کوچک شدن مغز از نئاندرتال تا انسان جدید

کوچک شدن مغز، از نئاندرتال تا انسان جدید

چه عواملی دخالت کرد موجودات باهوش و پرمغزی مانند نئاندرتال منقرض شوند و انسان جدید با مغز کوچکتر، جهان را پر کند؟

مغز بزرگ، فقط سودمند نیست بلکه با مصرف زیاد انرژی، می تواند چالشی در برابر موجود زنده باشد. اگر بتوان به جای بزرگ کردن مغز، همکاری های اجتماعی میان اعضای جامعه یا استفاده از حیوانات را برای به دست آوردن غذا و انرژی توسعه داد، این برای بقا سودمندتر است.

از آن نمونه ها همکاری میان انسان جدید و حیوانات از جمله سگهاست. پیوند و بهره دو جانبه میان سگ و انسان یک همکاری دو جانبه سودمند برای هر دو بوده است. وفادارترین حیوان به انسان، سگ است و فواید استفاده از سگ در نگهبانی و چوپانی هرگز پوشیده نیست.

آیا ارتباط انسان جدید و سگ، باعث انقراض نئاندرتال شد؟

با کمک سگ های وحشی انسان های جدید توانستند بیشتر از نئاندرتال عمر کنند.

در فرهنگ عمومی نئاندرتال به عنوان یکی از اعضای گروه هوی متال به حساب می آید!: بدن پرمو با موهایی به هم ریخته شبیه نخستی ها. ولی با این حال موجودی مانند من و شماست. آن ها از آتش استفاده میکردند، وسایلی میساختند و در جوامع اجتماعی می زیستند و گوشت قرمز را دوست داشتند.

اما چرا نئاندرتال ها منقرض شدند؟ فرضیه قبلی، تغییرات آب و هوایی زمین بود. آتشفشانی وسیعی بود که در آتشفشان campi flegrie نزدیک ناپل رخ داد و سبب شد درجه حرارت دوره یخی، پایین تر بیاید.(در دورههای اخیر، کامپی فلگری دو فوران بزرگ داشته است، یکی 35 هزار سال قبل و دیگری 12 هزار سال قبل. فوران 35 هزار سال قبل را به انقراض نئاندرتال نسبت میدهند. در حالی که زمان انقراض نئاندرتال، انطباق دقیقی بااین فوران ندارد.)

(اولین نشانهها از نئاندرتالهای اولیه به حدود ۱۳۰٫۰۰۰ تا ۲۳۰٫۰۰۰ سال پیش در اروپا برمیگردد.)(de:Jean-Jacques Hublin. The origin of Neandertals. PNAS. Band 106, Nr. 38, 2009, S. 1602216027)

(http://ngm.nationalgeographic.com/print/2005/04/dmanisi-find/fischman-text)

و نیز ما تاریخی از فسیل شناسی داریم که شاخه ای از هموارکتوس به نام هموهايدلبرگ را تقریبا هشتصد هزار سال قبل نشان ميدهد و این موجود، نیزه می ساخت و شکارهاي بزرگی صید میکرد و مغز نسبتا بزرگی داشت و این جاندار از آفریقا مهاجرت کرد و به نئاندرتال، تکامل یافت و در اروپا ماند تا تقریبا 24 هزار سال قبل، در آنجا منقرض شود.

و هموساپينس هم تقريبا دويست هزار سال قبل از هموارکتوس یا هموهايدلبرگ منشعب شد. و هموساپينس بیش از يکصد هزار سال، در آفریقا ماند و ابتدایی بود و حتی در ابتدای پیدایش خود، مردگان خود را دفن نميکرد و حتی تا يکصد هزار سال قبل، به شکل کامل مطابق با انسان جدید، تکامل نیافت.

انسان جدید عاقل کجا ظاهر شد؟
ما امروز اطمینان کامل علمي داريم که انسان جدید، اول در آفریقا ظاهر شدهاست و از آنجا به همه عالم منتشر گردید و به خصوص با ظهور الگوبرداری ژنتیکی و تکنولوژیهای کار با زنجیره های ژنی، همراه با دلایل باستان شناسی، همه اینها تا حد زیادی تاکید می کند که آن موجود، اصل افريقايي بدن انسان عاقل است و نیز مي توانيم از طریق پیشرفت تکنولوژی، به سوالات دقيق تري در خصوص تاريخ انسان جدید، پاسخ دهيم مثلا کی، هموساپينس برای اولین بار از آفریقا مهاجرت کرد؟

و آیا یک هجرت بود یا چندین مهاجرت بود و راه یا راههایی- که پیمود- کجا بود و مهاجران برای اولین بار در کجا مستقر شدند؟)(پایان نامه دکتر توفیق مسرور در دانشکده تحقیقات برتر زبانی و دینی در نجف اشرف)

(بنابر شواهد سنگواره اي، انسان امروزی(انسان خردمند یا هموساپينس) پس از مهاجرت به سمت اروپا، برای حدود 15 هزار سال با انسان دیگری به نام نئاندرنال -که بر اساس مطالب گذشته از همان نیاکان هموساپينس یعنی هموارکتوس یا انسان هايدلبرگ در آفریقا ظهور یافته بودند- برخورد و همزمانی داشته است.

ولی مهاجرت هوموارکتوس از آفریقا، از نواحی شمالی بوده و وی به بیشتر مناطق آسیا رسیده است.

حتی بقایای انسان تباران تکامل یافته از هموارکتوس، در اندونزی، و چین نیز کشف شده است. نئاندرتال تکامل یافته از انسان هایدلبرگي از آتش استفاده می کرده و گاهی مردگان خود را دفن مي نموده است.

نئاندرتال تقریبا 24 هزار سال قبل منقرض شد، تا فقط انسان خردمند امروزی به تنهایی بر زمین باقی بماند.)(کتاب توهم الحاد- احمد الحسن- فصل سوم)

آتشفشان 35 هزار سال قبل رخ داده است و انقراض در حدود 24 هزار سال قبل رخ داد و پیش از انقراض، نئاندرتال در حدود 15هزار سال در کنار هموساپینس زندگی کردند. یعنی با این حساب، چند سال قبل از آتشفشان بزرگ ناپل اروپا، انسان جدید هموساپینس ایجاد شد و تاثیر آتشفشان بر هر دو گونه نئاندرتال و هموساپینس بوده است. پس چرا هموساپینس باقی ماند و نئاندرتال از میان اید؟

کاملا مشخص است

نئاندرتال قوی تر از هموساپینس با مغزی بزرگتر، در برابر سردی ناشی از آتشفشان، و ساختمان بدنی سازگار با سرما، در برابر تاثیرات زیان بار آتشفشان، بسیار مقاومتر از هموساپینس است. به خصوص که مدت طولانی 11 هزار ساله از زمان آتشفشان ناپل تا انقراض نئاندرتال زمانی بسیار کافی برای ایجاد سازگاری های لازم در نئاندرتالهاست به علاوه توجه شود هر چه از آتشفشان دور میشویم تاثیرات خطرناک آتشفشان کمتر میشود.

پس اصلا منطقی نیست آتشفشان را عامل اصلی انقراض نئاندرتال بدانیم.)

پات شیبمانپروفسور آنتروپولوژی دانشگاه ایالت پنسیلوانیا در این مورد توضیح میدهد. او از منزل خود در کاریلونای شمالی سخن میگوید و توضیح میدهد در دوره استراحت خود در جزایر کارائیب، در مورد گونه های وحشی م

طالعه میکرده است و میگوید روش های جدید تعیین سن با کربن، تاریخ انقراض نئاندرتال ها را تغییر داده است.

او توصیه میدهد، چگونه پیدایش سگ گرگی در سایت ماموت ها در قسمت مرکزی و شرقی اروپا ممکن است کلیدی برای فهم این مطلب باشد که انسان، نمازخانه سیستین را در واتیکان میسازد و فضاپیما به مریخ میفرستد ولی نئاندرتال در فرهنگ عمومی تبدیل به یک پانوشت انتهای داستان شد.

همسر من میگوید من موی سرخ دارم و هیکلی هستم آیا ممکن است ژنومی از نئاندرتال داشته باشم؟ من می خندم و میگویم: تو هم ممکن است بخش از ژنوم آن را داشته باشی ولی مطمئن هستم همه آن را نداری.

میزان آمیزش بین نئاندرتال و انسان جدید، زیاد نیست. من دو معادله را به کار بردم تا ببینم چگونه آمیزش انجام شده، سبب شده است ما در بیرون از آفریقا یک تا چهار درصد ژنوم نئاندرتال را داشته باشیم. ممکن است فقط 50 تا 80 مورد آمیزش اتفاق افتاده باشد که خیلی کم است.

نام نئاندرتال از نئاندر می آید و نئاندر والی، منطقه ای نزدیک دوسلدورف در آلمان است. همچنین نئاندر به معنی انسان جدید هم هست.

پس آن منطقه، بر اساس آنچه فسیل ها نشان میدهد، دره انسان جدید است. و این موجود، از نگاه هر فردی حقیقتا انسان جدید است زیرا قبلا اصلا فسیل مشابه پیدا نشده بود که اینقدر به انسان ها نزدیک باشد ولی انسان نباشد.

بنابراین نئاندرتال جای خود را در تصور عموم باز کرد و در فیلم های بد و کارتون و موسیقی، تصویر شد. بسیاری از متخصصان علت انقراض نئاندرتال را به تغییرات آب و هوایی نسبت داده اند. من نمیگویم تغییرات آب و هوایی هیچ نقشی در این مورد نداشته است. تغییرات اب و هوایی به خصوص در مناطقی- که نئاندرتال و انسان اولیه در زمان انقراض خود ساکن بودند- پایدار و ثابت نبود.

و این، سبب تغییراتی در جنگلها، گیاهان و حیوانات شد. اما آنچه ما درک نکردیم ارتباط خیلی محکم بین آب و هوا و حوادثی مانند انقراض است.(در بالا تا حدی توضیح داده شد) این تا حدی به دلیل پیشرفت های شگفت انگیز در تاریخ نگاری با رادیو کربن است و ما باید از آزمایشگاه دانشگاه آکسفورد به خاطر آن، سپاسگذار باشیم. آنها کار کرده اند تا نمونه ها را آلودگی زدایی کنند و آنها را کاملا صاف کنند. پس در گذر زمان تو نمونهها را پردازش کرده ای و آلودگی آن را زدوده ای.

یکی از نمونه هایی- که به وسیله تام هیگهامرهبر آزمایشگاه آکسفورد، بررسی شده است- استخوانی با قدمت 50000 سال است و این استخوان فقط به وسیله یک درصد کربن جدید آلوده شده است و این، ممکن است بسیار خوب باشد و در این صورت استخوان 37000 ساله به نظر میرسد و این یک اشتباه بزرگ در تاریخ نگاری است.

تا زمانی که بسیاری از سایت ها با این تکنیک جدید نوآوری شدند به نظر میرسید وقتی هوا سردتر، خشنتر و خشک تر شد، نئاندرتال بیشتر و بیشتر به جنوب و مناطق مدیترانه ای عقب نشینی کرده اند.

اکنون این نتیجه گیری مورد تردید است زیرا تاریخ مناطق جنوبی تر- که بر اساس آن، این فرضیه مطرح شد- درست نیست.

کتاب، با لحظه تاریخی کشف کردم و دور از منطقه نئاندرتال در جزایر کیمن در دریای کارائیب شروع میشود. بیایید داخل آن لحظه برویم! شوهر من و من خیلی خوش شانس بودیم که در کیمن کوچک، اسب کوچکی داشتیم و این جزیره در غرب جاماییکا است و فقط ده مایل فاصله دارد و با مناطق استوایی زیبایی با انواع ماهیان و حلزون ها احاطه شده است. چند سال قبل ماهی شیری، شروع به تهاجم به منطقه کارائیب کرد و به منطقه کوچک کیمن وارد شد.

ماهی شیر(ماهی زبرا یا ماهی آتش)از ماهیان بسیار زیباست و بیشتر برای آکواریوم استفاده میشود ولی از اقیانوس آرام آمده است و ربطی به کارائیب ندارد. آنها تولید مثل میکنند و هر چیزی را در مسیر مهاجرت خود میخورند.

برای منطقه زیبای دارای صخره های مرجانی، وجود این ماهی یک فاجعه است!!در تلاشی برای کم کردن تعداد آنها کارهای زیادی در بیولوژی تهاجمی انجام شد.

چون من میکوشیدم پدیده ماهی شیری را بفهمم من شروع به مطالعه زیست شناسی تهاجم (invasion biology) کردم

و ناگهان چیزی را فهمیدم!!این، چیزی است که بر سر انسان جدید و نئاندرتال هم گذشته است. نئاندرتال در اروپا و درون آسیا برای دویست هزار سال زندگی کردند پیش از آنکه انسان از آفریقا بیرون بیاید و وارد منطقه زندگی آنها شود. این سوال بوده است: اینجا این دو گونه یعنی ما و نئاندرتال بوده ایم در حالی که ما خیلی به هم وابسته و مرتبط هستیم. ما هر دو، وسیله، آتش و رفتارهای خوب و اجتماعی داشته ایم پس چرا یکی باقی ماند و دیگری منقرض شد؟ به خصوص وقتی یکی از آنها برای مدت ها و صدها هزار سال و در منطقه ای بیرون از منطقه ما زندگی کرده است و منطقه و حیوانات آن را بهتر میشناخت و راه های بقا را آموخته بود. چگونه موجود سازگارتر با سرما، با مغز بزرگتر و بدن قویتر- که تجربه بیشتر هم برای

زیستن داشت- قادر به بقا نیست ولی ما باقی ماندیم؟

نیرومندی تنها و یا قدرت ذهنی تنها کافی نیست. گاهی ناتوانی بیشتر، سبب میشود انسان جدید از امکانات کنار خود و از حیوانات و انسان های اطراف خود، بیشتر استفاده کند، تقسیم مسئولیت بیشتر و ایجاد شغل های مختلف در محیط زندگی و روابط اجتماعی قویتر و عاطفی تر و استفاده از قدرت حیوانات برای بار بردن و نگهبانی و شکار، قدرت زیادی را به انسان جدید داد که قابل مقایسه با بدن عضلانی و مغز بزرگ نئاندرتال نبود. و در این رقابت، مغز بزرگ ولی فاقد قدرت انعطاف و فاقد هوش عاطفی، نه تنها سودمندی کمتری نسبت به زندگی منظم اجتماعی دارد بلکه با مصرف زیاد انرژی، شرایط حیات صاحب خود را با دشواری مواجه میکند.

کلید فرضیه در مورد انقراض نئاندرتال، اهلی کردن گرگ به وسیله انسان است.

توضیح بیشتر:
اول از همه چیز من میخواهم بگویم وقتی من از کلمه سگ گرگی استفاده میکنم منظور من هیبرید بین گرگ و سگ جدید نیست و معلوم نیست اصطلاح درستی باشد.

آنها سگ جدیدی نیستند و گرگ های جدید هم نیستند. آنها گرگ های قدیمی هم نیستند. آنها گونه ای مجزا هستند. چهل نمونه از چندین منطقه این سگ های گرگی را یافته است. آنها هیکلی، با دندان های بزرگ هستند و مشخصات گرگ و سگ را دارند.

تو از روی آناتومی میتوانی تصور کنی آنها خیلی خوب میتوانستند رد یک حیوان دیگر را بگیرند. آنها میتوانستند مانند گرگ خوب بدوند ولی انسان ها نمیتوانستند خوب بدوند. ما حس بویایی ضعیفی داریم.

ما با هم همراه و هماهنگ شدیم و این ارتباطی سودمند بود. ما سلاح هایی برای تیراندازی به مناطق دور داشتیم مانند تیر و کمان.

نئاندرتال عادت داشتند از فاصله نزدیک به شکار ضربه و چاقو بزنند ما سلاح هایی داشتیم که میشد از فاصله زیاد، پرتاب کرد و این یک مزیت بسیار بزرگ بود و باعث آسیب کمتر به شکارچی میشد. به اینها توانایی سگ برای دویدن خیلی سریع در مسافت های خیلی زیاد را هم اضافه کنیم.

همچنین سگ میتواند ردیابی کند و همراه با گروهی از سگ های گرگی، حیوانی را محاصره کند و آن را به جایی بیاورد که بتوانی آن را شکار کنی.

مزیت سگ های گرگی آن است که انسان میتواند وارد شود و از فاصله زیاد، حیوان شکار را بزند. سگ های گرگی لازم نیست نزدیک شکار شوند و آن را با دندان خود پاره کنند و این سبب کاهش آسیب سگ ها به وسیله حیوانات بزرگی مانند ماموت میشد. این یعنی تو میتوانستی حیوانات سریعتر را پیدا کنی و آنها را به شکلی سودمندتر بکشی.
غذای بیشتر، خطر کمتر، شکار سریعتر.

بیشتر مدارک برای این ادعا از سایت باستان شناسی در پردموستی در جمهوری چک به دست آمده است. توضیحات این محل و اینکه چگونه اینها پیدا
شدند، دانش ما را در مورد نئاندرتال ها بیشتر کرده است. پردموستی یکی از مناطق باستان شناسی در اروپای شرقی و مرکزی است اینها مناطقی پر از حیوانات مرده هستند. قبل از ورود انسان جدید، به اوراسیا مدارک کمی بود که نشان دهد نئاندرتال به طور مرتب ماموت میخوردند و حمله به ماموت با سلاح های دستی بسیار خطرناک بود مگر آنکه به یک بچه ماموت حمله می کردند.

ولی وقتی انسان جدید به این منطقه رسید در این منطقه ده ها یا صدها ماموت مرده پیدا شد، گاهی استخوان ها آنقدر سالم و مورد توجه است که اگر ماموت ها زنده بودند نمیتوانستند آنقدر- که استخوانها منطقه را اشغال کرده است- آنجا را اشغال کنند. این مناطق بزرگ ماموتی مقادیر بسیاری ماموت دارد پس چه تغییری رخ داد تا انسان جدید بتواند اینقدر ماموت را بکشد؟

نئاندرتال نمیتوانست اینقدر بکشد. سلاح های راه دور انسان جدید کمک کرد ولی باید حیوانی که میمیرد، دنبال شود. و در اینجا سگ های گرگی وارد میشود زیرا سگ های گرگی در همراهی با استخوان های ماموت پیدا شده است.

برخی از این مناطق وسایل زینتی زیبایی دارد که با استخوان ماموت درست شده است این، یعنی مردم برای مدت طولانی در این مناطق بوده اند. آنها آنجا زندگی میکردند و وقتی حیوانات می مردند با استخوان های آنها این زینت ها را دست میکردند.

یک ماموت

مرده قابل حمل نیست، جابجا کردن آن بسیار دشوار است زیرا درندگان وارد میشوند و این بسیار مهیب و ترسناک است که حیوانات گوشت خوار اطراف تو باشند؛ گرگ ها و شیرهای غار- که بزرگ تر از شیرهای امروز بودند- کفتار و گربه های دارای دندان تیز و خرس های غار.

در کنار یک لاشه مرده بودن، بسیار خطرناک است رویارویی با حیانات بسیاری رخ میدهد و انسان با این رویارویی ها مواجه میشده است مگر آنکه راهی جدید برای آن بیابد.

شانس زندگی انسان جدید، سگ های گرگی بوده است. قانون جاگر میگوید تو همیشه نمیتوانی چیزی را به دست بیاوری که میخواهی ولی گاهی میبینی چیزی را به دست آورده ای که نیاز داری

زندگی ممکن است کامل نباشد، زندگی ممکن است آسان نباشد ولی با کمی شانس، تو ممکن است چیز

ی را به دست بیاوری که نیاز داری. من این قانون را به عنوان اصل اکولوژیک بسیار مهم تصور میکنم. انسان های جدید واقعا راهی را برای مقابله با خطرات شکار پیدا کردند و این، اساسی بود ولی نئاندرتال ها نتوانستند چنین کنند.(قدر انعطاف و عاطفی کمتر نئاندرتال)

آنها با وجود آنکه زندگی سخت تر و هوا سرد تر میشد، به همان روش های قدیمی اکتفا کردند. آنها با همان وسایل سنتی به شکار میپرداختند. و وقتی شکارچیان جدید آمدند این عدم قابلیت انعطاف، باعث شکست شد و اگر سگ های گرگی را هم اضافه کنیم نئاندرتال ها واقعا کم آوردند.

چون ما خیلی خشن و تهاجمی هستیم؛ چون ما به تهاجم خود به اقلیم و ساکنان جدی ادامه دادیم و این در همراهی با سگ ها، و تغیرات مداوم و کمپرسی و ماشین ها و تغیرات در اکوسیستم در هر منطقه ای در جهان بوده است. میتوانیم تصور کنیم ما همه ساکنان را بجز مناطق زیر دریا یا نزدیک قطب جنوب نابود خواهیم کرد.

ما همه جا هستیم و هر جا میرویم خشن هستیم و ما در آنجا به خوبی میمانیم!! پس ما به بسیاری از گونه های سودمند آسیب میزنیم و جهت گیری زیستی جهان را با آوردن ماهی زبرا و زنبور های کشنده و کودزو- که باعث آسیب به اکوسیستم میشوند- تغییر میدهیم.

میتوانیم بگوییم بهترین حرکت زیستی و جغرافیایی همه موجودات زنده کنونی، ممکن است از میان بردن انسان باشد! جنگ هیچگاه تمام نمیشود ولی هیچ کدام از ما نمیخواهد همه انسان ها از میان بروند.

واقعا نیاز است قدری مهربان باشیم تا اکوسیستم را کارا نگه داریم و موجودات زیبا و سودمند و شگفت آور را حفظ کنیم و آنها با ما زندگی کنند. ولی این کاری دشوار است و هر چه جمعیت ما بیشتر شود این دشواتر هم خواهد بود.

تاثیر ویتامین دی بر بیماپیشینیان انسان از هفت میمشکلات روانپزشکی پس از ساز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وهاوکينگ پیش از مرگش رسالرموزی از نخستین تمدن بشرآیا انسان با مغز بزرگش اخمغز انسان رو به کوچک تر شاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر دپاکین بر بیماری مواکسن کرونا از حقیقت تاتروشهای شناسایی قدرت شنواإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَنقش مهاجرت در توسعه نسل ابه زودی شبکه مغزی به جای تاثیر رژیم گیاه خواری بر ژن هوش و ساختارهای حیاتی زندگی هوشمند در خارج از زانسان عامل توقف رشد مغزنقش زبان در سلطه و قدرت ابا هوش مصنوعی خودکار روبتغییرات تکاملی سر انسان کودکان میتوانند ناقل بی سفرنامه سفر به بم و جنوب ایا تکامل هدفمند استنوروپلاستیسیتی چیستبحثی درباره احساسات متفاحافظه و اطلاعات در کجاست سانسور از روی قصد بسیاری قانونمندی و محدودیت عالمابزار بقای موجود زنده از ناتوانی از درمان برخی ویخانواده پایدارشناخت و معرفت، و نقش آن دکاهش دوپامین عامل بیماریموجود بی مغزی که می توانداخلاق پایه تکامل و فرهنگتمدن بشری و مغز اخلاقینزاع بین علم و جهل رو به پدانشمندان روشی برای تبدیعلم به ما کمک میکند تا موگامی در درمان بیماریهای محل درک احساسات روحانی دارتباط شگفت انگیز مغز انتکامل شناخت انسان با کشفهوش مصنوعی از عروسک تا کمدرمان های رایج ام اسدرمان های علامتی در ام اسصفحه اصلیپیشرفتی مستقل از ابزار همشکلات روانپزشکی در عقب از تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد وهاوکينگ پیش از مرگش رسالرمز و رازهای ارتباط غیر کآیا احتمال دارد رویا از آمغز انسان رو به کوچکتر شداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروهای ضد التهاب واکسن سرطانروشی برای بهبود هوش عاطفافراد آغاز حرکت خودشان رنقش محیط زندگی و مهاجرت دبوزون هیگز چیستتاثیر رژیم گیاهخواری بر ژن یا نقشه توسعه مغز و نقزونا به وسیله ویروس ابله انعطاف پذیری مکانیسمی علنقش زبان در سلطه و قدرت ابار سنین ابزار هوشمندی اثبت امواج الکتریکی در عصکودکان خود را مشابه خود تسفرنامه سفر به بم و جنوب ایرادهای موجود در خلقت بنوشیدن چای برای مغز مفید بحثی درباره احساساتی غیرحافظه و اطلاعات در کجاستساخت شبکه عصبی با الفبایقارچ بی مغز در خدمت موجودابزار بقای موجود زنده از بررسی سیستم تعادلی بدن اناتوانی در شناسایی چهره خدا موجود استشناسایی سلول های ایمنی اکایروپاکتیک چیستموجودات مقهور ژنها هستنداختلال در شناسایی حروف و تمساح حد واسط میان مغز کونظام مثبت زندگیداروهای مصرفی در ام اسعلایم کمبود ویتامین E را گامی در درمان بیماریهای محدودیت های حافظه و حافظارتباط شگفت انگیز مغز انتئوری تکامل امروز در درمهوش مصنوعی از عروسک تا کمدرمان ژنتیکی برای نوآوریسوالات پزشکیپاسخ گیاهان در زمان خوردمشاهده آینده از روی مشاهاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وهدف یکسان، در مسیرهای مترویا و خبر از آیندهآیا احتمال دارد رویا از آمغز ایندگان چگونه استاز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر داروی ضد تشنج سدیم واکسنی با تاثیر دوگانه اروشی جدید در درمان قطع نخافزایش قدرت ادراکات و حسنقش نظام غذایی در تکامل مبیماری های مغز و اعصاب و تاثیر عصاره تغلیظ شده گیژنها نقشه ایجاد ابزار هوزیباترین چیز در افزایش ساولین هیبرید بین انسان ونقش سجده بر عملکرد مغزبارداری بدون رحمجمجمه انسان های اولیهکوری گذرای ناشی از موبایسفرنامه سفر به بم و جنوب اگر نعمت فراموشی نبود بسنوعی سکته مغزی ، وحشتناک بخش دیگری در وجود انسان هحس چشایی و بویاییقبل از انفجار بزرگابزارهای بقای موجود زندبررسی علل کمر درد در میاننخاع ما تا پایین ستون فقرخطا در محاسبات چیزی کاملشواهدی از دنیسوان(شبه نئکاربرد روباتهای ريزنانومیهمانهای ناخوانده عامل اختلالات مخچهتنفس هوازی و میتوکندرینظریه تکامل در درمان بیمداروهای ضد بیماری ام اس وعلایم کمبود ویتامین E را گاهی لازم است برای فهم و مخچه فراتر از حفظ تعادلارتباط غیرکلامی بین انساتئوری تکامل در پیشگیری و هوش مصنوعی در کامپیوترهادرمان جدید میگرن با انتی پیامهای کاربرانپختگی پس از چهل سالگي به معنی روزهاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وهدف از تکامل مغزرویا بخشی حقیقی از زندگی آیا برای تولید مثل همیشه مغز ابزار برتر بقااز تکینگی تا مغز- از مغز تاثیر درجه حرارت بر عملکواسطه ها د رمسیر ایجاد مغروشی جدید در درمان سکته مافسردگی و اضطراب در بیمانقش هورمون های تیروئید دبیماری گیلن باره و بیمارتاریخ همه چیز را ثبت کردهژنها ، مغز و ارادهزیرفون داروی ضد ام اساولین مورد پیوند سر در اننقش غذاها و موجودات دريابازگشت از آثار به سوی خداجنسیت و تفاوت های بیناییکی غایب شدی تا نیازمند دلسفرنامه سفر به بم و جنوب فلج بل، فلجی ترسناک که آناگر نعمت فراموشی نبود بسچیزی خارج از مغزهای ما نیبرنامه و ساختار پیچیده محس و ادراک (قسمت اول )ساخت شبکه عصبی مصنوعی با قدم زدن و حرکت دید را تغیابزارهای پیشرفته ارتباط بزرگ شدن مغز محدود به دورنخستین تصویر از سیاهچالهخطا در محاسبات چیزی کاملشاهکار قرنکاربرد روباتهای ريز، در میگرن سردردی ژنتیکی که باختلالات حرکتی در انسانتنفس هوازی و میتوکندریهفت چیز که عملکرد مغز تو داروی فامپیریدین یا نورلعلت خواب آلودگی بعد از خوگاهی مغز بزرگ چالش استمخچه ، فراتر از حفظ تعادلارتروز یا خوردگی و التهاتا 20 سال آینده مغز شما به هوش مصنوعی در خدمت خلق وحهوش مصنوعی در خدمت خلق وحدرمانهای بیماری پارکینسسایتهای دیگرپرورش مغز مینیاتوری انسامغز فکر میکند مرگ برای دیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وهدف از خلقت رسیدن به ابزارویا تخیل یا واقعیتآیا بزرگ شدن مغز فقط در دمغز از بسیاری حقایق می گراز تکینگی تا مغز- از مغزتتاثیر درجه حرارت بر عملکوراپامیل در بارداریريتوکسيمب در درمان ام اسالکتروتاکسی(گرایش و حرکنقش هورمون زنانه استروژنبیماری ای شبیه آلزایمر و تبدیل تراکت صوتی مصنوعی ژنهای مشترک بین انسان و وزبان مشترک ژنتیکی موجودااولین تصویر در تاریخ از سنقش غذاها و موجودات دريابازسازي مغز و نخاع چالشی جنسیت و تفاوت های بیناییسفری به آغاز کیهانفلج خواباگر تلاش انسان امروز براچگونه مغز پیش انسان یا همبرین نت به جای اینترنتحس و ادراک (قسمت دوم )ساختار شبکه های مغزی ثابقدرت انسان در نگاه به ابعابزارهای بقا از نخستین هبزرگ شدن تقریبا ناگهانی نرمش های مفید در سرگیجهخطرات هوش مصنوعیشبیه سازی میلیون ها جهان کجای مغز مسئول پردازش تجمیگرن شدید قابل درمان اساختلالات صحبت کردن در انتو دی ان ای خاص ميتوکندريهفت سین یادگاری از میراث داروی تشنجی دربارداریعوامل موثر در پیدایش زباگذر زمان کاملا وابسته به مخچه ابزاري که وظیفه آن فارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر مشاهده بر واقعیت بتاثیر نگاه ناظر هوشیار بهوش مصنوعی درمانگر کامپیدرک فرد دیگر و رفتارهای اآلزایمرمغز ما کوچکتر از نیم نقطهاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وهزینه ای که برای اندیشیدرویاها از مغز است یا ناخوآیا تکامل و تغییرات ژنتیمغز به تنهایی برای فرهنگ از تکینگی تا مغز، از مغز تاثیر درجه حرارت بر عملکورزش هوازی مرتب خیلی به قریواستیگمینالتهاب شریان تمپورالنقش ژنتیک در درمان اختلابیماری ای شبیه ام اس مولتتبدیل سلولهای محافط به سژنهای هوش ، کدامندزبان چهار حرفی حیات زمیناولین سلول مصنوعینقش غذاها و موجودات دريابحتی علمی درباره تمایل بجهش های ژنتیکی مفید در ساسلولهای بنیادی مصنوعی درفلج خواب چیستابزار هوش در حال ارتقا ازچگونه هموساپينس بر زمین برای پیش بینی آینده مغز دحس و ادراک قسمت چهارمسازگاری با محیط بین اجزالوب فرونتال یا پیشانی مغابزارهای بقا ازنخستین همبسیاری از بیماری های جدینرمشهای مهم برای تقویت عدفاع در برابر تغییر ساختشبیه سازی سیستم های کوانکرونا چه بر سر مغز می آورمیدان مغناطيسي زمین بشر ادامه بحث تکامل چشمتولید سلولهای جنسی از سلهمیشه عسل با موم بخوریمداروی جدید s3 در درمان ام عوامل ایجاد لغت انسانی و گربه شرودینگر و تاثیر مشمدارک ژنتیکی چگونه انسانارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر نگاه انسان بر رفتاهوش مصنوعی درخدمت خلق وحدرک و احساسآیا ممکن است موش کور بی ممغز مادران و کودکان در زماز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وهزینه سنگین انسان در ازارویاهای پر رمز و حیرتی درآیا جهش های ژنتیکی، ویرومغز برای فراموشی بیشتر کازدواج های بین گونه ای، رتاثیر درجه حرارت بر عملکورزش هوازی ، بهترین تمریریسدیپلام تنها داروی تایامیوتروفیک لترال اسکلرونقش آتش در رسیدن انسان بهبیماری بیش فعالیتری فلوپرازینکلرال هیدرات برای خوابانزبان و کلمه حتی برای کساناوکرلیزوماب داروی جدید شنقشه مغزی هر فرد منحصر بهبحث درباره پیدایش و منشاجهش های ژنتیکی غیر تصادفسلسله مباحث هوش مصنوعیفیلمی بسیار جالب از تغییابزار بقای موجود زنده از چگونه آن شکری که می خوریمبرخی نکات از گاید لاین پرحس و ادراک قسمت پنجمسخن پاک و ثابتلبخند بزن شاید صبح فردا زابزارهای بقای از نخستین تفاوت مغز انسان و میمون هچرا مغزهای ما ارتقا یافت دقیق ترین تصاویر از مغز اشباهت زیاد بین سلول هاي عکشف مکانیسم عصبی خوانش پمکانیزمهای دفاعی در براباداراوون تنها داروی تاییتوانایی مغز و دیگر اجزای هوموارکتوس ها ممکن است دداروی جدید ضد میگرنعواملی که برای ظهور لغت اگزیده ای از وبینار یا کنفمروری بر تشنج و درمان هایارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر نگاه انسان بر رفتاهوش مصنوعی ساخته هوش طبیدرک احساسات و تفکرات دیگآیا ما تنها موجودات زنده مغز چون ابزار هوش است دلیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وهستي مادي ای که ما کوچکتررویای شفافآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟استفاده از هوش مصنوعی در تاثیر درجه حرارت بر عملکورزش و میگرنرژیم های غذایی و نقش مهم امید درمان کرونا با هماننقش انتخاب از طرف محیط، نبیماری تی تی پیتری فلوپرازینکمردرد و علل آنزبان و بیان نتیجه ساختماايندگان چگونه خواهند دیدنقص در تشخیص هیجانات عامبحثی در مورد نقش ویتامينجهشهای مفید و ذکاوتی که دسم زنبور ، کلیدی برای وارفیزیکدانان ماشینی برای تابزار بقای موجود زنده از چگونه انتظارات بر ادراک برخی اثرات مضر ویتامین دحس و ادراک قسمت سومسریعترین کامپیوتر موجودلرزش ناشی از اسیب به عصبابزارهای دفاعی و بقای موتفاوتهای جنسیتی راهی براچرا پس از بیدار شدن از خودلایلی که نشان میدهد ما بشباهت زیاد بین سلول هاي عکشف مکانیسمی پیچیده در بما انسانها چه اندازه نزدادغام میان گونه های مختلتوازن مهمتر از فعالیت زیهوش مصنوعی می تواند بر احداروی ضد تشنج با قابليت تعوارض ازدواج و بچه دار شدگزارش یک مورد جالب لخته ومرکز هوشیاری، روح یا بدن از نشانه ها و آثار درک شدمرکز حافظه کجاستاز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر ویتامین دی بر بیماهوش احساسیدرک تصویر و زبان های مخلتآیا مغز تا بزرگسالی توسعمغز چگونه صداها را فیلتر از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وهستی ما پس از شروعی چگال روبات های ریز در درمان بیآیا خداباوری محصول تکاملمغز بزرگ چالش است یا منفعاستیفن هاوکینگ در مورد هتاثیر درجه حرارت بر عملکورزش بهترین درمان بیش فعرژیم غذایی حاوی تخم مرغ وامگا سه عامل مهم سلامتنقش اتصالات بین سلولهای بیماری ضعف عضلات نزدیک بتسلیم شدن از نورون شروع مکمردرد با پوشیدن کفش منازبان و بیان، در سایه پیشرايا اراده آزاد توهم است یچند جهانیبحثی جالب درباره محدودیتجهشهای مفید و ذکاوتی که دسودمندی موجودات ابزی بر فرگشت و تکامل تصادفی محض ابزار بقای موجود زنده از چگونه باغبانی باعث کاهش برخی اختلالات عصبی مثانهحساسیت روانی متفاوتسرگیجه از شایعترین اختلالزوم سازگاری قانون مجازااثر مضر مصرف طولانی مدت رتقلید مرحله ای نسبتا پیشچرا بیماری های تخریبی مغدندان ها را مسواک بزنید تشش مرحله تکامل چشمکشف ارتباط جدیدی از ارتبما انسانها چه اندازه نزدادغام دو حیطه علوم مغز و توسعه برخی شغل ها با هوش هوش مصنوعی گوگل به کمک تشداروی ضد تشنج با قابليت تعید نوروز مبارکگشایش دروازه جدیدی از طرمرکز خنده در کجای مغز استاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر ویروس کرونا بر مغز هوش احساسیدرک عمیق در حیواناتآیا همه جنایت ها نتیجه بیمغز ناتوان از توجیه پیدااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وو هر کس تقوای خدا پیشه کنروح رهاییآیا دلفین ها می تواند از مغز بزرگ چالشهای پیش رواستیفن هاوکینگ در تفسیر تاثیر درجه حرارت بر عملکورزش در کمر دردراه های جدید برای قضاوت رامروز دانش ژنتیک هیچ ابهنقش حفاظتی مولکول جدید دبیماریهای تحلیل عضلانی اتشنج چیستکنفرانس تشنج هتل کوثر اصزبان و تکلم برخی بیماریهايا اراده آزاد توهم است یچندین ماده غذایی که ماننبحثی در مورد نقش کلسیم و جاذبه و نقش آن در شکلگیریسیاهچاله و تکینگی ابتدایفراموش کارها باهوش تر هسابزار بقای موجود زنده از چگونه جمعیت های بزرگ شکل برخی بیماری ها که در آن بخلاصه ای از مطالب همایش مسردرد میگرن در کودکانلزوم سازگاری قانون مجازااثرات فشار روحی شدیدتلقین اطلاعات و حافظهچرا حیوانات سخن نمی گویندو ویژگی انتزاع و قدرت تجششمین کنگره بین المللی سکشف جمجمه ای درکوه ایرهوما با کمک مغز خود مختاريمارتقا و تکامل سنت آفرینش توصیه های غیر دارویی در سهوش مصنوعی گوگل به کمک تشداستانها و مفاهیمی اشتباعامل کلیدی در کنترل کارآپمبرولیزوماب در بیماری چمرگ انتقال است یا نابود شاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر ژنها بر اختلالات خهوش عاطفی بیشتر در زناندرگیری قلب در بیماری ویرآیا هوش ارثی دریافتی از پمغز و سیر تکامل ان دلیلی از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ووقت نهيب هاي غير علمي گذشروزه داری و بیمار ی ام اس آیا دست مصنوعی به زودی قامغز بزرگ و فعال یا مغز کواستخوان های کشف شده، ممکتاثیر درجه حرارت بر عملکوزوز گوشراه های جدید برای قضاوت رانفجار و توقف تکاملی نشانقش حیاتی تلومر دی ان آ دبیهوش کردن در جراحی و بیمتشنج و حرکات شبه تشنجی قاکنگره بین المللی سردرد دزبان و شناخت حقیقت قسمت چای آنکه نامش درمان و یادشچه زیاد است بر من که در ایبحثی در مورد عملکرد لوب فحقیقت قربانی نزاع بین بی سیاره ابلهانفراموشی همیشه هم بد نیستابزار بقای موجود زنده از چگونه جمعیت های بزرگ شکل برخی بیماری های خاص که بدخواندن ، یکی از شستشو دهنسردرد و علتهای آنممانتین یا آلزیکسا یا اباثرات مفید قهوهتلاش هایی در بیماران قطع چرا حجم مغز گونه انسان درديدن با چشم بسته در خواب صرع و درمان های آنگنجینه ای به نام ویتامین ما تحت کنترل ژنها هستیم یارتوکين تراپی روشی جديد توصیه هایی در مصرف ماهیهوش مصنوعی الفاگودر مانهای کمر دردعارضه جدید ویروس کرونا سپنج اکتشاف شگفت آور در مومراحل ارتقای پله پله کیهاز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر کلام در آیات کلام بهوش عاطفی در زنان بیشتر ادرگیری مغز در بیماری کویآیا هوش سریعی که بدون احسمغز آیندگان چگونه است ؟از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ووقتی فهمیدی خطا کردی برگروش مقابله مغز با محدودیآیا رژیم غذایی گیاهی سلامغز حریص برای خون، کلید تاصول سلامت کمرتاثیر درجه حرارت بر عملکیک پیشنهاد خوب برای آسان راه پیروزی در زندگی چیستانواع سکته های مغزینقش خرچنگ های نعل اسبی دربیوگرافیتشنج عدم توازن بین نورون کنگره بین المللی سردرد دزبان و شناخت حقیقت قسمت اایندرالچهار میلیارد سال تکامل ببحثی درباره هوش و تفاوتهحقیقت خواب و رویاسیاره ابلهانفرایند تکامل و دشواری هاابزار بقای موجود زنده از چگونه حافظه را قویتر کنیبرخی توجهات در ببمار پارخواب سالم عامل سلامتیسردرد تنشنمنابع انرژي پاک سرچشمه حاثرات مضر ماری جواناتلاشی برای درمان قطع نخاچرا در مغز انسان، فرورفتدی متیل فومارات(زادیوا)(ضررهای مصرف شکر و قند بر گویید نوزده و ایمنی ساکتماه رجبارتباط میکروب روده و پارتوضیحی ساده در مورد هوش مهوش مصنوعی از عروسک تا کدر چه مرحله ای از خواب ، رعدم توقف تکامل در یک انداپوست ساعتی مستقل از مغز دپیموزایدمزایای شکلات تلخ برای سلاز انفجار بزرگ تا انفجار تاثیر کپسول نوروهرب بر نهوش عاطفی در زنان بیشتر ادرگیری مغز در بیماران مبآیا هشیاری کوانتومی وجودمغز انسان ایا طبیعتا تمااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد وویتامین E برای فعالیت صحروش های صرفه جویی در ایجاآیا رژیم غذایی گیاهی سلامغز زنان جوانتر از مغز مراضطراب و ترستاثیر درجه حرارت بر عملکیکی از علل محدودیت مغز امراست دستی و چپ دستیانگشت نگاری مغز نشان میدنقش داروهاي مختلف معروف بیوگرافیتغییر الگوی رشد مغزی با زکندر در بیماریهای التهابزبان و شناخت حقیقت قسمت دایا کوچک شدن مغزانسان الچهار ساعت پس از کشتار خوکبحثی درباره هوش و تفاوتهحقیقت راستین انسان علم بسیر آفرینش از روح تا مغز فرایند حذف برخی اجزای مغابزار بقای موجود زنده از نگاه محدود و تک جانبه، مشبرخی سلولهای عصبی در تلاخواب سالم عامل سلامتی و یسردرد سکه ایمنبع خواب و رویااجزای پر سلولی بدن انسان تلاشی تازه برای گشودن معچراروياها را به یاد نمی آدژا وو یا اشنا پنداریضررهای شکر بر سلامت مغزگوشه بیماری اتوزومال رسسماپروتیلینارتباط چاقی و کاهش قدرت بتکامل چشمهوش مصنوعی از عروسک تا کدر هم تنیدگی کوانتومی و پعسل طبیعی موثر در کنترل بپیچیدگی های مغزی در درک زمسیر دشوار تکامل و ارتقااز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر کپسول نوروهرب بر تهوشیاری کوانتومیدرگیری اعصاب به علت میتوآیا واکنش های یاد گرفته ومغز انسان برای ایجاد تمداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاهخواری بر رشد و ویتامین E در چه مواد غذایروش هایی ساده برای کاهش اآیا راهی برای رفع کم آبی مغزهای کوچک بی احساساطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر رو ح و روان بر جسمیافته های نوین علوم پرده رشته نوروایمونولوژی و نقاندوهگین نباش اگر درب یا نقش روزه داری در سالم و جبیان ژن های اسکیزوفرنی دتغییر زودتر اتصالات مغزیکوچک شدن مغز از نئاندرتازبان و شناخت حقیقت قسمت سایا ابزار هوشمندی یا مغز نوار مغزی روشی مهم در تشخبحثی درباره هوش و تفاوتهحمله ویروس کرونا به مغزسیستم تعادلی بدنفرد حساس از نظر عاطفی و بابزار بقای موجود زنده از نگاه انسان محدود به ادرابرخی سيناپسها طی تکامل و خواب عامل دسته بندی و حفطسرعت فکر کردن چگونه استمنشأ اطلاعات و آموخته ها اجزایی ناشناخته در شکل گتلاشی جدید در درمان ام اسچراروياها را به یاد نمی آدژاوو یا آشناپنداریطوفان فقر و گرسنگی و بی سگوشت خواری یا گیاه خواریمبانی ذهنی سیاه و سفیدارتباط هوش ساختار مغز و ژتکامل ابزار هوش ، راه پر هوش مصنوعی از عروسک تا کدرمان های بیماری آلزایمرعصب حقوق نورولووعضلانی که طی سخن گفتن چقدپیوند مغز و سر و چالشهای مشکلات نخاعیاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش، ژنتیکی است یا محیطیذهن چند جانبه نیازمند نگآیا آگاهی پس از مرگ از بیمغز انسان برای شادمانی طاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر انتخاب از طرف محیط ویتامین دی گنجینه ای بزرروش صحبت کردن در حال تکامآیاما مقهور قوانین فیزیکمغزتان را در جوانی سیمکشاطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر رژیم گیاه خواری بر یادگیری مهارت های جدید درشد مغز علت تمایل انسان بانسان قدیم در شبه جزیره عنقش رژیم غذایی بر رشد و ابیست تمرین ساده برای جلوتغییر عمودی سر انسان از پکووید نوزده و خطر بیماریزبان، وسیله شناسایی محیطایا بیماری ام اس (مولتیپنورون هاي مصنوعی می توانبحثی درباره هوش و تفاوتهحوادث روزگار از جمله ویرسیستم دفاعی بدن علیه مغز قیچی ژنتیکیابزار بقای موجود زنده از نگاهی بر قدرت بینایی درابررسي علل احتمالي تغيير خودآگاهی و هوشیاريشلیک فراموشیمولتیپل اسکلروز در زنان احساس گذر سریعتر زمانتمایل زیاد به خوردن بستننزاع بین جهل و علم رو به پدانشمندان ژنی از مغز انسطی یکصد هزار سال اخیر هرچگیاه خواری و گوشت خوار کدمجموعه های پر سلولی بدن مارتباط انسانی، محدود به تکامل زبانهوش مصنوعی از عروسک تا کدرمان های جدید میگرنمقالاتپیوند سر، یکی از راه حلهامشکلات بین دو همسر و برخیاز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر کپسول نوروهرب بر سهیچگاه از فشار و شکست نتررقیبی قدرتمند در برابر مآیا امکان بازسازی اندامهمغز انسان برای شادمانی طاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ترکیبات استاتین (سواکنش های ناخودآگاه و تقروشهای نو در درمان دیسک بآزمون ذهنی گربه شرودینگرنقش قهوه در سلامتیبلندی در ذهن ما درک بلندیتاثیر رژیم گیاه خواری بر یادآوری خواب و رویازمین زیر خلیج فارس تمدنی انسان جدید از چه زمانی پانقش رژیم غذایی در رشد و ابیشتر کمردردها نیازی به تغییرات منطقه بویایی مغزکودک ایرانی که هوش او از سفر نامه سفر به بم و جنوب ایا بدون زبان میتوانیم تنورون های ردیاب حافظهبحثی درباره هوش و تفاوتهحافظه و اطلاعات در کجاست سکته مغزیقانون مندی نقشه ژنتیکی مابزار بقای موجود زنده از نگاهی بر توانایی اجزاي ببررسی و اپروچ جدید بر بیمخودآگاهی و هوشیاريشنا در ابهای گرم جنوب نیکاهش التهاب ناشی از بیمامواد کوانتومی جدید، ممکناخلاق و علوم اعصابتمدن قدیمی ای در جنوب ایرنزاع بین علم و نادانی رو دانشمندان روش هاي جدیدی ظهور امواج مغزی در مغز مصگالکانزوماب، دارویی جدیمحل درک احساسات روحانیارتباط شگفت مغز انسان و فتکامل ساختار رگهای مغزی هوش مصنوعی از عروسک تا کدرمان های جدید در بیماری