کوچک شدن مغز از نئاندرتال تا انسان جدید

کوچک شدن مغز، از نئاندرتال تا انسان جدید

چه عواملی دخالت کرد موجودات باهوش و پرمغزی مانند نئاندرتال منقرض شوند و انسان جدید با مغز کوچکتر، جهان را پر کند؟

مغز بزرگ، فقط سودمند نیست بلکه با مصرف زیاد انرژی، می تواند چالشی در برابر موجود زنده باشد. اگر بتوان به جای بزرگ کردن مغز، همکاری های اجتماعی میان اعضای جامعه یا استفاده از حیوانات را برای به دست آوردن غذا و انرژی توسعه داد، این برای بقا سودمندتر است.

از آن نمونه ها همکاری میان انسان جدید و حیوانات از جمله سگهاست. پیوند و بهره دو جانبه میان سگ و انسان یک همکاری دو جانبه سودمند برای هر دو بوده است. وفادارترین حیوان به انسان، سگ است و فواید استفاده از سگ در نگهبانی و چوپانی هرگز پوشیده نیست.

آیا ارتباط انسان جدید و سگ، باعث انقراض نئاندرتال شد؟

با کمک سگ های وحشی انسان های جدید توانستند بیشتر از نئاندرتال عمر کنند.

در فرهنگ عمومی نئاندرتال به عنوان یکی از اعضای گروه هوی متال به حساب می آید!: بدن پرمو با موهایی به هم ریخته شبیه نخستی ها. ولی با این حال موجودی مانند من و شماست. آن ها از آتش استفاده میکردند، وسایلی میساختند و در جوامع اجتماعی می زیستند و گوشت قرمز را دوست داشتند.

اما چرا نئاندرتال ها منقرض شدند؟ فرضیه قبلی، تغییرات آب و هوایی زمین بود. آتشفشانی وسیعی بود که در آتشفشان campi flegrie نزدیک ناپل رخ داد و سبب شد درجه حرارت دوره یخی، پایین تر بیاید.(در دورههای اخیر، کامپی فلگری دو فوران بزرگ داشته است، یکی 35 هزار سال قبل و دیگری 12 هزار سال قبل. فوران 35 هزار سال قبل را به انقراض نئاندرتال نسبت میدهند. در حالی که زمان انقراض نئاندرتال، انطباق دقیقی بااین فوران ندارد.)

(اولین نشانهها از نئاندرتالهای اولیه به حدود ۱۳۰٫۰۰۰ تا ۲۳۰٫۰۰۰ سال پیش در اروپا برمیگردد.)(de:Jean-Jacques Hublin. The origin of Neandertals. PNAS. Band 106, Nr. 38, 2009, S. 1602216027)

(http://ngm.nationalgeographic.com/print/2005/04/dmanisi-find/fischman-text)

و نیز ما تاریخی از فسیل شناسی داریم که شاخه ای از هموارکتوس به نام هموهايدلبرگ را تقریبا هشتصد هزار سال قبل نشان ميدهد و این موجود، نیزه می ساخت و شکارهاي بزرگی صید میکرد و مغز نسبتا بزرگی داشت و این جاندار از آفریقا مهاجرت کرد و به نئاندرتال، تکامل یافت و در اروپا ماند تا تقریبا 24 هزار سال قبل، در آنجا منقرض شود.

و هموساپينس هم تقريبا دويست هزار سال قبل از هموارکتوس یا هموهايدلبرگ منشعب شد. و هموساپينس بیش از يکصد هزار سال، در آفریقا ماند و ابتدایی بود و حتی در ابتدای پیدایش خود، مردگان خود را دفن نميکرد و حتی تا يکصد هزار سال قبل، به شکل کامل مطابق با انسان جدید، تکامل نیافت.

انسان جدید عاقل کجا ظاهر شد؟
ما امروز اطمینان کامل علمي داريم که انسان جدید، اول در آفریقا ظاهر شدهاست و از آنجا به همه عالم منتشر گردید و به خصوص با ظهور الگوبرداری ژنتیکی و تکنولوژیهای کار با زنجیره های ژنی، همراه با دلایل باستان شناسی، همه اینها تا حد زیادی تاکید می کند که آن موجود، اصل افريقايي بدن انسان عاقل است و نیز مي توانيم از طریق پیشرفت تکنولوژی، به سوالات دقيق تري در خصوص تاريخ انسان جدید، پاسخ دهيم مثلا کی، هموساپينس برای اولین بار از آفریقا مهاجرت کرد؟

و آیا یک هجرت بود یا چندین مهاجرت بود و راه یا راههایی- که پیمود- کجا بود و مهاجران برای اولین بار در کجا مستقر شدند؟)(پایان نامه دکتر توفیق مسرور در دانشکده تحقیقات برتر زبانی و دینی در نجف اشرف)

(بنابر شواهد سنگواره اي، انسان امروزی(انسان خردمند یا هموساپينس) پس از مهاجرت به سمت اروپا، برای حدود 15 هزار سال با انسان دیگری به نام نئاندرنال -که بر اساس مطالب گذشته از همان نیاکان هموساپينس یعنی هموارکتوس یا انسان هايدلبرگ در آفریقا ظهور یافته بودند- برخورد و همزمانی داشته است.

ولی مهاجرت هوموارکتوس از آفریقا، از نواحی شمالی بوده و وی به بیشتر مناطق آسیا رسیده است.

حتی بقایای انسان تباران تکامل یافته از هموارکتوس، در اندونزی، و چین نیز کشف شده است. نئاندرتال تکامل یافته از انسان هایدلبرگي از آتش استفاده می کرده و گاهی مردگان خود را دفن مي نموده است.

نئاندرتال تقریبا 24 هزار سال قبل منقرض شد، تا فقط انسان خردمند امروزی به تنهایی بر زمین باقی بماند.)(کتاب توهم الحاد- احمد الحسن- فصل سوم)

آتشفشان 35 هزار سال قبل رخ داده است و انقراض در حدود 24 هزار سال قبل رخ داد و پیش از انقراض، نئاندرتال در حدود 15هزار سال در کنار هموساپینس زندگی کردند. یعنی با این حساب، چند سال قبل از آتشفشان بزرگ ناپل اروپا، انسان جدید هموساپینس ایجاد شد و تاثیر آتشفشان بر هر دو گونه نئاندرتال و هموساپینس بوده است. پس چرا هموساپینس باقی ماند و نئاندرتال از میان اید؟

کاملا مشخص است

نئاندرتال قوی تر از هموساپینس با مغزی بزرگتر، در برابر سردی ناشی از آتشفشان، و ساختمان بدنی سازگار با سرما، در برابر تاثیرات زیان بار آتشفشان، بسیار مقاومتر از هموساپینس است. به خصوص که مدت طولانی 11 هزار ساله از زمان آتشفشان ناپل تا انقراض نئاندرتال زمانی بسیار کافی برای ایجاد سازگاری های لازم در نئاندرتالهاست به علاوه توجه شود هر چه از آتشفشان دور میشویم تاثیرات خطرناک آتشفشان کمتر میشود.

پس اصلا منطقی نیست آتشفشان را عامل اصلی انقراض نئاندرتال بدانیم.)

پات شیبمانپروفسور آنتروپولوژی دانشگاه ایالت پنسیلوانیا در این مورد توضیح میدهد. او از منزل خود در کاریلونای شمالی سخن میگوید و توضیح میدهد در دوره استراحت خود در جزایر کارائیب، در مورد گونه های وحشی م

طالعه میکرده است و میگوید روش های جدید تعیین سن با کربن، تاریخ انقراض نئاندرتال ها را تغییر داده است.

او توصیه میدهد، چگونه پیدایش سگ گرگی در سایت ماموت ها در قسمت مرکزی و شرقی اروپا ممکن است کلیدی برای فهم این مطلب باشد که انسان، نمازخانه سیستین را در واتیکان میسازد و فضاپیما به مریخ میفرستد ولی نئاندرتال در فرهنگ عمومی تبدیل به یک پانوشت انتهای داستان شد.

همسر من میگوید من موی سرخ دارم و هیکلی هستم آیا ممکن است ژنومی از نئاندرتال داشته باشم؟ من می خندم و میگویم: تو هم ممکن است بخش از ژنوم آن را داشته باشی ولی مطمئن هستم همه آن را نداری.

میزان آمیزش بین نئاندرتال و انسان جدید، زیاد نیست. من دو معادله را به کار بردم تا ببینم چگونه آمیزش انجام شده، سبب شده است ما در بیرون از آفریقا یک تا چهار درصد ژنوم نئاندرتال را داشته باشیم. ممکن است فقط 50 تا 80 مورد آمیزش اتفاق افتاده باشد که خیلی کم است.

نام نئاندرتال از نئاندر می آید و نئاندر والی، منطقه ای نزدیک دوسلدورف در آلمان است. همچنین نئاندر به معنی انسان جدید هم هست.

پس آن منطقه، بر اساس آنچه فسیل ها نشان میدهد، دره انسان جدید است. و این موجود، از نگاه هر فردی حقیقتا انسان جدید است زیرا قبلا اصلا فسیل مشابه پیدا نشده بود که اینقدر به انسان ها نزدیک باشد ولی انسان نباشد.

بنابراین نئاندرتال جای خود را در تصور عموم باز کرد و در فیلم های بد و کارتون و موسیقی، تصویر شد. بسیاری از متخصصان علت انقراض نئاندرتال را به تغییرات آب و هوایی نسبت داده اند. من نمیگویم تغییرات آب و هوایی هیچ نقشی در این مورد نداشته است. تغییرات اب و هوایی به خصوص در مناطقی- که نئاندرتال و انسان اولیه در زمان انقراض خود ساکن بودند- پایدار و ثابت نبود.

و این، سبب تغییراتی در جنگلها، گیاهان و حیوانات شد. اما آنچه ما درک نکردیم ارتباط خیلی محکم بین آب و هوا و حوادثی مانند انقراض است.(در بالا تا حدی توضیح داده شد) این تا حدی به دلیل پیشرفت های شگفت انگیز در تاریخ نگاری با رادیو کربن است و ما باید از آزمایشگاه دانشگاه آکسفورد به خاطر آن، سپاسگذار باشیم. آنها کار کرده اند تا نمونه ها را آلودگی زدایی کنند و آنها را کاملا صاف کنند. پس در گذر زمان تو نمونهها را پردازش کرده ای و آلودگی آن را زدوده ای.

یکی از نمونه هایی- که به وسیله تام هیگهامرهبر آزمایشگاه آکسفورد، بررسی شده است- استخوانی با قدمت 50000 سال است و این استخوان فقط به وسیله یک درصد کربن جدید آلوده شده است و این، ممکن است بسیار خوب باشد و در این صورت استخوان 37000 ساله به نظر میرسد و این یک اشتباه بزرگ در تاریخ نگاری است.

تا زمانی که بسیاری از سایت ها با این تکنیک جدید نوآوری شدند به نظر میرسید وقتی هوا سردتر، خشنتر و خشک تر شد، نئاندرتال بیشتر و بیشتر به جنوب و مناطق مدیترانه ای عقب نشینی کرده اند.

اکنون این نتیجه گیری مورد تردید است زیرا تاریخ مناطق جنوبی تر- که بر اساس آن، این فرضیه مطرح شد- درست نیست.

کتاب، با لحظه تاریخی کشف کردم و دور از منطقه نئاندرتال در جزایر کیمن در دریای کارائیب شروع میشود. بیایید داخل آن لحظه برویم! شوهر من و من خیلی خوش شانس بودیم که در کیمن کوچک، اسب کوچکی داشتیم و این جزیره در غرب جاماییکا است و فقط ده مایل فاصله دارد و با مناطق استوایی زیبایی با انواع ماهیان و حلزون ها احاطه شده است. چند سال قبل ماهی شیری، شروع به تهاجم به منطقه کارائیب کرد و به منطقه کوچک کیمن وارد شد.

ماهی شیر(ماهی زبرا یا ماهی آتش)از ماهیان بسیار زیباست و بیشتر برای آکواریوم استفاده میشود ولی از اقیانوس آرام آمده است و ربطی به کارائیب ندارد. آنها تولید مثل میکنند و هر چیزی را در مسیر مهاجرت خود میخورند.

برای منطقه زیبای دارای صخره های مرجانی، وجود این ماهی یک فاجعه است!!در تلاشی برای کم کردن تعداد آنها کارهای زیادی در بیولوژی تهاجمی انجام شد.

چون من میکوشیدم پدیده ماهی شیری را بفهمم من شروع به مطالعه زیست شناسی تهاجم (invasion biology) کردم

و ناگهان چیزی را فهمیدم!!این، چیزی است که بر سر انسان جدید و نئاندرتال هم گذشته است. نئاندرتال در اروپا و درون آسیا برای دویست هزار سال زندگی کردند پیش از آنکه انسان از آفریقا بیرون بیاید و وارد منطقه زندگی آنها شود. این سوال بوده است: اینجا این دو گونه یعنی ما و نئاندرتال بوده ایم در حالی که ما خیلی به هم وابسته و مرتبط هستیم. ما هر دو، وسیله، آتش و رفتارهای خوب و اجتماعی داشته ایم پس چرا یکی باقی ماند و دیگری منقرض شد؟ به خصوص وقتی یکی از آنها برای مدت ها و صدها هزار سال و در منطقه ای بیرون از منطقه ما زندگی کرده است و منطقه و حیوانات آن را بهتر میشناخت و راه های بقا را آموخته بود. چگونه موجود سازگارتر با سرما، با مغز بزرگتر و بدن قویتر- که تجربه بیشتر هم برای

زیستن داشت- قادر به بقا نیست ولی ما باقی ماندیم؟

نیرومندی تنها و یا قدرت ذهنی تنها کافی نیست. گاهی ناتوانی بیشتر، سبب میشود انسان جدید از امکانات کنار خود و از حیوانات و انسان های اطراف خود، بیشتر استفاده کند، تقسیم مسئولیت بیشتر و ایجاد شغل های مختلف در محیط زندگی و روابط اجتماعی قویتر و عاطفی تر و استفاده از قدرت حیوانات برای بار بردن و نگهبانی و شکار، قدرت زیادی را به انسان جدید داد که قابل مقایسه با بدن عضلانی و مغز بزرگ نئاندرتال نبود. و در این رقابت، مغز بزرگ ولی فاقد قدرت انعطاف و فاقد هوش عاطفی، نه تنها سودمندی کمتری نسبت به زندگی منظم اجتماعی دارد بلکه با مصرف زیاد انرژی، شرایط حیات صاحب خود را با دشواری مواجه میکند.

کلید فرضیه در مورد انقراض نئاندرتال، اهلی کردن گرگ به وسیله انسان است.

توضیح بیشتر:
اول از همه چیز من میخواهم بگویم وقتی من از کلمه سگ گرگی استفاده میکنم منظور من هیبرید بین گرگ و سگ جدید نیست و معلوم نیست اصطلاح درستی باشد.

آنها سگ جدیدی نیستند و گرگ های جدید هم نیستند. آنها گرگ های قدیمی هم نیستند. آنها گونه ای مجزا هستند. چهل نمونه از چندین منطقه این سگ های گرگی را یافته است. آنها هیکلی، با دندان های بزرگ هستند و مشخصات گرگ و سگ را دارند.

تو از روی آناتومی میتوانی تصور کنی آنها خیلی خوب میتوانستند رد یک حیوان دیگر را بگیرند. آنها میتوانستند مانند گرگ خوب بدوند ولی انسان ها نمیتوانستند خوب بدوند. ما حس بویایی ضعیفی داریم.

ما با هم همراه و هماهنگ شدیم و این ارتباطی سودمند بود. ما سلاح هایی برای تیراندازی به مناطق دور داشتیم مانند تیر و کمان.

نئاندرتال عادت داشتند از فاصله نزدیک به شکار ضربه و چاقو بزنند ما سلاح هایی داشتیم که میشد از فاصله زیاد، پرتاب کرد و این یک مزیت بسیار بزرگ بود و باعث آسیب کمتر به شکارچی میشد. به اینها توانایی سگ برای دویدن خیلی سریع در مسافت های خیلی زیاد را هم اضافه کنیم.

همچنین سگ میتواند ردیابی کند و همراه با گروهی از سگ های گرگی، حیوانی را محاصره کند و آن را به جایی بیاورد که بتوانی آن را شکار کنی.

مزیت سگ های گرگی آن است که انسان میتواند وارد شود و از فاصله زیاد، حیوان شکار را بزند. سگ های گرگی لازم نیست نزدیک شکار شوند و آن را با دندان خود پاره کنند و این سبب کاهش آسیب سگ ها به وسیله حیوانات بزرگی مانند ماموت میشد. این یعنی تو میتوانستی حیوانات سریعتر را پیدا کنی و آنها را به شکلی سودمندتر بکشی.
غذای بیشتر، خطر کمتر، شکار سریعتر.

بیشتر مدارک برای این ادعا از سایت باستان شناسی در پردموستی در جمهوری چک به دست آمده است. توضیحات این محل و اینکه چگونه اینها پیدا
شدند، دانش ما را در مورد نئاندرتال ها بیشتر کرده است. پردموستی یکی از مناطق باستان شناسی در اروپای شرقی و مرکزی است اینها مناطقی پر از حیوانات مرده هستند. قبل از ورود انسان جدید، به اوراسیا مدارک کمی بود که نشان دهد نئاندرتال به طور مرتب ماموت میخوردند و حمله به ماموت با سلاح های دستی بسیار خطرناک بود مگر آنکه به یک بچه ماموت حمله می کردند.

ولی وقتی انسان جدید به این منطقه رسید در این منطقه ده ها یا صدها ماموت مرده پیدا شد، گاهی استخوان ها آنقدر سالم و مورد توجه است که اگر ماموت ها زنده بودند نمیتوانستند آنقدر- که استخوانها منطقه را اشغال کرده است- آنجا را اشغال کنند. این مناطق بزرگ ماموتی مقادیر بسیاری ماموت دارد پس چه تغییری رخ داد تا انسان جدید بتواند اینقدر ماموت را بکشد؟

نئاندرتال نمیتوانست اینقدر بکشد. سلاح های راه دور انسان جدید کمک کرد ولی باید حیوانی که میمیرد، دنبال شود. و در اینجا سگ های گرگی وارد میشود زیرا سگ های گرگی در همراهی با استخوان های ماموت پیدا شده است.

برخی از این مناطق وسایل زینتی زیبایی دارد که با استخوان ماموت درست شده است این، یعنی مردم برای مدت طولانی در این مناطق بوده اند. آنها آنجا زندگی میکردند و وقتی حیوانات می مردند با استخوان های آنها این زینت ها را دست میکردند.

یک ماموت

مرده قابل حمل نیست، جابجا کردن آن بسیار دشوار است زیرا درندگان وارد میشوند و این بسیار مهیب و ترسناک است که حیوانات گوشت خوار اطراف تو باشند؛ گرگ ها و شیرهای غار- که بزرگ تر از شیرهای امروز بودند- کفتار و گربه های دارای دندان تیز و خرس های غار.

در کنار یک لاشه مرده بودن، بسیار خطرناک است رویارویی با حیانات بسیاری رخ میدهد و انسان با این رویارویی ها مواجه میشده است مگر آنکه راهی جدید برای آن بیابد.

شانس زندگی انسان جدید، سگ های گرگی بوده است. قانون جاگر میگوید تو همیشه نمیتوانی چیزی را به دست بیاوری که میخواهی ولی گاهی میبینی چیزی را به دست آورده ای که نیاز داری

زندگی ممکن است کامل نباشد، زندگی ممکن است آسان نباشد ولی با کمی شانس، تو ممکن است چیز

ی را به دست بیاوری که نیاز داری. من این قانون را به عنوان اصل اکولوژیک بسیار مهم تصور میکنم. انسان های جدید واقعا راهی را برای مقابله با خطرات شکار پیدا کردند و این، اساسی بود ولی نئاندرتال ها نتوانستند چنین کنند.(قدر انعطاف و عاطفی کمتر نئاندرتال)

آنها با وجود آنکه زندگی سخت تر و هوا سرد تر میشد، به همان روش های قدیمی اکتفا کردند. آنها با همان وسایل سنتی به شکار میپرداختند. و وقتی شکارچیان جدید آمدند این عدم قابلیت انعطاف، باعث شکست شد و اگر سگ های گرگی را هم اضافه کنیم نئاندرتال ها واقعا کم آوردند.

چون ما خیلی خشن و تهاجمی هستیم؛ چون ما به تهاجم خود به اقلیم و ساکنان جدی ادامه دادیم و این در همراهی با سگ ها، و تغیرات مداوم و کمپرسی و ماشین ها و تغیرات در اکوسیستم در هر منطقه ای در جهان بوده است. میتوانیم تصور کنیم ما همه ساکنان را بجز مناطق زیر دریا یا نزدیک قطب جنوب نابود خواهیم کرد.

ما همه جا هستیم و هر جا میرویم خشن هستیم و ما در آنجا به خوبی میمانیم!! پس ما به بسیاری از گونه های سودمند آسیب میزنیم و جهت گیری زیستی جهان را با آوردن ماهی زبرا و زنبور های کشنده و کودزو- که باعث آسیب به اکوسیستم میشوند- تغییر میدهیم.

میتوانیم بگوییم بهترین حرکت زیستی و جغرافیایی همه موجودات زنده کنونی، ممکن است از میان بردن انسان باشد! جنگ هیچگاه تمام نمیشود ولی هیچ کدام از ما نمیخواهد همه انسان ها از میان بروند.

واقعا نیاز است قدری مهربان باشیم تا اکوسیستم را کارا نگه داریم و موجودات زیبا و سودمند و شگفت آور را حفظ کنیم و آنها با ما زندگی کنند. ولی این کاری دشوار است و هر چه جمعیت ما بیشتر شود این دشواتر هم خواهد بود.

مغزتان را در جوانی سیمکشبرای اولین بار دانشمندانهوش مصنوعی از عروسک بازی خورشید مصنوعیکاهش التهاب ناشی از بیماریسدیپلام تنها داروی تایانگشت نگاری مغز نشان میدمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتعلت خواب آلودگی بعد از خواز تکینگی تا مغز از مغز تارتباط از بالا به پایین منقش اتصالات بین سلولهای برداشت مغز ما از گذر زمانتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک تا کمدو سوی واقعیتکشف ارتباط جدیدی از ارتبرشد مغز علت تمایل انسان بايندگان چگونه خواهند دیدمنبع هوشیاری در کجاست؟ قتاثیر ویتامین دی بر بیمااز تکینگی تا مغز از مغز تاز نظر علم اعصاب یا نرووسنقش غذاها و موجودات درياتفاوت مغز انسان و میمون هتازه های بیماری پارکینسوهوش عاطفی در زنان بیشتر ادانشمندان روش هاي جدیدی گذر زمان کاملا وابسته به زبان و بیان نتیجه ساختماایا بدون زبان میتوانیم تمکانیزمهای دفاعی در براباستفاده از هوش مصنوعی در نورون هاي مصنوعی می توانتمدن قدیمی ای در جنوب ایرتغییر الگوی رشد مغزی با زهزاران سال چشم های بینا وپیوند سر آیا ممکن استدر مانهای کمر دردسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانمحدودیت های حافظه و حافظاطلاعاتی عمومی در مورد مچگونه واکسن کرونا را توزتوهم لیلیپوتی(ریزبینی)جهان در حال نوسان و چرخشواقعیت چیستآنچه واقعیت تصور میکنیم درمان ژنتیکی برای نوآوریفیزیک مولکولها و ذرات در سوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقا از نخستین همانمراحل ارتقای پله پله کیهبیماری ای شبیه آلزایمر و ناتوانی از درمان برخی ویتکامل مداومحقیقت تنها چیزی است که شاواکسن سرطانآیا گذشته، امروز وآینده درگیری مغز در بیماری کویقانون جنگلساخت شبکه عصبی مصنوعی با ابزار بقای موجود زنده از معادله ها فقط بخش خسته کنبیش از نیمی از موارد انتقچرا در مغز انسان، فرورفتتا بحر یفعل ما یشاحس و ادراک قسمت نهمیکی از علل محدودیت مغز امآیا دست مصنوعی به زودی قارفتار اجتماعی انسان، حاصلزوم سازگاری قانون مجازاشلیک فراموشیاثرات فشار روحی شدیدمغز انسان رو به کوچکتر شدبحثی در مورد عملکرد لوب فهم نوع خواری در میان پیشیتاثیر گیاه خواری بر رشد وحس و ادراک قسمت سی و هشتمکنفرانس تشنج هتل کوثر اصافراد آغاز حرکت خودشان رروزه داری و بیمار ی ام اس منابع انرژی از نفت و گاز شباهت زیاد بین سلول هاي عاختلالات صحبت کردن در اننقش قهوه در سلامتیبرای خودآگاه بودن تو بایتاثیر ترکیبات استاتین (سهوش مصنوعی از عروسک بازی خانواده پایدارکاهش دوپامین عامل بیماریریشه های مشترک حیاتاندوهگین نباش اگر درب یا منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتعماد الدین نسیمی قربانی از تکینگی تا مغز از مغز تارتباط بین هوش طبیعی و هونقش تیروئید در تکامل مغزبررسي علل احتمالي تغيير تاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک تا کمدوچرخه سواری ورزشی سبک و کشف جمجمه ای درکوه ایرهوزمین زیر خلیج فارس تمدنی ايا اراده آزاد توهم است یمنبع هوشیاری در کجاست؟(قصفحه اصلیاز تکینگی تا مغز از مغز تاز نظر علم اعصاب اراده آزنقش غذاها و موجودات درياتفاوت ها و تمایزها کلید بتبدیل تراکت صوتی مصنوعی هوش عاطفی در زنان بیشتر ادانشمندان روشی برای تبدیگربه شرودینگر و تاثیر مشزبان و بیان، در سایه پیشرایا تکامل هدفمند استما انسانها چه اندازه نزداستفاده از سلول های بنیانورون های ردیاب حافظهتمدن پیشرفته ی پیشینیانتغییر زودتر اتصالات مغزیهستي مادي ای که ما کوچکترپیوند سر، یکی از راه حلهادر محل کار ارزش خودت را بسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانمخچه فراتر از حفظ تعادلاعداد بینهایت در دنیای مچگونه آن شکری که می خوریمتوهم چیستجهش های ژنتیکی مفید در ساواقعیت چیستآنزیم تولید انرژی در سلودرمان ام اس(مولتیپل اسکلفیزیک و هوشیاریسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقا از نخستین همانمرز مرگ و زندگی کجاستبیماری ای شبیه ام اس مولتناتوانی در شناسایی چهره تکامل چشمحقیقت خواب و رویاواکسنی با تاثیر دوگانه اآیا آگاهی پس از مرگ از بیدرگیری مغز در بیماران مبقانونمندی و محدودیت عالمساخت شبکه عصبی با الفبای ابزار بقای موجود زنده از معجزه ی علم در کنترل کرونبیشتر کمردردها نیازی به چراروياها را به یاد نمی آتاثیر مشاهده بر واقعیت بحس و ادراک قسمت چهارمیافته های نوین علوم پرده آیا رژیم غذایی گیاهی سلارقیبی قدرتمند در برابر ملزوم سازگاری قانون مجازاشنا در ابهای گرم جنوب نیااثرات مفید قهوهمغز ایندگان چگونه استبحثی درباره هوش و تفاوتههمیشه اطمینان تو بر خدا بتاثیر گیاه خواری بر رشد وحس و ادراک قسمت سی و ششمکنگره بین المللی سردرد دافزایش قدرت ادراکات و حسروزه داری سلول های بنیادمنابع انرژی از نفت و گاز شرکت نورالینک ویدیویی ازاختلالات عضلانی ژنتیکاختراع جدید اینترنت کواننقش مهاجرت در توسعه نسل ابرخی ملاحظات در تشنج های تاثیر دوپامین و سروتونینهوش مصنوعی از عروسک بازی خارق العاده و استثنایی بکاهش سن بیولوژیکی، تنها رژیم های غذایی و نقش مهم انرژی تاریکمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتعوامل موثر در پیدایش زبااز تکینگی تا مغز از مغز تارتباط شگفت مغز انسان و فنقش حفاظتی مولکول جدید دبررسی و اپروچ جدید بر بیمتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک تا کمديدن با چشم بسته در خواب گل زندگیزمان واقعیت است یا توهمايا اراده آزاد توهم است یمنبع خواب و رویاسوالات پزشکیاز تکینگی تا مغز از مغز تاز نظر علم اعصاب اراده آزنقشه مغزی هر فرد منحصر بهتفاوت های بین زن و مرد فقتبدیل سلولهای محافط به سهوشیاری کوانتومیداروهای مصرفی در ام اسگزیده ای از وبینار یا کنفزبان و تکلم برخی بیماریهایجاد احساساتما انسانها چه اندازه نزداستفاده از سلول های بنیانوروپلاستیسیتی چیستتمدن بشری و مغز اخلاقیتغییر عمودی سر انسان از پهستی ما پس از شروعی چگال پیام های ناشناخته بر مغز در چه مرحله ای از خواب ، رسفری به آغاز کیهانابزار بقا از نخستین همانمخچه ، فراتر از حفظ تعادلبلندی در ذهن ما درک بلندیچگونه انتظارات بر ادراک توهمات و شناخت حقیقتجهش های ژنتیکی غیر تصادفواقعیت های متفاوتآینده ی انسان در فراتر ازدرمان تومورهای مغزی با افیزیکدانان ماشینی برای تسودمندی موجودات ابزی بر ابزار بقا از نخستین همانمرز بین انسان و حیوان کجابیماری اسپینال ماسکولار نبرو و انرژی مداومتکامل ابزار هوش ، راه پر حقیقت راستین انسان علم بواسطه ها د رمسیر ایجاد مغآیا امکان بازسازی اندامهدرگیری مغزی در سندرم کووقارچ بی مغز در خدمت موجودساختار شبکه های مغزی ثابابزار بقای موجود زنده از مغز فکر میکند مرگ برای دیبا هوش مصنوعی خودکار روبچراروياها را به یاد نمی آتاثیر نگاه ناظر هوشیار بحس و ادراک قسمت نوزدهمیادگیری مهارت های جدید دآیا رژیم غذایی گیاهی سلارموزی از نخستین تمدن بشرمقاومت به عوارض فشار خون شناخت و معرفت، و نقش آن داثرات مضر ماری جوانامغز ابزار بقای برتر مادیبحثی درباره هوش و تفاوتههمیشه عسل با موم بخوریمتاثیر گیاه خواری بر رشد وحس و ادراک قسمت سیزدهمکنگره بین المللی سردرد دافزایش مرگ و میر سندرم کومنابع انرژی از نفت و گاز شش مرحله تکامل چشمششمین کنگره بین المللی سادامه بحث تکامل چشمنقش میدان مغناطیسی زمین برخی مرزهای اخلاق و علوم تاثیر دپاکین بر بیماری مهوش مصنوعی از عروسک بازی خدا موجود استکایروپاکتیک چیسترژیم های غذایی و نقش مهم انرژی تاریک که ما نمی تومنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتعوامل ایجاد لغت انسانی و از تکینگی تا مغز از مغز تارتباط شگفت انگیز مغز اننقش حیاتی تلومر دی ان آ دبررسی ژنها در تشخیص بیماتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک تا کمدی متیل فومارات(زادیوا)(گلوئونزمان شگفت انگیزای نعمت من در زندگیممنحنی که ارتباط بین معرفپیامهای کاربراناز تکینگی تا مغز از مغز تاز واقعیت امروز تا حقیقتنقشه های مغزی جدید با جزیتفاوت های تکاملی در مغز وتداخل مرزها و صفات با بینهوش، ژنتیکی است یا محیطیداروهای ام اسگزارش یک مورد جالب لخته وزبان و شناخت حقیقت قسمت چایرادهای موجود در خلقت بما اکنون میدانیم فضا خالاستفاده از سلول های بنیانوروز یا روز پایانیتمدنی قدیمی در شمال خلیج تغییرات منطقه بویایی مغزو هر کس تقوای خدا پیشه کنپیشینیان انسان از هفت میدر هم تنیدگی مرزها و بی مسقوط درون جاذبه ای خاص، چابزار بقا از نخستین همانمخچه ابزاري که وظیفه آن فبلعیدن ستاره توسط سیاهچاچگونه باغبانی باعث کاهش توپیراماتجهشهای مفید و ذکاوتی که دواقعیت و مجازآینده ی علم و فیزیک در60 ثدرمان تشنجفرگشت و تکامل تصادفی محض سیلی محکم محیط زیست بر انابزار بقا از نخستین همانمزایای شکلات تلخ برای سلبیماری اضطراب عمومینخاع ما تا پایین ستون فقرتکامل داروینی هنوز در حاحقایق ممکن و غیر ممکنوبینار اساتید نورولوژی دآیا انسان با مغز بزرگش اخدرگیری مغزی در سندرم کووقبل از آغازسازگاری با محیط بین اجزاابزار بقای موجود زنده از مغز قلببار بزرگ ایستادن بر دو پانزاع بین جهل و علم رو به پتاثیر نگاه و مشاهده ناظر حس و ادراک قسمت هفتمیادآوری خواب و رویاآیا راهی برای رفع کم آبی رمز و رازهای ارتباط غیر کمقابله با کرونا با علم اسشناسایی تاریخچه ی تکاملیاجزای پر سلولی بدن انسان مغز ابزار برتر بقابحثی درباره هوش و تفاوتههمراهی نوعی سردرد میگرنیتاثیر گیاه خواری بر رشد وحس و ادراک قسمت ششمکنترل همجوشی هسته ای با هافزایش سرعت پیشرفت علوم منابع انرژی از نفت و گاز منابع انرژی از نفت و گاز صرع و درمان های آناداراوون تنها داروی تایینقش محیط زندگی و مهاجرت دبرخی نکات از گاید لاین پرتاثیر داروهای ضد التهاب هوش مصنوعی از عروسک بازی خطا در محاسبات چیزی کاملکار با یگانگی و یکپارچگیرژیم غذایی حاوی تخم مرغ وانسان قدیم در شبه جزیره عمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتعواملی که برای ظهور لغت ااز تکینگی تا مغز از مغز تارتباط شگفت انگیز مغز اننقش خرچنگ های نعل اسبی دربررسی سیستم تعادلی بدن اتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک تا کمدید تو همیشه محدود به مقدگمان میکنی جرمی کوچکی در زندگی هوشمند در خارج از زای آنکه نامش درمان و یادشمنشأ اطلاعات و آموخته ها سایتهای دیگراز تکینگی تا مغز از مغز تاز آغاز خلقت تا نگاه انسانقص در تشخیص هیجانات عامتفاوت های زبانی سرمنشا تتروس جریان انرژیهیچ کاری نکردن به معنی چیداروهای تغییر دهنده ی سیگشایش دروازه جدیدی از طرزبان و شناخت حقیقت قسمت ااگر میدانی مصیبت بزرگتر ما با کمک مغز خود مختاريماستیفن هاوکینگ در مورد هنوشیدن چای برای مغز مفید تمساح حد واسط میان مغز کوتغییرات آب و هوایی که به وقت نهيب هاي غير علمي گذشپیشرفت های جدید علوم اعصدر هم تنیدگی کوانتومی و پسلول های بنیادی منابع و اابزار بقا از نخستین همانمدل همه جانبه نگر ژنرالیبه مغز خزندگان خودت اجازچگونه تکامل مغزهای کنونیتوانایی مغز و دیگر اجزای جهشهای مفید و ذکاوتی که دواکنش های ناخودآگاه و تقآیا ممکن است موش کور بی مدرمان جدید میگرن با انتی فراموش کارها باهوش تر هسسیاهچاله های فضایی منابعابزار بقا از نخستین همانمسیر دشوار تکامل و ارتقابیماری بیش فعالینخستین تصویر از سیاهچالهتکامل داروینی هنوز در حاحمله ویروس کرونا به مغزوراپامیل در بارداریآیا احتمال دارد رویا از آدرگیری اعصاب به علت میتوقبل از انفجار بزرگستون فقرات انسان دو پا جلابزار بقای موجود زنده از مغز ما کوچکتر از نیم نقطهبار سنین ابزار هوشمندی انزاع بین علم و نادانی رو تاثیر نگاه انسان بر رفتاحس و ادراک قسمت هفدهمژن هوش و ساختارهای حیاتی آیاما مقهور قوانین فیزیکرمز بقای جهش ژنتیکیملاحظه های اخلاقی دربارهشناسایی سلول های ایمنی ااجزایی ناشناخته در شکل گمغز از بسیاری حقایق می گربحثی درباره هوش و تفاوتههندسه ی پایه ایتاثیر گیاه خواری بر رشد وحس و ادراک سی و هفتمکندر در بیماریهای التهابروش مقابله مغز با محدودیافسردگی و اضطراب در بیمامنابع انرژی از نفت و گاز ضررهای مصرف شکر و قند بر ادراک ما درک ارتعاشی است نقش نگاه از پایین یا نگاهبرخی نرمش های گردنتاثیر داروی ضد تشنج سدیم هوش مصنوعی از عروسک بازی خطا در محاسبات چیزی کاملکاربرد روباتهای ريزنانوراه فراری نیستانسان ها می توانند میدان منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکینگی تا مغز از مغز تارتباط غیرکلامی بین انسانقش داروهاي مختلف معروف بررسی علل کمر درد در میانتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک تا کمدژا وو یا اشنا پنداریگنجینه ای به نام ویتامین زندگی زمینی امروز بیش از ایمپلانت مغزی کمک میکند مهندسی ژنتیک در حال تلاش از تکینگی تا مغز- از مغز از انفجار بزرگ تا انفجار نقطه بی بازگشتتفاوتهای جنسیتی راهی براتری فلوپرازینهیچ کس مانند تو نگاه نمیکداروهای ضد بیماری ام اس وپمبرولیزوماب در بیماری چزبان و شناخت حقیقت قسمت داگر نیروی مغناطیس نباشد ما تحت کنترل ژنها هستیم یاستیفن هاوکینگ در تفسیر نوعی سکته مغزی ، وحشتناک تنفس هوازی و میتوکندریتغییرات تکاملی سر انسان وقتی فهمیدی خطا کردی برگپیشرفتی مستقل از ابزار هدر هم تنیدگی کوانتومی و دسلول عصبی شاهکار انطباق ابزار بقا از نخستین همانمدل های ریز مغز مینی برینبه بالا بر ستارگان نگاه کچگونه جمعیت های بزرگ شکل توازن مهمتر از فعالیت زیجواب دانشمند سوال کننده واکنش به حس جدیدآیا ما تنها موجودات زنده درمان جدید کنترل مولتیپلفراموشی همیشه هم بد نیستسیاهچاله و تکینگی ابتدایابزار بقا از نخستین همانمسئول صیانت از عقیده کیسبیماری تی تی پینخستین روبات های زنده ی جتکامل داروینی هنوز در حاحمایت از طبیعتورزش هوازی مرتب خیلی به قآیا احتمال دارد رویا از آدرختان اشعار زمینقدم زدن و حرکت دید را تغیسخن پاک و ثابتابزار بقای موجود زنده از مغز مادران و کودکان در زمبارداری بدون رحمنزاع بین علم و جهل رو به پتاثیر نگاه انسان بر رفتاحس و ادراک قسمت هجدهمژن یا نقشه توسعه مغز و نقآب زندگی است قسمت چهارمروی و منیزیم در تقویت استملاحظات بیهوشی قبل از جرشواهدی از نوع جدیدی از حااحیای بینایی نسبی یک بیممغز به تنهایی برای فرهنگ بحثی درباره هوش و تفاوتههندسه ی رایج کیهانتاثیر گیاه خواری بر رشد وحس و ادراک- قسمت بیست و پکوچک شدن مغز از نئاندرتاروش های صرفه جویی در ایجاالکتروتاکسی(گرایش و حرکالگوبرداری از طبیعتمنابع بی نهایت انرژی در دضررهای شکر بر سلامت مغزادغام میان گونه های مختلنقش نظام غذایی در تکامل مبرخی یونها و مولکول های متاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک بازی خطر آلودگی هواکاربرد روباتهای ريز، در راه های جدید برای قضاوت رانسان جدید از چه زمانی پامنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز از مغز تارتروز یا خوردگی و التهانقش ذهن و شناخت در حوادث بزرگ شدن مغز محدود به دورتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی به کمک هوش طبیدژاوو یا آشناپنداریگویید نوزده و ایمنی ساکتزندگی زودگذرایمپلانت نخاعی میتواند دمولتیپل اسکلروز در زنان از تکینگی تا مغز- از مغز از بحث های کنونی در ویروسچند نرمش مفید برای کمردرتقلید مرحله ای نسبتا پیشتری فلوپرازینهیچگاه از فشار و شکست نترداروی فامپیریدین یا نورلپنج اکتشاف شگفت آور در موزبان و شناخت حقیقت قسمت ساگر نعمت فراموشی نبود بسماه رجباستخوان های کشف شده، ممکنیکولا تسلاتنفس هوازی و میتوکندریثبت امواج الکتریکی در عصویتنام نوعی کرونا ویروس پاسخ گیاهان در زمان خورددر کمتر از چند ماه سوش جدسلولهای ایمنی القا کنندهابزار بقا از نخستین همانمدیریت اینترنت بر جنگبه خودت مغرور نشوچگونه جمعیت های بزرگ شکل توسعه هوش مصنوعی قادر اسجاذبه و نقش آن در شکلگیریواکسن های شرکت فایزر آمرآیا مغز تا بزرگسالی توسعدرمانهای بیماری پارکینسفرایند پیچیده ی خونرسانیسیاهچاله ی تولید کنندهابزار بقا از نخستین همانمسئولیت جدیدبیماری دویکنرمش های مفید برای درد زاتکامل داروینی هنوز در حاحوادث روزگار از جمله ویرورزش هوازی ، بهترین تمریآیا برای تولید مثل همیشه درد باسن و پا به دلیل کاهقدرت انسان در نگاه به ابعسرنوشتابزارهای پیشرفته ارتباط مغز چون ابزار هوش است دلیبازگشت از آثار به سوی خدانشانه های گذشته در کیهان تاثیر ویتامین دی بر بیماحس و ادراک قسمت هشتمژنها نقشه ایجاد ابزار هوآب زندگی است قسمت اولرویا و خبر از آیندهممانتین یا آلزیکسا یا ابشواهدی از دنیسوان(شبه نئاحیای بینایی نسبی یک بیممغز برای فراموشی بیشتر کبحثی درباره احساسات متفاهندسه بنیادینتاثیر گیاه خواری بر رشد وحساسیت روانی متفاوتکووید نوزده و خطر بیماری روش هایی ساده برای کاهش اروش صحبت کردن در حال تکامالتهاب شریان تمپورالمناطق خاصی از مغز در جستجطلای سیاهادغام دو حیطه علوم مغز و نقش نظریه تکامل در شناسابرخی اثرات مضر ویتامین دتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک بازی خطرات هوش مصنوعیکتاب زیست شناسی باورراه های جدید برای قضاوت رانسان عامل توقف رشد مغزمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتعامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز از مغز تارزش حقیقی زبان قسمت اولنقش روی و منیزیم در سلامتبزرگ شدن تقریبا ناگهانی تاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی در کامپیوترهادگرگونی های نژادی و تغییگوشه بیماری اتوزومال رسسزونیسومایداین پیوند نه با مغز بلکه مواد کوانتومی جدید، ممکناز تکینگی تا مغز- از مغزتاز تلسکوپ گالیله تا تلسکچند جهانیتقلید از روی طبیعتتسلیم شدن از نورون شروع مهیپرپاراتیروئیدیسمداروی لیراگلوتیدپوست ساعتی مستقل از مغز دزبان شناسی مدرن در سطح سلاگر نعمت فراموشی نبود بسماپروتیلیناستروژن مانند سپر زنان دنیاز به آموزش مجازی دیجیتنفس بدون اکسیژنجمجمه انسان های اولیهویتامین E برای فعالیت صحپختگی پس از چهل سالگي به در آستانه ی موج پنجم کوویسلولهای بنیادی مصنوعی درابزار بقا از نخستین همانمدارک ژنتیکی چگونه انسانبه زودی شبکه مغزی به جای چگونه حافظه را قویتر کنیتوسعه برخی شغل ها با هوش جدایی خطای حسی استواکسن کووید 19 چیزهایی که آیا همه جنایت ها نتیجه بیدرهای اسرارآمیز و پوشیدهفرایند تکامل و دشواری هاسیاره ی ابلهانابزار بقای موجود زنده از مستند جهان متصلبیماری دیستروفی میوتونینرمش های مفید در سرگیجهتکامل زبانحافظه و اطلاعات در کجاست ورزش و میگرنآیا بزرگ شدن مغز فقط در ددستورالعمل مرکز کنترل بیلمس کوانتومیسریعترین کامپیوتر موجودابزارهای بقا از نخستین همغز چگونه صداها را فیلتر بازگشت به ریشه های تکاملنظام مثبت زندگیتاثیر ویروس کرونا بر مغز حس و ادراک قسمت پنجمژنها ، مغز و ارادهآب زندگی است قسمت دومرویا بخشی حقیقی از زندگی منابع انرژي پاک سرچشمه حشکل های متفاوت پروتئین هاحساس گذر سریعتر زمانمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟بحثی درباره احساساتی غیرهندسه در پایه ی همه ی واکتاثیر گیاه خواری بر رشد وخفاش با شیوع همه گیری جدیکودک ایرانی که هوش او از کودکان میتوانند ناقل بی روشهای نو در درمان دیسک بامیوتروفیک لترال اسکلرومنبع هوشیاری کجاست قسمت طوفان فقر و گرسنگی و بی سارتقا و تکامل سنت آفرینش نقش هورمون های تیروئید دبرخی اختلالات عصبی مثانهتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک بازی دفاع در برابر تغییر ساختکتاب، سفری به تاریخراه پیروزی در زندگی چیستانسانیت در هم تنیده و متصمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتعادت کردن به نعمتاز تکینگی تا مغز از مغز تارزش حقیقی زبان قسمت دومنقش روزه داری در سالم و جبزرگترین خطایی که مردم متاثیر رو ح و روان بر جسمهوش مصنوعی در خدمت خلق وحدانش بی نهایتگوشت خواری یا گیاه خواریزونا به وسیله ویروس ابله اینکه به خاطرخودت زندگی موجود بی مغزی که می توانداز تکینگی تا مغز، از مغز از تلسکوپ گالیله تا تلسکچندین ماده غذایی که ماننتقویت استخوان در گرو تغذتشنج چیستهاوکينگ پیش از مرگش رسالداروی تشنجی دربارداریپیموزایدزبان شناسی نوین نیازمند اگر با مطالعه فیزیک کوانماجرای جهل مقدساسرار بازسازی اندام هاچیزی خارج از مغزهای ما نیتو یک جهان در مغز خودت هسجنسیت و تفاوت های بیناییویتامین E در چه مواد غذایپروژه ی ژنوم انسانیدر درمان بیماری مولتیپل سلسله مباحث هوش مصنوعیابزار بقا از نخستین همانمروری بر تشنج و درمان هایبه زیر پای خود نگاه نکن بنگاه محدود و تک جانبه، مشتوصیه های سازمان بهداشت جریان انرژی در سیستم های واکسن کرونا و گشودن پنجرآیا هوش مصنوعی می تواند ندرک فرد دیگر و رفتارهای افرایند حذف برخی اجزای مغسیاره ابلهانابزار بقای موجود زنده از مشکلات نخاعیبیماری ضعف عضلات نزدیک بنرمشهای مهم برای تقویت عتکامل زبانحافظه و اطلاعات در کجاست ورزش بهترین درمان بیش فعآیا تکامل و تغییرات ژنتیذهن ما از در هم شکستن منبلوب فرونتال یا پیشانی مغسرگیجه از شایعترین اختلاابزارهای بقا ازنخستین هممغز ناتوان از توجیه پیدابازخورد یا فیدبکنظریه ی تکامل در درمان بیتاثیر ژنها بر اختلالات خحس و ادراک قسمت بیست و چهژنهای مشترک بین انسان و وآب زندگی است قسمت سومرویا تخیل یا واقعیتمنابع انرژی از نفت و گاز شگفتی های زنبور عسلاحساسات کاذبمغز بزرگ چالش است یا منفعبخش فراموش شده ی حافظههوموارکتوس ها ممکن است دتاثیر گیاه خواری بر رشد وخلاصه ای از مطالب همایش مخونریزی مغز در سندرم کووکودکان خود را مشابه خود تروشهای شناسایی قدرت شنواامید نیکو داشته باش تا آنمنبع هوشیاری کجاست قسمت طی یکصد هزار سال اخیر هرچارتوکين تراپی روشی جديد نقش هورمون زنانه استروژنبرخی بیماری ها که در آن بتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک بازی دقیق ترین تصاویر از مغز اکجای مغز مسئول پردازش تجرابطه تشنج و اوتیسمانعطاف پذیری مکانیسمی علمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمعارضه جدید ویروس کرونا ساز تکینگی تا مغز از مغز تارزش حقیقی زبان قسمت سومنقش رژیم غذایی بر رشد و ابسیاری از بیماری های جدیتاثیر رژیم گیاه خواری بر هوش مصنوعی در خدمت خلق وحدانشمندان موفق به بازگردگیلگمش باستانی کیستزیباترین چیز در افزایش ساینکه خانواده ات سالم باموجودات مقهور ژنها هستنداز تکینگی تا مغز، از مغز از تکنیکی تا مغز از مغز تچه زیاد است بر من که در ایتقویت سیستم ایمنیتشنج و حرکات شبه تشنجی قاهاوکينگ پیش از مرگش رسالداروی جدید s3 در درمان ام پیموزایدزبان، وسیله شناسایی محیطاگر تلاش انسان امروز براماده ی تاریکاصل بازخوردچیزی شبیه نور تو نیستتو پیچیده ترین تکنولوژی جنسیت و تفاوت های بیناییویتامین کاپروژه ی ژنوم انسانیدر سال حدود 7 میلیون نفر فلج نخاعی با الکترودهای سلطان جنگل یا صاحب ملکوتابزار بقا از نخستین همانمرکز هوشیاری، روح یا بدن بوزون هیگز چیستنگاه انسان محدود به ادراتوصیه های غیر دارویی در سجریان انرژی در سیستم های واکسن کرونا از حقیقت تاتآیا هوش مصنوعی زندگی بشردرک نیازمند شناخت خویش افرد حساس از نظر عاطفی و بسیاره ابلهانابزار بقای موجود زنده از مشکلات بین دو همسر و برخیبیماریهای تحلیل عضلانی اچرا مغزهای ما ارتقا یافت تکامل زبان انسان از پیشیحافظه و اطلاعات در کجاستورزش در کمر دردآیا جنین انسان، هوشمندی ذهن چند جانبه نیازمند نگلوتیراستامسربازان ما محققا غلبه می ابزارهای بقای موجود زندهمغز و سیر تکامل ان دلیلی بازسازي مغز و نخاع چالشی نظریه ی تکامل در درمان بیتاثیر کلام در آیات کلام بحس و ادراک قسمت بیست و یکژنهای هوش ، کدامندآزمون ذهنی گربه شرودینگررویا حقی از طرف خدامنابع انرژی از نفت و گاز شاهکار قرناخلاق و علوم اعصابمغز بزرگ چالشهای پیش روبخش بزرگتر کیهان ناشناختهوش مصنوعی می تواند بر احتاثیر گیاه خواری بر رشد وخواندن ، یکی از شستشو دهنکوری گذرای ناشی از موبایروشی برای بهبود هوش عاطفامید درمان کرونا با همانمنبع هوشیاری کجاست قسمت ظهور امواج مغزی در مغز مصارتباط میکروب روده و پارنقش ویتامین K در ترمیم اسبرخی بیماری های خاص که بدتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک بازی دلایلی که نشان میدهد ما بکرونا چه بر سر مغز می آورراز تغییراولین مورد PML به دنبال تکمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمعدم توقف تکامل در یک اندااز تکینگی تا مغز از مغز تارزش خود را چگونه میشناسنقش رژیم غذایی در رشد و ابسیاری از بیماری های جدیتاثیر رژیم گیاه خواری بر هوش مصنوعی درمانگر کامپیدانشمندان نورون مصنوعی سگیاه خواری و گوشت خوار کدزیر فشار کووید چه باید کراینترنت بدون فیلتر ماهوامیهمانهای ناخوانده عامل از تکینگی تا مغز، از مغز از تکینگی تا مغز و از مغز نهایت معرفت و شناخت درک عتلقین اطلاعات و حافظهتشنج عدم توازن بین نورون هدف یکسان، در مسیرهای متداروی جدید میاستنی گراویپیچیدگی های مغزمگسسفر نامه سفر به بم و جنوب اپی ژنتیکماده ی خالیاصول توسعه ی یک ذهن کاملتو جهانی هستی که خودش را جهل مقدسویتامین کا و استخوانپرواز از نیویورک تا لوس آدرمان های اسرار آمیز در آفلج بل، فلجی ترسناک که آنسم زنبور ، کلیدی برای وارابزار بقا از نخستین همانمرکز حافظه کجاستبوزون هیگز جهان را از متلنگاه از درون مجموعه با نگتوصیه هایی در مصرف ماهیجریان انرژی در سیستم های واکسن کرونا ساخته شده توآیا هوش ارثی دریافتی از پدرک و احساسفرضیه ای جدید توضیح میدهسیر آفرینش از روح تا مغز ابزار بقای موجود زنده از مشکلات روانپزشکی پس از سبیهوش کردن در جراحی و بیمچرا ویروس کرونای دلتا واتکامل ساختار رگهای مغزی حس چشایی و بویاییوزن حقیقی معرفت و شناختآیا جهان ذهن و افکار ما مذهن هوشیار در پس ماده ی ملیس دگرامفتامین یا ویاسسردرد میگرن در کودکانابزارهای بقای از نخستین مغز آیندگان چگونه است ؟بحتی علمی درباره تمایل بنظریه ی ریسمانتاثیر کپسول نوروهرب بر نحس و ادراک قسمت بیست و دوژنهای حاکم بر انسان و انسآسيب میکروواسکولاریا آسرویاها از مغز است یا ناخومنابع انرژی از نفت و گاز شبیه سازی میلیون ها جهان اخلاق پایه تکامل و فرهنگمغز بزرگ و فعال یا مغز کوبخش دیگری در وجود انسان ههوش مصنوعی و کشف زبان هایتاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر گیاه خواری بر رشد وخواب سالم عامل سلامتیکی غایب شدی تا نیازمند دلروشی جدید در درمان قطع نخامگا سه عامل مهم سلامتمنبع هوشیاری کجاست قسمت عقل مجادله گرارتباط ماده و انرژینقش ژنتیک در درمان اختلابرخی توجهات در ببمار پارتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک بازی دنیای شگفت انگیز کوانتومکریستال زمان(قسمت اولراست دستی و چپ دستیاولین مورد پیوند سر در انمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز از مغز تاز نخستین همانند سازها تنقش زنجبیل در جلوگیری از بعد از کروناتاثیر رژیم گیاه خواری بر هوش مصنوعی درخدمت خلق وحدانشمندان یک فرضیه رادیکگالکانزوماب، دارویی جدیزیرفون داروی ضد ام اسایندرالمیگرن سردردی ژنتیکی که باز تکینگی تا مغز، از مغز از تکینگی تا مغز از مغز تچهار میلیارد سال تکامل بتلاش هایی در بیماران قطع تشخیص ژنتیکی آتروفی های هدف از تکامل مغزداروی جدید ضد میگرنپیچیدگی های مغزی در درک زسفر به مریخ در 39 روزابزار هوش در حال ارتقا ازمبانی ذهنی سیاه و سفیداصول سلامت کمرتو دی ان ای خاص ميتوکندريجهان یکپارچهویتامین کا در سبزیجاتپرورش مغز مینیاتوری انسادرمان های بیماری آلزایمرفلج خوابسماگلوتید داروی کاهش دهنابزار بقا از نخستین همانمرکز حافظه کجاستبی نهایت در میان مرزهانگاه حقیقی نگاه به درون اتوضیحی ساده در مورد هوش مجستجوی متن و تصویر به صورواکسن ایرانی کرونا تولیدآیا هوش سریعی که بدون احسدرک احساسات و تفکرات دیگقلب و عقلسیستم تعادلی بدنابزار بقای موجود زنده از مشکلات روانپزشکی در عقب بیهوشی در بیماران دچار اچرا پس از بیدار شدن از خوتکامل شناخت انسان با کشفحس و ادراک (قسمت اول )وزوز گوشآیا جهش های ژنتیکی، ویروذهن تو همیشه به چیزی اعتقلا اکراه فی الدینسردرد و علتهای آنابزارهای دفاعی و بقای مومغز انسان ایا طبیعتا تمابحث درباره پیدایش و منشا نظریه تکامل در درمان بیمتاثیر کپسول نوروهرب بر تحس و ادراک قسمت بیست و سوکلرال هیدرات برای خوابانآسیب ها ناشی از آلودگی هورویاهای پر رمز و حیرتی درمنابع انرژی از نفت و گاز شبیه سازی سیستم های کواناختلال خواب فرد را مستعد مغز بزرگترین مصرف کننده برنامه و ساختار پیچیده مهوش مصنوعی گوگل به کمک تشهوش مصنوعی گوگل به کمک تشتاثیر گیاهخواری بر رشد و خواب سالم عامل سلامتی و یکیهان خود را طراحی میکندروشی جدید در درمان سکته مامروز دانش ژنتیک هیچ ابهمنبع هوشیاری کجاست قسمت علم اپی ژنتیک دریچه ای بهارتباط متقابل با همه ی حینقش گرمایش آب و هوا در همبرخی توصیه ها برای واکسیتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک بازی دندان ها را مسواک بزنید تکریستال زمان(قسمت دوم)رجزخوانی هایی که امروز باولین هیبرید بین انسان و منبع هوشیاری کجاست؟(قسمعصب حقوق نورولوواز تکینگی تا مغز از مغز تاز نخستین همانند سازها تنقش زبان در سلطه و قدرت ابعد از کروناتاثیر رژیم گیاهخواری بر هوش مصنوعی ساخته هوش طبیدانشمندان ژنی از مغز انسگامی در درمان بیماریهای زاوسکا درمان گوشرایا کوچک شدن مغزانسان المیگرن شدید قابل درمان اساز تکینگی تا مغز، از مغز از تکینگی تا مغز از مغز تچهار ساعت پس از کشتار خوکتلاشی برای درمان قطع نخاتصویربرداری فضاپیمای آمهدف از خلقت رسیدن به ابزاداروی ضد تشنج با قابليت تپیوند مغز و سر و چالشهای سفر تجهیزات ناسا به مریخ ابزار بقا از نخستین همانمباحث مهم حس و ادراکاضطراب و ترسنکاتی در مورد تشنجتولید مثل اولین ربات های جهان یکپارچهویتامین دی گنجینه ای بزرآلودگی هوا و ویروس کرونادرمان های جدید میگرنفلج خواب چیستسندرم کووید طولانیابزار بقا از نخستین همانمرکز خنده در کجای مغز استبی عدالتی در توزیع واکسن نگاهی بر قدرت بینایی دراتیوتیکسن داروی ضد جنونجستجوی هوشیاری در مغز ماواکسن اسپایکوژنآیا هشیاری کوانتومی وجوددرک تصویر و زبان های مخلتقیچی ژنتیکیسیستم دفاعی بدن علیه مغز ابزار بقای موجود زنده از مشاهده گر جدای از شیء مشابیوگرافیچرا بیماری های تخریبی مغتأثیر نگاه انسان بر رفتاحس و ادراک (قسمت دوم )یک پیشنهاد خوب برای آسان آیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجذخیره ی شگفت انگیز اطلاعلایو دوم دکتر سید سلمان فسردرد تنشناتفاق و تصادفمغز انسان برای ایجاد تمدبحثي درباره هوش و تفاوتهنظریه تکامل در درمان بیمتاثیر کپسول نوروهرب بر سحس و ادراک قسمت بیستمکمردردآشنا پنداریرویای شفافمنابع انرژی از نفت و گاز شبکه های مصنوعی مغز به دراختلال در شناسایی حروف و مغز حریص برای خون، کلید تبرنامه ی مسلط ژنها در اختهوش مصنوعی الفاگوتاثیر انتخاب از طرف محیط خواب عامل دسته بندی و حفطکیهانِ هوشیارِ در حال یاريتوکسيمب در درمان ام اسانفجار و توقف تکاملی نشامنبع هوشیاری کجاست قسمت علم به ما کمک میکند تا موارتباط چاقی و کاهش قدرت بنقش پیش زمینه ها و اراده برخی روش های تربیتی کودکتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک بازی دو ویژگی انتزاع و قدرت تجکریستال زمان(قسمت سوم)رساناها و ابر رساناها و عاولین تصویر در تاریخ از سمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمعضلانی که طی سخن گفتن چقداز تکینگی تا مغز از مغز تاز نخستین همانند سازها تنقش زبان در سلطه و قدرت ابعد از کرونا دلخوشی بیهوتاثیر عصاره تغلیظ شده گیهوش احساسیدانشمندان پاسخ کوانتومی گامی در درمان بیماریهای زبان مشترک ژنتیکی موجوداایا این جمله درست است کسیمیدان مغناطيسي زمین بشر از روده تا مغزاز تکینگی تا مغز از مغز تنوآوری ای شگفت انگیز دانتلاشی تازه برای گشودن معتصادف یا قوانین ناشناختههرچیز با یک تاب تبدیل به داروی ضد تشنج با قابليت تسفر دشوار اکتشافابزار بقا از نخستین همانمجموعه های پر سلولی بدن ماطلاع رسانی اینترنتیچگونه مولکول های دی ان ایتولید پاک و فراوان انرژیجهان کنونی و مغز بزرگتریویروس مصنوعیآلزایمردرمان های جدید در بیماری فلج دوطرفه عصب 6 چشمسندرم گیلن باره به دنبال ابزار بقا از نخستین همانمرگ چیستبیمار 101 ساله، مبتلا به سنگاهی بر توانایی اجزاي بتکنولوژی جدید که سلول هاحفره در مغزواکسن اسپایکوژن ضد کروناآیا واکنش های یاد گرفته ودرک حقیقت نردبان و مسیری قیچی ژنتیکی تهدید یا فرصسکته مغزیابزار بقای موجود زنده از مشاهده آینده از روی مشاهبیوگرافیچرا حیوانات سخن نمی گوینتئوری تکامل امروز در درمحس و ادراک قسمت چهلیک آلل ژنتیکی که از نئاندآیا خداباوری محصول تکاملذرات کوانتومی زیر اتمی قلبخند بزن شاید صبح فردا زسردرد سکه ایاتوبان اطلاعات و پلِ بینمغز انسان برای شادمانی طبحثی جالب درباره محدودیتنظریه تکامل در درمان بیمتاثیر کپسول نوروهرب بر سحس و ادراک قسمت دهمکمردرد ناشی از تنگی کاناآغاز فصل سرما و دوباره تکروبات های ریز در درمان بیمنابع انرژی از نفت و گاز شباهت مغز با کیهان مادیاختلال در شناسایی حروف و مغز زنان جوانتر از مغز مربرندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۱هوش مصنوعی از عروسک های بتاثیر احتمالی عصاره تغلیخودآگاهی و هوشیاريکیست کلوئید بطن سومریواستیگمینانواع سکته های مغزیمنبع هوشیاری کجاست قسمت علایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تارتباط هوش ساختار مغز و ژنقش آتش در رسیدن انسان بهبرخی سلولهای عصبی در تلاتاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک بازی دو برابر شدن خطر مرگ و میکشف مکانیسم عصبی خوانش پرشته نوروایمونولوژی و نقاولین سلول مصنوعیمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمغیرقابل دیدن کردن مادهاز تکینگی تا مغز از مغز تاز نخستین همانند سازها تنقش سجده بر عملکرد مغزبعد از کرونا دلخوشی بیهوتاریخ همه چیز را ثبت کردههوش احساسیدانشمندان اولین سلول مصنگاهی لازم است برای فهم و زبان چهار حرفی حیات زمینایا ابزار هوشمندی یا مغز میدازولام در درمان تشنج ازدواج های بین گونه ای، راز تکینگی تا مغز از مغز تنوار مغز مشاهده ی غیر مستتلاشی جدید در درمان ام استظاهر خوابیده ی مادههزینه ای که برای اندیشیدداروی ضد تشنج توپیراماتسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانمحل درک احساسات روحانیاطلاعات حسی ما از جهان، چچگونه مغز پیش انسان یا همتولید سلولهای جنسی از سلجهان کاملی در اطراف ما پرویرایش DNA جنین انسان، برآمارهای ارائه شده در سطح درمان های رایج ام اسفناوری هوش مصنوعی نحوه خسندرم پیریفورمیسابزار بقا از نخستین همانمرگ و میر پنهانبیماری های مغز و اعصاب و چالش دیدگاه های سنتی در بتکنولوژی جدید که سلول هاحقیقت قربانی نزاع بین بی واکسن دیگر کرونا ساخته شآیا یک، وجود دارددرک عمیق در حیواناتقانون مندی نقشه ژنتیکی مسانسور از روی قصد بسیاری ابزار بقای موجود زنده از مطالعه ای بیان میکند اهدبیان ژن های اسکیزوفرنی دچرا حجم مغز گونه انسان درتئوری تکامل در پیشگیری و حس و ادراک قسمت چهل و دومیک جهش ممکن است ذهن انسانآیا دلفین ها می تواند از ذرات کوانتومی زیر اتمی قلرزش ناشی از اسیب به عصبسرعت فکر کردن چگونه استاتوسوکسیمایدمغز انسان برای شادمانی طبحثی در مورد نقش ویتامين هفت چیز که عملکرد مغز تو تاثیر کتامین در درمان پاحس و ادراک قسمت دوازدهمکمردرد و علل آنإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَروح رهاییمنابع انرژی از نفت و گاز شباهت کیهان و مغزاختلالات مخچهمغزهای کوچک بی احساسبرین نت به جای اینترنتبرای پیش بینی آینده مغز دهوش مصنوعی از عروسک های بخودآگاهی و هوشیاريکاهش مرگ و میر ناشی از ابریاضیات یک حس جدید استانگشت ماشه ایمنبع هوشیاری کجاست؟ (قسمعلایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تارتباط انسانی، محدود به نقش انتخاب از طرف محیط، نبرخی سيناپسها طی تکامل و تاثیر درجه حرارت بر عملکهوش مصنوعی از عروسک تا کمدو برابر شدن خطر مرگ و میکشف مکانیسمی پیچیده در برشد مغز فرایندی پیچیده ااوکرلیزوماب داروی جدید شمنبع هوشیاری کجاست؟(قسممقالاتاز تکینگی تا مغز از مغز تاز نشانه ها و آثار درک شدنقش غذاها و موجودات درياتفکر خلا ق در برابر توهم تازه های اسکیزوفرنی(جنوهوش عاطفی بیشتر در زناندانشمندان تغییر میدان مغگاهی مغز بزرگ چالش استزبان و کلمه حتی برای کسانایا بیماری ام اس (مولتیپمکانیک کوانتومی بی معنی استفاده از مغز، وزن را کماز تکینگی تا مغز از مغز تنوار مغزی روشی مهم در تشختمایل زیاد به خوردن بستنتظاهری از ماده است که بیدهزینه سنگین انسان در ازاپیوند اندام از حیوانات بداستانها و مفاهیمی اشتباسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزار بقا از نخستین همانمحل درک احساسات روحانی داطلاعاتی عمومی در مورد مچگونه هموساپينس بر زمین تومورها و التهاب مغزی عاجهان دارای برنامهواقعیت فیزیکی، تابعی از آن چیزی که ما جریان زمان درمان های علامتی در ام اسفیلمی بسیار جالب از تغییسوپاپ ها یا ترانزیستورهاابزار بقا از نخستین همانمرگ انتقال است یا نابود شبیماری گیلن باره و بیمارچاالش ها در تعیین منبع هوتکامل مادی تا ابزار هوشمحقیقت اشیاواکسن دیگری ضد کرونا از دآیا کیهان می تواند یک شبیدرگیری قلب در بیماری ویرقانون جنگلسانسور بر بسیاری از حقایابزار بقای موجود زنده از معنی روزهبیست تمرین ساده برای جلوچرا خشونت و تعصبتا 20 سال آینده مغز شما به حس و ادراک قسمت چهل و سومیک رژیم غذایی جدید، می توآیا دلفین ها میتوانند باذرات کوانتومی زیر اتمی قلرزش عضله یا فاسیکولاسیوشلیک فراموشیاثر مضر مصرف طولانی مدت رمغز انسان رو به کوچک تر شبحثی در مورد نقش کلسیم و هفت سین یادگاری از میراث تاثیر گیاه خواری بر رشد وحس و ادراک قسمت سومکمردرد با پوشیدن کفش مناافت فشار خون ناگهانی در وروزه داری متناوب، مغز را منابع انرژی از نفت و گاز شباهت زیاد بین سلول هاي عاختلالات حرکتی در انسانمغزتان را در جوانی سیم کش