از تکینگی تا مغز از مغز تا سیاهچاله فضایی- قسمت هجدهم
ابتدای پرچگال و پرحرارت اولیه عالم مادی(یا تکینگی)، بر اساس معیارهای جدید فیزیک، منطقه ای است که قوانین رایج فیزیک در آن متلاشی میشود.
و چرا راه دور برویم؟
حتی در کیهان کنونی- که میلیاردها سال تا تکینگی فاصله دارد، بر اساس نظریه عدم قطعیتهایزنبرگ، جایی برای بروز شگفتی هایی- که قابل انتظار بیشتر مردم نیست یا شاید بگوییم معجزات- باقی میماند یعنی اعتماد بر قوانین فیزیک فعلی و اعتماد بر نگاه های کنونی، با نظریه عدم قطعیت هایزنبرگ همخوانی ندارد؛ چه برسد خود تکینگی شگفت انگیزی که هیچ کدام از قوانین فیزیک در آن پابرجا نیست!
در این دنیای شگفت انگیز و حیرت آور اعتماد بر نگاه کوچک و کم سوی انسان امروز، جز غروری جدای از جریان زندگی نیست؛ جریانی- که پس از جدا شدن از منبع آب، طراوت و حرکتش وابسته به پیوند با منبع و سرچشمه های ابتدایی است و زنده با این سرچشمه های ابتدایی است-؛ به طوری که هرگاه این پیوند، قطع شود در ابتدا آب، راکد میشود و در مرحله بعد اگر بقایی از آب بماند، لجنزاری پر از کثافت و میکروب و پشه میشود.
پیوند با ریشه ها و سرچشمه ها، عامل حرکت و زندگی است و اینجاست که میتوان عالم مادی خود را عدمی با قابلیت وجود بدانیم که وجود آن، در پیوند با ریشه ها و منابع است.
به همین ترتیب، امروز علم فیزیک جدید فهمیده است ثابت کیهانی، بدون تصور کیهان های موازی با کیهان ما امکان پذیر نیست. پس نگاه بر ابتدای کیهان، منحصر به سیاهچاله های فضایی و حتی تکینگی پرچگال و پرحرارت نیست بلکه خود تکینگی ابتدایی، تجلی ای از دنیایی پیچیدهتر، در آسمانی بلندتر است و این تجلی، چیزی جز نمایش جهان بالاتر، در ظرفی تنگ نیست؛ ظرفی که هرگاه جریان آب قطع شود، محتویاتش در ابتدا لجنزار و در مرحله بعد تبدیل به عدم میگردد.
و در مسیر بازگشت از این تجلی به سوی نوری- که آن را می نمایاند- انتظار نمایش کامل آن نور، نیست زیرا تجلی اگر منبع نور را به طور کامل نشان دهد، تبدیل به خود منبع نور میشود و چیزی از تجلی باقی نمی ماند.
و هرچند تجلی، جز جلوه ای از ابتدایی نورانی نیست ولی از تجلی تا نور جلوه کننده آن، راهی طولانی از تاریکی تا نور است و همین راه از عالم مادی تا ریشه و پایه آن هم وجود دارد.
و این راه، از نخستین همانندسازهای اولیه تا نخستین الیاف حسی درک کننده محیط- که امکان بقای بیشتر را برای موجود زنده فراهم میکند تا توسعه ابزار ادراکی و شناختی، برای بقای بیشتر تا ایجاد مغز
و تا درک محدودیت های مغز و محدودیت ها و فشارهای سخت تکامل آن بر جسم موجود زنده تا کوششی برای ایجاد مغز مصنوعی و هوش مصنوعی برای کاستن از فشار تکاملی مغز،
و بعدها حتی تلاشی برای جستن دیدی فراتر از مغز و مادیات و ابزار هوشی فراتر از مغز، راهی پر فراز و نشیب است که در آن، نازیدن به گذشته و نسب ها مهم نیست بلکه بذری برای نهال های آینده شدن، مهم است.
(نظریه ارتقا و تکامل
تکامل در زمانی حاصل میشود که تمایز و وراثت، در نتیجه زاد و ولد و انتخاب مناسب ترین و سازگارترین مورد با طبیعت، توسط طبیعت احاطه کننده، موجود باشد.
مثلا اگر تکامل اندام مرکب مانند چشم و گوش و بینی را در نظر بگیریم، نخستین گامها در تکامل، سلول حسی در حیوان ابتدایی چند سلولی است.
پس از آن، این سلول ها در نسل های بعدی زیاد میشود زیرا تمایزی در نتیجه جهش ژنتیکی وجود دارد که این زیادشدن را مهیا و آماده میکند و اگر این سلول های حسی، سود و انرژی ای را برای حیوان فراهم کند، به او کمک میکند بیشتر از آنچه برایش انرژی از دست میدهد، از دشمن رهایی یابد و غذا به دست بیاورد و حیواناتی- که این مشخصه را به دست خواهند آورد- برای بقا تواناتر هستند و محیط طبیعی آنها را بر می گزیند.
و به این ترتیب، انتخاب این سلول های حسی انجام میشود.
و به این ترتیب هرگاه گام تکاملی فایده بیشتری در مقایسه با باری- که بر حیوان وارد میکند- داشته باشد، حفظ میشود.
و بعد از آنکه سلول های حسی اختصاصی، با گام های تکاملی و در نتیجه تمایز و انتخاب طبیعی زیاد شد، مجموعه سلول هایی ایجاد میشود که نور را حس میکند.
و سلولهای دیگری هم هستند که مواد شیمیایی و بوها را حس میکند و این مراحل و گام ها ادامه می یابد.
پس وقتی مجموعه سلول هایی در حیوان موجود باشد که نور را حس کند، وقتی تمایز فراهم باشد محیط، برترین را بر می گزیند پس به سوی بهترین حالت روی میکند و شکل مقعر را(در چشم)ترجیح میدهد زیرا نور را بهتر حس میکند و عدسی ای را ترجیح میدهد- که نور را متمرکز میکند و تصویر را واضح میکند- و این حالت، ادامه می یابد.
کتاب توهم بی خدایی احمد الحسن- ص76)
@salmanfatemi👇👇
https://youtu.be/ZENi9ltsP-8
https://www.instagram.com/tv/B2pEQDRpshH/?igshid=1pmmhecm2fdpv
@salmanfatemi
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031