نقش مهاجرت در توسعه نسل انسان جدید با مغز نسبتا بزرگ

آغاز پیدایش پیشینیان انسان در صحرای ساوانا، پایان ارتقا و تکامل انسان نبود. مقابله با دشوارترین شرایط محیطی و مسیر مهاجرتی ناآشنا برای کشف محل های بهتر برای زندگی، نقش بسیار مهمی را در بقای نسل انسان داشته است. همه آنچه از انسان، انسان جدید امروزی ساخته است، ژنهای او نیست بلکه نقش مهاجرت و گزینش طبیعی برای صیقل دادن ژنهای معیوب یا جهش های ناسازگار و گزینش در مسیرهای دشوار- که بر خلاف مسیرهای ساده، در ابتدا گذر از آن دشوار می نماید ولی بعدها با رسیدن به مناطق مناسبتر برای زیستن، مقدمه تمدن های بزرگ انسانی میشود- بسیار برجسته است.

خروج از آفریقا ابتدای رسیدن به تمدن بزرگ انسان امروز است ولی کوچ از آفریقا در یک مسیر اتفاق نیفتاد.

مسیر شمال آفریقا به دلیل پیوند با اروپا ساده تر بوده است و طبیعی است انسان ناآشنا به پشت دریاها و کوه ها، در ابتدا مسیر ساده تر را برگزیند ولی سرمای قسمت های شمالی، سادگی ابتدایی را به چالش میکشد و انسان ابتدایی رسیده به اروپا منقرض میشود تا موجودات سازگارتر با سرما یعنی نئاندرتال های عضلانی و بلند قد برای مدت های طولانی در اروپا باقی بمانند.

مسیر خروج دیگری هم در قسمت شرقی آفریقا و به سوی شبه جزیره عربی و عراق و ایران است. این مسیر چون در ابتدا با کیلومترها آب دریا از آفریقا جدا میشود مسیر دشوارتری به نظر میرسد. ولی جالب است بدانیم همه انسان های امروز جز اندکی از قبایلی- که در آفریقا ماندند- باقیمانده این مهاجران از دل دریای سرخ هستند.

سادگی های ابتدایی همیشه به نتیجه خوب نمی رسد گاهی در پس دشواری های نخست، بهره برداری های بزرگی است که تاریخی را متحول میکند ..

وقتی آرمان ها و آرزوها و اهداف ما بزرگ تر باشد ناچار باید آماده تحمل سختی ها و دشواری های بیشتر باشیم.
(de:Jean-Jacques Hublin. The origin of Neandertals. PNAS. Band 106, Nr. 38, 2009, S. 1602216027)

(http://ngm.nationalgeographic.com/print/2005/04/dmanisi-find/fischman-text)
(به سلسله مباحث خروج از آفریقا از خانم دکتر آلیس روبرتزمراجعه شود)

پژوهشگران، قدیمی ترین نمونه از گونه ما یعنی انسان مدرن را بیرون از آفریقا یافته اند.

این جمجمه زیر خاکی در یونان به 210 هزار سال قبل یعنی زمانی- که زمین این منطقه پر از نئاندرتال بود- بر میگردد. این کشف، مدارکی را در مورد مهاجرت زودهنگامی از آفریقا ارائه میدهد که رد پایی را در DNA انسانهای امروز باقی نگذاشت.

این مقاله در مجله نیچر منتشر شده است.

این تقریبا پنج برابر قدیمی تر از دیگر مدارک در مورد انسان جدید در اروپاست. و حتی قدیمی تر از میسلیادر فلسطین است (فسیل انسان مدرن 150هزار ساله). قسمت پشت جمجمه کاملا شبیه انسان جدید است و این قدیمی ترین فسیل است که شکل قسمت پشتی آن مانند شکل جمجمه انسان جدید است.

پروفسور کریس استرینگراز موزه تاریخ طبیعی لندن این مطلب را بیان کرد.

قدیمی ترین هموساپینس در کوه ایرهود در مراکش- که به سیصد هزار سال قبل برمی گردد- قسمت پشت جمجمه اینقدر گرد و بلند ندارد. آخرین مدارک در غاراپیدیمادر یونان در سال 1970 کشف شد.

دو جمجمه کشف شد: یکی خیلی به هم ریخته و دیگری ناکامل بود. و تحت بررسی با سی تی اسکن و تاریخ نگاری با اورانیم قرار گرفت تا اسرار آن آشکار شود. جمجمه کاملتر مربوط به نئاندرتال بود ولی مورد دیگر مشخصاتی مانند پشت جمجمه گرد داشت و مربوط به انسان جدید بود. انسان جدید خیلی قبلتر، آفریقا را رها کرده است. جمجمه نئاندرتال، جوانتر بود.

برنامه و سناریوی ما بررسی بر روی یک گروه جدید زودرس در حدود 210 هزار سال قبل، در یونان بود و ممکن است مرتبط با جمعیت های قابل مقایسه در شرق باشد ولی آنها نهایتا در حدود 170 هزار سال قبل با یک جمعیت نئاندرتال جایگزین شدند و آنها اپیدیمای 2 نامیده شدند. این مطلب را پروفسور استرینگر گفت.

انسان هایی- که امروز بیرون از آفریقا زندگی میکنند- پیشینیان خود را در مهاجرتی دنبال کردند که 60 هزار سال قبل، قاره را ترک کردند.(از مناطق شرقی آفریقا به سوی تنگه باب المندب)

وقتی این انسانهای جدید اوراسیا را ترک میکردند جایگزین دیگر گونه هایی- که با آنها مواجه میشدند مانند نئاندرتال و دنیسوان- میشدند..

ولی این مهاجرت اول انسان های جدید یعنی هموساپینس از آفریقا نبود. فسیل هایی از شول و قفزه در فلسطین در سال 1990 تاریخ نگاری شد که به 90 تا 125هزار سال قبل، باز میگردد. اینها به عنوان اختلال در مهاجرت به حساب می آید. این گروه یک مهاجرت کوچک را به بیرون از محل زندگی خود یعنی آفریقا از قسمت شمال انجام دادند. و این مهاجرتی نا موفق بود.

با این همه در سالهای اخیر ما به اینجا رسیده ایم که گونه ما حتی زودتر و بیشتر از آنچه تصور میکردیم، از آفریقا بیرون آمد

ه اند. در چند سال اخیر باستان شناسان، فسیل های انسان جدید را در ژیرندانگ و دااوکسیان در چین پیدا کردند که تاریخ آن به 80 تا 120 هزار سال قبل برمیگردد. مطالعات دی ان ای نشانه هایی را از ادغام و زاد و ولد بین انسان آفریقایی و نئاندرتال پیدا کرده است. مدارکی از نئاندرتال آلمانی نشان میدهد که این ادغام بین 219 تا 460 هزار سال قبل رخ داد هرچند معلوم نیست این ازدواج با همو ساینس یا انسان آفریقایی قدیمی تری بوده است.

حرکت انسان ها به اروپا واقعا در یک مرحله گرم بوده است(مرحله ایزوتوپ دریایی 7. Marine isotope stage 7) و این میتواند دلیلی باشد که چرا انسان ها توانستند به سوی شمال و اروپا حرکت کنند. این مطلب را پروفسور استرینگربیان کرد. اندکی بعد آب و هوا شروع به سرد شدن کرد. تغییرات آب و هوا ممکن است علت انقراض و مرگ انسان جدید مهاجر باشد ولی به جای آنها نئاندرتال ها توانستند خود را بازپردازش کنند.

بر اساس ویژگی های جمجمه اپیدیماپروفسور استرینگر میگوید: این تحلیل فقط روی قسمت هایی است که باقی مانده است. ما باید دقیق باشیم. این تحلیل فقط بر اساس پشت جمجمه است. قسمت جلویی ممکن است بسیار ابتدایی تر باشد. ولی بر اساس آنچه به دست آوردیم و بر اساس آنچه باقی مانده است این بقایا میتواند به عنوان انسان جدید در نظر گرفته شود.

او ادامه میدهد: اگر نظر ما درست باشد باید در آینده مدارک بیشتری در مورد این انسان های جدید به دست بیاوریم.

یک پیشنهاد خوب برای آسان اثر مضر مصرف طولانی مدت رتنفس هوازی و میتوکندریدرمانهای بیماری پارکینسمغز بزرگ چالش است یا منفعکوچک شدن مغز از نئاندرتاارتباط میکروب روده و پارتئوری تکامل در پیشگیری و روش های صرفه جویی در ایجانقش رژیم غذایی در رشد و اگالکانزوماب، دارویی جدیاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ورشد مغز علت تمایل انسان بنورون های ردیاب حافظهپیشینیان انسان از هفت میاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب ناتوانی در شناسایی چهره آیا انسان با مغز بزرگش اخاطلاعاتی عمومی در مورد متسلیم شدن از نورون شروع مفرگشت و تکامل تصادفی محض ساختار شبکه های مغزی ثابهفت چیز که عملکرد مغز تو افسردگی و اضطراب در بیمابیست تمرین ساده برای جلوحافظه و اطلاعات در کجاست مولتیپل اسکلروز در زنان شباهت زیاد بین سلول هاي عهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاولین سلول مصنوعیبحثی درباره هوش و تفاوتهخانواده پایدارمحل درک احساسات روحانیعسل طبیعی موثر در کنترل بهستي مادي ای که ما کوچکترابزار هوش در حال ارتقا ازبررسی و اپروچ جدید بر بیمداروهای ضد بیماری ام اس ومغز ما کوچکتر از نیم نقطهیکی از علل محدودیت مغز اماثرات مفید قهوهتنفس هوازی و میتوکندریدرک فرد دیگر و رفتارهای امغز بزرگ چالشهای پیش روکودک ایرانی که هوش او از ارتباط چاقی و کاهش قدرت بتا 20 سال آینده مغز شما به روش هایی ساده برای کاهش انقش زبان در سلطه و قدرت اگامی در درمان بیماریهای از تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد وزمین زیر خلیج فارس تمدنی نوروپلاستیسیتی چیستپیشرفتی مستقل از ابزار هاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب نخاع ما تا پایین ستون فقرآیا احتمال دارد رویا از آاطلاعاتی عمومی در مورد متشنج چیستفراموش کارها باهوش تر هسسخن پاک و ثابتهفت سین یادگاری از میراث الکتروتاکسی(گرایش و حرکبیشتر کمردردها نیازی به حافظه و اطلاعات در کجاستمواد کوانتومی جدید، ممکنشباهت زیاد بین سلول هاي عهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاوکرلیزوماب داروی جدید شبحثی درباره احساسات متفاخطا در محاسبات چیزی کاملمحل درک احساسات روحانی دعصب حقوق نورولووهستی ما پس از شروعی چگال ابزار بقای موجود زنده از بررسی سیستم تعادلی بدن اداروی فامپیریدین یا نورلمغز مادران و کودکان در زمیادگیری مهارت های جدید داثرات مضر ماری جواناتو دی ان ای خاص ميتوکندريدرک و احساسمغز حریص برای خون، کلید تکودکان خود را مشابه خود تارتباط هوش ساختار مغز و ژتاثیر مشاهده بر واقعیت بروش صحبت کردن در حال تکامنقش زبان در سلطه و قدرت اگاهی لازم است برای فهم و از تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وزندگی هوشمند در خارج از زنوشیدن چای برای مغز مفید پاسخ گیاهان در زمان خورداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکسفری به آغاز کیهاننخستین تصویر از سیاهچالهآیا احتمال دارد رویا از آبلندی در ذهن ما درک بلندیتغییر الگوی رشد مغزی با زفراموشی همیشه هم بد نیستسریعترین کامپیوتر موجودهمیشه عسل با موم بخوریمالتهاب شریان تمپورالبا هوش مصنوعی خودکار روبحس چشایی و بویاییموجود بی مغزی که می تواندشش مرحله تکامل چشمهوش مصنوعی درمانگر کامپیايندگان چگونه خواهند دیدبحثی درباره احساساتی غیرخطا در محاسبات چیزی کاملمحدودیت های حافظه و حافظعضلانی که طی سخن گفتن چقدو هر کس تقوای خدا پیشه کنابزار بقای موجود زنده از بررسی علل کمر درد در میانداروی تشنجی دربارداریمغز چون ابزار هوش است دلیداروی جدید s3 در درمان ام مغز چگونه صداها را فیلتر یادآوری خواب و رویااجزای پر سلولی بدن انسان تولید سلولهای جنسی از سلدرک احساسات و تفکرات دیگمغز زنان جوانتر از مغز مرکوری گذرای ناشی از موبایارتباط انسانی، محدود به تاثیر نگاه ناظر هوشیار بروشهای نو در درمان دیسک بنقش سجده بر عملکرد مغزگاهی مغز بزرگ چالش استاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وزیباترین چیز در افزایش سنوعی سکته مغزی ، وحشتناک پختگی پس از چهل سالگي به از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکسلولهای بنیادی مصنوعی درنرمش های مفید در سرگیجهآیا برای تولید مثل همیشه به زودی شبکه مغزی به جای تغییر زودتر اتصالات مغزیفرایند حذف برخی اجزای مغسرگیجه از شایعترین اختلاهوموارکتوس ها ممکن است دامیوتروفیک لترال اسکلروبارداری بدون رحمحس و ادراک (قسمت اول )موجودات مقهور ژنها هستندششمین کنگره بین المللی سهوش مصنوعی درخدمت خلق وحايا اراده آزاد توهم است یبخش دیگری در وجود انسان هدفاع در برابر تغییر ساختمخچه ، فراتر از حفظ تعادلمقالاتویتامین E برای فعالیت صحابزار بقای موجود زنده از بزرگ شدن مغز محدود به دورداروی جدید ضد میگرنمغز آیندگان چگونه است ؟ژن هوش و ساختارهای حیاتی اجزایی ناشناخته در شکل گتوانایی مغز و دیگر اجزای درک تصویر و زبان های مخلتمغزهای کوچک بی احساسکی غایب شدی تا نیازمند دلارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر نگاه انسان بر رفتاروشهای شناسایی قدرت شنوانقش غذاها و موجودات درياگذر زمان کاملا وابسته به از تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد وزیرفون داروی ضد ام اسچیزی خارج از مغزهای ما نیپرورش مغز مینیاتوری انسااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکسلسله مباحث هوش مصنوعینرمشهای مهم برای تقویت عآیا بزرگ شدن مغز فقط در دبوزون هیگز چیستتغییر عمودی سر انسان از پفرد حساس از نظر عاطفی و بسردرد و علتهای آنهوش مصنوعی می تواند بر احامگا سه عامل مهم سلامتبازگشت از آثار به سوی خداحس و ادراک (قسمت دوم )میهمانهای ناخوانده عامل صرع و درمان های آنهوش مصنوعی ساخته هوش طبیايا اراده آزاد توهم است یبرنامه و ساختار پیچیده مدقیق ترین تصاویر از مغز امخچه ابزاري که وظیفه آن فتاثیر ویتامین دی بر بیماویتامین E در چه مواد غذایابزار بقای موجود زنده از بسیاری از بیماری های جدیداروی ضد تشنج با قابليت تمغز انسان ایا طبیعتا تماژن یا نقشه توسعه مغز و نقاحساس گذر سریعتر زمانتوازن مهمتر از فعالیت زیدرک عمیق در حیواناتمغزتان را در جوانی سیمکشکاهش التهاب ناشی از بیماارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر نگاه انسان بر رفتاروشی برای بهبود هوش عاطفنقش غذاها و موجودات درياگربه شرودینگر و تاثیر مشاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر انتخاب از طرف محیط زبان چهار حرفی حیات زمینچگونه مغز پیش انسان یا همآلزایمراز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رو ح و روان بر جسمسم زنبور ، کلیدی برای وارچرا مغزهای ما ارتقا یافت آیا تکامل و تغییرات ژنتیبیماری گیلن باره و بیمارثبت امواج الکتریکی در عصقانون مندی نقشه ژنتیکی مسردرد تنشنهوش مصنوعی گوگل به کمک تشامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبازسازي مغز و نخاع چالشی حس و ادراک قسمت چهارممیگرن سردردی ژنتیکی که بضررهای مصرف شکر و قند بر هوش احساسیای آنکه نامش درمان و یادشبرین نت به جای اینترنتدلایلی که نشان میدهد ما بمدارک ژنتیکی چگونه انسانصفحه اصلیویتامین دی گنجینه ای بزرابزار بقای موجود زنده از تفاوت مغز انسان و میمون هتفاوتهای جنسیتی راهی براداروی ضد تشنج با قابليت تمغز انسان برای ایجاد تمدژنها نقشه ایجاد ابزار هواخلاق و علوم اعصابتوسعه برخی شغل ها با هوش درگیری قلب در بیماری ویرنقش قهوه در سلامتیکایروپاکتیک چیستارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ویتامین دی بر بیماروشی جدید در درمان قطع نخنقش غذاها و موجودات درياگزیده ای از وبینار یا کنفاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ترکیبات استاتین (سزبان و بیان، در سایه پیشرچگونه هموساپينس بر زمین آیا ما تنها موجودات زنده از تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر سودمندی موجودات ابزی بر چرا حیوانات سخن نمی گوینآیا خداباوری محصول تکاملبیماری ای شبیه آلزایمر و جمجمه انسان های اولیهقارچ بی مغز در خدمت موجودسردرد سکه ایهوش مصنوعی گوگل به کمک تشانفجار و توقف تکاملی نشابحتی علمی درباره تمایل بحس و ادراک قسمت پنجممیدان مغناطيسي زمین بشر ضررهای شکر بر سلامت مغزهوش احساسیایندرالبرای پیش بینی آینده مغز ددندان ها را مسواک بزنید تمروری بر تشنج و درمان هایسوالات پزشکیواکنش های ناخودآگاه و تقابزار بقای موجود زنده از تقلید مرحله ای نسبتا پیشداستانها و مفاهیمی اشتبامغز انسان برای شادمانی طژنها ، مغز و ارادهاختلال در شناسایی حروف و توصیه های غیر دارویی در سدرگیری اعصاب به علت میتونقش مهاجرت در توسعه نسل اکاربرد روباتهای ريزنانوارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر ژنها بر اختلالات خروشی جدید در درمان سکته منقشه مغزی هر فرد منحصر بهگزارش یک مورد جالب لخته واز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر دپاکین بر بیماری مزبان و تکلم برخی بیماریهچگونه آن شکری که می خوریمآیا مغز تا بزرگسالی توسعاز تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر رژیم گیاه خواری بر سیاهچاله و تکینگی ابتدایچرا حجم مغز گونه انسان درآیا دلفین ها می تواند از بیماری ای شبیه ام اس مولتجنسیت و تفاوت های بیناییقدم زدن و حرکت دید را تغیسرعت فکر کردن چگونه استهوش مصنوعی الفاگوانگشت نگاری مغز نشان میدبحث درباره پیدایش و منشاحس و ادراک قسمت سوممکانیزمهای دفاعی در برابطی یکصد هزار سال اخیر هرچهوش عاطفی بیشتر در زنانایا کوچک شدن مغزانسان البرخی نکات از گاید لاین پردو ویژگی انتزاع و قدرت تجمرکز خنده در کجای مغز استپیامهای کاربرانواکسن سرطانابزار بقای موجود زنده از تلقین اطلاعات و حافظهدر مانهای کمر دردمغز انسان برای شادمانی طژنهای هوش ، کدامنداختلالات مخچهتوصیه هایی در مصرف ماهیرقیبی قدرتمند در برابر منقش هورمون های تیروئید دکاربرد روباتهای ريز، در ارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر کپسول نوروهرب بر نريتوکسيمب در درمان ام اسنقص در تشخیص هیجانات عامگشایش دروازه جدیدی از طراز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروهای ضد التهاب زبان و شناخت حقیقت قسمت چچگونه انتظارات بر ادراک آیا همه جنایت ها نتیجه بیاز تکینگی تا مغز، از مغز تاثیر رژیم گیاه خواری بر سیاره ابلهانچرا در مغز انسان، فرورفتآیا دست مصنوعی به زودی قابیماری بیش فعالیجنسیت و تفاوت های بیناییقدرت انسان در نگاه به ابعشلیک فراموشیهوش مصنوعی از عروسک تا کاندوهگین نباش اگر درب یا بحثی در مورد نقش ویتامينحساسیت روانی متفاوتما انسانها چه اندازه نزدظهور امواج مغزی در مغز مصهوش عاطفی در زنان بیشتر اایا ابزار هوشمندی یا مغز برخی اثرات مضر ویتامین دديدن با چشم بسته در خواب مرگ انتقال است یا نابود شسایتهای دیگرواسطه ها د رمسیر ایجاد مغابزار بقای موجود زنده از تلاش هایی در بیماران قطع در چه مرحله ای از خواب ، رمغز انسان رو به کوچک تر شکلرال هیدرات برای خواباناختلالات حرکتی در انسانتوضیحی ساده در مورد هوش مرموزی از نخستین تمدن بشرنقش ژنتیک در درمان اختلاکجای مغز مسئول پردازش تجارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر کپسول نوروهرب بر تریواستیگمینچند جهانیپمبرولیزوماب در بیماری چاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروی ضد تشنج سدیم زبان و شناخت حقیقت قسمت اچگونه باغبانی باعث کاهش آیا هوش ارثی دریافتی از پازدواج های بین گونه ای، رتاثیر رژیم گیاهخواری بر سیاره ابلهانچراروياها را به یاد نمی آآیا رژیم غذایی گیاهی سلابیماری تی تی پیجهش های ژنتیکی مفید در سالوب فرونتال یا پیشانی مغشنا در ابهای گرم جنوب نیهوش مصنوعی از عروسک تا کانسان قدیم در شبه جزیره عبحثی جالب درباره محدودیتخلاصه ای از مطالب همایش مما انسانها چه اندازه نزدعلم به ما کمک میکند تا موهوشیاری کوانتومیایا بیماری ام اس (مولتیپبرخی اختلالات عصبی مثانهدی متیل فومارات(زادیوا)(مراحل ارتقای پله پله کیهوراپامیل در بارداریابزار بقای موجود زنده از ابزار بقای موجود زنده از تلاشی برای درمان قطع نخادر هم تنیدگی کوانتومی و پمغز انسان رو به کوچکتر شدکمردرد و علل آناختلالات صحبت کردن در انتکامل چشمرمز و رازهای ارتباط غیر کنقش انتخاب از طرف محیط، نکشف مکانیسم عصبی خوانش پارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر کپسول نوروهرب بر سرژیم های غذایی و نقش مهم چندین ماده غذایی که ماننپنج اکتشاف شگفت آور در مواز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و شناخت حقیقت قسمت دچگونه جمعیت های بزرگ شکل آیا هوش سریعی که بدون احساستفاده از هوش مصنوعی در تاثیر عصاره تغلیظ شده گیسیر آفرینش از روح تا مغز چراروياها را به یاد نمی آآیا راهی برای رفع کم آبی بیماری ضعف عضلات نزدیک بجهش های ژنتیکی غیر تصادفلبخند بزن شاید صبح فردا زشناخت و معرفت، و نقش آن دهوش مصنوعی از عروسک تا کانسان جدید از چه زمانی پابحثی در مورد نقش کلسیم و خواندن ، یکی از شستشو دهنما با کمک مغز خود مختاريمعلایم کمبود ویتامین E را هوش، ژنتیکی است یا محیطیایا بدون زبان میتوانیم تبرخی بیماری ها که در آن بدژا وو یا اشنا پنداریمزایای شکلات تلخ برای سلورزش هوازی مرتب خیلی به قابزار بقای موجود زنده از تلاشی جدید در درمان ام اسدرمان های بیماری آلزایمرمغز ایندگان چگونه استکمردرد با پوشیدن کفش مناادامه بحث تکامل چشمتکامل ابزار هوش ، راه پر رویای شفافنقش اتصالات بین سلولهای کشف مکانیسمی پیچیده در بارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر کپسول نوروهرب بر سرژیم غذایی حاوی تخم مرغ وچه زیاد است بر من که در ایپوست ساعتی مستقل از مغز داز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان و شناخت حقیقت قسمت سچگونه جمعیت های بزرگ شکل آیا هشیاری کوانتومی وجوداستیفن هاوکینگ در مورد هتاریخ همه چیز را ثبت کردهفلج بل، فلجی ترسناک که آنسیستم تعادلی بدننزاع بین جهل و علم رو به پآیاما مقهور قوانین فیزیکبیماریهای تحلیل عضلانی اجهشهای مفید و ذکاوتی که دلرزش ناشی از اسیب به عصبشناسایی سلول های ایمنی اهوش مصنوعی از عروسک تا کانسان عامل توقف رشد مغزبحثی در مورد عملکرد لوب فخواب سالم عامل سلامتیما تحت کنترل ژنها هستیم یعلایم کمبود ویتامین E را هیچگاه از فشار و شکست نترایا تکامل هدفمند استبرخی بیماری های خاص که بددژاوو یا آشناپنداریمسیر دشوار تکامل و ارتقاورزش هوازی ، بهترین تمریابزار بقای موجود زنده از تمایل زیاد به خوردن بستندرمان های جدید میگرنمغز ابزار برتر بقاکنفرانس تشنج هتل کوثر اصادغام میان گونه های مختلتکامل زبانروبات های ریز در درمان بینقش حفاظتی مولکول جدید دکشف ارتباط جدیدی از ارتباز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر گیاه خواری بر رشد وراه های جدید برای قضاوت رچهار میلیارد سال تکامل بپیموزایداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکزبان، وسیله شناسایی محیطچگونه حافظه را قویتر کنیاستیفن هاوکینگ در تفسیر تبدیل تراکت صوتی مصنوعی فلج خوابسیستم دفاعی بدن علیه مغز نزاع بین علم و نادانی رو آزمون ذهنی گربه شرودینگربیهوش کردن در جراحی و بیمجهشهای مفید و ذکاوتی که دلزوم سازگاری قانون مجازاشواهدی از دنیسوان(شبه نئهوش مصنوعی از عروسک تا کانعطاف پذیری مکانیسمی علبحثی درباره هوش و تفاوتهخواب سالم عامل سلامتی و یماه رجبعلت خواب آلودگی بعد از خوهاوکينگ پیش از مرگش رسالایرادهای موجود در خلقت ببرخی توجهات در ببمار پاردانشمندان ژنی از مغز انسمشکلات نخاعیورزش و میگرنابزارهای بقای موجود زندتمدن قدیمی ای در جنوب ایردرمان های رایج ام اسمغز از بسیاری حقایق می گرکنگره بین المللی سردرد دادغام دو حیطه علوم مغز و تکامل ساختار رگهای مغزی روح رهایینقش حیاتی تلومر دی ان آ دکشف جمجمه ای درکوه ایرهواز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد وراه های جدید برای قضاوت رچهار ساعت پس از کشتار خوکپیچیدگی های مغزی در درک زاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکسفر نامه سفر به بم و جنوب نگاهی بر قدرت بینایی دراآیا واکنش های یاد گرفته واستخوان های کشف شده، ممکتبدیل سلولهای محافط به سفلج خواب چیستسکته مغزینزاع بین علم و جهل رو به پإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَبیوگرافیجاذبه و نقش آن در شکلگیریلزوم سازگاری قانون مجازاشاهکار قرنهوش مصنوعی از عروسک تا کماولین هیبرید بین انسان وبحثی درباره هوش و تفاوتهخواب عامل دسته بندی و حفطماپروتیلینعوارض ازدواج و بچه دار شدهاوکينگ پیش از مرگش رسالاگر نعمت فراموشی نبود بسبرخی سلولهای عصبی در تلادانشمندان روش هاي جدیدی مشاهده آینده از روی مشاهورزش بهترین درمان بیش فعابزارهای پیشرفته ارتباط تمدن بشری و مغز اخلاقیدرمان ژنتیکی برای نوآوریمغز برای فراموشی بیشتر ککنگره بین المللی سردرد دارتقا و تکامل سنت آفرینش تکامل شناخت انسان با کشفروزه داری و بیمار ی ام اس نقش داروهاي مختلف معروف گنجینه ای به نام ویتامین از نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد وراه پیروزی در زندگی چیستنوار مغزی روشی مهم در تشخپیوند مغز و سر و چالشهای از تکینگی تا مغز از مغز تسفرنامه سفر به بم و جنوب نگاهی بر توانایی اجزاي بآیا آگاهی پس از مرگ از بیاصول سلامت کمرتری فلوپرازینفیلمی بسیار جالب از تغییساخت شبکه عصبی با الفباینظام مثبت زندگیافراد آغاز حرکت خودشان ربیوگرافیحقیقت راستین انسان علم بممانتین یا آلزیکسا یا ابشبیه سازی میلیون ها جهان هوش مصنوعی از عروسک تا کماولین مورد پیوند سر در انبحثی درباره هوش و تفاوتهخودآگاهی و هوشیاريمبانی ذهنی سیاه و سفیدعید نوروز مبارکهدف از تکامل مغزاگر نعمت فراموشی نبود بسبرخی سيناپسها طی تکامل و دانشمندان روشی برای تبدیمعنی روزهورزش در کمر دردوزوز گوشابزارهای دفاعی و بقای موتمساح حد واسط میان مغز کودرمان جدید میگرن با انتی مغز بزرگ چقدر مفید هست ؟کندر در بیماریهای التهابارتوکين تراپی روشی جديد تئوری تکامل امروز در درمروش مقابله مغز با محدودینقش روزه داری در سالم و جگیاه خواری و گوشت خوار کداز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر گیاه خواری بر رشد ورشته نوروایمونولوژی و نقنورون هاي مصنوعی می توانپیوند سر، یکی از راه حلهااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب ناتوانی از درمان برخی ویآیا امکان بازسازی اندامهاضطراب و ترستری فلوپرازینفیزیکدانان ماشینی برای تساخت شبکه عصبی مصنوعی با نظریه تکامل در درمان بیمافزایش قدرت ادراکات و حسبیان ژن های اسکیزوفرنی دحافظه و اطلاعات در کجاست منابع انرژي پاک سرچشمه حشبیه سازی سیستم های کوانهوش مصنوعی در کامپیوترهااولین تصویر در تاریخ از سبحثی درباره هوش و تفاوتهخودآگاهی و هوشیاريمجموعه های پر سلولی بدن معامل کلیدی در کنترل کارآهزینه ای که برای اندیشیداگر تلاش انسان امروز برابررسي علل احتمالي تغيير داروهای مصرفی در ام اسمغز فکر میکند مرگ برای دی