نقش مهاجرت در توسعه نسل انسان جدید با مغز نسبتا بزرگ

آغاز پیدایش پیشینیان انسان در صحرای ساوانا، پایان ارتقا و تکامل انسان نبود. مقابله با دشوارترین شرایط محیطی و مسیر مهاجرتی ناآشنا برای کشف محل های بهتر برای زندگی، نقش بسیار مهمی را در بقای نسل انسان داشته است. همه آنچه از انسان، انسان جدید امروزی ساخته است، ژنهای او نیست بلکه نقش مهاجرت و گزینش طبیعی برای صیقل دادن ژنهای معیوب یا جهش های ناسازگار و گزینش در مسیرهای دشوار- که بر خلاف مسیرهای ساده، در ابتدا گذر از آن دشوار می نماید ولی بعدها با رسیدن به مناطق مناسبتر برای زیستن، مقدمه تمدن های بزرگ انسانی میشود- بسیار برجسته است.

خروج از آفریقا ابتدای رسیدن به تمدن بزرگ انسان امروز است ولی کوچ از آفریقا در یک مسیر اتفاق نیفتاد.

مسیر شمال آفریقا به دلیل پیوند با اروپا ساده تر بوده است و طبیعی است انسان ناآشنا به پشت دریاها و کوه ها، در ابتدا مسیر ساده تر را برگزیند ولی سرمای قسمت های شمالی، سادگی ابتدایی را به چالش میکشد و انسان ابتدایی رسیده به اروپا منقرض میشود تا موجودات سازگارتر با سرما یعنی نئاندرتال های عضلانی و بلند قد برای مدت های طولانی در اروپا باقی بمانند.

مسیر خروج دیگری هم در قسمت شرقی آفریقا و به سوی شبه جزیره عربی و عراق و ایران است. این مسیر چون در ابتدا با کیلومترها آب دریا از آفریقا جدا میشود مسیر دشوارتری به نظر میرسد. ولی جالب است بدانیم همه انسان های امروز جز اندکی از قبایلی- که در آفریقا ماندند- باقیمانده این مهاجران از دل دریای سرخ هستند.

سادگی های ابتدایی همیشه به نتیجه خوب نمی رسد گاهی در پس دشواری های نخست، بهره برداری های بزرگی است که تاریخی را متحول میکند ..

وقتی آرمان ها و آرزوها و اهداف ما بزرگ تر باشد ناچار باید آماده تحمل سختی ها و دشواری های بیشتر باشیم.
(de:Jean-Jacques Hublin. The origin of Neandertals. PNAS. Band 106, Nr. 38, 2009, S. 1602216027)

(http://ngm.nationalgeographic.com/print/2005/04/dmanisi-find/fischman-text)
(به سلسله مباحث خروج از آفریقا از خانم دکتر آلیس روبرتزمراجعه شود)

پژوهشگران، قدیمی ترین نمونه از گونه ما یعنی انسان مدرن را بیرون از آفریقا یافته اند.

این جمجمه زیر خاکی در یونان به 210 هزار سال قبل یعنی زمانی- که زمین این منطقه پر از نئاندرتال بود- بر میگردد. این کشف، مدارکی را در مورد مهاجرت زودهنگامی از آفریقا ارائه میدهد که رد پایی را در DNA انسانهای امروز باقی نگذاشت.

این مقاله در مجله نیچر منتشر شده است.

این تقریبا پنج برابر قدیمی تر از دیگر مدارک در مورد انسان جدید در اروپاست. و حتی قدیمی تر از میسلیادر فلسطین است (فسیل انسان مدرن 150هزار ساله). قسمت پشت جمجمه کاملا شبیه انسان جدید است و این قدیمی ترین فسیل است که شکل قسمت پشتی آن مانند شکل جمجمه انسان جدید است.

پروفسور کریس استرینگراز موزه تاریخ طبیعی لندن این مطلب را بیان کرد.

قدیمی ترین هموساپینس در کوه ایرهود در مراکش- که به سیصد هزار سال قبل برمی گردد- قسمت پشت جمجمه اینقدر گرد و بلند ندارد. آخرین مدارک در غاراپیدیمادر یونان در سال 1970 کشف شد.

دو جمجمه کشف شد: یکی خیلی به هم ریخته و دیگری ناکامل بود. و تحت بررسی با سی تی اسکن و تاریخ نگاری با اورانیم قرار گرفت تا اسرار آن آشکار شود. جمجمه کاملتر مربوط به نئاندرتال بود ولی مورد دیگر مشخصاتی مانند پشت جمجمه گرد داشت و مربوط به انسان جدید بود. انسان جدید خیلی قبلتر، آفریقا را رها کرده است. جمجمه نئاندرتال، جوانتر بود.

برنامه و سناریوی ما بررسی بر روی یک گروه جدید زودرس در حدود 210 هزار سال قبل، در یونان بود و ممکن است مرتبط با جمعیت های قابل مقایسه در شرق باشد ولی آنها نهایتا در حدود 170 هزار سال قبل با یک جمعیت نئاندرتال جایگزین شدند و آنها اپیدیمای 2 نامیده شدند. این مطلب را پروفسور استرینگر گفت.

انسان هایی- که امروز بیرون از آفریقا زندگی میکنند- پیشینیان خود را در مهاجرتی دنبال کردند که 60 هزار سال قبل، قاره را ترک کردند.(از مناطق شرقی آفریقا به سوی تنگه باب المندب)

وقتی این انسانهای جدید اوراسیا را ترک میکردند جایگزین دیگر گونه هایی- که با آنها مواجه میشدند مانند نئاندرتال و دنیسوان- میشدند..

ولی این مهاجرت اول انسان های جدید یعنی هموساپینس از آفریقا نبود. فسیل هایی از شول و قفزه در فلسطین در سال 1990 تاریخ نگاری شد که به 90 تا 125هزار سال قبل، باز میگردد. اینها به عنوان اختلال در مهاجرت به حساب می آید. این گروه یک مهاجرت کوچک را به بیرون از محل زندگی خود یعنی آفریقا از قسمت شمال انجام دادند. و این مهاجرتی نا موفق بود.

با این همه در سالهای اخیر ما به اینجا رسیده ایم که گونه ما حتی زودتر و بیشتر از آنچه تصور میکردیم، از آفریقا بیرون آمد

ه اند. در چند سال اخیر باستان شناسان، فسیل های انسان جدید را در ژیرندانگ و دااوکسیان در چین پیدا کردند که تاریخ آن به 80 تا 120 هزار سال قبل برمیگردد. مطالعات دی ان ای نشانه هایی را از ادغام و زاد و ولد بین انسان آفریقایی و نئاندرتال پیدا کرده است. مدارکی از نئاندرتال آلمانی نشان میدهد که این ادغام بین 219 تا 460 هزار سال قبل رخ داد هرچند معلوم نیست این ازدواج با همو ساینس یا انسان آفریقایی قدیمی تری بوده است.

حرکت انسان ها به اروپا واقعا در یک مرحله گرم بوده است(مرحله ایزوتوپ دریایی 7. Marine isotope stage 7) و این میتواند دلیلی باشد که چرا انسان ها توانستند به سوی شمال و اروپا حرکت کنند. این مطلب را پروفسور استرینگربیان کرد. اندکی بعد آب و هوا شروع به سرد شدن کرد. تغییرات آب و هوا ممکن است علت انقراض و مرگ انسان جدید مهاجر باشد ولی به جای آنها نئاندرتال ها توانستند خود را بازپردازش کنند.

بر اساس ویژگی های جمجمه اپیدیماپروفسور استرینگر میگوید: این تحلیل فقط روی قسمت هایی است که باقی مانده است. ما باید دقیق باشیم. این تحلیل فقط بر اساس پشت جمجمه است. قسمت جلویی ممکن است بسیار ابتدایی تر باشد. ولی بر اساس آنچه به دست آوردیم و بر اساس آنچه باقی مانده است این بقایا میتواند به عنوان انسان جدید در نظر گرفته شود.

او ادامه میدهد: اگر نظر ما درست باشد باید در آینده مدارک بیشتری در مورد این انسان های جدید به دست بیاوریم.

درک تصویر و زبان های مخلتچراروياها را به یاد نمی آادغام میان گونه های مختلتکامل ساختار رگهای مغزی ما با کمک مغز خود مختاريمزبان و بیان، در سایه پیشرهوش، ژنتیکی است یا محیطیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکمغز انسان رو به کوچکتر شدسردرد سکه ایکمردرد و علل آنبیهوش کردن در جراحی و بیمدفاع در برابر تغییر ساختچندین ماده غذایی که مانناولین سلول مصنوعیسوالات پزشکیپنج اکتشاف شگفت آور در موبرخی توجهات در ببمار پارفلج بل، فلجی ترسناک که آندرک عمیق در حیواناتنزاع بین جهل و علم رو به پادغام دو حیطه علوم مغز و تکامل شناخت انسان با کشفما تحت کنترل ژنها هستیم یزبان و تکلم برخی بیماریههیچگاه از فشار و شکست نتراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکتغییر عمودی سر انسان از پمغز ایندگان چگونه استآیا احتمال دارد رویا از آسرعت فکر کردن چگونه استکمردرد با پوشیدن کفش منابیوگرافیدقیق ترین تصاویر از مغز اچه زیاد است بر من که در ایاوکرلیزوماب داروی جدید شپیامهای کاربرانپوست ساعتی مستقل از مغز دبرخی سلولهای عصبی در تلافلج خوابدرگیری اعصاب به علت میتونزاع بین علم و نادانی رو ارتقا و تکامل سنت آفرینش تئوری تکامل امروز در درمماه رجبزبان و شناخت حقیقت قسمت چهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکثبت امواج الکتریکی در عصمغز ابزار برتر بقاآیا احتمال دارد رویا از آشلیک فراموشیکنفرانس تشنج هتل کوثر اصبیوگرافیدلایلی که نشان میدهد ما بچهار میلیارد سال تکامل بايندگان چگونه خواهند دیدسایتهای دیگرپیموزایدبرخی سيناپسها طی تکامل و فلج خواب چیسترقیبی قدرتمند در برابر منزاع بین علم و جهل رو به پارتوکين تراپی روشی جديد تئوری تکامل در پیشگیری و ماپروتیلینزبان و شناخت حقیقت قسمت اهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکجمجمه انسان های اولیهمغز از بسیاری حقایق می گرآیا برای تولید مثل همیشه شنا در ابهای گرم جنوب نیکنگره بین المللی سردرد دبیان ژن های اسکیزوفرنی ددندان ها را مسواک بزنید تچهار ساعت پس از کشتار خوکايا اراده آزاد توهم است یپیچیدگی های مغزی در درک زبررسي علل احتمالي تغيير فیلمی بسیار جالب از تغییرموزی از نخستین تمدن بشرنظام مثبت زندگیارتباط میکروب روده و پارتا 20 سال آینده مغز شما به مبانی ذهنی سیاه و سفیدزبان و شناخت حقیقت قسمت دهدف از تکامل مغزاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکجنسیت و تفاوت های بیناییمغز برای فراموشی بیشتر کآیا بزرگ شدن مغز فقط در دشناخت و معرفت، و نقش آن دکنگره بین المللی سردرد دبیست تمرین ساده برای جلودو ویژگی انتزاع و قدرت تجنوار مغزی روشی مهم در تشخايا اراده آزاد توهم است یپیوند مغز و سر و چالشهای بررسی و اپروچ جدید بر بیمبررسی سیستم تعادلی بدن افیزیکدانان ماشینی برای ترمز و رازهای ارتباط غیر کنظریه تکامل در درمان بیمارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر مشاهده بر واقعیت بمجموعه های پر سلولی بدن مزبان و شناخت حقیقت قسمت سهزینه ای که برای اندیشیداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکجنسیت و تفاوت های بیناییمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟آیا تکامل و تغییرات ژنتیشناسایی سلول های ایمنی اکندر در بیماریهای التهاببیشتر کمردردها نیازی به ديدن با چشم بسته در خواب نورون هاي مصنوعی می توانای آنکه نامش درمان و یادشپیوند سر، یکی از راه حلهاپیشینیان انسان از هفت میبررسی علل کمر درد در میانفرگشت و تکامل تصادفی محض رویای شفافهفت چیز که عملکرد مغز تو ارتباط هوش ساختار مغز و ژتاثیر نگاه ناظر هوشیار بمحل درک احساسات روحانیزبان، وسیله شناسایی محیطهستي مادي ای که ما کوچکتراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکجهش های ژنتیکی مفید در سامغز بزرگ چالش است یا منفعآیا خداباوری محصول تکاملشواهدی از دنیسوان(شبه نئکوچک شدن مغز از نئاندرتابا هوش مصنوعی خودکار روبدی متیل فومارات(زادیوا)(نورون های ردیاب حافظهایندرالایا کوچک شدن مغزانسان الپیشرفتی مستقل از ابزار هبزرگ شدن مغز محدود به دورفراموش کارها باهوش تر هسروبات های ریز در درمان بیهفت سین یادگاری از میراث ارتباط انسانی، محدود به تاثیر نگاه انسان بر رفتامحل درک احساسات روحانی دسفر نامه سفر به بم و جنوب هستی ما پس از شروعی چگال از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رو ح و روان بر جسمجهش های ژنتیکی غیر تصادفمغز بزرگ چالشهای پیش روآیا دلفین ها می تواند از شاهکار قرنکودک ایرانی که هوش او از بارداری بدون رحمدژا وو یا اشنا پندارینوروپلاستیسیتی چیستنوشیدن چای برای مغز مفید ایا ابزار هوشمندی یا مغز پاسخ گیاهان در زمان خوردبسیاری از بیماری های جدیفراموشی همیشه هم بد نیستروح رهاییهمیشه عسل با موم بخوریمارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر نگاه انسان بر رفتامحدودیت های حافظه و حافظسفرنامه سفر به بم و جنوب و هر کس تقوای خدا پیشه کناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاه خواری بر جهشهای مفید و ذکاوتی که دمغز حریص برای خون، کلید تآیا دست مصنوعی به زودی قاشبیه سازی میلیون ها جهان کودکان خود را مشابه خود تبازگشت از آثار به سوی خدادژاوو یا آشناپنداریدانشمندان ژنی از مغز انسنوعی سکته مغزی ، وحشتناک ایا بیماری ام اس (مولتیپپختگی پس از چهل سالگي به تفاوت مغز انسان و میمون هفرایند حذف برخی اجزای مغروزه داری و بیمار ی ام اس هوموارکتوس ها ممکن است دارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ویتامین دی بر بیمامخچه ، فراتر از حفظ تعادلسفرنامه سفر به بم و جنوب ویتامین E برای فعالیت صحاز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر جهشهای مفید و ذکاوتی که دمغز زنان جوانتر از مغز مرآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشبیه سازی سیستم های کوانکوری گذرای ناشی از موبایبازسازي مغز و نخاع چالشی دانشمندان روش هاي جدیدی چیزی خارج از مغزهای ما نیایا بدون زبان میتوانیم تپرورش مغز مینیاتوری انساتفاوتهای جنسیتی راهی برافرد حساس از نظر عاطفی و بروش مقابله مغز با محدودیهوش مصنوعی می تواند بر احارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ژنها بر اختلالات خمخچه ابزاري که وظیفه آن فسفرنامه سفر به بم و جنوب ویتامین E در چه مواد غذایاز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر جاذبه و نقش آن در شکلگیریمغزهای کوچک بی احساسآیا راهی برای رفع کم آبی شباهت زیاد بین سلول هاي عکی غایب شدی تا نیازمند دلبحتی علمی درباره تمایل بدانشمندان روشی برای تبدیچگونه مغز پیش انسان یا همایا تکامل هدفمند استآلزایمرتقلید مرحله ای نسبتا پیشقانون مندی نقشه ژنتیکی مروش های صرفه جویی در ایجاهوش مصنوعی گوگل به کمک تشارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر کپسول نوروهرب بر نمدارک ژنتیکی چگونه انسانسفرنامه سفر به بم و جنوب ویتامین دی گنجینه ای بزراز تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر رژیم گیاهخواری بر حقیقت راستین انسان علم بمغزتان را در جوانی سیمکشآیاما مقهور قوانین فیزیکشباهت زیاد بین سلول هاي عکاهش التهاب ناشی از بیمابحث درباره پیدایش و منشاداروهای مصرفی در ام اسچگونه هموساپينس بر زمین ایرادهای موجود در خلقت بآیا ما تنها موجودات زنده تلقین اطلاعات و حافظهقارچ بی مغز در خدمت موجودروش هایی ساده برای کاهش اهوش مصنوعی گوگل به کمک تشارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر کپسول نوروهرب بر تمروری بر تشنج و درمان هایسفری به آغاز کیهانواکنش های ناخودآگاه و تقاز تکینگی تا مغز، از مغز تاثیر عصاره تغلیظ شده گیحافظه و اطلاعات در کجاست نقش قهوه در سلامتیآزمون ذهنی گربه شرودینگرشش مرحله تکامل چشمکایروپاکتیک چیستبحثی در مورد نقش ویتامينداروهای ضد بیماری ام اس وچگونه آن شکری که می خوریماگر نعمت فراموشی نبود بسآیا مغز تا بزرگسالی توسعتلاش هایی در بیماران قطع قدم زدن و حرکت دید را تغیروش صحبت کردن در حال تکامهوش مصنوعی الفاگوارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر کپسول نوروهرب بر سمرکز خنده در کجای مغز استسلولهای بنیادی مصنوعی درواکسن سرطانازدواج های بین گونه ای، رتاریخ همه چیز را ثبت کردهحافظه و اطلاعات در کجاست نقش مهاجرت در توسعه نسل اإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَششمین کنگره بین المللی سکاربرد روباتهای ريزنانوبحثی جالب درباره محدودیتداروی فامپیریدین یا نورلچگونه انتظارات بر ادراک اگر نعمت فراموشی نبود بسآیا همه جنایت ها نتیجه بیتلاشی برای درمان قطع نخاقدرت انسان در نگاه به ابعروشهای نو در درمان دیسک بهوش مصنوعی از عروسک تا کارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر کپسول نوروهرب بر سمرگ انتقال است یا نابود شسلسله مباحث هوش مصنوعیواسطه ها د رمسیر ایجاد مغاستفاده از هوش مصنوعی در تبدیل تراکت صوتی مصنوعی حافظه و اطلاعات در کجاستنقش هورمون های تیروئید دافراد آغاز حرکت خودشان رصرع و درمان های آنکاربرد روباتهای ريز، در بحثی در مورد نقش کلسیم و داروی تشنجی دربارداریچگونه باغبانی باعث کاهش اگر تلاش انسان امروز براآیا هوش ارثی دریافتی از پتلاشی جدید در درمان ام اسلوب فرونتال یا پیشانی مغروشهای شناسایی قدرت شنواهوش مصنوعی از عروسک تا کارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر گیاه خواری بر رشد ومراحل ارتقای پله پله کیهسم زنبور ، کلیدی برای واروراپامیل در بارداریاستیفن هاوکینگ در مورد هتبدیل سلولهای محافط به سحس چشایی و بویایینقش ژنتیک در درمان اختلاافزایش قدرت ادراکات و حسضررهای مصرف شکر و قند بر کجای مغز مسئول پردازش تجبحثی در مورد عملکرد لوب فداروی جدید s3 در درمان ام چگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزار هوش در حال ارتقا ازآیا هوش سریعی که بدون احستمایل زیاد به خوردن بستنلبخند بزن شاید صبح فردا زروشی برای بهبود هوش عاطفهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر گیاه خواری بر رشد ومزایای شکلات تلخ برای سلسودمندی موجودات ابزی بر ورزش هوازی مرتب خیلی به قاستیفن هاوکینگ در تفسیر تری فلوپرازینحس و ادراک (قسمت اول )نقش انتخاب از طرف محیط، نافسردگی و اضطراب در بیماضررهای شکر بر سلامت مغزکشف مکانیسم عصبی خوانش پبحثی درباره هوش و تفاوتهداروی جدید ضد میگرنچگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزارهای بقای موجود زندآیا هشیاری کوانتومی وجودتمدن قدیمی ای در جنوب ایرلرزش ناشی از اسیب به عصبروشی جدید در درمان قطع نخهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد ومسیر دشوار تکامل و ارتقاسیاهچاله و تکینگی ابتدایورزش هوازی ، بهترین تمریاستخوان های کشف شده، ممکتری فلوپرازینحس و ادراک (قسمت دوم )نقش اتصالات بین سلولهای الکتروتاکسی(گرایش و حرکطی یکصد هزار سال اخیر هرچکشف مکانیسمی پیچیده در ببحثی درباره هوش و تفاوتهداروی ضد تشنج با قابليت تچگونه حافظه را قویتر کنیابزارهای پیشرفته ارتباط آیا واکنش های یاد گرفته وتمساح حد واسط میان مغز کولزوم سازگاری قانون مجازاروشی جدید در درمان سکته مهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد ومشکلات نخاعیسیاره ابلهانورزش و میگرناصول سلامت کمرتسلیم شدن از نورون شروع محس و ادراک قسمت چهارمنقش حفاظتی مولکول جدید دالتهاب شریان تمپورالظهور امواج مغزی در مغز مصکشف ارتباط جدیدی از ارتببحثی درباره هوش و تفاوتهداروی ضد تشنج با قابليت تنگاهی بر قدرت بینایی دراابزارهای دفاعی و بقای موآیا آگاهی پس از مرگ از بیتنفس هوازی و میتوکندریلزوم سازگاری قانون مجازاريتوکسيمب در درمان ام اسهوش مصنوعی از عروسک تا کماز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر گیاه خواری بر رشد ومشاهده آینده از روی مشاهسیاره ابلهانورزش بهترین درمان بیش فعاضطراب و ترستشنج چیستحس و ادراک قسمت پنجمنقش حیاتی تلومر دی ان آ دامیوتروفیک لترال اسکلروعلم به ما کمک میکند تا موکشف جمجمه ای درکوه ایرهوبحثی درباره هوش و تفاوتهداستانها و مفاهیمی اشتبانگاهی بر توانایی اجزاي باثر مضر مصرف طولانی مدت رآیا امکان بازسازی اندامهتنفس هوازی و میتوکندریممانتین یا آلزیکسا یا ابریواستیگمینهوش مصنوعی از عروسک تا کماز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ومعنی روزهسیر آفرینش از روح تا مغز ورزش در کمر درداطلاعاتی عمومی در مورد متغییر الگوی رشد مغزی با زحس و ادراک قسمت سومنقش داروهاي مختلف معروف امگا سه عامل مهم سلامتعلایم کمبود ویتامین E را گنجینه ای به نام ویتامین بحثی درباره هوش و تفاوتهدر مانهای کمر دردناتوانی از درمان برخی ویاثرات مفید قهوهآیا انسان با مغز بزرگش اختو دی ان ای خاص ميتوکندريمنابع انرژي پاک سرچشمه حرژیم غذایی حاوی تخم مرغ وهوش مصنوعی در کامپیوترهااز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز فکر میکند مرگ برای دیسیستم تعادلی بدنوزوز گوشاطلاعاتی عمومی در مورد متغییر زودتر اتصالات مغزیحساسیت روانی متفاوتنقش روزه داری در سالم و جامروز دانش ژنتیک هیچ ابهعلایم کمبود ویتامین E را گیاه خواری و گوشت خوار کدبحثی درباره احساسات متفادر چه مرحله ای از خواب ، رناتوانی در شناسایی چهره اثرات مضر ماری جواناتولید سلولهای جنسی از سلمولتیپل اسکلروز در زنان راه های جدید برای قضاوت رهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز ما کوچکتر از نیم نقطهسیستم دفاعی بدن علیه مغز یک پیشنهاد خوب برای آسان بلندی در ذهن ما درک بلندیخلاصه ای از مطالب همایش منقش رژیم غذایی در رشد و اانفجار و توقف تکاملی نشاعلت خواب آلودگی بعد از خوگالکانزوماب، دارویی جدیبحثی درباره احساساتی غیردر هم تنیدگی کوانتومی و پنخاع ما تا پایین ستون فقراجزای پر سلولی بدن انسان توانایی مغز و دیگر اجزای مواد کوانتومی جدید، ممکنراه های جدید برای قضاوت رهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز مادران و کودکان در زمسکته مغزییکی از علل محدودیت مغز امبه زودی شبکه مغزی به جای خواندن ، یکی از شستشو دهننقش زبان در سلطه و قدرت اانگشت نگاری مغز نشان میدعوارض ازدواج و بچه دار شدگامی در درمان بیماریهای بخش دیگری در وجود انسان هدرمان های بیماری آلزایمرنخستین تصویر از سیاهچالهاجزایی ناشناخته در شکل گتوازن مهمتر از فعالیت زیموجود بی مغزی که می تواندراه پیروزی در زندگی چیستهوش مصنوعی درمانگر کامپیاز تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر انتخاب از طرف محیط مغز چون ابزار هوش است دلیساخت شبکه عصبی با الفباییادگیری مهارت های جدید دبوزون هیگز چیستخواب سالم عامل سلامتینقش زبان در سلطه و قدرت ااندوهگین نباش اگر درب یا عید نوروز مبارکگاهی لازم است برای فهم و برنامه و ساختار پیچیده مدرمان های جدید میگرننرمش های مفید در سرگیجهاحساس گذر سریعتر زمانتوسعه برخی شغل ها با هوش موجودات مقهور ژنها هستندرشته نوروایمونولوژی و نقهوش مصنوعی درخدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ترکیبات استاتین (سمغز چگونه صداها را فیلتر ساخت شبکه عصبی مصنوعی با یادآوری خواب و رویابیماری گیلن باره و بیمارخواب سالم عامل سلامتی و ینقش سجده بر عملکرد مغزانسان قدیم در شبه جزیره ععامل کلیدی در کنترل کارآگاهی مغز بزرگ چالش استبرین نت به جای اینترنتدرمان های رایج ام اسنرمشهای مهم برای تقویت عاخلاق و علوم اعصابتوصیه های غیر دارویی در سمیهمانهای ناخوانده عامل رشد مغز علت تمایل انسان بهوش مصنوعی ساخته هوش طبیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر دپاکین بر بیماری ممغز آیندگان چگونه است ؟ساختار شبکه های مغزی ثابژن هوش و ساختارهای حیاتی بیماری ای شبیه آلزایمر و خواب عامل دسته بندی و حفطنقش غذاها و موجودات درياانسان جدید از چه زمانی پاعسل طبیعی موثر در کنترل بگذر زمان کاملا وابسته به برای پیش بینی آینده مغز ددرمان جدید میگرن با انتی چرا مغزهای ما ارتقا یافت اختلال در شناسایی حروف و توصیه هایی در مصرف ماهیمیگرن سردردی ژنتیکی که بزمین زیر خلیج فارس تمدنی هوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروهای ضد التهاب مغز انسان ایا طبیعتا تماسخن پاک و ثابتژن یا نقشه توسعه مغز و نقبیماری ای شبیه ام اس مولتخودآگاهی و هوشیارينقش غذاها و موجودات درياانسان عامل توقف رشد مغزعصب حقوق نورولووگربه شرودینگر و تاثیر مشبرخی نکات از گاید لاین پردرمانهای بیماری پارکینسچرا حیوانات سخن نمی گویناختلالات مخچهتوضیحی ساده در مورد هوش ممیدان مغناطيسي زمین بشر زندگی هوشمند در خارج از زهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروی ضد تشنج سدیم مغز انسان برای ایجاد تمدسریعترین کامپیوتر موجودژنها نقشه ایجاد ابزار هوبیماری بیش فعالیخودآگاهی و هوشیارينقش غذاها و موجودات درياانعطاف پذیری مکانیسمی علعضلانی که طی سخن گفتن چقدگزیده ای از وبینار یا کنفبرخی اثرات مضر ویتامین ددرک فرد دیگر و رفتارهای اچرا حجم مغز گونه انسان دراختلالات حرکتی در انسانتکامل چشممکانیزمهای دفاعی در برابزیباترین چیز در افزایش سهوش عاطفی بیشتر در زناناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکمغز انسان برای شادمانی طسرگیجه از شایعترین اختلاژنها ، مغز و ارادهبیماری تی تی پیخانواده پایدارنقشه مغزی هر فرد منحصر بهاولین هیبرید بین انسان ومقالاتگزارش یک مورد جالب لخته وبرخی اختلالات عصبی مثانهدرک و احساسچرا در مغز انسان، فرورفتاختلالات صحبت کردن در انتکامل ابزار هوش ، راه پر ما انسانها چه اندازه نزدزیرفون داروی ضد ام اسهوش عاطفی در زنان بیشتر ااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکمغز انسان برای شادمانی طسردرد و علتهای آنژنهای هوش ، کدامندبیماری ضعف عضلات نزدیک بخطا در محاسبات چیزی کاملنقص در تشخیص هیجانات عاماولین مورد پیوند سر در انتاثیر ویتامین دی بر بیماگشایش دروازه جدیدی از طربرخی بیماری ها که در آن بدرک احساسات و تفکرات دیگچراروياها را به یاد نمی آادامه بحث تکامل چشمتکامل زبانما انسانها چه اندازه نزدزبان چهار حرفی حیات زمینهوشیاری کوانتومیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکمغز انسان رو به کوچک تر شسردرد تنشنکلرال هیدرات برای خوابانبیماریهای تحلیل عضلانی اخطا در محاسبات چیزی کاملچند جهانیاولین تصویر در تاریخ از سصفحه اصلیپمبرولیزوماب در بیماری چبرخی بیماری های خاص که بد