پاسخ گیاهان در زمان خورده شدن مشابه پاسخ انسان به درد است

پاسخ گیاهان در زمان خورده شدن، مشابه پاسخ انسان به درد است!

احساس و درک، از نخستین لوازم حیات است. شناخت اطراف، لازمه واکنشی است که موجود زنده باید انجام دهد. سیر انتخاب طبیعی سختگیر و دشوار، سبب میشود موجود زنده ناتوان از درک درست اطراف و ناتوان از واکنش مطلوب، باقی نماند.

جهان مادی ما عرصه نزاعی دشوار است که در این نزاع دشوار، درک محیط و واکنش مناسب با آن، شرط بقاست و بر همین اساس، ادراک و احساسات در موجود زنده، شکل میگیرد و به تدریج توسعه می یابد تا به ابزار اختصاصی برای هوشمندی میرسد و این ابزار هم به تدریج توسعه می یابد تا به مغز انسان امروز برسد.

شاید بسیاری از ما تصور کنیم فقط ما انسان ها دارای درک و احساس و هوش هستیم یا حداقل موجوداتی- که دارای مغز و ابزار هوش میباشند- دارای ادراک و حس هستند؛ ولی پژوهش های علمی جدید نشان میدهد که این فرایند، فقط به این موارد، منحصر نیست.

موجودات بدون مغز مانند ستارگان دریایی دارای احساس و ادراک و قدرت واکنش با محیط هستند و حتی موجودات بدون سیستم عصبی مانند گیاهان هم بدون احساس و درک نیستند. (توصیه می شود به سلسله مباحث احساس و درک و سلسله مباحث تفاوت های هوش و اندازه مغز در نژادها و گونه های مختلف در همین کانال مراجعه شود)

کار به آنجا می رسد که گاهی افزایش هوش و اندازه مغز، نه تنها سودمند نیست بلکه با استفاده نامناسب از هوش و تحت تاثیر قدرت اراده انسان، هوش و مغز بزرگ با بی حاصل ماندن و مصرف زیاد انرژی یا به عبارتی به کار گرفتن ابزار هوش برای مبارزه با خودش، این ابزار به سدی در برابر بقا تبدیل می شود. و دراین زمان است که موجودات دارای هوش برتر می توانند خود را رو به انقراض ببرند و میتوان انتظارداشت موجوداتی با مغز کوچک یا حتی بدون مغز، مالک زمین شود!!

(در فرایند استمرار بقا، اینکه هوشمندی، بسیار ارزشمند است، چندان مشخص نیست. باکتری های بیهوش، بسیار ماندگارتر هستند و اگر روزی به اصطلاح، هوش ما سبب شود خود را در یک جنگ هسته ای نابود کنیم، باکتری ها از این حادثه جان سالم به در خواهند برد!!)(استیفن هاوکینگ- جهان در پوست گردو- ص 156)

(ما نمی خواهیم اثبات کنیم ابزار هوشمندی، برترین ابزاری است- که به بدن، قابلیت بقا تحت هر شرایطی از جمله شرایط بحرانی و بغرنج را می دهد- نهایت آنچه در پی اثبات آن هستیم این که ابزار هوشمندی، برترین ابزار بقا به هنگام رقابت با همتایان، بر سر غذا یا نجات است؛ یعنی در مسیر تکامل حیات، و از این رهگذر، تکامل اگر وقت کافی در اختیار داشته باشد، باید به این ابزار دست یابد و آن را پیشرفت دهد (احمد حسن- کتاب توهم بی خدایی- ص 267 ترجمه فارسی)

(رسیدن بشر به نظریه ی کوانتوم، قانون هم ارزی ماده و انرژی و تولید انرژی هسته ای، با استفده از ابزار هوشمندی، قطعا مفید بوده و در اینجا خطایی از ابزار هوشمندی، سر نزده است زیرا اگر این ابزار را به کار بگیریم به ما نخواهد گفت سلاح هسته ای بسازید و آن را در زمین منفجر کنید. بر این اساس اگر جنگ هسته ای رخ دهد، قطعا از دست اوردهای ابزار هوشمدی نخواهد بود بلکه فقط به کنار گذاشتن ابزارهوشمندی در انسان، مربوط می شود.

ابزار هوشمندی هیچ دخالتی در تصمیمی زشت دولت آمریکا در بمباران ژاپن با بمب هسته ای نداشته است.

معتقدم، ستم است مسئولیت رفتار مبتنی بر منجمد وایستا کردن ابزار هوش، بر خود ابزار هوشمندی گذاشته شود.)(احمد حسن- کتاب توهم بی خدایی- ص 270 کتاب عربی)

هوش در گیاهان!

پژوهشی- که جمعیت ویسکونسن-مادیسون در 14 سپتامبر در مجله ساینس منتشر کرد- بیان میکند گیاهان پاسخ هایی شبیه پیام دستگاه عصبی، آزاد میکنند که در زمان آسیب، در جسم گیاه منتشر میگردد و این، کاملا شبیه واکنش به درد، در نظام عصبی در انسان و بقیه حیوانات است.

بله وقتی انسان، در معرض درد قرار میگیرد، سلول های عصبی در بدن ما سیستم عصبی را متوجه ضرورت ترشح ماده گلوتامات میکند و این ماده مانند ناقل عصبی، عمل میکند و این ماده بخشی از مغز ما را تحریک میکند تا ماده ای به نام آدرنالین ترشح کند و آدرنالین به نوبه خود باعث فعال کردن واکنشی معروف به رویارویی یا گریز میشود.

گیاهان، دارای سیستم عصبی نیستند ولی ویدیویی- که از طرف دانشمندان گرفته شده است- بیان میکند گیاهانی- که برگ ها یا الیاف آنها در معرض آسیب قرار گرفته است- دارای نسخه خاص به خود برای واکنش(مواجهه یا گریز) در زمان رویارو شدن با هجوم است.

و ویدیویی- که دانشمندان مسئول پژوهش گرفتند- نشان داد حشره لاروي يا كرم گیاهخوار آن، گیاه را میخورد و در این زمان، گیاه با واکنش در برابر هجوم این حشره، نقش خود را انجام میدهد.

با توجه به اینکه گیاهان، سیستم عصبی ندارند و به این ترتیب فاقد ناقل های عصبی هستند ولی با این همه، دارای ماده گلوتامات هستند.

در ویدیو مشخص میشود که حشره لاروي ب

ر روی گیاه تغذیه میکند و گياه در مکانی- که در معرض شکسته شدن است- ماده گلوتامات ترشح مي كند. این فرایند، موجی از کلسیم را فعال میکند که در همه گیاه، آزاد می شود و آن را تشویق به آزاد کردن هورمون خاص اضطراب، در گیاه میکند.

ثبت ویدیو برای اولین بار، بیان میکند چگونه گیاه، واکنش سریع دارد و در همه گوشه های ساختار آن، منتشر می گردد.

بر اساس تصریح دانشکده ویسکونتین-مادیسون، پیام عصبی در جسم گیاه کمتر از دو دقیقه طول میکشد تا به همه جای گیاه برسد، یعنی با سرعت یک میلیمتر در ثانیه حرکت میکند.

در حالت رها کردن پیام درون جسم گیاه، گیاهان به سرعت، درک میکنند که در معرض دشمنی هستند و باید واکنشی در برابر تهدید، نشان دهند.

از سالها قبل دانشمندان فهمیده اند که گیاهان در برابر تهدید، پاسخ نشان میدهند ولی آنها نتوانستند اصل را بفهمند یا مرکز این واکنش را دریابند.

سیمون گیلروی- که پروفسور علم گیاهان در دانشکده ویسکونتین-مادیسون است و یکی از شرکت کنندگان در این پژوهش هاست- میگوید: ما میدانیم وقتی گیاهی آسیب میبیند پیام الکتریکی، ایجاد میشود و در همه گیاه، منتشر میشود، ولی ما نمیدانیم چه چیزی در پس این نظام، وجود دارد.

و برای درک آنچه درون گیاه رخ میدهد- وقتی در معرض دشمنی یا آسیب، قرار میگیرد- پژوهشگران، گیاهان را از نظر ژنتیکی اصلاح کردند تا پروتئینی را تولید کنند که در حضور کلسیم، شروع به پرتوافشانی میکند و این امر به آنها امکان داد موج کلسیمی را مشاهده کنند که بعد از در معرض آسیب قرار گرفتن، در جسم گیاهان حرکت میکند.

و تصویرهایی- که دانشمندان مسئول پژوهش گرفتند- پاسخ گیاهان را به ماده گلوتامات که به صورت مستقیم بر یکی از برگ های گیاه قرار داده شده است، نشان داد. به همین ترتیب دانشمندان از بال لارو حشره، استفاده کردند و با به کارگیری قیچی باغبانی و آسیب های دیگر، گیاه را آسیب زدند تا پاسخ گلوتامات، آزاد شود و در حالی- که پیام بازدارنده، در همه جسم گیاه ارسال میشد- برگ ها هورمون های مربوط به دفاع و حمایت از گیاه در برابر هجوم سریع را آزاد میکردند.

این هورمون های دفاعی ای- که گیاه آزاد میکند- دارای مواد شیمیایی است و کمک میکند بخش زیان دیده گیاه را اصلاح کند و نیز مواد شیمیایی دیگری دارد تا مهاجمان را از تهاجم دیگر، بازدارد. واکنش گیاه در زمانی- که در معرض آسیب قرار میگیرد- کاملا مشابه واکنش انسان یا حیوان معروف به مواجهه یا گریز نیست بلکه واکنشی خاص گیاه است.

و گیلرویدر سایت فوربسمیگوید: اگر حیوانی با جهان اطراف خود به صورتی و با روش مستقیم، واکنش نشان دهد حیوان هرگز نیاز نخواهد داشت بفهمد، دقیقا در اطراف او چه میگذرد بلکه همه آنچه در زمان احساس وجود خطر در اطراف خود، باید بکند، آن است که به گونه ای بگریزد و از آن جا برود زیرا ویژگی و توانایی حرکت در انسان و حیوان، برای آنها بهترین وسیله را برای بیرون رفتن از خطر فراهم میکند بدون آنکه نیاز داشته باشد بفهمد، در اطراف او چه میگذرد ولی در مورد گیاهان امر متفاوت است و گیاه، نعمت حرکت را ندارد.

در مرتبه بعدی که می نشینی تا قدرتمندانه بر ا

لیاف گیاهی زور بگویی، بکوش مقادیر گلوتاماتی را که این گیاهان پیش از زور تو ترشح کرده است، تصور کنی!

تاثیر گیاه خواری بر رشد وچرا حیوانات سخن نمی گویناولین مورد پیوند سر در اناز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر عمودی سر انسان از پشاهکار قرنهوش، ژنتیکی است یا محیطیبحث درباره پیدایش و منشادی متیل فومارات(زادیوا)(مبانی ذهنی سیاه و سفیدکندر در بیماریهای التهابتلاشی جدید در درمان ام اسروش های صرفه جویی در ایجانقش حیاتی تلومر دی ان آ دآیا ما تنها موجودات زنده اخلاق و علوم اعصابتاثیر گیاه خواری بر رشد وزبان و شناخت حقیقت قسمت دچرا حجم مغز گونه انسان دراولین تصویر در تاریخ از ساز تکینگی تا مغز از مغز تثبت امواج الکتریکی در عصشباهت زیاد بین سلول هاي عفلج بل، فلجی ترسناک که آنهاوکينگ پیش از مرگش رسالبحثی در مورد نقش ویتاميندژا وو یا اشنا پنداریمجموعه های پر سلولی بدن مکودک ایرانی که هوش او از تمایل زیاد به خوردن بستنروش هایی ساده برای کاهش انقش داروهاي مختلف معروف آیا مغز تا بزرگسالی توسعاختلال در شناسایی حروف و تاثیر گیاه خواری بر رشد وزبان و شناخت حقیقت قسمت سچرا در مغز انسان، فرورفتايندگان چگونه خواهند دیداز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییشباهت زیاد بین سلول هاي عفلج خوابهاوکينگ پیش از مرگش رسالبحثی جالب درباره محدودیتدژاوو یا آشناپنداریمحل درک احساسات روحانیکودکان خود را مشابه خود تتمدن قدیمی ای در جنوب ایرروش صحبت کردن در حال تکامنقش روزه داری در سالم و جآیا هوش ارثی دریافتی از پاختلالات مخچهتاثیر گیاه خواری بر رشد وزبان، وسیله شناسایی محیطچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز- از مغز جنسیت و تفاوت های بیناییشش مرحله تکامل چشمفلج خواب چیستهدف از تکامل مغزبحثی در مورد نقش کلسیم و دانشمندان ژنی از مغز انسمحل درک احساسات روحانی دکوری گذرای ناشی از موبایتمساح حد واسط میان مغز کوروشهای نو در درمان دیسک بنقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هوش سریعی که بدون احساختلالات حرکتی در انسانتاثیر گیاه خواری بر رشد وسفر نامه سفر به بم و جنوب چراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز- از مغزتجهش های ژنتیکی مفید در ساصرع و درمان های آنفیلمی بسیار جالب از تغییهزینه ای که برای اندیشیدبحثی در مورد عملکرد لوب فدانشمندان روش هاي جدیدی محدودیت های حافظه و حافظکی غایب شدی تا نیازمند دلتنفس هوازی و میتوکندریروشهای شناسایی قدرت شنوانقش زبان در سلطه و قدرت اآیا هشیاری کوانتومی وجوداختلالات صحبت کردن در انتاثیر انتخاب از طرف محیط سفرنامه سفر به بم و جنوب نزاع بین جهل و علم رو به پایا کوچک شدن مغزانسان الاز تکینگی تا مغز، از مغز جهش های ژنتیکی غیر تصادفضررهای مصرف شکر و قند بر فیزیکدانان ماشینی برای تهستي مادي ای که ما کوچکتربحثی درباره هوش و تفاوتهدانشمندان روشی برای تبدیمخچه ، فراتر از حفظ تعادلکاهش التهاب ناشی از بیماتنفس هوازی و میتوکندریروشی برای بهبود هوش عاطفنقش غذاها و موجودات درياآیا واکنش های یاد گرفته وآیا آگاهی پس از مرگ از بیادامه بحث تکامل چشمتاثیر ترکیبات استاتین (سسفرنامه سفر به بم و جنوب نزاع بین علم و نادانی رو ایا ابزار هوشمندی یا مغز ازدواج های بین گونه ای، رجهشهای مفید و ذکاوتی که دضررهای شکر بر سلامت مغزفراموشی همیشه هم بد نیستهستی ما پس از شروعی چگال بحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای مصرفی در ام اسمخچه ابزاري که وظیفه آن فکایروپاکتیک چیستتو دی ان ای خاص ميتوکندريروشی جدید در درمان قطع نخنقش غذاها و موجودات درياآیا امکان بازسازی اندامهادغام میان گونه های مختلتاثیر دپاکین بر بیماری مسفرنامه سفر به بم و جنوب نظریه تکامل در درمان بیمایا بیماری ام اس (مولتیپاستفاده از هوش مصنوعی در جهشهای مفید و ذکاوتی که دطی یکصد هزار سال اخیر هرچفرایند حذف برخی اجزای مغو هر کس تقوای خدا پیشه کنبحثی درباره هوش و تفاوتهداروهای ضد بیماری ام اس ومدارک ژنتیکی چگونه انسانکاربرد روباتهای ريزنانوتولید سلولهای جنسی از سلروشی جدید در درمان سکته منقش غذاها و موجودات دريانقشه مغزی هر فرد منحصر بهآیا انسان با مغز بزرگش اخادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر داروهای ضد التهاب سفرنامه سفر به بم و جنوب هفت چیز که عملکرد مغز تو ایا بدون زبان میتوانیم تاستیفن هاوکینگ در مورد هجاذبه و نقش آن در شکلگیریعلم به ما کمک میکند تا موفرد حساس از نظر عاطفی و بویتامین E برای فعالیت صحبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی فامپیریدین یا نورلمرگ انتقال است یا نابود شکاربرد روباتهای ريز، در توانایی مغز و دیگر اجزای ريتوکسيمب در درمان ام اسچندین ماده غذایی که ماننآیا احتمال دارد رویا از آارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر داروی ضد تشنج سدیم سلولهای بنیادی مصنوعی درهفت سین یادگاری از میراث ایا تکامل هدفمند استاستیفن هاوکینگ در تفسیر حافظه و اطلاعات در کجاست علایم کمبود ویتامین E را قانون مندی نقشه ژنتیکی مویتامین E در چه مواد غذایبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی تشنجی دربارداریمزایای شکلات تلخ برای سلکجای مغز مسئول پردازش تجتوازن مهمتر از فعالیت زیراه های جدید برای قضاوت رچه زیاد است بر من که در ایآیا احتمال دارد رویا از آارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر درجه حرارت بر عملکسلسله مباحث هوش مصنوعیهمیشه عسل با موم بخوریمایرادهای موجود در خلقت باستخوان های کشف شده، ممکحافظه و اطلاعات در کجاست علایم کمبود ویتامین E را قارچ بی مغز در خدمت موجودویتامین دی گنجینه ای بزربحثی درباره احساسات متفاداروی ضد تشنج با قابليت تمشکلات نخاعیکشف مکانیسم عصبی خوانش پتوسعه برخی شغل ها با هوش راه های جدید برای قضاوت رچهار میلیارد سال تکامل بآیا برای تولید مثل همیشه ارتباط میکروب روده و پارتاثیر درجه حرارت بر عملکسم زنبور ، کلیدی برای وارهوش مصنوعی می تواند بر احاگر نعمت فراموشی نبود بساصول سلامت کمرحافظه و اطلاعات در کجاستعوارض ازدواج و بچه دار شدلوب فرونتال یا پیشانی مغواکنش های ناخودآگاه و تقبحثی درباره احساساتی غیرداروی ضد تشنج با قابليت تمغز ما کوچکتر از نیم نقطهکشف مکانیسمی پیچیده در بتوصیه های غیر دارویی در سراه پیروزی در زندگی چیستچهار ساعت پس از کشتار خوکآیا بزرگ شدن مغز فقط در دارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر درجه حرارت بر عملکسودمندی موجودات ابزی بر هوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر نعمت فراموشی نبود بساضطراب و ترسحس چشایی و بویاییعید نوروز مبارکلبخند بزن شاید صبح فردا زواسطه ها د رمسیر ایجاد مغبخش دیگری در وجود انسان هداستانها و مفاهیمی اشتبامغز چون ابزار هوش است دلیکشف ارتباط جدیدی از ارتبتوصیه هایی در مصرف ماهیرشته نوروایمونولوژی و نقنوار مغزی روشی مهم در تشخآیا تکامل و تغییرات ژنتیارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر درجه حرارت بر عملکسیاهچاله و تکینگی ابتدایهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر تلاش انسان امروز برااطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت اول )عامل کلیدی در کنترل کارآلرزش ناشی از اسیب به عصبوراپامیل در بارداریبرنامه و ساختار پیچیده مدر مانهای کمر دردمغز آیندگان چگونه است ؟کشف جمجمه ای درکوه ایرهوتوضیحی ساده در مورد هوش مرشد مغز علت تمایل انسان بنورون هاي مصنوعی می توانآیا خداباوری محصول تکاملارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکسیاره ابلهانهوش مصنوعی الفاگوابزار هوش در حال ارتقا ازاطلاعاتی عمومی در مورد محس و ادراک (قسمت دوم )عسل طبیعی موثر در کنترل بلزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی مرتب خیلی به قبرین نت به جای اینترنتدر چه مرحله ای از خواب ، رمغز انسان ایا طبیعتا تماگنجینه ای به نام ویتامین تکامل چشمزمین زیر خلیج فارس تمدنی نوروپلاستیسیتی چیستآیا دلفین ها می تواند از ارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر درجه حرارت بر عملکسیاره ابلهانهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای بقای موجود زندبلندی در ذهن ما درک بلندیحس و ادراک قسمت چهارمعصب حقوق نورولوولزوم سازگاری قانون مجازاورزش هوازی ، بهترین تمریبرای پیش بینی آینده مغز ددرمان های بیماری آلزایمرمغز انسان برای شادمانی طگیاه خواری و گوشت خوار کدتکامل ابزار هوش ، راه پر زندگی هوشمند در خارج از زچیزی خارج از مغزهای ما نیآیا دست مصنوعی به زودی قاارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر درجه حرارت بر عملکسیستم تعادلی بدنهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای دفاعی و بقای موبه زودی شبکه مغزی به جای حس و ادراک قسمت پنجمعضلانی که طی سخن گفتن چقدممانتین یا آلزیکسا یا ابورزش و میگرنبرخی نکات از گاید لاین پردرمان های رایج ام اسمغز انسان رو به کوچکتر شدگالکانزوماب، دارویی جدیتکامل ساختار رگهای مغزی زیباترین چیز در افزایش سچگونه مغز پیش انسان یا همآیا راهی برای رفع کم آبی ارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر درجه حرارت بر عملکسیستم دفاعی بدن علیه مغز هوش مصنوعی از عروسک تا کاثر مضر مصرف طولانی مدت ربوزون هیگز چیستحس و ادراک قسمت سوممقالاتمنابع انرژي پاک سرچشمه حورزش بهترین درمان بیش فعبرخی اثرات مضر ویتامین ددرمان جدید میگرن با انتی مغز ایندگان چگونه استگامی در درمان بیماریهای تکامل شناخت انسان با کشفزبان چهار حرفی حیات زمینچگونه هموساپينس بر زمین آیاما مقهور قوانین فیزیکارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر درجه حرارت بر عملکسکته مغزیهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مفید قهوهبیماری گیلن باره و بیمارحساسیت روانی متفاوتتاثیر ویتامین دی بر بیمامولتیپل اسکلروز در زنان ورزش در کمر دردبرخی اختلالات عصبی مثانهدرمانهای بیماری پارکینسمغز ابزار برتر بقاگاهی لازم است برای فهم و تئوری تکامل امروز در درمزبان و بیان، در سایه پیشرچگونه آن شکری که می خوریمإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر درجه حرارت بر عملکساخت شبکه عصبی با الفبایهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مضر ماری جوانابیماری ای شبیه ام اس مولتخلاصه ای از مطالب همایش مصفحه اصلیمواد کوانتومی جدید، ممکنوزوز گوشبرخی بیماری ها که در آن بدرک فرد دیگر و رفتارهای امغز برای فراموشی بیشتر کگاهی مغز بزرگ چالش استتئوری تکامل در پیشگیری و زبان و تکلم برخی بیماریهزبان و شناخت حقیقت قسمت چچگونه جمعیت های بزرگ شکل افراد آغاز حرکت خودشان رارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر رو ح و روان بر جسمساخت شبکه عصبی مصنوعی با هوش مصنوعی از عروسک تا کماجزای پر سلولی بدن انسان بیماری بیش فعالیخواندن ، یکی از شستشو دهنسوالات پزشکیموجود بی مغزی که می تواندیک پیشنهاد خوب برای آسان برخی توجهات در ببمار پاردرک و احساسمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟گزیده ای از وبینار یا کنفتا 20 سال آینده مغز شما به زبان و شناخت حقیقت قسمت اچگونه جمعیت های بزرگ شکل افزایش قدرت ادراکات و حساز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر رژیم گیاه خواری بر ساختار شبکه های مغزی ثابهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزایی ناشناخته در شکل گبیماری تی تی پیخواب سالم عامل سلامتیپیامهای کاربرانموجودات مقهور ژنها هستندیکی از علل محدودیت مغز امبرخی سيناپسها طی تکامل و درک احساسات و تفکرات دیگمغز بزرگ چالش است یا منفعگزارش یک مورد جالب لخته وتاثیر مشاهده بر واقعیت بتاثیر ویتامین دی بر بیماچگونه حافظه را قویتر کنیالکتروتاکسی(گرایش و حرکاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر سریعترین کامپیوتر موجودهوش مصنوعی در کامپیوترهابیماری ضعف عضلات نزدیک بخواب سالم عامل سلامتی و یسایتهای دیگرمیهمانهای ناخوانده عامل یادگیری مهارت های جدید دبررسي علل احتمالي تغيير درک تصویر و زبان های مخلتمغز بزرگ چالشهای پیش روگشایش دروازه جدیدی از طرتاثیر ژنها بر اختلالات خنگاهی بر قدرت بینایی دراامیوتروفیک لترال اسکلرواز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر رژیم گیاه خواری بر سرگیجه از شایعترین اختلاهوش مصنوعی در خدمت خلق وحبیماریهای تحلیل عضلانی اخواب عامل دسته بندی و حفطمیگرن سردردی ژنتیکی که بیادآوری خواب و رویابررسی و اپروچ جدید بر بیمدرک عمیق در حیواناتمغز حریص برای خون، کلید تپنج اکتشاف شگفت آور در موتاثیر کپسول نوروهرب بر ننگاهی بر توانایی اجزاي بامگا سه عامل مهم سلامتاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر رژیم گیاهخواری بر سردرد و علتهای آنهوش مصنوعی در خدمت خلق وحبیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريمیدان مغناطيسي زمین بشر ژن هوش و ساختارهای حیاتی بررسی سیستم تعادلی بدن ادرگیری اعصاب به علت میتومغز زنان جوانتر از مغز مرپیموزایدتاثیر کپسول نوروهرب بر تناتوانی از درمان برخی ویامروز دانش ژنتیک هیچ ابهاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر عصاره تغلیظ شده گیسردرد تنشنهوش مصنوعی درمانگر کامپیبیوگرافیخودآگاهی و هوشیاريمکانیزمهای دفاعی در برابژن یا نقشه توسعه مغز و نقبررسی علل کمر درد در میانرقیبی قدرتمند در برابر ممغزهای کوچک بی احساسپیوند مغز و سر و چالشهای تاثیر کپسول نوروهرب بر سناتوانی در شناسایی چهره انفجار و توقف تکاملی نشااز تکینگی تا مغز از مغز تتبدیل تراکت صوتی مصنوعی سردرد سکه ایهوش مصنوعی درخدمت خلق وحبیست تمرین ساده برای جلوخطا در محاسبات چیزی کاملما انسانها چه اندازه نزدژنها نقشه ایجاد ابزار هوبزرگ شدن مغز محدود به دوررموزی از نخستین تمدن بشرنقش قهوه در سلامتیپیوند سر، یکی از راه حلهاتاثیر کپسول نوروهرب بر سنخاع ما تا پایین ستون فقرانگشت نگاری مغز نشان میداز تکینگی تا مغز و از مغز تبدیل سلولهای محافط به سسرعت فکر کردن چگونه استهوش مصنوعی ساخته هوش طبیبیشتر کمردردها نیازی به خطا در محاسبات چیزی کاملما انسانها چه اندازه نزدژنها ، مغز و ارادهتفاوت مغز انسان و میمون هرمز و رازهای ارتباط غیر کنقش هورمون های تیروئید دپیشینیان انسان از هفت میتاثیر گیاه خواری بر رشد ونخستین تصویر از سیاهچالهاندوهگین نباش اگر درب یا از تکینگی تا مغز از مغز تتری فلوپرازینشنا در ابهای گرم جنوب نیهوش احساسیبا هوش مصنوعی خودکار روبدفاع در برابر تغییر ساختما با کمک مغز خود مختاريمژنهای هوش ، کدامندتفاوتهای جنسیتی راهی برارویای شفافنقش ژنتیک در درمان اختلاپیشرفتی مستقل از ابزار هتاثیر گیاه خواری بر رشد ونرمش های مفید در سرگیجهانسان جدید از چه زمانی پااز تکینگی تا مغز از مغز تتشنج چیستشناخت و معرفت، و نقش آن دهوش احساسیبارداری بدون رحمدقیق ترین تصاویر از مغز اما تحت کنترل ژنها هستیم یکمردرد و علل آنتقلید مرحله ای نسبتا پیشروبات های ریز در درمان بینقش انتخاب از طرف محیط، نپاسخ گیاهان در زمان خوردتاثیر گیاه خواری بر رشد ونرمشهای مهم برای تقویت عانسان عامل توقف رشد مغزاز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر الگوی رشد مغزی با زشناسایی سلول های ایمنی اهوش عاطفی بیشتر در زنانبازسازي مغز و نخاع چالشی دلایلی که نشان میدهد ما بماه رجبکمردرد با پوشیدن کفش مناتلاش هایی در بیماران قطع روزه داری و بیمار ی ام اس نقش اتصالات بین سلولهای پختگی پس از چهل سالگي به تاثیر گیاه خواری بر رشد وچرا مغزهای ما ارتقا یافت انعطاف پذیری مکانیسمی علاز تکینگی تا مغز از مغز تتغییر زودتر اتصالات مغزیشواهدی از دنیسوان(شبه نئهوش عاطفی در زنان بیشتر ابحتی علمی درباره تمایل بديدن با چشم بسته در خواب ماپروتیلینکنفرانس تشنج هتل کوثر اصتلاشی برای درمان قطع نخاروش مقابله مغز با محدودینقش حفاظتی مولکول جدید دپرورش مغز مینیاتوری انسا