نقش حفاظتی مولکول جدید در سکته مغزی

نقش حفاظتی مولکول جدید در سکته مغزی و بیماری­های نورودژنراتیو

نوروسافاری | نیکلاس بازان، دکترای پزشکی، استاد دانشگاه و مدیر مرکز علوم اعصاب اکسلنس در LSU Health در نیواورلان، رده جدیدی از مولکول­ها را در مغز کشف کرده ­است که ارتباطات سلول به سلول و فعالیت التهاب عصبی/ ایمنی را در پاسخ به آسیب یا بیماری همگام­ سازی می­ کند. الوانوئیدها (ELVs) پیامبرهای شیمیایی زیست فعال متشکل از امگا ۳ هستند که زنجیره طولانی اسیدهای چرب اشباع­ نشده می­ باشد (VLC-PUFAs,n-3). این پیامبرها بر حسب نیاز، هنگامی که سلول دچار آسیب­ دیدگی و یا تنش شود، منتشر می­ شوند.

به گزارش نوروسافاری از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، نیکلاس بازان خاطر نشان می ­کند: «اگرچه ما پیش از این درمورد پیامبرهای اسیدهای چرب امگا ۳ مانند نوروپروتکتین D1 (۲۲ کربنی) اطلاع داشتیم، اما جنبه نوآورانه اکتشاف حاضر این است که الوانوئیدها از ۳۲ تا ۳۴ اتم کربن ساخته شده ­اند. ما انتظار داریم که این ساختارها درک ما را عمیقاً از ارتباط متقابل سلولی برای حفظ مدارهای نورونی و به خصوص برای بازگرداندن تعادل زیستی سلولی پس از آسیبهای پاتولوژیک افزایش دهد.»

با انجام مطالعه در زمینه کشت سلول­های عصبی از قشر مغز و هیپوکامپ و مدلی از سکته مغزی ایسکمیک، محققان دریافتند که الوانوئیدها نه تنها از سلول­های عصبی محافظت کرده و بقای آن­ها را تقویت می­ کنند، بلکه به آن­ها در حفظ یکپارچی و ثبات نیز کمک می­کنند. این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده ­است.

اهمیت مطالعه

دکتر بازان بیان می ­کند: «یافته­ های ما نشان­ دهنده پیشرفتی در درک ما از چگونگی پایدار ماندن پیچیدگی و تاب آوری مغز در مواجهه با ناملایماتی مانند سکته مغزی، پارکینسون یا آلزایمر بوده و نشانه پیشرفت در درک چگونگی فعالسازی سیستم علامت­ دهی حفاظت نورونی است. عامل کلیدی این است که نورون­ها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می­کنند. این مولکول­های جدید به طور کلی در پیام­های ارسالی به سازمان کلی سیناپسها مشارکت می­ کنند تا به جریان دقیق و مطمئن اطلاعات در طول مدارهای عصبی کمک کنند. ما می­دانیم که چگونه نورون­ها با یکدیگر ارتباط سیناپسی برقرار می ­کنند، با حال این ارتباطات باید انعطاف­پذیر باشد تا متناسب با شرایط قادر به تغییر استحکام باشند. ممکن است الوانوئیدها نقش مهمی را به­ عنوان سازمان­دهنده­ های سیناپسی ایفا کنند، به­ویژه در شرایطی مانند اوتیسم یا ALS که ناشی از اختلالات سیناپسی می­باشد که ما درمانی برای آن نداریم.»

ناشناخته ها

اگرچه وجود زنجیره ه­ای بسیار طولانی از اسیدهای چرب غیراشباع به­ خوبی اثبات شده، اما اهمیت و پتانسیل آن­ها برای تبدیل به عوامل بیوشیمیایی به ­منظور برطرف ساختن آسیب، التهاب و تهدیدهای دیگری که ارتباطات عصبی و بقای سلولی با آن مواجه است، شناخته شده نیست.

محققان ساختار و ویژگی­های دو الوانوئید را در مغز شناسایی کردند (ELV-N32 و ELV-N34). آن­ها از کشت سلول عصبی و سپس یک مدل تجربی سکته مغزی شروع کرده و دریافتند هنگامی که سلول­ها تحت تأثیر محرومیت از اکسیژن/گلوکز یا تحریک­ پذیری بیش از حد قرار گرفتند (رویدادهای اولیه­ ای که به سکته مغزی، صرع، پارکینسون، آسیب­های مغزی و دیگر بیماری­های نورودژنراتیو مربوط است) الوانوئیدها فعال شدند. آنها غلظت و پنجره درمانی مؤثری را تعیین کردند که در آن الوانوئیدها حفاظت نورونی را تأمین می­ کردند.­ این گروه از محققان دریافتند که الوانوئیدها بر اثرات مخرب این رویدادهای اولیه و تحریک­پ ذیری بیش از حد غلبه می کنند. در مدل سکته مغزی، الوانوئیدها اندازه بخش آسیب دیده مغز را کاهش داده، مکانیزم­های بازسازی را شروع کرده و عملکرد عصبی/رفتاری را بهبود بخشیدند.

بازان همچنین بیان می­ کند که «یافته­ های ما پیشرفت مفهومی مهمی را در زمینه ارتباط گسترده­ موجود برای بقای سلول­های عصبی و فعالیت مغز به ­ویژه در ارتباط با سکته مغزی ایسکمیک ارائه می­ دهد. ما امیدواریم که در آینده ­ای نزدیک این دانش را برای پیشگیری از آسیب­های مغزی، بیماری­های مغزی مزمن، سکته مغزی و بیماری­های نورودژنراتیو به­ صورت عملی به اجرا در آوریم. ممکن است الوانوئیدها در بستر آزمایشات، پاسخی برای درمان بالقوه این بیماری­ها فراهم آورند.»

ترجمه: مریم شجاعی