قدرت شناختی انسان، محدود به توانایی های ژنتیکی نیست
محیط، بیش از ژن ها توانایی های شناخت عاطفی را شکل می دهد.
ژن ها بلوک های جسم مادی، بر شناخت سطح پایین مادی تاثیر می گذارد
عوامل اجتماعی و محیطی و فرهنگی، بر شناخت سطح بالاتر تاثیر میگذارد
شناخت، در درون مجموعه ی مادی، متفاوت از شناخت، بیرون از این مجموعه است. شناخت در درون مجموعه، ناقص و ناکافی است زیرا تحت تاثیر دگرگونی های مجموعه قرار میگرد ولی فراشناخت megacognition یا شناخت از بیرون مجموعه، چون تحت تاثیر دگرگونی های مجموعه نیست، کامل تر و دقیق تر است. جالب اینکه شناخت ناقص، تحت تاثیر ژنها و شناخت کاملتر، تحت تاثیر فرهنگ و عوامل محیطی است.
این نشان میدهد انسان موجودی محدود به ژنها نیست و دایره ی شناختی او وسیع است و میتواند بر اجبارهای زندگی- که در قالب ژنها بر او تحمیل میشود- بشورد و بیرون از محدودیت های اجباری زندگی خویش بیندیشد.
18 آوریل 2024
خلاصه:عوامل محیطی در مقایسه با عوامل ژنتیکی ممکن است تأثیر بیشتری بر برخی از توانایی های شناختی داشته باشند.
این مطالعه شامل 57 جفت از دوقلوهای یکسان و 48 جفت از دوقلوهای غیرهمسان، از مطالعه دوقلوهای پکن بود که به ترتیب بر فراشناخت metacognition و ذهنی سازی mentalizing—abilities و توانایی های مرتبط با درک و کنترل فرآیندهای شناختی فرد و تشخیص احساسات در دیگران، تمرکز داشتند.
محققان نشان دادند دوقلوها، صرف نظر از شباهت ژنتیکی، هنگامی که در محیط های آموزشی و اجتماعی-اقتصادی مشابه، بزرگ می شوند، ویژگی های شناختی مشابهی از خود نشان می دهند. این امر باورهای قبلی در مورد وراثت پذیری این مهارت های شناختی را به چالش می کشد و نشان می دهد محیط خانواده، نقش مهمی در قدزت شناختی فرد ایفا می کند.
حقایق کلیدی:
این مطالعه بین هوش عمومی- که به طور قابل توجهی قابل وراثت است- و سایر توانایی های شناختی مانند فراشناخت و ذهنی سازی، که به نظر می رسد بیشتر تحت تأثیر عوامل محیطی هستند، تمایز قائل شد.
شرکت کنندگان وظایفی را انجام دادند که توانایی آنها را در ارزیابی جهت حرکت و اعتماد آنها به تصمیمات، به همراه ظرفیت آنها برای ارزیابی حالات ذهنی دیگران، اندازه گیری می کرد.
یافتهها نشان داد دوقلوهایی با والدینی که سطح تحصیلات و درآمد بالاتری داشتند، تواناییهای فراشناختی مشابهی از خود نشان دادند و این به تأثیر محیطهای خانوادگی مشترک بر ژنتیک اشاره کرد.
مطالعات دوقلو برای بررسی تأثیرات ژنتیک و محیط زیست بر زیست شناسی انسان، بسیار ارزشمند است.
در مطالعهای که در 2 آوریل درمجله یCell Reportsمنتشر شد، محققان جفتهای دوقلو را مورد مطالعه قرار دادند تا چگونگی تأثیر متقابل ژنتیک و محیط را بر پردازش شناختی و روشی- که مردم با آن، فکر میکنند- بررسی کنند.
آنها دریافتند که به نظر می رسد برخی از توانایی های شناختی، بیشتر توسط عوامل محیطی تنظیم می شوند تا ژنتیک.
کارکردهای شناختی مانند ادراک، توجه، حافظه، زبان و برنامه ریزی، مبنای هوش عمومی در نظر گرفته می شوند. Xiaohong Wan از دانشگاه عادی پکن در چین میگوید: «تحقیقات گذشته نشان داده است هوش عمومی - که اغلب به عنوان ضریب هوش یا IQ شناخته میشود - دارای وراثتپذیری بین 50 تا 80 درصد است.
مطالعه ی ما ممکن است اولین موردی باشد که نشان میدهد نوع متفاوتی از تواناییهای شناختی تحت عنوان فراشناخت و ذهنیسازی، ممکن است بسیار بیشتر، تحت تاثیر محیط قرار گیرد.
کارکردهای شناختی مانند ادراک، توجه، حافظه، زبان و برنامه ریزی، مبنای هوش عمومی در نظر گرفته می شوند. این کارکردها نحوه سازماندهی و پردازش اطلاعات جدید توسط افراد را تنظیم می کند.
در مقابل، فراشناخت به چگونگی درک و کنترل افراد بر فرآیندهای شناختی خودشان می پردازد.
فراشناخت برای توسعه ی راهبردهای یادگیری، مهم است و اعتقاد بر این است که پیش بینی کننده ی موفقیت فرد در مدرسه و دستاوردهای اجتماعی است. ذهنیسازی، Mentalizing فرایند شناخت و درک حالات ذهنی مانند احساسات و نگرشها را در خود و سایر افراد توصیف میکند.
برای این تحقیق، محققان 57 جفت دوقلوهای تک تخمکی (یکسان) بالغ و 48 جفت دوقلوهای دو تخمکی غیر همسان را از مطالعه ی دوقلوها در پکن (BeTwiSt) انتخاب کردند.
این یک مطالعه ی مداوم و طولانی مدت است که در سال 2006 شروع شد و شامل دادههای گستردهای مانند تصاویر مغزی و بررسیهای روانشناختی و همچنین اطلاعات ژنتیکی روی جفتهای دوقلو است.
از دوقلوها خواسته شد وظایف مربوط به فراشناخت را انجام دهند. این وظایف شامل تماشای دسته ای از نقاط متحرک روی صفحه و قضاوت ادراکی در جهت خالص نقطه ها بود.
دکتر سید سلمان فاطمی . نورولوژیست, [04/22/2024 09:49 ق.ظ]
همچنین از آنها خواسته شد اعتماد خود را در مورد تصمیمات خود ارزیابی کنند. برای اندازهگیری ذهنیتسازی، از شرکتکنندگان خواسته شد تا اعتماد شریک خود را به تواناییهای تصمیمگیری خود. ارزیابی کنند.
محققان دریافتند جفتهایی از دوقلوها که والدینی با سطح تحصیلات بالاتر و درآمد خانوادگی بالاتر داشتند، بدون توجه به اینکه همسان یا غیرهمسان باشند، نتایج مشابهی با یکدیگر دارند. این مشاهدات نشان داد محیط خانوادگی بیشتر از ژنتیک بر تواناییهای فراشناختی تأثیر میگذارد.
وان می گوید: «یافته های ما خارج از انتظارات بود.
دههها تحقیق گسترده با استفاده از الگوی دوقلویی کلاسیک به طور مداوم وراثت پذیری تقریباً همه تواناییهای شناختی را نشان داده است.
یافتههای ما تأکید میکند این عوامل محیطی خانوادگی مشترک، مانند تربیت والدین و انتقال ارزشهای فرهنگی، احتمالاً نقش مهمی در شکلدهی بازنماییهای حالت روانی در فراشناخت و ذهنیسازی دارد.»
محققان اذعان میکنند این تحقیق محدودیتهایی دارد و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.
آنها قصد دارند تحقیقات خود را در این زمینه ادامه دهند، از جمله استفاده از مطالعات جمعیتی برای بررسی بیشتر اینکه چه نوع عوامل خاص پرورشی در والدین و ارزش های اجتماعی-فرهنگی، بر توانایی های فراشناختی و ذهنی افراد تأثیر می گذارد.
خلاصه
ریشه های ژنتیکی و محیطی متمایز توانایی های سلسله مراتبی شناختی در انسان بالغ
نکات برجسته
توانایی های شناختی انسان را می توان به یک سلسله مراتب دو سطحی طبقه بندی کرد.
توانایی های شناختی مرتبه ی اول عمدتاً تحت تأثیر عوامل ژنتیکی هستند.
توانایی های شناختی درجه ی دوم بیشتر تحت تأثیر عوامل محیطی قرار می گیرند. عوامل متعدد خانوادگی به توانایی های شناختی درجه دوم کمک می کنند.
خلاصه
توانایی های شناختی انسان از ادراکات اولیه تا رفتارهای اجتماعی پیچیده، تنوع قابل توجهی را در تفاوت های فردی نشان می دهد.
این کارکردهای شناختی را می توان بر اساس سطوح فرآیندهای شناختی به یک سلسله مراتب دو سطحی، طبقه بندی کرد.
شناخت مرتبه ی دوم شامل فراشناخت و ذهنی سازی است وفرآیندهای شناختی درجه ی اول را نظارت و تنظیم می کند.
این کارکردهای شناختی سلسله مراتبی دو سطحی، توانایی های متمایزی را نشان می دهند. با این حال، مشخص نیست که آیا تفاوتهای فردی در این تواناییهای شناختی، منشأ مشخصی دارد یا خیر.
ما از پارادایم دوقلویی کلاسیک برای مقایسه مشارکت ژنتیکی و محیطی با تواناییهای شناختی دوسطحی در وظایف مشابه از یک جمعیت، استفاده میکنیم.
نتایج، نشان میدهد تفاوتهای فردی در تواناییهای شناختی درجه ی اول عمدتاً تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است.
برعکس، تواناییهای شناختی مرتبه ی دوم، تحت تأثیر قویترِ عوامل محیطی مشترک هستند.
این یافته ها نشان می دهد توانایی های فراشناخت و ذهنی سازی در بزرگسالان، عمیقاً توسط تجربیات محیطی آنها شکل می گیرد و کمتر توسط ماهیت بیولوژیکی آنها تعیین می شود.
https://neurosciencenews.com/environment-genetics-metacognition-25945/
برخی توضیحات دکتر سلمان فاطمی نورولوژیست در اصفهان ایران
آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، روبروی داروخانه سپاهان ، مجتمع اطبا ، طبقه اول
تلفن : 32223328 - 031