هوش مصنوعی چیست؟ آیا هوش سریعی که بدون احساسات و خودآگاهی، کارها را انجام می دهد کاملا قابل اطمینان است؟ توانایی های بیشتر هوش مصنوعی نسبت به هوش انسان، اگر در محدوده احساسات (feeling)انسانی قرار نگیرد، آیا بدون مشکل خواهد بود؟
و اساسا احساسات انسانی حقیقی که او را از هر هوش مصنوعی یا حیوانی حقیقتا متمایز می کند، چیست؟
(جهت بررسی بیشتر مباحث هوش، می توانید به سلسله مباحث تفاوت هوش و ادراک در نژادها و گونه های مختلف و مباحث مربوط به احساسات(feeling) در کانال ها و سایت های دکتر سید سلمان فاطمی
و برای بررسی بیشتر مباحث مربوط به اخلاق و رفتار متمایز کننده انسان از حیوان به پایان نامه اخذ دکترای دکتر توفیق مسرور از دانشکده تحقیقات برتر علوم دینی و لغوی در نجف اشرف، تحت عنوان بررسی اصل و ریشه های اخلاق انسانی در علوم روانشناسی، جامه شناسی، انسان شناسی و روانشناسی و مغز و اعصاب نوشته دکتر توفیق مسرور مراجعه کنید)
هوش مصنوعی چیست؟
قسمت یازدهم برنامه قهوه من از دکتر زینب الشمری
امروز می بینیم هوش مصنوعی یا artifitial intelligence چیست. کامپیوتر برهمه عرصه های زندگی ما تسلط دارد و این سوال هست که سوشیال مدیا یا تکنولوژی های تحت کنترل کامپیوتر، آیا می تواند انسان را محو کند یا سودمند است؟ فیلم ها در مورد هوش مصنوعی نشان می دهد که هوش مصنوعی می تواند دارای هوش و درک شود.
پس قهرمان حقیقی انسان است یا روبات؟ و آیا روبات می تواند انسان را محو کند؟ هوش مصنوعی فاقد خودآگاهی و درک است ولی هوش آن، میتواند تا درجات بسیار بالاتری ازهوش کنونی برود.
تفاوت بین خودآگاهی(درک) و هوش چیست؟
نکته مهمی است که بین این دو تفاوت بدهیم. هوش، توانایی برای حل مشکل است ولی درک و خودآگاهی، احساسات درونی است مانند عشق، نفرت، خشم و ....
انسان مشکلی را با دقت می بیند و برای از میان بردن آن می کوشد و نسبت به آن احساساتی پیدا می کند ولی کامپیوتر با روش های مختلفی مشکل را حل می کند. هوش، می تواند نمایشی از درک باشد یا نباشد. مثلا هواپیماها بدون هیچ احساسی سریعتر از پرندگان حرکت می کنند به همین ترتیب کامپیوترها می توانند بسیار بهتر از انسان، مشکلات را حل کنند بدون آنکه احساساتی داشته باشند. کامپیوتر چگونه سریع تر از انسان است و فعالیت بیشتری نسبت به انسان نشان می دهد؟
اولین کامپیوتر با هوش مصنوعی در مورد شطرنج ساخته شد و با کاسپاروف قهرمان شطرنج مسابقه داد بعدا برنامه آلفازیرو ساخته شد تا در جهان بر شطرنج غلبه کند و امروز آلفازیرو بر شطرنج، غلبه یافته است این برنامه خودش یاد می گیرد، مانند کودکی که یاد می گیرد.
مکانیسم های یادگیری برنامه هوشمند کامپیوتری:
1- شبکه های عصبی عمقی و این، همان روش یادگیری در مغز بیولوژیک ما انسان هاست.
2- General reinforcement learning algorithm (برنامه یادگیری با تقویت عمومی)
به اینها بیشتر از گذشته توجه می شود.
برنامه “آلفازیرو” خودش یاد می گیرد و خودش برای برنده شدن برنامه ریزی می کند.و می تواند از هر بازیکن شطرنج موفق تر عمل کند. پس کامپیوتر دقیق تر و سریع تر از انسان، می تواند یاد بگیرد و باهوش تر است واین، فقط در مورد شطرنج نیست و در بسیاری عرصه ها مانند بانک داری استفاده می شود انسان می تواند برای نمونه پنجاه معامله را در یک روز انجام دهد و کامپیوتر می تواند پانصد معامله را در چند دقیقه انجام دهد. این شاید مفید باشد ولی خطر، آنجاست که نظرات انسان را به سوی نظرات و ایده های کامپیوتر ببرد.
آیا کامپیوتر خودش تصمیم می گیرد یا کسی هست که برای آن تصمیم بگیرد؟ مثلا در معاملات بانکی هزاران معامله در کامپیوتر ها انجام می شود و محاسبه و نگهداشتن این همه برنامه در مغز انسان ممکن نیست ولی کامپیوتر این کار را انجام می دهد(ازجمله کارکردهای هوش مصنوعی در سرویسهای مالی میتوان به این موارد اشاره کرد: حسابهای جاری سیار با قابلیت خواندن چکها، هشدارهایی که میتوانند پرداختهای با مبلغ بالا را مشخص کنند و یادآوری انتقالات خاص.
اخیراً بانک جیپیمورگانچیس اعلام کرد که در حال آمادهسازی یک دستیار هوش مصنوعی در بخش خدمات خزانهداری است که روزانه به حدود ۵ تریلیون دلار رسیدگی خواهد کرد. اگرچه این دستیار، مختص به مشتریان شرکتی خواهد بود، برای مردم و مشتریان خرد هم دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی راهاندازی خواهد شد.
هوش مصنوعی به مشاورین کمک خواهد کرد که تصمیمات بهتری بگیرند و زمان کمتری را برای انجام کارهای خستهکننده صرف کنند.پال دراویس، از شرکای مجموعه فیوچر پرفکت ماشین
طبق نظرسنجی سال ۲۰۱۷ گرینویچ اسوشیتس، شرکت خدماتی مشاوره و اطلاعات بازار جهانی در استنفورد کانتیکات، اکثر بانکها و شرکتهای ارائهدهنده خدمات مالی، پیادهسازی هوش مصنوعی در سرویسهای مالی خود را شروع کردهاند، یا برنامهای جهت اجرای آن را در سال آینده دارند.
بیش از نیمی از ۱۰۰ نفر مدیری که در این نظرسنجی شرکت داشتند در حال مطالعه این فناوری بودند و قصد داشتند تا در ۱۲ ماه آینده آن را در زیرمجموعه خودشان عملیاتی کنند و ۱۸ درصد، قبلاً شروع به استفاده از فناوری هوش مصنوعی در سرویسهای مالی کرده بودند.
مشاوران مالی و کارکنان بانکها میگویند پیشرفتهای جدید در هوش مصنوعی چیز ترسناکی نیست. درواقع اکثر آنها بر این عقیدهاند که هوش مصنوعی به آنها در انجام مؤثرتر وظایفشان یاری خواهد رساند.
هوش مصنوعی در سرویسهای مالی هماکنون یکی از مهمترین تاثیرگذاران است.
مثالهای زیادی از چگونگی تأثیر هوش مصنوعی در سرویسهای مالی و بهبود مدیریت پولی وجود دارد.
بنک آو امریکا و ولز فارگو دستیارهای مجازی برای مشتریان خرد ارائه میدهند. استارتآپهای فینتک که استفاده از نوآوری برای بهبود خدمات مالی سرلوحهی کارشان است، بعضاً بهصورت اختصاصی به کاربرد هوش مصنوعی در سرویسهای مالی میپردازند.
چنین نوآوریهایی رابط کاربری بهمراتب بهتری از روبو-ادوایزرها (robo-advisors) (سرویسهای نرمافزاری مشاوره سرمایهگذاری) دارند. ارتباط با این دستیاران هوش مصنوعی راحتتر است چراکه با تقلید ویژگیهای انسانی قادر به مکالمه و چت با کاربران هستند.
شرکت کاسیستو Kasisto که با جیپیمورگان برای راهاندازی موتور هوش مصنوعیاش همکاری کرده برای خردهفروشی هم راهکارهایی دارد. پلتفرم مکالمه هوش مصنوعی «کای» در شرکتهایی مانند مسترکارد و ولز فارگو برای ارائه خدمات دستیار مجازی (که چت بات (chatbot) هم نامیده میشوند) بهکاررفته است.)امروز معاملات بانکی به هزاران معامله رسیده ست و اینها نیازمند اطلاعات فراوان از شبکه های مختلف اجتماعی مانند فیسبوک و سوشال مدیا ...است و این تعداد معلومات از فهم بشر خارج است. و کامپیوتر با تحلیل این معلومات می تواند مشخص کند مثلا تو مجرم هستی یا نیستی و این با قدرت بسیار بیشتری نسبت به فهم بشری انجام می شود.....
خدا حافظ
https://www.youtube.com/watch?v=ZfDWFdfNxQA&fbclid=IwAR3Yui8lKioMVs8kVEL4jDlMPJAalxW6XdgEE5vUjgBwc-dJYkTQO1MFTe8
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031