصبی، عمل میکند و این ماده بخشی از مغز ما را تحریک میکند تا ماده ای به نام آدرنالین ترشح کند و آدرنالین به نوبه خود باعث فعال کردن واکنشی معروف به رویارویی یا گریز میشود.

گیاهان، دارای سیستم عصبی نیستند ولی ویدیویی- که از طرف دانشمندان گرفته شده است- بیان میکند گیاهانی- که برگ ها یا الیاف آنها در معرض آسیب قرار گرفته است- دارای نسخه خاص به خود برای واکنش(مواجهه یا گریز) در زمان رویارو شدن با هجوم است.

و ویدیویی- که دانشمندان مسئول پژوهش گرفتند- نشان داد حشره لاروي يا كرم گیاهخوار آن، گیاه را میخورد و در این زمان، گیاه با واکنش در برابر هجوم این حشره، نقش خود را انجام میدهد.

با توجه به اینکه گیاهان، سیستم عصبی ندارند و به این ترتیب فاقد ناقل های عصبی هستند ولی با این همه، دارای ماده گلوتامات هستند.

در ویدیو مشخص میشود که حشره لاروي ب

ر روی گیاه تغذیه میکند و گياه در مکانی- که در معرض شکسته شدن است- ماده گلوتامات ترشح مي كند. این فرایند، موجی از کلسیم را فعال میکند که در همه گیاه، آزاد می شود و آن را تشویق به آزاد کردن هورمون خاص اضطراب، در گیاه میکند.

ثبت ویدیو برای اولین بار، بیان میکند چگونه گیاه، واکنش سریع دارد و در همه گوشه های ساختار آن، منتشر می گردد.

بر اساس تصریح دانشکده ویسکونتین-مادیسون، پیام عصبی در جسم گیاه کمتر از دو دقیقه طول میکشد تا به همه جای گیاه برسد، یعنی با سرعت یک میلیمتر در ثانیه حرکت میکند.

در حالت رها کردن پیام درون جسم گیاه، گیاهان به سرعت، درک میکنند که در معرض دشمنی هستند و باید واکنشی در برابر تهدید، نشان دهند.

از سالها قبل دانشمندان فهمیده اند که گیاهان در برابر تهدید، پاسخ نشان میدهند ولی آنها نتوانستند اصل را بفهمند یا مرکز این واکنش را دریابند.

سیمون گیلروی- که پروفسور علم گیاهان در دانشکده ویسکونتین-مادیسون است و یکی از شرکت کنندگان در این پژوهش هاست- میگوید: ما میدانیم وقتی گیاهی آسیب میبیند پیام الکتریکی، ایجاد میشود و در همه گیاه، منتشر میشود، ولی ما نمیدانیم چه چیزی در پس این نظام، وجود دارد.

و برای درک آنچه درون گیاه رخ میدهد- وقتی در معرض دشمنی یا آسیب، قرار میگیرد- پژوهشگران، گیاهان را از نظر ژنتیکی اصلاح کردند تا پروتئینی را تولید کنند که در حضور کلسیم، شروع به پرتوافشانی میکند و این امر به آنها امکان داد موج کلسیمی را مشاهده کنند که بعد از در معرض آسیب قرار گرفتن، در جسم گیاهان حرکت میکند.

و تصویرهایی- که دانشمندان مسئول پژوهش گرفتند- پاسخ گیاهان را به ماده گلوتامات که به صورت مستقیم بر یکی از برگ های گیاه قرار داده شده است، نشان داد. به همین ترتیب دانشمندان از بال لارو حشره، استفاده کردند و با به کارگیری قیچی باغبانی و آسیب های دیگر، گیاه را آسیب زدند تا پاسخ گلوتامات، آزاد شود و در حالی- که پیام بازدارنده، در همه جسم گیاه ارسال میشد- برگ ها هورمون های مربوط به دفاع و حمایت از گیاه در برابر هجوم سریع را آزاد میکردند.

این هورمون های دفاعی ای- که گیاه آزاد میکند- دارای مواد شیمیایی است و کمک میکند بخش زیان دیده گیاه را اصلاح کند و نیز مواد شیمیایی دیگری دارد تا مهاجمان را از تهاجم دیگر، بازدارد. واکنش گیاه در زمانی- که در معرض آسیب قرار میگیرد- کاملا مشابه واکنش انسان یا حیوان معروف به مواجهه یا گریز نیست بلکه واکنشی خاص گیاه است.

و گیلرویدر سایت فوربسمیگوید: اگر حیوانی با جهان اطراف خود به صورتی و با روش مستقیم، واکنش نشان دهد حیوان هرگز نیاز نخواهد داشت بفهمد، دقیقا در اطراف او چه میگذرد بلکه همه آنچه در زمان احساس وجود خطر در اطراف خود، باید بکند، آن است که به گونه ای بگریزد و از آن جا برود زیرا ویژگی و توانایی حرکت در انسان و حیوان، برای آنها بهترین وسیله را برای بیرون رفتن از خطر فراهم میکند بدون آنکه نیاز داشته باشد بفهمد، در اطراف او چه میگذرد ولی در مورد گیاهان امر متفاوت است و گیاه، نعمت حرکت را ندارد.

در مرتبه بعدی که می نشینی تا قدرتمندانه بر ا

لیاف گیاهی زور بگویی، بکوش مقادیر گلوتاماتی را که این گیاهان پیش از زور تو ترشح کرده است، تصور کنی!

هوش، ژنتیکی است یا محیطیتلاشی جدید در درمان ام اسروش های صرفه جویی در ایجاشاهکار قرنمبانی ذهنی سیاه و سفیدکندر در بیماریهای التهابتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش حیاتی تلومر دی ان آ داز تکینگی تا مغز از مغز تآیا ما تنها موجودات زنده تغییر عمودی سر انسان از پچرا حیوانات سخن نمی گوینبحث درباره پیدایش و منشااولین مورد پیوند سر در اندی متیل فومارات(زادیوا)(فلج بل، فلجی ترسناک که آنهاوکينگ پیش از مرگش رسالتمایل زیاد به خوردن بستنروش هایی ساده برای کاهش اشباهت زیاد بین سلول هاي عمجموعه های پر سلولی بدن ماخلاق و علوم اعصابکودک ایرانی که هوش او از تاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش داروهاي مختلف معروف از تکینگی تا مغز از مغز تآیا مغز تا بزرگسالی توسعثبت امواج الکتریکی در عصچرا حجم مغز گونه انسان دربحثی در مورد نقش ویتاميناولین تصویر در تاریخ از سدژا وو یا اشنا پنداریزبان و شناخت حقیقت قسمت دفلج خوابهاوکينگ پیش از مرگش رسالتمدن قدیمی ای در جنوب ایرروش صحبت کردن در حال تکامشباهت زیاد بین سلول هاي عمحل درک احساسات روحانیاختلال در شناسایی حروف و کودکان خود را مشابه خود تتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش روزه داری در سالم و جاز تکینگی تا مغز- از مغز آیا هوش ارثی دریافتی از پجنسیت و تفاوت های بیناییچرا در مغز انسان، فرورفتبحثی جالب درباره محدودیتايندگان چگونه خواهند دیددژاوو یا آشناپنداریزبان و شناخت حقیقت قسمت سفلج خواب چیستهدف از تکامل مغزتمساح حد واسط میان مغز کوروشهای نو در درمان دیسک بشش مرحله تکامل چشممحل درک احساسات روحانی داختلالات مخچهکوری گذرای ناشی از موبایتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش زبان در سلطه و قدرت ااز تکینگی تا مغز- از مغز آیا هوش سریعی که بدون احسجنسیت و تفاوت های بیناییچراروياها را به یاد نمی آبحثی در مورد نقش کلسیم و ايا اراده آزاد توهم است یدانشمندان ژنی از مغز انسزبان، وسیله شناسایی محیطفیلمی بسیار جالب از تغییهزینه ای که برای اندیشیدتنفس هوازی و میتوکندریروشهای شناسایی قدرت شنواصرع و درمان های آنمحدودیت های حافظه و حافظاختلالات حرکتی در انسانکی غایب شدی تا نیازمند دلتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش زبان در سلطه و قدرت ااز تکینگی تا مغز- از مغزتآیا هشیاری کوانتومی وجودجهش های ژنتیکی مفید در ساچراروياها را به یاد نمی آبحثی در مورد عملکرد لوب فايا اراده آزاد توهم است یدانشمندان روش هاي جدیدی سفر نامه سفر به بم و جنوب فیزیکدانان ماشینی برای تهستي مادي ای که ما کوچکترتنفس هوازی و میتوکندریروشی برای بهبود هوش عاطفضررهای مصرف شکر و قند بر مخچه ، فراتر از حفظ تعادلاختلالات صحبت کردن در انکاهش التهاب ناشی از بیماتاثیر انتخاب از طرف محیط نقش غذاها و موجودات دريااز تکینگی تا مغز، از مغز آیا واکنش های یاد گرفته وجهش های ژنتیکی غیر تصادفنزاع بین جهل و علم رو به پبحثی درباره هوش و تفاوتهایا کوچک شدن مغزانسان الدانشمندان روشی برای تبدیسفرنامه سفر به بم و جنوب فراموشی همیشه هم بد نیستهستی ما پس از شروعی چگال تو دی ان ای خاص ميتوکندريروشی جدید در درمان قطع نخضررهای شکر بر سلامت مغزمخچه ابزاري که وظیفه آن فادامه بحث تکامل چشمکایروپاکتیک چیستتاثیر ترکیبات استاتین (سنقش غذاها و موجودات درياازدواج های بین گونه ای، رآیا آگاهی پس از مرگ از بیجهشهای مفید و ذکاوتی که دنزاع بین علم و نادانی رو بحثی درباره هوش و تفاوتهایا ابزار هوشمندی یا مغز داروهای مصرفی در ام اسسفرنامه سفر به بم و جنوب فرایند حذف برخی اجزای مغو هر کس تقوای خدا پیشه کنتولید سلولهای جنسی از سلروشی جدید در درمان سکته مطی یکصد هزار سال اخیر هرچمدارک ژنتیکی چگونه انسانادغام میان گونه های مختلکاربرد روباتهای ريزنانوتاثیر دپاکین بر بیماری منقش غذاها و موجودات دريااستفاده از هوش مصنوعی در آیا امکان بازسازی اندامهجهشهای مفید و ذکاوتی که دنظریه تکامل در درمان بیمبحثی درباره هوش و تفاوتهایا بیماری ام اس (مولتیپداروهای ضد بیماری ام اس وسفرنامه سفر به بم و جنوب فرد حساس از نظر عاطفی و بویتامین E برای فعالیت صحتوانایی مغز و دیگر اجزای ريتوکسيمب در درمان ام اسعلم به ما کمک میکند تا مومرگ انتقال است یا نابود شادغام دو حیطه علوم مغز و کاربرد روباتهای ريز، در تاثیر داروهای ضد التهاب نقشه مغزی هر فرد منحصر بهاستیفن هاوکینگ در مورد هآیا انسان با مغز بزرگش اخجاذبه و نقش آن در شکلگیریهفت چیز که عملکرد مغز تو بحثی درباره هوش و تفاوتهایا بدون زبان میتوانیم تداروی فامپیریدین یا نورلسفرنامه سفر به بم و جنوب قانون مندی نقشه ژنتیکی مویتامین E در چه مواد غذایتوازن مهمتر از فعالیت زیراه های جدید برای قضاوت رعلایم کمبود ویتامین E را مزایای شکلات تلخ برای سلارتقا و تکامل سنت آفرینش کجای مغز مسئول پردازش تجتاثیر داروی ضد تشنج سدیم چندین ماده غذایی که مانناستیفن هاوکینگ در تفسیر آیا احتمال دارد رویا از آحافظه و اطلاعات در کجاست هفت سین یادگاری از میراث بحثی درباره هوش و تفاوتهایا تکامل هدفمند استداروی تشنجی دربارداریسلولهای بنیادی مصنوعی درقارچ بی مغز در خدمت موجودویتامین دی گنجینه ای بزرتوسعه برخی شغل ها با هوش راه های جدید برای قضاوت رعلایم کمبود ویتامین E را مشکلات نخاعیارتوکين تراپی روشی جديد کشف مکانیسم عصبی خوانش پتاثیر درجه حرارت بر عملکچه زیاد است بر من که در ایاستخوان های کشف شده، ممکآیا احتمال دارد رویا از آحافظه و اطلاعات در کجاست همیشه عسل با موم بخوریمبحثی درباره احساسات متفاایرادهای موجود در خلقت بداروی ضد تشنج با قابليت تسلسله مباحث هوش مصنوعیلوب فرونتال یا پیشانی مغواکنش های ناخودآگاه و تقتوصیه های غیر دارویی در سراه پیروزی در زندگی چیستعوارض ازدواج و بچه دار شدمغز ما کوچکتر از نیم نقطهارتباط میکروب روده و پارکشف مکانیسمی پیچیده در بتاثیر درجه حرارت بر عملکچهار میلیارد سال تکامل باصول سلامت کمرآیا برای تولید مثل همیشه حافظه و اطلاعات در کجاستهوش مصنوعی می تواند بر احبحثی درباره احساساتی غیراگر نعمت فراموشی نبود بسداروی ضد تشنج با قابليت تسم زنبور ، کلیدی برای وارلبخند بزن شاید صبح فردا زواسطه ها د رمسیر ایجاد مغتوصیه هایی در مصرف ماهیرشته نوروایمونولوژی و نقعید نوروز مبارکمغز چون ابزار هوش است دلیارتباط چاقی و کاهش قدرت بکشف ارتباط جدیدی از ارتبتاثیر درجه حرارت بر عملکچهار ساعت پس از کشتار خوکاضطراب و ترسآیا بزرگ شدن مغز فقط در دحس چشایی و بویاییهوش مصنوعی گوگل به کمک تشبخش دیگری در وجود انسان هاگر نعمت فراموشی نبود بسداستانها و مفاهیمی اشتباسودمندی موجودات ابزی بر لرزش ناشی از اسیب به عصبوراپامیل در بارداریتوضیحی ساده در مورد هوش مرشد مغز علت تمایل انسان بعامل کلیدی در کنترل کارآمغز آیندگان چگونه است ؟ارتباط شگفت مغز انسان و فکشف جمجمه ای درکوه ایرهوتاثیر درجه حرارت بر عملکنوار مغزی روشی مهم در تشخاطلاعاتی عمومی در مورد مآیا تکامل و تغییرات ژنتیحس و ادراک (قسمت اول )هوش مصنوعی گوگل به کمک تشبرنامه و ساختار پیچیده ماگر تلاش انسان امروز برادر مانهای کمر دردسیاهچاله و تکینگی ابتدایلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی مرتب خیلی به قتکامل چشمزمین زیر خلیج فارس تمدنی عسل طبیعی موثر در کنترل بمغز انسان ایا طبیعتا تماارتباط شگفت انگیز مغز انگنجینه ای به نام ویتامین تاثیر درجه حرارت بر عملکنورون هاي مصنوعی می تواناطلاعاتی عمومی در مورد مآیا خداباوری محصول تکاملحس و ادراک (قسمت دوم )هوش مصنوعی الفاگوبرین نت به جای اینترنتابزار هوش در حال ارتقا ازدر چه مرحله ای از خواب ، رسیاره ابلهانلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی ، بهترین تمریتکامل ابزار هوش ، راه پر زندگی هوشمند در خارج از زعصب حقوق نورولوومغز انسان برای شادمانی طارتباط شگفت انگیز مغز انگیاه خواری و گوشت خوار کدتاثیر درجه حرارت بر عملکنوروپلاستیسیتی چیستبلندی در ذهن ما درک بلندیآیا دلفین ها می تواند از حس و ادراک قسمت چهارمهوش مصنوعی از عروسک تا کبرای پیش بینی آینده مغز دابزارهای بقای موجود زنددرمان های بیماری آلزایمرسیاره ابلهانممانتین یا آلزیکسا یا ابورزش و میگرنتکامل ساختار رگهای مغزی زیباترین چیز در افزایش سعضلانی که طی سخن گفتن چقدمغز انسان رو به کوچکتر شدارتباط غیرکلامی بین انساگالکانزوماب، دارویی جدیتاثیر درجه حرارت بر عملکچیزی خارج از مغزهای ما نیبه زودی شبکه مغزی به جای آیا دست مصنوعی به زودی قاحس و ادراک قسمت پنجمهوش مصنوعی از عروسک تا کبرخی نکات از گاید لاین پرابزارهای دفاعی و بقای مودرمان های رایج ام اسسیستم تعادلی بدنسیستم دفاعی بدن علیه مغز منابع انرژي پاک سرچشمه حورزش بهترین درمان بیش فعتکامل شناخت انسان با کشفزبان چهار حرفی حیات زمینمقالاتمغز ایندگان چگونه استارتروز یا خوردگی و التهاگامی در درمان بیماریهای تاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه مغز پیش انسان یا همبوزون هیگز چیستآیا راهی برای رفع کم آبی حس و ادراک قسمت سومهوش مصنوعی از عروسک تا کبرخی اثرات مضر ویتامین داثر مضر مصرف طولانی مدت ردرمان جدید میگرن با انتی سکته مغزیمولتیپل اسکلروز در زنان ورزش در کمر دردتئوری تکامل امروز در درمزبان و بیان، در سایه پیشرتاثیر ویتامین دی بر بیمامغز ابزار برتر بقاارزش حقیقی زبان قسمت اولگاهی لازم است برای فهم و تاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه هموساپينس بر زمین بیماری گیلن باره و بیمارآیاما مقهور قوانین فیزیکحساسیت روانی متفاوتهوش مصنوعی از عروسک تا کبرخی اختلالات عصبی مثانهاثرات مفید قهوهدرمانهای بیماری پارکینسساخت شبکه عصبی با الفبایمواد کوانتومی جدید، ممکنوزوز گوشتئوری تکامل در پیشگیری و زبان و تکلم برخی بیماریهصفحه اصلیمغز برای فراموشی بیشتر کارزش حقیقی زبان قسمت دومگاهی مغز بزرگ چالش استتاثیر درجه حرارت بر عملکچگونه آن شکری که می خوریمبیماری ای شبیه ام اس مولتإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَخلاصه ای از مطالب همایش مهوش مصنوعی از عروسک تا کبرخی بیماری ها که در آن باثرات مضر ماری جوانادرک فرد دیگر و رفتارهای ادرک و احساسساخت شبکه عصبی مصنوعی با موجود بی مغزی که می تواندیک پیشنهاد خوب برای آسان تا 20 سال آینده مغز شما به زبان و شناخت حقیقت قسمت چسوالات پزشکیمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟ارزش حقیقی زبان قسمت سومگزیده ای از وبینار یا کنفتاثیر رو ح و روان بر جسمچگونه جمعیت های بزرگ شکل بیماری بیش فعالیافراد آغاز حرکت خودشان رخواندن ، یکی از شستشو دهنهوش مصنوعی از عروسک تا کمبرخی توجهات در ببمار پاراجزای پر سلولی بدن انسان درک احساسات و تفکرات دیگساختار شبکه های مغزی ثابموجودات مقهور ژنها هستندیکی از علل محدودیت مغز امتاثیر مشاهده بر واقعیت بزبان و شناخت حقیقت قسمت اپیامهای کاربرانمغز بزرگ چالش است یا منفعاز نظر علم اعصاب یا نرووسگزارش یک مورد جالب لخته وتاثیر رژیم گیاه خواری بر چگونه جمعیت های بزرگ شکل بیماری تی تی پیافزایش قدرت ادراکات و حسخواب سالم عامل سلامتیهوش مصنوعی از عروسک تا کمبرخی سيناپسها طی تکامل و اجزایی ناشناخته در شکل گبررسي علل احتمالي تغيير درک تصویر و زبان های مخلتسریعترین کامپیوتر موجودمیهمانهای ناخوانده عامل یادگیری مهارت های جدید دتاثیر ویتامین دی بر بیماسایتهای دیگرمغز بزرگ چالشهای پیش رواز نظر علم اعصاب اراده آزگشایش دروازه جدیدی از طرتاثیر رژیم گیاه خواری بر چگونه حافظه را قویتر کنیبیماری ضعف عضلات نزدیک بالکتروتاکسی(گرایش و حرکخواب سالم عامل سلامتی و یهوش مصنوعی در کامپیوترهابررسی و اپروچ جدید بر بیمدرک عمیق در حیواناتسرگیجه از شایعترین اختلامیگرن سردردی ژنتیکی که بیادآوری خواب و رویاتاثیر ژنها بر اختلالات خمغز حریص برای خون، کلید تاز نظر علم اعصاب اراده آزپنج اکتشاف شگفت آور در موتاثیر رژیم گیاه خواری بر نگاهی بر قدرت بینایی درابیماریهای تحلیل عضلانی اامیوتروفیک لترال اسکلروخواب عامل دسته بندی و حفطهوش مصنوعی در خدمت خلق وحهوش مصنوعی در خدمت خلق وحبررسی سیستم تعادلی بدن ادرگیری اعصاب به علت میتوسردرد و علتهای آنمیدان مغناطيسي زمین بشر ژن هوش و ساختارهای حیاتی تاثیر کپسول نوروهرب بر نمغز زنان جوانتر از مغز مراز تلسکوپ گالیله تا تلسکپیموزایدتاثیر رژیم گیاهخواری بر نگاهی بر توانایی اجزاي ببیوگرافیامگا سه عامل مهم سلامتخودآگاهی و هوشیاريهوش مصنوعی درمانگر کامپیبررسی علل کمر درد در میانرقیبی قدرتمند در برابر مسردرد تنشنمکانیزمهای دفاعی در برابژن یا نقشه توسعه مغز و نقتاثیر کپسول نوروهرب بر تمغزهای کوچک بی احساساز تکنیکی تا مغز از مغز تپیوند مغز و سر و چالشهای تاثیر عصاره تغلیظ شده گیناتوانی از درمان برخی ویبیوگرافیامروز دانش ژنتیک هیچ ابهخودآگاهی و هوشیاريهوش مصنوعی درخدمت خلق وحبزرگ شدن مغز محدود به دوررموزی از نخستین تمدن بشرسردرد سکه ایما انسانها چه اندازه نزدژنها نقشه ایجاد ابزار هوتاثیر کپسول نوروهرب بر سنقش قهوه در سلامتیاز تکینگی تا مغز از مغز تپیوند سر، یکی از راه حلهاتبدیل تراکت صوتی مصنوعی ناتوانی در شناسایی چهره بیست تمرین ساده برای جلوانفجار و توقف تکاملی نشاخطا در محاسبات چیزی کاملهوش مصنوعی ساخته هوش طبیتفاوت مغز انسان و میمون هرمز و رازهای ارتباط غیر کسرعت فکر کردن چگونه استما انسانها چه اندازه نزدژنها ، مغز و ارادهتاثیر کپسول نوروهرب بر سنقش هورمون های تیروئید داز تکینگی تا مغز و از مغز پیشینیان انسان از هفت میتبدیل سلولهای محافط به سنخاع ما تا پایین ستون فقربیشتر کمردردها نیازی به انگشت نگاری مغز نشان میدخطا در محاسبات چیزی کاملهوش احساسیتفاوتهای جنسیتی راهی برارویای شفافشنا در ابهای گرم جنوب نیما با کمک مغز خود مختاريمژنهای هوش ، کدامندتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش ژنتیک در درمان اختلااز تکینگی تا مغز از مغز تپیشرفتی مستقل از ابزار هتری فلوپرازیننخستین تصویر از سیاهچالهبا هوش مصنوعی خودکار روباندوهگین نباش اگر درب یا دفاع در برابر تغییر ساختهوش احساسیتقلید مرحله ای نسبتا پیشروبات های ریز در درمان بیشناخت و معرفت، و نقش آن دما تحت کنترل ژنها هستیم یکمردرد و علل آنتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش انتخاب از طرف محیط، ناز تکینگی تا مغز از مغز تپاسخ گیاهان در زمان خوردتشنج چیستنرمش های مفید در سرگیجهبارداری بدون رحمانسان جدید از چه زمانی پادقیق ترین تصاویر از مغز اهوش عاطفی بیشتر در زنانتلاش هایی در بیماران قطع روزه داری و بیمار ی ام اس شناسایی سلول های ایمنی اماه رجبکمردرد با پوشیدن کفش مناتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش اتصالات بین سلولهای از تکینگی تا مغز از مغز تپختگی پس از چهل سالگي به تغییر الگوی رشد مغزی با زنرمشهای مهم برای تقویت عبازسازي مغز و نخاع چالشی انسان عامل توقف رشد مغزدلایلی که نشان میدهد ما بهوش عاطفی در زنان بیشتر اتلاشی برای درمان قطع نخاروش مقابله مغز با محدودیشواهدی از دنیسوان(شبه نئماپروتیلینکنفرانس تشنج هتل کوثر اصتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش حفاظتی مولکول جدید داز تکینگی تا مغز از مغز تپرورش مغز مینیاتوری انساتغییر زودتر اتصالات مغزیچرا مغزهای ما ارتقا یافت بحتی علمی درباره تمایل بانعطاف پذیری مکانیسمی علديدن با چشم بسته در خواب