آیا جهان ما تنها بر اساس قوانین فیزیک اداره می شود؟ و آیا همه ما مقهور قوانین فیزیکی عالم ماده هستیم و نمی توانیم از خود اراده ای آزاد داشته باشیم؟ این یک توصیف زشت از انسان است.
اگر فقط قوانین فیزیکی عالم ماده بر همه اجزای ما حاکم باشد، اخلاق چگونه توصیف میشود؟ و آیا نشان دادن یک رفتار اخلاقی که همه؛ چه متدین و چه غیر متدین، آن را اخلاقی می دانند و مي ستايند، برای انسان، فضیلتی به حساب می آید؟ اگر فقط یک سری زمينه ها از قبل تعیین شده است که شما را وادار به عملی پسندیده میکند و یک سری پیش زمینه ها هست که مغز ما را به کار می کشاند، تعريف خوب و بد منهدم میشود و همه انسانها مانند ماشینی می شوند که چرخهايش در صورت ريخته شدن سوخت، خواهد چرخید و این توجیه کننده همه فسادها و بد خلقی ها و رفتارهای افسار گسیخته برای به دست آوردن سوخت و غذای بیشتر است.
به یک نکته توجه کنیم: اگر به یک حیوان آب و غذا بدهید و او را فقط مانند یک ماشین تصور کنید که با سوخت می چرخد و زنده میماند، قطعا شان او را پایین آورده ايد! زیرا حیوان فقط با سوخت و پره های درونش، نیست. حیوان، صاحب درک هست و هرچند این درک، پائین تر از درک انسانی است ولی بین صاحبی- که او را در قفس اسیر کند- و صاحبی که آزادی به او بدهد، تفاوت قائل میشود. پس وقتی حیوان هم یک ماشین و یا یک کامپیوتر نيست تصور انسان به عنوان یک ماشين یا کامپیوتر اصلا درست نیست.(انسان یک ماشین صرف نیست. متاسفانه امروزه یک ديد جبر گرایانه مادی، روی رفتارها و درک انسان وجود دارد که انسان را نتیجه واکنشهای فیزیکی و شیمیایی درون بدنش میداند. این تصور، می گوید اگر به یک انسان آب و غذا و روابط آزاد جنسی و دیگر امکانات عالم ماده را بدهید، او به بهترین شکل و بدون اراده خود و مانند ماشینی به بهترین شکل کار خواهد کرد و رفتارهای او اصلا وابسته به اراده و تصمیم او نیست. (بگذریم که اغلب قائلان نظریه مادی گراي جبر انسان، به دلیل دیدگاه مادی، وابسته به ژنهاي خودخواه خویش هستند و همه امکانات را برای خود و خويشاوندان و نزدیکان خود می خواهند!!).
این تصور نه تنها انسان را در حد یک ماشین، پایین میاورد و اخلاق خوب و بد را در ذهن ما منهدم میکند، با بیان جبر انسان در همه امور و سلب اختیار از او، راه را برای پذیرش مصیبت ها و ظلم ها و فقر و بدبختی و باز کردن راه برای پر کردن جیب ظالمان فراهم مي کند!)
ساختار جسمانی ما تابع قوانین عالم مادی است، ولی این تصور که همه وجود ما تابع اجزای مکانیکی عالم مادی است، تصور درستی نیست.
فیزیک دانها برای اثبات این قضیه آزمایشاتی را طرح کرده اند که امروزه با کشف فیزیک کوانتوم و فعالیت های ذره ای عالم، واضحتر شده است. آزمایش دو شکاف يانگ از نخستین آزمایشاتی است که در این زمینه انجام شده است. در این آزمون، مشاهده مي شود، رفتار ذرات در برابر دو شکاف روی یک صفحه، کاملا وابسته است به این که چشمی آن ذرات را ببیند یا نه و مانند یک دخترک خجالتی، وقتی کسی به این ذرات نگاه بکند، رفتارشان تغییر می کند. و این آزمایش مجددا توسط جان ویلر (1978)هم به نتیجه مشابه رسيد.
(۱) در این آزمایش یک باریکهٔ همدوس نور را به صفحهای - که روي آن دو شکاف باریک است- میتابانیم، و نور پس از گذشتن از صفحه روی پردهای- که در پشت است- میافتد. ماهیت موجی نور باعث میشود، نورهایی - که از دو شکاف میگذرند- با هم تداخل کنند و یک الگوی تداخلی(نوارهای تاریک و روشن) بسازند؛ ولی اگر روی پرده نور را با آشکارساز بسنجیم، میبینیم که نور، همیشه به شکل ذره (فوتون) جذب میشود.
یعنی نگاه ما هست که میتواند رفتار ذات عالم را تعیین کند و ما با نوع مشاهده و تفکر خود، آفریننده هستیم و نه مغلوب حوادث عالم.
این مطلبی علمی و ثابت شده توسط دانشمندان علم فیزیک هست و يک فرضیه ابداعی نیست.
جان بل در سال ۱۹۶۴ به ایده ای تجربی رسید. او یکی از ذرات را به مکان A و دیگری را به مکان B فرستاد و دستگاهی را در هر دو مکان برای اندازه گیری ویژگی های اختصاصی هر ذره (اسپین یا چرخش آن ها) قرار داد که این دستگاه با استفاده از یک پدید آورنده ی اعداد تصادفی، اسپین مثبت یا منفی را انتخاب میکرد. اگر اندازه گیری ها مرتبط بودند (یعنی ذرات در هر دو مکان دارای اسپین مشابه بودند) در نتیجه، درهم تنیدگی کوانتومی میتوانست اثبات شود(۲)
در آزمایشی که به تازگی توسط فیزیکدانانی از هلند، بریتانیا و اسپانیا و به رهبری محققان دانشگاه دلف انجام گرفته، جفتهای درهم تنیده الکترونها در فواصل ۱٫۳ کیلومتری از هم قرار گرفتند. سپس محققان به صورت همزمان یکی از الکترونها را اندازهگیری کردند، در حالی که گروهی دیگر در حال مشاهده بروز تغییرات در الکترون، جفت بودند.
@salmanfatemi
این آزمایش براساس آزمایش کلاسیک بل که در دهه ۱۹۶۰ توسط فیزیکدان ایرلندی، جان بل معرفی شد انجام گرفته است. در آن آزمایش، بل تلاش داشت اثبات کند برای درهمتنیدگی توضیح قابل قبولتری وجود دارد. براساس دیدگاه منطقی در جهان، پس از طی شدن مسافت مشخصی، ارتباط میان دو ذره مشمول بعد فاصله شده و ارتباط میان آنها قطع میشود، اما در نظریه کوانتوم هیچ محدودیت فاصلهای وجود ندارد. بل طی ۳۰ سال گذشته بارها و بارها آزمایش انجام داده و هر بار نشان داده که نظریه کوانتوم حقیقت دارد.
اما در تمامی این آزمایشها نقصی وجود داشته است. مشکل این بود که در بیشتر موارد روی فوتونهای درهم تنیده آزمایش شده است، ذراتی که گیر انداختن و بررسی آنها به واسطه طبیعت سریعی که دارند، کار دشواری است و معمولا در بیش از ۸۰ درصد موارد ذرات پیش از اینکه بررسی شوند، از بین رفته و نتایج آزمایشها را به نتایجی غیرقابل استناد تبدیل میکردند.
بسیاری از فیزیکدانان در تلاش برای رفع این نقص از یونهای درهمتنیده به جای فوتونها استفاده کردند، اما اینکار نقص دیگری در آزمایش ایجاد میکرد، فاصله یونها از یکدیگر به اندازهای دور نبود تا بتوان تاثیر فاصله را روی آنها بررسی کرد و ذرات یون به صورت طبیعی و عادی با یکدیگر ارتباط داشتند. در آزمایش جدید، محققان با ترکیب الکترونها و فوتونها تلاش کردند هردوی این نقصها را بر طرف سازند. محققان با درهمتنیدن اسپین دو الکترون و دو فوتون متفاوت، الکترونها را در فاصله ۱٫۳ کیلومتری از یکدیگر قرار دادند و فوتونها را به مکانی دیگر فرستاده و جداگانه آنها را با هم درگیر ساختند.(3)
دانشمندان عقیده دارند که این فرآیند ممکن است آنچنان هم تصادفی نباشد. و این احتمال وجود دارد که این پدیدآورنده ها تحت کنترل نوعی قوانین فیزیکی دیگری باشند که هنوز شناسایی نشده اند. این بحث که “فرا جبرگرایی” یا super-determinism نامیده میشود، ممکن است ارتباط مشاهده شده در آزمایش “بل” را توضیح بدهد. همانطور که در آزمایش جان ويلر و يانگ مشاهده شد.(3)
این آزمایشات نشان میدهد ما محکوم و مغلوب قوانین فیزیکی و مادی عالم ماده نیستیم و نوع نگاه و معرفت ما میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند و راههای بسته را بگشايد .
1-https://bigbangpage.com/…/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D…/
2-http://www.neurosafari.com/مکانیک-کوانتوم-و-آشکارسازی-محدو…/
3-https://bigbangpage.com/…/%D8%AF%D8%B1%D9%87%D9%85%E2%80%8…/
@salmanfatemi
Chat(74)
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031