تكامل زبانها:
زبانها مانند افكار، فطري و دروني نیستند. ترتيب كلمات این مطلب را اثبات میکند!
تکامل زبان های مختلف- که تعداد آنها به حدود 6000 زبان میرسد- چگونه رخ داده است؟
چگونه این حجم عظیم از لغات، تکامل یافت؟
مجموعه ای از محققان و متخصصین لغت و روانشناسی، از دانشکده ماکس پلانک دریافتند که ترتیب کلمات در انواع گوناگون زبان، به شکل های مختلفی تکامل می یابد.
و این اطلاعات با مفاهیم شایعی که بیان میکند ترتیب کلمات، مطابق با برخی قوانين جهانشمول عام انجام میشود- که قابل انطباق بر همه زبانها است- متضاد است.
و محققان نتیجه گرفتند زبانها در درجه اول، از قواعد ابتدایی درک زبان، در مغز تبعیت نمیکند و به جای آن، سبک تاریخی تکامل برای زبان، آن چیزی است که ترکیب جمله را مشخص میکند.(خود مغز و تکامل بخش های مختلف آن از جمله منطقه ادراک زبان و منطقه بیان، تابع قوانین فرگشت مادی است و اساسا مغز، محصول فرایند تکامل چندین میلیارد ساله مادی و تحت تاثیر جهش های ژنتیکی انتخاب طبیعی است.
و مغز، هدفش حفظ این قوانین مادی است و هر جا صدایی بالاتر از این عالم مادی بیاید- که زندگی مادی را تهدید کند- مغز میکوشد آن را سانسور کند. پس حتی اگر زبان، فقط و فقط محصول مغز مادی ما بود، دارای قداست و ارزش زیادی نبود؛ چه برسد به اینکه زبان، محصول مغز تنها نیست بلکه محصول ادراک ابتدایی و فرآیندهای ایجاد کننده ادراک مانند گوش بیرونی و گوش میانی و گوش داخلی و عصب شنوایی و مسیرهای شنوایی تا مغز و ... و بیان پیشرفته بعدی و فرایند های ایجاد بیان، مانند حلق، حنجره، دهان، دندان، زبان و .... است و هر کدام از این ابزارها خودش محصول فرآیندهای تکاملی است و بر این اساس، محدود به محدودیت های تکامل مادی است.)
زبان شناسان به دنبال آن بوده اند، بفهمند زبانها چگونه متنوع شده اند و چه چیزی است که تکامل زبان را مشخص میکند و درباره اسلوبهاي مختلف ساختار زبان، بررسی کرده اند.
با وجود فراواني بسیار صداها و روشهای ترکیب جمله، بررسیها و جستجوهای علم زبان شناسی، در حدود معینی باقی مانده است.
مثلا در برخی زبانها فعل در ابتداي جمله می آید و در زبانهای دیگر در انتهای جمله یا پس از آن، می آید و این، یعنی ترتیب کلمات در زبان خاصی، از قواعد معینی خاص به خودش تبعیت میکند.(و این قواعد، مشترک بین همه زبان ها نیست.)
میکل دان و استیفن ليونسون از دانشکده زبان و روانشناسی ماکس پلانک، 301 زبان از خانواده چهار زبان اصلی را تحلیل کردند.
چهار زبان اصلی، استرونزيان(austronesian)و هندو اروپایی(indo-europiean)و بانتو (bantu)و زبان يوتوازتکان(uto-aztecan)بود.
و پروهشگران در مورد ترتیب اجزاي جملات مختلف مانند مفعول و فعل و یا حرف جر و اسم و نام های اضافه و نام های موضوعی، بحث کرده اند و نیز درباره اینکه جای قرار گرفتن این اسامی در جمله چگونه بر اقسام جملات دیگر موثر است، جستجو کرده اند.
این محققین، میخواستند بفهمند آیا جای فعل، نتایج و ترتیب نحوی دیگری را سبب میشود یا نه.
مثلا درحالتي- که فعل پیش از مفعول می آید-(the player kicks the ball )، آیا هميشه این حالت با قرار گرفتن حرف جر، مانند (into the goal) پیش از اسم، همراه است؟(این سبک فعل و حرف جر در بسیاری از زبانها مشاهده میشود.)
و آیا این سبک قرار گیری اجزا، در چگونگی تکامل زبان، حتمی است؟
مایکل میگوید: مطالعه ما نشان داد که فرایندهای گوناگونی در خانواده زبانهای مختلف رخ میدهد و تکامل زبان از مجموعه ای از قوانین جهانشمول، تبعیت نمیکند مثلا سبک قرار گیری فعل و مفعول در زبانهای اوسترونيزي و هندو و اروپايي بر محل قرار گیری حرف جر و اسم تاثیر دارد، ولی محققان همان سبک قرار گیری را در ترتیب کلمات در همه خانواده های زبان، نیافتند.
در دهه پنجم قرن گذشته، دانشمندی زبان شناس در آمریکا به نام نعام چمسکی از این نظر دفاع میکرده است که وجوه تشابه، بین همه لغات وجود دارد و او این شباهت ها را به فطری و دروني بودن زبان و ریشه واحد زبان، در هر شخص نسبت میداد.
از سوی دیگر جوزف گرينبرگ، وجود قوانینی مشخص و جهانی و وارثتي را بر تکامل زبان، ترجیح نمیدهد بلکه او درباره ترتیب جهاني کلمات، سخن میگوید و این مطلب، ابزار عام شکل دهی و ایجاد زبان را در مغز بر اساس ترتیب کلمات و ترکیب جمله، مشخص میکند.
استیون لوينسون میگوید: مطالعه ما نشان میدهد، تکامل فرهنگی بیشتر از عوامل جهانشمول زبان، بر تکامل زبان تاثیر داشته است.
گام آینده علما، بررسی فرایندهای تکاملی مسلط بر ترکیب زبان در انواع دیگر لغات است و به این ترتیب مطالعه تنوع مشخصات زبانهای دیگر از نظر تکاملی است.
بحث بالا در توضیح ادعاهاي بیهوده و بدون دلیل مکتبی جدید در بیست و پنج سال گذشته- كه به نام مکتب قصدي معروف است- میباشد.
مکتب قصد
ی، فکری دینی و اسلامی است که ادعاهای بیهوده ای را در مورد زبانها مطرح میکند.
شخصی عراقی به نام سبيط نیلی از این منش تبعیت میکرد.
او بدون دلیل مشخصي، ادعا میکرد احتمال دارد ترتیب حرفها و کلمات و افعال، در زبانهای مختلف مشابه باشد و هر حرفی در افعال یا جمله ها در هر زبان، قصد مشخصي دارد یعنی قرار دادن هر چیزی به خاطر خودش انجام شده است.(يعني به سبب ذات خودش و به این ترتیب، خود آن، موضوع است.)
و عینا همان چیزی است که قصد شده است و نيلي، قصد را اینگونه تعریف میکند:
(حکم بر موضوع از طریق عناصر داخلی و فطری و مخصوص آن، بدون دخالتی حاکم در مخفی کردن آن عناصر یا برخی از آن عناصر یا بدون مداخله عناصر ناشناس خارج از موضوع در آن)
نیلی در کتاب هایش بحث میکند که این قصدی بودن در همه زبانها وجود دارد و قرار دادن حروف داخل کلمات مانند افعال، بي علت و به دلخواه نیست.
مانند هر علم بیهوده ای، در پس افکار قصديه، این هدف هست که به متن های دینی، معانی ای مجزا و مشخص بدهد تا بسیاری از رموز زبانی و رموز زیبایی زبان را در برابر ملت هایی قرار دهد که با آن زبان صحبت نمي کننند و قصديون می کوشند تا این اندیشه را جا بيندازند که هر مجموعه از حرفها، در همه زبانها معانی ای نسبی و مشابه دارند و می کوشند با روش هایی غیر علمی، استدلال کنند و آن را با اصطلاحات علمی همراه، آرایش دهند و این، همان علم پوچ است.
ولی با اطلاع از علوم جدید و این مقاله، میفهمیم که فقط خود معاني کلمات و قواعد با هم اختلاف ندارند بلکه اختلاف بین خانواده های لغات، در عمق اصول و ریشه زبانها و تکامل آنها قرار دارد.
https://www.sciencedaily.com/releases/2011/04/110414065107.htm
بر اساس مقاله بالا- كه مقاله ای علمی و تحلیلی است- به نظر میرسد جستجو در معانی خاص در زبانها و یافتن قواعد دستور زبانی خاص و مقدس کردن این قوانین و معانی، جایگاه شایسته ای ندارد. زبان در سیر تکامل است و این تکامل بیش از آن- که تابع چارچوبهای خاص مغزی و درکي ما باشد- تابع شرایط خارجی و محیطی و فرهنگي است.👆👆
زبان کتاب های آسمانی در قالب زبان قابل فهم برای اقوام آنها، فرستاده شده است و مقدس بودن این کلمات، در صورتی است که مفسر آگاه و ملکوتی آن- که نگاهی بر ملکوت آسمان ها دارد یعنی حجت خدا در هر زمان- موجود باشد وگرنه مقدس کردن عبارات زمینی بر اساس تفسیر زمینی، از عبارت های میخی سومری، عبری یا عربی قدسیتی نمیسازد.
قدسیت عبارات میخی سومری، عبری یا عربی کتاب های مقدس، در اتصال با مفسر حقیقی و آسمانی است.
@salmanfatemi
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031