کوچک شدن مغز از نئاندرتال تا انسان جدید

کوچک شدن مغز، از نئاندرتال تا انسان جدید

چه عواملی دخالت کرد موجودات باهوش و پرمغزی مانند نئاندرتال منقرض شوند و انسان جدید با مغز کوچکتر، جهان را پر کند؟

مغز بزرگ، فقط سودمند نیست بلکه با مصرف زیاد انرژی، می تواند چالشی در برابر موجود زنده باشد. اگر بتوان به جای بزرگ کردن مغز، همکاری های اجتماعی میان اعضای جامعه یا استفاده از حیوانات را برای به دست آوردن غذا و انرژی توسعه داد، این برای بقا سودمندتر است.

از آن نمونه ها همکاری میان انسان جدید و حیوانات از جمله سگهاست. پیوند و بهره دو جانبه میان سگ و انسان یک همکاری دو جانبه سودمند برای هر دو بوده است. وفادارترین حیوان به انسان، سگ است و فواید استفاده از سگ در نگهبانی و چوپانی هرگز پوشیده نیست.

آیا ارتباط انسان جدید و سگ، باعث انقراض نئاندرتال شد؟

با کمک سگ های وحشی انسان های جدید توانستند بیشتر از نئاندرتال عمر کنند.

در فرهنگ عمومی نئاندرتال به عنوان یکی از اعضای گروه هوی متال به حساب می آید!: بدن پرمو با موهایی به هم ریخته شبیه نخستی ها. ولی با این حال موجودی مانند من و شماست. آن ها از آتش استفاده میکردند، وسایلی میساختند و در جوامع اجتماعی می زیستند و گوشت قرمز را دوست داشتند.

اما چرا نئاندرتال ها منقرض شدند؟ فرضیه قبلی، تغییرات آب و هوایی زمین بود. آتشفشانی وسیعی بود که در آتشفشان campi flegrie نزدیک ناپل رخ داد و سبب شد درجه حرارت دوره یخی، پایین تر بیاید.(در دورههای اخیر، کامپی فلگری دو فوران بزرگ داشته است، یکی 35 هزار سال قبل و دیگری 12 هزار سال قبل. فوران 35 هزار سال قبل را به انقراض نئاندرتال نسبت میدهند. در حالی که زمان انقراض نئاندرتال، انطباق دقیقی بااین فوران ندارد.)

(اولین نشانهها از نئاندرتالهای اولیه به حدود ۱۳۰٫۰۰۰ تا ۲۳۰٫۰۰۰ سال پیش در اروپا برمیگردد.)(de:Jean-Jacques Hublin. The origin of Neandertals. PNAS. Band 106, Nr. 38, 2009, S. 1602216027)

(http://ngm.nationalgeographic.com/print/2005/04/dmanisi-find/fischman-text)

و نیز ما تاریخی از فسیل شناسی داریم که شاخه ای از هموارکتوس به نام هموهايدلبرگ را تقریبا هشتصد هزار سال قبل نشان ميدهد و این موجود، نیزه می ساخت و شکارهاي بزرگی صید میکرد و مغز نسبتا بزرگی داشت و این جاندار از آفریقا مهاجرت کرد و به نئاندرتال، تکامل یافت و در اروپا ماند تا تقریبا 24 هزار سال قبل، در آنجا منقرض شود.

و هموساپينس هم تقريبا دويست هزار سال قبل از هموارکتوس یا هموهايدلبرگ منشعب شد. و هموساپينس بیش از يکصد هزار سال، در آفریقا ماند و ابتدایی بود و حتی در ابتدای پیدایش خود، مردگان خود را دفن نميکرد و حتی تا يکصد هزار سال قبل، به شکل کامل مطابق با انسان جدید، تکامل نیافت.

انسان جدید عاقل کجا ظاهر شد؟
ما امروز اطمینان کامل علمي داريم که انسان جدید، اول در آفریقا ظاهر شدهاست و از آنجا به همه عالم منتشر گردید و به خصوص با ظهور الگوبرداری ژنتیکی و تکنولوژیهای کار با زنجیره های ژنی، همراه با دلایل باستان شناسی، همه اینها تا حد زیادی تاکید می کند که آن موجود، اصل افريقايي بدن انسان عاقل است و نیز مي توانيم از طریق پیشرفت تکنولوژی، به سوالات دقيق تري در خصوص تاريخ انسان جدید، پاسخ دهيم مثلا کی، هموساپينس برای اولین بار از آفریقا مهاجرت کرد؟

و آیا یک هجرت بود یا چندین مهاجرت بود و راه یا راههایی- که پیمود- کجا بود و مهاجران برای اولین بار در کجا مستقر شدند؟)(پایان نامه دکتر توفیق مسرور در دانشکده تحقیقات برتر زبانی و دینی در نجف اشرف)

(بنابر شواهد سنگواره اي، انسان امروزی(انسان خردمند یا هموساپينس) پس از مهاجرت به سمت اروپا، برای حدود 15 هزار سال با انسان دیگری به نام نئاندرنال -که بر اساس مطالب گذشته از همان نیاکان هموساپينس یعنی هموارکتوس یا انسان هايدلبرگ در آفریقا ظهور یافته بودند- برخورد و همزمانی داشته است.

ولی مهاجرت هوموارکتوس از آفریقا، از نواحی شمالی بوده و وی به بیشتر مناطق آسیا رسیده است.

حتی بقایای انسان تباران تکامل یافته از هموارکتوس، در اندونزی، و چین نیز کشف شده است. نئاندرتال تکامل یافته از انسان هایدلبرگي از آتش استفاده می کرده و گاهی مردگان خود را دفن مي نموده است.

نئاندرتال تقریبا 24 هزار سال قبل منقرض شد، تا فقط انسان خردمند امروزی به تنهایی بر زمین باقی بماند.)(کتاب توهم الحاد- احمد الحسن- فصل سوم)

آتشفشان 35 هزار سال قبل رخ داده است و انقراض در حدود 24 هزار سال قبل رخ داد و پیش از انقراض، نئاندرتال در حدود 15هزار سال در کنار هموساپینس زندگی کردند. یعنی با این حساب، چند سال قبل از آتشفشان بزرگ ناپل اروپا، انسان جدید هموساپینس ایجاد شد و تاثیر آتشفشان بر هر دو گونه نئاندرتال و هموساپینس بوده است. پس چرا هموساپینس باقی ماند و نئاندرتال از میان اید؟

کاملا مشخص است

نئاندرتال قوی تر از هموساپینس با مغزی بزرگتر، در برابر سردی ناشی از آتشفشان، و ساختمان بدنی سازگار با سرما، در برابر تاثیرات زیان بار آتشفشان، بسیار مقاومتر از هموساپینس است. به خصوص که مدت طولانی 11 هزار ساله از زمان آتشفشان ناپل تا انقراض نئاندرتال زمانی بسیار کافی برای ایجاد سازگاری های لازم در نئاندرتالهاست به علاوه توجه شود هر چه از آتشفشان دور میشویم تاثیرات خطرناک آتشفشان کمتر میشود.

پس اصلا منطقی نیست آتشفشان را عامل اصلی انقراض نئاندرتال بدانیم.)

پات شیبمانپروفسور آنتروپولوژی دانشگاه ایالت پنسیلوانیا در این مورد توضیح میدهد. او از منزل خود در کاریلونای شمالی سخن میگوید و توضیح میدهد در دوره استراحت خود در جزایر کارائیب، در مورد گونه های وحشی م

طالعه میکرده است و میگوید روش های جدید تعیین سن با کربن، تاریخ انقراض نئاندرتال ها را تغییر داده است.

او توصیه میدهد، چگونه پیدایش سگ گرگی در سایت ماموت ها در قسمت مرکزی و شرقی اروپا ممکن است کلیدی برای فهم این مطلب باشد که انسان، نمازخانه سیستین را در واتیکان میسازد و فضاپیما به مریخ میفرستد ولی نئاندرتال در فرهنگ عمومی تبدیل به یک پانوشت انتهای داستان شد.

همسر من میگوید من موی سرخ دارم و هیکلی هستم آیا ممکن است ژنومی از نئاندرتال داشته باشم؟ من می خندم و میگویم: تو هم ممکن است بخش از ژنوم آن را داشته باشی ولی مطمئن هستم همه آن را نداری.

میزان آمیزش بین نئاندرتال و انسان جدید، زیاد نیست. من دو معادله را به کار بردم تا ببینم چگونه آمیزش انجام شده، سبب شده است ما در بیرون از آفریقا یک تا چهار درصد ژنوم نئاندرتال را داشته باشیم. ممکن است فقط 50 تا 80 مورد آمیزش اتفاق افتاده باشد که خیلی کم است.

نام نئاندرتال از نئاندر می آید و نئاندر والی، منطقه ای نزدیک دوسلدورف در آلمان است. همچنین نئاندر به معنی انسان جدید هم هست.

پس آن منطقه، بر اساس آنچه فسیل ها نشان میدهد، دره انسان جدید است. و این موجود، از نگاه هر فردی حقیقتا انسان جدید است زیرا قبلا اصلا فسیل مشابه پیدا نشده بود که اینقدر به انسان ها نزدیک باشد ولی انسان نباشد.

بنابراین نئاندرتال جای خود را در تصور عموم باز کرد و در فیلم های بد و کارتون و موسیقی، تصویر شد. بسیاری از متخصصان علت انقراض نئاندرتال را به تغییرات آب و هوایی نسبت داده اند. من نمیگویم تغییرات آب و هوایی هیچ نقشی در این مورد نداشته است. تغییرات اب و هوایی به خصوص در مناطقی- که نئاندرتال و انسان اولیه در زمان انقراض خود ساکن بودند- پایدار و ثابت نبود.

و این، سبب تغییراتی در جنگلها، گیاهان و حیوانات شد. اما آنچه ما درک نکردیم ارتباط خیلی محکم بین آب و هوا و حوادثی مانند انقراض است.(در بالا تا حدی توضیح داده شد) این تا حدی به دلیل پیشرفت های شگفت انگیز در تاریخ نگاری با رادیو کربن است و ما باید از آزمایشگاه دانشگاه آکسفورد به خاطر آن، سپاسگذار باشیم. آنها کار کرده اند تا نمونه ها را آلودگی زدایی کنند و آنها را کاملا صاف کنند. پس در گذر زمان تو نمونهها را پردازش کرده ای و آلودگی آن را زدوده ای.

یکی از نمونه هایی- که به وسیله تام هیگهامرهبر آزمایشگاه آکسفورد، بررسی شده است- استخوانی با قدمت 50000 سال است و این استخوان فقط به وسیله یک درصد کربن جدید آلوده شده است و این، ممکن است بسیار خوب باشد و در این صورت استخوان 37000 ساله به نظر میرسد و این یک اشتباه بزرگ در تاریخ نگاری است.

تا زمانی که بسیاری از سایت ها با این تکنیک جدید نوآوری شدند به نظر میرسید وقتی هوا سردتر، خشنتر و خشک تر شد، نئاندرتال بیشتر و بیشتر به جنوب و مناطق مدیترانه ای عقب نشینی کرده اند.

اکنون این نتیجه گیری مورد تردید است زیرا تاریخ مناطق جنوبی تر- که بر اساس آن، این فرضیه مطرح شد- درست نیست.

کتاب، با لحظه تاریخی کشف کردم و دور از منطقه نئاندرتال در جزایر کیمن در دریای کارائیب شروع میشود. بیایید داخل آن لحظه برویم! شوهر من و من خیلی خوش شانس بودیم که در کیمن کوچک، اسب کوچکی داشتیم و این جزیره در غرب جاماییکا است و فقط ده مایل فاصله دارد و با مناطق استوایی زیبایی با انواع ماهیان و حلزون ها احاطه شده است. چند سال قبل ماهی شیری، شروع به تهاجم به منطقه کارائیب کرد و به منطقه کوچک کیمن وارد شد.

ماهی شیر(ماهی زبرا یا ماهی آتش)از ماهیان بسیار زیباست و بیشتر برای آکواریوم استفاده میشود ولی از اقیانوس آرام آمده است و ربطی به کارائیب ندارد. آنها تولید مثل میکنند و هر چیزی را در مسیر مهاجرت خود میخورند.

برای منطقه زیبای دارای صخره های مرجانی، وجود این ماهی یک فاجعه است!!در تلاشی برای کم کردن تعداد آنها کارهای زیادی در بیولوژی تهاجمی انجام شد.

چون من میکوشیدم پدیده ماهی شیری را بفهمم من شروع به مطالعه زیست شناسی تهاجم (invasion biology) کردم

و ناگهان چیزی را فهمیدم!!این، چیزی است که بر سر انسان جدید و نئاندرتال هم گذشته است. نئاندرتال در اروپا و درون آسیا برای دویست هزار سال زندگی کردند پیش از آنکه انسان از آفریقا بیرون بیاید و وارد منطقه زندگی آنها شود. این سوال بوده است: اینجا این دو گونه یعنی ما و نئاندرتال بوده ایم در حالی که ما خیلی به هم وابسته و مرتبط هستیم. ما هر دو، وسیله، آتش و رفتارهای خوب و اجتماعی داشته ایم پس چرا یکی باقی ماند و دیگری منقرض شد؟ به خصوص وقتی یکی از آنها برای مدت ها و صدها هزار سال و در منطقه ای بیرون از منطقه ما زندگی کرده است و منطقه و حیوانات آن را بهتر میشناخت و راه های بقا را آموخته بود. چگونه موجود سازگارتر با سرما، با مغز بزرگتر و بدن قویتر- که تجربه بیشتر هم برای

زیستن داشت- قادر به بقا نیست ولی ما باقی ماندیم؟

نیرومندی تنها و یا قدرت ذهنی تنها کافی نیست. گاهی ناتوانی بیشتر، سبب میشود انسان جدید از امکانات کنار خود و از حیوانات و انسان های اطراف خود، بیشتر استفاده کند، تقسیم مسئولیت بیشتر و ایجاد شغل های مختلف در محیط زندگی و روابط اجتماعی قویتر و عاطفی تر و استفاده از قدرت حیوانات برای بار بردن و نگهبانی و شکار، قدرت زیادی را به انسان جدید داد که قابل مقایسه با بدن عضلانی و مغز بزرگ نئاندرتال نبود. و در این رقابت، مغز بزرگ ولی فاقد قدرت انعطاف و فاقد هوش عاطفی، نه تنها سودمندی کمتری نسبت به زندگی منظم اجتماعی دارد بلکه با مصرف زیاد انرژی، شرایط حیات صاحب خود را با دشواری مواجه میکند.

کلید فرضیه در مورد انقراض نئاندرتال، اهلی کردن گرگ به وسیله انسان است.

توضیح بیشتر:
اول از همه چیز من میخواهم بگویم وقتی من از کلمه سگ گرگی استفاده میکنم منظور من هیبرید بین گرگ و سگ جدید نیست و معلوم نیست اصطلاح درستی باشد.

آنها سگ جدیدی نیستند و گرگ های جدید هم نیستند. آنها گرگ های قدیمی هم نیستند. آنها گونه ای مجزا هستند. چهل نمونه از چندین منطقه این سگ های گرگی را یافته است. آنها هیکلی، با دندان های بزرگ هستند و مشخصات گرگ و سگ را دارند.

تو از روی آناتومی میتوانی تصور کنی آنها خیلی خوب میتوانستند رد یک حیوان دیگر را بگیرند. آنها میتوانستند مانند گرگ خوب بدوند ولی انسان ها نمیتوانستند خوب بدوند. ما حس بویایی ضعیفی داریم.

ما با هم همراه و هماهنگ شدیم و این ارتباطی سودمند بود. ما سلاح هایی برای تیراندازی به مناطق دور داشتیم مانند تیر و کمان.

نئاندرتال عادت داشتند از فاصله نزدیک به شکار ضربه و چاقو بزنند ما سلاح هایی داشتیم که میشد از فاصله زیاد، پرتاب کرد و این یک مزیت بسیار بزرگ بود و باعث آسیب کمتر به شکارچی میشد. به اینها توانایی سگ برای دویدن خیلی سریع در مسافت های خیلی زیاد را هم اضافه کنیم.

همچنین سگ میتواند ردیابی کند و همراه با گروهی از سگ های گرگی، حیوانی را محاصره کند و آن را به جایی بیاورد که بتوانی آن را شکار کنی.

مزیت سگ های گرگی آن است که انسان میتواند وارد شود و از فاصله زیاد، حیوان شکار را بزند. سگ های گرگی لازم نیست نزدیک شکار شوند و آن را با دندان خود پاره کنند و این سبب کاهش آسیب سگ ها به وسیله حیوانات بزرگی مانند ماموت میشد. این یعنی تو میتوانستی حیوانات سریعتر را پیدا کنی و آنها را به شکلی سودمندتر بکشی.
غذای بیشتر، خطر کمتر، شکار سریعتر.

بیشتر مدارک برای این ادعا از سایت باستان شناسی در پردموستی در جمهوری چک به دست آمده است. توضیحات این محل و اینکه چگونه اینها پیدا
شدند، دانش ما را در مورد نئاندرتال ها بیشتر کرده است. پردموستی یکی از مناطق باستان شناسی در اروپای شرقی و مرکزی است اینها مناطقی پر از حیوانات مرده هستند. قبل از ورود انسان جدید، به اوراسیا مدارک کمی بود که نشان دهد نئاندرتال به طور مرتب ماموت میخوردند و حمله به ماموت با سلاح های دستی بسیار خطرناک بود مگر آنکه به یک بچه ماموت حمله می کردند.

ولی وقتی انسان جدید به این منطقه رسید در این منطقه ده ها یا صدها ماموت مرده پیدا شد، گاهی استخوان ها آنقدر سالم و مورد توجه است که اگر ماموت ها زنده بودند نمیتوانستند آنقدر- که استخوانها منطقه را اشغال کرده است- آنجا را اشغال کنند. این مناطق بزرگ ماموتی مقادیر بسیاری ماموت دارد پس چه تغییری رخ داد تا انسان جدید بتواند اینقدر ماموت را بکشد؟

نئاندرتال نمیتوانست اینقدر بکشد. سلاح های راه دور انسان جدید کمک کرد ولی باید حیوانی که میمیرد، دنبال شود. و در اینجا سگ های گرگی وارد میشود زیرا سگ های گرگی در همراهی با استخوان های ماموت پیدا شده است.

برخی از این مناطق وسایل زینتی زیبایی دارد که با استخوان ماموت درست شده است این، یعنی مردم برای مدت طولانی در این مناطق بوده اند. آنها آنجا زندگی میکردند و وقتی حیوانات می مردند با استخوان های آنها این زینت ها را دست میکردند.

یک ماموت

مرده قابل حمل نیست، جابجا کردن آن بسیار دشوار است زیرا درندگان وارد میشوند و این بسیار مهیب و ترسناک است که حیوانات گوشت خوار اطراف تو باشند؛ گرگ ها و شیرهای غار- که بزرگ تر از شیرهای امروز بودند- کفتار و گربه های دارای دندان تیز و خرس های غار.

در کنار یک لاشه مرده بودن، بسیار خطرناک است رویارویی با حیانات بسیاری رخ میدهد و انسان با این رویارویی ها مواجه میشده است مگر آنکه راهی جدید برای آن بیابد.

شانس زندگی انسان جدید، سگ های گرگی بوده است. قانون جاگر میگوید تو همیشه نمیتوانی چیزی را به دست بیاوری که میخواهی ولی گاهی میبینی چیزی را به دست آورده ای که نیاز داری

زندگی ممکن است کامل نباشد، زندگی ممکن است آسان نباشد ولی با کمی شانس، تو ممکن است چیز

ی را به دست بیاوری که نیاز داری. من این قانون را به عنوان اصل اکولوژیک بسیار مهم تصور میکنم. انسان های جدید واقعا راهی را برای مقابله با خطرات شکار پیدا کردند و این، اساسی بود ولی نئاندرتال ها نتوانستند چنین کنند.(قدر انعطاف و عاطفی کمتر نئاندرتال)

آنها با وجود آنکه زندگی سخت تر و هوا سرد تر میشد، به همان روش های قدیمی اکتفا کردند. آنها با همان وسایل سنتی به شکار میپرداختند. و وقتی شکارچیان جدید آمدند این عدم قابلیت انعطاف، باعث شکست شد و اگر سگ های گرگی را هم اضافه کنیم نئاندرتال ها واقعا کم آوردند.

چون ما خیلی خشن و تهاجمی هستیم؛ چون ما به تهاجم خود به اقلیم و ساکنان جدی ادامه دادیم و این در همراهی با سگ ها، و تغیرات مداوم و کمپرسی و ماشین ها و تغیرات در اکوسیستم در هر منطقه ای در جهان بوده است. میتوانیم تصور کنیم ما همه ساکنان را بجز مناطق زیر دریا یا نزدیک قطب جنوب نابود خواهیم کرد.

ما همه جا هستیم و هر جا میرویم خشن هستیم و ما در آنجا به خوبی میمانیم!! پس ما به بسیاری از گونه های سودمند آسیب میزنیم و جهت گیری زیستی جهان را با آوردن ماهی زبرا و زنبور های کشنده و کودزو- که باعث آسیب به اکوسیستم میشوند- تغییر میدهیم.

میتوانیم بگوییم بهترین حرکت زیستی و جغرافیایی همه موجودات زنده کنونی، ممکن است از میان بردن انسان باشد! جنگ هیچگاه تمام نمیشود ولی هیچ کدام از ما نمیخواهد همه انسان ها از میان بروند.

واقعا نیاز است قدری مهربان باشیم تا اکوسیستم را کارا نگه داریم و موجودات زیبا و سودمند و شگفت آور را حفظ کنیم و آنها با ما زندگی کنند. ولی این کاری دشوار است و هر چه جمعیت ما بیشتر شود این دشواتر هم خواهد بود.

امگا سه عامل مهم سلامتتاثیر درجه حرارت بر عملکبیماری ای شبیه ام اس مولتروزه داری و بیمار ی ام اس نقش زبان در سلطه و قدرت اکلرال هیدرات برای خوابانايا اراده آزاد توهم است یتاثیر رژیم گیاه خواری بر بحتی علمی درباره تمایل بفلج بل، فلجی ترسناک که آنراه های جدید برای قضاوت رنورون های ردیاب حافظهبحثی درباره هوش و تفاوتهابزار بقای موجود زنده از تغییرات منطقه بویایی مغزقبل از انفجار بزرگزبان و تکلم برخی بیماریهنگاهی بر قدرت بینایی دراکوری گذرای ناشی از موبایبرخی توجهات در ببمار پارابزارهای دفاعی و بقای موحافظه و اطلاعات در کجاست موجود بی مغزی که می تواندسیاهچاله و تکینگی ابتدایچراروياها را به یاد نمی آگوشه بیماری اتوزومال رسستلقین اطلاعات و حافظهادغام میان گونه های مختلخودآگاهی و هوشیاريمحل درک احساسات روحانی دسردرد میگرن در کودکانهوش مصنوعی از عروسک تا کپوست ساعتی مستقل از مغز دتوسعه هوش مصنوعی قادر اسارزش خود را چگونه میشناسدژا وو یا اشنا پنداریمشکلات روانپزشکی پس از سششمین کنگره بین المللی سهوش عاطفی در زنان بیشتر اآیا همه جنایت ها نتیجه بیتاثیر نگاه ناظر هوشیار باز تکینگی تا مغز از مغز تدر چه مرحله ای از خواب ، رمغز انسان رو به کوچک تر شعامل کلیدی در کنترل کارآوقت نهيب هاي غير علمي گذشآیا دلفین ها می تواند از تاثیر گیاه خواری بر رشد وازدواج های بین گونه ای، ردرگیری مغز در بیماری کوینقش مهاجرت در توسعه نسل اورزش هوازی ، بهترین تمریامروز دانش ژنتیک هیچ ابهتاثیر درجه حرارت بر عملکبیماری بیش فعالیروش مقابله مغز با محدودینقش زبان در سلطه و قدرت اايا اراده آزاد توهم است یتاثیر رژیم گیاه خواری بر بحث درباره پیدایش و منشافلج خوابنوروپلاستیسیتی چیستبحثی درباره هوش و تفاوتهابزار بقای موجود زنده از تغییرات تکاملی سر انسان قدم زدن و حرکت دید را تغیزبان و شناخت حقیقت قسمت چنگاهی بر توانایی اجزاي بکی غایب شدی تا نیازمند دلبرخی روش های تربیتی کودکاثر مضر مصرف طولانی مدت رحافظه و اطلاعات در کجاست موجودات مقهور ژنها هستندسیاره ابلهاننزاع بین جهل و علم رو به پگوشت خواری یا گیاه خواریتلاش هایی در بیماران قطع ادغام دو حیطه علوم مغز و خودآگاهی و هوشیاريمحدودیت های حافظه و حافظسردرد و علتهای آنهوش مصنوعی از عروسک تا کپیموزایدتوسعه برخی شغل ها با هوش از نشانه ها و آثار درک شددژاوو یا آشناپنداریمشکلات روانپزشکی در عقب صرع و درمان های آنهوش عاطفی در زنان بیشتر اآیا هوش ارثی دریافتی از پتاثیر نگاه انسان بر رفتااز تکینگی تا مغز از مغز تدر هم تنیدگی کوانتومی و پمغز انسان رو به کوچکتر شدعادت کردن به نعمتوقتی فهمیدی خطا کردی برگآیا دست مصنوعی به زودی قاتاثیر گیاه خواری بر رشد واستفاده از هوش مصنوعی در درگیری مغز در بیماران مبنقش محیط زندگی و مهاجرت دورزش و میگرنورزش بهترین درمان بیش فعانفجار و توقف تکاملی نشاتاثیر درجه حرارت بر عملکبیماری تی تی پیروش های صرفه جویی در ایجانقش سجده بر عملکرد مغزای آنکه نامش درمان و یادشتاثیر رژیم گیاهخواری بر بحثی در مورد نقش ویتامينفلج خواب چیستراه پیروزی در زندگی چیستنوشیدن چای برای مغز مفید بحثی درباره هوش و تفاوتهابزار بقای موجود زنده از ثبت امواج الکتریکی در عصقدرت انسان در نگاه به ابعزبان و شناخت حقیقت قسمت اناتوانی از درمان برخی ویکیست کلوئید بطن سومبرخی سلولهای عصبی در تلااثرات فشار روحی شدیدحافظه و اطلاعات در کجاستمیهمانهای ناخوانده عامل سیاره ابلهاننزاع بین علم و نادانی رو گیلگمش باستانی کیستتلاشی برای درمان قطع نخاارتقا و تکامل سنت آفرینش خانواده پایدارمخچه فراتر از حفظ تعادلسردرد تنشنهوش مصنوعی از عروسک تا کپیچیدگی های مغزی در درک زتوصیه های غیر دارویی در ساز نظر علم اعصاب یا نرووسدانشمندان ژنی از مغز انسمشاهده آینده از روی مشاهضررهای مصرف شکر و قند بر هوشیاری کوانتومیآیا هوش سریعی که بدون احستاثیر نگاه انسان بر رفتااز تکینگی تا مغز از مغز تدرمان های بیماری آلزایمرمغز ایندگان چگونه استعارضه جدید ویروس کرونا سویتامین E برای فعالیت صحآیا رژیم غذایی گیاهی سلاتاثیر گیاه خواری بر رشد واستیفن هاوکینگ در مورد هدرگیری مغزی در سندرم کوونقش نظام غذایی در تکامل مورزش در کمر دردانواع سکته های مغزیتاثیر درجه حرارت بر عملکبیماری ضعف عضلات نزدیک بروش هایی ساده برای کاهش انقش غذاها و موجودات درياایندرالتاثیر عصاره تغلیظ شده گیبحثی جالب درباره محدودیتفیلمی بسیار جالب از تغییراست دستی و چپ دستینوعی سکته مغزی ، وحشتناک بحثی درباره هوش و تفاوتهابزار بقای موجود زنده از جمجمه انسان های اولیهلوب فرونتال یا پیشانی مغزبان و شناخت حقیقت قسمت دناتوانی در شناسایی چهره کاهش التهاب ناشی از بیمابرخی سيناپسها طی تکامل و اثرات مفید قهوهحس چشایی و بویاییمیگرن سردردی ژنتیکی که بسیر آفرینش از روح تا مغز نزاع بین علم و جهل رو به پگیاه خواری و گوشت خوار کدتلاشی تازه برای گشودن معارتوکين تراپی روشی جديد خارق العاده و استثنایی بمخچه ، فراتر از حفظ تعادلسردرد سکه ایهوش مصنوعی از عروسک تا کپیوند مغز و سر و چالشهای توصیه هایی در مصرف ماهیاز نظر علم اعصاب اراده آزدانشمندان روش هاي جدیدی معنی روزهضررهای شکر بر سلامت مغزهوش، ژنتیکی است یا محیطیآیا هشیاری کوانتومی وجودتاثیر ویتامین دی بر بیمااز تکینگی تا مغز از مغز تدرمان های جدید میگرنمغز ابزار برتر بقاعدم توقف تکامل در یک انداویتامین E در چه مواد غذایآیا رژیم غذایی گیاهی سلاتاثیر گیاه خواری بر رشد واستیفن هاوکینگ در تفسیر درگیری اعصاب به علت میتونقش هورمون های تیروئید دوزوز گوشانگشت نگاری مغز نشان میدتاثیر درجه حرارت بر عملکبیماریهای تحلیل عضلانی اروش صحبت کردن در حال تکامنقش غذاها و موجودات درياایا کوچک شدن مغزانسان التاریخ همه چیز را ثبت کردهبحثی در مورد نقش کلسیم و فیزیکدانان ماشینی برای ترشته نوروایمونولوژی و نقچیزی خارج از مغزهای ما نیبحثی درباره هوش و تفاوتهابزار بقای موجود زنده از جنسیت و تفاوت های بیناییلبخند بزن شاید صبح فردا ززبان و شناخت حقیقت قسمت سنخاع ما تا پایین ستون فقرکاهش دوپامین عامل بیماریبررسي علل احتمالي تغيير اثرات مضر ماری جواناحس و ادراک (قسمت اول )میگرن شدید قابل درمان اسسیستم تعادلی بدننظام مثبت زندگیگالکانزوماب، دارویی جدیتلاشی جدید در درمان ام اسارتباط میکروب روده و پارخدا موجود استمخچه ابزاري که وظیفه آن فسرعت فکر کردن چگونه استهوش مصنوعی از عروسک تا کپیوند سر آیا ممکن استتوضیحی ساده در مورد هوش ماز نظر علم اعصاب اراده آزدانشمندان روشی برای تبدیمغز فکر میکند مرگ برای دیطوفان فقر و گرسنگی و بی سهیچگاه از فشار و شکست نترآیا واکنش های یاد گرفته وتاثیر ویروس کرونا بر مغز از تکینگی تا مغز از مغز تدرمان های جدید در بیماری مغز از بسیاری حقایق می گرعسل طبیعی موثر در کنترل بویتامین دی گنجینه ای بزرآیا راهی برای رفع کم آبی تاثیر گیاه خواری بر رشد واستخوان های کشف شده، ممکذهن چند جانبه نیازمند نگنقش هورمون زنانه استروژنیک پیشنهاد خوب برای آسان اندوهگین نباش اگر درب یا تاثیر درجه حرارت بر عملکبیهوش کردن در جراحی و بیمروشهای نو در درمان دیسک بنقش غذاها و موجودات درياایا این جمله درست است کسیتبدیل تراکت صوتی مصنوعی بحثی در مورد عملکرد لوب ففرگشت و تکامل تصادفی محض رشد مغز علت تمایل انسان بچگونه مغز پیش انسان یا همکمردرد و علل آنبحثی درباره احساسات متفاابزار بقای موجود زنده از جنسیت و تفاوت های بیناییلرزش ناشی از اسیب به عصبزبان، وسیله شناسایی محیطنخستین تصویر از سیاهچالهکایروپاکتیک چیستبررسی و اپروچ جدید بر بیماجزای پر سلولی بدن انسان حس و ادراک (قسمت دوم )میدان مغناطيسي زمین بشر سیستم دفاعی بدن علیه مغز نظریه تکامل در درمان بیمگامی در درمان بیماریهای تمایل زیاد به خوردن بستنارتباط چاقی و کاهش قدرت بخطا در محاسبات چیزی کاملمدارک ژنتیکی چگونه انسانشلیک فراموشیهوش مصنوعی از عروسک تا کمپیوند سر، یکی از راه حلهاتکنولوژی جدید که سلول‌هاز آغاز خلقت تا نگاه انساداروهای مصرفی در ام اسمغز ما کوچکتر از نیم نقطهطی یکصد هزار سال اخیر هرچهاوکينگ پیش از مرگش رسالآیا آگاهی پس از مرگ از بیتاثیر ژنها بر اختلالات خاز تکینگی تا مغز از مغز تدرمان های رایج ام اسمغز به تنهایی برای فرهنگ عصب حقوق نورولووواکنش های ناخودآگاه و تقآیاما مقهور قوانین فیزیکتاثیر گیاه خواری بر رشد واستروژن مانند سپر زنان درقیبی قدرتمند در برابر منقش ژنتیک در درمان اختلانقش آتش در رسیدن انسان بهیکی از علل محدودیت مغز امانسان قدیم در شبه جزیره عتاثیر درجه حرارت بر عملکبیوگرافیروشهای شناسایی قدرت شنوانقشه مغزی هر فرد منحصر بهایا ابزار هوشمندی یا مغز تبدیل سلولهای محافط به سفراموش کارها باهوش تر هسزمین زیر خلیج فارس تمدنی چگونه هموساپينس بر زمین کمردرد با پوشیدن کفش منابحثی درباره احساساتی غیرابزار بقای موجود زنده از جهش های ژنتیکی مفید در سالزوم سازگاری قانون مجازاسفر نامه سفر به بم و جنوب نرمش های مفید در سرگیجهکاربرد روباتهای ريزنانوبررسی سیستم تعادلی بدن ااجزایی ناشناخته در شکل گحس و ادراک قسمت چهارممکانیزمهای دفاعی در برابسکته مغزیهفت چیز که عملکرد مغز تو گامی در درمان بیماریهای تمدن قدیمی ای در جنوب ایرارتباط هوش ساختار مغز و ژخطا در محاسبات چیزی کاملمروری بر تشنج و درمان هایشنا در ابهای گرم جنوب نیهوش مصنوعی از عروسک تا کمپیشینیان انسان از هفت میتکامل مداوماز انفجار بزرگ تا انفجار داروهای ضد بیماری ام اس ومغز مادران و کودکان در زمظهور امواج مغزی در مغز مصهاوکينگ پیش از مرگش رسالآیا امکان بازسازی اندامهتاثیر کلام در آیات کلام باز تکینگی تا مغز از مغز تدرمان های علامتی در ام اسمغز برای فراموشی بیشتر کعضلانی که طی سخن گفتن چقدواکسن کرونا از حقیقت تاتآزمون ذهنی گربه شرودینگرتاثیر گیاه خواری بر رشد واصول سلامت کمررموزی از نخستین تمدن بشرنقش انتخاب از طرف محیط، نیافته های نوین علوم پرده انسان جدید از چه زمانی پاتاثیر درجه حرارت بر عملکبیوگرافیروشی برای بهبود هوش عاطفنقص در تشخیص هیجانات عامایا بیماری ام اس (مولتیپتری فلوپرازینفراموشی همیشه هم بد نیستزندگی هوشمند در خارج از زچگونه آن شکری که می خوریمکنفرانس تشنج هتل کوثر اصبخش دیگری در وجود انسان هابزار بقای موجود زنده از جهش های ژنتیکی غیر تصادفلزوم سازگاری قانون مجازاسفرنامه سفر به بم و جنوب نرمشهای مهم برای تقویت عکاربرد روباتهای ريز، در بررسی علل کمر درد در میاناحساس گذر سریعتر زمانحس و ادراک قسمت پنجمما انسانها چه اندازه نزدسانسور از روی قصد بسیاری هفت سین یادگاری از میراث گاهی لازم است برای فهم و تمدن بشری و مغز اخلاقیارتباط انسانی، محدود به خطرات هوش مصنوعیمرکز هوشیاری، روح یا بدن شناخت و معرفت، و نقش آن دهوش مصنوعی در کامپیوترهاپیشرفتی مستقل از ابزار هتکامل چشماز تلسکوپ گالیله تا تلسکداروی فامپیریدین یا نورلمغز چون ابزار هوش است دلیعلم به ما کمک میکند تا موهدف یکسان، در مسیرهای متآیا انسان با مغز بزرگش اختاثیر کپسول نوروهرب بر ناز تکینگی تا مغز از مغز تدرمان ژنتیکی برای نوآوریمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟مقالاتواکسن کرونا ساخته شده توإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَتاثیر گیاه خواری بر رشد واضطراب و ترسرمز و رازهای ارتباط غیر کنقش اتصالات بین سلولهای یادگیری مهارت های جدید دانسان عامل توقف رشد مغزتاثیر درجه حرارت بر عملکبیان ژن های اسکیزوفرنی دروشی جدید در درمان قطع نخنقطه بی بازگشتایا بدون زبان میتوانیم تتری فلوپرازینفرایند تکامل و دشواری هازونا به وسیله ویروس ابله چگونه انتظارات بر ادراک کنگره بین المللی سردرد دبرنامه و ساختار پیچیده مابزار بقای موجود زنده از جهشهای مفید و ذکاوتی که دممانتین یا آلزیکسا یا ابسفرنامه سفر به بم و جنوب چرا مغزهای ما ارتقا یافت کجای مغز مسئول پردازش تجبزرگ شدن مغز محدود به دوراخلاق و علوم اعصابحس و ادراک قسمت سومما انسانها چه اندازه نزدسانسور بر بسیاری از حقایهمیشه اطمینان تو بر خدا بگاهی مغز بزرگ چالش استتمساح حد واسط میان مغز کوارتباط شگفت مغز انسان و فدفاع در برابر تغییر ساختمرکز حافظه کجاستشناسایی سلول های ایمنی اهوش مصنوعی در خدمت خلق وحپاسخ گیاهان در زمان خوردتکامل ابزار هوش ، راه پر از تلسکوپ گالیله تا تلسکداروی تشنجی دربارداریمغز چگونه صداها را فیلتر علایم کمبود ویتامین E را هدف از تکامل مغزآیا احتمال دارد رویا از آتاثیر کپسول نوروهرب بر تاز تکینگی تا مغز از مغز تدرمان جدید میگرن با انتی مغز بزرگ چالش است یا منفعتاثیر ویتامین دی بر بیماواکسن دیگر کرونا ساخته شافراد آغاز حرکت خودشان رتاثیر گیاهخواری بر رشد و اطلاعاتی عمومی در مورد مرویا و خبر از آیندهرویا بخشی حقیقی از زندگی نقش حفاظتی مولکول جدید دیادآوری خواب و رویاانعطاف پذیری مکانیسمی علتاثیر درجه حرارت بر عملکبیست تمرین ساده برای جلوروشی جدید در درمان سکته مچند جهانیایا تکامل هدفمند استتسلیم شدن از نورون شروع مفرایند حذف برخی اجزای مغزیباترین چیز در افزایش سچگونه باغبانی باعث کاهش کنگره بین المللی سردرد دبرین نت به جای اینترنتابزار بقای موجود زنده از جهشهای مفید و ذکاوتی که دمنابع انرژي پاک سرچشمه حسفرنامه سفر به بم و جنوب چرا پس از بیدار شدن از خوکرونا چه بر سر مغز می آوربزرگ شدن تقریبا ناگهانی اخلاق پایه تکامل و فرهنگحساسیت روانی متفاوتما با کمک مغز خود مختاريمساخت شبکه عصبی با الفبایهمیشه عسل با موم بخوریمگذر زمان کاملا وابسته به تنفس هوازی و میتوکندریارتباط شگفت انگیز مغز اندقیق ترین تصاویر از مغز امرکز خنده در کجای مغز استشواهدی از دنیسوان(شبه نئهوش مصنوعی در خدمت خلق وحپختگی پس از چهل سالگي به تکامل زباناز تکنیکی تا مغز از مغز تداروی جدید s3 در درمان ام مغز ناتوان از توجیه پیداعلایم کمبود ویتامین E را هدف از خلقت رسیدن به ابزاآیا احتمال دارد رویا از آتاثیر کپسول نوروهرب بر ساز تکینگی تا مغز از مغز تدرمانهای بیماری پارکینسمغز بزرگ چالشهای پیش روصفحه اصلیواکسن دیگری ضد کرونا از دافزایش قدرت ادراکات و حستاثیر انتخاب از طرف محیط اطلاعاتی عمومی در مورد مرویا تخیل یا واقعیتنقش حیاتی تلومر دی ان آ دژن هوش و ساختارهای حیاتی اولین هیبرید بین انسان وتاثیر درجه حرارت بر عملکبیشتر کمردردها نیازی به ريتوکسيمب در درمان ام اسچندین ماده غذایی که ماننایرادهای موجود در خلقت بتشنج چیستفرد حساس از نظر عاطفی و بزیرفون داروی ضد ام اسچگونه تکامل مغزهای کنونیکندر در بیماریهای التهاببرای پیش بینی آینده مغز دابزار بقای موجود زنده از جاذبه و نقش آن در شکلگیریمنبع خواب و رویاسفرنامه سفر به بم و جنوب چرا بیماری های تخریبی مغکشف مکانیسم عصبی خوانش پبسیاری از بیماری های جدیاختلال در شناسایی حروف و خلاصه ای از مطالب همایش مما تحت کنترل ژنها هستیم یساخت شبکه عصبی مصنوعی با هوموارکتوس ها ممکن است دگربه شرودینگر و تاثیر مشتنفس هوازی و میتوکندریارتباط شگفت انگیز مغز اندلایلی که نشان میدهد ما بمرگ انتقال است یا نابود ششاهکار قرنهوش مصنوعی درمانگر کامپیپرورش مغز مینیاتوری انساتکامل ساختار رگهای مغزی از تکینگی تا مغز از مغز تداروی جدید ضد میگرنمغز و سیر تکامل ان دلیلی علت خواب آلودگی بعد از خوهزینه ای که برای اندیشیدآیا برای تولید مثل همیشه تاثیر کپسول نوروهرب بر ساز تکینگی تا مغز از مغز تدرک فرد دیگر و رفتارهای امغز بزرگ و فعال یا مغز کوسوالات پزشکیواکسن سرطانافزایش مرگ و میر سندرم کوتاثیر احتمالی عصاره تغلیبلندی در ذهن ما درک بلندیرویاها از مغز است یا ناخونقش خرچنگ های نعل اسبی درژن یا نقشه توسعه مغز و نقاولین مورد پیوند سر در انتاثیر درجه حرارت بر عملکبا هوش مصنوعی خودکار روبریواستیگمینچه زیاد است بر من که در ایاگر نعمت فراموشی نبود بستشنج و حرکات شبه تشنجی قاقیچی ژنتیکیزبان مشترک ژنتیکی موجوداچگونه جمعیت های بزرگ شکل کوچک شدن مغز از نئاندرتابرخی نکات از گاید لاین پرابزارهای بقای موجود زندحقیقت قربانی نزاع بین بی منحنی که ارتباط بین معرفسفری به آغاز کیهانچرا حیوانات سخن نمی گوینکشف مکانیسمی پیچیده در ببعد از کرونااختلالات مخچهخونریزی مغز در سندرم کووماه رجبساختار شبکه های مغزی ثابهوش مصنوعی می تواند بر احگزیده ای از وبینار یا کنفتو دی ان ای خاص ميتوکندريارتباط غیرکلامی بین انسادندان ها را مسواک بزنید تمراحل ارتقای پله پله کیهشبیه سازی میلیون ها جهان هوش مصنوعی درخدمت خلق وحآلودگی هوا و ویروس کروناتکامل شناخت انسان با کشفاز تکینگی تا مغز و از مغز داروی ضد تشنج با قابليت تمغز آیندگان چگونه است ؟عوامل موثر در پیدایش زباهزینه سنگین انسان در ازاآیا بزرگ شدن مغز فقط در دتاثیر گیاه خواری بر رشد واز تکینگی تا مغز از مغز تدرک و احساسمغز حریص برای خون، کلید تپیامهای کاربرانواکسنی با تاثیر دوگانه اافسردگی و اضطراب در بیماتاثیر ترکیبات استاتین (سبه زودی شبکه مغزی به جای بوزون هیگز چیسترویاهای پر رمز و حیرتی درنقش داروهاي مختلف معروف ژنها نقشه ایجاد ابزار هواولین تصویر در تاریخ از ستاثیر درجه حرارت بر عملکبار سنین ابزار هوشمندی اریسدیپلام تنها داروی تایچهار میلیارد سال تکامل باگر نعمت فراموشی نبود بستشنج عدم توازن بین نورون قانون مندی نقشه ژنتیکی مزبان چهار حرفی حیات زمینچگونه جمعیت های بزرگ شکل کووید نوزده و خطر بیماریبرخی اثرات مضر ویتامین دابزارهای پیشرفته ارتباط حقیقت خواب و رویامنشأ اطلاعات و آموخته ها سلولهای بنیادی مصنوعی درچرا حجم مغز گونه انسان درکشف ارتباط جدیدی از ارتبتفاوت مغز انسان و میمون هاختلالات حرکتی در انسانخواندن ، یکی از شستشو دهنماپروتیلینسازگاری با محیط بین اجزاهوش مصنوعی و کشف زبان هایگزارش یک مورد جالب لخته وتولید سلولهای جنسی از سلارتروز یا خوردگی و التهادو ویژگی انتزاع و قدرت تجمزایای شکلات تلخ برای سلشبیه سازی سیستم های کوانهوش مصنوعی ساخته هوش طبیآلزایمرتئوری تکامل امروز در درماز تکینگی تا مغز از مغز تداروی ضد تشنج با قابليت تمغز انسان ایا طبیعتا تماعوامل ایجاد لغت انسانی و هزاران سال چشم های بینا وآیا تکامل و تغییرات ژنتیتاثیر گیاه خواری بر رشد واز تکینگی تا مغز- از مغز درک احساسات و تفکرات دیگمغز زنان جوانتر از مغز مرسایتهای دیگرواسطه ها د رمسیر ایجاد مغالکتروتاکسی(گرایش و حرکتاثیر دپاکین بر بیماری متاثیر داروهای ضد التهاب بیماری های مغز و اعصاب و رویای شفافنقش روزه داری در سالم و جژنها ، مغز و ارادهاولین سلول مصنوعیتاثیر درجه حرارت بر عملکبارداری بدون رحمرژیم های غذایی و نقش مهم چهار ساعت پس از کشتار خوکاگر تلاش انسان امروز براتغییر الگوی رشد مغزی با زقانون جنگلزبان و کلمه حتی برای کسانچگونه حافظه را قویتر کنیکودک ایرانی که هوش او از برخی اختلالات عصبی مثانهابزارهای بقا از نخستین هحقیقت راستین انسان علم بمهندسی ژنتیک در حال تلاش سلسله مباحث هوش مصنوعیچرا خشونت و تعصبکشف جمجمه ای درکوه ایرهوتفاوت های بین زن و مرد فقاختلالات صحبت کردن در انخواب سالم عامل سلامتیمبانی ذهنی سیاه و سفیدسخن پاک و ثابتهوش مصنوعی گوگل به کمک تشگشایش دروازه جدیدی از طرتومورها و التهاب مغزی عاارزش حقیقی زبان قسمت اولدو برابر شدن خطر مرگ و میمسیر دشوار تکامل و ارتقاشباهت زیاد بین سلول هاي عهوش احساسیآیا ممکن است موش کور بی متئوری تکامل در پیشگیری و از تکینگی تا مغز از مغز تداستانها و مفاهیمی اشتبامغز انسان برای ایجاد تمدعواملی که برای ظهور لغت اهستي مادي ای که ما کوچکترآیا جهش های ژنتیکی، ویروتاثیر گیاه خواری بر رشد واز تکینگی تا مغز- از مغز درک تصویر و زبان های مخلتمغزهای کوچک بی احساسوبینار اساتید نورولوژی دالتهاب شریان تمپورالتاثیر داروی ضد تشنج سدیم بیماری گیلن باره و بیمارروبات های ریز در درمان بینقش رژیم غذایی بر رشد و اژنهای مشترک بین انسان و واوکرلیزوماب داروی جدید شتاثیر رو ح و روان بر جسمبازگشت از آثار به سوی خدارژیم غذایی حاوی تخم مرغ ونوار مغزی روشی مهم در تشخابزار هوش در حال ارتقا ازتغییر زودتر اتصالات مغزیقانونمندی و محدودیت عالمزبان و بیان نتیجه ساختمانگاه محدود و تک جانبه، مشکودکان میتوانند ناقل بی برخی بیماری ها که در آن بابزارهای بقا ازنخستین همحمله ویروس کرونا به مغزمولتیپل اسکلروز در زنان سم زنبور ، کلیدی برای وارچرا در مغز انسان، فرورفتگنجینه ای به نام ویتامین تفاوتهای جنسیتی راهی براادامه بحث تکامل چشمخواب سالم عامل سلامتی و یمجموعه های پر سلولی بدن مسریعترین کامپیوتر موجودهوش مصنوعی گوگل به کمک تشپمبرولیزوماب در بیماری چتوانایی مغز و دیگر اجزای ارزش حقیقی زبان قسمت دومديدن با چشم بسته در خواب مشکلات نخاعیشباهت زیاد بین سلول هاي عهوش احساسیآیا ما تنها موجودات زنده تا 20 سال آینده مغز شما به از تکینگی تا مغز از مغز تدر مانهای کمر دردمغز انسان برای شادمانی طعوارض ازدواج و بچه دار شدهستی ما پس از شروعی چگال آیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجتاثیر گیاه خواری بر رشد واز تکینگی تا مغز- از مغزتدرک عمیق در حیواناتمغزتان را در جوانی سیمکشوراپامیل در بارداریامیوتروفیک لترال اسکلروتاثیر درجه حرارت بر عملکبیماری ای شبیه آلزایمر و روح رهایینقش رژیم غذایی در رشد و اژنهای هوش ، کدامندايندگان چگونه خواهند دیدتاثیر رژیم گیاه خواری بر بازسازي مغز و نخاع چالشی راه های جدید برای قضاوت رنورون هاي مصنوعی می توانابزار بقای موجود زنده از تغییر عمودی سر انسان از پقارچ بی مغز در خدمت موجودزبان و بیان، در سایه پیشرنگاه انسان محدود به ادراکودکان خود را مشابه خود تبرخی بیماری های خاص که بدابزارهای بقای از نخستین حوادث روزگار از جمله ویرمواد کوانتومی جدید، ممکنسودمندی موجودات ابزی بر چراروياها را به یاد نمی آگویید نوزده و ایمنی ساکتتقلید مرحله ای نسبتا پیشاداراوون تنها داروی تاییخواب عامل دسته بندی و حفطمحل درک احساسات روحانیسرگیجه از شایعترین اختلاهوش مصنوعی الفاگوپنج اکتشاف شگفت آور در موتوازن مهمتر از فعالیت زیارزش حقیقی زبان قسمت سومدی متیل فومارات(زادیوا)(مشکلات بین دو همسر و برخیشش مرحله تکامل چشمهوش عاطفی بیشتر در زنانآیا مغز تا بزرگسالی توسعتاثیر مشاهده بر واقعیت باز تکینگی تا مغز از مغز تدر محل کار ارزش خودت را بمغز انسان برای شادمانی طعید نوروز مبارکو هر کس تقوای خدا پیشه کنآیا خداباوری محصول تکاملتاثیر گیاه خواری بر رشد واز تکینگی تا مغز، از مغز درگیری قلب در بیماری ویرنقش قهوه در سلامتیورزش هوازی مرتب خیلی به قامید درمان کرونا با همان