جهشهای مفید و ذکاوتی که در میان همه این جهشهای مفید، مفیدترین را برگزیده است

جهشهای مفید و ذکاوتی که در میان همه این جهشهای مفید، مفیدترین را برگزیده است!

معروفترین جهش های مفیدی که برای انسان رخ داده است:

تغييرات ژنتیکی وراثتي- که از فرآیند تکامل حاصل میشود- یا سودمند هستند یا مضر و توضیح میدهم که برخي از این تغییرات ممکن است برخی بهبودی هاي مثبت یا مفید را ایجاد کند. این جهش های مفید، ماده خامی خواهد بود که گزینش آن از طریق انتخاب طبیعی و در زمان مناسب انجام میشود و به نوبه خود در جوامع زیستی انتشار می یابد.

در این مقاله کوتاه به چهار جهش مفیدی- که بر تکامل بشری تاثیر گذاشته است- اشاره می کنیم.

جهش مفید اول
Apolipoprotein AI-Milano

بیماریهای قلبی، یکی از مصیبتهای بزرگ بشری در کشورهای پیشرفته است اینها میراثی از گذشته تکاملی برنامه ریزی شده، برای کسب چربی های پر انرژی هستند و همین روغنها منبعی نادر و گرانبها برای انرژی حرارتی حساب می شوند ولی امروزه منبعی برای انسداد شریانها شده اند.

از روی خوش شانسی، نشانه هایي تکاملی وجود دارد که به برخی اشخاص اجازه ميدهد تا قدرت تعامل با این مشکل را پیدا کنند.

همه انسانها ژنی برای نوعي اپولیپوپروتئین دارند که مسئول انتقال کلسترول از طریق جریان خون به کبد است و جدار شریان و رگهاي خونی را از کلسترول پاک میکند و این، کلسترول خوب HDL نام دارد.

ولی وقتي کلسترول به وسیله لیپو پروتئینی به نام LDL منتقل شود در قسمتهای مختلف بدن در شریانها رسوب میکند و باعث ایجاد بیماریهای بسیار از جمله آترواسکلروز میشود.

حادثه مهم اين است که همه ساکنان ایتالیا یک نسخه از این پروتئین با نام
Apolipoprotein AI-Milano

را دارند. و این پروتئین در زدودن کلسترول از سلولها و زدودن رسوبها از شریانها و دیگر وظایف انتی اکسیدان بسیار قویتر از مشابهش در APO A1 است که قبلا ذکر کردیم.

اشخاصی- که این نسخه از ژن
Apo-AIM
را دارند- کمتر از دیگر افراد دچار حملات قلبی و سکته مغزی میشوند، به همین دلیل شرکتهای دارویی می کوشند نسخه ای مصنوعی از این پروتئین را تولید کنند و به عنوان داروی بیماریهای قلبی تجویز کنند.

برخی داروهایی- که امروزه مصرف میشود- باعث جهش دیگری به نام PCSK9 میشود و تاثیر مشابهی دارد. اشخاصي که این جهش را دارند، میزان حملات قلبی عراقی در آنها ، 88%کمتر است.

جهش مفید دوم

افزایش دانسيتي استخوان

دانشمندان یکی از ژنهايي را- که منجر به افزايش تراکم اسخوان در انسان میشود- شناخته اند

low-density lipoprotein receptor-related protein 5 .
یا به اختصار LRP5

و به این ترتیب هر جهشی- که وظیفه این ژن را مختل کند- زیان بار است و باعث بیماری پوکی استخوان میشود ولی شگفت آور ظهور نوع دیگری از جهشهاست که از وظیفه LRP5 تکامل یافته است و این جهش یکی از عجیب ترین جهشهای شناخته شده در انسان است.

این جهش اولین بار وقتی جوانی در آمریکا با اتومبيل تصادف کرد، به صورت تصادفی کشف شد.

این فرد به رغم تصادف شدید دچار هیچ شکستگی نشد.

عکس برداری با اشعه ایکس، فرد دیگری از همان خانواده را با استخوانهايي قوی تر و چگالتر از حد متوسط تشخیص داد.

و یکی از پزشکانی- که روی این مطلب تحقیق میکرد- گفت : ( هیچ کدام از افراد آن خانواده که بین 3
تا 93 سال عمر دارند در گذشته و حال دچار شکستگی استخوان نشده اند.

در واقع به نظر میرسد که این جهش فقط برای بیماری، مقاوم نیست بلکه به صورت برجسته ای از دیگر مشکلات ناشی از تصادفات و مرگ و مير می کاهد و برخی زائده های استخواني خوب به عنوان محافظ در مناطق مختلف بدن شکل می گیرد ..

و مشابه جهش Apo-AIM ، برخی شرکتهای دارویی می کوشند این جهش را به عنوان درمان افرادی- که از پوکي استخوان رنج میبرند و دیگر بیماران دچار امراض استخوانی- به کار ببرند.

جهش سوم : مقاومت به مالاریا
Malaria resistance
جهش در هموگلوبین S یکی از مثالهای کلاسیک تغییرات تکاملی در انسان است و مسوول تغییر شکل سلولهای قرمز خون به داسي شکل است و اشخاصی- که یک نسخه آن را دارند- در برابر بیماری مالاریا مقاوم هستند. شکل جدید گلبول های قرمز خون، مانع از آلودگی گلبول های قرمز با انگل مالاريا میشود. ولی افرادي که دو نسخه از این ژن را دارند به آنمی شدید مبتلا مي شوند.

محققان ایتالیایی فهميدند که برخی جوامع افريقايي از بورکینافاسو، یک اثر حفاظتی در هموگلوبین تغییر یافته دارند و به این، هموگلوبین HBC میگویند. افرادی- که فقط یک نسخه دارند- 29% ،کمتر دچار مالاریا میشوند هرچند ممکن است آنمی بگیرند.

نکته مهم آنکه این جهش هر چند در برابر مالاریا اثر حفاظتی دارد ولی فرد را دچار کم خونی میکند و مقاومتی در برابر دیگر میکربها و ویروس ها ایجاد نمی کند. پس شاید در زمانی که اپی دمی های شدید مالاریا رخ دهد مفید باشد ولی در دیگر حالات، چندان مفید نیست.

جهش چهارم : tetrachromatic vision

بيشتر پستانداران امکان ديدن رنگ اندکی دارند زیرا در سلولهای شبکیه، فقط دو نوع سلول مخروطی برای دیدن رنگ دارند و این دو سلول مخروطی رنگهای مختلف نور را در حدی محدود تمیز میدهد(خاکستری و سفید و سیاه)
انسان و دیگر ميمون هاي نخستي سه نوع سلول مخروطی دارند و این، یک میراث تکاملی از گذشته است و کمک کرده است تا ميوه های رسیده رنگارنگ را تشخیص بدهند و به بقای بیشتر کمک کرده است(دیدن رنگهای مختلف قرمز و آبی و سبز)

ژنی- که مسئول یکی از انواع سلول مخروطی حساس به آبی است- روی کروموزوم هفت پیدا شده است و انواع دیگر که حساس به رنگ قرمز و سبز هستند روی کرومووم ایکس هستند ..

مردان فقط یک کروموزم ایکس دارند. در صورت بروز جهشی در کروموزومهای ایکس، دید رنگ قرمز یا سبز از بين ميرود در حالی که زنان یک نسخه یدکی دارند و این حالت، ايجاد بیشتر کوررنگي در مردان را توجیه مي کند ولی اگر زنی دچار جهش در هر دو کرومووزم ایکس و صاحب چهار سلول مخروطی به جای سه نوع شود یعنی چهار گیرنده مختلف و چهار رنگ در چشمانشان داشته باشند، این سبب میشود بتوانند نورهای مختلفي را تمیز دهند يعنی مي توانند رنگهایی را ببیند که انسان عادی قادر به درک آن نیست. و این شبيه رویت طبیعی پرندگان و لاک پشت است و معروفترین مبتلایان به این جهش، كشيش معروف استرالیایی به نام کونسيتا انتيکو است.
جهشهای مفید دیگری مانند جهش مقاومت به ویروس ایدز CCR5 و جهش توانايي مغزی برجسته ARHGAP11 نیز وجود دارد.

این جهشها هر چند در شرایط خاصی برای فرد سودمند است ولی در شرایط کلی، شاید سود چندانی را به فرد نرساند

مثلا جهش مقاومت به مالاریا هیچ مقاومتی را در برابر ویروس آنفلوانزا ایجاد نمیکند حتی کم خونی موجود در این افراد، ممکن است مقاومت آنها را در برابر بیماریهای دیگر کمتر کند.

همچنین جهشی- که منجر به استحکام بیشتر استخوانها میشود- میتواند منجر به ضعف عضلات و یا حتي نقص در عملکرد مغزی به دلیل تجمع کلسیم و فسفر در استخوان شود. پس این هم شاید در تصادفات شدید سودمند باشد ولی در همه شرایط سودمند نیست و اگر یک فرد با استخوان بتونی، در معرض حمله درندگان قرار بگیرد و نتواند با مغز محروم از کلسیم و فسفر خود، راه فرار را پیدا کند، میتواند بی فایده بودن استخوان بتونی را درک نمايد!!

باز دیدن چهار رنگ شايد وقتی فرد انرژی سلولهای مغزی را برای دیدن بیشتر بسوزاند و مغز را از انرژی محروم کند، بسیار بي فائده شود!! تلسکوپ قدرتمندی را در سیلاب ناشی از بارندگی ای شدید فرض کنید. این تلسکوپ میتواند تصویر ستارگان را به خوبی پردازش کند ولی اگر در برابر امواج خروشان سیل، راهی برای فرار نیابد، این دید عمیق به چه کارش می آید؟

پس به نظر میرسد مهمتر از این جهشها، جهشهای ژنتیکی برای بهبود عملکرد ابزار هوش باشد تا این ابزار بتواند در تنگناهای سختی- که دیدن تیز و هیکل بزرگ و گوش دقیق کارآمد نیست- از خود کارآمدی نشان دهد و جان موجود را نجات دهد.

نکته مهم در تاریخچه زیست شناسی تکاملی، همین را نشان میدهد. در سیر تکاملی موجودات، ممکن است قدرت بینایی لاک پشت بسیار بیشتر از انسان باشد و یا لاک او بسیار قویتر از استخوانهای ما باشد، ولی ابزار هوش در انسان، قابل قیاس با لاک پشت نیست. چرا طبیعت به جای ابزار هوش- که انرژی هنگفتی را از موجود زنده میگیرد و صرف خود می کند- پنجه و لاک و هیکلهای غول آسا را پرورش نداد؟! چون اینها در همه شرایط کارآمد نیستند، ولی هوش ، در همه تنگناها کمک میکند و ابزار برتر بقاست.

و در اینجا ذکاوتی را میبینیم- که فراتر از زمان و مکان و مصلحتهای زودگذر، تاریخ را به سوی بهترین انتخاب یعنی تکامل ابزار هوش برده است.

(1) منابع

Franceschini G, et al. (1980) “A-IMilano apoprotein. Decreased high density lipoprotein cholesterol levels with significant lipoprotein modifications and without clinical atherosclerosis in an Italian family.” J Clin Invest. 66, 892-900. [PubMed]

وhttp://www.science.doe.gov/Science_News/feature_articles_2002/May/Milano_Mutation/Milano%20Mutation.htm

.http://www.eurekalert.org/pub_releas…/…/CMC-bbgm-1502100.php

Soma MR, et al. (1995) “Recombinant Apolipoprotein A-IMilano Dimer Inhibits Carotid Intimal Thickening Induced by Perivascular Manipulation in Rabbits.” Circ Res. 76, 405-11.http://circres.ahajournals.org/cgi/content/full/76/3/405

Calabresi L, et al. (1999) “Cell cholesterol efflux to reconstituted high-density lipoproteins containing the apolipoprotein A-IMilano dimer.” Bioch

emistry 3

8, 16307-14. [PubMed]

Bielicki and Oda (2002) “Apolipoprotein A-IMilano and apolipoprotein A-IParis exhibit an antioxidant activity distinct from that of wild-type apolipoprotein A-I.” Biochemistry 41, 2089-2096. [PubMed]

Calabresi L, et al. (1997) “Reconstituted high-density lipoproteins with a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer: evidence for restricted particle size heterogeneity.” Biochemistry 36, 12428-33. [PubMed]

Calabresi L, et al. (1997) “Activation of lecithin cholesterol acyltransferase by a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer.” Biochem Biophys Res Commun. 232, 345-9. [PubMed]

Franceschini G, et al. (1990) “Apolipoprotein AIMilano. Disulfide-linked dimers increase high density lipoprotein stability and hinder particle interconversion in carrier plasma.” J Biol Chem 265, 12224-31. [PubMed]

Jia et al (2002) “Thiol-bearing synthetic peptides retain the antioxidant activity of apolipoproteinA-IMilano.” Biochem Biophys Res Commun 297, 206-213. [PubMed]

Kim SJ, et al., (2001) “Crystal structure of proteolytic fragments

Protective Effects of the Sickle Cell

Gene Against Malaria Morbidity and Mortality. Aidoo M, Terlouw DJ, Kolczak MS, McElroy PD, ter Kuile FO, Kariuki S, Nahlen BL, Lal AA, Udhayakumar V. Lancet 2002;

المصادر : 4

THE HUMAN IS A BLOCKED TETRACHROMAT, Fulton, James T., Processes in Biological Vision {online} {Corona Del Mar, CA. USA} Vision Concepts, {published 2000-08-01}, {revised 2000-08-01},{cited 2000-08-01}. Available on the Internet: URL:http://neuronresearch.net/vision/

A Life More Colorful’ By Cynthia Wood

Wikipedia: Tetrachromacy

Some Women May See 100 Million Colors, Thanks to their @ Genes’ post-gazette.com

You won’t believe your eyes: The mysteries of sight revealed’ The Independent

مصادر طفرة مرض الايدز :

Stories of Aids in Africa by Stephanie Nolen, published by Portobello Books on 28 May.

Dotinga , R. “Genetic HIV Resistance Deciphered.” Wired. January 7, 2005.

Evolution. Double Immunity (2001).

The Tech Museum of Innovation. The Evolving Genetics of HIV (2013).

Novembre, J., Galavani, A., and Slatkin, M. The Geographic Spread of the CCR5 Δ32 HIV-Resistance Allele. PLOS Biology (2004)

Science Daily. “Biologists Discover Why 10 Percent Of Europeans Are Safe From HIV Infection.”Science Daily. April 3, 2005.

Cohn, S.K. and Weaver, L.T. The Black Death and AIDS: CCR5-Δ32 in genetics and history. QJM 8, 497 503 (2006).

Aids.Gov.Stages of HIV (2013).

ما تحت کنترل ژنها هستیم یزمین زیر خلیج فارس تمدنی ویتامین دی گنجینه ای بزرارزش حقیقی زبان قسمت دومتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز بزرگ چالش است یا منفعسریعترین کامپیوتر موجودکاهش التهاب ناشی از بیمااضطراب و ترسجمجمه انسان های اولیهچیزی خارج از مغزهای ما نیعضلانی که طی سخن گفتن چقدآیا ما تنها موجودات زنده بحثی درباره هوش و تفاوتهدرمان جدید میگرن با انتی هوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر نعمت فراموشی نبود بستولید سلولهای جنسی از سلماه رجبزندگی هوشمند در خارج از زواکنش های ناخودآگاه و تقارزش حقیقی زبان قسمت سومتاثیر انتخاب از طرف محیط مغز بزرگ چالشهای پیش روسرگیجه از شایعترین اختلاکایروپاکتیک چیستاطلاعاتی عمومی در مورد مجنسیت و تفاوت های بیناییخواب عامل دسته بندی و حفطچگونه مغز پیش انسان یا همافراد آغاز حرکت خودشان رمقالاتآیا مغز تا بزرگسالی توسعبحثی درباره احساسات متفافلج بل، فلجی ترسناک که آندرمانهای بیماری پارکینسهوش مصنوعی گوگل به کمک تشاگر تلاش انسان امروز براتوانایی مغز و دیگر اجزای ماپروتیلینزیباترین چیز در افزایش سواکسن سرطاناز نظر علم اعصاب یا نرووستاثیر ترکیبات استاتین (سمغز حریص برای خون، کلید تسردرد و علتهای آنکاربرد روباتهای ريزنانواطلاعاتی عمومی در مورد مجنسیت و تفاوت های بیناییخودآگاهی و هوشیاريچگونه هموساپينس بر زمین افزایش قدرت ادراکات و حستاثیر ویتامین دی بر بیماآیا هوش ارثی دریافتی از پبحثی درباره احساساتی غیرفلج خوابدرک فرد دیگر و رفتارهای اهوش مصنوعی الفاگوابزار هوش در حال ارتقا ازتوازن مهمتر از فعالیت زیمبانی ذهنی سیاه و سفیدزیرفون داروی ضد ام اسواسطه ها د رمسیر ایجاد مغاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر دپاکین بر بیماری ممغز زنان جوانتر از مغز مرسردرد تنشنکاربرد روباتهای ريز، در بلندی در ذهن ما درک بلندیجهش های ژنتیکی مفید در ساخودآگاهی و هوشیاريچگونه آن شکری که می خوریمالکتروتاکسی(گرایش و حرکصفحه اصلیآیا هوش سریعی که بدون احسبخش دیگری در وجود انسان هفلج خواب چیستدرک و احساسهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای بقای موجود زندتوسعه برخی شغل ها با هوش مجموعه های پر سلولی بدن مزبان چهار حرفی حیات زمینوراپامیل در بارداریاز نظر علم اعصاب اراده آزتاثیر داروهای ضد التهاب مغزهای کوچک بی احساسسردرد سکه ایکجای مغز مسئول پردازش تجبه زودی شبکه مغزی به جای جهش های ژنتیکی غیر تصادفخطا در محاسبات چیزی کاملچگونه انتظارات بر ادراک التهاب شریان تمپورالسوالات پزشکیآیا هشیاری کوانتومی وجودبرنامه و ساختار پیچیده مفیلمی بسیار جالب از تغییدرک احساسات و تفکرات دیگهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای پیشرفته ارتباط توصیه های غیر دارویی در سمحل درک احساسات روحانیزبان و بیان، در سایه پیشرورزش هوازی مرتب خیلی به قاز آغاز خلقت تا نگاه انساتاثیر داروی ضد تشنج سدیم مغزتان را در جوانی سیمکشسرعت فکر کردن چگونه استکشف مکانیسم عصبی خوانش پبوزون هیگز چیستجهشهای مفید و ذکاوتی که دخطا در محاسبات چیزی کاملچگونه باغبانی باعث کاهش امیوتروفیک لترال اسکلروپیامهای کاربرانآیا واکنش های یاد گرفته وبرین نت به جای اینترنتفیزیکدانان ماشینی برای تدرک تصویر و زبان های مخلتهوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای دفاعی و بقای موتوصیه هایی در مصرف ماهیمحل درک احساسات روحانی دزبان و تکلم برخی بیماریهورزش هوازی ، بهترین تمریاز تلسکوپ گالیله تا تلسکتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش قهوه در سلامتیشلیک فراموشیکشف مکانیسمی پیچیده در ببیماری گیلن باره و بیمارجهشهای مفید و ذکاوتی که ددفاع در برابر تغییر ساختچگونه جمعیت های بزرگ شکل امگا سه عامل مهم سلامتسایتهای دیگرآیا آگاهی پس از مرگ از بیبرای پیش بینی آینده مغز دفرگشت و تکامل تصادفی محض درک عمیق در حیواناتهوش مصنوعی از عروسک تا کاثر مضر مصرف طولانی مدت رتوضیحی ساده در مورد هوش ممحدودیت های حافظه و حافظزبان و شناخت حقیقت قسمت چورزش و میگرناز تکنیکی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش مهاجرت در توسعه نسل اشنا در ابهای گرم جنوب نیکشف ارتباط جدیدی از ارتببیماری ای شبیه ام اس مولتجاذبه و نقش آن در شکلگیریدقیق ترین تصاویر از مغز اچگونه جمعیت های بزرگ شکل امروز دانش ژنتیک هیچ ابهآیا امکان بازسازی اندامهبرخی نکات از گاید لاین پرفراموش کارها باهوش تر هسدرگیری اعصاب به علت میتوهوش مصنوعی از عروسک تا کاثرات مفید قهوهتکامل چشممخچه ، فراتر از حفظ تعادلزبان و شناخت حقیقت قسمت اورزش بهترین درمان بیش فعاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش هورمون های تیروئید دشناخت و معرفت، و نقش آن دکشف جمجمه ای درکوه ایرهوبیماری بیش فعالیحافظه و اطلاعات در کجاست دلایلی که نشان میدهد ما بچگونه حافظه را قویتر کنیانفجار و توقف تکاملی نشاآیا انسان با مغز بزرگش اخبرخی اثرات مضر ویتامین دفراموشی همیشه هم بد نیسترقیبی قدرتمند در برابر مهوش مصنوعی از عروسک تا کماثرات مضر ماری جواناتکامل ابزار هوش ، راه پر مخچه ابزاري که وظیفه آن فزبان و شناخت حقیقت قسمت دورزش در کمر درداز تکینگی تا مغز و از مغز تاثیر درجه حرارت بر عملکنقش ژنتیک در درمان اختلاشناسایی سلول های ایمنی اگنجینه ای به نام ویتامین بیماری تی تی پیحافظه و اطلاعات در کجاست دو ویژگی انتزاع و قدرت تجنگاهی بر قدرت بینایی دراانگشت نگاری مغز نشان میدآیا احتمال دارد رویا از آبرخی اختلالات عصبی مثانهفرایند حذف برخی اجزای مغرموزی از نخستین تمدن بشرهوش مصنوعی از عروسک تا کماجزای پر سلولی بدن انسان تکامل زبانمدارک ژنتیکی چگونه انسانزبان و شناخت حقیقت قسمت سوزوز گوشاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش انتخاب از طرف محیط، نشواهدی از دنیسوان(شبه نئگیاه خواری و گوشت خوار کدبیماری ضعف عضلات نزدیک بحافظه و اطلاعات در کجاستديدن با چشم بسته در خواب نگاهی بر توانایی اجزاي باندوهگین نباش اگر درب یا آیا احتمال دارد رویا از آبرخی بیماری ها که در آن بفرد حساس از نظر عاطفی و برمز و رازهای ارتباط غیر کهوش مصنوعی در کامپیوترهااجزایی ناشناخته در شکل گتکامل ساختار رگهای مغزی مروری بر تشنج و درمان هایزبان، وسیله شناسایی محیطیک پیشنهاد خوب برای آسان از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش اتصالات بین سلولهای شاهکار قرنگالکانزوماب، دارویی جدیبیماریهای تحلیل عضلانی احس چشایی و بویاییدی متیل فومارات(زادیوا)(ناتوانی از درمان برخی ویانسان قدیم در شبه جزیره عآیا برای تولید مثل همیشه برخی توجهات در ببمار پارقانون مندی نقشه ژنتیکی مرویای شفافهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاحساس گذر سریعتر زمانتکامل شناخت انسان با کشفمرکز خنده در کجای مغز استسفر نامه سفر به بم و جنوب یکی از علل محدودیت مغز اماز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش حفاظتی مولکول جدید دشبیه سازی میلیون ها جهان گامی در درمان بیماریهای بیهوش کردن در جراحی و بیمحس و ادراک (قسمت اول )دژا وو یا اشنا پنداریناتوانی در شناسایی چهره انسان جدید از چه زمانی پاآیا بزرگ شدن مغز فقط در دبرخی سيناپسها طی تکامل و قارچ بی مغز در خدمت موجودروبات های ریز در درمان بیهوش مصنوعی در خدمت خلق وحاخلاق و علوم اعصابتئوری تکامل امروز در درمتئوری تکامل در پیشگیری و مرگ انتقال است یا نابود شسفرنامه سفر به بم و جنوب یادگیری مهارت های جدید داز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش حیاتی تلومر دی ان آ دشبیه سازی سیستم های کوانگاهی لازم است برای فهم و بیوگرافیحس و ادراک (قسمت دوم )دژاوو یا آشناپندارینخاع ما تا پایین ستون فقرانسان عامل توقف رشد مغزآیا تکامل و تغییرات ژنتیبررسي علل احتمالي تغيير قدرت انسان در نگاه به ابعروح رهاییهوش مصنوعی درمانگر کامپیاختلال در شناسایی حروف و تا 20 سال آینده مغز شما به مراحل ارتقای پله پله کیهسفرنامه سفر به بم و جنوب یادآوری خواب و رویااز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش داروهاي مختلف معروف شباهت زیاد بین سلول هاي عگاهی مغز بزرگ چالش استبیوگرافیحس و ادراک قسمت چهارمدانشمندان ژنی از مغز انسنخستین تصویر از سیاهچالهانعطاف پذیری مکانیسمی علآیا خداباوری محصول تکاملبررسی و اپروچ جدید بر بیملوب فرونتال یا پیشانی مغروزه داری و بیمار ی ام اس هوش مصنوعی درخدمت خلق وحاختلالات مخچههوش مصنوعی ساخته هوش طبیاختلالات حرکتی در انسانتاثیر مشاهده بر واقعیت بمزایای شکلات تلخ برای سلسفرنامه سفر به بم و جنوب ژن هوش و ساختارهای حیاتی از تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر درجه حرارت بر عملکنقش روزه داری در سالم و جشباهت زیاد بین سلول هاي عگذر زمان کاملا وابسته به بیان ژن های اسکیزوفرنی دحس و ادراک قسمت پنجمدانشمندان روش هاي جدیدی نرمش های مفید در سرگیجهاولین هیبرید بین انسان وآیا دلفین ها می تواند از بررسی سیستم تعادلی بدن البخند بزن شاید صبح فردا زروش مقابله مغز با محدودیهوش احساسیاختلالات صحبت کردن در انتاثیر نگاه انسان بر رفتامسیر دشوار تکامل و ارتقاسفرنامه سفر به بم و جنوب ژن یا نقشه توسعه مغز و نقاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رو ح و روان بر جسمنقش رژیم غذایی در رشد و اشش مرحله تکامل چشمگربه شرودینگر و تاثیر مشبیست تمرین ساده برای جلوحس و ادراک قسمت سومدانشمندان روشی برای تبدینرمشهای مهم برای تقویت عاولین مورد پیوند سر در انآیا دست مصنوعی به زودی قابررسی علل کمر درد در میانلرزش ناشی از اسیب به عصبروش های صرفه جویی در ایجالزوم سازگاری قانون مجازاروش هایی ساده برای کاهش اهوش احساسیادامه بحث تکامل چشمتاثیر نگاه انسان بر رفتامشکلات نخاعیسلولهای بنیادی مصنوعی درژنها نقشه ایجاد ابزار هواز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاه خواری بر نقش زبان در سلطه و قدرت اششمین کنگره بین المللی سگزیده ای از وبینار یا کنفبیشتر کمردردها نیازی به حساسیت روانی متفاوتداروهای مصرفی در ام اسچرا مغزهای ما ارتقا یافت اولین تصویر در تاریخ از سآیا رژیم غذایی گیاهی سلابزرگ شدن مغز محدود به دورلزوم سازگاری قانون مجازاروش صحبت کردن در حال تکامهوش عاطفی بیشتر در زنانادغام میان گونه های مختلتاثیر ویتامین دی بر بیمامشاهده آینده از روی مشاهسلسله مباحث هوش مصنوعیژنها ، مغز و ارادهاز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاه خواری بر نقش زبان در سلطه و قدرت اصرع و درمان های آنگزارش یک مورد جالب لخته وبا هوش مصنوعی خودکار روبخلاصه ای از مطالب همایش مداروهای ضد بیماری ام اس وچرا حیوانات سخن نمی گویناولین سلول مصنوعیآیا راهی برای رفع کم آبی بسیاری از بیماری های جدیممانتین یا آلزیکسا یا ابروشهای نو در درمان دیسک بهوش عاطفی در زنان بیشتر اادغام دو حیطه علوم مغز و تاثیر ژنها بر اختلالات خمغز ما کوچکتر از نیم نقطهسم زنبور ، کلیدی برای وارژنهای هوش ، کدامنداز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاه خواری بر نقش غذاها و موجودات درياضررهای مصرف شکر و قند بر گشایش دروازه جدیدی از طربارداری بدون رحمخواندن ، یکی از شستشو دهنداروی فامپیریدین یا نورلچرا حجم مغز گونه انسان دراوکرلیزوماب داروی جدید شآیاما مقهور قوانین فیزیکتفاوت مغز انسان و میمون همنابع انرژي پاک سرچشمه حروشهای شناسایی قدرت شنواهوشیاری کوانتومیارتقا و تکامل سنت آفرینش تاثیر کپسول نوروهرب بر نمغز چون ابزار هوش است دلیسودمندی موجودات ابزی بر کلرال هیدرات برای خواباناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر رژیم گیاهخواری بر نقش غذاها و موجودات درياضررهای شکر بر سلامت مغزپمبرولیزوماب در بیماری چبازگشت از آثار به سوی خداخواب سالم عامل سلامتیداروی تشنجی دربارداریچرا در مغز انسان، فرورفتايندگان چگونه خواهند دیدآزمون ذهنی گربه شرودینگرتفاوتهای جنسیتی راهی برامولتیپل اسکلروز در زنان روشی برای بهبود هوش عاطفهوش، ژنتیکی است یا محیطیارتوکين تراپی روشی جديد تاثیر کپسول نوروهرب بر تمغز چگونه صداها را فیلتر سیاهچاله و تکینگی ابتدایکمردرد و علل آناز تکینگی تا مغز از مغز تتاثیر عصاره تغلیظ شده گینقش غذاها و موجودات درياطی یکصد هزار سال اخیر هرچپنج اکتشاف شگفت آور در موبازسازي مغز و نخاع چالشی خواب سالم عامل سلامتی و یداروی جدید s3 در درمان ام چراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَتقلید مرحله ای نسبتا پیشمواد کوانتومی جدید، ممکنروشی جدید در درمان قطع نخهیچگاه از فشار و شکست نترارتباط میکروب روده و پارتاثیر کپسول نوروهرب بر سمغز آیندگان چگونه است ؟سیاره ابلهانکمردرد با پوشیدن کفش منااز تکینگی تا مغز- از مغز تبدیل تراکت صوتی مصنوعی نقشه مغزی هر فرد منحصر بهظهور امواج مغزی در مغز مصپیموزایدبحتی علمی درباره تمایل بداروی جدید ضد میگرنچراروياها را به یاد نمی آايا اراده آزاد توهم است یتلقین اطلاعات و حافظهموجود بی مغزی که می تواندروشی جدید در درمان سکته مهاوکينگ پیش از مرگش رسالارتباط چاقی و کاهش قدرت بتاثیر کپسول نوروهرب بر سمغز انسان ایا طبیعتا تماسیاره ابلهانکنفرانس تشنج هتل کوثر اصاز تکینگی تا مغز- از مغز تبدیل سلولهای محافط به سچند جهانیعلم به ما کمک میکند تا موپیچیدگی های مغزی در درک زبحث درباره پیدایش و منشاداروی ضد تشنج با قابليت تنزاع بین جهل و علم رو به پای آنکه نامش درمان و یادشتلاش هایی در بیماران قطع موجودات مقهور ژنها هستندريتوکسيمب در درمان ام اسهاوکينگ پیش از مرگش رسالارتباط هوش ساختار مغز و ژتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز انسان برای شادمانی طسیر آفرینش از روح تا مغز کنگره بین المللی سردرد داز تکینگی تا مغز- از مغزتتری فلوپرازینچندین ماده غذایی که ماننعلایم کمبود ویتامین E را پیوند مغز و سر و چالشهای بحثی در مورد نقش ویتامينداروی ضد تشنج با قابليت تنزاع بین علم و نادانی رو ایندرالتلاشی برای درمان قطع نخامیهمانهای ناخوانده عامل ریواستیگمینهدف از تکامل مغزارتباط انسانی، محدود به تاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز انسان برای شادمانی طسیستم تعادلی بدنکنگره بین المللی سردرد داز تکینگی تا مغز، از مغز تری فلوپرازینچه زیاد است بر من که در ایعلایم کمبود ویتامین E را پیوند سر، یکی از راه حلهابحثی جالب درباره محدودیتداستانها و مفاهیمی اشتبانزاع بین علم و جهل رو به پایا کوچک شدن مغزانسان التلاشی جدید در درمان ام اسمیگرن سردردی ژنتیکی که برژیم غذایی حاوی تخم مرغ وهزینه ای که برای اندیشیدارتباط شگفت مغز انسان و فتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز انسان رو به کوچک تر شسیستم دفاعی بدن علیه مغز کندر در بیماریهای التهابازدواج های بین گونه ای، رتسلیم شدن از نورون شروع مچهار میلیارد سال تکامل بعلت خواب آلودگی بعد از خوپیشینیان انسان از هفت میبحثی در مورد نقش کلسیم و در مانهای کمر دردنظریه تکامل در درمان بیمایا ابزار هوشمندی یا مغز تمایل زیاد به خوردن بستنمیدان مغناطيسي زمین بشر راه های جدید برای قضاوت رهستي مادي ای که ما کوچکترارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز انسان رو به کوچکتر شدسکته مغزیکوچک شدن مغز از نئاندرتااستفاده از هوش مصنوعی در تشنج چیستچهار ساعت پس از کشتار خوکعوارض ازدواج و بچه دار شدپیشرفتی مستقل از ابزار هبحثی در مورد عملکرد لوب فدر چه مرحله ای از خواب ، رهفت چیز که عملکرد مغز تو ایا بیماری ام اس (مولتیپتمدن قدیمی ای در جنوب ایرمکانیزمهای دفاعی در برابراه های جدید برای قضاوت رهستی ما پس از شروعی چگال ارتباط شگفت انگیز مغز انتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز ایندگان چگونه استساخت شبکه عصبی با الفبایکودک ایرانی که هوش او از استیفن هاوکینگ در مورد هتغییر الگوی رشد مغزی با زنوار مغزی روشی مهم در تشخعید نوروز مبارکپاسخ گیاهان در زمان خوردبحثی درباره هوش و تفاوتهدر هم تنیدگی کوانتومی و پهفت سین یادگاری از میراث ایا بدون زبان میتوانیم تتمساح حد واسط میان مغز کوما انسانها چه اندازه نزدراه پیروزی در زندگی چیستو هر کس تقوای خدا پیشه کنارتباط غیرکلامی بین انساتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز ابزار برتر بقاساخت شبکه عصبی مصنوعی با کودکان خود را مشابه خود تاستیفن هاوکینگ در تفسیر تغییر زودتر اتصالات مغزینورون هاي مصنوعی می توانعامل کلیدی در کنترل کارآپختگی پس از چهل سالگي به بحثی درباره هوش و تفاوتهدرمان های بیماری آلزایمرهمیشه عسل با موم بخوریمایا تکامل هدفمند استتنفس هوازی و میتوکندریما انسانها چه اندازه نزدرشته نوروایمونولوژی و نقویتامین E برای فعالیت صحارتروز یا خوردگی و التهاتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز برای فراموشی بیشتر کساختار شبکه های مغزی ثابکوری گذرای ناشی از موبایاستخوان های کشف شده، ممکتغییر عمودی سر انسان از پنوروپلاستیسیتی چیستعسل طبیعی موثر در کنترل بپرورش مغز مینیاتوری انسابحثی درباره هوش و تفاوتهدرمان های جدید میگرنهوموارکتوس ها ممکن است دایرادهای موجود در خلقت بتنفس هوازی و میتوکندریما با کمک مغز خود مختاريمرشد مغز علت تمایل انسان بویتامین E در چه مواد غذایارزش حقیقی زبان قسمت اولتاثیر گیاه خواری بر رشد ومغز بزرگ چقدر مفید هست ؟سخن پاک و ثابتکی غایب شدی تا نیازمند دلاصول سلامت کمرثبت امواج الکتریکی در عصنوشیدن چای برای مغز مفید عصب حقوق نورولووآلزایمربحثی درباره هوش و تفاوتهدرمان های رایج ام اسهوش مصنوعی می تواند بر احاگر نعمت فراموشی نبود بستو دی ان ای خاص ميتوکندري