ابزار بقای موجود زنده از نخستین هماند سازها تا مغز، از مغز تا کرونا قسمت یازدهم

ابزار بقای موجود زنده از نخستین همانندسازها تا مغز، از مغز تا ابزارهای بقای ویروس کرونا(قسمت یازدهم)

دست انسان قدیم در کشف بسیاری از علت ها بسته بود بنابراین دست به حدس های بی ارزش از نظر علمی میزد؛ به خصوص اگر این گمانه زنی ها با ایجاد جو احساسی در جامعه بتواند بازاری را برای گویندگانش ایجاد کند!
ولی انسان جدید در سایه دستاوردهای جدید و بزرگ علمی، میتواند علت بسیاری از اتفاقات و حوادث طبیعی و بیماری را بشناسد. کشف این علت ها، راه را بر گمانه زنی ها و حدس های غیر علمی می بندد. پیشرفت های شگفت آور علمی جدید به خصوص در عرصه نقشه ژنتیکی حیات و الفبای زندگی، توانسته است تا عمق زندگی موجود زنده را شناسایی کند و حتی به گذشته برود و پدران و اجداد یک موجود زنده را شناسایی کند و حتی با مطالعات آماری دقیق، در مورد آینده فرزندان یک جامعه و سالم بودن آنها، پیشگویی های ارزشمند علمی انجام دهد.

در این دوره شگفت از زندگی انسان، دست زدن به حدس های بازاریابانه و جذاب برای جذب مشتری، بسیار کمتر از گذشته، چشمها را به خود جلب میکند. امروز با وجود ذهن های آگاه و هوشیار، جایی برای کاسب کاری با شعار و جوآفرینی، کمتر شده است هرچند هنور خبر گزاری های بسیاری هستند که هدفشان، جا انداختن یک موضوع غیر علمی از طریق تبلیغات پی در پی است ولی به زودی با وجود هوشمندان و اندیشمندان و کوشش های آنها این غبار باقیمانده هم زدوده خواهد شد.

مشخص است روی آوردن به سخنان غیر علمی نه تنها دردی را دوا نمیکند بلکه در مورد همه گیری های ویروسی و میکروبی می تواند منجر به یک فاجعه بزرگ شود زیرا به جای شناسایی علت، کوشش میشود برخی توهمات، به عنوان عامل معرفی شود در حالی که علت اصلی چیزی دیگری است و در این جا چون علت اصلی باقی میماند، ویروس از راه های مرموز و ناشناخته و به طرزی بسیار وحشتناک منتقل میشود و چون دیده نمیشود و بسیار ریز است از هر منفذی عبور میکند و کاخ و کوخ برایش یکسان است

ولی اگر کوشش شود از طریق پژوهش های علمی، علت اصلی انتشار ویروس(مانند میزبان های حیوانی و عادت های بد زندگی و غذایی)کشف شود و با آن مقابله گردد، میتوان خیلی زود بیماری را ریشه کن کرد.

چگونه جهش های کروناویروس می تواند مسیر انتشار و پخش شدن آن را مشخص کند و فرضیه های توطئه را باطل سازد؟

آزمایشگاه ها در سرتاسر جهان زنجیره ژنومی ویروس ها را تهیه می کنند و سایت Nextstrain به عنوان موزه شیوع اپی دمی ها این اطلاعات را از طریق نقشه های جهانی شیوع بیماری ها منتقل می کند و چارت های تکامل نژادی و درخت نژادی ویروس ها را رسم میکند.

تا کنون این مرکز اطلاعات نزدیک به 1500 ژنوم از کروناویروس جدید را کشف کرده است و اطلاعات نشان میدهد چگونه ویروس هر 15 روز جهش پیدا میکند و می تواند یک همه گیری وسیع جهانی ایجاد کند.

این جهش ها به این معنی نیست که همیشه ویروس خطرناکتر شود؛ برعکس تغییرات و دگرگونی های ظریف در ساختار ژنومی، به دانشمندان کمک میکند بدانند این ویروس کجا بوده است و منشا ویروس را شناسایی کنند.

تروور بدفورد زیست شناس محاسباتی در مرکز پژوهش های سرطان هاچینسون، همکار این مرکز اطلاعاتی می گوید: این جهش ها کاملا خوشخیم و بی خطر و سودمند هستند و مانند پازلی عمل می کنند که با کمک آن میتوان نحوه انتشار ویروس کرونای جدید را شناسایی کرد.

در این پروژه اول-ژنتیک از پیگری کرونا ویروس به عنوان یک نقطه روشن برای بررسی همه نکات آسیب رسان همه گیری استفاده میشود. چنین پروهش هایی قبلا در مورد زیکا و ابولا هم استفاده شد. پژوهشگران می گویند کاهش هزینه ها و افزایش سرعت و سودمندی پژوهش های انجام شده برای تعیین زنجیره ژنومی، کمک میکند همه پژوهشگران در سطح جهانی بتوانند روی ژنوم ویروس کرونای جدید کار کنند. بدفورد می گوید: اگر ما به عقب به ویروس ابولا برگردیم فرایند بسیار کندتر بود ولی اکنون این کار بسیار سریع طی چند روز انجام میشود.

آزمایشگاه بدفرود اکنون روی
SARS COV2
کار می کنند که نخستین موارد ابتلا به آن در ایالت واشنگتن در فبریه و مارس امسال مشاهده شد این پژوهشگران روی تاریخچه مسافرت مبتلایان و تماس آنها با افراد مبتلا- که طی سفر با آنها دیدار داشته اند- متمرکز است. بدفورد وتیم او کوشیدند رمز ژنتیکی ویروس را با آنالیز کردن نمونه هایی که از نزدیک به 12 تن به دست آمده بود به دست بیاورند. کشف آنها نشان داد، با پیگیری کیفیت و محلی که ویروس در طول زمان تغییر کرده، مشخص شد SARS COV2 - از زمانی که در 21 ژانویه اولین مورد مبتلا شناسایی شد- برای چند هفته به صورت مخفی در جامعه مانده است. بیمار، یک فرد 35 ساله بود که منطقه شیوع اولیه بیماری را در ووهان چین دیدار کرده بود.

به عبارت دیگر بدفورد مدارک علمی دارد- که افراد می توانند اگر علایم خفیفی داشته باشند و تحت مراقب پزشکی قرار نگیرند-

باعث انتقال بیماری به نسل بعد شوند. این یافته ها باعث عملیات قرنطینه وسیع در سرتاسر جهان برای جلوگیری از گسترش بیماری میشود.

بدفورد می گوید: آنچه مشخص است اینکه مطالعات ژنتیکی، داستان کاملی درباره اینکه بیماری چگونه گسترش می یابد میدهد.

کریستین اندرسون بیولوژیست محاسباتی در مرکز مطالعات اسکریپس در کالیفرنیا که روی حدود دو هزار ژنوم از جمله ویروس های زیکا و وست نایل کار کرده است می گوید: مشاهدات نکست استرین سبب شده است اشتهای بسیار زیادی برای کشف حقایق در مورد کروناویورس ایجاد شود او ادامه میدهد: این وسایل، برای شاگردان ناموفقی مانند من- که روی شجره نامه های حیوانات و ویروس ها کار میکنند- بسیار جالب بوده است ولی امروز با توسعه اینترنت، همه آنها روی توییتر آمده اند

هرچند این چارت ها و شجره ها برای دیدن تصویر بزرگی از چگونگی گسترش همه گیری مفید است آندرسون هشدار میدهد مبادا این مشاهدات سبب نتیجه گیری از طرف برخی محققان شود. بعد از برخی مطالعات روی بیماران ایتالیا و مونیخ او می گوید: شجره نامه، ارتباط را نشان میدهد ولی قطعات گم شده بسیاری در زنجیره انتفال وجود دارد که میتواند توضیحات دیگری را در مورد روش های انتقال ویروس بیان کند

نه یک سلاح بیولوژیک!
توانایی نشان دادن تاریخچه تکامل ویروس کمک کرده است پژوهشگران سریعا تئوری توطئه را باطل کنند در مقاله 17 مارس مجله معتبر نیچر، آندرسون با مقایسه تظاهرات ژنومی SARS COV2 با همه نزدیکترین زیر شاخه های آن، شامل سارس و مرس و گونه هایی- که از حیواناتی مانند خفاش و مورچه خوار جدا شده اند- به این نتایج رسید. ریز اجزای ساختمانی SARS COV2 مشابه کروناویروس هایی- که قبلا در آزمایشگاه دیده شده بودند- نبود.(یک طراح سلاح بیولوژِک کوشش میکند، از روی ویروس های موجود در طبیعت، و دستکاری ساختار ژنومی آنها ویروس جدیدی بسازد)

کرونا ویروس جدید همچنین شامل ساختار ژنتیکی ای بود که پیشنهاد میدهد با سیستم ایمنی زنده ای مواجه بوده است و اینطور نیست که در ظرف پرورش میکروب در آزمایشگاه حاصل شده باشد.

به علاوه طراح یک سلاح بیولوژیک می خواهد بیشترین تاثیر را شاهد باشد و ممکن است به تاریخچه نمونه های ویروس یا باکتری اعتماد کند ولی کرونا ویروس جدید، مشخصاتی دارد که نشان دهده تاثیر انتخاب طبیعی است؛ برای نمونه کروناویروس ها از چیزی به نام spike protein استفاده می کنند تا بتوانند از طریق گیرنده های سلولی به درون سلول راه یابند. آزمایشات نشان میدهد کروناویروس جدید با گیرنده ACE2 انسانی واکنش دارد ولی این واکنش، ایده آل نیست.

آندرسون می گوید: این چیزی نیست که یک سازنده ویروس مصنوعی می خواهد. مطالعه آنها پیشنهاد میدهد ویروس درماه نوامبر از حیوان به انسان منتقل شده است. در آینده تعیین زنجیره های ژنتیکی ویروس برای شناسایی شیوع منطقه ای یا یا جهانی ویروس را، بیشتر کمک خواهد کرد.

جهشهای مفید و ذکاوتی که دشناسایی سلول های ایمنی اچگونه باغبانی باعث کاهش ابزارهای بقای موجود زندآیا هوش ارثی دریافتی از پتمدن قدیمی ای در جنوب ایرخواب سالم عامل سلامتیعلایم کمبود ویتامین E را چراروياها را به یاد نمی آادغام دو حیطه علوم مغز و تکامل ساختار رگهای مغزی دژاوو یا آشناپنداریلوب فرونتال یا پیشانی مغهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرمان های بیماری آلزایمرما انسانها چه اندازه نزدهوشیاری کوانتومیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکرویای شفافمراحل ارتقای پله پله کیهآیا واکنش های یاد گرفته ووراپامیل در بارداریاستخوان های کشف شده، ممکرژیم غذایی حاوی تخم مرغ ومغز انسان رو به کوچک تر شإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَکلرال هیدرات برای خوابانبیوگرافیزبان و شناخت حقیقت قسمت سنقش ژنتیک در درمان اختلااولین هیبرید بین انسان وکجای مغز مسئول پردازش تجبحثی درباره هوش و تفاوتهتاریخ همه چیز را ثبت کردهسیستم تعادلی بدنچند جهانیاگر نعمت فراموشی نبود بسپمبرولیزوماب در بیماری چبرخی سلولهای عصبی در تلاجهشهای مفید و ذکاوتی که دشواهدی از دنیسوان(شبه نئچگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزارهای پیشرفته ارتباط آیا هوش سریعی که بدون احستمدن بشری و مغز اخلاقیخواب سالم عامل سلامتی و یعلت خواب آلودگی بعد از خوچراروياها را به یاد نمی آارتقا و تکامل سنت آفرینش تکامل شناخت انسان با کشفدانشمندان ژنی از مغز انسلبخند بزن شاید صبح فردا زهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرمان های جدید میگرنما با کمک مغز خود مختاريمهوش، ژنتیکی است یا محیطیاز تکینگی تا مغز از مغز تروبات های ریز در درمان بیمزایای شکلات تلخ برای سلآیا آگاهی پس از مرگ از بیورزش هوازی مرتب خیلی به قاصول سلامت کمرراه های جدید برای قضاوت رمغز انسان رو به کوچکتر شدافراد آغاز حرکت خودشان رکمردرد و علل آنبیوگرافیزبان، وسیله شناسایی محیطنقش انتخاب از طرف محیط، ناولین مورد پیوند سر در انکشف مکانیسم عصبی خوانش پبحثی درباره هوش و تفاوتهتبدیل تراکت صوتی مصنوعی سیستم دفاعی بدن علیه مغز چندین ماده غذایی که مانناگر نعمت فراموشی نبود بسپنج اکتشاف شگفت آور در موبرخی سيناپسها طی تکامل و جاذبه و نقش آن در شکلگیریشاهکار قرنچگونه جمعیت های بزرگ شکل ابزارهای دفاعی و بقای موآیا هشیاری کوانتومی وجودتمساح حد واسط میان مغز کوخواب عامل دسته بندی و حفطفلج بل، فلجی ترسناک که آنعوارض ازدواج و بچه دار شدنزاع بین جهل و علم رو به پارتوکين تراپی روشی جديد تئوری تکامل امروز در درمدانشمندان روش هاي جدیدی لرزش ناشی از اسیب به عصبهوش مصنوعی از عروسک تا کاز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرمان های رایج ام اسما تحت کنترل ژنها هستیم یهیچگاه از فشار و شکست نتراز تکینگی تا مغز از مغز تروح رهاییمسیر دشوار تکامل و ارتقاآیا امکان بازسازی اندامهورزش هوازی ، بهترین تمریاضطراب و ترسراه های جدید برای قضاوت رمغز ایندگان چگونه استافزایش قدرت ادراکات و حسکمردرد با پوشیدن کفش منابیان ژن های اسکیزوفرنی دسفر نامه سفر به بم و جنوب نقش اتصالات بین سلولهای اولین تصویر در تاریخ از سکشف مکانیسمی پیچیده در ببحثی درباره هوش و تفاوتهتبدیل سلولهای محافط به سسکته مغزیچه زیاد است بر من که در ایاگر تلاش انسان امروز براپوست ساعتی مستقل از مغز دبررسي علل احتمالي تغيير حقیقت راستین انسان علم بشبیه سازی میلیون ها جهان چگونه حافظه را قویتر کنیاثر مضر مصرف طولانی مدت رتنفس هوازی و میتوکندریخودآگاهی و هوشیاريفلج خوابعید نوروز مبارکنزاع بین علم و نادانی رو ارتباط میکروب روده و پارتئوری تکامل در پیشگیری و دانشمندان روشی برای تبدیلزوم سازگاری قانون مجازاهوش مصنوعی از عروسک تا کاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرمان ژنتیکی برای نوآوریماه رجبهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تروزه داری و بیمار ی ام اس مشکلات نخاعیآیا انسان با مغز بزرگش اخورزش و میگرناطلاعاتی عمومی در مورد مراه پیروزی در زندگی چیستمغز ابزار برتر بقاافسردگی و اضطراب در بیماکنفرانس تشنج هتل کوثر اصبیست تمرین ساده برای جلوسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش حفاظتی مولکول جدید داولین سلول مصنوعیکشف ارتباط جدیدی از ارتببحثی درباره هوش و تفاوتهتری فلوپرازینساخت شبکه عصبی با الفبایچهار میلیارد سال تکامل بابزار هوش در حال ارتقا ازپیموزایدبررسی و اپروچ جدید بر بیمحافظه و اطلاعات در کجاست شبیه سازی سیستم های کواننگاهی بر قدرت بینایی درااثرات مفید قهوهتنفس هوازی و میتوکندریخودآگاهی و هوشیاريفلج خواب چیستعامل کلیدی در کنترل کارآنزاع بین علم و جهل رو به پارتباط چاقی و کاهش قدرت بتا 20 سال آینده مغز شما به داروهای مصرفی در ام اسلزوم سازگاری قانون مجازاهوش مصنوعی از عروسک تا کماز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرمان جدید میگرن با انتی ماپروتیلینهاوکينگ پیش از مرگش رسالاز تکینگی تا مغز از مغز تروش مقابله مغز با محدودیمشاهده آینده از روی مشاهآیا احتمال دارد رویا از آورزش بهترین درمان بیش فعاطلاعاتی عمومی در مورد مرشته نوروایمونولوژی و نقمغز از بسیاری حقایق می گرالکتروتاکسی(گرایش و حرککنگره بین المللی سردرد دبیشتر کمردردها نیازی به تاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش حیاتی تلومر دی ان آ داوکرلیزوماب داروی جدید شکشف جمجمه ای درکوه ایرهوبحثی درباره احساسات متفاتری فلوپرازینساخت شبکه عصبی مصنوعی با چهار ساعت پس از کشتار خوکابزار بقای موجود زنده از پیچیدگی های مغزی در درک زبررسی سیستم تعادلی بدن احافظه و اطلاعات در کجاست شباهت زیاد بین سلول هاي عنگاهی بر توانایی اجزاي باثرات مضر ماری جواناتو دی ان ای خاص ميتوکندريخانواده پایدارفیلمی بسیار جالب از تغییعسل طبیعی موثر در کنترل بنظام مثبت زندگیارتباط هوش ساختار مغز و ژتاثیر مشاهده بر واقعیت بداروهای ضد بیماری ام اس وممانتین یا آلزیکسا یا ابهوش مصنوعی از عروسک تا کماز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرمانهای بیماری پارکینسمبانی ذهنی سیاه و سفیدهدف از تکامل مغزاز تکینگی تا مغز از مغز تروش های صرفه جویی در ایجامعنی روزهآیا احتمال دارد رویا از آورزش در کمر دردبلندی در ذهن ما درک بلندیرشد مغز علت تمایل انسان بمغز برای فراموشی بیشتر کالتهاب شریان تمپورالکنگره بین المللی سردرد دبا هوش مصنوعی خودکار روبتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش داروهاي مختلف معروف ايندگان چگونه خواهند دیدگنجینه ای به نام ویتامین بحثی درباره احساساتی غیرتسلیم شدن از نورون شروع مساختار شبکه های مغزی ثابنوار مغزی روشی مهم در تشخابزار بقای موجود زنده از پیوند مغز و سر و چالشهای بررسی علل کمر درد در میانبزرگ شدن مغز محدود به دورحافظه و اطلاعات در کجاستشباهت زیاد بین سلول هاي عناتوانی از درمان برخی ویاجزای پر سلولی بدن انسان تولید سلولهای جنسی از سلخطا در محاسبات چیزی کاملفیزیکدانان ماشینی برای تعصب حقوق نورولوونظریه تکامل در درمان بیمارتباط انسانی، محدود به تاثیر نگاه ناظر هوشیار بداروی فامپیریدین یا نورلمنابع انرژي پاک سرچشمه حهوش مصنوعی در کامپیوترهااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک فرد دیگر و رفتارهای امجموعه های پر سلولی بدن مهزینه ای که برای اندیشیداز تکینگی تا مغز از مغز تروش هایی ساده برای کاهش امغز فکر میکند مرگ برای دیآیا برای تولید مثل همیشه وزوز گوشبه زودی شبکه مغزی به جای زمین زیر خلیج فارس تمدنی مغز بزرگ چقدر مفید هست ؟امیوتروفیک لترال اسکلروکندر در بیماریهای التهاببارداری بدون رحمتاثیر درجه حرارت بر عملکسفرنامه سفر به بم و جنوب نقش روزه داری در سالم و جايا اراده آزاد توهم است یگیاه خواری و گوشت خوار کدبخش دیگری در وجود انسان هتشنج چیستسخن پاک و ثابتنورون هاي مصنوعی می توانابزار بقای موجود زنده از پیوند سر، یکی از راه حلهاپیشینیان انسان از هفت میبسیاری از بیماری های جدیحس چشایی و بویاییشش مرحله تکامل چشمناتوانی در شناسایی چهره اجزایی ناشناخته در شکل گتوانایی مغز و دیگر اجزای خطا در محاسبات چیزی کاملفرگشت و تکامل تصادفی محض عضلانی که طی سخن گفتن چقدهفت چیز که عملکرد مغز تو ارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر نگاه انسان بر رفتاداروی تشنجی دربارداریمولتیپل اسکلروز در زنان هوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر گیاه خواری بر رشد ودرک و احساسمحل درک احساسات روحانیهستي مادي ای که ما کوچکتراز تکینگی تا مغز از مغز تروش صحبت کردن در حال تکاممغز ما کوچکتر از نیم نقطهآیا بزرگ شدن مغز فقط در دیک پیشنهاد خوب برای آسان بوزون هیگز چیستزندگی هوشمند در خارج از زمغز بزرگ چالش است یا منفعامگا سه عامل مهم سلامتکوچک شدن مغز از نئاندرتابازگشت از آثار به سوی خداتاثیر درجه حرارت بر عملکسفری به آغاز کیهاننقش رژیم غذایی در رشد و اايا اراده آزاد توهم است یگالکانزوماب، دارویی جدیبرنامه و ساختار پیچیده متغییر الگوی رشد مغزی با زسریعترین کامپیوتر موجودنورون های ردیاب حافظهابزار بقای موجود زنده از پیشرفتی مستقل از ابزار هتفاوت مغز انسان و میمون هحس و ادراک (قسمت اول )ششمین کنگره بین المللی سنخاع ما تا پایین ستون فقراحساس گذر سریعتر زمانتوازن مهمتر از فعالیت زیدفاع در برابر تغییر ساختفراموش کارها باهوش تر هسمقالاتهفت سین یادگاری از میراث ارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر نگاه انسان بر رفتاداروی جدید s3 در درمان ام مواد کوانتومی جدید، ممکنهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر انتخاب از طرف محیط درک احساسات و تفکرات دیگمحل درک احساسات روحانی دهستی ما پس از شروعی چگال از تکینگی تا مغز- از مغز روشهای نو در درمان دیسک بمغز مادران و کودکان در زمآیا تکامل و تغییرات ژنتییکی از علل محدودیت مغز امبیماری گیلن باره و بیمارزیباترین چیز در افزایش سمغز بزرگ چالشهای پیش روامروز دانش ژنتیک هیچ ابهکودک ایرانی که هوش او از بازسازي مغز و نخاع چالشی تاثیر درجه حرارت بر عملکسلولهای بنیادی مصنوعی درنقش زبان در سلطه و قدرت اای آنکه نامش درمان و یادشگامی در درمان بیماریهای برین نت به جای اینترنتتغییر زودتر اتصالات مغزیسرگیجه از شایعترین اختلانوروپلاستیسیتی چیستابزار بقای موجود زنده از پاسخ گیاهان در زمان خوردتفاوتهای جنسیتی راهی براحس و ادراک (قسمت دوم )صرع و درمان های آننخستین تصویر از سیاهچالهاخلاق و علوم اعصابتوسعه برخی شغل ها با هوش دقیق ترین تصاویر از مغز افراموشی همیشه هم بد نیستتاثیر ویتامین دی بر بیماهمیشه عسل با موم بخوریمارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر ویتامین دی بر بیماداروی جدید ضد میگرنموجود بی مغزی که می تواندهوش مصنوعی درمانگر کامپیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر ترکیبات استاتین (سدرک تصویر و زبان های مخلتمحدودیت های حافظه و حافظو هر کس تقوای خدا پیشه کناز تکینگی تا مغز- از مغز روشهای شناسایی قدرت شنوامغز چون ابزار هوش است دلیآیا خداباوری محصول تکاملیادگیری مهارت های جدید دبیماری ای شبیه آلزایمر و زیرفون داروی ضد ام اسمغز حریص برای خون، کلید تانفجار و توقف تکاملی نشاکودکان خود را مشابه خود تبحتی علمی درباره تمایل بتاثیر درجه حرارت بر عملکسلسله مباحث هوش مصنوعینقش زبان در سلطه و قدرت اایندرالگاهی لازم است برای فهم و برای پیش بینی آینده مغز دتغییر عمودی سر انسان از پسردرد و علتهای آننوشیدن چای برای مغز مفید ابزار بقای موجود زنده از ابزار بقای موجود زنده از پختگی پس از چهل سالگي به تقلید مرحله ای نسبتا پیشحس و ادراک قسمت چهارمضررهای مصرف شکر و قند بر نرمش های مفید در سرگیجهاختلال در شناسایی حروف و توصیه های غیر دارویی در سدلایلی که نشان میدهد ما بفرایند حذف برخی اجزای مغصفحه اصلیهوموارکتوس ها ممکن است دارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر ژنها بر اختلالات خداروی ضد تشنج با قابليت تموجودات مقهور ژنها هستندهوش مصنوعی درخدمت خلق وحاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر دپاکین بر بیماری مدرک عمیق در حیواناتمخچه ، فراتر از حفظ تعادلویتامین E برای فعالیت صحاز تکینگی تا مغز- از مغزتروشی برای بهبود هوش عاطفمغز چگونه صداها را فیلتر آیا دلفین ها می تواند از یادآوری خواب و رویابیماری ای شبیه ام اس مولتزبان چهار حرفی حیات زمینمغز زنان جوانتر از مغز مرانگشت نگاری مغز نشان میدکوری گذرای ناشی از موبایبحث درباره پیدایش و منشاتاثیر رو ح و روان بر جسمسم زنبور ، کلیدی برای وارنقش سجده بر عملکرد مغزایا کوچک شدن مغزانسان الگاهی مغز بزرگ چالش استبرخی نکات از گاید لاین پرثبت امواج الکتریکی در عصسردرد تنشننوعی سکته مغزی ، وحشتناک چیزی خارج از مغزهای ما نیابزار بقای موجود زنده از پرورش مغز مینیاتوری انساتلقین اطلاعات و حافظهحس و ادراک قسمت پنجمضررهای شکر بر سلامت مغزنرمشهای مهم برای تقویت عاختلالات مخچهتوصیه هایی در مصرف ماهیدندان ها را مسواک بزنید تفرد حساس از نظر عاطفی و بسوالات پزشکیهوش مصنوعی می تواند بر احارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر کپسول نوروهرب بر نداروی ضد تشنج با قابليت تمیهمانهای ناخوانده عامل هوش مصنوعی ساخته هوش طبیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروهای ضد التهاب درگیری قلب در بیماری ویرمخچه ابزاري که وظیفه آن فویتامین E در چه مواد غذایاز تکینگی تا مغز، از مغز روشی جدید در درمان قطع نخمغز آیندگان چگونه است ؟آیا دست مصنوعی به زودی قاژن هوش و ساختارهای حیاتی بیماری بیش فعالیزبان و بیان، در سایه پیشرمغزهای کوچک بی احساساندوهگین نباش اگر درب یا کی غایب شدی تا نیازمند دلبحثی در مورد نقش ویتامينتاثیر رژیم گیاه خواری بر سودمندی موجودات ابزی بر نقش غذاها و موجودات درياایا ابزار هوشمندی یا مغز گذر زمان کاملا وابسته به برخی اثرات مضر ویتامین دجمجمه انسان های اولیهسردرد سکه ایچگونه مغز پیش انسان یا همابزار بقای موجود زنده از آلزایمرتلاش هایی در بیماران قطع حس و ادراک قسمت سومطی یکصد هزار سال اخیر هرچچرا مغزهای ما ارتقا یافت اختلالات حرکتی در انسانتوضیحی ساده در مورد هوش مدو ویژگی انتزاع و قدرت تجقانون مندی نقشه ژنتیکی مپیامهای کاربرانهوش مصنوعی گوگل به کمک تشارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر کپسول نوروهرب بر تداستانها و مفاهیمی اشتبامیگرن سردردی ژنتیکی که بهوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر داروی ضد تشنج سدیم درگیری اعصاب به علت میتومدارک ژنتیکی چگونه انسانویتامین دی گنجینه ای بزرازدواج های بین گونه ای، رروشی جدید در درمان سکته ممغز انسان ایا طبیعتا تماآیا رژیم غذایی گیاهی سلاژن یا نقشه توسعه مغز و نقبیماری تی تی پیزبان و تکلم برخی بیماریهمغزتان را در جوانی سیمکشانسان قدیم در شبه جزیره عکاهش التهاب ناشی از بیمابحثی جالب درباره محدودیتتاثیر رژیم گیاه خواری بر سیاهچاله و تکینگی ابتداینقش غذاها و موجودات درياایا بیماری ام اس (مولتیپگربه شرودینگر و تاثیر مشبرخی اختلالات عصبی مثانهجنسیت و تفاوت های بیناییسرعت فکر کردن چگونه استشلیک فراموشیچگونه هموساپينس بر زمین ابزار بقای موجود زنده از آیا ما تنها موجودات زنده تلاشی برای درمان قطع نخاحساسیت روانی متفاوتظهور امواج مغزی در مغز مصچرا حیوانات سخن نمی گویناختلالات صحبت کردن در انتکامل چشمديدن با چشم بسته در خواب قارچ بی مغز در خدمت موجودسایتهای دیگرهوش مصنوعی گوگل به کمک تشارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر کپسول نوروهرب بر سدر مانهای کمر دردمیدان مغناطيسي زمین بشر هوش احساسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکرقیبی قدرتمند در برابر ممروری بر تشنج و درمان هایواکنش های ناخودآگاه و تقاستفاده از هوش مصنوعی در ريتوکسيمب در درمان ام اسمغز انسان برای ایجاد تمدآیا راهی برای رفع کم آبی ژنها نقشه ایجاد ابزار هوبیماری ضعف عضلات نزدیک بزبان و شناخت حقیقت قسمت چنقش قهوه در سلامتیانسان جدید از چه زمانی پاکایروپاکتیک چیستبحثی در مورد نقش کلسیم و تاثیر رژیم گیاه خواری بر سیاره ابلهاننقش غذاها و موجودات درياایا بدون زبان میتوانیم تگزیده ای از وبینار یا کنفبرخی بیماری ها که در آن بجنسیت و تفاوت های بیناییشنا در ابهای گرم جنوب نیچگونه آن شکری که می خوریمابزار بقای موجود زنده از آیا مغز تا بزرگسالی توسعتلاشی جدید در درمان ام اسخلاصه ای از مطالب همایش معلم به ما کمک میکند تا موچرا حجم مغز گونه انسان درادامه بحث تکامل چشمتکامل ابزار هوش ، راه پر دی متیل فومارات(زادیوا)(قدم زدن و حرکت دید را تغیهوش مصنوعی الفاگوارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر کپسول نوروهرب بر سدر چه مرحله ای از خواب ، رمکانیزمهای دفاعی در برابهوش عاطفی بیشتر در زناناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکرموزی از نخستین تمدن بشرمرکز خنده در کجای مغز استواکسن سرطاناستیفن هاوکینگ در مورد هریواستیگمینمغز انسان برای شادمانی طآیاما مقهور قوانین فیزیکژنها ، مغز و ارادهبیماریهای تحلیل عضلانی ازبان و شناخت حقیقت قسمت انقش مهاجرت در توسعه نسل اانسان عامل توقف رشد مغزکاربرد روباتهای ريزنانوبحثی در مورد عملکرد لوب فتاثیر رژیم گیاهخواری بر سیاره ابلهاننقشه مغزی هر فرد منحصر بهایا تکامل هدفمند استگزارش یک مورد جالب لخته وبرخی بیماری های خاص که بدجهش های ژنتیکی مفید در ساشناخت و معرفت، و نقش آن دچگونه انتظارات بر ادراک ابزار بقای موجود زنده از آیا همه جنایت ها نتیجه بیتمایل زیاد به خوردن بستنخواندن ، یکی از شستشو دهنعلایم کمبود ویتامین E را چرا در مغز انسان، فرورفتادغام میان گونه های مختلتکامل زباندژا وو یا اشنا پنداریقدرت انسان در نگاه به ابعهوش مصنوعی از عروسک تا کاز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر گیاه خواری بر رشد ودر هم تنیدگی کوانتومی و پما انسانها چه اندازه نزدهوش عاطفی در زنان بیشتر ااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکرمز و رازهای ارتباط غیر کمرگ انتقال است یا نابود شواسطه ها د رمسیر ایجاد مغاستیفن هاوکینگ در تفسیر رژیم های غذایی و نقش مهم مغز انسان برای شادمانی طآزمون ذهنی گربه شرودینگرژنهای هوش ، کدامندبیهوش کردن در جراحی و بیمزبان و شناخت حقیقت قسمت دنقش هورمون های تیروئید دانعطاف پذیری مکانیسمی علکاربرد روباتهای ريز، در بحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر عصاره تغلیظ شده گیسیر آفرینش از روح تا مغز نقص در تشخیص هیجانات عامایرادهای موجود در خلقت بگشایش دروازه جدیدی از طربرخی توجهات در ببمار پارجهش های ژنتیکی غیر تصادف