مغز برای فراموشی بیشتر کا رمیکند

مغز برای فراموش کردن، بیشتر کار میکند!

ذخیره اطلاعات، خوب است ولی فراموش کردن، بهتر است!

این شعار نیست و مطالعات نشان میدهد، ابزار برتر بقای ما بیش از آنکه برای یادگرفتن و ذخیره کردن بکوشد، برای فراموش کردن میکوشد! گویا نقابی وجود دارد که لازم است در ابتدای شناختن چهره ای زیبا، آن حجاب را ببینیم و به تدریج نگاهمان به پشت آن برود و بر چهره بنگریم!

مزاحمی هست که چاره ای جز دیدن آن، نیست پس مغز ما میکوشد پس از دیدن آن پرده تاریک، نگاه را به فراتر از آن ببرد.

اطلاعات جهان مادی ما هر چند نقاب و حجابی بر روی اطلاعات ما است ولی چاره ای نیست جز آنکه در ابتدا این حجاب تاریک یا حتی حجاب نورانی را ببینیم ولی مغز ما به این حجاب اکتفا نمیکند. و در مرحله بعد میکوشد نه تنها بیشتر بیاموزد بلکه اطلاعات انباشته از حجابهای تاریک را فراموش کند.

اطلاعات ما، حجاب است!

و این را فیزیک کوانتوم امروز اثبات کرده است.( توصیه میشود جهت بررسی بیشتر به فضل ششم کتاب توهم بی خدایی نوشته سید احمد الحسن، مراجعه شود.)

مغز ما در برابر این حجاب، آرام نیست بلکه می کوشد آن را فراموش کند و این را مطالعات جدید نوروساینس اثبات میکند.

نوروسافاری | محققان دانشگاه تگزاس با تصویربرداری از مغز و فناوری یادگیری ماشین، عملکرد مغز را زیر نظر گرفتند و متوجه شدند که مغز، برای فراموش کردن، نسبت به یادآوری چیزی تلاش بیشتری میکند!

به گزارش نوروسافاری از دانشگاه تگزاس آستین، مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه تگزاس در “آستین” نشان میدهد بخش مهمی از مغز انسان، سخت کار می کند تا یک خاطره را فراموش کند تا اینکه بخواهد آن را به یاد بیاورد.

این تحقیق، یک گام مؤثر در درک چگونگی و چرایی توانایی مغز در دور ریختن تجربیات خود و یک گام به سوی حذف خاطرات دردناک افراد به عنوان یک روش درمانی است.

فراموش کردن انتخابی خاطرات

همه ما خاطراتی داریم که میخواهیم آنها را فراموش کنیم و یادآوری آنها موجب اندوه و تأثر ما میشود. برای برخی افراد یک خاطره بد میتواند تأثیر عمیقتر و خسارت بیشتری برای سلامتی روانی آنها داشته باشد. ما اغلب سعی میکنیم این خاطرات را فراموش کنیم و تنها درصدی از ما موفق به انجام آن میشویم.(باید توجه کرد هدف صرفا دور کردن اطلاعات منفی نیست بلکه اطلاعات مثبت هم در نگاه دقیق فیزیکی جدید، ما را از آموختن اطلاعات مفید دیگری- که شاید بسیار مهمتر و زیباتر از اطلاعات به ظاهر مهم است- محروم خواهد ساخت. فروریختن یک تابع موج ما را از آموختن بیشتر محرومیتها ساخت. به مباحث فیزیک کوانتوم در همین کانال و گربه شرودینگر مراجعه شود.)

“جارود لوئیس پیکاک” نویسنده ارشد این تحقیق و استادیار روانشناسی دانشگاه تگزاس میگوید:

دههها تحقیق نشان دادهاند که ما توانایی فراموش کردن انتخابی چیزها را داریم، اما چگونگی انجام این کار توسط مغز هنوز مورد سوال است.

وی افزود:

وقتی بفهمیم که خاطرات چگونه تضعیف شده و در نهایت فراموش میشوند و چه شیوههایی برای کنترل آن وجود دارد، خواهیم توانست یک روش درمانی طراحی کنیم که به مردم در رهایی از شر خاطرات ملالآور(و حتی غیر ملال آور قبلی) کمک کند.

تحقیقات پیشین در مورد فرآیندهایی- که فرمانبرداری فراموشی را کنترل میکردند- روی مناطق کنترلی مغز و قسمتهایی که با حافظه بلند مدت، سر و کار دارند تمرکز داشتند. آنها به دنبال این بودند تعیین کنند که آیا مغز تلاش میکند توجه خود را از یک حافظه دردناک منحرف کند و از یادآوری آن جلوگیری کند یا نه.

اما مطالعه جدید یک رویکرد متفاوت داشت و یک ناحیه از مغز موسوم به “لوب گیجگاهی پایینی”(ventral temporal cortex) یا vtc را- که با پردازش اطلاعات حسی و ادراکی شامل خاطرات تصویری پیچیده همراه است- مورد مطالعه قرار دادند.

فعالیت بیشتر لوب گیجگاهی پایینی

در طول این مطالعه چندین سری عکس به شرکت کنندگان نشان داده شد تا آن را به حافظه بسپارند یا از قصد، آن را فراموش کنند. در طول این آزمایش، فعالیت مغز داوطلبان با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی(fMRI) ثبت شد. سپس دادهها با استفاده از یادگیری ماشین، تفسیر شدند.

جالب اینجاست که تیم تحقیقاتی کشف کرد افرادی- که از آنها خواسته شده بود یک تصویر را فراموش کنند- نسبت به کسانی- که مأموریت داشتند تا یک تصویر را به خاطر بسپارند- سطح فعالیت vtcبیشتر بود.

در حالی که یافتههای این تحقیق تأیید میکند انسانها واقعاً توانایی هدایت مغز به سوی فراموشی را دارند اما فراموش کردن همه اطلاعات حسی خیلی هم آسان نیست.

محققان دریافتند که شرکت کنندگان، موفقیت بیشتری در فراموش کردن عکسهای منظره نسبت به عکسهای چهره داشتند. به گفته محققان، این به احتمال زیاد، به این دلیل است که تصاویر پرتره(عکس برداری از چهره افراد که احساسات و ویژگی های شخصیتی آنها را مشخص میکند) مقدار

بیشتری اطلاعات حسی را انتقال میدهند.(قدرت شناسایی چهره یکی از فرآیندهای بسیار پیچیده تکاملی در موجودات است که پایه های تشکیل خانواده و اجتماع را فراهم میکند. این- که شما بتوانید دیگران را بشناسید و احساسات و عواطف آنها را درک کنید و با آن تعامل داشته باشید، یا در حقیقت بتوانید هوش عاطفی داشته باشید- بسیار برای تشکیل خانواده و جامعه و تعامل مناسب با آنها سودمند است)

“تریسی وانگ” یک متخصص روانشناسی در دانشگاه آستین و یکی از اعضای این مطالعه گفت:

سطح متوسطی از ​​فعالیت مغز برای این مکانیزم فراموش کردن، حیاتی است. اگر بیش از حد قوی باشد حافظه را تقویت می کند و خیلی ضعیف باشد شما حافظه تان را تغییر نخواهید داد.

این مقاله در Journal of Neuroscience منتشر شده است:

اثرات فشار روحی شدیدبازسازي مغز و نخاع چالشی فلج خواب چیستتاثیر داروهای ضد التهاب هدف از خلقت رسیدن به ابزامغزتان را در جوانی سیمکشدر درمان بیماری مولتیپل آیا احتمال دارد رویا از آسردرد سکه ایادامه بحث تکامل چشمبخش دیگری در وجود انسان هقانون مندی نقشه ژنتیکی متاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کووید 19 چیزهایی که نقش حیاتی تلومر دی ان آ ددرک احساسات و تفکرات دیگآیاما مقهور قوانین فیزیکشباهت زیاد بین سلول هاي عارتروز یا خوردگی و التهابرخی سلولهای عصبی در تلاممانتین یا آلزیکسا یا ابتری فلوپرازینوزوز گوشنقص در تشخیص هیجانات عامرمز و رازهای ارتباط غیر کامروز دانش ژنتیک هیچ ابهعوامل ایجاد لغت انسانی و از تلسکوپ گالیله تا تلسکتفکر خلا ق در برابر توهم منبع هوشیاری کجاست؟(قسمجهان کاملی در اطراف ما پرکلرال هیدرات برای خواباننیاز به آموزش مجازی دیجیروشهای نو در درمان دیسک بايندگان چگونه خواهند دیدسایتهای دیگراز تکینگی تا مغز از مغز تتمساح حد واسط میان مغز کومیدان مغناطيسي زمین بشر حس چشایی و بویاییکاهش التهاب ناشی از بیمانگاهی بر توانایی اجزاي برشد مغز علت تمایل انسان باگر نعمت فراموشی نبود بساز تکینگی تا مغز، از مغز توضیحی ساده در مورد هوش ممخچه ابزاري که وظیفه آن فخانواده پایدارگنجینه ای به نام ویتامین زبان و شناخت حقیقت قسمت انزاع بین جهل و علم رو به پابزار بقا از نخستین هماناطلاعات حسی ما از جهان، چتاثیر نگاه ناظر هوشیار بمشکلات روانپزشکی در عقب دی متیل فومارات(زادیوا)(پمبرولیزوماب در بیماری چسلول عصبی شاهکار انطباق هوش مصنوعی می تواند بر احابزار بقای موجود زنده از بیماری دویکتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در خدمت خلق وحمغز انسان رو به کوچک تر شداروی فامپیریدین یا نورلآلزایمرسیستم دفاعی بدن علیه مغز آمارهای ارائه شده در سطح سکته مغزیاثرات مفید قهوهبحتی علمی درباره تمایل بفلج دوطرفه عصب 6 چشمتاثیر داروی ضد تشنج سدیم هزینه ای که برای اندیشیدنقش قهوه در سلامتیدرمان های اسرار آمیز در آآیا احتمال دارد رویا از آسرعت فکر کردن چگونه استاداراوون تنها داروی تاییبرنامه و ساختار پیچیده مقانون جنگلتاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کرونا و گشودن پنجرنقش خرچنگ های نعل اسبی دردرک تصویر و زبان های مخلتآزمون ذهنی گربه شرودینگرشباهت زیاد بین سلول هاي عارزش حقیقی زبان قسمت اولبرخی سيناپسها طی تکامل و منابع انرژي پاک سرچشمه حتسلیم شدن از نورون شروع میک پیشنهاد خوب برای آسان نقطه بی بازگشترویا و خبر از آیندهانفجار و توقف تکاملی نشاعواملی که برای ظهور لغت ااز تلسکوپ گالیله تا تلسکتفاوت مغز انسان و میمون همنبع هوشیاری کجاست؟(قسمجهش های ژنتیکی مفید در ساکمردرد و علل آنچیزی خارج از مغزهای ما نیروشهای شناسایی قدرت شنواايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز از مغز تتنفس هوازی و میتوکندریمیدازولام در درمان تشنج حس و ادراک (قسمت اول )کاهش دوپامین عامل بیماریناتوانی از درمان برخی ویزمین زیر خلیج فارس تمدنی اگر تلاش انسان امروز برااز تکینگی تا مغز، از مغز تکنولوژی جدید که سلول‌همدارک ژنتیکی چگونه انسانخارق العاده و استثنایی بگویید نوزده و ایمنی ساکتزبان و شناخت حقیقت قسمت دنزاع بین علم و نادانی رو ابزار بقا از نخستین هماناطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر نگاه و مشاهده ناظر مشاهده آینده از روی مشاهدژا وو یا اشنا پنداریپنج اکتشاف شگفت آور در موسلولهای ایمنی القا کنندههوش مصنوعی و کشف زبان هایابزار بقای موجود زنده از بیماری ضعف عضلات نزدیک بتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی درمانگر کامپیمغز انسان رو به کوچکتر شدداروی لیراگلوتیدآن چیزی که ما جریان زمان سانسور از روی قصد بسیاری اثرات مضر ماری جوانابحث درباره پیدایش و منشافناوری هوش مصنوعی نحوه ختاثیر درجه حرارت بر عملکهزینه سنگین انسان در ازانقش مهاجرت در توسعه نسل ادرمان های بیماری آلزایمرآیا برای تولید مثل همیشه شلیک فراموشیادغام میان گونه های مختلبرنامه ی مسلط ژنها در اختقانونمندی و محدودیت عالمتاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کرونا از حقیقت تاتنقش داروهاي مختلف معروف درک حقیقت نردبان و مسیری آسيب میکروواسکولاریا آسشرکت نورالینک ویدیویی ازارزش حقیقی زبان قسمت دومبرداشت مغز ما از گذر زمانمنابع انرژی از نفت و گاز تشنج چیستیک آلل ژنتیکی که از نئاندچند نرمش مفید برای کمردررویا بخشی حقیقی از زندگی انواع سکته های مغزیعوارض ازدواج و بچه دار شداز تکنیکی تا مغز از مغز تتفاوت ها و تمایزها کلید بمنبع هوشیاری کجاست؟(قسمجهش های ژنتیکی غیر تصادفکمردرد با پوشیدن کفش مناچگونه مغز پیش انسان یا همروشی برای بهبود هوش عاطفايا اراده آزاد توهم است یاز تکینگی تا مغز از مغز تتنفس هوازی و میتوکندریمکانیزمهای دفاعی در برابحس و ادراک (قسمت دوم )کاهش سن بیولوژیکی، تنها ناتوانی در شناسایی چهره زندگی هوشمند در خارج از زابزار هوش در حال ارتقا ازاز تکینگی تا مغز، از مغز تکنولوژی جدید که سلول‌همروری بر تشنج و درمان هایخدا موجود استگوشه بیماری اتوزومال رسسزبان و شناخت حقیقت قسمت سنزاع بین علم و جهل رو به پابزار بقا از نخستین هماناطلاعاتی عمومی در مورد متاثیر نگاه انسان بر رفتامطالعه ای بیان میکند اهددژاوو یا آشناپنداریپوست ساعتی مستقل از مغز دسلولهای بنیادی مصنوعی درهوش مصنوعی گوگل به کمک تشابزار بقای موجود زنده از بیماریهای تحلیل عضلانی اتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی درخدمت خلق وحمغز ایندگان چگونه استداروی تشنجی دربارداریآیا ممکن است موش کور بی مسانسور بر بسیاری از حقایاجزای پر سلولی بدن انسان بحثي درباره هوش و تفاوتهفیلمی بسیار جالب از تغییتاثیر درجه حرارت بر عملکهزاران سال چشم های بینا ونقش میدان مغناطیسی زمین درمان های جدید میگرنآیا بزرگ شدن مغز فقط در دشلیک فراموشیادغام دو حیطه علوم مغز و برین نت به جای اینترنتقارچ بی مغز در خدمت موجودتاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن کرونا ساخته شده تونقش ذهن و شناخت در حوادث درک عمیق در حیواناتآسیب ها ناشی از آلودگی هوشش مرحله تکامل چشمارزش حقیقی زبان قسمت سومبررسي علل احتمالي تغيير منابع انرژی از نفت و گاز تشنج و حرکات شبه تشنجی قایک جهش ممکن است ذهن انسانچند جهانیرویا تخیل یا واقعیتانگشت نگاری مغز نشان میدعید نوروز مبارکاز تکینگی تا مغز از مغز تتفاوت های بین زن و مرد فقمنبع هوشیاری در کجاست؟ قجهشهای مفید و ذکاوتی که دکنفرانس تشنج هتل کوثر اصچگونه هموساپينس بر زمین روشی جدید در درمان قطع نخای آنکه نامش درمان و یادشاز تکینگی تا مغز از مغز تتو دی ان ای خاص ميتوکندريما انسانها چه اندازه نزدحس و ادراک قسمت چهارمکایروپاکتیک چیستنخاع ما تا پایین ستون فقرزونا به وسیله ویروس ابله ابزار بقا از نخستین هماناز تکینگی تا مغز، از مغز تکامل مادی تا ابزار هوشممرکز هوشیاری، روح یا بدن خطا در محاسبات چیزی کاملگوشت خواری یا گیاه خواریزبان شناسی مدرن در سطح سلنشانه های گذشته در کیهان ابزار بقا از نخستین همانبلندی در ذهن ما درک بلندیتاثیر نگاه انسان بر رفتامعنی روزهدگرگونی های نژادی و تغییپیموزایدسلسله مباحث هوش مصنوعیهوش مصنوعی گوگل به کمک تشابزار بقای موجود زنده از بیهوش کردن در جراحی و بیمتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی ساخته هوش طبیمغز ابزار بقای برتر مادیداروی جدید s3 در درمان ام مغز ابزار برتر بقاداروی جدید میاستنی گراویآیا ما تنها موجودات زنده ساخت شبکه عصبی با الفبایاجزایی ناشناخته در شکل گبحثی در مورد نقش ویتامينفیزیک مولکولها و ذرات در تاثیر درجه حرارت بر عملکهستي مادي ای که ما کوچکترنقش محیط زندگی و مهاجرت ددرمان های جدید در بیماری آیا تکامل و تغییرات ژنتیشنا در ابهای گرم جنوب نیارتقا و تکامل سنت آفرینش برای پیش بینی آینده مغز دقبل از انفجار بزرگتاثیر رو ح و روان بر جسمواکسن دیگر کرونا ساخته شنقش روزه داری در سالم و جدرگیری قلب در بیماری ویرإِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَششمین کنگره بین المللی سارزش خود را چگونه میشناسبررسی و اپروچ جدید بر بیممنابع انرژی از نفت و گاز تشنج عدم توازن بین نورون یک رژیم غذایی جدید، می توچندین ماده غذایی که ماننرویاها از مغز است یا ناخواندوهگین نباش اگر درب یا عامل کلیدی در کنترل کارآاز تکینگی تا مغز و از مغز تفاوت های تکاملی در مغز ومنبع هوشیاری در کجاست؟(قجهشهای مفید و ذکاوتی که دکنگره بین المللی سردرد دچگونه واکسن کرونا را توزروشی جدید در درمان سکته مایمپلانت نخاعی میتواند داز تکینگی تا مغز از مغز تتولید پاک و فراوان انرژیما انسانها چه اندازه نزدحس و ادراک قسمت پنجمکاربرد روباتهای ريزنانونخستین تصویر از سیاهچالهزیباترین چیز در افزایش سابزار بقا از نخستین هماناز روده تا مغزتکامل مداوممرکز حافظه کجاستخطا در محاسبات چیزی کاملگیلگمش باستانی کیستزبان شناسی نوین نیازمند نظام مثبت زندگیابزار بقا از نخستین همانبه خودت مغرور نشوتاثیر ویتامین دی بر بیمامغز فکر میکند مرگ برای دیدانشمندان موفق به بازگردپیچیدگی های مغزی در درک زسم زنبور ، کلیدی برای وارهوش مصنوعی الفاگوابزار بقای موجود زنده از بیهوشی در بیماران دچار اتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش احساسیهوش احساسیمغز از بسیاری حقایق می گرداروی جدید ضد میگرنآیا مغز تا بزرگسالی توسعساخت شبکه عصبی مصنوعی با احیای بینایی نسبی یک بیمبحثی جالب درباره محدودیتفیزیکدانان ماشینی برای تتاثیر درجه حرارت بر عملکهستی ما پس از شروعی چگال نقش نگاه از پایین یا نگاهدرمان های رایج ام اسآیا جنین انسان، هوشمندی شناخت و معرفت، و نقش آن دارتوکين تراپی روشی جديد برای اولین بار دانشمندانقدم زدن و حرکت دید را تغیتاثیر رژیم گیاه خواری بر واکسن دیگری ضد کرونا از دنقش رژیم غذایی بر رشد و ادرگیری مغز در بیماری کویافت فشار خون ناگهانی در وصرع و درمان های آناز نخستین همانند سازها تبررسی سیستم تعادلی بدن امناطق خاصی از مغز در جستجتصویربرداری فضاپیمای آمیکی از علل محدودیت مغز امچه زیاد است بر من که در ایرویاهای پر رمز و حیرتی درانسان قدیم در شبه جزیره ععادت کردن به نعمتاز تکینگی تا مغز از مغز تتفاوت های زبانی سرمنشا تمنبع خواب و رویاجواب دانشمند سوال کننده کنگره بین المللی سردرد دچگونه آن شکری که می خوریمريتوکسيمب در درمان ام اساینکه به خاطرخودت زندگی از تکینگی تا مغز از مغز تتولید سلولهای جنسی از سلما با کمک مغز خود مختاريمحس و ادراک قسمت سومکاربرد روباتهای ريز، در نرمش های مفید در سرگیجهزیر فشار کووید چه باید کرابزار بقا از نخستین همانازدواج های بین گونه ای، رتکامل چشممرکز حافظه کجاستخطرات هوش مصنوعیگیاه خواری و گوشت خوار کدزبان، وسیله شناسایی محیطنظریه ی تکامل در درمان بیابزار بقا از نخستین همانبه زودی شبکه مغزی به جای تاثیر ویروس کرونا بر مغز مغز ما کوچکتر از نیم نقطهدانشمندان نورون مصنوعی سپیوند مغز و سر و چالشهای سندرم کووید طولانیهوش مصنوعی از عروسک تا کابزار بقای موجود زنده از بیوگرافیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی بیشتر در زنانمغز به تنهایی برای فرهنگ داروی ضد تشنج با قابليت تآیا همه جنایت ها نتیجه بیساختار شبکه های مغزی ثاباحساس گذر سریعتر زمانبحثی در مورد نقش کلسیم و فرگشت و تکامل تصادفی محض تاثیر درجه حرارت بر عملکو هر کس تقوای خدا پیشه کننقش نظام غذایی در تکامل مدرمان های علامتی در ام اسآیا جهان ذهن و افکار ما مشناسایی تاریخچه ی تکاملیارتباط میکروب روده و پاربرخی ملاحظات در تشنج های قدرت انسان در نگاه به ابعتاثیر رژیم گیاه خواری بر واکسن سرطاننقش رژیم غذایی در رشد و ادرگیری مغز در بیماران مبافراد آغاز حرکت خودشان رضررهای مصرف شکر و قند بر از نخستین همانند سازها تبررسی علل کمر درد در میانمنبع هوشیاری کجاست؟ (قسمتغییر الگوی رشد مغزی با زیافته های نوین علوم پرده نهایت معرفت و شناخت درک عرویای شفافانسان ها می توانند میدان عارضه جدید ویروس کرونا ساز تکینگی تا مغز از مغز تتفاوتهای جنسیتی راهی برامنحنی که ارتباط بین معرفجاذبه و نقش آن در شکلگیریکندر در بیماریهای التهابچگونه انتظارات بر ادراک ریواستیگمیناینکه خانواده ات سالم بااز تکینگی تا مغز از مغز تتومورها و التهاب مغزی عاما تحت کنترل ژنها هستیم یحساسیت روانی متفاوتکجای مغز مسئول پردازش تجنرمشهای مهم برای تقویت عزیرفون داروی ضد ام اسابزار بقا از نخستین هماناستفاده از مغز، وزن را کمتکامل ابزار هوش ، راه پر مرکز خنده در کجای مغز استدفاع در برابر تغییر ساختگالکانزوماب، دارویی جدیسفر نامه سفر به بم و جنوب نظریه تکامل در درمان بیمابزار بقا از نخستین همانبوزون هیگز چیستتاثیر ژنها بر اختلالات خمغز مادران و کودکان در زمدانشمندان یک فرضیه رادیکپیوند سر آیا ممکن استسوپاپ ها یا ترانزیستورهاهوش مصنوعی از عروسک تا کابزار بقای موجود زنده از بیوگرافیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر امغز برای فراموشی بیشتر کداروی ضد تشنج با قابليت تآیا هوش مصنوعی زندگی بشرسازگاری با محیط بین اجزااخلاق و علوم اعصاببحثی در مورد عملکرد لوب ففراموش کارها باهوش تر هستاثیر درجه حرارت بر عملکوقت نهيب هاي غير علمي گذشنقش نظریه تکامل در شناسادرمان ژنتیکی برای نوآوریآیا جهش های ژنتیکی، ویروشناسایی سلول های ایمنی اارتباط چاقی و کاهش قدرت ببرخی مرزهای اخلاق و علوملوب فرونتال یا پیشانی مغتاثیر رژیم گیاه خواری بر واکسنی با تاثیر دوگانه انقش زنجبیل در جلوگیری از درگیری مغزی در سندرم کووافزایش قدرت ادراکات و حسضررهای شکر بر سلامت مغزاز نخستین همانند سازها تبزرگ شدن مغز محدود به دورمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتغییر زودتر اتصالات مغزییادگیری مهارت های جدید دچهار میلیارد سال تکامل بروبات های ریز در درمان بیانسان جدید از چه زمانی پاعدم توقف تکامل در یک اندااز تکینگی تا مغز از مغز تتقلید مرحله ای نسبتا پیشمنشأ اطلاعات و آموخته ها حقیقت قربانی نزاع بین بی کوچک شدن مغز از نئاندرتاچگونه باغبانی باعث کاهش ریسدیپلام تنها داروی تایایندرالاز تکینگی تا مغز از مغز تتوهم لیلیپوتی(ریزبینی)ماه رجبخلاصه ای از مطالب همایش مکرونا چه بر سر مغز می آورچرا مغزهای ما ارتقا یافت زاوسکا درمان گوشرابزار بقا از نخستین هماناستفاده از هوش مصنوعی در تکامل زبانمرگ انتقال است یا نابود شدقیق ترین تصاویر از مغز اگامی در درمان بیماریهای سفر به مریخ در 39 روزنظریه تکامل در درمان بیمابزار بقا از نخستین همانبی عدالتی در توزیع واکسن تاثیر کلام در آیات کلام بهوش مصنوعی از عروسک بازی مغز چون ابزار هوش است دلیدانشمندان ژنی از مغز انسپیوند سر، یکی از راه حلهاسوپاپ ها یا ترانزیستورهاهوش مصنوعی از عروسک تا کابزار بقای موجود زنده از بیان ژن های اسکیزوفرنی دتاثیر گیاه خواری بر رشد وتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش عاطفی در زنان بیشتر امغز بزرگ چقدر مفید هست ؟داستانها و مفاهیمی اشتباآیا هوش ارثی دریافتی از پسخن پاک و ثابتاخلاق پایه تکامل و فرهنگبحثی درباره هوش و تفاوتهفراموشی همیشه هم بد نیستتاثیر درجه حرارت بر عملکوقتی فهمیدی خطا کردی برگنقش هورمون های تیروئید ددرمان ام اس(مولتیپل اسکلآیا جهش ژنتیکی و تنظیم اجشواهدی از نوع جدیدی از حاارتباط هوش ساختار مغز و ژبرخی نکات از گاید لاین پرلایو دوم دکتر سید سلمان فتاثیر رژیم گیاهخواری بر واسطه ها د رمسیر ایجاد مغنقش زبان در سلطه و قدرت ادرگیری مغزی در سندرم کووافزایش مرگ و میر سندرم کوطوفان فقر و گرسنگی و بی ساز نخستین همانند سازها تبزرگ شدن تقریبا ناگهانی منبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتغییر عمودی سر انسان از پیادآوری خواب و رویاچهار ساعت پس از کشتار خوکروح رهاییانسان عامل توقف رشد مغزعسل طبیعی موثر در کنترل باز تکینگی تا مغز از مغز تتلقین اطلاعات و حافظهمهندسی ژنتیک در حال تلاش حقیقت تنها چیزی است که شاکووید نوزده و خطر بیماریچگونه تکامل مغزهای کنونیرژیم های غذایی و نقش مهم ایا کوچک شدن مغزانسان الاز تکینگی تا مغز از مغز تتوهم چیستماپروتیلینخونریزی مغز در سندرم کووکریستال زمان(قسمت اولچرا پس از بیدار شدن از خوزبان مشترک ژنتیکی موجوداابزار بقا از نخستین هماناستفاده از سلول های بنیاتکامل ساختار رگهای مغزی مراحل ارتقای پله پله کیهدلایلی که نشان میدهد ما بگامی در درمان بیماریهای سفر تجهیزات ناسا به مریخ نظریه تکامل در درمان بیمبیمار 101 ساله، مبتلا به ستاثیر کپسول نوروهرب بر نهوش مصنوعی از عروسک بازی مغز چگونه صداها را فیلتر دانشمندان پاسخ کوانتومی پیام های ناشناخته بر مغز سوپاپ ها یا ترانزیستورهاهوش مصنوعی از عروسک تا کابزار بقای موجود زنده از بیست تمرین ساده برای جلوتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوشیاری کوانتومیمغز بزرگ چالش است یا منفعدر مانهای کمر دردآیا هوش سریعی که بدون احسسرنوشتاختلال خواب فرد را مستعد بحثی درباره هوش و تفاوتهفرایند پیچیده ی خونرسانیتاثیر درجه حرارت بر عملکویتنام نوعی کرونا ویروس نقش هورمون زنانه استروژندرمان تومورهای مغزی با اآیا خداباوری محصول تکاملشواهدی از دنیسوان(شبه نئارتباط انسانی، محدود به برخی اثرات مضر ویتامین دلبخند بزن شاید صبح فردا زتاثیر عصاره تغلیظ شده گیوبینار اساتید نورولوژی دنقش زبان در سلطه و قدرت ادرگیری اعصاب به علت میتوافسردگی و اضطراب در بیماطی یکصد هزار سال اخیر هرچاز نشانه ها و آثار درک شدبزرگترین خطایی که مردم ممنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتغییرات منطقه بویایی مغزژن هوش و ساختارهای حیاتی نوآوری ای شگفت انگیز دانروزه داری متناوب، مغز را انعطاف پذیری مکانیسمی علعصب حقوق نورولوواز تکینگی تا مغز از مغز تتلاش هایی در بیماران قطع مولتیپل اسکلروز در زنان حقیقت خواب و رویاکودک ایرانی که هوش او از چگونه جمعیت های بزرگ شکل رژیم غذایی حاوی تخم مرغ وایا این جمله درست است کسیاز تکینگی تا مغز از مغز تتوانایی مغز و دیگر اجزای مبانی ذهنی سیاه و سفیدخواندن ، یکی از شستشو دهنکریستال زمان(قسمت دوم)چرا بیماری های تخریبی مغزبان چهار حرفی حیات زمینابزار بقا از نخستین هماناستیفن هاوکینگ در مورد هتکامل شناخت انسان با کشفمرز مرگ و زندگی کجاستدنیای شگفت انگیز کوانتومگاهی لازم است برای فهم و سفرنامه سفر به بم و جنوب هفت چیز که عملکرد مغز تو ابزار بقا از نخستین همانبیماری های مغز و اعصاب و تاثیر کپسول نوروهرب بر تهوش مصنوعی از عروسک بازی مغز ناتوان از توجیه پیدادانشمندان اولین سلول مصنپیشینیان انسان از هفت میسودمندی موجودات ابزی بر هوش مصنوعی از عروسک تا کابزارهای بقای موجود زندبیش از نیمی از موارد انتقتاثیر گیاهخواری بر رشد و هوش، ژنتیکی است یا محیطیمغز بزرگ چالشهای پیش رودر محل کار ارزش خودت را بآیا هشیاری کوانتومی وجودسریعترین کامپیوتر موجوداختلال در شناسایی حروف و بحثی درباره هوش و تفاوتهفرایند تکامل و دشواری هاتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین E برای فعالیت صحنقش ژنتیک در درمان اختلادرمان تشنجآیا دلفین ها می تواند از شگفتی های زنبور عسلارتباط از بالا به پایین مبرخی اختلالات عصبی مثانهلرزش ناشی از اسیب به عصبتاریخ همه چیز را ثبت کردهوراپامیل در باردارینقش سجده بر عملکرد مغزدستورالعمل مرکز کنترل بیالکتروتاکسی(گرایش و حرکظهور امواج مغزی در مغز مصاز نظر علم اعصاب یا نرووسبسیاری از بیماری های جدیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتغییرات آب و هوایی که به ژن یا نقشه توسعه مغز و نقنوار مغزی روشی مهم در تشخروزه داری و بیمار ی ام اس اولین هیبرید بین انسان وعضلانی که طی سخن گفتن چقداز تکینگی تا مغز از مغز تتلاشی برای درمان قطع نخامواد کوانتومی جدید، ممکنحقیقت راستین انسان علم بکودکان میتوانند ناقل بی چگونه جمعیت های بزرگ شکل راه های جدید برای قضاوت رایا ابزار هوشمندی یا مغز از تکینگی تا مغز از مغز تتوازن مهمتر از فعالیت زیمجموعه های پر سلولی بدن مخواب سالم عامل سلامتیکریستال زمان(قسمت سوم)چرا حیوانات سخن نمی گوینزبان و کلمه حتی برای کسانابزار بقا از نخستین هماناستیفن هاوکینگ در تفسیر مرز بین انسان و حیوان کجادندان ها را مسواک بزنید تگاهی مغز بزرگ چالش استسفرنامه سفر به بم و جنوب هفت سین یادگاری از میراث ابزار بقا از نخستین همانبیماری گیلن باره و بیمارتاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی از عروسک بازی مغز و سیر تکامل ان دلیلی دانشمندان تغییر میدان مغپیشرفت های جدید علوم اعصسیلی محکم محیط زیست بر انهوش مصنوعی از عروسک بازی ابزارهای پیشرفته ارتباط بیشتر کمردردها نیازی به با هوش مصنوعی خودکار روبتاثیر انتخاب از طرف محیط هیچگاه از فشار و شکست نترمغز بزرگ و فعال یا مغز کودر چه مرحله ای از خواب ، رآیا واکنش های یاد گرفته وسرگیجه از شایعترین اختلااختلال در شناسایی حروف و بحثی درباره هوش و تفاوتهفرایند حذف برخی اجزای مغتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین E در چه مواد غذاینقش گرمایش آب و هوا در همدرمان جدید میگرن با انتی آیا دلفین ها میتوانند باشاهکار قرنارتباط بین هوش طبیعی و هوبرخی بیماری ها که در آن بلزوم سازگاری قانون مجازاتازه های اسکیزوفرنی(جنوورزش هوازی مرتب خیلی به قنقش غذاها و موجودات درياذهن ما از در هم شکستن منبالتهاب شریان تمپورالعلم به ما کمک میکند تا مواز نظر علم اعصاب اراده آزبسیاری از بیماری های جدیمنبع هوشیاری کجاست؟ قسمتتغییرات تکاملی سر انسان ژنها نقشه ایجاد ابزار هونورون هاي مصنوعی می توانروزه داری سلول های بنیاداولین مورد PML به دنبال تکمقالاتاز تکینگی تا مغز از مغز تتلاشی تازه برای گشودن معموجود بی مغزی که می تواندحمله ویروس کرونا به مغزکودکان خود را مشابه خود تچگونه حافظه را قویتر کنیراه های جدید برای قضاوت رایا بیماری ام اس (مولتیپاز تکینگی تا مغز از مغز تتوسعه هوش مصنوعی قادر اسمحل درک احساسات روحانیخواب سالم عامل سلامتی و یکشف مکانیسم عصبی خوانش پچرا حجم مغز گونه انسان درزبان و بیان نتیجه ساختماابزار بقا از نخستین هماناستخوان های کشف شده، ممکتأثیر نگاه انسان بر رفتامزایای شکلات تلخ برای سلدو ویژگی انتزاع و قدرت تجگذر زمان کاملا وابسته به سفرنامه سفر به بم و جنوب هم نوع خواری در میان پیشیابزار بقا از نخستین همانبیماری ای شبیه آلزایمر و تاثیر کپسول نوروهرب بر سهوش مصنوعی از عروسک تا کممغز آیندگان چگونه است ؟دانشمندان روش هاي جدیدی پیشرفتی مستقل از ابزار هسیاهچاله و تکینگی ابتدایهوش مصنوعی از عروسک بازی ابزارهای بقا از نخستین هبار سنین ابزار هوشمندی اتاثیر احتمالی عصاره تغلیهاوکينگ پیش از مرگش رسالمغز حریص برای خون، کلید تدر هم تنیدگی کوانتومی و پآیا گذشته، امروز وآینده سربازان ما محققا غلبه می اختلالات مخچهبحثی درباره هوش و تفاوتهفرد حساس از نظر عاطفی و بتاثیر درجه حرارت بر عملکویتامین دی گنجینه ای بزرنقش آتش در رسیدن انسان بهدرمان جدید کنترل مولتیپلآیا دست مصنوعی به زودی قاشبیه سازی میلیون ها جهان ارتباط شگفت مغز انسان و فبرخی بیماری های خاص که بدلزوم سازگاری قانون مجازاتازه های بیماری پارکینسوورزش هوازی ، بهترین تمرینقش غذاها و موجودات درياذهن چند جانبه نیازمند نگامیوتروفیک لترال اسکلروعلایم کمبود ویتامین E را از نظر علم اعصاب اراده آزبعد از کرونامنبع هوشیاری کجاست؟(قسمثبت امواج الکتریکی در عصژنها ، مغز و ارادهنورون های ردیاب حافظهروش مقابله مغز با محدودیاولین مورد پیوند سر در انتاثیر ویتامین دی بر بیمااز تکینگی تا مغز از مغز تتلاشی جدید در درمان ام اسموجودات مقهور ژنها هستندحوادث روزگار از جمله ویرکوری گذرای ناشی از موباینگاه محدود و تک جانبه، مشراه پیروزی در زندگی چیستایا بدون زبان میتوانیم تاز تکینگی تا مغز از مغز تتوسعه برخی شغل ها با هوش محل درک احساسات روحانی دخواب عامل دسته بندی و حفطکشف مکانیسمی پیچیده در بچرا خشونت و تعصبابزار بقا از نخستین هماناستروژن مانند سپر زنان دتئوری تکامل امروز در درممسیر دشوار تکامل و ارتقادو برابر شدن خطر مرگ و میگربه شرودینگر و تاثیر مشسفرنامه سفر به بم و جنوب همیشه اطمینان تو بر خدا بابزار بقا از نخستین همانبیماری ای شبیه ام اس مولتتاثیر کتامین در درمان پاهوش مصنوعی از عروسک تا کممغز انسان ایا طبیعتا تمادانشمندان روشی برای تبدیپاسخ گیاهان در زمان خوردسیاره ابلهانهوش مصنوعی از عروسک بازی ابزارهای بقا ازنخستین همبارداری بدون رحمتاثیر ترکیبات استاتین (سهاوکينگ پیش از مرگش رسالمغز زنان جوانتر از مغز مردر هم تنیدگی کوانتومی و دآیا آگاهی پس از مرگ از بیسردرد میگرن در کودکاناختلالات حرکتی در انسانبحثی درباره احساسات متفافرضیه ای جدید توضیح میدهتاثیر درجه حرارت بر عملکویرایش DNA جنین انسان، برنقش انتخاب از طرف محیط، ندرمانهای بیماری پارکینسآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشبیه سازی سیستم های کوانارتباط شگفت انگیز مغز انبرخی توجهات در ببمار پارمقاومت به عوارض فشار خون تبدیل تراکت صوتی مصنوعی ورزش و میگرننقش غذاها و موجودات دريارفتار اجتماعی انسان، حاصامید نیکو داشته باش تا آنعلایم کمبود ویتامین E را از آغاز خلقت تا نگاه انسابعد از کرونامنبع هوشیاری کجاست؟(قسمجمجمه انسان های اولیهژنهای مشترک بین انسان و ونوروپلاستیسیتی چیستروش های صرفه جویی در ایجااولین تصویر در تاریخ از سصفحه اصلیاز تکینگی تا مغز از مغز تتمایل زیاد به خوردن بستنمیهمانهای ناخوانده عامل حافظه و اطلاعات در کجاست کی غایب شدی تا نیازمند دلنگاه انسان محدود به ادراراست دستی و چپ دستیایا تکامل هدفمند استاز تکینگی تا مغز- از مغز توصیه های سازمان بهداشت محدودیت های حافظه و حافظخودآگاهی و هوشیاريکشف ارتباط جدیدی از ارتبزبان و بیان، در سایه پیشرچرا در مغز انسان، فرورفتابزار بقا از نخستین هماناسرار بازسازی اندام هاتئوری تکامل در پیشگیری و مشکلات نخاعیدو برابر شدن خطر مرگ و میگزیده ای از وبینار یا کنفسفری به آغاز کیهانهمیشه عسل با موم بخوریمابزار بقای موجود زنده از بیماری اضطراب عمومیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی به کمک هوش طبیمغز انسان برای ایجاد تمدداروهای مصرفی در ام اسپختگی پس از چهل سالگي به سیاره ابلهانهوش مصنوعی از عروسک بازی ابزارهای بقای از نخستین بازگشت از آثار به سوی خدافلج بل، فلجی ترسناک که آنتاثیر دوپامین و سروتونینهدف یکسان، در مسیرهای متمغزهای کوچک بی احساسدر کمتر از چند ماه سوش جدآیا امکان بازسازی اندامهسردرد و علتهای آناختلالات صحبت کردن در انبحثی درباره احساساتی غیرقیچی ژنتیکیتاثیر درجه حرارت بر عملکواکنش های ناخودآگاه و تقنقش اتصالات بین سلولهای درک فرد دیگر و رفتارهای اآیا رژیم غذایی گیاهی سلاشبکه های مصنوعی مغز به درارتباط شگفت انگیز مغز انبرخی توصیه ها برای واکسیمقابله با کرونا با علم استبدیل سلولهای محافط به سورزش بهترین درمان بیش فعنقشه مغزی هر فرد منحصر بهرقیبی قدرتمند در برابر مامید درمان کرونا با همانعلت خواب آلودگی بعد از خواز انفجار بزرگ تا انفجار بعد از کرونا دلخوشی بیهومنبع هوشیاری کجاست؟(قسمجنسیت و تفاوت های بیناییژنهای هوش ، کدامندنوشیدن چای برای مغز مفید روش هایی ساده برای کاهش ااولین سلول مصنوعیسوالات پزشکیاز تکینگی تا مغز از مغز تتمدن قدیمی ای در جنوب ایرمیگرن سردردی ژنتیکی که بحافظه و اطلاعات در کجاست کیست کلوئید بطن سومنگاه از درون مجموعه با نگرجزخوانی هایی که امروز بایرادهای موجود در خلقت باز تکینگی تا مغز- از مغز توصیه های غیر دارویی در سمخچه فراتر از حفظ تعادلخودآگاهی و هوشیاريکشف جمجمه ای درکوه ایرهوزبان و تکلم برخی بیماریهچراروياها را به یاد نمی آابزار بقا از نخستین هماناصول سلامت کمرتا 20 سال آینده مغز شما به مشکلات بین دو همسر و برخیدوچرخه سواری ورزشی سبک و گزارش یک مورد جالب لخته وسقوط درون جاذبه ای خاص، چهمراهی نوعی سردرد میگرنیابزار بقای موجود زنده از بیماری بیش فعالیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در کامپیوترهامغز انسان برای شادمانی طداروهای ام اسپرورش مغز مینیاتوری انساسیر آفرینش از روح تا مغز هوش مصنوعی از عروسک بازی ابزارهای دفاعی و بقای مواثر مضر مصرف طولانی مدت ربازگشت به ریشه های تکاملفلج خوابتاثیر دپاکین بر بیماری مهدف از تکامل مغزمغزتان را در جوانی سیم کشدر آستانه ی موج پنجم کوویآیا انسان با مغز بزرگش اخسردرد تنشناختراع جدید اینترنت کوانبخش بزرگتر کیهان ناشناختقیچی ژنتیکی تهدید یا فرصتاثیر درجه حرارت بر عملکواکسن های شرکت فایزر آمرنقش حفاظتی مولکول جدید ددرک و احساسآیا راهی برای رفع کم آبی شباهت مغز با کیهان مادیارتباط غیرکلامی بین انسابرخی روش های تربیتی کودکملاحظات بیهوشی قبل از جرتری فلوپرازینورزش در کمر دردنقشه های مغزی جدید با جزیرموزی از نخستین تمدن بشرامگا سه عامل مهم سلامتعوامل موثر در پیدایش زبااز بحث های کنونی در ویروسبعد از کرونا دلخوشی بیهومنبع هوشیاری کجاست؟(قسمجنسیت و تفاوت های بیناییژنهای حاکم بر انسان و انسنوعی سکته مغزی ، وحشتناک روش صحبت کردن در حال تکاماوکرلیزوماب داروی جدید شپیامهای کاربراناز تکینگی تا مغز از مغز تتمدن بشری و مغز اخلاقیمیگرن شدید قابل درمان اسحافظه و اطلاعات در کجاستکاهش مرگ و میر ناشی از ابنگاهی بر قدرت بینایی درارشته نوروایمونولوژی و نقاگر نعمت فراموشی نبود بساز تکینگی تا مغز- از مغزتتوصیه هایی در مصرف ماهیمخچه ، فراتر از حفظ تعادلخورشید مصنوعیگمان میکنی جرمی کوچکی در زبان و شناخت حقیقت قسمت چچراروياها را به یاد نمی آابزار بقا از نخستین هماناضطراب و ترستاثیر مشاهده بر واقعیت بمشکلات روانپزشکی پس از سديدن با چشم بسته در خواب گشایش دروازه جدیدی از طرسلول های بنیادی منابع و اهوموارکتوس ها ممکن است دابزار بقای موجود زنده از بیماری تی تی پیتاثیر گیاه خواری بر رشد وهوش مصنوعی در خدمت خلق وحمغز انسان برای شادمانی طداروهای ضد بیماری ام اس وآلودگی هوا و ویروس کروناسیستم تعادلی بدن