جهشهای مفید و ذکاوتی که در میان همه این جهشهای مفید، مفیدترین را برگزیده است

جهشهای مفید و ذکاوتی که در میان همه این جهشهای مفید، مفیدترین را برگزیده است!

معروفترین جهش های مفیدی که برای انسان رخ داده است:

تغييرات ژنتیکی وراثتي- که از فرآیند تکامل حاصل میشود- یا سودمند هستند یا مضر و توضیح میدهم که برخي از این تغییرات ممکن است برخی بهبودی هاي مثبت یا مفید را ایجاد کند. این جهش های مفید، ماده خامی خواهد بود که گزینش آن از طریق انتخاب طبیعی و در زمان مناسب انجام میشود و به نوبه خود در جوامع زیستی انتشار می یابد.

در این مقاله کوتاه به چهار جهش مفیدی- که بر تکامل بشری تاثیر گذاشته است- اشاره می کنیم.

جهش مفید اول
Apolipoprotein AI-Milano

بیماریهای قلبی، یکی از مصیبتهای بزرگ بشری در کشورهای پیشرفته است اینها میراثی از گذشته تکاملی برنامه ریزی شده، برای کسب چربی های پر انرژی هستند و همین روغنها منبعی نادر و گرانبها برای انرژی حرارتی حساب می شوند ولی امروزه منبعی برای انسداد شریانها شده اند.

از روی خوش شانسی، نشانه هایي تکاملی وجود دارد که به برخی اشخاص اجازه ميدهد تا قدرت تعامل با این مشکل را پیدا کنند.

همه انسانها ژنی برای نوعي اپولیپوپروتئین دارند که مسئول انتقال کلسترول از طریق جریان خون به کبد است و جدار شریان و رگهاي خونی را از کلسترول پاک میکند و این، کلسترول خوب HDL نام دارد.

ولی وقتي کلسترول به وسیله لیپو پروتئینی به نام LDL منتقل شود در قسمتهای مختلف بدن در شریانها رسوب میکند و باعث ایجاد بیماریهای بسیار از جمله آترواسکلروز میشود.

حادثه مهم اين است که همه ساکنان ایتالیا یک نسخه از این پروتئین با نام
Apolipoprotein AI-Milano

را دارند. و این پروتئین در زدودن کلسترول از سلولها و زدودن رسوبها از شریانها و دیگر وظایف انتی اکسیدان بسیار قویتر از مشابهش در APO A1 است که قبلا ذکر کردیم.

اشخاصی- که این نسخه از ژن
Apo-AIM
را دارند- کمتر از دیگر افراد دچار حملات قلبی و سکته مغزی میشوند، به همین دلیل شرکتهای دارویی می کوشند نسخه ای مصنوعی از این پروتئین را تولید کنند و به عنوان داروی بیماریهای قلبی تجویز کنند.

برخی داروهایی- که امروزه مصرف میشود- باعث جهش دیگری به نام PCSK9 میشود و تاثیر مشابهی دارد. اشخاصي که این جهش را دارند، میزان حملات قلبی عراقی در آنها ، 88%کمتر است.

جهش مفید دوم

افزایش دانسيتي استخوان

دانشمندان یکی از ژنهايي را- که منجر به افزايش تراکم اسخوان در انسان میشود- شناخته اند

low-density lipoprotein receptor-related protein 5 .
یا به اختصار LRP5

و به این ترتیب هر جهشی- که وظیفه این ژن را مختل کند- زیان بار است و باعث بیماری پوکی استخوان میشود ولی شگفت آور ظهور نوع دیگری از جهشهاست که از وظیفه LRP5 تکامل یافته است و این جهش یکی از عجیب ترین جهشهای شناخته شده در انسان است.

این جهش اولین بار وقتی جوانی در آمریکا با اتومبيل تصادف کرد، به صورت تصادفی کشف شد.

این فرد به رغم تصادف شدید دچار هیچ شکستگی نشد.

عکس برداری با اشعه ایکس، فرد دیگری از همان خانواده را با استخوانهايي قوی تر و چگالتر از حد متوسط تشخیص داد.

و یکی از پزشکانی- که روی این مطلب تحقیق میکرد- گفت : ( هیچ کدام از افراد آن خانواده که بین 3
تا 93 سال عمر دارند در گذشته و حال دچار شکستگی استخوان نشده اند.

در واقع به نظر میرسد که این جهش فقط برای بیماری، مقاوم نیست بلکه به صورت برجسته ای از دیگر مشکلات ناشی از تصادفات و مرگ و مير می کاهد و برخی زائده های استخواني خوب به عنوان محافظ در مناطق مختلف بدن شکل می گیرد ..

و مشابه جهش Apo-AIM ، برخی شرکتهای دارویی می کوشند این جهش را به عنوان درمان افرادی- که از پوکي استخوان رنج میبرند و دیگر بیماران دچار امراض استخوانی- به کار ببرند.

جهش سوم : مقاومت به مالاریا
Malaria resistance
جهش در هموگلوبین S یکی از مثالهای کلاسیک تغییرات تکاملی در انسان است و مسوول تغییر شکل سلولهای قرمز خون به داسي شکل است و اشخاصی- که یک نسخه آن را دارند- در برابر بیماری مالاریا مقاوم هستند. شکل جدید گلبول های قرمز خون، مانع از آلودگی گلبول های قرمز با انگل مالاريا میشود. ولی افرادي که دو نسخه از این ژن را دارند به آنمی شدید مبتلا مي شوند.

محققان ایتالیایی فهميدند که برخی جوامع افريقايي از بورکینافاسو، یک اثر حفاظتی در هموگلوبین تغییر یافته دارند و به این، هموگلوبین HBC میگویند. افرادی- که فقط یک نسخه دارند- 29% ،کمتر دچار مالاریا میشوند هرچند ممکن است آنمی بگیرند.

نکته مهم آنکه این جهش هر چند در برابر مالاریا اثر حفاظتی دارد ولی فرد را دچار کم خونی میکند و مقاومتی در برابر دیگر میکربها و ویروس ها ایجاد نمی کند. پس شاید در زمانی که اپی دمی های شدید مالاریا رخ دهد مفید باشد ولی در دیگر حالات، چندان مفید نیست.

جهش چهارم : tetrachromatic vision

بيشتر پستانداران امکان ديدن رنگ اندکی دارند زیرا در سلولهای شبکیه، فقط دو نوع سلول مخروطی برای دیدن رنگ دارند و این دو سلول مخروطی رنگهای مختلف نور را در حدی محدود تمیز میدهد(خاکستری و سفید و سیاه)
انسان و دیگر ميمون هاي نخستي سه نوع سلول مخروطی دارند و این، یک میراث تکاملی از گذشته است و کمک کرده است تا ميوه های رسیده رنگارنگ را تشخیص بدهند و به بقای بیشتر کمک کرده است(دیدن رنگهای مختلف قرمز و آبی و سبز)

ژنی- که مسئول یکی از انواع سلول مخروطی حساس به آبی است- روی کروموزوم هفت پیدا شده است و انواع دیگر که حساس به رنگ قرمز و سبز هستند روی کرومووم ایکس هستند ..

مردان فقط یک کروموزم ایکس دارند. در صورت بروز جهشی در کروموزومهای ایکس، دید رنگ قرمز یا سبز از بين ميرود در حالی که زنان یک نسخه یدکی دارند و این حالت، ايجاد بیشتر کوررنگي در مردان را توجیه مي کند ولی اگر زنی دچار جهش در هر دو کرومووزم ایکس و صاحب چهار سلول مخروطی به جای سه نوع شود یعنی چهار گیرنده مختلف و چهار رنگ در چشمانشان داشته باشند، این سبب میشود بتوانند نورهای مختلفي را تمیز دهند يعنی مي توانند رنگهایی را ببیند که انسان عادی قادر به درک آن نیست. و این شبيه رویت طبیعی پرندگان و لاک پشت است و معروفترین مبتلایان به این جهش، كشيش معروف استرالیایی به نام کونسيتا انتيکو است.
جهشهای مفید دیگری مانند جهش مقاومت به ویروس ایدز CCR5 و جهش توانايي مغزی برجسته ARHGAP11 نیز وجود دارد.

این جهشها هر چند در شرایط خاصی برای فرد سودمند است ولی در شرایط کلی، شاید سود چندانی را به فرد نرساند

مثلا جهش مقاومت به مالاریا هیچ مقاومتی را در برابر ویروس آنفلوانزا ایجاد نمیکند حتی کم خونی موجود در این افراد، ممکن است مقاومت آنها را در برابر بیماریهای دیگر کمتر کند.

همچنین جهشی- که منجر به استحکام بیشتر استخوانها میشود- میتواند منجر به ضعف عضلات و یا حتي نقص در عملکرد مغزی به دلیل تجمع کلسیم و فسفر در استخوان شود. پس این هم شاید در تصادفات شدید سودمند باشد ولی در همه شرایط سودمند نیست و اگر یک فرد با استخوان بتونی، در معرض حمله درندگان قرار بگیرد و نتواند با مغز محروم از کلسیم و فسفر خود، راه فرار را پیدا کند، میتواند بی فایده بودن استخوان بتونی را درک نمايد!!

باز دیدن چهار رنگ شايد وقتی فرد انرژی سلولهای مغزی را برای دیدن بیشتر بسوزاند و مغز را از انرژی محروم کند، بسیار بي فائده شود!! تلسکوپ قدرتمندی را در سیلاب ناشی از بارندگی ای شدید فرض کنید. این تلسکوپ میتواند تصویر ستارگان را به خوبی پردازش کند ولی اگر در برابر امواج خروشان سیل، راهی برای فرار نیابد، این دید عمیق به چه کارش می آید؟

پس به نظر میرسد مهمتر از این جهشها، جهشهای ژنتیکی برای بهبود عملکرد ابزار هوش باشد تا این ابزار بتواند در تنگناهای سختی- که دیدن تیز و هیکل بزرگ و گوش دقیق کارآمد نیست- از خود کارآمدی نشان دهد و جان موجود را نجات دهد.

نکته مهم در تاریخچه زیست شناسی تکاملی، همین را نشان میدهد. در سیر تکاملی موجودات، ممکن است قدرت بینایی لاک پشت بسیار بیشتر از انسان باشد و یا لاک او بسیار قویتر از استخوانهای ما باشد، ولی ابزار هوش در انسان، قابل قیاس با لاک پشت نیست. چرا طبیعت به جای ابزار هوش- که انرژی هنگفتی را از موجود زنده میگیرد و صرف خود می کند- پنجه و لاک و هیکلهای غول آسا را پرورش نداد؟! چون اینها در همه شرایط کارآمد نیستند، ولی هوش ، در همه تنگناها کمک میکند و ابزار برتر بقاست.

و در اینجا ذکاوتی را میبینیم- که فراتر از زمان و مکان و مصلحتهای زودگذر، تاریخ را به سوی بهترین انتخاب یعنی تکامل ابزار هوش برده است.

(1) منابع

Franceschini G, et al. (1980) “A-IMilano apoprotein. Decreased high density lipoprotein cholesterol levels with significant lipoprotein modifications and without clinical atherosclerosis in an Italian family.” J Clin Invest. 66, 892-900. [PubMed]

وhttp://www.science.doe.gov/Science_News/feature_articles_2002/May/Milano_Mutation/Milano%20Mutation.htm

.http://www.eurekalert.org/pub_releas…/…/CMC-bbgm-1502100.php

Soma MR, et al. (1995) “Recombinant Apolipoprotein A-IMilano Dimer Inhibits Carotid Intimal Thickening Induced by Perivascular Manipulation in Rabbits.” Circ Res. 76, 405-11.http://circres.ahajournals.org/cgi/content/full/76/3/405

Calabresi L, et al. (1999) “Cell cholesterol efflux to reconstituted high-density lipoproteins containing the apolipoprotein A-IMilano dimer.” Bioch

emistry 3

8, 16307-14. [PubMed]

Bielicki and Oda (2002) “Apolipoprotein A-IMilano and apolipoprotein A-IParis exhibit an antioxidant activity distinct from that of wild-type apolipoprotein A-I.” Biochemistry 41, 2089-2096. [PubMed]

Calabresi L, et al. (1997) “Reconstituted high-density lipoproteins with a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer: evidence for restricted particle size heterogeneity.” Biochemistry 36, 12428-33. [PubMed]

Calabresi L, et al. (1997) “Activation of lecithin cholesterol acyltransferase by a disulfide-linked apolipoprotein A-I dimer.” Biochem Biophys Res Commun. 232, 345-9. [PubMed]

Franceschini G, et al. (1990) “Apolipoprotein AIMilano. Disulfide-linked dimers increase high density lipoprotein stability and hinder particle interconversion in carrier plasma.” J Biol Chem 265, 12224-31. [PubMed]

Jia et al (2002) “Thiol-bearing synthetic peptides retain the antioxidant activity of apolipoproteinA-IMilano.” Biochem Biophys Res Commun 297, 206-213. [PubMed]

Kim SJ, et al., (2001) “Crystal structure of proteolytic fragments

Protective Effects of the Sickle Cell

Gene Against Malaria Morbidity and Mortality. Aidoo M, Terlouw DJ, Kolczak MS, McElroy PD, ter Kuile FO, Kariuki S, Nahlen BL, Lal AA, Udhayakumar V. Lancet 2002;

المصادر : 4

THE HUMAN IS A BLOCKED TETRACHROMAT, Fulton, James T., Processes in Biological Vision {online} {Corona Del Mar, CA. USA} Vision Concepts, {published 2000-08-01}, {revised 2000-08-01},{cited 2000-08-01}. Available on the Internet: URL:http://neuronresearch.net/vision/

A Life More Colorful’ By Cynthia Wood

Wikipedia: Tetrachromacy

Some Women May See 100 Million Colors, Thanks to their @ Genes’ post-gazette.com

You won’t believe your eyes: The mysteries of sight revealed’ The Independent

مصادر طفرة مرض الايدز :

Stories of Aids in Africa by Stephanie Nolen, published by Portobello Books on 28 May.

Dotinga , R. “Genetic HIV Resistance Deciphered.” Wired. January 7, 2005.

Evolution. Double Immunity (2001).

The Tech Museum of Innovation. The Evolving Genetics of HIV (2013).

Novembre, J., Galavani, A., and Slatkin, M. The Geographic Spread of the CCR5 Δ32 HIV-Resistance Allele. PLOS Biology (2004)

Science Daily. “Biologists Discover Why 10 Percent Of Europeans Are Safe From HIV Infection.”Science Daily. April 3, 2005.

Cohn, S.K. and Weaver, L.T. The Black Death and AIDS: CCR5-Δ32 in genetics and history. QJM 8, 497 503 (2006).

Aids.Gov.Stages of HIV (2013).

ازدواج های بین گونه ای، رتکامل چشمقدم زدن و حرکت دید را تغیخطرات هوش مصنوعینقش رژیم غذایی بر رشد و ازبان، وسیله شناسایی محیطهوشیاری کوانتومیآیا هوش سریعی که بدون احسبه زودی شبکه مغزی به جای تاثیر ویروس کرونا بر مغز مناطق خاصی از مغز در جستجدانشمندان نورون مصنوعی سچه زیاد است بر من که در ایسندرم کووید طولانیویتنام نوعی کرونا ویروس ابزار بقای موجود زنده از آیا خداباوری محصول تکاملبیوگرافیتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنبع خواب و رویاداروی جدید ضد میگرنچگونه آن شکری که می خوریمساخت شبکه عصبی مصنوعی با وبینار اساتید نورولوژی داحیای بینایی نسبی یک بیمافسردگی و اضطراب در بیمابحثی جالب درباره محدودیتتاثیر درجه حرارت بر عملکما با کمک مغز خود مختاريمدرمان های رایج ام اسنرمش های مفید در سرگیجهشناخت و معرفت، و نقش آن دژن هوش و ساختارهای حیاتی ارتوکين تراپی روشی جديد انعطاف پذیری مکانیسمی علبرای اولین بار دانشمندانتاثیر رژیم گیاه خواری بر مرکز حافظه کجاستدرگیری مغز در بیماری کوینظریه ی تکامل در درمان بیصرع و درمان های آنکودک ایرانی که هوش او از از نخستین همانند سازها تایا این جمله درست است کسیبررسی سیستم تعادلی بدن اتصویربرداری فضاپیمای آممغز ما کوچکتر از نیم نقطهرویاهای پر رمز و حیرتی درهوش مصنوعی از عروسک تا کعادت کردن به نعمتکریستال زمان(قسمت دوم)از تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتفاوت های زبانی سرمنشا تجواب دانشمند سوال کننده مغز از بسیاری حقایق می گرريتوکسيمب در درمان ام اسگاهی لازم است برای فهم و از تکینگی تا مغز از مغز تتولید سلولهای جنسی از سلفیزیکدانان ماشینی برای تحس و ادراک قسمت سومنقش نگاه از پایین یا نگاههوش مصنوعی از عروسک بازی زیر فشار کووید چه باید کرپیشینیان انسان از هفت میاستفاده از مغز، وزن را کمتکامل ابزار هوش ، راه پر قدرت انسان در نگاه به ابعدفاع در برابر تغییر ساختنقش رژیم غذایی در رشد و اسفر نامه سفر به بم و جنوب هوش، ژنتیکی است یا محیطیآیا هشیاری کوانتومی وجودبوزون هیگز چیستتاثیر ژنها بر اختلالات خمنبع هوشیاری کجاست؟ (قسمدانشمندان یک فرضیه رادیکنهایت معرفت و شناخت درک عسوپاپ ها یا ترانزیستورهاویتامین E برای فعالیت صحابزار بقای موجود زنده از آیا دلفین ها می تواند از بیوگرافیتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنحنی که ارتباط بین معرفداروی ضد تشنج با قابليت تچگونه انتظارات بر ادراک ساختار شبکه های مغزی ثابوراپامیل در بارداریاحساس گذر سریعتر زمانالکتروتاکسی(گرایش و حرکبحثی در مورد نقش کلسیم و تاثیر درجه حرارت بر عملکما تحت کنترل ژنها هستیم یدرمان های علامتی در ام اسنرمشهای مهم برای تقویت عشناسایی تاریخچه ی تکاملیژن یا نقشه توسعه مغز و نقارتباط میکروب روده و پاراولین هیبرید بین انسان وبرخی ملاحظات در تشنج های تاثیر رژیم گیاه خواری بر مرکز خنده در کجای مغز استدرگیری مغز در بیماران مبنظریه تکامل در درمان بیمضررهای مصرف شکر و قند بر کودکان میتوانند ناقل بی از نخستین همانند سازها تایا ابزار هوشمندی یا مغز بررسی علل کمر درد در میانتغییر الگوی رشد مغزی با زمغز مادران و کودکان در زمرویای شفافهوش مصنوعی از عروسک تا کعارضه جدید ویروس کرونا سکریستال زمان(قسمت سوم)از تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتفاوتهای جنسیتی راهی براجاذبه و نقش آن در شکلگیریمغز به تنهایی برای فرهنگ ریواستیگمینگاهی مغز بزرگ چالش استاز تکینگی تا مغز از مغز تتومورها و التهاب مغزی عافرگشت و تکامل تصادفی محض حساسیت روانی متفاوتنقش نظام غذایی در تکامل مهوش مصنوعی از عروسک بازی زیرفون داروی ضد ام اسپیشرفت های جدید علوم اعصپیشرفتی مستقل از ابزار هاستفاده از هوش مصنوعی در تکامل زبانلوب فرونتال یا پیشانی مغدقیق ترین تصاویر از مغز انقش زنجبیل در جلوگیری از سفر به مریخ در 39 روزهیچگاه از فشار و شکست نترآیا واکنش های یاد گرفته وبی عدالتی در توزیع واکسن تاثیر کلام در آیات کلام بمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتدانشمندان ژنی از مغز انسچهار میلیارد سال تکامل بسوپاپ ها یا ترانزیستورهاویتامین E در چه مواد غذایابزار بقای موجود زنده از آیا دلفین ها میتوانند بابیان ژن های اسکیزوفرنی دتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنشأ اطلاعات و آموخته ها داروی ضد تشنج با قابليت تچگونه باغبانی باعث کاهش سازگاری با محیط بین اجزاورزش هوازی مرتب خیلی به قاخلاق و علوم اعصابالتهاب شریان تمپورالبحثی در مورد عملکرد لوب فتاثیر درجه حرارت بر عملکماه رجبدرمان ژنتیکی برای نوآوریچرا مغزهای ما ارتقا یافت شناسایی سلول های ایمنی اژنها نقشه ایجاد ابزار هوارتباط چاقی و کاهش قدرت باولین مورد PML به دنبال تکبرخی مرزهای اخلاق و علومتاثیر رژیم گیاه خواری بر مرگ انتقال است یا نابود شدرگیری مغزی در سندرم کوونظریه تکامل در درمان بیمضررهای شکر بر سلامت مغزکودکان خود را مشابه خود تاز نخستین همانند سازها تایا بیماری ام اس (مولتیپبزرگ شدن مغز محدود به دورتغییر زودتر اتصالات مغزیمغز چون ابزار هوش است دلیروبات های ریز در درمان بیهوش مصنوعی از عروسک تا کعدم توقف تکامل در یک انداکشف مکانیسم عصبی خوانش پاز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتقلید مرحله ای نسبتا پیشحقیقت قربانی نزاع بین بی مغز برای فراموشی بیشتر کریسدیپلام تنها داروی تایگذر زمان کاملا وابسته به از تکینگی تا مغز از مغز تتوهم لیلیپوتی(ریزبینی)فراموش کارها باهوش تر هسخلاصه ای از مطالب همایش منقش نظریه تکامل در شناساهوش مصنوعی از عروسک تا کمزاوسکا درمان گوشرپاسخ گیاهان در زمان خورداستفاده از سلول های بنیاتکامل ساختار رگهای مغزی لایو دوم دکتر سید سلمان فدلایلی که نشان میدهد ما بنقش زبان در سلطه و قدرت اسفر تجهیزات ناسا به مریخ هاوکينگ پیش از مرگش رسالآیا گذشته، امروز وآینده بیمار 101 ساله، مبتلا به ستاثیر کپسول نوروهرب بر نمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتدانشمندان پاسخ کوانتومی چهار ساعت پس از کشتار خوکسوپاپ ها یا ترانزیستورهاویتامین دی گنجینه ای بزرابزار بقای موجود زنده از آیا دست مصنوعی به زودی قابیست تمرین ساده برای جلوتاثیر گیاه خواری بر رشد ومهندسی ژنتیک در حال تلاش داستانها و مفاهیمی اشتباچگونه تکامل مغزهای کنونیسخن پاک و ثابتورزش هوازی ، بهترین تمریاخلاق پایه تکامل و فرهنگامیوتروفیک لترال اسکلروبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکماپروتیلیندرمان ام اس(مولتیپل اسکلچرا پس از بیدار شدن از خوشواهدی از نوع جدیدی از حاژنها ، مغز و ارادهارتباط هوش ساختار مغز و ژاولین مورد پیوند سر در انبرخی نکات از گاید لاین پرتاثیر رژیم گیاهخواری بر مراحل ارتقای پله پله کیهدرگیری مغزی در سندرم کوونظریه تکامل در درمان بیمطوفان فقر و گرسنگی و بی سکوری گذرای ناشی از موبایاز نخستین همانند سازها تایا بدون زبان میتوانیم تبزرگ شدن تقریبا ناگهانی تغییر عمودی سر انسان از پمغز چگونه صداها را فیلتر روح رهاییهوش مصنوعی از عروسک تا کعسل طبیعی موثر در کنترل بکشف مکانیسمی پیچیده در باز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتلقین اطلاعات و حافظهحقیقت تنها چیزی است که شامغز بزرگ چقدر مفید هست ؟رژیم های غذایی و نقش مهم گربه شرودینگر و تاثیر مشاز تکینگی تا مغز از مغز تتوهم چیستفراموشی همیشه هم بد نیستخونریزی مغز در سندرم کوونقش هورمون های تیروئید دهوش مصنوعی از عروسک تا کمزبان مشترک ژنتیکی موجوداپختگی پس از چهل سالگي به استیفن هاوکینگ در مورد هتکامل شناخت انسان با کشفلبخند بزن شاید صبح فردا زدنیای شگفت انگیز کوانتومنقش زبان در سلطه و قدرت اسفرنامه سفر به بم و جنوب هاوکينگ پیش از مرگش رسالابزار بقا از نخستین همانآیا آگاهی پس از مرگ از بیبیماری های مغز و اعصاب و تاثیر کپسول نوروهرب بر تمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتدانشمندان اولین سلول مصننوآوری ای شگفت انگیز دانسودمندی موجودات ابزی بر ویرایش DNA جنین انسان، برابزارهای بقای موجود زندآیا رژیم غذایی گیاهی سلابیش از نیمی از موارد انتقتاثیر گیاه خواری بر رشد ومولتیپل اسکلروز در زنان در مانهای کمر دردچگونه جمعیت های بزرگ شکل سرنوشتورزش و میگرناختلال خواب فرد را مستعد امید نیکو داشته باش تا آنبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکمبانی ذهنی سیاه و سفیددرمان تومورهای مغزی با اچرا بیماری های تخریبی مغشواهدی از دنیسوان(شبه نئژنهای مشترک بین انسان و وارتباط انسانی، محدود به اولین تصویر در تاریخ از سبرخی اثرات مضر ویتامین دتاثیر عصاره تغلیظ شده گیمرز مرگ و زندگی کجاستدرگیری اعصاب به علت میتوهفت چیز که عملکرد مغز تو طی یکصد هزار سال اخیر هرچکی غایب شدی تا نیازمند دلاز نشانه ها و آثار درک شدایا تکامل هدفمند استبزرگترین خطایی که مردم متغییرات منطقه بویایی مغزمغز ناتوان از توجیه پیداروزه داری متناوب، مغز را هوش مصنوعی از عروسک تا کعصب حقوق نورولووکشف ارتباط جدیدی از ارتباز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتلاش هایی در بیماران قطع حقیقت خواب و رویامغز بزرگ چالش است یا منفعرژیم غذایی حاوی تخم مرغ وگزیده ای از وبینار یا کنفاز تکینگی تا مغز از مغز تتوانایی مغز و دیگر اجزای فرایند پیچیده ی خونرسانیخواندن ، یکی از شستشو دهننقش هورمون زنانه استروژنهوش مصنوعی به کمک هوش طبیزبان چهار حرفی حیات زمینزبان و کلمه حتی برای کسانپرورش مغز مینیاتوری انسااستیفن هاوکینگ در تفسیر لرزش ناشی از اسیب به عصبدندان ها را مسواک بزنید تنقش سجده بر عملکرد مغزسفرنامه سفر به بم و جنوب هدف یکسان، در مسیرهای متابزار بقا از نخستین همانآیا امکان بازسازی اندامهبیماری گیلن باره و بیمارتاثیر کپسول نوروهرب بر سمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتدانشمندان تغییر میدان مغنوار مغزی روشی مهم در تشخسیلی محکم محیط زیست بر انواکنش های ناخودآگاه و تقابزارهای پیشرفته ارتباط آیا رژیم غذایی گیاهی سلابیشتر کمردردها نیازی به تاثیر گیاهخواری بر رشد و مواد کوانتومی جدید، ممکندر محل کار ارزش خودت را بچگونه جمعیت های بزرگ شکل سریعترین کامپیوتر موجودورزش بهترین درمان بیش فعاختلال در شناسایی حروف و امید درمان کرونا با همانبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکمجموعه های پر سلولی بدن مدرمان تشنجچرا حیوانات سخن نمی گوینشگفتی های زنبور عسلژنهای هوش ، کدامندارتباط از بالا به پایین ماولین سلول مصنوعیبرخی اختلالات عصبی مثانهتاریخ همه چیز را ثبت کردهمرز بین انسان و حیوان کجادستورالعمل مرکز کنترل بیهفت سین یادگاری از میراث ظهور امواج مغزی در مغز مصکیست کلوئید بطن سوماز نظر علم اعصاب یا نرووسایرادهای موجود در خلقت ببسیاری از بیماری های جدیتغییرات آب و هوایی که به مغز و سیر تکامل ان دلیلی روزه داری و بیمار ی ام اس هوش مصنوعی از عروسک بازی عضلانی که طی سخن گفتن چقدکشف جمجمه ای درکوه ایرهواز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتلاشی برای درمان قطع نخاحقیقت راستین انسان علم بمغز بزرگ چالشهای پیش روراه های جدید برای قضاوت رگزارش یک مورد جالب لخته واز تکینگی تا مغز از مغز تتوازن مهمتر از فعالیت زیفرایند تکامل و دشواری هاخواب سالم عامل سلامتینقش ژنتیک در درمان اختلاهوش مصنوعی در کامپیوترهاهوش مصنوعی در خدمت خلق وحزبان و بیان نتیجه ساختماآلودگی هوا و ویروس کرونااستخوان های کشف شده، ممکتأثیر نگاه انسان بر رفتالزوم سازگاری قانون مجازادو ویژگی انتزاع و قدرت تجنقش غذاها و موجودات درياسفرنامه سفر به بم و جنوب هدف از تکامل مغزابزار بقا از نخستین همانآیا انسان با مغز بزرگش اخبیماری ای شبیه آلزایمر و تاثیر کپسول نوروهرب بر سمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتدانشمندان روش هاي جدیدی نورون هاي مصنوعی می توانسیاهچاله و تکینگی ابتدایواکسن های شرکت فایزر آمرابزارهای بقا از نخستین هآیا راهی برای رفع کم آبی با هوش مصنوعی خودکار روبتاثیر انتخاب از طرف محیط موجود بی مغزی که می توانددر چه مرحله ای از خواب ، رچگونه حافظه را قویتر کنیسرگیجه از شایعترین اختلاورزش در کمر درداختلال در شناسایی حروف و امگا سه عامل مهم سلامتبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکمحل درک احساسات روحانیدرمان جدید میگرن با انتی چرا حجم مغز گونه انسان درشاهکار قرنژنهای حاکم بر انسان و انسارتباط بین هوش طبیعی و هواوکرلیزوماب داروی جدید شبرخی بیماری ها که در آن بتازه های اسکیزوفرنی(جنومزایای شکلات تلخ برای سلذهن ما از در هم شکستن منبهم نوع خواری در میان پیشیعلم به ما کمک میکند تا موکاهش مرگ و میر ناشی از اباز نظر علم اعصاب اراده آزاگر نعمت فراموشی نبود بسبسیاری از بیماری های جدیتغییرات تکاملی سر انسان مغز آیندگان چگونه است ؟روزه داری سلول های بنیادهوش مصنوعی از عروسک بازی مقالاتگمان میکنی جرمی کوچکی در از تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتلاشی تازه برای گشودن معحمله ویروس کرونا به مغزمغز بزرگ و فعال یا مغز کوراه های جدید برای قضاوت رگشایش دروازه جدیدی از طراز تکینگی تا مغز از مغز تتوسعه هوش مصنوعی قادر اسفرایند حذف برخی اجزای مغخواب سالم عامل سلامتی و ینقش گرمایش آب و هوا در همهوش مصنوعی در خدمت خلق وحآلزایمراستروژن مانند سپر زنان دتئوری تکامل امروز در درملزوم سازگاری قانون مجازادو برابر شدن خطر مرگ و مینقش غذاها و موجودات درياسفرنامه سفر به بم و جنوب هدف از خلقت رسیدن به ابزاابزار بقا از نخستین همانآیا احتمال دارد رویا از آبیماری ای شبیه ام اس مولتتاثیر کتامین در درمان پامنبع هوشیاری کجاست؟(قسمدانشمندان روشی برای تبدینورون های ردیاب حافظهسیاره ابلهانواکسن کووید 19 چیزهایی که ابزارهای بقا ازنخستین همآیاما مقهور قوانین فیزیکبار سنین ابزار هوشمندی اتاثیر احتمالی عصاره تغلیموجودات مقهور ژنها هستنددر هم تنیدگی کوانتومی و پنگاه محدود و تک جانبه، مشسربازان ما محققا غلبه می وزوز گوشاختلالات مخچهامروز دانش ژنتیک هیچ ابهبحثی درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکمحل درک احساسات روحانی ددرمان جدید کنترل مولتیپلچرا خشونت و تعصبشبیه سازی میلیون ها جهان کلرال هیدرات برای خوابانارتباط شگفت مغز انسان و فايندگان چگونه خواهند دیدبرخی بیماری های خاص که بدتازه های بیماری پارکینسومسیر دشوار تکامل و ارتقاذهن چند جانبه نیازمند نگهمیشه اطمینان تو بر خدا بعلایم کمبود ویتامین E را کاهش التهاب ناشی از بیمااز نظر علم اعصاب اراده آزاگر نعمت فراموشی نبود بسبعد از کروناثبت امواج الکتریکی در عصمغز انسان ایا طبیعتا تماروش مقابله مغز با محدودیهوش مصنوعی از عروسک بازی تاثیر ویتامین دی بر بیماگنجینه ای به نام ویتامین از تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتلاشی جدید در درمان ام اسحوادث روزگار از جمله ویرمغز حریص برای خون، کلید تراه پیروزی در زندگی چیستپمبرولیزوماب در بیماری چاز تکینگی تا مغز از مغز تتوسعه برخی شغل ها با هوش فرد حساس از نظر عاطفی و بخواب عامل دسته بندی و حفطنقش آتش در رسیدن انسان بهنقش انتخاب از طرف محیط، نزبان و بیان، در سایه پیشرهوش مصنوعی درمانگر کامپیآمارهای ارائه شده در سطح اسرار بازسازی اندام هاتئوری تکامل در پیشگیری و مقاومت به عوارض فشار خون دو برابر شدن خطر مرگ و مینقش غذاها و موجودات درياسفری به آغاز کیهانهزینه ای که برای اندیشیدابزار بقای موجود زنده از آیا احتمال دارد رویا از آبیماری اضطراب عمومیتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنبع هوشیاری کجاست؟(قسمداروهای مصرفی در ام اسنوروپلاستیسیتی چیستسیاره ابلهانواکسن کرونا و گشودن پنجرابزارهای بقای از نخستین آزمون ذهنی گربه شرودینگربارداری بدون رحمتاثیر ترکیبات استاتین (سمیهمانهای ناخوانده عامل در هم تنیدگی کوانتومی و دنگاه انسان محدود به ادراسردرد میگرن در کودکانیک پیشنهاد خوب برای آسان اختلالات حرکتی در انسانانفجار و توقف تکاملی نشابحثی درباره احساسات متفاتاثیر درجه حرارت بر عملکمحدودیت های حافظه و حافظدرمانهای بیماری پارکینسچرا در مغز انسان، فرورفتشبیه سازی سیستم های کوانکمردرد و علل آنارتباط شگفت انگیز مغز انايا اراده آزاد توهم است یبرخی توجهات در ببمار پارتبدیل تراکت صوتی مصنوعی مشکلات نخاعیرفتار اجتماعی انسان، حاصهمیشه عسل با موم بخوریمعلایم کمبود ویتامین E را کاهش دوپامین عامل بیماریاز آغاز خلقت تا نگاه انسااگر تلاش انسان امروز برابعد از کروناجمجمه انسان های اولیهمغز انسان برای ایجاد تمدروش های صرفه جویی در ایجاهوش مصنوعی از عروسک بازی صفحه اصلیگویید نوزده و ایمنی ساکتاز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتمایل زیاد به خوردن بستنحافظه و اطلاعات در کجاست مغز زنان جوانتر از مغز مرراست دستی و چپ دستیپنج اکتشاف شگفت آور در مواز تکینگی تا مغز- از مغز توصیه های سازمان بهداشت فرضیه ای جدید توضیح میدهخودآگاهی و هوشیاريخودآگاهی و هوشیارينقش اتصالات بین سلولهای زبان و تکلم برخی بیماریههوش مصنوعی درخدمت خلق وحآن چیزی که ما جریان زمان اصول سلامت کمرتا 20 سال آینده مغز شما به مقابله با کرونا با علم اسدوچرخه سواری ورزشی سبک و نقشه مغزی هر فرد منحصر بهسقوط درون جاذبه ای خاص، چهزینه سنگین انسان در ازاابزار بقای موجود زنده از آیا برای تولید مثل همیشه بیماری بیش فعالیتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنبع هوشیاری کجاست؟(قسمداروهای ام اسنوشیدن چای برای مغز مفید سیر آفرینش از روح تا مغز واکسن کرونا از حقیقت تاتابزارهای دفاعی و بقای موآسيب میکروواسکولاریا آسبازگشت از آثار به سوی خداتاثیر دوپامین و سروتونینمیگرن سردردی ژنتیکی که بدر کمتر از چند ماه سوش جدنگاه از درون مجموعه با نگسردرد و علتهای آنیک آلل ژنتیکی که از نئانداختلالات صحبت کردن در انانواع سکته های مغزیبحثی درباره احساساتی غیرتاثیر درجه حرارت بر عملکمخچه فراتر از حفظ تعادلدرک فرد دیگر و رفتارهای اچراروياها را به یاد نمی آشبکه های مصنوعی مغز به درکمردرد با پوشیدن کفش مناارتباط شگفت انگیز مغز انايا اراده آزاد توهم است یبرخی توصیه ها برای واکسیتبدیل سلولهای محافط به سمشکلات بین دو همسر و برخیرقیبی قدرتمند در برابر مهمراهی نوعی سردرد میگرنیعلت خواب آلودگی بعد از خوکاهش سن بیولوژیکی، تنها از انفجار بزرگ تا انفجار ابزار هوش در حال ارتقا ازبعد از کرونا دلخوشی بیهوجنسیت و تفاوت های بیناییمغز انسان برای شادمانی طروش هایی ساده برای کاهش اهوش مصنوعی از عروسک بازی سوالات پزشکیگوشه بیماری اتوزومال رسساز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتمدن قدیمی ای در جنوب ایرفلج بل، فلجی ترسناک که آنحافظه و اطلاعات در کجاست مغزهای کوچک بی احساسرجزخوانی هایی که امروز بپوست ساعتی مستقل از مغز داز تکینگی تا مغز- از مغز توصیه های غیر دارویی در سقیچی ژنتیکیخورشید مصنوعینقش حفاظتی مولکول جدید دزبان و شناخت حقیقت قسمت چهوش مصنوعی ساخته هوش طبیآیا ممکن است موش کور بی ماضطراب و ترستاثیر مشاهده بر واقعیت بملاحظات بیهوشی قبل از جرديدن با چشم بسته در خواب نقشه های مغزی جدید با جزیسلول های بنیادی منابع و اهزاران سال چشم های بینا وابزار بقای موجود زنده از آیا بزرگ شدن مغز فقط در دبیماری تی تی پیتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنبع هوشیاری کجاست؟(قسمداروهای ضد بیماری ام اس ونوعی سکته مغزی ، وحشتناک سیستم تعادلی بدنواکسن کرونا ساخته شده تواثر مضر مصرف طولانی مدت رآسیب ها ناشی از آلودگی هوبازگشت به ریشه های تکاملتاثیر دپاکین بر بیماری ممیگرن شدید قابل درمان اسدر آستانه ی موج پنجم کووینگاهی بر قدرت بینایی دراسردرد تنشنیک جهش ممکن است ذهن انساناختراع جدید اینترنت کوانانگشت نگاری مغز نشان میدبخش بزرگتر کیهان ناشناختتاثیر درجه حرارت بر عملکمخچه ، فراتر از حفظ تعادلدرک و احساسچراروياها را به یاد نمی آشباهت مغز با کیهان مادیکنفرانس تشنج هتل کوثر اصارتباط غیرکلامی بین انساای آنکه نامش درمان و یادشبرخی روش های تربیتی کودکتری فلوپرازینمشکلات روانپزشکی پس از سرموزی از نخستین تمدن بشرهوموارکتوس ها ممکن است دعوامل موثر در پیدایش زباکایروپاکتیک چیستاز بحث های کنونی در ویروسابزار بقا از نخستین همانبعد از کرونا دلخوشی بیهوجنسیت و تفاوت های بیناییمغز انسان برای شادمانی طروش صحبت کردن در حال تکامپیامهای کاربرانگوشت خواری یا گیاه خواریاز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتمدن بشری و مغز اخلاقیفلج خوابحافظه و اطلاعات در کجاستمغزتان را در جوانی سیم کشرشته نوروایمونولوژی و نقپیموزایداز تکینگی تا مغز- از مغزتتوصیه هایی در مصرف ماهیقیچی ژنتیکی تهدید یا فرصخانواده پایدارنقش حیاتی تلومر دی ان آ دزبان و شناخت حقیقت قسمت اهوش احساسیآیا ما تنها موجودات زنده اطلاعات حسی ما از جهان، چتاثیر نگاه ناظر هوشیار بممانتین یا آلزیکسا یا ابدی متیل فومارات(زادیوا)(نقص در تشخیص هیجانات عامسلول عصبی شاهکار انطباق هستي مادي ای که ما کوچکترابزار بقای موجود زنده از آیا تکامل و تغییرات ژنتیبیماری دویکتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنبع هوشیاری کجاست؟(قسمداروی فامپیریدین یا نورلنیاز به آموزش مجازی دیجیسیستم دفاعی بدن علیه مغز واکسن دیگر کرونا ساخته شاثرات فشار روحی شدیدإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَبازسازي مغز و نخاع چالشی تاثیر داروهای ضد التهاب میدان مغناطيسي زمین بشر در درمان بیماری مولتیپل نگاهی بر توانایی اجزاي بسردرد سکه اییک رژیم غذایی جدید، می توادامه بحث تکامل چشماندوهگین نباش اگر درب یا بخش دیگری در وجود انسان هتاثیر درجه حرارت بر عملکمخچه ابزاري که وظیفه آن فدرک احساسات و تفکرات دیگنزاع بین جهل و علم رو به پشباهت زیاد بین سلول هاي عکنگره بین المللی سردرد دارتروز یا خوردگی و التهاایمپلانت نخاعی میتواند دبرخی سلولهای عصبی در تلاتری فلوپرازینمشکلات روانپزشکی در عقب رمز و رازهای ارتباط غیر کهوش مصنوعی می تواند بر احعوامل ایجاد لغت انسانی و کاربرد روباتهای ريزنانواز تلسکوپ گالیله تا تلسکابزار بقا از نخستین همانتفکر خلا ق در برابر توهم جهان کاملی در اطراف ما پرمغز انسان رو به کوچک تر شروشهای نو در درمان دیسک بسایتهای دیگرگیلگمش باستانی کیستاز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتمساح حد واسط میان مغز کوفلج خواب چیستحس چشایی و بویاییمغزتان را در جوانی سیمکشرشد مغز علت تمایل انسان بپیچیدگی های مغزی در درک زاز تکینگی تا مغز، از مغز توضیحی ساده در مورد هوش مقانون مندی نقشه ژنتیکی متکنولوژی جدید که سلول‌هقانون جنگلخارق العاده و استثنایی بنقش خرچنگ های نعل اسبی درزبان و شناخت حقیقت قسمت دهوش احساسیآیا مغز تا بزرگسالی توسعاطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر نگاه و مشاهده ناظر منابع انرژي پاک سرچشمه حدژا وو یا اشنا پندارینقطه بی بازگشتسلولهای ایمنی القا کنندههستی ما پس از شروعی چگال ابزار بقای موجود زنده از آیا جنین انسان، هوشمندی بیماری ضعف عضلات نزدیک بتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنبع هوشیاری کجاست؟(قسمداروی لیراگلوتیدچیزی خارج از مغزهای ما نیسکته مغزیواکسن دیگری ضد کرونا از داثرات مفید قهوهافت فشار خون ناگهانی در وبحتی علمی درباره تمایل بتاثیر داروی ضد تشنج سدیم میدازولام در درمان تشنج درمان های اسرار آمیز در آناتوانی از درمان برخی ویسرعت فکر کردن چگونه استیکی از علل محدودیت مغز اماداراوون تنها داروی تاییانسان قدیم در شبه جزیره عبرنامه و ساختار پیچیده متاثیر درجه حرارت بر عملکمدارک ژنتیکی چگونه انساندرک تصویر و زبان های مخلتنزاع بین علم و نادانی رو شباهت زیاد بین سلول هاي عکنگره بین المللی سردرد دارزش حقیقی زبان قسمت اولاینکه به خاطرخودت زندگی برخی سيناپسها طی تکامل و تسلیم شدن از نورون شروع ممشاهده آینده از روی مشاهرویا و خبر از آیندههوش مصنوعی و کشف زبان هایعواملی که برای ظهور لغت اکاربرد روباتهای ريز، در از تلسکوپ گالیله تا تلسکابزار بقا از نخستین همانتفاوت مغز انسان و میمون هجهش های ژنتیکی مفید در سامغز انسان رو به کوچکتر شدروشهای شناسایی قدرت شنواگیاه خواری و گوشت خوار کداز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتنفس هوازی و میتوکندریفلج دوطرفه عصب 6 چشمحس و ادراک (قسمت اول )نقش قهوه در سلامتیزمین زیر خلیج فارس تمدنی پیوند مغز و سر و چالشهای از تکینگی تا مغز، از مغز تکنولوژی جدید که سلول‌هقانونمندی و محدودیت عالمخدا موجود استنقش داروهاي مختلف معروف زبان و شناخت حقیقت قسمت سهوش عاطفی بیشتر در زنانآیا همه جنایت ها نتیجه بیاطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر نگاه انسان بر رفتامنابع انرژی از نفت و گاز دژاوو یا آشناپنداریچند نرمش مفید برای کمردرسلولهای بنیادی مصنوعی درو هر کس تقوای خدا پیشه کنابزار بقای موجود زنده از آیا جهان ذهن و افکار ما مبیماریهای تحلیل عضلانی اتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنبع هوشیاری کجاست؟(قسمداروی تشنجی دربارداریچگونه مغز پیش انسان یا همسانسور از روی قصد بسیاری واکسن سرطاناثرات مضر ماری جواناافراد آغاز حرکت خودشان ربحث درباره پیدایش و منشاتاثیر درجه حرارت بر عملکمکانیزمهای دفاعی در برابدرمان های بیماری آلزایمرناتوانی در شناسایی چهره شلیک فراموشییافته های نوین علوم پرده ادغام میان گونه های مختلانسان ها می توانند میدان برنامه ی مسلط ژنها در اختتاثیر درجه حرارت بر عملکمروری بر تشنج و درمان هایدرک حقیقت نردبان و مسیری نزاع بین علم و جهل رو به پشرکت نورالینک ویدیویی ازکندر در بیماریهای التهابارزش حقیقی زبان قسمت دوماینکه خانواده ات سالم بابرداشت مغز ما از گذر زمانتشنج چیستمطالعه ای بیان میکند اهدرویا بخشی حقیقی از زندگی هوش مصنوعی گوگل به کمک تشعوارض ازدواج و بچه دار شدکجای مغز مسئول پردازش تجاز تکنیکی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتفاوت ها و تمایزها کلید بجهش های ژنتیکی غیر تصادفمغز ایندگان چگونه استروشی برای بهبود هوش عاطفگالکانزوماب، دارویی جدیاز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتنفس هوازی و میتوکندریفناوری هوش مصنوعی نحوه خحس و ادراک (قسمت دوم )نقش مهاجرت در توسعه نسل ازندگی هوشمند در خارج از زپیوند سر آیا ممکن استاز تکینگی تا مغز، از مغز تکامل مادی تا ابزار هوشمقارچ بی مغز در خدمت موجودخطا در محاسبات چیزی کاملنقش ذهن و شناخت در حوادث زبان شناسی مدرن در سطح سلهوش عاطفی در زنان بیشتر اآیا هوش مصنوعی زندگی بشربلندی در ذهن ما درک بلندیتاثیر نگاه انسان بر رفتامنابع انرژی از نفت و گاز دگرگونی های نژادی و تغییچند جهانیسلسله مباحث هوش مصنوعیوقت نهيب هاي غير علمي گذشابزار بقای موجود زنده از آیا جهش های ژنتیکی، ویروبیهوش کردن در جراحی و بیمتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنبع هوشیاری در کجاست؟ قداروی جدید s3 در درمان ام چگونه هموساپينس بر زمین سانسور بر بسیاری از حقایواکسنی با تاثیر دوگانه ااجزای پر سلولی بدن انسان افزایش قدرت ادراکات و حسبحثي درباره هوش و تفاوتهتاثیر درجه حرارت بر عملکما انسانها چه اندازه نزددرمان های جدید میگرننخاع ما تا پایین ستون فقرشلیک فراموشییادگیری مهارت های جدید دادغام دو حیطه علوم مغز و انسان جدید از چه زمانی پابرین نت به جای اینترنتتاثیر درجه حرارت بر عملکمرکز هوشیاری، روح یا بدن درک عمیق در حیواناتنشانه های گذشته در کیهان شش مرحله تکامل چشمکوچک شدن مغز از نئاندرتاارزش حقیقی زبان قسمت سومایندرالبررسي علل احتمالي تغيير تشنج و حرکات شبه تشنجی قامعنی روزهرویا تخیل یا واقعیتهوش مصنوعی گوگل به کمک تشعید نوروز مبارککرونا چه بر سر مغز می آوراز تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتفاوت های بین زن و مرد فقجهشهای مفید و ذکاوتی که دمغز ابزار بقای برتر مادیروشی جدید در درمان قطع نخگامی در درمان بیماریهای از تکینگی تا مغز از مغز تابزار بقا از نخستین همانتو دی ان ای خاص ميتوکندريفیلمی بسیار جالب از تغییحس و ادراک قسمت چهارمنقش میدان مغناطیسی زمین هوش مصنوعی از عروسک بازی زونا به وسیله ویروس ابله پیوند سر، یکی از راه حلهااز تکینگی تا مغز، از مغز تکامل مداومقبل از انفجار بزرگخطا در محاسبات چیزی کاملنقش روزه داری در سالم و جزبان شناسی نوین نیازمند هوش عاطفی در زنان بیشتر اآیا هوش ارثی دریافتی از پبه خودت مغرور نشوتاثیر ویتامین دی بر بیمامنابع انرژی از نفت و گاز دانشمندان موفق به بازگردچندین ماده غذایی که ماننسم زنبور ، کلیدی برای واروقتی فهمیدی خطا کردی برگابزار بقای موجود زنده از آیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجبیهوشی در بیماران دچار اتاثیر گیاه خواری بر رشد ومنبع هوشیاری در کجاست؟(قداروی جدید میاستنی گراویچگونه واکسن کرونا را توزساخت شبکه عصبی با الفبایواسطه ها د رمسیر ایجاد مغاجزایی ناشناخته در شکل گافزایش مرگ و میر سندرم کوبحثی در مورد نقش ویتامينتاثیر درجه حرارت بر عملکما انسانها چه اندازه نزددرمان های جدید در بیماری نخستین تصویر از سیاهچالهشنا در ابهای گرم جنوب نییادآوری خواب و رویاارتقا و تکامل سنت آفرینش انسان عامل توقف رشد مغزبرای پیش بینی آینده مغز دتاثیر رو ح و روان بر جسممرکز حافظه کجاستدرگیری قلب در بیماری ویرنظام مثبت زندگیششمین کنگره بین المللی سکووید نوزده و خطر بیماریارزش خود را چگونه میشناسایا کوچک شدن مغزانسان البررسی و اپروچ جدید بر بیمتشنج عدم توازن بین نورون مغز فکر میکند مرگ برای دیرویاها از مغز است یا ناخوهوش مصنوعی الفاگوعامل کلیدی در کنترل کارآکریستال زمان(قسمت اولاز تکینگی تا مغز و از مغز ابزار بقا از نخستین همانتفاوت های تکاملی در مغز وجهشهای مفید و ذکاوتی که دمغز ابزار برتر بقاروشی جدید در درمان سکته مگامی در درمان بیماریهای از تکینگی تا مغز از مغز تتولید پاک و فراوان انرژیفیزیک مولکولها و ذرات در حس و ادراک قسمت پنجمنقش محیط زندگی و مهاجرت دهوش مصنوعی از عروسک بازی زیباترین چیز در افزایش سپیام های ناشناخته بر مغز از روده تا مغز