اسرار بازسازی اندام ها

اسرار بازسازی؟
دانشمندان میگویند این راز در ژنوم آکسولوتل است(سمندر مکزیکی یا آکسولوتل (نام علمی: Ambystoma mexicanum)، جانوری دوزیست است که به ماهی راه‌روندهٔ مکزیکی نیز معروف است. سمندر مکزیکی کاملاً وابسته به آب است. این جانور می‌تواند قسمت‌های آسیب‌دیده بدنش را احیا کند یا در صورت قطع شدن آن اعضاء دوباره آن را اضافه کند.

سمندر مکزیکی خویشاوندی نزدیکی با سمندر دارد. سمندر در خشکی زندگی می‌کند ولی سمندر مکزیکی به آب وابسته است. هر دوی آن‌ها شش دارند ولی بیشتر با آبشش تنفس می‌کنند.)

پژوهشگران اخیرا دو ژن را کشف کرده اند که این توانایی جادویی سالماندر(سمندر) را برای بازسازی اندام ها، چشم و مغز بر عهده دارد. همه ی سمندرها توانایی بازسازی دارند ولی آکسولوتل این توانایی را در حد بسیار بالایی دارد. به علاوه آکسولوتل اندام هایی مانند چشم و حتی مغز را بازسازی می کند.

پژوهش برای مشخص کردن اینکه آنها چگونه این کار را می کنند به دلیل ژنوم بسیار بزرگ این موجود به کندی پیش رفته است ولی دانشمندان اخیرا دو ژن را کشف کرده اند که نقش مهمی دارد. موجودات اندکی توجه دید عمومی و دانشمندان را مشابه آن چیزی- که سمندر آکسولوتل به دست آورده است- کسب کرده اند. آنها معمولا در دریاچه ی زیشیمیلکو در جنوب میکزیکوسیتی هستند و به صورت وحشی بسیار کم دیده می شوند. ولی به شکل تفننی و در قفس زیاد هستند، زیراعلاقه مندان به حیوانات خانگی آنها را به خاطر شکل فرازمینی و نیز شکل تاج قرمز رنگ که روی سر خود دارند جذاب می دانند.

پژوهشگران همچنین آنها را برای ویژگی های منحصر به فرد آن- که باعث جذابیت این موجودات شده است- در قفس نگه می دارند.

شاید از مهمترین و قابل توجه ترین این مشخصات توانایی غیر طبیعی این موجودات در بازسازی بدن خودش باشد. برخلاف انسان ها و و دیگر حیوانات، آکسولوتل ها زخم های بزرگ بدن خود را با بافت فیبروز که دارای اسکار است ترمیم می کنند و بخش آسیب دیده را به سادگی ترمیم می کنند. پژوهشگر پارکر فلاورز میگوید: این موجود تقریبا همه چیز خود را بعد از تقریبا هر آسیبی ترمیم می کند. این توانایی خیلی برجسته است. بیشتر سمندرها می توانند اندام از دست رفته خود را ترمیم کنند با این حال آکسولوتل ها می توانند تخمدان ها، بافت ریه، چشم ها و حتی بخش هایی از مغز و نخاع را ترمیم کنند.

به طور مشخص اینکه این سمندرهای شبه فضایی، چگونه این کار را انجام میدهند مورد توجه زیاد پژوهشگران بوده است. این مطالعات به انسان این امکان را میدهد دست به این بازسازی ها در اندام های خود بزند ولی شناسایی این ژن ها کار بسیار دشواری است، زیرا آکسولوتل، ژنومی ده برابر بزرگتر از ژنوم انسان دارد و این یکی از بزرگترین ژنهای شناسایی شده در میان موجودت است.

خوشبختانه فلوارز و همکاران او اخیرا وسایلی را برای پیگیری وسیع تر این ژنوم ابداع کرده اند و در این فرایند دو ژن را شناسایی کرده اند که در توانایی بازسازی موجود در آکسولوتل نقش دارند. بعد از آنکه اندام بازسازی می شود، نمونه لخته ی خونی در محل شکل میگیرد و سلول های پوستی شروع به تقسیم میکنند و زخم را می پوشانند. سپس سلول ها شروع می کنند به محل بروند و در توده ای به نام پلاستما جمع شوند.

پلاستما بعدا شروع به تمایز به سلول هایی میکند که برای رشد بخش باقیمانده ی بدن لازم است و بر اساس ساختار مناسب اندام به خارج رشد می کند و این باعث ایجاد اندام جدیدی می شود که مشابه مورد قبلی است.
شناسایی ژن هایی که برای این فرایند کد می شوند و فرایندهایی که فعالیت آن را هدایت میکند دشوار است. با توسعه ی کارهای قبلی با CRISPR/Cas9، فراورز و همکاران او توانستند سلول های بازسازی شده را با نوعی از بارکد ژنتیکی، نشان دار کنند که قدرت ردیابی سلول ها را در جریانی برعکس به سوی ژن های مسئول فراهم میکند. در این مسیر آنها توانستند 25 ژن را- که به نظرمی رسید در فرایند بازسازی نقش دارد- شناسایی و ردیابی کنند. در میان این 25 ژن آنها دو ژن را شناسایی کردند که مرتبط با بازسازی دم آکسولوتل است به خصوص ژنهای فتوب و کاتالاز؛ هرچند پژوهشگران نگران بودند ژنهای بیشتری در این فرایند پیچیده نقش داشته باشد.

مطالعات روی انسان از اهمیت زیادی برخوردار است. انسان، ژنهای مشابهی دارد و در دو مطالعه شناسایی شده است. هرچند اشتراک ژن های مشابه، میتواند در گونه ها و در یک حیوان کاری کاملا متفاوت انجام دهد. برای نمونه ژن مشابه انسانی FETUB پروتئین هایی را تولید میکند که جذب استخوان را تنظیم میکند؛ انسولین و گیرنده های عامل رشد سلول کبدی را تنظیم می کند و به التهاب واکنش نشان میدهد و ...

در آکسولوتل به نظر می رسد تنظیم بازسازی اندام ها وظیفه ی دیگری است که این ژن ها انجام می دهد. چون انسان ها ژن های مشابهی دارند که به آکسولوتل قدرت بازسازی خود را میدهد پژوهشگران بسیار امیدوارند روزی بتوانند ترمیم زخم ها را بهبود دهند و حتی قدرت شگفت انگیز بازسازی در آکسولوتل را تکثیر دهند.

با این پژوهش ها، مشکل فقط زمان است تا سمندر مکزیکی رازهای خود را به ما بدهد!

(بازسازی اندام ها در انسان، با توجه به وجود مغز بزرگی که انرژی بسیار زیادی را مصرف میکند، کار آسانی نیست. بازسازی هزاران هزار سلول جدید، نیازمند انرژی بسیار زیادی است که شاید فراهم کردن آن در سمندر و موجودات ابتدایی که مغز بزرگی ندارند آسان باشد ولی در موجودی که بخش بزرگی از انرژی خود را صرف سلول های مغزی می کند، نیازمند زمینه سازی های بسیار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای در دسترس قرار دادن انرژی برای همگان است. دستکاری روی دو یا بیشتر ژن، بدون فراهم کردن انرژی لازم برای فعالیت این دو ژن، مانند بنا کردن ساختمانی روی زمینی سست و شکننده است.
توصیه میشود به مقاله ای تحت عنوانامکان بازسازی اندامهای خودمان را در آینده خواهیم داشت؟!از سایت نوروسافاری و بحث در مورد آن در همین کانال مراجعه شود.

مغز، دست آورد بزرگ تکاملی انسان امروز، هرچند باعث بقای بهتر شده است ولی باری بر دوش انسان است که او را در تنگنا و قفس عالم مادی، در چالشی مداوم قرار می دهد.

از نخستین همانند سازها تبحثی درباره احساساتی غیرمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمهوش عاطفی بیشتر در زناننقش زبان در سلطه و قدرت احس و ادراک- قسمت بیست و پروش مقابله مغز با محدودیگاهی لازم است برای فهم و ایا این جمله درست است کسیشش مرحله تکامل چشماز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی یونها و مولکول های ممیدان مغناطيسي زمین بشر تاثیر داروی ضد تشنج سدیم هزینه ای که برای اندیشیدچهار ساعت پس از کشتار خوکخطا در محاسبات چیزی کاملپیوند مغز و سر و چالشهای رژیم ضد التهابیابزار بقا از نخستین همانعوامل موثر در پیدایش زبااز تکینگی تا مغز از مغز تبزرگ شدن مغز محدود به دورچگونه واکسن کرونا را توزمجموعه های پر سلولی بدن متاثیر درجه حرارت بر عملکویرایش DNA جنین انسان، بردید تو همیشه محدود به مقدآمارهای ارائه شده در سطح زمان واقعیت است یا توهمابزار بقا از نخستین همانسوالات پزشکیاز تکینگی تا مغز، از مغز فیلمی بسیار جالب از تغییتقلید مرحله ای نسبتا پیشناتوانی از درمان برخی ویمرگ چیستتری فلوپرازینواکسن دیگر کرونا ساخته شداروهای تغییر دهنده ی سیآیا یک، وجود داردزبان و تکلم برخی بیماریهابزار بقای موجود زنده از اسرار بازسازی اندام هاقانون جنگلتنفس هوازی و میتوکندریچرا در مغز انسان، فرورفتمشاهده آینده از روی مشاهتغییرات تکاملی سر انسان یک جهش ممکن است ذهن انساندر هم تنیدگی کوانتومی و پآیا خداباوری محصول تکاملسفری به آغاز کیهاناتوبان اطلاعات و پلِ بینبه زیر پای خود نگاه نکن بلرزش ناشی از اسیب به عصبتوازن مهمتر از فعالیت زیهفت سین یادگاری از میراث مغز انسان برای شادمانی طجواب دانشمند سوال کننده کمردرد و علل آندرمان جدید میگرن با انتی آغاز فصل سرما و دوباره تکسودمندی موجودات ابزی بر اختلال در شناسایی حروف و بیماری ضعف عضلات نزدیک بمنابع انرژی از نفت و گاز تکامل داروینی هنوز در حاهوش مصنوعی از عروسک های بمغز را از روی امواج بشناسحمایت از طبیعتکیست کلوئید بطن سومدرگیری اعصاب به علت میتوانفجار و توقف تکاملی نشاساختار شبکه های مغزی ثابارتباط چاقی و کاهش قدرت ببازگشت به ریشه های تکاملمنبع هوشیاری کجاست قسمت تاثیر نگاه انسان بر رفتاهوش مصنوعی از عروسک تا کمنقش گرمایش آب و هوا در همحس و ادراک قسمت هجدهمکشف مکانیسم عصبی خوانش پرمز بقای جهش ژنتیکیاولین تصویر در تاریخ از سشناخت و معرفت، و نقش آن داز نخستین همانند سازها تبخش فراموش شده ی حافظهمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمهوش عاطفی در زنان بیشتر انقش زبان در سلطه و قدرت احساسیت روانی متفاوتروش های صرفه جویی در ایجاگاهی مغز بزرگ چالش استایا ابزار هوشمندی یا مغز ششمین کنگره بین المللی ساز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی اثرات مضر ویتامین دمیدازولام در درمان تشنج تاثیر درجه حرارت بر عملکهزینه سنگین انسان در ازانوآوری ای شگفت انگیز دانخطا در محاسبات چیزی کاملپیوند اندام از حیوانات برژیم غذایی حاوی تخم مرغ وابزار بقا از نخستین همانعوامل ایجاد لغت انسانی و از تکینگی تا مغز از مغز تبزرگ شدن تقریبا ناگهانی چگونه آن شکری که می خوریممحل درک احساسات روحانیتاثیر درجه حرارت بر عملکواقعیت فیزیکی، تابعی از دژا وو یا اشنا پنداریآن چیزی که ما جریان زمان زمان شگفت انگیزابزار بقا از نخستین همانپیامهای کاربراناز تکینگی تا مغز، از مغز فیزیک مولکولها و ذرات در تقلید از روی طبیعتناتوانی در شناسایی چهره مرگ و میر پنهانتری فلوپرازینواکسن دیگری ضد کرونا از دداروهای ضد بیماری ام اس وآیا کیهان می تواند یک شبیزبان و شناخت حقیقت قسمت چابزار بقای موجود زنده از اصل بازخوردقانون جنگلتنفس بدون اکسیژنچراروياها را به یاد نمی آمطالعه ای بیان میکند اهدثبت امواج الکتریکی در عصیک رژیم غذایی جدید، می تودر هم تنیدگی کوانتومی و دآیا دلفین ها می تواند از سقوط درون جاذبه ای خاص، چاتوسوکسیمایدبوزون هیگز چیستلرزش عضله یا فاسیکولاسیوتوسعه هوش مصنوعی قادر اسهم نوع خواری در میان پیشیمغز انسان برای شادمانی طجاذبه و نقش آن در شکلگیریکمردرد با پوشیدن کفش منادرمان جدید کنترل مولتیپلإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَسیلی محکم محیط زیست بر اناختلالات مخچهبیماریهای تحلیل عضلانی امنابع انرژی از نفت و گاز تکامل داروینی هنوز در حاهوش مصنوعی از عروسک بازی مغز زنان جوانتر از مغز مرحوادث روزگار از جمله ویرکاهش مرگ و میر ناشی از ابدرختان اشعار زمینانواع سکته های مغزیسازگاری با محیط بین اجزاارتباط هوش ساختار مغز و ژبازخورد یا فیدبکمنبع هوشیاری کجاست قسمت تاثیر ویتامین دی بر بیماهوش مصنوعی از عروسک تا کمنقش پیش زمینه ها و اراده حس و ادراک قسمت هشتمکشف مکانیسمی پیچیده در بروی و منیزیم در تقویت استاولین سلول مصنوعیشناسایی تاریخچه ی تکاملیشناسایی سلول های ایمنی ااز نشانه ها و آثار درک شدبخش بزرگی حس و ادراک ما امنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر انقش سجده بر عملکرد مغزخفاش با شیوع همه گیری جدیروش هایی ساده برای کاهش اگذر زمان کاملا وابسته به ایا بیماری ام اس (مولتیپصرع و درمان های آناز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی اختلالات عصبی مثانهمکانیک کوانتومی بی معنی تاثیر درجه حرارت بر عملکهزاران سال چشم های بینا ونوار مغز مشاهده ی غیر مستخطر آلودگی هواپیوند سر آیا ممکن استرژیم غذایی ضد التهابیابزار بقا از نخستین همانعواملی که برای ظهور لغت ااز تکینگی تا مغز از مغز تبزرگترین خطایی که مردم مچگونه انتظارات بر ادراک محل درک احساسات روحانی دتاثیر درجه حرارت بر عملکواقعیت چیستدژاوو یا آشناپنداریآنچه واقعیت تصور میکنیم زندگی هوشمند در خارج از زابزار بقا از نخستین همانسایتهای دیگراز تکینگی تا مغز، از مغز فیزیک و هوشیاریتقویت استخوان در گرو تغذنبرو و انرژی مداوممرگ انتقال است یا نابود شتسلیم شدن از نورون شروع مواکسن سرطانداروی فامپیریدین یا نورلآیا گذشته، امروز وآینده زبان و شناخت حقیقت قسمت اابزار بقای موجود زنده از اصول توسعه ی یک ذهن کاملقانونمندی و محدودیت عالمتو یک معجزه ایچراروياها را به یاد نمی آمعنی روزهجمجمه انسان های اولیهیکی از علل محدودیت مغز امدر کمتر از چند ماه سوش جدآیا دلفین ها میتوانند باسلول های بنیادی منابع و ااثر مضر مصرف طولانی مدت ربوزون هیگز جهان را از متللزوم سازگاری قانون مجازاتوسعه برخی شغل ها با هوش همیشه اطمینان تو بر خدا بمغز انسان رو به کوچک تر شجدایی خطای حسی استکنفرانس تشنج هتل کوثر اصدرمانهای بیماری پارکینسافت فشار خون ناگهانی در وسیاهچاله های فضایی منابعاختلالات حرکتی در انسانبیهوش کردن در جراحی و بیممنابع انرژی از نفت و گاز تکامل زبانهوش مصنوعی از عروسک بازی مغزهای کوچک بی احساسحافظه و اطلاعات در کجاست کاهش التهاب ناشی از بیمادرد باسن و پا به دلیل کاهانگشت ماشه ایستون فقرات انسان دو پا جلارتباط انسانی، محدود به بازسازي مغز و نخاع چالشی منبع هوشیاری کجاست؟ (قسمتاثیر ویروس کرونا بر مغز هوش مصنوعی از عروسک تا کمنقش آتش در رسیدن انسان بهحس و ادراک قسمت پنجمکشف ارتباط جدیدی از ارتبرویا و خبر از آیندهاوکرلیزوماب داروی جدید ششواهدی از نوع جدیدی از حااز نظر علم اعصاب یا نرووسبخش بزرگتر کیهان ناشناختمنبع هوشیاری در کجاست؟ قتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوشیاری کوانتومینقش غذاها و موجودات درياخلاصه ای از مطالب همایش مروش صحبت کردن در حال تکامگربه شرودینگر و تاثیر مشایا بدون زبان میتوانیم تضررهای مصرف شکر و قند بر از تکینگی تا مغز از مغز تبرخی بیماری ها که در آن بمکانیزمهای دفاعی در برابتاثیر درجه حرارت بر عملکهستي مادي ای که ما کوچکترنوار مغزی روشی مهم در تشخخطرات هوش مصنوعیپیوند سر، یکی از راه حلهاراه فراری نیستابزار بقا از نخستین همانعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکینگی تا مغز از مغز تبسیاری از بیماری های جدیچگونه باغبانی باعث کاهش محدودیت های حافظه و حافظتاثیر رو ح و روان بر جسمواقعیت چیستدگرگونی های نژادی و تغییآنزیم تولید انرژی در سلوزندگی زمینی امروز بیش از ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز فیزیکدانان ماشینی برای تتقویت سیستم ایمنینخاع ما تا پایین ستون فقرمراحل ارتقای پله پله کیهتشنج چیستواکسنی با تاثیر دوگانه اداروی لیراگلوتیدآیا پیدایش مغز از روی تصازبان و شناخت حقیقت قسمت دابزار بقای موجود زنده از اصول سلامت کمرقارچ بی مغز در خدمت موجودتو یک جهان در مغز خودت هسنزاع بین جهل و علم رو به پمعادله ها فقط بخش خسته کنجنسیت و تفاوت های بینایییافته های نوین علوم پرده در آستانه ی موج پنجم کوویآیا دست مصنوعی به زودی قاسلول عصبی شاهکار انطباق اثرات فشار روحی شدیدبی نهایت در میان مرزهالزوم سازگاری قانون مجازاتوصیه های سازمان بهداشت همیشه عسل با موم بخوریممغز انسان رو به کوچکتر شدجریان انرژی در سیستم های کنگره بین المللی سردرد ددرهای اسرارآمیز و پوشیدهافراد آغاز حرکت خودشان رسیاهچاله و تکینگی ابتدایاختلالات صحبت کردن در انبیهوشی در بیماران دچار امنابع انرژی از نفت و گاز تکامل زبانهوش مصنوعی از عروسک بازی مغزتان را در جوانی سیم کشحافظه و اطلاعات در کجاست کاهش دوپامین عامل بیماریدستورالعمل مرکز کنترل بیانگشت نگاری مغز نشان میدسخن پاک و ثابتارتباط از بالا به پایین مبحتی علمی درباره تمایل بمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتاثیر ژنها بر اختلالات خهوش مصنوعی از عروسک تا کمنقش انتخاب از طرف محیط، نحس و ادراک قسمت بیست و چهکشف جمجمه ای درکوه ایرهوايندگان چگونه خواهند دیدايا اراده آزاد توهم است یشواهدی از دنیسوان(شبه نئاز نظر علم اعصاب اراده آزبخش دیگری در وجود انسان همنبع هوشیاری در کجاست؟(قتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش، ژنتیکی است یا محیطینقش غذاها و موجودات درياخونریزی مغز در سندرم کووروشهای نو در درمان دیسک بگزیده ای از وبینار یا کنفایا تکامل هدفمند استضررهای شکر بر سلامت مغزاز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی بیماری های خاص که بدما انسانها چه اندازه نزدتاثیر درجه حرارت بر عملکهستی ما پس از شروعی چگال نورون هاي مصنوعی می تواندفاع در برابر تغییر ساختپیام های ناشناخته بر مغز راه های جدید برای قضاوت رابزار بقا از نخستین همانعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز از مغز تبسیاری از بیماری های جدیچگونه تکامل مغزهای کنونیمخچه فراتر از حفظ تعادلتاثیر رژیم گیاه خواری بر واقعیت های متفاوتدانش بی نهایتآینده ی انسان در فراتر اززندگی زودگذرابزار بقا از نخستین هماناز روده تا مغزفرگشت و تکامل تصادفی محض تلقین اطلاعات و حافظهنخستین تصویر از سیاهچالهمرز مرگ و زندگی کجاستتشنج و حرکات شبه تشنجی قاواسطه ها د رمسیر ایجاد مغداروی تشنجی دربارداریآیا آگاهی پس از مرگ از بیزبان و شناخت حقیقت قسمت سابزار بقای موجود زنده از اضطراب و ترسقبل از آغازتو پیچیده ترین تکنولوژی نزاع بین علم و نادانی رو معجزه ی علم در کنترل کرونجنسیت و تفاوت های بینایییادگیری مهارت های جدید ددر درمان بیماری مولتیپل آیا رژیم غذایی گیاهی سلاسلولهای ایمنی القا کنندهاثرات مفید قهوهبی عدالتی در توزیع واکسن مقاومت به عوارض فشار خون توصیه های غیر دارویی در سهمراهی نوعی سردرد میگرنیمغز ایندگان چگونه استجریان انرژی در سیستم های کنگره بین المللی سردرد ددرک فرد دیگر و رفتارهای اافزایش قدرت ادراکات و حسسیاهچاله ی تولید کنندهاختلالات عضلانی ژنتیکبیوگرافیمنابع انرژی از نفت و گاز تکامل زبان انسان از پیشیهوش مصنوعی از عروسک بازی مغزتان را در جوانی سیمکشحافظه و اطلاعات در کجاستکاهش سن بیولوژیکی، تنها ذهن ما از در هم شکستن منباندوهگین نباش اگر درب یا سرنوشتارتباط بین هوش طبیعی و هوبحث درباره پیدایش و منشا منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتاثیر کلام در آیات کلام بهوش مصنوعی از عروسک تا کمنقش اتصالات بین سلولهای حس و ادراک قسمت بیست و یکگل زندگیايا اراده آزاد توهم است یشکل های متفاوت پروتئین هاز نظر علم اعصاب اراده آزبرنامه و ساختار پیچیده ممنبع خواب و رویاتاثیر گیاه خواری بر رشد وهیچ کاری نکردن به معنی چینقش غذاها و موجودات درياخواندن ، یکی از شستشو دهنروشهای شناسایی قدرت شنواگزارش یک مورد جالب لخته وایجاد احساساتطلای سیاهاز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی توجهات در ببمار پارما انسانها چه اندازه نزدتاثیر درجه حرارت بر عملکو هر کس تقوای خدا پیشه کننورون های ردیاب حافظهدقیق ترین تصاویر از مغز اپیشینیان انسان از هفت میراه های جدید برای قضاوت رابزار بقا از نخستین همانعامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز از مغز تبعد از کروناچگونه جمعیت های بزرگ شکل مخچه ، فراتر از حفظ تعادلتاثیر رژیم گیاه خواری بر واقعیت و مجازدانشمندان موفق به بازگردآینده ی علم و فیزیک در60 ثزونیسومایدابزار بقا از نخستین همانازدواج های بین گونه ای، رفراموش کارها باهوش تر هستلاش هایی در بیماران قطع نخستین روبات های زنده ی جمرز بین انسان و حیوان کجاتشنج عدم توازن بین نورون وبینار اساتید نورولوژی دداروی جدید s3 در درمان ام آیا امکان بازسازی اندامهزبان شناسی مدرن در سطح سلابزار بقای موجود زنده از اطلاع رسانی اینترنتیقبل از انفجار بزرگتو جهانی هستی که خودش را نزاع بین علم و جهل رو به پمغز فکر میکند مرگ برای دیجهل مقدسیادآوری خواب و رویادر سال حدود 7 میلیون نفر آیا رژیم غذایی گیاهی سلاسلولهای بنیادی مصنوعی دراثرات مضر ماری جوانابیمار 101 ساله، مبتلا به سمقابله با کرونا با علم استوصیه هایی در مصرف ماهیهندسه ی پایه ایمغز ابزار بقای برتر مادیجریان انرژی در سیستم های کنترل همجوشی هسته ای با هدرک نیازمند شناخت خویش اافزایش مرگ و میر سندرم کوسیاره ی ابلهاناختراع جدید اینترنت کوانبیوگرافیمنابع انرژی از نفت و گاز تکامل ساختار رگهای مغزی هوش مصنوعی از عروسک بازی نقش قهوه در سلامتیحس چشایی و بویاییکایروپاکتیک چیستذهن چند جانبه نیازمند نگانرژی تاریکسریعترین کامپیوتر موجودارتباط شگفت مغز انسان و فبحثي درباره هوش و تفاوتهمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتاثیر کپسول نوروهرب بر نهوش مصنوعی از عروسک تا کمنقش تیروئید در تکامل مغزحس و ادراک قسمت بیست و دورویا بخشی حقیقی از زندگی گلوئونرویا تخیل یا واقعیتگمان میکنی جرمی کوچکی در ای نعمت من در زندگیمشگفتی های زنبور عسلاز واقعیت امروز تا حقیقتبرنامه ی مسلط ژنها در اختمنحنی که ارتباط بین معرفتاثیر گیاه خواری بر رشد وهیچ کس مانند تو نگاه نمیکنقشه مغزی هر فرد منحصر بهخواب سالم عامل سلامتیروشی برای بهبود هوش عاطفگشایش دروازه جدیدی از طرایرادهای موجود در خلقت بطوفان فقر و گرسنگی و بی ساز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی توصیه ها برای واکسیما اکنون میدانیم فضا خالتاثیر درجه حرارت بر عملکوقت نهيب هاي غير علمي گذشنوروپلاستیسیتی چیستدلایلی که نشان میدهد ما بپیشرفت های جدید علوم اعصراه پیروزی در زندگی چیستابزار بقا از نخستین همانعادت کردن به نعمتاز تکینگی تا مغز از مغز تبعد از کروناچگونه جمعیت های بزرگ شکل مخچه ابزاري که وظیفه آن فتاثیر رژیم گیاه خواری بر واکنش های ناخودآگاه و تقدانشمندان نورون مصنوعی سآیا ممکن است موش کور بی مزونا به وسیله ویروس ابله ابزار بقا از نخستین هماناستفاده از مغز، وزن را کمفراموشی همیشه هم بد نیستتلاشی برای درمان قطع نخانرمش های مفید برای درد زامزایای شکلات تلخ برای سلتشخیص ژنتیکی آتروفی های وراپامیل در بارداریداروی جدید میاستنی گراویآیا انسان با مغز بزرگش اخزبان شناسی نوین نیازمند ابزار بقای موجود زنده از اطلاعات حسی ما از جهان، چقدم زدن و حرکت دید را تغیتو دی ان ای خاص ميتوکندرينسبت طلایی، نشانه ای به سمغز قلبجهان یکپارچهژن هوش و ساختارهای حیاتی درمان های اسرار آمیز در آآیا راهی برای رفع کم آبی سلسله مباحث هوش مصنوعیاجزای پر سلولی بدن انسان بیماری های مغز و اعصاب و ملاحظه های اخلاقی دربارهتوضیحی ساده در مورد هوش مهندسه ی رایج کیهانمغز ابزار برتر بقاجستجوی متن و تصویر به صورکندر در بیماریهای التهابدرک و احساسافزایش سرعت پیشرفت علوم سیاره ابلهانادامه بحث تکامل چشمبیان ژن های اسکیزوفرنی دمنابع انرژی از نفت و گاز تکامل شناخت انسان با کشفهوش مصنوعی از عروسک بازی نقش مهاجرت در توسعه نسل احس و ادراک (قسمت اول )کار با یگانگی و یکپارچگیذهن هوشیار در پس ماده ی مانرژی تاریک که ما نمی توسرگیجه از شایعترین اختلاارتباط شگفت انگیز مغز انبحثی جالب درباره محدودیتمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتاثیر کپسول نوروهرب بر تهوش مصنوعی از عروسک تا کمنقش حفاظتی مولکول جدید دحس و ادراک قسمت بیست و سورویا حقی از طرف خداگنجینه ای به نام ویتامین ای آنکه نامش درمان و یادششاهکار قرناز آغاز خلقت تا نگاه انسابرندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۱منشأ اطلاعات و آموخته ها تاثیر گیاه خواری بر رشد وهیچگاه از فشار و شکست نترنقشه های مغزی جدید با جزیخواب سالم عامل سلامتی و یروشی جدید در درمان قطع نخپمبرولیزوماب در بیماری چاگر میدانی مصیبت بزرگتر طی یکصد هزار سال اخیر هرچاز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی روش های تربیتی کودکما با کمک مغز خود مختاريمتاثیر درجه حرارت بر عملکوقتی فهمیدی خطا کردی برگنوروز یا روز پایانیدنیای شگفت انگیز کوانتومپیشرفتی مستقل از ابزار هرابطه تشنج و اوتیسمابزار بقا از نخستین همانعارضه جدید ویروس کرونا ساز تکینگی تا مغز از مغز تبعد از کرونا دلخوشی بیهوچگونه حافظه را قویتر کنیمدل همه جانبه نگر ژنرالیتاثیر رژیم گیاهخواری بر واکنش به حس جدیددانشمندان یک فرضیه رادیکآیا ما تنها موجودات زنده زیباترین چیز در افزایش سابزار بقا از نخستین هماناستفاده از هوش مصنوعی در فرایند پیچیده ی خونرسانیتلاشی تازه برای گشودن معنرمش های مفید در سرگیجهمسیر دشوار تکامل و ارتقاتصویربرداری فضاپیمای آمورزش هوازی مرتب خیلی به قداروی جدید ضد میگرنآیا احتمال دارد رویا از آزبان، وسیله شناسایی محیطابزار بقای موجود زنده از اطلاعاتی عمومی در مورد مقدرت انسان در نگاه به ابعتولید مثل اولین ربات های نشانه های گذشته در کیهان مغز ما کوچکتر از نیم نقطهجهان یکپارچهژن یا نقشه توسعه مغز و نقدرمان های بیماری آلزایمرآیاما مقهور قوانین فیزیکسلطان جنگل یا صاحب ملکوتاجزایی ناشناخته در شکل گبیماری گیلن باره و بیمارملاحظات بیهوشی قبل از جرتیوتیکسن داروی ضد جنونهندسه بنیادینمغز از بسیاری حقایق می گرجستجوی هوشیاری در مغز ماکوچک شدن مغز از نئاندرتادرک احساسات و تفکرات دیگافسردگی و اضطراب در بیماسیاره ابلهاناداراوون تنها داروی تاییبیست تمرین ساده برای جلومنابع انرژی از نفت و گاز تأثیر نگاه انسان بر رفتاهوش مصنوعی از عروسک بازی نقش میدان مغناطیسی زمین حس و ادراک (قسمت دوم )کاربرد روباتهای ريزنانوذهن تو همیشه به چیزی اعتقانسان قدیم در شبه جزیره عسربازان ما محققا غلبه می ارتباط شگفت انگیز مغز انبحثی در مورد نقش ویتامين منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی به کمک هوش طبینقش حیاتی تلومر دی ان آ دحس و ادراک قسمت بیستمحس و ادراک قسمت دهمرویاها از مغز است یا ناخوگویید نوزده و ایمنی ساکتایمپلانت مغزی کمک میکند شبیه سازی میلیون ها جهان از انفجار بزرگ تا انفجار برین نت به جای اینترنتمهندسی ژنتیک در حال تلاش تاثیر گیاه خواری بر رشد وهیپرپاراتیروئیدیسمنقص در تشخیص هیجانات عامخواب عامل دسته بندی و حفطروشی جدید در درمان سکته مپنج اکتشاف شگفت آور در مواگر نیروی مغناطیس نباشد ظهور امواج مغزی در مغز مصاز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی سلولهای عصبی در تلاما تحت کنترل ژنها هستیم یتاثیر درجه حرارت بر عملکویتنام نوعی کرونا ویروس نوشیدن چای برای مغز مفید دندان ها را مسواک بزنید تپاسخ گیاهان در زمان خوردراز تغییرابزار بقا از نخستین همانعدم توقف تکامل در یک اندااز تکینگی تا مغز از مغز تبعد از کرونا دلخوشی بیهونگاه محدود و تک جانبه، مشمدل های ریز مغز مینی برینتاثیر عصاره تغلیظ شده گیواکسن های شرکت فایزر آمردانشمندان ژنی از مغز انسآیا مغز تا بزرگسالی توسعزیر فشار کووید چه باید کرابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیافرایند تکامل و دشواری هاتلاشی جدید در درمان ام اسنرمشهای مهم برای تقویت عمسئول صیانت از عقیده کیستصادف یا قوانین ناشناختهورزش هوازی ، بهترین تمریداروی ضد تشنج با قابليت تآیا احتمال دارد رویا از آسفر نامه سفر به بم و جنوب ابزار بقای موجود زنده از اطلاعاتی عمومی در مورد ملمس کوانتومیتولید پاک و فراوان انرژینظام مثبت زندگیمغز مادران و کودکان در زمجهان کنونی و مغز بزرگتریژنها نقشه ایجاد ابزار هودرمان های جدید میگرنآب زندگی است قسمت چهارمسم زنبور ، کلیدی برای واراحیای بینایی نسبی یک بیمبیماری ای شبیه آلزایمر و ممانتین یا آلزیکسا یا ابتکنولوژی جدید که سلول هاهندسه در پایه ی همه ی واکمغز به تنهایی برای فرهنگ حفره در مغزکووید نوزده و خطر بیماری درک تصویر و زبان های مخلتالکتروتاکسی(گرایش و حرکسیر آفرینش از روح تا مغز ادراک ما درک ارتعاشی است بیش از نیمی از موارد انتقمنابع بی نهایت انرژی در دتئوری تکامل امروز در درمهوش مصنوعی از عروسک بازی نقش محیط زندگی و مهاجرت دحس و ادراک قسمت چهلکاربرد روباتهای ريز، در ذخیره ی شگفت انگیز اطلاعانسان ها می توانند میدان سردرد میگرن در کودکانارتباط غیرکلامی بین انسابحثی در مورد نقش کلسیم و منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی در کامپیوترهانقش خرچنگ های نعل اسبی درنقش داروهاي مختلف معروف حس و ادراک قسمت دوازدهمرویاهای پر رمز و حیرتی درگوشه بیماری اتوزومال رسسایمپلانت نخاعی میتواند دشبیه سازی سیستم های کواناز بحث های کنونی در ویروسبرای پیش بینی آینده مغز دمولتیپل اسکلروز در زنان تاثیر گیاهخواری بر رشد و هاوکينگ پیش از مرگش رسالنقطه بی بازگشتخودآگاهی و هوشیاريريتوکسيمب در درمان ام اسپوست ساعتی مستقل از مغز داگر نعمت فراموشی نبود بسعقل مجادله گراز تکینگی تا مغز از مغز تبرخی سيناپسها طی تکامل و نیاز به آموزش مجازی دیجیماه رجبتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین E برای فعالیت صحنوعی سکته مغزی ، وحشتناک دو ویژگی انتزاع و قدرت تجپختگی پس از چهل سالگي به راست دستی و چپ دستیابزار بقا از نخستین همانعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز از مغز تتفکر خلا ق در برابر توهم نگاه انسان محدود به ادرامدیریت اینترنت بر جنگتاریخ همه چیز را ثبت کردهواکسن کووید 19 چیزهایی که دانشمندان پاسخ کوانتومی آیا همه جنایت ها نتیجه بیزیرفون داروی ضد ام اسابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیافرایند حذف برخی اجزای مغتمایل زیاد به خوردن بستنچرا مغزهای ما ارتقا یافت مسئولیت جدیدتظاهر خوابیده ی مادهورزش و میگرنداروی ضد تشنج با قابليت تآیا برای تولید مثل همیشه سفر به مریخ در 39 روزابزارهای پیشرفته ارتباط اعداد بینهایت در دنیای ملوب فرونتال یا پیشانی مغتولید سلولهای جنسی از سلنظریه ی تکامل در درمان بیمغز چون ابزار هوش است دلیجهان کاملی در اطراف ما پرژنها ، مغز و ارادهدرمان های جدید در بیماری آب زندگی است قسمت اولسماگلوتید داروی کاهش دهناحیای بینایی نسبی یک بیمبیماری ای شبیه ام اس مولتمنابع انرژي پاک سرچشمه حتکنولوژی جدید که سلول هاهوموارکتوس ها ممکن است دمغز برای فراموشی بیشتر کحقیقت قربانی نزاع بین بی کودک ایرانی که هوش او از درک حقیقت نردبان و مسیری الگوبرداری از طبیعتسیستم تعادلی بدنادغام میان گونه های مختلبیشتر کمردردها نیازی به مناطق خاصی از مغز در جستجتئوری تکامل در پیشگیری و هوش مصنوعی از عروسک بازی نقش نگاه از پایین یا نگاهحس و ادراک قسمت چهل و دومکتاب زیست شناسی باورذرات کوانتومی زیر اتمی قانسان جدید از چه زمانی پاسردرد و علتهای آنارتروز یا خوردگی و التهابحثی در مورد عملکرد لوب فمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتاثیر کتامین در درمان پاهوش مصنوعی در خدمت خلق وحتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در خدمت خلق وحنقش ذهن و شناخت در حوادث حس و ادراک قسمت سومرویای شفافگوشت خواری یا گیاه خواریاین پیوند نه با مغز بلکه شبکه های مصنوعی مغز به دراز تلسکوپ گالیله تا تلسکبرای اولین بار دانشمندانمواد کوانتومی جدید، ممکنتاثیر انتخاب از طرف محیط هاوکينگ پیش از مرگش رسالچند نرمش مفید برای کمردرخودآگاهی و هوشیاريریواستیگمیناگر نعمت فراموشی نبود بسعلم اپی ژنتیک دریچه ای بهاز تکینگی تا مغز از مغز تبرداشت مغز ما از گذر زمانچیزی خارج از مغزهای ما نیماپروتیلینتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین E در چه مواد غذاینیکولا تسلادو برابر شدن خطر مرگ و میپروژه ی ژنوم انسانیرجزخوانی هایی که امروز بابزار بقا از نخستین همانعصب حقوق نورولوواز تکینگی تا مغز از مغز تفلج نخاعی با الکترودهای تفاوت مغز انسان و میمون هنگاه از درون مجموعه با نگمدارک ژنتیکی چگونه انسانتازه های اسکیزوفرنی(جنوواکسن کرونا و گشودن پنجردانشمندان اولین سلول مصنآیا هوش مصنوعی می تواند نزاوسکا درمان گوشرابزار بقای موجود زنده از استفاده از سلول های بنیافرد حساس از نظر عاطفی و بتمدن قدیمی ای در جنوب ایرچرا ویروس کرونای دلتا وامستند جهان متصلتظاهری از ماده است که بیدورزش بهترین درمان بیش فعداروی ضد تشنج توپیراماتآیا بزرگ شدن مغز فقط در دسفر تجهیزات ناسا به مریخ ابزارهای بقا از نخستین هبلندی در ذهن ما درک بلندیلوتیراستامتومورها و التهاب مغزی عانظریه ی تکامل در درمان بیمغز چگونه صداها را فیلتر جهان دارای برنامهژنهای مشترک بین انسان و ودرمان های رایج ام اسآب زندگی است قسمت دومسندرم کووید طولانیاحساس گذر سریعتر زمانبیماری اسپینال ماسکولار منابع انرژی از نفت و گاز تکامل مادی تا ابزار هوشمهوش مصنوعی می تواند بر احمغز بزرگ چقدر مفید هست ؟حقیقت اشیاکودکان میتوانند ناقل بی درک عمیق در حیواناتالتهاب شریان تمپورالسیستم دفاعی بدن علیه مغز ادغام دو حیطه علوم مغز و با هوش مصنوعی خودکار روبمنبع هوشیاری کجاست قسمت تا 20 سال آینده مغز شما به هوش مصنوعی از عروسک بازی نقش نظام غذایی در تکامل محس و ادراک قسمت چهل و سومکتاب، سفری به تاریخذرات کوانتومی زیر اتمی قانسان عامل توقف رشد مغزسردرد تنشنارزش حقیقی زبان قسمت اولبحثی درباره هوش و تفاوتهمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی درمانگر کامپینقش روی و منیزیم در سلامتحس و ادراک قسمت سی و هشتمروبات های ریز در درمان بیگیلگمش باستانی کیستاینکه به خاطرخودت زندگی شباهت مغز با کیهان مادیاز تلسکوپ گالیله تا تلسکبرای خودآگاه بودن تو بایموجود بی مغزی که می تواندتاثیر احتمالی عصاره تغلیهدف یکسان، در مسیرهای متچند جهانیخورشید مصنوعیریاضیات یک حس جدید استاگر با مطالعه فیزیک کوانعلم به ما کمک میکند تا مواز تکینگی تا مغز از مغز تبررسي علل احتمالي تغيير چیزی شبیه نور تو نیستماجرای جهل مقدستاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین کادو برابر شدن خطر مرگ و میپروژه ی ژنوم انسانیرساناها و ابر رساناها و عابزار بقا از نخستین همانعضلانی که طی سخن گفتن چقداز تکینگی تا مغز از مغز تفلج بل، فلجی ترسناک که آنتفاوت ها و تمایزها کلید بنگاه حقیقی نگاه به درون امروری بر تشنج و درمان هایتازه های بیماری پارکینسوواکسن کرونا از حقیقت تاتدانشمندان تغییر میدان مغآیا هوش مصنوعی زندگی بشرزبان مشترک ژنتیکی موجوداابزار بقای موجود زنده از استیفن هاوکینگ در مورد هفرضیه ای جدید توضیح میدهتمدن پیشرفته ی پیشینیانچرا پس از بیدار شدن از خومشکلات نخاعیتغییر الگوی رشد مغزی با زورزش در کمر دردداستانها و مفاهیمی اشتباآیا تکامل و تغییرات ژنتیسفر دشوار اکتشافابزارهای بقا ازنخستین همبلعیدن ستاره توسط سیاهچالوزالمعده(پانکراس)مصنوعتوهم لیلیپوتی(ریزبینی)نظریه ی ریسمانمغز ناتوان از توجیه پیداجهان در حال نوسان و چرخشژنهای هوش ، کدامنددرمان های علامتی در ام اسآب زندگی است قسمت سومسندرم گیلن باره به دنبال احساسات کاذببیماری اضطراب عمومیمنابع انرژی از نفت و گاز تکامل مداومهوش مصنوعی و کشف زبان هایمغز بزرگ چالش است یا منفعحقیقت تنها چیزی است که شاکودکان خود را مشابه خود تدرگیری قلب در بیماری ویرامیوتروفیک لترال اسکلروسکته مغزیارتقا و تکامل سنت آفرینش باهوش ترین و با کیفیت تریمنبع هوشیاری کجاست قسمت تا بحر یفعل ما یشاهوش مصنوعی از عروسک بازی نقش نظریه تکامل در شناساحس و ادراک قسمت نهمکجای مغز مسئول پردازش تجذرات کوانتومی زیر اتمی قانسانیت در هم تنیده و متصسردرد سکه ایارزش حقیقی زبان قسمت دومبحثی درباره هوش و تفاوتهمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی درخدمت خلق وحنقش روزه داری در سالم و جحس و ادراک قسمت سی و ششمروح رهاییگیاه خواری و گوشت خوار کداینکه خانواده ات سالم باشباهت کیهان و مغزاز تکنیکی تا مغز از مغز تبرخی ملاحظات در تشنج های موجودات مقهور ژنها هستندتاثیر ترکیبات استاتین (سهدف از تکامل مغزچندین ماده غذایی که ماننخانواده پایدارپیموزایدریسدیپلام تنها داروی تایاگر تلاش انسان امروز براعلایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تبررسی و اپروچ جدید بر بیمنکاتی در مورد تشنجماده ی تاریکتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین کا و استخواندو سوی واقعیتپرواز از نیویورک تا لوس آرشته نوروایمونولوژی و نقابزار بقا از نخستین همانغیرقابل دیدن کردن مادهاز تکینگی تا مغز- از مغز فلج خوابتفاوت های بین زن و مرد فقنگاهی بر قدرت بینایی درامرکز هوشیاری، روح یا بدن تبدیل تراکت صوتی مصنوعی واکسن کرونا ساخته شده تودانشمندان روش هاي جدیدی آیا هوش ارثی دریافتی از پزبان چهار حرفی حیات زمینابزار بقای موجود زنده از استیفن هاوکینگ در تفسیر قلب و عقلتمدن بشری و مغز اخلاقیچرا بیماری های تخریبی مغمشکلات بین دو همسر و برخیتغییر زودتر اتصالات مغزیوزن حقیقی معرفت و شناختدر مانهای کمر دردآیا جنین انسان، هوشمندی سفرنامه سفر به بم و جنوب ابزارهای بقای موجود زندهبه مغز خزندگان خودت اجازلیس دگرامفتامین یا ویاستوهم چیستنظریه تکامل در درمان بیممغز و سیر تکامل ان دلیلی جهش های ژنتیکی مفید در ساژنهای حاکم بر انسان و انسدرمان ژنتیکی برای نوآوریآزمون ذهنی گربه شرودینگرسندرم پیریفورمیساخلاق و علوم اعصاببیماری بیش فعالیمنابع انرژی از نفت و گاز تکامل چشمهوش مصنوعی گوگل به کمک تشمغز بزرگ چالشهای پیش روحقیقت خواب و رویاکوری گذرای ناشی از موبایدرگیری مغز در بیماری کویامید نیکو داشته باش تا آنسانسور از روی قصد بسیاری ارتوکين تراپی روشی جديد بار بزرگ ایستادن بر دو پامنبع هوشیاری کجاست قسمت تاثیر مشاهده بر واقعیت بهوش مصنوعی از عروسک بازی نقش هورمون های تیروئید دحس و ادراک قسمت چهارمکرونا چه بر سر مغز می آوررفتار اجتماعی انسان، حاصانعطاف پذیری مکانیسمی علسرعت فکر کردن چگونه استارزش حقیقی زبان قسمت سومبحثی درباره هوش و تفاوتهمنبع هوشیاری کجاست؟(قسممنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی ساخته هوش طبینقش رژیم غذایی بر رشد و احس و ادراک قسمت سیزدهمروزه داری متناوب، مغز را گالکانزوماب، دارویی جدیاینترنت بدون فیلتر ماهواشباهت زیاد بین سلول هاي عبرخی مرزهای اخلاق و علوم میهمانهای ناخوانده عامل تاثیر دوپامین و سروتونینهدف از خلقت رسیدن به ابزاچه زیاد است بر من که در ایخارق العاده و استثنایی بپیموزایدریشه های مشترک حیاتاپی ژنتیکعلایم کمبود ویتامین E را از تکینگی تا مغز از مغز تبررسی ژنها در تشخیص بیماچگونه مولکول های دی ان ایماده ی خالیتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین کا در سبزیجاتدوچرخه سواری ورزشی سبک و پرورش مغز مینیاتوری انسارشد مغز فرایندی پیچیده اابزار بقا از نخستین همانمقالاتاز تکینگی تا مغز- از مغز فلج خواب چیستتفاوت های تکاملی در مغز ونگاهی بر توانایی اجزاي بمرکز حافظه کجاستتبدیل سلولهای محافط به سواکسن ایرانی کرونا تولیددانشمندان روشی برای تبدیآیا هوش سریعی که بدون احسزبان و کلمه حتی برای کسانابزار بقای موجود زنده از استخوان های کشف شده، ممکقیچی ژنتیکیتمدنی قدیمی در شمال خلیج چرا حیوانات سخن نمی گوینمشکلات روانپزشکی پس از ستغییر عمودی سر انسان از پوزوز گوشدر محل کار ارزش خودت را بآیا جهان ذهن و افکار ما مسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزارهای بقای از نخستین به بالا بر ستارگان نگاه کلا اکراه فی الدینتوهمات و شناخت حقیقتنظریه تکامل در درمان بیممغز آیندگان چگونه است ؟جهش های ژنتیکی غیر تصادفکلرال هیدرات برای خواباندرمان ام اس(مولتیپل اسکلآسيب میکروواسکولاریا آسسوپاپ ها یا ترانزیستورهااخلاق پایه تکامل و فرهنگبیماری تی تی پیمنابع انرژی از نفت و گاز تکامل ابزار هوش ، راه پر هوش مصنوعی گوگل به کمک تشمغز بزرگ و فعال یا مغز کوحقیقت راستین انسان علم بکی غایب شدی تا نیازمند دلدرگیری مغز در بیماران مبامید درمان کرونا با همانسانسور بر بسیاری از حقایارتباط میکروب روده و پاربار سنین ابزار هوشمندی امنبع هوشیاری کجاست قسمت تاثیر نگاه ناظر هوشیار بهوش مصنوعی از عروسک بازی نقش هورمون زنانه استروژنحس و ادراک قسمت نوزدهمکریستال زمان(قسمت اولرقیبی قدرتمند در برابر ماولین مورد PML به دنبال تکشلیک فراموشیارزش خود را چگونه میشناسبحثی درباره هوش و تفاوتهبحثی درباره هوش و تفاوتهمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسینقش رژیم غذایی در رشد و احس و ادراک قسمت ششمروزه داری و بیمار ی ام اس گامی در درمان بیماریهای ایندرالشباهت زیاد بین سلول هاي عبرخی نکات از گاید لاین پرمیگرن سردردی ژنتیکی که بتاثیر دپاکین بر بیماری مهر حرکت خمیده می شود و هر نهایت معرفت و شناخت درک عخبر مهم تلسکوپ هابلپیچیدگی های مغزمگسرژیم های غذایی و نقش مهم ابزار هوش در حال ارتقا ازعلت خواب آلودگی بعد از خواز تکینگی تا مغز از مغز تبررسی سیستم تعادلی بدن اچگونه مغز پیش انسان یا هممبانی ذهنی سیاه و سفیدتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین دی گنجینه ای بزرديدن با چشم بسته در خواب آلودگی هوا و ویروس کرونارشد مغز علت تمایل انسان بابزار بقا از نخستین همانتاثیر ویتامین دی بر بیمااز تکینگی تا مغز- از مغزتفلج دوطرفه عصب 6 چشمتفاوت های زبانی سرمنشا تچالش دیدگاه های سنتی در بمرکز حافظه کجاستتداخل مرزها و صفات با بینواکسن اسپایکوژنداروهای مصرفی در ام اسآیا هشیاری کوانتومی وجودزبان و بیان نتیجه ساختماابزار بقای موجود زنده از استروژن مانند سپر زنان دقیچی ژنتیکی تهدید یا فرصتمساح حد واسط میان مغز کوچرا حجم مغز گونه انسان درمشکلات روانپزشکی در عقب تغییرات منطقه بویایی مغزیک پیشنهاد خوب برای آسان در چه مرحله ای از خواب ، رآیا جهش های ژنتیکی، ویروسفرنامه سفر به بم و جنوب ابزارهای دفاعی و بقای موبه خودت مغرور نشولایو دوم دکتر سید سلمان فتوپیراماتنظریه تکامل در درمان بیممغز انسان ایا طبیعتا تماجهشهای مفید و ذکاوتی که دکمردرددرمان تومورهای مغزی با اآسیب ها ناشی از آلودگی هوسوپاپ ها یا ترانزیستورهااختلال خواب فرد را مستعد بیماری دویکمنابع انرژی از نفت و گاز تکامل داروینی هنوز در حاهوش مصنوعی الفاگومغز بزرگترین مصرف کننده حقایق ممکن و غیر ممکنکیهان خود را طراحی میکنددرگیری مغزی در سندرم کووامگا سه عامل مهم سلامتساخت شبکه عصبی مصنوعی با ارتباط ماده و انرژیبارداری بدون رحممنبع هوشیاری کجاست قسمت تاثیر نگاه و مشاهده ناظر هوش مصنوعی از عروسک بازی نقش ویتامین K در ترمیم اسحس و ادراک قسمت هفتمکریستال زمان(قسمت دوم)رموزی از نخستین تمدن بشراولین مورد پیوند سر در انشلیک فراموشیاز نخستین همانند سازها تبحثی درباره احساسات متفامنبع هوشیاری کجاست؟(قسمتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسینقش زنجبیل در جلوگیری از حس و ادراک سی و هفتمروزه داری سلول های بنیادگامی در درمان بیماریهای ایا کوچک شدن مغزانسان الشرکت نورالینک ویدیویی ازاز تکینگی تا مغز و از مغز برخی نرمش های گردنمیگرن شدید قابل درمان استاثیر داروهای ضد التهاب هرچیز با یک تاب تبدیل به چهار میلیارد سال تکامل بخدا موجود استپیچیدگی های مغزی در درک زرژیم های غذایی و نقش مهم ابزار بقا از نخستین همانعماد الدین نسیمی قربانی از تکینگی تا مغز از مغز تبررسی علل کمر درد در میانچگونه هموساپينس بر زمین مباحث مهم حس و ادراکتاثیر درجه حرارت بر عملکویروس مصنوعیدی متیل فومارات(زادیوا)(آلزایمرزمین زیر خلیج فارس تمدنی ابزار بقا از نخستین همانصفحه اصلیاز تکینگی تا مغز، از مغز فناوری هوش مصنوعی نحوه ختفاوتهای جنسیتی راهی براچاالش ها در تعیین منبع هومرکز خنده در کجای مغز استتروس جریان انرژیواکسن اسپایکوژن ضد کروناداروهای ام اسآیا واکنش های یاد گرفته وزبان و بیان، در سایه پیشرابزار بقای موجود زنده از اسرار آفرینش در موجقانون مندی نقشه ژنتیکی متنفس هوازی و میتوکندریچرا خشونت و تعصبمشاهده گر جدای از شیء مشاتغییرات آب و هوایی که به یک آلل ژنتیکی که از نئانددر هم تنیدگی مرزها و بی مآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجسفرنامه سفر به بم و جنوب اتفاق و تصادفبه زودی شبکه مغزی به جای لبخند بزن شاید صبح فردا زتوانایی مغز و دیگر اجزای هفت چیز که عملکرد مغز تو مغز انسان برای ایجاد تمدجهشهای مفید و ذکاوتی که دکمردرد ناشی از تنگی کانادرمان تشنجآشنا پنداریسوپاپ ها یا ترانزیستورهااختلال در شناسایی حروف و بیماری دیستروفی میوتونیمنابع انرژی از نفت و گاز تکامل داروینی هنوز در حاهوش مصنوعی از عروسک های بمغز حریص برای خون، کلید تحمله ویروس کرونا به مغزکیهانِ هوشیارِ در حال یادرگیری مغزی در سندرم کووامروز دانش ژنتیک هیچ ابهساخت شبکه عصبی با الفبای ارتباط متقابل با همه ی حیبازگشت از آثار به سوی خدامنبع هوشیاری کجاست قسمت تاثیر نگاه انسان بر رفتاهوش مصنوعی از عروسک بازی نقش ژنتیک در درمان اختلاحس و ادراک قسمت هفدهمکریستال زمان(قسمت سوم)رمز و رازهای ارتباط غیر کاولین هیبرید بین انسان و شنا در ابهای گرم جنوب نیااز نخستین همانند سازها ت