نقش مهاجرت در توسعه نسل انسان جدید با مغز نسبتا بزرگ

آغاز پیدایش پیشینیان انسان در صحرای ساوانا، پایان ارتقا و تکامل انسان نبود. مقابله با دشوارترین شرایط محیطی و مسیر مهاجرتی ناآشنا برای کشف محل های بهتر برای زندگی، نقش بسیار مهمی را در بقای نسل انسان داشته است. همه آنچه از انسان، انسان جدید امروزی ساخته است، ژنهای او نیست بلکه نقش مهاجرت و گزینش طبیعی برای صیقل دادن ژنهای معیوب یا جهش های ناسازگار و گزینش در مسیرهای دشوار- که بر خلاف مسیرهای ساده، در ابتدا گذر از آن دشوار می نماید ولی بعدها با رسیدن به مناطق مناسبتر برای زیستن، مقدمه تمدن های بزرگ انسانی میشود- بسیار برجسته است.

خروج از آفریقا ابتدای رسیدن به تمدن بزرگ انسان امروز است ولی کوچ از آفریقا در یک مسیر اتفاق نیفتاد.

مسیر شمال آفریقا به دلیل پیوند با اروپا ساده تر بوده است و طبیعی است انسان ناآشنا به پشت دریاها و کوه ها، در ابتدا مسیر ساده تر را برگزیند ولی سرمای قسمت های شمالی، سادگی ابتدایی را به چالش میکشد و انسان ابتدایی رسیده به اروپا منقرض میشود تا موجودات سازگارتر با سرما یعنی نئاندرتال های عضلانی و بلند قد برای مدت های طولانی در اروپا باقی بمانند.

مسیر خروج دیگری هم در قسمت شرقی آفریقا و به سوی شبه جزیره عربی و عراق و ایران است. این مسیر چون در ابتدا با کیلومترها آب دریا از آفریقا جدا میشود مسیر دشوارتری به نظر میرسد. ولی جالب است بدانیم همه انسان های امروز جز اندکی از قبایلی- که در آفریقا ماندند- باقیمانده این مهاجران از دل دریای سرخ هستند.

سادگی های ابتدایی همیشه به نتیجه خوب نمی رسد گاهی در پس دشواری های نخست، بهره برداری های بزرگی است که تاریخی را متحول میکند ..

وقتی آرمان ها و آرزوها و اهداف ما بزرگ تر باشد ناچار باید آماده تحمل سختی ها و دشواری های بیشتر باشیم.
(de:Jean-Jacques Hublin. The origin of Neandertals. PNAS. Band 106, Nr. 38, 2009, S. 1602216027)

(http://ngm.nationalgeographic.com/print/2005/04/dmanisi-find/fischman-text)
(به سلسله مباحث خروج از آفریقا از خانم دکتر آلیس روبرتزمراجعه شود)

پژوهشگران، قدیمی ترین نمونه از گونه ما یعنی انسان مدرن را بیرون از آفریقا یافته اند.

این جمجمه زیر خاکی در یونان به 210 هزار سال قبل یعنی زمانی- که زمین این منطقه پر از نئاندرتال بود- بر میگردد. این کشف، مدارکی را در مورد مهاجرت زودهنگامی از آفریقا ارائه میدهد که رد پایی را در DNA انسانهای امروز باقی نگذاشت.

این مقاله در مجله نیچر منتشر شده است.

این تقریبا پنج برابر قدیمی تر از دیگر مدارک در مورد انسان جدید در اروپاست. و حتی قدیمی تر از میسلیادر فلسطین است (فسیل انسان مدرن 150هزار ساله). قسمت پشت جمجمه کاملا شبیه انسان جدید است و این قدیمی ترین فسیل است که شکل قسمت پشتی آن مانند شکل جمجمه انسان جدید است.

پروفسور کریس استرینگراز موزه تاریخ طبیعی لندن این مطلب را بیان کرد.

قدیمی ترین هموساپینس در کوه ایرهود در مراکش- که به سیصد هزار سال قبل برمی گردد- قسمت پشت جمجمه اینقدر گرد و بلند ندارد. آخرین مدارک در غاراپیدیمادر یونان در سال 1970 کشف شد.

دو جمجمه کشف شد: یکی خیلی به هم ریخته و دیگری ناکامل بود. و تحت بررسی با سی تی اسکن و تاریخ نگاری با اورانیم قرار گرفت تا اسرار آن آشکار شود. جمجمه کاملتر مربوط به نئاندرتال بود ولی مورد دیگر مشخصاتی مانند پشت جمجمه گرد داشت و مربوط به انسان جدید بود. انسان جدید خیلی قبلتر، آفریقا را رها کرده است. جمجمه نئاندرتال، جوانتر بود.

برنامه و سناریوی ما بررسی بر روی یک گروه جدید زودرس در حدود 210 هزار سال قبل، در یونان بود و ممکن است مرتبط با جمعیت های قابل مقایسه در شرق باشد ولی آنها نهایتا در حدود 170 هزار سال قبل با یک جمعیت نئاندرتال جایگزین شدند و آنها اپیدیمای 2 نامیده شدند. این مطلب را پروفسور استرینگر گفت.

انسان هایی- که امروز بیرون از آفریقا زندگی میکنند- پیشینیان خود را در مهاجرتی دنبال کردند که 60 هزار سال قبل، قاره را ترک کردند.(از مناطق شرقی آفریقا به سوی تنگه باب المندب)

وقتی این انسانهای جدید اوراسیا را ترک میکردند جایگزین دیگر گونه هایی- که با آنها مواجه میشدند مانند نئاندرتال و دنیسوان- میشدند..

ولی این مهاجرت اول انسان های جدید یعنی هموساپینس از آفریقا نبود. فسیل هایی از شول و قفزه در فلسطین در سال 1990 تاریخ نگاری شد که به 90 تا 125هزار سال قبل، باز میگردد. اینها به عنوان اختلال در مهاجرت به حساب می آید. این گروه یک مهاجرت کوچک را به بیرون از محل زندگی خود یعنی آفریقا از قسمت شمال انجام دادند. و این مهاجرتی نا موفق بود.

با این همه در سالهای اخیر ما به اینجا رسیده ایم که گونه ما حتی زودتر و بیشتر از آنچه تصور میکردیم، از آفریقا بیرون آمد

ه اند. در چند سال اخیر باستان شناسان، فسیل های انسان جدید را در ژیرندانگ و دااوکسیان در چین پیدا کردند که تاریخ آن به 80 تا 120 هزار سال قبل برمیگردد. مطالعات دی ان ای نشانه هایی را از ادغام و زاد و ولد بین انسان آفریقایی و نئاندرتال پیدا کرده است. مدارکی از نئاندرتال آلمانی نشان میدهد که این ادغام بین 219 تا 460 هزار سال قبل رخ داد هرچند معلوم نیست این ازدواج با همو ساینس یا انسان آفریقایی قدیمی تری بوده است.

حرکت انسان ها به اروپا واقعا در یک مرحله گرم بوده است(مرحله ایزوتوپ دریایی 7. Marine isotope stage 7) و این میتواند دلیلی باشد که چرا انسان ها توانستند به سوی شمال و اروپا حرکت کنند. این مطلب را پروفسور استرینگربیان کرد. اندکی بعد آب و هوا شروع به سرد شدن کرد. تغییرات آب و هوا ممکن است علت انقراض و مرگ انسان جدید مهاجر باشد ولی به جای آنها نئاندرتال ها توانستند خود را بازپردازش کنند.

بر اساس ویژگی های جمجمه اپیدیماپروفسور استرینگر میگوید: این تحلیل فقط روی قسمت هایی است که باقی مانده است. ما باید دقیق باشیم. این تحلیل فقط بر اساس پشت جمجمه است. قسمت جلویی ممکن است بسیار ابتدایی تر باشد. ولی بر اساس آنچه به دست آوردیم و بر اساس آنچه باقی مانده است این بقایا میتواند به عنوان انسان جدید در نظر گرفته شود.

او ادامه میدهد: اگر نظر ما درست باشد باید در آینده مدارک بیشتری در مورد این انسان های جدید به دست بیاوریم.

حقیقت راستین انسان علم بنظریه تکامل در درمان بیمکودکان میتوانند ناقل بی راه های جدید برای قضاوت رایا ابزار هوشمندی یا مغز از تکینگی تا مغز از مغز تمغز مادران و کودکان در زمتوازن مهمتر از فعالیت زیخواب سالم عامل سلامتیهوش مصنوعی از عروسک تا ککریستال زمان(قسمت سوم)زبان و کلمه حتی برای کسانابزار بقا از نخستین هماناستیفن هاوکینگ در تفسیر مغز به تنهایی برای فرهنگ دندان ها را مسواک بزنید تگاهی مغز بزرگ چالش استسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانفرگشت و تکامل تصادفی محض بیماری گیلن باره و بیمارتاثیر کپسول نوروهرب بر سنقش نظام غذایی در تکامل مهوش مصنوعی از عروسک بازی دانشمندان تغییر میدان مغپیشرفت های جدید علوم اعصسیلی محکم محیط زیست بر انابزارهای پیشرفته ارتباط قدرت انسان در نگاه به ابعبیشتر کمردردها نیازی به تاثیر گیاهخواری بر رشد و نقش رژیم غذایی در رشد و اهوش، ژنتیکی است یا محیطیدر محل کار ارزش خودت را بآیا هشیاری کوانتومی وجودسریعترین کامپیوتر موجوداختلال در شناسایی حروف و منبع هوشیاری کجاست؟ (قسمبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکنهایت معرفت و شناخت درک عویتامین E برای فعالیت صحدرمان تشنجآیا دلفین ها می تواند از شگفتی های زنبور عسلارتباط از بالا به پایین ممنحنی که ارتباط بین معرفبرخی اختلالات عصبی مثانهتاریخ همه چیز را ثبت کردهچگونه انتظارات بر ادراک وراپامیل در بارداریدستورالعمل مرکز کنترل بیالکتروتاکسی(گرایش و حرکظهور امواج مغزی در مغز مصاز نظر علم اعصاب یا نرووسما تحت کنترل ژنها هستیم یبسیاری از بیماری های جدیتغییرات آب و هوایی که به نرمشهای مهم برای تقویت عژن یا نقشه توسعه مغز و نقروزه داری و بیمار ی ام اس اولین هیبرید بین انسان وعضلانی که طی سخن گفتن چقداز تکینگی تا مغز از مغز تمرکز خنده در کجای مغز استتلاشی برای درمان قطع نخاحمله ویروس کرونا به مغزنظریه تکامل در درمان بیمکودکان خود را مشابه خود تراه های جدید برای قضاوت رایا بیماری ام اس (مولتیپاز تکینگی تا مغز از مغز تمغز چون ابزار هوش است دلیتوسعه هوش مصنوعی قادر اسخواب سالم عامل سلامتی و یهوش مصنوعی از عروسک تا ککشف مکانیسم عصبی خوانش پزبان و بیان نتیجه ساختماابزار بقا از نخستین هماناستخوان های کشف شده، ممکتأثیر نگاه انسان بر رفتامغز برای فراموشی بیشتر کدو ویژگی انتزاع و قدرت تجگذر زمان کاملا وابسته به سفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانفراموش کارها باهوش تر هسبیماری ای شبیه آلزایمر و تاثیر کپسول نوروهرب بر سنقش نظریه تکامل در شناساهوش مصنوعی از عروسک تا کمدانشمندان روش هاي جدیدی پیشرفتی مستقل از ابزار هسیاهچاله و تکینگی ابتدایابزارهای بقا از نخستین هلوب فرونتال یا پیشانی مغبا هوش مصنوعی خودکار روبتاثیر انتخاب از طرف محیط نقش زنجبیل در جلوگیری از هیچگاه از فشار و شکست نتردر چه مرحله ای از خواب ، رآیا واکنش های یاد گرفته وسرگیجه از شایعترین اختلااختلال در شناسایی حروف و منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکچهار میلیارد سال تکامل بویتامین E در چه مواد غذایدرمان جدید میگرن با انتی آیا دلفین ها میتوانند باشاهکار قرنارتباط بین هوش طبیعی و هومنشأ اطلاعات و آموخته ها برخی بیماری ها که در آن بتازه های اسکیزوفرنی(جنوچگونه باغبانی باعث کاهش ورزش هوازی مرتب خیلی به قذهن ما از در هم شکستن منبالتهاب شریان تمپورالعلم به ما کمک میکند تا مواز نظر علم اعصاب اراده آزماه رجببسیاری از بیماری های جدیتغییرات تکاملی سر انسان چرا مغزهای ما ارتقا یافت ژنها نقشه ایجاد ابزار هوروزه داری سلول های بنیاداولین مورد PML به دنبال تکمقالاتاز تکینگی تا مغز از مغز تمرگ انتقال است یا نابود شتلاشی تازه برای گشودن معحوادث روزگار از جمله ویرنظریه تکامل در درمان بیمکوری گذرای ناشی از موبایراه پیروزی در زندگی چیستایا بدون زبان میتوانیم تاز تکینگی تا مغز از مغز تمغز چگونه صداها را فیلتر توسعه برخی شغل ها با هوش خواب عامل دسته بندی و حفطهوش مصنوعی از عروسک تا ککشف مکانیسمی پیچیده در بابزار بقا از نخستین هماناستروژن مانند سپر زنان دتئوری تکامل امروز در درممغز بزرگ چقدر مفید هست ؟دو برابر شدن خطر مرگ و میگربه شرودینگر و تاثیر مشسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانفراموشی همیشه هم بد نیستبیماری ای شبیه ام اس مولتتاثیر کتامین در درمان پانقش هورمون های تیروئید دهوش مصنوعی از عروسک تا کمدانشمندان روشی برای تبدیپاسخ گیاهان در زمان خوردسیاره ابلهانابزارهای بقا ازنخستین هملایو دوم دکتر سید سلمان فبار سنین ابزار هوشمندی اتاثیر احتمالی عصاره تغلینقش زبان در سلطه و قدرت اهاوکينگ پیش از مرگش رسالدر هم تنیدگی کوانتومی و پآیا گذشته، امروز وآینده سربازان ما محققا غلبه می اختلالات مخچهمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکچهار ساعت پس از کشتار خوکویتامین دی گنجینه ای بزردرمان جدید کنترل مولتیپلآیا دست مصنوعی به زودی قاشبیه سازی میلیون ها جهان ارتباط شگفت مغز انسان و فمهندسی ژنتیک در حال تلاش برخی بیماری های خاص که بدتازه های بیماری پارکینسوچگونه تکامل مغزهای کنونیورزش هوازی ، بهترین تمریذهن چند جانبه نیازمند نگامیوتروفیک لترال اسکلروعلایم کمبود ویتامین E را از نظر علم اعصاب اراده آزماپروتیلینبعد از کروناثبت امواج الکتریکی در عصچرا پس از بیدار شدن از خوژنها ، مغز و ارادهروش مقابله مغز با محدودیاولین مورد پیوند سر در انتاثیر ویتامین دی بر بیمااز تکینگی تا مغز از مغز تمراحل ارتقای پله پله کیهتلاشی جدید در درمان ام اسمرز مرگ و زندگی کجاستتمایل زیاد به خوردن بستنحافظه و اطلاعات در کجاست هفت چیز که عملکرد مغز تو کی غایب شدی تا نیازمند دلراست دستی و چپ دستیایا تکامل هدفمند استاز تکینگی تا مغز- از مغز مغز ناتوان از توجیه پیداتوصیه های سازمان بهداشت خودآگاهی و هوشیاريهوش مصنوعی از عروسک تا ککشف ارتباط جدیدی از ارتبزبان و بیان، در سایه پیشرابزار بقا از نخستین هماناسرار بازسازی اندام هاتئوری تکامل در پیشگیری و مغز بزرگ چالش است یا منفعدو برابر شدن خطر مرگ و میگزیده ای از وبینار یا کنفسفری به آغاز کیهانابزار بقای موجود زنده از فرایند پیچیده ی خونرسانیبیماری اضطراب عمومیتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش هورمون زنانه استروژنهوش مصنوعی به کمک هوش طبیداروهای مصرفی در ام اسپختگی پس از چهل سالگي به سیاره ابلهانابزارهای بقای از نخستین لبخند بزن شاید صبح فردا زبارداری بدون رحمتاثیر ترکیبات استاتین (سنقش زبان در سلطه و قدرت اهاوکينگ پیش از مرگش رسالدر هم تنیدگی کوانتومی و دآیا آگاهی پس از مرگ از بیسردرد میگرن در کودکاناختلالات حرکتی در انسانمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتبحثی درباره احساسات متفاتاثیر درجه حرارت بر عملکنوآوری ای شگفت انگیز دانویرایش DNA جنین انسان، بردرمانهای بیماری پارکینسآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشبیه سازی سیستم های کوانارتباط شگفت انگیز مغز انمولتیپل اسکلروز در زنان برخی توجهات در ببمار پارتبدیل تراکت صوتی مصنوعی چگونه جمعیت های بزرگ شکل ورزش و میگرنرفتار اجتماعی انسان، حاصامید نیکو داشته باش تا آنعلایم کمبود ویتامین E را از آغاز خلقت تا نگاه انسامبانی ذهنی سیاه و سفیدبعد از کروناجمجمه انسان های اولیهچرا بیماری های تخریبی مغژنهای مشترک بین انسان و وروش های صرفه جویی در ایجااولین تصویر در تاریخ از سصفحه اصلیاز تکینگی تا مغز از مغز تمرز بین انسان و حیوان کجاتمدن قدیمی ای در جنوب ایرحافظه و اطلاعات در کجاست هفت سین یادگاری از میراث کیست کلوئید بطن سومرجزخوانی هایی که امروز بایرادهای موجود در خلقت باز تکینگی تا مغز- از مغز مغز و سیر تکامل ان دلیلی توصیه های غیر دارویی در سخودآگاهی و هوشیاريهوش مصنوعی از عروسک بازی کشف جمجمه ای درکوه ایرهوزبان و تکلم برخی بیماریهابزار بقا از نخستین هماناصول سلامت کمرتا 20 سال آینده مغز شما به مغز بزرگ چالشهای پیش رودوچرخه سواری ورزشی سبک و گزارش یک مورد جالب لخته وسقوط درون جاذبه ای خاص، چابزار بقای موجود زنده از فرایند تکامل و دشواری هابیماری بیش فعالیتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش ژنتیک در درمان اختلاهوش مصنوعی در کامپیوترهاداروهای ام اسپرورش مغز مینیاتوری انساسیر آفرینش از روح تا مغز ابزارهای دفاعی و بقای مولرزش ناشی از اسیب به عصببازگشت از آثار به سوی خداتاثیر دوپامین و سروتونیننقش سجده بر عملکرد مغزهدف یکسان، در مسیرهای متدر کمتر از چند ماه سوش جدآیا امکان بازسازی اندامهسردرد و علتهای آناختلالات صحبت کردن در انمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتبحثی درباره احساساتی غیرتاثیر درجه حرارت بر عملکنوار مغزی روشی مهم در تشخواکنش های ناخودآگاه و تقدرک فرد دیگر و رفتارهای اآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشبکه های مصنوعی مغز به درارتباط شگفت انگیز مغز انمواد کوانتومی جدید، ممکنبرخی توصیه ها برای واکسیتبدیل سلولهای محافط به سچگونه جمعیت های بزرگ شکل ورزش بهترین درمان بیش فعرقیبی قدرتمند در برابر مامید درمان کرونا با همانعلت خواب آلودگی بعد از خواز انفجار بزرگ تا انفجار مجموعه های پر سلولی بدن مبعد از کرونا دلخوشی بیهوجنسیت و تفاوت های بیناییچرا حیوانات سخن نمی گوینژنهای هوش ، کدامندروش هایی ساده برای کاهش ااولین سلول مصنوعیسوالات پزشکیاز تکینگی تا مغز از مغز تمزایای شکلات تلخ برای سلتمدن بشری و مغز اخلاقیحافظه و اطلاعات در کجاستهم نوع خواری در میان پیشیکاهش مرگ و میر ناشی از ابرشته نوروایمونولوژی و نقاگر نعمت فراموشی نبود بساز تکینگی تا مغز- از مغزتمغز آیندگان چگونه است ؟توصیه هایی در مصرف ماهیخورشید مصنوعیهوش مصنوعی از عروسک بازی گمان میکنی جرمی کوچکی در زبان و شناخت حقیقت قسمت چابزار بقا از نخستین هماناضطراب و ترستاثیر مشاهده بر واقعیت بمغز بزرگ و فعال یا مغز کوديدن با چشم بسته در خواب گشایش دروازه جدیدی از طرسلول های بنیادی منابع و اابزار بقای موجود زنده از فرایند حذف برخی اجزای مغبیماری تی تی پیتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش گرمایش آب و هوا در همهوش مصنوعی در خدمت خلق وحداروهای ضد بیماری ام اس وآلودگی هوا و ویروس کروناسیستم تعادلی بدناثر مضر مصرف طولانی مدت رلزوم سازگاری قانون مجازابازگشت به ریشه های تکاملتاثیر دپاکین بر بیماری منقش غذاها و موجودات درياهدف از تکامل مغزدر آستانه ی موج پنجم کوویآیا انسان با مغز بزرگش اخسردرد تنشناختراع جدید اینترنت کوانمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتبخش بزرگتر کیهان ناشناختتاثیر درجه حرارت بر عملکنورون هاي مصنوعی می توانواکسن های شرکت فایزر آمردرک و احساسآیا راهی برای رفع کم آبی شباهت مغز با کیهان مادیارتباط غیرکلامی بین انساموجود بی مغزی که می تواندبرخی روش های تربیتی کودکتری فلوپرازینچگونه حافظه را قویتر کنیورزش در کمر دردرموزی از نخستین تمدن بشرامگا سه عامل مهم سلامتعوامل موثر در پیدایش زبااز بحث های کنونی در ویروسمحل درک احساسات روحانیبعد از کرونا دلخوشی بیهوجنسیت و تفاوت های بیناییچرا حجم مغز گونه انسان درژنهای حاکم بر انسان و انسروش صحبت کردن در حال تکاماوکرلیزوماب داروی جدید شپیامهای کاربراناز تکینگی تا مغز از مغز تمسیر دشوار تکامل و ارتقاتمساح حد واسط میان مغز کوحس چشایی و بویاییهمیشه اطمینان تو بر خدا بکاهش التهاب ناشی از بیمارشد مغز علت تمایل انسان باگر نعمت فراموشی نبود بساز تکینگی تا مغز، از مغز مغز انسان ایا طبیعتا تماتوضیحی ساده در مورد هوش مخانواده پایدارهوش مصنوعی از عروسک بازی گنجینه ای به نام ویتامین زبان و شناخت حقیقت قسمت اابزار بقا از نخستین هماناطلاعات حسی ما از جهان، چتاثیر نگاه ناظر هوشیار بمغز حریص برای خون، کلید تدی متیل فومارات(زادیوا)(پمبرولیزوماب در بیماری چسلول عصبی شاهکار انطباق ابزار بقای موجود زنده از فرد حساس از نظر عاطفی و ببیماری دویکتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش آتش در رسیدن انسان بههوش مصنوعی در خدمت خلق وحداروی فامپیریدین یا نورلآلزایمرسیستم دفاعی بدن علیه مغز اثرات فشار روحی شدیدلزوم سازگاری قانون مجازابازسازي مغز و نخاع چالشی تاثیر داروهای ضد التهاب نقش غذاها و موجودات درياهدف از خلقت رسیدن به ابزادر درمان بیماری مولتیپل آیا احتمال دارد رویا از آسردرد سکه ایادامه بحث تکامل چشممنبع هوشیاری کجاست؟(قسمبخش دیگری در وجود انسان هتاثیر درجه حرارت بر عملکنورون های ردیاب حافظهواکسن کووید 19 چیزهایی که درک احساسات و تفکرات دیگآیاما مقهور قوانین فیزیکشباهت زیاد بین سلول هاي عارتروز یا خوردگی و التهاموجودات مقهور ژنها هستندبرخی سلولهای عصبی در تلاتری فلوپرازیننگاه محدود و تک جانبه، مشوزوز گوشرمز و رازهای ارتباط غیر کامروز دانش ژنتیک هیچ ابهعوامل ایجاد لغت انسانی و از تلسکوپ گالیله تا تلسکمحل درک احساسات روحانی دتفکر خلا ق در برابر توهم جهان کاملی در اطراف ما پرچرا خشونت و تعصبکلرال هیدرات برای خوابانروشهای نو در درمان دیسک بايندگان چگونه خواهند دیدسایتهای دیگراز تکینگی تا مغز از مغز تاز تکینگی تا مغز از مغز تمشکلات نخاعیتنفس هوازی و میتوکندریحس و ادراک (قسمت اول )همیشه عسل با موم بخوریمکاهش دوپامین عامل بیماریزمین زیر خلیج فارس تمدنی اگر تلاش انسان امروز برااز تکینگی تا مغز، از مغز مغز انسان برای ایجاد تمدتکنولوژی جدید که سلول‌هخارق العاده و استثنایی بهوش مصنوعی از عروسک بازی گویید نوزده و ایمنی ساکتزبان و شناخت حقیقت قسمت دابزار بقا از نخستین هماناطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر نگاه و مشاهده ناظر مغز زنان جوانتر از مغز مردژا وو یا اشنا پنداریپنج اکتشاف شگفت آور در موسلولهای ایمنی القا کنندهابزار بقای موجود زنده از فرضیه ای جدید توضیح میدهبیماری ضعف عضلات نزدیک بتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش انتخاب از طرف محیط، نهوش مصنوعی درمانگر کامپیداروی لیراگلوتیدآمارهای ارائه شده در سطح سکته مغزیاثرات مفید قهوهمقاومت به عوارض فشار خون بحتی علمی درباره تمایل بتاثیر داروی ضد تشنج سدیم نقش غذاها و موجودات درياهزینه ای که برای اندیشیددرمان های اسرار آمیز در آآیا احتمال دارد رویا از آسرعت فکر کردن چگونه استاداراوون تنها داروی تاییمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرنامه و ساختار پیچیده متاثیر درجه حرارت بر عملکنوروپلاستیسیتی چیستواکسن کرونا و گشودن پنجردرک تصویر و زبان های مخلتآزمون ذهنی گربه شرودینگرشباهت زیاد بین سلول هاي عارزش حقیقی زبان قسمت اولمیهمانهای ناخوانده عامل برخی سيناپسها طی تکامل و تسلیم شدن از نورون شروع منگاه انسان محدود به ادرایک پیشنهاد خوب برای آسان رویا و خبر از آیندهانفجار و توقف تکاملی نشاعواملی که برای ظهور لغت ااز تلسکوپ گالیله تا تلسکمحدودیت های حافظه و حافظتفاوت مغز انسان و میمون هجهش های ژنتیکی مفید در ساچرا در مغز انسان، فرورفتکمردرد و علل آنروشهای شناسایی قدرت شنواايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز از مغز تمشکلات بین دو همسر و برخیتنفس هوازی و میتوکندریحس و ادراک (قسمت دوم )همراهی نوعی سردرد میگرنیکاهش سن بیولوژیکی، تنها زندگی هوشمند در خارج از زابزار هوش در حال ارتقا ازاز تکینگی تا مغز، از مغز مغز انسان برای شادمانی طتکنولوژی جدید که سلول‌هخدا موجود استهوش مصنوعی از عروسک بازی گوشه بیماری اتوزومال رسسزبان و شناخت حقیقت قسمت سابزار بقا از نخستین همانفلج بل، فلجی ترسناک که آناطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر نگاه انسان بر رفتامغزهای کوچک بی احساسدژاوو یا آشناپنداریپوست ساعتی مستقل از مغز دسلولهای بنیادی مصنوعی درابزار بقای موجود زنده از قیچی ژنتیکیبیماریهای تحلیل عضلانی اتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش اتصالات بین سلولهای هوش مصنوعی درخدمت خلق وحداروی تشنجی دربارداریآن چیزی که ما جریان زمان سانسور از روی قصد بسیاری اثرات مضر ماری جوانامقابله با کرونا با علم اسبحث درباره پیدایش و منشاتاثیر درجه حرارت بر عملکنقشه مغزی هر فرد منحصر بههزینه سنگین انسان در ازادرمان های بیماری آلزایمرآیا برای تولید مثل همیشه شلیک فراموشیادغام میان گونه های مختلمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرنامه ی مسلط ژنها در اختتاثیر درجه حرارت بر عملکنوشیدن چای برای مغز مفید واکسن کرونا از حقیقت تاتدرک حقیقت نردبان و مسیری آسيب میکروواسکولاریا آسشرکت نورالینک ویدیویی ازارزش حقیقی زبان قسمت دوممیگرن سردردی ژنتیکی که ببرداشت مغز ما از گذر زمانتشنج چیستنگاه از درون مجموعه با نگیک آلل ژنتیکی که از نئاندرویا بخشی حقیقی از زندگی انواع سکته های مغزیعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکنیکی تا مغز از مغز تمخچه فراتر از حفظ تعادلتفاوت ها و تمایزها کلید بجهش های ژنتیکی غیر تصادفچراروياها را به یاد نمی آکمردرد با پوشیدن کفش مناروشی برای بهبود هوش عاطفايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز از مغز تمشکلات روانپزشکی پس از ستو دی ان ای خاص ميتوکندريحس و ادراک قسمت چهارمهوموارکتوس ها ممکن است دکایروپاکتیک چیستزونا به وسیله ویروس ابله ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز مغز انسان برای شادمانی طتکامل مادی تا ابزار هوشمخطا در محاسبات چیزی کاملگوشت خواری یا گیاه خواریزبان شناسی مدرن در سطح سلابزار بقا از نخستین همانفلج خواببلندی در ذهن ما درک بلندیتاثیر نگاه انسان بر رفتامغزتان را در جوانی سیم کشدگرگونی های نژادی و تغییپیموزایدسلسله مباحث هوش مصنوعیابزار بقای موجود زنده از قیچی ژنتیکی تهدید یا فرصبیهوش کردن در جراحی و بیمتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش حفاظتی مولکول جدید دهوش مصنوعی ساخته هوش طبیداروی جدید s3 در درمان ام آیا ممکن است موش کور بی مسانسور بر بسیاری از حقایاجزای پر سلولی بدن انسان ملاحظات بیهوشی قبل از جربحثي درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکنقشه های مغزی جدید با جزیهزاران سال چشم های بینا ودرمان های جدید میگرنآیا بزرگ شدن مغز فقط در دشلیک فراموشیادغام دو حیطه علوم مغز و منبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرین نت به جای اینترنتتاثیر درجه حرارت بر عملکنوعی سکته مغزی ، وحشتناک واکسن کرونا ساخته شده تودرک عمیق در حیواناتآسیب ها ناشی از آلودگی هوشش مرحله تکامل چشمارزش حقیقی زبان قسمت سوممیگرن شدید قابل درمان اسبررسي علل احتمالي تغيير تشنج و حرکات شبه تشنجی قانگاهی بر قدرت بینایی درایک جهش ممکن است ذهن انسانرویا تخیل یا واقعیتانگشت نگاری مغز نشان میدعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز از مغز تمخچه ، فراتر از حفظ تعادلتفاوت های بین زن و مرد فقجهشهای مفید و ذکاوتی که دچراروياها را به یاد نمی آکنفرانس تشنج هتل کوثر اصروشی جدید در درمان قطع نخای آنکه نامش درمان و یادشایمپلانت نخاعی میتواند داز تکینگی تا مغز از مغز تمشکلات روانپزشکی در عقب تولید پاک و فراوان انرژیحس و ادراک قسمت پنجمهوش مصنوعی می تواند بر احکاربرد روباتهای ريزنانوزیباترین چیز در افزایش سابزار بقا از نخستین هماناز روده تا مغزمغز انسان رو به کوچک تر شتکامل مداومخطا در محاسبات چیزی کاملگیلگمش باستانی کیستزبان شناسی نوین نیازمند ابزار بقا از نخستین همانفلج خواب چیستبه خودت مغرور نشوتاثیر ویتامین دی بر بیمامغزتان را در جوانی سیمکشدانشمندان موفق به بازگردپیچیدگی های مغزی در درک زسم زنبور ، کلیدی برای وارابزار بقای موجود زنده از قانون مندی نقشه ژنتیکی مبیهوشی در بیماران دچار اتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش حیاتی تلومر دی ان آ دهوش احساسیداروی جدید میاستنی گراویآیا ما تنها موجودات زنده ساخت شبکه عصبی با الفبایاجزایی ناشناخته در شکل گممانتین یا آلزیکسا یا اببحثی در مورد نقش ویتامينتاثیر درجه حرارت بر عملکنقص در تشخیص هیجانات عامهستي مادي ای که ما کوچکتردرمان های جدید در بیماری آیا تکامل و تغییرات ژنتیشنا در ابهای گرم جنوب نیارتقا و تکامل سنت آفرینش منبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرای پیش بینی آینده مغز دتاثیر رو ح و روان بر جسمنیاز به آموزش مجازی دیجیواکسن دیگر کرونا ساخته شدرگیری قلب در بیماری ویرإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَششمین کنگره بین المللی سارزش خود را چگونه میشناسمیدان مغناطيسي زمین بشر بررسی و اپروچ جدید بر بیمتشنج عدم توازن بین نورون نگاهی بر توانایی اجزاي بیک رژیم غذایی جدید، می تورویاها از مغز است یا ناخواندوهگین نباش اگر درب یا عامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز و از مغز مخچه ابزاري که وظیفه آن فتفاوت های تکاملی در مغز وجهشهای مفید و ذکاوتی که دنزاع بین جهل و علم رو به پکنگره بین المللی سردرد دروشی جدید در درمان سکته ماینکه به خاطرخودت زندگی از تکینگی تا مغز از مغز تمشاهده آینده از روی مشاهتولید سلولهای جنسی از سلحس و ادراک قسمت سومهوش مصنوعی و کشف زبان هایکاربرد روباتهای ريز، در زیر فشار کووید چه باید کرابزار بقا از نخستین همانازدواج های بین گونه ای، رمغز انسان رو به کوچکتر شدتکامل چشمخطرات هوش مصنوعیگیاه خواری و گوشت خوار کدزبان، وسیله شناسایی محیطابزار بقا از نخستین همانفلج دوطرفه عصب 6 چشمبه زودی شبکه مغزی به جای تاثیر ویروس کرونا بر مغز نقش قهوه در سلامتیدانشمندان نورون مصنوعی سپیوند مغز و سر و چالشهای سندرم کووید طولانیابزار بقای موجود زنده از قانون جنگلبیوگرافیتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش خرچنگ های نعل اسبی درهوش احساسیداروی جدید ضد میگرنآیا مغز تا بزرگسالی توسعساخت شبکه عصبی مصنوعی با احیای بینایی نسبی یک بیممنابع انرژي پاک سرچشمه حبحثی جالب درباره محدودیتتاثیر درجه حرارت بر عملکنقطه بی بازگشتهستی ما پس از شروعی چگال درمان های رایج ام اسآیا جنین انسان، هوشمندی شناخت و معرفت، و نقش آن دارتوکين تراپی روشی جديد منبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرای اولین بار دانشمندانتاثیر رژیم گیاه خواری بر چیزی خارج از مغزهای ما نیواکسن دیگری ضد کرونا از ددرگیری مغز در بیماری کویافت فشار خون ناگهانی در وصرع و درمان های آناز نخستین همانند سازها تمیدازولام در درمان تشنج بررسی سیستم تعادلی بدن اتصویربرداری فضاپیمای آمناتوانی از درمان برخی وییکی از علل محدودیت مغز امرویاهای پر رمز و حیرتی درانسان قدیم در شبه جزیره ععادت کردن به نعمتاز تکینگی تا مغز از مغز تمدارک ژنتیکی چگونه انسانتفاوت های زبانی سرمنشا تجواب دانشمند سوال کننده نزاع بین علم و نادانی رو کنگره بین المللی سردرد دريتوکسيمب در درمان ام اسریواستیگمیناینکه خانواده ات سالم بااز تکینگی تا مغز از مغز تمطالعه ای بیان میکند اهدتومورها و التهاب مغزی عاحساسیت روانی متفاوتهوش مصنوعی گوگل به کمک تشکجای مغز مسئول پردازش تجزیرفون داروی ضد ام اسابزار بقا از نخستین هماناستفاده از مغز، وزن را کممغز ایندگان چگونه استتکامل ابزار هوش ، راه پر دفاع در برابر تغییر ساختگالکانزوماب، دارویی جدیسفر نامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانفناوری هوش مصنوعی نحوه خبوزون هیگز چیستتاثیر ژنها بر اختلالات خنقش مهاجرت در توسعه نسل ادانشمندان یک فرضیه رادیکپیوند سر آیا ممکن استسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از قانونمندی و محدودیت عالمبیوگرافیتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش داروهاي مختلف معروف هوش عاطفی بیشتر در زنانداروی ضد تشنج با قابليت تآیا همه جنایت ها نتیجه بیساختار شبکه های مغزی ثاباحساس گذر سریعتر زمانمنابع انرژی از نفت و گاز بحثی در مورد نقش کلسیم و تاثیر درجه حرارت بر عملکچند نرمش مفید برای کمردرو هر کس تقوای خدا پیشه کندرمان های علامتی در ام اسآیا جهان ذهن و افکار ما مشناسایی تاریخچه ی تکاملیارتباط میکروب روده و پارمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمبرخی ملاحظات در تشنج های تاثیر رژیم گیاه خواری بر چگونه مغز پیش انسان یا همواکسن سرطاندرگیری مغز در بیماران مبافراد آغاز حرکت خودشان رضررهای مصرف شکر و قند بر از نخستین همانند سازها تمکانیزمهای دفاعی در براببررسی علل کمر درد در میانتغییر الگوی رشد مغزی با زناتوانی در شناسایی چهره یافته های نوین علوم پرده رویای شفافانسان ها می توانند میدان عارضه جدید ویروس کرونا ساز تکینگی تا مغز از مغز تمروری بر تشنج و درمان هایتفاوتهای جنسیتی راهی براجاذبه و نقش آن در شکلگیرینزاع بین علم و جهل رو به پکندر در بیماریهای التهابریسدیپلام تنها داروی تایایندرالاز تکینگی تا مغز از مغز تمعنی روزهتوهم لیلیپوتی(ریزبینی)خلاصه ای از مطالب همایش مهوش مصنوعی گوگل به کمک تشکرونا چه بر سر مغز می آورزاوسکا درمان گوشرابزار بقا از نخستین هماناستفاده از هوش مصنوعی در مغز ابزار بقای برتر مادیتکامل زباندقیق ترین تصاویر از مغز اگامی در درمان بیماریهای سفر به مریخ در 39 روزابزار بقا از نخستین همانفیلمی بسیار جالب از تغییبی عدالتی در توزیع واکسن تاثیر کلام در آیات کلام بنقش میدان مغناطیسی زمین هوش مصنوعی از عروسک بازی دانشمندان ژنی از مغز انسپیوند سر، یکی از راه حلهاسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از قارچ بی مغز در خدمت موجودبیان ژن های اسکیزوفرنی دتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش ذهن و شناخت در حوادث هوش عاطفی در زنان بیشتر اداروی ضد تشنج با قابليت تآیا هوش مصنوعی زندگی بشرسازگاری با محیط بین اجزااخلاق و علوم اعصابمنابع انرژی از نفت و گاز بحثی در مورد عملکرد لوب فتاثیر درجه حرارت بر عملکچند جهانیوقت نهيب هاي غير علمي گذشدرمان ژنتیکی برای نوآوریآیا جهش های ژنتیکی، ویروشناسایی سلول های ایمنی اارتباط چاقی و کاهش قدرت بمنبع هوشیاری در کجاست؟ قبرخی مرزهای اخلاق و علومتاثیر رژیم گیاه خواری بر چگونه هموساپينس بر زمین واکسنی با تاثیر دوگانه ادرگیری مغزی در سندرم کووافزایش قدرت ادراکات و حسضررهای شکر بر سلامت مغزاز نخستین همانند سازها تما انسانها چه اندازه نزدبزرگ شدن مغز محدود به دورتغییر زودتر اتصالات مغزینخاع ما تا پایین ستون فقریادگیری مهارت های جدید دروبات های ریز در درمان بیانسان جدید از چه زمانی پاعدم توقف تکامل در یک اندااز تکینگی تا مغز از مغز تمرکز هوشیاری، روح یا بدن تقلید مرحله ای نسبتا پیشحقیقت قربانی نزاع بین بی نشانه های گذشته در کیهان کوچک شدن مغز از نئاندرتاکووید نوزده و خطر بیماریرژیم های غذایی و نقش مهم ایا کوچک شدن مغزانسان الاز تکینگی تا مغز از مغز تمغز فکر میکند مرگ برای دیتوهم چیستخونریزی مغز در سندرم کووهوش مصنوعی الفاگوکریستال زمان(قسمت اولزبان مشترک ژنتیکی موجوداابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیامغز ابزار برتر بقاتکامل ساختار رگهای مغزی دلایلی که نشان میدهد ما بگامی در درمان بیماریهای سفر تجهیزات ناسا به مریخ فیزیک مولکولها و ذرات در بیمار 101 ساله، مبتلا به ستاثیر کپسول نوروهرب بر ننقش محیط زندگی و مهاجرت دهوش مصنوعی از عروسک بازی دانشمندان پاسخ کوانتومی پیام های ناشناخته بر مغز سوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقای موجود زنده از قبل از انفجار بزرگبیست تمرین ساده برای جلوتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش روزه داری در سالم و جهوش عاطفی در زنان بیشتر اداستانها و مفاهیمی اشتباآیا هوش ارثی دریافتی از پسخن پاک و ثابتاخلاق پایه تکامل و فرهنگمنابع انرژی از نفت و گاز بحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکچندین ماده غذایی که ماننوقتی فهمیدی خطا کردی برگدرمان ام اس(مولتیپل اسکلآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجشواهدی از نوع جدیدی از حاارتباط هوش ساختار مغز و ژمنبع هوشیاری در کجاست؟(قبرخی نکات از گاید لاین پرتاثیر رژیم گیاهخواری بر چگونه واکسن کرونا را توزواسطه ها د رمسیر ایجاد مغدرگیری مغزی در سندرم کووافزایش مرگ و میر سندرم کوطوفان فقر و گرسنگی و بی ساز نخستین همانند سازها تما انسانها چه اندازه نزدبزرگ شدن تقریبا ناگهانی تغییر عمودی سر انسان از پنخستین تصویر از سیاهچالهیادآوری خواب و رویاروح رهاییانسان عامل توقف رشد مغزعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز از مغز تمرکز حافظه کجاستتلقین اطلاعات و حافظهحقیقت تنها چیزی است که شانظام مثبت زندگیکودک ایرانی که هوش او از رژیم غذایی حاوی تخم مرغ وایا این جمله درست است کسیاز تکینگی تا مغز از مغز تمغز ما کوچکتر از نیم نقطهتوانایی مغز و دیگر اجزای خواندن ، یکی از شستشو دهنهوش مصنوعی از عروسک تا ککریستال زمان(قسمت دوم)زبان چهار حرفی حیات زمینابزار بقا از نخستین هماناستیفن هاوکینگ در مورد همغز از بسیاری حقایق می گرتکامل شناخت انسان با کشفدنیای شگفت انگیز کوانتومگاهی لازم است برای فهم و سفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانفیزیکدانان ماشینی برای تبیماری های مغز و اعصاب و تاثیر کپسول نوروهرب بر تنقش نگاه از پایین یا نگاههوش مصنوعی از عروسک بازی دانشمندان اولین سلول مصنپیشینیان انسان از هفت میسودمندی موجودات ابزی بر ابزارهای بقای موجود زندقدم زدن و حرکت دید را تغیبیش از نیمی از موارد انتقتاثیر گیاه خواری بر رشد ونقش رژیم غذایی بر رشد و اهوشیاری کوانتومیدر مانهای کمر دردآیا هوش سریعی که بدون احسسرنوشتاختلال خواب فرد را مستعد مناطق خاصی از مغز در جستجبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکچه زیاد است بر من که در ایویتنام نوعی کرونا ویروس درمان تومورهای مغزی با اآیا خداباوری محصول تکاملشواهدی از دنیسوان(شبه نئارتباط انسانی، محدود به منبع خواب و رویابرخی اثرات مضر ویتامین دتاثیر عصاره تغلیظ شده گیچگونه آن شکری که می خوریموبینار اساتید نورولوژی ددرگیری اعصاب به علت میتوافسردگی و اضطراب در بیماطی یکصد هزار سال اخیر هرچاز نشانه ها و آثار درک شدما با کمک مغز خود مختاريمبزرگترین خطایی که مردم متغییرات منطقه بویایی مغزنرمش های مفید در سرگیجهژن هوش و ساختارهای حیاتی روزه داری متناوب، مغز را انعطاف پذیری مکانیسمی علعصب حقوق نورولوواز تکینگی تا مغز از مغز تمرکز حافظه کجاستتلاش هایی در بیماران قطع حقیقت خواب و رویانظریه ی تکامل در درمان بی