تغییر زودتر اتصالات مغزی علت بلوغ سریعتر دختران

تغییر زودتر اتصالات مغزی، علت بلوغ سریعتر دختران

تفاوت های مغز مرد و زن، بسیار است.. به دو مورد آن، در قسمت های قبلی اشاره شد. اندازه مغز در زن و مرد با هم برابر نیست ولی فرآیندهای متابولیسم فعالتر و جوانتر در جنسیت مونث تا حدی می تواند کوچکتر بودن مغز را جبران کند.

اکنون به تفاوت دیگری میپردازیم که می تواند کوچک تر بودن مغز را جبران کند. حفظ انرژی در زنان بسیار حساس است. تغییرات هورمونی و ریزش ماهانه بخش بزرگی از سلول های بدن زنان و دوره بارداری- به خصوص مواردی که چند قلو است- لازم میکند بخش بزرگی از انرژی دریافتی، صرف امور جانبی شود و کوچک شدن مغز، بسیار به ذخیره انرژی کمک میکند.

ساختار مغز به گونه بسیار پیچیده ای در آمده است تا مصرف انرژی را به حداقل برساند. از ژنها تا رسیدن به محصول نهایی آن تا امروز، یعنی مغز، امکانات در دسترس برای صرفه جویی و بازده بیشتر، به صورت بسیار شگفت آوری زیاد شدهاست.

ایجاد اولین سلول عصبی، به مرتبط کردن ادراک ها و نتیجه گیری قدرتمندتر، کمک بسیار زیادی کرده است. اگر به یک سلول عصبی نگاه شود میبینیم یک سلول عصبی با زواید متعدد خود میتواند به صورت بسیار عجیبی با دهها سلول دیگر در ارتباط باشد این وسعت ارتباط های سلول عصبی، به عنوان یک کثرت و فراوانی امکانات، دست انتخاب طبیعی را در گزینش ها در شرایط مختلف و ناسازگار باز میکند. هر جا کثرت و فراوانی امکانات، بیشتر شود انتخاب طبیعی راحت تر می تواند شکل سازگار را انتخاب کند و قوانین حاکم بر عالم زندگی ما، قابل اجراتر خواهد بود.

قانون به شرطی اجرا خواهد شد که زمینه ها و امکانات اجزای آن فراهم باشد و اگر شرایط اجرای خود را پیدا نکند، از قانونی نظری فراتر نمیرود. تمایزهای وسیع و گسترده، پذیرش قانون های موجود را امکان پذیرتر میکند.

جالب تر اینکه ارتباط های یک سلول عصبی با دهها سلول دیگر، خودش شکلی ثابت و غیر قابل تغییر، ندارد بلکه بین دو سلول عصبی، پایانه ارتباطی هست که میتواند با ترشحات خاص، سلول عصبی دیگر را تحریک یا مهار کند؛ برخی مواد نقش مهاری و برخی دیگر نقش تحریکی دارند و خود این پایانه یک فراوانی و تمایز بسیار وسیعی را در اختیار مغز و سیستم عصبی قرار میدهد و دست انتخاب طبیعی را بازتر میکند.

در این میان، شکل گیری یا حذف دهها یا صدها گیرنده، در این پایانه ها ما را با تمایز و تنوعی بسیار بیشتر مواجه میکند.

هر کدام از این تمایزها از ارتباط بین نورون تا ارتباط های درون پایانه ها تا صدها گیرنده روی غشای سلول ها، تغییر در هر کدام از اینها می تواند همه تنظیمات مغزی را به هم بریزد و شکل جدیدی از شبکه های ارتباطی را ایجاد کند. مدیر آگاهی را تصور کنید که هزاران تکمه در جلوی میز خود دارد و این مدیر کافی است یکی از تکمه ها را فشار دهد تا یک شبکه پیچیده از ارتباطات را فعال کند. در اینجا این مدیر میتواند کارخانه و سیستم خود را با دایره وسیعی از انتخاب ها اداره کند و تحمیل شرایط محیطی هرگز دست او را نخواهد بست. بسته شدن دست، آن زمانی است که شما انتخاب های زیادی نداشته باشد و مدیری آگاه، مجبور به یک یا دو برنامه دیکته شده باشد ولی اگر دست باز باشد و دهها بلکه میلیون ها انتخاب وجود داشته باشد، طبیعت در هر شرایطی می تواند شکل سازگار با خود را بیابد؛ چه هوا سرد شود یا گرم، بارانی باشد یا خشک و یا آلوده باشد یا تمیز؛ در همه این شرایط، طبیعت خواهد توانست در میان میلیونها انتخاب متمایز، شکل سازگار با خود را پیدا کند و امروز در سایه ابزار هوش قدرتمند فعلی، انتخابها گسترده تر شده است و موجود میتواند با سخت ترین شرایط سازگار گردد و حتی کوچک شدن مغز، حتی رسیدن آن به کوچکترین اندازه ها، نخواهد توانست قدرت سازگاری با محیط را خیلی کاهش دهد زیرا با دهها فرایند جایگزین، میتواند کاهش حجم مغز را تا حد زیادی جبران کند.
نمونه دیگری از این سازگاری ها را در زیر میبینیم:

نوروسافاری | دانشمندان کشف کرده اند زمانی که مغز اتصالات و ارتباطات خود را در طول زندگی مجددا سازمان دهی می کند، این سازماندهی مجدد در دختران زودتر شروع می شود که این امر می تواند علت بلوغ سریع تر آنها در طول دوره نوجوانی را توضیح دهد.

به گزارش نوروسافاری از دانشگاه نیوکاسل، با افزایش سن، مغز ما متحمل سازمان دهی مجدد اساسی و کاهش ارتباطات داخل مغزی می شود. دانشمندانی زیر نظر دکتر مارکوی کیسر و مس سول لیم در دانشگاه نیوکاسل، با مطالعه افراد تا سن ۴۰ سال، متوجه شدند به این طریق کارایی اتصالات کلی درون مغز افزایش می یابد، ارتباطات کلی مغز کمتر شده ولی ارتباطات و اتصالات دور-برد (فاصله طولانی) که برای ترکیب و تحلیل اطلاعات اهمیت دارند، حفظ می شوند.

محققان تردید دارند که این فرایند گزینشی تازه کشف شده بتواند علت بدتر نشدن عملکرد مغز و در عوض بهبود عملکرد آن را در طول هرس کردن، توضیح دهد

. جالب است که آنها متوجه شدند که این تغییرات در زنان نسبت به مردان، زودتر رخ می دهد.

دکتر کیسر با توضیح شبکه ای- که درمجله ی قشر مخ دانشگاه عصبی انفورماتیک نیوکسل منتشر شده است- می گوید:

ایجاد و حفظ اتصالات فاصله-دور دشوار است اما برای پردازش موثر و سریع، اهمیت دارد. اگر در مورد یک شبکه اجتماعی فکر کنید، دوستان نزدیک می توانند به شما اطلاعات مشابهی دهند- ممکن است شما اخبار مشابهی را از افراد مختلف بشنوید. مردم شهرها و کشورهای مختلف به احتمال زیاد، به شما اطلاعات جدید ارائه می دهند. به همین ترتیب، برخی از اطلاعات جریان یافته از طریق ماژول مغز، می تواند زیاد باشد.

این کار، بخشی از پروژه ی مغز سبز انسان با بودجه EPSRC است که رشد مغز انسان را بررسی می کند.

با استفاده از یک تکنیک غیر تهاجمی، به نام تصویربرداری تنسور منتشر- پروتکل اندازه گیری ویژه برای اسکنرهای تصویربرداری تشدید (رزونانس) مغناطیسی- آنها نشان دادند که فیبرها در این دوره به طور کلی در حال هرس شدن و کاهش، هستند.

با این حال، آنها متوجه شدند که همه اتصالات دور-برد بین مناطق مغز تا حدی مشابه تحت تاثیر قرار نمی گیرند. تغییرات به طور متفاوت بسته به انواع اتصالات، تحت تاثیر قرار می گیرند. اتصالاتی که حفظ شده اند میانبرهایی بودند که به سرعت، ماژول های مختلف پردازش را مثلا برای دیدن و صدا ارتباط داده و اجازه ی انتقال سریع اطلاعات و پردازش همگام را می دهند.

تغییر در این اتصالات در بسیاری از اختلالات رشدی مغز مانند اوتیسم، صرع و اسکیزوفرنی یافت شده است.

محققان برای اولین بار نشان داده اند که از دست دادن فیبرهای ماده سفید بین نواحی مغز، یک فرایند به شدت گزینشی است- پدیده ای که آنها انفصال ترجیحی نامیدند. نتایج نشان داد که اتصالات بین نواحی دور مغز، بین نیمکره های مغز و بین ماژول های پردازش، فیبرهای عصبی کمتری در طول بلوغ مغز نسبت به میزان مورد انتظار نشان می دهند. محققان می گویند که این امر می تواند نحوه ی حفظ یک شبکه پایدار مغز در طول بلوغ مغز را توضیح دهد.

مس سول لیم با بحث در مورد این حقیقت که این تغییرات در زنان نسبت به مردان زودتر رخ می دهد، توضیح می دهد:

از دست رفتن اتصالات در طول رشد مغز می تواند در واقع به بهبود عملکرد مغز، با سازمان دهی کاراتر مجدد شبکه کمک کند. می توان گفت که به جای صحبت با افراد زیاد به طور تصادفی، پرسیدن سوال به صورت دو نفری از افردی که در یک محدوده برای مدت زمان طولانی زندگی کرده اند، می تواند کاراترین و موثرترین روش برای شناخت راهتان باشد. به شیوه ی مشابه، کاهش برخی از اتصالات در مغز به تاکید بر اطلاعات ضروری کمک می کند.
ترجمه: ندا میهمی وبسایت نوروسافاری